Acties:
  • +2 Henk 'm!
Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ja, buiten WP doet het.
We wonen hier nu sinds zaterdag en sinds die tijd is er iedere dag gedouched. De buitenunit springt daarna aan om weer bij te warmen.
Nu ik vermoed dat er iets met die heater niet goed is, heb ik net SWW weer teruggezet naar 55. De buiten unit sprong direct weer aan.

[...]

De keren dat het bliksem icoontje in beeld was heb ik even op de meter gekeken (nog geen p1 reader in gebruik hier) maar dat was echt geen 2 kw, eerder 200 watt.

Mijn vermoeden voor nu, correct me if I'm wrong:

1 keer per week wil hij een legionella run doen naar xx graden. Dat doet hij op de buitenunit. De laatste paar graden wil hij op de dompelaar doen. Die laatste is stuk of niet goed aangesloten waardoor hij tot in het oneindige daarop blijft staan. Tot ik met mijn tengels weer in het service menu ga, waardoor de legionella run onderbroken word. Na het service menu te verlaten zet het ik het systeem weer aan, de SWW temperatuur is dan veel te laag waardoor de buitenunit weer in kicked en het in korte tijd weer op temperatuur heeft.
Stap 1 = minimaal een p1 meter halen maar eigenijk moet je gewoon een losse kwh meter voor je wp hebben, anders wordt je gebannen uit dit topic.

Meten = weten, gissen = missen

Heb je er al zo'n domotica kastje tussen zitten? Indien nee, dan is dat stap 2 :+

Als je heater niet werkt kan dat verschillende oorzaken hebben, maar zolang je niets meet blijft het gissen.

Zover ik weet doet hij lpp op buitenunit tot setpoint sww en gaat hij daarna verder op element.

Maar ik ken de nieuwste mitsu modellen niet, en ik gebruik geen lpp;)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 06-08-2025 21:56 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de groeten uit Twente :+
Hij heeft wel helemaal gelijk!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:29

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:57:
Met de groeten uit Twente :+
Hij heeft wel helemaal gelijk!
Stap 1 is niet zo nodig, de estimations van het device van @xoror met alle andere parameters doet genoeg ;). Die kWh meter is dan dure verificatie.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

P1 meter toevallig vandaag uit oude huis getrokken. Moet morgen eens kijken voor een tijdelijke server met ha.
Heb hier ook nog geen wifi of internet.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:54:
[...]

Stap 1 = minimaal een p1 meter halen maar eigenijk moet je gewoon een losse kwh meter voor je wp hebben, anders wordt je gebannen uit dit topic.
Dan ga ik er maar snel een aanschaffen :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miezie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

Stap 1 is niet zo nodig, de estimations van het device van @xoror met alle andere parameters doet genoeg ;). Die kWh meter is dan dure verificatie.
Ik weet niet hoe het met de huidige mitsu's zit, hebben die een eigen kwh meter? Die van mij iig niet (ftc5).

De logica van de mitsu is echt niet te volgen soms daarom spreek ik haar ook aan met "mevrouw" ;)

En kwh meter met een interval van <1 sec. Is het belangrijkste meetinstrument bij een WP, en echt noodzakelijk voor het doorgronden van problemen.
Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:09:
P1 meter toevallig vandaag uit oude huis getrokken. Moet morgen eens kijken voor een tijdelijke server met ha.
Heb hier ook nog geen wifi of internet.
Je ben bent verhuisd voor dat je internet hebt, en je domotica werkt? Weet je zeker dat je op het juiste forum zit? :+

Ik dacht dat jij vroeger zelfs een modje was toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Grolsch schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:16:
[...]

Ik weet niet hoe het met de huidige mitsu's zit, hebben die een eigen kwh meter? Die van mij iig niet (ftc5).

De logica van de mitsu is echt niet te volgen soms daarom spreek ik haar ook aan met "mevrouw" ;)

En kwh meter met een interval van <1 sec. Is het belangrijkste meetinstrument bij een WP, en echt noodzakelijk voor het doorgronden van problemen.
Ik zal je niet tegenspreken ;).

Nee, geen eigen kWh meter, maar een estimation van het realtime gebruik. Plus… een hele rits modbus registers waar je normaal zit te tikken in de FTC. Gewoon zo op een webpagina.

Denk dat dat uiteindelijk meer zegt dan een energieverbruik. Mevrouw hier gebruikt z’n element niet bij legionella, ook zoiets ;).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

Die laatste is een goede opmerking. Hoeveel kw trekt dat opwarmen op stroom?
Ook je bericht verderop geeft te kennen dat het elektrisch element niet is aangesloten en/of de automaat in de binnenunit uit staat. Even de spanning van de warmtepomp afschakelen, frontmantel binnenunit eraf halen en de 20A automaat rechts naast de hoofdprintplaat controleren of deze tuimelschakelaar omhoog staat en of er aan de bovenzijde een kabel op aangesloten zit.

Dan heb je vrij snel het antwoord, ook dat de temperatuur niet oploopt zegt al genoeg...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DutchWing schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Ook je bericht verderop geeft te kennen dat het elektrisch element niet is aangesloten en/of de automaat in de binnenunit uit staat. Even de spanning van de warmtepomp afschakelen, frontmantel binnenunit eraf halen en de 20A automaat rechts naast de hoofdprintplaat controleren of deze tuimelschakelaar omhoog staat en of er aan de bovenzijde een kabel op aangesloten zit.

Dan heb je vrij snel het antwoord, ook dat de temperatuur niet oploopt zegt al genoeg...
Echt .. serieus .. daar heb ik dus recent een foto van gemaakt.
Wat denk je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8Ia3R0Ib4Em2yOo7taGbq9FD2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I79HVH2nUV8stu6jx6hYpRX3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik had gisteren een legionella-run gedaan door om 5 voor 10 de legionella-run op 10:00 uur in te stellen en op 'elke 1 dagen'. Na de run heb ik het naar 14:00 uur gezet en op elke 7 dagen. Maar blijkbaar vond hij het toch nodig vandaag om 14:00 alweer een legionella-run te doen (slaat dat ding intern een datum op of zo en overschrijft hij die niet als je de instelling daarna aanpast?). Het SWW-water was nog ongeveer 59 graden. Volgens mij heeft hij de maximum tijd (3 uur in mijn geval) staan stampen en is het uiteindelijk gelukt het sww-water naar 61 graden te krijgen. Ik ga ook maar eens nakijken of de BUH wel is aangesloten/ingeschakeld. Wellicht heeft het ook met dip-switches te maken. En hopelijk gaat hij nu morgen niet wéér een legionalle-run doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Echt .. serieus .. daar heb ik dus recent een foto van gemaakt.
Wat denk je?

[Afbeelding]
Staat uit :) (staat er zelfs bij OFF links van de tuimelaar)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 06-08-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, probleem opgelost :+

Die van mij was destijds lastiger, op het element zelf zit ook een thermische beveiliging, die lag er bij mij toen uit......

Uiteraard gerepareerd en vervolgens de schakelaar uitgezet 8 jaar geleden, en ik heb het element nooit gemist.

[ Voor 79% gewijzigd door Grolsch op 06-08-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miezie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Ik zal je niet tegenspreken ;).

Nee, geen eigen kWh meter, maar een estimation van het realtime gebruik. Plus… een hele rits modbus registers waar je normaal zit te tikken in de FTC. Gewoon zo op een webpagina.

Denk dat dat uiteindelijk meer zegt dan een energieverbruik. Mevrouw hier gebruikt z’n element niet bij legionella, ook zoiets ;).
Al die info is zeker leuk, maar bij echt storing zoeken blijft het e-verbruik gewoon en hele belangrijke parameter. Zo herken je defrosts, pendelgedrag en niet werkende elementen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik ben het wel met Miezie eens: Je kunt aan de hand van de Modbus of CN105-data echt al heel veel analyseren en optimaliseren. ik heb er wel een kwh-meter tussen zitten, maar gebruik die vooral voor de lange termijn-data per dag/week/maand. Zelden om het gedrag te analyseren/optimaliseren.

Maar ik heb dan ook in bijna 4 jaar nog geen niet-werkend element gehad. In die situatie is een kwh-meter wel handig. Defrosts en pendelgedrag kun je prima uitlezen uit de Procon (defrost is een apart register en pendelgedrag herkennen is niet moeilijker dan kijken naar "frequentie = 0").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

P1 en cn105 liggen allemaal klaar, maar heeft gewoon niet de hoogste prio bij een nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerst maar eens zwembad en braaihok verkopen. Iemand?
Mooi dat het is opgelost!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:48:
P1 en cn105 liggen allemaal klaar, maar heeft gewoon niet de hoogste prio bij een nieuwe woning.
Moet nu even aan mijn nieuwe woning denken: allerlei plannen.. uiteindelijk pas een half jaar later wat aan de slag gegaan. Inmiddels was het project van xoror daar, had ik al een procon in het vooruit gezocht en gekocht en dus nooit aangesloten… en ben je een hele winter en zomer bezig met zoeken naar het moment van tevredenheid.

Wel leerzaam! Maar die computer die er al hing vanaf dag 1 was niet zo nuttig :-). Have fun na deze debug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
woekele schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:31:
Ik had gisteren een legionella-run gedaan door om 5 voor 10 de legionella-run op 10:00 uur in te stellen en op 'elke 1 dagen'. Na de run heb ik het naar 14:00 uur gezet en op elke 7 dagen. Maar blijkbaar vond hij het toch nodig vandaag om 14:00 alweer een legionella-run te doen (slaat dat ding intern een datum op of zo en overschrijft hij die niet als je de instelling daarna aanpast?). Het SWW-water was nog ongeveer 59 graden. Volgens mij heeft hij de maximum tijd (3 uur in mijn geval) staan stampen en is het uiteindelijk gelukt het sww-water naar 61 graden te krijgen. Ik ga ook maar eens nakijken of de BUH wel is aangesloten/ingeschakeld. Wellicht heeft het ook met dip-switches te maken. En hopelijk gaat hij nu morgen niet wéér een legionalle-run doen.
Ja, als je naar 'start tijd' gaat, kan je zien wanneer de eerstvolgende datum gepland staat. Deze wordt gemaakt aan de hand van de instellingen na het starten van het huidige legionella programma. Hij zal de datum alleen wijzigen als de nieuwe instelling een eerdere datum zal geven. Dan wordt de datum berekend vanaf het moment van wijzigen van instelling.

Je zal dus voortaan eerst de dag moeten wijzigen voordat de run start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Koffie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:48:
Geen prioriteit???

Een maand of 3 zonder keuken houden we nog wel vol, maar internet lijkt mij toch prio 1 voor een tweaker ;)

In Twente is de koelkast prio 1, maar daar woon je volgens mij niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

pascallj schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Ja, als je naar 'start tijd' gaat, kan je zien wanneer de eerstvolgende datum gepland staat. Deze wordt gemaakt aan de hand van de instellingen na het starten van het huidige legionella programma. Hij zal de datum alleen wijzigen als de nieuwe instelling een eerdere datum zal geven. Dan wordt de datum berekend vanaf het moment van wijzigen van instelling.

Je zal dus voortaan eerst de dag moeten wijzigen voordat de run start.
ik kan dat niet zien volgens mij. Start tijd is gewoon een instelling die ik van 00:00 - 24:00 kan instellen. Maar er is geen datum te zien. Ik heb de FTC7 en heb het kastje met touchscreen dat aan de binnen-unit kan hangen in de woonkamer hangen (bedraad). Ik zie in YouTube: Mitsubishi Ecodan Legionella Settings Guide dat je het op het op een ouder? kastje wel kan zien.

Ik zag trouwens in de manual dat de ERSF-VM2E i.c.m. een PUZ claimt dat ze tot 70 graden kunnen verwarmen i.p.v. 60 wat bij andere (eerdere?) modellen staat. Misschien dat daarom m'n heater niet bijspringt tot op heden. De automaat staat bij mij wel ingeschakeld en is ook aangesloten. Ik zie ook een label van een 2kW heater hangen. De DIP-switches lijken ook allemaal in orde. Ik ga zien wat er gebeurt bij de volgende legionella run. Die heb ik op 70 graden gezet voor een test :D

Wat me trouwens nog opviel in de binnen-unit: er zit een soort van overstort-ventiel in aan de rechterkant. Met daaronder een gat in de behuizing. Dat gat zit niks op aangesloten. Mocht er water uit de overstort komen, komt het dus op de grond. Er is ook een ander gat in de bodem van de behuizing, meer naar links. Daarin zit wel een soort rubber ring, een soort trechtertje en daaronder een afvoerbuis. Maar boven dit gaat zit geen overstort o.i.d. Is dit weer een f*ck up van de installateur? Het valt me trouwens nog mee dat er geen enorme rioollucht uit de afvoerbuis komt, want er zit verder niks op aangesloten tot aan de sifon (die waarschijnlijk droog staat dan). En valt me ook mee dat er nog geen water uit de binnen-unit gekomen is tot op heden. Als ik de handleiding goed begrijp, hoort de afvoer wel aangesloten te zijn bij de overstort, en komt er water uit als je gaat koelen (wat ik inderdaad (nog) niet doe).

Edit:
Andrehj schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:56:
Alklima heeft afgelopen maandag een instructievideo online gezet over hoe je van de bestaande Melcloud omgeving kunt overstappen naar Melcloud Home:
[YouTube: Zo stap je over naar MELCloud Home. Mitsubishi Electric helpt.]
Ik vind het maar een vaag verhaal. Eerst moet je in de bestaande Melcloud alle serienummers etc noteren, maar in het tweede deel van de video wordt helemaal niet meer uitgelegd wat je dan met die opgeschreven serienummers moet doen... :?
weet niet of het filmpje inmiddels is aangepast, maar ze laten weldegelijk zien dat je in de nieuwe app ook weer het type/serienummer moet opgeven.

Heeft iemand trouwens een werkende link naar de SD Card Tool? Ik heb geen account bij Alklima en kan het dan niet downloaden...

[ Voor 20% gewijzigd door woekele op 07-08-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:59
Mag ik vragen wat jullie COP's zijn m.b.t. SSW in de zomer? Ik heb een gemiddelde van 2,39 in de zomermaanden, en 2,41 over het gehele jaar. Ik had eigenlijk verwacht dat het in de zomer veel hoger zou uitvallen.

Ik heb SWW ingesteld op de volgende instellingen:
  • Warm water (zomer): 47°C
  • SSW daling: 5°C
  • SSW stand: ECO
  • Warmtevraag: Normaal
  • Legionella temperatuur: 60°C
  • Legionella interval: per 14 dagen
  • Planning: elke dag tussen 13:00 en 17:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
@Mooper Mijn COP voor SWW over de afgelopen maand is gemiddeld 3,86.

Echter er zijn ook stilstandsverliezen die op het conto van verwarmen komen, ondanks dat deze hard uit staat. Daarom vind ik dat je die verliezen bij de SWW kosten op moet tellen, en dan is mijn gemiddelde COP over diezelfde periode 2,77

De logica daarvan is, dat de COP oneindig hoog zou zijn, als de pomp helemaal hard uit staat; tussen de SWW sessies de wp helemaal uitschakelen, om stilstand verliezen te voorkomen, is geen optie natuurlijk.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mooper Mijn mCOP voor SWW in juli was 4.02. In juni zelfs 4.10 (toen was het wat warmer buiten). Jaargemiddeld zit ik tussen de 3.31 en 3.46. Het standbyverbruik van de WP voor de zomer reken ik bij het koelen, net zoals Mitsubishi dat zelf ook doet.
Over hoe je je energiekosten voor SWW kunt verbeteren heb ik al eens een uitgebreide post gemaakt: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:24
Mooper schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:40:
Mag ik vragen wat jullie COP's zijn m.b.t. SSW in de zomer? Ik heb een gemiddelde van 2,39 in de zomermaanden, en 2,41 over het gehele jaar. Ik had eigenlijk verwacht dat het in de zomer veel hoger zou uitvallen.

SWW: 3.8 COP 28kW in
Koeling: 5.1 COP 126kWh in

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Naalroc @Andrehj @Bschnitz
Het maakt nogal uit of deze cijfers inclusief of exclusief BUH verbruik voor legionella runs zijn.

Mijn getallen van juli:

Exclusief BUH, d.w.z. BUH verbruik in mindering gebracht op zowel warmteproductie als elektriciteitsverbruik, obv COP=1.
Warmteproductie 90 kWh
elektriciteitsverbruik 21.5 kWh
mCOP 4.18

Inclusief BUH
Warmteproductie 100 kWh
elektriciteitsverbruik 32 kWh
mCOP 3.13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Als je een element gebruikt, dan moet je naar mijn mening dat gebruik gewoon bij het SWW electra optellen, want je gooit die hitte niet weg, dat gaat lekker in je warm water zitten; dus niet-mee rekenen is jezelf voor de gek houden.
En de stilstandsverliezen? die tel ik niet bij mijn koelen op, want ik heb nog niet gekoeld, en ben dit ook niet van plan, want niet nodig in mijn oude hok. @Andrehj Dus niet mee rekenen is ook niet eerlijk, en niet iedereen kàn koelen (met de WP), dus netjes bij je SWW optellen, want die stilstandsverliezen worden uitsluitend veroorzaakt door dat je water warm wilt maken/houden, nergens anders voor.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

De SWW COP is volgens m'n FTC5 controller over juni 70 / 28 = 2.50.

De rest tovert met getallen geloof ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:24
SebastiaanPs schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:42:
[...]

Het maakt nogal uit of deze cijfers inclusief of exclusief BUH verbruik voor legionella runs zijn.

Mijn getallen van juli:

Exclusief BUH, d.w.z. BUH verbruik in mindering gebracht op zowel warmteproductie als elektriciteitsverbruik, obv COP=1.
Warmteproductie 90 kWh
elektriciteitsverbruik 21.5 kWh
mCOP 4.18

Inclusief BUH
Warmteproductie 100 kWh
elektriciteitsverbruik 32 kWh
mCOP 3.13
Klopt, ik doe geen lego en gebruik dus geen BUH.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:42:
Je hebt helemaal gelijk. Bovenstaand waren mijn getallen zonder het deel wat het dompelelement tijdens de legionellacyclus heeft verbruikt.
Zeker in de zomermaanden waarin er maar weinig SWW verbruikt wordt (koud water is vrij warm) en het rendement van de compressor hoog is, is de invloed van die tweewekelijkse legionellacyclus nogal groot.
Excl het dompelelement was het dus 4.02 in juli en 4.10 in juni.
Incl het dompelelement (verbruik én opbrengst) was het 3.07 in juli en 3.28 in juni.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:50:
En de stilstandsverliezen? die tel ik niet bij mijn koelen op, want ik heb nog niet gekoeld, en ben dit ook niet van plan, want niet nodig in mijn oude hok. @Andrehj Dus niet mee rekenen is ook niet eerlijk, en niet iedereen kàn koelen (met de WP), dus netjes bij je SWW optellen, want die stilstandsverliezen worden uitsluitend veroorzaakt door dat je water warm wilt maken/houden, nergens anders voor.
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.
De (thermische) stilstandsverliezen van het SWW tel ik uiteraard bij het SWW-verbruik op. Kan ook niet anders, want ik kan de output van het SWW-vat niet meten, enkel wat er aan warmte in gaat.
Ik had het over het (elektrische) standbyverbruik van de WP. Dát tel ik bij het verbruik voor koelen op, net zoals Mitsubishi dat zelf ook doet.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 07-08-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:59
Andrehj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:03:
@Mooper Mijn mCOP voor SWW in juli was 4.02. In juni zelfs 4.10 (toen was het wat warmer buiten). Jaargemiddeld zit ik tussen de 3.31 en 3.46. Het standbyverbruik van de WP voor de zomer reken ik bij het koelen, net zoals Mitsubishi dat zelf ook doet.
Over hoe je je energiekosten voor SWW kunt verbeteren heb ik al eens een uitgebreide post gemaakt: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik heb al enkele punten uitgevoerd, behalve de zaken die met installatie te maken hebben omdat het nieuwbouw betrof.

Ik ga eens kijken wat het effect is als ik de BUH uitzet voor SWW, dit is een van de adviezen die ik ook eerder heb gezien in dit forum.

Ik zie ook dat er gemeten wordt met of zonder element door jullie, dat is me nog even onbekend. Ik lees het nu af van de FTC net als @stin00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:24
Andrehj schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:56:
Alklima heeft afgelopen maandag een instructievideo online gezet over hoe je van de bestaande Melcloud omgeving kunt overstappen naar Melcloud Home:
[YouTube: Zo stap je over naar MELCloud Home. Mitsubishi Electric helpt.]
Ik vind het maar een vaag verhaal. Eerst moet je in de bestaande Melcloud alle serienummers etc noteren, maar in het tweede deel van de video wordt helemaal niet meer uitgelegd wat je dan met die opgeschreven serienummers moet doen... :?
Ook is mij niet duidelijk wat de meerwaarde is van de nieuwe app.
En omdat dan hoogstwaarschijnlijk ook Melcloud2Domoticz omvalt (die verwijst immers naar de oude omgeving), blijf ik nog maar even bij de oude.
@Andrehj Wow, dat is een omslachtig gedoe.
En wat is het voordeel van deze nieuwe app tov Melcloud as is? En verdwijnt Melcloud, wanneer. Even opzoeken welke adaptors dan niet meer werken (van mijn 5 jaar oude LL WP?)
En wat gebeurt er met de oude data, verlies je die?
Overigens, zoals @woekele ook opmerkt, vanaf ca. 2.20 in de video wordt het gebruik van de eerder genoteerde gegevens besproken. Volgens mij kan het ook met het scannen van de QR codes.
Eerst maar eens wat onderzoeken.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:29:
[...]

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.
De stilstandsverliezen van het SWW tel ik uiteraard bij het SWW-verbruik op. Kan ook niet anders, want ik kan de output van het SWW-vat niet meten, enkel wat er aan warmte in gaat.
Ik had het over het standbyverbruik van de WP. Dát tel ik bij het verbruik voor koelen op, net zoals Mitsubishi dat zelf ook doet.
Ach, het zijn maar woorden, maar voor mij is het standbye verbruik precies hetzelfde (in dit geval) als stilstandsverlies: de wp verbruikt energie, zonder dat daar iets tegenover staat in de vorm van geleverde warmte, als verwarming, noch SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:54:
[...]

@Andrehj Wow, dat is een omslachtig gedoe.
En wat is het voordeel van deze nieuwe app tov Melcloud as is? En verdwijnt Melcloud, wanneer. Even opzoeken welke adaptors dan niet meer werken (van mijn 5 jaar oude LL WP?)
En wat gebeurt er met de oude data, verlies je die?
Overigens, zoals @woekele ook opmerkt, vanaf ca. 2.20 in de video wordt het gebruik van de eerder genoteerde gegevens besproken. Volgens mij kan het ook met het scannen van de QR codes.
Eerst maar eens wat onderzoeken.
Edit: wifi adaptor see below.

[ Voor 16% gewijzigd door EVfan op 07-08-2025 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:20:
Net even gecontroleerd. Zelfs mijn een jaar geleden geïnstalleerde Monobloc heeft de versie E adaptor, die dus niet met MELcloud Home werkt.
Die versie E in je post snap ik niet.
In het filmpje wordt (bij 3:19) alleen gezegd dat de oude wifi adapter types PAC-WF-010 en MAC-557 niet meer werken met Melcloud home.
Ik weet niet wanneer die beiden op de markt kwamen, maar in 2020 kocht ik al de 567 (voluit MAC-567IF-E) en inmiddels is al weer een paar jaar de 587 uit.
Geen idee vanaf wanneer de 567 is geleverd, maar in een handboek uit 2018 komt die al voor, dus die niet meer bruikbare types zullen zeker ouder dan 7 jaar zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 07-08-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

stin00 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

De SWW COP is volgens m'n FTC5 controller over juni 70 / 28 = 2.50.

De rest tovert met getallen geloof ik :+
Volgens de FTC 2,85 incl legionella (eens per 2 weken) en naar 55 graden toe… wel alles op zonnestroom, couldn’t care less ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:35:
[...]

Die versie E in je post snap ik niet.
In het filmpje wordt (bij 3:19) alleen gezegd dat de oude wifi adapter types PAC-WF-010 en MAC-557 niet meer werken met Melcloud home.
Ik weet niet wanneer die beiden op de markt kwamen, maar in 2020 kocht ik al de 567 (voluit MAC-567IF-E) en inmiddels is al weer een paar jaar de 587 uit.
Geen idee vanaf wanneer de 567 is geleverd, maar in een handboek uit 2018 komt die al voor, dus die niet meer bruikbare types zullen zeker ouder dan 7 jaar zijn.
@Andrehj
Klopt, ik heb zojuist de adaptor uit de houder genomen, en de adaptor in mijn WP is MAC-587, dus een jongere versie. De adaptor in mijn LL WP (5 jaar oud) moet ik nog wel controleren.
Excuus voor de verwarring.
Zal de post aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:40
Sww = 2,4 juni / juli incl legionella 1x per 14 dgn op wp ( 60gr / 1 uur stoken / 20 min vasthouden)

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Geen idee, maar ik kan Melcloudhome niet eens downloaden. Melding: niet beschikbaar in uw regio
Ik heb een iphone!

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 08-08-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cop sww voor juni was 4,0 bij mij, mei was 3,67.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 04:03
nessio schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:09:
Geen idee, maar ik kan Melcloudhome niet eens downloaden. Melding: niet beschikbaar in uw regio
Ik heb een iphone!
In de Google Play Store is MelCloud home helemaal niet te vinden.... dus het is nogal een rommelige launch van hun nieuwe app.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Klopt. Maar hier staat met veel bladie blah
https://mitsubishicomfort.nl/melcloud-home/
En ook alklima slaat op de trom.
https://alklima.nl/librar...Bedieningshandleiding.pdf

Zijn ze dronken of aan de drugs, maar zo wint ME de wedstrijd niet
Ongeloofwaardige clubs

[ Voor 45% gewijzigd door nessio op 10-08-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

woekele schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:33:
[...]

Wat me trouwens nog opviel in de binnen-unit: er zit een soort van overstort-ventiel in aan de rechterkant. Met daaronder een gat in de behuizing. Dat gat zit niks op aangesloten. Mocht er water uit de overstort komen, komt het dus op de grond. Er is ook een ander gat in de bodem van de behuizing, meer naar links. Daarin zit wel een soort rubber ring, een soort trechtertje en daaronder een afvoerbuis. Maar boven dit gat zit geen overstort o.i.d. Is dit weer een f*ck up van de installateur? Het valt me trouwens nog mee dat er geen enorme rioollucht uit de afvoerbuis komt, want er zit verder niks op aangesloten tot aan de sifon (die waarschijnlijk droog staat dan). En valt me ook mee dat er nog geen water uit de binnen-unit gekomen is tot op heden. Als ik de handleiding goed begrijp, hoort de afvoer wel aangesloten te zijn bij de overstort, en komt er water uit als je gaat koelen (wat ik inderdaad (nog) niet doe).
Kan iemand hier nog iets over zeggen? Hoort de afvoerbuis onder het overstortventiel te zitten?? Of is er een valide reden denkbaar reden dat hij onder een ander gat van de binnen-unit zit? Ik wil graag de koelfunctie in gebruik gaan nemen en wil natuurlijk niet dat de boel straks onder water komt te staan...

PS: riool-lucht begon laatst al op te treden, heb nu water in de sifon gegoten. Tijdelijk van dat probleem af dus.... Maar heb ook het idee dat dat misschien een droog-sifon had moeten zijn....

[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 10-08-2025 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:45:
Klopt. Maar hier staat met veel bladie blah
https://mitsubishicomfort.nl/melcloud-home/
En ook alklima slaat op de trom.
https://alklima.nl/librar...Bedieningshandleiding.pdf

Zijn ze dronken of aan de drugs, maar zo wint ME de wedstrijd niet
Ongeloofwaardige clubs
Geduld is een schone zaak… je wilt eea ongeveer tegelijk lanceren of publiceren, maar dat zal fout gegaan zijn.

Maar… als je alleen een warmtepomp hebt en de overgang betekent een hoop klussen met integraties met domotica software. Lijkt me dit het moment wel om de warmtepomp niet in de cloud te hangen? Is een andere discussie natuurlijk, maar dat alles lokaal draait voor zo’n ding is ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ter info: ik had legionella bij wijze van test op 70 graden gezet, omdat tot nu toe het booster-element nooit aan ging. Bij ongeveer 64 graden ging de buiten-unit uit en nam het booster element het over. Lijkt er dus op dat het gedrag wat opgeschoven is t.o.v. apparaten van mede-tweakers. Pas bij hogere temperatuur wordt het booster-element actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
woekele schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:47:
Ter info: ik had legionella bij wijze van test op 70 graden gezet, omdat tot nu toe het booster-element nooit aan ging. Bij ongeveer 64 graden ging de buiten-unit uit en nam het booster element het over. Lijkt er dus op dat het gedrag wat opgeschoven is t.o.v. apparaten van mede-tweakers. Pas bij hogere temperatuur wordt het booster-element actief.
Nou ik denk dat je gewoon het volgende kan doen.
setpoint legionella 60c, en setpoint sww op 56c. Na 56c zal het booster element het overnemen. Moet je kijken waar die op stonden ten tijde van je legionella run. De grens kan je namelijk gewoon zelf instellen. Ik denk niet dat ze dat hebben gewijzigd.

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 11-08-2025 17:33 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:31:
[...]

Nou ik denk dat je gewoon het volgende kan doen.
setpoint legionella 60c, en setpoint sww op 56c. Na 56c zal het booster element het overnemen. Moet je kijken waar die op stonden ten tijde van je legionella run. De grens kan je namelijk gewoon zelf instellen. Ik denk niet dat ze dat hebben gewijzigd.
Ehhhmmm, het SWW setpoint omhoog knallen om het boosterelement niet aan te laten gaan vanaf 48 graden was/is hier ook niet nodig.................. hij gaat gewoon niet aan. Ik ga het ook eens checken met legionella op 70. Kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie das raar, jij heb exact dezelfde unit als ik ?!
Ik heb alleen de ersd-vm2d. Mogelijk werkt een cylinder unit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mijn SWW setpoint heeft nooit hoger gestaan dan 52. Volgens mij stond hij toen de legionella-run vandaag begon zelfs op 42 (en de daadwerkelijke temperatuur was 46). Ik had hem tijdelijk zo laag gezet, omdat ik de stroom er een paar keer op/af had gehaald (vanwege het plaatsen van uitlees-apparatuur) en even geen SWW-run wou. Maar de hele legionella-run ging grotendeels zonder element. Pas ruim boven de 60 ging hij over op het element. Dat is dus met de combinatie ERSF-VM2E en PUZ-SWM100YAA.

In de installatie-handleiding staat ook dat de ERSF-VM2E i.c.m. de PUZ een flow temperature van 20-70 kan maken. Other models dan de combinatie met PUZ staat op 20-60. Mogelijk doet hij legionella daardoor ook langer zonder element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:06:
@Miezie das raar, jij heb exact dezelfde unit als ik ?!
Ik heb alleen de ersd-vm2d. Mogelijk werkt een cylinder unit anders?
Ik moet het even goed bekijken, ik kan de run niet boven de 60 instellen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuken
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:19
Ik heb gezocht in het forum, maar kan het zo 1-2-3 niet vinden. Kun je de tijd van de SWW run instellen ergens binnen de settings van de warmtepomp? Nu gaat de SWW run som 's nachts en dat is erg zonde van de zonne-energie. Liefst forceer ik de run ergens in de middag. PS: heeft iemand ook nog een YAML script voor Home assistant om de SWW run af te trappen automatisch op een bepaalde tijd? Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:26
Vraagje, ik heb sinds kort een 2 zone systeem met extra pomp. De interne pomp van de binnenunit draait wel voor de SWW, maar start de ftc de externe pompen ook eens in de x tijd om vastzitten te voorkomen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Als je niet verwarmd en ook niet koelt, dan blijft de externe pomp stilstaan; althans, bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ok, had dit nog wel gevonden in de installatiehandleiding:
"Pomp werkt korte tijd zonder reden. Vastloopbeveiliging werkt om kalkaanslag te voorkomen."
Maar dat gaat over de interne pomp, maar weet niet of de Z1 en Z2 pompen hier ook in worden meegenomen.
Ik hou het wel even in de gaten, als de pomp in de komende 2 weken niet draait, dan maak ik wel even een automation in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
keuken schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:47:
Ik heb gezocht in het forum, maar kan het zo 1-2-3 niet vinden. Kun je de tijd van de SWW run instellen ergens binnen de settings van de warmtepomp? Nu gaat de SWW run som 's nachts en dat is erg zonde van de zonne-energie. Liefst forceer ik de run ergens in de middag. PS: heeft iemand ook nog een YAML script voor Home assistant om de SWW run af te trappen automatisch op een bepaalde tijd? Dank alvast.
Ja hoor, op alle versies van de FTC controller zit gewoon een tijdklok ingebouwd. Daarmee kan je zowel verwarmen/koelen en SWW op een bepaalde tijd laten starten. Verwarmen gaat alleen als het nodig is, maar een SWW start altijd aan het begin van een bepaald blok.

Kijk even in de handleiding hoe je de tijdklok moet instellen (of speel een beetje met de controller, dan wordt het volgens mij vanzelf duidelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Blackraven schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:00:
Vraagje, ik heb sinds kort een 2 zone systeem met extra pomp. De interne pomp van de binnenunit draait wel voor de SWW, maar start de ftc de externe pompen ook eens in de x tijd om vastzitten te voorkomen?
Ja hoor, bij mij ook. Ongeveer 1 keer per dag worden alle pompen tegelijkertijd aangezet voor ongeveer een klein minuutje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
pascallj schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:49:
[...]

Ja hoor, bij mij ook. Ongeveer 1 keer per dag worden alle pompen tegelijkertijd aangezet voor ongeveer een klein minuutje.
Ik zie dit vooralsnog niet terug in de monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keuken schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:47:
Optie 1 is elke dag op een vast tijdstip een SWW run, dit kan je gewoon via de controller instellen. Moet je even opzoeken in de handleiding. Dan krijg je standaard elke dag op dat tijdstip een SWW run.
Optie 2 is met het ESP project van @xoror en Home Assistant regelen. Zie: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32.
Je kunt dan bijv om 13:00u het SWW setpoint omhoog gooien gedurende 2 uur, daarna weer verlagen. Dan krijg je om 13:00u alleen een SWW run als het nodig is. Zo doe ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Blackraven schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Ik zie dit vooralsnog niet terug in de monitoring.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7gt5FTZ-BKMOLhUI2a_0L1_yr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCQYEDhFXHRDsH9mhOrykmWD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnuQmtc8-45cOYnV4Up2sXs-Eu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8SUD16RZNCvpoOaHriNyOmJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SnE5V4GPINJ0_95VuAPpS3EgVY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckq9hT3h4AjtO4AVJncQPJ6h.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier twee dagen waarop ik geen andere acties had. Als je ook andere acties op een dag hebt, gebeurt het volgens mij niet. En het is blijkbaar ook korter dan een minuut, misschien monitor je niet vaak genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@pascallj hij hangt aan een ESP, zo te zien max. 5 seconden interval, dus dan zou hij die 15 sec. moeten detecteren.
Ik zal de prohibit heating voor zone 2 uitzetten om te kijken of dat nog verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:04:
@pascallj hij hangt aan een ESP, zo te zien max. 5 seconden interval, dus dan zou hij die 15 sec. moeten detecteren.
Ik zal de prohibit heating voor zone 2 uitzetten om te kijken of dat nog verschil maakt.
Weet je op welke poorten die pompen zitten? ik heb maar de eerste 2 pompen gemonitored, maar er zijn er meer.

maar misschien iets meer voor.mijn topic om dit te bespreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror Nee hoor, kan prima hier. De ESP geeft de status prima aan van de 3 pomp uitgangen. (water_pump_3_status is de pomp voor Z2).
Vraag is alleen of de vastloopbeveiliging het wel doet en zo nee, waarom bij mij niet.
Gaat mij dus vooral om pomp 3 voor zone 2, pomp 1 zit in de cilinderunit en die draait nagenoeg dagelijks voor SWW. (pomp 2 is niet aangesloten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoeqgzfzBAl5jSCrMX9887hsHvA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x5IQVVPGzsPrKY0g8KefgOuA.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ah als hij bij normaal bedrijf werkt. dan is het goed, dan lijkt de vastloop beveiliging niet te werken op een of andere manier. zal wel even navragen bij anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:20
Ik heb sinds vandaag dat elke keer deze melding in beeld komt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYWw1JFgTbipp4PxwK-4bKZ_PEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlnpB79UD3onygBtD3Zp6BZV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de error resetten, maar na een paar minuten/seconden popt hij weer op. Nu las ik dat het vaak een instellingfout is waarbij een thermistor niet goed staat. Daar heb ik de beschikbare opties geprobeerd, maar dat haalt niets uit. Dus die staat nu weer op Main.
Mijn installateur komt volgende week langs om er eens naar te kijken. Maar zijn er toevallig mensen bekend met dit probleem? Ik heb deze keer niets veranderd :) dus het is spontaan verschenen.

Grappig is trouwens dat nu in Melcloud staat dat de kamertemperatuur -39 graden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Wouterie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:11:
Ik heb sinds vandaag dat elke keer deze melding in beeld komt: [Afbeelding]

Ik kan de error resetten, maar na een paar minuten/seconden popt hij weer op. Nu las ik dat het vaak een instellingfout is waarbij een thermistor niet goed staat. Daar heb ik de beschikbare opties geprobeerd, maar dat haalt niets uit. Dus die staat nu weer op Main.
Mijn installateur komt volgende week langs om er eens naar te kijken. Maar zijn er toevallig mensen bekend met dit probleem? Ik heb deze keer niets veranderd :) dus het is spontaan verschenen.

Grappig is trouwens dat nu in Melcloud staat dat de kamertemperatuur -39 graden is...
Uit de handleiding: "J0 - Communication failure between FTC and wireless receiver - Check connection cable for damage or loose connections."

Heb je een draadloze thermostaat in gebruik toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie even checken of die home assistant actions goed staan (waar je toen permission voor moest geven). Hij krijgt een tijdje geen data door zo te zien dus is daar iets mis mee.

kan je de remote thermostat ip benaderen en geven die correcte waarden door?

volgende stap is bij je automation de traces nakijken of de temps worden doorgegeven aan de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@pascallj & @xoror Ik heb de draadloze thermostaat er juist een tijdje geleden tussenuit gehaald vanwege een verbouwing. De thermistor staat weer op Main RC, niet op Room RC-1 zoals eerder bij de draadloze thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie heb je de remote thermostat esp eruit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@xoror De Ecodan kijkt, als het goed is, nu helemaal niet meer naar de CNRF poort. Maar blijkbaar verwacht hij dus toch daar ergens een waarde te ontvangen. Wel gek, want die module heb ik er al weken geleden uit gehaald. Dat het nu pas problemen oplevert vind ik toch wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie als ie eruit is en je heb er niet meer naar verwezen dan is dat wel apart, en dan ook pas weken later...

je zou in history kunnen kijken vanaf wanneer je die error kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Ik ben nu een paar dagen een beetje aan het monitoren wat er gebeurd met koelen, maar kan er niet echt wijs uit worden hoe bepaald wordt op welk vermogen of met welke frequentie de WP gaat draaien. Sommige dagen moduleert de WP terug naar 20/28 Hz, maar op andere dagen blijft hij stabiel op 42 Hz en zal hij ook niet terugzakken ondanks dat ik in alle gevallen de gevraagde flow temperatuur ongeveer een graad boven de huidige flow temperatuur heb proberen te houden.

Kan iemand mij uitleggen (of de goede richting op sturen waar ik moet zoeken) waar dit van afhangt. Heeft het te maken met de buitentemperatuur, luchtvochtigheid of andere zaken? Volgens mij is het weer de afgelopen dagen toch vrijwel hetzelfde gebleven. Ben gewoon benieuwd en zou graag meer leren over de werking hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@pascallj Volgens mij hangt het van de buitenlucht temp af, maar waar de grenzen en bijbehorende temp's liggen, weet ik niet, ik koel zelf niet.
Ik heb zelf een fake buitenlucht temp. op 9°C om m'n ventilator 's nachts af te laten toeren bij koudere nachten.
@Grolsch Had jij niet ook zo iets maar dan om de compressor frequentie te sturen voor koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-08 17:53

wpp

Is het al iemand gelukt om de nieuwe Melcloud Home app aan de praat te krijgen? Mij lukt het niet om de wifi module MAC 587 IF-E te installeren. De app crasht zodra hij contact meet met de module en wil niet meer werken en blijft crashen tot dat het OS van mijn telefoon hem wegens systeembelasting in slaap sust. Ik gebruik een Samsung S22 met Android 15.

Wilmar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@pascallj Is toch afhankelijk van min vermogen van je WP, buiten temp en ingestelde Ta, flow rate en je afgifte ? Had je op alle dagen evenveel groepen open ?

Want als ik hier de Ta 0.5c verlaag, zie ik dat direct terug in de frequentie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU47Y6RBGz_b5kbhtnvJ4UYOwVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ULyzgR1Rje7iFkZNRuDej14r.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in de middag Ta naar 17c verlaagd, en in de avond weer naar 18c gedaan, je ziet direct effect op de frequentie. Mijn min output is 2.9kW, dus hij kan daar nooit onder zakken.

Dus volgens mij is het zo: Als je meer vermogen vraagt zal hij de bijpassende frequentie zoeken om dat te leveren, vraag je minder, dan zakt hij tot min vermogen en slaat hij af. Bepaalde frequenties lijken pas beschikbaar bij bepaalde buiten temps.

@Blackraven Heb van een FTC5 user met 2 zones gehoord dat bij hem ook geen vastzit functie zit. Alleen anti vries. Dus misschien is het pas later bijgekomen

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 13-08-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:43:
@pascallj Is toch afhankelijk van min vermogen van je WP, buiten temp en ingestelde Ta, flow rate en je afgifte ? Had je op alle dagen evenveel groepen open ?

[Afbeelding]

Ik heb in de middag Ta naar 17c verlaagd, en in de avond weer naar 18c gedaan, je ziet direct effect op de frequentie. Mijn min output is 2.9kW, dus hij kan daar nooit onder zakken.

Dus volgens mij is het zo: Als je meer vermogen vraagt zal hij de bijpassende frequentie zoeken om dat te leveren, vraag je minder, dan zakt hij tot min vermogen en slaat hij af. Bepaalde frequenties lijken pas beschikbaar bij bepaalde buiten temps.

@Blackraven Heb van een FTC5 user met 2 zones gehoord dat bij hem ook geen vastzit functie zit. Alleen anti vries. Dus misschien is het pas later bijgekomen
Ok ,nou gelukkig heeft ene @xoror toevallig een erg mooie ESP functionaliteit voor de ecodan gemaakt waarmee je dat prima zelf kan aansturen. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Blackraven schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:35:
@pascallj Volgens mij hangt het van de buitenlucht temp af, maar waar de grenzen en bijbehorende temp's liggen, weet ik niet, ik koel zelf niet.
Ik heb zelf een fake buitenlucht temp. op 9°C om m'n ventilator 's nachts af te laten toeren bij koudere nachten.
@Grolsch Had jij niet ook zo iets maar dan om de compressor frequentie te sturen voor koeling?
Klopt, pas als de Tbuiten sensor van de mitsu een temperatuur meet van +30 graden gaat de minimale frequentie terug naar 20HZ bij die van mij.

Daarom heb ik er een fakse sensor (NTC) tussen gesoldeerd welke dmv een wifi relais bordje wordt geschakeld.

Dus als mijn WP op koelen staat denkt de Mitsu dat het buiten +38 graden is waardoor deze keurig terug moduleert naar 20HZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
xoror schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:43:

[Afbeelding]

Het zal ongetwijfeld iets met het minimale vermogen te maken hebben, maar vraag mij af hoe dat zo kan verschillen. Ik heb geen zone regeling dus aan de flow verandert niets. Ook is de buitentemperatuur gisteren ten opzichte vandaag vrijwel hetzelfde. Ik ben er nog niet achter hoe ik het geproduceerde vermogen moet berekenen.

Mijn ingestelde Ta heb ik voor deze 'test' bewust 1 graad boven de huidige Ta gehouden, om te forceren dat hij op het laagste vermogen draait (althans dat was het doel). Bij een tijdje op 1,5 graad verschil slaat hij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@pascallj formule: output kW = flowrate / 60 * feed - return temp * 4.18
Bij behorende output van de grafieken boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SG9nFnga34GDgZ4mQF_sPjk6OA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/26ZBpU4IthBohafS1k0eXiD3.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat hij tegen 2.9kW aankomt als hij naar beneden moduleert, dus heb ik de TA verlaagd, omdat hij dan tegen zijn min vermogen aan hikt.

Moet je anders buiten temp, feed, return en frequentie plotten tussen de dagen, dan kan je wellicht zien wat er anders was.

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 13-08-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Klopt, pas als de Tbuiten sensor van de mitsu een temperatuur meet van +30 graden gaat de minimale frequentie terug naar 20HZ bij die van mij.

Daarom heb ik er een fakse sensor (NTC) tussen gesoldeerd welke dmv een wifi relais bordje wordt geschakeld.

Dus als mijn WP op koelen staat denkt de Mitsu dat het buiten +38 graden is waardoor deze keurig terug moduleert naar 20HZ.
Aah vandaar! Dat klinkt wel aannemelijk! Gisteren was het net boven de 30 graden en nu meet hij net eronder. Kan je ook verklaren waarom dit zo is? Lijkt mij dat je juist op wat koelere dagen minder vermogen zou willen en op warmere dagen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
wpp schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:36:
Is het al iemand gelukt om de nieuwe Melcloud Home app aan de praat te krijgen? Mij lukt het niet om de wifi module MAC 587 IF-E te installeren. De app crasht zodra hij contact meet met de module en wil niet meer werken en blijft crashen tot dat het OS van mijn telefoon hem wegens systeembelasting in slaap sust. Ik gebruik een Samsung S22 met Android 15.

Wilmar
Werkt hier wel, maar ik gebruik de app niet omdat de interface verschrikkelijk ruk is. Het aanmelden kostte ook veel tijd omdat de app bij mij nonstop foutmeldingen gaf. Geen idee meer hoe ik er doorheen ben gekomen, maar ik raad de app voor nu af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pascallj schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Aah vandaar! Dat klinkt wel aannemelijk! Gisteren was het net boven de 30 graden en nu meet hij net eronder. Kan je ook verklaren waarom dit zo is? Lijkt mij dat je juist op wat koelere dagen minder vermogen zou willen en op warmere dagen meer.
En het is ook niet bij elke Mitsu hetzelfde, ik heb het destijds getest met een "Föhn", dus het kan bij jouw type zo anders zijn.

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Vandaag koelen voor het eerst ingeschakeld. Het lijkt prima te werken so far. Aanvoer is nu 20.5 graden. Retour 23. Nog geen pendelgedrag gezien. Hij draait op 4kW, toen ik de bovenverdieping per ongeluk even dicht had gezet, ging hij naar 3kW. Mijn compressor draait momenteel op 16Hz. Flow zit op 23 liter per minuut.

Wat me wel verbaast is dat volgens de ESP de Status water pomp 2 ook op ON staat (net als pomp 1), maar volgens mij heb ik maar 1 pomp. En koelen geleverd/gebruikt en COP staan allemaal nog op 0.

En volgens mij heeft de installateur weer een paar dingen niet goed gedaan. De badkamer-groepen gaan niet dicht, terwijl dat zou moeten bij koelen. En beneden moet ik de ruimte-thermostaten hoog instellen om de groep open te houden. Boven moet ik de ruimte-thermostaten laag instellen om open te blijven. Maar goed, ik heb nu handmatig alles zo gezet dat alles open is, behalve de badkamer. Kan 'ie in elk geval z'n vermogen goed kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@woekele bij een enkel zone systeem zal pomp2 meestal gelijk zijn aan pomp1. Ook al heb je maar 1 pomp.
Het geleverd vermogen is per dag, en zie je pas na 0:00 de volgende dag. Je kan de realtime output zien wat hij nu realtime output aan vermogen.

Je kan meestal op je vloerverwarming controller iets instellen dat een zone dicht moet bij koeling. Althans bij mij wel, bij anderen moet je 1x per jaar wat handmatig omschakelen.

Ik heb nog nooit lager gezien dan 20hz, dus 16 is wel erg laag. Je kan best lager koelen? Ik draai nu 18c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik dacht: eerst maar eens rustig beginnen en daarom ingesteld op 21. Ik zal hem eens op 20 zetten, dank voor de tip.

De Uponor-kastjes op de verdeler krijgen een signaal van de WP dat koeling aan staat (tenminste, ik zag dat de 2 kabeltjes op betreffende poort op de WP-print zitten), daarop zouden ze moeten reageren door de badkamer-groep dicht te zetten, maar ik denk dat het niet volledig ingeregeld is door installateur (en blijkbaar staat de Uponor op de verdeler boven ook precies andersom ingesteld dan beneden bij koelen, aangezien de ruimte-thermostaten andersom werken, bij verwarmen is dit niet het geval).

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 13-08-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ah dan heb je ws hetzelfde als die van mij. Smatrix toevallig ? Daar kan je vrij eenvoudig zelf instellen in de installer settings

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik draai op Ta 17, en dan gaat hij soms na een run van 10 uur naar Ta 16, maar dus net niet pendelen.

Gaat hier al ruim 8 jaar goed, nog nooit geen condens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Smatrix zag ik op de ruimte-thermostaatjes-doos staan inderdaad. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik die dingen moet instellen. Even de handleiding opzoeken :D (overigens wil ik eigenlijk de ruimte-regeling toch amper gebruiken. Altijd alles open is de insteek (behalve dan de badkamers bij koelen).

PS: klopt het dat de ESP uptime telkens opnieuw begint met tellen? Hij staat nu op 700 seconden. Lijkt me gek dat hij 12 minuten geleden herstart zou zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door woekele op 13-08-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch Ik monitor alle relatieve luchtvochtigheid van de kamers, en hoogste is nu iets van 65% icm hoge temp (kamer op zuiden en oosten, dus hele dag volle zon) en dan kruipt de condensatie temp richting 17.5c.

Ik heb wel eens 16c gedaan maar toen merkt ik dat sommige vloeren klam aanvoelen, tegen condensatie aan.

@woekele Ja, dan is hij gereboot, ws netwerk uitgevallen, je kan history kijken als je HA heb. Als het goed is geeft hij ook reboot reden aan.

Wat betreft smatrix, gecondeleerd :P @#%@#@#% systeem. Je kan met die app even connecten. Heb je de wifi module ? Zo ja, dan kan je heel veel herbruiken van wat ik heb. Ws hebben ze die zooi ook als master/master geconfigged (want hij kan geen master / slave). Ik heb scripts om master/slave te emuleren, wat je ws wil. Je heb echt HA nodig...

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 13-08-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Oh, dan reboot hij best vaak. Netwerk... het AP zit vlakbij, goede verbinding, geen idee. Binnenkort HA in gebruik nemen, dan zullen we 't zien wellicht.

Wifi-module voor Uponor... niet dat ik weet :D Maar ze hebben het alleen ingezet voor ruimte-regeling op slaapkamers/badkamers, om groepen open/dicht te kunnen zetten. De woon/eetkamer/keuken heeft geen Uponor, maar alleen de FTC7. Dat is ook de enige die de WP in kan schakelen Dus op die manier toch master/slave denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 13-08-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
woekele schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:02:
Oh, dan reboot hij best vaak. Netwerk... het AP zit vlakbij, goede verbinding, geen idee. Binnenkort HA in gebruik nemen, dan zullen we 't zien wellicht.
Ik voel een advies van @xoror aankomen, vast IP instellen. ;)
Maar kan dit niet beter hier? Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

vast IP heb ik al ;) Via DHCP reservation. Of bedoel je echt een vast IP of het apparaat zelf instellen? Njah, zal ik verder in dat andere topic bespreken inderdaad :)

En ik ben al gepind aan 1 AP :) (een AP met een eigen SSID). Correctie: dit is NIET waar. Hij kan inderdaad switchen tussen AP's. Ik zal dit eens gaan aanpassen. Update: hij blijft nu lang up, dus dat zal inderdaad het probleem geweest zijn.

Een wifi-module zie ik niet. De apps van Uponor heb ik geprobeerd, maar verwijzen naar kastjes die ik niet zie/heb. Zal de handleiding eens doornemen hoe je met de < en > knop en de OK-knop zaken kunt instellen...

[ Voor 141% gewijzigd door woekele op 14-08-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Lees ander topic, ws moet je pinnen op dichtsbijzinde AP. Bepaalde merken willen die dingen nogal 'migreren'

Heb je ergens op een van je controller z'n kastje naast hangen met een lampje ? Dat is de wifi module, daarmee kan je alles instellen en je controller wat slimmer maken

https://www.uponor.com/nl...ling/uponor-smatrix-pulse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:56:
@Grolsch Ik monitor alle relatieve luchtvochtigheid van de kamers, en hoogste is nu iets van 65% icm hoge temp (kamer op zuiden en oosten, dus hele dag volle zon) en dan kruipt de condensatie temp richting 17.5c.

Ik heb wel eens 16c gedaan maar toen merkt ik dat sommige vloeren klam aanvoelen, tegen condensatie aan.

@woekele Ja, dan is hij gereboot, ws netwerk uitgevallen, je kan history kijken als je HA heb. Als het goed is geeft hij ook reboot reden aan.

Wat betreft smatrix, gecondeleerd :P @#%@#@#% systeem. Je kan met die app even connecten. Heb je de wifi module ? Zo ja, dan kan je heel veel herbruiken van wat ik heb. Ws hebben ze die zooi ook als master/master geconfigged (want hij kan geen master / slave). Ik heb scripts om master/slave te emuleren, wat je ws wil. Je heb echt HA nodig...
Bij mij nu 23 graden, 67RV = dauwpunt 16,55 graden.
TA is dan misschien 17 graden, maar de vloer zelf wordt geen 17 graden maar blijft warmer.
Ik heb de vloerverwarming er erg diep inliggen, dus bij mij gaat het goed, wat geen garantie bij een ander is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik kan nu koelen maar nog niet nodig:
Beneden 21,5
1e verdieping 21,5/22
2e verdieping 22/ 22,5
Rondom screens of pergolascherm.
En boven 22gr op het dak schakelt de wtw uit en bij 21, 5 weer aan en gaat bypass open

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 13-08-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
stin00 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Werkt hier wel, maar ik gebruik de app niet omdat de interface verschrikkelijk ruk is. Het aanmelden kostte ook veel tijd omdat de app bij mij nonstop foutmeldingen gaf. Geen idee meer hoe ik er doorheen ben gekomen, maar ik raad de app voor nu af.
Dank voor dit signaal.
Ik gebruik alleen de huidige Melcloud app.
Niet erg fijne bedieningsinterface, maar “alles went”.
Ik ga toch wachten met installeren tot dit installeren gewoon soepel verloopt en ik een beter beeld heb van de voordelen tov de huidige versie van Melcloud.
Heb je een idee waar de winst van de overgang voor de eenvoudige gebruiker zoals ik zit?
Want vooralsnog kan ik weinig inhoudelijke informatie vinden, anders dan de commerciële verhalen van Alklima.
Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik moet wel eens vaker dat interne filtertje schoonmaken.
Normaal heb ik altijd 25/26L/minuut, en soms zakt dat naar 22/23L/minuut

Ik zag hem net draaien op 20L/minuut, dat is wel erg uitzonderlijk, zo laag heb ik het nog nooit gezien.

Toch filtertje maar ff schoongemaakt, maar hij blijft op 20L/minuut draaien, wat volgens mij niet kan kloppen.

Kan de flowmeter smerig zijn ofzo :? En dan vraag 2 hoe maak ik die schoon ?

* Grolsch heeft blijkbaar last van een zonnesteek en was vergeten dat de Mitsu altijd eerst SWW gaat verwarmen als de unit uit is geweest.

Hij draait dus 20L/minuut over het SWW vat wat "normaal" is, en straks bij koelen gaat hij weer naar 26L/minuut "as usual" verwacht ik.

* Grolsch loopt snel naar de koelkast, hydrateren is belangrijk met deze temperaturen 8)

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 13-08-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Bij mij nu 23 graden, 67RV = dauwpunt 16,55 graden.
TA is dan misschien 17 graden, maar de vloer zelf wordt geen 17 graden maar blijft warmer.
Ik heb de vloerverwarming er erg diep inliggen, dus bij mij gaat het goed, wat geen garantie bij een ander is natuurlijk.
De vloeren gaan wel goed, maar je verdelers, heb je die gevoeld de metalen delen ? Bij mij voelden ze net wel wat vochtig aan, en ik zit ook op 17.8 condensatie temp. Dus Ta op 18.5 gezet, maar dan zit ik weer net op min vermogen van de WP (2.9kW). Hopelijk geen gependel. 24hz overigens hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb kunststof verdelers, dus lekker laten condenseren ;)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik besef als ik de reacties zo lees, dat ik de simpele thermostaat op mijn slaapkamer natuurlijk op een hoge warem setpoint moet zetten om zo die kamer mee te laten draaien als de WP op koelen staat?
Ik heb deze thermostaat bij oplevring direct op 5 graden gezet, omdat wij nooit de verwarming daar aan willen, maar nu in de zomer moet dat eigenlijk andersom begrijp ik (het is een simpele display met een aanduding van huidige temp en setpoint en met een draaiknop wijzig je de setpoint, meer opties zijn er niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Koffie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:23:
Ik besef als ik de reacties zo lees, dat ik de simpele thermostaat op mijn slaapkamer natuurlijk op een hoge warem setpoint moet zetten om zo die kamer mee te laten draaien als de WP op koelen staat?
Ik heb deze thermostaat bij oplevring direct op 5 graden gezet, omdat wij nooit de verwarming daar aan willen, maar nu in de zomer moet dat eigenlijk andersom begrijp ik (het is een simpele display met een aanduding van huidige temp en setpoint en met een draaiknop wijzig je de setpoint, meer opties zijn er niet).
Bij de Uponor systemen niet, daar schakelen alle thermostaten over zodra je gaat koelen en zal de werking dus omgedraaid worden. Mits alles correct is ingesteld en aangesloten natuurlijk. Bij m'n vader was 1 kamer verkeerd ingesteld en was de werking dus gespiegeld.

Maar het ligt helemaal aan jouw systeem of die daar weet van heeft of niet. Volgens mij kunnen sommige omschakelmodules deze werking ook omdraaien zonder dat de thermostaat daar weet van heeft. Maar dan zou je toch echt even meer informatie over de verdelers en thermostaat moeten plaatsen denk ik.
Pagina: 1 ... 188 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero