Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-07 23:11
@SebastiaanPs mijn Bu staat in die schoorsteen en dat vertrouw ik nog steeds niet helemaal.
De komende dagen iets warmer ben benieuwd of cop dan oploopt met vaste Ta.
Want dan is RR onzuiniger

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Daikin schrijft veel grotere afstanden voor voor plaatsing BU.

[ Voor 3% gewijzigd door nessio op 20-01-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:21:
[...]

Sorry ik was misschien niet duidelijk. Ik dacht dat wij bezig waren om @RoverNL referentiewaarden te geven voor een “normale” COP afgelopen december. Om de vraag te beantwoorden: presteert zijn WP met deze positionering “normaal” of niet?

Maar ik denk dat je gelijk hebt dat de relatief lage COP van @RoverNL (deels) door recirculatie zou kunnen komen!
kan beide toch ? Dat hij nu als referentie een dakgoot installatie heeft, en dus wel beter moet kunnen :+

@RoverNL Als ik die reddit formule invul krijg ik:

Jouw achterkant (is kleiner, omdat ik nu de buiten maten neem):
2 * 100 * (950 + 943) = 189,550

voorkant (r = 300 geschat vanwege: 950 - 2x 175 = 600 /2. Die 175 is C afstand in installatie handleiding):
2 * (300)^2 = 180,000

Het is allemaal wel een schatting, maar je wil het ws allemaal net iets ruimer hebben. Je beschrijft verder vrij duidelijk hoe dat ijs op de ventilator kan komen :o Lijk mij plausibel.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
Wij hebben in onze nieuwbouw woning een Ecodan warmtepomp met vloerverwarming door het hele huis. Nu wordt volgende week de vloer geëgaliseerd en moet de vloerverwarming "uit" zijn. Nu vroeg ik me af of het okay is om voor een paar dagen de warmtepomp uit te zetten, door bijvoorbeeld de stop in de meterkast van de warmtepomp uit te doen. Of is er een betere manier om, er voor te zorgen dat de vloerverwarming niet gaat verwarmen? Vakantiemodus een optie of gewoon de kamer thermostaat laag (16 graden ofzo) te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoverNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:05
Zonder dit forum te kapen met mn probleem, wil ik bij deze allen bedanken voor het meedenken 👍

Ik hou de vinger aan de pols en als ik een verbetering merk, dan zal ik even terugkoppelen wat er is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:00
RoverNL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:01:
Nu veel vergelijken en dankzij veel info hier draait hier sinds maart ‘24 nu ook PUHZ-SW75V/YAA. Deze staat in een hoek op de oprit, 10 cm van achtermuur en 40cm vanaf linkerkant muur geplaatst. Hier loopt wel nog een goot achterlangs, ter hoogte onderkant condensator.

Druk bezig om qua stooklijn en flow alles nu zo efficient mogelijk te krijgen. Afgelopen weekend was natuurlijk extreem qua aantal defrosts, echter viel op dat buitenunit meer geluid/trillingen produceerde dan normaal (zijpanelen trilden mee). Bleek dat er toch enige ijsafzetting op een van de fans zat. Zorgde voor behoorlijke onbalans. Iemand hier ervaring mee en wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Ta 32 tr 28 flow 20. Vrijstaand jaren 30 huis zuid limburg, 50% radiatoren, 50% vloerverwarming.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@RoverNL
Hier is het al dagen “hoofd in de wolken”, 100% luchtvochtigheid en vannacht minus 4 graden.
Ook mijn ventilator is bedekt met een laagje ijs. Heb tijdens de defrost (fan staat enkele minuten stil) zojuist even met de föhn behandeld, de fan loopt nu weer wat rustiger. Maar aanslag op de fan is niet heel vreemd denk ik. Hier zijn ook alle bomen en struiken, daken en auto’s wit uitgeslagen of met een laagje ijs bedenkt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:29
AkakoMinami schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:58:
Wij hebben in onze nieuwbouw woning een Ecodan warmtepomp met vloerverwarming door het hele huis. Nu wordt volgende week de vloer geëgaliseerd en moet de vloerverwarming "uit" zijn. Nu vroeg ik me af of het okay is om voor een paar dagen de warmtepomp uit te zetten, door bijvoorbeeld de stop in de meterkast van de warmtepomp uit te doen. Of is er een betere manier om, er voor te zorgen dat de vloerverwarming niet gaat verwarmen? Vakantiemodus een optie of gewoon de kamer thermostaat laag (16 graden ofzo) te zetten?
Stoppen om, de rest bereik je niet mee wat je wilt om eea voor elkaar te krijgen... liefst tijdje van te voren. Ik had het hier vorig jaar ook allemaal voor elkaar, maar het droogde alsnog allemaal te hard... je huis zal afkoelen en daarna een bult stroom gebruiken om het bij te trekken, maar dat is dan maar zo ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
Miezie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Stoppen om, de rest bereik je niet mee wat je wilt om eea voor elkaar te krijgen... liefst tijdje van te voren. Ik had het hier vorig jaar ook allemaal voor elkaar, maar het droogde alsnog allemaal te hard... je huis zal afkoelen en daarna een bult stroom gebruiken om het bij te trekken, maar dat is dan maar zo ;).
Hmm okay stoppen om dus. Ging dat verder wel goed weer met het opstarten? Dat de warmtepomp zegmaar z'n instelling behoud enzo? En had je van zowel de binnen als buitenunit de stoppen om gezet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:01
AkakoMinami schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:58:
Je kan het uitzetten met het aan uit knop van de controller.
Je kan de groep van stroom afhalen.

Misschien beter van niet als er nu actieve ijsvorming op is. En wegens goed punt van hieronder.

Mocht je wel in het huis wonen en willen douchen, kun je alleen verwarmen op verbieden zetten, (het stopbord)

Rechter knop op de controller en dan het derde knopje van links tot het op verbieden staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44vZhNiCs-B4fQidn70PbvzHBsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g5NZmJWrejumG632YQLGLU2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door gr8-jen op 20-01-2025 10:51 . Reden: PLaatje toevoegen en toch niet zomaar uitzetten. ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miezie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:13:
[...]

@AkakoMinami @Miezie
I.v.m. carterverwarming werd hier volgens mij eerder geadviseerd om de unit niet spanningsloos te maken. Zie bijv deze post van installateur @DutchWing : DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik zou de thermostaat gewoon heel laag zetten 1-2 dagen van tevoren.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:47:
[...]

@AkakoMinami @Miezie
I.v.m. carterverwarming werd hier volgens mij eerder niet geadviseerd om de unit spanningsloos te maken. Zie bijv deze post van installateur @DutchWing : DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik zou de thermostaat gewoon heel laag zetten 1-2 dagen van tevoren.
Ik zou dit advies nooit in de wind slaan uiteraard, thermostaat heel laag kan ook... Echter, staan die buitenunits in de nieuwbouw ook rustig gewoon weken op een dak voor ze uberhaupt aangesloten worden. Dus ik zou die ene keer dan wel wat over de top vinden om niet gewoon rigoureus te zijn :).

Overigens droogde het hier nog veel te hard met een lavasteen gietvloer.... maar goed, het zit er in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zou gewoon verwarmen op "verbied" zetten @AkakoMinami zie 3e icoontje van de post van @gr8-jen

De stroom van de buitenunit afhalen zou ik niet doen met dit weer, het is vochtig, klam, lijkt mij niet bevorderlijk voor de electronica.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet nu toch echt met m'n TA omhoog, ik draai al bijna een jaar op een vaste TA van 28,5 met 12 uur nachtverlaging, maar de temperatuur zakt langzaam weg :P

Het is gewoon vreselijk mistig hier, elke 40~50 minuten een defrost en temperaturen vlak onder 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Grolsch Join the club :) Ik heb het al gisteren moeten verhogen

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-07 12:00
@Grolsch Nu moet je de Ta handmatig verhogen maar zou de WAR dit niet voor je kunnen oplossen? Ik ben zelf nog aan het stoeien met wat voor ons de beste regeling zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:59
@Wouterie Dat ligt vooral aan het warmteverlies van je woning.
Het huidige weer is gewoon heel irritant omdat je steeds defrosts hebt, niets aan te doen. En dan kan je het opvangen met een hogere Ta. Terwijl je normaal gesproken wellicht makkelijker de woning op temperatuur houdt met een lagere Ta, omdat dit mistige weer normaal niet zo lang (dagen) doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@Plenkske de afgelopen dagen (weken zelfs) zijn inderdaad slechte tijden om te tweaken aan de regeling. Wij verwarmen met fancoils en hebben dus een vrij snel systeem. Dat vereist nog even wat ander uitzoekwerk dan met VV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Op zich ben ik blij dat ik eindelijk is de WP kan gebruiken :).

De COP is ruk met 3,6-3,7 ( zonder defrosts eraf te trekken), maar het is nog steeds beter dan die 1,2 van de ketel ;).

Eindelijk kijken wat de minimum temperaturen zijn om huis warm te houden zonder dat de WP afslaat.

Met een (gemiddelde) Ta van 28 is het te doen met buiten 0 tot 2 graden, het huis lijkt niet echt af te koelen en de kids klagen niet over koude voeten (minimaal 22,5 beneden en 21,5 op de slaapkamers 8)7 ).

Toch hoop ik later wel weer nachtverlaging toe te passen bij temperaturen boven de 4 graden. Het bevalt mij niks dat ik nu voor verwarming bijna 16kWh gebruik op een dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oST4u5eImnE37yqJI8PsIE1AMk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPpqegMbVYX3L4uKIlcModVQ.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Even kijken wat de pomp kan

Aannemer is vandaag bezig met klus badkamer dus alle ramen staan open vanwege de stof.
Boosters aangezet en ben toch wel positief verrast. Hij weet er gewoon een Ta van 32 met een Tr van 23 van te maken. Niet slecht voor een SUZ40.
Weet niet hoeveel stroom het kost, ik gok nu een goeie 3000watt wat die zuipt :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
gr8-jen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:07:

Toch hoop ik later wel weer nachtverlaging toe te passen bij temperaturen boven de 4 graden. Het bevalt mij niks dat ik nu voor verwarming bijna 16kW gebruik op een dag.
Dan zou ik mikken op lagere temperaturen op de thermometer in huis ;). Het bevalt mij ook niks dat ik de afgelopen dagen zo rond de 25-28kWh per dag aan verbruik zit, maar thermisch gaat er hetzelfde in als in gunstigere omstandigheden. Dus het is wel een beetje wat het is natuurlijk ;).

De COPs die ik gehaald heb zijn stabiel. De Ecodan wordt voorspelbaar voor me. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb +- 7 jaar met WAR gewerkt, en sinds een jaartje werk ik met een vaste Ta.

Het probleem is (zoals @Plenkske ) al aangeeft dat je effectief gewoon weinig warmte de woning in krijgt vanwege het defrosten.

Hier is het nu elke 45 minuten raak met een defrost, al met al ben je zo 10~15 minuten kwijt, dus 30% van je capaciteit.

WAR gaat dat niet oplossen, de volgende keer is het -5 maar met droge lucht en dan defrost hij maar eens in de 3 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Grolsch schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:32:
Ik moet nu toch echt met m'n TA omhoog, ik draai al bijna een jaar op een vaste TA van 28,5 met 12 uur nachtverlaging, maar de temperatuur zakt langzaam weg :P

Het is gewoon vreselijk mistig hier, elke 40~50 minuten een defrost en temperaturen vlak onder 0.
@Grolsch
Hier, ook Twente, precies zo, eigenlijk al sinds bijna een week, maar sinds zaterdag zakt de temperatuur in de woonkamer langzaam een halve graag per dag onderuit.
Heb de booster bijgeschakeld, dat verbetert het defrost gedrag, omdat die even inschakelt bij de start van de compressor na een defrost. Het CV water komt dan flink sneller op temperatuur, het lijkt erop dat de volgende defrost daardoor enkele minuten later komt, dus winst, terwijl het maar maximaal 2 kWh per dag kost.
Nog even en dan krijgen we weer herfstweer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bij mij draait de WP nog lang niet op vol vermogen, dus kheb de TA nu op 30 gezet ipv 28,5, dat gaat hem wel helpen.

Soms heeft het toch wel voordelen dat de WP aardig ruim bemeten is 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:25
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Begin maar eens met het eraf halen van al die motortjes. Die laat je er dan gewoon naast hangen, maar dan zijn in ieder geval alle kringen open.
Dan kan ook die stomme bypass dicht zonder dat je L9 errors krijgt.
De zoneregeling regelt dan nog wel steeds de temperatuur, maar dat is een probleem wat je later gaat oplossen.
U vraagt wij draaien. Nadeel nu is alleen dat de woonkamer altijd meedraait ook al is er geen vraag. Wel goed voor de flow. Die is nu 19 met 3 kamers erbij, 20 met de laatste kamer.

Op eens haal ik nu ook strak de 27c Ta en schiet hij niet meer door.

Dus ook dat was een issue door de bypass. Staat nu op jullie verzoek dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qx6P5iok_SwvCpxObSu-k58__aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EapMSGh6q1RQscduuWTexOdR.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Bschnitz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:24:
[...]

U vraagt wij draaien. Nadeel nu is alleen dat de woonkamer altijd meedraait ook al is er geen vraag. Wel goed voor de flow. Die is nu 19 met 3 kamers erbij, 20 met de laatste kamer.

[Afbeelding]
Kijk mooi!
Wat is je Tr nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Bschnitz heb je in de woonkamer dan geen thermostaat die de wp uitschakelt als het te warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQN_Fc9s-ufvw1VcWYjlVWWeXyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxNRYP0FIGp30KXeOdYK3uT5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kopAEcFAcJpFJlOy-J9vfW9TOGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEMQypiGBZmrYFvSbbIrnRqs.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
nessio schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:50:
@Bschnitz heb je in de woonkamer dan geen thermostaat die de wp uitschakelt als het te warm wordt?
Jawel, maar elke kamer is een zone. Dus ik heb er nog 4 beneden. Als er nu ook maar 1 aanspringt dan gaat boven natuurlijk ook mee omdat deze altijd open is nu.

Dus ipv 5 zones heb ik nu 4 zones en de woonkamer.

Slaapkamer 1-2-3. Flow 1 tot 2 per kamer
Badkamer. Flow 1 tot 2
Woonkamer. Flow 10 tot 11

En die kan ik niet loshalen omdat ik dan niet meer los kan koelen. Slaapkamer wil ik echt wel op 18c hebben in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 03:48
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Ik denk het. Ta en Tr beide boven de 20 gr bedoel ik dan.
Zie deze post van @Technician- vandaag:
Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Schijnbaar zijn er meerdere warmtepomp fabrikanten die onder de 20 gr de BUH inschakelen bij een defrost. Daar kwam die grens die ik noemde vandaan.

Edit: en @Andrehj en anderen (jij ook @Knowbody ?) doen ook elke dag defrosts met een Tr van 21 gr, al hebben zij (vrijwel) alle vvw open en heel veel massa. Maar toch.
Vandaag geprobeerd. 1/3 verdelers open, rest dicht. Op de verdeler 3 groepen geopend. Kreeg hele tijd LP melding. Uiteindelijk alle groepen (6) op deze verdeler geopend en LP melding is weg.

TH1A 13
TH2 19
THW 30
THW 18

THW5A 44
THW5B 43
TH7 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Bschnitz dat zijn prima waardes.
In je vorige setup met hogera ta had je een delta 3 bij dezelfde flow toch?

Eerst had je:

16/60 * 4,2 = 1,13
1,13 X 3 = 3,39kW

Nu heb je

18/60 * 4,2 = 1,26
1,26 X 3 = 3,78kW

Is dit je minimum vermogen? Wat staat er in datasheet? Als ik het goed lees dan is je minum vermogen 3.1kW. Om daar uit te komen met deze flow zou je delta dus moeten zakken naar 2,46. Dus Ta half graadje naar beneden dan zit je op minimum.

Voor de calculatie gurus hier: klopt dat zo? :p

Ik zou hem voor nu lekker zo laten, verwacht geen betere cop nu maar zodra de defrostst gaan verdwijnen verwacht ik wel dat eea efficienter gaat draaien zo :)

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 20-01-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
[...]

[Afbeelding]
Fijn om te horen, stel je eens voor wat een frustratie het had gescheeld als je die bypass omhoog had gedraaid toen ik het aangaf 9 november vorig jaar >:) :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Bschnitz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Jawel, maar elke kamer is een zone. Dus ik heb er nog 4 beneden. Als er nu ook maar 1 aanspringt dan gaat boven natuurlijk ook mee omdat deze altijd open is nu.

Dus ipv 5 zones heb ik nu 4 zones en de woonkamer.

Slaapkamer 1-2-3. Flow 1 tot 2 per kamer
Badkamer. Flow 1 tot 2
Woonkamer. Flow 10 tot 11

En die kan ik niet loshalen omdat ik dan niet meer los kan koelen. Slaapkamer wil ik echt wel op 18c hebben in de zomer.
Wat is er mis met het hele huis koelen? Dat werkt toch ook beter om warmte buiten te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmoo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:15:
[...]

Vandaag geprobeerd. 1/3 verdelers open, rest dicht. Op de verdeler 3 groepen geopend. Kreeg hele tijd LP melding. Uiteindelijk alle groepen (6) op deze verdeler geopend en LP melding is weg.

TH1A 13
TH2 19
THW 30
THW 18

THW5A 44
THW5B 43
TH7 1
Dat is wel een extreem hoge dT voor alleen de BUH? Hoeveel flow zie je per groep op de verdeler? En hoeveel flow in menu > service > informatie werking > code 540?

Heb je droogbouw of vvw in zandcement? Hoeveel m2 bedient deze verdeler? Staat echt alleen de BUH aan (bliksem) of is de compressor al gestart?

TH1A = kamertemperatuur (Zone 1)
TH2 = koelmiddel retourtemperatuur
THW1 = water aanvoer temperatuur
THW2 = water retour temperatuur
THW5A en B = SWW vat
TH7 = buitentemp

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Dat is wel een extreem hoge dT voor alleen de BUH? Hoeveel flow zie je per groep op de verdeler? En hoeveel flow in menu > service > informatie werking > code 540?

Heb je droogbouw of vvw in zandcement? Hoeveel m2 bedient deze verdeler? Staat echt alleen de BUH aan (bliksem) of is de compressor al gestart?

TH1A = kamertemperatuur (Zone 1)
TH2 = koelmiddel retourtemperatuur
THW1 = water aanvoer temperatuur
THW2 = water retour temperatuur
THW5A en B = SWW vat
TH7 = buitentemp
Op de verdelers zit geen flowmeter. Of bedoel je die draai dingen? Die staat voor de twee grote slaapkamers 2.0lm en de lange gang 1lm. Flow via 540 is 9

Als het goed is zandcement. Verdeler die aanstaat is de 3e verdieping, 45m2 +/-

Nee bliksem staat niet aan. Enkel warmtepomp icoontje.
Zie: https://imgur.com/a/D21PGGW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
gr8-jen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Wat is er mis met het hele huis koelen? Dat werkt toch ook beter om warmte buiten te houden?
Badkamer en 2 slaapkamers koel ik liever niet. Die worden nauwelijks gebruikt.

Bij ons is het vanwege het water onder al 2c minder warm dan boven. We wonen immers 1.5meter onder water.

Woonkamer boven kan wel altijd gekoeld of verwarmd worden, vandaar dat ik daar de dingen nu ook afgehaald heb.

Sorry dat het zo lang duurde, moest wat moed verzamelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
U vraagt wij draaien. Nadeel nu is alleen dat de woonkamer altijd meedraait ook al is er geen vraag.
Dat is geen nadeel, maar een voordeel. Mocht je woonkamer structureel te warm worden, dan kun je die altijd een beetje knijpen.
Heb je dit bij je verdeler voor de verdieping ook gedaan?
Wel goed voor de flow. Die is nu 19 met 3 kamers erbij, 20 met de laatste kamer.
Mooi. Tijd om te experimenteren met een nog wat lagere Ta.
[Afbeelding]
Weer iemand die snapt wat een idioterie zo'n constructie is met een zoneregeling op alles en dan een bypass erbij om de flowproblemen op te lossen. 8)7 |:( 8)7 |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:32:

Vang je het lagere verwarmingsvermogen niet op doordat de binnentemperatuur door de halve graad nachtverlaging heen zakt en je WP dus veel meer uren gaat draaien?
Dat lukt hier nog steeds wel. Temperatuur is binnen stabiel 20 graden met een Ta van gemiddeld 24.7.

Mist is hier ondertussen iets opgetrokken trouwens. Een paar dagen geleden om de 35 à 40 minuten een defrost, en zit nu al op bijna anderhalf uur ertussen. Dat scheelt al flink.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:01:
@Grolsch Nu moet je de Ta handmatig verhogen maar zou de WAR dit niet voor je kunnen oplossen?
Twee problemen:
  1. Bij woningen met veel thermische massa heb je die verhoging pas nodig als het erg lang zo koud is. De WAR-regeling van Mitsubishi reageert daarvoor veel te snel.
  2. WAR houdt geen rekening met mist. Zonder mist (met wat heldere nachten oid) is heel die verhoging niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gr8-jen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:07:
Met een (gemiddelde) Ta van 28 is het te doen met buiten 0 tot 2 graden, het huis lijkt niet echt af te koelen en de kids klagen niet over koude voeten (minimaal 22,5 beneden en 21,5 op de slaapkamers 8)7 ).

Toch hoop ik later wel weer nachtverlaging toe te passen bij temperaturen boven de 4 graden. Het bevalt mij niks dat ik nu voor verwarming bijna 16kWh gebruik op een dag.
Als je minder energie wilt gebruiken, zou je natuurlijk kunnen overwegen om je huis niet zo tropisch warm te stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmoo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:15:

TH1A 13
TH2 19
THW 30
THW 18

THW5A 44
THW5B 43
TH7 1
Je moet niet alle groepen op één verdeler openen, maar alle groepen op alle verdelers!
Dan kun je met je Ta flink naar beneden en veel rendement winnen.

Je deltaT is nu maar liefst 12 graden, dat duidt op een veel te lage flow. (En de Tr van 18 graden op een erg koud huis).

Mocht het dan ergens te warm worden, dan kun je die groep een beetje dichtdraaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 20-01-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Andrehj schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:40:
[...]

Dat is geen nadeel, maar een voordeel. Mocht je woonkamer structureel te warm worden, dan kun je die altijd een beetje knijpen.
Heb je dit bij je verdeler voor de verdieping ook gedaan?

[...]

Mooi. Tijd om te experimenteren met een nog wat lagere Ta.

[...]

Weer iemand die snapt wat een idioterie zo'n constructie is met een zoneregeling op alles en dan een bypass erbij om de flowproblemen op te lossen. 8)7 |:( 8)7 |:(
Die andere verdeler beneden in de technische ruimte waar ook de binnenunit staat heeft geen bypass. Vreemd genoeg, dat terwijl de lussen erg kort/klein zijn.

Verder gaan we het meemaken nu, ik zal morgen dan 26Ta proberen. Maar als ik jullie moet geloven is dat te laag voor mijn 80va ivm dat minimum van 3.1 vermogen.

Als het goed is zou die dan moeten pendelen, maar we gaan het zien.

Verder is de Atom-proxy en HA green onderweg. Di/Woe.

Dan kan ik donderdag of vrijdag eindelijk eens wat duidelijkere cijfers laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Andrehj schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:54:
[...]

Je moet niet alle groepen op één verdeler openen, maar alle groepen op alle verdelers!
Dan kun je met je Ta flink naar beneden en veel rendement winnen.

Je deltaT is nu maar liefst 12 graden, dat duidt op een veel te lage flow. (En de Tr van 18 graden op een erg koud huis).

Mocht het dan ergens te warm worden, dan kun je die groep een beetje dichtdraaien.
Probleem is dus dat hij maar blijft werken en niet op temperatuur komt als ik alles open draai. Sinds ik elektrisch verwarmen en sww heb uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:54:
Die andere verdeler beneden in de technische ruimte waar ook de binnenunit staat heeft geen bypass. Vreemd genoeg, dat terwijl de lussen erg kort/klein zijn.
Dat is niet vreemd, maar logisch. Je hebt nooit meer dan 1 bypass in een woning nodig. Die plaatsen ze altijd zo ver mogelijk van de WP. Maar dat is geen reden om die kringen niet alsnog ook open te zetten.
(En als je gewoon je kringen open zet heb je dergelijke rommel überhaupt niet nodig, zoals jij nu ook ervaren hebt.)
Verder gaan we het meemaken nu, ik zal morgen dan 26Ta proberen. Maar als ik jullie moet geloven is dat te laag voor mijn 80va ivm dat minimum van 3.1 vermogen.
Dat hangt van je afgifte (en je binnentemperatuur) af. Zoals ik je al eerder gevraagd heb: kijk naar het opgenomen elektrische vermogen en vergelijk dat met de waardes uit het databook.
Of bereken adhv P=dT*4.2*flow/60 het thermische vermogen en vergelijk dat met het databook.
Goed in de gaten houden, maar als je het vermogen geregeld berekent weet je al hoeveel ruimte er nog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xmoo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:58:
Probleem is dus dat hij maar blijft werken en niet op temperatuur komt als ik alles open draai. Sinds ik elektrisch verwarmen en sww heb uitgezet.
Jij had zo'n koud klushuis toch? Bij deze temperaturen + mist heeft een WP nauwelijks vermogen over om een temperatuurverhoging te realiseren.

Niet druk over maken. Het vermogen van je WP is bij lagere watertemperaturen maximaal. Kijk maar in de vermogenstabellen.
Dus wederom: Alles open zetten en rustig afwachten tot je huis opwarmt. Het is geen 25 kW CV-ketel die je huis in een paar uur op temperatuur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Bschnitz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:54:
[...]

Verder is de Atom-proxy en HA green onderweg. Di/Woe.

Dan kan ik donderdag of vrijdag eindelijk eens wat duidelijkere cijfers laten zien.
Als je tr 23 blijft met deze flow zou je hem naar 25,5 moeten kunnen krijgen, of je het daarmee warm gaat houden vraag ik mij af maar proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Andrehj schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:50:
[...]

Als je minder energie wilt gebruiken, zou je natuurlijk kunnen overwegen om je huis niet zo tropisch warm te stoken...
Had ik eerst, toen zat mijn vrouw met trui aan en nog steeds een samengetrokken rug van de kou. De fisio krijgt het bijna niet meer los. Dan stook ik het maar warmer dan ik prettig vind 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Laten we het tweaken/comfort opgeven in goed werkende installaties wel in perspectief plaatsen.

Ik verbruik nu 1299kwh per jaar aan heating. Dat is zonder panelen 300 euro per jaar is 25 euro per maand.

Laten we zeggen dat ik met lagere temp even 10% winst pak hierop en minder verbruik. Dat is 2,50 per maand :+

Zelfde voor sww, ik heb die op 56 graden staan ipv de best practice die ik hier vaak lees. Maar met 56 heb ik een heerlijke hete straal en anders warm. Vast minder efficiënt maar biertje minder in dr maand en heb t er weer uit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Xmoo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:59:
[...]

Op de verdelers zit geen flowmeter. Of bedoel je die draai dingen? Die staat voor de twee grote slaapkamers 2.0lm en de lange gang 1lm. Flow via 540 is 9

Als het goed is zandcement. Verdeler die aanstaat is de 3e verdieping, 45m2 +/-

Nee bliksem staat niet aan. Enkel warmtepomp icoontje.
Zie: https://imgur.com/a/D21PGGW
Dan heb je hem er nu uit! De truc heeft gewerkt. Op jouw screenshot is hij nu aan het verwarmen op de compressor (normale manier) en niet meer op de BUH. Gefeliciteerd!

@Andrehj de reden voor deze actie was dat de warmtepomp alleen maar wilde verwarmen met de BUH, mogelijk vanwege de lage CV watertemperaturen (te laag voor defrosts).

Edit: even terug gezocht. @Xmoo heeft een SUZ-SWM60VA en een huis van 130-140 m2, had in nov een verbruik van 1343 kWh en in dec 1811 kWh, kostte hem 1200 euro 8)7

@Xmoo Nu kun je zoals @Andrehj zegt de rest van het huis open gaan zetten en alles geleidelijk opwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 20-01-2025 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:56:
[...]

Wat ik zou doen in jouw geval:
  1. Alle motortjes van de zones afhalen (of ze handmatig open zetten).
  2. Alle thermostaten laag zetten, behalve één. Die gaat vanaf nu dus de temperatuur van heel je huis regelen.
  3. De WP in eerste instantie op een vaste Ta zetten, waarmee je nét je huis warm kunt houden, maar die wel hoog genoeg is zodat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan. Je hebt meerdere verdiepingen VVW, dus dit zal ergens rond de 26 graden zijn denk ik.
  4. Zo een tijdje draaien. Als je merkt dat een bepaalde ruimte te warm wordt, dan knijp je van die zone de VVW een beetje (bij de meeste verdelers moet je hiervoor draaien aan de flowmeters).
  5. Als dat allemaal redelijk draait stel je de WAR-curve in. Bij Mitsubishi doe je dat zo, maar het principe is bij andere merken gelijk: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Je houdt dan nog twee potentiële problemen over (die je door simpele monitoring van je WP snel kunt diagnosticeren):
  1. Je zoneregeling stuurt de WP misschien met PWM aan. Dat moet je voorkomen, want dat vind je WP écht niet leuk. Zoek in de handleiding (van die zoneregeling) wat je daarover kunt instellen.
  2. De thermostaat van je zoneregeling heeft misschien een te grote hysterese. Probeer die laat te zetten (weer: check de handleiding van je zoneregeling).
Inmiddels wat verder gesetteld en al je adviezen opgevolgd. Tevens MELcloud adapter aangesloten. Tijdens piekuren van 7:00 tot 10:00 en 17:00 tot 20:00 WP uitgezet ivm dynamisch contract. Haal nu gemiddeld een flow van 19l / 20l, en de delta T is vaak circa 3 graden dus dat lijkt me erg schappelijk?

Draai alleen nog wel op WAR die ik nu aan het finetunen ben, omdat me dat fijner lijkt met de best wel grote temperatuurschommelingen (-4c tot 3c) graden afgelopen week.

Wat ik alleen nog afvroeg was het advies om de thermostaten laag te zetten (nu 17c) op één na, en waarom die ene dan de rest van het huis opwarmt. Het lijkt mij dat die andere verdiepingen dan namelijk stoppen met verwarmen? En dat je dus afhankelijk bent van die ene verdieping waar de thermostaat staat. Of ik begrijp het (waarschijnlijk) verkeerd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Anoniem: 1456812 als al die motortjes van de vvw groepen af zijn dan hebben die thermostaten toch geen invloed meer op die specifieke ruimte. Als je behalve één thermostaat (bijv de woonkamer) alle andere thermostaten nu laag zet, dan zorg je dat alleen die ene thermostaat in de woonkamer de warmtevraag bepaalt. Je gaat dan zelf alles eenmalig handmatig waterzijdig inregelen: zorgen dat je juiste hoeveelheid warmte (dus flow) naar elke ruimte gaat. Dus starten met alles open en waar het te warm wordt, daar ga je knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Grolsch schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:21:
Bij mij draait de WP nog lang niet op vol vermogen, dus kheb de TA nu op 30 gezet ipv 28,5, dat gaat hem wel helpen.

Soms heeft het toch wel voordelen dat de WP aardig ruim bemeten is 8)
Hier ook in Twente de Ta hoger (30) gezet omdat de temperatuur in de woning net niet constant blijft. Waarschijnlijk inderdaad door het defrosten door de enorm vochtige lucht en koude buitentemperatuur.
Normaal werk ik met een vaste Ta (27) en “tweak” een lange run van 11uur/dag zonder dat de temperatuur omhoog loopt. Dit gaat dus momenteel even niet op.
Ik kan niet bepalen of het verstandig is om halverwege de nacht nog een run van een aantal uren te laten uitvoeren? Wat is jullie mening hierover?

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Wouterie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:01:
@Grolsch Nu moet je de Ta handmatig verhogen maar zou de WAR dit niet voor je kunnen oplossen? Ik ben zelf nog aan het stoeien met wat voor ons de beste regeling zou zijn.
Goh, was er maar een manier om automatisch de Ta in te stellen afhankelijk van warmteverlies....

O wacht, dat heeft een Ecodan ook, dat heet "Ruimteregeling" ! O-)

Ik gun ieder zijn hobby hoor (en het is Tweakers, dus dat is prima), maar ik ben erg blij dat mijn huis gewoon zonder zorgen warm blijft en ik niet dagelijks bezig hoef te zijn met instellen van Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
ocaj schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Goh, was er maar een manier om automatisch de Ta in te stellen afhankelijk van warmteverlies....

O wacht, dat heeft een Ecodan ook, dat heet "Ruimteregeling" ! O-)

Ik gun ieder zijn hobby hoor (en het is Tweakers, dus dat is prima), maar ik ben erg blij dat mijn huis gewoon zonder zorgen warm blijft en ik niet dagelijks bezig hoef te zijn met instellen van Ta.
Daar hoef je verder niet neerbuigend over te doen. Ruimteregeling heeft zo z'n charme (en gemak) maar bij ons werkt het net niet lekker. Hij stookt het gerust tot 23 graden en laat het vervolgens afkoelen tot 19 om daarna weer vol 'gas' te gaan. Maar het netjes op 20 tot 21 graden houden is blijkbaar te lastig. Daarbij piekt bij ruimteregeling de Ta hier gerust naar 42 graden terwijl ik het met een andere regeling met 35 graden al red. Dat scheelt toch kWh-tjes en dus Eurootjes.
Bij een vaste Ta of WAR is het de kunst om precies op de juiste temperatuur te komen en eventueel de thermostaat te laten ingrijpen wanneer het te warm wordt. En ja, dat de WAR blijkbaar niet echt naar het weer kijkt... en dat het echt gedoe is met pendelen, of toch koude voeten krijgen, dat is soms wel wat lastig ja.
Alles heeft z'n voors en z'n tegens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Wouterie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:04:
[...]
Daar hoef je verder niet neerbuigend over te doen. Ruimteregeling heeft zo z'n charme (en gemak) maar bij ons werkt het net niet lekker. Hij stookt het gerust tot 23 graden en laat het vervolgens afkoelen tot 19 om daarna weer vol 'gas' te gaan. Maar het netjes op 20 tot 21 graden houden is blijkbaar te lastig. Daarbij piekt bij ruimteregeling de Ta hier gerust naar 42 graden terwijl ik het met een andere regeling met 35 graden al red. Dat scheelt toch kWh-tjes en dus Eurootjes.
Bij een vaste Ta of WAR is het de kunst om precies op de juiste temperatuur te komen en eventueel de thermostaat te laten ingrijpen wanneer het te warm wordt. En ja, dat de WAR blijkbaar niet echt naar het weer kijkt... en dat het echt gedoe is met pendelen, of toch koude voeten krijgen, dat is soms wel wat lastig ja.
Alles heeft z'n voors en z'n tegens.
@Wouterie
Ik heb in de huidige mist/kou periode twee dagen met “vaste” Ta gewerkt. Maar dat is het niet voor mij/onze woning. De variatie van benodigde Ta tussen -1 graad/100% RH en nacht -4 graad/100% RH is te groot, waardoor ‘s nachts het huis flink afkoelt, minimaal, 0,5 een nacht zelfs 1 graad. Natuurlijk draagt het aanzienlijke warmteverlies van onze woning hieraan bij.
De grote hysterese die je noemt hebben we geen last van. De PAR60 houdt de temperatuur netjes op 20,5.
Dus ben weer terug op de voor ons prettig werkende ruimteregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@EVfan Wij verwarmen (en koelen) ons jaren 80 huis met fancoils. We hebben dus geen vloer als warmtebuffer en (hoewel flink bij-geïsoleerd) verliezen we veel warmte door onze drie lieve kindertjes die graag overal tegelijk zijn met de deuren open. Oh, en lang douchen. Heel lang douchen.
Met ruimteregeling krijgt de warmtepomp het prima warm maar schiet dus nog wel eens door. Met Ta en WAR loop ik vrij snel tegen pendelen aan. Mijn fancoils stoppen met draaien wanneer de Ta zakt onder de 18 graden dus daar kan ik de SWW runs meestal wel mee overbruggen zonder het echt koud te krijgen.
Ruimteregeling doet iets (wat ik heb begrepen) met de Ta en de Tr en bepaalt zo de kamertemperatuur. Vorige week echter gaf hij aan dat het 21 graden in de woonkamer was en dus niet hoefde te verwarmen terwijl mijn thermostaat aangaf dat het 19 graden was en om warmte vroeg. Dat was het moment om maar weer eens met WAR te gaan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Wouterie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:04:
[...]
Daar hoef je verder niet neerbuigend over te doen. Ruimteregeling heeft zo z'n charme (en gemak) maar bij ons werkt het net niet lekker. Hij stookt het gerust tot 23 graden en laat het vervolgens afkoelen tot 19 om daarna weer vol 'gas' te gaan. Maar het netjes op 20 tot 21 graden houden is blijkbaar te lastig. Daarbij piekt bij ruimteregeling de Ta hier gerust naar 42 graden terwijl ik het met een andere regeling met 35 graden al red.
Was niet neerbuigend naar jou bedoeld hoor, meer een knipoog in het algemeen dat wij Tweakers het ons soms moeilijker maken dan nodig....

Als bij jou de ruimteregeling 42 graden maakt dan klinkt het alsof hij nog op de default instellingen staat. Zie ook topic-start. Je kunt de range opgeven waarin hij de voorlooptemperatuur (Ta) mag regelen. Als je die op max 35 zet, dan zou hij daar niet boven moeten komen.
Daarnaast kun je nog opgeven hoe ver hij boven de gevraagde (berekende) temperatuur mag komen. Staat standaard op +5, dus hij gaat pas uit als de Ta 35 + 5 = 40 graden wordt. Kun je ook lager instellen.

Wat ik nooit gezien heb, is dat hij meer dan 1 graad boven de ingestelde kamertemperatuur komt? Dat is wel vreemd, heb je wel een PAR-thermostaat erbij, of heb je een andere thermostaat?

Ik heb hier trouwens ook geen perfecte vloerverwarming (slechts 2 groepen als bijverwarming 20cm hoh), aangevuld met een Jaga + ventilators en een T30. Vorig jaar heb ik de ruimteregeling bijgesteld naar max 37 graden, maar dit jaar heeft hij die extra ruimte nog niet nodig gehad. Afgelopen dagen vraagt hij wel continu 30-35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@ocajOk, een knipoog verdient de gemiddelde tweaker zeker! Ik heb de voorlooptemperatuur aan gepast naar max 40 graden, maar daar lijkt hij zich niet erg strak aan te houden. Geen idee welke intelligentie daar weer achter steekt, wellicht die +5.
Ik heb een Honeywell Chronotherm Touch thermostaat, de aan/uit variant die via het installateursmenu zo is ingesteld dat hij zo dom mogelijk is (niet zelflerend, conventioneel aanwarmgedrag, trage regeling, minimale aantijd van 5 minuten en weinig schakelingen per uur) De thermostaat staat standaard op 22 graden dus zet de warmtepomp uit wanneer het te warm wordt. De thermostaat doet dat overigens prima, ik heb er een thermometer naast gehangen om te kijken wanneer hij schakelt en dat doet hij feilloos. Geen gedoe: aan onder de 22 en uit bij 22 of hoger.
Als test heb ik een week lang de thermostaat op 25 graden gezet en gekeken wat de ruimteregeling doet. Dat gaat dan dus alle kanten op; van 19 tot 23 graden op de thermostaat terwijl de warmtepomp vindt dat het 20 graden is. Vrouwlief vond die 23 graden trouwens wel lekker. Meestal bleef het 21 graden en dat is prima. Maar ja, het kan vast beter! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Wouterie das gek, hangt thermostast op dezelfde plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
laurens0619 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:14:
@Wouterie das gek, hangt thermostast op dezelfde plek?
Ik heb geen andere thermostaat dan de Honeywell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:13:
@ocajOk, een knipoog verdient de gemiddelde tweaker zeker! Ik heb de voorlooptemperatuur aan gepast naar max 40 graden, maar daar lijkt hij zich niet erg strak aan te houden. Geen idee welke intelligentie daar weer achter steekt, wellicht die +5.
Ik heb een Honeywell Chronotherm Touch thermostaat, de aan/uit variant die via het installateursmenu zo is ingesteld dat hij zo dom mogelijk is (niet zelflerend, conventioneel aanwarmgedrag, trage regeling, minimale aantijd van 5 minuten en weinig schakelingen per uur) De thermostaat staat standaard op 22 graden dus zet de warmtepomp uit wanneer het te warm wordt. De thermostaat doet dat overigens prima, ik heb er een thermometer naast gehangen om te kijken wanneer hij schakelt en dat doet hij feilloos. Geen gedoe: aan onder de 22 en uit bij 22 of hoger.
Als test heb ik een week lang de thermostaat op 25 graden gezet en gekeken wat de ruimteregeling doet. Dat gaat dan dus alle kanten op; van 19 tot 23 graden op de thermostaat terwijl de warmtepomp vindt dat het 20 graden is. Vrouwlief vond die 23 graden trouwens wel lekker. Meestal bleef het 21 graden en dat is prima. Maar ja, het kan vast beter! ;)
Kijk dit verklaart een hoop.

Met de ruimteregeling kan je volgens mij alleen de main controller of de PAR thermostaten als thermostaat gebruiken.
Toen jij de warmtepomp op de ruimteregeling instelde, gebruikte deze waarschijnlijk het bedieningspaneel op jouw binnenunit en niet jouw Honeywell thermostaat.

Dus misschien was die mening over de ruimteregeling (nog) niet terecht! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@SebastiaanPs Als ik het goed heb begrepen dan zijn er twee opties: of de de PAR-thermostaat is aangesloten en wordt gebruikt om de kamertemperatuur te verkrijgen, of bij gebrek daaraan doet de warmtepomp een ingewikkelde berekening op de Ta en Tr om te bepalen wat de kamertemperatuur is.
Mocht hij kijken naar het bedieningspaneel op de binnenunit dan zou hij nu niet boven de 15 graden mogen meten. Hij staat op een niet verwarmde zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:24:
@SebastiaanPs Als ik het goed heb begrepen dan zijn er twee opties: of de de PAR-thermostaat is aangesloten en wordt gebruikt om de kamertemperatuur te verkrijgen, of bij gebrek daaraan doet de warmtepomp een ingewikkelde berekening op de Ta en Tr om te bepalen wat de kamertemperatuur is.
Mocht hij kijken naar het bedieningspaneel op de binnenunit dan zou hij nu niet boven de 15 graden mogen meten. Hij staat op een niet verwarmde zolder.
Ik zou zeggen zet hem eens op ruimteregeling (auto adaptation) en kijk wat hij voor binnentemperatuur meet nu. Dat kun je zien op je bedieningspaneel en in MELCloud, als je dat hebt.

Ik snap nu denk ik waarom jouw warmtepomp in de ruimteregeling zo lang door ging met verwarmen, waardoor het zo warm bij jou werd. Dat komt doordat hij die onverwarmde zolder aan het meten was.

Check ook: YouTube: Ecodan FTC7 heating modes

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 20-01-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@SebastiaanPs 21 graden. Maar het is daar noch in de woonkamer 21 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:37:
Vreemd. Dat snap ik niet, hopelijk iemand anders hier wel.

Waar had je die info vandaan over berekening van de ruimtetemperatuur obv Ta en Tr? Dat kende ik nog niet.

Maar blijkbaar gebruikte je dus geen PAR thermostaat of de controller als thermostaat om de ruimteregeling aan te sturen? Dan is het denk ik niet verbazingwekkend dat dit niet goed werkte. Of ik mis iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Wouterie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:37:
Zit die main controller nog vast in het vierkantje bij binnenboiler?
Miss is t daar wel 21 graden, niet de ruimte wel de kast.

Dat bedoelde ik met beide thermostaten :) main controller is ook thermostaat

Ruimteregeling icm jouw thermostaat kan iig niet zoals @SebastiaanPs ook uitlegde :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 20-01-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@SebastiaanPs Ik kan het zo snel niet terugvinden, wellicht zit ik ernaast.

Edit: Ik zie trouwens in de Melcloud grafieken dat hij wel aardig de kamertemperatuur heeft gemeten/berekend. 's Nacht daalt hij naar 18 en stijgt dan weer naar 21. Het zou natuurlijk de temperatuur van de binnenunit kunnen zijn, maar het lijkt verdacht veel op het patroon van de huiskamer.

[ Voor 65% gewijzigd door Wouterie op 20-01-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
laurens0619 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Zit die main controller nog vast in het vierkantje bij binnenboiler?
Miss is t daar wel 21 graden, niet de ruimte wel de kast.

Dat bedoelde ik met beide thermostaten :) main controller is ook thermostaat

Ruimteregeling icm jouw thermostaat kan iig niet zoals @SebastiaanPs ook uitlegde :)
Ja, daar zit hij nog. Nou, hoewel het dus niet zou kunnen, was het de afgelopen weken wel de beste instelling om de kamer warm te houden èn het pendelen te voorkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Wouterie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:53:
[...]
Ja, daar zit hij nog. Nou, hoewel het dus niet zou kunnen, was het de afgelopen weken wel de beste instelling om de kamer warm te houden èn het pendelen te voorkomen. :)
Jij draaide toch juist op vaste ta?
Dat (of war) is idd de enige juiste instelling in jouw situatie

Of had jij hem op ruimteregeling staan en ging dar goed?

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 20-01-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@laurens0619 Lang verhaal. Ik draai deze week op WAR om te kijken of ik de boel wat rustiger kan krijgen. Vanaf november ongeveer draaide ik met Ruimteregeling omdat hij enorm liep te pendelen. Ik kreeg het niet goed, alleen met Ruimteregeling stopte dat.
Maar nu ga ik weer met frisse moed beginnen om de WAR onder de knie te krijgen. Ik wil natuurlijk niet dat de rest in de kou zit terwijl ik weer aan het prutsen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Heeeel interessant dit

Het zou ergens wel grappig zijn als dat ding echt zn eigen temp aan t meten was en dit toevallig 20 was wat goed uitkwam… maar kan t ook bijna niet geloven.

Als je met vaste Ta van bv 30 met deze temperaturen gaat pendelen dan zou ik zeker naar je afgifte kijken. Of bedoel je de defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik gok dat je pomp tussen de defrosts gewoon vol gas is gaan draaien om de 25 te halen.
Als die t niet trok, door extra kou buiten/binnen/sww/defrosts, dan zakte die naar 19 trok die t wel ging die naar 23.

Ter referentie: ik heb t kastje wel in woonkamer hangen maar had m op 25 graden staan oid. Ding staat tussen de defrosts hele tijd te stampen en weet t op 21 te houden. Zijn de deftostst voorbij? Dan klimt die langzaam omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Maar heb je die 25 graden dan ingesteld op de controller in de binnenunit, of op je Honeywell?

De mate van power bijschakelen van de ruimteregeling is ook erg afhankelijk van hoever de ingestelde waarde van de werkelijke af zit. Als jij instelt dat je het 2 graden warmer wil hebben, dan reageert hij vééél agressiever dan wanneer je hem een halve graad laat verwarmen (ik hoog mijn dagschema zelfs in stapjes van 0,25 op, dat doet hij vrij rustig).

Maar zoals anderen al zeiden: Als je geen PAR-unit, of de controller, of een losse (Mitsubishi) ruimte-sensor in je woonkamer hebt, dan gebruik je de ruimteregeling op een oneigenlijke manier. De "ruimte"-temperatuur waar hij dan op regelt is dan de directe omgevingstemperatuur van de controller die enerzijds zichzelf een beetje verwarmt, maar vooral opwarmt met de warmte vanuit de binnenunit. Dat werkt dus inderdaad niet goed, zoals jij al hebt ontdekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterie
@laurens0619 Tja, fancoils... Die hebben ook weer een eigen regeling en thermostaat die ik de nek om moest draaien. Pendelen tegengaan is lastig genoeg bij vloerverwarming, maar met fancoils is het echt een vak apart. Veel te veel variabelen. Het pendelen was echt duidelijk anders dan de defrosts: kwartiertje aan, uit, kwartiertje aan -> uit etc. De Tr steeg langzaam tot het te dicht bij de Ta kwam. Bijplussen kon het een beetje rekken maar was geen echte oplossing. Bij een defrost zie je de Ta onder de Tr schieten en na een paar minuten weer terugklimmen. Naast een bak stoom en herrie natuurlijk.

@ocaj 25 op de Honeywell zodat hij altijd warmtevraag had.De controller binnenunit stond op 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

SebastiaanPs schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:35:
@Anoniem: 1456812 als al die motortjes van de vvw groepen af zijn dan hebben die thermostaten toch geen invloed meer op die specifieke ruimte. Als je behalve één thermostaat (bijv de woonkamer) alle andere thermostaten nu laag zet, dan zorg je dat alleen die ene thermostaat in de woonkamer de warmtevraag bepaalt. Je gaat dan zelf alles eenmalig handmatig waterzijdig inregelen: zorgen dat je juiste hoeveelheid warmte (dus flow) naar elke ruimte gaat. Dus starten met alles open en waar het te warm wordt, daar ga je knijpen.
Ah oké, en stel ik zet al die motortjes er weer op dan zouden de thermostaten dus wel weer invloed op de ruimte hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat klinkt als pendelen idd (heb het zelf nog nooit gehad)

Geloof graag dat je setup een stuk complexer is dan ik heb.

Als je ta in de buurt van je tr komt dan zou ik denken:
- het cv water koelt niet af

Waarom?
- omdat de doeltemp bereikt is? je thermostaat grijpt niet in?
- omdat .je te weinig afgifte hebt/fans niet juist aan gaan?
- je ta is te laag?
- je flow is te laag?
- iets anders?

Met welke ta/tr stook je nu?
Is het geen optie de fct6(?) tijdelijk naar je woonkamer te verplaatsen ?

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 21-01-2025 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1456812 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:58:
[...]

Ah oké, en stel ik zet al die motortjes er weer op dan zouden de thermostaten dus wel weer invloed op de ruimte hebben?
Als je alle kabels intact laat wel ja :)
Dan is de situatie weer precies zoals voorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
@Wouterie dat ruimteregeling zorgt voor niet / minder pendelen is inherent aan de regeling en de manier waarop je deze instelt. Het mag en voert de TA langzaam op tot een bepaald maximum en gaat dan of pendelen of uit. Dit is niet de oplossing, maar juist symptoombestrijding als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
26Ta lijkt hier goed te gaan. Eerste nacht zit erop.

12kWh in vs 48kWh uit = COP4 met 0-1C buitentemperatuur.

Hij schiet soms nog wel effe door naar 27Ta, maar dat is vaak maar tijdelijk.

Tr zit veel op 23c en ook deze schiet soms kort door naar 24c maar ook dat is maar tijdelijk.

Slaapkamers houden 18c vast.
Badkamer gain per 8 uur 0.3c.
Woonkamer blijft stabiel op 20c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM0WfsXak2xxG3PpjgxEgHnvPN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFvxnSWM1iAHnC06P01tJwNq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Bschnitz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:29:
26Ta lijkt hier goed te gaan. Eerste nacht zit erop.

12kWh in vs 48kWh uit = COP4 met 0-1C buitentemperatuur.

Hij schiet soms nog wel effe door naar 27Ta, maar dat is vaak maar tijdelijk.

Tr zit veel op 23c en ook deze schiet soms kort door naar 24c maar ook dat is maar tijdelijk.

Slaapkamers houden 18c vast.
Badkamer gain per 8 uur 0.3c.
Woonkamer blijft stabiel op 20c.
Draait hier de unit 24h/dag?

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Red_Baron schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:30:
[...]

Draait hier de unit 24h/dag?
Ja tot het weer 5c+ minimaal is. Dan voldoen 6-8 uurtjes vaak al via tijdschema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:16
ocaj schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:25:
De mate van power bijschakelen van de ruimteregeling is ook erg afhankelijk van hoever de ingestelde waarde van de werkelijke af zit. Als jij instelt dat je het 2 graden warmer wil hebben, dan reageert hij vééél agressiever dan wanneer je hem een halve graad laat verwarmen (ik hoog mijn dagschema zelfs in stapjes van 0,25 op, dat doet hij vrij rustig).
Hoe doe je dat met stapjes van 0,25? Ik kan in MELcloud en HA alleen 0,5 doen? Ik vind namelijk dat hij bij 0,5 verhoging ook nogal agressief reageert.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Bschnitz
Mooi resultaten maar zo te zien moet het vermogen nog omlaag kunnen. Je draait nog op 3,78kW.
Hij kan in theorie dus nog qua vermogen 15% lager.

Echter met deze Ta blijven je ruimtes op temperatuur dus als je lager gaat, dan gaan de ruimtes ook wel afkoelen denk ik. Je kan proberen wat die met Ta van 25 doet.

12kW is wel mooie score, helemaal als je veel defrosts hebt. Hier zat ik iets hoger met 36kW voor heating (maar ramen stonden vanwege aannemer vol open icm booster aan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN8F_7t9eIXZ5mQzyq5txganUQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuhLlqY1L4rHD2iCnOLIKV3X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
Ik heb dit filmpje bekeken en mij viel wat op. Hij zegt dat de auto adaption de WAR curve aanpast middels een zelflerend systeem. Dat zelflerende wist ik uiteraard maar niet dat hij de WAR curve hiervoor gebruikt. Ik zie nu op meerdere websites dat hij inderdaad de WAR curve als basis zou gebruiken.

Ik heb mijn curve nooit aangepast en die staat met name voor lagere temperaturen nog veel te hoog voor mijn woning. Recent postte ik dat mijn ruimtetemperatuurregeling eigenlijk continu 2 kW teveel stookt, en na een defrost vrij agressief optoert. Aangezien er anderen zijn bij wie de ruimtetemperatuurregeling het beter lijkt te doen lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat het hebben van een realistische WAR curve in de achtergrond het zelflerende principe van de ruimtetemperatuurregeling kan verbeteren.

Nog even twee weekjes vaste Ta testen en dan misschien toch de ruimtetemperatuurregeling weer een kans geven. Als wat ik zeg waar is dan zou je dus:
  1. In het servicemenu de voorlooptemperaturen correct zetten (min 20, max 35 voor veel vloerverwarming en thermische massa)
  2. Een reële WAR curve instellen (in mijn geval bijvoorbeeld 26 bij -10 en 24 bij +10)
  3. PAR thermostaat of bedieningspaneel in de woonkamer zetten (en dus niet een andere thermosstaat)
  4. Ruimtetemperatuurregeling enkele dagen tot een week de tijd geven om zichzelf in te leren

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Test met vaste Ta mislukt.
Ook met Ta 28 loopt temperatuur heel langzaam terug in huiskamer. Rest van het huis niet.
Dus net terug naar RR (WAF speelt ook mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@michaelvo Dat wist ik niet
Ik voldoe aan 1,3 en 4
2 denk ik nu te weten
-
Bij jou 26 bij -10 en 24 bij +10?
Waarom zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
nessio schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:46:
Test met vaste Ta mislukt.
Ook met Ta 28 loopt temperatuur heel langzaam terug in huiskamer. Rest van het huis niet.
Dus net terug naar RR (WAF speelt ook mee)
Dat de temp terugloopt is toch geen probleem van de manier van verwarmen? Als die de warmte daar niet kwijt kan is dat flow tekort ten opzichte van de rest van het huis lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:16:
@Bschnitz
Mooi resultaten maar zo te zien moet het vermogen nog omlaag kunnen. Je draait nog op 3,78kW.
Hij kan in theorie dus nog qua vermogen 15% lager.

Echter met deze Ta blijven je ruimtes op temperatuur dus als je lager gaat, dan gaan de ruimtes ook wel afkoelen denk ik. Je kan proberen wat die met Ta van 25 doet.

12kW is wel mooie score, helemaal als je veel defrosts hebt. Hier zat ik iets hoger met 36kW voor heating (maar ramen stonden vanwege aannemer vol open icm booster aan)

[Afbeelding]
Yea, met de 12kWh ben ik ook blij. Heb hem direct op Ta25c gezet. Nu dat we toch aan het testen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
nessio schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:53:
Ik voldoe aan 1,3 en 4
2 denk ik nu te weten
-
Waarom zo?
Bij een zo goed verwarmbaar huis zoals bij jou (en @michaelvo ) is er bijna geen verschil tussen kwakkelweer en vriezen. Je hebt een groot buffer en groot verwarmings oppervlakte en dus afgifte,

Die van mij is ook zo ongeveer, alleen iets hoger wegens flow tekort en omdat het binnen warm moet zijn wegen persoonlijke redenen.

Dus 30 bij -10 en 27 vanaf 5 graden. En die 30 bij -10 is nog de vraag of het nodig is, maar ik wacht wel tot het zo koud wordt voordat ik het lager zet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door gr8-jen op 21-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
michaelvo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Ik heb dit filmpje bekeken en mij viel wat op. Hij zegt dat de auto adaption de WAR curve aanpast middels een zelflerend systeem. Dat zelflerende wist ik uiteraard maar niet dat hij de WAR curve hiervoor gebruikt. Ik zie nu op meerdere websites dat hij inderdaad de WAR curve als basis zou gebruiken.
Jup dat zei de Aklima monteur ook tegen mij :) Stooklijn wordt ook op auto adaptive gebruikt.
Heb dat hier ook wel eens genoemd maar dat werd direct, op zn tweakers ;), ontkracht.

edit: haha dat was je zelf :+
michaelvo in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 21-01-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
michaelvo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Ik heb mijn curve nooit aangepast en die staat met name voor lagere temperaturen nog veel te hoog voor mijn woning. Recent postte ik dat mijn ruimtetemperatuurregeling eigenlijk continu 2 kW teveel stookt, en na een defrost vrij agressief optoert. Aangezien er anderen zijn bij wie de ruimtetemperatuurregeling het beter lijkt te doen lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat het hebben van een realistische WAR curve in de achtergrond het zelflerende principe van de ruimtetemperatuurregeling kan verbeteren.

Nog even twee weekjes vaste Ta testen en dan misschien toch de ruimtetemperatuurregeling weer een kans geven. Als wat ik zeg waar is dan zou je dus:
  1. In het servicemenu de voorlooptemperaturen correct zetten (min 20, max 35 voor veel vloerverwarming en thermische massa)
  2. Een reële WAR curve instellen (in mijn geval bijvoorbeeld 26 bij -10 en 24 bij +10)
  3. PAR thermostaat of bedieningspaneel in de woonkamer zetten (en dus niet een andere thermosstaat)
  4. Ruimtetemperatuurregeling enkele dagen tot een week de tijd geven om zichzelf in te leren
Ik heb 'm op 25-35 staan, lager zou kunnen, maar het kan zijn dat hij dan een eeuwigheid doordraait in het tussenseizoen... Je moet wel even je stabiele minimum TA uitvlooien. 25 is dan een prima safe call, 23 kan ook werken. Bij mij werkt 23 dus niet lekker.

De bovenkant van de curve zou ik niet te krap zetten, bij mij staat het op 35 en dan vang je prima de defrosts op... 26 kan dan wel eens veel te krap zijn (for no reason). Hij leert zelf, dus zal altijd de juiste balans gaan zoeken.
Ik heb de bovenkant bepaalt op basis van de warmteverliesberekening van deze woning minus een beetje omdat we nog wat verbeteringen hebben gedaan en er beter uit kwamen. Ik weet zeker dat ik tot -10 met deze stooklijn de keet gewoon warm heb en dat zie ik ook met defrosts en dergelijke. Het is doodsaai, maar het werkt gewoon. COP is ook stabiel en logisch en above spec.

Dit staat overigens ook hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70363424
Eerste FAQ item.

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 21-01-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
laurens0619 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Jup dat zei de Aklima monteur ook tegen mij :) Stooklijn wordt ook op auto adaptive gebruikt.
Heb dat hier ook wel eens genoemd maar dat werd direct, op zn tweakers ;), ontkracht.

Wat de waarheid is weet ik nu ook niet meer.
Ik heb die bewuste post niet gezien, maar een paar posts hierboven schrijf ik nog iets over pendelgedrag op ruimteregeling en de plus en min die je in kan stellen tegen pendelen. Dat die stooklijn gebruik wordt is volgens mij obvious gezien de startpost... echter het is niet de stooklijn zoals die gebruikt wordt met vaste TA of WAR stooklijn die je ook separaat in de FTC in kan stellen met de keuze voor het type regeling. Die die WAR stooklijn wordt zeker NIET gebruikt, het is de stooklijn die je instelt via het servicemenu van de openingspost.

Als je dus met de FTC of PAR je ruimtetemperatuur regelt.... kun je je vanaf nu alleen nog maar afvragen of de hysterese voor jou prettig is van deze devices. Als dat niet zo is ga je naar WAR of TA met een aan/uit thermostaat (en dat kan softwarematig of met iets fysieks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Miezie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:19:
[...]

Ik heb die bewuste post niet gezien, maar een paar posts hierboven schrijf ik nog iets over pendelgedrag op ruimteregeling en de plus en min die je in kan stellen tegen pendelen. Dat die stooklijn gebruik wordt is volgens mij obvious gezien de startpost... echter het is niet de stooklijn zoals die gebruikt wordt met vaste TA of WAR stooklijn die je ook separaat in de FTC in kan stellen met de keuze voor het type regeling. Die die WAR stooklijn wordt zeker NIET gebruikt, het is de stooklijn die je instelt via het servicemenu van de openingspost.

Als je dus met de FTC of PAR je ruimtetemperatuur regelt.... kun je je vanaf nu alleen nog maar afvragen of de hysterese voor jou prettig is van deze devices. Als dat niet zo is ga je naar WAR of TA met een aan/uit thermostaat (en dat kan softwarematig of met iets fysieks).
Wat bedoel je dan met stooklijn? De max en min voorlooptemperatuur uit het menu?

De aklima monteur vertelde toch echt dat de normale stooklijn, die je bij WAR instelt, ook voor ruimteregeling gebruik werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
laurens0619 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Wat bedoel je dan met stooklijn? De max en min voorlooptemperatuur uit het menu?

De aklima monteur vertelde toch echt dat de normale stooklijn, die je bij WAR instelt, ook voor ruimteregeling gebruik werd.
1. Ja
2. Nee, dat heb ik uiteraard getest en deed geen klap.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 21-01-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Een min/max noem ik geen stooklijn maar snap wat je bedoelt :)

En "Nee" dat weet ik dus niet. Volgens hier niet, volgens de aklima monteur wel.
En volgens dat filmpje dus ook? (heb m zelf niet gezien).

Zelf heb ik er trouwens geen mening over of die wel of niet gebuikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
laurens0619 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Een min/max noem ik geen stooklijn maar snap wat je bedoelt :)

En "Nee" dat weet ik dus niet. Volgens hier niet, volgens de aklima monteur wel.
En volgens dat filmpje dus ook? (heb m zelf niet gezien).

Zelf heb ik er trouwens geen mening over of die wel of niet gebuikt wordt.
Een monteur kan ook niet alles weten... maar tests wezen hier uit dat het niks doet.

Qua min/max ben ik het met je eens... in de praktijk zie je dus ook dat je met een lagere TA draait dan wat een stooklijn zou voorschrijven, alleen stuitert de TA wat meer... ik kan daar wel mee leven, hij zakt niet door de gewenste ondergrens maar zal altijd minimale TA proberen te draaien.
Met inleren zie je vervolgens ook dat de frequentie van de compressor steeds sneller een stabiele waarde gaat aanhouden. Met defrost weer kun je er alleen niet veel mee, maar dan is het huis wel warm ;).

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 21-01-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Ik weet het ook niet hoor. Ik was dus in de veronderstelling dat hij alleen de min/max voorlooptemperaturen uit het service menu gebruikt, vandaar ook mijn misschien wat te stellige ontkrachting van jouw post @laurens0619 ;). Maar als hij daarbovenop ook de WAR curve gebruikt dan zou dat mijn 'probleem' kunnen verklaren. Dat wil ik graag nog testen maar blijkbaar heeft @Miezie dat ook al gedaan. Zou het misschien nog nodig zijn om de unit een keer spanningsloos te maken na het veranderen van de WAR curve om zo een nieuw inleerproces te forceren?

Overigens gaat 20/35 bij mij tot nu toe goed hoor, in de praktijk heb ik hem nog nooit lager dan 23 graden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Miezie
Dat is helaas zo alhoewel ik de Aklima monteur wel iets hoger heb zitten dan de 1e lijns van de installateur.

Mbt jouw test: Misschien gebruikt die de stooklijn wel maar niet 1:1. Dus hij neemt het bv mee als variabele maar niet als basis? Of hij gebruikt hem niet direct maar over een periode etc etc..
Die ruimtereling is 1 grote black box maar het resultaat is wat telt, hij weet het goed op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
Miezie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:28:
@Wouterie dat ruimteregeling zorgt voor niet / minder pendelen is inherent aan de regeling en de manier waarop je deze instelt. Het mag en voert de TA langzaam op tot een bepaald maximum en gaat dan of pendelen of uit. Dit is niet de oplossing, maar juist symptoombestrijding als je het mij vraagt.
Ik zie de ruimteregeling nooit pendelen. Zodra de Tr oploopt wordt de Ta automatisch verhoogd en na een tijdje zakt het weer naar redelijkere temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
nessio schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:53:
Ik voldoe aan 1,3 en 4
2 denk ik nu te weten
-
Waarom zo?
Waarom? Omdat dat bij mij ongeveer overeenkomt met het warmteverlies. Mijn flow is 24 L/min. Bij -10 graden geeft dat Ta/Tr 26/21 = 8,4 kW. Bij +10 graden geeft dat Ta/Tr 24/21,5 = 4,2 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
laurens0619 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:34:
@Miezie
Dat is helaas zo alhoewel ik de Aklima monteur wel iets hoger heb zitten dan de 1e lijns van de installateur.

Mbt jouw test: Misschien gebruikt die de stooklijn wel maar niet 1:1. Dus hij neemt het bv mee als variabele maar niet als basis? Of hij gebruikt hem niet direct maar over een periode etc etc..
Die ruimtereling is 1 grote black box maar het resultaat is wat telt, hij weet het goed op temperatuur te houden.
Ik zou het vanuit engineering perspectief totaal niet logisch vinden dat je iets op 2 plekken kan instellen en dat het elkaar gebruikt. Je hebt het over een ruimteregeling en een WAR voor een externe aan/uit thermostaat. Dat zijn 2 compleet verschillende regelingen die dan op elkaar zouden ingrijpen.

Dan heb je of complexe variabelen in je ruimteregling of een niet in te regelen WAR met externe thermostaat...

Eigenlijk is het heel simpel: als de FTC niet de master is in jouw set-up zet je 'm op WAR of vaste TA en ga je dat uitzoeken.
Als het je master is (bij ons het geval) zet je 'm op ruimteregeling... of zet je er een aan/uit thermostaat bij met WAR/vaste TA als regeling. Die thermostaat kan je met wat creativiteit ook achterwege laten met software of tijdschema's of een perfecte WAR/TA waarmee de pomp 24/7 draait in alle weersomstandigheden.

Meer is het echt niet...
Pagina: 1 ... 168 ... 187 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero