Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:02
Het legionella script voor Homeassistant van Breinonline is geniaal, maar ook een beetje ingewikkeld en ik kreeg het niet aan de praat. Ik heb een versimpelde versie gemaakt welke het ook doet, 1x in de 2 weken wordt de sww temperatuur tijdelijk verhoogd, welke synchroon loopt met de legionella timing op de WP:

"int % 2) == 0" vul hier een 0 of een 1 voor de even of oneven weken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
- id: '201212192034'
  alias: SWW regeling
  description: Verhoog SWW vlak voor legionellarun
  trigger:
    - platform: time
      at: '14:00'
      id: 'swwhoog'
    - platform: time
      at: '17:00'
      id: 'swwlaag'
  action:
    - choose:
        - conditions: #Verhoog SWW voor legionellarun op de even weken
            - condition: trigger
              id: 'swwhoog'
            - condition: time
              weekday:
                - sat
            - condition: template
              value_template: "{{(as_timestamp(now())|timestamp_custom ('%U') | int % 2) == 0 }}"
          sequence:
            - service: water_heater.set_temperature
              target:
                entity_id: water_heater.warmtepomp
              data:
                temperature: 55
        - conditions: #Verlaag SWW temperatuur na legionellarun
            - condition: trigger
              id: 'swwlaag'
            - condition: time
              weekday:
                - sat
            - condition: template
              value_template: "{{(as_timestamp(now())|timestamp_custom ('%U') | int % 2) == 0 }}"
          sequence:
            - service: water_heater.set_temperature
              target:
                entity_id: water_heater.warmtepomp
              data:
                temperature: 45

mode: single

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:08
Stel mijn vraag even hier, mijn schoonzus heeft een huurwoning waar een Mitsubishi Ecodan warmtepomp in zit, de woning is dermate goed geïsoleerd dat het nu al extreem warm is in huis, volgens de woningbouw kan dit type warmtepomp niet koelen, ik kan wel vinden dat de buitenunit dit wel kan maar de binnenunit kan ik niks over vinden of ik kijk verkeerd.
Iemand die mij dit kan vertellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecsQY4bplMUyWHCiK5m8j3738-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bu3Y859VXvEJiMSwpciSWseU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qifrb6EfPQ_br07JdnOH3RFS5Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM7FwuXG98THeBjkfE1QzPAK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inqQErrXYlPkV7XbNd6tpnFCWXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HOPBtdX8oef0g9q8lG8W603.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DoubleDutch schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:10:
Stel mijn vraag even hier, mijn schoonzus heeft een huurwoning waar een Mitsubishi Ecodan warmtepomp in zit, de woning is dermate goed geïsoleerd dat het nu al extreem warm is in huis, volgens de woningbouw kan dit type warmtepomp niet koelen, ik kan wel vinden dat de buitenunit dit wel kan maar de binnenunit kan ik niks over vinden of ik kijk verkeerd.
Iemand die mij dit kan vertellen?
De tweede letter uit de code van de binnenunit is een H. Die is voor heating only. Als dat een R was geweest kon je ook koelen.
Zonder aanpassingen kun je dus niet koelen. En aangezien het een huurwoning is, mag je die aanpassingen vast niet doen.
Jammer dat er bij de bouwvoorschriften nog steeds zo weinig aandacht is voor de opwarming van moderne woningen, want dit wordt steeds erger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Andrehj schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:26:
[...]

De tweede letter uit de code van de binnenunit is een H. Die is voor heating only. Als dat een R was geweest kon je ook koelen.
Zonder aanpassingen kun je dus niet koelen. En aangezien het een huurwoning is, mag je die aanpassingen vast niet doen.
Jammer dat er bij de bouwvoorschriften nog steeds zo weinig aandacht is voor de opwarming van moderne woningen, want dit wordt steeds erger.
Ze hebben met de hele straat een klacht ingediend bij de woningbouw over de oplopende temperaturen in de woning, hun antwoord was dat deze type niet kan koelen en dat dit ook met een aanpassing niet meer te doen is, maar is dit ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleDutch schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:37:
Ze hebben met de hele straat een klacht ingediend bij de woningbouw over de oplopende temperaturen in de woning, hun antwoord was dat deze type niet kan koelen en dat dit ook met een aanpassing niet meer te doen is, maar is dit ook zo?
Er zit geen condenswaterafvoer en daarvoor benodigde tray in. Dat ombouwen is hobbyistenwerk, daar gaat zo'n woningbouw nooit aan beginnen. Bovendien moet dan ook het leidingwerk naar de VVW-verdelers dampdicht geïsoleerd worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:53

HaTe

haat niet

DutchWing schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:45:
Mooi, dan laat ik dat ook gewoon zo.

Ik ga vandaag eindelijk over op inbedrijfstelling. (Over 4-5 weken wordt de echte inbedrijfstelling door Alklima uitgevoerd.)

Edit:
Hij werkt! 8)

Heb alleen de boosterheater SW1-5 uitgezet omdat deze nog niet is aangesloten. (Wordt deze week gedaan.)

Boiler opgewarmd tot 30 graden en nu leeg laten lopen volgens handleiding.

Ik heb verder alles op basis gelaten en CV uitgezet, alleen het volgende:

Cap. Beperking booster op NEE gedrukt, ik zie geen reden waarom deze beperkt moet wezen?
(Staat in handleiding: alleen ivm regelgeving, anders NEE)
Er staat ook deze instelling kan niet meer gewijzigd worden, maar ik weet dat fabrikanten altijd alles terug kunnen zetten. Dus dat zal wel loslopen.

Legionella run tijdelijk uitgezet tot booster heater is aangesloten.
Jij hebt je warmtepomp dus bij Alklima zelf gekocht? Hoelang duurde het voor je account was goedgekeurd?

Ik ben wel heel benieuwd wat Alklima nog gaat doen, kan je daar tzt eens goed op letten en verslag van doen? O-) :*)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Andrehj schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Er zit geen condenswaterafvoer en daarvoor benodigde tray in. Dat ombouwen is hobbyistenwerk, daar gaat zo'n woningbouw nooit aan beginnen. Bovendien moet dan ook het leidingwerk naar de VVW-verdelers dampdicht geïsoleerd worden.
Thx, ga het doorgeven.
Ben ind bang dat de woningbouw hier niks mee gaat doen. 🤐

@Andrehj Condens afvoer zit er trouwens wel bij, of bedoel je dit niet?
En wat bedoel je met VVW verdelers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA2nP-jiGP5L2AxfB63_lH7neYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mm30j1zCCeGdoHwYn3z4Mnht.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door DoubleDutch op 17-07-2022 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DoubleDutch schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:53:
Ben ind bang dat de woningbouw hier niks mee gaat doen. 🤐

@Andrehj Condens afvoer zit er trouwens wel bij, of bedoel je dit niet?
Heb je daar omgekeerde zwaartekracht? In mijn wereld loopt de condens naar beneden. Zo'n afvoer zit dus niet aan de bovenkant....
Je hebt het overdrukventiel gefotografeerd.
En wat bedoel je met VVW verdelers?
VVW = Vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Andrehj schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:06:
[...]

Heb je daar omgekeerde zwaartekracht? In mijn wereld loopt de condens naar beneden. Zo'n afvoer zit dus niet aan de bovenkant....
Je hebt het overdrukventiel gefotografeerd.

[...]

VVW = Vloerverwarming.
Hahahaha up side down world, ben er niet zo bekend mee. 😅

Maar het gaat hem dus niet worden,in ieder geval bedankt. 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DoubleDutch schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Dat is zoiets als; weet wat je huurt en wat je daarvoor krijgt… Je moet goed de papieren doornemen, indien ze een fout hebben gemaakt kun je dit aanvechten.

Wij hebben ook een opdrachtgever waar de huurders gelijk kregen door een fout van de verhuurder. Nu voor 100K mogen wij de installatie aanpassen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Jij hebt je warmtepomp dus bij Alklima zelf gekocht? Hoelang duurde het voor je account was goedgekeurd?

Ik ben wel heel benieuwd wat Alklima nog gaat doen, kan je daar tzt eens goed op letten en verslag van doen? O-) :*)
Ik wil ze vooral laten komen voor uitleg en instellingen nalopen.
Als ze langs zijn geweest zal ik wel een update geven hierover.

[ Voor 29% gewijzigd door DutchWing op 17-07-2022 16:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
DutchWing schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:58:
[...]

Dat is zoiets als; weet wat je huurt en wat je daarvoor krijgt… Je moet goed de papieren doornemen, indien ze een fout hebben gemaakt kun je dit aanvechten.

Wij hebben ook een opdrachtgever waar de huurders gelijk kregen door een fout van de verhuurder. Nu voor 100K mogen wij de installatie aanpassen.
Zijn geen fouten gemaakt, gewoon niet een WP geplaatst die kan koelen.
En je komt er later pas achter hoe warm zo'n goed geïsoleerde woning kan worden.
Van de woningbouw mogen er ook geen airco's geplaatst worden, misschien kun je het eisen dat dit wel mag en je toch nog verkoeling kunt krijgen.
Had zelfs begrepen dan in het nieuwste bouwbesluit alle woningen verplicht moeten kunnen koelen.

Maar back on topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-07 22:41
@DoubleDutch Je bent niet de eerste die zich afvraagt of de EHST20D-VM2C (of VM2D) ook kan koelen, zie enkele berichten hieronder (voor meer berichten, even zoeken in dit topic op "EHST20D-VM2D"). Als het bij een dip-switch en een emmer/lekbak er onder blijft, dan zou het klusniveau niet al te hoog moeten liggen. Misschien dat @remcoVer of @Chip2710 hier meer over kan vertellen.

Het is dus waarschijnlijk niet onmogelijk, maar aangezien het een huurwoning is even kijken of je dat wel of niet wilt doen. Vloerkoeling is qua koeling niet te vergelijken met een airco, maar kan met de temperaturen van aankomende week wel een beetje helpen :)
remcoVer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:27:
[...]
domme vraag modus:
Kan een EHST20D-VM2C ook koelen. Niet volgens het boekje, maar als ik de SW2-4 dip omzet werkt het dan wel?
Natuurlijk zal er condesvorming zijn in de boilerunit, maar die staat op een verhoging waar een bak onder kan.
Andrehj schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Volgens mij wel. Maar je binnenunit wordt dan wel nat, terwijl er geen lekbak in zit.
Ik zou het eens proberen als ik jou was.
remcoVer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:55:
[...]

Hij staat op 2 rubber balken (net als een buiten unit) zodat hij in de hoek beter over de leidingen uit kwam. Dus er past een lekbak onder. Zal eens kijken of er een gaatje onderin zit.

Ging er meer om of de inhoud van de kast het zelfde is. Ik denk haast van wel, want koelen is gewoon een defrost voor in de zomer. 8)

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Sven1234 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:04:
@DoubleDutch Je bent niet de eerste die zich afvraagt of de EHST20D-VM2C (of VM2D) ook kan koelen, zie enkele berichten hieronder (voor meer berichten, even zoeken in dit topic op "EHST20D-VM2D"). Als het bij een dip-switch en een emmer/lekbak er onder blijft, dan zou het klusniveau niet al te hoog moeten liggen. Misschien dat @remcoVer of @Chip2710 hier meer over kan vertellen.

Het is dus waarschijnlijk niet onmogelijk, maar aangezien het een huurwoning is even kijken of je dat wel of niet wilt doen. Vloerkoeling is qua koeling niet te vergelijken met een airco, maar kan met de temperaturen van aankomende week wel een beetje helpen :)

[...]

[...]

[...]
Bedankt voor je bericht, je kunt ind de koeling van een airco niet vergelijken met die van een WP, maar als je vandaag alleen al de woning binnen komt is het gewoon niet te doen, dus de koeling van een WP zou al de warmte iets kunnen verhelpen.
Denk niet dat mijn schoonzus het aan durft om die aanpassingen te laten doen, krijg ze alleen maar gezeik met de woningbouw, laat staan over de om kosten mocht er wat kapot gaan en ze zien dat er mee geknutseld is.
Maar toch bedankt voor het mee denken. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-07 08:46
Ik heb geexperimenteerd met de koeling van dezelfde unit. Ik heb gedaan:
Systeem uit
Zekerings groep uit
Voorkant van de cylinder unit eraf gehaald met 2 schroeven aan de onderkant van de voorkant
dipswitch SW2-4 omgezet
Alles weer aan zetten
Op de display verwarmen naar koelen omgezet en aanvoer naar 18 graden

Die aanvoer kan omlaag maar je wilt geen condens hebben. Nu was mijn afgiftesysteem niet geschikt om die koel capaciteit te gebruiken dus ging de WP gelijk in een stop omdat de aanvoer rond de 0 graden kwam!!! Er zit water in ipv glycol en je wilt niet je wisselaar bevriezen! Je kan het dauwpunt berekenen en blijf daar dan ruim 3 graden boven. ik heb bijna geen condens gezien in de cylinder unit.

Onze airco (Lucht/lucht) gaat wel naar de 10 graden en daar is dus ook actief of passief water afvoer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
@remcoVer Dank voor de info.

Buren van mij in de nieuwbouwwijk hebben de optie koelen destijds niet gekozen en hebben een EHSD-VM2D binnenunit, waar ik een ERSD-VM2D heb (beide een PUHZ-SW75YAA buitenunit en vloerverwarming door het hele huis). Door de reactie naar @DoubleDutch bedacht ik mij dat dit misschien ook bij mijn buren aan te passen is. In de handleiding zie ik dezelfde opmerking dat dipswitch SW2-4 omgezet moet worden om de cooling mode te activeren. Verderop in de handleiding lees ik wel “cooling mode settings are available for ERS* model only”. Maar op basis van jouw reactie lijken die opties toch te verschijnen na het omzetten van de dip. Ik zal eens samen met mijn buurman kijken of dat bij hem ook zo is. Wordt vervolgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Sven1234 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:32:
@remcoVer Dank voor de info.

Buren van mij in de nieuwbouwwijk hebben de optie koelen destijds niet gekozen en hebben een EHSD-VM2D binnenunit, waar ik een ERSD-VM2D heb (beide een PUHZ-SW75YAA buitenunit en vloerverwarming door het hele huis). Door de reactie naar @DoubleDutch bedacht ik mij dat dit misschien ook bij mijn buren aan te passen is. In de handleiding zie ik dezelfde opmerking dat dipswitch SW2-4 omgezet moet worden om de cooling mode te activeren. Verderop in de handleiding lees ik wel “cooling mode settings are available for ERS* model only”. Maar op basis van jouw reactie lijken die opties toch te verschijnen na het omzetten van de dip. Ik zal eens samen met mijn buurman kijken of dat bij hem ook zo is. Wordt vervolgt :)
De optie was er bij ook niet, totdat ik de dipswitch omschakelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-05 22:17
Goedemiddag iedereen

Ons huis is dit jaar opgeleverd en we wonen sinds vorige week zaterdag is ons huis.
Nu wordt het erg warm en willen wij de warmte pomp op koelen zetten. In de instellingen van de hoofdfunctie hebben wij hem op koelen gezet, maar helaas blijkt hij op stand-by staan. (Het pauze tekentje).

Doe ik iets verkeerd? Of moet er nog meer gebeuren?

Wij hebben een:
Mitsubishi ERST30C-VM2ED binnen unit
Mitsubishi PUHZ-SW100YAA buiten unit

Hopelijk hebben jullie een oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZL900 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:01:
Goedemiddag iedereen

Ons huis is dit jaar opgeleverd en we wonen sinds vorige week zaterdag is ons huis.
Nu wordt het erg warm en willen wij de warmte pomp op koelen zetten. In de instellingen van de hoofdfunctie hebben wij hem op koelen gezet, maar helaas blijkt hij op stand-by staan. (Het pauze tekentje).

Doe ik iets verkeerd? Of moet er nog meer gebeuren?

Wij hebben een:
Mitsubishi ERST30C-VM2ED binnen unit
Mitsubishi PUHZ-SW100YAA buiten unit

Het lijkt wel of er een thermostaat is die hem blokkeert :?

Je hebt koelen op het "play" tekentje gezet :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
Grolsch schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Het lijkt wel of er een thermostaat is die hem blokkeert :?

Je hebt koelen op het "play" tekentje gezet :?
JaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc8EFzmGW1KejStBFzdMlY_TqZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fC7bx9S89dEkUTQ83efhYYIr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8TibsLWdbdWpGw2Pp9jqwVoDsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUPo7WI6dfOmmdEMyUSNVInz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hij staat op doelvoorlooptemperatuur, heeft dat er misschien iets mee te maken?
Als je via instellingen > verwarmen/koeling > doelvoorlooptemperatuur veranderd naar doelkamertemperatuur?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat doelvoorlooptemperatuur precies doet.
(Ik heb een vermoede…)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 18-07-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
DutchWing schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:48:
[...]

Hij staat op doelvoorlooptemperatuur, heeft dat er misschien iets mee te maken?
Als je via instellingen > verwarmen/koeling > doelvoorlooptemperatuur veranderd naar doelkamertemperatuur?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat doelvoorlooptemperatuur precies doet.
(Ik heb een vermoede…)
Bedoel je de compensatie curve?
Dat het enige wat ik kan veranderen als hij op koelen staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-07 17:42
Wat voor kamer thermostaat heb je? Eentje die je ook op koelen kunt zetten? O f alleen verwarmen? In dat laatste geval zal je de wp moeten bedriegen, en de kamerthermostaat op bv 30°C zetten, want dan pas gaat de wp aan het werk, de thermostaat werkt dan natuurlijk niet!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ZL900 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:55:
[...]

Bedoel je de compensatie curve?
Dat het enige wat ik kan veranderen als hij op koelen staat
Deze kan jij niet wijzigen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVik3YpKdlyxX07ox9kUphFEcqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxGiKm5YSHkDvr4uJJGZOqrV.jpg?f=fotoalbum_large

Maakt anders inderdaad zoals hierboven eens een foto van de kamerthermostaat in de woonkamer.

[ Voor 37% gewijzigd door DutchWing op 18-07-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZL900 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:01:
99% kans dat je een thermostaat (of zoneregeling) op je thermostaatingang hebt aangesloten die geen vraag genereert. Dat moet je fixen.
5° watertemperatuur is overigens wel erg laag. Ik zou eens beginnen met 16°C (en dan de laagste temperatuur zoeken waarbij je WP net niet gaat pendelen).
Let wel op condens, want het kan morgen wel eens erg vochtig worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ZL900 Zet dipswitch 2-1 (thermostaat werking) maar eens andersom, wel eerst spanning vd unit af.

Moet ik ook elk jaar doen met mijn danfoss

En 5 is inderdaad veel te laag, begin maar eens op 16 ofzo.

Het is hier heerlijk 21,2 in de woonkamer en 22,3 in de slaapkamers :)

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 18-07-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:04:
[...]

Deze kan jij niet wijzigen?
[Afbeelding]

Maakt anders inderdaad zoals hierboven eens een foto van de kamerthermostaat in de woonkamer.
Dit is de verwarm modus, bij koelen heb je alleen voorlooptemp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Aaah oké, duidelijk!
Maar voorlooptemp is simpel gezegd de watertemperatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Aaah oké, duidelijk!
Maar voorlooptemp is simpel gezegd de watertemperatuur?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-06 11:24
Ik heb gisteren ook de koelfunctie aangezet op onze EHST20D-VM2CR2 met PUHZ-SW50VKA. Officieel kan deze dus niet koelen maar zoals hierboven ook besproken kan je de dipswitch SW2-4 omzetten waarna dit wel mogelijk is. Voor zover ik heb kunnen ontdekken is dan ook het enige verschil de condens opvangbak. Daarnaast zullen er in de installatie zelf ook zaken anders worden geïnstalleerd, met name tegen condens ga ik van uit.

Werkt tot nu toe super maar het valt me wel op dat de warmtepomp veel korte cycli maakt. Paar minuten aan en dan paar minuten uit. Ik zou hier graag verbetering in willen krijgen.

Hoor graag ideeën van anderen met dezelfde ervaringen. In de basis lijkt me het probleem te liggen bij een overschot aan koelvermogen. Mijn eigen richtingen om het in te zoeken:

* Kabeltje voor 50 of 75 procent vermogen
* Frequentie naar beneden brengen (is lastig, las alleen iets over het foppen van bepaalde temperatuur sensoren)
* Lagere flow temperatuur? (wil ik mee uitkijken ivm condens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
="Kabeltje" helpt niet hier, dat begrenst het MAX vermogen, niet het minimum
=Ja, daar weet je nu dus alles al vav, lijkt het, en dat is kennelijk een manier.
=Als je de aanvoer temp op 16 zet, dan zal je, als je een buffer hebt, ca 18° de vloer in sturen, en dat is dan zo'n beetje het koudste wat je kunt aanvoeren zonder condens, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan je dauwpunt temp.
Verder kan je er niet al te veel aan doen, anders dan in "Blokken" te koelen, daarover heeft @Grolsch al een paar maal geschreven.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
Grolsch schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:08:
@ZL900 Zet dipswitch 2-1 (thermostaat werking) maar eens andersom, wel eerst spanning vd unit af.

Ik had 5 graden geprobeerd om hem te forceren om te koelen.

Ike

Ik had hem op 5 gezet om de unit te forceren.
Wij hebben het systeem ook in combinatie met een danfoss vloerverwarming.
Wat is die dipswitch waar jullie het over hebben en waar zit die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZL900 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:40:
[...]

Ik had 5 graden geprobeerd om hem te forceren om te koelen.

Ike
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik had hem op 5 gezet om de unit te forceren.
Wij hebben het systeem ook in combinatie met een danfoss vloerverwarming.
Wat is die dipswitch waar jullie het over hebben en waar zit die?
In je binnen unit, front plaat eraf, stroom eraf.

Wel ff in jouw documentatie checken of het bij jou ook ds2-1 is, bij mij in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
Grolsch schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:43:
[...]

In je binnen unit, front plaat eraf, stroom eraf.

Wel ff in jouw documentatie checken of het bij jou ook ds2-1 is, bij mij in ieder geval wel.
Die van de danfoss of van de Mitsubishi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZL900 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:50:
[...]

Die van de danfoss of van de Mitsubishi?
De mitsubishi, heeft je danfoss dan een binnenunit en een frontplaat? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 18-07-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
@Naalroc Wij hebben geen buffer in het systeem. Dus ik begrijp dat temperatuur verlagen en een schema instellen de enige optie is.

@Grolsch Uit de reactie van Naalroc lees ik dat jij eens iets hebt geroepen over het koelen in blokken als je het vermogen niet kwijt kan en de warmtepomp te kort aanslaat. Zou je daar iets over kunnen zeggen of kunnen linken naar een eerdere relevante post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SgtCaffran schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:11:
@Naalroc Wij hebben geen buffer in het systeem. Dus ik begrijp dat temperatuur verlagen en een schema instellen de enige optie is.

@Grolsch Uit de reactie van Naalroc lees ik dat jij eens iets hebt geroepen over het koelen in blokken als je het vermogen niet kwijt kan en de warmtepomp te kort aanslaat. Zou je daar iets over kunnen zeggen of kunnen linken naar een eerdere relevante post?
Ik koel van 11 tot 15 en van 18 tot 21.

Ingesteld in de week klok van de mitsu

Ta is 16, op het einde van de run tegen 2100 is de ta 15 en soms 14,5.

Bij 14 gaat de wp pendelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 18-07-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
Grolsch schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:08:
[...]

De mitsubishi, heeft je danfoss dan een binnenunit en een frontplaat? ;)
Daar zit wat in heb jij een foto van de dipswitch die je om Zou moeten zetten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrHhQvww00TN-gf5Btwjlfg9ABY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SX8yQvvmRy4AuHV1IVaDvkmc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door ZL900 op 18-07-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Via de controller kun je inderdaad alleen voorlooptemp kiezen. Via de Procon (en ik meen gelezen te hebben ook via Melcloud?) kun je ook voor koelen kiezen voor kamertemperatuur.

Echter je kunt niet - zoals bij verwarmen - een boven- en ondergrens aangeven voor de temperatuur, dus ik vrees dat hij op de kamertemperatuur als een gek veel te koud water gaat produceren. Misschien zal ik het morgen eens even proberen om te kijken wat hij doet.

(vandaag nog nauwelijks kunnen koelen, het is hier nog gewoon 21,5 graden door alles dicht te houden...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ZL900 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:32:
[...]

Daar zit wat in heb jij een foto van de dipswitch die je om Zou moeten zetten?[Afbeelding]
Bij jou zit TBO.4 7-8 cooling signal aangesloten + IN1 7-8 kamerthermostaat
Ik zie ook 2 relais zitten welke er niet standaard in horen. (Rechts naast ECB1, niet eronder)
Gaven ze enige instructie hoe het werkte bij oplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@ocaj Nee, juist niet, als die voorloop temperatuur bereikt is, gaat hij gewoon uit.
Overigens, ik heb mijn wp ook niet op koelen staan, en het is op dit moment 22,8°C in de kamer, en 20° in mijn hobbyhok (ex stal).
Vannacht maar (ook voor het eerst) de ramen in de woonkamer maar openzetten, en morgenochtend weer gauw dicht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zijn er trouwens 2 type 3 wegkleppen in omloop?
1 stappenmotor en 1 230V AC klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZL900 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:32:
[...]

Daar zit wat in heb jij een foto van de dipswitch die je om Zou moeten zetten?[Afbeelding]
Bij mij is het SW2-1, ze zijn genummerd. Maar check eerst jou installatie handleiding of dit bij jou ook zo is.

En ik zie lampjes branden, dus heel snel de spanning eraf.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 18-07-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:05:
@ocaj Nee, juist niet, als die voorloop temperatuur bereikt is, gaat hij gewoon uit.
Ja, dat snap ik en heb ik ook al wel gezien. Hij stopt de compressor direct zodra de aanvoertemperatuur 1,5 graad onder de instelling komt.

Ik bedoelde dat ik (nog) niet weet wat hij doet als ik hem op kamertemperatuur zet. Ik neem aan dat hij dan - net als bij verwarmen op kamertemperatuur - zelf de benodigde aanvoertemperatuur berekent.
Maar er is geen instelling om dat te begrenzen aan de onderkant, dus dat doe ik wel een keer als ik tijd heb om actief de aanvoertemperatuur/condens te monitoren, zodat ik hem op tijd kan laten stoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door ocaj op 18-07-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Grolsch schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:13:
[...]

Ik koel van 11 tot 15 en van 18 tot 21.

Ingesteld in de week klok van de mitsu

Ta is 16, op het einde van de run tegen 2100 is de ta 15 en soms 14,5.

Bij 14 gaat de wp pendelen.
Bedankt voor je reactie! Gebruik je voor het koelen dan geen externe thermostaat?

Ik heb de weekklok eens ingesteld op 06:00 tot 10:00 en 18:00 tot 20:00. Durf de instroomtemperatuur niet veel te verlagen omdat we hier dus geen condens maatregelen hebben. Staat nu op 20C en kan waarschijnlijk nog wel maar 18 maar dan is er weinig foutmarge meer denk ik.

Misschien dat ik beter de weekklok in meer kleine blokken kan opknippen voor onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:55

breinonline

Are you afraid to be known?

ocaj schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:21:
[...]

Ja, dat snap ik en heb ik ook al wel gezien. Hij stopt de compressor direct zodra de aanvoertemperatuur 1,5 graad onder de instelling komt.

Ik bedoelde dat ik (nog) niet weet wat hij doet als ik hem op kamertemperatuur zet. Ik neem aan dat hij dan - net als bij verwarmen op kamertemperatuur - zelf de benodigde aanvoertemperatuur berekent.
Maar er is geen instelling om dat te begrenzen aan de onderkant, dus dat doe ik wel een keer als ik tijd heb om actief de aanvoertemperatuur/condens te monitoren, zodat ik hem op tijd kan laten stoppen.
Hier wil hij gaan pendelen op de aanvoertemperatuur. Inderdaad bereikt hij die vrij snel en gaat dan uit. En weer aan. En weer uit. OP kamertemperatuur koelen gaat beter, maar hij brengt de temperatuur redelijk vlot naar een graad of 7. De compressor zit op een hoge frequentie (82Hz) dus ik snap nog niet goed hoe ik hem daar wat tussenin moet krijgen: iets warmere temperatuur maar wel doorlopend op een lagere frequentie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aha, dat dacht ik al.... Misschien dat hij wat rustiger doet als je de doel-kamertemperatuur 0,5 of 1 graad onder de echte temperatuur zet? Met verwarmen doet hij ook veel rustiger als hij er bijna is.

Wat ik zie als ik op aanvoertemperatuur regel is dat hij bij opstarten even naar 34 Hz gaat en dan langzaam zakt. Pas na een minuut of 20-25 is de compressor naar 20Hz gezakt. Maar tot nu toe is de aanvoertemperatuur dan meestal al te laag.

Als de compressor stopt omdat de aanvoertemperatuur 1,5 graad onder de ingestelde waarde is, dan probeert hij het veel te snel (na een minuut of 3) weer opnieuw. Er lijkt geen goede antipendel-functie voor koelen in te zitten.
Ik heb nu via een script een eigen anti-pendel-functie gebouwd met vrij simpele logica:
- Als hij aan het koelen is en de compressor stopt
- dan gaat hij 1 uur in de vakantiestand
- tenzij hij al binnen een kwartier gestopt was, dan gaat hij 2 uur in de vakantiestand

Vakantiestand heb ik ingesteld op "alleen SWW" (het omgekeerde van wat je normaal in de vakantie zou doen....), zodat SWW wel gewoon doorgaat.

Ik heb maar 1 luchtvochtigheids-meting in huis in de woonkamer terwijl vochtige lucht stijgt, dus op zolder is het hoger. Als ik zin/tijd heb moet ik daar ook nog eens een meting gaan doen, zodat ik automatisch de aanvoertemperatuur net boven het dauwpunt kan houden. (of misschien moet ik met voor die paar warme dagen per jaar weer maar gewoon even lekker niks doen... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
DutchWing schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:05:
[...]

Bij jou zit TBO.4 7-8 cooling signal aangesloten + IN1 7-8 kamerthermostaat
Ik zie ook 2 relais zitten welke er niet standaard in horen. (Rechts naast ECB1, niet eronder)
Gaven ze enige instructie hoe het werkte bij oplevering?
Het enige wat ze mij verteld hebben is dat ik de unit op koelen moest zetten, in het menu.
Maar dat lijkt dus niet voldoende. Ze hebben mij nooit verteld dat ik de kap er af moet halen en een fysieke switch om moet zetten. Heb de vraag bij de installateur neer gelegd, maar ik krijg geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@ZL900 Ik had het er vorig jaar ook over met @Grolsch, moet je even terug zoeken. Bij mij wilde de boel ook niet koelen, hebben ze uiteindelijk wel gefixed (ik hoef dus geen dip switches elk jaar om te zetten). Ik heb uponor spul dus mogelijk dat dat net anders werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_EVcELE3qIND7sXpnhZyBUlrSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1mfuyzmVlzaiNlxmPwN6CFf.jpg?f=fotoalbum_large

Over koelen gesproken. Gisteren en vandaag leuke test dagen. Gisteren hier de boel op 24.3-24.7 kunnen houden, dat is wel goed te doen. (vorig jaar toen het niet goed werkte hadden we wel 27/28 gezien). Dit is met Ta=18. Luchtvochtigheid was rond 48%-55% binnen.

Ik zit met veel ramen op het zuid/westen en goed geisoleerd, dus dat warmt enorm snel op. Ik ga vandaag Ta=16 proberen met de voorspelde 38 graden.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 19-07-2022 08:39 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
Ik heb de dipswitch 2.1 van on naar off gezet het maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ZL900 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:51:
Ik had als work around toen het niet werkte, dat ik de thermostaat op verwarmen had gezet, en dan doel temp iets van 40 graden (dus er is vraag vanuit thermostaat), en dan hydrobox in koelmodus op bepaalde Ta.

Dat werkte bij mij tot ze gefixed hadden. Uiteindelijk zat er ergens een kabeltje niet goed vast bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
Ik heb bij mijn buurman de dip SW2-4 omgezet en nadat ik de optie koelen had geselecteerd ging de EHSD-VM2D netjes koelen. De stappen van @remcoVer gevolgd en alles werkte prima qua koelen.

Wel was er een bijzonder aspect wat nu nog steeds niet goed wil werken. Na het selecteren van de koelmodus begon de wp meteen met de SWW modus, dit ondanks dat de temperatuur nog 54 graden was in de tank. Ik heb toen SWW gepauzeerd omdat we eerst wouden testen of het koelen goed werkte. Koelen een uur aangezet en dat werkte prima. Koelen gepauzeerd en SWW weer toegestaan. De SWW mode sprong weer aan en begon water rond te pompen, zonder dat de buitenunit aan ging. Dit even aan laten staan, maar de buitenunit wil niet aan. Ter controle de WP weer uit gezet, dip weer terug naar normale stand, maar de WP blijft water rondpompen zonder dat de buitenunit aan gaat. Ondertussen is de temp van 54 naar 47 gezakt en zit hij onder zijn setpoint waarbij hij zou moeten verwarmen (HWdrop=5 graden), maar nog steeds blijft hij rondpompen zonder de buitenunit aan te zetten. De unit ging toen over zijn SWW tijd heen, stopte er mee, verwarming ging even aan en hierbij ging ook het symbool van de buitenunit even aan (volgens de handleiding een beveiliging om het hete SWW water weg te halen bij de kleppen). De unit is toen 30min uit geweest en probeerde toen daarna opnieuw weer SWW te maken zonder de buitenunit aan te zetten. Ik heb de SWW weer gepauzeerd in de hoop dat iemand hier een oplossing weet.

Ik heb alle dips al gecontroleerd of ik niet per ongelijk een andere ook heb omgezet, maar dat was niet het geval. Handleiding doorgezocht en hier in dit forum en de algemene gezocht, maar niks kunnen vinden. Hopelijk dat iemand mij kan helpen de SWW run weer goed te starten 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
Sven1234 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:34:
Ik heb bij mijn buurman de dip SW2-4 omgezet en nadat ik de optie koelen had geselecteerd ging de EHSD-VM2D netjes koelen. De stappen van @remcoVer gevolgd en alles werkte prima qua koelen.

.....

Ik heb alle dips al gecontroleerd of ik niet per ongelijk een andere ook heb omgezet, maar dat was niet het geval. Handleiding doorgezocht en hier in dit forum en de algemene gezocht, maar niks kunnen vinden. Hopelijk dat iemand mij kan helpen de SWW run weer goed te starten 😊
Niet geheel toevallig dat de WP in de dagprogramma niet aan mag (koelen of verwarmen)? Meestal heb jij 2 seizoenen programma selectie. Die van mij mag in seizoen 2 niet verwarmen als de kamer temp >18 graden is. De zon doet dat meestal. Een SWW water mag bij mij alleen tussen 13.00 en 19.00 omdat dan de buiten temp het hoogste is (beste COP dacht ik).
Maar kijk of je kunt forceren dat de koeling aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
De WP staat niet op het klokje, maar op het play symbool. Dan zou ik dus verwachten dat hij niet naar schema's of programma's kijkt. Het starten van de koeling was in de koelmodus geen probleem, als ik SWW pauzeerde, dan werkte dat meteen.

Ik vraag me dus af hoe ik de buitenunit weer aan krijg om het SWW weer op te warmen, zie de afbeelding hieronder. Het symbool van de buitenunit blijft uit en het water wordt langzaam kouder door het circuleren. Op basis van de settings had ik verwacht dat hij het SWW water zou opwarmen. Het zonnetje is weer zichtbaar bij verwarmen omdat ik de dip weer terug had gezet, om te kijken of het daar mee te maken had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHnfc_kS4s-eVpDQbWAuube1NIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyEYOTXRpMiAamvlgvtlnEae.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8icaBmyV1w3-SwkLLJV9lhPDdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6X2xhJ2cS6En4nRSHTfsoau.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Sven1234 op 19-07-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:49
Ik heb ook iets raars met mijn ERSD-VM2D binnenunit. Deze draait op dit moment in emergency mode (SW4-4 en SW4-5 aan) voor tapwater tot de F-gassen installatie is uitgevoerd. Verwarmen staat uiteraard uit met Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7gmnlhlKQTZX6_BWoNbrMlpILw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GBJRtI4d8TYfoqDBfLM7qsok.png?f=user_large.

De pomp blijft alleen continue draaien tussen het opwarmen van het tapwater door. De klep staat dan wel in verwarmingsmodus, niet in DHW.

Iemand een idee waarom de pomp niet uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Noshi schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:42:
Ik heb ook iets raars met mijn ERSD-VM2D binnenunit. Deze draait op dit moment in emergency mode (SW4-4 en SW4-5 aan) voor tapwater tot de F-gassen installatie is uitgevoerd. Verwarmen staat uiteraard uit met [Afbeelding].

De pomp blijft alleen continue draaien tussen het opwarmen van het tapwater door. De klep staat dan wel in verwarmingsmodus, niet in DHW.

Iemand een idee waarom de pomp niet uit gaat?
Zit er te weinig koudemiddel in? Of hebben ze vergeten deze om te zetten?
Als de F gas boven de 105 graden komt gaat het systeem in een Stop maar dan moet er een storing op de display staan!
Kijk of er storing in het systeem zijn opgeslagen (ik weet alleen zo uit mijn hoofd niet meer exact waar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
remcoVer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Als de F gas boven de 105 graden komt gaat het systeem in een Stop maar dan moet er een storing op de display staan!
Kijk of er storing in het systeem zijn opgeslagen (ik weet alleen zo uit mijn hoofd niet meer exact waar).
De unit draait in emergency mode, want is nog niet aangesloten op de buitenunit. Voor de WAF is het wel vereist dat we al kunnen douchen.

Verwarming kan dan alleen met intern backup element.

[ Voor 4% gewijzigd door Noshi op 19-07-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZL900 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:51:
Heb je de unit geheel spanningsloos gemaakt voordat je de dipswitch verzet hebt :?

Heb je gecontroleerd adhv de installatiehandleiding of het voor jou binnenunit daadwerkelijk SW2-1 is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharkby
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
remcoVer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Geen storing op de display of in de historie (ik ben de buurman van Sven)

[ Voor 3% gewijzigd door Scharkby op 19-07-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ZL900 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:00:
[...]

Het enige wat ze mij verteld hebben is dat ik de unit op koelen moest zetten, in het menu.
Maar dat lijkt dus niet voldoende. Ze hebben mij nooit verteld dat ik de kap er af moet halen en een fysieke switch om moet zetten. Heb de vraag bij de installateur neer gelegd, maar ik krijg geen reactie.
Gewoon bellen, e-mail kunnen ze altijd negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZL900
DutchWing schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Gewoon bellen, e-mail kunnen ze altijd negeren.
Er is net iemand geweest. Hij heeft gecheckt of de instellingen goed stonden. Ik heb alle instellingen goed gezet. Vanmiddag komt hij terug met de Danfoss bedrijfsguru en gaan ze er samen naar kijken, :)

Even afwachten nog.. ondertussen zit ik op kantoor in een monumentaal pand zonder airco heerlijk :X

Update
de Danfoss bedrijfsguru is geweest, er zat 1 draadje niet juist aangesloten. Het werkt nu zo als het zou moeten werken. Ik had de instellingen van de warmtepomp zelf in ieder geval wel juist gezet.

[ Voor 17% gewijzigd door ZL900 op 19-07-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
Even een update. Na contact met Alklima hebben we een nieuwe software versie van de binnen unit er op geflashed. Sindsdien werkt alles weer normaal en gaat de buiten unit weer aan bij het maken van SWW. De EHSD-VM2D draaide op versie 1100, terwijl versie 1500 de laatste was (via "Informatie werking", code 190).

Ik zit nu met twee vragen:
1) Zou er een relatie kunnen zitten tussen het inschakelen van de koelfunctie en dat de buiteunit niet aan gaat bij SWW? Of is het gewoon domme pech, aangezien het bij andere wel werkt zonder problemen?
2) Ik kan nergens op de website iets vinden over verschillende software versies voor de binnen unit. Ik heb geen idee wat de changelog is. Waar draaien jullie op? Ik heb een ERSD-VM2D en draai op versie 1000 (geen idee of die twee compatibel zijn qua software). Draaien de mensen waarbij het wel werkt toevallig al op een nieuwere versie?
Sven1234 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:08:
De WP staat niet op het klokje, maar op het play symbool. Dan zou ik dus verwachten dat hij niet naar schema's of programma's kijkt. Het starten van de koeling was in de koelmodus geen probleem, als ik SWW pauzeerde, dan werkte dat meteen.

Ik vraag me dus af hoe ik de buitenunit weer aan krijg om het SWW weer op te warmen, zie de afbeelding hieronder. Het symbool van de buitenunit blijft uit en het water wordt langzaam kouder door het circuleren. Op basis van de settings had ik verwacht dat hij het SWW water zou opwarmen. Het zonnetje is weer zichtbaar bij verwarmen omdat ik de dip weer terug had gezet, om te kijken of het daar mee te maken had.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Hier ook de koeling maar eens aangezet, was vooralsnog niet nodig, maar wil de hogere temperaturen voor zijn. In principe vind ik alles onder de 24 a 25 graden binnen wel prima.

Resultaat ben ik niet heel blij mee. Hij wil opeens erg graag op 36Hz werken, terwijl de aanvoertemperatuur al onder het setpoint zakt.. Waarom schakelt hij niet terug in vermogen in plaats van helemaal uit te gaan, om vervolgens 2 minuten later weer aan te gaan?
Ik heb de voorlooptemperatuur wat hoger gezet, op 19 graden, omdat ik vermoedde dat hij dan langer op een lager vermogen zou werken, maar dat lijkt niet zo te zijn. Na de initiele spike op 48Hz zakt de temperatuur al zo snel in dat hij onder een aanvoertemperatuur komt dat hij afslaat (2 graden onder setpoint aanvoertemperatuur).

Ik heb hem nu maar eens op 14 graden gezet, kijken of hij dan nog langere runs maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5dRcAp9MB_N3SVul0402DhW6u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oeq6wxDxvO2x62Sr3k5BFfvh.png?f=fotoalbum_large

Update, op 14 graden aanvoer pruttelt hij mooi nu op 24Hz 22Hz. Echter, zie ik wel wat condens op de radiator leidingen.. Koelen is zo makkelijk nog niet

[ Voor 5% gewijzigd door HaTe op 19-07-2022 20:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ZL900 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Er is net iemand geweest. Hij heeft gecheckt of de instellingen goed stonden. Ik heb alle instellingen goed gezet. Vanmiddag komt hij terug met de Danfoss bedrijfsguru en gaan ze er samen naar kijken, :)

Even afwachten nog.. ondertussen zit ik op kantoor in een monumentaal pand zonder airco heerlijk :X

Update
de Danfoss bedrijfsguru is geweest, er zat 1 draadje niet juist aangesloten. Het werkt nu zo als het zou moeten werken. Ik had de instellingen van de warmtepomp zelf in ieder geval wel juist gezet.
Ah bij jou dus ook :P (nou ja verkeerd ipv los)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 05:54:
[...]

Hier wil hij gaan pendelen op de aanvoertemperatuur. Inderdaad bereikt hij die vrij snel en gaat dan uit. En weer aan. En weer uit. OP kamertemperatuur koelen gaat beter, maar hij brengt de temperatuur redelijk vlot naar een graad of 7. De compressor zit op een hoge frequentie (82Hz) dus ik snap nog niet goed hoe ik hem daar wat tussenin moet krijgen: iets warmere temperatuur maar wel doorlopend op een lagere frequentie.
Gewoon op vaste Ta koelen. Overigens heb je een behoorlijk oppervlak nodig om dat met lange runs voor elkaar te kunnen krijgen. Ik heb vannacht een run gedraaid van 7.5 uur. WP draait dan op 36Hz (lager wil die 's nachts niet) en 6.0 kW. Aan het einde zelfs nog even 40 Hz (en 6.4 kW). In totaal 46 kWh aan warmte aan huis + garage onttrokken, dus dat was flink wat. COP was wel dikke prima, gemiddeld rond de 8.
Maar daarvoor dus wel 265 m² VVW nodig. (Ta setpoint 18 graden, aan het einde was die 16.5, dus net setpoint bereikt voordat ie uitschakelde op te lage temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZL900 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:00:
Bij jou zit die cooling signal output aangesloten, waarschijnlijk richting je zoneregeling. Die zou daarmee automatisch in de juiste stand moeten staan. En dan hoort die thermostaat ook het juiste signaal te geven. Waarschijnlijk zitten daarvoor ook die relais in je kast ingebouwd. Maar blijkbaar werkt dat niet. Gepruts met dipswitches zou niet nodig moeten zijn. Je installateur moet dit gewoon op kunnen lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:18:
Ik zit met veel ramen op het zuid/westen en goed geïsoleerd, dus dat warmt enorm snel op.
Wordt het dan geen tijd om iets aan zonwering te gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sven1234 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:34:

Wel was er een bijzonder aspect wat nu nog steeds niet goed wil werken. Na het selecteren van de koelmodus begon de wp meteen met de SWW modus
Dat komt omdat je de WP uit hebt gehad. Als je hem dan weer aan zet, checkt ie eerst SWW. Als dat onder setpoint is, gaat ie dat eerst fixen. Is normaal gedrag (hooguit lang niet altijd gewenst).
, dit ondanks dat de temperatuur nog 54 graden was in de tank. Ik heb toen SWW gepauzeerd omdat we eerst wouden testen of het koelen goed werkte. Koelen een uur aangezet en dat werkte prima. Koelen gepauzeerd en SWW weer toegestaan. De SWW mode sprong weer aan en begon water rond te pompen, zonder dat de buitenunit aan ging. Dit even aan laten staan, maar de buitenunit wil niet aan. Ter controle de WP weer uit gezet, dip weer terug naar normale stand, maar de WP blijft water rondpompen zonder dat de buitenunit aan gaat. Ondertussen is de temp van 54 naar 47 gezakt en zit hij onder zijn setpoint waarbij hij zou moeten verwarmen (HWdrop=5 graden), maar nog steeds blijft hij rondpompen zonder de buitenunit aan te zetten. De unit ging toen over zijn SWW tijd heen, stopte er mee, verwarming ging even aan en hierbij ging ook het symbool van de buitenunit even aan (volgens de handleiding een beveiliging om het hete SWW water weg te halen bij de kleppen). De unit is toen 30min uit geweest en probeerde toen daarna opnieuw weer SWW te maken zonder de buitenunit aan te zetten. Ik heb de SWW weer gepauzeerd in de hoop dat iemand hier een oplossing weet.
Ik heb zoiets ook ooit eens gehad. Komt doordat ie SWW moet gaan maken terwijl het water daarvoor te warm is. Is op te lossen door SWW tijdelijk even uit te zetten en daarna een power cycle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Waarom staat die SWW-temperatuur eigenlijk zo enorm hoog en ga je bij 50 graden al weer bijverwarmen? :? Die 55°C kan de WP bij deze buitentemperaturen helemaal niet halen, en kost je altijd enorm veel rendement.
Tip: Zet je setpoint naar iets van 48°C en je temperature drop naar 10°C. Dat scheelt een hoop problemen, en bespaart je ook een hoop stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZL900 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:59:
Update
Heb je gecheckt of het verwarmen nu nog wel goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Sven1234 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:40:
2) Ik kan nergens op de website iets vinden over verschillende software versies voor de binnen unit. Ik heb geen idee wat de changelog is. Waar draaien jullie op?
[...]
Versie 1500, ik heb versie 1500 met instructies gekregen vanuit Alklima via m’n installateur. Als je m zelluf wil (en durft) te installeren, geef me even je e-mail in een DM bericht dan stuur ik t door.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

LeonTebbens schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:49:
[...]

Versie 1500, ik heb versie 1500 met instructies gekregen vanuit Alklima via m’n installateur. Als je m zelluf wil (en durft) te installeren, geef me even je e-mail in een DM bericht dan stuur ik t door.
Interessant! Ik ben ook geinteresseerd. Ik draai blijkbaar op versie 1301. Wat is de changelog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
Andrehj schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:23:
[...]

Dat komt omdat je de WP uit hebt gehad. Als je hem dan weer aan zet, checkt ie eerst SWW. Als dat onder setpoint is, gaat ie dat eerst fixen. Is normaal gedrag (hooguit lang niet altijd gewenst).

[...]

Ik heb zoiets ook ooit eens gehad. Komt doordat ie SWW moet gaan maken terwijl het water daarvoor te warm is. Is op te lossen door SWW tijdelijk even uit te zetten en daarna een power cycle.
Wat bedoel je precies met een power cycle? Het probleem is sinds gisteravond al, de wp heeft de hele nacht op pauze gestaan en wou vanochtend ook om 6:30 niet het SWW verwarmen. Na de update rond 15:00 begom die meteen. Ik zou dus verwachten dat het water vanochtend koud genoeg had moeten zijn om daar geen last van te hebben.
Andrehj schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Waarom staat die SWW-temperatuur eigenlijk zo enorm hoog en ga je bij 50 graden al weer bijverwarmen? :? Die 55°C kan de WP bij deze buitentemperaturen helemaal niet halen, en kost je altijd enorm veel rendement.
Tip: Zet je setpoint naar iets van 48°C en je temperature drop naar 10°C. Dat scheelt een hoop problemen, en bespaart je ook een hoop stroom.
Ik heb 23 buren waar (bijna) alles nog op standaard staat zonder enige vorm van monitoring. Na veel lezen en proberen/testen heb ik nu eindelijk mijn eigen WP goed draaien. Ik kan hier fulltime monteur spelen als ik dat ook voor de rest ga doen, maar ik voel mij daar nog niet helemaal prettig bij (als er dus iets mis gaat zoals vandaag) en ik heb er daar ook niet de tijd voor.

Er komt als het goed is binnenkort een bedrijf aangedraden door Alklima langs om het onderhoud op zich te nemen (de 2 jaar gerantie bij de BAM zit er bijna op en met een erkende partner krijg je dan 5 jaar garantie) en mogelijk alle units af te stellen. Ik wil graag meedenken, maar het afstellen en alle vragen/problemen oplossen voor 23 buren laat ik graag aan een ander over :)
LeonTebbens schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:49:
[...]

Als jij ook versie 1500 hebt, dan zullen ze waarschijnlijk wel gelijk zijn voor de twee type units. Ik heb hem al via Alklima, maar zal nog eens vragen hoe het zit met de changelog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sven1234 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:04:
Wat bedoel je precies met een power cycle?
Uit zetten via aan/uit knop. Groep van WP in de meterkast uitzetten en na een minuut weer aan. Dan start ie opnieuw op en gaat ie netjes eerst SWW maken. Ik zou alleen wel wachten tot het wat koeler is. Bij deze temperaturen vind ie SWW maken niet fijn (en zeker niet als dat helemaal naar 55 graden moet).
Beter dus eerst dat SWW setpoint verlagen.
Het probleem is sinds gisteravond al, de wp heeft de hele nacht op pauze gestaan en wou vanochtend ook om 6:30 niet het SWW verwarmen. Na de update rond 15:00 begom die meteen.
Ja, logisch, want toen was ie opnieuw opgestart.
Ik zou dus verwachten dat het water vanochtend koud genoeg had moeten zijn om daar geen last van te hebben.

Ik heb 23 buren waar (bijna) alles nog op standaard staat zonder enige vorm van monitoring. Na veel lezen en proberen/testen heb ik nu eindelijk mijn eigen WP goed draaien.
Niet mee eens dus voor wat betreft je SWW setpoint.
Als jij ook versie 1500 hebt, dan zullen ze waarschijnlijk wel gelijk zijn voor de twee type units. Ik heb hem al via Alklima, maar zal nog eens vragen hoe het zit met de changelog.
Die SW versie is niet de versie van je binnenunit, maar van de FTC (de besturingsprint). En die is voor alle -vm2D binnenunits gelijk (type is FTC6). De software is dus ook voor al die units gelijk. Type WP wordt met dip-switches ingesteld. Lekker basic, maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

HaTe schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:47:
Hier ook de koeling maar eens aangezet, was vooralsnog niet nodig, maar wil de hogere temperaturen voor zijn. In principe vind ik alles onder de 24 a 25 graden binnen wel prima.

Resultaat ben ik niet heel blij mee. Hij wil opeens erg graag op 36Hz werken, terwijl de aanvoertemperatuur al onder het setpoint zakt.. Waarom schakelt hij niet terug in vermogen in plaats van helemaal uit te gaan, om vervolgens 2 minuten later weer aan te gaan?
Ik heb de voorlooptemperatuur wat hoger gezet, op 19 graden, omdat ik vermoedde dat hij dan langer op een lager vermogen zou werken, maar dat lijkt niet zo te zijn. Na de initiele spike op 48Hz zakt de temperatuur al zo snel in dat hij onder een aanvoertemperatuur komt dat hij afslaat (2 graden onder setpoint aanvoertemperatuur).

Ik heb hem nu maar eens op 14 graden gezet, kijken of hij dan nog langere runs maakt.
[Afbeelding]

Update, op 14 graden aanvoer pruttelt hij mooi nu op 24Hz 22Hz. Echter, zie ik wel wat condens op de radiator leidingen.. Koelen is zo makkelijk nog niet
Ik heb vanmorgen twee keer op kamertemperatuur gekoeld. Dan schiet de frequentie de lucht in en blijft lang hoog en de watertemperatuur daalt veel te hard. Ik heb daarom tussendoor pauzes ingelast maar eigenlijk wilde ik naar een vast ingesteld flow. Dat is nu gelukt. Het was een gok, ik ben op 15ºC gaan zitten maar dat lijkt goed uit te pakken. Hij draait nu al een tijd tussen de 20 en 26Hz en gaat gewoon door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKcND0YXxngFIdvg8pj8tt6WeH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k7NpJi1jbRq7ztd6d0gsLvzo.png?f=fotoalbum_large
Condens vooralsnog geen last van. Ik laat hem nog even doordraaien dus.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Hier daarstraks ook nog even geprobeerd op koelen:kamertemperatuur, maar dan zet hij hem direct op een aanvoer-doeltemperatuur van 7 graden. Dat heb ik niet afgewacht, dus maar weer gaan koelen op aanvoertemperatuur.
Vandaag een mooie run van 4 uur, maar met langere tijd water van 16,5 begon er toch ook wel wat condens te ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

breinonline schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:33:
[...]

Ik heb vanmorgen twee keer op kamertemperatuur gekoeld. Dan schiet de frequentie de lucht in en blijft lang hoog en de watertemperatuur daalt veel te hard. Ik heb daarom tussendoor pauzes ingelast maar eigenlijk wilde ik naar een vast ingesteld flow. Dat is nu gelukt. Het was een gok, ik ben op 15ºC gaan zitten maar dat lijkt goed uit te pakken. Hij draait nu al een tijd tussen de 20 en 26Hz en gaat gewoon door:
[Afbeelding]
Condens vooralsnog geen last van. Ik laat hem nog even doordraaien dus.
Bij mij dus stabiel op 14 graden. Condens maar bij 1 radiator gevonden in een iets vochtiger ruimte, voor de rest nergens. Die radiator heb ik dus dichtgedraaid. Vanaf 16:30 aan het koelen en vanaf 20:30 stabiel op 20Hz en op het moment met een verbruik van 495W.
Gaat prima zo!
Uiteindelijk een run gemaakt van 16:40 tot 1:20, daarna is hij weer gaan pendelen.

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 20-07-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wat is energie zuiniger, SWW op 48 graden en afkoeling dan op: 5 of 10 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:24:
Lager is zuiniger, zowel voor setpoint als voor het punt waarop ie weer gaat bijverwarmen. Dus setpoint zo laag mogelijk, en afkoeling zo hoog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
DutchWing schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:24:
Ik heb m op 43 staan, met 5 graden delta. Zit je nog altijd boven de 38 graden van de mengkraan. Werkt al anderhalf jaar prima.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudima
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-03-2024
Chip2710 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:39:
[...]

Alle links staan in de TS. Die al gelezen?
Jazeker, echter vind ik het manual mbt de bediening iets oppervlakkig, de vraag
is immers of er uitgebreidere versies in omloop zijn.

Dipswitch
Gevonden SW2-4, in het manual is de functie van deze leeg gelaten, logisch want
dit manual is oor een unit zonder koel mogelijkheid.

Verder kon ik zo snel geen info vinden voor de mogelijkheid om naderhand een condensopvangbak
te plaatsen.......

Tenslotte kun je het ook gewoon zeggen wanneer je geen info wilt geven, van mijn kant bekijk ik
het zo, vragen staat vrij! Ik had in dit geval gewoon deze info ff snel nodig, mijn knowhow ligt
meer bij de Alpha Innotec LDW pompen, maar in iedergeval bedankt voor je reactie.
Hallo @chip2710, ben je hier verder mee gekomen? Ik heb eenzelfde unit en koelen zou nu een fantastische uitkomst zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Aan de binnenzijde van de bemanteling, (dit geldt zowel voor de binnenunit als de buitenunit.) zit een schematische tekening van de aansluitingen, dipswitch (SW) instellingen, optionele extra’s en etc.
Wel even de spanning eraf halen gezien de binnenzijde niet dubbel geïsoleerd is. (Aanrakingsgevaar!!)

Hieronder een foto van de cilinderbinnenunit EHST20D-VM2D:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGa8GdhN2Kzr_krwzSGN84le13c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTM8APjzk5GsUeujVBX9yzry.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:48
rudima schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:28:
[...]

Hallo @chip2710, ben je hier verder mee gekomen? Ik heb eenzelfde unit en koelen zou nu een fantastische uitkomst zijn ;-)
Werkt prima, dipswitch om en onderkant van de unit in de gaten houden ivm condensatie.
Bij een Ta van 18/19C is er geen risico.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudima
Chip2710 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:33:
[...]

Werkt prima, dipswitch om en onderkant van de unit in de gaten houden ivm condensatie.
Dank voor de update @Chip2710 , we gaan 't eens snel uitproberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Zojuist wat warmtebeeld (IR) fotos gemaakt, van zowel binnen als buitenunit in rust stand. Of dit nou direct aanwijst welke componenten veel stroom verbruiken betwijfel ik: Het relais in de binnenunit is relatief warm, maar volgens Andrehj verbruikt deze maar 1W.

Betere analyse is nog wel nodig.
Binnenunit
Excuses voor de donkere fotos, ik dacht dat ze hogere resolutie hadden ook :')
Hoogtepunten:
* Relais (56.5 °C) ~1W
* Procon (46.6 °C)
* Een voltage converter? (dichtbij R13) (58.8 °C) <-- ga ik nog een betere foto voor maken
* microcontroller Renesas M16C (41.6 °C)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3PAniMUQ8xFySSr_m3gFvCdQV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mCISFIQPN8MPagywdvL0hmH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMWOlsJvNUBvWIT3vUxbv390d_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LRi5HYQrk9OuW6fSnfpShcf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6euTUaTZRwfXl3-rKj0O4IybT3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZP3gtLEpCKF3DgQ4AmQfEpLp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pb_XDSiqfALd58dKE37IUgpobk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gwSVs1LrThFo9Dl5xmiu8O3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbWilSUOC3NtEaG1_1vgWoADm6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gio4Qa8RzbiJH8bwHWMyU4zF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShixnCImh5Yodt2PZ_T2pNN5V3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQqg9M2MgHS8duQ3OtWOiIlW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd2LhhY35dIRP4c7Z8LPbEWPxDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiWoBwKtLQTCB1DabdnAf0SZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfbZRUSHkbZCnTL0Hk8FeBLK_oc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WViMyyfBcmXKMDGezRbg61sN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lStZIfA0db0PdCfdhxfdPvKTxw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qzxwNxhYaKXAoiRUNt0ox9R.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnTZ3q4D26UPd65hzN9j_Ue9bfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhpXG0GIux3BRfR1O4PKcubo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjoSRcWI4s3xpFAeCAaUpUO9zR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niqhThu8AE5uQQdEEpNL5eHW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtPh-cREFm4rTHcVnyjR9q2bVBc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCHw2pP2GLldXevfHJ1ADh1C.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Czdi6QqOAdzle9Nfh5LEiZMXSQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibCCKgpwopWT2viAflRqdlWv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxlwzzo67qYwVSECdmFpoCQfN50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmM6v9Q5BriE0ln8GlTUvnao.jpg?f=fotoalbum_tile
Buitenunit
Hoogtepunten:
* 4-weg klep (shf-4-10w5 solenoid coil) (71.3 °C) ~4.5W
* 4 diodes (91.6 °C)
* 6 grote weerstanden onder de diodes: R70B, R71B, R70B (15kOhm)
* een weerstand rechts van de 3 grote weerstanden: R88 (51.5kOhm) (89.6 °C)
* 1 van de 3 DC 12V converters (Omron G5N6-1A) (46.4 °C)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMDvLZudGcPd_-amp1Ix-NbGEpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtNA9iqJBpgqi0O6Vx5k1uhD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-Uabwu_W6EwP2DZsG6vR8Jy9hg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ly4PFAcC7wlm2GvSgYbpckQf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqoAXKH5LrGZTgUzK5SpdKthgqk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7He4GmKrZ4DJU40zN3sQ6HT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zheoBgUQ181H9zd1ibPzi2i6Ajg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjjvFJLrKq5YLwxL0rxGw0su.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oehFx28kDPuU2BmMUFDzhOjI1w4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f90l2e1Fsc0DJevmV0jADfmm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy2oVRjcfKKkU6qIPrVkf3YynUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSwKPIRqkZBpWOr2dDDNh9vG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVFt0rMk5yfjKP0zwdzr01e7yI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaxKA7oQ6qbKsevQHVYH22U1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-32u-HAllKKp5Uj9R5hltpqQ89E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApmwhstSkBG4qUoT7PPFadJp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GAGTl33XnmfqzOj-w7QLudrtuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYv58d81MWCwsnMzzbkYCyFn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPY7L9_iaeEU6oExzDJg0OwY0G4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCZ9XPR6VBRSxZqwgNnvXF3n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOiUQnLCyKyVlwOljyZSB4Iz1A0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtTGRoXEKfltTemhV8O9SsEd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIqyR4z_udnK7vzaIDpzIZJn7pk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sWu7KgBJNUZmxHCmtOEeAcY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9TX35uclYO-zb2qXh2gmi8eR1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBpZzwzapvEjGsKULUPeopT6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fZfab_Up_g2qtozj8hliY1ImiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GW2tdKWRitNO35Kh8vWSiDRw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W35TOOxxjAepE1pX9JY14TRwUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIG799GtUT2aoZ0zwGA1Fn1z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LM3dZE28MVzQnXuKdQqDxkGpYT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7ZZ2NLFrEqUaaVRVug8ihf6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttuoeHK8WNE-BjuXGPsAqvS3G3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ScIpiKHwFXgpN3zbxxCUZRV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGLS9JsSBgVBL0H9Xvs4NbA9GoM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDYibDQREWyhEPcCXJ0yK5rz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAauynFADQZ_H4U4Pfye26Yz2DQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tKS6YbwCLAlhvx8aBeusOIh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hermUpCNnozzrmEMpfSV6AOQksw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTXGOtNwMQ6UADJ4jl0jwNnK.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 209% gewijzigd door HaTe op 22-07-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudima
[...]

Heb je wel een afvoerbak geplaatst voor 't condenswater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet mee eens, zeker niet als er geen lekbak in de unit zit. Eén van de twee koelmiddelleidingen die de warmtewisselaar in gaat is dan namelijk een stuk kouder dan die 18 graden. Daarop zal zich dus wel degelijk condens vormen. Hoeveel water dat oplevert zul je moeten bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 21:33
LeonTebbens schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:00:
[...]

Ik heb m op 43 staan, met 5 graden delta. Zit je nog altijd boven de 38 graden van de mengkraan. Werkt al anderhalf jaar prima.
Ik verbaas me wel vaker over de relatief lage boilertemperaturen.

De mengkraan die ik in de douche heb heeft namelijk een bepaalde minimum aanvoertemperatuur voor warm water nodig (10°C boven de gewenste warm watertemperatuur).
Waarschijnlijk kan de koudwatertoevoer in het menggedeelte niet 100% sluiten.

Type: huber-kiruna-inbouw-thermostaat-22901hcr-1

Ben ik dan de enige met zo'n type kraan? Dat zal toch meer voorkomen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
HaTe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:09:
Zojuist wat warmtebeeld (IR) fotos gemaakt, van zowel binnen als buitenunit in rust stand. Of dit nou direct aanwijst welke componenten veel stroom verbruiken betwijfel ik: Het relais in de binnenunit is relatief warm, maar volgens Andrehj verbruikt deze maar 1W.

< berg foto's >
90°C in rust belooft niet veel goeds voor de levensduur van sommige componenten :X.

Het is duidelijk dat ze niet veel aandacht aan energiezuinigheid hebben gestoken, want die buitenunit had in rust zo goed als niks hoeven te gebruiken :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:48
Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Niet mee eens, zeker niet als er geen lekbak in de unit zit. Eén van de twee koelmiddelleidingen die de warmtewisselaar in gaat is dan namelijk een stuk kouder dan die 18 graden. Daarop zal zich dus wel degelijk condens vormen. Hoeveel water dat oplevert zul je moeten bekijken.
Geen last van, ik koel wel in tijd-blokken :)

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Zwerius schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:50:
[...]

De mengkraan die ik in de douche heb heeft namelijk een bepaalde minimum aanvoertemperatuur voor warm water nodig (10°C boven de gewenste warm watertemperatuur).

Wellicht. Wij hebben een Grohe thermostatische douche mengkraan, die werkt prima met een warmwater aanvoertemperatuur van 43 graden. Er komt een lekkere stabiele straal van 38 graden uit 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
LeonTebbens schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:04:
[...]

Wellicht. Wij hebben een Grohe thermostatische douche mengkraan, die werkt prima met een warmwater aanvoertemperatuur van 43 graden. Er komt een lekkere stabiele straal van 38 graden uit 😀.
Ik merk met het relatief lauwe water wel dat ik de thermostaatkraan warmer moet zetten dan met 65°C water uit de CV; ook Grohe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-07 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@HaTe interessant, vooral de 4wegklep.
Zoals ik het begrijp gebeurt het feitelijke schakelen met compressordruk dus is het bekrachtigd houden als de compressor niet draait vrij zinloos.
https://cdn.sanhuaeurope....ev1-012020-1595250660.pdf
Ca 4.5W (geen exacte match maar lijkt me aannemelijk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i--834cevYLr9n-nJWCkceZlRRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KV1CD20aXmfjoOF9BcfFmm9r.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
Zwerius schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:50:
[...]

Dat is bij onze Hotbath Buddy mengkraan ook het geval. Als de sensor op 2/3e in de tank 41°C of minder aangeeft, dan komt er lauw water uit de douche. Dan kan je de kraan op de warmste stand zetten, maar hij blijft lauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sven1234 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:39:
[...]

Dat is bij onze Hotbath Buddy mengkraan ook het geval. Als de sensor op 2/3e in de tank 41°C of minder aangeeft, dan komt er lauw water uit de douche. Dan kan je de kraan op de warmste stand zetten, maar hij blijft lauw.
Ik heb hier een Grohe inbouw kraan werkt perfect!
Pas als de warmwater zijde nagenoeg dezelfde temperatuur heeft als de koudwater zijde gaat deze afknijpen. Maar daar betaal je dan ook zo’n 600 euro voor :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Noshi schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Ik merk met het relatief lauwe water wel dat ik de thermostaatkraan warmer moet zetten dan met 65°C water uit de CV; ook Grohe.
In de installatiehandleiding staat dan ook (bij hansgrohe in ieder geval) dat je de watertemperatuur moet meten en dan de knop daarop kan bijstellen. Het getal wat op je mengkraan staat wil je wel laten overeenstemmen met de werkelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sven1234 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:39:
Bij ons hangt ook een Hotbath, volgens mij de Buddy B009, en herken dit niet. Als het vat nagenoeg leeg is, moet ik soms weliswaar de kraan wat heter zetten, maar hij wordt pas lauw als er lauw water uit het vat komt.
Klopt de uitlezing van je temperatuursensor wel? Heb je die al eens gecalibreerd met bijvoorbeeld een koortsthermometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudima
remcoVer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:45:
Ik heb geexperimenteerd met de koeling van dezelfde unit. Ik heb gedaan:
Systeem uit
Zekerings groep uit
Voorkant van de cylinder unit eraf gehaald met 2 schroeven aan de onderkant van de voorkant
dipswitch SW2-4 omgezet
Alles weer aan zetten
Op de display verwarmen naar koelen omgezet en aanvoer naar 18 graden

Die aanvoer kan omlaag maar je wilt geen condens hebben. Nu was mijn afgiftesysteem niet geschikt om die koel capaciteit te gebruiken dus ging de WP gelijk in een stop omdat de aanvoer rond de 0 graden kwam!!! Er zit water in ipv glycol en je wilt niet je wisselaar bevriezen! Je kan het dauwpunt berekenen en blijf daar dan ruim 3 graden boven. ik heb bijna geen condens gezien in de cylinder unit.

Onze airco (Lucht/lucht) gaat wel naar de 10 graden en daar is dus ook actief of passief water afvoer!
@remcoVer , ik heb deze stappen gevolgd (systeem uit via display en systeem spanningsloos gemaakt), dipswitch SW2-4 omgezet maar ik krijg de optie voor koelen niet zichtbaar in het menu.
wat mij opviel is dat op de print wel een aantal leds blijven knipperen, ondanks dat het systeem geen spanning meer krijgt. Was dat bij jou ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rudima schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:24:
@remcoVer , ik heb deze stappen gevolgd (systeem uit via display en systeem spanningsloos gemaakt), dipswitch SW2-4 omgezet maar ik krijg de optie voor koelen niet zichtbaar in het menu.
wat mij opviel is dat op de print wel een aantal leds blijven knipperen, ondanks dat het systeem geen spanning meer krijgt. Was dat bij jou ook zo?
Als de WP spanningsloos is blijven er echt geen leds knipperen. Dit, tezamen met het feit dat je koelfunctie niet is ingeschakeld wijst er duidelijk op dat het systeem helemaal niet helemaal uit stond.
Met alle respect, maar als je zelfs dát niet voor elkaar krijgt lijkt het me verstandig (ter bescherming van jezelf en je warmtepomp) dat je niet zelf aan je WP gaat zitten prutsen en een expert inschakelt.
De diverse contacten in de binnenunit zijn niet aanraakveilig, en ook de laagspanningsdelen zijn niet galvanisch gescheiden van het net!

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 22-07-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudima
Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:31:
[...]

Als de WP spanningsloos is blijven er echt geen leds knipperen. Dit, tezamen met het feit dat je koelfunctie niet is ingeschakeld wijst er duidelijk op dat het systeem helemaal niet helemaal uit stond.
Met alle respect, maar als je zelfs dát niet voor elkaar krijgt lijkt het me verstandig (ter bescherming van jezelf en je warmtepomp) dat je niet zelf aan je WP gaat zitten prutsen en een expert inschakelt.
De diverse contacten in de binnenunit zijn niet aanraakveilig, en ook de laagspanningsdelen zijn niet galvanisch gescheiden van het net!
fair enough .... maar ik weet al waar het aan lag. Staat nu op de koelstand.
(spanningsloos was de unit zeker wel, stekker was er uit).
Pagina: 1 ... 19 ... 186 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero