Acties:
  • +2 Henk 'm!
Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ja, buiten WP doet het.
We wonen hier nu sinds zaterdag en sinds die tijd is er iedere dag gedouched. De buitenunit springt daarna aan om weer bij te warmen.
Nu ik vermoed dat er iets met die heater niet goed is, heb ik net SWW weer teruggezet naar 55. De buiten unit sprong direct weer aan.

[...]

De keren dat het bliksem icoontje in beeld was heb ik even op de meter gekeken (nog geen p1 reader in gebruik hier) maar dat was echt geen 2 kw, eerder 200 watt.

Mijn vermoeden voor nu, correct me if I'm wrong:

1 keer per week wil hij een legionella run doen naar xx graden. Dat doet hij op de buitenunit. De laatste paar graden wil hij op de dompelaar doen. Die laatste is stuk of niet goed aangesloten waardoor hij tot in het oneindige daarop blijft staan. Tot ik met mijn tengels weer in het service menu ga, waardoor de legionella run onderbroken word. Na het service menu te verlaten zet het ik het systeem weer aan, de SWW temperatuur is dan veel te laag waardoor de buitenunit weer in kicked en het in korte tijd weer op temperatuur heeft.
Stap 1 = minimaal een p1 meter halen maar eigenijk moet je gewoon een losse kwh meter voor je wp hebben, anders wordt je gebannen uit dit topic.

Meten = weten, gissen = missen

Heb je er al zo'n domotica kastje tussen zitten? Indien nee, dan is dat stap 2 :+

Als je heater niet werkt kan dat verschillende oorzaken hebben, maar zolang je niets meet blijft het gissen.

Zover ik weet doet hij lpp op buitenunit tot setpoint sww en gaat hij daarna verder op element.

Maar ik ken de nieuwste mitsu modellen niet, en ik gebruik geen lpp;)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 06-08-2025 21:56 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de groeten uit Twente :+
Hij heeft wel helemaal gelijk!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:57:
Met de groeten uit Twente :+
Hij heeft wel helemaal gelijk!
Stap 1 is niet zo nodig, de estimations van het device van @xoror met alle andere parameters doet genoeg ;). Die kWh meter is dan dure verificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

P1 meter toevallig vandaag uit oude huis getrokken. Moet morgen eens kijken voor een tijdelijke server met ha.
Heb hier ook nog geen wifi of internet.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:54:
[...]

Stap 1 = minimaal een p1 meter halen maar eigenijk moet je gewoon een losse kwh meter voor je wp hebben, anders wordt je gebannen uit dit topic.
Dan ga ik er maar snel een aanschaffen :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miezie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

Stap 1 is niet zo nodig, de estimations van het device van @xoror met alle andere parameters doet genoeg ;). Die kWh meter is dan dure verificatie.
Ik weet niet hoe het met de huidige mitsu's zit, hebben die een eigen kwh meter? Die van mij iig niet (ftc5).

De logica van de mitsu is echt niet te volgen soms daarom spreek ik haar ook aan met "mevrouw" ;)

En kwh meter met een interval van <1 sec. Is het belangrijkste meetinstrument bij een WP, en echt noodzakelijk voor het doorgronden van problemen.
Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:09:
P1 meter toevallig vandaag uit oude huis getrokken. Moet morgen eens kijken voor een tijdelijke server met ha.
Heb hier ook nog geen wifi of internet.
Je ben bent verhuisd voor dat je internet hebt, en je domotica werkt? Weet je zeker dat je op het juiste forum zit? :+

Ik dacht dat jij vroeger zelfs een modje was toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:16:
[...]

Ik weet niet hoe het met de huidige mitsu's zit, hebben die een eigen kwh meter? Die van mij iig niet (ftc5).

De logica van de mitsu is echt niet te volgen soms daarom spreek ik haar ook aan met "mevrouw" ;)

En kwh meter met een interval van <1 sec. Is het belangrijkste meetinstrument bij een WP, en echt noodzakelijk voor het doorgronden van problemen.
Ik zal je niet tegenspreken ;).

Nee, geen eigen kWh meter, maar een estimation van het realtime gebruik. Plus… een hele rits modbus registers waar je normaal zit te tikken in de FTC. Gewoon zo op een webpagina.

Denk dat dat uiteindelijk meer zegt dan een energieverbruik. Mevrouw hier gebruikt z’n element niet bij legionella, ook zoiets ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

Die laatste is een goede opmerking. Hoeveel kw trekt dat opwarmen op stroom?
Ook je bericht verderop geeft te kennen dat het elektrisch element niet is aangesloten en/of de automaat in de binnenunit uit staat. Even de spanning van de warmtepomp afschakelen, frontmantel binnenunit eraf halen en de 20A automaat rechts naast de hoofdprintplaat controleren of deze tuimelschakelaar omhoog staat en of er aan de bovenzijde een kabel op aangesloten zit.

Dan heb je vrij snel het antwoord, ook dat de temperatuur niet oploopt zegt al genoeg...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DutchWing schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Ook je bericht verderop geeft te kennen dat het elektrisch element niet is aangesloten en/of de automaat in de binnenunit uit staat. Even de spanning van de warmtepomp afschakelen, frontmantel binnenunit eraf halen en de 20A automaat rechts naast de hoofdprintplaat controleren of deze tuimelschakelaar omhoog staat en of er aan de bovenzijde een kabel op aangesloten zit.

Dan heb je vrij snel het antwoord, ook dat de temperatuur niet oploopt zegt al genoeg...
Echt .. serieus .. daar heb ik dus recent een foto van gemaakt.
Wat denk je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8Ia3R0Ib4Em2yOo7taGbq9FD2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I79HVH2nUV8stu6jx6hYpRX3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik had gisteren een legionella-run gedaan door om 5 voor 10 de legionella-run op 10:00 uur in te stellen en op 'elke 1 dagen'. Na de run heb ik het naar 14:00 uur gezet en op elke 7 dagen. Maar blijkbaar vond hij het toch nodig vandaag om 14:00 alweer een legionella-run te doen (slaat dat ding intern een datum op of zo en overschrijft hij die niet als je de instelling daarna aanpast?). Het SWW-water was nog ongeveer 59 graden. Volgens mij heeft hij de maximum tijd (3 uur in mijn geval) staan stampen en is het uiteindelijk gelukt het sww-water naar 61 graden te krijgen. Ik ga ook maar eens nakijken of de BUH wel is aangesloten/ingeschakeld. Wellicht heeft het ook met dip-switches te maken. En hopelijk gaat hij nu morgen niet wéér een legionalle-run doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Echt .. serieus .. daar heb ik dus recent een foto van gemaakt.
Wat denk je?

[Afbeelding]
Staat uit :) (staat er zelfs bij OFF links van de tuimelaar)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 06-08-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, probleem opgelost :+

Die van mij was destijds lastiger, op het element zelf zit ook een thermische beveiliging, die lag er bij mij toen uit......

Uiteraard gerepareerd en vervolgens de schakelaar uitgezet 8 jaar geleden, en ik heb het element nooit gemist.

[ Voor 79% gewijzigd door Grolsch op 06-08-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miezie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Ik zal je niet tegenspreken ;).

Nee, geen eigen kWh meter, maar een estimation van het realtime gebruik. Plus… een hele rits modbus registers waar je normaal zit te tikken in de FTC. Gewoon zo op een webpagina.

Denk dat dat uiteindelijk meer zegt dan een energieverbruik. Mevrouw hier gebruikt z’n element niet bij legionella, ook zoiets ;).
Al die info is zeker leuk, maar bij echt storing zoeken blijft het e-verbruik gewoon en hele belangrijke parameter. Zo herken je defrosts, pendelgedrag en niet werkende elementen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik ben het wel met Miezie eens: Je kunt aan de hand van de Modbus of CN105-data echt al heel veel analyseren en optimaliseren. ik heb er wel een kwh-meter tussen zitten, maar gebruik die vooral voor de lange termijn-data per dag/week/maand. Zelden om het gedrag te analyseren/optimaliseren.

Maar ik heb dan ook in bijna 4 jaar nog geen niet-werkend element gehad. In die situatie is een kwh-meter wel handig. Defrosts en pendelgedrag kun je prima uitlezen uit de Procon (defrost is een apart register en pendelgedrag herkennen is niet moeilijker dan kijken naar "frequentie = 0").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

P1 en cn105 liggen allemaal klaar, maar heeft gewoon niet de hoogste prio bij een nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerst maar eens zwembad en braaihok verkopen. Iemand?
Mooi dat het is opgelost!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:48:
P1 en cn105 liggen allemaal klaar, maar heeft gewoon niet de hoogste prio bij een nieuwe woning.
Moet nu even aan mijn nieuwe woning denken: allerlei plannen.. uiteindelijk pas een half jaar later wat aan de slag gegaan. Inmiddels was het project van xoror daar, had ik al een procon in het vooruit gezocht en gekocht en dus nooit aangesloten… en ben je een hele winter en zomer bezig met zoeken naar het moment van tevredenheid.

Wel leerzaam! Maar die computer die er al hing vanaf dag 1 was niet zo nuttig :-). Have fun na deze debug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:04
woekele schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:31:
Ik had gisteren een legionella-run gedaan door om 5 voor 10 de legionella-run op 10:00 uur in te stellen en op 'elke 1 dagen'. Na de run heb ik het naar 14:00 uur gezet en op elke 7 dagen. Maar blijkbaar vond hij het toch nodig vandaag om 14:00 alweer een legionella-run te doen (slaat dat ding intern een datum op of zo en overschrijft hij die niet als je de instelling daarna aanpast?). Het SWW-water was nog ongeveer 59 graden. Volgens mij heeft hij de maximum tijd (3 uur in mijn geval) staan stampen en is het uiteindelijk gelukt het sww-water naar 61 graden te krijgen. Ik ga ook maar eens nakijken of de BUH wel is aangesloten/ingeschakeld. Wellicht heeft het ook met dip-switches te maken. En hopelijk gaat hij nu morgen niet wéér een legionalle-run doen.
Ja, als je naar 'start tijd' gaat, kan je zien wanneer de eerstvolgende datum gepland staat. Deze wordt gemaakt aan de hand van de instellingen na het starten van het huidige legionella programma. Hij zal de datum alleen wijzigen als de nieuwe instelling een eerdere datum zal geven. Dan wordt de datum berekend vanaf het moment van wijzigen van instelling.

Je zal dus voortaan eerst de dag moeten wijzigen voordat de run start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:48:
Geen prioriteit???

Een maand of 3 zonder keuken houden we nog wel vol, maar internet lijkt mij toch prio 1 voor een tweaker ;)

In Twente is de koelkast prio 1, maar daar woon je volgens mij niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

pascallj schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Ja, als je naar 'start tijd' gaat, kan je zien wanneer de eerstvolgende datum gepland staat. Deze wordt gemaakt aan de hand van de instellingen na het starten van het huidige legionella programma. Hij zal de datum alleen wijzigen als de nieuwe instelling een eerdere datum zal geven. Dan wordt de datum berekend vanaf het moment van wijzigen van instelling.

Je zal dus voortaan eerst de dag moeten wijzigen voordat de run start.
ik kan dat niet zien volgens mij. Start tijd is gewoon een instelling die ik van 00:00 - 24:00 kan instellen. Maar er is geen datum te zien. Ik heb de FTC7 en heb het kastje met touchscreen dat aan de binnen-unit kan hangen in de woonkamer hangen (bedraad). Ik zie in YouTube: Mitsubishi Ecodan Legionella Settings Guide dat je het op het op een ouder? kastje wel kan zien.

Ik zag trouwens in de manual dat de ERSF-VM2E i.c.m. een PUZ claimt dat ze tot 70 graden kunnen verwarmen i.p.v. 60 wat bij andere (eerdere?) modellen staat. Misschien dat daarom m'n heater niet bijspringt tot op heden. De automaat staat bij mij wel ingeschakeld en is ook aangesloten. Ik zie ook een label van een 2kW heater hangen. De DIP-switches lijken ook allemaal in orde. Ik ga zien wat er gebeurt bij de volgende legionella run. Die heb ik op 70 graden gezet voor een test :D

Wat me trouwens nog opviel in de binnen-unit: er zit een soort van overstort-ventiel in aan de rechterkant. Met daaronder een gat in de behuizing. Dat gat zit niks op aangesloten. Mocht er water uit de overstort komen, komt het dus op de grond. Er is ook een ander gat in de bodem van de behuizing, meer naar links. Daarin zit wel een soort rubber ring, een soort trechtertje en daaronder een afvoerbuis. Maar boven dit gaat zit geen overstort o.i.d. Is dit weer een f*ck up van de installateur? Het valt me trouwens nog mee dat er geen enorme rioollucht uit de afvoerbuis komt, want er zit verder niks op aangesloten tot aan de sifon (die waarschijnlijk droog staat dan). En valt me ook mee dat er nog geen water uit de binnen-unit gekomen is tot op heden. Als ik de handleiding goed begrijp, hoort de afvoer wel aangesloten te zijn bij de overstort, en komt er water uit als je gaat koelen (wat ik inderdaad (nog) niet doe).

Edit:
Andrehj schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:56:
Alklima heeft afgelopen maandag een instructievideo online gezet over hoe je van de bestaande Melcloud omgeving kunt overstappen naar Melcloud Home:
[YouTube: Zo stap je over naar MELCloud Home. Mitsubishi Electric helpt.]
Ik vind het maar een vaag verhaal. Eerst moet je in de bestaande Melcloud alle serienummers etc noteren, maar in het tweede deel van de video wordt helemaal niet meer uitgelegd wat je dan met die opgeschreven serienummers moet doen... :?
weet niet of het filmpje inmiddels is aangepast, maar ze laten weldegelijk zien dat je in de nieuwe app ook weer het type/serienummer moet opgeven.

Heeft iemand trouwens een werkende link naar de SD Card Tool? Ik heb geen account bij Alklima en kan het dan niet downloaden...

[ Voor 20% gewijzigd door woekele op 07-08-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:47
Mag ik vragen wat jullie COP's zijn m.b.t. SSW in de zomer? Ik heb een gemiddelde van 2,39 in de zomermaanden, en 2,41 over het gehele jaar. Ik had eigenlijk verwacht dat het in de zomer veel hoger zou uitvallen.

Ik heb SWW ingesteld op de volgende instellingen:
  • Warm water (zomer): 47°C
  • SSW daling: 5°C
  • SSW stand: ECO
  • Warmtevraag: Normaal
  • Legionella temperatuur: 60°C
  • Legionella interval: per 14 dagen
  • Planning: elke dag tussen 13:00 en 17:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Mooper Mijn COP voor SWW over de afgelopen maand is gemiddeld 3,86.

Echter er zijn ook stilstandsverliezen die op het conto van verwarmen komen, ondanks dat deze hard uit staat. Daarom vind ik dat je die verliezen bij de SWW kosten op moet tellen, en dan is mijn gemiddelde COP over diezelfde periode 2,77

De logica daarvan is, dat de COP oneindig hoog zou zijn, als de pomp helemaal hard uit staat; tussen de SWW sessies de wp helemaal uitschakelen, om stilstand verliezen te voorkomen, is geen optie natuurlijk.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mooper Mijn mCOP voor SWW in juli was 4.02. In juni zelfs 4.10 (toen was het wat warmer buiten). Jaargemiddeld zit ik tussen de 3.31 en 3.46. Het standbyverbruik van de WP voor de zomer reken ik bij het koelen, net zoals Mitsubishi dat zelf ook doet.
Over hoe je je energiekosten voor SWW kunt verbeteren heb ik al eens een uitgebreide post gemaakt: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:06
Mooper schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:40:
Mag ik vragen wat jullie COP's zijn m.b.t. SSW in de zomer? Ik heb een gemiddelde van 2,39 in de zomermaanden, en 2,41 over het gehele jaar. Ik had eigenlijk verwacht dat het in de zomer veel hoger zou uitvallen.

SWW: 3.8 COP 28kW in
Koeling: 5.1 COP 126kWh in

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Naalroc @Andrehj @Bschnitz
Het maakt nogal uit of deze cijfers inclusief of exclusief BUH verbruik voor legionella runs zijn.

Mijn getallen van juli:

Exclusief BUH, d.w.z. BUH verbruik in mindering gebracht op zowel warmteproductie als elektriciteitsverbruik, obv COP=1.
Warmteproductie 90 kWh
elektriciteitsverbruik 21.5 kWh
mCOP 4.18

Inclusief BUH
Warmteproductie 100 kWh
elektriciteitsverbruik 32 kWh
mCOP 3.13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Als je een element gebruikt, dan moet je naar mijn mening dat gebruik gewoon bij het SWW electra optellen, want je gooit die hitte niet weg, dat gaat lekker in je warm water zitten; dus niet-mee rekenen is jezelf voor de gek houden.
En de stilstandsverliezen? die tel ik niet bij mijn koelen op, want ik heb nog niet gekoeld, en ben dit ook niet van plan, want niet nodig in mijn oude hok. @Andrehj Dus niet mee rekenen is ook niet eerlijk, en niet iedereen kàn koelen (met de WP), dus netjes bij je SWW optellen, want die stilstandsverliezen worden uitsluitend veroorzaakt door dat je water warm wilt maken/houden, nergens anders voor.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

De SWW COP is volgens m'n FTC5 controller over juni 70 / 28 = 2.50.

De rest tovert met getallen geloof ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:06
SebastiaanPs schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:42:
[...]

Het maakt nogal uit of deze cijfers inclusief of exclusief BUH verbruik voor legionella runs zijn.

Mijn getallen van juli:

Exclusief BUH, d.w.z. BUH verbruik in mindering gebracht op zowel warmteproductie als elektriciteitsverbruik, obv COP=1.
Warmteproductie 90 kWh
elektriciteitsverbruik 21.5 kWh
mCOP 4.18

Inclusief BUH
Warmteproductie 100 kWh
elektriciteitsverbruik 32 kWh
mCOP 3.13
Klopt, ik doe geen lego en gebruik dus geen BUH.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:42:
Je hebt helemaal gelijk. Bovenstaand waren mijn getallen zonder het deel wat het dompelelement tijdens de legionellacyclus heeft verbruikt.
Zeker in de zomermaanden waarin er maar weinig SWW verbruikt wordt (koud water is vrij warm) en het rendement van de compressor hoog is, is de invloed van die tweewekelijkse legionellacyclus nogal groot.
Excl het dompelelement was het dus 4.02 in juli en 4.10 in juni.
Incl het dompelelement (verbruik én opbrengst) was het 3.07 in juli en 3.28 in juni.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:50:
En de stilstandsverliezen? die tel ik niet bij mijn koelen op, want ik heb nog niet gekoeld, en ben dit ook niet van plan, want niet nodig in mijn oude hok. @Andrehj Dus niet mee rekenen is ook niet eerlijk, en niet iedereen kàn koelen (met de WP), dus netjes bij je SWW optellen, want die stilstandsverliezen worden uitsluitend veroorzaakt door dat je water warm wilt maken/houden, nergens anders voor.
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.
De (thermische) stilstandsverliezen van het SWW tel ik uiteraard bij het SWW-verbruik op. Kan ook niet anders, want ik kan de output van het SWW-vat niet meten, enkel wat er aan warmte in gaat.
Ik had het over het (elektrische) standbyverbruik van de WP. Dát tel ik bij het verbruik voor koelen op, net zoals Mitsubishi dat zelf ook doet.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 07-08-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:47
Andrehj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:03:
@Mooper Mijn mCOP voor SWW in juli was 4.02. In juni zelfs 4.10 (toen was het wat warmer buiten). Jaargemiddeld zit ik tussen de 3.31 en 3.46. Het standbyverbruik van de WP voor de zomer reken ik bij het koelen, net zoals Mitsubishi dat zelf ook doet.
Over hoe je je energiekosten voor SWW kunt verbeteren heb ik al eens een uitgebreide post gemaakt: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik heb al enkele punten uitgevoerd, behalve de zaken die met installatie te maken hebben omdat het nieuwbouw betrof.

Ik ga eens kijken wat het effect is als ik de BUH uitzet voor SWW, dit is een van de adviezen die ik ook eerder heb gezien in dit forum.

Ik zie ook dat er gemeten wordt met of zonder element door jullie, dat is me nog even onbekend. Ik lees het nu af van de FTC net als @stin00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:21
Andrehj schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:56:
Alklima heeft afgelopen maandag een instructievideo online gezet over hoe je van de bestaande Melcloud omgeving kunt overstappen naar Melcloud Home:
[YouTube: Zo stap je over naar MELCloud Home. Mitsubishi Electric helpt.]
Ik vind het maar een vaag verhaal. Eerst moet je in de bestaande Melcloud alle serienummers etc noteren, maar in het tweede deel van de video wordt helemaal niet meer uitgelegd wat je dan met die opgeschreven serienummers moet doen... :?
Ook is mij niet duidelijk wat de meerwaarde is van de nieuwe app.
En omdat dan hoogstwaarschijnlijk ook Melcloud2Domoticz omvalt (die verwijst immers naar de oude omgeving), blijf ik nog maar even bij de oude.
@Andrehj Wow, dat is een omslachtig gedoe.
En wat is het voordeel van deze nieuwe app tov Melcloud as is? En verdwijnt Melcloud, wanneer. Even opzoeken welke adaptors dan niet meer werken (van mijn 5 jaar oude LL WP?)
En wat gebeurt er met de oude data, verlies je die?
Overigens, zoals @woekele ook opmerkt, vanaf ca. 2.20 in de video wordt het gebruik van de eerder genoteerde gegevens besproken. Volgens mij kan het ook met het scannen van de QR codes.
Eerst maar eens wat onderzoeken.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:29:
[...]

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.
De stilstandsverliezen van het SWW tel ik uiteraard bij het SWW-verbruik op. Kan ook niet anders, want ik kan de output van het SWW-vat niet meten, enkel wat er aan warmte in gaat.
Ik had het over het standbyverbruik van de WP. Dát tel ik bij het verbruik voor koelen op, net zoals Mitsubishi dat zelf ook doet.
Ach, het zijn maar woorden, maar voor mij is het standbye verbruik precies hetzelfde (in dit geval) als stilstandsverlies: de wp verbruikt energie, zonder dat daar iets tegenover staat in de vorm van geleverde warmte, als verwarming, noch SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:21
EVfan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:54:
[...]

@Andrehj Wow, dat is een omslachtig gedoe.
En wat is het voordeel van deze nieuwe app tov Melcloud as is? En verdwijnt Melcloud, wanneer. Even opzoeken welke adaptors dan niet meer werken (van mijn 5 jaar oude LL WP?)
En wat gebeurt er met de oude data, verlies je die?
Overigens, zoals @woekele ook opmerkt, vanaf ca. 2.20 in de video wordt het gebruik van de eerder genoteerde gegevens besproken. Volgens mij kan het ook met het scannen van de QR codes.
Eerst maar eens wat onderzoeken.
Net even gecontroleerd. Zelfs mijn een jaar geleden geïnstalleerde Monobloc heeft de versie E adaptor, die dus niet met MELcloud Home werkt.
Dus die van de airco is zeker te oud.
Maar 1 jaar oud en dan je product laten vallen!
Geen beste beurt, netjes gezegd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:20:
Net even gecontroleerd. Zelfs mijn een jaar geleden geïnstalleerde Monobloc heeft de versie E adaptor, die dus niet met MELcloud Home werkt.
Geen idee hoe je bij de versie E komt.
In het filmpje wordt (bij 3:19) alleen gezegd dat de oude wifi adapter types PAC-WF-010 en MAC-557 niet meer werken met Melcloud home.
Ik weet niet wanneer die beiden op de markt kwamen, maar in 2020 kocht ik al de 567 (voluit MAC-567IF-E) en inmiddels is al weer een paar jaar de 587 uit.
Geen idee vanaf wanneer de 567 is geleverd, maar in een handboek uit 2018 komt die al voor, dus die niet meer bruikbare types zullen zeker ouder dan 7 jaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 07-08-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
stin00 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

De SWW COP is volgens m'n FTC5 controller over juni 70 / 28 = 2.50.

De rest tovert met getallen geloof ik :+
Volgens de FTC 2,85 incl legionella (eens per 2 weken) en naar 55 graden toe… wel alles op zonnestroom, couldn’t care less ;)
Pagina: 1 ... 187 188 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero