Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:53:
@DutchWing en @Anomi

Zoals ik het begrepen had, is zo'n package unit PUHZ-W85VAA / PUHZ-W85YAA een apparaat dat ik - net zoals bijvoorbeeld een Panasonic Monoblock - buiten kan zetten en dan de leidingen direct op de verdeler van de vloerverwarming.
Ik ga mij warmtepomp niet voor SanitairWW gebruiken.

Zo heb ik het althans opgevat.
O.a. door onderstaand quote uit de openingspost van dit topic.
[...]
Dat is dan vooral jouw veronderstelling, want in die openingspost staat nergens dat je geen binnenunit nodig hebt.
Packaged unit betekent alleen dat er waterleiding van binnen naar buiten lopen, ipv koelmiddelleidingen bij splits.
Bij Mitsubishi heb je altijd een binnenunit nodig (zoals Alklima je ook al heeft verteld). De binnenunit voor een packaged unit is alleen een andere als die van de split.
Een en ander wordt ook in de databooks en de diverse manuals uitgelegd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Rzaan Waarom niet een hydrobox binnenunit of Cilinderbinnenunit?
Of heb je tapwater al anders geregeld?

Zo’n open source set is vooral bedoeld bij cascade systemen. (VvE’s - Kantoorgebouwen)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Andrehj Alklima heeft het ook over een wisselaar in de binnenunit van de monoblock - dat lijkt me een vergissing?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat Alklima even in de war is. Die wisselaar zit in de buitenunit. Die open source set lijkt me vooral voor een cascadeset, er zit ook nog een koelmiddelleidingsensor bij, dat klopt ook al niet met een monoblock.
Een driewegklep zit bij Mitsubishi nooit in een Hydrobox. Alleen in een cylinder unit krijg je die er (uiteraard) bij.

Ik denk trouwens dat ook de waterpomp in de hydrobox voor een packaged unit zit (moet bijna wel, omdat die door de FTC wordt aangestuurd). Is uit de schema's wel te achterhalen.
En verder heb je uiteraard de FTC (besturingsprint), de filters, de elektrische heater, de flow sensor, de drukmeter etc ook nog nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:43

Rzaan

Altijd zoekende

DutchWing schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:59:
@Rzaan Waarom niet een hydrobox binnenunit of Cilinderbinnenunit?
Of heb je tapwater al anders geregeld?

Zo’n open source set is vooral bedoeld bij cascade systemen. (VvE’s - Kantoorgebouwen)
Ja, tapwater wordt anders geregeld.
Keuken warm water gaat via Quooker.
Douche gaat via WarmtePompBoiler.

Maar zo te zien is een Mitsubishi dus niks voor mij.
Ik wil vanaf een apparaat buiten direct naar een verdeler binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 20-06-2022 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Rzaan Dan kom je toch uit bij:
Nibe S2125, Daikin Altherma 3 M, LG monoblock of Panasonic monoblock.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DutchWing schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:49:
@Rzaan Dan kom je toch uit bij:
Nibe S2125, Daikin Altherma 3 M, LG monoblock of Panasonic monoblock.
Die NIbe is absurd duur.
Daarvoor koop ik een Panasonic en kan ik 2 Japanners invliegen voor de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Rzaan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:20:
[...]

Die NIbe is absurd duur.
Daarvoor koop ik een Panasonic en kan ik 2 Japanners invliegen voor de installatie.
gewoon de panasonic bestellen en nummertje trekken...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:22:

gewoon de panasonic bestellen en nummertje trekken...
Heb hem 'pas' in de 1ste maanden van 2023 nodig.
Een installateur vinden is lastiger.
De plaatselijke bedrijven hier, werken alleen met hun eigen merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

installateur heb je alleen nodig voor het subsidiebonnetje. installeren kan bijna iedereen zelf die beetje handig is en handleiding kan lezen. dat is voordeel van een monoblok. ongeacht het merk...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-06-2022 18:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:31:
installateur heb je alleen nodig voor het subsidiebonnetje. installeren kan bijna iedereen zelf die beetje handig is en handleiding kan lezen. dat is voordeel van een monoblok. ongeacht het merk...
Ik kan aardig een moederdag-kado en een surprise in elkaar knutselen.
Douchekraan vervangen ook. Lamp ophangen ook. Nieuw slot in de deur ook.
Maar zoiets durf ik toch niet aan.

In 2022 2023 krijg je volgens mij ook subsidie bij zelf-installatie.
Maar is nog niet zeker.
Bron: VEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:03:
In 2022 krijg je volgens mij ook subsidie bij zelf-installatie.
Maar is nog niet zeker. Bron: VEH.
Het is nu 2022, en je krijgt momenteel zeker geen subsidie bij zelfinstallatie zonder bonnetje van installateur. Ben benieuwd naar (een link naar) je bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:29:
[...]

Het is nu 2022, en je krijgt momenteel zeker geen subsidie bij zelfinstallatie zonder bonnetje van installateur. Ben benieuwd naar (een link naar) je bron.
Ik bedoelde 2023.
Gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuinigeman
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-02-2023

zuinigeman

Zuinigeman.nl

Een vraagje. Wij krijgen een ERSD-VM2D met een 6KW buitenunit. Wij willen ook graag tapwater via deze ecodan aanmaken maar de boiler is te hoog om bij ons neer te zetten. Onze installateur verkoopt alleen Mitsubishi Electric
HTWBOI(O) – Boilervat (warmtapwatertank) vanaf 200 liter. Maar kan je ook ander (merk) boilervat (liggend?) koppelen aan een ecodan hydrobox?

Zuinigeman.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:17

HaTe

haat niet

zuinigeman schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:17:
Een vraagje. Wij krijgen een ERSD-VM2D met een 6KW buitenunit. Wij willen ook graag tapwater via deze ecodan aanmaken maar de boiler is te hoog om bij ons neer te zetten. Onze installateur verkoopt alleen Mitsubishi Electric
HTWBOI(O) – Boilervat (warmtapwatertank) vanaf 200 liter. Maar kan je ook ander (merk) boilervat (liggend?) koppelen aan een ecodan hydrobox?
Ja dat maakt niet uit. Een horizontaal vat is niet verstandig, dan douche je waarschijnlijk snel met lauw water.
Je kan eens kijken naar de vaten van Reflex, deze zijn wat breder (70cm) en lager.
Hier de 300L versie: https://www.reflex-winkel.../reflex_products/7864000/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaTe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:53:
Ja dat maakt niet uit. Een horizontaal vat is niet verstandig, dan douche je waarschijnlijk snel met lauw water.
Je kan eens kijken naar de vaten van Reflex, deze zijn wat breder (70cm) en lager.
Hier de 300L versie: https://www.reflex-winkel.../reflex_products/7864000/
Inderdaad slechts 1m33 hoog, maar isolatiedikte van slechts 50mm is niet meer echt van deze tijd. 75mm is tegenwoordig toch wel gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-09 22:18
Via het menu op de warmtepomp de koel functie ingeschakeld. Deze voor de zekerheid op 19 graden gezet zodat er in elk geval geen condensvorming zal zijn. Echter merk ik nu dat de warmtepomp elke paar minuten even aanspringt dan even loopt en vervolgens weer uitgaat. Ik merkte het vanavond even toen ik met de buurman buiten stond te praten. Teruglezend denk ik dat jullie dit pendelen noemen. Maar hoe kan ik dat bij koelen voorkomen? Of is dit normaal gedrag bij koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireball86 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:36:
Via het menu op de warmtepomp de koel functie ingeschakeld. Deze voor de zekerheid op 19 graden gezet zodat er in elk geval geen condensvorming zal zijn. Echter merk ik nu dat de warmtepomp elke paar minuten even aanspringt dan even loopt en vervolgens weer uitgaat. Ik merkte het vanavond even toen ik met de buurman buiten stond te praten. Teruglezend denk ik dat jullie dit pendelen noemen. Maar hoe kan ik dat bij koelen voorkomen? Of is dit normaal gedrag bij koelen?
Dat is zeker niet normaal.
Die temperatuur moet waarschijnlijk verder naar beneden.
Maar hier is de kristallen bol net stuk. Hoe zit je installatie in elkaar? Type WP? Wat voor afgiftesysteem? Buffervat? Wat voor temperatuurregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:43:
[...]

Dat is zeker niet normaal.
Die temperatuur moet waarschijnlijk verder naar beneden.
Maar hier is de kristallen bol net stuk. Hoe zit je installatie in elkaar? Type WP? Wat voor afgiftesysteem? Buffervat? Wat voor temperatuurregeling?
Haha, had het ook wel knap gevonden als je het wel wist.
De installatie is PUHZ-SW75YAA + ERST20D-VM2D met vloerverwarming op de begane grond en eerste verdieping. Er zit een buffervat naast de binnenunit. Alle ventielen van de vloerverwarming staan open (boven kan ik kamer dichtdraaien met naregeling). Temperatuur regeling is de draadloze thermostaat van Mitsubishi zelf. Hoewel ik het idee heb dat die nu niks doet. Temperatuur die ik ingesteld heb op de WP is 19 graden. Zodat ik safe zit met het dauwpunt. Hoewel die nog wel lager kan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Fireball86 Wat is de functie van dat buffervat?
Parallel of in serie? Heb je wel flow in je vloer?
Hoeveel oppervlak?
Wat is de berekende afgifte bij koelen en jouw temperaturen?
Mijn ervaring is dat deze WP minimaal zo'n 5 kW kwijt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:09:
@Fireball86 Wat is de functie van dat buffervat?
Parallel of in serie? Heb je wel flow in je vloer?
Hoeveel oppervlak?
Wat is de berekende afgifte bij koelen en jouw temperaturen?
Voor deze vragen ben ik even naar zolder gelopen. Het is een Nibe UKV buffervat en wat ik kan zien is deze in serie geplaatst met de vloerverwarming verdelers.
Totaal oppervlak van de vloerverwarming zal ongeveer 130 m2 zijn. Zolder heeft geen vloerverwarming dus die reken ik niet mee.
Wat betreft de berekening, ik heb geen idee. Er is ons ook geen uitleg gegeven. Een van de redenen dat ik ook een procon wil hebben om in de gaten te houden wat het ding nu precies aan het doen is. Die laat alleen nog wel even op zich wachten.

De thermistors geven aan dat de THW1 en 2 nu beide 20 graden zijn. Of er pompflow is weet ik niet, in het instellingen menu staat de pomp op 5. Leidingen voelen koel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 09:40
Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:09:
Uit het databook (pag A-92) volgt een minimaal koelvermogen van 3,5kW bij 18gr water (en omgeving 20 tot 30gr), enig idee waarom dit in de praktijk zoveel hoger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireball86 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:59:
[...]

Haha, had het ook wel knap gevonden als je het wel wist.
De installatie is PUHZ-SW75YAA + ERST20D-VM2D met vloerverwarming op de begane grond en eerste verdieping. Er zit een buffervat naast de binnenunit. Alle ventielen van de vloerverwarming staan open (boven kan ik kamer dichtdraaien met naregeling). Temperatuur regeling is de draadloze thermostaat van Mitsubishi zelf. Hoewel ik het idee heb dat die nu niks doet. Temperatuur die ik ingesteld heb op de WP is 19 graden. Zodat ik safe zit met het dauwpunt. Hoewel die nog wel lager kan denk ik.
Meten is weten, gissen is missen.

Met de info die je geeft, alles open en ta naar beneden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireball86 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:21:
Voor deze vragen ben ik even naar zolder gelopen. Het is een Nibe UKV buffervat en wat ik kan zien is deze in serie geplaatst met de vloerverwarming verdelers.
Bijzondere keuze bij twee vloeren VVW, maar je hebt er dan (op ruimtebeslag na) ook geen last van.
Totaal oppervlak van de vloerverwarming zal ongeveer 130 m2 zijn. Zolder heeft geen vloerverwarming dus die reken ik niet mee.
Hier kun je afgiftetabellen downloaden. Reken maar eens uit met welke Ta je moet draaien om 5 kW kwijt te worden. Die zal veel lager moeten worden dan je huidige 19.
Wat betreft de berekening, ik heb geen idee. Er is ons ook geen uitleg gegeven. Een van de redenen dat ik ook een procon wil hebben om in de gaten te houden wat het ding nu precies aan het doen is. Die laat alleen nog wel even op zich wachten.
Je kunt ook met een simpele Melcloud adapter beginnen. Die installeer je in een paar minuten. Als je later meer tijd hebt kun je alsnog naar een Procon upgraden en die andere adapter weer verkopen.
Zo ben ik ook begonnen, en door de upgrade naar Melcloud2Domoticz draait die Melcloud adapter nog steeds....
De thermistors geven aan dat de THW1 en 2 nu beide 20 graden zijn. Of er pompflow is weet ik niet, in het instellingen menu staat de pomp op 5. Leidingen voelen koel aan.
Flow kun je controleren in het service menu (informatie werking, code 540), of gewoon door te kijken naar de indicatoren op je VVW-verdelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
StevenPH schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:53:
Uit het databook (pag A-92) volgt een minimaal koelvermogen van 3,5kW bij 18gr water (en omgeving 20 tot 30gr), enig idee waarom dit in de praktijk zoveel hoger is?
Heb deze vraag ook aan Alklima gesteld en krijg dan een vaag verhaal terug waar ik niet veel mee kan.
Ik heb de WP nu maar op 50% gezet, dan gaat ie in ieder geval niet meer hoger dan 36 Hz. Maar dat geeft bij rond de 17 graden buiten nog altijd bijna 6 kW.... Verder de pompsnelheid op 5 (bij mij 23 lpm), zodat ie bij een niet te lage Ta toch zoveel mogelijk vermogen kwijt kan.
Afgelopen dagen geen koeling nodig gehad, vannacht zal ie denk ik wel weer aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 22:30
Mijn Ecodan geeft op de interne meting een verbruik aan dat dagelijks 2kwh oploopt, zonder dat er warmte of koudevraag is. Interne pomp staat op eco en zou dus uit moeten gaan. Iemand bekend met dit fenomeen?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:32:
Mijn Ecodan geeft op de interne meting een verbruik aan dat dagelijks 2kwh oploopt, zonder dat er warmte of koudevraag is. Interne pomp staat op eco en zou dus uit moeten gaan. Iemand bekend met dit fenomeen?
Wat zegt je externe kWh meter? Die heb je na alle tips in de topics hier wel geïnstalleerd toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Wat zegt je externe kWh meter? Die heb je na alle tips in de topics hier wel geïnstalleerd toch?
Nee zit er wegens plaatsgebrek in de meterkast nog niet tussen. Toch maar een keer doen :-)

Ik was vooral benieuwd waarom de software dagelijks 2kwh telt. Maar misschien eerst eens meten of ie dat ook echt verbruikt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:39
@hesselbeertje gebruik je de unit ook voor warm water ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Plenkske schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:43:
@hesselbeertje gebruik je de unit ook voor warm water ?
Nee, dat doet een losse WP boiler.

Teller van afgegeven warmte / koude staat al weken stil.

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 22-06-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
hesselbeertje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Nee, dat doet een losse WP boiler.

Teller van afgegeven warmte / koude staat al weken stil.
Dan lijkt het me inderdaad een fout in de software. Wellicht dat hij te veel telt voor het standby verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:20:

Bijzondere keuze bij twee vloeren VVW, maar je hebt er dan (op ruimtebeslag na) ook geen last van.
Tja, geen die waarom ze dit gedaan hebben eigenlijk. Het ding hing er bij oplevering van de woning.
Hier kun je afgiftetabellen downloaden. Reken maar eens uit met welke Ta je moet draaien om 5 kW kwijt te worden. Die zal veel lager moeten worden dan je huidige 19.
Dat is een goede! Afgelopen nacht heb ik het systeem uitgezet om eens te kijken wat het effect ervan is. Vanmorgen de WP weer op koelen gezet bij 18 graden. Ding sloeg gelijk aan en de temperatuur vanaf de buitenunit liep zelfs terug tot 1 graad, waarna die snel weer opliep naar 14 graden. Na ongeveer 20 minuten sloeg die weer af. Ik kan duidelijk voelen dat de leidingen richting VVW koud worden. Dus flow zal er zijn. Zal vanmiddag thuis eens kijken bij die code 540.
Je kunt ook met een simpele Melcloud adapter beginnen. Die installeer je in een paar minuten. Als je later meer tijd hebt kun je alsnog naar een Procon upgraden en die andere adapter weer verkopen.
Zo ben ik ook begonnen, en door de upgrade naar Melcloud2Domoticz draait die Melcloud adapter nog steeds....
Simpel klinkt goed! Met 2 kleine kinderen en een fulltime baan is tijd nog wel eens de ontbrekende factor 8)7 De procon vond ik een goed idee vanwege het ontbreken van een cloud. Maar goed, op zich maakt dat niet zoveel uit. Kan ik die Melcloud2Domoticz ook koppelen aan HA dan? En alles aansturen vanuit HA? Dus ook omzetten naar koelen enz?
Flow kun je controleren in het service menu (informatie werking, code 540), of gewoon door te kijken naar de indicatoren op je VVW-verdelers.
Zal vanmiddag eens even kijken. Hoewel ik ook de installateur ga laten komen. Systeem is pas een half jaar oud. Dus gewoon garantie. Laat ze maar eens nakijken of het goed ingeregeld is.
Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:29:
[...]

Heb deze vraag ook aan Alklima gesteld en krijg dan een vaag verhaal terug waar ik niet veel mee kan.
Ik heb de WP nu maar op 50% gezet, dan gaat ie in ieder geval niet meer hoger dan 36 Hz. Maar dat geeft bij rond de 17 graden buiten nog altijd bijna 6 kW.... Verder de pompsnelheid op 5 (bij mij 23 lpm), zodat ie bij een niet te lage Ta toch zoveel mogelijk vermogen kwijt kan.
Afgelopen dagen geen koeling nodig gehad, vannacht zal ie denk ik wel weer aan gaan.
Hoe krijg jij het voor elkaar om hem te laten stoppen met koelen dan? De thermostaat heeft geen functie bij mij. Ik kan alleen de temperatuur instellen. Bij gaat de warmtepomp dus continue aan en uit. Kan ik hier dan nog iets aan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireball86 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:28:
Simpel klinkt goed! Met 2 kleine kinderen en een fulltime baan is tijd nog wel eens de ontbrekende factor 8)7 De procon vond ik een goed idee vanwege het ontbreken van een cloud. Maar goed, op zich maakt dat niet zoveel uit. Kan ik die Melcloud2Domoticz ook koppelen aan HA dan? En alles aansturen vanuit HA? Dus ook omzetten naar koelen enz?
Lees dit topic eens goed door. Vooral de gepinde posts. Daarin staat alles uitgelegd. Met name deze.
Zal vanmiddag eens even kijken. Hoewel ik ook de installateur ga laten komen. Systeem is pas een half jaar oud. Dus gewoon garantie. Laat ze maar eens nakijken of het goed ingeregeld is.
Waarom moet die installateur komen? Ik heb nog geen defecten of storingen gezien. Hooguit moet ie jou even uitleggen hoe het systeem werkt (maar gezien het overbodige buffervat vraag ik me af of ie het zelf wel snapt....)
Hoe krijg jij het voor elkaar om hem te laten stoppen met koelen dan? De thermostaat heeft geen functie bij mij. Ik kan alleen de temperatuur instellen. Bij gaat de warmtepomp dus continue aan en uit. Kan ik hier dan nog iets aan instellen?
Je kunt op de thermostaatcontacten van de binnenunit ook een aan/uit thermostaat aansluiten. Hier hangt bij mij de veelgenoemde Panasonic thermostaat aan. Die regelt de temperatuur bij verwarmen, en kun je ook instellen voor koelen.
Dus geen handmatig gepruts, maar gewoon eenmalig de thermostaat zodanig instellen dat ie de WP inschakelt als het binnen te warm is en weer uit als het binnen op temperatuur is.
Werkt prima, en (mede) daardoor wordt de temperatuur hier binnen mooi begrensd op 23°C.

Maar kun je op die (draadloze) Mitsubishi thermostaat de unit niet instellen op ruimtetemperatuur en koelen? Dat kan via Melcloud namelijk wel, en dan verschijnt ook het juiste symbool op de display van de binnenunit. Geen idee of dat goed werkt, hou liever zelf de regie qua watertemperatuur.

Overigens zag ik net dat de WP hier vannacht toch nog een dikke twee uur heeft gedraaid. Door begrenzing op 50% (36 Hz) en pompstand 5 werd de Ta van 17.5 graden pas na 1.5 uur bereikt, ondanks het hoge geleverde vermogen van 5.9 kW.
De maximale pompstand in combinatie met veel oppervlak (er staat ca 265m² open) helpt wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:52:

Lees dit topic eens goed door. Vooral de gepinde posts. Daarin staat alles uitgelegd. Met name deze.
Dat had ik gelezen inderdaad. En ik begreep in de koppeling dat ik curl moet gaan uitlezen om de rest van de sensoren te krijgen? Als ik namelijk kijk naar officiele integratie dan kan ik alleen target room temperature bedienen namelijk.
Waarom moet die installateur komen? Ik heb nog geen defecten of storingen gezien. Hooguit moet ie jou even uitleggen hoe het systeem werkt (maar gezien het overbodige buffervat vraag ik me af of ie het zelf wel snapt....)
Dat idee had ik direct al na opleveren hoor. Verhaal wordt nog mooier blijkt nu. Alle buren die niet de koeloptie hebben besteld (2k) hebben toch een WP gekregen die kan koelen. Echter zonder dat de koelstop voor de badkamer enzo geplaatst zijn. Best heel gek. Gezien het pendelen dacht ik dat het misschien nodig was?
Je kunt op de thermostaatcontacten van de binnenunit ook een aan/uit thermostaat aansluiten. Hier hangt bij mij de veelgenoemde Panasonic thermostaat aan. Die regelt de temperatuur bij verwarmen, en kun je ook instellen voor koelen.
Dus geen handmatig gepruts, maar gewoon eenmalig de thermostaat zodanig instellen dat ie de WP inschakelt als het binnen te warm is en weer uit als het binnen op temperatuur is.
Werkt prima, en (mede) daardoor wordt de temperatuur hier binnen mooi begrensd op 23°C.
Hmmm, dat klinkt goed. En hiermee kan je koelen dus ook automatisch laten schakelen? En hoe stel je dan de watertemperatuur in? Want die mag niet te laag zijn vanwege condensvorming. Of laat je dat dan regelen door je domotica?
Ps. Dankjewel voor je duidelijke en snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireball86 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:03:
Hmmm, dat klinkt goed. En hiermee kan je koelen dus ook automatisch laten schakelen? En hoe stel je dan de watertemperatuur in? Want die mag niet te laag zijn vanwege condensvorming. Of laat je dat dan regelen door je domotica?
Warmtepomp staat bij mij altijd aan/standby op een constante watertemperatuur. In de winter op 25°C en in de zomer op 18°. Die temperatuur stel je dus op je WP in (of extern, via de diverse externe bedieningsopties uit de gelinkte post).
Maar of de warmtepomp ook daadwerkelijk zijn compressor aan schakelt regelt dus de externe aan/uit thermostaat.
In de praktijk werkt die 18 graden hier qua condens prima. Ten eerste omdat dat de watertemperatuur is, de vloer blijft een stuk warmer, en ten tweede omdat op echt warme dagen de airco's op de zolderverdieping worden ingeschakeld. Dat zorgt daar voor extra koeling en omdat we daar veel lucht inblazen ook voor een flink stuk ontvochtiging. Praktisch gezien heb ik dus nooit dauwpuntproblemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 23-09 21:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Voor HomeAssistant is verder deze post nog handig, daar staat hoe je de extra parameters zoals compressor frequentie en zo kunt aanzetten: HA info

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Warmtepomp staat bij mij altijd aan/standby op een constante watertemperatuur. In de winter op 25°C en in de zomer op 18°. Die temperatuur stel je dus op je WP in (of extern, via de diverse externe bedieningsopties uit de gelinkte post).
Maar of de warmtepomp ook daadwerkelijk zijn compressor aan schakelt regelt dus de externe aan/uit thermostaat.
In de praktijk werkt die 18 graden hier qua condens prima. Ten eerste omdat dat de watertemperatuur is, de vloer blijft een stuk warmer, en ten tweede omdat op echt warme dagen de airco's op de zolderverdieping worden ingeschakeld. Dat zorgt daar voor extra koeling en omdat we daar veel lucht inblazen ook voor een flink stuk ontvochtiging. Praktisch gezien heb ik dus nooit dauwpuntproblemen.
Hmmm, maar dit brengt me op een idee. Als ik de warmtepomp op koelen zet, dan kan ik dat alleen doen op het icoontje van twee druppels zeg maar. Verwarmen kan ik kiezen voor een thermostaat of druppels.
Maar zou het zo kunnen zijn dat de thermostaat beneden wel invloed heeft? Die staat ingesteld op 19,5 graden terwijl vanmorgen de gemeten temperatuur 20,5 graden was. Verschil te klein? Waardoor die uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireball86 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:18:
[...]

Hmmm, maar dit brengt me op een idee. Als ik de warmtepomp op koelen zet, dan kan ik dat alleen doen op het icoontje van twee druppels zeg maar. Verwarmen kan ik kiezen voor een thermostaat of druppels.
Maar zou het zo kunnen zijn dat de thermostaat beneden wel invloed heeft? Die staat ingesteld op 19,5 graden terwijl vanmorgen de gemeten temperatuur 20,5 graden was. Verschil te klein? Waardoor die uitschakelt?
Mogelijk. Maar de kans is veel groter dat ie uitschakelt omdat Ta te ver onder setpoint komt. Meet het en je weet het....
BTW: Als het in je woonkamer 20.5 graden is, waarom wil je dan koelen? :?
En waarom staat je thermostaat op 19.5 graden? Energiecrisis met dringend verzoek tot energie besparen gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireball86
Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:43:
[...]

Mogelijk. Maar de kans is veel groter dat ie uitschakelt omdat Ta te ver onder setpoint komt. Meet het en je weet het....
BTW: Als het in je woonkamer 20.5 graden is, waarom wil je dan koelen? :?
En waarom staat je thermostaat op 19.5 graden? Energiecrisis met dringend verzoek tot energie besparen gemist?
Ta is de THW1 sensor toch?
Wat betreft de thermostaat, die staat op 19,5 vanaf de winter nog. Hoger is niet nodig in dit huis namelijk. Het was niet m'n bedoeling om dit huis te gaan koelen naar die temperatuur, zonde van de energie en niet nodig. Uiteraard heb ik de energie crisis meegekregen en dragen wij daar ons steentje aan bij.
Ik was na afgelopen donderdag vooral aan het proberen hoe ik die vloerkoeling een beetje stabiel kan krijgen. Ik ga nu toch eerst maar even een melcloud adapter bestellen denk ik. Dan kan ik zien wat er gebeurd.

Ik zie inderdaad op de thermistors de temperatuur heel snel dalen. Dus mogelijk dat de warmtepomp bij de huidige temperatuur gewoon z'n vermogen nog niet kwijt kan. Ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fireball86 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:18:
[...]

Ta is de THW1 sensor toch?
Wat betreft de thermostaat, die staat op 19,5 vanaf de winter nog. Hoger is niet nodig in dit huis namelijk. Het was niet m'n bedoeling om dit huis te gaan koelen naar die temperatuur, zonde van de energie en niet nodig. Uiteraard heb ik de energie crisis meegekregen en dragen wij daar ons steentje aan bij.
Ik was na afgelopen donderdag vooral aan het proberen hoe ik die vloerkoeling een beetje stabiel kan krijgen. Ik ga nu toch eerst maar even een melcloud adapter bestellen denk ik. Dan kan ik zien wat er gebeurd.

Ik zie inderdaad op de thermistors de temperatuur heel snel dalen. Dus mogelijk dat de warmtepomp bij de huidige temperatuur gewoon z'n vermogen nog niet kwijt kan. Ik hou je op de hoogte!
Om hoge afschrijving te voorkomen, bestel meteen een procon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireball86
Grolsch schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Om hoge afschrijving te voorkomen, bestel meteen een procon :+
Daar had ik met @AUijtdehaag ook al contact over ja. Ik lees hier dat beide wel gebruikt worden. Ik wil hem gebruiken met HA. Er loopt een 4 aderige kabel (voor een eventuele andere thermostaat) al naar zolder en daarnaast heb ik twee loze leidingen.
Dan toch de procon doen? Wat is wijsheid? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireball86 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Daar had ik met @AUijtdehaag ook al contact over ja. Ik lees hier dat beide wel gebruikt worden. Ik wil hem gebruiken met HA. Er loopt een 4 aderige kabel (voor een eventuele andere thermostaat) al naar zolder en daarnaast heb ik twee loze leidingen.
Als je tijd hebt, handig bent met modbus, en een Pi met domotica-applicatie etc hebt, dan zou ik voor de Procon gaan. Als je binnen een paar minuten iets werkend wilt hebben, zou ik gewoon eerst die Melcloud adapter kopen en aansluiten. Dan kun je via de Melcloud app (Website, iOS app, Windows 10 app en Android app) direct al het een en ander monitoren. Later kun je dat dan uitbreiden.
Voordeel (en nadeel) van Melcloud is ook dat het in de cloud zit, dus je kunt er ook vanaf je werk of je mobiel altijd bij, zonder dat je daarvoor een VPN oid draaiend hoeft te hebben.
Een Procon kopen kan altijd nog, en dan raak je die Melcloud adapter wel weer op Marktplaats (of via Tweakers) kwijt.

Over die temperaturen: Ik begreep vooral niet waarom je je woonkamer tot 20.5 graden probeert terug te koelen. Afgezien van de zinnigheid daarvan, heb je dan ook een gigantisch oppervlak of een superkleine WP nodig, want dan heb je nog maar een paar graden temperatuurverschil tussen je Ta en je ruimte. Dan blijft er nauwelijks afgiftevermogen over.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:02:
[...]

Als je tijd hebt, handig bent met modbus, en een Pi met domotica-applicatie etc hebt, dan zou ik voor de Procon gaan. Als je binnen een paar minuten iets werkend wilt hebben, zou ik gewoon eerst die Melcloud adapter kopen en aansluiten. Dan kun je via de Melcloud app (Website, iOS app, Windows 10 app en Android app) direct al het een en ander monitoren. Later kun je dat dan uitbreiden.
Voordeel (en nadeel) van Melcloud is ook dat het in de cloud zit, dus je kunt er ook vanaf je werk of je mobiel altijd bij, zonder dat je daarvoor een VPN oid draaiend hoeft te hebben.
Een Procon kopen kan altijd nog, en dan raak je die Melcloud adapter wel weer op Marktplaats (of via Tweakers) kwijt.

Over die temperaturen: Ik begreep vooral niet waarom je je woonkamer tot 20.5 graden probeert terug te koelen. Afgezien van de zinnigheid daarvan, heb je dan ook een gigantisch oppervlak of een superkleine WP nodig, want dan heb je nog maar een paar graden temperatuurverschil tussen je Ta en je ruimte. Dan blijft er nauwelijks afgiftevermogen over.
Dat snap ik, als ik het teruglees dan kan dat zo overkomen inderdaad. Het gaat me erom het huis straks koeler te houden als het heet is. Kortom, ik moet eerst meer hitte in huis hebben waarschijnlijk voordat het goed gaat werken. Je hebt gelijk. Ding moet z'n vermogen kwijt.

Nog een laatste vraag voor nu, is Ta hetzelfde als THW1 op de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireball86 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:15:
[...]

Dat snap ik, als ik het teruglees dan kan dat zo overkomen inderdaad. Het gaat me erom het huis straks koeler te houden als het heet is. Kortom, ik moet eerst meer hitte in huis hebben waarschijnlijk voordat het goed gaat werken. Je hebt gelijk. Ding moet z'n vermogen kwijt.

Nog een laatste vraag voor nu, is Ta hetzelfde als THW1 op de WP?
Ja.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Fireball86 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Op 1 persoon na (@Andrehj ) heeft iedereen zijn melcloud adapter ingeruild voor een Procon, of direct een Procon besteld.

Do the math :+

We zitten hier op tweakers, en niet op het libelle forum, en ik ken persoonlijk al 2 gepensioneerde mannen die de procon hebben en voor de tijd het verschil niet wisten tussen en ip adres en een telefoon nummer :+

Met een beetje hulp van @AUijtdehaag komen we er allemaal ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 22-06-2022 23:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 19:26
Nou, dat is niet allemaal waar wat je daar stelt, @Grolsch , of moet ik me niet aangesproken voelen? :O

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Grolsch schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:23:
[...]

Op 1 persoon na (@Andrehj ) heeft iedereen zijn melcloud adapter ingeruild voor een Procon, of direct een Procon besteld.

Do the math :+

We zitten hier op tweakers, en niet op het libelle forum, en ik ken persoonlijk al 2 gepensioneerde mannen die de procon hebben en voor de tijd het verschil niet wisten tussen en ip adres en een telefoon nummer :+

Met een beetje hulp van @AUijtdehaag komen we er allemaal ;)
Tsss, ga dan ook meteen voor een ESP 8) ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:26:
Nou, dat is niet allemaal waar wat je daar stelt, @Grolsch , of moet ik me niet aangesproken voelen? :O
Dat mag je zelf bepalen, alles wat ik met een :+ Smiley type hoeft niet per definitie waar te zijn en bedoel ik waarschijnlijk met een knipoog / glimlach.

Dat in combinatie met het geposte tijdstip, mijn nickname en de regio waar ik woon moet jou voldoende zeggen toch ;) :P :9 >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireball86
Grolsch schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Dat mag je zelf bepalen, alles wat ik met een :+ Smiley type hoeft niet per definitie waar te zijn en bedoel ik waarschijnlijk met een knipoog / glimlach.

Dat in combinatie met het geposte tijdstip, mijn nickname en de regio waar ik woon moet jou voldoende zeggen toch ;) :P :9 >:)
off topic: mooiste regio en beste bier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Dag Andrejh, hoe stel je koelen in op watertemperatuur? Is dat gewoon de waarde die je in het display instelt, met een vlakke compensatiecurve?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:55:
Dag Andrejh, hoe stel je koelen in op watertemperatuur? Is dat gewoon de waarde die je in het display instelt, met een vlakke compensatiecurve?
Je kunt bij koelen niet met een curve werken, dat is als je het op de display van de binnenunit instelt altijd op vaste watertemperatuur.

Overigens vond mijn WP het vannacht toch nodig om ondanks de 50% beperking aan het eind van de run nog van 36 Hz naar 40 Hz op te toeren, waardoor het vermogen zelfs op 6.5 kW uit kwam. Ondanks de maximale flow gaf dat toch nog een watertemperatuur van 16.5 graden. Ging nog net, maar ik zou toch graag zien dat de compressor op een lagere frequentie ging lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Je kunt bij koelen niet met een curve werken, dat is als je het op de display van de binnenunit instelt altijd op vaste watertemperatuur.

Overigens vond mijn WP het vannacht toch nodig om ondanks de 50% beperking aan het eind van de run nog van 36 Hz naar 40 Hz op te toeren, waardoor het vermogen zelfs op 6.5 kW uit kwam. Ondanks de maximale flow gaf dat toch nog een watertemperatuur van 16.5 graden. Ging nog net, maar ik zou toch graag zien dat de compressor op een lagere frequentie ging lopen...
Kun je er een logica qua buiten temp in ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:31:
Kun je er een logica qua buiten temp in ontdekken?
Heb het vermoeden dat het probleem erger wordt naarmate het buiten kouder is (wat nu nogal vaak voorkomt omdat ik 's nachts koel). De enige keer dat het wél goed werkte was het buiten boven de 20 graden. Toen ging de WP op een bepaald moment terug naar 4 kW. Maar ook vorig jaar, toen ik nog enkel overdag koelde en nog niet zo goed kon monitoren, had ik al vaak dat de WP bij koelen niet terugmoduleerde, bleef hangen op ~5 kW en uiteindelijk uitging op een te lage temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 23-06-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Andrehj
Modbus wordt toch alleen gebruik om data uit te lezen?

[ Voor 34% gewijzigd door DutchWing op 23-06-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:07:
@Andrehj
Modbus wordt toch alleen gebruik om data uit te lezen?
Dat moet je uiteraard vragen aan iemand die via modbus (via een Procon) met zijn WP communiceert.
Maar het antwoord is nee. Met de diverse oplossingen om je WP op afstand te monitoren en besturen (zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen") kun je de WP wel degelijk ook aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Andrehj Duidelijk!
De meeste hier op Tweakers hebben een ICT achtergrond, maar ik vind het erg leuk om mij daarin te verdiepen.
Volgend weekend kan ik eindelijk beginnen met de installatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:22:
[...]

Heb het vermoeden dat het probleem erger wordt naarmate het buiten kouder is (wat nu nogal vaak voorkomt omdat ik 's nachts koel). De enige keer dat het wél goed werkte was het buiten boven de 20 graden. Toen ging de WP op een bepaald moment terug naar 4 kW. Maar ook vorig jaar, toen ik nog enkel overdag koelde en nog niet zo goed kon monitoren, had ik al vaak dat de WP bij koelen niet terugmoduleerde, bleef hangen op ~5 kW en uiteindelijk uitging op een te lage temperatuur.
Dat weet ik wel zeker, die van mij gaat pas bij tbuiten +32 naar 20hz.

Als je de data goed analyseert moet je er achter kunnen komen, zo heb ik het ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:10

K!K

Zijn er mensen die wat duidelijke foto’s kunnen plaatsen van de bovenkant van de cilinder binnenuit.
Wij willen de 300L variant plaatsen maar er is een beperkte hoogte beschikbaar. Dus wij zijn erg benieuwd wat goede mogelijkheden zijn om alles vanuit de unit direct haaks weg kunnen laten gaan.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

K!K schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:46:
Zijn er mensen die wat duidelijke foto’s kunnen plaatsen van de bovenkant van de cilinder binnenuit.
Wij willen de 300L variant plaatsen maar er is een beperkte hoogte beschikbaar. Dus wij zijn erg benieuwd wat goede mogelijkheden zijn om alles vanuit de unit direct haaks weg kunnen laten gaan.

Alvast bedankt.
HaTe in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik heb ze zelf ook haaks weg laten lopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQj4Jk-nrYB8IqdBip1-_mm36es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhqIJaooYAgwd7aRrZpXYxyz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door HaTe op 24-06-2022 17:19 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

K!K schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:46:

Alvast bedankt.
Kies je split of monoblock? (Niet dat het veel uitmaakt)
In de installatie handleiding staan duidelijke maatvoeringen en afstanden.
Pak een stuk karton, maak deze op maat en teken de aansluitingen hierop.
Leg hem op de grond en je kunt uitmeten etc.

Servicehandleiding ecodan binnenunit
Zie pagina 14 en 15

Split voorzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6icgtVB1EBl7xSS6aZ-9ve6qanU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FThKl9HpVnGuk7Y35QBdjiZF.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenzijde geen foto, mijn cilinderunit zit nog in de doos.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 24-06-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:19:
[...]

Dat weet ik wel zeker, die van mij gaat pas bij tbuiten +32 naar 20hz.

Als je de data goed analyseert moet je er achter kunnen komen, zo heb ik het ook gedaan.
@Andrehj zou de fake sensor een oplossing zijn?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:49:
@Andrehj zou de fake sensor een oplossing zijn?
Ja, wellicht. Maar gisteren was het hier heel erg warm (32°C), en hadden de airco's op zolder bovendien de hele dag niet aan gestaan. De woning was daardoor 's avonds ca 0.5 graden opgewarmd (23.5 op de overloop).
Om dat weer koel te krijgen heeft de WP van 23 tot 7 uur de hele nacht gedraaid, met een gemiddeld vermogen van ca 6 kW.
Doordat ik de flow heb opgeschroefd is de Ta niet onder de 17 graden gedaald, en kan ik dat vermogen dus aardig kwijt.
Met andere woorden, op echt warme dagen heb ik het vermogen ook wel nodig om in een nacht de keet weer afgekoeld te krijgen. Dus ik denk dat ik het zo maar laat. Scheelt ook weer een knutselproject naast die andere lange lijst met plannen en niet afgeronde projectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
@Andrehj Bij mij doet het omgekeerde zich voor. Mijn unit wil met verwarmen bij Tb <5 C niet lager dan 35Hz.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Laatst online: 19-09 10:34
Mijn PUHZ-SW75YAA/ERSD-VM2D heeft een standby verbruik van zo'n 30W, volgens de zoekfunctie is dat "normaal" bij deze unit.

Zijn er mogelijkheden om dit te beperken? Bv. bij langdurige afwezigheid/of geen SWW vraag de unit toch (automatisch) uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@iwhnm89
Dat is niet goed voor de buitenunit printplaat ivm condens en electronica.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@AUijtdehaag Matige smoes.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@Proton_ Geef jij dan eens de enige ware reden waarom dit fenomeen wèl zo is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik heb 2 jaar geleden een airco buitenunit alvast opgehangen, alleen nooit aan de binnenunit etc gekomen door tijdgebrek.
Nu naar 2 jaar unit eindelijk compleet geïnstalleerd en nergens problemen.
Heeft wind/storm en water doorstaan.
(Is B merk.) Draait als een zonnetje.

Dus als een A merk als Mitsubishi daar niet tegen kan… Vreemd.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 25-06-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Naalroc Ik hoorde niet bij het ontwerpteam :)
Het kan prima dat dat de reden was, maar dat maakt het nog geen goede keuze.
Om boven het dauwpunt te blijven is veel minder dan 30 watt nodig (wat aannemelijk gemaakt wordt door zo'n beetje alle andere fabrikanten).
Als ik deze foto zie Nitrous in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" dan zijn er een heleboel relaisspoeltjes in gebruik en is de print slechts door plaatstaal gescheiden van de buitenlucht. Een kunststof kapje zou meer voor de hand liggen dan vermogen opstoken, als condens de reden was.

De spoel van BHCR(?) , S-T21 doet al 2.4W :)
Doe daar de helft van de andere 19 relais bij, een netfilter (ontlaadweerstanden) en wat communicatiemeuk en dan ga je inderdaad snel over de 24W. Een thermofoto is altijd leerzaam voor dit soort zaken.

Ik denk dus dat de echte reden is dat er bij ontwerp gewoon geen aandacht voor was :)

Edit ah, de vraag was of je 'm kon uitzetten, niet of de 30W minder kan. Excuus.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 25-06-2022 14:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:28:
@Naalroc Ik hoorde niet bij het ontwerpteam :)
De spoel van BHCR(?) , S-T21 doet al 2.4W :)
Die spoel blijkt in de praktijk zo'n 1W te verbruiken, en dat is dan ook de enige besparing die je als gebruiker kunt doen (als je de backup heater niet gebruikt). De grijze draadjes eindigen in een stekkertje op de print, en dat stekkertje kun je eenvoudig los halen.

Die relais links op de print zouden tijdens standby grotendeels onbekrachtigd moeten zijn, dus die zouden maar weinig mogen bijdragen.

Ben met je eens dat Mitsubishi veel meer aandacht aan het standbyverbruik had moeten schenken. Het staat ook niet voor niets vermeld in de lijst met verbeterpunten vooraan in dit topic. Op mijn werk is inmiddels een thermische camera, ik zal tzt eens wat foto's van binnen- en buitenunit maken om de grote verbruikers op te zoeken.

Ik hou tegenwoordig alles van mijn WP exact bij, en zit na 7 maanden al op 96 kWh aan standbyverbruik, wat toch 6.8% van het totale verbruik van de WP in die periode is.

Vooral ook opvallend is dat ik van Mitsubishi Electric ook een multisplit airco heb. Dit 4 kW systeem heeft inclusief twee binnenunits met wifi een standbyverbruik van slechts 3W.
Dat is maar liefst een factor 10 (!) minder dan dat van de L/W warmtepomp van dezelfde fabrikant....

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 25-06-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:01:
@iwhnm89
Dat is niet goed voor de buitenunit printplaat ivm condens en electronica.
Maar als er nog nooit spanning op is geweest en in de zomerperiode dan kan dat toch geen kwaad? (Volgende week wordt deze aangesloten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@DutchWing
Spanning en vocht gaan slecht samen.
Geen spanning en vocht is minder een probleem

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@AUijtdehaag
Aah, gaat meer om het feit;
Bij inschakelen gewoon even opletten dat er geen vocht in de buitenunit zit.
Wat logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
Ik heb ondertussen de stekker van de backup heater contactor losgehaald, verbruik is nu 1,5W gezakt.

Ook heb ik even gemeten en de binnenunit lijkt bijna niets te verbruiken, het standby verbruik zit hem dus in de buitenunit.

Ook zag ik nog volgende post op een ander forum:
https://forum.buildhub.or...indComment&comment=414637

Daar hebben meer mensen het hoge standby verbruik opgemerkt op diverse Mitsu units, sommige beweren dat je hem gewoon kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iwhnm89 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:45:
Daar hebben meer mensen het hoge standby verbruik opgemerkt op diverse Mitsu units, sommige beweren dat je hem gewoon kan uitschakelen.
Uiteraard kan uitschakelen. Ik vraag me ook af hoe groot dat genoemde vochtprobleem is, want dan zou de buitenunit van mijn airco (die maar 1W oid verbruikt en waar ook gewoon een besturingsprint in zit) dat ook moeten hebben.

Nadeel van uitschakelen is echter dat ik dan de WP niet meer kan gebruiken om de keet automatisch te koelen en ik over twee dagen onder een koude douche sta....

Niet bepaald een optie dus voor de meeste gebruikers. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
Andrehj schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Uiteraard kan uitschakelen. Ik vraag me ook af hoe groot dat genoemde vochtprobleem is, want dan zou de buitenunit van mijn airco (die maar 1W oid verbruikt en waar ook gewoon een besturingsprint in zit) dat ook moeten hebben.

Nadeel van uitschakelen is echter dat ik dan de WP niet meer kan gebruiken om de keet automatisch te koelen en ik over twee dagen onder een koude douche sta....

Niet bepaald een optie dus voor de meeste gebruikers. :|
Ik zat zelf eerder te denken om hem in de zomer en tussenseizoenen af te schakelen met een contactor(door m'n domoticasysteem), en om de x tijd terug in te schakelen voor een SWW run.
Weet alleen niet of het sop de kolen waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-09 16:52
Mijn ouders zijn een paar maanden geleden hun nieuwe appartement met Mitsubishi warmtepomp ingetrokken. Hoe makkelijk/moeilijk is het om hier een wifi module op aan te sluiten zodat ik Melcloud kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R Kuipers schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:50:
Mijn ouders zijn een paar maanden geleden hun nieuwe appartement met Mitsubishi warmtepomp ingetrokken. Hoe makkelijk/moeilijk is het om hier een wifi module op aan te sluiten zodat ik Melcloud kan gebruiken?
Lees even de gepinde posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waarom zitten er bij de cilinderbinnenunit 2x steunhuls 22mm.
Is de 22mm uitgegloeid zacht koper, want de 28mm heeft geen steunhuls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Andrehj @koevlaas2 @LeonTebbens

Ik zat even bij Alklima de checklist door te nemen.
Daarin geven ze aan;
24 uur van tevoren spanning op de buitenunit zetten ivm carterverwarming, voor aanvang inbedrijfstelling.

Of geldt dit alleen als het buiten koud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

DutchWing schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:09:

Daarin geven ze aan;
24 uur van tevoren spanning op de buitenunit zetten ivm carterverwarming, voor aanvang inbedrijfstelling.

Welke checklist is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
DutchWing schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:09:

Daarin geven ze aan;

Ik zet ze aan en 15 minuten later draait ie, ook in de winter. Laatste keren heb ik er wel wat meer op gelet want ik had dit verhaal ook gelezen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:51:
[...]

Welke checklist is dat?
Kan hem nu ook even niet vinden op mijn telefoon.
Volgens mij moet je ook ingelogd zijn bij Alklima om hem te zien, zal even morgen laptop erbij pakken om dit te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:34:
[...]

Ik zet ze aan en 15 minuten later draait ie, ook in de winter. Laatste keren heb ik er wel wat meer op gelet want ik had dit verhaal ook gelezen.
Mooi, dan weet ik tenminste dat ik niet de enige ben waarbij het opviel.
Zal even met ze overleggen wat zij willen, inbedrijfstelling wordt namelijk door hun uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DutchWing schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:40:
[...]

Zal even met ze overleggen wat zij willen, inbedrijfstelling wordt namelijk door hun uitgevoerd.
Bij 0c zet ik ze zo aan dus bij +20c kan dat dan ook wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:40:
[...]

Ik kan me ook niet bedenken waarom dat zou moeten met deze temperaturen, mits de unit al wel een aantal uren staat. Na transport / verplaatsen wordt wel geadviseerd de unit niet direct aan te zetten. Heeft te maken met de olie die dan ff goed kan zakken in alle onderdelen.

Maar waarom sluit je niet gewoon een dag van te voren de wp elektrisch aan? Ik neem aan dat Alklima bij de inbedrijfstelling de unit niet elektrisch gaat aansluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 28-06-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Ha allen, nog even een reactie op het stand-by verbruik en de carterverwarming:
  • Als voormalig electronicus heb ik gezien dat de elektronica printplaat in de buitenunit vochtbestendig is. Er zit een coating op en stekkers en dipswitches zijn van het juiste type. Dat is voldoende voor hoge luchtvochtigheden.
    Neerslaand vocht komt overigens vooral voor op warmtegeleidende oppervlakten zoals staal en glas, daar hield ik bij m’n ontwerpen dan ook nooit rekening mee. Naar mijn idee lijkt er geen noodzaak te zijn voor een warmteelement of de boel “onderspanning” houden. Het effect hiervan zou overigens in de best wel grote en open kast niet heel effectief zijn.
  • Carterverwarming: de manier om te achterhalen bij welke temperaturen je dit via een relay bijvoorbeeld zou kunnen uitschakelen, is achterhalen welke olie hier gebruikt wordt. Dan kunnen we kijken naar de viscositeitgrafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:50:
Ha allen, nog even een reactie op het stand-by verbruik en de carterverwarming:
  • Carterverwarming: de manier om te achterhalen bij welke temperaturen je dit via een relay bijvoorbeeld zou kunnen uitschakelen, is achterhalen welke olie hier gebruikt wordt. Dan kunnen we kijken naar de viscositeitgrafiek.
Die carterverwarming werkt door de inverter een trucje te laten doen met de compressor. Hij zet dan een beetje spanning op de compressor, maar zodanig dat die niet gaat draaien. Ik zie piekjes (van ca 70W) namelijk verdeeld over alle drie de fasen, dus die kunnen alleen maar uit de inverter komen.. Het gekke is ook dat het standbyverbruik totaal onafhankelijk is van de buitentemperatuur. Dus ik snap er eigenlijk niet veel van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Ik meen eens hier op dit forum gelezen te hebben dat de Mitsubishi's helemaal geen carter verwarming hebben, maar dat de hele unit op temperatuur gehouden wordt door een lage spanning/stroom op de wikkelingen te houden, zo laag dat de pomp niet gaat draaien, maar wel warm blijft.
Ik kan helaas geen bron aanreiken.... :?

Edit: hehe, Andrehj was weer eens sneller... :X

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 28-06-2022 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Carterverwarming is (ook) om te zorgen dat het koudemiddel niet vloeibaar oplost in de olie, anders gaat het opeens schuimen bij drukverandering.
Ik neem aan dat dat bij hogere omgevingstemperatuur geen issue is, maar ik ben geen professional :)
Maar als de carterverwarming 70 watt is, verklaart het de 30 watt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:01:
Carterverwarming is (ook) om te zorgen dat het koudemiddel niet vloeibaar oplost in de olie, anders gaat het opeens schuimen bij drukverandering.
Ik neem aan dat dat bij hogere omgevingstemperatuur geen issue is, maar ik ben geen professional :)
Maar als de carterverwarming 70 watt is, verklaart het de 30 watt niet.
Inderdaad. Ik zal wel eens kijken wat de verdeling van die 30 Watt over de fasen is. Morgen heb ik weer wat meer tijd.
In ieder geval zijn zowel dat verbruik van net minder dan 30W als die piekjes van 70 Watt onafhankelijk van de buitentemperatuur. En dat blijf ik gek vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Op dit forum zijn ze er ook mee bezig: https://forum.buildhub.or...tandby-power-consumption/

Daar zeggen ze ook dat wat @Proton_ zegt de oorzaak is. Het documentje wat geupload is op 6 juni is deze: https://www.swisstransfer...ae-45ef-bf0a-9786bdba24a8
Due to the omission of a crankcase heater on all Ecodan models the compressor is warmed by electrical resistance method.
Verdeling over de fasen is bij mij 10W, 14W en 1W (26W totaal). De piekjes zitten op alle 3 de fasen (dus compressor), van elk 12W, wat het totaal ongeveer 60W maakt.

Het omslagpunt is dus bij een omgevingstemperatuur (Tb) van 21 graden. Dit komt overeen met wat ik zie. Vannacht waren er piekjes, maar overdag niet. Echter, is de temperatuur van 21 na 9u vanmorgen bereikt en zie ik nog piekjes tot 13:45 u! Als ik naar de temperatuur kijk van het weerstation in de buurt, komt dit wel overeen.. Dat lijkt me toeval

De piekjes is dus het sturen van stroom door de compressor (zoals jullie ook al zeiden) .. Wat dan die 26W in de basis is..dat wil ik wel graag weten. Ik zou binnenkort eens met warmtecamera kunnen kijken.

[ Voor 54% gewijzigd door HaTe op 28-06-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:37
Afgelopen tijd viel het mij op dat bij de legionella run de beoogde temperatuur niet gehaald wordt. Dit waar het voorheen wel gewoon lukte. Vandaag eens alles goed gemonitord en wat mij dus opvalt is dat de vloer warm wordt als de run bezig is. Uiteraard is de ruimte temperatuur zo hoog dat hij de vloer niet hoeft te verwarmen. Volgens het display doet hij dit ook niet, alleen ik voel toch echt dat de vloer warm is.

Ik lees hier en daar dat dit een kapotte driewegklep kan zijn. Zijn er nog meer dingen die ik even moeten checken? Is zo’n driewegklep nog te repareren, of is het een kwestie van een nieuwe laten monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Excavator schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:39:
Afgelopen tijd viel het mij op dat bij de legionella run de beoogde temperatuur niet gehaald wordt. Dit waar het voorheen wel gewoon lukte. Vandaag eens alles goed gemonitord en wat mij dus opvalt is dat de vloer warm wordt als de run bezig is. Uiteraard is de ruimte temperatuur zo hoog dat hij de vloer niet hoeft te verwarmen. Volgens het display doet hij dit ook niet, alleen ik voel toch echt dat de vloer warm is.

Ik lees hier en daar dat dit een kapotte driewegklep kan zijn. Zijn er nog meer dingen die ik even moeten checken? Is zo’n driewegklep nog te repareren, of is het een kwestie van een nieuwe laten monteren?
De *spie van je 3weg klep loopt misschien wat zwaar, even met een bahco goed heen en weer draaien en hopelijk doet ie het dan weer. Let wel op dat je 'm weer in de juiste positie zet.
* indien van toepassing voor jouw type klep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:37
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:14:
[...]

De *spie van je 3weg klep loopt misschien wat zwaar, even met een bahco goed heen en weer draaien en hopelijk doet ie het dan weer. Let wel op dat je 'm weer in de juiste positie zet.
* indien van toepassing voor jouw type klep
Ik heb de EHST20D-VM2CR. Zojuist even vluchtig gekeken maar als ik die stekkermodule los klik zie ik wel een soort rond spindeltje. Deze zit vrij diep in het blokje. Ik denk dus niet dat ik zo’n 3wegklep met spie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Excavator schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:49:
[...]

Ik heb de EHST20D-VM2CR. Zojuist even vluchtig gekeken maar als ik die stekkermodule los klik zie ik wel een soort rond spindeltje. Deze zit vrij diep in het blokje. Ik denk dus niet dat ik zo’n 3wegklep met spie heb.
O die klep, dat had ik ook met de mijne, het hielp een tijdje door de pen met een tang terug te trekken en weer in te duwen.
Uiteindelijk ging de boel toch kapot, nu heb ik zo'n oranje chinees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb dat hele topic even doorgelezen, en wat vooral opvalt is:
1. Ze hebben daar vooral monoblocks, die blijkbaar een nogal ander standbyverbruik hebben.
2. Er zijn daar mensen met een verbruik van zo'n 200W (wat erg hoog is, misschien dat er meerdere pompen continu draaien?) en sommigen met slechts ~6W, wat weer erg laag is.
3. Van velen is niet duidelijk welk type ze precies hebben.
Conclusie: Aan die discussie heb je met de NL modellen (die rond de 30W zitten) niet zoveel.
Daar zeggen ze ook dat wat @Proton_ zegt de oorzaak is. Het documentje wat geupload is op 6 juni is deze: https://www.swisstransfer...ae-45ef-bf0a-9786bdba24a8
Dat documentje komt totaal niet overeen met wat ik zie. Vermogens komen niet overeen en zou een relatie met de temperatuur moeten zijn (meer verbruik bij lage temperaturen). Maar dat zie ik totaal niet. Eerder andersom, hier twee grafieken van het verbruik en de bijbehorende temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN8NNDnxq8HyxE7ZpN2mzP4ZKsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKsjouHB8Bir8Zs8g2XpR284.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3i0aNZ0M8sI8-cOQoTxL2OjFZRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epsLHngj98yRQ1zpoZsKlga3.jpg?f=fotoalbum_large
Verdeling over de fasen is bij mij 10W, 14W en 1W (26W totaal). De piekjes zitten op alle 3 de fasen (dus compressor), van elk 12W, wat het totaal ongeveer 60W maakt.
Weet je zeker dat die fase-volgorde klopt?
Want volgens het elektrisch schema hangt er behalve de inverter niets aan L1, de ventilator en de besturing van de buitenunit hangen aan L2, en de binnenunit aan L3.
Op L1 zou je dus het laagste standby-verbruik verwachten. Zeker niet op L3.
Het omslagpunt is dus bij een omgevingstemperatuur (Tb) van 21 graden. Dit komt overeen met wat ik zie. Vannacht waren er piekjes, maar overdag niet.
Dat is dus precies tegenstrijdig met wat ik zie... Zelfde WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:04
HaTe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:13:
Op dit forum zijn ze er ook mee bezig: https://forum.buildhub.or...tandby-power-consumption/

[...]

Het omslagpunt is dus bij een omgevingstemperatuur (Tb) van 21 graden. Dit komt overeen met wat ik zie. Vannacht waren er piekjes, maar overdag niet. Echter, is de temperatuur van 21 na 9u vanmorgen bereikt en zie ik nog piekjes tot 13:45 u! Als ik naar de temperatuur kijk van het weerstation in de buurt, komt dit wel overeen.. Dat lijkt me toeval

De piekjes is dus het sturen van stroom door de compressor (zoals jullie ook al zeiden) .. Wat dan die 26W in de basis is..dat wil ik wel graag weten. Ik zou binnenkort eens met warmtecamera kunnen kijken.
Niet om @Andrehj het gras voor de voeten te maaien, maar die zijn ongetwijfeld beter dan mijn domoticz / kWh plaatjes.
(Is die @Andrehj net sneller :*) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuED7H_57dvqMrBfxvBmJqj0bhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZ5htawcYJEq5KbrGykli7Zy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeHWyYR1W0dijS-Urj5ej0Szh38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0H4cQeZ7bhlN6LX5wP82qAXC.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_RRM_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:33:
Niet om @Andrehj het gras voor de voeten te maaien, maar die zijn ongetwijfeld beter dan mijn domoticz / kWh plaatjes.
Die opmerking snap ik niet helemaal.
Dankjewel! Ook bij jou zie je dus dat de zgn compressorverwarming harder gaat verwarmen bij hogere buitentemperatuur. 8)7 8)7 Wie het snapt, mag het zeggen...

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 28-06-2022 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:04
Andrehj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Die opmerking snap ik niet helemaal.
Jij zou plaatjes posten, ik zag nog niets toen ik begon en dacht, kaap ik jouw post (wat niet de bedoeling is, maar je was toch "sneller" :)

Ik zie ook niet een duidelijke relatie in de 60-80w verbruik, maar neem ook niet veel tijd om het te achterhalen.

Vreemd is dan weer de spikes halverwege de nacht, waarmee ik het niet goed begrijp.

[ Voor 32% gewijzigd door _RRM_ op 28-06-2022 19:45 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Pagina: 1 ... 17 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero