Warmtepomp: overstap nu al mogelijk en verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-09 14:50

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik ben me, net als vele anderen, ook aan het oriënteren op een een warmtepomp. Ik vind het maar een lastige puzzel om te leggen. Ik zit met name te kijken of ik nu al zou kunnen overstappen naar een warmtepomp en zo ja, welk type (hybride, split, mono?) en merk. Of moet ik eerst de isolatie en verwarming per se 100% hebben. Dat laatste is namelijk een flinke stap en doe ik liever wat later.
Idealiter zou ik over een aantal jaar van het gas af willen, maar dan moeten isolatie, verwarming en ventilatie natuurlijk wel op orde zijn.

Huis
  • Vrijstaand huis uit 1919 in bosrijke omgeving bij Utrecht (relatief vochtig)
  • Oppervlakte: 165m2
  • Perceel is groot genoeg om een buitenunit goed kwijt te kunnen
  • Plafondhoogte: BG: 2.93, 1e: 2.86, 2e: puntdak
  • Kruipruimte aanwezig
Verbruik
  • Gas: 2100m3 p/j: gaat wel omlaag aangezien eind vorig jaar nog isolatie is gedaan
  • We hebben ook nog een bijgebouw van 65m2 dat we verwarmen met een eigen CV ketel, alleen wanneer het daar kouder wordt dan 5 graden
  • Electriciteit: +/- 4500Kwh p/j
Isolatie
  • BG goed: vloer geïsoleerd, HR++ ramen overal, gevel binnenzijde geïsoleerd. Spouw kan niet geïsoleerd worden. Dus de belangrijkste verblijfruimte is goed geisoleerd.
  • 1e: matig: ramen (oud) dubbel glas, geen gevelisolatie en schuin dak (deels) niet geisoleerd
  • 2e: goed: triple & dubbel glas, dak en gevel geïsoleerd
Verwarming
  • Helaas overal nog traditionele radiatoren met knoppen. Geen lagetemperatuur verwarming op dit moment. Onder de tekst een overzicht van de radiatoren
  • Aanvoertemperatuur staat al twee jaar op 50 graden. De benedenverdieping wordt daarmee snel genoeg warm. Waarschijnlijk omdat er flink wat radiatoren aanwezig zijn. Bovenverdiepingen worden niet warm, ook al staan de radiatoren vol open. Maar dat hoeft ook niet per se.
Installaties
  • Meterkast: 3x25 en voldoende ruimte voor extra groepen
  • Zonnepanelen: 20 stuks (6400WP)
  • CV ketel: Vaillant EcoTec Plus CW6 uit 2010
  • CV staat nu in de bijkeuken op de begane grond. In die bijkeuken, of eventueel in de vliering daarboven, is nog ruimte voor een extra installatie (maar liever niet)
  • Geen ventilatiesysteem (alleen wat roosters die open gezet kunnen worden)
Radiatoren:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51723203836_9baa41468f_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:57
Bij de capaciteit van de radiatoren ben je waarschijnlijk uitgegaan van een aanvoertemperatuur van 75 graden? Daar blijft misschien een kwart van over bij 35 graden. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Heb je ook al een warmteverliesberekening gemaakt? Dan heb je al een beter inzicht in het benodigde vermogen en kan je beter bepalen of de huidige radiatoren daarvoor toereikend zijn. Ik zie namelijk dat die ketel tot 30KW gaat en da's best pittig. Het zou me niet verbazen als die soms ook aardig daar in de buurt komt met een aanvoer van 50 graden.
vanDaal schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:04:
Bovenverdiepingen worden niet warm, ook al staan de radiatoren vol open. Maar dat hoeft ook niet per se.
Weet je dat zeker? Ik zie op je lijstje een werkkamer en kinderkamers (huiswerk?), maar als het hier op de werkkamer pak 'm beet <=18 graden is worden mijn vingers ijspegeltjes. :'(

Als je doel is pas over meerdere jaren van het gas af te gaan kan je eventueel opteren voor een hybide warmtepomp of airco's ophangen. Bij beide opties heb je nog de CV waar je op kan terugvallen, en bij die laatste kan je zelfs per ruimte verwarmen en in de zomer heerlijk verkoelen en ontvochtigen (vanwege de bosrijke omgeving).

[ Voor 6% gewijzigd door jordje op 04-12-2021 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Mogelijk? Ja, onder voorwaarde... Er zijn pompen die zwaar genoeg zijn, maar het moet wel via de radiatoren het huis in willen ;-)
Verstandig? tuurlijk.

Trek je radiatoren even door deze tool: https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Berekenen bij maximaal 45/40/20 - dat is de temperatuur dat de gemiddelde warmtepomp break-even draait met gas op de lopende kosten.

Je Woonkamer/Rechts radiator doet dan nog maar 1205W. Bij de echt gewenste 35/30/20 nog maar 530W.
Deze waardes kun je verhogen met fans: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Om een indruk te krijgen hoeveel het verschil is met fans kun je kijken hoeveel verschil het maakt op een Jaga: https://www.jaga.nl/tools/ (De Excel). Een Jaga is heel ruwweg 20% beter bij gelijke afmetingen...

Voldoen de radiatoren op de benedenverdieping niet? Dan is over naar vloerverwarming mogelijk minder duur dan Jaga's... Jaga's zijn... Niet Goedkoop Door de grote warmtebuffer werkt warmtepomp beter met vloerverwarming, maar het is zeker geen eis.

Zorg dat je zoveel mogelijk meterstanden in mindergas.nl krijgt. Hiermee kun je je warmteverlies in kW berekenen uit het gasverbruik en daarmee benodigde capaciteit van de WP bepalen. Ze kunnen het voor 6,99/j uit je slimme meter data halen... Wel zo makkelijk.

Deze woning gaat nooit met een klein 6kW pompje werken, dus kijk zeker naar een bodem WP. Kost meer in aanleg, maar draait hogere COP, dus het komt terug. De meerkosten van aanleg drukken bij een zwaarder systeem minder...

Bijgebouw? L/L WP? (voorheen bekend als Airco).

Leesvoer: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/ (Ík heb 'het naadje van de kous, maar dat is de volop spring in het diepe installateurs technisch niveau... Ben bij mede auteur / drukker op bezoek geweest een tijdje terug in kader van duurzame huizenroute).

Stap 1: Meer PV; je gaat 3 à 4.000 kWh extra nodig hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:32

Tazzios

..

Ronald schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:26:
..

Bijgebouw? L/L WP? (voorheen bekend als Airco).

Leesvoer: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/ (Ík heb 'het naadje van de kous, maar dat is de volop spring in het diepe installateurs technisch niveau... Ben bij mede auteur / drukker op bezoek geweest een tijdje terug in kader van duurzame huizenroute).

..
Van stukje op huisenergieneutraalmaken.nl over de airco zullen de mensen van dit topic gehakt maken. :+

Verder is een Quooker met elektrisch element (cop van 1) is goed, maar bij de wasmachine of vaatwasser is het slecht en moet er hotfill gebruikt worden. :?

Ik zou zeggen gebruik de site als onderwerplijstje en doe zelf ook research.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
@Tazzios de boeken gaan er dieper op in, de site gaat niet al het kruit verschieten. Bij lange na niet...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.