Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:33
Het lijkt wel alsof het stand-by verbruik stijgt op het moment dat de buitentemperatuur stijgt of gelijk is.

Ps. ik volg het topic al langere tijd.
Heb zelf een PUHZ-SW75YAA en ERSD-VM2D. Installeer warmtepompen bij familie en goede kennissen voor de hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:53

HaTe

haat niet

Mijn conclusie was toch iets te kort door de bocht. Het lijkt erop dat de pieken komen bij constante en stijgende temperatuur. Als de temperatuur daalt, zie je eigenlijk geen of weinig vermogenspieken.

Volgens mij heeft Mitsubishi het niet helemaal goed..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CBwH0U45i4OJer4sq9WGnA1Oug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4yhsSMds8Es9n6khNfGFxmg6.png?f=fotoalbum_large

edit: Precies wat @Capo1 zegt dus! Had je reactie nog niet gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door HaTe op 28-06-2022 22:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 06:42:
[...]

Ik kan me ook niet bedenken waarom dat zou moeten met deze temperaturen, mits de unit al wel een aantal uren staat. Na transport / verplaatsen wordt wel geadviseerd de unit niet direct aan te zetten. Heeft te maken met de olie die dan ff goed kan zakken in alle onderdelen.

Maar waarom sluit je niet gewoon een dag van te voren de wp elektrisch aan? Ik neem aan dat Alklima bij de inbedrijfstelling de unit niet elektrisch gaat aansluiten.
Klopt! Alles is ook aangesloten als Alklima komt, ik dacht te begrijpen dat ook het afpersen en vacumeren niet door hun gedaan wordt. Maar dat ga ik nog even navragen, dat doet dan een collega voor mij.

Als alles volgens planning gaat lopen;
Dan ben ik zaterdag of zondag klaar met alles installeren + leidingwerk ombouwen en extra afgifte plaatsen.

Woning is al gasloos :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:45
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:03:
[...]

O die klep, dat had ik ook met de mijne, het hielp een tijdje door de pen met een tang terug te trekken en weer in te duwen.
Uiteindelijk ging de boel toch kapot, nu heb ik zo'n oranje chinees.
Thanks dat zou ik nog kunnen proberen. Misschien ook een beetje smeermiddel er in spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:59
Chip2710 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:36:
Hallo,
In onze nieuwe woning zal men een EHST20D-VM2D en een SUZ-SWM40 VA plaatsen.
Op de site Alklima kan ik de handleidingen vinden, zijn er nog uitgebreidere versie in omloop?

Deze EHST20D-VM2D unit heeft de optie koelen niet, het schijnt dat dit een kwestie van
een dipswitch om zetten is en een lekbak voor condenswater.
Welke dipswitch is dit in de binnen of buiten unit en is die lekbak ook naderhand te plaatsen
en wat zouden dan de kosten zijn?
Heeft iemand deze lekbak al eens achteraf geïnstalleerd? Ik vermoed dat deze aan de linkerzijde ergens onder de binnenkomende koudemiddel leiding komt, omdat hier het meeste condens op komt.

Edit: de servicehandleiding noemt het zo te zien een drain pan, nummer 30 op de tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqM6u-9wNAtT55ozCHQb5R7gJQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bv4T3KA7CBnOFGZ2w8wP0WDK.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door MIBRK op 29-06-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-06 22:15
Beste mede tweakers,

Eerder heb ik in dit forum vermeldt dat ik in de markt ben voor een ME Warmtepomp.
Ik zou willen gaan voor een R32 systeem en ben nog aan het kijken of het een SUZ of een PUD gaat worden.
Wel ben ik er inmiddels eigenlijk wel over uit dat ik een EHST30D of ERST30D wil om zo het SWW netjes in één relatief compacte opstelling geregeld te hebben.
Nu heb ik inmiddels 5 installateurs in de regio en daarbuiten benaderd waarvan er slechts twee de moeite hebben genomen om te regeren.
één geeft aan geen tijd te hebben en de ander komt met een absurde Hollywood prijs.
Dit maakt dat ik inmiddels toch serieus overweeg om zelf uit het buitenland te importeren en te plaatsen. (desnoods dan maar zonder subsidie)
Voor het F-Gassen stukje heb ik een mannetje, maar met het waterzijdige deel zou ik dan zelf aan de bak moeten.
Het probleem is echter dat ik wel hele goede stukjes van de puzzel kan vinden in dit forum en het grote warmtepomp topic maar nergens het complete plaatje terug zie.
Ik begrijp inmiddels dat ik mijn vloerverwarmingsverdelers zou moeten ombouwen naar gesloten verdelers (correct me if I am wrong).
Dan vraag ik me meteen af, krijg ik dan twee expansievaten omdat er twee circuits ontstaan?
Wat heb ik nog meer nodig aan eventuele vulkranen en ventielen of zit alles al in de EHSTD30D/ERST30D?
En ik lees dat er een veiligheidsgroep geplaatst moet t.b.v. SWW of zit dat er ook al in?
Er wordt aangegeven dat het verstandig is om het zo aan te sluiten dat er altijd nog een buffervat tussen kan mocht dat nodig blijken, hoe kan ik hier rekening mee houden?
enz, enz.

Wat ik dus zoek is een totaal plaatje wat er i.c.m. een EHST30D/ERST30D waterzijdig allemaal geregeld moet worden.
Zijn hier vaste schema's voor of hebben de kenners dit gewoon allemaal in hun hoofd zitten?

wederom dank voor het meedenken,

mvg

Martijn.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@martinisoft
Je vloerverwarming mag rechtstreeks op de warmtepomp aangesloten worden, daar hoeft geen scheidingwisselaar tussen.
De enige uitzondering is als je vloerverwarming zwarte niet diffusie dichte slangen heeft, dan is een RVS scheidingswisselaar nodig.
Als je met gesloten verdeler bedoeld zonder pomp? Dan ja, dat is wel aan te raden!

Een expansievat is puur omdat water niet samengedrukt kan worden zoals gas.
Een expansievat heeft een gasvulling aan de ene zijde en kan zodoende de expansie van het water opvangen. Elk gescheiden systeem moet een expansievat hebben, de grote is afhankelijk van de inhoud + uitzetting van het water. De meeste cilinderunits hebben een ingebouwde expansievat. Meestal is deze voldoende als je aanvoertemp op max 35 staat ingesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 29-06-2022 13:56 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-06 22:15
@DutchWing

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed zie kan ik de genoemde Cilinderunits bestellen met en zonder expansievat. Mijn huidige systeem heeft deze natuurlijk al. Zou ik de Cilinderunit dan dus zonder kunnen bestellen? Heb ik het dan goed begrepen?
Enig idee waarom dat er op verschillende plekken in het grote WP topic gesteld wordt dat bij de inzet van een WP de vloerverwarmingsverdelers omgebouwd moeten worden naar gesloten? dat is gewoon onnodig dus als ik jou goed begrijp? (hier geen last van zwarte niet dyfuus dichte slangen ;))
Moet ik verder nog rekening houden met overdruk ventielen, kleppen of andere zaken die opgenomen moeten worden in het systeem? Of is het letterlijk ketel los, WP eraan?

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
@martinisoft je verdelers zou je eigenlijk wel degelijk moeten laten ombouwen naar gesloten verdelers omdat je met de lage temperatuur die de wp maakt geen menging meer nodig hebt. Daarnaast heeft een wp een hoge flow die hij kwijt moet kunnen en zo’n menginrichting op de verdelers maakt dat alleen maar moeilijk.

Grofweg wordt hier meestal geadviseerd:
- verdelers gesloten, dikke pijpen van minimaal 28mm of groter gebruiken tussen vv verdelers en warmtepomp
- geen buffervat, ook alleen maar nodig als je naregeling hebt (complex en minder efficient)
- voldoende expansiecapaciteit (kun je uitrekenen t.o.v. Je totale systeeminhoud in liters en de temperatuur die je gaat stoken)
- vuil filter en velen gebruiken ook een microbellenontluchter
- verder gebruiken de meesten hier nog een losse thermostaat, boiler voor sww, driewegklep en de nodige spullen om als tweaker de hele installatie te monitoren

In dit topic en zeker ook in het grote lucht/water warmtepomp topic is jouw vraag eigenlijk al meerdere keren in groot detail beantwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door daansan op 29-06-2022 20:21 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:40
MIBRK schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Heeft iemand deze lekbak al eens achteraf geïnstalleerd? Ik vermoed dat deze aan de linkerzijde ergens onder de binnenkomende koudemiddel leiding komt, omdat hier het meeste condens op komt.

Edit: de servicehandleiding noemt het zo te zien een drain pan, nummer 30 op de tekening:

[Afbeelding]
Lekbak niet gevonden in de cylinder unit. Maar ik heb nu de koeling aangezet op een target temp van 16 graden. Ik ben benieuwd naar de condensvorming. Ik zie wel dat de leidingen van de buiten unit af en toe op 2 graden komen. De Ta en Tr van de verwarming/koeling komen zo rond de 16 graden. Ik heb alleen het idee dat ik het vermogen niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 11:30
HaTe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:39:
Mijn conclusie was toch iets te kort door de bocht. Het lijkt erop dat de pieken komen bij constante en stijgende temperatuur. Als de temperatuur daalt, zie je eigenlijk geen of weinig vermogenspieken.

Volgens mij heeft Mitsubishi het niet helemaal goed..

[Afbeelding]

edit: Precies wat @Capo1 zegt dus! Had je reactie nog niet gezien.
Wel mooi, die omgekeerde logica 8)7
Het lijkt inderdaad alleen bij stijgende lijn te gebeuren. Ben benieuwd waarom dat zo geprogrammeerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov52xaBshM3MuIYol-MRKvqIxNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w7W7e2XE4cUQsQxu9olT5tCi.png?f=fotoalbum_large

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dat lijkt heel erg op carterverwarming-kabouter-logica.

carterverwarming gaat niet alleen aan als het koud is buiten. dat zit er om te voorkomen dat vloeibaar koelmiddel verzamelt in de compressor. je compressor moet altijd warmer zijn dan de rest. ook in de zomer.

in grotere systemen staat de carterverwarming geschakeld op de relais van de compressor. dus compressor uit = carterverwarming aan. dus altijd aan. een element van 100W valt ook niet zo op als je een 3 fase compressor hebt die 30kW wegstookt in bedrijf.

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 29-06-2022 22:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
martinisoft schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:44:
Beste mede tweakers,

Eerder heb ik in dit forum vermeldt dat ik in de markt ben voor een ME Warmtepomp.
Ik zou willen gaan voor een R32 systeem en ben nog aan het kijken of het een SUZ of een PUD gaat worden.
Wel ben ik er inmiddels eigenlijk wel over uit dat ik een EHST30D of ERST30D wil om zo het SWW netjes in één relatief compacte opstelling geregeld te hebben.
Nu heb ik inmiddels 5 installateurs in de regio en daarbuiten benaderd waarvan er slechts twee de moeite hebben genomen om te regeren.
één geeft aan geen tijd te hebben en de ander komt met een absurde Hollywood prijs.
Dit maakt dat ik inmiddels toch serieus overweeg om zelf uit het buitenland te importeren en te plaatsen. (desnoods dan maar zonder subsidie)
Voor het F-Gassen stukje heb ik een mannetje, maar met het waterzijdige deel zou ik dan zelf aan de bak moeten.
Het probleem is echter dat ik wel hele goede stukjes van de puzzel kan vinden in dit forum en het grote warmtepomp topic maar nergens het complete plaatje terug zie.
Ik begrijp inmiddels dat ik mijn vloerverwarmingsverdelers zou moeten ombouwen naar gesloten verdelers (correct me if I am wrong).
Dan vraag ik me meteen af, krijg ik dan twee expansievaten omdat er twee circuits ontstaan?
Wat heb ik nog meer nodig aan eventuele vulkranen en ventielen of zit alles al in de EHSTD30D/ERST30D?
En ik lees dat er een veiligheidsgroep geplaatst moet t.b.v. SWW of zit dat er ook al in?
Er wordt aangegeven dat het verstandig is om het zo aan te sluiten dat er altijd nog een buffervat tussen kan mocht dat nodig blijken, hoe kan ik hier rekening mee houden?
enz, enz.

Wat ik dus zoek is een totaal plaatje wat er i.c.m. een EHST30D/ERST30D waterzijdig allemaal geregeld moet worden.
Zijn hier vaste schema's voor of hebben de kenners dit gewoon allemaal in hun hoofd zitten?

wederom dank voor het meedenken,

mvg

Martijn.
Als je F gassen mannetje op zijn factuur iets mompelt over inbedrijf stellen dan heb je je ingang naar RVO, bedrag maakt niet zoveel uit namelijk, sowieso stuur je je WP inkoopbon mee.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:22:
dat lijkt heel erg op carterverwarming-kabouter-logica.

carterverwarming gaat niet alleen aan als het koud is buiten. dat zit er om te voorkomen dat vloeibaar koelmiddel verzamelt in de compressor. je compressor moet altijd warmer zijn dan de rest. ook in de zomer.

in grotere systemen staat de carterverwarming geschakeld op de relais van de compressor. dus compressor uit = carterverwarming aan. dus altijd aan. een element van 100W valt ook niet zo op als je een 3 fase compressor hebt die 30kW wegstookt in bedrijf.
Gisteren een PUHZ-SHW112YAA geinstalleerd en vrijwel direct aangezet, de machine ging eerst koelen terwijl ie de boiler moest opwarmen.
Daarna hoorde ik de bekende 'zucht' die je bij een defrost weleens hoort en ging de machine instant verwarmen, het koelen heeft ongeveer 8 minuten geduurd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

koevlaas2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Gisteren een PUHZ-SHW112YAA geinstalleerd en vrijwel direct aangezet, de machine ging eerst koelen terwijl ie de boiler moest opwarmen.
Daarna hoorde ik de bekende 'zucht' die je bij een defrost weleens hoort en ging de machine instant verwarmen, het koelen heeft ongeveer 8 minuten geduurd.
als het goed is deed ie dat heel rustig in het begin. dat is om koelmiddel naar 1 kant van het systeem te krijgen en zeker weten dat buitendeel niet bevroren is en de sensoren waardes geven binnen de tabellen. immers is de software gebaseerd op de grotere VRF units dus bij een onbekende startpositie grijpt ie gewoon terug naar wat ie kent/mama. zo werken de grote broers van deze kleine splitjes (de grotere mitsubischi city VRF/VRV units). die zijn volledig opgezet om al hun testen te doorlopen in koelbedrijf. na stroomuitval willen die dingen ook niet starten in verwarmen maar moeten ze enkele minuten koelen ongeacht wat de binnenunits willen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gival
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Mbt de ca. 26W standby gebruik; die zie ik ook heel veel. Maar bij mij verbruikt mijn Warmtepomp ook heel vaak maar 1-1,5W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wntl9s_qiN3XWMMdKBZdMwDjFD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HjyQx7CMKxEerGNkxLuKPHM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog een ander issue mbt "nutteloos" energieverbruik. Mijn warmtepomp gaat dagelijk een minuut of 20-25 verwarmen.. Niet echt nodig met de huidige temperaturen. Er is geen verwarmingvraag (niet vanwege temperatuur thermostaat of watertemp.). Het is ook op wisselende momenten van de dag.
Heeft iemand dit vaker gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UNE8a2Ft9EU1ULd8xPd_ZEbzrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXbfksrSHXQg1q16ptHoSLak.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gival schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:09:
Mbt de ca. 26W standby gebruik; die zie ik ook heel veel. Maar bij mij verbruikt mijn Warmtepomp ook heel vaak maar 1-1,5W.
Heel bijzonder. Bij mij (en de andere eigenaren hier van een PUHZ-SW75YAA) komt ie nooit onder de 25W. Alleen als ik de WP uit zet (display ook uit) gaat het verbruik naar ca 20W. Maar nooit naar jouw 1.5W. Dat zou ik wel graag willen overigens.
Bijzonder is dat je bij jou ook de piekjes naar ca 60 à 70W niet ziet.
Hoe meet jij het stroomverbruik? Weet je zeker dat je meting klopt?
[Afbeelding]
Ik heb nog een ander issue mbt "nutteloos" energieverbruik. Mijn warmtepomp gaat dagelijk een minuut of 20-25 verwarmen.. Niet echt nodig met de huidige temperaturen. Er is geen verwarmingvraag (niet vanwege temperatuur thermostaat of watertemp.). Het is ook op wisselende momenten van de dag.
Heeft iemand dit vaker gezien?
Nee. Maar volgens mij verwarmt ie ook helemaal niet, want je ziet geen vermogensopname. Als de compressor gaat draaien moet je meer dan 200W zien, dat zou in je vermogensgrafiek zeker goed zichtbaar moeten zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gival
Andrehj schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Heel bijzonder. Bij mij (en de andere eigenaren hier van een PUHZ-SW75YAA) komt ie nooit onder de 25W. Alleen als ik de WP uit zet (display ook uit) gaat het verbruik naar ca 20W. Maar nooit naar jouw 1.5W. Dat zou ik wel graag willen overigens.
Bijzonder is dat je bij jou ook de piekjes naar ca 60 à 70W niet ziet.
Hoe meet jij het stroomverbruik? Weet je zeker dat je meting klopt?
Ik heb een Qubino Z-Wave 3 fasen meter die het stroomgebruik in de meterkast meet (over de 3 fasen heen, en ook per fase). Ik heb de waarden van de afgelopen dagen per fase naast elkaar gezet; en dan is de laagste gemeten waarde 27,5W. Dus ik denk dat ik naar een verkeerd soort "totaal" zit te kijken (de Qubino geeft drie geaggregeerden waarden terug. Ik denk dat ik naar de verkeerde keek. Ik zie ook piekjes van 50-70W idd..
[...]

Nee. Maar volgens mij verwarmt ie ook helemaal niet, want je ziet geen vermogensopname. Als de compressor gaat draaien moet je meer dan 200W zien, dat zou in je vermogensgrafiek zeker goed zichtbaar moeten zijn.
Het screenshot van het verbruik was van een stukje waar de warmtepomp alleen maar standby stond. Op de momenten waar die in de heating modus is, ligt het berbruik op 900-1900W. Ook de temperatuur van het water loopt op.(de temperatuur in het buffervat stijgt van 30 of 32 graden naar 34 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gival schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:45:
Ik heb een Qubino Z-Wave 3 fasen meter die het stroomgebruik in de meterkast meet (over de 3 fasen heen, en ook per fase). Ik heb de waarden van de afgelopen dagen per fase naast elkaar gezet; en dan is de laagste gemeten waarde 27,5W. Dus ik denk dat ik naar een verkeerd soort "totaal" zit te kijken (de Qubino geeft drie geaggregeerden waarden terug. Ik denk dat ik naar de verkeerde keek. Ik zie ook piekjes van 50-70W idd..
OK. Dat is dus opgelost. Helaas is er toch geen manier om naar 1.5W standbyverbruik te gaan :/
Ben wel benieuwd naar welke waarde je nou zat te kijken.
Het screenshot van het verbruik was van een stukje waar de warmtepomp alleen maar standby stond. Op de momenten waar die in de heating modus is, ligt het berbruik op 900-1900W. Ook de temperatuur van het water loopt op.(de temperatuur in het buffervat stijgt van 30 of 32 graden naar 34 graden).
Dat is een probleem met je regeling. Blijkbaar heb je ergens ingesteld dat ie de buffer altijd op temperatuur moet houden, ook als er geen warmtevraag is.
Er is een zomerstand, die zou je kunnen gebruiken, maar veel beter is het om je WP zodanig in te stellen dat ie niet gaat verwarmen als er geen warmtevraag is.
Hoe je dat moet doen weet ik niet, mijn systeem heeft geen zaken als buffervat en naregeling en is daardoor lekker simpel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxBimIxGpV-lMncrgAFVUplfQpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdkIHIIT0vaZJuaiA6ukvM1x.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan het dat ik verwarm terwijl mijn thermostaat lager staat dan de gemeten temperatuur in de woning. Ik heb een vat van 300 liter maar dat is voor de douche. Wie heeft tips?

[ Voor 6% gewijzigd door Bravertal op 01-07-2022 21:23 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Bravertal schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:22:
[Afbeelding]

Hoe kan het dat ik verwarm terwijl mijn thermostaat lager staat dan de gemeten temperatuur in de woning. Ik heb een vat van 300 liter maar dat is voor de douche. Wie heeft tips?
Wat staat er bij geproduceerde energie? Ik kan nu niet kijken, maar volgens mij telt hij standygebruik bij verwarmen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
HaTe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:44:
[...]

Wat staat er bij geproduceerde energie? Ik kan nu niet kijken, maar volgens mij telt hij standygebruik bij verwarmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rRKxV44oZhOoG8WXuAmTVTZQxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GT6zzuEtSpfMxtHSJEpyomRn.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bravertal Het betreft dus alleen standbyverbruik. Maar de interne meting daarvan is erg onbetrouwbaar. Werkelijk is ca 22 kW.
Wil je de waardes op het display betrouwbaar maken, dan moet je een externe kWh-meter via de pulsaansluiting op de WP aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gival
Bravertal schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:22:
[Afbeelding]

Om het zeker te weten of hij idd is gaan verwarmen moet je gaan meten/uitlezen, maar het zou kunnen. (Je moet je verbruik weten, maar ook de activiteit op da4 moment. Via MelcCloud is dat uit te lezen in bijv. Domotica of Home Assistant. Bij mij verwarmt hij momenteel ook 20 min. per dag.. wel met een hoge COP, dat dan weer wel met de huidige temperaturen. ;-) Ik ben nog even op zoek naar de oorzaak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gival
Andrehj schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:52:
[...]

OK. Dat is dus opgelost. Helaas is er toch geen manier om naar 1.5W standbyverbruik te gaan :/
Ben wel benieuwd naar welke waarde je nou zat te kijken.

[...]
En ik maar denken dat het wel mee viel :-)
Ik zal de handleiding van mijn Qubino meter eens doorspitten om te kijken wat voor een waarden die nu precies doorgeeft..
Dat is een probleem met je regeling. Blijkbaar heb je ergens ingesteld dat ie de buffer altijd op temperatuur moet houden, ook als er geen warmtevraag is.
Er is een zomerstand, die zou je kunnen gebruiken, maar veel beter is het om je WP zodanig in te stellen dat ie niet gaat verwarmen als er geen warmtevraag is.
Hoe je dat moet doen weet ik niet, mijn systeem heeft geen zaken als buffervat en naregeling en is daardoor lekker simpel.
De temperatuurvraag staat op 18 graden, de HeatFlow op 20 graden.. VN. Einde zones. Beiden ruim onder de starttemperatuur van het verwarmen. Maar ik zal het nog maar wat verder verlagen om te kijken of dat wat doet.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Andrehj schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:18:
@Bravertal Het betreft dus alleen standbyverbruik. Maar de interne meting daarvan is erg onbetrouwbaar. Werkelijk is ca 22 kW.
Wil je de waardes op het display betrouwbaar maken, dan moet je een externe kWh-meter via de pulsaansluiting op de WP aansluiten.
Wel raar vind ik dat dit het standbye verbruik is. Althans dat het onder verwarmen valt. Nog raarder vind ik dat de interne meting niet betrouwbaar is.

Kloppen de overige waardes dan wel vraag ik mij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn WP staat op koelen (Maar ik heb nog niet daadwerkelijk gekoeld dit jaar), en daar wordt het standby verbruik bij opgeteld.

Theoretisch is dit zo'n 19KW per maand
26W*24U*30D=18720Watt = 18,72KW

Dus volgens mij telt hij het standby verbruik op bij de modus waar de WP op staat ingesteld.

Mijn gewijzigde SWW strategie heeft ervoor gezorgd dat ik voor het eerst sinds lange tijd een COP van +4 heb voor SWW in de maand juni.

[ Voor 49% gewijzigd door Grolsch op 02-07-2022 08:17 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 06:59
Bravertal schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:55:
[...]
Wel raar vind ik dat dit het standbye verbruik is. Althans dat het onder verwarmen valt. Nog raarder vind ik dat de interne meting niet betrouwbaar is.
Kloppen de overige waardes dan wel vraag ik mij af.
Daar is in het verleden al enkele malen over geschreven in het Lucht/Water warmtepomp topic.
De verbruikte stroom moet ergens onder vallen: verwarmen of koelen.

Maar de stroom en energiewaarden zijn voor de goede werking niet nodig.
Nauwkeurig meten kost geld en [daarom] geeft Mitsubishi in haar documentatie aan dat de stroom en energiewaarden slechts een indicatie zijn.
Je kan er een (betere) kWh-meter op aansluiten, maar als je nauwkeurige waarden wil kunnen aflezen, zijn een separate kWh-meter en een energiemeter zoals b.v. een Kamstrup noodzakelijk.

Diverse tweakers, waaronder ik zelf, doen dat met name in het begin om te tweaken en de juiste instelwaarden goed te kunnen bepalen. Daarna is het handig voor monitoring en eventueel foutopsporing.

Daaruit blijkt gelukkig dat de waarden overeenkomen met de waarden uit het Databook van Mitsubishi: de WP presteert zoals aangegeven :Y

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Remco45 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:40:
[...]

Daar is in het verleden al enkele malen over geschreven in het Lucht/Water warmtepomp topic.
De verbruikte stroom moet ergens onder vallen: verwarmen of koelen.

Maar de stroom en energiewaarden zijn voor de goede werking niet nodig.
Nauwkeurig meten kost geld en [daarom] geeft Mitsubishi in haar documentatie aan dat de stroom en energiewaarden slechts een indicatie zijn.
Je kan er een (betere) kWh-meter op aansluiten, maar als je nauwkeurige waarden wil kunnen aflezen, zijn een separate kWh-meter en een energiemeter zoals b.v. een Kamstrup noodzakelijk.

Diverse tweakers, waaronder ik zelf, doen dat met name in het begin om te tweaken en de juiste instelwaarden goed te kunnen bepalen. Daarna is het handig voor monitoring en eventueel foutopsporing.

Daaruit blijkt gelukkig dat de waarden overeenkomen met de waarden uit het Databook van Mitsubishi: de WP presteert zoals aangegeven :Y
Kan ik ervan uitgaan dat de warmtepomp elke maand 47 kWh (ik weet, het is niet nauwkeurig) nodig heeft voor standbye verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Bravertal schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:04:
[...]
Kan ik ervan uitgaan dat de warmtepomp elke maand 47 kWh (ik weet, het is niet nauwkeurig) nodig heeft voor standbye verbruik?
Over het standby verbruik is in dit topic de afgelopen 1,5 maand geschreven en zijn ook de gemeten verbruikswaarden vermeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Remco45 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Over het standby verbruik is in dit topic de afgelopen 1,5 maand geschreven en zijn ook de gemeten verbruikswaarden vermeld :)
Als ik de zoekterm "standbye verbruik" of "standbye" gebruik dan komt er niets naar boven.

Welke zoekterm moet ik gebruiken of wil je aan antwoord geven? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Bravertal schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Als ik de zoekterm "standbye verbruik" of "standbye" gebruik dan komt er niets naar boven.

Welke zoekterm moet ik gebruiken of wil je aan antwoord geven? :)
Juiste spelling is wel van belang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 09:00
"standby" misschien?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Sorry!!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 21:35
Graag jullie advies:

ik kom voor mijn situatie gebaseerd op warmte verlies en berekende afgifte (vn Jaga's) uit op twee goede opties voor de warmtepomp unit:
De SUZ-SW80VA en de PUHZ-SW75V/YAA, zie hieronder in tabel vorm (benodigd vermogen bij buiten temperatuur en de vermogens die de SUZ en PUHZ kunnen leveren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY6lEe4U7YBAvPs361r95VVNk4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F9CwLWxr1gnSLf5YRYq6oTvn.png?f=fotoalbum_large

Als ik de twee met elkaar vergelijk valt op dat:
-de SUZ in de winter wat harder moet werken en bij extreme kou niet meer voldoet
-de PUHZ in de zomer een wat hoog minimaal koelvermogen heeft om deze praktisch in te zetten (helemaal omdat @Andrehj aangaf dat dit minimale vermogen eerder rond de 5kW ligt!)
-Ik verbaasde me echt over het verschil bij 2 zulke gelijkende installaties vwb volume en gewicht, beide bijna 50% verschil, zegt dit iets over robuustheid/ levensduur?
-Verder valt op dat de SUZ meer herrie maakt.

TL;DR keuze tussen een compacte lichte warmtepomp waarbij het tijdens een strenge winter wat kouder in huis zal worden, maar waarmee wel redelijk gekoeld kan worden in de zomer VS robuuste grote warmtepomp waarmee het warm blijft tijdens koudste winters maar koelen niet goed zal gaan werken.
What would you do?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bravertal schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:04:
[...]

3 posts boven je bericht, die van mij staat het.

Zo'n 19kWh per maand

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
StevenPH schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:54:
Graag jullie advies:

ik kom voor mijn situatie gebaseerd op warmte verlies en berekende afgifte (vn Jaga's) uit op twee goede opties voor de warmtepomp unit:
De SUZ-SW80VA en de PUHZ-SW75V/YAA, zie hieronder in tabel vorm (benodigd vermogen bij buiten temperatuur en de vermogens die de SUZ en PUHZ kunnen leveren):
[Afbeelding]

Als ik de twee met elkaar vergelijk valt op dat:
-de SUZ in de winter wat harder moet werken en bij extreme kou niet meer voldoet
-de PUHZ in de zomer een wat hoog minimaal koelvermogen heeft om deze praktisch in te zetten (helemaal omdat @Andrehj aangaf dat dit minimale vermogen eerder rond de 5kW ligt!)
-Ik verbaasde me echt over het verschil bij 2 zulke gelijkende installaties vwb volume en gewicht, beide bijna 50% verschil, zegt dit iets over robuustheid/ levensduur?
-Verder valt op dat de SUZ meer herrie maakt.

TL;DR keuze tussen een compacte lichte warmtepomp waarbij het tijdens een strenge winter wat kouder in huis zal worden, maar waarmee wel redelijk gekoeld kan worden in de zomer VS robuuste grote warmtepomp waarmee het warm blijft tijdens koudste winters maar koelen niet goed zal gaan werken.
What would you do?
Klopt het dat bij Max vermogen de PHUZ75 hoger uitkomt, en bij Nom vermogen de SUZ80?

Roept bij mij de algemene vraag op:
Wat betekenen eigenlijk die categorieën “Max”, “Nom”, “Mid” en “Low” in de performance data tabellen precies?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenPH
@LeonTebbens
De nominaal vermogenslijn bij SUZ loopt een beetje typisch op de lage temperaturen, de PUHZ loopt meer zoals je zou verwachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FONDq8g_hVEopfxVStkdfgRjuCU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kplJa435yZJUzV8kCbnqL2Qi.png?f=fotoalbum_large

Pag A-53 van het R32 databook zegt:
Definition of terms
Max :Performance at Maximum compressor frequency
Nominal :Performance at Nominal compressor frequency
Mid :Performance at Medium compressor frequency (80% of Nominal)
Min :Performance at Minimum compressor frequency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
StevenPH schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:00:
@LeonTebbens
De nominaal vermogenslijn bij SUZ loopt een beetje typisch op de lage temperaturen, de PUHZ loopt meer zoals je zou verwachten:
[Afbeelding]

Pag A-53 van het R32 databook zegt:
Definition of terms
Max :Performance at Maximum compressor frequency
Nominal :Performance at Nominal compressor frequency
Mid :Performance at Medium compressor frequency (80% of Nominal)
Min :Performance at Minimum compressor frequency
O ja, dank. Had t ondertussen al weer scherp, wist dit eigenlijk wel. Tijd voor weekend!
Oh wacht dat is het al 8)7

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
StevenPH schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:54:

What would you do?
Als ik zelf voor deze keuze zou staan (we hebben een PHUZ75), dan neig ik naar de SUZ vanwege koelen. Hete zomers lijkt steeds meer voor te komen. Mogelijk kun je bij die zeldzame(te) hele koude winterdagen bepaalde ruimtes minder warm stoken, om zo toch in woonkamer warm genoeg te blijven?
Als geluid belangrijk is (+3dBA is half keer zo hard), dan zou dat de doorslag geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:00

vanDaal

-ismeereentje

Ik hoop dat ik mij hier ook voor de komende winter mag gaan melden. Op basis van mijn situatie (zie Warmtepomp: overstap nu al mogelijk en verstandig? ) heeft @koevlaas2 voor mij de volgende configuratie opgesteld d:)b
  • Buitenunit: PUD-SHWM120YAA
  • Binnenunit: EHSD-VM2D
  • Boiler: De Jong WPS-300 RVS boiler – 300 liter
  • Melcloud internet connectie en wifi thermostaat

[ Voor 11% gewijzigd door vanDaal op 02-07-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
vanDaal schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:01:
Ik hoop dat ik mij hier ook voor de komende winter mag gaan melden. Op basis van mijn situatie (zie Warmtepomp: overstap nu al mogelijk en verstandig? ) heeft @koevlaas2 voor mij de volgende configuratie opgesteld d:)b
  • Buitenunit: PUD-SHWM120YAA
  • Binnenunit: EHSD-VM2D
  • Boiler: De Jong WPS-300 RVS boiler – 300 liter
  • Melcloud internet connectie en wifi thermostaat
Vrijwel identiek als de set die @koevlaas2 voor mij gaat installeren (ik heb alleen de 140 besteld). Leuk!

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
KabouterSuper schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Vrijwel identiek als de set die @koevlaas2 voor mij gaat installeren (ik heb alleen de 140 besteld). Leuk!
Daarvan zijn er hier niet zoveel...
Doe je dan aan de maandelijkse rapportage mee?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zo de binnenunit staat eindelijk op zijn plaats!

Morgen de koelleiding monteren + warmwater aansluiting afmaken.

Volgende week de elektra aansluiten + cv zijde aansluiten.

Nadeel is dat ik nog moet wachten om mijn nieuwe radiatoren (toch geen vloerverwarming genomen) + buffervat + draadloze thermostaat.

Zou de unit al in bedrijf gesteld kunnen worden als ik het vermogen van de radiatoren weet bij 30/35/20 ? Dan koppel ik hem tijdelijk alleen op de radiatoren boven, zo is de minimale flow gewaarborgd en kan ik tenminste het warmwater gebruiken.

Bij familie douchen is ook niet echt fijn :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn0KLy_PRBIWK3a2Ztx039HkraE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijKvTD8f8XMnlopGV2RfMfXU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skMrVJKamDOfXPkhvKgrvKQ-fRI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/115jEEg7QiQhWc1lezu234eI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kn9AyekgPVa76yjPi7dYLTaKNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLMBH3MwlAse49nZ1j5NZ20V.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:55:
[...]

Daarvan zijn er hier niet zoveel...
Doe je dan aan de maandelijkse rapportage mee?
Van de PUD 14kW bedoel je? De enige gok ik. Ik zal meedoen met de rapportages zodra alles geinstalleerd is en alle datakoppelingen draaien. Prio voor mij is om mijn eigen modellen om te zetten naar de warmtepomp. Bij-effect is dat ik ook de besparing kan berekenen tov mijn cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
KabouterSuper schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:20:
[...]

Van de PUD 14kW bedoel je? De enige gok ik. Ik zal meedoen met de rapportages zodra alles geinstalleerd is en alle datakoppelingen draaien. Prio voor mij is om mijn eigen modellen om te zetten naar de warmtepomp. Bij-effect is dat ik ook de besparing kan berekenen tov mijn cv-ketel.
Komt er nog 1 bij @Rol-Co in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
KabouterSuper schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:20:
[...]

Ik bedoel alleen dat vermogen van 14 kW
Maar @koevlaas2 heeft de eerste hier ook netjes aangesloten.... dus komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:59:
Zo de binnenunit staat eindelijk op zijn plaats!
Veel plaats was daar niet.... Heeft zo'n cylinderunit geen schroefjes aan de zijkant waar je bij moet kunnen?
Morgen de koelleiding monteren + warmwater aansluiting afmaken.
Volgende week de elektra aansluiten + cv zijde aansluiten.
Nadeel is dat ik nog moet wachten om mijn nieuwe radiatoren (toch geen vloerverwarming genomen) + buffervat + draadloze thermostaat.
Zou de unit al in bedrijf gesteld kunnen worden als ik het vermogen van de radiatoren weet bij 30/35/20 ?
Ik zou niet weten waarom niet. Ik zou het oude cv-systeem wel even goed doorspoelen met schoon water, dan scheelt een hoop vervuiling in je nieuwe filters, maar daarna kan ie gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-07 15:39
Weet iemand een goede partij voor onderhoud en storingen voor 300 Mitsubishi warmtepompen (ja dat oude type) in Amsterdam? Dan hou ik me aanbevolen, per pb graag :)

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
rudolfski schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:46:
Weet iemand een goede partij voor onderhoud en storingen voor 300 Mitsubishi warmtepompen (ja dat oude type) in Amsterdam? Dan hou ik me aanbevolen, per pb graag :)
Het is dat ik maar 2 handen heb....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:10:
Veel plaats was daar niet.... Heeft zo'n cylinderunit geen schroefjes aan de zijkant waar je bij moet kunnen?
De schroefjes zitten aan de voorzijde en achterzijde.
(Is per model verschillend)
Zelfs met Mitsubishi minimale afmeting opstellingsruimte krijg je de zijpanelen niet los.
Maar alle belangrijke component/service onderdelen zitten aan de voorzijde. Ook geeft de service handleiding van de 30 onderdelen maar 2x aan dat het zijpaneel daadwerkelijk verwijderd moet worden.
Het is niet helemaal volgens de plaatsingseisen van Mitsubishi, maar de voorzijde is goed bereikbaar + de unit kan altijd ontkoppeld worden en eruit gehaald worden.
Misschien wat meer werk, maar niet onmogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wH0paTObAFr8YMgaiBSR11ryrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQnyxs9exm0hjPABNvK3vnWB.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou niet weten waarom niet. Ik zou het oude cv-systeem wel even goed doorspoelen met schoon water, dan scheelt een hoop vervuiling in je nieuwe filters, maar daarna kan ie gewoon aan.
Ik dacht i.v.m het juist afstellen van de instellingen etc. Maar als ik het zo begrijp is het eigenlijk; schakelaar om en draaien maar?

Mijn cv ketel had al een magneetfilter van hetzelfde type erin.
Maar Ik ga de aanvoer/retour in beide richtingen goed doorspoelen.
De documentatie geeft nog aan een middel tegen corrosie erin stoppen, maar dat soort spul vermijd ik liever.

Moet alleen nog even buigtangen voor 3/8 - 5/8 regelen. 1/4 en 3/8 durf ik nog met de hand, maar 3/8 en 5/8 word tricky.

[ Voor 47% gewijzigd door DutchWing op 04-07-2022 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:51:
[...]

Ik bedoel alleen dat vermogen van 14 kW
Ah, daar zijn er inderdaad een paar van. Ik heb heel erg lang gedubd of ik dat vermogen nodig heb. Uiteindelijk besloten dat mijn verbruik in de toekomst zal stijgen omdat er een stuk huis nog niet verwarmd wordt en ik nu nog een houtkachel gebruik om bij te verwarmen (maar dat zal wel een keer verboden worden).
Naalroc schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:51:
[...]
Maar @koevlaas2 heeft de eerste hier ook netjes aangesloten.... dus komt goed.
@koevlaas2 heeft bij mij ook al een warmtepompboiler geinstalleerd (voor het achterdeel van het huis) en die draait lekker. Er komt dus nog een boiler bij voor het voorste deel van het huis.
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:37:
[...]
Komt er nog 1 bij @Rol-Co in de buurt.
Ik zie het. @Rol-Co Ook monumentaal pand in de binnenstad of een groot huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
KabouterSuper schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Ik zie het. @Rol-Co Ook monumentaal pand in de binnenstad of een groot huis?
Niet bij @Rol-Co zelf naar in zijn dorp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Niet bij @Rol-Co zelf naar in zijn dorp.
Hoor ik mijn naam? 8)

Nee heb geen 14kWh maar een goedkope 7kW van 400,- dus mag dan niet klagen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
Ik heb na bijna 5 maanden eindelijk ook mijn set uit Spanje binnen. 8)

Ik mis nog een driewegklep voor de ERSD-VM2D binnenuit. Weet iemand of de Honeywell VC4013 klep daar ook voor ingezet kan worden? Die heb ik nog over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Noshi Dus die site is wel betrouwbaar.
Mooi, kan ik tegen een (oud) buurman zeggen, die wilde ook via Spanje inkopen.

Wel grappig, ik ga over op een warmtepomp en heel de straat is enthousiast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Andrehj De kabel die jij laatst adviseerde, is die ook geschikt voor buiten en om in dezelfde mantelbuis als de koudemiddelleiding te leggen? (Tegen UV licht / mb etc)
Tegenwoordig heb je zoveel verschillende kabels, zonder duidelijke type aanduiding.

Ben van plan vanuit meterkast
2,5mm² tot werkschakelaar buitenunit. (YMVK)
Vanuit werkschakelaar 2,5mm² richting buitenunit. (Soepel)
En dan 1,5mm² vanuit buitenunit richting binnenunit. (Soepel)
En een 2,5mm² (soepel) vanuit groepenkast voor booster heater.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 07-07-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:45:
@Andrehj De kabel die jij laatst adviseerde, is die ook geschikt voor buiten en om in dezelfde mantelbuis als de koudemiddelleiding te leggen? (Tegen UV licht / mb etc)
Over welke kabel heb je het? Link naar bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:08:
voor de verbindingskabel: Gebruik de Lapp ölflex classic 110 4G1.5. Die is mooi dun, de PVC-mantel is mooi glad en trekt makkelijk, en heeft vooral genummerde aders (1-3) plus een aardedraad, wat precies overeenkomt met de aansluitingen op je binnen- en buitenunit.
Dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha. Dat maakt het al een stuk duidelijker. En uiteraard is die kabel geschikt om in de mantelbuis te leggen. Waarom zou dat niet zo zijn? Last van UV heb je in zo'n buis trouwens niet. En in je buitenunit ook niet. Verder geen idee wat je met mb bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
DutchWing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:36:
@Noshi Dus die site is wel betrouwbaar.
Mooi, kan ik tegen een (oud) buurman zeggen, die wilde ook via Spanje inkopen.

Wel grappig, ik ga over op een warmtepomp en heel de straat is enthousiast :D
Ik heb de pomp bij een andere site besteld dan de meeste andere Tweakers (Climamania). Bij bestellen gaven ze aan dat de set gelijk leverbaar was ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:11:
[...]

Aha. Dat maakt het al een stuk duidelijker. En uiteraard is die kabel geschikt om in de mantelbuis te leggen. Waarom zou dat niet zo zijn? Last van UV heb je in zo'n buis trouwens niet. En in je buitenunit ook niet. Verder geen idee wat je met mb bedoelt.
Sommige kabels mag je niet samenbinden vandaar de vraag.

Ik dacht anders bestel ik ook 2-3 meter 5G2,5mm² vanaf de werkschakelaar naar de warmtepomp, dit stukje komt wel in aanraking met UV licht, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterAmsterdam
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-01-2024
Hallo,ik ben Peter en ik bouw een hout skelet huis in Almere ,cca 170 m2 ,

ik wil deze WP 8 kw kopen vloerverwarming en warm water , kan iemand mij adviseren als deze een goede optie is ,en is deze een all in monobloc? heb nog een ( Duo EHST20D-VM2D) nodig bij deze? of een split model in plaats van deze monobloc? graag hoor ik jullie advies,

prijs 7500e wordt gekocht in buitenland en in Nl geinstalleerd (garantie vervalt)
Zubadan PUHZ-SHW80VAA Mitsubishi Electric
Mitsubishi Electric PAC-IF033B-E communicatie-interface
Warmtewisselaar 50 platen V25THx50
Warmtewisselaar isolatie IK28 / 80
Ketel voor PDC met vergrote spoel - 300l SWP300
3-weg klep met 132-25 MBA servomotor, g1 1/4 '' ESBE
Mitsubishi Electric PAC-TH011TK-E - Mitsubishi Electric boilersensor
Grundfos debietmeter
Grundfos Alpha 2 L 25-60 Grundfos recirculatiepomp
Puffer - opslagtank, 50 l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@PeterAmsterdam
ik wil deze WP 8 kw kopen vloerverwarming en warm water , kan iemand mij adviseren als deze een goede optie is ,en is deze een all in monobloc? heb nog een ( Duo EHST20D-VM2D) nodig bij deze? of een split model in plaats van deze monobloc? graag hoor ik jullie advies,
Mitsubishi maakt geen all-in one oplossing, je hebt altijd een buitenunit met een binnenunit (met eventueel een geïntrigeerde boiler van 200-300 liter)
prijs 7500e wordt gekocht in buitenland en in Nl geinstalleerd (garantie vervalt)
Zubadan PUHZ-SHW80VAA Mitsubishi Electric
Let ook op:
VAA staat voor 230V
YAA staat voor 400V (3 fase)
De YAA heeft de voorkeur.
Waarom een Zubadan inverter en niet gewoon een power inverter?
Warmtewisselaar 50 platen V25THx50
Warmtewisselaar isolatie IK28 / 80
Wat is precies de bedoeling met de warmtewisselaar? Om het hydrolisch te scheiden of…?
Ketel voor PDC met vergrote spoel - 300l SWP300
Mag je nog een CV ketel plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterAmsterdam
Deze is de offerte wat ik heb gekregen, bij deze moet een binnen unit ook? All in ik bedoel als deze offerte heeft alles om te Installeren de wmp voor warm water en vloerverwarming,
verder weet ik ook niet over inverter of warmtewisselar,
cv ketek ? Huis in Almere ( Oosterwoold) en hier is geen gas . Daarom een wmp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterAmsterdam
Google translate sorry
Ketel voor PDC met vergrote spoel - 300l SWP300 .
deze is een boiler van 300lt voor wmp
Dank voor u hulp .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de comments onder het warmtepompartikel op de front page staat iemand die € 33.349 :o heeft betaald voor een PUHZ-SHW140 YHA + ERST30C-VM2ED. Ik wist niet dat het al zo erg was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Andrehj voor zo’n bedrag wil ik ook wel warmtepompen plaatsen als ZZP’er :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zo bijna klaar!!

Hier en daar nog aircoleiding extra beugelen.
Nog 1-2 keer onder de vloer voor de stuurstroomkabel en YMVK kabel + leidingwerk cv en drinkwater omleggen.
Alles in bedrijf stellen en als laatste de aircoleiding netjes in tape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-CDlHdoXIzACftMAuMWmkvoE1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlOZwxj7otfX6EIra6xTeHsQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv6dSujpqgtpCzHH_LkmD_J9FRQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zE47ekz0aR1OOXFu2xXtNIbE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iNehavN9a-2qO-tDCyzrQpS7CU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIiXwBvUVEOJQMyEnsTmFzu1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUYF6AE5HnzU7pJ6zZVGgPwbc3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APCN2guOV570AMMF918iItJe.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foutje...

[ Voor 95% gewijzigd door Andrehj op 09-07-2022 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DutchWing
Goed bezig.
Niet overwogen om die koelmiddelleidingen rechtsvoor, direct onder de WP boven de grond te laten komen? Dan had je de leidingen niet in het zicht gehad en minder bochten in die leidingen gehad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Andrehj
Ik heb het uiteindelijk zo gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNXsnvtbGCKzK7iX1AZYSaTL66s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFdFIk1O84t8sWsg3TbIcltb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dufO0KbaT9civA_9wGfP8SDp3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hw0yBoiZ5NxPSXOUeSB5rHD1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zo min mogelijk bochten aangehouden als mogelijk was via de kruipruimte.

Wonder boven wonder kwam ik precies op 10 meter leiding uit. Dus hoef geen R410A bij te vullen.

[ Voor 23% gewijzigd door DutchWing op 09-07-2022 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-07 10:14
@DutchWing Netjes hoor. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

|:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hx__zd2FN5xqfQBk33hsWgtSwu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axswwLkJHEfFSfVhtFDonswb.jpg?f=fotoalbum_large

Opnieuw proberen met nieuw ringetje.
Poging 2… O-)

Edit:
En hij is dicht, al 60 minuten op dezelfde druk. :)
Overmorgen dubbel check + dan gaat hij de boel vacumeren.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchWing op 11-07-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:14
Heeft iemand ervaring met deze 3weg klep ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixY5Kpa2oDlstWkBiaLzIv-_dy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yUCR5UTMkqMpBxM0aWcGHZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg1CiQE7uhxHOZ9jo66jRE2531s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0QSdFeAaYWAmYTavJpSkyzk3.png?f=fotoalbum_large

Ik kan met een losse stekker de klep prima bedienen, mits ik maar 1 stuurkabel (BL of BR) aansluit, 2 stuurkabels tegelijk slaat ie op hol >:)

In 1e instantie dacht ik de N van de 3weg klep (SR) op N Out4.6 en de 2 stuurkabels op 4 en 5 maar dat zal dan niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@alberthakvoort (Ervan uitgaande dat je deze voor SWW wil gebruiken) Dit is een klep die niet 1:1 op een Mitsubishi past, omdat de aansturing niet klopt. Er schijnen relais te bestaan om dat om te zetten, maar ik gaf er bij mijn systeem toch de voorkeur aan om een klep te vinden die ik gewoon direct aan kon sluiten.
Volgens mij wordt de door jou gekochte klep normaliter gebruikt als mengklep, die door het aansturen van de beide ingangen kan worden bijgestuurd.
De Mitsu wil voor het SWW graag een klep die standaard in de verwarmingsstand staat en bij geactiveerde schakeldraad overschakelt naar SWW.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 13-07-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:14
Andrehj schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:51:
@alberthakvoort (Ervan uitgaande dat je deze voor SWW wil gebruiken) Dit is een klep die niet 1:1 op een Mitsubishi past, omdat de aansturing niet klopt.
Was ik ondertussen al bang voor, ik zet er wel een relay tussen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
FYI:
Alklima werkt aan een nieuwe versie van hun Whitepaper Geluidseisen, waarin uitgegaan zal worden van de waarden bij A+7W55. Meer info:
https://alklima.nl/actuee...er-warmtepompen-en-aircos
Ben benieuwd wat daar tzt in zal staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenPH
Dat is deze volgens mij: https://alklima.nl/servic...paper-geluidseisen-v3.pdf
Zie Pag 6 voor de gekozen temperaturen en bijbehorende geluidsniveau's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vincm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik heb een blokschema ingesteld, zei het met 1:15 uur aan en 2:15 uur uit. Dus iets minder lang aan, iets langer uit. Ik kan namelijk maar zoveel keer omschakelen op een dag. Korter aan zou moeten/langer uit zou moeten betekenen dat-ie het vermogen ook beter kwijt kan (en impact op daadwerkelijke temperatuur in huis moet ik dan nog bepalen). Ta ook iets lager ingesteld, ik ga wel als een havik in de gaten houden of ik geen condensvorming zie :P
Ik zat nog even naar je data te kijken, en begrijp er niets van.
Je hebt een redelijk nieuwe woning, met WTW ventilatie en 150 m² oppervlak. Geen idee of het een tussenwoning, tweekapper of vrijstaande woning is.
Maar zelfs bij een vrijstaande woning is zou ik voor zo'n woning een WP van ca 5 à 6 kW verwachten.
Afgaande op je bouwjaar heb je een PUHZ-SHW80VHA. Deze heeft 11 kW vermogen bij -10.
Maar ook als het een later model (PUHZ-SHW80YAA) is, dan heeft die nog steeds 10 kW bij -10.

Waarom heb je zo'n grote warmtepomp? Want daardoor is het minimum vermogen ook hoger en dat is (mede) een grote oorzaak van het pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StevenPH schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:19:
Dankjewel, die had ik nog niet gezien. Voor de PUHZ-modellen scheelt dit maar liefst 5 dB(a) t.o.v. v2, voornamelijk doordat bij +7 de fan veel langzamer draait en daardoor veel stiller is.
Bij de SUZ-modellen zijn de verschillen veel kleiner, van 2 dB(a) bij de SWM40 tot 0 bij de SWM80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

StevenPH schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:19:
Dus je mag voor warmwater gewoon <18 graden aanhouden en voor verwarming <10 graden aanhouden. Als je dan meet bij deze temperaturen voldoe je aan het bouwbesluit en als je buren bij -10 problemen hebben, dan is dat hun probleem ?? Worden je buren blij van…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 19:45
Andrehj schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Ik zat nog even naar je data te kijken, en begrijp er niets van.
Je hebt een redelijk nieuwe woning, met WTW ventilatie en 150 m² oppervlak. Geen idee of het een tussenwoning, tweekapper of vrijstaande woning is.
Maar zelfs bij een vrijstaande woning is zou ik voor zo'n woning een WP van ca 5 à 6 kW verwachten.
Afgaande op je bouwjaar heb je een PUHZ-SHW80VHA. Deze heeft 11 kW vermogen bij -10.
Maar ook als het een later model (PUHZ-SHW80YAA) is, dan heeft die nog steeds 10 kW bij -10.

Waarom heb je zo'n grote warmtepomp? Want daardoor is het minimum vermogen ook hoger en dat is (mede) een grote oorzaak van het pendelen.
Yep, het is een (te) flinke warmtepomp. Ik heb een hoekwoning. Ik heb deze warmtepomp zelf aangewezen o.b.v. een berekening vóór de bouw van de woning. De aannemer wilde niet eens beginnen aan een warmtepomp want hij "geloofde er niet in", de bouwbegeleider vond het allemaal mooi dat ik wel een warmtepomp wilde, de installateur die we vervolgens hadden aangewezen om dan de warmtepomp te leveren en installeren had er geen opmerking over gemaakt (die heeft, begreep ik, zelf nog wel een berekening gedaan en geconcludeerd dat het goede keuze was, goed als in 'meer dan genoeg').

Achteraf had ik ook met een 5 kW model uit moeten komen. Ik overwoog zelfs om nu een kleiner model te nemen, die zet ik dan meteen naast m'n woning in plaats van op het dak, heb ik meteen ruimte voor meer zonnepanelen. Helaas is er volgens het databook geen 5-6 kW model die ik op mijn binnenunit (ERST20C-VM2C) kan aansluiten, dus dan zou ik die ook moeten vervangen. Dat wordt een erg dure actie al-met-al. Maar ook geldt: don't fix it if it ain't broken.

In de praktijk kan ik het schema van mijn warmtepomp zo instellen dat hij 's-winters alleen van +- 8 sochtends tot +- 8 avonds aan hoeft te staan, dus hij hoeft ook niet tijdens de koudste momenten van de dag te werken. Alleen bij echt koud weer (bijv. februari vorig jaar) laat ik hem continu aanstaan. Hij pendelt hij bij het verwarmen wat minder.

Edit: ik heb niet de 50% / 75% / 100% switch ingebouwd; als ik het goed begrijp kan ik daarmee effectief het vermogen halveren, zowel voor verwarmen als koelen? Dat zou ook al een boel schelen natuurlijk.

Edit: Koeling sprong weer aan, en met een voorlooptemperatuur van 17 graden beginnen nu de leidingen weer te condenseren. Even verder op 18 graden, kijken of dat nog steeds OK gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Vincm op 13-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vincm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:03:
Achteraf had ik ook met een 5 kW model uit moeten komen. Ik overwoog zelfs om nu een kleiner model te nemen, die zet ik dan meteen naast m'n woning in plaats van op het dak, heb ik meteen ruimte voor meer zonnepanelen. Helaas is er volgens het databook geen 5-6 kW model die ik op mijn binnenunit (ERST20C-VM2C) kan aansluiten, dus dan zou ik die ook moeten vervangen.
Volgens mij past dat wel hoor. Het enige verschil tussen je D en C versie is dat de C-versie een grotere warmtewisselaar heeft. Je moet dan alleen wel andere koelleidingen trekken (dunnere) en op de binnenunit een verloop plaatsen. Ik zou dat eens bij Alklima navragen als ik jou was.
Ook bij mijn PUHZ-SW75YAA (die standaard aan een D binnenunit hangt) is vaak een C binnenunit (met de grotere warmtewisselaar) geknoopt, zonder problemen. @koevlaas2 heeft daar ervaring mee.
En dan is een verandering niet zo duur, voor € 1600 heb je al een 6 kW buitenunit.
Die zal ook een stuk zuiniger zijn.
Als je dan toch bezig bent (want ik begrijp dat je geen zoneregeling hebt), dan kun je ook het buffervat en die secundaire pomp verwijderen. Dat scheelt je nog meer rendement.

Buffervat en buitenunit kunnen dan op marktplaats, zodat je deze hele operatie misschien wel budgetneutraal kunt doorvoeren.
In de praktijk kan ik het schema van mijn warmtepomp zo instellen dat hij 's-winters alleen van +- 8 sochtends tot +- 8 avonds aan hoeft te staan, dus hij hoeft ook niet tijdens de koudste momenten van de dag te werken. Alleen bij echt koud weer (bijv. februari vorig jaar) laat ik hem continu aanstaan. Hij pendelt hij bij het verwarmen wat minder.

Edit: ik heb niet de 50% / 75% / 100% switch ingebouwd; als ik het goed begrijp kan ik daarmee effectief het vermogen halveren, zowel voor verwarmen als koelen? Dat zou ook al een boel schelen natuurlijk.
Nee, want daarmee wordt het minimum vermogen (wat jouw probleem is) niet lager. Dit gaat je niet helpen dus.
Edit: Koeling sprong weer aan, en met een voorlooptemperatuur van 17 graden beginnen nu de leidingen weer te condenseren. Even verder op 18 graden, kijken of dat nog steeds OK gaat.
18 graden lukt mij zelfs niet. Hier loopt ie met veel meer oppervlak ook naar de 17. Je zult als je wilt koelen je leidingwerk dampdicht moeten isoleren. Dan hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat je vloer niet onder dauwpunt komt. Dat punt bereik je pas veel lager, dus dan kun je met veel kouder water werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vincm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:03:
Achteraf had ik ook met een 5 kW model uit moeten komen. Ik overwoog zelfs om nu een kleiner model te nemen, die zet ik dan meteen naast m'n woning in plaats van op het dak, heb ik meteen ruimte voor meer zonnepanelen. Helaas is er volgens het databook geen 5-6 kW model die ik op mijn binnenunit (ERST20C-VM2C) kan aansluiten, dus dan zou ik die ook moeten vervangen. Dat wordt een erg dure actie al-met-al. Maar ook geldt: don't fix it if it ain't broken.
De ERST20C-VM2C kan gewoon op de volgende units:
Ecodan Cilinderunit (koelen/verwarmen) FTC6, 2 kW back-up heater (230V, 1fase) Inhoud boilervat 200L Afzekerwaarde Booster heater 16A, Gewicht (leeg) 100 kg, Gewicht (gevuld) 306 kg, Afmeting (HxBxD) 1600x595x680 mm, Expansievat 12 liter, Wateraansluiting CV 28 mm / SWW 22 mm, geschikt voor SUZ-SWM40VA / SUZ-SWM60VA / SUZ-SWM80VA / PUHZ-SW75YAA.
De C en D generatie zijn verder nagenoeg gelijk.
Alleen de kleinere units zijn R32.
Geen idee of je van R410A over kan stappen op R32? Of dat eventueel alleen het inwendige koudemiddelcircuit (binnenunit) ook vervangen moet worden. (ivm verzuring koudemiddel)
Vraag anders even na bij Alklima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:41:
[...]

[...]

Geen idee of je van R410A over kan stappen op R32? Of dat eventueel alleen het inwendige koudemiddelcircuit (binnenunit) ook vervangen moet worden. (ivm verzuring koudemiddel)
R410a bestaat al voor de helft uit R32. Daar verwacht ik niet veel problemen. Maar navragen is in dezen altijd verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De D variant kon toch zowel R32 als R410a?

Hier koel ik ook al bijna de hele maand en ik kan het vermogen goed kwijt (veel puien op de zon).
Ta = 18, en Tretour = 21. Dus ik kan nog wel harder koelen gok ik zo.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@xoror klopt, alleen niet altijd mag je koudemiddel door elkaar gebruiken, dat zou ik altijd navragen, dus van R410A naar R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 19:45
DutchWing schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:41:
[...]

[...]

Waar haal je deze informatie vandaan?

Volgens mij Ecodan databook (2015 versie) heb ik niet zoveel keuze:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/62cecc677bd68/62cecc6767c80-Ecodan_FTC5_Databook1_%28dragged%29.png

In een recenter Databook (2020, Vol 5.3, duidelijk aangemerkt met R32 overigens) zie ik bijv. de SUZ modellen terugkomen, maar geen compatibiliteit met de C-serie:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/62cecd14ab6a5/62cecd14a4ac5-Screenshot_2022-07-13_at_15.47.54.png

Ik vind dat dus best tricky. Is dit ook een vraag die Alklima zou kunnen beantwoorden?

Mijn unit is nu inderdaad R410A gevuld overigens.
Andrehj schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Volgens mij past dat wel hoor. Het enige verschil tussen je D en C versie is dat de C-versie een grotere warmtewisselaar heeft. Je moet dan alleen wel andere koelleidingen trekken (dunnere) en op de binnenunit een verloop plaatsen. Ik zou dat eens bij Alklima navragen als ik jou was.
Ook bij mijn PUHZ-SW75YAA (die standaard aan een D binnenunit hangt) is vaak een C binnenunit (met de grotere warmtewisselaar) geknoopt, zonder problemen. @koevlaas2 heeft daar ervaring mee.
En dan is een verandering niet zo duur, voor € 1600 heb je al een 6 kW buitenunit.
Die zal ook een stuk zuiniger zijn.
Als je dan toch bezig bent (want ik begrijp dat je geen zoneregeling hebt), dan kun je ook het buffervat en die secundaire pomp verwijderen. Dat scheelt je nog meer rendement.

Buffervat en buitenunit kunnen dan op marktplaats, zodat je deze hele operatie misschien wel budgetneutraal kunt doorvoeren.

[...]

Nee, want daarmee wordt het minimum vermogen (wat jouw probleem is) niet lager. Dit gaat je niet helpen dus.

[...]

18 graden lukt mij zelfs niet. Hier loopt ie met veel meer oppervlak ook naar de 17. Je zult als je wilt koelen je leidingwerk dampdicht moeten isoleren. Dan hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat je vloer niet onder dauwpunt komt. Dat punt bereik je pas veel lager, dus dan kun je met veel kouder water werken.
Zie een deel van mijn antwoorden hierboven. Ik ben nu zoenregeling aan het implementeren m.b.v. Home Assistant en wat actuators dus ik verwacht dat buffervat nog wel nodig te hebben.

@koevlaas2 Wat zeg jij als goeroe over de nieuwere SUZ buitenunits op een oudere *C-binnunit?

[ Voor 44% gewijzigd door Vincm op 13-07-2022 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:08:
De D variant kon toch zowel R32 als R410a?
Dat klopt, maar @Vincm heeft nog een C versie. Maar toen die werd verkocht waren er nog geen R32 buitenunits. Eerlijk gezegd denk ik dat het voor de binnenunit weinig uitmaakt of die voor R32 of R410a wordt gebruikt (vandaar ook dat de D-versie voor beide wordt gebruikt), maar dat moet ie dus wel even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vincm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:48:
Zie een deel van mijn antwoorden hierboven. Ik ben nu zoenregeling aan het implementeren m.b.v. Home Assistant en wat actuators dus ik verwacht dat buffervat nog wel nodig te hebben.
Ikke niet. Je moet toch altijd zodanig veel zones open hebben dat je het minimum vermogen van de WP kwijt kan. Dus dan doet die buffer niet zo veel. Met jouw oversized unit is dat kwijt worden van het minimum vermogen sowieso al een dingetje. Kun je überhaupt wel zones dicht draaien zonder dat je WP gaat pendelen? Welke minimale watertemperatuur hanteer je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vincm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:48:
Ik vind dat dus best tricky. Is dit ook een vraag die Alklima zou kunnen beantwoorden?
Alklima is de importeur/vertegenwoordiger namens de fabrikant.
Zij kunnen deze vraag het beste beantwoorden.
Tegen mij was namelijk gezegd dat de C en D generatie nagenoeg gelijk waren.
De nieuwere generaties zijn namelijk gewoon geschikt voor zowel R410A als R32, Dan mag ik aannemen als zij dit zeggen, dit ook geldt voor de oudere generatie.

Maar ik zou het altijd even zelf navragen, desnoods met bewijs per e-mail stel dit of dat, puur ook om je garantieregeling goed op orde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
corsat schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:03:
Ik ben gisteren weer begonnen met koelen van de vloer met mijn ecodan en had het vorig jaar goed werkend. Ik heb een weerstandje over mijn temperatuursensor gezet waardoor de temperatuur zo'n 45 graden is want je moet boven de 30 graden blijven om het lage vermogen vrij te schakelen.
Ik heb mijn verdeler inmiddels aangepast naar open zonder pomp
Je bedoelt gesloten.
en heb zo'n 2l/m per groep en 4 groepen. Meer water krijg ik niet over mijn vloer. Kon ik vorig jaar run's van 3 uur maken dan lukt het mij nu maximaal een 1/2 uur. Temperatuur instelling staat op 17 graden want ik wil geen condens.Ik zie dat de wp 480 tot 500w trekt en wil hem in runs van 2 tot 3 uur laten draaien zoals ook vorig jaar het geval was maar dit lukt mij niet meer.
Ik begin te twijfelen of het aanpassen van de verdeler wel zo'n goed idee was en krijg ik van de winter geen problemen met deze verdeler of zie ik nog iets over het hoofd?
Als je maar een flow van 8 liter per minuut hebt dan komt je toch nooit aan het minimum vermogen van je WP? Ik begrijp eigenlijk niet hoe dit voordien wel heeft kunnen werken.
Hoeveel liter per minuut geeft de flowmeter (code 540) van je WP aan? En op welke stand staat je waterpomp?
Ter vergelijking: Ik heb de waterpomp op stand 5 (22 lpm) gezet (in de winter draait op stand 3) om het vermogen (hij gaat 's nachts vaak naar 6 kW) lekker kwijt te kunnen.
corsat schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:35:
Mijn totale flow bij verwarmen was 21l/m en na het aanpassen van de verdeler is dit 19l/m geworden dus idd wat lager en nu in de koelmodus zit ik op 17l/m waarvan er 8tot 9 l/m door de vloer gaat.
Wat doe je met de rest van het water dan? Gaat dat radiatoren in? Kun je die niet wat knijpen om meer de vloer in te krijgen? En hoe kan het dat je flow bij koelen lager is dan bij verwarmen? Zit het zeefje in de binnenunit niet verstopt?
Mijn aanvoerleiding is 22mm dus meer krijg ik er niet doorheen.
Als de vloerkoeling niet lukt dan is dat pech, als ik van de winter mijn kamer niet warm krijg heb ik een groot probleem.
Verwarmen zal geen probleem zijn, daar hoef je niet over in te zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 13-07-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:50
Andrehj schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:48:
[...]

Je bedoelt gesloten.

[klopt, gesloten, blijf het door elkaar halen, van verdeler met pomp naar verdeler zonder pomp]

Als je maar een flow van 8 liter per minuut hebt dan komt je toch nooit aan het minimum vermogen van je WP? Ik begrijp eigenlijk niet hoe dit voordien wel heeft kunnen werken.
Hoeveel liter per minuut geeft de flowmeter (code 540) van je WP aan? En op welke stand staat je waterpomp?
Ter vergelijking: Ik heb de waterpomp op stand 5 (22 lpm) gezet (in de winter draait op stand 3) om het vermogen (hij gaat 's nachts vaak naar 6 kW) lekker kwijt te kunnen.

[De flow van het gehele systeem is 19l/m met pomp op 5, over de vloer gaat nu 9,1l/m met de radiators dicht.]

Wat doe je met de rest van het water dan? Gaat dat radiatoren in? Kun je die niet wat knijpen om meer de vloer in te krijgen? En hoe kan het dat je flow bij koelen lager is dan bij verwarmen? Zit het zeefje in de binnenunit niet verstopt?
[nee geen verstopping]

[Eerst stonden de radiators ook open omdat de ecodan na 20minuten al stopte, inmiddels temperatuur op 17 graden en radiatoren dict en jaga's en vloerverwarming open en het systeem draait nu met 2 graden temperatuur verschil, 440w en 1,5 uur achter elkaar.]

Verwarmen zal geen probleem zijn, daar hoef je niet over in te zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door corsat op 14-07-2022 19:58 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Is bij jullie heel de binnenkant van het leidingwerk in de buitenunit extra geïsoleerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NQFMFaFtliMBCg7pYqE_od8Av0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APCN2guOV570AMMF918iItJe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
DutchWing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:00:
Is bij jullie heel de binnenkant van het leidingwerk in de buitenunit extra geïsoleerd?
Nee (PUHZ-SHW112YAA), heb zelf de persgasleidingen wel wat extra geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

[Afbeelding]
Nee hier ook niet, daar verbaasde ik mij ook over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Nee. Bij mij ziet het er precies zo uit. Is blijkbaar niet zo'n groot probleem, want ik haal prima COPs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mooi, dan laat ik dat ook gewoon zo.

Ik ga vandaag eindelijk over op inbedrijfstelling. (Over 4-5 weken wordt de echte inbedrijfstelling door Alklima uitgevoerd.)

Edit:
Hij werkt! 8)

Heb alleen de boosterheater SW1-5 uitgezet omdat deze nog niet is aangesloten. (Wordt deze week gedaan.)

Boiler opgewarmd tot 30 graden en nu leeg laten lopen volgens handleiding.

Ik heb verder alles op basis gelaten en CV uitgezet, alleen het volgende:

Cap. Beperking booster op NEE gedrukt, ik zie geen reden waarom deze beperkt moet wezen?
(Staat in handleiding: alleen ivm regelgeving, anders NEE)
Er staat ook deze instelling kan niet meer gewijzigd worden, maar ik weet dat fabrikanten altijd alles terug kunnen zetten. Dus dat zal wel loslopen.

Legionella run tijdelijk uitgezet tot booster heater is aangesloten.

[ Voor 101% gewijzigd door DutchWing op 16-07-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Foutje…

[ Voor 98% gewijzigd door DutchWing op 16-07-2022 15:12 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 186 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero