Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED
Ronaldvdijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:59:
Ik bedoel de eerste spike om 14.15 uur. Toen was de ingestelde waarde 19 graden en stopte hij toen hij 19 bereikte. Daarna heb ik de waarde ingesteld op 15 graden en die heeft hij blijkbaar wel gehaald en vastgehouden. Om 1500 uur heb ik hem zelf uit de koelstand gehaald.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je grafiek is erg slecht af te lezen (normaliter maak je een screenshot met screen capture software...), maar toch is wel te zien dat op het moment van uitschakelen de temperatuur geen 19 graden, maar minimaal 18 graden was, en waarschijnlijk zelfs 17.5 graden. Dat laatste is logisch, want de Mitsubishi warmtepompen schakelen bij die 1.5 graad overshoot uit.Ronaldvdijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:26:
Bij 19 stopte hij wel vanzelf. Daarna had ik 15 ingesteld maar daar bleef hij wel volhouden maar heb ik hem onderbroken na een tijdje. Ik wilde de 15 graden niet te lang doorzetten ivm het dauwpunt.
Verder kan ik je alleen maar aanraden om dit topic even grondig door te lezen, want precies jouw probleem is hier al erg vaak behandeld.
Verder valt op dat je flow voor een 12 kW WP met slechts 18 lpm erg laag is. Dat is ook een grote oorzaak van het uitschakelen op overshoot van Ta. (Zie ook mijn vorige post).
Dan nog het vermogen: Je deltaT is ongeveer 6K. Bij een flow van 18 lpm geeft dat een vermogen van ongeveer 7.5 kW.
Het zal een hele uitdaging worden om dat in slechts 120 m2 vloer kwijt te worden...
[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 11-08-2022 20:53 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als ik naar de afbeelding kijk, dan lijkt hij tussen 14:05 en 15:00 continu gelopen te hebben. Als hij zelf afslaat, dan zie je dat meestal wel duidelijk terug in je flow en een grotere piek in ta en tr dan je nu bij 14:15 ziet. Ik zou nog even wat testen en de resultaten analyseren. Even kijken met welke ta je hoelang kan koelen en eventueel koelen in blokken.Ronaldvdijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:26:
Bij 19 stopte hij wel vanzelf. Daarna had ik 15 ingesteld maar daar bleef hij wel volhouden maar heb ik hem onderbroken na een tijdje. Ik wilde de 15 graden niet te lang doorzetten ivm het dauwpunt.
Wel valt het me op dat je in 1h van een tr van 25 naar 20 graden gaat. Ik heb ook circa 120m2 liggen en ik ga in 2h van tr 23 naar 21 graden bij een setpoint ta van 17 graden. Misschien dat je vloerverwarming ondiep ligt en je vloer dus snel reageert?
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
@Andrehj de flow van 18 liter per minuut gaat enkel door de vloerverwarming. Ik had de flow zelf eigenlijk wel iets hoger verwacht door de radiatoren op de eerste verdieping. Die zijn echter waterzijdig ingeregeld misschien dat dit de stroming beperkt.
De 12kw pomp is geadviseerd door 2 installateurs. Beiden gaven ze aan geen buffer te installeren. Dit advies heb ik overgenomen, echter de installatie zelf uitgevoerd. Had ik beter een kleinere pomp kunnen nemen?
[ Voor 49% gewijzigd door Ronaldvdijk op 11-08-2022 21:05 ]
Ik had de reactie van Andrehj nog niet gezien. Met een 12kw unit die nu een minimaal vermogen van 7,5kw heeft, dan is het een stuk logischer dat het 2x zo hard gaat als bij mij met circa 4kw. Dan zal het wel mee vallen hoe ondiep ze liggen.Ronaldvdijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:50:
Mijn vloerverwarming ligt inderdaad in de dekvloer. De vorige bewoners hebben deze laten infrezen. Zou dit straks ook gevolgen kunnen hebben voor de winter met het verwarmen? Moet je dan bijvoorbeeld met een zeer lage Ta verwarmen of zou hij dan ook te snel stoppen?
@Andrehj de flow van 18 liter per minuut gaat enkel door de vloerverwarming. Ik had de flow zelf eigenlijk wel iets hoger verwacht door de radiatoren op de eerste verdieping. Die zijn echter waterzijdig ingeregeld misschien dat dit de stroming beperkt.
De 12kw pomp is geadviseerd door 2 installateurs. Beiden gaven ze aan geen buffer te installeren. Dit advies heb ik overgenomen, echter de installatie zelf uitgevoerd. Had ik beter een kleinere pomp kunnen nemen?
In dit topic zijn veel verschillende problemen en oplossingen beschreven (ook ik had last van veel pendelen in het begin). Met 85 pagina's ben je even bezig, maar daarna heb je waarschijnlijk een goed beeld hoe je wp af te stellen (ook als die misschien iets te groot is).
Die 18l flow wordt aangegeven door je wp. Als je radiatoren waterzijdig zijn ingeregeld, dan doen die samen met de vloer toch ook mee? Meer afgifte/flow is altijd beter om het vermogen van de wp kwijt te kunnen met als gevolg minder pendelen. Durf alleen niet echt te zeggen of het veel helpt en je moet deze winter wel even alles weer inregelen.
WP vermogen wordt bepaald adhv je warmtevraag. Niet adhv het afgiftevermogen van je afgiftesysteem tijdens koelen.Ronaldvdijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:50:
Dus die vraag is nu (zonder meer info) niet te beantwoorden.
Is het niet mogelijk het mitsubishi vermogenskabeltje te plaatsen?
Ik heb zelfs met mijn 5 kW ook al wat last van pendelen tijdens koelen.
Op 50% vermogen loopt hij wel gewoon door en wordt de 15 graden water nog gehaald met 32 graden buiten.
Het voor de gek houden van de buitentemperatuur zorgt voor nog lagere vermogens bij sommigen (zelf niet getest)
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2022 02:39 ]
Dank voor uw tip! Dit klinkt inderdaad als een goede oplossing. Ik ga dit kabeltje bestellen het is altijd het proberen waard.AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 02:36:
@Ronaldvdijk
Op 50% vermogen loopt hij wel gewoon door en wordt de 15 graden water nog gehaald met 32 graden buiten.
Het voor de gek houden van de buitentemperatuur zorgt voor nog lagere vermogens bij sommigen (zelf niet getest)
Dat klopt niet met mijn ervaring. Het minimum vermogen verandert niet door dat kabeltje.AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 02:36:
@Ronaldvdijk
Ik heb dat kabeltje ook, en mijn WP staat nu ook op de laagste stand (50%), maar dat geeft 's nachts altijd nog een koelvermogen van 6 kW.
Wat die 50% stand mij nu alleen oplevert is dat ie niet direct vanaf het begin van de koelperiode vol gas probeert die 18 graden te halen, maar dat ie dat ook dan gewoon op 6 kW draait. De 18 graden doeltemperatuur wordt pas na 3 uur draaien behaald, wat weer een stukje COP-winst oplevert.
Dat hoeft dus niet meer. Ik kan ondertussen die 6 kW goed kwijt, doordat ik de pompsnelheid op maximaal heb gezett (nu 22 lpm, was 23 lpm, dus ik zal het gaasje weer eens schoon moeten maken) en door het grote vvw-oppervlak (ca 250 m2).AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:56:
@Andrehj in combinatie met domotica (Home assistant) en procon modbus, wat tussen stops inlassen dan?
Holiday mode ofzo.
De run van vannacht eindigde rond 3 uur op 17.5 graden toen setpoint binnentemperatuur (momenteel 24 graden) was bereikt, dus er was nog flink wat marge voor het bereiken van de 16.5 graden uitschakeltemperatuur.
Oh jee, daar schrik ik wel van, bij mij -zonder airco- is het om 3:00 ook al 24 graden (vanaf 25.5 max) en om 6:00 22 graden. Kun je de ramen niet gewoon open doen ?Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:00:
[...]
Dat hoeft dus niet meer. Ik kan ondertussen die 6 kW goed kwijt, doordat ik de pompsnelheid op maximaal heb gezett (nu 22 lpm, was 23 lpm, dus ik zal het gaasje weer eens schoon moeten maken) en door het grote vvw-oppervlak (ca 250 m2).
De run van vannacht eindigde op rond 3 uur op 17.5 graden toen setpoint binnentemperatuur (momenteel 24 graden) was bereikt, dus er was nog flink wat marge voor het bereiken van de 16.5 graden uitschakeltemperatuur.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Goed ventilatiebeleid helpt en rolluiken dicht overdag.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
En jij moet, met je altijd zo geweldige COP nog altijd de wp laten draaien.Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:00:
[...]
....
De run van vannacht eindigde op rond 3 uur op 17.5 graden toen setpoint binnentemperatuur (momenteel 24 graden) was bereikt, dus er was nog flink wat marge voor het bereiken van de 16.5 graden uitschakeltemperatuur.
Ik heb nog steeds een betere COP, want mijn pomp staat nog steeds uit (behalve voor SWW in de middag) en het is 22,9°C in de woonkamer, het warmste punt van het huis, met aan 3 zijden buitenmuren.
Nieuwe huizen zijn dus niet altijd het beste, zo te zien.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat klopt, maar mijn extra verbruik in de zomer maak ik in de winter ruimschoots goed. Bovendien is mijn verwachting dat de stroom in de zomer veel goedkoper wordt dan in de winter.Naalroc schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
En jij moet, met je altijd zo geweldige COP nog altijd de wp laten draaien.
Ik heb nog steeds een betere COP, want mijn pomp staat nog steeds uit (behalve voor SWW in de middag) en het is 22,9°C in de woonkamer, het warmste punt van het huis, met aan 3 zijden buitenmuren.
Nieuwe huizen zijn dus niet altijd het beste, zo te zien.
Je kunt je woning dus het best optimaliseren op laag stroomverbruik in de winter.
In totaal blijft de WP ruim onder de 2000 kWh, wat voor >1200 m3 volgens mij best netjes is.
Ik kan veel op afstand bedienen, maar het openen van de ramen vanaf het vakantieadres lukt helaas niet.joezzt schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:02:
Oh jee, daar schrik ik wel van, bij mij -zonder airco- is het om 3:00 ook al 24 graden (vanaf 25.5 max) en om 6:00 22 graden. Kun je de ramen niet gewoon open doen ?
Overigens zet ik liever geen ramen open, want dan vallen allerlei voordelen van de WTW-ventilatie (zoals gefilterde lucht, geen muggen en geen straatgeluiden) weg.
Vraag: welke periode houd jij aan voor verbruik " in de winter"Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:17:
[...]
..................
Je kunt je woning dus het best optimaliseren op laag stroomverbruik in de winter.
In totaal blijft de WP ruim onder de 2000 kWh, wat voor >1200 m3 volgens mij best netjes is.
Is dat gebruik incl sww en (evt.)koelen?
Is die 1200 m³ alles, bruto onder de kap? of alleen de netto verwarmde ruimte?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Precies, gebetenAndrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:21:
[...]
Ik kan veel op afstand bedienen, maar het openen van de ramen vanaf het vakantieadres lukt helaas niet.
Overigens zet ik liever geen ramen open, want dan vallen allerlei voordelen van de WTW-ventilatie (zoals gefilterde lucht, geen muggen en geen straatgeluiden) weg.
Want qua wtw en huis dicht houden heeft ieder zo zijn eigen wensen en meningen.
Fijne vakantie in ieder geval ! Hier genieten we ook van de zomerse temperaturen, zijn sommige huizen steeds handiger in warmere zomers en aangezien koude winters steeds minder voorkomen halen we je misschien nog wel in !
[ Voor 22% gewijzigd door joezzt op 12-08-2022 18:40 ]
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Ik bedoel dan vooral het verbruik van de WP voor verwarmen. Dat was afgelopen seizoen maar vier maanden plus nog een week in maart en een week in april.Naalroc schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:35:
[...]
Vraag: welke periode houd jij aan voor verbruik " in de winter"
Is dat gebruik incl sww en (evt.)koelen?
Is die 1200 m³ alles, bruto onder de kap? of alleen de netto verwarmde ruimte?
Die 2000 kWh (afgelopen 12 maanden zelfs maar 1805 kWh is het totale verbruik van de WP (gemeten met MID meter in meterkast), dus verwarmen, koelen, sww en standby. Alleen het verbruik van het dompelement (58 kWh) moet daar eigenlijk nog bij.
1200 m3 is de totale bruto inhoud van de woning + garage, dus inclusief muren en dak, maar zonder de bgg vloer.
We verwarmen (en koelen) alles. Hooguit blijft de garage (vooral de garagezolder) bij beiden wat achter.
Blijkt dat ik het dan nog zo slecht niet doe, met 1,85 kWh/m³ in een boerderij van meer dan 200 jaar oud, gemeten onder de kap, en de hele periode van 1 oktober tot 1 april '22

Voor een 200 jaar oude boerderij doe je het zelfs supergoed! Als alle woonboerderijen zo'n verbruik zouden hebben hadden we met z'n allen al veel minder energie nodig.Naalroc schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:56:
Dan kom ik op 2000/1200=1,66 kwh/m³
Blijkt dat ik het dan nog zo slecht niet doe, met 1,85 kWh/m³ in een boerderij van meer dan 200 jaar oud, gemeten onder de kap, en de hele periode van 1 oktober tot 1 april '22
Maar je vergelijk gaat wel wat scheef, want jij rekent maar met 6 maanden, terwijl mijn verbruik van van 1805 kWh (dus niet 2000 kWh, dat was een raming) het verbruik (inclusief koelen en SWW) van een heel jaar was.
"Ik bedoel dan vooral het verbruik van de WP voor verwarmen. Dat was afgelopen seizoen maar vier maanden plus nog een week in maart en een week in april."
Dus in plaats van 4 maanden en een beetje nam ik precies 6 maanden.....
Misverstand /onduidelijkheden dus.
Maar is goed zo.....
@Andrehj hoeveel kWh heb jij tot nu toe gebruikt voor koelen? Je hebt aardig wat geïnvesteerd met de nodige kosten om warmte verlies te voorkomen maar die kwh's lijk je weer te verliezen door te moeten koelen?
Mijn volgende investering wordt rolluiken + spouwmuur isolatie.Grolsch schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:38:
Ik heb alleen in juli 3 dagen gekoeld, ben nu al 2 weken op vakantie en volgens de app nu 23,7 in de woonkamer.
Ook niet gek met een doorzon woning waarvan 65% van je gevel/dak glas is
HR++ schijnt ook een folie te hebben welke warmte binnenhoud, nou dat is te merken…
Ik krijg het met deze temperaturen echt niet koel zonder airco…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik heb screens op alle ramen waar zon op komt en NV (natuurlijke ventilatie)DutchWing schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:50:
[...]
Mijn volgende investering wordt rolluiken + spouwmuur isolatie.
HR++ schijnt ook een folie te hebben welke warmte binnenhoud.
Misschien heb je plaats voor natuurlijke schaduw? Zoals een paar dakplatanen?DutchWing schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:50:
[...]
Mijn volgende investering wordt rolluiken + spouwmuur isolatie.
HR++ schijnt ook een folie te hebben welke warmte binnenhoud, nou dat is te merken…
Sommige geven aan dat rolluiken ook warmte binnenhoudt. Maar ik heb er geen ervaring mee, dus lastig te beoordelen…Grolsch schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:52:
[...]
Ik heb screens op alle ramen waar zon op komt en NV (natuurlijke ventilatie)
Anders neem ik inderdaad screens, oogst ook wat strakker en minder huge.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Rolluiken houden meer warmte tegen, dat is een feit. Maar screens hebben ook voordelen. Probeer maar eens naar buiten te kijkenDutchWing schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:59:
[...]
Sommige geven aan dat rolluiken ook warmte binnenhoudt. Maar ik heb er geen ervaring mee, dus lastig te beoordelen…
Anders neem ik inderdaad screens, oogst ook wat strakker en minder huge.
Thanks, ik ga mij er eens in verdiepen!Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:00:
[...]
Rolluiken houden meer warmte tegen, dat is een feit. Maar screens hebben ook voordelen. Probeer maar eens naar buiten te kijken
Voor nu ga ik weer ontopic
Jammer dat de natuurlijke weg niet interessant is. Er zijn zoveel mogelijkheden, misschien leuk om je daar eens in te verdiepen.DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:03:
[...]
Thanks, ik ga mij er eens in verdiepen!
Voor nu ga ik weer ontopic
Sorry had je reactie niet gezien/gelezenjoezzt schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:12:
[...]
Jammer dat de natuurlijke weg niet interessant is. Er zijn zoveel mogelijkheden, misschien leuk om je daar eens in te verdiepen.
Voortuin heb ik liever vrije uitzicht + recentelijk beetje netjes gemaakt met nieuwe plantjes.
Achtertuin vorig jaar voor een hoop geld laten opknappen.
Misschien in de toekomst…
Dan nu wel weer ontopic
Och ontopic, jij bent begonnen ;-)DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:22:
[...]
Sorry had je reactie niet gezien/gelezen
Voortuin heb ik liever vrije uitzicht + recentelijk beetje netjes gemaakt met nieuwe plantjes.
Achtertuin vorig jaar voor een hoop geld laten opknappen.
Misschien in de toekomst…
Dan nu wel weer ontopic
Met screens heb je ook geen vrij uitzicht, met bomen heb je koelte, schaduw, vogels, groen en in de winter toch zon binnen. Ok, niet op commando blaadjes op en af, maar ja, hoe vaak en vooral wanneer doe je dat. Ik denk ook altijd, heerlijk die zon, hou van de zomer, maar waar is de schaduw, nu, tout suite, tout le jour.
Dat klopt, dat geldt voor elke isolatie. Als de warmte eenmaal binnen is, gaat die met dichte rolluiken ook moeilijker eruit. Maar het zijn geïsoleerde lamellen die dus ook meer buiten houden dan screens.DutchWing schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:59:
[...]
Sommige geven aan dat rolluiken ook warmte binnenhoudt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dat valt mee. In juli 77 kWh voor koelen met de WP en 39 kWh met de airco. Daarmee blijft het dan wel in het hele huis 23 graden. Hoe warm is het bij jou op de eerste en tweede verdieping?Grolsch schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:38:
Ik heb alleen in juli 3 dagen gekoeld, ben nu al 2 weken op vakantie en volgens de app nu 23,7 in de woonkamer.
@Andrehj hoeveel kWh heb jij tot nu toe gebruikt voor koelen? Je hebt aardig wat geïnvesteerd met de nodige kosten om warmte verlies te voorkomen maar die kwh's lijk je weer te verliezen door te moeten koelen?
Augustus zal wel vergelijkbaar worden (maar ik heb geen data, want zit ook op de camping en mijn Pi met Domoticz is off-line, wel blij met Melcloud nu
Overigens heb afgelopen "winter" maar 1084 kWh (WP) + 98 (airco) voor verwarmen gebruikt, dus netto doe ik het denk ik niet zo slecht.
En die extra investering viel ook wel mee. WTW-ventilatie wilde ik sowieso om verschillende redenen (geluid, gefilterde lucht, comfort etc), dus eigenlijk het enige wat ik extra heb gedaan is het drievoudig glas en de woning rondom met Rc 6 isoleren. De meerprijs daarvan was misschien 5k.
Overigens gaat koelen met de aflopende salderingsregeling erg goedkoop worden (alhoewel dat wel afhangt van de teruglevertarieven), dus het verbruik door extra isolatie zoveel mogelijk van de winter naar de zomer verplaatsen lijkt nog niet zo gek.
Ik ben nu ook op vakantie dus in de slaapkamers weet ik niet.Andrehj schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
Dat valt mee. In juli 77 kWh voor koelen met de WP en 39 kWh met de airco. Daarmee blijft het dan wel in het hele huis 23 graden. Hoe warm is het bij jou op de eerste en tweede verdieping?
Augustus zal wel vergelijkbaar worden (maar ik heb geen data, want zit ook op de camping en mijn Pi met Domoticz is off-line, wel blij met Melcloud nu)
Overigens heb afgelopen "winter" maar 1084 kWh (WP) + 98 (airco) voor verwarmen gebruikt, dus netto doe ik het denk ik niet zo slecht.
En die extra investering viel ook wel mee. WTW-ventilatie wilde ik sowieso om verschillende redenen (geluid, gefilterde lucht, comfort etc), dus eigenlijk het enige wat ik extra heb gedaan is het drievoudig glas en de woning rondom met Rc 6 isoleren. De meerprijs daarvan was misschien 5k.
Overigens gaat koelen met de aflopende salderingsregeling erg goedkoop worden (alhoewel dat wel afhangt van de teruglevertarieven), dus het verbruik door extra isolatie zoveel mogelijk van de winter naar de zomer verplaatsen lijkt nog niet zo gek.
2e verdieping heb ik niet.
In de woonkamer kan ik nu wel zien dat het 24 graden is.
Slaapkamers zullen dan wel 26 zijn verwacht ik.
Ik ben al 2 weken weg, dus op zich valt dat mee.
Mocht ik thuis zijn dan had ik de koeling wel aangezet.
Alle extra's die jij geïnvesteerd hebt tov mijn situatie had ik bij lange na niet met 5K gered.
Ik denk dat alleen wtw met al dat leiding werk al over de 10K komt. Voor die 1000kwh die ik extra verbruik kun je ook 1000 WP kopen voor 1000 euro.
Jij hebt toch ook je huis onderkeldert? Of verwar ik je met iemand anders?
Die 5k was ook zonder de WTW. Mijn hele ventilatiesysteem heeft tot nu toe € 10641 gekost, maar daar zit ook een extra dure enthalpiewisselaar bij-in die ik recent heb aangeschaft om eens te voelen hoe dat bevalt.Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:50:
Alle extra's die jij geïnvesteerd hebt tov mijn situatie had ik bij lange na niet met 5K gered.
Ik heb wel een extra hoge kruipruimte, maar geen kelder.Ik denk dat alleen wtw met al dat leiding werk al over de 10K komt. Voor die 1000kwh die ik extra verbruik kun je ook 1000 WP kopen voor 1000 euro.
Jij hebt toch ook je huis onderkeldert? Of verwar ik je met iemand anders?
Dus een enthalpiewisselaar heb je nodig om de RV op peil te houden als gevolg van het WTW systeem als ik het goed begrijp?Andrehj schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:55:
[...]
Die 5k was ook zonder de WTW. Mijn hele ventilatiesysteem heeft tot nu toe € 10641 gekost, maar daar zit ook een extra dure enthalpiewisselaar bij-in die ik recent heb aangeschaft om eens te voelen hoe dat bevalt.
[...]
Ik heb wel een extra hoge kruipruimte, maar geen kelder.
Het idee van die enthalpiewisselaar is dat ie pieken in de RV dempt. In de zomer blijft het dus droger binnen (vooral als je daar ook wat dmv een airco ontvochtigt), en in de winter vochtiger.Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:06:
Dus een enthalpiewisselaar hen je nodig om de RV op peil te houden als gevolg van het WTW systeem als ik het goed begrijp?
Dat het vaak binnen droger (vaak té droog) wordt in de winter komt door ventileren. Of je dat met systeem C of systeem D doet maakt daarvoor niks uit.
Het mooie van een WTW-ventilatiesysteem is nu dat je dan een speciale enthalpiewisselaar kunt toepassen die behalve de warmte ook het vocht kan terugwinnen. Of dat werkelijk werkt weet ik over een maand of 11.
Voor meer info: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 14-08-2022 18:13 ]
Dan hoop ik over een paar maanden nog wat van je te lezen hierover. Wij hebben een Zehnder E300 WTW en afgelopen winter was het erg droog in huis. Wat research gedaan en zo'n enthalpiewisselaar schijnt maar iets van 5% de RV te verhogen. Dus ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring hiermee.Andrehj schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:13:
[...]
Het idee van die enthalpiewisselaar is dat ie pieken in de RV dempt. In de zomer blijft het dus droger binnen (vooral als je daar ook wat dmv een airco ontvochtigt), en in de winter vochtiger.
Dat het vaak binnen droger (vaak té droog) wordt in de winter komt door ventileren. Of je dat met systeem C of systeem D doet maakt daarvoor niks uit.
Het mooie van een WTW-ventilatiesysteem is nu dat je dan een speciale enthalpiewisselaar kunt toepassen die behalve de warmte ook het vocht kan terugwinnen. Of dat werkelijk werkt weet ik over een maand of 11.
Voor meer info: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie
Dat was de laatste maanden, 's winters zie ik bij mij de RV binnen ook richting de 40% gaan.Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:23:
Ok, ik heb zover ik weet geen RV problemen, RV zit altijd tussen de 50 en 65 vlgns mijn netatmo.
Volgens "internet" is tussen de 40% en 60% "gezond"
Klopt ja, 40 tot 60 wordt gezien als ideaal.Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:31:
[...]
Dat was de laatste maanden, 's winters zie ik bij mij de RV binnen ook richting de 40% gaan.
Lager voelt droog aan, maar bij 35 merk je dat ook niet echt.
Hoger is uiteraard te vochtig. Als dat een langere tijd is merk je dat wel.
Dat hadden we hier vorig jaar in de kelder in de zomer, toen moest de verwarming eventjes aan. Maar toen was het ook langere tijd 75-85% in de kelder. Wij wonen hier nog maar ruim 2 jaar dus dat was nieuw voor ons, wel snel opgelost.
Overigens hier een wtw zonder die wisselaar en in de rest van het huis is het nooit veel te hoog/laag. Bouwjaar 2010. Hopelijk vanaf september van het gas af, als alklima op tijd levert.
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 14-08-2022 22:02 ]
Wat ideaal is, is niet voor iedereen hetzelfde.Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:31:
[...]
Dat was de laatste maanden, 's winters zie ik bij mij de RV binnen ook richting de 40% gaan.
De één ervaart eerder discomfort dan de ander.
Om dat duidelijk te maken gebruik ik vaak deze grafiek.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BTFDCXLbfcXhdCQ74O0uJwjV.jpg?f=user_large)
Zwerius Kriegsman
Nog even over dit register. Mijn conclusie is dat de waarde van het register inderdaad afhankelijk is van de waarde van het register heating mode (FC3: 28). Als je de waarde van heating mode wijzigt, wijzigt dit register automatisch mee. Het is dus eigenlijk een soort 'Heating mode target temperature'.ocaj schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:44:
Bedankt, jij gebruikt dus register (FC6:)32 als "SetFlow", terwijl ik 32 als "SetRoom" gebruik.
Maar ik verwarm 's winters ook op "Room"-stand en jij op "Flow"-stand als ik me goed herinner?
Register 32 heeft dus inderdaad een dubbel-functie, lekker onhandig. Niet voor jou, omdat jij zowel met verwarmen als koelen op aanvoer-temperatuur regelt, maar als je verwarmt op kamertemperatuur of stooklijn, dan dus wel.
Gaat wel goed komen, maar ik moet alleen mijn logica wat omgooien.
hier ook een eigenaar van een PUHZ-SW100YAA en een ERSC-VM2D, ergens in maart geïnstalleerd.
Heb de melcloud wifi adapter nog niet werkend, maar ga ws toch ook overschakelen op een procon mini om alles wat hiervoor staat eens te checken, monitoren en mss ook wel te tweaken...
Ik heb echter meteen ook een aanvullende vraag: zie dat idd nachtverlaging handig is om in te stellen. Ben daarom benieuwd hoe de weekklok zo ongeveer ingesteld zou moeten kunnen zijn...
Had zelf gedacht aan:
- sep-apr voor verwarming in schedule weekklok1 en mei-aug voor koeling in weekklok2
- de verwarming tijden tijdens koeling periode helemaal uit en viceversa voor koeling
- verwarmingstijden tussen 6;00 en 22:00 op 21graden en tussen 22:00 en 6:00 op 20,5 graden
- koelingtijden tussen 5:00 en 21:00 op 21 graden en daarbuiten helemaal uit
- SWW altijd aan in ECO...
Zou graag horen wat hier evt fout aan is.
Verder kan ik op mijn Mitsubishi thermostaat niet wisselen met F1 tussen tijd en temperatuur bij het instellen van de klok...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dofGBAUC1RWvre0Z7JUsj043.jpg?f=user_large)
Doe ik iets fout, of wat is de exacte procedure hiervoor?
Vast dank voor jullie reactie...
A. Hoe kom ik er achter of ik een ftc5 of ftc6 heb. Ik heb namelijk gelezen dat een ftc6 niet samen aangesloten kan worden met een WiFi adapter
B. Waar in de binnenunit kan ik het moederbord vinden waar ik mijn WiFi adapter op aan kan sluiten?
C welke WiFi adapter moet ik gebruiken
Ik heb een ERSD-VM2D met FTC6 en gebruik de WiFi module zonder problemen. In de handleiding van de wifi module kan je vinden hoe je hem installeert. Ik heb versie MAC-567 IF.gdv75 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:36:
Hallo allen, ik ben nieuw hier en heb sinds kort een ecodan Erst20d. Ik weet niet of ik een ftc5 of ftc6 heb en wil graag gebruik maken van een WiFi adapter welke gezin echt wordt met melcloud.
A. Hoe kom ik er achter of ik een ftc5 of ftc6 heb. Ik heb namelijk gelezen dat een ftc6 niet samen aangesloten kan worden met een WiFi adapter
B. Waar in de binnenunit kan ik het moederbord vinden waar ik mijn WiFi adapter op aan kan sluiten?
Ik vermoed dat Erst20d FTC6 is, omdat de unit eindigt op een D. Op de website van Alklima zie ik dat MAC-567 IF vervangen is door MAC-587 IF, die ook geschikt is voor de Ecodan series.
[ Voor 14% gewijzigd door Sven1234 op 16-08-2022 21:15 ]
Ik heb sww op 48 graden ingesteld met een delta van 10 graden voordat hij opnieuw begint. Ik merk echter dat ik in 24 uur ongeveer 5 graden stilstandsverlies heb. Ik las op het forum dat sommigen de boiler extra isoleren. Ik heb een binnenunit met geïntegreerde boiler van 300 liter.
Zijn er mensen die hun boiler extra hebben geïsoleerd? En kunnen jullie iets vertellen over de resultaten? Ik vraag mij namelijk af of meer isoleren zin heeft.
Als ik de afbeelding goed zie, dan zit de controler van de binnenunit bij jou beneden aan de muur. Dat is geen thermostaat, maar alleen het bedieningspaneel. Daar is in dit forum al eerder over gesproken of je alleen daarmee goed kan draaien (even terug zoeken), maar volgens mij heb je nog een losse thermostaat nodig om automatisch een nacht verlenging toe te passen. Werkt schijnbaar tochHuey schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:45:
Hallo,
hier ook een eigenaar van een PUHZ-SW100YAA en een ERSC-VM2D, ergens in maart geïnstalleerd.
Heb de melcloud wifi adapter nog niet werkend, maar ga ws toch ook overschakelen op een procon mini om alles wat hiervoor staat eens te checken, monitoren en mss ook wel te tweaken...
Ik heb echter meteen ook een aanvullende vraag: zie dat idd nachtverlaging handig is om in te stellen. Ben daarom benieuwd hoe de weekklok zo ongeveer ingesteld zou moeten kunnen zijn...
Had zelf gedacht aan:
- sep-apr voor verwarming in schedule weekklok1 en mei-aug voor koeling in weekklok2
- de verwarming tijden tijdens koeling periode helemaal uit en viceversa voor koeling
- verwarmingstijden tussen 6;00 en 22:00 op 21graden en tussen 22:00 en 6:00 op 20,5 graden
- koelingtijden tussen 5:00 en 21:00 op 21 graden en daarbuiten helemaal uit
- SWW altijd aan in ECO...
Zou graag horen wat hier evt fout aan is.
Verder kan ik op mijn Mitsubishi thermostaat niet wisselen met F1 tussen tijd en temperatuur bij het instellen van de klok... [Afbeelding]
Doe ik iets fout, of wat is de exacte procedure hiervoor?
Vast dank voor jullie reactie...
De weekklok zelf zorgt alleen voor het starten en stoppen van verwarmen/koelen/sww.
Daarnaast wil je tussen 05:00 en 21:00 koelen. Dat is een erg lang blok. Hoeveel m2 vloerverwarming heb je? Met mijn 120m2 is na 3h de koek op en start het pendelen. Ik zou aanraden in kortere blokken te koelen en even testen hoe lang een blok en de pauze moet zijn voordat het pendelen start.
Lees even de gepinde posts in dit topic, met name die over monitoring op afstand, daarin wordt alles uitgelegd.gdv75 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:36:
Hallo allen, ik ben nieuw hier en heb sinds kort een ecodan Erst20d. Ik weet niet of ik een ftc5 of ftc6 heb en wil graag gebruik maken van een WiFi adapter welke gezin echt wordt met melcloud.
En dat er op een FTC6 (die jij hebt) geen wifi-adapter kan worden aangesloten is onzin. Waar staat dat?
Dank voor je antwoord, dat verklaard ws een hoop.
Zit wel op 150m2, en dat is dan alleen beneden... Zal dit topic hier verder op doorzoeken. Ook over hoe het pendelen inzichtelijk te krijgen... (ben met lezen nog maar op iets van eenderde...)
Hm, nogeens de handleiding erbij gepakt. Maar ook deze "main remote controller/hoofdbediening" zou blijkbaar tussen tijd of temperatuur als variabele moeten kunnen schakelen.
Kan niet goed achterhalen waar ik een evt typenummer van de controller kan vinden... Maar zie in de manual ook dat je bijvoorbeeld de actuele temperatuur van de ruimte op het scherm zou moeten kunnen zien, en ook dat zie ik niet... oh. alleen in verwarm stand blijkbaar...
Er lijkt toch iets raars aan de hand met deze controller.
Zie als ik functie 190 uitvraag 1301. Dat lijkt dan iig oude firmware? Zag in het topic iets van een update voor een ftc6, maar weet niet of ik ftc5 of 6 heb...
Grr, hoop uit te vlooien...
Edit: de manual zegt dat de main controller dus ook remote geplaatst kan worden. En in dat geval wordt wel de ingebouwde thermistor bruikbaar.
[ Voor 67% gewijzigd door Huey op 17-08-2022 09:52 . Reden: aanvulling ]
Excuses, ik zit niet op te letten.Ronaldvdijk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:44:
[...]
Klopt, die had ik inderdaad al gelezen. Maar was eigenlijk op zoek naar specifieke ervaring met het isoleren van het type binnenunit van mitsubishi.
Dat die binnenunit meer verlies heeft dan een goed los vat is bekend en al vaak benoemd (staat ook gewoon in de specs). Geen idee of ze al succesvol nageisoleerd zijn.
Ik ben nieuw hier. Ik krijg over drie weken mijn Ecodan SHR-M60V SET en ben benieuwd naar jullie ervaringen. (Ik moet alle posts nog lezen).
Tot nu toe iig al aardig wat interessante posts gelezen.
Wellicht weet iemand of het mogelijk om de boiler aansturing in te regelen zodat het water alleen overdag gaat worden verwarmd? (Ik wil het liefst alleen noodzakelijk energie op de dag verbruiken ivm zonnepanelen).
Standaard functionaliteit, heb je de TS en bijbehorende handleiding van je WP wel gelezen?iDennis3D schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:11:
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier. Ik krijg over drie weken mijn Ecodan SHR-M60V SET en ben benieuwd naar jullie ervaringen. (Ik moet alle posts nog lezen).
Tot nu toe iig al aardig wat interessante posts gelezen.
Wellicht weet iemand of het mogelijk om de boiler aansturing in te regelen zodat het water alleen overdag gaat worden verwarmd? (Ik wil het liefst alleen noodzakelijk energie op de dag verbruiken ivm zonnepanelen).
De handleiding is zeer beperkt en ik kan zelf nog niet testen.Grolsch schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:17:
[...]
Standaard functionaliteit, heb je de TS en bijbehorende handleiding van je WP wel gelezen?
Dank iig voor het antwoord. Ik heb idd nog niet alle 87 pagina’s van dit Topic doorgenomen. En zoeken werkt ook niet echt lekker.
Nogmaals dank!
Succes met de wp, ik moest erg wennen aan de bediening en vond het allemaal niet logisch.iDennis3D schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:23:
[...]
De handleiding is zeer beperkt en ik kan zelf nog niet testen.
Dank iig voor het antwoord. Ik heb idd nog niet alle 87 pagina’s van dit Topic doorgenomen. En zoeken werkt ook niet echt lekker.
Nogmaals dank!
Ondertussen ken ik alle instellingen wel uit mijn hoofd
Alvast 1 tip, als je een knop langer ingedrukt houdt zie je meer opties
Al vind ik de documentatie wel erg goed. Je hebt user manual, installation manual en als klapper op de vuurpijl DE MITSUBIJBEL AKA DATABOOK
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 16-08-2022 23:27 ]
Heb ik ook wel interesse in. Losse EPS parels zou je er gewoon in kunnen gieten en kosten niet veel, maar ik maak me wel zorgen om o.a. reparaties en de condensafvoer. Als dit afgesloten kan worden voor de parels en ook het deksel (voorkant) losmaken niet zorgt voor dat alle parels weglopen, lijkt me dat een optie.Ronaldvdijk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:03:
Sinds een week draait nu de warmtepomp, voornamelijk om sww te verwarmen en af en toe een testje om te verwarmen en koelen.
Ik heb sww op 48 graden ingesteld met een delta van 10 graden voordat hij opnieuw begint. Ik merk echter dat ik in 24 uur ongeveer 5 graden stilstandsverlies heb. Ik las op het forum dat sommigen de boiler extra isoleren. Ik heb een binnenunit met geïntegreerde boiler van 300 liter.
Zijn er mensen die hun boiler extra hebben geïsoleerd? En kunnen jullie iets vertellen over de resultaten? Ik vraag mij namelijk af of meer isoleren zin heeft.
Andere optie is extra glas/steenwol om de boiler plaatsen.
5 graden is wel wat meer dan bij mij, maar bij mij staat hij dan wel op een warme zolder. Inclusief een beetje verbruik zit ik op 4 graden.
[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 16-08-2022 23:37 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Zelf dacht ik aan steenwol rondom de boiler wikkelen, maar weet niet of een laag van 5cm extra wonderen zou verrichten.HaTe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:30:
[...]
Heb ik ook wel interesse in. Losse EPS parels zou je er gewoon in kunnen gieten en kosten niet veel, maar ik maak me wel zorgen om o.a. reparaties en de condensafvoer. Als dit afgesloten kan worden voor de parels en ook het deksel (voorkant) losmaken niet zorgt voor dat alle parels weglopen, lijkt me dat een optie.
Andere optie is extra glas/steenwol om de boiler plaatsen.
5 graden is wel wat meer dan bij mij, maar bij mij staat hij dan wel op een warme zolder. Inclusief een beetje verbruik zit ik op 4 graden.
Ik heb vandaag met de warmtebeeld camera naar de boiler gekeken. De ruimte waarin hij staat is 30 graden. De boiler zelf heeft een temperatuur van 33 graden gemeten op de isolatie. Er zijn enkele ongeïsoleerde plekken zoals de plek van het interne verwarmingselement. Ook rondom de pomp straalt ruim 44 graden warmte. Omdat er op de isolatie maar 3 graden verschil zit tov de omgevingstemperatuur verwacht ik eigenlijk niet veel extra winst te behalen.
Je hebt nog drie weken om er helemaal in te komen.iDennis3D schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:23:
De handleiding is zeer beperkt en ik kan zelf nog niet testen.
Begin met de TS en de gepinde posts, daarna lees je het databook (links zie TS) van voor naar achter, en daarna nog twee keer.
En daarna de handleidingen (voor installatie, service en gebruikers).
Dan de rest van dit topic, en het L/W WP topic.
Dat zit je er heel aardig en in kun je gericht vragen stellen.
Ik gebruik deze toch echt als thermostaat in de woonkamer. En werkt gewoon met tijd programmeren en verlaging/verhoging. Alleen gebruik ik het systeem niet voor koelen omdat mijn afgifte systeem daar niet toereikend voor is (radiators).Sven1234 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:25:
[...]
Als ik de afbeelding goed zie, dan zit de controler van de binnenunit bij jou beneden aan de muur. Dat is geen thermostaat, maar alleen het bedieningspaneel. Daar is in dit forum al eerder over gesproken of je alleen daarmee goed kan draaien (even terug zoeken), maar volgens mij heb je nog een losse thermostaat nodig om automatisch een nacht verlenging toe te passen. De weekklok zelf zorgt alleen voor het starten en stoppen van verwarmen/koelen/sww.
Daarnaast wil je tussen 05:00 en 21:00 koelen. Dat is een erg lang blok. Hoeveel m2 vloerverwarming heb je? Met mijn 120m2 is na 3h de koek op en start het pendelen. Ik zou aanraden in kortere blokken te koelen en even testen hoe lang een blok en de pauze moet zijn voordat het pendelen start.
Ik was bij een klant met een pud, 53kwh verbruikt voor verwarming (zegt de ecodan) en 0 kwh opgewekt.Andrehj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:54:
Iemand van een PUD-model het standbyverbruik al een gemeten?
Mijn eigen suz-swm80va + ersd-vm2d , ik heb mijn radiatoren leeg omdat ik aan het verbouwen ben, vannacht werd ik een paar keer wakker van geluid. Het lijkt erop de ieder uur de circulatiepomp gestart word en na ongeveer 1 minuut weer gestopt.
Doordat ik geen water in mijn radiatoren heb (ecodan draait over een ander circuit) resoneert er ineens iets waardoor ik het in de smiezen kreeg.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hallo remcoVer, kun jij idd per blok de temperatuur kiezen? Zie jij dan onder de F1 knop een symbool, of werkt dat anders? Ik vraag me af of de installateur mss een andere bedieningsstand heeft ingesteld (als ik de hydrobox manual goed interpreteerj. Weet niet of je dat ergens kunt zien?remcoVer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:58:
[...]
Ik gebruik deze toch echt als thermostaat in de woonkamer. En werkt gewoon met tijd programmeren en verlaging/verhoging. Alleen gebruik ik het systeem niet voor koelen omdat mijn afgifte systeem daar niet toereikend voor is (radiators).
De interne verbruiksmeting van het standbyverbruik klopt totaal niet, dat is al een aantal maal aangetoond. Gelukkig is het verbruik al eens gemeten op 15W, zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"koevlaas2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:17:
Ik was bij een klant met een pud, 53kwh verbruikt voor verwarming (zegt de ecodan) en 0 kwh opgewekt.
Dat is gek, ik heb ook een ersd-vm2d, en die zet 1x per dag de waterpomp eventjes aan. En dan ook alleen als de pomp de 24uur daarvoor niet gedraaid heeft. Dit gebeurt dus alleen op dagen dat er niet gekoeld of verwarmd wordt én er ook geen SWW-run heeft gedraaid.Mijn eigen suz-swm80va + ersd-vm2d , ik heb mijn radiatoren leeg omdat ik aan het verbouwen ben, vannacht werd ik een paar keer wakker van geluid. Het lijkt erop de ieder uur de circulatiepomp gestart word en na ongeveer 1 minuut weer gestopt.
Doordat ik geen water in mijn radiatoren heb (ecodan draait over een ander circuit) resoneert er ineens iets waardoor ik het in de smiezen kreeg.
Ik ga wel een balletje opgooien bij alklima.Andrehj schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:07:
Dat is gek, ik heb ook een ersd-vm2d, en die zet 1x per dag de waterpomp eventjes aan. En dan ook alleen als de pomp de 24uur daarvoor niet gedraaid heeft. Dit gebeurt dus alleen op dagen dat er niet gekoeld of verwarmd wordt én er ook geen SWW-run heeft gedraaid.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb de Mitsubishi Electric SCR-M60V-200D - Lucht-water warmtepomp - 6,0 kW besteld op 1 maart.
Deze zou volgens de planning allang geleverd moeten zijn.
Is het reeel om binnen de komende weken te verwachten dat de warmtepomp geleverd word?
Of is het praktisch om bijvoorbeeld doorstroom boiler tijdelijk in gebruik te nemen.
(Met mijn verbouwing heb ik de CV ketel verwijderd en ben nu volledig van het gas af)
Gewoon even bellen.ArnoldSmit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:21:
Is er iemand die me iets kan vertellen over de levertijd.
Ik heb de Mitsubishi Electric SCR-M60V-200D - Lucht-water warmtepomp - 6,0 kW besteld op 1 maart.
Deze zou volgens de planning allang geleverd moeten zijn.
Is het reeel om binnen de komende weken te verwachten dat de warmtepomp geleverd word?
Of is het praktisch om bijvoorbeeld doorstroom boiler tijdelijk in gebruik te nemen.
(Met mijn verbouwing heb ik de CV ketel verwijderd en ben nu volledig van het gas af)
Alklima levert vaak pas als de gehele order binnen is.
De levertijden zijn ook vaak schattingen, deze kunnen aangepast worden. Hierover horen ze je te informeren, maar vaak gebeurt dit gewoonweg niet.
Gisteren terug van vakantie en vandaag wat voorbereidend werk gedaan. Binnenunit warmtepomp komt op voorportaal zolder te staan met daarnaast de wasmachine en droger. De ruimte in de diepte is vrij beperkt, om die reden was ik in eerste instantie van plan afvoer/elektra door de muur te boren en tegen de andere kant van de muur te monteren (daar komt een kast, daar had ik nog wel iets moeten bedenken voor afwerking).assje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:53:
Ik wist eigenlijk niet dat de cilinderunit ook een condensafvoer nodig heeft. Over paar weken wordt hij bij mij geplaatst en moet e.e.a. nog voorbereiden.
:strip_exif()/f/image/xHNmK2WptlKVVh5lL5A7bYEi.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerder werd ik in dit topic gewezen op noodzaak condensafvoer voor de binnenunit, dat gaf weer wat extra complexiteit. Na wat wikken en wegen heb ik nu besloten de binnenunit toch iets van de muur te houden en alles aan deze kant te houden. In plaats van een afvoerleiding achter de unit langs wil ik de afvoerslang achterlangs halen (die zijn lang genoeg). Met de wasmachine en droger die ik nu heb zou 30mm in principe genoeg zijn om achterlangs te kunnen, iets minder als ik de waterstop demonteer.
Daarmee ben ik tot de volgende voorbereiding gekomen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uyOELlhfN0JbF6EyHQL1cWX5.jpg?f=user_large)
Elektra: WP element & wasmachine/droger (voeding van de binnenunit moet de installateur met de koelleidingen mee naar binnen brengen).
Afvoer: Warmtepomp en droger. Onderaan een membraansifon voor de condensafvoer. Hierbij volg ik dan de eerder geposte tip; @HaTe is zo vriendelijk geweest me zo'n koppeling toe te sturen. In principe heb ik zelfs met de stelvoetjes op minimale hoogte nog voldoende afschot.
Water: ruimte gelaten voor waterleiding voor wasmachine kraan, aanleggen vulpunt is onderdeel van scope installateur dus kan wel met hetzelfde gemak mee lijkt me (of die kraan gebruiken als vulpunt?)
Buitenunit is als volgt voorbereid:
:strip_exif()/f/image/JcsV0QqqE5wMlO2RTUmi44aN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu alleen nog een doos geplaatst, geen werkschakelaar. Ik twijfel een beetje aan nut en noodzaak daarvan? Meterkast zit op 1m afstand, unit heeft eigen groep en visuele indicatie; wil/moet ik dan wel een werkschakelaar in mijn voortuin? Er komt nog een laag (wit) grind bij maar dacht nog even te wachten tot ik zeker weet dat het allemaal OK is qua positie. Om de buitenunit wil ik een omkasting gaan maken, kliko's komen er naast te staan met bijpassende omkasting.
Zijn er nog mensen die beren op de weg zien of ziet dit er goed uit zo?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Er bestaan Y stukken waarin je 2 wasmachinekranen kunt draaien:assje schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:27:
Water: ruimte gelaten voor waterleiding voor wasmachine kraan, aanleggen vulpunt is onderdeel van scope installateur dus kan wel met hetzelfde gemak mee lijkt me (of die kraan gebruiken als vulpunt?)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xSXewbmyF0zhKzalMnkQdNpl.webp?f=user_large)
Werkschakelaar is volgens de checklist verplicht.Ik heb nu alleen nog een doos geplaatst, geen werkschakelaar. Ik twijfel een beetje aan nut en noodzaak daarvan? Meterkast zit op 1m afstand, unit heeft eigen groep en visuele indicatie; wil/moet ik dan wel een werkschakelaar in mijn voortuin? Er komt nog een laag (wit) grind bij maar dacht nog even te wachten tot ik zeker weet dat het allemaal OK is qua positie. Om de buitenunit wil ik een omkasting gaan maken, kliko's komen er naast te staan met bijpassende omkasting.
Ook de documentatie geeft dit aan.
Je kan er eventueel een slot inzetten om ongeoorloofd uitschakelen te voorkomen.
Maar wettelijk ligt het weer wat genuanceerder.
Jij betaalt, jij bepaald
Is het wel wenselijk om de binnen installatie op het laminaat te zetten, stel je wilt het laminaat ooit eens gaan vervangen.Zijn er nog mensen die beren op de weg zien of ziet dit er goed uit zo?
Het ziet er netjes uit
[ Voor 70% gewijzigd door DutchWing op 21-08-2022 01:40 ]
Kan ik met "grijs" water het systeem van mijn warmtepomp aanvullen of moet dit met kraanwater (anders moet ik hier wel rekening mee houden).
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Goed bezig met waterbesparing! Maar de justnimbus is toch bedoeld voor wasmachine & toilet, dus apparaten met koud water? Waarvoor wil je warmgrijs water gebruiken?Bravertal schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:18:
Binnenkort ga ik regenwater opvangen via het systeem van justnimbus (https://justnimbus.com).
Kan ik met "grijs" water het systeem van mijn warmtepomp aanvullen of moet dit met kraanwater (anders moet ik hier wel rekening mee houden).
When life gives you lemons, start a battery factory
Wat bedoel je met "het systeem van mijn warmtepomp"?Bravertal schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:18:
Binnenkort ga ik regenwater opvangen via het systeem van justnimbus (https://justnimbus.com).
Is dat het CV-water? Of het SWW-water?
CV-water is eenmalig vullen en maar een paar honderd liter. Kostprijs minder dan een euro. Zou je daar risico voor willen lopen? Bovendien heb je dan weer een pomp nodig voor de druk. Kost ook weer stroom (en aanschaf!). Netto is leidingwater veel goedkoper, gemakkelijker en veiliger.
Voor SWW geldt hetzelfde, bovendien moet dat drinkwaterkwaliteit zijn.
Eigenlijk gaat beide niet dus.
[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 21-08-2022 09:32 ]
Dat klopt, maar mijn wasmachine staat op zolder bij de warmtepomp.KabouterSuper schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:24:
[...]
Goed bezig met waterbesparing! Maar de justnimbus is toch bedoeld voor wasmachine & toilet, dus apparaten met koud water? Waarvoor wil je warmgrijs water gebruiken?
Op dit ogenblik vul ik het systeem bij met het kraantje vd wasmachine.
Als het niet kan dan wil ik een aparte kraan met grijs water zodat ik met normaal water mijn warmtepomp kan bijvullen.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Je moet het systeem toch 1x per jaar weleens bijvullen zodat het op druk blijft staan, kan dat met grijs water?Andrehj schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Wat bedoel je met "het systeem van mijn warmtepomp"?
Is dat het CV-water? Of het SWW-water?
CV-water is eenmalig vullen en maar een paar honderd liter. Kostprijs minder dan een euro. Zou je daar risico voor willen lopen? Bovendien heb je dan weer een pomp nodig voor de druk. Kost ook weer stroom (en aanschaf!). Netto is leidingwater veel goedkoper, gemakkelijker en veiliger.
Voor SWW geldt hetzelfde, bovendien moet dat drinkwaterkwaliteit zijn.
Eigenlijk gaat beide niet dus.
Misschien toch handiger om een extra kraan te plaatsen met grijs water.
Dat is het CV circuit en zou je maar heel beperkt moeten hoeven bijvullen (behalve bij lekkages etc). 5liter water per jaar lijkt me veel.Bravertal schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:34:
[...]
Je moet het systeem toch 1x per jaar weleens bijvullen zodat het op druk blijft staan, kan dat met grijs water?
Misschien toch handiger om een extra kraan te plaatsen met grijs water.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hoe moeten wij dat nou weten? Niemand weet hier wat de kwaliteit van dat "gefilterde" regenwater is. Wie weet wat er allemaal meespoelt vanaf je dak. En vervolgens zouden wij moeten weten wat de invloed van die onbekende stoffen op de materialen in je CV-systeem is. Daar kom je dus nooit uit, en als je het je installateur of importeur vraagt zullen die met hetzelfde antwoord komen. Voor de lage kostprijs van leidingwater gaat niemand het risico lopen.Bravertal schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:34:
Je moet het systeem toch 1x per jaar weleens bijvullen zodat het op druk blijft staan, kan dat met grijs water?
Verder heb ik nog nooit mijn CV-systeem zomaar bij hoeven vullen. Alleen als er door werkzaamheden (filters reinigen bijvoorbeeld) wat water is ontsnapt moet je tussendoor bijvullen. Anders nooit. Als dat wel nodig is heb je ergens lekkage.
Ah, op die fiets. Cv-water is toch niet drinkbaar, dus ik vermoed dat het geen probleem is. Beter nog, regenwater lijkt volgens mij meer op gedemineraliseerd water dan kraanwater. Wel zou ik uitzoeken of de druk van een justnimbus hoog genoeg is.Bravertal schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:31:
[...]
Dat klopt, maar mijn wasmachine staat op zolder bij de warmtepomp.
Op dit ogenblik vul ik het systeem bij met het kraantje vd wasmachine.
Als het niet kan dan wil ik een aparte kraan met grijs water zodat ik met normaal water mijn warmtepomp kan bijvullen.
Ik woon nu 1,5 jaar in deze woning met warmtepomp. Ik heb 1x aangevuld met water (misschien een paar liter) zodat het op druk blijft.
Allemaal waar, maar als je geen kraan in de buurt hebt, wordt bijvullen wel erg lastig. Vandaag de vraag van @Bravertal.Andrehj schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
Hoe moeten wij dat nou weten? Niemand weet hier wat de kwaliteit van dat "gefilterde" regenwater is. Wie weet wat er allemaal meespoelt vanaf je dak. En vervolgens zouden wij moeten weten wat de invloed van die onbekende stoffen op de materialen in je CV-systeem is. Daar kom je dus nooit uit, en als je het je installateur of importeur vraagt zullen die met hetzelfde antwoord komen. Voor de lage kostprijs van leidingwater gaat niemand het risico lopen.
Verder heb ik nog nooit mijn CV-systeem zomaar bij hoeven vullen. Alleen als er door werkzaamheden (filters reinigen bijvoorbeeld) wat water is ontsnapt moet je tussendoor bijvullen. Anders nooit. Als dat wel nodig is heb je ergens lekkage.
En @ArnoldSmitDutchWing schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:36:
[...]
Gewoon even bellen.
Alklima levert vaak pas als de gehele order binnen is.
De levertijden zijn ook vaak schattingen, deze kunnen aangepast worden. Hierover horen ze je te informeren, maar vaak gebeurt dit gewoonweg niet.
Mijn installateur heeft van Alklima in juli bericht gehad dat alle verwachtingen niet meer gelden (voor mij was dat augustus en dan installatie in september). Ze wachten tot de order compleet binnen is bij hun(fysiek) en sturen dan pas nieuwe info. Dat is uiterlijk 2 weken voor het bij de installateur is.
Ik heb nog steeds hoop dat in ieder geval voor de winter we de unit hebben staan en van het gas af kunnen.
Ik heb ook al gehoord dat mensen hun nieuwe huis opgeleverd krijgen zonder WP, door de leverproblemen...
Ik ga er van uit dat je zoiets bedoeld:Huey schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:41:
[...]
Hallo remcoVer, kun jij idd per blok de temperatuur kiezen? Zie jij dan onder de F1 knop een symbool, of werkt dat anders? Ik vraag me af of de installateur mss een andere bedieningsstand heeft ingesteld (als ik de hydrobox manual goed interpreteerj. Weet niet of je dat ergens kunt zien?
:strip_exif()/f/image/X1nHaUp2tdA6YO2X9X4MoT7C.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik draai het systeem op kamer thermostaat. Het systeem moduleert zelf en pendelt af en toe. In bij 4 graden is dat ongeveer 4 a 8 keer per dag. De maximale aanvoer staat op 38 graden. In de winter van 2021 toen het een tijdje lang goed -5 a -12 was kwam ik te kort bij Ta van 35. Het was die 3 graden om de kamer temp omhoog te laten gaan. (dit met radiatoren).
Mijn installateur heeft de 'Main Controller' (IN1 op TBI.2) Door verbonden naar de woonkamer zelfs via de bedrading van de 20 jaar oude Nefit thermostaat.
/f/image/MCaOrjW7qqQccGgczDXrRee4.png?f=fotoalbum_large)
In de service manual staat waar je de 'Main Controller' kan instellen als kamer thermostaat! Hopelijk helpt dit, je hebt wel de 'service menu' passcode nodig maar die is mogelijk 0000.
Juist ja, ik ga gewoon vragen of ze 2 aansluitingen willen voorzien. Zij trekken zo'n waterleiding veel makkelijker dan ik dus laat ik dat mooi zo.DutchWing schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 01:16:
Er bestaan Y stukken waarin je 2 wasmachinekranen kunt draaien:
[Afbeelding]
Ik ga wel even bellen met de installateur, als die er geen probleem in zit laat ik het wat mij betreft zo.Werkschakelaar is volgens de checklist verplicht.
Ook de documentatie geeft dit aan.
Je kan er eventueel een slot inzetten om ongeoorloofd uitschakelen te voorkomen.
Maar wettelijk ligt het weer wat genuanceerder.
Jij betaalt, jij bepaald
Eigenlijk niet inderdaad maar zit met beetje lastige situatie. Ik ben met groter project bezig op zolder, dakkapel geplaatst en komt een slaapkamer met en-suite badkamer. Daar kan ik pas goed mee aan de slag als de CV ketel weg is. In de badkamer wil ik vloerverwarming en gehele slaapkamer/badkamer met verlijmd PVC en moet dus geëgaliseerd worden.Is het wel wenselijk om de binnen installatie op het laminaat te zetten, stel je wilt het laminaat ooit eens gaan vervangen.
Ik dacht nu het laminaat maar gewoon te laten liggen en dan later maar te bedenken of ik nog de moeite wil nemen om dat stuk vloer mee te pakken met PVC.
Ik zie het nu niet zo zitten om hier een stuk te tegelen o.i.d. aangezien ik nog niet exact duidelijk heb hoe e.e.a. aan gaat sluiten. Hele zolderproject kan nog wel eens 1 of 2 jaar gaan duren.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Is vaak alleen het 1e jaar ivm eventueel zuurstof wat nog uit het systeem gefilterd wordt.Bravertal schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:34:
[...]
Je moet het systeem toch 1x per jaar weleens bijvullen zodat het op druk blijft staan.
Dit wordt bij elke keer bijvullen steeds minder.
Vaak heeft dit bijvullen te maken met achteruitgang expansievat. (Bij hoge temperaturen meer aan de orde)
Als je de voordruk van het expansievat tijdig weer op druk zet zal het membraan niet vroegtijdig achteruitgaan en lek raken.
[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 21-08-2022 13:54 ]
Dit lijkt mij best handig, op deze wijze kun je eenvoudig de SD card wisselen zonderdoek55 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:06:
[...]
Ik vraag mij nu af of je met zo'n apparaatje de logging periodiek zou kunnen onderscheppen?
demontage om bij de FTC print te komen….of kleven er verder nadelen aan dit ding?
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Plenkske schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:10:
[...]
En @ArnoldSmit
Mijn installateur heeft van Alklima in juli bericht gehad dat alle verwachtingen niet meer gelden (voor mij was dat augustus en dan installatie in september). Ze wachten tot de order compleet binnen is bij hun(fysiek) en sturen dan pas nieuwe info. Dat is uiterlijk 2 weken voor het bij de installateur is.
Ik heb nog steeds hoop dat in ieder geval voor de winter we de unit hebben staan en van het gas af kunnen.
Ik heb ook al gehoord dat mensen hun nieuwe huis opgeleverd krijgen zonder WP, door de leverproblemen...
Maart/april ongeveerArnoldSmit schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:01:
Wanneer had jij je warmtepomp precies besteld ?
[...]
Voor SWW heb ik deze ingesteld op 47 graden met een drop van 10 graden. (Deze had ik op 49) Dit heb ik overgenomen van een eerdere tip van @Andrehj.
De maximale laadtijd staat bij mij nog op de standaardinstelling.
Ik zag in een eerdere post van dat je het SWW altijd moet toestaan.
(Hebben we het dan over de zwarte balkjes voor de volledige 24h in de weekklok functie? Zoja, dan staat dit ook goed denk ik. Een dagelijkse opwarmronde stel je juist in MET die tijdklok toch?)
Ik ben vooral ook benieuwd hoe snel bij jullie de temperatuur in het vat daalt bij het douchen. Toevallig ben ik vandaag thuis en de beide dochters waren net aan het douchen. Ongeveer een half uur gezamenlijk.
Hier valt al wat winst te boeken natuurlijk, maar vond dit gelijk een goede gelegenheid om de aangepaste instellingen even te 'testen' haha.
Bij de start was het vat op 47 graden.
Toen de kraan een minuut of wat uit was heb ik een nieuwsgierige blik geworpen op het display. En toen gaf deze een temperatuur van 24 graden aan. Is dit een beetje in lijn? Hij vult dan bij met koud water op dat moment en begint rustig aan met opwarmen toch? Er is wel eens vaker lang gedoucht, en er is nog nooit een koude douche geweest. Maar 24 graden is wel koud, komt dat door de bijmenging op dat moment, of zie ik dat verkeerd?
Het gaat trouwens om een 300 liter vat, niet geheel onbelangrijke informatie natuurlijk.
In een eerdere discussie heb ik ook gezien dat je iets kan/moet veranderen onder extra instellingen > elektr verwarming sww. Heb echter nog niet helemaal gevonden wat de gewenste instelling is.
Heb nog niet gezien dat het elektrische verwarmingsicoon in beeld is geweest, buiten de legionella run om. Maar heb ook geen uren op de controller zitten kijken.
@Andrehj noemt bij wat hij gedaan heeft, sensor op 2/3 van de hoogte (van beneden gezien). Is dit een fysieke aanpassing of software/instelling matig?
Ik probeer door jullie kennis de mijne wat te vergroten. En het energieverbruik naar beneden te krijgen. Niet door euro's ingegeven, maar wil toch proberen de totale energieconsumptie wat te verlagen. En dan vooral het verbruik wat niet nodig is. Dat het eventueel in de portemonnee wat oplevert, mooi meegenomen.
Ik vond het verbruik niet tegenvallen afgelopen jaar (nieuwbouwhuis 1 jaar oud nu) maar ik merk door dit topic dat er nog wel wat geschaafd kan worden. Vooral komend stookseizoen wil ik aan de slag gaan met wat aanpassingen gericht op het verwarmen. Misschien ook proberen een vaste aanvoertemperatuur te gebruiken en te verlagen tot de hut niet meer op temperatuur blijft. Maar dat is een project voor over een maand of 2/3 😁
Je vat is gelaagd. Dat betekent dat onderin koud water zit en boven warm. Op de overgang zit een zone van gemengd water. Als die overgang tijdens het douchen van je dochters net de sensor passeert, kun je dus een dergelijke daling zien.NileZ_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:38:
Even een vraagje, heb naar aanleiding van tips in dit forum al best wel wat dingen gewijzigd in de WP.
Voor SWW heb ik deze ingesteld op 47 graden met een drop van 10 graden. (Deze had ik op 49) Dit heb ik overgenomen van een eerdere tip van @Andrehj.
De maximale laadtijd staat bij mij nog op de standaardinstelling.
Ik zag in een eerdere post van dat je het SWW altijd moet toestaan.
(Hebben we het dan over de zwarte balkjes voor de volledige 24h in de weekklok functie? Zoja, dan staat dit ook goed denk ik. Een dagelijkse opwarmronde stel je juist in MET die tijdklok toch?)
Ik ben vooral ook benieuwd hoe snel bij jullie de temperatuur in het vat daalt bij het douchen. Toevallig ben ik vandaag thuis en de beide dochters waren net aan het douchen. Ongeveer een half uur gezamenlijk.
Hier valt al wat winst te boeken natuurlijk, maar vond dit gelijk een goede gelegenheid om de aangepaste instellingen even te 'testen' haha.
Bij de start was het vat op 47 graden.
Toen de kraan een minuut of wat uit was heb ik een nieuwsgierige blik geworpen op het display. En toen gaf deze een temperatuur van 24 graden aan. Is dit een beetje in lijn? Hij vult dan bij met koud water op dat moment en begint rustig aan met opwarmen toch? Er is wel eens vaker lang gedoucht, en er is nog nooit een koude douche geweest. Maar 24 graden is wel koud, komt dat door de bijmenging op dat moment, of zie ik dat verkeerd?
Maar het kan ook komen doordat het water onder de 37 graden kwam, de WP dus de circulatiepomp aanzette en daardoor je gelaagdheid om zeep hielp. (Wat normaal is).
Hoe zou jij softwarematig een sensor in een ander buisje willen plaatsen?Het gaat trouwens om een 300 liter vat, niet geheel onbelangrijke informatie natuurlijk.
In een eerdere discussie heb ik ook gezien dat je iets kan/moet veranderen onder extra instellingen > elektr verwarming sww. Heb echter nog niet helemaal gevonden wat de gewenste instelling is.
Heb nog niet gezien dat het elektrische verwarmingsicoon in beeld is geweest, buiten de legionella run om. Maar heb ook geen uren op de controller zitten kijken.
@Andrehj noemt bij wat hij gedaan heeft, sensor op 2/3 van de hoogte (van beneden gezien). Is dit een fysieke aanpassing of software/instelling matig?
Voor meer tips over zuinig SWW maken: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"Ik probeer door jullie kennis de mijne wat te vergroten. En het energieverbruik naar beneden te krijgen. Niet door euro's ingegeven, maar wil toch proberen de totale energieconsumptie wat te verlagen. En dan vooral het verbruik wat niet nodig is. Dat het eventueel in de portemonnee wat oplevert, mooi meegenomen.
Ik vond het verbruik niet tegenvallen afgelopen jaar (nieuwbouwhuis 1 jaar oud nu) maar ik merk door dit topic dat er nog wel wat geschaafd kan worden. Vooral komend stookseizoen wil ik aan de slag gaan met wat aanpassingen gericht op het verwarmen. Misschien ook proberen een vaste aanvoertemperatuur te gebruiken en te verlagen tot de hut niet meer op temperatuur blijft. Maar dat is een project voor over een maand of 2/3 😁
Voor tips over zuinig verwarmen: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ja, dat is idd wat ik bedoel...remcoVer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Ik ga er van uit dat je zoiets bedoeld:
[Afbeelding]
Ik draai het systeem op kamer thermostaat. Het systeem moduleert zelf en pendelt af en toe. In bij 4 graden is dat ongeveer 4 a 8 keer per dag. De maximale aanvoer staat op 38 graden. In de winter van 2021 toen het een tijdje lang goed -5 a -12 was kwam ik te kort bij Ta van 35. Het was die 3 graden om de kamer temp omhoog te laten gaan. (dit met radiatoren).
Mijn installateur heeft de 'Main Controller' (IN1 op TBI.2) Door verbonden naar de woonkamer zelfs via de bedrading van de 20 jaar oude Nefit thermostaat.
[Afbeelding]
In de service manual staat waar je de 'Main Controller' kan instellen als kamer thermostaat! Hopelijk helpt dit, je hebt wel de 'service menu' passcode nodig maar die is mogelijk 0000.
Service menu code is idd default, en ik heb idd al gecontroleerd of deze als thermostaat staat ingesteld. Ik heb net een firmware update voor de ftc6 ontvangen. Mogelijk (hopelijk) dat dit toch het verschil gaat maken.
Edit: firmware update maakt geen verschil..
Edit2: ok, my bad: werkt niet op de flow temp instellingen, alleen voor verwarmen en in war stand...
[ Voor 4% gewijzigd door Huey op 21-09-2022 12:58 . Reden: fix ]
Thanks voor je antwoord, helder verhaal met betrekking tot het vat. Kan ik wel wat mee. Het vat was ook wel erg snel weer opgewarmd getuige het feit dat de buiten unit vrij snel afsloeg.Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
Je vat is gelaagd. Dat betekent dat onderin koud water zit en boven warm. Op de overgang zit een zone van gemengd water. Als die overgang tijdens het douchen van je dochters net de sensor passeert, kun je dus een dergelijke daling zien.
Maar het kan ook komen doordat het water onder de 37 graden kwam, de WP dus de circulatiepomp aanzette en daardoor je gelaagdheid om zeep hielp. (Wat normaal is).
[...]
Hoe zou jij softwarematig een sensor in een ander buisje willen plaatsen?![]()
[...]
Voor meer tips over zuinig SWW maken: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Voor tips over zuinig verwarmen: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Wat betreft die sensor dacht ik dat er wellicht een mogelijkheid was om te kiezen waar in het vat hij de temperatuur meet.
Ik dacht dat misschien die instelling normaal/groot daar invloed op kon hebben. Maar dat is dus niet zo. Ok.
Wat betreft die andere posts/links, ben ik mee bezig. In 1 van die twee geef je aan het SWW op te warmen op een warm moment van de dag.
Maar dat zou dus aan de hand van de tijdklok zijn, correct? In een ander bericht in dit topic gaf je aan SWW altijd toe te staan. Dus niet op tijdklok, toch?
Ik heb in de tijdklok het zo staan dat alle uren zwarte balkjes hebben en dus in principe elk moment van de dag SWW gemaakt mag worden. Rekening houdend met die temperature drop waarna hij (zou mogen) gaan verwarmen.
Heb wel het idee dat hij nu minder vaak aanslaat, wat ook gewenst is.
De laadtijd ook iets omhoog gezet nu. En de legionella run 1x in de 14 dagen nu (ipv om de 7). Was nog even geklooi om deze te verschuiven naar een dag in het weekend. Maar heuj, gelukt haha.
Die instelling met betrekking tot elektrisch verwarmen sww, kan eigenlijk beide uit toch?
De Panasonic thermostaat overweeg ik om aan te schaffen komende winter. Geen kans zeker dat de draadloze versie aangesloten kan worden icm de (huidige) draadloze zender/ontvanger van de mitsu thermostaat? Scheelt een draad trekken. Prijsverschil tussen de bedrade en draadloze was wel erg groot overigens..
Stukje voor stukje wordt het vanzelf beter haha. Thanks allen.
Dat lijkt een tegenspraak, en is dat ook een beetje. @Grolsch heeft al een paar maal met een meting aangegeven dat altijd SWW aan het meest optimaal is, dus alleen opwarmen als het vat op de sensor onder een bepaalde temperatuur komt.NileZ_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:39:
Wat betreft die andere posts/links, ben ik mee bezig. In 1 van die twee geef je aan het SWW op te warmen op een warm moment van de dag.
Maar dat zou dus aan de hand van de tijdklok zijn, correct? In een ander bericht in dit topic gaf je aan SWW altijd toe te staan. Dus niet op tijdklok, toch?
Ik doe dat ook, maar heb in de winter nog een scriptje draaien die om 14 uur en om 20 uur kijkt of het water ter hoogte van de sensor onder de 40 graden is, zo ja, dan drukt dat script (virtueel) op de knop "nu sww maken". Dit om te voorkomen dat er midden in de nacht bij slechte COP een SWW-run wordt gedraaid. In de praktijk komt het er dan op neer dat de WP ongeveer elke twee dagen SWW gaat maken.
Dat kan, maar handiger gaat het om het SWW van de tijdklok af te halen en gewoon op altijd aan te zetten. (Je hebt drie standen: aan, tijdklok en uit).Ik heb in de tijdklok het zo staan dat alle uren zwarte balkjes hebben en dus in principe elk moment van de dag SWW gemaakt mag worden. Rekening houdend met die temperature drop waarna hij (zou mogen) gaan verwarmen.
Welke instelling bedoel je precies?Die instelling met betrekking tot elektrisch verwarmen sww, kan eigenlijk beide uit toch?
Die draadloze zal je net als de bedrade versie aan de thermostaatingang van de WP hangen. Hij zal ook wel duurder zijn omdat ie uit twee kastjes bestaat ipv één.De Panasonic thermostaat overweeg ik om aan te schaffen komende winter. Geen kans zeker dat de draadloze versie aangesloten kan worden icm de (huidige) draadloze zender/ontvanger van de mitsu thermostaat? Scheelt een draad trekken. Prijsverschil tussen de bedrade en draadloze was wel erg groot overigens.
Ah juist! Dan snap ik de tegenspraak in dit geval haha. Ik heb nog niks geautomatiseerd en heb daar ook de mogelijkheid nog niet toe. Dat komt dan later hopelijk nog een keerAndrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:01:
[...]
Dat lijkt een tegenspraak, en is dat ook een beetje. @Grolsch heeft al een paar maal met een meting aangegeven dat altijd SWW aan het meest optimaal is, dus alleen opwarmen als het vat op de sensor onder een bepaalde temperatuur komt.
Ik doe dat ook, maar heb in de winter nog een scriptje draaien die om 14 uur en om 20 uur kijkt of het water ter hoogte van de sensor onder de 40 graden is, zo ja, dan drukt dat script (virtueel) op de knop "nu sww maken". In de praktijk komt het er dan op neer dat de WP ongeveer elke twee dagen SWW gaat maken.
Dat kan, maar handiger gaat het om het SWW van de tijdklok af te halen en gewoon op altijd aan te zetten. (Je hebt drie standen: aan, tijdklok en uit).
[...]
Welke instelling bedoel je precies?
[...]
Die draadloze zal je net als de bedrade versie aan de thermostaatingang van de WP hangen. Hij zal ook wel duurder zijn omdat ie uit twee kastjes bestaat ipv één.
Ik heb de tijdklok zo staan dat er op elk moment van de dag SWW gemaakt mag worden. Maar nu je het zo zegt, staat hij sowieso op 'aan'. Dus in beide gevallen hetzelfde effect.. (ik had eerder geëxperimenteerd met opwarmen gedurende de dag als het buiten warm is, maar dat later aan de hand van jouw opmerking weer veranderd naar altijd SWW kunnen maken).
Onder extra instellingen en dan het elektrisch verwarmen sww. Heb stevig zitten terug lezen in dit topic en er werd over gesproken, maar heb op dat moment er niks aan veranderd. Vanmiddag toch nog maar weer eens de handleiding er bij gepakt en proberen terug te vinden
Ik heb sinds de oplevering dus die draadloze mitsu thermostaat hangen. Bovenop de binnenuit ligt een kastje die de draadloze communicatie verzorgt tussen WP en thermostaat. Ik had de stille hoop dat de eventuele draadloze Panasonic daarmee kon communiceren zodat ik de unit niet open hoef te maken. Maar zal het toch moeten doen haha.
Goffer.. Deze reactie 2x opnieuw getikt. Had geprobeerd keurig onder elke reactie van jou een reply te zetten. Zoals jij deed. Maar telefoon said no. 😒😂
Bedankt voor de inhoudelijke reactie. Begrijp ik gelijk de gedachte er achter.
Ik had de SWW ook op inschakelen bij een temperatuurdaling staan, maar liep tegen een issue aan dat het toevallig op een moment dat ik wilde douchen de temperatuur net op de grenswaarde liep en dus een lauwe douche had. Daar was ik heel snel klaar mee.iDennis3D schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:37:
SWW alleen overdag aanzetten kan wel weer interessant zijn I.c.m. Zonnepanelen(zeker met het afbouwen van de salderingsregeling) en/of i.c.m. met een variabel energie contract (overdag lagere energiekosten tov in de nacht)
Nu staat de time-window op 15-17u en schakelt de SWW regeling dus dagelijks aan om de temp weer op de gevraagde 48 graden te zetten. Sindsdien geen lauwe douche meer gehad. Dus misschien wat onzuiniger, maar ik vind deze regeling prettiger. Rond 15u is de buitentemp op zijn hoogst, dus gunstig moment. En inderdaad mooi direct gebruik van de opbrengst van de zonnepanelen.
Look behind you! A three headed monkey!
Plan is om helemaal van het gas af te gaan.
- Mitsubishi Electric Ecodan Hydrobox ERSD-VM2D
- Mitsubishi Electric Ecodan Eco Inverter SUZ-SWM80VA
Hoe denken jullie over radiatorknoppen voor de kamers boven? Ik zag dat Netatmo slimme knoppen heeft. Maar die zijn geloof ik niet weer zo slim dat ze zelf warmte vragen. Dus als de woonkamer (waar de thermostaat) warm genoeg is dan zal een werkkamer boven alsnog geen warmte ontvangen.
Hoe denken jullie hierover?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
:strip_exif()/f/image/bqZtwjKPjfdlxzC17uLzpuLt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus heb ik de koelfunctie 1,5 dagen uitgezet en het daarna opnieuw geprobeerd. Er vielen me twee dingen op. Als eerste ging die na 20 minuten weer pendelen bij 18 graden koelen en daarnaast is de flow maar 14 L/min (bij SWW maken 16/17 L/min) . Als ik het forum hier teruglees zou dit op stand 5 hoger moeten zijn. Alle groepen staan open. Moet ik hier de installateur voor terug laten komen?
Vandaag heb ik opnieuw een poging gedaan met koelen bij 17 graden en nu blijft hij wel netjes doorlopen en zit ik nog ruim boven het dauwpunt. De buitentemp is nu ook hoger waardoor de WP met een lagere frequentie loopt.
Om dat hele heftige pendelen tegen te gaan ben ik in het forum op zoek gegaan naar een oplossing. Ik kwam dit tegen:
@ocaj doe je dit via HA? Zo ja, hoe heb je dit in een script uitgevoerd? Zou je die eventueel met me willen delen?ocaj schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 06:39:
Aha, dat dacht ik al.... Misschien dat hij wat rustiger doet als je de doel-kamertemperatuur 0,5 of 1 graad onder de echte temperatuur zet? Met verwarmen doet hij ook veel rustiger als hij er bijna is.
Wat ik zie als ik op aanvoertemperatuur regel is dat hij bij opstarten even naar 34 Hz gaat en dan langzaam zakt. Pas na een minuut of 20-25 is de compressor naar 20Hz gezakt. Maar tot nu toe is de aanvoertemperatuur dan meestal al te laag.
Als de compressor stopt omdat de aanvoertemperatuur 1,5 graad onder de ingestelde waarde is, dan probeert hij het veel te snel (na een minuut of 3) weer opnieuw. Er lijkt geen goede antipendel-functie voor koelen in te zitten.
Ik heb nu via een script een eigen anti-pendel-functie gebouwd met vrij simpele logica:
- Als hij aan het koelen is en de compressor stopt
- dan gaat hij 1 uur in de vakantiestand
- tenzij hij al binnen een kwartier gestopt was, dan gaat hij 2 uur in de vakantiestand
Vakantiestand heb ik ingesteld op "alleen SWW" (het omgekeerde van wat je normaal in de vakantie zou doen....), zodat SWW wel gewoon doorgaat.
Ik heb maar 1 luchtvochtigheids-meting in huis in de woonkamer terwijl vochtige lucht stijgt, dus op zolder is het hoger. Als ik zin/tijd heb moet ik daar ook nog eens een meting gaan doen, zodat ik automatisch de aanvoertemperatuur net boven het dauwpunt kan houden. (of misschien moet ik met voor die paar warme dagen per jaar weer maar gewoon even lekker niks doen...)
@AUijtdehaag kwam ook nog met de tip om een vermogenskabeltje te plaatsen, zeker een goed idee, alleen met twee kleine kinderen en een baan iets waar ik niet aan toe ga komen op korte termijn. Dus voor nu zou ik het graag oplossen met een HA trucje. Dus als iemand een goede tip heeft, graag
Allemaal bedankt voor het meedenken!
Kijk even in de topic start, daar wordt de Panasonic genoemd, die hier vaak wordt aanbevolen; heeft een zeer geringe hysteresis, wat belangrijk is voor een wp.radeoxx schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:20:
Ben al een tijdje aan het meelezen en heb de volgende units besteld.
Plan is om helemaal van het gas af te gaan.Iemand ervaring met een geschikte thermostaat? Hij moet wel draadloos zijn. Huidige thermostaat vanaf de CV ketel is ook draadloos. Ik heb al gezocht in het topic maar nog geen definitief antwoord gevonden. Op zich ben ik voorlopig niet van plan te gaan koelen, dus wellicht dat de besproken Netatmo Slimme thermostaat wel voldoet?
- Mitsubishi Electric Ecodan Hydrobox ERSD-VM2D
- Mitsubishi Electric Ecodan Eco Inverter SUZ-SWM80VA
Hoe denken jullie over radiatorknoppen voor de kamers boven? Ik zag dat Netatmo slimme knoppen heeft. Maar die zijn geloof ik niet weer zo slim dat ze zelf warmte vragen. Dus als de woonkamer (waar de thermostaat) warm genoeg is dan zal een werkkamer boven alsnog geen warmte ontvangen.
Hoe denken jullie hierover?
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero