Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 08:48
Tank is netjes 50 graden en verbruik is 0,2 as we speak.
Ik ga zo de vloerverwarming aanzetten, kijken wat dat gaat doen.

Edit:
Vloerverwarming aangezet maar blijft pauze logo laten zien. Even afwachten.

Edit:
Geeft nu aan heatpump is running. Dus denk dat ik even geduld moet hebben voor de vloerverwarming gaat draaien. 31 graden Wenstemp. (Voorloop) Standby

Th1a 14
Th2 48
Thw1 52
Thw2 48
Thw5a 46
Thw5b 46
Th7 0

[ Voor 60% gewijzigd door Xmoo op 19-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-07 23:11
Beschnitz krijgt wel lekker warme voeten zo.
Snap niet dat bij Tr 27. Huis maar 21 is.
Ik heb Tr 23 en huis is 21

Beschnitz: hoe is je vloer opbouw?

[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 19-01-2025 13:11 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Xmoo op 19-01-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Gister 25 kW op Ta 27 verstookt met elke 50 min defrosts. Huis bleef wel op 21gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:18
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Klopt, ik draai WAR want die omschakel module laat me niet met een vaste Ta draaien. Dus mijn WAR is flatline 27c tot echt gaat vriezen, na -5 gaat die naar 31c.

Probleem is juist dat ik onder een Ta van 27c wil maar dat lukt niet omdat ik altijd 29c output heb.

Ik heb nu 20.01 draaien ja maar deze issue was er ook al in 17.00 voor me.
Je wilt naar Ta 27, maar daarvoor zal de retour eerst 2 graden moeten zakken. Heb je dat geduld gehad ? Je moet het natuurlijk de tijd geven.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47
nessio schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:09:

Ik denk dat de meeste warmte helemaal niet bij de vloeren terechtkomt maar het te snel retour gaat.
Of alles gaat naar 1 ruimte waar het nu sauna is :+

Op de foto zie je dat aanvoer en retour bijna 30 graden is. Denk dan dat het via de linkerkant via die bypass gaat? Geen verstand van verder

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 19-01-2025 13:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-07 16:34
Mooper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Dank, de foto is inderdaad niet heel best. Ik zie dat mijn flows ingesteld staan op 5l/min en sommigen op 2l/min, het advies is dus om deze allemaal open te zetten begrijp ik? Ook als enkele groepen dicht staan vanuit de installateur (al zou ik niet weten waarom die dicht staan)?
Update: heb alle groepen open gezet. Heb de plattegrond van de aannemer erbij gepakt, en er stonden 2 groepen op die voor koeling zorgden, en een groep van de zolder die voor verwarming zorgde stond uit. Althans, volgens de plattegrond was er een onderscheid tussen rood (verwarmen) en blauw (koelen). Wat ik vreemd vond overigens.

Alle groepen gingen echter niet verder dan 2,5l/min. In de warmtepomp instellingen staat het op 5 maximaal, is er dan nog iets wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:20
Hier is al enkele keren het verlies door defrosten besproken.
Ik neem het eerder genoemde warmteverlies dat samenhangt met het smelten van de ijslaag even als vast gegeven: ca. 400Wh per defrost. (Bron o.a. @Andrehj en @SebastiaanPs ).
Maar dat is feitelijk bij lange na niet de grootste impact van defrosten.
Gisteren was voor mijn situatie een ideale dag om wat berekeningen te doen, redelijk constante omstandigheden en bijna vast patroon van defrosts: elke 35-40 minuten, 42 stuks over 24 uur.
Geproduceerde energie door de WP volgens Melcloud (redelijk betrouwbaar, andere data heb ik niet) was 199 kWh, exclusief 7 kWh voor SWW.
Als we als gedachten experiment doen alsof er geen defrosts waren, dan is die 199 kWh opgewekt in 23 uur, dus gemiddeld een fictief verwarmingsvermogen van 8,7 kW.
Dit komt bij mijn flow overeen met een fictieve gemiddelde dT van 4,8 graden.
De maximale prestatie van de WP (volgens het Databook) bij Ta 38-39 graden en Tb van ca. minus 2 graden is 12,0 kW (met een COP van 2,8, waar ik overigens zo’n 15% boven scoor, zal eind van de maand de data een keer posten) en een dT van ca. 7 graden.
Simpel gezegd, in dit fictieve model draait de WP dus gemiddeld op ca. 73% van maximaal vermogen. Echter tussen de defrosts door (zie ik in Melcloud) draait de compressor wel 104 Hz, en is dT ca. 7 graden, dus vergeleken met een fictieve constante run verliezen we bijna 30% van de potentiële verwarmingscapaciteit, zeg maar tijd. Dat is dus 7 uur dat de WP bezig is met defrost en herstellen, voor 42 defrosts, die dus per stuk 10 minuten duren, waarvan voor mijn WP ca. 4 minuten ontdooien op de compressor en 6 minuten zonder compressor of fan. En dan geleidelijk oplopende dT in ca. 5 minuten naar maximale dT van 6,5-7 graden.
Dit komt uitstekend overeen met wat ik in de curves van Beeclear, SDR Heatbooster en Melcloud zie.
Het op deze manier geleverde gemiddelde vermogen van 8,7 kW is voor mijn situatie (warmteverlies 375-400 W/K) voldoende om een gap met de buitentemperatuur van 22-23 graden te overbruggen.
En dat is wat ik ook zie, vannacht bij minus 4 graden koelde de woning een halve graad af.
Maar even de airco erbij geschakeld, de houtkachel is nu niet erg fijn voor de omgeving.
De les is dus voor mij tenminste, dat door de impact van deze luchtvochtigheid de maximaal te overbruggen gap met buitentemperatuur bij het warmteverlies van onze woning reduceert van Tb minus 9 graden naar Tb minus 2-3 graden.
Nog maar niet de booster bijschakelen en met de airco af en toe bijspijkeren.
Ik ga ervan uit dat bovenstaande bijna 30% verlies van verwarmingscapaciteit, equivalent ca. 7 uur een gegeven is voor meerdere installaties bij dit weer.
Of zit er ergens een denkfout?

[ Voor 6% gewijzigd door EVfan op 19-01-2025 16:29 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:31
Mooper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Update: heb alle groepen open gezet. Heb de plattegrond van de aannemer erbij gepakt, en er stonden 2 groepen op die voor koeling zorgden, en een groep van de zolder die voor verwarming zorgde stond uit. Althans, volgens de plattegrond was er een onderscheid tussen rood (verwarmen) en blauw (koelen). Wat ik vreemd vond overigens.

Alle groepen gingen echter niet verder dan 2,5l/min. In de warmtepomp instellingen staat het op 5 maximaal, is er dan nog iets wat ik over het hoofd zie?
Blauw en rood op tekening zegt niks over koelen of verwarmen bij het legplan, maar als alles één kleur is kun je geen onderscheid maken tussen de verschillende groepen in de tekening. Ik vond de kleurkeuze hiervan ook mega verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-07 23:19
nessio schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:09:

Yea vloer is voelbaar warm.

Gewoon zandcement met laagje egaline en betoncire gietvloer. Alles heel minimaal, dunner kan eigenlijk niet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat de meeste warmte helemaal niet bij de vloeren terechtkomt maar het te snel retour gaat.
Of alles gaat naar 1 ruimte waar het nu sauna is :+

Op de foto zie je dat aanvoer en retour bijna 30 graden is. Denk dan dat het via de linkerkant via die bypass gaat? Geen verstand van verder
Ja dat is dus mijn woonkamer 😂 21.5 nu.

Dat is 1 zone, dus daar valt niks aan te doen. Die staat al open. Op de Danfoss staat lekker 20 maar sluit hem nog niet. #****#

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
Gugl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Blauw en rood op tekening zegt niks over koelen of verwarmen bij het legplan, maar als alles één kleur is kun je geen onderscheid maken tussen de verschillende groepen in de tekening. Ik vond de kleurkeuze hiervan ook mega verwarrend.
Ik vond het inderdaad al vreemd maar verklaart een hoop, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
gr8-jen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Heb je het nog een keer geprobeerd nadat je de motortjes op handmatig had gezet?

Toen de helft telkens afgeknepen zat kan ik mij flow errors voorstellen. Nu kun je nog steeds flow genoeg hebben.

Je hoeft alleen de bypass maximaal te draaien en kijken wat dan je flow is .
Ik kan de Danfoss niet eraf slopen zonder de omschakeling en de procon te verwijderen. De Danfoss zorgt voor het signaal voor de koeloptie....

Handmatig schakelen tussen modus vaste ta/koel/war zorgt ervoor dat ik weer terug kom in de andere modus voor war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Dat is goed.

[...]

Die zou ik op die andere stand laten staan. Die is efficienter. Maar uiteraard geen verklaring voor je hoge verbruik.

[...]

Dat gaat helpen, maar het is inderdaad de vraag waarom dat element zo veel aan stond.
De post met de juiste beschrijving: DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[...]

Scheelt alleen iets tijdens standby (wat bij jou niet of nauwelijks voorkwam).

[...]

Dat zou ik niet doen. Als je minder vermogen wilt vragen kun je beter de Ta verlagen. Pompstand gewoon op 5 houden dus.
De wijzigingen hebben op gebied van sww veel geholpen.
Nu blijft alleen mijn vloerverwarming in standby. Ook als ik hem uit curve haal en op aanvoer temperatuur zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:11
@Xmoo Als je een thermostaat hebt en je bereikt je doel temperatuur, dan schakelt die de WP uit en staat het standby.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:40:
Hier is al enkele keren het verlies door defrosten besproken.
Ik neem het eerder genoemde warmteverlies dat samenhangt met het smelten van de ijslaag even als vast gegeven: ca. 400Wh per defrost.
Maar dat is feitelijk bij lange na niet de grootste impact van defrosten.
Gisteren was voor mijn situatie een ideale dag om wat berekeningen te doen, redelijk constante omstandigheden en bijna vast patroon van defrosts: elke 35-40 minuten, 42 stuks over 24 uur.
Geproduceerde energie door de WP volgens Melcloud (redelijk betrouwbaar, andere data heb ik niet) was 199 kWh, exclusief 7 kWh voor SWW.
Als we als gedachten experiment doen alsof er geen defrosts waren, dan is die 199 kWh opgewekt in 23 uur, dus gemiddeld een fictief verwarmingsvermogen van 8,7 kW.
Dit komt bij mijn flow overeen met een fictieve gemiddelde dT van 4,8 graden.
De maximale prestatie van de WP (volgens het Databook) bij Ta 38-39 graden en Tb van ca. minus 2 graden is 12,0 kW (met een COP van 2,8, waar ik overigens zo’n 15% boven scoor, zal eind van de maand de data een keer posten) en een dT van ca. 7 graden.
Simpel gezegd, in dit fictieve model draait de WP dus gemiddeld op ca. 73% van maximaal vermogen. Echter tussen de defrosts door (zie ik in Melcloud) draait de compressor wel 104 Hz, en is dT ca. 7 graden, dus vergeleken met een fictieve constante run verliezen we bijna 30% van de potentiële verwarmingscapaciteit, zeg maar tijd. Dat is dus 7 uur dat de WP bezig is met defrost en herstellen, voor 42 defrosts, die dus per stuk 10 minuten duren.
Dit komt uitstekend overeen met wat ik in de curves van Beeclear, SDR Heatbooster en Melcloud ziet.
Het op deze manier geleverde gemiddelde vermogen van 8,7 kW is voor mijn situatie (warmteverlies 375-400 W/K) voldoende om een gap met de buitentemperatuur van 22-23 graden.
En dat is wat ik ook zie, vannacht bij minus 4 graden koelde de woning een halve graad af.
Maar even de airco erbij geschakeld, de houtkachel is nu niet erg fijn voor de omgeving.
De les is dus voor mij tenminste, dat door de impact van deze luchtvochtigheid de te overbruggen gap met buitentemperatuur bij mijn warmteverlies reduceert minus 9 graden naar minus 2-3 graden.
Nog maar niet de booster bijschakelen en met de airco af en toe bijspijkeren.
Ik ga ervan uit dat bovenstaande bijna 30% verlies van verwarmingscapaciteit, equivalent ca. 7 uur.
Of zit er ergens een denkfout?
Ik denk dat het wel klopt, jouw analyse.
Tijd tussen defrosts zet ik op 37.5 min (jij noemde 35-40 min). Als de defrosts plus compensatie defrosts telkens 10 min duren, dan blijft er per 37.5 min nog 27.5 min effectieve verwarmingstijd over. Je verliest dus 27% verwarmingstijd.

Je warmteverlies berekende je op 8.7 kW gisteren. Je moet 100% van dat warmteverlies produceren in 73% van de tijd, dus je hebt voor die omstandigheden een warmtepomp nodig met 100/73*8.7=11,92 kW vermogen zonder defrosts.

Je hebt je warmtepomp dus zeker niet te groot gekozen! Het scheelt dat je de airco als back-up hebt. Volgens mij zijn dit ook wel vrij extreme omstandigheden, als ik anderen die al langer een warmtepomp hebben zo hoor hier op het forum.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Ik kan de Danfoss niet eraf slopen zonder de omschakeling en de procon te verwijderen. De Danfoss zorgt voor het signaal voor de koeloptie....

Handmatig schakelen tussen modus vaste ta/koel/war zorgt ervoor dat ik weer terug kom in de andere modus voor war.
Of ik snap jou niet of jij mij niet.

De Danfoss heb je op handmatig gezet toch?
En nu heb je een stabiele flow?

Dan kun je de bypass omhoog zetten en kijken wat dan je flow is. Met een Dt van 3 is een flow van 15 genoeg voor jouw WP.

Als je niks aan die motoren kan doen weet ik ook niets beter dan de omschakel module eraf draaien en die motoren los draaien.
Je kan ze ook weer in een half uurtje vast zetten als je de installateur iets wil vragen.

Hij doet nu toch niks voor je.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EVfan overigens kwam ik dit nog tegen op het OpenEnergyMonitor community forum in de UK. Max capacity test van een Vaillant 7 kW warmtepomp:
https://community.openene...capacity-testing/27221/51
Wat mij opvalt: bij lagere buitentemperaturen tot -6 juist een hoger gemiddeld vermogen dan bij temperaturen vlak onder het vriespunt (WP draait continu maximaal). Overduidelijk door minder frequente defrosts.
Oranje is het gemiddelde vermogen van einde defrost tot einde volgende defrost. Verdere toelichting zie link.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcqgTs7AOakhuIsoYa2VO1gP6S4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8iJih8oV5gWytO8WTiWsHOEY.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:55:
[...]

De wijzigingen hebben op gebied van sww veel geholpen.
Nu blijft alleen mijn vloerverwarming in standby. Ook als ik hem uit curve haal en op aanvoer temperatuur zet.
Stuur anders even een foto van het hoofdscherm van je main controller.

En je hebt MELCloud toch, wat zie je daar de afgelopen 24 uur gebeuren?

Check bij MELCloud eens het energieverbruik van alleen gisteren za 18/1, wat zie je dan voor getallen bij energieverbruik en geschatte geleverde energie voor verwarming?

Heb je een kWh meter? Dat laatste is eigenlijk stap 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
gr8-jen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:57:
@Xmoo Als je een thermostaat hebt en je bereikt je doel temperatuur, dan schakelt die de WP uit en staat het standby.
Dat begrijp ik. Temperatuur is ook goed. Maar lijkt erop alsof hij het niet door het huis pompt omdat er een pauze logotje bij staat. Terwijl ik hem wel aan (play) heb gezet in het menu. Is nu nonstop 2.5kW aan het gebruiken afgelopen half uur.

Mel Cloud geeft aan vloerverwarming niet actief.

[ Voor 5% gewijzigd door Xmoo op 19-01-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Stuur anders even een foto van het hoofdscherm van je main controller.

En je hebt MELCloud toch, wat zie je daar de afgelopen 24 uur gebeuren?

Check bij MELCloud eens het energieverbruik van alleen gisteren za 18/1, wat zie je dan voor getallen bij energieverbruik en geschatte geleverde energie voor verwarming?

Heb je een kWh meter? Dat laatste is eigenlijk stap 1.
5.7 kWh Water verbruik, geleverd 13.5kWh Verwarming 0 want die had ik gepauzeerd.

Foto: https://imgur.com/a/UZQ3m5m

Ik heb nu een kWh meter van volledig het huis, maar omdat ik er momenteel niet inwoon en er niks aanstaan op de slimme deurbel na, is hij relatief accuraat.
Moet er eentje eigenlijk plaatsen. Iemand een tip, eentje die Home assistant compatible is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Xmoo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Dat begrijp ik. Temperatuur is ook goed. Maar lijkt erop alsof hij het niet door het huis pompt omdat er een pauze logotje bij staat. Terwijl ik hem wel aan (play) heb gezet in het menu. Is nu nonstop 2.5kW aan het gebruiken afgelopen half uur.

Mel Cloud geeft aan vloerverwarming niet actief.
Heb je foto van je begin display. Ik denk dat je element aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mooper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Ik vond het inderdaad al vreemd maar verklaart een hoop, dankjewel.
Of het het te maken met de groepen van de badkamer(s) ?
Als de installatie in de zomer is opgeleverd lijkt dat ook weer logisch. Natte ruimtes moeten dicht bij koelen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
gr8-jen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Heb je foto van je begin display. Ik denk dat je element aan staat.
Zie hierboven.

Vloerverwarming is inmiddels gaan lopen. As we speak 1kW voor zowel water als vloer. Water staat nu in standby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Yea dit is dus met een Ta van 27 hè, nog niet eens 29. Maar 25, 26, 27 etc. maakt allemaal niet uit. Eindig altijd op 29-30. Tr heb ik ook al eens op 29 gezien 🤐

Bypass helaas. Druk verhogen zorgt voor L9 error dacht ik.

Verder is het hier 21c binnen en ik wil 20c....

[Afbeelding]
Begin maar eens met het eraf halen van al die motortjes. Die laat je er dan gewoon naast hangen, maar dan zijn in ieder geval alle kringen open.
Dan kan ook die stomme bypass dicht zonder dat je L9 errors krijgt.
De zoneregeling regelt dan nog wel steeds de temperatuur, maar dat is een probleem wat je later gaat oplossen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:52:
Dank, de foto is inderdaad niet heel best. Ik zie dat mijn flows ingesteld staan op 5l/min en sommigen op 2l/min, het advies is dus om deze allemaal open te zetten begrijp ik? Ook als enkele groepen dicht staan vanuit de installateur (al zou ik niet weten waarom die dicht staan)?
Die blauwe gewoon helemaal open, en met die rode regel je de flow (= warmtetoevoer) per groep. Daarmee stel je dus af welke groep hoeveel warmte krijgt.
De standaard werkwijze is om ze allemaal eerst helemaal open te draaien, en daarna de groepen die te warm worden wat knijpen. Zo heb je de maximale flow.
Het is wel handig om voor je begint even de huidige stand te noteren, dan kun je altijd terug...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:24:
[...]

5.7 kWh Water verbruik, geleverd 13.5kWh Verwarming 0 want die had ik gepauzeerd.

Foto: https://imgur.com/a/UZQ3m5m

Ik heb nu een kWh meter van volledig het huis, maar omdat ik er momenteel niet inwoon en er niks aanstaan op de slimme deurbel na, is hij relatief accuraat.
Moet er eentje eigenlijk plaatsen. Iemand een tip, eentje die Home assistant compatible is?
Je WP is nu een SWW run aan het doen volgens een tijdschema. Je kunt dat ook zonder tijdschema met een drop instellen, bijv setpoint 48 gr drop 10 gr. is zuiniger, aangetoond door @Andrehj en @Grolsch als ik me niet vergis. Zie ook de gepinde post van @Andrehj over zuinig SWW verwarmen.

Als kWh meter wordt vaak de HomeWizard aangeraden, heb ik ook. Is te integreren in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xmoo Bovengenoemde post over lage energiekosten voor SWW vind je hier: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SWW is nu prima. Een dag gedraaid, 2 euro omgerekend.
Nu blijft enkel nog de vloerverwarming optimaliseren.

Heb hem nu op compensatie curve staan.
35 graden op -10 en 25 graden op 16.

Afgelopen anderhalf uur zag ik heel de tijd het warmtepomp logotje en nu zie ik ook nog eens electric heating icoontje (bliksem).

Edit inmiddels is het defrost en bliksem icoontje geworden.
Van 1kWh naar 2,8 kWh constant.

[ Voor 6% gewijzigd door Xmoo op 19-01-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:34:
Afgelopen anderhalf uur zag ik heel de tijd het warmtepomp logotje en nu zie ik ook nog eens electric heating icoontje (bliksem).

Edit inmiddels is het defrost en bliksem icoontje geworden.
Van 1kWh naar 2,8 kWh constant.
Bliksem is backupheater. Als die enkel tijdens defrosts bijschakelt is het niet zo erg. Maar tijdens verwarmen en SWW wil je die niet gebruiken. Zie de gepinde post van Dutchwing in dit topic over hoe je dat uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:04:
@EVfan overigens kwam ik dit nog tegen op het OpenEnergyMonitor community forum in de UK. Max capacity test van een Vaillant 7 kW warmtepomp:
https://community.openene...capacity-testing/27221/51
Wat mij opvalt: bij lagere buitentemperaturen tot -6 juist een hoger gemiddeld vermogen dan bij temperaturen vlak onder het vriespunt (WP draait continu maximaal). Overduidelijk door minder frequente defrosts.
Oranje is het gemiddelde vermogen van einde defrost tot einde volgende defrost. Verdere toelichting zie link.
[Afbeelding]
@SebastiaanPs
Dank je voor die link. En ja dat is dus min of meer wat ik zie.
En feitelijk, als in het gelinkte artikel, zie je dat er netto meer capaciteit beschikbaar is bij lagere Tb en RH (daar wordt 15-20% genoemd bij -6 tov -2C).
Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat ik de juiste maat WP heb gegeven dat er een keuze gemaakt moest worden tussen wat bijverwarmen bij erbarmelijke omstandigheden versus netjes lopen in het tussenseizoen, wat tenslotte het leeuwendeel van de verwarmingsperiode is. Het backup element is nog niet ingezet, en probeer ik te vermijden, de airco heeft een veel betere COP.
Hier nog geen ervaring met een drogere NOWind vorst periode, maar dat het aantal defrosts dan aanzienlijk minder is mag je verwachten. Het gelinkte artikel geeft dat feitelijk ook aan.
Mijn metingen en de eerder genoemde analyse geeft aan dat bij 1 defrost per uur er 10% meer capaciteit beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Ja dat is dus mijn woonkamer 😂 21.5 nu.

Dat is 1 zone, dus daar valt niks aan te doen. Die staat al open. Op de Danfoss staat lekker 20 maar sluit hem nog niet. #****#
Dat denk ik niet…
Als er een Tr van 27 terugkomt uit je vloer dan zou het een graad of 24-25 moeten zijn (tenzij die 27 pas net terugkomt).

Vind het aannemelijker dat meeste van je warmte zo via de bypass het rondje terug de pomp in gaat.

Zou interessant zijn welke tr/ta waardes je bij de buurman ziet, heeft die ook die bypass?

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 19-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:48:
[...]

Dat denk ik niet…
Als er een Tr van 27 terugkomt uit je vloer dan zou het een graad of 24-25 moeten zijn (tenzij die 27 pas net terugkomt).

Vind het aannemelijker dat meeste van je warmte zo via de bypass het rondje terug de pomp in gaat.

Zou interessant zijn welke tr/ta waardes je bij de buurman ziet, heeft die ook die bypass?
Ja we hebben allemaal een bypass. Bij de mensen die er geen hadden kregen ze errors en hebben ze alsnog een bypass geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Ja we hebben allemaal een bypass. Bij de mensen die er geen hadden kregen ze errors en hebben ze alsnog een bypass geplaatst.
Hmm toch zou ik de waardes en je afgifte vergelijken. Bij jou lijken je groepen redelijk dicht te staan en/of je bypass flink open. Anders kan ik 21.5 met tr van 27 niet verklaren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Bliksem is backupheater. Als die enkel tijdens defrosts bijschakelt is het niet zo erg. Maar tijdens verwarmen en SWW wil je die niet gebruiken. Zie de gepinde post van Dutchwing in dit topic over hoe je dat uitschakelt.
Warmtepomp icoontje blijft aan. 2.5kWh heel de tijd.
Gezien ik momenteel toch aan het klussen ben, pauzeer ik het maar. Check het weel zodra er geverfd is en alle deuren er weer op zitten.

Thw1 17
Thw2 12

Lijkt ook niet echt warm water door te sturen naar de verdelers. Verdelers hebben wel flow.

[ Voor 9% gewijzigd door Xmoo op 19-01-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Warmtepomp icoontje blijft aan. 2.5kWh heel de tijd.
Gezien ik momenteel toch aan het klussen ben, pauzeer ik het maar. Check het weel zodra er geverfd is en alle deuren er weer op zitten.

Thw1 17
Thw2 12

Lijkt ook niet echt warm water door te sturen naar de verdelers. Verdelers hebben wel flow.
Ta 17 gr, Tr 12 gr dus. Is het extreem koud in huis? Of kom je net uit een defrost?

Nu je aan het klussen bent ook wel een goed moment om te observeren wat er gebeurt.

Dat stroomgebruik van de afgelopen maanden is vrij extreem, belangrijk om dat op te lossen lijkt me.

Edit: indien het extreem koud is in je (onbewoonde?) huis en dit zijn echt je CV watertemperaturen voor langere tijd, lees dan even deze post van @Technician- net in het algemene L/W warmtepomp topic.
Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 18% gewijzigd door SebastiaanPs op 19-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Die blauwe gewoon helemaal open, en met die rode regel je de flow (= warmtetoevoer) per groep. Daarmee stel je dus af welke groep hoeveel warmte krijgt.
De standaard werkwijze is om ze allemaal eerst helemaal open te draaien, en daarna de groepen die te warm worden wat knijpen. Zo heb je de maximale flow.
Het is wel handig om voor je begint even de huidige stand te noteren, dan kun je altijd terug...
Yes is gelukt allemaal dankjewel. Behalve dat ik dus de groepen die open staan niet verder dan 2,5l/min krijg. Pompsnelheid staat op 5. Al denk ik dat met alle groepen open op 2,5l/min meer dan voldoende is aangezien het huis nu al zichzelf net wel/net niet warm houdt met Ta 27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
Heb trouwens inderdaad ook een snapshot gemaakt zoals gesuggereerd ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Mooper op 19-01-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Ta 17 gr, Tr 12 gr dus. Is het extreem koud in huis? Of kom je net uit een defrost?

Nu je aan het klussen bent ook wel een goed moment om te observeren wat er gebeurt.

Dat stroomgebruik van de afgelopen maanden is vrij extreem, belangrijk om dat op te lossen lijkt me.

Edit: indien het extreem koud is in je (onbewoonde?) huis en dit zijn echt je CV watertemperaturen voor langere tijd, lees dan even deze post van @Technician- net in het algemene L/W warmtepomp topic.
Het is momenteel wel koud. Huis is leeg.
Stuckers zijn maand geleden gegaan. Ben nu bezig met alle deuren en kozijnen te schilderen. Muren en plafond gaan begin februari gespoten worden. Eind februari plakpvc op alle 3 de verdiepingen en dan is het klaar.

Ik heb/had de vloerverwarming heel de tijd op 20 graden staan via Melcloud icm de compensatie curve.

Edit;
Voor een fw upgrade. Moeten zij perse de serienummers weten? Waar kan ik die vinden? Staat het ergens op een sticker oid? Of kun je het uit het bedieningspaneel halen?

[ Voor 7% gewijzigd door Xmoo op 19-01-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Mooper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Yes is gelukt allemaal dankjewel. Behalve dat ik dus de groepen die open staan niet verder dan 2,5l/min krijg. Pompsnelheid staat op 5. Al denk ik dat met alle groepen open op 2,5l/min meer dan voldoende is aangezien het huis nu al zichzelf net wel/net niet warm houdt met Ta 27.
Als eerder een paar groepen dicht stonden en anderen op 5 lpm dan is het logisch als alles open staat en het staat ook allemaal op 2,5 dan kun je zelfs zeggen dat alle groepen een gelijke weerstand hebben. Prima.

2,5 is prima.

Vuistregel uit mijn hoofd bij 16x2 slang is per 40 meter slang een debiet van 1 lpm voor 40 Watt per m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Xmoo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Stuckers zijn maand geleden gegaan. Ben nu bezig met alle deuren en kozijnen te schilderen. Muren en plafond gaan begin februari gespoten worden. Eind februari plakpvc op alle 3 de verdiepingen en dan is het klaar.

Ik heb/had de vloerverwarming heel de tijd op 20 graden staan via Melcloud icm de compensatie curve.
Vergeet de (2 lagen) egaline niet met die vloer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
Knowbody schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Als eerder een paar groepen dicht stonden en anderen op 5 lpm dan is het logisch als alles open staat en het staat ook allemaal op 2,5 dan kun je zelfs zeggen dat alle groepen een gelijke weerstand hebben. Prima.

2,5 is prima.

Vuistregel uit mijn hoofd bij 16x2 slang is per 40 meter slang een debiet van 1 lpm voor 40 Watt per m2.
De rest stond ook op 2,5lpm voor ik ze open draaide. Maar vooralsnog denk ik dat dit al voldoende gaat zijn. Ik ga het komende dagen eens testen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Dat is de verkeerde oplossing, het is gewoon die gare na regeling die groepen dicht gooit. Ipv goed instellen flikkeren ze z'n gare bypass in. Hebben ze bij mij ook gedaan. Je kan dat gare ding dicht draaien. (even foto maken van de huidige stand als je het ooit wil terug zetten)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Edit;
Voor een fw upgrade. Moeten zij perse de serienummers weten? Waar kan ik die vinden? Staat het ergens op een sticker oid? Of kun je het uit het bedieningspaneel halen?
Even een wilde gedachte:
Misschien is jouw huis en CV water zo koud, dat de warmtepomp met deze buitentemperaturen weigert om op de compressor te verwarmen. Risico is anders dat bij een defrost de warmtewisselaar in je binnenunit te koud wordt en kapot vriest. Daarom wil je WP met de BUH verwarmen totdat het CV water warm genoeg is om veilig op de compressor door te gaan.

Dit zou meteen de reden kunnen zijn voor dat giga verbruik van jou de afgelopen twee maanden. Hij is grotendeels met de BUH bezig.

@Technician- klopt deze gedachte? En kan dat bij een Mitsubishi in een nog onbewoond nieuwbouwhuis dat vrij koud is?

Hoe je daaruit komt met deze buitentemperaturen? Eerst bijna alle vvw groepen dicht zetten, maar enkele open, op de BUH starten, als het voldoende warm is gaat de WP vanzelf op de compressor verder? En dan telkens per keer één extra vvw groep openen totdat alles is opgewarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Even een wilde gedachte:
Misschien is jouw huis en CV water zo koud, dat de warmtepomp met deze buitentemperaturen weigert om op de compressor te verwarmen. Risico is anders dat bij een defrost de warmtewisselaar in je binnenunit te koud wordt en kapot vriest. Daarom wil je WP met de BUH verwarmen totdat het CV water warm genoeg is om veilig op de compressor door te gaan.

Dit zou meteen de reden kunnen zijn voor dat giga verbruik van jou de afgelopen twee maanden. Hij is grotendeels met de BUH bezig.

@Technician- klopt deze gedachte? En kan dat bij een Mitsubishi in een nog onbewoond nieuwbouwhuis dat vrij koud is?

Hoe je daaruit komt met deze buitentemperaturen? Eerst bijna alle vvw groepen dicht zetten, maar enkele open, op de BUH starten, als het voldoende warm is gaat de WP vanzelf op de compressor verder? En dan telkens per keer één extra vvw groep openen totdat alles is opgewarmd?
Zou het dan met sww ook geen problemen moeten geven? Want dat gaat gewoon goed.

Ik laat hem even aanstaan tot vanavond. Kijken of er verschil is. Wellicht omdat die twee weken uit heeft gestaan, dat die het moeilijk heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Na een week defrost weer is mijn Tr inmiddels afgekoeld naar 22c. En binnen voelt het wat fris, dus Ta verhoogd naar 28c. Dat helpt, temp klimt weer omhoog. Compressor loopt van 48hz op tot 92hz om daarna weer lekker te defrosten. Dus het schiet niet echt op, maar huis koelt niet meer af. COP kijken we maar even niet meer naar :X

Elke 30 mins ongeveer een defrost dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx2O9D7d6oJu0iqDUyzSVYM9-Mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/615BiyQggMWFmaSMfJq6qeR4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door xoror op 19-01-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evad123456
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-07 23:46
Sinds vandaag krijg ik de volgende foutcode bij mijn warmtepomp (PUHZ-SHW112YHA + ERSC-VM2C):
Abnormale Conditie (UF).

Heeft iemand hier ook last van gehad? En als iemand een service monteur (omgeving Doetinchem) hoor ik dat graag.

Error Code:
UF

Abnormal point and detection method:
Compressor overcurrent interruption (When compressor locked)
Abnormal if overcurrent of DC bus or compressor is detected within 30 seconds after compressor starts operating.

Case:
1 Stop valve is closed.
2 Decrease of power supply voltage
3 Looseness, disconnection or converse of compressor wiring connection
4 Defective compressor
5 Defective outdoor power board

Judgment and action:
1 Open stop valve.
2 Check facility of power supply.
3 Correct the wiring (U•V•W phase) to compressor. Refer to 9-9 (Outdoor power circuit board).
4 Check compressor. Refer to 9-6.
5 Replace outdoor power circuit board

Voor nu heb ik de Dip-schakelaar SW4-4 & SW4-5 op ON gezet (Alleen binnenunit-werking & Noodstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evad123456 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:52:
Sinds vandaag krijg ik de volgende foutcode bij mijn warmtepomp (PUHZ-SHW112YHA + ERSC-VM2C):
Abnormale Conditie (UF).

Heeft iemand hier ook last van gehad? En als iemand een service monteur (omgeving Doetinchem) hoor ik dat graag.

Error Code:
UF

Abnormal point and detection method:
Compressor overcurrent interruption (When compressor locked)
Abnormal if overcurrent of DC bus or compressor is detected within 30 seconds after compressor starts operating.

Case:
1 Stop valve is closed.
2 Decrease of power supply voltage
3 Looseness, disconnection or converse of compressor wiring connection
4 Defective compressor
5 Defective outdoor power board

Judgment and action:
1 Open stop valve.
2 Check facility of power supply.
3 Correct the wiring (U•V•W phase) to compressor. Refer to 9-9 (Outdoor power circuit board).
4 Check compressor. Refer to 9-6.
5 Replace outdoor power circuit board

Voor nu heb ik de Dip-schakelaar SW4-4 & SW4-5 op ON gezet (Alleen binnenunit-werking & Noodstand).
Ik vind alleen deze terug: Deveon in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij hem werd het een nieuwe compressor.

Niks met de power cable of bedrading compressor gebeurd neem ik aan?
Hopelijk is de compressor niet kapot…

Ik zou je installateur contacteren, of als je die niet hebt morgenochtend contact opnemen met Alklima, als je warmtepomp daar vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evad123456
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Ik vind alleen deze terug: Deveon in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij hem werd het een nieuwe compressor.

Niks met de power cable of bedrading compressor gebeurd neem ik aan?
Hopelijk is de compressor niet kapot…

Ik zou je installateur contacteren, of als je die niet hebt morgenochtend contact opnemen met Alklima, als je warmtepomp daar vandaan komt.
Zelf heb ik niets gedaan aan de power cable of bedrading compressor. Net even gekeken en leek er normaal uit te zien.
De aannemer bestaat niet meer die destijds het huis heeft gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evad123456 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Zelf heb ik niets gedaan aan de power cable of bedrading compressor. Net even gekeken en leek er normaal uit te zien.
De aannemer bestaat niet meer die destijds het huis heeft gebouwd.
Nieuwbouw? Dan komt de warmtepomp zeker van Alklima, lijkt mij. Ik zou ze morgen direct bellen. Zij hebben een netwerk van installateurs, zie ook de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Evad123456 Laat ook even weten hoe de afhandeling gaat. Ben er wel benieuwd naar, zelf vond ik het so-so mijn ervaring met alkima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evad123456
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Nieuwbouw? Dan komt de warmtepomp zeker van Alklima, lijkt mij. Ik zou ze morgen direct bellen. Zij hebben een netwerk van installateurs, zie ook de website.
Ja. Ga ik doen.

Heeft het daarnaast nog zin om de dompelweerstand (3kW) aan te sluiten in mijn SWW-tank?
-> Kan de booster in de Hydrobox en de dompelweerstand tegelijk actief zijn?
Er van uitgaande dat het probleem niet heel snel opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evad123456 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Ja. Ga ik doen.

Heeft het daarnaast nog zin om de dompelweerstand (3kW) aan te sluiten in mijn SWW-tank?
-> Kan de booster in de Hydrobox en de dompelweerstand tegelijk actief zijn?
Er van uitgaande dat het probleem niet heel snel opgelost is.
Is de dompelweerstand iets wat je zelf extra hebt geplaatst? Deze wordt niet aangestuurd door de warmtepomp? Zo niet, dan kan je dat element mooi gebruiken voor je SWW en de BUH voor je verwarming. Ik zou morgen ook even aan Alklima vragen of ze nog tips hebben ter overbrugging tot de oplossing.

In welk jaar is je warmtepomp geïnstalleerd? Hoeveel draaiuren en compressor starts heb je gehad? Dit kun je opvragen via menu > service (ww: 0000) > informatie werking. Code 002 geeft het aantal draaiuren (x 10) en code 003 geeft het aantal compressorstarts (x 100).

Sterkte. Ik hoop oprecht dat het meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 07:07

DGR

Laatste tijd op vaste Ta van 27 graden gestookt en kreeg 24 graden op de retour.
Nu met het koude weer wilde ik de Ta verhogen maar wat ik ook doe, de Ta wil en gaat gewoon niet hoger dan 27 graden aanvoer, en nu 21 graden retour.
Is dit puur het weer, of kan ik het nog ergens anders in zoeken qua instellingen of weet ik wat?
Flow is 21/L over 11 groepen vvw 1 groep iets geknepen omdat die aanzienlijk korter is dan de overige groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DGR schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:07:
Laatste tijd op vaste Ta van 27 graden gestookt en kreeg 24 graden op de retour.
Nu met het koude weer wilde ik de Ta verhogen maar wat ik ook doe, de Ta wil en gaat gewoon niet hoger dan 27 graden aanvoer, en nu 21 graden retour.
Is dit puur het weer, of kan ik het nog ergens anders in zoeken qua instellingen of weet ik wat?
Flow is 21/L over 11 groepen vvw 1 groep iets geknepen omdat die aanzienlijk korter is dan de overige groepen
Warmtepomp aan max vermogen? Welk model heb je en wat is je dT en flow op hetzelfde moment? Bij welke buitentemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
xoror schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:28:
Na een week defrost weer is mijn Tr inmiddels afgekoeld naar 22c. En binnen voelt het wat fris, dus Ta verhoogd naar 28c. Dat helpt, temp klimt weer omhoog. Compressor loopt van 48hz op tot 92hz om daarna weer lekker te defrosten. Dus het schiet niet echt op, maar huis koelt niet meer af. COP kijken we maar even niet meer naar :X

Elke 30 mins ongeveer een defrost dus.
[Afbeelding]
@xoror
Hier hetzelfde verhaal, langzaam koelde de woning af zonder extra bron. De airco aangehad. Hielp snel, maar die gaat ook in defrost :'( , dus elk half uur 5 minuten een koude luchtstroom is niet prettig.
Heb net om het uit te proberen het booster element bijgeschakeld.
Dat werkt anders dan ik verwacht had, de Ta steeg rap naar bijna 40 graden, en de eerste defrost bleef 10 minuten langer uit. Maar tot mijn verbazing schakelde het element uit zodra de aanvoertemperatuur was bereikt. Daarna schakelt de booster alleen in als het nodig is om na de defrost Ta snel te halen. En de volgende defrost was weer ca. 30 minuten, maar wel minder compressor vermogen en frequentie.
Op zich goed, dit regelgedrag beperkt het stroomverbruik tot het noodzakelijke en in mijn geval (tot nu) tot 20% van de 1.8 kW vermogen van de booster, en het helpt.
Vannacht maar eens laten aanstaan, kost dan 4-5 kWh extra, op de 25-30 kWh van de WP compressor. Wellicht wordt het stroomverbruik van de compressor nog lager doordat deze niet helemaal tot de grens geduwd wordt.
Zie het plaatje, de blauwe piek is de booster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7i_A-v_DGGa0JYZBafEiEx9dab4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkELdHMOIsa5m03FgBfCO9Vr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 19-01-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@EVfan boosters zijn zo gek nog niet.

De omstandigheden zijn er nu wel naar. Ik spaar liever mijn compressor dan wat extra stroomverbruik en dat laatste is mogelijk maar nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evad123456
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Is de dompelweerstand iets wat je zelf extra hebt geplaatst? Deze wordt niet aangestuurd door de warmtepomp? Zo niet, dan kan je dat element mooi gebruiken voor je SWW en de BUH voor je verwarming. Ik zou morgen ook even aan Alklima vragen of ze nog tips hebben ter overbrugging tot de oplossing.

In welk jaar is je warmtepomp geïnstalleerd? Hoeveel draaiuren en compressor starts heb je gehad? Dit kun je opvragen via menu > service (ww: 0000) > informatie werking. Code 002 geeft het aantal draaiuren (x 10) en code 003 geeft het aantal compressorstarts (x 100).

Sterkte. Ik hoop oprecht dat het meevalt.
April/Mei 2017.
Beide codes (002 & 003) geven na een lange tijd de melding Fout bij informatie werking.
Waarschijnlijk door de noodstand?

Ik gok dat het aantal compressor starts aardig hoog is aangezien hij flink pendelt 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:13:
[...]

@xoror
Hier hetzelfde verhaal, langzaam koelde de woning af zonder extra bron. De airco aangehad. Hielp snel, maar die gaat ook in defrost :'( , dus elk half uur 5 minuten een koude luchtstroom is niet prettig.
Dat werkt anders dan ik verwacht had, de Ta steeg rap naar bijna 40 graden, en de eerste defrost bleef 10 minuten langer uit. Maar tot mijn verbazing schakelde het element uit zodra de aanvoertemperatuur was bereikt. Daarna schakelt de booster alleen in als het nodig is om na de defrost Ta snel te halen. En de volgende defrost was weer ca. 30 minuten, maar wel minder compressor vermogen en frequentie.
Op zich goed, dit regelgedrag beperkt het stroomverbruik tot het noodzakelijke en in mijn geval (tot nu) tot 20% van de 1.8 kW vermogen van de booster, en het helpt.
Vannacht maar eens laten aanstaan, kost dan 4-5 kWh extra, op de 25-30 kWh van de WP compressor. Wellicht wordt het stroomverbruik van de compressor nog lager doordat deze niet helemaal tot de grens geduwd wordt.

[Afbeelding]
@EVfan @Knowbody
Die BUH staat zo’n 3 min aan op 2 kW, dus per keer levert ie 0.1 kWh warmte. Terwijl je warmtevraag 8.7 kW is zei je. Zet dus niet echt zoden aan de dijk? Of het moet het defrost proces echt duidelijk versnellen, dan heb je mogelijk gunstige secundaire effecten.

Dan zou je energetisch gezien beter de airco kunnen laten verwarmen in de ruimtes waar je niet aanwezig bent? Dus overdag in de slaapkamers, ‘s nachts in woonkamer en keuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
EVfan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:13:
[...]

@xoror

[Afbeelding]
Ik was hier ook aan het testen met de booster maar ik zag eigenlijk geen verschil. Hoeveel minuten had je ingesteld staan?

Vanuit de beta factor gedachte kan het zijn dat de warmtepomp het niet red bij -10 maar bij 0 is wel erg vroeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:41:
[...]

@EVfan @Knowbody
Die BUH staat zo’n 3 min aan op 2 kW, dus per keer levert ie 0.1 kWh warmte. Terwijl je warmtevraag 8.7 kW is zei je. Zet dus niet echt zoden aan de dijk? Of het moet het defrost proces echt duidelijk versnellen, dan heb je mogelijk gunstige secundaire effecten.

Dan zou je energetisch gezien beter de airco kunnen laten verwarmen in de ruimtes waar je niet aanwezig bent? Dus overdag in de slaapkamers, ‘s nachts in woonkamer en keuken?
@SebastiaanPs @Knowbody
Zoals gezegd ik was ook wat verbaasd.
Je beredenering klopt, heb nu 1,3 kWh met de booster verbruikt in 2,5 uur. Dus je zou denk dat dit geen echte zoden aan de dijk zet.
Maar ik denk dat het grote effect is dat Ta sneller gehaald wordt met minder heftige compressor frequentie, daarmee de defrost uitstellend, maar niet alleen dat ook langer de warmtewisselaar afdoende open houdt. Want . . . .
Ik zie de defrost frequentie nu wisselen tussen 35 minuten en 45 minuten, maar veel meer nog is de curve veel vlakker, ofwel de de benodigde dT wordt langer gehandhaafd. En Ta zakt niet langzaam tot er een defrost volgt, maar de defrost is bijna een verticale drop in dT.
Just my 2 cents. Thermodynamisch lijkt het wat vreemd, maar er zal toch wel een logica achter zitten.
En de airco is geen alternatief voor het hele huis, alleen in de woonkamer en slaapkamer (en die willen we juist koud houden).
Houtkachel doen we met dit weer ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
laurens0619 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Ik was hier ook aan het testen met de booster maar ik zag eigenlijk geen verschil. Hoeveel minuten had je ingesteld staan?

Vanuit de beta factor gedachte kan het zijn dat de warmtepomp het niet red bij -10 maar bij 0 is wel erg vroeg
@laurens0619
Ik heb 10 minuten ingesteld, en de booster startte ook netjes 10 minuten na aanzetten. Hoe dat verder een rol speelt bij het in en uitschakelen weet ik echter nog niet. Iemand wel?
Overigens red ik het met dit waardeloze weer min of meer tot -3 hoor, zonder booster oid. Maar als ik de kamertemperatuur op 20,5 graden constant wil houden is een zetje nodig.
Als eerder gemeld, ik denk dat met koudere drogere lucht de WP het een stuk makkelijker krijgt, zie ook de link die @SebastiaanPs eerder stuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evad123456 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:34:
April/Mei 2017.
Beide codes (002 & 003) geven na een lange tijd de melding Fout bij informatie werking.
Waarschijnlijk door de noodstand?

Ik gok dat het aantal compressor starts aardig hoog is aangezien hij flink pendelt 8)7 .
Ik ben ook benieuwd wat er aan de hand is, maar als je al van dat pendelen weet, waarom heb je daar in die bijna 8 jaar dat je de WP hebt dan niks aan gedaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Warmtepomp aan max vermogen? Welk model heb je en wat is je dT en flow op hetzelfde moment? Bij welke buitentemperatuur?
SUZ SWM60VA
Aan max vermogen zou zomaar kunnen maar durf ik niet te zeggen…
dT nu dus 6, Ta 27 en Tr 21 met een flow van 21 L/min en dat bij buitentemperaturen zoals bij iedereen nu, paar graden onder nul en 100% luchtvochtigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Even een wilde gedachte:

Even terug. Nog steeds koud in huis thw1 13 thw2 12
Defrost en bliksem logotje aan.

Ik denk toch dat ik voor de verwarming dat element ding moet inschakelen. Maar dan is hij dus heel erg onzuining. Ik denk dus dat jouw idee hier wel correct is maar hoe fix ik dit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DGR schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:25:
[...]

SUZ SWM60VA
Aan max vermogen zou zomaar kunnen maar durf ik niet te zeggen…
dT nu dus 6, Ta 27 en Tr 21 met een flow van 21 L/min en dat bij buitentemperaturen zoals bij iedereen nu, paar graden onder nul en 100% luchtvochtigheid
Thermisch vermogen met jouw getallen is berekend 8.82 kW, dus jouw warmtepomp zit zeker aan zijn max. Dit is een momentaan vermogen, dus exclusief defrost effect. Zoals eerder genoemd verlies je dit weekend aanzienlijk verwarmingstijd door het hoge aantal defrosts.

Volgens het Mitsu databook is het max vermogen inclusief defrosts 6.7 kW bij A2W35. Stel dat je nu door de defrosts maar 75% van de tijd kan verwarmen, dan is je huidige vermogen inclusief defrosts zo’n 8.82 * 75% = 6.6 kW. En dat zou mooi kloppen met de databooks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Even terug. Nog steeds koud in huis thw1 13 thw2 12
Defrost en bliksem logotje aan.

Ik denk toch dat ik voor de verwarming dat element ding moet inschakelen. Maar dan is hij dus heel erg onzuining. Ik denk dus dat jouw idee hier wel correct is maar hoe fix ik dit…
Ik weet dus niet of het klopt. Maar zie mijn suggestie voor een oplossing in mijn eerdere post hier: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Eerst starten met maar 2 of 3 vloerverwarmingsgroepen open, de rest allemaal handmatig dicht. Dan kan de BUH dat kleine deel wellicht op temperatuur krijgen, zodat de compressor daarna veilig kan starten. Daarna heel geleidelijk telkens één extra groep open draaien. Ik denk dat het enkele dagen kan duren om hier uit te komen. Na die dagen wordt het energieverbruik dan véél lager dan nu.

Zoals gezegd weet ik dus niet zeker of het klopt, maar deze actie kan ook niet echt kwaad. Die 1200 euro aan elektriciteitskosten is wel zonde, misschien kan je zo nog een keer 1200 euro voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Xmoo dus nu alleen die 3 vvw groepen open laten en morgen gaan kijken wat Ta en Tr zijn. Morgenochtend nog steeds te koud? Dan nog een extra vvw groep dicht, nog 2 over. Zodra je CV water boven de 20 graden is, uit de noodmodus halen en kijken of dan de compressor wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:57:
@Xmoo dus nu alleen die 3 vvw groepen open laten en morgen gaan kijken wat Ta en Tr zijn. Morgenochtend nog steeds te koud? Dan nog een extra vvw groep dicht, nog 2 over. Zodra je CV water boven de 20 graden is, uit de noodmodus halen en kijken of dan de compressor wil starten.
Is 20 genoeg voor een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Is 20 genoeg voor een defrost?
Ik denk het. Ta en Tr beide boven de 20 gr bedoel ik dan.
Zie deze post van @Technician- vandaag:
Schijnbaar zijn er meerdere warmtepomp fabrikanten die onder de 20 gr de BUH inschakelen bij een defrost. Daar kwam die grens die ik noemde vandaan.

Edit: en @Andrehj en anderen (jij ook @Knowbody ?) doen ook elke dag defrosts met een Tr van 21 gr, al hebben zij (vrijwel) alle vvw open en heel veel massa. Maar toch.

[ Voor 13% gewijzigd door SebastiaanPs op 19-01-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Schijnbaar zijn er meerdere warmtepomp fabrikanten die onder de 20 gr de BUH inschakelen bij een defrost. Daar kwam die grens die ik noemde vandaan.

Edit: en @Andrehj en anderen (jij ook @Knowbody ?) doen ook elke dag defrosts met een Tr van 21 gr, al hebben zij (vrijwel) alle vvw open en heel veel massa. Maar toch.
Is het dan handig om hem op manual te zetten en dan bv 25 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Is het dan handig om hem op manual te zetten en dan bv 25 graden?
Vaste Ta bedoel je? Lijkt me prima inderdaad. Haalt ie toch niet voorlopig, totdat je compressor start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Circuit met deel warm water vullen uit boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:31:
[...]

Thermisch vermogen met jouw getallen is berekend 8.82 kW, dus jouw warmtepomp zit zeker aan zijn max. Dit is een momentaan vermogen, dus exclusief defrost effect. Zoals eerder genoemd verlies je dit weekend aanzienlijk verwarmingstijd door het hoge aantal defrosts.

Volgens het Mitsu databook is het max vermogen inclusief defrosts 6.7 kW bij A2W35. Stel dat je nu door de defrosts maar 75% van de tijd kan verwarmen, dan is je huidige vermogen inclusief defrosts zo’n 8.82 * 75% = 6.6 kW. En dat zou mooi kloppen met de databooks.
Ja precies… dat word nog wat als het nog kouder word.
Stadsverwarming maar weer terug laten hangen zit ik aan te denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DGR schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Ja precies… dat word nog wat als het nog kouder word.
Stadsverwarming maar weer terug laten hangen zit ik aan te denken
Dit was wel een extreem weekend hoor.
Het kan goed zijn dat je met lagere buitentemperaturen juist meer vermogen hebt door minder waterdamp in de lucht en dus minder defrosts, zie mijn post van eerder vandaag hier:
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Maar stel nou dat je warmtepomp ondanks 24/7 verwarmen, goede flow, goede afgifte etc, vaak onvoldoende vermogen heeft, dan zou mijn voorkeursvolgorde zijn:

1. Beter isoleren en/of ventilatie vervangen door WTW (comfortwinst, minder verwarmingskosten, geen kosten voor extra verwarmingsinstallatie)
2. Airco erbij hangen voor weekends zoals deze en voor in de zomer.

…. Heel langs niks …

…. Nog steeds niks ….

99. Stadsverwarming terughangen
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het waren idd “mooie dagen”. Goeie 23-25kW per dag, niet slecht voor een suz40, die heeft tussen de defrost door echt continue mogen sprinten.

Het huis is er geen graad kouder of warmer door geworden. Rond de 21. Veel kouder gaat echt booster weer worden hier :+

@DGR
Of je bent simpelweg te laat geweest met Ta verhogen… met deze dagen is ruimteTemp modus helemaal niet zo gek, dan voorkom je dat iig.

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 19-01-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@dgr. Dan is warmteverlies wel hoog!
Mijn Suz…60 houdt de Tr nu constant op 23 met +/- 4,75kW. Ta is 27
Morgenochtend 8.00 gaat ie naar 28.
Eens kijken wat er gebeurd met Tr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:37
laurens0619 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:13:

@DGR
Of je bent simpelweg te laat geweest met Ta verhogen… met deze dagen is ruimteTemp modus helemaal niet zo gek, dan voorkom je dat iig.
Andere dagen is ruimte temp ook niet raar, echter ik snap nu wel het hysterese punt van @Andrehj. Al denk ik persoonlijk dat ik het wel prima vind zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Miezie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Andere dagen is ruimte temp ook niet raar, echter ik snap nu wel het hysterese punt van @Andrehj. Al denk ik persoonlijk dat ik het wel prima vind zo.
Ja maar dat is saai :+
Dagelijks de grafiekjes lezen, tunen aan ta waardes en de perceptie hebben dat het nut heeft (terwijl er zooveeel (externe) variabelen zijn) vind ik gewoon veel leuker :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
laurens0619 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Ja maar dat is saai :+
Dagelijks de grafiekjes lezen, tunen aan ta waardes en de perceptie hebben dat het nut heeft (terwijl er zooveeel variabelen zijn) vind ik gewoon veel leuker :*)
Eens.. al heb ik dan hier een dame die het stom vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Mijn Tr is rond de 23 a 24.
Moet boven de 21 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:47
Nu veel vergelijken en dankzij veel info hier draait hier sinds maart ‘24 nu ook PUHZ-SW75V/YAA. Deze staat in een hoek op de oprit, 10 cm van achtermuur en 40cm vanaf linkerkant muur geplaatst. Hier loopt wel nog een goot achterlangs, ter hoogte onderkant condensator.

Druk bezig om qua stooklijn en flow alles nu zo efficient mogelijk te krijgen. Afgelopen weekend was natuurlijk extreem qua aantal defrosts, echter viel op dat buitenunit meer geluid/trillingen produceerde dan normaal (zijpanelen trilden mee). Bleek dat er toch enige ijsafzetting op een van de fans zat. Zorgde voor behoorlijke onbalans. Iemand hier ervaring mee en wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Ta 32 tr 28 flow 20. Vrijstaand jaren 30 huis zuid limburg, 50% radiatoren, 50% vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XllLuKQiMpoKFK5d21d-9hgY3FE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yis8661oDYTPAh2KUW2dGVUz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwyKc1pW1Ghiz-k8dC25hiLLHdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tobAb2VW1qI9an64YOwxC0cK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
10cm van de muur is toch niet volgens installatie voorschriften?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverNL
xoror schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:08:
10cm van de muur is toch niet volgens installatie voorschriften?
Voorschrift in handboek heeft het (voor de SW75) over 100mm en 200mm indien beide zijkanten >100mm afstand hebben. Ook is iemand van Alklima een halve dag hier was tijdens inbedrijfstelling (waar ik ook specifiek heb gevraagd naar deze afstanden), ging ik ervan uit dat het wel goed zat. Tot nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUavtmCbXZHMTG4obWaBgDOqYe4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ODONWCrT6AYz5HRTWPcVotWK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srI9h5DZbl_YVsMveD_BVqm8G4Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ajm3jixYm2bzlRCUmsnZeoUE.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door RoverNL op 19-01-2025 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@RoverNL Je heb gelijk, maar het ziet er echt heel krap uit. Ik zou zelf niet zo op de limiet spelen, maar ik begrijp dat hij anders in de weg zit van je garage uitgang. Je bent ook de eerste bij wie ik ijs op de ventilator zie. Geen idee of dat te maken heeft met de plaatsing en/of het huidige weer.

Ben benieuwd naar je verbruik (heb dezelfde unit, maar heb hem toen > 0,5m van de muur laten plaatsen. Zo kan je er nog bij om hem schoon te maken achter)

[ Voor 42% gewijzigd door xoror op 19-01-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverNL
xoror schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:38:
@RoverNL Je heb gelijk, maar het ziet er echt heel krap uit. Ik zou zelf niet zo op de limiet spelen, maar ik begrijp dat hij anders in de weg zit van je garage uitgang.

Ben benieuwd naar je verbruik (heb dezelfde unit, maar heb hem toen > 0,5m van de muur laten plaatsen. Zo kan je er nog bij om hem schoon te maken achter)
Bedankt voor het meedenken Xoror. Ik ga proberen het handeltje een paar cm naar voren te schuiven (als mn leidingen het toelaten).

Verbruik valt een beetje tegen tot nu toe, de cop waardes in het tabellenboek haal ik nog niet. Zal morgen eens naar gerapporteerde verbruik op unit zelf kijken. Maar vandaag (obv Melcloud) heb ik hele dag op vaste ta 32 gestookt (op 1SWW run na en defrost elke 40min). 39kwh opgenomen en 117 geleverd, cop van 3 (precies hetzelfde als gisteren). Gemiddelde buiten temp rond -1 graden. Thermostaat op 19, waarbij temperatuur schommelt tussen 18 en 19 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@RoverNL Zou even eerst kijken of het een probleem is. Het mag blijkbaar volgens de voorschriften.
Welke COP voor verwarmen heb je voor nov en dec 2024 bijv ? Dat geeft wel een redelijke indicatie.

Maar als het eenvoudig te doen is, zou je kunnen proberen iets te verplaatsen om te kijken of dat ijs weg blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverNL
xoror schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:57:
@RoverNL Zou even eerst kijken of het een probleem is. Het mag blijkbaar volgens de voorschriften.
Welke COP voor verwarmen heb je voor nov en dec 2024 bijv ? Dat geeft wel een redelijke indicatie.

Maar als het eenvoudig te doen is, zou je kunnen proberen iets te verplaatsen om te kijken of dat ijs weg blijft.
Op basis van unit zelf:
COP Nov: 3,60
COP Dec: 3,57
Vanaf half december wel al veel met instellingen bezig geweest om juiste stooklijn/flow te vinden en alles waterzijdig in te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@RoverNL hmm dat valt wel een beetje tegen. Nu stook je wel een wat hogere Ta, maar het lijkt me dat het beter moet kunnen? In het grafiekje zou je bij Ta=32 wel iets van 4.2-4.8 (november) moeten kunnen halen

monitoring resultaten om te vergelijken:
december: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
november: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 20-01-2025 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverNL
@xoror Dit bevestigd idd mijn gevoel qua verbruik en COP. Ik kijk januari nog even aan met deze instellingen, zodat ik deze COP ook kan vergelijken met het overzicht.

Mocht deze ook 20% lager zijn, dan hoop ik dat mijn COP evenredig stijgt met het aantal centimeters dat ik de buitenunit extra van de muur kan schuiven.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RoverNL voor nu zou ik het ijs er even af föhnen, want misschien is die onbalans slecht voor de lagers etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ach. Mijn cop in nov en dec is ook +/- 3,5
Gisteren 2,88. Elektra 28 elke 50 min defrosts. Huis 21 met Ta 27 en Tr 23.
Nu Ta op 28 gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Miezie WAF, mocht testen als het maar niet te koud zou worden. Dan moet ie naar RR.
Dus nu kijken wat ie doet met 28.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nessio schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:01:
Ach. Mijn cop in nov en dec is ook +/- 3,5
Gisteren 2,88. Elektra 28 elke 50 min defrosts. Huis 21 met Ta 27 en Tr 23.
Nu Ta op 28 gezet
Ja maar jij hebt je warmtepomp in die schoorsteen staan toch? Misschien niet de beste vergelijking.

@RoverNL Misschien is mijn situatie nog wel redelijk vergelijkbaar: ook een mix van vloerverwarming en radiatoren, Ta tijdens verwarming gemiddeld zo rond de 31 gr. In dec met 24/7 vaste binnentemp een COP van 5.11 voor verwarming obv Kamstrup en kWh meter. Wel in Zuid-Holland, dus iets warmer dan bij jou in Limburg. Afgelopen weekend hier trouwens ook een COP van rond de 3.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 20-01-2025 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoverNL
@SebastiaanPs Gelukkig is het ijs er uiteindelijk afgesprongen. Ik kwam gisteren toevallig op het Reddit heatpumps forum het volgende interessant stukje tegen waar iemand ook zat met beperkte ruimte achterkant. Tijd om aan de slag te gaan met mn rolmaat 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La27kV_Kc3-0WMkP3MyNJ07SQ-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmYGX9Dg2u034HokZL7Q6tAE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RoverNL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:01:
Nu veel vergelijken en dankzij veel info hier draait hier sinds maart ‘24 nu ook PUHZ-SW75V/YAA. Deze staat in een hoek op de oprit, 10 cm van achtermuur en 40cm vanaf linkerkant muur geplaatst. Hier loopt wel nog een goot achterlangs, ter hoogte onderkant condensator.
(Dat ding heet condensor.) Maar die goot zal toch slechts zo'n 20 cm lang zijn, want daar moeten de leidingen de WP in. Of loopt die over de hele breedte van de WP? Dat lijkt niet zo logisch...
Kun je een foto van de achterkant maken?
Druk bezig om qua stooklijn en flow alles nu zo efficient mogelijk te krijgen. Afgelopen weekend was natuurlijk extreem qua aantal defrosts, echter viel op dat buitenunit meer geluid/trillingen produceerde dan normaal (zijpanelen trilden mee). Bleek dat er toch enige ijsafzetting op een van de fans zat. Zorgde voor behoorlijke onbalans. Iemand hier ervaring mee en wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Nooit eerder gezien, maar het zou te maken kunnen hebben met de plaatsing zo dicht bij de muur, waardoor bij een defrost andere luchtwervelingen dan gebruikelijk ontstaan. Ik zou het zaakje eens goed bekijken tijdens een defrost. Wat gebeurt er dan precies qua dooiwater?

Overigens dat ijs z.s.m. weghalen, want zo sloop je de lagers van je ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Misschien toch wel, vanwege 10cm van de muur. Misschien ontstaat er een sterke onderdruk achter waardoor die eigen uitgeblazen lucht weer terug krijgt. Effectief bijna hetzelfde als die gare dakgoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverNL
@Andrehj Ik heb zaterdag de defrosts eens bekeken en het volgende geobserveerd.

Er ligt altijd water en nu een ijsplaat boven op de buitenunit, dus hij staat waterpas. Tijdens defrost, net voordat de fan opnieuw aangaat maar wel al staat te roken, lijkt de stoom te condenseren tegen de bovenkant binnenzijde. Deze druppelt vervolgens precies op de bovenkant zwarte as en indirect op de fan zelf. Gezien het weer zaterdag hier, is het niet gek om aan te nemen dat deze druppeltjes weer zijn aangevroren al voordat de fan draait. En dat elke 40 min de gehele dag.

Hierbij nog een foto achterkant. De goot loopt, op 10 cm na, over de gehele breedte. Iets met een olmenhouten trap dat in de weg zat aan de andere kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrJTXvpjkXcMTNhsR9sUh3yQJCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nfq6QcwLCDBzaUzjwRRlNkTo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:29:
@SebastiaanPs Misschien toch wel, vanwege 10cm van de muur. Misschien ontstaat er een sterke onderdruk achter waardoor die eigen uitgeblazen lucht weer terug krijgt. Effectief bijna hetzelfde als die gare dakgoot.
Sorry ik was misschien niet duidelijk. Ik dacht dat wij bezig waren om @RoverNL referentiewaarden te geven voor een “normale” COP afgelopen december. Om de vraag te beantwoorden: presteert zijn WP met deze positionering “normaal” of niet?

Maar ik denk dat je gelijk hebt dat de relatief lage COP van @RoverNL (deels) door recirculatie zou kunnen komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Mooi defrost weekend. Bizar qua weer. Ik werd niet depressief van de warmtepomp, wel van de kleine wereld om me heen ;).

Wat ik geconcludeerd heb op FTC6 met FW 18.01: er is wat mij betreft geen sprake van loops met defrosts waar hij niet uit komt, de intervallen varieren de hele tijd en afgelopen nacht zijn ze alleen maar langer geworden tussen de defrosts door. Dit op een PUHZ-SW75YAA.
Ik zie geen reden om een versnelde firmware upgrade te doen.
Pagina: 1 ... 167 ... 187 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero