Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:06
StephanS1984 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:11:
Vraagje aan de dataverzamelaars. Wat geeft nu het beste overzicht om data uit te lezen i.c.m. Home Assistant bijvoorbeeld?
  • Procon
  • MELCloud met Wifi-module
  • DIY uitlezen via cn105 + esp32 (eenvoudiger alternatief waar een apart topic voor is)
Graag hoor ik de meningen waarvoor te kiezen.
Ik kom vanaf de Melcloud adapter i.c.m. Home Assistant, met name de polling frequentie en daaropvolgende blokkades en dan weer het veranderen van de inlog keys was voor mij een hoop gedoe.
Nu recentelijk overgestapt naar de ESP oplossing.
Qua kosten en uitlezing d:)b
oh en ik vergeet de enorme hoeveelheid automations die ik er nu aangeknoopt heb... 8)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vraagje aan de dataverzamelaars. Wat geeft nu het beste overzicht om data uit te lezen i.c.m. Home Assistant bijvoorbeeld?
  • Procon
  • DIY uitlezen via cn105 + esp32 (eenvoudiger alternatief waar een apart topic voor is)
Ik ben bevooroordeeld :+ Maar hier mijn mening:
- Procon compleet, maar duur al zijn de prijzen redelijk gedaald tegenwoordig 2e hands. Je heb alsnog een esp/pi + rs485 module nodig voor de modbus. Plus dat je voeding moet regelen voor die pi en esp. Ik heb een maand een procon gehad
- melcloud is handig vanwege de app, maar veel update perikelen en lastig te integreren. Ook downtime en data in de cloud.

Alle drie methoden halen data over cn105, waarbij je bij de procon wat meer vrijheid heb met zelf data ophalen aan de hand van de modbus registers. De esp32 heeft server control die 2 vorige niet hebben (waarmee je prohibits kan zetten). Er zit overigens nog meer in de esp zoals, realtime output power, input power, realtime opgewekte energie etc. Tevens kan je een melcloud/procon gewoon als slave erbij draaien als je die nog nodig denkt te hebben.

Voordeel van procon en melcloud zijn natuurlijk dat het officieel 'ondersteund' wordt door Mitsubishi.

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 16-01-2025 13:21 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
  • Procon
Ik gebruik MelCloud i.c.m. Home Assistant. Eerst had ik alleen MelCloud, maar dat vind ik echt tekort schieten. Als je ziet in HA wat er mogelijk is dan is het aanbod in MC wel heel magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:31
Ik heb procon icm esp. Werkt prima!
Maar ik vermoed met wat ik zie dat alleen de ESP kan je eigenlijk meer dan voldoende in huis haalt en idd veel goedkoper uit bent,

Nadeel van de esp is dat hij het vermogen uit de wp data haalt (althans zo begrijp ik het) Ik heb er een separate vermogens meter tussen zitten die ook op het zelfde modbus netwerk is aangesloten. Is blijkbaar toch wat accurater dan de getallen uit de WP zelf.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
nessio schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:03:
Ik heb ook een zwaardere pomp ivm te dunne leidingen. Een kennis zei ( loodgieter) zal ik er even een andere opzetten dan heb je wel flow. Niet gedaan ivm garantie. Heeft 2 winters geduurd voor de aannemer overstag ging
Ik dacht ik vraag Alklima even of zij adviezen hebben mbt een zwaardere pomp. Kreeg dit als reactie:

"Graag dit opnemen met jouw installateur.

Mogelijke oplossingen zijn:

- Dikkere CVleidingen met minder weerstand
- Hydraulisch gescheiden systeem, met secundaire (zwaardere) pomp"

Optie 1 is nogal lastig als er vanuit de bouw allemaal leidingen in de muren zitten. Ik zal dus een installateur maar eens om advies vragen, al vind ik het lastig om een echt kundige te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:06
buell schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:49:
Maar ik vermoed met wat ik zie dat alleen de ESP kan je eigenlijk meer dan voldoende in huis haalt en idd veel goedkoper uit bent,

Nadeel van de esp is dat hij het vermogen uit de wp data haalt (althans zo begrijp ik het) Ik heb er een separate vermogens meter tussen zitten die ook op het zelfde modbus netwerk is aangesloten. Is blijkbaar toch wat accurater dan de getallen uit de WP zelf.
Ik heb de elektra meter met S0 op de Ecodan aangesloten en lees deze meter zelf via modbus naar HA uit. Dus de door de meter opgenomen kWh waardes worden nu ook door de FTC gebruikt en niet meer geschat.
Uiteraard is een (geijkte) meter accurater dan een schatting. Voor helemaal mooi zou ik nog een Kamstrup er aan moeten knopen, maar heb geen zin meer om de leidingen los te trekken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!
  • Procon
Ik heb ervaring met alle 3, begonnen met MELCLOUD wifi module, daarna een Procon en sinds vorig jaar augustus de DIY oplossing van @xoror / @AUijtdehaag en dat is toch wel de mooiste / makkelijkste / compleetste / goedkoopste oplossing.

Ik kan me geen reden bedenken om voor iets anders te kiezen, al heb ik voor de Procon diehards nog wel een Procon in de aanbieding voor weinig 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 16-01-2025 14:39 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:04

HaTe

haat niet

Per toeval kom ik dit document tegen betreft onderhoud van de Ecodan. Ik kan me herinneren dat ik deze wel een keer tegen ben gekomen in dit topic, maar kan hem toch niet vinden. Wellicht handig om in de TS op te nemen?
Alklima-Mitsubishi-Electric-Onderhoudsdocument-Ecodan-NL

Ik had hem hier bij verwacht: LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Ik vraag me af: Kunnen er conclusies verbonden worden aan de gevraagde meetgegevens als we dit netjes elk jaar bijhouden?

[ Voor 27% gewijzigd door HaTe op 16-01-2025 14:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-10 19:57
Zou iemand voor mij zon soort grafiekje kunnen maken van zijn unit? Het liefste met een va2 unit en als het mogelijk is dat deze naar 100hz optoert na een defrost. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYJ0ex2GLVrtH_R3qZpnVDvIIYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLZelduJ5jnBg28MAlSqe8SL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 23:10
Grolsch schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:38:
[...]Ik heb ervaring met alle 3, begonnen met MELCLOUD wifi module, daarna een Procon en sinds vorig jaar augustus de DIY oplossing van @xoror / @AUijtdehaag en dat is toch wel de mooiste / makkelijkste / compleetste / goedkoopste oplossing.

Ik kan me geen reden bedenken om voor iets anders te kiezen, al heb ik voor de Procon diehards nog wel een Procon in de aanbieding voor weinig 8)
en @anderen: Dit ESP uitleesinstrument is al heel wat keren voorbij gekomen, en ikzelf heb al de Procon uitlezing en heb me daarom nooit in die ESP verdiept.

Maar kan iemand mij uitleggen waarom je, als je de Procon al hebt draaien (met HA), waarom je dan de ESP oplossing (evt. zelfs erbij) zou willen hebben.
Met andere woorden: wat mis ik met de Procon.

Ik kan me goed voorstellen dat de prijs van de Procon afschrikt, maar als je die toch al hebt, dan is dat geen issue.
Wat dan wèl?..... :? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Je kunt er wat meer dingen mee zien, je kunt bepaalde dingen prohibitten.

Voor mij was de belangrijkste reden dat mijn HA installatie is over gegaan van een ODROID N2 naar een VM op een Synology NAS.

De PROCON moet je met een USB adapter verbinden met een apparaat, de ESP connect via wifi, dat was voor mij eigenlijk de belangrijkste reden.

En de ESP werkt "out of the box" door de ondersteuning van @xoror

Jouw procon gaat via NodeRed naar je HA toe en dat is allemaal specifiek voor jou "maatwerk" gemaakt door @AUijtdehaag speciaal voor jou.

Maar in de basis kun je met een procon net zoveel als met de ESP, en voor jou heeft het denk ik geen toegevoegde waarde.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
buell schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:49:

Als je de pulse heb aangesloten op de WP dan zijn de wp cijfers ook accuraat die uitgelezen worden (procon/melcloud/esp)

@Naalroc je mist de volgende zaken
- server control mode (prohibits zetten op sww, verwarmen, koelen. Handig met dynamische contracten, je kan zelf bepalen wanneer wat mag lopen)
- realtime estimated power output
- realtime estimated dag totaal generated energy (incl defrost, dus het negatieve deel wordt afgehaald, immers we onttrekken energie)
- realtime opgenomen vermogen volgens de wp
- proxy slave draaien (melcloud/procon kan als slave eraan hangen)
- alleen een esp32 nodig, geen extra stroom, integreert direct in HA (via wifi of ethernet). Je kan hem ook via esphome bedienen ofcourse

hmm ik vergeet vast nog een aantal dingen :D maar dit zijn de selling points gok ik zo. De meeste dingen kan je knutselen met de procon, maar server control en realtime wp input niet.

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 16-01-2025 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@xoror realtime opgenomen vermogen volgens de wp werkt hier niet op een FTC5 ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 13:44
En mijn FTC6 heeft geen energy monitor onder de F4 toets maar een vakantiemodues schakeling alsof het een FTC4 is. Maar de ESP kan weer wel dat cumulatief vebruiks tellertje uitlezen om eea reden, zeg het maar :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
input denk ik niet, output wel. loopt jouw total energy consumed op? Dat is wel apart, heb dat alleen op ftc6 en ftc7 gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Die bedoelde ik (het was een lange dag)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barkar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-09 07:02
Puur ter info heb ik vandaag contact gezocht met Alklima over de firmware update 20.01 en of daar een changelog van is. Ik vind het altijd maar raar dat er helemaal niks bekend is over wat de firmware nou verandert. Ik draai die versie inmiddels zelf al 1-2 weken omdat ik las dat het misschien het defrost gedrag zou veranderen.

Vandaag dus Alklima gemaild en verteld dat ik een SUZ-SWM80VA heb in combinatie met een ERSD-VM2D en dat mij ik mij afvroeg of bij hen bekend is wat er in de nieuwste firmware allemaal is aangepast.

Antwoord Alklima tech support:

“Wij krijgen van Mitsubishi Electric ook niet alles door, maar de laatste update heeft in ieder geval te maken met meer gespecificeerde tapwaterinstellingen.
Maar hierbij verandert er voor jou niets, heeft ook te maken met nieuwe buitendelen.
Bij vorige updates was de update voornamelijk gericht op monoblock systemen.

Vanaf softwareversie 1500 maakt een update voor jou geen verschil."

Toen was mijn opvolg vraag of er dan ook geen verschil is vanaf 1500 voor de PUZ serie (omdat veel op dit forum die hebben) en of er dan ook geen aanpassingen zijn geweest in het defrost gedrag.

Antwoord Alklima tech support:

“Vanaf 1500 is er qua defrost niks verandert.
In software 1500 (en later) zit de optie dat het elektrisch element inschakelt tijdens een defrost, om storing P6 te voorkomen.”

Ik dacht ik doe na jaren lurken op dit forum ook maar een kleine informatieve bijdrage. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Ik vraag me ook af waar de informatie vandaan komt dat het defrost gedrag aangepast zou zijn in 20.01. Ook begon hij met “Wij krijgen van Mitsubishi Electric ook niet alles door”. Weten wij iets wat hij niet weet? Ik heb niet perse verandering in defrost gedrag gemerkt in ieder geval.

Thanks voor alle jaren aan informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barkar schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:43:
“Vanaf 1500 is er qua defrost niks verandert.
In software 1500 (en later) zit de optie dat het elektrisch element inschakelt tijdens een defrost, om storing P6 te voorkomen.”
Dank voor de info. Dit heb ik met mijn WP en software versie 1900 de afgelopen paar maanden inderdaad 4x gezien bij een defrost op 3 verschillende dagen. Alleen binnen de eerste 2 uur na starten op erg koude dagen. Per dag afgerond 0.0 of 0.1 kWh verbruik elektrisch van de BUH.
Als je 24/7 met vaste binnentemperatuur verwarmt dan heb je dit niet vermoed ik.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tayfunc
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 17:29
Tayfunc schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:38:
[...]

Ik ga morgen Dura Vermeer contacten.
Rond om de verdeler van de begane grond ziet er als volgt uit: [Afbeelding]

Dit lijkt toch echt wel een lek toch?
Inmiddels zijn er al drietal installateurs langsgekomen en is nu geconstateerd dat de expantievat ontbreekt. Er lijkt verder geen lekkage te zijn en is dat vocht in de vloer ergens anders vandaan gekomen.

Waterdruk staat al enkele dagen stabiel op 2 bar, daar waar het twee weken geleden constant daalde nadat de druk was opgevuld tot 2 bar.

Het gekke is dat door de installateurs niks is aangepast.

Mijn warmtepomp is vandaag via de meterkast uit en aangezet en hebben nu geen foutmelding meer.

Hoelang duurt het voordat een vat van 300liter voldoende warm water heeft? Kreeg na 4 uur namelijk nog steeds geen warm water en ga hen morgen weer even bellen.

Overigens is dit mijn compensatie curve: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z91DgnSdr7QjWQsab0PpRhP3T5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXc0AF4ylwqJloAuOEJt1PVJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Tayfunc op 16-01-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Takkeding schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:35:
En mijn FTC6 heeft geen energy monitor onder de F4 toets maar een vakantiemodues schakeling alsof het een FTC4 is. Maar de ESP kan weer wel dat cumulatief vebruiks tellertje uitlezen om eea reden, zeg het maar :P
Vakantie mode zit toch op de power knop ? Heb je een foto van je ftc controller ? Hebben ze niet gewoon een oud ding erop gezet ?!

@barkar Dank voor het navragen. Ik kwam vanaf v10 :+ en ik merkte meteen dat sww in eco mode nu 70hz is ipv 60hz. Het is nu zelfs afhankelijk van de buiten temp lijkt het. Vroeger was het altijd fixed 60hz. Dus dat is in ieder geval gewijzigd.

De defrost lijkt voor mijn gevoel ook iets anders te gedragen. Alsof hij de defrost iets langer uitstelt, maar beetje lastig te bewijzen. Meerdere mensen hebben dit ervaren, en sommigen vragen zich zelf af of de 'oude' manier niet beter was omdat de defrost dat wat laat komt.

@Tayfunc dus je heb elders lekkage :+

[ Voor 38% gewijzigd door xoror op 16-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tayfunc schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:54:
Inmiddels zijn er al drietal installateurs langsgekomen en is nu geconstateerd dat de expantievat ontbreekt. Er lijkt verder geen lekkage te zijn en is dat vocht in de vloer ergens anders vandaan gekomen.
In mijn (hydrobox) binnenunit zit het expansievat ingebouwd (bovenaan in het plaatje in deze post: Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"). Dat blijkt prima te voldoen, want ik heb ook geen extern expansievat.
Even aannemende dat jij een cylinder unit hebt: Zit daar geen expansievat in dan? Ik dacht dat die er ook eentje ingebouwd hadden, maar weet dat niet zeker.
Waterdruk staat al enkele dagen stabiel op 2 bar, daar waar het twee weken geleden constant daalde nadat de druk was opgevuld tot 2 bar.

Mijn warmtepomp is vandaag via de meterkast uit en aangezet en hebben nu geen foutmelding meer.

Hoelang duurt het voordat een vat van 300liter voldoende warm water heeft? Kreeg na 4 uur namelijk nog steeds geen warm water en ga hen morgen weer even bellen.
Je kunt toch op de display van de WP zien wat ie aan het doen is? Wat gebeurt er als je een SWW-run forceert?
Overigens is dit mijn compensatie curve: [Afbeelding]
Die slaat alvast nergens op. 40 graden Ta is voor nieuwbouw veel te hoog. Zet die maar op 30 graden bij -10, en op 25 bij +15. Voor de rest: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:35
Tayfunc schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Overigens is dit mijn compensatie curve: [Afbeelding]
Ik heb een expansie vat gekregen die net iets groter was dan die van de CV, maar wat heeft dat met een lek te maken?

Als de druk te hoog wordt gaat het via de overdruk eruit.

Dus als het vocht er nog steeds blijft komen heeft een andere prutser iets fout gedaan. Of een waterleiding lekt, of het dak lekt (met wat pech alleen als de wind onder het dak slaat bij een richting die niet vaak voorkomt) en als het niet meer voorkomt dat er water is hebben ze een balkon deur open laten staan ofzo.

Afhankelijk van je buiten unit gaat het langzaam of sneller. 4 uur is belachelijk. Wat voor buiten unit heb je? Mijn 7.5 kW doet 200 liter in 15-20 minuten.

Dit is mijn curve voor een BENG RC 6 rondom hoekhuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Hv9KWT78wMrGJFk3Ns_Z0SU0Ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htj2VzJHfjKTrWQHRw6Yu85j.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Je kan een SWW starten door het setpoint omhoog te zetten. Dan start het rustiger en is het vergelijkbaar met andere starts.

Met force SWW gaat het voluit.

Als die is gestart kun je na 2 uurtjes max bij "inbedrijfstelling wizard". De Ta ,Tr en flow en temperaturen van het vat zien.

Als je die foto s wilt delen kunnen wij misschien wat zien.

Met monitoring nog veel meer 😁

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:06
Hoe gaat t bij jullie met de defrostst?
Hier kreeg ik er 1 toen ik de ta omhoog probeerde (ben even kijken hoe hoog ik kan met deze temperaturen).
Nu op ta 29 ingesteld (praktijk 26.5) blijft die defrost vrij. Of het is gewoon het weer, en allemaal toeval :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsDi_edpd5hO72FheqGEkwmDxmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8gUim3zCdFRPwn1ywkW9VB7.jpg?f=fotoalbum_large

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:14:
Hier kreeg ik er 1 toen ik de ta omhoog probeerde (ben even kijken hoe hoog ik kan met deze temperaturen).
Nu op ta 29 ingesteld (praktijk 26.5) blijft die defrost vrij. Of het is gewoon het weer, en allemaal toeval :+

[Afbeelding]
Ik zit op 2 defrosts door de hogere frequentie van SWW, toen was het huis warm door het koken en ging die uit.
Misschien moet de thermostaat op de gang of naar de eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJ4snKAXQK2bdj4POiQ3L0z1UPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEFHALPa2Ne7sQ37It7fG7T5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
24 return is wel mooi, hoeveel graden is t dan binnen? 22 a 23?

Ik pomp er al dagen 26-27 graden in maar hoger dan return 23 en thermostaat 21.5 kom ik niet.
Die temp is ook prima hoor maar denk dat het wel laat zien dat ik wat warmteverlies heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:42:

Ik pomp er al dagen 26-27 graden in maar hoger dan return 23 en thermostaat 21.5 kom ik niet.
Die temp is ook prima hoor maar denk dat het wel laat zien dat ik wat warmteverlies heb
Ik doe nu 28 graden als basis, bij 0-1 graden zou het 29 worden.

De Dt is meestal 3 en 2.5 als de vloer warm is.
Dus Tr wordt 25.5 tot 26.5 als het vriest.

Omdat de WP net startte was het nog niet zo hoog.

We hebben het hier nu op 23 graden staan, kouder accepteren vrouw en kinderen niet. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:00
https://verenigingduurzam...-Warmtepompen-aug2024.pdf

Onderzoek naar hybride warmtepompen incl. het nut van een buffervat. FYI.
Beschouwing van de meetresultaten op de volgende pagina’s geeft de volgende conclusies:

1) De warmteverliezen van leidingen tussen opwek en afgifte kunnen erg groot zijn (orde
15% en meer). Door een buffervat neemt dit verlies nog eens aanzienlijk toe (orde 10%).
Dit is zichtbaar in de plot rendement van oplossing, waarin de verhouding tussen de
kamstrup opwekking en afgifte getoond wordt. Nu zal de inbouwsitiuatie in woningen
anders zijn dan bij de proefopstelling, maar het is over het algemeen slecht voorstelbaar
dat de verliezen daar minder zijn. Mogelijk doet een keukenopstelling het beter.

2) De beste oplossing is om de warmtepomp continu door te laten draaien door
toepassing van afgifteverbetering en verlaging van het compressor toerental.
Dit is configuratie j. Bij 35 °C afgifte stijgt de COP van de afgifte van 3,88 naar 4,76.
Een stijging van 22% die een op een doorwerkt op de energierekening.

3) Kleine buffervaten helpen beperkt tegen cycling. Na de eerste cycle is het vat
opgewarmd en loopt deze mee in de aan/uit regelband van de aanvoer. Alleen
het iets grotere volume dat het buffervat geeft aan de installatie helpt een beetje
de schakeltijd verlengen. Het verlagen van de compressor snelheid, en daarmee
het verhogen van het modulatiebereik van de warmtepomp, helpt wat dit betreft
meer. Als er dan nog afgifteverbetering wordt toegevoegd verdwijnt de cycling
in dit voorbeeld helemaal (configuratie j).

4) Buffervaten, hoe dan ook geschakeld, geven een warmteverlies in de orde van 10%.

[ Voor 78% gewijzigd door The Source op 17-01-2025 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
The Source schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:00:

[...]
En het nut van een goeie installateur.
Alles wat faalt komt zon beetje door waardeloze afgifte.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
gr8-jen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Ik zit op 2 defrosts door de hogere frequentie van SWW, toen was het huis warm door het koken en ging die uit.
Misschien moet de thermostaat op de gang of naar de eerste verdieping.

[Afbeelding]
Update,

Defrosts varieerden vannacht, rond 3 graden wilde het uit de defrost komen lijkt het, maar toen werd het kouder.
rond de 2 graden varieerden de defrosts van 1u15 tot 45 minuten.
De verwarming was even uit ervoor dus het duurde even tot het de vloer opwamde. De Ta van 28 en later van 29 was voldoende om uiteindelijk de ruimte te verwarmen en zelf 0,1 graad te laten stijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn1zWHPeupbSkJpNC6pisY-Ihpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mc5UH7iNIt4tm9dRErKPg9n6.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brx4wBswFQ_Gdgw0qGs4UthaBGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TRS2GQiq8kcMrLrA8o6ABqz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door gr8-jen op 17-01-2025 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:02
Weet iemand of de warmtepomp zijn instellingen verliest, en/of dat het schadelijk is als de stroom er langer dan 30 min uitgaat? Dit ivm onderhoud bij ons in de wijk vandaag. Lijkt mij geen kwaad te kunnen, maar anders maak ik nog wat snapshots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Mooper schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:42:
Weet iemand of de warmtepomp zijn instellingen verliest, en/of dat het schadelijk is als de stroom er langer dan 30 min uitgaat? Dit ivm onderhoud bij ons in de wijk vandaag. Lijkt mij geen kwaad te kunnen, maar anders maak ik nog wat snapshots
Een uurtje uit maakt niet echt uit. bij een langere periode kunnen leidingen bevriezen van een monoblok, maar dan heb je het over dagen lijkt mij.

Als je ruimte temperatuur regeling draait, moet het weer inleren over een aantal dagen heen. maar dat gaat vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooper schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:42:
Weet iemand of de warmtepomp zijn instellingen verliest, en/of dat het schadelijk is als de stroom er langer dan 30 min uitgaat?
Instellingen blijven bewaard (behalve de leerwaardes van de ruimtetemperatuurregeling). En als je een split hebt, en zolang het binnen niet vriest, kan de stroom er eindeloos vanaf.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:14:

[Afbeelding]
Volgens de grafiek was het buiten 6 graden toen je de hoge Ta vroeg. Bij 6 graden heb je geen defrosts. Die beginnen hier pas onder de 2 à 3 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:50

Staat je waterpomp op de hoogste stand ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
The Source schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:00:

1) De warmteverliezen van leidingen tussen opwek en afgifte kunnen erg groot zijn (orde
15% en meer).

[...]
Dit punt lijkt me niet specifiek voor (hybride) warntepompen. Integendeel, het lijkt me juister om te zeggen dat de lagere temperatuur de verliezen juist iets vermindert tov een hoge temperatuur systeem.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
DaWizza schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 06:57:
[...]

En het nut van een goeie installateur.
Alles wat faalt komt zon beetje door waardeloze afgifte.
Een terugkerende conclusie of bedreiging in de onderzoek is "De spreiding in resultaten en vooral ook het relatief grote aantal waar de hybride en/of installatie niet goed functioneren baart zorgen." Destijds was het al een probleem om een goede installateur te vinden en dat is met full-electric nog wat droeviger gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:09:
[...]

Volgens de grafiek was het buiten 6 graden toen je de hoge Ta vroeg. Bij 6 graden heb je geen defrosts. Die beginnen hier pas onder de 2 graden.
Interessant. Zijn er nog uitzonderingen?

Ik heb ook defrosts vanaf 6c mits er koude wind is of het regende. Met wat zon heb ik inderdaad geen defrosts rond deze temperaturen.

Is dat dan toch normaal of heb ik onvoldoende koudemiddel?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Andrehj schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:09:
[...]

Volgens de grafiek was het buiten 6 graden toen je de hoge Ta vroeg. Bij 6 graden heb je geen defrosts. Die beginnen hier pas onder de 2 à 3 graden.
De grafiek is wat lastig te lezen maar outdoor temp was 3 graden. Het was toch echt een defrost, zie compressor logs :)

Na het terugschroevende van de ta heb ik het de hele dag zonder defrost volgehouden, tot vannacht.
Vannacht had ik de ta weer 1 tandje hoger gezet maakte zakte outdoor temp ook. Denk vooral t laatste waardoor weer defrosts

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7uIh2EXNSGjgJSeCXa89Db7tfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6YKEMSz1RUOQy6A6VOy69kyB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 17-01-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Bschnitz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Interessant. Zijn er nog uitzonderingen?

Ik heb ook defrosts vanaf 6c mits er koude wind is of het regende. Met wat zon heb ik inderdaad geen defrosts rond deze temperaturen.

Is dat dan toch normaal of heb ik onvoldoende koudemiddel?
Je kunt er niet perse een getal aan verbinden.

De belasting is bepalend.

Een goed ingeregeld verwarmingssysteem die door en door verwarmd is heeft minder defrosts. De intervallen nemen echter altijd toe als de compressor vanuit de stabiele situatie moet versnellen.

Koudemiddel zal het doorgaans niet zijn. Dan valt de WP ook in storing.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterie
@laurens0619 Ik verwarm met fancoils en heb dus een hogere Ta nodig dan bij vloerverwarming en ik zie ook wel eens een defrost bij hogere temperaturen. Zeker met mistige omstandigheden als gisteren en vandaag. Wel vaak na een sessie waarbij de compressor harder aan het werk moest zoals SWW of wanneer de kinders weer eens alle deuren hebben laten openstaan.
Een rustig draaiend systeem met een vrij lage Ta heeft, over het algemeen, minder last van defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Als toevoeging: als het continu draait komt de vloer op temperatuur en hoeft de cvompressor niet meer zo hard om de Ta te halen. Nu lijkt het uit de loop te komen met een buiten temp van 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiah6B2tJVe_YzTzQ17TJhSvcsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2Uo87RZxG12VFxkTw4oSNgp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door gr8-jen op 17-01-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Hier regio utrecht met goed opgewarmde vloer (Tr=23-23.5), maar tegen dit weer is niets te doen. 0 graden en dichte mist, dus elke 35-40 mins defrost zelfs. Compressor frequentie is opgelopen tot 60hz, dus nog wel vermogen over. Maar je merkt dat het steeds langer duurt voordat de Tr is hersteld bij deze intervallen. Binnen temp is nog aangenaam maar wel gezakt tot 21.2. Ik had hele nacht Ta=27 gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Knowbody schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:09:
[...]

Je kunt er niet perse een getal aan verbinden.

De belasting is bepalend.

Een goed ingeregeld verwarmingssysteem die door en door verwarmd is heeft minder defrosts. De intervallen nemen echter altijd toe als de compressor vanuit de stabiele situatie moet versnellen.

Koudemiddel zal het doorgaans niet zijn. Dan valt de WP ook in storing.
Bij mij doet die echt al heel de week dit 24/7, het is nog niet voorgekomen dat die lekker blijft werken. Geen run langer dan 45-50min.

Op de WP zie ik dan toch weer dat bezig is met een defrost.

Was toch regelmatig rond de 5c, maar ook dan doet die defrosts. Bij 7c merk ik pas dat die weer normaal gaat doen.

Vandaar dat de opmerking van Andre mij verbaast, pas onder de 2c defrost zie ik echt niet terug. Andre en ik wonen in dezelfde regio, dus het weer is vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJst9w86FIJ0xAa4dUDHB39t7WA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VapdNGySGuKF40K6A1ibCjPC.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Het is hier in het noorden nu 2 graden, dus krijg elke 45 à 50 minuten een defrost. De rest van de week was het overdag vooral 3-6 graden, dat leverde slechts 3 defrosts op (1 op maandag, 2 op dinsdag). Vanaf 4 graden zie ik inderdaad vrijwel nooit defrosts. Gaat om een PUHZ-SW75YAA, waarbij ik alleen overdag stook en niet 24/7 zoals velen hier. Vaste tA van 28.

Bij buitentemperaturen richting de 0 graden moet ik wel overwegen 24/7 te stoken, het duurt anders te lang voordat de vloeren opwarmen. Met nachtverlaging verlies ik momenteel 's nachts 0,5 to 0,7 graden binnentemperatuur.

[ Voor 25% gewijzigd door stin00 op 17-01-2025 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Bij mij doet die echt al heel de week dit 24/7, het is nog niet voorgekomen dat die lekker blijft werken. Geen run langer dan 45-50min.

Was toch regelmatig rond de 5c, maar ook dan doet die defrosts. Bij 7c merk ik pas dat die weer normaal gaat doen.

Vandaar dat de opmerking van Andre mij verbaast, pas onder de 2c defrost zie ik echt niet terug. Andre en ik wonen in dezelfde regio, dus het weer is vergelijkbaar.

[Afbeelding]
Is niet te vergelijken. Gaat om vermogen die je vraagt. @Andrehj draait met Ta van 24.5c geloof ik en binnen setpoint iets van 20c. Dan heb je gewoon veel minder defrost dan als je hogere Ta en meer vermogen vraagt.

Ik heb ook defrost af en toe bij 5c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
[...]

[Afbeelding]
Verder heeft hij met zijn WP een grotere verdamper en draait langere runs. Met zijn lagere Ta lukt het beter om zonder defrosts te draaien.

Ook zal het mij niets verbazen als die omschakel procon die er op zit bij jou nog steeds gekke dingen doet en de mitsu kabouters dwarsboomd.

Uit mij hoofd was jij bang dat je het nu koud zou hebben met je huidige Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:56:
[...]

De grafiek is wat lastig te lezen maar outdoor temp was 3 graden. Het was toch echt een defrost, zie compressor logs :)

Na het terugschroevende van de ta heb ik het de hele dag zonder defrost volgehouden, tot vannacht.
Vannacht had ik de ta weer 1 tandje hoger gezet maakte zakte outdoor temp ook. Denk vooral t laatste waardoor weer defrosts

[Afbeelding]
Die SWW heeft ook wel wat verpest. Je Tr zal wel lager uitkomen na die tijd zonder verwarming. Ik heb ook dat het even schommelen is na een SWW.

Misschien moet je kijken of je die SWW overdag kan doen als de watertemperatuur genoeg gezekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
gr8-jen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Verder heeft hij met zijn WP een grotere verdamper en draait langere runs. Met zijn lagere Ta lukt het beter om zonder defrosts te draaien.

Ook zal het mij niets verbazen als die omschakel procon die er op zit bij jou nog steeds gekke dingen doet en de mitsu kabouters dwarsboomd.

Uit mij hoofd was jij bang dat je het nu koud zou hebben met je huidige Ta.
Omschakeling is voor koud/warm. Dat doet die nu niet. Die procon zit ook aan dat ding en zal dus alleen daar wat mee te maken hebben.

Ik was inderdaad bang dat die het niet zou halen, maar dat is gelukt. Tot -5 heb ik 20c kunnen houden op een Ta van 27, maar zoals ik al vaker heb geroepen komt er altijd 29 op de niet digitale meter van de verdeler. Het minimum vermogen verhaal zoals ik het van jullie heb begrepen.

Heb de WAR nu wel aangepast naar wat meer comfort en ook de stille modus eraf gehaald, merk weinig verschil behalve de frequentie. Nu heb ik meer trillingen in huis als hij opstart of uit de defrost komt bij hooge vraag.

WAR is nu bij -5 naar 31c gezet om hem net die dat zetje te geven om boven de 20c kamertemperatuur te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

[Afbeelding]
Andre gebruikt zijn ervaringen met zijn systeem ook wel een beetje als maatstaf, maar elk systeem heeft zo zijn eigen parameters en zal anders presteren.

Hier (geen M.E.) krijg ik ook pas rust in het systeem als er eerst voldoende flow is, vervolgens alles goed doorgewarmd en ik met de tengels van de instellingen afblijf en als het goed loopt dan zoekt ie het zelf maar uit. Bij rustig doorprruttelen neemt de tijd tussen defrosts toe. Na SWW volgt een inhaalslag en duurt het weer even voor de rust wederkeert. Allemaal logisch.

Als toevoeging voor jou: misschien krijg je de rust er niet in omdat de gevraagde Ta niet wordt gehaald maar in die situatie (tot +5) de Tr ook niet verder toeneemt op dat moment. Dan hoort bij die flow blijkbaar een iets lagere Ta.
Als je de flow niet kunt verhogen, probeer dan eens om een 1 graad lagere Ta te vragen. Mogelijk krijg je meer rust en blijft de ruimtetemperatuur toch hetzelfde.

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 17-01-2025 14:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Knowbody schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Andre gebruikt zijn ervaringen met zijn systeem ook wel een beetje als maatstaf, maar elk systeem heeft zo zijn eigen parameters en zal anders presteren.

Hier (geen M.E.) krijg ik ook pas rust in het systeem als er eerst voldoende flow is, vervolgens alles goed doorgewarmd en ik met de tengels van de instellingen afblijf en als het goed loopt dan zoekt ie het zelf maar uit. Bij rustig doorprruttelen neemt de tijd tussen defrosts toe. Na SWW volgt een inhaalslag en duurt het weer even voor de rust wederkeert. Allemaal logisch.

Als toevoeging voor jou: misschien krijg je de rust er niet in omdat de gevraagde Ta niet wordt gehaald maar in die situatie (tot +5) de Tr ook niet verder toeneemt op dat moment. Dan hoort bij die flow blijkbaar een iets lagere Ta.
Als je de flow niet kunt verhogen, probeer dan eens om een 1 graad lagere Ta te vragen. Mogelijk krijg je meer rust en blijft de ruimtetemperatuur toch hetzelfde.
Hier zie je bij het weer van nu ook onrust, maar wel een wp die haalt wat het moet halen. De rust in de installatie is er, de boel warmt op, soms duurt het wat langer… maar al met al draait het rustig en doet wat het moet doen.

Met de basis:
- flow
- zo groot mogelijke afgifte
- zo laag mogelijke setpoints
- geduld
- geen nachtverlaging en geklooi met dure stroom en dan uit, gewoon lekker doordraaien.. onder de streep meer rust, comfort en in defrostseason win je er nog minder mee dan in tussenseizoen (niet gemeten, but does not compute in mijn hoofd)

Met deze uitgangspunten zie je ook logisch defrost gedrag… geen loops waar hij niet uitkomt ofzo. Gewoon logisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 17-01-2025 14:21 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Momenteel zie ik overal witte verdampers.

@Miezie juist !

[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 17-01-2025 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Yea doe ik ook allemaal zo. Dus dan zit ik toch goed.

Bedoel ik heb nu een dag gemiddelde voor januari van 12.25kWh voor verwarmen en SWW.

Dat lijkt me totaal niet slecht. Los gezien van COP en defrosts enzo. De hut is warm dus dat is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:29:
Yea doe ik ook allemaal zo. Dus dan zit ik toch goed.

Bedoel ik heb nu een dag gemiddelde voor januari van 12.25kWh per dag voor verwarmen en SWW.

Dat lijkt me totaal niet slecht. Los gezien van COP en defrosts enzo. De hut is warm dus dat is goed.
Ik zit van 1 t/m 16 januari op 164kWh totaal verbruik voor verwarmen & SSW, dus zo'n 10,25 kWh gemiddeld per dag. Als ik dit deel door de productie van 667 dan rolt hier een totale COP van 4,06 uit. Dat vind ik echt niet slecht voor deze koude dagen. Voor alleen verwarmen zit ik op 615 / 139 = 4.42 COP. Deze getallen komen van de Mitsubishi controller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

stin00 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Ik zit van 1 t/m 16 januari op 164kWh totaal verbruik voor verwarmen & SSW, dus zo'n 10,25 kWh gemiddeld per dag. Als ik dit deel door de productie van 667 dan rolt hier een totale COP van 4,06 uit. Dat vind ik echt niet slecht voor deze koude dagen. Voor alleen verwarmen zit ik op 615 / 139 = 4.42 COP. Deze getallen komen van de Mitsubishi controller.
Hier heel erg vergelijkbaar! Qua COP.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:40
Nogal wat discussie hier over defrosts en of die wel of niet redelijk zijn in frequentie en temperatuur afhankelijkheid.

Kijk even naar de uitleg van @Proton_ in het AroTherm forum:

Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

De oppervlakte temperatuur van de warmtewisselaar hangt af van de prestatie die de WP moet leveren en is tussen 2 en misschien wel 7 graden onder de luchttemperatuur. Hoe meer vermogen wordt gevraagd, hoe harder de fan draait en hoe meer warmte aan de lucht wordt onttrokken, hoe meer en sneller de wisselaar afkoelt.
Als die oppervlakte temperatuur de nul graden bereikt zal de waterdamp uit de lucht beginnen aan te vriezen op de warmtewisselaar. Dat gaat sneller als de luchtvochtigheid hoger is.
Dus als een WP hard moeten werken (na een nachtverlaging of andersoortige “achterstand”) kunnen defrosts inderdaad al bij 7C beginnen en als de WP met twee vingers in de neus en drogere buitenlucht een huis op temperatuur houdt, dan kan het zijn dat de WP het tot 2 graden volhoudt (bij @Andrehj kennelijk het geval).
Ik denk dat je weinig kunt veranderen aan deze fysica, en dat defrost gedrag door andere firmware ook niet te verwachten is (dwz echte defrosts, niet klok bepaalde fakes).
Defrosts kosten veel (tot wel 20%) aan verloren verwarmingstijd, dus het is zaak ze te verminderen als dat kan. De beste optie is dan dus de boel zoveel mogelijk op temperatuur te houden, en geen dynamische stroomcontract beperkingen, nachtverlaging, etc. te hanteren.
Dit is mijn eerste winter met een WP, en geen ervaring met temperaturen ruim beneden nul, met drogere lucht, maar zoals in de forum aan aangegeven, en ook te verwachten volgens de fysica zal het aantal defrosts dan echt beduidend lager moeten zijn. Ben benieuwd, als er tenminste nog een echte vorstperiode aankomt gaan we het zien.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

DGR

Op vaste Ta?
Ik doe hetzelfde qua Ta erin pompen en krijg 24 graden als Tr, dus dat gaat goed. Echter komt de thermostaat niet boven de 20 graden uit...
En pomp 21 L/min door de vloer.
Heb wel zo'n geweldige taatsdeur, om zo'n type deur zit veel ruimte en heb een nogal hoge overloop en daarom denk ik dat dat als een soort van schoorsteen fungeert en daar naartoe veel warmte ontsnapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:37:
Hoe meer vermogen wordt gevraagd, hoe harder de fan draait en hoe meer warmte aan de lucht wordt onttrokken, hoe meer en sneller de wisselaar afkoelt.
Niet alleen dit, maar ook (en vooral): de verdamper wordt bij een hoog vermogen nog kouder gemaakt mbv het koudemiddel (dus grotere dT tussen verdamper intrede en buitenlucht), waardoor er sneller waterdamp aanvriest.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Laatst online: 10:58
Hier nog even een vergelijk van de ruimteremperatuurregeling vs. vaste Ta voor het naslagwerk. Ik ben na een half stookseizoen tevreden gebruik van de ruimteremperatuurregeling nu toch ook overstag gegaan en overgestapt op de vaste Ta (en misschien later nog een kleine compensatiecurve).

Grootste voordeel in mijn ogen van de ruimtetemperatuurregeling is eigenlijk tweeledig:
  • Hassle free: Eenmalig het bereik van de voorlooptemp op een zinnige waarde zetten voor vloerverwarming of radiatoren en de kabouters regelen de rest
  • Aanvoertemperatuur kan lager worden dan 25 graden. In mijn geval draaide hij in het voorseizoen regelmatig met een Ta/Tr van 23,5/21,0 (thermisch vermogen ~4 kW)
Nadeel en reden dat ik nu overgestapt ben:
  • De kabouters kiezen eigenlijk consequent voor een thermisch vermogen wat ongeveer 2 kW boven het op dat moment geldende warmteverlies ligt. Het huis warmt dus eigenlijk altijd langzaam op als de warmtepomp draait. Opzich dankzij goede isolatie en veel buffer geen groot probleem aangezien ik meestal toch met 1 a 2 runs per dag weg kom. Nu met het koudere weer gaat het echter mis omdat de 2 kW extra voor onnodige defrosts zorgt en na een defrost willen de kabouters er zelfs nog even kort 2 kW extra bovenop doen waarmee het defrost 'probleem' verergert..
Met een vaste Ta van 25 graden draai ik nu rond het vriespunt met thermisch 6,5 kW en dat is precies het warmteverlies van mijn huis. De twee nadelen die ik nu nog zie aan de vaste Ta is dat ik bij een aantal dagen onder het vriespunt handmatig de aanvoertemperatuur zal moeten verhogen naar 26 of 27 graden, maar dit kan wellicht via een hele zwakke curve (hoe doe jij dit @Andrehj?) Daarnaast zal hij bij mildere temperaturen niet meer lager dan 6 kW draaien dus daarvan moet ik even ervaren hoe erg ik dat vind.

Wellicht dat iemand aan dit relaas nog wat heeft :) .

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De oppervlakte temperatuur van de warmtewisselaar hangt af van de prestatie die de WP moet leveren en is tussen 2 en misschien wel 7 graden onder de luchttemperatuur. Hoe meer vermogen wordt gevraagd, hoe harder de fan draait en hoe meer warmte aan de lucht wordt onttrokken, hoe meer en sneller de wisselaar afkoelt.
Kleine nuance: Bij de PUHZ-serie (en volgens mij ook de PUZ en PUD) is het fantoerental enkel afhankelijk van de buitentemperatuur. Onder de 5 graden gaat ie hard draaien, daarboven langzaam. En van het wel of niet gebruiken van een stille modus. Dus niet van het gevraagde vermogen.
En vooral belangrijk voor anderen: De temperatuur van de verdamper is afhankelijk van het gevraagde vermogen, het oppervlak, en de luchtsnelheid erdoorheen. Dus niet van de Ta. Ik kan bij een Ta van 25 graden soms wel 7 kW kwijt, en dan wordt de verdamper net zo koud als bij iemand anders die bij Ta 35 diezelfde 7 kW vraagt.
Als die oppervlakte temperatuur de nul graden bereikt zal de waterdamp uit de lucht beginnen aan te vriezen op de warmtewisselaar. Dat gaat sneller als de luchtvochtigheid hoger is.
Dus als een WP hard moeten werken (na een nachtverlaging of andersoortige “achterstand”) kunnen defrosts inderdaad al bij 7C beginnen en als de WP met twee vingers in de neus en drogere buitenlucht een huis op temperatuur houdt, dan kan het zijn dat de WP het tot 2 graden volhoudt (bij @Andrehj kennelijk het geval).
Het kan ook tot drie graden zijn. Ik zal vanavond eens het verband tussen de buitentemperatuur en de defrosts onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
michaelvo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:29:
De twee nadelen die ik nu nog zie aan de vaste Ta is dat ik bij een aantal dagen onder het vriespunt handmatig de aanvoertemperatuur zal moeten verhogen naar 26 of 27 graden, maar dit kan wellicht via een hele zwakke curve (hoe doe jij dit @Andrehj?)
Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Als je ook bij 24/7 draaien niet meer voldoende warmte in je huis krijgt zul je toch een (vrij vlakke) WAR curve moeten maken (of accepteren dat het bij strenge kou iets frisser wordt in huis, slechts 1 graad afkoeling zorgt bij zo'n lage Ta al voor behoorlijk veel extra afgiftevermogen).

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:07
@stin00 Van Alklima krijg je natuurlijk nooit te horen : ja, dat is de oplossing.
Maar, ga naar een installateur (tja en dan komt dat onderzoek in beeld) Wie heeft er verstand van.
Gewoon vervangen en testen. Hup pomp los, nieuwe er op en gaan met dat ding.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Andrehj schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:59:
[...]
Ik kan bij een Ta van 25 graden soms wel 7 kW kwijt, en dan wordt de verdamper niet net zo koud als bij iemand anders die bij Ta 35 diezelfde 7 kW vraagt.
Ftfy, denk ik?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Andrehj schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:59:
[...]
Het kan ook tot drie graden zijn. Ik zal vanavond eens het verband tussen de buitentemperatuur en de defrosts onderzoeken.
Neem ook het dauwpunt of de relatieve luchtvochtigheid mee, als je die data hebt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan

Nadeel en reden dat ik nu overgestapt ben:
[list]
• De kabouters kiezen eigenlijk consequent voor een thermisch vermogen wat ongeveer 2 kW boven het op dat moment geldende warmteverlies ligt. Het huis warmt dus eigenlijk altijd langzaam op als de warmtepomp draait. Opzich dankzij goede isolatie en veel buffer geen groot probleem aangezien ik meestal toch met 1 a 2 runs per dag weg kom. Nu met het koudere weer gaat het echter mis omdat de 2 kW extra voor onnodige defrosts zorgt en na een defrost willen de kabouters er zelfs nog even kort 2 kW extra bovenop doen waarmee het defrost 'probleem' verergert..
@michaelvo

Precies dat dus. In mijn geval is het warmteverlies bij 0 graden ca. 7-8 kW (afhankelijk van wind etc,)
Dat kan ik overbruggen met dT 4-4,5 C.
Maar na een defrost ramt de WP het water naar 6,5 C, ofwel 11 kW, nog meer dan de 2 kW extra die jij waarneemt. Gevolg is een veel lagere temperatuur van de verdamper dan nodig en onmiddellijk weer aanvriezen. Aanvriezen is niet te vermijden, maar als de WP niet geprogrammeerd zou zijn om het warmte/tijdverlies van de defrost met “geweld” in te halen zou je minder defrosts verwachten. Tenminste ik wel.
Ik aarzel ook al een tijdje om op vaste Ta over te stappen, ben eigenlijk wel verknocht aan de ruimteregeling om de redenen die jij ook noemt. En experimenteren met het huidige klamme mistige weer (hier weer minder dan 50 meter zicht) is nu niet erg WAF compatibel.
@michaelvo heb je al ervaringsdata die aangeven dat vast Ta beter met defrosts omgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
EVfan schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:46:
[...]

@michaelvo

Precies dat dus. In mijn geval is het warmteverlies bij 0 graden ca. 7-8 kW (afhankelijk van wind etc,)
Maar na een defrost ramt de WP het water naar 6,5 C, ofwel 11 kW, nog meer dan de 2 kW extra die jij waarneemt. Gevolg is een veel lagere temperatuur van de verdamper dan nodig en onmiddellijk weer aanvriezen. Aanvriezen is niet te vermijden, maar als de WP niet geprogrammeerd zou zijn om het warmte/tijdverlies van de defrost met “geweld” in te halen zou je minder defrosts verwachten. Tenminste ik wel.
Ik aarzel ook al een tijdje om op vaste Ta over te stappen, ben eigenlijk wel verknocht aan de ruimteregeling om de redenen die jij ook noemt. En experimenteren met het huidige klamme mistige weer (hier weer minder dan 50 meter zicht) is nu niet erg WAF compatibel.
@michaelvo heb je al ervaringsdata die aangeven dat vast Ta beter met defrosts omgaat?
Met een warmteverlies van 6 kW kiest de ruimtetemperatuurregeling dus voor een thermisch vermogen van 8 kW en na een defrost zelfs even 10 kW. Redelijk vergelijkbaar met jou dus.

Ik heb helaas geen wetenschappelijke analyse over het defrost gedrag maar zo op het oog had ik met 0 graden en 99% luchtvochtigheid met ruimtetemperatuurregeling elke 40 minuten een defrost, en nu met vaste Ta elke 50 minuten. Dat vind ik best een significant verschil.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
michaelvo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Met een warmteverlies van 6 kW kiest de ruimtetemperatuurregeling dus voor een thermisch vermogen van 8 kW en na een defrost zelfs even 10 kW. Redelijk vergelijkbaar met jou dus.

Ik heb helaas geen wetenschappelijke analyse over het defrost gedrag maar zo op het oog had ik met 0 graden en 99% luchtvochtigheid met ruimtetemperatuurregeling elke 40 minuten een defrost, en nu met vaste Ta elke 55 minuten. Dat vind ik best een significant verschil.
@michaelvo
Bij mijn installatie is de defrost frequentie (of eigenlijk tijdsduur) gedurende de dag (van middernacht tot nu) gestegen van eenmaal per anderhalf uur afgelopen nacht, naar eenmaal per 35-40 minuten nu (0C, 100%). Dus ook vergelijkbaar met jouw waarneming. De daling van de frequentie tgv vaste Ta is wellicht significant, maar de omstandigheden fluctueren ook constant.
Tja toch maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
EVfan schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:46:
[...]

@michaelvo

Ik vermoed dat dit een product eigenschap is. De firmware van de buitenunit overruled de besturing en negeert de gevraagde compressor frequentie. Het heeft te maken met olie in het koelgas (is mij eens verteld) dat rond moet, daarom bij elke start even een optoering. Tenminste, ik vermoed dat dit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-10 19:57
@EVfan

Heb jij de software niet geupdate ? Bij mij is echt de minimale draaitijd na een defrost stipt 46min.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Dsbwouter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:15:
@EVfan

Heb jij de software niet geupdate ? Bij mij is echt de minimale draaitijd na een defrost stipt 46min.
Ik vraag het voor jullie af of dat nou door de update komt of gewoon door de reboot ...😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Dsbwouter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:15:
@EVfan

@Dsbwouter
Nee, maar het systeem staat hier net 8 maanden en is een FCT7, en monobloc.
Andere firmware verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Knowbody schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Ik vraag het voor jullie af of dat nou door de update komt of gewoon door de reboot ...😉
@Knowbody
Ik gaf al eerder aan dat ik verwacht dat firmware updates geen effect zullen hebben op het defrost gedrag. Dus eens, zonder tegenbewijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik draai nog op 1801

Vorige winter geen thermostaat gehad en door nachtverlaging met vorst momenten gehad waarbij het te lang duurde om op temperatuur te komen, mede door defrosts.
Daardoor had ik de Ta hoger staan dan nodig. Ik kon er geen vinger op leggen, maar durfde het niet aan om lager te gaan.

Deze winter draai ik met thermostaat en merkte ik dat ik met sommige Ta nog steeds weer de binnentemp hoger kon krijgen.
Dus nu toch de Ta lager gezet (zodat de compressor en verdamper minder hard hoefden voor die ene extra graad)

De trhermostaat naar de andere kant van de kamer gezet zodat die niet last had van koken en uitschakeld. Dit bevalt goed. De temperatuur blijft stabiel de hele dag door met 0,2 graad verschil. Blijkbaar heb ik tussen de 2,6 en 3,15 kW nodig bij 2 graden buiten.

Vandaag was het de hele dag practisch 2 graden en 100% luchtvochtigheid. Om 11:00 toch nog bij mijn WAR de Ta bij -10 buiten naar 30 gezet. EIgenlijk zag ik geen ijsvorming toen het licht was.

Nu net een lange defrost gehad maar verder een stuk minder. Alleen na de SWW een paar extra, verder stabiel.
Ik ben benieuwd of de compressor zo weer op een lage frequentie gaat draaien. Ja hij zakt weer naar 40Hz _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5VXRnXU-olx2rjVjcgexYaK60I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GC77ccAzpzsSKnzmB3fDQW5G.png?f=fotoalbum_large

Edit weerstation Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPXy0rPa-_ffxJ9KY05J-MkXOO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTSrh13LnnVBgCGkBqe9Vmp0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door gr8-jen op 17-01-2025 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
EVfan schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:58:
[...]

@michaelvo
Bij mijn installatie is de defrost frequentie (of eigenlijk tijdsduur) gedurende de dag (van middernacht tot nu) gestegen van eenmaal per anderhalf uur afgelopen nacht, naar eenmaal per 35-40 minuten nu (0C, 100%). Dus ook vergelijkbaar met jouw waarneming. De daling van de frequentie tgv vaste Ta is wellicht significant, maar de omstandigheden fluctueren ook constant.
Tja toch maar eens proberen.
Ik zou het zeker gewoon proberen. Je hebt ondertussen ook een aardig beeld van de benodigde Ta dus waarschijnlijk kun je het wel WAF proof doen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Misschien moeten we wat minder over defrosts praten en wat meer over de afgiftesystemen waar de warmtepompen voor werken… defrosts zijn er gewoon en dat kost stroom… klaar. Als je een goed draaiend geheel hebt heb je er minder. Verder is defrostgedrag een geheel n=1 gebeuren, het is weersafhankelijk en afhankelijk van de plaatsing bijvoorbeeld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Knowbody schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:14:
[...]

Ik vermoed dat dit een product eigenschap is. De firmware van de buitenunit overruled de besturing en negeert de gevraagde compressor frequentie. Het heeft te maken met olie in het koelgas (is mij eens verteld) dat rond moet, daarom bij elke start even een optoering. Tenminste, ik vermoed dat dit het is.
Nou nee dus want met een vaste Ta doet hij het dus niet. In de ruimtetemperatuurregeling schiet hij meteen richting max vermogen, met vaste Ta toert ie gewoon rustig naar de Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Miezie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:49:
Misschien moeten we wat minder over defrosts praten en wat meer over de afgiftesystemen waar de warmtepompen voor werken… defrosts zijn er gewoon en dat kost stroom… klaar. Als je een goed draaiend geheel hebt heb je er minder. Verder is defrostgedrag een geheel n=1 gebeuren, het is weersafhankelijk en afhankelijk van de plaatsing bijvoorbeeld…
Dan is het bij een gegeven afgiftesysteem nog wel interessant om te kijken hoe je het aantal defrosts kunt verminderen... Bijvoorbeeld door geen nachtverlaging te doen. Of in mijn geval door van de ruimtetemperatuurregeling af te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
michaelvo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Ik zou het zeker gewoon proberen. Je hebt ondertussen ook een aardig beeld van de benodigde Ta dus waarschijnlijk kun je het wel WAF proof doen ;).
@michaelvo
Dank voor de aanmoediging. :)
Ik heb inderdaad een prima idee van de benodigde gemiddelde Ta bij welke Tb.
Wel even schatten hoe dat zit bij -2 C en 100%, maar heb het inmiddels omgezet naar vaste Ta, en 36 graden.
Ik zie in de kWh meter direct een rustiger verbruiksgedrag. Nu zien of de toko warm blijft anders naar 37C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

michaelvo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Dan is het bij een gegeven afgiftesysteem nog wel interessant om te kijken hoe je het aantal defrosts kunt verminderen... Bijvoorbeeld door geen nachtverlaging te doen. Of in mijn geval door van de ruimtetemperatuurregeling af te stappen.
Ik zou dat niet per se doen om defrosts te verminderen… maar het kan werken. Al zie ik dat bij mijn ruimtetemp regeling met de weerscondities voor defrosts geen rare dingen dat dat bij mij zou triggeren. Keurig lage TAs hier en lage frequenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Miezie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Ik zou dat niet per se doen om defrosts te verminderen… maar het kan werken. Al zie ik dat bij mijn ruimtetemp regeling met de weerscondities voor defrosts geen rare dingen dat dat bij mij zou triggeren. Keurig lage TAs hier en lage frequenties.
@Miezie
Maar als je alleen met radiatoren werkt en een aanvoer van 35 plus nodig hebt kan een overschakeling naar vaste Ta wel effect hebben.
Dat is nu mijn experiment. :)
Vannacht ideale omstandigheden daarvoor: wordt -2 C en 100% RH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Eerste meting.
Omgeschakeld om 18.20 uur van Ruimteregeling naar vaste 36 graden Ta.
Defrost periode toegenomen van 34 naar 42 minuten. Meer metingen nodig en volgen.
Opgenomen vermogen wel ruim minder, 36 graden kon wel eens te weinig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ_rH8Rk520PjCHUqcPcxRKDA6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgvcITfl7OrbUBmDw3ARXZka.jpg?f=fotoalbum_large

Let wel verbruik van rest van de woning zit hier nog onder, de HW kWh meter geeft een plateau verbruik aan van 2500W, met een dT van 5 C, dus voor mijn installatie 9 kW, wat binnen 0,5 kW bij mijn warmteverlies past. COP van ca. 3,5 past prima bij al mijn andere metingen.
Maar de verliezen door tijdverlies van de defrost zijn wel hetzelfde, dus we gaan het zien, maar ik vrees dat Ta richting 37 graden moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Miezie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:56:
[...]

De ruimteregeling probeert jouw huis netjes op temperatuur te houden. Als je defrosts krijgt dan gaat de WP dat in de ruimteregeling compenseren door tussen de defrosts door harder te werken, waardoor je sneller in de volgende defrost zit, enzovoorts.

Met vaste Ta blijft de WP tussen de defrosts door gewoon naar dezelfde Ta werken als voorheen, niet hoger dan vóór het optreden van defrosts.

Ik denk dus wel degelijk een relevant verschil in defrosts tussen de ruimteregeling VS vaste Ta/WAR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier nog even een vergelijk van de ruimteremperatuurregeling vs. vaste Ta voor het naslagwerk.
[…]
De kabouters kiezen eigenlijk consequent voor een thermisch vermogen wat ongeveer 2 kW boven het op dat moment geldende warmteverlies ligt. Het huis warmt dus eigenlijk altijd langzaam op als de warmtepomp draait.
Vreemd, dit is bij mij in de ruimteregeling helemaal niet zo. Als ik 24/7 op vaste binnentemp verwarm dan houdt de WP in ruimteregeling de binnentemperatuur heel exact op de gevraagde temperatuur. Bij setpoint 20 graden op 20.0 graden. Urenlang.

Alleen als het warmteverlies van mijn huis kleiner is dan het minimumvermogen, dan warmt het binnen geleidelijk op tot 21.0 graden, waarna de warmtepomp afslaat. Dit is meteen het bekende nadeel van de ruimteregeling, de hoge hysterese. Maar dat zie je dus vooral in het tussenseizoen, nu niet.

Volgens mij heeft @ocaj hier ook gerapporteerd dat de ruimteregeling bij de binnentemperatuur bij hem heel exact stabiel houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat je weinig kunt veranderen aan deze fysica, en dat defrost gedrag door andere firmware ook niet te verwachten is (dwz echte defrosts, niet klok bepaalde fakes).
Hier mijn verband tussen temperatuur, luchtvochtigheid, defrosts en cop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rExme45CazAJDFkw3TMveCjlB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lwW4dwZ492sSpb5tuSMPXWaN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaWYAZKIvM7_jeRVyxb7YKJZ6Tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpL8UYtwhq1RF4uA1VA0PVHZ.png?f=fotoalbum_large
Sorry voor de niet helemaal matchende X-schalen.

De grens voor defrosts ligt bij een graad of drie denk ik.

Overigens heb ik volgens mij nog nooit zo'n hoge defrostfrequentie gehad als vandaag, met zelfs twee in de SWW-cyclus. Vanmiddag zelfs om de 35 minuten. Aanvriezende mist bij een temperatuur van -1 is niet echt gunstig...

Dat laat ook gelijk zien dat je uit de luchtvochtheid in de grafiek niet veel af kunt leiden. Gisteren was die ook 100%, maar toen zat er bijna 2 uur tussen de defrosts, en theoretisch bevat lucht van 2 graden meer vocht dan lucht van -1 graden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:13:
Vreemd, dit is bij mij in de ruimteregeling helemaal niet zo. Als ik 24/7 op vaste binnentemp verwarm dan houdt de WP in ruimteregeling de binnentemperatuur heel exact op de gevraagde temperatuur. Bij setpoint 20 graden op 20.0 graden. Urenlang.

Alleen als het warmteverlies van mijn huis kleiner is dan het minimumvermogen, dan warmt het binnen geleidelijk op tot 21.0 graden, waarna de warmtepomp afslaat. Dit is meteen het bekende nadeel van de ruimteregeling, de hoge hysterese. Maar dat zie je dus vooral in het tussenseizoen, nu niet.

Volgens mij heeft @ocaj hier ook gerapporteerd dat de ruimteregeling bij de binnentemperatuur bij hem heel exact stabiel houdt.
Een verschil is misschien dat ik de temperatuur niet 24/7 constant houdt maar met 0,5 graad nachtverlaging werk. Zonder nachtverlaging kom ik namelijk in een ritme waarbij de ene dagelijkse run eigenlijk consequent in de nacht is als de buitentemperatuur het laagst is. Met de kleine nachtverlaging forceer ik de run wat meer richting de dag.

Wellicht dat de ruimtetemperatuurregeling daarom meer moeite heeft om het gewenste thermische vermogen te bepalen. Ik observeer dus dat hij zelfs bij een thermostaattemperatuur van 19,0 en een actuele kamertemperatuur van 19,5 graden hij regelmatig met 8 kW thermisch aan het stoken is terwijl het warmteverlies van de woning op dat moment maar 5 of 6 kW is. Binnen een uurtje of wat is het dan 20,0 graden en slaat hij af. Nu met vaste Ta (en dus redelijk vast thermisch vermogen) blijft de binnentemperatuur veel stabieler.

Zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel situaties, zoveel regelingen, zoveel optima ;). Gelukkig is dit forum er om met elkaar van gedachten te wisselen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Hier mijn verband tussen temperatuur, luchtvochtigheid, defrosts en cop:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sorry voor de niet helemaal matchende X-schalen.

De grens voor defrosts ligt bij een graad of drie denk ik.

Overigens heb ik volgens mij nog nooit zo'n hoge defrostfrequentie gehad als vandaag, met zelfs twee in de SWW-cyclus. Vanmiddag zelfs om de 35 minuten. Aanvriezende mist bij een temperatuur van -1 is niet echt gunstig...

Dat laat ook gelijk zien dat je uit de luchtvochtheid in de grafiek niet veel af kunt leiden. Gisteren was die ook 100%, maar toen zat er bijna 2 uur tussen de defrosts, en theoretisch bevat lucht van 2 graden meer vocht dan lucht van -1 graden.
Mooi plaatje, bij jou in deze 7 dagen geen duidelijke correlatie. De luchtvochtigheid is meestal erg hoog geweest.

In 2018 heeft @Chris_82 eens een mooie defrost analyse gedaan van de hele maand februari. Die had ik hier eerder (deels) gepost en kun je hier nalezen:
Chris_82 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOSnaSFks8xo7hvYZenx-WnxMUc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/W0y33ftaCjVltaWmwFUJFusU.webp?f=user_large

En een update hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj9FoSF3tHo5HGGYSlOnNtoNZQo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d0GZttSkge7g192Ustt4dvjH.png?f=user_large

——-

Overigens ook wel leuk, wat ik tegen kwam:
Hier een @Andrehj die neigde naar een gasketel (je leest het goed) ipv een warmtepomp, toen hij nog niet alles van warmtepompen af wist en nog geen COP-kampioen van heel NL en daarbuiten was ;)
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Ok eerlijk, de gasprijzen lagen toen een stuk lager

De genoemde @Chris_82 probeerde @Andrehj destijds te overtuigen van de warmtepomp en ik weet niet of hij het was of iemand anders, maar @Andrehj koos voor de warmtepomp en ja… the rest is history, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Geen idee wat er net aan de hand was maar vrouwlief vertelde over vreemde geluiden uit de technische ruimte, blijkbaar sprong elke minuut het element aan en uit.

Verwarmen maar effe uitgezet. Gok dat de defrost te lang was ofzo. Morgen effe element uitzetten.....

Zekering in de WP uit voldoende, of liever via de instellingen uitzetten? Na en voordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Het kan uit maar het is symptoom bestrijding.

Heb je iets van inbedrijfstelling wizard foto s?

Dan kan je zien of die gek deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
gr8-jen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:22:
Het kan uit maar het is symptoom bestrijding.

Heb je iets van inbedrijfstelling wizard foto s?

Dan kan je zien of die gek deed
22:50 - 22:55 is gek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoN_G0Js-FC9w0Ci5v1LbY6TNs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr5k6dKDw7QoSwkT9yVxDMlw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKtcXSUkfqjwp4Dgj_pDKlBwGjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOd4yx8LSW4PfGR1uN8gfKpU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Bschnitz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:18:
Geen idee wat er net aan de hand was maar vrouwlief vertelde over vreemde geluiden uit de technische ruimte, blijkbaar sprong elke minuut het element aan en uit.
In de zin van sizzend ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Bschnitz vlak voordat jij de WP stopte was deze aan het defrosten, kijk maar naar Ta en Tr. En nog niet erg lang hoor, kijk maar naar jouw foto’s. Tijdens een defrost kan heel soms kort de BUH ingeschakeld worden, zie mijn post van gisteren of eergisteren. Verbruik verwaarloosbaar.
Geen errors ook?
Zo niet, zet je WP weer aan zou ik zeggen, dan heb je het morgen zaterdagochtend lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Nee, ik kwam binnen en horde het ook. Was klik-klak-klik-klak geluid, alsof een zekering aan het springen was.

Maar kon op de display alleen zien dat het element elke keer aan het aan/uit gaan was. De zekering zelf sprong niet uit, had de kap er effe afgehaald.em fysiek gecheckt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Aangezien ta zo zakt kan het een defrost zijn?

Je hebt voor 2 uur aan temperaturen, misschien is daar meer uit te halen.

En er werd gevraagd wat voor geluid het was

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Nee, ik kwam binnen en horde het ook. Was klik-klak-klik-klak geluid, alsof een zekering aan het springen was.

Maar kon op de display alleen zien dat het element elke keer aan het aan/uit gaan was. De zekering zelf sprong niet uit, had de kap er effe afgehaald.em fysiek gecheckt.
Je WP schakelt de BUH aan en uit met een relais, dat is wat je hoort. Waarschijnlijk titreren.
Zie verder mijn post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
gr8-jen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Aangezien ta zo zakt kan het een defrost zijn?

Je hebt voor 2 uur aan temperaturen, misschien is daar meer uit te halen.

En er werd gevraagd wat voor geluid het was
Ja hij was bezig met een defrost, maar het element hoort dan toch aan te blijven? Het defrosts icon bleef aan en het element icon ging samen met het geluid in 1 minuut like 3 keer aan/uit toen ik erbij stond.

Vermogen was ongeveer 2.5kW-3kW na wat ik kon zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:46:
[...]

Ja hij was bezig met een defrost, maar het element hoort dan toch aan te blijven? Het defrosts icon bleef aan en het element icon ging samen met het geluid in 1 minuut like 3 keer aan/uit toen ik erbij stond.

Vermogen was ongeveer 2.5kW-3kW na wat ik kon zien.
De BUH kan volgens mij niet moduleren, het is aan of uit. Bij mij 2 kW vermogen. Als je minder warmte nodig hebt, dan moet je de BUH afwisselend aan en uit schakelen.

Zoals gezegd heb ik deze maand 4x bij een defrost een piepklein beetje gebruik van de BUH gezien, per keer afgerond 0.1 tot 0.0 kWh.
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Door de crappy temporele resolutie van HomeWizard kan ik niet terugzien of het aan-uit patroon zoals bij jou was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:52:
[...]

De BUH kan volgens mij niet moduleren, het is aan of uit. Bij mij 2 kW vermogen. Als je minder warmte nodig hebt, dan moet je de BUH afwisselend aan en uit schakelen.

Zoals gezegd heb ik deze maand 4x bij een defrost een piepklein beetje gebruik van de BUH gezien, per keer afgerond 0.1 tot 0.0 kWh.
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Door de crappy temporele resolutie van HomeWizard kan ik niet terugzien of het aan-uit patroon zoals bij jou was.
Duidelijk, thx. Kan vrouwlief ook weer gerust slapen. Die vind alles eng qua elektrische dingen die geluid maken.

Batterij was ook effe een ding 😂 kan je vertellen dat die ook geluid gaat maken met 13.4kW laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb eens, yolo, het elektrisch component aangezet voor verwarming met tijd op 60m.
Maar ik zie geen booster aan gaan in de log :p

Heb ta hoog geforceerd dat de pomp lekker druk tussen de defrosts maar hij schakelt niet in. Iemand enig idee wanneer die dat zou moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:26:
[...]

——-

Overigens ook wel leuk, wat ik tegen kwam:
Hier een @Andrehj die neigde naar een gasketel (je leest het goed) ipv een warmtepomp, toen hij nog niet alles van warmtepompen af wist en nog geen COP-kampioen van heel NL en daarbuiten was ;)
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Ok eerlijk, de gasprijzen lagen toen een stuk lager

De genoemde @Chris_82 probeerde @Andrehj destijds te overtuigen van de warmtepomp en ik weet niet of hij het was of iemand anders, maar @Andrehj koos voor de warmtepomp en ja… the rest is history, haha
Briljant leuk!

Het laat overigens ook wel zien hoe waardevol TVT berekeningen vooral niet zijn na verloop van tijd. Mooi dat dit zo doorgeslagen is naar de warmtepomp;). In die tijd kocht ik mijn eerste nieuwbouw met warmtepomp ook… dat huis was toen nog veel duurder dan andere huizen op de markt. Vond het wel mooi voor het klimaat toen.

Paar jaar later heeft me dat geen windeieren gelegd en hebben we het nog eens dunnetjes over gedaan :). Ben alleen wel benieuwd of ik die extra zonnepanelen nog terug verdien😜

Pagina: 1 ... 165 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero