Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nog wat leuke getallen voor het vermaak:
Regio utrecht, hele dag mistig en rond of onder 0. Vaste Ta van 27c gehanteerd.

- 34 defrost gehad, ik denk niet dat ik ooit zoveel in 24 uur heb gezien.
- Binnen temp is gezakt van 21.5c tot 21.1c. Eens kijken waar dat morgen op staat en of we overdag nog wat goed kunnen maken (ik heb nog genoeg ruimte voor meer vermogen).
- COP volgens WP: 123.17 kWh / 27.81 kWh = 4.43
- COP volgens homewizard en geschatte output (dus defrost energie afgetrokken): 113.05 kWh / 28.45 kWh = 3.97

COP is dus in 'werkelijkheid' bijna 0.5 slechter. Het geschatte opgenomen vermogen volgens de WP komt trouwens dicht bij de homewizard.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 18-01-2025 08:35 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-07 16:31
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:46:
Nog wat leuke getallen voor het vermaak:
Regio utrecht, hele dag mistig en rond of onder 0. Vate Ta van 27c gehanteerd.

- 34 defrost gehad, ik denk niet dat ik ooit zoveel in 24 uur heb gezien.
- Binnen temp is gezakt van 21.5c tot 21.1c. Eens kijken waar dat morgen op staat en of we overdag nog wat goed kunnen maken (ik heb nog genoeg ruimte voor meer vermogen).
- COP volgens WP: 123.17 kWh / 27.81 kWh = 4.43
- COP volgens homewizard en geschatte output (dus defrost energie afgetrokken): 113.05 kWh / 28.45 kWh = 3.97

COP is dus in 'werkelijkheid' bijna 0.5 slechter. Het geschatte opgenomen vermogen volgens de WP komt trouwens dicht bij de homewizard.
Ik heb ook al 2 nachten op rij s nachts onderstaande grafiek. Dit zijn ook defrosts toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaSW9-xhRsPhHxMGhEMxiFfXpVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LK2bG28duKsuLFiNhWUbkVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@xoror valt me nog mee, best een goeie COP voor een dag met waarschijnlijk de meeste defrosts ooit bij jou.

@Rien43 dit is je p1 maar beeld past inderdaad wel bij defrosts.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-01-2025 08:04 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-07 23:11
Regio utrecht, wilnis. Mist en 0/-1
Vaste Ta 26. Tr continue 24. Sinds gister Elke 45min defrost
Huis 21,5 gezakt vannacht naar 21
Cop 3,4 vw 1,8 sww incl defrosts
Duidelijk Ta moet dan omhoog, nu Ta 27

[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 18-01-2025 08:34 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:42:
Nee, ik kwam binnen en horde het ook. Was klik-klak-klik-klak geluid, alsof een zekering aan het springen was.

Maar kon op de display alleen zien dat het element elke keer aan het aan/uit gaan was. De zekering zelf sprong niet uit, had de kap er effe afgehaald.em fysiek gecheckt.
Wat je hoorde waren de relais die het boosterelement bedienen. En die zullen wel modulerend aan worden gestuurd. Dat je op het display diezelfde modulatie zag, toont aan dat alles klopte.
Ik zou me hier niet druk over maken, en je WP weer aan zetten.
Als je je hier wel druk over maakt (en een beetje handig bent met elektriciteit), kun je de mechanische relais vervangen door SSR's (solid state relais).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:26:
Overigens ook wel leuk, wat ik tegen kwam:
Hier een @Andrehj die neigde naar een gasketel (je leest het goed) ipv een warmtepomp, toen hij nog niet alles van warmtepompen af wist en nog geen COP-kampioen van heel NL en daarbuiten was ;)
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Ok eerlijk, de gasprijzen lagen toen een stuk lager
Mijn reactie vind je hier: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
(omdat dit algemeen geldig is voor L/W warmtepompen, en niet meer specifiek voor Mitsubishi Electric is)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-07 17:25
Gisteravond nog effe langs de buurman geweest om fotos te maken van zijn cijfers. Zelfde warmtepomp en settings, behalve SWW ivm baby. Verschil is zijn unit staat onder de drijvende steiger, 60cm van het het water en die van mij op het dak vrij in de wind en regen.

Enorm verschil met die van mij, zelfde verbruik maar zijn COP is ✅ voor januari.

Alles wat ik kan bedenken is dat de buitenunit meer warmte kan ontrekken vanwege 5c water temperatuur en dat deze bescherming heeft van wind en regen en mist. Terwijl die van mij op het dak met wind, regen en mist bij -3 zijn werk moet doen.

Naja toch maar opdracht gegeven om de unit te verplaatsen naar onder, want ongeacht is dit verschil te groot om nog +-13 jaar zo te laten.

WAR Ta 27c-31

27c tot 0c
31c vanaf -5c

Buurman: 5.5 COP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-I3v6MW9nYMsS_GfG_MvmZmp8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S86kxSlt1SxUhDsDcObSTnYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkA658lvQyU_pVTo5prX0yaR6Wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLZ6tHF82EHrDmxJuCy34pKe.jpg?f=fotoalbum_large

Mij: 3.7 COP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIxEXIKtFnupiEYb-6-ETXXVOUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ2tcJQsZfSTOkT9eTgKhN1y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9FbWBGXE-J5DzzHYIo6R4BX8BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iroyBPvDpiPZEPdLCo9WCLj7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Bschnitz op 18-01-2025 11:25 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:05:
Gisteravond nog effe langs de buurman geweest om fotos te maken van zijn cijfers. Zelfde warmtepomp en settings, behalve SWW ivm baby. Verschil is zijn unit staat onder de drijvende steiger, 60cm van het het water en die van mij op het dak vrij in de wind en regen.

Enorm verschil met die van mij, zelfde verbruik maar zijn COP is ✅ voor januari.

Alles wat ik kan bedenken is dat de buitenunit meer warmte kan ontrekken vanwege 5c water temperatuur en dat deze bescherming heeft van wind en regen en mist. Terwijl die van mij op het dak met wind, regen en mist bij -3 zijn werk moet doen.
Interessant.
Je maakt je post nog een stuk beter door in plaats van deze (erg grote, maar zonder alle cijfers niets zeggende) plaatjes even de verbruiks- en COP-cijfers van jou en je buurman te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Interessant.
Je maakt je post nog een stuk beter door in plaats van deze (erg grote, maar zonder alle cijfers niets zeggende) plaatjes even de verbruiks- en COP-cijfers van jou en je buurman te plaatsen.
Aangepast op jou verzoek, als ik nog meer moet aanvullen hoor ik wel wat.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bschnitz
Heel interessant inderdaad.
Je zegt zelfde warmtepomp en settings. Dus zelfde stooklijn?
En verder zelfde huis, zelfde afgiftesysteem, zelfde stookgedrag/binnentemp?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz verder alles zelfde qua woning (rijtjes woning, hoekhuis, vrijstaand) ? Het COP verschil is wel erg groot. Jouw COP lijkt zowieso wat laag denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Yup, alles hetzelfde. Vrijstaande op het water. Zelfde steiger, alleen zijn WP staat eronder en die van mij op het dak.

Ik doe juist dezelfde settings zodat ik kan vergelijken.

Zal zo effe foto maken en bijvoegen aan deze post.

Ja mijn COP is nu shit doordat die niet stopt met defrosts, krijg gewoon sinds het begin van januari none-stop elk uur defrosts. Hij waarschijnlijk niet aan de COP te zien....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmntsL9XaQYNcUN1rQgi_fxKu9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXk2mobodWp8AtbGyZtL1UqL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyDhSJ02m3VzJH345uZLkxHWw4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLbeYSvYjNjUuzWjNYsjY8BL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Bschnitz op 18-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:33:
Yup, alles hetzelfde. Vrijstaande op het water. Zelfde steiger, alleen zijn WP staat eronder en die van mij op het dak.

Ik doe juist dezelfde settings zodat ik kan vergelijken.

Zal zo effe foto maken en bijvoegen aan deze post.

Ja mijn COP is nu shit doordat die niet stopt met defrosts, krijg gewoon sinds het begin van januari none-stop elk uur defrosts. Hij waarschijnlijk niet aan de COP te zien....
Interesting. Hoe stook je? Nachtverlaging? Heb je 24h grafiek van Ta, Tr, flow, compressor frequentie van bijv 16 Jan? Is nog mooier als je ook detail data van je buurman heb natuurlijk

Op plat dak zou iets minder efficiënt kunnen zijn, maar dit is wel erg groot. Er draaien genoeg mensen op een plat dak toch net prima COP?

edit: Ah de oplossing van je buurman is toch veel mooier, waarom had je niet gelijk gedaan? Neemt niet weg dat je COP nog steeds wel beroerd is

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 18-01-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:58:
@Bschnitz verder alles zelfde qua woning (rijtjes woning, hoekhuis, vrijstaand) ? Het COP verschil is wel erg groot. Jouw COP lijkt zowieso wat laag denk ik.
Kan best hoor. Ik heb mijn mCOP van januari niet paraat, maar gisteren had ik door alle defrosts een dCOP van slechts 3.17... ;(
Als je dan vlak boven het water een wat hogere temperatuur hebt, en daardoor nauwelijks defrosts kan dat enorm schelen.
Met zo'n groot wateroppervlak voor de deur zou een warmtewisselaar op de bodem ook nog wel interessant kunnen zijn (gecombineerd met een W/W warmtepomp, die helaas om onverklaarbare redenen erg duur zijn).

Edit: Overigens is aan het plaatje van buurman te zien dat zijn unit ook wel degelijk dichtvriest...

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:45
@Bschnitz als jij in het project woont waar ik denk dat jij woont dan zie ik op google maps nog veel andere woningen op t water waar de unit ook op het dak staat.
Mogelijk om ook met een andere “op het dak” woning te vergelijken?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:39:
[...]

Interesting. Hoe stook je? Nachtverlaging? Heb je 24h grafiek van Ta, Tr, flow, compressor frequentie van bijv 16 Jan? Is nog mooier als je ook detail data van je buurman heb natuurlijk

Op plat dak zou iets minder efficiënt kunnen zijn, maar dit is wel erg groot. Er draaien genoeg mensen op een plat dak toch net prima COP?
Helaas geen grafiek, maar we draaien heel simpel nu 24/7. Ik heb alleen nachtverlaging buiten december/januari om.

Compressor frequentie wilde in gisteren uitlezen, helaas niet mogelijk op de ftc6 kwam ik erachter met code 016.

Hij staat op het dak omdat ik geen keuze had en hij wel. Installateur is bij hem van het project gekickt en bij mij nog niet. Nieuwe installateur was niet te beroerd om hem daar te plaatsen.

Ik zou een SD kaart erin kunnen doen, thats about it qua monitoring. Die heb ik sinds kort voor de update gebruikt.

Helaas is alles bezet qua aansluitingen door die omschakel module icm met die procon. Zelf durf ik hier nog niet aan te prutsen. Garantieperiode is nu wel voorbij, dus wellicht in de zomer.

Of Andre krijg ik zover, die woont op 15min afstand.

[ Voor 8% gewijzigd door Bschnitz op 18-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:48:
@Bschnitz als jij in het project woont waar ik denk dat jij woont dan zie ik op google maps nog veel andere woningen op t water waar de unit ook op het dak staat.
Mogelijk om ook met een andere “op het dak” woning te vergelijken?
Klopt, die hebben andere settings. Bejaarden temperatuur enzo. Daar kom ik ook niet zo vaak over de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07 12:44
Bschnitz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Klopt, die hebben andere settings. Bejaarden temperatuur enzo. Daar kom ik ook niet zo vaak over de vloer.
Er is niks mis met bejaarden temperatuur hoor😉. Door mijn Ta van 28 is het gezakt naar 22.5 binnen. Niet tegen mijn vrouw zeggen :9

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
gr8-jen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Er is niks mis met bejaarden temperatuur hoor😉. Door mijn Ta van 28 is het gezakt naar 22.5 binnen. Niet tegen mijn vrouw zeggen :9
Wij willen 20c binnen en mijn gevoel zegt me dat het minimum vermogen en de COP het beste zou zijn als we het 21c zouden doen, maar dat vind ik te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz procon kan je uitlezen via modbus, of is dir al bezet door omschakel modus?

Is een beetje lastig diagnosen zo zonder services codes of detailed logging. Want misschien is iets anders aan de hand en dan heeft het verplaatsen geen nut.

@Andrehj Dag cop gister hier was nog wel okay (geen sww nodig gehad gister) xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (uitgaande dat de wp cijfers enigsinds okay zijn)

21c stoken is prima? Ik hou hier zelfs 21.5c aan. COP over Jan is 5.18 so far.

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 18-01-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Bschnitz
Ik zit voor januari op 269 verbruikt en 1184 produced dus cop van 4.4. Die van mij staat op de garage maar wel relatief uit wind.

Suz40, 172m2 vvw beng woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:03:
@Bschnitz procon kan je uitlezen via modbus, of is dir al bezet door omschakel modus?

Is een beetje lastig diagnosen zo zonder services codes of detailed logging. Want misschien is iets anders aan de hand en dan heeft het verplaatsen geen nut.

@Andrehj Dag cop gister hier was nog wel okay (geen sww nodig gehad gister) xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (uitgaande dat de wp cijfers enigsinds okay zijn)
Yea is helaas bezet. Anders had ik al melcloud gedaan. Die kan er nu ook niet op. Alles moet verbouwd worden in die unit.

Er zijn geen errors of bijzondere logs qua storingen. Hij draait normaal ook prima, alleen nu niet. Maar het is ook echt koud buiten met veel mist en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Je weet dat je een esp ertussen kan stoppen die als proxy werkt he? De procon queries namelijk elke sec een status...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:11:
@Bschnitz Je weet dat je een esp ertussen kan stoppen die als proxy werkt he? De procon queries namelijk elke sec een status...
Nee dat wist ik niet. Neem aan dat dit die atom is waar ik hier een iets over gelezen heb. Is dat plug en play of moet ik hier nog wat voor doen?

Naar wat ik weet checkt die procon of er warmte of koel vraag en stuurt een signal naar die module zodat die omschakeling automatisch gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-07 16:44
Is het bij jullie ook nog steeds zo’n defrost weer. Grijs en koud in zuid-limburg.

Bijna steevast elke 50 minuten defrost.
cop momenteel 4 voor januari met reeds al 411kwh elektra verbruik voor verwarmen. Ik steven op 750kwh af deze maand 🤔

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Breud schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:16:
Is het bij jullie ook nog steeds zo’n defrost weer. Grijs en koud in zuid-limburg.

cop momenteel 4 voor januari met reeds al 411kwh elektra verbruik voor verwarmen. Ik steven op 750kwh af deze maand 🤔
Rond Rotterdam ook, mijn zoon dacht even dat hij in Schotland zat 8)

Qua verbruik is het gewoon niet anders. Of meer flow of een andere WP.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Nee dat wist ik niet. Neem aan dat dit die atom is waar ik hier een iets over gelezen heb. Is dat plug en play of moet ik hier nog wat voor doen?

Naar wat ik weet checkt die procon of er warmte of koel vraag en stuurt een signal naar die module zodat die omschakeling automatisch gebeurt.
Ja plug and play, vragen kan je stellen in thread in mijn signature. De procon werkt onafhankelijk van de omschakel module en haalt alle data op. De esp kan daar tussen alles afluisteren/ besturen.

De procon doet uit zichzelf niets behalve status ophalen. Iets in jouw setup regelt het omschakelen, en die commandos komen bij de procon uit en die voert ze uit.

@Breud hier ook een en al ellende, zelfs om de 30 mins gezien. Verbruik tot nu toe is 450 kWh voor jan. Vorig jaar jan was 600kWh, gaat ws wel meer worden dit jaar.

Oef ziet dat mijn compressor al 84hz aantikt, slechte dagen dit.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 18-01-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-07 12:00

Yep, maar vandaag is het inderdaad koud (net geen twee graden hier) en mistig. Hier om de 45 minuten een defrost. Mijn COP durf ik eigenlijk niet op te schrijven... Volgens HA (Melcloud) is het 2,89 voor verwarming en 2,47 SWW. Droevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Ik had de hele maand erg weinig defrosts, tot gisteren en vandaag. Hier in het noorden is het rond de 0 en -1 graden met hele dikke mist. Buitenunit staat 12m hoog op een plat dak. Defrosts gebeuren nu elke 35 minuten.. ik vrees voor een matige cop deze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-07 15:52
@xoror

Heb jij nou een 80va of va2? Bij mij is er echt een minimale draaitijd van 46min na een defrost. Jij draait ook op de meeste recente software toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Ja plug and play, vragen kan je stellen in thread in mijn signature. De procon werkt onafhankelijk van de omschakel module en haalt alle data op. De esp kan daar tussen alles afluisteren/ besturen.

De procon doet uit zichzelf niets behalve status ophalen. Iets in jouw setup regelt het omschakelen, en die commandos komen bij de procon uit en die voert ze uit.

@Breud hier ook een en al ellende, zelfs om de 30 mins gezien. Verbruik tot nu toe is 450 kWh voor jan. Vorig jaar jan was 600kWh, gaat ws wel meer worden dit jaar.

Oef ziet dat mijn compressor al 84hz aantikt, slechte dagen dit.
Dan zijn we jn lijn. En goed te vergelijken vanwege zelfde warmtepomp en huis. Ik had vorig jaar bij jou inderdaad 600kwh gezien in de meting van tomexergie. Ondanks mijn flow probleem lijken we toch goed in lijn te zitten

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Breud jij bent telkens onder de indruk van het elektriciteitsverbruik van jouw warmtepomp krijg ik de indruk. Volgens mij heb jij vooral gewoon een groot huis.

Data januari tot nu toe voor jullie drie nieuwbouwhuizen (ontbrekende parameters berekend):
@Breud
Alleen verwarming, Limburg
warmte 1644 kWh, elektr 411 kWh, COP 4, vloeroppervlak 300 m2
Dus warmte 5.48 kWh/m2 en elektr 1.37 kWh/m2

@laurens0619
Alleen verwarming, regio?
warmte 1184 kWh, elektr 269 kWh, COP 4.4, vloeroppervlak 172 m2
Dus warmte 6.88 kWh/m2 en elektr 1.56 kWh/m2

@xoror
Alleen verwarming, regio Achterhoek
warmte 2100 kWh, elektr 405 kWh, COP 5.18, vloeroppervlak 300 m2
Dus warmte 7.00 kWh/m2 en elektr 1.35 kWh/m2

Zo bekeken heb jij de laagste warmtevraag en het laagste elektriciteitsverbruik per m2 vloeroppervlak van de drie :+

Tussenwoning/vrijstaand en type ventilatie maken natuurlijk ook uit.

Edit:
Ter illustratie nog even mijn eigen data voor een matig geïsoleerde tussenwoning uit 1931:
Alleen verwarming, Zuid-Holland
Warmte 1190 kWh, elektr 292 kWh, COP 4.08, vloeroppervlak 161 m2.
Dus warmte 7.39 kWh/m2 en elektr 1.81 kWh/m2.

Een tussenwoning zou natuurlijk eigenlijk veel lager moeten zitten dan jullie huizen.
Ik heb een hoog minimumvermogen en slechts 41 m2 vvw dus Ta typisch 31 gr deze maand, relatief hoog.

Edit: getallen aangepast naar alleen verwarming

[ Voor 29% gewijzigd door SebastiaanPs op 19-01-2025 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:40:
@xoror

Heb jij nou een 80va of va2? Bij mij is er echt een minimale draaitijd van 46min na een defrost. Jij draait ook op de meeste recente software toch ?
SW75yaa

@Breud huis wel, wp niet :) even einde maand vergelijken dit jaar. ben benieuwd, ik mag hopen
dat mijn cop beter is en evt verbruik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Ik had de hele maand erg weinig defrosts, tot gisteren en vandaag. Hier in het noorden is het rond de 0 en -1 graden met hele dikke mist. Buitenunit staat 12m hoog op een plat dak. Defrosts gebeuren nu elke 35 minuten.. ik vrees voor een matige cop deze dagen.
Even geteld en gisteren had ik 17 defrosts bij het verwarmen van 8:30 tot 0:00. Regio groningen rond vriespunt en hele dichte mist. Voor alleen verwarmen 17 kWh verbruik en 69 geproduceerd, dat maakt een COP van 4,05. Vast tA van 28 en later 29. dT is hier door lage flow vrijwel altijd 5 en daarmee behoorlijk fors. Binnentemperatuur bleef rond de 20.5 hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 18-01-2025 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:20
COP cijfers zijn slecht te vergelijken. Vermeld er ook even bij welke regio. In de achterhoek (meetstation Deelen, of Limburg is het heel wat anders dan in het westen. Gemiddelde temp in Deelen voor januari nu 2,2 graden. Vorig jaar was het 3.0 en langjarig gemiddeld 2,9. Ondanks dit en de nieuwe buitenunit blijf ik waarschijnlijk onder het verbruik van vorig jaar. De beloofde zon hier vandaag kunnen we helaas weer naar fluiten. Voor het eerst de unit 24 uur laten draaien ook. TA vannacht 27 en nu naar 28. Defrosts zo om het uur bij blijvend -1 - 0 graden, maar de tijden tussen de defrosts lijken heel even iets op te lopen.
0-3 graden of 4-5 geeft een behoorlijk verschil hier.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@SebastiaanPs mooi overzicht zo

Mijn getallen zijn puur heating exclusief sww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:45:
@Breud jij bent telkens onder de indruk van het elektriciteitsverbruik van jouw warmtepomp krijg ik de indruk. Volgens mij heb jij vooral gewoon een groot huis.

Data januari tot nu toe voor jullie drie nieuwbouwhuizen (ontbrekende parameters berekend):
@Breud warmte 1644 kWh, elektr 411 kWh, COP 4, vloeroppervlak 300 m2
Dus warmte 5.48 kWh/m2 en elektr 1.37 kWh/m2

@laurens0619 warmte 1184 kWh, elektr 269 kWh, COP 4.4, vloeroppervlak 172 m2
Dus warmte 6.88 kWh/m2 en elektr 1.56 kWh/m2

@xoror warmte 2331 kWh, elektr 450 kWh, COP 5.18, vloeroppervlak 300 m2
Dus warmte 7.77 kWh/m2 en elektr 1.5 kWh/m2

Zo bekeken heb jij de laagste warmtevraag en het laagste elektriciteitsverbruik per m2 vloeroppervlak van de drie :+

Tussenwoning/vrijstaand en type ventilatie maken natuurlijk ook uit.

Edit:
Ter illustratie nog even mijn eigen data voor een matig geïsoleerde tussenwoning uit 1931:
Warmte 1269 kWh, elektr 316 kWh, COP 4.02, vloeroppervlak 161 m2.
Dus warmte 7.88 kWh/m2 en elektr 2.02 kWh/m2.

Een tussenwoning zou natuurlijk eigenlijk veel lager moeten zitten dan jullie huizen.
Ik heb een hoog minimumvermogen en slechts 41 m2 vvw dus Ta typisch 31 gr deze maand, relatief hoog.

Ik neem aan dat jullie getallen ook voor verwarming plus SWW zijn?
Confronterend, ik ga wel in hoekje staan schamen...

Overigens is het voor verwarmen volgens de wp
2100kWh bij 405kWh opgenomen. Iets minder ernstig :p
7 kWh/m2 en 1.35 kWh/m2 dus voor verwarmen.

De 450 is realtime volgens homewizard, dus ook inclusief vandaag. Ook inclusief sww, standby (nou ja heeft hele maand gedraaid).

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 18-01-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:20:
@SebastiaanPs mooi overzicht zo

Mijn getallen zijn puur heating exclusief sww
Ok dank, ik ga het aanpassen.
@xoror wacht nog even, misschien niet nodig om te schamen. ;) Waren jouw getallen alleen verwarming of ook SWW? En bij jou @Breud ?

Edit: ik zie je post, heb het aangepast. Nu alleen nog @Breud : waren de getallen alleen verwarming of ook SWW?

En zal ik de getallen aanpassen naar alleen verwarmen, of ook SWW? Ik zou zelf zeggen alleen verwarmen want SWW misschien nog meer afhankelijk van gedrag.

[ Voor 27% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-01-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:00
stin00 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Even geteld en gisteren had ik 17 defrosts bij het verwarmen van 8:30 tot 0:00. Regio groningen rond vriespunt en hele dichte mist. Voor alleen verwarmen 17 kWh verbruik en 69 geproduceerd, dat maakt een COP van 4,05. Vast tA van 28 en later 29. dT is hier door lage flow vrijwel altijd 5 en daarmee behoorlijk fors. Binnentemperatuur bleef rond de 20.5 hangen.
Toch niet slecht ondanks de nachtelijke pauze.
Mooi als dat kan! Je weet zelf wat je doet dus als dat werkt, prima!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb net even een defrost zitten bekijken. De warmtepomp draaide even op hoog vermogen, opgenomen 2500-2600 W. De verdamper intrede temp was daarbij in de laatste 15 min voor defrost gedaald van -11 naar -18 gr. De verdamper was echt helemaal dichtgevroren, net mijn vinger gevoeld, daar kon echt geen lucht meer doorheen. Zie de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkUM6EN9AhbMfLiqmqxF1n3lZhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeDDMbqyLO44TNH6RejORUXw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu met Tbuiten 0 graden ontbrak stap 1: met draaiende fan de verdampertemperatuur laten stijgen mbv de buitenlucht, dus zonder compressor. Zie ook mijn eerdere beschrijving van het defrost-proces hier. Hij startte nu direct met reversed cycle met de compressor.

[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-01-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TH3, verdamper intrede, a.k.a. defrost thermistor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85jLfd2vBYDC6sVtCq1zhP2UC2A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kukyO8MeaoNp2bmNXnEDYvI8.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-01-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:07:
[...]

TH3, verdamper intrede, a.k.a. defrost thermistor
[Afbeelding]
Ja die heb ik kunnen vinden om uit te lezen over cn105 :( Wel condensatie en vloeistof temp. Daar zie je te laat dat de defrost eraan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 00:45
Verbruik nov: 1343 kWh
Verbruik dec: 1811 kWh
1200 euro 😢😢

Vandaag toch maar de vloerverwarming uitgezet. Verbruik is van 6+kW naar 2kW gedaald.

Binnenkort hier weer vanaf pagina 1 terug lezen en alle tips noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Xmoo

Dat is een flink verbruik.. hoeveel M2 verwarm je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Xmoo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:44:
Verbruik nov: 1343 kWh
Verbruik dec: 1811 kWh
1200 euro 😢😢

Vandaag toch maar de vloerverwarming uitgezet. Verbruik is van 6+kW naar 2kW gedaald.

Binnenkort hier weer vanaf pagina 1 terug lezen en alle tips noteren.
8)7 8)7 8)7
WTF? Is het nieuwbouw of woon je in een kasteel ? :+ zonder ramen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Dsbwouter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:47:
@Xmoo

Dat is een flink verbruik.. hoeveel M2 verwarm je ?
130/140m2
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:47:
[...]

8)7 8)7 8)7
WTF? Is het nieuwbouw of woon je in een kasteel ? :+ zonder ramen
Rijtjeshuis 1970. 3+1 Verdiepingen, 3 verdiepingen vloerverwarming, ERST30D-VM2ED SUZ-SWM60VA Staat momenteel wel leeg woning is gestuckt alle deuren eruit. Volgende week komen ze het spuiten/schilderen.

Wat hoort een gemiddeld verbruik te zijn. Meter in de meterkast geeft aan dat die 2 gebruikt. Met vloerverwarming aan schiet hij naar 6+

[ Voor 10% gewijzigd door Xmoo op 18-01-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xmoo dat betekent dat jouw warmtepomp in december per dag een opgenomen vermogen van 58 kWh gemiddeld had. Daar klopt echt iets niet. Gezien het feit dat het om 130 m2 vloeroppervlak gaat en een SUZ-SWM60VA. Ik zou de instellingen grondig bekijken en monitoren om uit te vinden wat hier fout gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:55:
@Xmoo dat betekent dat jouw warmtepomp in december per dag een opgenomen vermogen van 58 kWh gemiddeld had. Daar klopt echt iets niet. Gezien het feit dat het om 130 m2 vloeroppervlak gaat en een SUZ-SWM60VA. Ik zou de instellingen grondig bekijken en monitoren om uit te vinden wat hier fout gaat.
Denk dat die bijna 24/7 op element aan het verwamen is, iets anders kan ik er niet eens van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:55:
Wil ik ook gaan doen. Om te beginnen eerst weer even heel de Topic opnieuw lezen en alle tips opschrijven en mijn settings noteren.
Bschnitz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Denk dat die bijna 24/7 op element aan het verwamen is, iets anders kan ik er niet eens van maken.
Dat is toch de instelling (even naam kwijt) wat je 2-voud moet uitschakelen? Voor sww 2x en 1 x verwarming? Heb ik per vandaag uitgeschakeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Xmoo op 18-01-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Xmoo

Ik heb een hoekwoning uit 1972 , 130m2. Ik zat in december op 500kW voor cv en sww. Ik verwarm nog met radiatoren dus ik denk dat mijn verbruik al aan de hoge kant is.. zou eerst is checken of je elektrische element niet aanstaat. Kan bijna niet anders dan dat je continue op je element draait met een cop van 1..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Xmoo

Hier staat ook hoe je het element uitschakelt en wat globale instellingen. Tapwater zou ik niet op 55° zetten maar op 46° als je dan nog voldoende hebt. Stooklijn of voorloop temperatuur is voor elk huis anders en moet je zelf even uitproberen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGaheEEEctcWfLzbWOTsHsDEq-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEB3HkAwK16P5t95Z94YT0te.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeQi7iBz0T0hRjEFFqWaWGHm0uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mK501Wi3YEgWscfZMLfrcvV4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Dsbwouter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:05:
@Xmoo

Hier staat ook hoe je het element uitschakelt en wat globale instellingen. Tapwater zou ik niet op 55° zetten maar op 46° als je dan nog voldoende hebt. Stooklijn of voorloop temperatuur is voor elk huis anders en moet je zelf even uitproberen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Topper
Sww staat nu op eco, 50 met 10 graden daling, 120min laadtijd, 30min beperking.
Vandaag sww op groot gezet.

Legionella settings zijn gelijk maar per 14 dagen ipv 7.

Stooklijn staat nu op 35 op -5 en 30 (volgens mij) op 15graden.

Elektrisch verwarmen en sww per vandaag uitgezet

Anti vries uitgezet op de binnen unit.

Verder heb ik de pompsnelheid van 5 verlaagd naar 4. Is van 22 liter naar 19 gegaan.

Andere instellingen weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Xmoo

Lijkt me een mooi begin. Als je nu de vloerverwarming erbij aan hebt hoeveel is dan je verbruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Xmoo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:53:
[...]

130/140m2

[...]

Rijtjeshuis 1970. 3+1 Verdiepingen, 3 verdiepingen vloerverwarming, ERST30D-VM2ED SUZ-SWM60VA Staat momenteel wel leeg woning is gestuckt alle deuren eruit. Volgende week komen ze het spuiten/schilderen.

Wat hoort een gemiddeld verbruik te zijn. Meter in de meterkast geeft aan dat die 2 gebruikt. Met vloerverwarming aan schiet hij naar 6+
Als ik je goed begrijp trekt de WP 4kw? Dat is knap.

Je kan het element uitschakelen maar waarom zou die continu aanstaan?
Heb je monitoring ? Zo niet zo je een keer als het niet meer mistig en koud is foto s willen maken van de 5 schermen van inbedrijfstelling wizard?

Ik ben benieuwd wat je verbruik op een dag is na jouw instellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmoo
Dsbwouter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:19:
@Xmoo

Lijkt me een mooi begin. Als je nu de vloerverwarming erbij aan hebt hoeveel is dan je verbruik ?
Ik ben morgen middag weer thuis, zal ik hem aanzetten. Via de APP kan het volgens mij niet?
gr8-jen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Als ik je goed begrijp trekt de WP 4kw? Dat is knap.

Je kan het element uitschakelen maar waarom zou die continu aanstaan?
Heb je monitoring ? Zo niet zo je een keer als het niet meer mistig en koud is foto s willen maken van de 5 schermen van inbedrijfstelling wizard?

Ik ben benieuwd wat je verbruik op een dag is na jouw instellingen
Ik heb hem wel in de Home Assisstant en Mel Cloud maar verder geen monitoring. Ik ben morgen middag thuis, zal ik ze maken.

Dank jullie wel,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmoo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Topper

Verder heb ik de pompsnelheid van 5 verlaagd naar 4. Is van 22 liter naar 19 gegaan.

Andere instellingen weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Met de instellingen die je hier beschrijft kan ik dat extreme verbruik voor jouw huis niet verklaren.
Hebben er deuren/ramen heel lang open gestaan?
Zo niet, dan toch de moeite waard om te gaan meten en monitoren, hier klopt volgens mij iets niet. Want zelfs al staat dat element/de BUH beschikbaar, dan hoort de warmtepomp het niet/nauwelijks te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-01-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Met de instellingen die je hier beschrijft kan ik dat extreme verbruik voor jouw huis niet verklaren.
Hebben er deuren/ramen heel lang open gestaan?
Zo niet, dan toch de moeite waard om te gaan meten en monitoren, hier klopt volgens mij iets niet. Want zelfs al staat dat element/de BUH beschikbaar, dan hoort de warmtepomp het niet/nauwelijks te gebruiken.
Woning is sinds mid oktober helemaal leeg. Ramen zijn HR++ of +++ en de kozijnen zijn van kunststof. De luchtroosters staan uit maar ik heb wel alle deuren eruit gehaald omdat ik die ook opnieuw ga schilderen., Het is dus deels wel biased omdat het een leeg huis is waar het aan heeft gestaan om het stucwerk op te drogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:35
stin00 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Hier in Twente is het zo ongeveer de hele week al mistig en maximumtemperaturen onder de 2C, en ‘s nachts veelal minus 1 tot 2C.
Defrosts elke 30-40 minuten afgelopen nacht, net als gisteren. Gisteren totaal 33 defrosts. In totaal deze maand al 250 defrosts.
Heb afgelopen nacht geprobeerd of een vaste aanvoertemperatuur beter werkt dan de ruimteregeling. Maar dat verschil was uiteindelijk niet merkbaar.
Het tijdsverlies door die defrosts is hoog, 35% van de tijd haal ik de Ta niet.
COP was gisteren nog 3,3, laagste waarde sinds de installatie (Ta meestal 34 tot 36 graden, maar vandaag en gisteren met pieken rond de 39 graden). Vandaag vrees ik onder de 3 te eindigen.
Vannacht wordt hier minus 4 graden voorspeld (Weatherpro), met 90% RH of hoger. Dus “it gets worse before it gets any better. :+
Het enorme hogedruk “moederschip” dat boven ons hangt is voorlopig ook niet van plan te verdwijnen vrees ik. Dus let’s get used to it.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xmoo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:13:
Topper
Dat is goed.
Die zou ik op die andere stand laten staan. Die is efficienter. Maar uiteraard geen verklaring voor je hoge verbruik.

Dat gaat helpen, maar het is inderdaad de vraag waarom dat element zo veel aan stond.
De post met de juiste beschrijving: DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Scheelt alleen iets tijdens standby (wat bij jou niet of nauwelijks voorkwam).
Dat zou ik niet doen. Als je minder vermogen wilt vragen kun je beter de Ta verlagen. Pompstand gewoon op 5 houden dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2025 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:35
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Confronterend, ik ga wel in hoekje staan schamen...
@xoror ga dan maar achter mij staan :)
Hier tot nu toe in januari 900 kWh verbruik en 3500 kWh warmte productie (COP 3,9, dankzij twee wat warmere dagen). De afgelopen 3 dagen maar ca. 3,3. Alleen verwarmen. SWW nog eens 60 kWh verbruik.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Even wat hulp gevraagd hier van de experts:

Ik heb 2 onbekende temperaturen die ik niet helemaal thuis kan brengen. Temp1 heeft een relatie met de refrigerant liquid temp en Temp2 heeft een relatie met de refrigerant condenstation temp.

Tijdens een defrost kan je ze mooi volgen:

Temp1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdGFn9WKGBHObEfxMdUZ_oH3RTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZDzTBLtEqbHCQ9Yg6DAlOVxc.png?f=fotoalbum_large

Buiten een defrost lijkt het verschil tussen de 2 precies 2c. Tijdens een defrost loopt dit op tot 8c als de compressor draait. Als de compressor niet draait is het 4c a 5c. Na een defrost loopt het verschil weer terug naar 2c.

Temp2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ6Y1t3xRIufTBUeM7Dw7xzvmiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ajAkDWkUxn8htHDFMi0Sqiuh.png?f=fotoalbum_large

Buiten een defrost lijkt het verschil tussen de 2 precies 20c. Tijdens een defrost loopt dit op tot 12c a 13c als de compressor draait. Als de compressor niet draait is het 18c. Na de defrost gaat het weer naar 20c.

Heeft iemand enig idee welke sensoren dit zijn ? Het is iig niet TH3 en TH6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

De eerste zou de vloeistof temperatuur kunnen zijn in de buitenunit. Die is altijd iets lager dan in de binnenunit. De 2e geen flauw idee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Ok dank, ik ga het aanpassen.
@xoror wacht nog even, misschien niet nodig om te schamen. ;) Waren jouw getallen alleen verwarming of ook SWW? En bij jou @Breud ?

Edit: ik zie je post, heb het aangepast. Nu alleen nog @Breud : waren de getallen alleen verwarming of ook SWW?

En zal ik de getallen aanpassen naar alleen verwarmen, of ook SWW? Ik zou zelf zeggen alleen verwarmen want SWW misschien nog meer afhankelijk van gedrag.
Alleen verwarmen. Mooi overzicht, complimenten!
Het is gewoon ‘onwetend’. Ik zit in het eerste verwarmings seizoen en ik heb geen indicatie wat het huis aan warmte nodig heeft (anders dan in de beng) en aan elektra kost.

Dit overzicht geeft wel inzicht hoe andere systemen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-07 23:11
@SebastiaanPs
Regio utrecht, wilnis, nieuwbouw A++
-
warmte 1077 kWh, elektr 346 kWh, COP 3,1, vloeroppervlak 200 m2
warmte 5,38 kWh/m2 en elektr 1,73 kWh/m2

Opmerking 1 : alle deuren op 1 kamer na staan open en ik stook in principe 21,5
In de nacht staat ook in onze slaapkamer een balkondeur in open kiep-stand soms max, soms op 50%

Opmerking 2 : tot 14/1 op RR daarna op vaste Ta (COP schiet nu omhoog)

[ Voor 26% gewijzigd door nessio op 18-01-2025 19:43 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Breud schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Alleen verwarmen. Mooi overzicht, complimenten!
Het is gewoon ‘onwetend’. Ik zit in het eerste verwarmings seizoen en ik heb geen indicatie wat het huis aan warmte nodig heeft (anders dan in de beng) en aan elektra kost.

Dit overzicht geeft wel inzicht hoe andere systemen draaien.
Die indruk had ik, en ik dacht… misschien kan ik je geruststellen :)
Mensen hebben een referentiekader in m3 gas, de kWh per dag lijken dan opeens zo veel (maar zijn in werkelijkheid een stuk goedkoper en met lagere CO2 emissie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:15:
@xoror

De eerste zou de vloeistof temperatuur kunnen zijn in de buitenunit. Die is altijd iets lager dan in de binnenunit. De 2e geen flauw idee..
Dit kan wel een verklaring zijn. Tijdens SWW run waren de temp vrijwel gelijk, de unknown temp 1 liep paar seconden voor. Is dat nog logisch ?

Ik denk dat de 2e unknown de evaporation temp is, want deze is nu 7c en mijn Ta = 27. Meestal zit die evaporation temp rond de -20 er vandaan toch? (r410a)

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 19-01-2025 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Kan zijn dat op hoger vermogen het wat dichter bij elkaar ligt. Als je het echt zeker wilt weten zou je het fysiek moet checken of de sensor er zit. Verdamper temperatuur ligt altijd lager dan de buitentemperatuur. Dit zal dus wat anders zijn maar geen idee wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:37:
@xoror

Kan zijn dat op hoger vermogen het wat dichter bij elkaar ligt. Als je het echt zeker wilt weten zou je het fysiek moet checken of de sensor er zit. Verdamper temperatuur ligt altijd lager dan de buitentemperatuur. Dit zal dus wat anders zijn maar geen idee wat.
Ws een temp die meer in de buurt ligt van de TH3 temp dan. Hmm even verder zoeken

Hoe verloopt de verdampingstemp eigenlijk bij een defrost?

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 19-01-2025 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Net voor een defrost kan het zijn dat je op -18 verdampt. Als de defrost begint gaat de compressor uit en zal de temperatuur gelijk oplopen, wanneer de omkeerklep schakelt en de compressor weer aan gaat gaan er hete persgassen door de verdamper waardoor de temperatuur verder oploopt en de verdamper ontdooit. Maar eigenlijk meet je op het moment dat je wp in ontdooiing gaat niet meer je verdampings temperatuur omdat het verdampen op dat moment in de binnen unit plaats vind. Je meet op dat moment dus gewoon de temperatuur van de verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Advies gevraagd:

Welke Ta ik ook configureer onder 29c, ik kom altijd uit op 29c op de fysieke verdelers maar ook volgens de cijfers van de wizard. Dus hoe zinvol is mij Ta van 27c eigenlijk als ik toch altijd 29c krijg.

Jullie vertellen mij dat dit door het minimum vermogen komt van mijn unit, de 80 nog wat.

Nu vraag ik me het volgende af.

1: Is het nadelig om hem dan onder de 29c te zetten qua COP of kan ik hem beter juist op 29c zetten zodat de WP ook rekening kan houden met wat die echt aan het doen is? Of kan ik hem net zo goed op een Ta van 25 zetten en /care.

2: Zijn er toch instellingen die het mogelijk maken om lager dan een Ta van 29c voor elkaar te krijgen? Het minimum vermogen verder beperken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-06 19:01
xoror schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Ws een temp die meer in de buurt ligt van de TH3 temp dan. Hmm even verder zoeken

Hoe verloopt de verdampingstemp eigenlijk bij een defrost?
Waarschijnlijk heb je hier iets aan??
https://www.electroschematics.com/defrost-thermistors/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Bschnitz
Warmt je woning teveel op met ta 29 met deze temperaturen? Zo niet zou ik het zo laten.

Wat zou het theoretische verschil zijn in cop bij 29 of 27? Zie je datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:59:
Advies gevraagd:

Welke Ta ik ook configureer onder 29c, ik kom altijd uit op 29c op de fysieke verdelers maar ook volgens de cijfers van de wizard. Dus hoe zinvol is mij Ta van 27c eigenlijk als ik toch altijd 29c krijg.
Als je nu Ta 29 krijgt terwijl je 27 hebt ingesteld zal je WP uit gaan omdat de watertemperatuur te hoog wordt (pendelen).
Ta 29 zal dan corresponderen met het minimum vermogen van je WP. Welk type buitenunit (zie typeplaatje) heb je precies en wat is op dat moment het elektrisch opgenomen vermogen? Dan kun je checken of dit klopt.
Jullie vertellen mij dat dit door het minimum vermogen komt van mijn unit, de 80 nog wat.

Nu vraag ik me het volgende af.

1: Is het nadelig om hem dan onder de 29c te zetten qua COP of kan ik hem beter juist op 29c zetten zodat de WP ook rekening kan houden met wat die echt aan het doen is? Of kan ik hem net zo goed op een Ta van 25 zetten en /care.

2: Zijn er toch instellingen die het mogelijk maken om lager dan een Ta van 29c voor elkaar te krijgen? Het minimum vermogen verder beperken ofzo?
Als je op een lagere Ta wilt draaien (wat iets beter is voor je COP), dan moet je de afgifte verbeteren, of genoegen nemen met een lagere binnentemperatuur.

Afgifte verbeteren doe je door de flow te verhogen en/of meer VVW-kringen altijd en helemaal open te zetten.

Ik denk dat daar nog wel wat te halen is, want Ta 29 lijkt me voor nieuwbouw (met WTW ventilatie?) vrij hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 19-01-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:16:
@xoror

Net voor een defrost kan het zijn dat je op -18 verdampt. Als de defrost begint gaat de compressor uit en zal de temperatuur gelijk oplopen, wanneer de omkeerklep schakelt en de compressor weer aan gaat gaan er hete persgassen door de verdamper waardoor de temperatuur verder oploopt en de verdamper ontdooit. Maar eigenlijk meet je op het moment dat je wp in ontdooiing gaat niet meer je verdampings temperatuur omdat het verdampen op dat moment in de binnen unit plaats vind. Je meet op dat moment dus gewoon de temperatuur van de verdamper.
overigens draait de compressor hier op 50 Hz in het eerste deel van de defrost. Ongeveer de helft van de defrost tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-07 16:34
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Als je nu Ta 29 krijgt terwijl je 27 hebt ingesteld zal je WP uit gaan omdat de watertemperatuur te hoog wordt (pendelen).
Ta 29 zal dan corresponderen met het minimum vermogen van je WP. Welk type buitenunit (zie typeplaatje) heb je precies en wat is op dat moment het elektrisch opgenomen vermogen? Dan kun je checken of dit klopt.

[...]

Als je op een lagere Ta wilt draaien (wat iets beter is voor je COP), dan moet je de afgifte verbeteren, of genoegen nemen met een lagere binnentemperatuur.

Afgifte verbeteren doe je door de flow te verhogen en/of meer VVW-kringen altijd en helemaal open te zetten.

Ik denk dat daar nog wel wat te halen is, want Ta 29 lijkt me voor nieuwbouw (met WTW ventilatie?) vrij hoog.
Even voor mijn beeldvorming, met VVW-kringen openzetten wordt bedoelde die blauwe fysieke draaiknoppen naar links open draaien (zie afbeelding)? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYvuCYTfsgxPQM9JtLCLr_Or7aw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EkbRvlNeEqgR5kTcKm8dsbTa.png?%0D%0Af=fotoalbum_large

En flow doe je via het servicemenu toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:32:
Even voor mijn beeldvorming, met VVW-kringen openzetten wordt bedoelde die blauwe fysieke draaiknoppen naar links open draaien (zie afbeelding)? [Afbeelding]
Die blauwe doppen zo ver open draaien dat ze er net niet afvallen. Aan de vlotter eronder kun je het resultaat zien.
Overigens zijn de blauwe doppen bedoeld voor open-dicht, de afstelling doe je met de flowmeters (eerst rode kraagje omhoog wippen, en dan verdraaien).
En flow doe je via het servicemenu toch?
Ja, zoals dat staat in de handleiding van je WP.

P.S. Je houdt dit topic een stuk overzichtelijker en prettiger leesbaar als je even de moeite zou nemen om je foto te croppen voordat je hem plaatst (of een foto te nemen van enkel de verdeler, ipv 80% muur en ergens onderin nog de verdeler). Daar maak je iedere lezer blij mee. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 19-01-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:15:
[...]

[...]

SUZ-SWM80.

Ik heb dus nu 24uur de WP draaien sinds de afkoeling tot 18c. Dat was om te zien hoe lang de WP erover zou doen om het weer 20c binnen te krijgen met deze slechte omstandigheden buiten.

Dat is dus nu binnen 24 uur gelukt en nu zakt de vraag weer in want hij is op temperatuur. Nu gaat die dus inderdaad pendelen en defrosten.

Dat is me gewoon veel te snel en zoals je zegt totaal niet nodig met dit huis en de WTW.

Afgifte kan ik niet verhogen omdat ik nu al op maximaal getest heb....

Flow is 18/19 maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Klopt, buiten is het koud dus hij heeft een goed rendement op koelen(ontdooien). Zie bij mij vaak een cop rond de 7 als die bezig is met een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:39:
SUZ-SWM80.

Ik heb dus nu 24uur de WP draaien sinds de afkoeling tot 18c. Dat was om te zien hoe lang de WP erover zou doen om het weer 20c binnen te krijgen met deze slechte omstandigheden buiten.
Dat impliceert een huis met erg weinig thermische massa. Is het hout skelet bouw?
Hier zou ik een dergelijke opwarming nooit binnen 24 uur voor elkaar krijgen in het defrostweer van gisteren.
Dat is dus nu binnen 24 uur gelukt en nu zakt de vraag weer in want hij is op temperatuur. Nu gaat die dus inderdaad pendelen en defrosten.
Dat zijn twee heeeeeel erg verschillende zaken. Defrosten doet elke WP bij dit weer, maar pendelen is niet gebruikelijk.
Dat is me gewoon veel te snel en zoals je zegt totaal niet nodig met dit huis en de WTW.

Afgifte kan ik niet verhogen omdat ik nu al op maximaal getest heb....
Dan zul je de WP toch op Ta 29 moeten laten.
Flow is 18/19 maximaal.
Dat is aan de lage kant.

Je hebt de vraag over het opgenomen elektrisch vermogen (en hoe dat zich verhoudt tot het minimem vermogen volgens de vermogenstabellen) nog niet beantwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:42
Ik wilde net nog een reply doen naar @Breud , maar ik doe em even generiek… in de eerste periode na oplevering (reken gerust 2 stookseizoenen) heb je nog een bak meer thermische energie nodig omdat je je woning nog droog moet stoken na de nieuwbouw… met Ta en Tr spelen is leuk, maar je doet het nog niet vanuit een stabiele situatie. Afgifte optimaliseren blijft wel van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Dat impliceert een huis met erg weinig thermische massa. Is het hout skelet bouw?
Hier zou ik een dergelijke opwarming nooit binnen 24 uur voor elkaar krijgen in het defrostweer van gisteren.

[...]

Dat zijn twee heeeeeel erg verschillende zaken. Defrosten doet elke WP bij dit weer, maar pendelen is niet gebruikelijk.

[...]

Dan zul je de WP toch op Ta 29 moeten laten.

[...]

Dat is aan de lage kant.

Je hebt de vraag over het opgenomen elektrisch vermogen (en hoe dat zich verhoudt tot het minimem vermogen volgens de vermogenstabellen) nog niet beantwoord...
Klopt, houtskeletbouw.

Ik snap je vraag niet over vermogenstabellen, ik heb net wat sheets bekeken maar ik begrijp totaal niet waar ik naar zou moeten zoeken.

Zie heel veel output en COP cijfers maar nergens kWh in. Kijk ik naar een foute tabel?

Volgende week ik heb de atom en een HA green dan kan ik wat betere cijfers delen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz cop = output vermogen / input vermogen. 2 onderdelen worden er gegeven, en daarmee kan je input berekenen

btw heeft de buurman met betere COP ook houtskeletbouw?

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 19-01-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
xoror schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:02:
@Bschnitz cop = output vermogen / input vermogen. 2 onderdelen worden er gegeven, en daarmee kan je input berekenen

btw heeft de buurman met betere COP ook houtskeletbouw?
Ja we hebben allemaal dezelfde woning. Alleen de indeling is anders. De basis is hetzelfde.

Ik zie nog steeds niet naar welke cijfers ik moet kijken in de tabellen. Ik zie iets met a7 en a2 en 7c en dan weer 0c en weer een ambiant temp water van 25 etc.

Dit is niet te begrijpen zonder uitleg....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
A = (ambient temp) buiten temp. Dus A7 is gegevens bij 7 graden buiten temp.

Dan heb je 4 standen van min-max. Bij elke last zie je een temperatuur, bijv 25, 35. Dat is de Ta.
Onder die kolom zie je Capacity, dat is je output vermogen en de COP spreekt voor zich.

Dus Capacity / COP = input power

Maar kijk je naar de juiste tabellen ? In het Databook bij performance data hebben ze het niet over A7 enzo.
https://library.mitsubish...ocuments/current/databook
Ws heb je deze https://library.mitsubish...book_Vol.6_.0_.pdf#page-1 nodig voor r32.

[ Voor 35% gewijzigd door xoror op 19-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Ja we hebben allemaal dezelfde woning. Alleen de indeling is anders. De basis is hetzelfde.

Ik zie nog steeds niet naar welke cijfers ik moet kijken in de tabellen. Ik zie iets met a7 en a2 en 7c en dan weer 0c en weer een ambiant temp water van 25 etc.

Dit is niet te begrijpen zonder uitleg....
Vanuit de TS de versie 5.9 (in versie 6.0 is de SMW80VA vervangen door de VA2 versie) van het databook downloaden en dan de tabel bekijken van de performance data van jouw buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
xoror schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:25:
A = (ambient temp) buiten temp. Dus A7 is gegevens bij 7 graden buiten temp.

Dan heb je 4 standen van min-max. Bij elke last zie je een temperatuur, bijv 25, 35. Dat is de Ta.
Onder die kolom zie je Capacity, dat is je output vermogen en de COP spreekt voor zich.

Dus Capacity / COP = input power

Maar kijk je naar de juiste tabellen ? In het Databook bij performance data hebben ze het niet over A7 enzo.
https://library.mitsubish...ocuments/current/databook
Ws heb je deze https://library.mitsubish...book_Vol.6_.0_.pdf#page-1 nodig voor r32.
Ik neem aan dan in de 25 tabel sinds dat de minimale temp is? Of moet ik bij 30 kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbrNEaDmSEvG4x2zQDNLLTGozzU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eDcJyHS9n5WYlo6eopQkSdhX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Die blauwe doppen zo ver open draaien dat ze er net niet afvallen. Aan de vlotter eronder kun je het resultaat zien.
Overigens zijn de blauwe doppen bedoeld voor open-dicht, de afstelling doe je met de flowmeters (eerst rode kraagje omhoog wippen, en dan verdraaien).

[...]

Ja, zoals dat staat in de handleiding van je WP.

P.S. Je houdt dit topic een stuk overzichtelijker en prettiger leesbaar als je even de moeite zou nemen om je foto te croppen voordat je hem plaatst (of een foto te nemen van enkel de verdeler, ipv 80% muur en ergens onderin nog de verdeler). Daar maak je iedere lezer blij mee. ;)
Dank, de foto is inderdaad niet heel best. Ik zie dat mijn flows ingesteld staan op 5l/min en sommigen op 2l/min, het advies is dus om deze allemaal open te zetten begrijp ik? Ook als enkele groepen dicht staan vanuit de installateur (al zou ik niet weten waarom die dicht staan)?

[ Voor 4% gewijzigd door Mooper op 19-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Ik neem aan dan in de 25 tabel sinds dat de minimale temp is? Of moet ik bij 30 kijken?

[Afbeelding]
https://library.mitsubish...atabook_R32_Vol5_5#page-1

Pagina A-109

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
@Bschnitz
Je hebt dezelfde als ik, misschien nieuwere firmware (ik heb 1801), maar dat moet niet uitmaken

Ik heb flow van 15 , jij hoger dacht ik.

Ik kan met een vaste Ta van 27 draaien, bij 26 gaat het pendelen. Stiekem doet het altijd 1 graad hoger dus komt er 28 uit.

Meestal heb je een minimum vermogen van 3.1kW, bij 7 graden buiten een vermogen van 2.6.

Wegens afronden van de graden naar half en heel, kom ik nu op 2,625kW, dit is net voor defrost, na defrost 3.15kW omdat Ta zakt wegens vele defrosts.

Moet jij ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Want je draait echt geen WAR? Dat het op 29 staat bij 0 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
.

[ Voor 99% gewijzigd door Mooper op 19-01-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Dankjewel, nu snap ik hem.

Alleen als ik dat deel kom in uit op 75? Is dat dan 750w?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
gr8-jen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:55:
@Bschnitz
Je hebt dezelfde als ik, misschien nieuwere firmware (ik heb 1801), maar dat moet niet uitmaken

Ik heb flow van 15 , jij hoger dacht ik.

Ik kan met een vaste Ta van 27 draaien, bij 26 gaat het pendelen. Stiekem doet het altijd 1 graad hoger dus komt er 28 uit.

Meestal heb je een minimum vermogen van 3.1kW, bij 7 graden buiten een vermogen van 2.6.

Wegens afronden van de graden naar half en heel, kom ik nu op 2,625kW, dit is net voor defrost, na defrost 3.15kW omdat Ta zakt wegens vele defrosts.

Moet jij ook kunnen.
Klopt, ik draai WAR want die omschakel module laat me niet met een vaste Ta draaien. Dus mijn WAR is flatline 27c tot echt gaat vriezen, na -5 gaat die naar 31c.

Probleem is juist dat ik onder een Ta van 27c wil maar dat lukt niet omdat ik altijd 29c output heb.

Ik heb nu 20.01 draaien ja maar deze issue was er ook al in 17.00 voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Bschnitz
Wat is je TR met 29?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je tr is dus rond de 27 graden?
Dan gaat t lastig worden om een ta van 27 te krijgen.

Hoe komt je tr zo hoog? Is het dan 25 graden binnen of heb je een buffer/bypass oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:30:
Je tr is dus rond de 27 graden?
Dan gaat t lastig worden om een ta van 27 te krijgen.

Hoe komt je tr zo hoog? Is het dan 25 graden binnen of heb je een buffer/bypass oid?
Yea dit is dus met een Ta van 27 hè, nog niet eens 29. Maar 25, 26, 27 etc. maakt allemaal niet uit. Eindig altijd op 29-30. Tr heb ik ook al eens op 29 gezien 🤐

Bypass helaas. Druk verhogen zorgt voor L9 error dacht ik.

Verder is het hier 21c binnen en ik wil 20c....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByKg8v7FASHfB-tXSdpuiEJgRCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEjpd3hqRYtApgbnTsjw5XAG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Yea dit is dus met een Ta van 27 hè, nog niet eens 29. Maar 25, 26, 27 etc. maakt allemaal niet uit. Eindig altijd op 29-30. Tr heb ik ook al eens op 29 gezien 🤐

Bypass helaas. Druk verhogen zorgt voor L9 error dacht ik.

Verder is het hier 21c binnen en ik wil 20c....

[Afbeelding]
Heb je het nog een keer geprobeerd nadat je de motortjes op handmatig had gezet?

Toen de helft telkens afgeknepen zat kan ik mij flow errors voorstellen. Nu kun je nog steeds flow genoeg hebben.

Je hoeft alleen de bypass maximaal te draaien en kijken wat dan je flow is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Met hierboven :)
Wil je de ta omlaag, dan moet je kijken hoe je de tr lager krijgt

Pagina: 1 ... 166 ... 187 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero