Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rik_1984
Kan ie niet ergens op de grond?
Als je nou een betonnen dak had… maar hout is wel een risico.

Als je hem niet in je tuin direct bij je huis wilt hebben, dan kan je hem ook wat verder weg plaatsen, bijv achter in de tuin. Wel de koudemiddelleidingen of CV-leidingen extra isoleren, maar met extra isolatie is het geen probleem.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

rik_1984 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:17:
In mijn zoektocht naar een R290 warmtepomp staat naast de Panasonic L en de Vaillant aroTHERM plus de Ecodan op mijn lijstje. Ik wilde ook graag de prijzen vergelijken. Voor de andere modellen is dit prima op internet te vinden. De Ecodan niet. Heeft iemand hiervoor een prijslijst beschikbaar? Of een richtprijs voor de PUZ-WZ60VAA / PUZ-WZ80VAA en voor de Hydrobox?

Daarnaast is geluid voor mij een bepalende factor. Wat zijn de praktijk ervaringen met de PUZ-WZ60VAA / PUZ-WZ80VAA buitenunits? De specs geven een geluidsvermogen van 58 dB(a), waar die andere merken op papier een stuk stiller zijn 54 / 53 dB(a).
Correcte geluidsvermogens zijn:
Vaillant 5kW - 55 dB
Panasonic L 5kW - 57 dB
Mitsubishi R290 - 66 en 68 dB

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piplica
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-07 07:16
HaTe schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:49:
[...]

Firmware V20.01 nu ook geupload. Met dank aan xoror
Hi do U have also files for FTC5 also, Im running now 15.00?

Thank U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 11:59

HaTe

haat niet

piplica schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:03:
[...]

Hi do U have also files for FTC5 also, Im running now 15.00?

Thank U.
No sorry, I only share files that I have received from others..

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piplica
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-07 07:16
HaTe schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:59:
[...]

No sorry, I only share files that I have received from others..
Thank U, but is here noboby who has update files for FTC5?

Qustuion for all members :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:48
Thanks voor het meedenken allemaal. Het blijft een uitdaging om het in te passen in bestaande bouw
De Ecodan PUZ-WZ (R290) serie valt in elk geval af, vanwege het geluid. En ik denk de Panasonic L ook. Dan blijft voor mij over de R32 split PUZ-S(H)WM of R290 monoblock Vaillant aroTHERM. Zijn er nog andere merken/series die ik over het hoofd zie? Ik had de LG en Amber al afgeschreven.

Plaatsing blijft een dingetje. Ik heb twee optie: 1) op het houten dak gericht richting de tuin, met de potentiële nadelen van dien. Aan de muur boven de garage zou mooi zijn, maar daar is beperkte ruimte vanwege een opbouw. En dan staat de fan ook recht richting de buren te blazen. 2) tegen de voorgevel, met wat complexere en langere leidingen én een verbouwing van de voortuin

Ik ga er over nadenken tijdens de zomervakantie, wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

rik_1984 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:56:
Thanks voor het meedenken allemaal. Het blijft een uitdaging om het in te passen in bestaande bouw
De Ecodan PUZ-WZ (R290) serie valt in elk geval af, vanwege het geluid. En ik denk de Panasonic L ook. Dan blijft voor mij over de R32 split PUZ-S(H)WM of R290 monoblock Vaillant aroTHERM. Zijn er nog andere merken/series die ik over het hoofd zie? Ik had de LG en Amber al afgeschreven.

Plaatsing blijft een dingetje. Ik heb twee optie: 1) op het houten dak gericht richting de tuin, met de potentiële nadelen van dien. Aan de muur boven de garage zou mooi zijn, maar daar is beperkte ruimte vanwege een opbouw. En dan staat de fan ook recht richting de buren te blazen. 2) tegen de voorgevel, met wat complexere en langere leidingen én een verbouwing van de voortuin

Ik ga er over nadenken tijdens de zomervakantie, wordt vervolgd!
Op een houten dak met goede constructie frame en dempers moet dat geen probleem zijn, diverse klanten hebben dit op deze manier succesvol gedaan. Zelf geef ik alleen wel aan op eigen risico om discussie te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 17-07-2025 16:01 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:48
DutchWing schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Op een houten dak met goede constructie frame en dempers moet dat geen probleem zijn, diverse klanten hebben dit op deze manier succesvol gedaan. Zelf geef ik alleen wel aan op eigen risico om discussie te voorkomen.
Thanks, zo dacht ik er ook over. Heb je nog tips voor constructie frame en dempers? Ik dacht om er in elk geval flinke grind tegels of opsluitbanden onder te leggen. En volgens mij helpt het gewicht van zo'n R290 ook wel mee tegen trillingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49
rik_1984 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Thanks, zo dacht ik er ook over. Heb je nog tips voor constructie frame en dempers? Ik dacht om er in elk geval flinke grind tegels of opsluitbanden onder te leggen. En volgens mij helpt het gewicht van zo'n R290 ook wel mee tegen trillingen
De massa eronder moet ongeveer wel net zo veel zijn. Resonantie is a bitch. Kan het dak de last ook goed aan?
Overleg het goed met je buren in elk geval…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-07 21:29
rik_1984 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Je moet zorgen dat het draagframe voor de WP op de stenen (zij)muren van de uitbouw rust, zonder direct de houten dakconstructie te raken.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rik_1984
Voor inspiratie check maar eens dit topic:
Trillingen warmtepomp dempen

Met onder andere dit voorbeeld
Blade in "Trillingen warmtepomp dempen"

Het principe is warmtepomp plaatsen op een H frame van RVS kokers, met massa aan het H frame verbonden. Het frame moet groot genoeg zodat de warmtepomp niet heen en weer gaat zwaaien bij wind. Het H frame plaats je op veren op bijv betontegels.
Dit geheel zou heel goed tegen resonantie moeten werken. Maar niet tegen direct geluid van de compressor en/of fan bij bijv een slaapkamerraam.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:20

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb echt geen idee meer wat ik nu fout heb staan. Even heeft hij het vorige keer op de buiten unit gedaan maar nu staat weer hele dagen de binnen unit 300 watt te stoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq-VuF1sk-ih7Za9UfJZOthvfWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LljkU5Yvj620zprmjqS9A0z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9Yi7d2L_m09P8dP4CO9D8BfSyo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STGY2xoqxbzgP6vv2W4tYlq2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Zmi28pF478sw6GE3hzE_Lp07ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsCoQOHUwwWYAUiVak4jezeA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATLup7bFTPCa-mWX36emxbYfBcY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Po4Vg3Pk93yFstnJDgKoMRHM.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Koffie
Heb je de instellingen van het element zoals aangegeven door Dutchwing überhaupt ingesteld?
En waarom staat je sww setpoint zo hoog en de drop zo laag?
Nu moet je wp een sww-run beginnen bij 50 graden en dat vind ie helemaal niet leuk. Best kans zelfs dat dat boven het maximum is.
Zet dat setpoint eerst maar eens op 50 en de drop op 10, dat zal al best schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 19-07-2025 17:07 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Andrehj schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:59:
@Koffie
Heb je de instellingen van het element zoals aangegeven door Dutchwing überhaupt ingesteld?
En waarom staat je sww setpoint zo hoog en de drop zo laag?
Nu moet je wp een sww-run beginnen bij 50 graden en dat vind ie helemaal niet leuk. Best kans zelfs dat dat boven het maximum is.
Zet dat setpoint eerst maar eens op 50 en de drop op 10, dat zal al best schelen.
Ik heb echt werkelijk geen idee welke settings.
Is er ergens een duidelijk overzicht van hoe je waar komt en wat in te stellen?een drop aanpassen zegt me niets en staat ook niet in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Koffie Die settings van het element heb je nota bene hier zelf gequote: Koffie in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En genoemde SWW settings staan in het SWW menu.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:06
@Andrehj
De genoemde instellingen staan bij mij al sinds de installatie een jaar geleden (uitgezonderd enkele dagen met defrost mania) uit. Dwz booster off voor verwarmen en SWW.
Ik zie ook zelden verbruik (gemeten met een HW 1-fase kWh meter) op het booster element, behalve elke 14 dagen tijdens een legionella run.
Maar vandaag was het weer eens anders, niets anders ingesteld, de normale SWW run gestart om 1300 uur.
Desalniettemin stopte de WP na ca. een half uur, enkele graden voor setpoint bereikt was om het met het elektrisch element af te maken en de laatste 3 graden te verwarmen.
Gebruik maar 0,4 kWh. Dus geen halszaak, maar wel vreemd toch?

Enige wat ik kan bedenken is dat tijdens de SWW run even flink wat warm water gebruikt is. Kan dat de programmering van slag brengen?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:59:
@Andrehj
De genoemde instellingen staan bij mij al sinds de installatie een jaar geleden (uitgezonderd enkele dagen met defrost mania) uit. Dwz booster off voor verwarmen en SWW.
Ik zie ook zelden verbruik (gemeten met een HW pkug) op het booster element, behalve elke 14 dagen tijdens een legionella run.
Maar vandaag was het weer eens anders, niets anders ingesteld, de normale SWW run gestart om 1300 uur.
Desalniettemin stopte de WP na ca. een half uur, enkele graden voor setpoint bereikt was om het met het elektrisch element af te maken en de laatste 3 graden te verwarmen.

Enige wat ik kan bedenken is dat tijdens de SWW run even flink wat warm water gebruikt is. Kan dat de programmering van slag brengen?
Misschien dat hij door de hoge buitentemperatuur (31 graden?) de door het SWW programma gewenste Ta niet haalde op de compressor en daarom met de BUH verder ging?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JefjZ5Oe9fYObjnVZJoziNtVoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/po1A1lxsUc5m6a3sNLZIfywu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Misschien dat hij door de hoge buitentemperatuur (31 graden?) de door het SWW programma gewenste Ta niet haalde op de compressor en daarom met de BUH verder ging?
[Afbeelding]
@SebastiaanPs
Dank je voor je advies.
Ja dat is ook een mogelijkheid, heb de correlatie met de buitentemperatuur en het gebruik van de booster niet eerder opgemerkt, maar kan zomaar. Het was hier (Twente) windstil, de buitenunit staat aan de zonkant in de vroege middag en, hoewel niet gemeten, denk ik dat het ver boven de 30 graden was ter plekke. Ik vond het onaangenaam heet.
De SWW set temperatuur is 50 graden, dus als de buitenunit bij >30 graden een maximum Ta van 55 graden kan maken is het denk ik logisch dat die rond 46-48 graden inderdaad het booster element nodig heeft.
Ik ga dit in de gaten houden.

[ Voor 10% gewijzigd door EVfan op 19-07-2025 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Andrehj schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:00:
@Koffie Die settings van het element heb je nota bene hier zelf gequote: Koffie in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En genoemde SWW settings staan in het SWW menu.
Mijn vrouw had destijds gekeken en kon die setting's niet vinden. Ik heb ze zojuist gecontroleerd en die settings waren er uiteraard wel gewoon. Volgens mij staan die goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3duJEMLFmuBHEzTfpAPvnfyS5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RBYiXMmdyhuZoXUhvyD3y4v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxUGd5E8wNuMFME5NO5UHoaPWK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGrGEwPpOmjehADHEQLC0sRB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkoBOjSjEB-iI_ONJ9sfDvSwR2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEufajK9KF0OjFX7kejcKPfd.jpg?f=fotoalbum_tile

Toen ik vanochtend aankwam stond hij weer op bliksem symbool. Jaag ik een spook achterna of klopt dit echt niet?
Als ik naar die extra instellingen ga, moet ik ja antwoorden op systeem uitzetten. Dat heeft wel als gevolg dat hij stopt met verwarmen op stroom. Gisteren sprong hij daarna over op de buiten unit om enige tijd later weer op stroom over te schakelen en daar niet meer vanaf te gaan.

Zojuist weer hetzelfde. Systeem uitschakelen, na de settings systeem weer aan en enkele minuten later kicked de buiten unit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je de unit uitzet en weer aandoet begint hij meestal een sww run...
Maar je zou het element niet nodig moeten hebben behalve voor het laatste stuk van een legionella run

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel vreemd inderdaad, hoort precies zo te zijn als @xoror omschrijft: na inschakelen warmtepomp krijg je wel een SWW run maar die hoort te starten op de compressor.

1. Wat is de huidige SWW temp als je dit gedrag ziet, dat je een SWW run direct op de back-up heater krijgt (bliksem tekentje)?
2. Heb je de compressor eerder wel eens aan het werk gezien?
3. Kun je in het service menu (standaard code is 0000) eens kijken naar de onderstaande parameters, met name de onderste: heat source.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCxx8xvTNQpPJIVlp8AAgXff5JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctPPpIjvxHwxfHybdXVwgfRx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:02
Koffie schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:41:
Ik heb echt geen idee meer wat ik nu fout heb staan. Even heeft hij het vorige keer op de buiten unit gedaan maar nu staat weer hele dagen de binnen unit 300 watt te stoken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga het je even iets makkelijker maken. Hieronder zie je het overzicht van het menu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WexB9dWU7JiybKH6vBItOUDI940=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0iVUiGhs5RMhzgLjQt7mEsHZ.png?f=fotoalbum_large

~Andrehj raadde je aan de DHW Max Temp naar 50 te zetten en de DHW Max Temp Drop naar 10. Deze instellingen zijn ook standaard. Dan daalt je temperatuur dus tot max 40 voordat hij aangaat, in de praktijk is dat nog hoger gezien de gelaagdheid in je boilervat.

Ik snap dat je nu met klussen er nog niet te veel tijd in wilt steken, maar als je je in de installatie wil verdiepen raad ik je aan de handleiding van de FTC6 even door te lezen. Dat weet je in elk geval wat er allemaal in te stellen en aan te passen is. Ik zou namelijk zelf ook kiezen om je instelling op ECO te zetten en niet op Normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:59:
@Andrehj
Ik zie ook zelden verbruik (gemeten met een HW 1-fase kWh meter) op het booster element, behalve elke 14 dagen tijdens een legionella run.

Dat heb ik vroeger (voordat ik ze uit had geschakeld) wel eens gezien, maar ik kan me niet meer herinneren of dat voor het uitschakelen in de settings of het definitief uitschakelen (door de hele groep + relais uit te zetten).
Maar het kan ook zijn dat je WP aan zijn temperatuurmaximum zat, omdat de lucht rondom de buitenunit te warm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Mijn vrouw had destijds gekeken en kon die setting's niet vinden. Ik heb ze zojuist gecontroleerd en die settings waren er uiteraard wel gewoon. Volgens mij staan die goed.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Toen ik vanochtend aankwam stond hij weer op bliksem symbool. Jaag ik een spook achterna of klopt dit echt niet?
Als ik naar die extra instellingen ga, moet ik ja antwoorden op systeem uitzetten. Dat heeft wel als gevolg dat hij stopt met verwarmen op stroom. Gisteren sprong hij daarna over op de buiten unit om enige tijd later weer op stroom over te schakelen en daar niet meer vanaf te gaan.

Zojuist weer hetzelfde. Systeem uitschakelen, na de settings systeem weer aan en enkele minuten later kicked de buiten unit in.
Je doet slechts iets met de helft van mijn adviezen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Andrehj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:17:
[...]

Je doet slechts iets met de helft van mijn adviezen... |:(
Ik waardeer alle adviezen ten zeerste. Het is helaas zo dat ik er nog niet woon, en dat iedere keer even tussendoor probeer te doen (scrollend naar info op het scherm van mn telefoon :P ), gecombineerd met dat ik nog nooit zo'n systeem heb gehad.
Het aanpassen van die 2 waardes heb ik nog niet kunnen vinden, morgen eerst eens de handleiding zoeken en kijken waar die waardes aangepast kunnen worden.
Ik zal dan ook even de gevraagde waardes opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Koffie Ik denk dat er een grote kans is op een verband tussen jouw hoge setpoint + lage drop en het verwarmen op het element. Dus zolang je die instellingen niet aanpast, kun je niet verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 20-07-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:53
Koffie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:48:
[...]

Ik waardeer alle adviezen ten zeerste. Het is helaas zo dat ik er nog niet woon, en dat iedere keer even tussendoor probeer te doen (scrollend naar info op het scherm van mn telefoon :P ), gecombineerd met dat ik nog nooit zo'n systeem heb gehad.
Het aanpassen van die 2 waardes heb ik nog niet kunnen vinden, morgen eerst eens de handleiding zoeken en kijken waar die waardes aangepast kunnen worden.
Ik zal dan ook even de gevraagde waardes opzoeken.
Check even of je warmtepomp wel daadwerkelijk gaat lopen. Ik had precies hetzelfde, maar bij mij zat er zand in de leidingen. Foutje van de lasser(duur foutje want buitenunit en binnenunit zijn vernieuwd). Gevolg was enkel warm water via element, schakelde vanzelf over, geen storing in beeld (enkel als ik de verwarming aanzette kwam er een storing).

Dus ga er naar toe, zet hem uit en aan en kijk of hij buiten gaat draaien en of hij even blijft draaien (zet eventueel sww forceren even aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:02
martijn k. schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Check even of je warmtepomp wel daadwerkelijk gaat lopen. Ik had precies hetzelfde, maar bij mij zat er zand in de leidingen. Foutje van de lasser(duur foutje want buitenunit en binnenunit zijn vernieuwd). Gevolg was enkel warm water via element, schakelde vanzelf over, geen storing in beeld (enkel als ik de verwarming aanzette kwam er een storing).

Dus ga er naar toe, zet hem uit en aan en kijk of hij buiten gaat draaien en of hij even blijft draaien (zet eventueel sww forceren even aan).
Zand in de leidingen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:53
Ja ze moesten een las leggen halverwege, ik heb de buitenunit vrij ver van de woning. Daar is wat bij mis gegaan. Gelukkig was het in de lente en was de verwarming destijds al niet meer nodig.

Wil niet zeggen dat hij zand in de leiding heeft uiteraard, maar weet wel wat er gebeurt als de buitenunit dus niet werkt. Daar ging het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:54
Hallo allemaal, ik heb een vraagje over een Mitsubishi Electric Ecodan installatie van een kennis. Het is er een van factory zero, in een nieuwbouw (2022) sociale huurhuis, en heeft sinds oplevering al veel problemen met de verwarming en vooral slecht service van fz. Nadat ze failliet gingen heeft era contour (aannemer?) het overgenomen. Die ontwijken weleens klachten en ook niet heel goede service maar wel beter dan fz.

Vanaf het begin was de tweede verdieping niet goed warm genoeg en de max temperatuur was rond 20°. Terwijl beneden wel warmer werd. De vloer voelde boven altijd al weinig warm. Een monteur heeft toen de watertemperatuur meen ik verhoogd via de display/thermostaat waardoor het wel ietsje warmer werd.

Onlangs zei een monteur dat er ook een koeling optie was, maar die niet was ingeschakeld omdat de woningbouwvereniging dat zo zou hebben besloten (waarom zetten ze het niet gewoon standaard open?), maar hij kon het wel voor hun openzetten omdat het systeem er wel was. Kan dat trouwens een probleem worden als de woningbouwvereniging erachter komt? De monteur zou het niet doorvertellen. En kunnen ze erachter komen door bijvoorbeeld hun systeem op afstand ? En als zij de koeling activeren, slijt het systeem dan sneller? Ze willen eigenlijk geen problemen met de woningbouwvereniging maar het is gewoon te warm thuis in de zomer. Maar nu hebben ze het toch laten activeren, de monteur heeft het in snel gedaan, boven in de technische ruimte was die even bezig en hij zei dat het geregeld was.

Pas na ongeveer twee dagen zakte de woonkamer temperatuur beneden van 24° naar 21°, dat is nu al langer zo dus kouder wordt het niet. Wel genoeg gelukkig. Is dat trouwens ook normaal, dus kan je het bijvoorbeeld niet 19° maken binnen? vloer voelt goed koud. Monteur zei zet de thermostaat niet lager dan 19c, anders zouden er problemen zoals waterlekkages of condens ofzoiets kunnen ontstaan. Je ziet vaak op de display dat hij aan het koelen is en soms op de pauzestand gaat. Omdat de gewenste temp 19c is ingesteld, moet hij dan niet de hele dag werken en belast je het systeem zo niet teveel? Want hij is wss de hele dag aan het werken /koelen om 19c te halen? kan dat geen kwaad?

Nu is er een ander probleem, zoals het in de winter boven niet goed warm wordt, wordt het boven ook niet koeler. Het is nog steeds warm in de kleine kamers, rond 23.5°. Laminaat vloer voelt een beetje koel, niet zoals beneden. De monteur adviseerde daarop de verdeler beneden woonkamer en keuken dicht te draaien en maar twee slagen open te draaien, zodat er meer druk/ flow naar boven zou gaan, maar na enkele dagen proberen is het nog steeds even warm boven. Hierop de verdelers beneden bijna helemaal dicht gedraaid en een halve slag open gelaten. De boven verdelers zijn uiteraard bijna allemaal helemaal opengedraaid, alleen de badkamer en een kamer die niet hoeft gekoeld te worden is dichtgedraaid. Maar het blijft dus nog steeds warm boven. Wel is de woonkamer temperatuur nu een half graden warmer geworden dus waarschijnlijk koelt hij hier dus minder maar nog steeds niet genoeg flow naar boven lijkt het. Of zou het komen doordat het thuis natuurlijk goed geïsoleerd is en het systeem nu minder werkt omdat het al best koel is beneden en waardoor je boven het verschil nog niet gaat kunnen merken omdat het systeem niet echt aan het werk is en jouw afstelling van de verdelers nu niet nog te merken is. Als dat zo is, misschien even de ramen en de deuren opendoen beneden zodat de temperatuur stijgt en het systeem weer meer gaat werken en hopelijk boven koelt?

En we zien twee meters op die verdelers, daarop staat sinds dagen op 19c en op de andere meter ongeveer 0,6 Bar, boven zelfs 0.3 en soms 0.1! dit was vorige week wel 0,9 trouwens, maar is dit niet te laag? Ik lees op internet dat het rond 1.5 moet staan.

Zal dit het probleem zijn dat het boven niet goed verwarmd en koelt? is dit standaard zo ingesteld door fz? Hoe kunnen zij het boven koeler krijgen? Moet de bar/druk dan omhoog? Als iets bijgevuld moet worden (ik las water op internet?) kunnen zij het zelf doen of beter weer die monteur langs laten komen? Die kan mogelijk pas na de zomer komen en dat is misschien al laat.

In de bijlage enkele foto’s. Valt jullie nog verder iets op, ziet het er verder normaal uit en kloppen de adviezen van de monteur en de gedane handelingen? En steeds zo spelen met de verdelers kan dat verder geen kwaad? en sommige kamers dichtdraaien zoals boven badkamer en een kamer, en beneden klein beetje open laten?

Graag jullie advies en mening. Sorry dat het een lang verhaal is geworden:) maar ze zitten er al jaren mee, we hebben al veel op internet geleken en zelfs ChatGPT gevraagd maar we lezen hier meer ervaringen . Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veRy4qeGWmk19nlPyHWbarNCKN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BShZ2wYWsC8sDcr0lGzXbWgY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYA7jGMYUk0AdXtsHbBBTUno1nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tausY5iy5WZ2MkOzHgzbtfWz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fNcHsDY6Hlf1mxrXOfUHBKFVyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPEP39MxFpS1Tv89uT97Z5la.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXMmKRtilcrZR7snQihiT3bb520=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4GFnyoJOarDfKk9bNjOv7oC.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7Tu8lCKRTltg6R7NwHI4OXZbEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QFg4GxL1Zrenwthe2PRhuW8k.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xvHizK0rfHXZTUjm62iVgYgwz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vB0fLLGm9X34Xsxhx0VKxk8O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mennoza schreef op maandag 28 juli 2025 @ 06:47:
Hallo allemaal, ik heb een vraagje over een Mitsubishi Electric Ecodan installatie van een kennis. Het is er een van factory zero, in een nieuwbouw (2022) sociale huurhuis, en heeft sinds oplevering al veel problemen met de verwarming en vooral slecht service van fz. Nadat ze failliet gingen heeft era contour (aannemer?) het overgenomen. Die ontwijken weleens klachten en ook niet heel goede service maar wel beter dan fz.

Vanaf het begin was de tweede verdieping niet goed warm genoeg en de max temperatuur was rond 20°. Terwijl beneden wel warmer werd. De vloer voelde boven altijd al weinig warm. Een monteur heeft toen de watertemperatuur meen ik verhoogd via de display/thermostaat waardoor het wel ietsje warmer werd.

Onlangs zei een monteur dat er ook een koeling optie was, maar die niet was ingeschakeld omdat de woningbouwvereniging dat zo zou hebben besloten (waarom zetten ze het niet gewoon standaard open?), maar hij kon het wel voor hun openzetten omdat het systeem er wel was. Kan dat trouwens een probleem worden als de woningbouwvereniging erachter komt? De monteur zou het niet doorvertellen. En kunnen ze erachter komen door bijvoorbeeld hun systeem op afstand ? En als zij de koeling activeren, slijt het systeem dan sneller? Ze willen eigenlijk geen problemen met de woningbouwvereniging maar het is gewoon te warm thuis in de zomer. Maar nu hebben ze het toch laten activeren, de monteur heeft het in snel gedaan, boven in de technische ruimte was die even bezig en hij zei dat het geregeld was.

Pas na ongeveer twee dagen zakte de woonkamer temperatuur beneden van 24° naar 21°, dat is nu al langer zo dus kouder wordt het niet. Wel genoeg gelukkig. Is dat trouwens ook normaal, dus kan je het bijvoorbeeld niet 19° maken binnen? vloer voelt goed koud. Monteur zei zet de thermostaat niet lager dan 19c, anders zouden er problemen zoals waterlekkages of condens ofzoiets kunnen ontstaan. Je ziet vaak op de display dat hij aan het koelen is en soms op de pauzestand gaat. Omdat de gewenste temp 19c is ingesteld, moet hij dan niet de hele dag werken en belast je het systeem zo niet teveel? Want hij is wss de hele dag aan het werken /koelen om 19c te halen? kan dat geen kwaad?

Nu is er een ander probleem, zoals het in de winter boven niet goed warm wordt, wordt het boven ook niet koeler. Het is nog steeds warm in de kleine kamers, rond 23.5°. Laminaat vloer voelt een beetje koel, niet zoals beneden. De monteur adviseerde daarop de verdeler beneden woonkamer en keuken dicht te draaien en maar twee slagen open te draaien, zodat er meer druk/ flow naar boven zou gaan, maar na enkele dagen proberen is het nog steeds even warm boven. Hierop de verdelers beneden bijna helemaal dicht gedraaid en een halve slag open gelaten. De boven verdelers zijn uiteraard bijna allemaal helemaal opengedraaid, alleen de badkamer en een kamer die niet hoeft gekoeld te worden is dichtgedraaid. Maar het blijft dus nog steeds warm boven. Wel is de woonkamer temperatuur nu een half graden warmer geworden dus waarschijnlijk koelt hij hier dus minder maar nog steeds niet genoeg flow naar boven lijkt het. Of zou het komen doordat het thuis natuurlijk goed geïsoleerd is en het systeem nu minder werkt omdat het al best koel is beneden en waardoor je boven het verschil nog niet gaat kunnen merken omdat het systeem niet echt aan het werk is en jouw afstelling van de verdelers nu niet nog te merken is. Als dat zo is, misschien even de ramen en de deuren opendoen beneden zodat de temperatuur stijgt en het systeem weer meer gaat werken en hopelijk boven koelt?

En we zien twee meters op die verdelers, daarop staat sinds dagen op 19c en op de andere meter ongeveer 0,6 Bar, boven zelfs 0.3 en soms 0.1! dit was vorige week wel 0,9 trouwens, maar is dit niet te laag? Ik lees op internet dat het rond 1.5 moet staan.

Zal dit het probleem zijn dat het boven niet goed verwarmd en koelt? is dit standaard zo ingesteld door fz? Hoe kunnen zij het boven koeler krijgen? Moet de bar/druk dan omhoog? Als iets bijgevuld moet worden (ik las water op internet?) kunnen zij het zelf doen of beter weer die monteur langs laten komen? Die kan mogelijk pas na de zomer komen en dat is misschien al laat.

In de bijlage enkele foto’s. Valt jullie nog verder iets op, ziet het er verder normaal uit en kloppen de adviezen van de monteur en de gedane handelingen? En steeds zo spelen met de verdelers kan dat verder geen kwaad? en sommige kamers dichtdraaien zoals boven badkamer en een kamer, en beneden klein beetje open laten?

Graag jullie advies en mening. Sorry dat het een lang verhaal is geworden:) maar ze zitten er al jaren mee, we hebben al veel op internet geleken en zelfs ChatGPT gevraagd maar we lezen hier meer ervaringen . Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
@mennoza het is niet echt de bedoeling dat je hier exact dezelfde post als gisteren nog een keer plaatst, terwijl je al uitgebreid antwoord van @Andrehj had gekregen… Je lijkt overigens ook niks met dat antwoord te doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

OK, even een gekke domme vraag 🙈

Van het weekend wilde ik even de voorkant van de binnenunit eraf halen om alvast een kabeltje op de CN105 connector te plaatsen zodat ik volgende week eens op mijn gemak kan kijken hoe alles nu is ingesteld.
Ik kreeg echter met geen mogelijkheid die voorkant eraf.
Het is toch gewoon een kwestie van een stukje omhoog en dan naar je toe trekken? Of zit er ergens nog iets met een schroef vast?
Als ik op youtube kijk trekken ze die voorkant er namelijk gewoon zo af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:28
Koffie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:30:
OK, even een gekke domme vraag 🙈

Van het weekend wilde ik even de voorkant van de binnenunit eraf halen om alvast een kabeltje op de CN105 connector te plaatsen zodat ik volgende week eens op mijn gemak kan kijken hoe alles nu is ingesteld.
Ik kreeg echter met geen mogelijkheid die voorkant eraf.
Het is toch gewoon een kwestie van een stukje omhoog en dan naar je toe trekken? Of zit er ergens nog iets met een schroef vast?
Als ik op youtube kijk trekken ze die voorkant er namelijk gewoon zo af.
Bijna onderaan zit een inkeeping en daar zitten 2 schroeven die je moet losdraaien. Daarna inderdaad een kwestie van iets omhoog en eraf tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Koffie heb je de 2 schroefjes voor aan de onderkant wel los gedraaid ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geeforce schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Bijna onderaan zit een inkeeping en daar zitten 2 schroeven die je moet losdraaien. Daarna inderdaad een kwestie van iets omhoog en eraf tillen.
xoror schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:34:
@Koffie heb je de 2 schroefjes voor aan de onderkant wel los gedraaid ?
Check .. schroefjes dus, beetje dom van me :|
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49
Koffie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:38:
[...]

[...]

Check .. schroefjes dus, beetje dom van me :|
Thanks!
Het heeft mij ook een tijdje gekost destijds om me dit te realiseren 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:13:
[...]

@SebastiaanPs
Dank je voor je advies.
Ja dat is ook een mogelijkheid, heb de correlatie met de buitentemperatuur en het gebruik van de booster niet eerder opgemerkt, maar kan zomaar. Het was hier (Twente) windstil, de buitenunit staat aan de zonkant in de vroege middag en, hoewel niet gemeten, denk ik dat het ver boven de 30 graden was ter plekke. Ik vond het onaangenaam heet.
De SWW set temperatuur is 50 graden, dus als de buitenunit bij >30 graden een maximum Ta van 55 graden kan maken is het denk ik logisch dat die rond 46-48 graden inderdaad het booster element nodig heeft.
Ik ga dit in de gaten houden.
Even “for the record” en om geen open eind te laten bestaan en anderen hier wellicht ook tegenaan kunnen lopen.
De adviezen van @Andrehj en @SebastiaanPs waren correct.
Kennelijk was het lokaal rond de buitenunit zo warm dat voor de laatste twee graden SWW de booster bijsprong.
Ik heb het sinds die twee keer op vrijdag en zaterdag 18/19 juli niet meer gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:58:
Even “for the record” en om geen open eind te laten bestaan en anderen hier wellicht ook tegenaan kunnen lopen.
De adviezen van @Andrehj en @SebastiaanPs waren correct.
Kennelijk was het lokaal rond de buitenunit zo warm dat voor de laatste twee graden SWW de booster bijsprong.
Ik heb het sinds die twee keer op vrijdag en zaterdag 18/19 juli niet meer gezien.
Dank voor de feedback. En weer een reden om je SWW setpoint wat lager te zetten. Ook wanneer het verwarmen netjes met de compressor gebeurt scheelt dat veel energieverbruik.

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero