Ik ben me, net als vele anderen, ook aan het oriënteren op een een warmtepomp. Ik vind het maar een lastige puzzel om te leggen. Ik zit met name te kijken of ik nu al zou kunnen overstappen naar een warmtepomp en zo ja, welk type (hybride, split, mono?) en merk. Of moet ik eerst de isolatie en verwarming per se 100% hebben. Dat laatste is namelijk een flinke stap en doe ik liever wat later.
Idealiter zou ik over een aantal jaar van het gas af willen, maar dan moeten isolatie, verwarming en ventilatie natuurlijk wel op orde zijn.
Huis
Idealiter zou ik over een aantal jaar van het gas af willen, maar dan moeten isolatie, verwarming en ventilatie natuurlijk wel op orde zijn.
Huis
- Vrijstaand huis uit 1919 in bosrijke omgeving bij Utrecht (relatief vochtig)
- Oppervlakte: 165m2
- Perceel is groot genoeg om een buitenunit goed kwijt te kunnen
- Plafondhoogte: BG: 2.93, 1e: 2.86, 2e: puntdak
- Kruipruimte aanwezig
- Gas: 2100m3 p/j: gaat wel omlaag aangezien eind vorig jaar nog isolatie is gedaan
- We hebben ook nog een bijgebouw van 65m2 dat we verwarmen met een eigen CV ketel, alleen wanneer het daar kouder wordt dan 5 graden
- Electriciteit: +/- 4500Kwh p/j
- BG goed: vloer geïsoleerd, HR++ ramen overal, gevel binnenzijde geïsoleerd. Spouw kan niet geïsoleerd worden. Dus de belangrijkste verblijfruimte is goed geisoleerd.
- 1e: matig: ramen (oud) dubbel glas, geen gevelisolatie en schuin dak (deels) niet geisoleerd
- 2e: goed: triple & dubbel glas, dak en gevel geïsoleerd
- Helaas overal nog traditionele radiatoren met knoppen. Geen lagetemperatuur verwarming op dit moment. Onder de tekst een overzicht van de radiatoren
- Aanvoertemperatuur staat al twee jaar op 50 graden. De benedenverdieping wordt daarmee snel genoeg warm. Waarschijnlijk omdat er flink wat radiatoren aanwezig zijn. Bovenverdiepingen worden niet warm, ook al staan de radiatoren vol open. Maar dat hoeft ook niet per se.
- Meterkast: 3x25 en voldoende ruimte voor extra groepen
- Zonnepanelen: 20 stuks (6400WP)
- CV ketel: Vaillant EcoTec Plus CW6 uit 2010
- CV staat nu in de bijkeuken op de begane grond. In die bijkeuken, of eventueel in de vliering daarboven, is nog ruimte voor een extra installatie (maar liever niet)
- Geen ventilatiesysteem (alleen wat roosters die open gezet kunnen worden)