Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Dsbwouter Ik dacht dat jouw vm2d deel van je cylinderbox gelijk was aan de mijnes (ersd-vm2d).
Is ietjes anders, maar je kan t/m de puz 8kW. Die van mij kan zelfs t/m 14kW.

zie databook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmHnIrST_ruU8HmhnRdK0nu4SXM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t0ewOb2JHdQvMj0P9IgDDYbG.png?f=fotoalbum_large

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Breud schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:09:
ik ben me in aan het lezen in het begrenzen van het vermogen via het bewuste kabeltje. Ik lees dat 1 kant van de kabel in de CMDN poort in de buiten unit gaat. Waar gaat de andere kant van het kabeltje in?
In jouw schakelaars, zoals in de schema's is aangegeven. Overigens moet je je van dat kabeltje niet al te veel voorstellen. Ik gebruik deze enkel nog om de WP voor SWW op 75% te begrenzen. Bij verwarmen kun je het vermogen veel beter regelen door de Ta te variëren.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 09-01-2025 20:21 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:57
@xoror

Bedankt voor de info! Wel bijzonder dat ze dat op de site anders aangegeven. Alleen 3.8kw bij 15° gaat niet goedkomen helaas. Jammer dat de puhz75 niet meer verkocht word..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:39:
@xoror

Bedankt voor de info! Wel bijzonder dat ze dat op de site anders aangegeven. Alleen 3.8kw bij 15° gaat niet goedkomen helaas. Jammer dat de puhz75 niet meer verkocht word..
maar die zit op 3.2kW, bij 15. Dat scheelt toch niet super veel. En bij 15 graden heb je meestal geen verwarming nodig toch ?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Dat is bij ta 35, bij ta 25 is het 3.8. jij hebt zeker een nieuwbouw huis haha. Hier staat die wel aan bij 15°. Hoekwoning uit 1972 met de vrije gevel op het noorden dus ook niet heel veel zon instraling. Wel alles na geisoleerd maar buitengevels rd 1.7 dus dat is niet heel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:51:
@xoror

Dat is bij ta 35, bij ta 25 is het 3.8. jij hebt zeker een nieuwbouw huis haha. Hier staat die wel aan bij 15°. Hoekwoning uit 1972 met de vrije gevel op het noorden dus ook niet heel veel zon instraling. Wel alles na geisoleerd maar buitengevels rd 1.7 dus dat is niet heel best.
Ben ik niet goed wakker? Maar hoe hogere je Ta hoe meer vermogen je toch vraagt. Bij Ta=35, Tb=15 is min vermogen is dan 3.2kW bij die puz 8kW. Kan je die 3.2kW niet kwijt dan ? halve graad hogere Ta oid ? Of verwarm je met Ta=25 bij Tb=15 graden?

die 3.2kW is van de sw75yaa btw bij Ta=25, Tb=15, dus je heb daar ws dezelfde problemen hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 09-01-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miezie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Vaste TA in de zomer, anders kom je met ruimteregeling onder het dauwpunt qua TA en heb je condensvorming.. tenzij je daar de juiste afgifte voor hebt om condenserend te kunnen koelen.
Dan bedoel je dus vaste TA stand koelen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Bedoel dat het minimale vermogen 3.8kw is bij tb van 15 en ta 25. Kan dat vermogen niet kwijt met zon lage ta, zou dus betekenen dat ik dan bij ta 15 al richting de 32 ta ga om niet te pendelen en zelfs dan lever ik veel vermogen waardoor die überhaupt niet lang zal kunnen draaien. Beetje zonde van de cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Breud schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:09:
[...]

ik ben me in aan het lezen in het begrenzen van het vermogen via het bewuste kabeltje. Ik lees dat 1 kant van de kabel in de CMDN poort in de buiten unit gaat. Waar gaat de andere kant van het kabeltje in?
In een esp relais bordje zodat je vanuit home assistant kan schakelen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Scheelt toch wel weer 0.6kW, zal er ook niet helemaal onderuit komen dat die bij die milde buitentemperatuur niet de hele dag door kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:07:
@xoror

Scheelt toch wel weer 0.6kW, zal er ook niet helemaal onderuit komen dat die bij die milde buitentemperatuur niet de hele dag door kan draaien.
Bij mild weer draai je toch overdag iets hogere Ta en laat je verwarming in de avond uit? Is toch prima? Beste COP is vaak niet bij het min vermogen he als je het daarvoor wil doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:31
SebastiaanPs schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:40:
[...]

@Draadloosdoos hoeveel flow is er nu nog in de groepen van je vvw, opgeteld? Die ene radiator heeft nu vermoedelijk minimaal 4 liter/min en de vvw waarschijnlijk iets minder dan de eerdere 9 liter/min, dat is wat scheef verdeeld. Beter alle radiatoren op de 1e verdieping klein tikkie open, bij elkaar 4 liter/min bijv en de rest naar de vvw. Je kunt kijken naar het verschil tussen de totale flow van de binnenunit en de opgetelde flow op je vvw verdeler, dan weet je hoeveel er ongeveer naar de radiatoren gaat. Idealiter waterzijdig inregelen met Ta en Tr per radiator, zie bijv hier:
Zwartoog in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
@Draadloosdoos
Ik sluit me hier volledig bij aan. Je oorspronkelijke verwachting dat de radiatoren bij 30-35 graden niets doen is gegeven mijn ervaring ook niet terecht. Ik verwarm mijn woning geheel op radiatoren (950m3, 90-er jaren isolatie), en mijn Ta varieert van 30 graden bij Tbuiten van 8 C en hoger tot Ta van 37 graden bij Tbuiten van
- 1 C en 1 defrost per uur.
Essentieel voor mij is dat ik alle radiatoren heb uitgerust met goede fans.
Zoals @SebastiaanPs aangeeft is het belangrijk dat je de waterstroom, dus ook de warmtestroom goed richting geeft door waterzijdig in te regelen. Als je de vloer op bgg nu warmen kunt met 29 graden dan zullen de fans onder de radiatoren boven daar merkbaar verwarmen. En de taakstelling voor je toch al krap bemeten vloerverwarming wordt er ook minder door. Want . . .
Vergeet niet er toch een aanzienlijke hoeveelheid warmte via het plafond naar boven lekt, en dat is meer als je die ruimtes niet verwarmt.
De Heatgeek heeft daar eens metingen en berekeningen aan gedaan en ze komen tot de conclusie dat de besparing van ruimtes niet verwarmen (los van gebrek aan comfort) minimaal is, of zelfs negatief kan zijn (doordat in de wel verwarmde ruimte met een hogere Ta gewerkt moet worden, dus lagere CoP).
Succes.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Jaa dat is natuurlijk ook wel weer zo. Weet je zo wat echt de voordelen zijn van een puz ten opzichte van een Suz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:25:
@xoror

Jaa dat is natuurlijk ook wel weer zo. Weet je zo wat echt de voordelen zijn van een puz ten opzichte van een Suz?
Grotere verdamper (oppervlakte) geloof ik
En de YAA varianten zijn 3 fase, is ook wel fijn in gebruik (om te verdelen).

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 09-01-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Grotere verdamper (oppervlakte) geloof ik
En de YAA varianten zijn 3 fase, is ook wel fijn in gebruik (om te verdelen).
Edit: Foutje. Correctie:

- PUZ-SWM60VAA grotere verdamper dan SUZ-SWM60VA.
  • PUZ-SWM60VAA = 1050 x 480 x 1040 mm (breedte x diepte x hoogte).
  • SUZ-SWM60VA = 840 x 330 x 880 mm
- Beide “60” modellen bestaan niet in 3 fase.

- De PUZ is stiller.

Andere voordelen weet ik niet.

[ Voor 57% gewijzigd door SebastiaanPs op 09-01-2025 22:01 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Kast is een heel stuk groter van de puz, ook een stuk zwaarder weegt iets meer dan 100kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:27

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Dan bedoel je dus vaste TA stand koelen denk ik?
Ja.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:59:
@SebastiaanPs

Kast is een heel stuk groter van de puz, ook een stuk zwaarder weegt iets meer dan 100kg.
Excuses ik had verkeerd gekeken 8)7

PUZ-SWM60VAA = 1050 x 480 x 1040 mm (breedte x diepte x hoogte).
Gewicht (maakt dat veel uit als ie er eenmaal staat?) = 104.5 kg

SUZ-SWM60VA = 840 x 330 x 880 mm
Gewicht 54 kg

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-10 19:43
SebastiaanPs schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Excuses ik had verkeerd gekeken 8)7

PUZ-SWM60VAA = 1050 x 480 x 1040 mm (breedte x diepte x hoogte).
Gewicht (maakt dat veel uit als ie er eenmaal staat?) = 104.5 kg

SUZ-SWM60VA = 840 x 330 x 880 mm
Gewicht 54 kg
Gewicht speelt een rol in geluidsisolatie.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:03:
[...]

In een esp relais bordje zodat je vanuit home assistant kan schakelen.
Je maakt het gelijk wel weer ingewikkeld hoor, vind ik dan... :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Naalroc
Valt mee hoor.
230V erop (aanwezig in de buitenunit), wat code en draaien met die handel.
Gebruik ik ook voor jacuzzis en atlantic explorers (incl thermocouple k-meter iso)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2025 21:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
Hmm... De warmtepomp staat nu al ruim 30 minuten in 'Defrost' modus. Het wordt wel wat fris hier!

Update: Na 40 minuten kwam hij weer tot leven! Zo'n lange defrost heb ik niet eerder gezien.

[ Voor 33% gewijzigd door Wouterie op 09-01-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Naalroc schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Je maakt het gelijk wel weer ingewikkeld hoor, vind ik dan... :X
Initieel ingewikkeld… daarna makkelijk!

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Dsbwouter de PUZ is ws (veel) duurder bij zelfde capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Jaa dat zeker, ruim 1000 euro verschil.. weet ook niet of dat het echt waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Dsbwouter Waarom wil je btw upgraden? En hoe heb je die beslissing onderbouwd? Want je krijgt als ik het goed begrijp nog vv ipv radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Ik denk dat ik toch redelijk krap zit met het vermogen ivm defrosten. Lijkt alsof ik daar gewoon echt super veel mee verlies, laatst was het 3° en wat minder vochtig en heel weinig defrost. Dan is het stroomverbruik aanzienlijk minder . Zelfde ervaar ik ook met tapwater, zonder defrosts duurt het 40m en met defrost 80m. Met vv zal je natuurlijk een lagere ta draaien maar ik heb wel hetzelfde vermogen nodig. Vraag me dus af of dat er echt veel aan gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:22:
@xoror

Ik denk dat ik toch redelijk krap zit met het vermogen ivm defrosten. Lijkt alsof ik daar gewoon echt super veel mee verlies, laatst was het 3° en wat minder vochtig en heel weinig defrost. Dan is het stroomverbruik aanzienlijk minder . Zelfde ervaar ik ook met tapwater, zonder defrosts duurt het 40m en met defrost 80m. Met vv zal je natuurlijk een lagere ta draaien maar ik heb wel hetzelfde vermogen nodig. Vraag me dus af of dat er echt veel aan gaat veranderen.
je draait relatief hoge Ta, dan krijg je meer defrost. Bij vv met lagere Ta is dat wat minder (Maar wel aanwezig). Heb je monitoring om te kijken wat je misloopt op zo'n dag? Want zomaar upgraden is zonde van het geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dsbwouter ik zou ook eerst effect vvw bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:25
Pfff defrostshell tot en met maandag zo te zien 🥶🥶🥶

Maar mag denk ik niet zeuren. 15kWh per dag incl SWW.

Hut blijft warm met Ta van 27 maar dan moet de WP wel aanblijven.....

Als test eens uitgezet voor 1 nacht, vervolgens had ik 12 uur nodig om op temperatuur te komen 🫣

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 15:28
@Bschnitz

Het blijft experimenteren ja :). Nu ik een thermostaat heb en nachtverlaging kan instellen probeer ik het met een steeds vlakkere curve.
Voorlopig kan het nog alles op temp houden, dus ik ga komende nacht een Ta van 30 proberen bij -10 en 28 bij 5 graden en daarboven

Op zich is het toch geen probleem als het 12 uur duurt voor het op temperatuur is toch? Je kan het nog proberen om het op oude mensen temp te houden van 23, dan maakt het niet uit als het de hele dag nodig heeft om van 22,5 terug te komen :)

Bij mij draait het soms ook vanaf 4 uur in de ochtend, maar kom op max 12,5 kWh op een dag incl SWW

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Niet uitgerekend wat het exact is. Maar je ziet gewoon dat als die niet defrost hij rustig draaid ong 3.5kw thermisch vermogen. Graadje kouden en defrosten begint en dan draait die tussen de defrost tussen de 4.5/6kw.

@SebastiaanPs

Jaa dat is denk ik ook wel verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-10 19:11
Domme vraag wellicht tussendoor, maar het standaard apparaatje dat in de woonkamer komt te hangen bij een SUZ-model, is niet wat jullie verstaan onder een (goede) thermostaat? Betreft binnenkort op te leveren nieuwbouw, heb dan ook geen gas etc.

[ Voor 16% gewijzigd door JR25 op 10-01-2025 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:22:
@xoror

@Dsbwouter
Hier hetzelfde, met een veel grotere unit.
De natuurkunde is feitelijk heel simpel. De benodigde luchtstroom, fan speed dus, is afhankelijk van gevraagd vermogen. Als je veel vermogen vraagt koelt de wisselaar meer en ook sneller af.
En dan zal beneden het dauwpunt het aanvriezen sneller gaan.
Mijn metingen tonen aan dat defrosts beginnen vanaf 4 graden bij >90% RH, en vanaf 3 graden bij 80% RH. Onder die grens neemt het aantal defrosts per dag gemiddeld, alleen rekening houdend met de temperatuur effecten, lineair toe tot 1 per 40 minuten bij -2 graden en RH >90%.
Voordat na de start van een defrost de doeltemperatuur weer wordt gehaald duurt bij mij 9-10 minuten. Zie de eerdere plaatjes van gisteren. Weliswaar wordt na ca. 6 minuten het verwarmen weer gestart, maar het duurt dan toch nog 3-4 minuten voordat de 34-36 graden weer aangetikt wordt.
Dus je verliest effectief tussen de 10 en 20% verwarmingstijd, dus verwarmingsvermogen. Weliswaar is het netto verlies aan warmte door de defrost maar 400-500 Wh hebben enkelen in dit forum vastgesteld, maar het effectieve en beschikbare vermogen gaat dus drastisch omlaag.
Ik zie dat bij -2 graden mijn WP gemiddeld op 7.5 kW, dT ca. 4 graden draait, maar met kort na de defrost een dT van 6.5 graden, gelijk aan ca. 11 kW.
Dit was het verloop van dT afgelopen nacht, bij 0 graden en 100% RH.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMLnIVXKze5vjDo7wlYvslTB8yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iVc2IjYkZ9VMHyJm5XWjMzj.jpg?f=fotoalbum_large

Als gevolg, dagen als afgelopen zaterdag komt de WP dus effectief maar ~20 uur aan verwarmen toe, inclusief een uur SWW.
Hier zullen we mee moeten leven en ik maak me er niet druk over. Het huis blijft warm en als we nog wat dieper in vochtige koude lucht komen, dan helpen de 5kW ME airco en de houtkachel ook een handje mee
Ik ga er nog steeds van uit dat wat verder onder nul met winden uit de NO en O hoek de RH flink lager wordt en daarmee de defrost frequentie. Dus bij flink kouder weer zou de WP het relatief minder moeilijk moeten hebben, omdat dan meer dan de 20 uur effectief verwarmen beschikbaar is.
Eerste jaar, dus nog geen ervaringsgegevens.
Komend weekeinde hier mogelijk -4 graden, tijd voor de test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@EVfan

Snap dat elke unit wel last heeft van defrosts maar als je vermogen redelijk strak hebt berekend is het effect denk ik wel groter. Bij mij betekend het dat tussen de defrost de unit bijna continue op vol vermogen aan het draaien is tot de volgende. Overigens werkt mijn hoge ta ook niet mee natuurlijk. Vanaf start defrost ben ik zo 30m verder voordat ik weer op mijn ta setpoint draai, hier draai ik dan zon 20m op voordat de volgende defrost begint. Als ik bij gelijkblijvende belasting een grotere unit heb zou die dus ook wat sneller weer op setpoint zijn en dus denk ik ook beter verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:21:
@EVfan

Snap dat elke unit wel last heeft van defrosts maar als je vermogen redelijk strak hebt berekend is het effect denk ik wel groter. Bij mij betekend het dat tussen de defrost de unit bijna continue op vol vermogen aan het draaien is tot de volgende. Overigens werkt mijn hoge ta ook niet mee natuurlijk. Vanaf start defrost ben ik zo 30m verder voordat ik weer op mijn ta setpoint draai, hier draai ik dan zon 20m op voordat de volgende defrost begint. Als ik bij gelijkblijvende belasting een grotere unit heb zou die dus ook wat sneller weer op setpoint zijn en dus denk ik ook beter verwarmen.
@Dsbwouter
Ja ik probeerde je wat vertrouwen te geven, maar als je elk uur een defrost hebt en die “vreet” 20 of meer minuten op voordat je weer bij doel Ta bent, dan verlies je wel heel veel capaciteit. Je hebt geen booster die je op dat moment tijdelijk kunt bijschakelen?
Mijn WP, 11.2 kW zou het op basis van mijn berekende warmteverlies, 375- 400 W/K, moeten redden tot -8 graden, maar als ik op basis van het verbruik en de etmaal productie met al die defrosts (25 per etmaal hier) extrapoleer kom ik ook maar tot -3 tot - 4 graden hoor.
Vandaar dat ik benieuwd ben hoe het defrosten ruim onder de nul graden is.
Gaan we wellicht dit weekeinde zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@EVfan

Jaa ik verwarm met radiatoren en in de woonkamer zitten daar ventilatoren onder en die blazen gewoon door tijdens defrost. Kan me voorstellen dat dat ook wel een oorzaak is dat mijn ta gewoon veel zakt en dus veel tijd kost om weer op peil te krijgen. Ondanks al die defrost blijft wel gewoon de kamer temperatuur precies 20°. Ben idd ook wel benieuwd hoe het gaat onder 0°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:09:
@EVfan

Jaa ik verwarm met radiatoren en in de woonkamer zitten daar ventilatoren onder en die blazen gewoon door tijdens defrost. Kan me voorstellen dat dat ook wel een oorzaak is dat mijn ta gewoon veel zakt en dus veel tijd kost om weer op peil te krijgen. Ondanks al die defrost blijft wel gewoon de kamer temperatuur precies 20°. Ben idd ook wel benieuwd hoe het gaat onder 0°.
@Dsbwouter
Hier idem, ook radiatoren met fans in de woonkamer. En die zijn van de firma Heatfan, en met “slimme” wifi bestuurbare thermostaten. Die kun je zo instellen dat ze onder een bepaalde watertemperatuur niet mer blazen, en boven dat minimum met een snelheid die afhankelijk is van je aanvoertemperatuur. Als je het gevoel hebt dat de fans ongewenst draaien is dat wellicht een oplossing. Die wifi sensoren werken met heel veel soorten fans (12V adaptors). En de prijs valt wel mee. Misschien een optie?
Hier een plaatje van de temperatuur ontwikkeling van een van de radiatoren tijdens een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9pEagHjH5Sy_jEx_Br9EdXf5vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7dYXFaPxRGJR2yrgx3syw1X.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: hier nu 2 graden en 80% RH, en de defrost zijn sinds een kleine twee uur gestopt. De RH doet er dus heel veel toe!

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 10-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@EVfan

Zag het idd op de site staan. Heb laatst de heat booster besteld om de ta en tr van de wp wat nauwkeuriger te meten. Volgens mij kwam die tip ook van jou af. Mijn fans draaien nu boven de 27° dacht ik dus helemaal onnodig is het niet maar zorgt wel voor meer afname tijdens defrost. Binnenkort ook met de vloerverwarming aan de gang dus laat het voor nu maar even hoe het zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@EVfan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYJ0ex2GLVrtH_R3qZpnVDvIIYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLZelduJ5jnBg28MAlSqe8SL.jpg?f=fotoalbum_large zo ziet het er bij mij uit. Zoals je kan is het lastig om weer snel op het setpoint ta uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

JR25 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:01:
Domme vraag wellicht tussendoor, maar het standaard apparaatje dat in de woonkamer komt te hangen bij een SUZ-model, is niet wat jullie verstaan onder een (goede) thermostaat? Betreft binnenkort op te leveren nieuwbouw, heb dan ook geen gas etc.
Ligt er aan wat voor standaard apparaatje je krijgt. De Mitsubishi FTC en par apparaten doen hun werk prima en je aannemer verandert het toch niet… dat kan je later zelf eventueel doen na verhuizen en wat ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
JR25 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:01:
Ik denk dat je vooral in je handjes moet knijpen als je niet elke kamer een thermostaat hebt en naregeling.
Dan hoef je dat er niet uit te slopen ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 11:37

MrScratch

I am rubber, you are glue

Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:21:
@EVfan

Met betrekking tot defrosts, die zijn inderdaad van invloed op je vermogen om genoeg warmte te kunnen genereren om het verlies te compenseren.

Zelf heb ik op 2 manieren dit aangepakt. Enerzijds is de stooklijn stijgend ingesteld, dus als temperaturen lager worden, gaat de aanvoertemp omhoog.

Daarnaast heb ik een nachtverlaging van een halve graad, die alleen gedaan wordt als de verwachte laagste temperatuur van de komende nacht boven de x graden is. Die x heb ik momenteel op 2 graden ingesteld.

Nu heb ik wel vloerverwarming in de woonkamer, dus misschien dat daarmee ook een verschil is in hoeveel invloed defrosts hebben op de capaciteit.

Boven heb ik Jaga met DHB ventilatoren, maar die hebben een schakelaar die alleen aan staan als de Mitsu op verwarmen staat, dus tijdens een defrost gaan die uit.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:23:
@EVfan

Zag het idd op de site staan. Heb laatst de heat booster besteld om de ta en tr van de wp wat nauwkeuriger te meten. Volgens mij kwam die tip ook van jou af. Mijn fans draaien nu boven de 27° dacht ik dus helemaal onnodig is het niet maar zorgt wel voor meer afname tijdens defrost. Binnenkort ook met de vloerverwarming aan de gang dus laat het voor nu maar even hoe het zit.
@Dsbwouter
Kan dat je SDR Heatbooster tip van mij opgepikt hebt. Ben er content me, behalve dat deze niet met port forwarding is uit te lezen met IOS apparaten (dan hangt de boel).
De wifi thermostaten die ik bedoelde zijn van de firma Heatfan. Hun fans vind ik beter dan van Speedbooster, maar de thermostaat kan allebei aansturen.
Als je fans pas starten bij 27 graden (Speedcomfort neem ik aan?) heeft dat ook niet zoveel effect op je comfort. En ook niet op de defrost lijkt me.
Lijkt me prima, aannemende dat ze krachtig genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@EVfan

Heb zowel van heat fan en speed comfort.
Echter komen de radiatoren niet daadwerkelijk onder de 27° bij een defrost. Fans blijven tijdens defrost dus gewoon draaien. Ga denk ik voor boven gewoon zelf maken met computers fans. Lucht debiet is een stuk hoger, minder geluid en een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:25:
@EVfan

[Afbeelding] zo ziet het er bij mij uit. Zoals je kan is het lastig om weer snel op het setpoint ta uit te komen.
@Dsbwouter
Ik zie dat je Ta richting 40 graden gaat. Dat is voor radiatoren niet extreem, ik zit op 32-36, met korte pieken na een defrost van 37 graden. Dus dat is nog wel OK. Maar heb je genoeg flow en afgifte capaciteit?
Misschien heb je de vragen hier al beantwoord, maar wat is de afgifte capaciteit van je radiatoren, en wat is je warmteverlies. En wat is de flow (code 540)?
Want als je de afgifte kan verhogen en Ta wat graden kunt laten dalen scheelt dat enorm in de defrost gevoeligheid.

[ Voor 6% gewijzigd door EVfan op 10-01-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Dsbwouter heb je wel iets van een kleine buffer in serie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@EVfan

Jaa zeker. Flow is 15/16l/m, zou hem kunnen verhogen naar 18l/m. Ruimte blijft ook gewoon netjes op temperatuur. Bij 38° zit ik ongeveer op 2kW wat de radiatoren afgeven in de woonkamer, zou hoger kunnen als ik de fans harder zet maar dan vind ik het geluid storend. Rest van het vermogen gaat naar de hal,toilet en bovenverdieping. Zit totaal op ongeveer 4.5kW. ta staat nu al weer op 35°, buitentemperatuur is gestegen van 1° naar 4° sinds vanmorgen.

@xoror

Yes, 50l in de retour.

[ Voor 9% gewijzigd door Dsbwouter op 10-01-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:43:
@EVfan

Jaa zeker. Flow is 15/16l/m, zou hem kunnen verhogen naar 18l/m. Ruimte blijft ook gewoon netjes op temperatuur. Bij 38° zit ik ongeveer op 2kW wat de radiatoren afgeven in de woonkamer, zou hoger kunnen als ik de fans harder zet maar dan vind ik het geluid storend. Rest van het vermogen gaat naar de hal,toilet en bovenverdieping. Zit totaal op ongeveer 4.5kW. ta staat nu al weer op 35°, buitentemperatuur is gestegen van 1° naar 4° sinds vanmorgen.

@xoror

Yes, 50l in de retour.
@Dsbwouter
Gegeven je infrastructuur met radiatoren is het geen gekke situatie hoor. Je mag nou eenmaal verwachten dat de WP met vochtig weer als nu wat harder moet werken. Weet je ook je warmteverlies, of je historische gas verbruik op een koude dag als deze of nog wat kouder? 2 kW afgifte bij 38 graden houdt niet echt over hoor.
Nog grotere radiatoren plaatsen is wellicht niet handig als je toch naar VVW wilt overschakelen.
Als je de woning op temperatuur houdt lijkt me het voor nu prima.
Wellicht computerfans op bgg monteren en je prioriteit op de woonkamer zetten, die zijn stiller. Maar wellicht gaat de luchtstroming dan storen.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:25:
@EVfan

[Afbeelding] zo ziet het er bij mij uit. Zoals je kan is het lastig om weer snel op het setpoint ta uit te komen.
Aan je frequentie te zien zit je idd bijna/aan je max vermogen. Klopt die estimated power een beetje met het max van je data book bij Ta en Tb? (zit je dus aan je max?)

In dat geval heb je te weinig vermogen helaas. Maar zou wel vvw afwachten, dat zou wel een stuk beter moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Jaa dat komt allemaal aardig overeen.
Echter zit het hem dus in de defrost. Nu een stuk minder ivm hoge tb. Draait dan gelijk heel anders uiteraard ook iets lagere ta. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d7lyW1QrhF9IQIKPr1HHa-wPGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43eNVrsrGoX0IGXdEtWMYUyk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Dsbwouter Als je dus vv heb kan je de warmte wat langer bufferen in de vloer. De radiatoren zijn gewoon niet ideaal icm defrost. De kans is dus aanwezig dat je 40va gewoon goed genoeg is icm vv. (wanneer komt die?)

Je zou dus de booster kunnen aanzetten voor verwarmen om de Ta wel te halen na een defrost. Gaat wel ten koste van je COP maar dan heb je het iig wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@EVfan

Woonkamer is ook niet zo heel groot +- 35m2. Wonen hier nu 2jaar en in het begin altijd met de airco verwarmd dus geen historisch gasverbruik. 3.5kw voor de woonkamer en keuken. zelf een keer een warmteverlies berekening gemaakt en kwam ik rond de 6kW uit bij -7°, dit is wel zonder de zolder te verwarmen en dat doe ik op dit moment ook niet, alleen indirect uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Denk dat dat rond maart/april word. ruimte temperatuur is prima hoor constant 20/20,5. Is niet zozeer dat ik er wat van merk dat die ze ta lastig haalt maar viel me op dat dat toch behoorlijk lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het normaal dat mijn THW1 en THW2 33 graden aangeven, terwijl ik mijn WAR heb ingesteld op 33 bij -12 graden, en 25 bij 3 graden?

Het is buiten 1 graden (dus geen -12 ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij schiet nu zelfs naar 41 graden THW1 binnen enkele minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Is je SWW bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope die is op temperatuur. Ik dacht dat dat ook THW5A en THW5B was?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Dsbwouter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:42:

Niet uitgerekend wat het exact is. Maar je ziet gewoon dat als die niet defrost hij rustig draaid ong 3.5kw thermisch vermogen. Graadje kouden en defrosten begint en dan draait die tussen de defrost tussen de 4.5/6kw.
Jij blijft draait regelmatig met een D schrijven.... Misschien moet je dat eens uit je telefoon wissen! 😂😂😂

(Ik ga door voor de azijnbeker)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:50:
Is het normaal dat mijn THW1 en THW2 33 graden aangeven, terwijl ik mijn WAR heb ingesteld op 33 bij -12 graden, en 25 bij 3 graden?

Het is buiten 1 graden (dus geen -12 ;) )
Draai je op ruimteregeling?
In die modus heeft de ingestelde stooklijn geen invloed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Knowbody

Haha zie het ja, draait en draaid in dezelfde post. Ernstig..😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SebastiaanPs schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Draai je op ruimteregeling?
In die modus heeft de ingestelde stooklijn geen invloed.
Nee WAR/compensatiecurve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOvO0ZcuVi3BLqS6eCgvMPkg38U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fGMOUJRrSbRd9VUrwJrdRZo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was op dat moment wat de thermistor aangaf. Ik vind het maar vreemd en schrik ervan, want ik heb mijn opstookprotocol tot 35 graden gedaan, dus ik hoop niet dat dit soort acties voor scheurtjes zorgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
@Verwijderd
Je hebt geen monitoring toch?

Wil je fotos plaatsen van inbedrijfstelling wizard?
Dan zien we de flow en temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gr8-jen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:33:
@Verwijderd
Je hebt geen monitoring toch?

Wil je fotos plaatsen van inbedrijfstelling wizard?
Dan zien we de flow en temperaturen
Nee klopt nog niet. Hierbij de foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txlaVLeTJKIHzjZwdmmACb4IpuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBOoBxjYLnSMdWa9kaCMkY0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ4jPipNBikxM0rOg3VXzizD0iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzt5qDuWRIKgikT9PY1QhBMs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqNskKeamxGdnYfkfEihSfyokA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ICpjhDYXUmpQXnlCyuFUibz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYYdRk0YRpY5joYyp3yBm1vMTIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRDxKixcwxpns0IdNvLzRPog.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I93k5LwKJGllIdkAmK0Oi2I_X5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cxRULmxohUVKYcnShBg9LPN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik het nu bekijk zie je dus wel dat SWW tekentje in het begin, maar ik was in de veronderstelling dat THW1 je Ta was, en THW2 je retour. En dat SWW via THW5 getoond werd. Of klopt dat dan niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
THW1 is de Ta ja en THW2 de retour. Maar zodra SWW begint schakelt het om en zijn die twee voor de spiraal bij je boiler.

De twee sensoren van THW zijn die de temp aangeven van wat in je vat zit. Dit is de temp op 2 verschillende hoogtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
En de hoge temp die het toont bij THW is omdat het eerst voor SWW bezig was en het uur daarna niets deed en dus op dat stukje in de leidingen nog die temperatuur blijft houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Jingle1986 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:38:
Een aantal weken geleden postte ik al een en ander over mijn flow in relatie tot de pomp van mijn binnenunit. Dit is een aanvullende vraag hierop. Teruglezen is denk ik echter niet nodig aangezien ik hieronder de situatie weer even opnieuw schets.

De pomp van de binnenunit voor verwarming is de Grundfos UPM3 K 15-75 130 AZA.

De max flow van de pomp zou volgens de Mitsubishi handleiding 27 liter per minuut bedragen. Dit volgt uit onderstaande curve.
[Afbeelding]

Als ik de pomp op zoek op de Grundfos website zie ik echter een andere curve, dus het lijkt alsof de pomp niet op maximale capaciteit draait (ook al staat de pomp op de hoogste stand (5)).

De curve volgens de grundfos website:
[Afbeelding]

Onder de instellingen van de binnenunit vind ik ook instellingen voor energiebeheer. Daar staat de pomp qua energie op ***, wat betekent factory default pump.

Op de Grundfos website zie ik dat het een pomp is van max 60 watt. Als ik bij de instellingen de pomp op 60 watt zet ipv *** dan schiet mijn flow omhoog van 21 naar 26 liter per minuut.

Zien jullie een reden om dit niet te veranderen? Ik zou de flow graag wat hoger hebben… (lagere dt etc). Het is een 15kw warmtepomp en volgens de installatiehandleiding moet de flow tussen de 17 en 37 liter liggen. De flow van 21 vind ik dan al vrij magertjes.
volgens de handleiding:
Pump speed can be selected by main remote controller setting (see <Figure 4.3.4
to 4.3.9>).
Adjust the pump speed setting so that the flow rate in the primary circuit is appropri-
ate for the outdoor unit installed (see Table 4.3.1). It may be necessary to add an
additional pump to the system depending on the length and lift of the primary circuit.
For outdoor unit model not listed in the <Table 4.3.1>, refer to Water flow rate
range in the specification table of outdoor unit Data Book. In such case, make sure
that the flow rate is greater than 5.0 L/min and less than 36.9 L/min.
Dat suggereert alsof je de pomp zodanig moet instellen dat de flowrate binnen je range valt. Die van jou zou tussen 17.9-36.9 L/min liggen. Maar je kan het ook lezen als alleen pomp stand 1-5 instellen.

Draai je nu al op 60 Watt ? Nog gekke dingen tegen gekomen ?
(in mijn unit ersd-vm2d zit dezelfde pomp, en kan zelfs een 14kW op, dus de pomp zou het aan moeten kunnen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3wG96KvYMFzoEbfEJxtTENo9U0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b0c8YXIMg3aux9M4Y2Kg2g89.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 10-01-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gr8-jen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:50:
THW1 is de Ta ja en THW2 de retour. Maar zodra SWW begint schakelt het om en zijn die twee voor de spiraal bij je boiler.

De twee sensoren van THW zijn die de temp aangeven van wat in je vat zit. Dit is de temp op 2 verschillende hoogtes
Super bedankt, dit geeft me wat meer duidelijkheid en minder stress :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Super bedankt, dit geeft me wat meer duidelijkheid en minder stress :)
@Verwijderd je kunt ook even op je controller kijken wat je warmtepomp aan het doen is en even aan de leidingen voelen waar het warm is en waar niet.
Scheelt weer stress ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:05
Bschnitz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:37:
Pfff defrostshell tot en met maandag zo te zien 🥶🥶🥶

Maar mag denk ik niet zeuren. 15kWh per dag incl SWW.

Hut blijft warm met Ta van 27 maar dan moet de WP wel aanblijven.....

Als test eens uitgezet voor 1 nacht, vervolgens had ik 12 uur nodig om op temperatuur te komen 🫣
Hier zit ik op 20-30kwh per dag mrja ook 27 defrosts…

heb niet veel keus met dit weer, als ik nachtje uitzet isdie hier ook lang bezig om de ta/tr weer op temp te krijgen. Ta tussen 26-28

[ Voor 95% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 10:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:49:
[...]

heb niet veel keus met dit weer, als ik nachtje uitzet isdie hier ook lang bezig om de ta/tr weer op temp te krijgen. Ta tussen 26-28

Mn homeassistant is down dus alleen even elektra gegevens van volledige woning maar de defrost is goed terug te zien. Mn defrost vanuit ta-tr zie ik netjes ieder uur (soms zelfs2x)

Hoevaak had jii defrost op woensdag?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde, elk uur, none stop. Maar hoezo jij meer gebruik heb snap ik niet helemaal.

Alles wat ik kan zien is dat jou vermogen hoger is. Zelf kom ik niet boven de 1.5kW terwijl jij de 2kW aantik.

Wellicht meer oppervlakte om op te warmen of hogere binnentemperatuur, want Ta is hetzelfde bij ons.

Binnentemperatuur is 20c en slaapkamers 17.5c. +-130m2 te verwarmen. +20m2 onverwarmde ruimte.

Ik heb ooit ergens gelezen dat elk c je 7% meer verbruik oplevert, maar na wat testen heb ik het gevoel dat dit alleen op gas slaat. Het verschil qua kWh is bij mij met elke c veel minder dan 7%.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:54
Mijn warmtepomp maakt in de koude nachten onderstaande runs, waarbij de doeltemperatuur (20 graden) op de benedenverdieping s ochtends niet bereikt wordt. Pas rond een uur of 9 is de doeltemperatuur gehaald.

Het betreft een houtskeletbouwwoning uit 2023. De warmtepomp is een ecodan 5kw, waarbij er enkel vloerverwarming is gelegd op de begane grond (100m2).

Wat kan de oorzaak zijn van deze runs? Kan de warmtepomp de warmte niet goed kwijt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0N6sYtNzpxluviq4Vv44fJUsbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcS8SNR2StqBoC3z1GOOP8g4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Rien43 defrosts/ontdooicycli. Dit weer is moeilijker voor een warmtepomp dan strenge vorst.
Probeer anders een weekje 24/7 dezelfde doeltemperatuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Proton_ schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:39:
@Rien43 defrosts/ontdooicycli. Dit weer is moeilijker voor een warmtepomp dan strenge vorst.
Probeer anders een weekje 24/7 dezelfde doeltemperatuur.
Dank voor je reactie. Ik heb al een constante doeltemperatuur ingesteld van 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

laurens0619 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Mn homeassistant is down dus alleen even elektra gegevens van volledige woning maar de defrost is goed terug te zien. Mn defrost vanuit ta-tr zie ik netjes ieder uur (soms zelfs2x)

Hoevaak had jii defrost op woensdag?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja het verbruik stijgt met dit weer. Maar is het vooral de inzichtelijkheid van de data die je hier niet in de weg zit?

Bij gas zou je nu ook de kuubs er doorheen knallen. Vorig jaar bij houtstook ging het bij ons met kruiwagens tegelijk… en wij hebben het hier over defrosts en dat dat energie kost. Ik denk dat een nieuwe warmtepomp prijziger is ;).

Hier trouwens geen hel: de goede kou is er… stuk minder defrosts…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 Ik heb er 12 gehad gisteren. Na 11:00 vrijwel niet meer, maar in de nacht wel veel. Ik heb gisteren 23.7kWh verbruikt om 129.87kWh warmte op te wekken.

Je plaatjes bevatten niet genoeg data om te bekijken waarom je geen defrost had tijdens je SWW. 20-30 kWh verbruik lijkt veel, maar hoeveel warmte heb je opgewekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:45
Ik heb er gister 13 gehad. Vanaf 0.00 uur na 13.00 stookte wp niet meer (zon) tot vanmorgen 00.30. Verbruik gister 16kW
Overigens maar met 49 kW opbrengst.
Cop is slecht. Bij vrijwel iedereen hier (100 huizen). Overigens staat bij de SUZ …60 inde tabel ook geen hoge cop bij deze temperaturen

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@xoror na inzoomen op ta/tr zag ik toch een defrost tijdens sww dus had die snel weg geëdit ;)

Heb de berekening voor deze week niet gedaan maar ben niet ontevreden hoor. Huis is heerlijk op temperatuur en jaarverbruik zit op 1200kwh per jaar voor verwarming. Dikke prima

Die screenshot was van woensdag, volgens melpump een cop van 3.95

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:45:
@laurens0619 Ik heb er 12 gehad gisteren. Na 11:00 vrijwel niet meer, maar in de nacht wel veel. Ik heb gisteren 23.7kWh verbruikt om 129.87kWh warmte op te wekken.

Je plaatjes bevatten niet genoeg data om te bekijken waarom je geen defrost had tijdens je SWW. 20-30 kWh verbruik lijkt veel, maar hoeveel warmte heb je opgewekt?
Hier 18 om 86 volgens de WP, dikke prima allemaal…

Ik ben niet zo van de tendentieuze posts. In de basis doen die pompen wel gewoon hun werk, hoe ze geïnstalleerd zijn zit m.i. de crux…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Zou het te weinig koudemiddel kunnen zijn?
Dit wordt bij Mazoutje ook geopperd als een van de oorzaken ( zie andere topic)
Mijn vertrouwen in de “installateur” die door de aannemer was ingehuurd om zaken te vervangen is niet erg groot. Kan m ook niet vinden in het f-gassenregister.
Daarnaast bij een paar buren de instellingen nagelopen. Maar bij iedereen staat de minimale Ta op 34 en max op 42.
Volgens mij heeft de uitvoerder dit veranderd om iets te verdoezelen. In koopcontract staat nml max Ta 35.
Buren hebben er geen verstand.
Bij mij staat het op 25/35. Zelf gedaan nav dit forum. Net als stooktijd naar 60 min
Iedereen draait RR.

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 11-01-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:03:
Zou het te weinig koudemiddel kunnen zijn?
Dit wordt bij Mazoutje ook geopperd als een van de oorzaken ( zie andere topic)
Mijn vertrouwen in de “installateur” die door de aannemer was ingehuurd om zaken te vervangen is niet erg groot. Kan m ook niet vinden in het f-gassenregister.
Daarnaast bij een paar buren de instellingen nagelopen. Maar bij iedereen staat de minimale Ta op 34 en max op 42.
Volgens mij heeft de uitvoerder dit veranderd om iets te verdoezelen. In koopcontract staat nml max Ta 35.
Buren heeft er verstand van
Je hebt in deze post al genoeg geschreven om het verdoezelen aan te pakken met een jurist. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Zijn we ook collectief mee bezig
Maar ik ging van de week eens bij buren checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:32:
Mijn warmtepomp maakt in de koude nachten onderstaande runs, waarbij de doeltemperatuur (20 graden) op de benedenverdieping s ochtends niet bereikt wordt. Pas rond een uur of 9 is de doeltemperatuur gehaald.

Het betreft een houtskeletbouwwoning uit 2023. De warmtepomp is een ecodan 5kw, waarbij er enkel vloerverwarming is gelegd op de begane grond (100m2).

Wat kan de oorzaak zijn van deze runs? Kan de warmtepomp de warmte niet goed kwijt?

[Afbeelding]
Je schrijft dat je al 24/7 vaste binnentemp aanhoudt, dat is goed.

Welke ecodan warmtepomp heb je precies?
Bij een 5 kW model kan dit (opgenomen vermogen tot 2 kW op jouw screenshot) goed het max vermogen zijn.

Verwarm je met vaste Ta, WAR of ruimteregeling?
Hoe staat dit ingesteld?
Misschien staat bijv je stooklijn te laag.
Maar gezien het opgenomen vermogen denk ik eerder het eerste: hij draait nu mogelijk al maximaal.

Hoe groot is je huis, hoe is de isolatie? Heb je een warmteverliesberekening of eerder gasverbruik? Wat voor afgifte heb je, vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:52:
Ik heb er gister 13 gehad. Vanaf 0.00 uur na 13.00 stookte wp niet meer (zon) tot vanmorgen 00.30. Verbruik gister 16kW
Overigens maar met 49 kW opbrengst.
Cop is slecht. Bij vrijwel iedereen hier (100 huizen). Overigens staat bij de SUZ …60 inde tabel ook geen hoge cop bij deze temperaturen
Je heb vv ? Met dit weer kan je beter 24/7 stoken op lager vermogen. Maar had jij niet z'n gare dak unit ?
Volgens de flowchart https://www.vleutenges.nl...d-Flowchart-storingen.pdf :+ op pagina 7, staan er indicaties voor tekort aan koude middel

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 11-01-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:19:
[...]

Je schrijft dat je al 24/7 vaste binnentemp aanhoudt, dat is goed.

Welke ecodan warmtepomp heb je precies?
Bij een 5 kW model kan dit (opgenomen vermogen tot 2 kW op jouw screenshot) goed het max vermogen zijn.

Verwarm je met vaste Ta, WAR of ruimteregeling?
Hoe staat dit ingesteld?
Misschien staat bijv je stooklijn te laag.
Maar gezien het opgenomen vermogen denk ik eerder het eerste: hij draait nu mogelijk al maximaal.

Hoe groot is je huis, hoe is de isolatie? Heb je een warmteverliesberekening of eerder gasverbruik? Wat voor afgifte heb je, vvw?
Het betreft een houtskeletbouwwoning dat voldoet aan de huidige eisen. Er is een beng berekening gemaakt. We maken gebruik van een ecodan 5kw warmtepomp in combinatie met vloerverwarming op de begane grond (100m2). Geen ruimteregeling. Alle binnenwanden en 1e verdiepingsvloer zijn ook geïsoleerd en ramen zijn voorzien van triple glas.

Ik stook nu op basis van WAR (stooklijn).

Op basis van onderstaande foto's lijkt de aanvoertemperatuur wat laag kijkend naar de buitentemperatuur. Alhoewel het ook kan zijn dat ie juist bezig is met opwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAskTxqFJkwHvwUF0OcA6Yk5sxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8HTWDR6WTBYtcdPhLJM4CCV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RYwzFfypETJWCwz9TWDh5GlqtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/reGojzmymqK3rdOb58C10hsj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rien43 welke Ecodan precies?
De binnenunit en de buitenunit hebben allebei een label met het exacte type.
En hoe groot is je huis in totaal, in m2?
En heb je nog een foto van je beginscherm op de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hmm gisteravond heeft mijn pomp besloten dat het warm genoeg was (21 graden) en zichzelf uitgezet.
Heeft tussen 00:00 en 08:00 uitgestaan.

Qua temp in de woning heeft het niet veel negatiefs gedaan (ongeveer 0.8gr drop) maar de vloer voelt vervelend koud.
Tr gezakt naar 20.5 waardoor flow niet hoger komt dan 25.5. Draait op 4.9kw vermogen nu.

Dit gaat wel weer even duren met de defrotst tussendoor. Beter is echt als die pomp lekker door blijft draaien.

Ik ga mijn kamerthermostaat wel weer op een (te) hoge waarde instellen om te voorkomen dat die uitgaat. Of op vaste Ta draaien.

@Bschnitz
Dat plaatje was niet echt representatief. Opgenomen vermogen zit mijn pomp tussen de 1300 en 700 maar zonder kWh meter erop is lastig om hier in detail wat over te zeggen.

Ik las dat jij de Suz80 pomp hebt op een 2021 zuinige (triple glas) woning van 150m2?
Wel interessant, ik heb een een Suz40 op 2022 beng woning van 172.
Benieuwd wat nou uiteindelijk zuiniger is. Of jouw pomp die minder last zou moeten hebben van de defrosts? Of mijn pomp omdat die op lager vermogen kan draaien (toch?)
Lastig alleen te vergelijken want de woningen zijn toch verschillend en het gebruik natuurlijk ook.

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:25:
@Rien43 welke Ecodan precies?
De binnenunit en de buitenunit hebben allebei een label met het exacte type.
En hoe groot is je huis in totaal, in m2?
En heb je nog een foto van je beginscherm op de controller?
Binnenunit: ERST30D-VM2D
Buitenunit: SUZ-SWM60 VA

Deze set: https://climashop.nl/shop...-all-in-one-cilinderunit/

De woning is totaal 170m2. Enkel vvw op de begane grond (100m2).

[ Voor 14% gewijzigd door Rien43 op 11-01-2025 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:34:
Hmm gisteravond heeft mijn pomp besloten dat het warm genoeg was (21 graden) en zichzelf uitgezet.
Heeft tussen 00:00 en 08:00 uitgestaan.

Qua temp in de woning heeft het niet veel negatiefs gedaan (ongeveer 0.8gr drop) maar de vloer voelt vervelend koud.
Tr gezakt naar 20.5 waardoor flow niet hoger komt dan 25.5. Draait op 4.9kw vermogen nu.

Dit gaat wel weer even duren met de defrotst tussendoor. Beter is echt als die pomp lekker door blijft draaien.

Ik ga mijn kamerthermostaat wel weer op een (te) hoge waarde instellen om te voorkomen dat die uitgaat. Of op vaste Ta draaien.

@Bschnitz
Dat plaatje was niet echt representatief. Opgenomen vermogen zit mijn pomp tussen de 1300 en 700 maar zonder kWh meter erop is lastig om hier in detail wat over te zeggen.

Ik las dat jij de Suz80 pomp hebt op een 2021 zuinige (triple glas) woning van 150m2?
Wel interessant, ik heb een een Suz40 op 2022 beng woning van 172.
Benieuwd wat nou uiteindelijk zuiniger is. Of jouw pomp die minder last zou moeten hebben van de defrosts? Of mijn pomp omdat die op lager vermogen kan draaien (toch?)
Lastig alleen te vergelijken want de woningen zijn toch verschillend en het gebruik natuurlijk ook.
Yea lastig om zo te zeggen. Wel draai ik 24/7 stille modus, maximaal. Hierdoor heb ik hem nog nooit boven de 3kW zien komen.

Er zijn hier discussie over hoe zinvol dat is en of de COP niet slechter is ivm lagere mhz enzo. Ik weet het ook niet.

Wel weet ik dat ik nu een gemiddelde COP van 4 heb voor januari en dat vind ik dikke prima voor de temperatuur die er tot nu toe is geweest.

Hij schiet bij mij ook regelmatig eruit voor een paar uurtjes, dan is de doeltemp toch vreemd genoeg gehaald.

Wat ik nu zie is dat de temperatuur in de vloer 29c is, zowel in als uit. Dus er is wat overschot, iets met minimum vermogen, als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Bschnitz
3kWh Opgenomen of afgegeven vermogen?

Die stille modus weet ik niet meer. Was dat niet een instelling die vooral iets deed voor SWW? Of was dat de eco?

En COP voor totaal of alleen heating? Ik zit voor heating op 4,6, maar dat getal is niet zeer representatief begreep ik omdat de impact van de defrots verliezen niet goed erin te zien zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je4LMCi_G8XXhpbNMv-BMl1f3I8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCbh5UrbbBiCAf4xkpGWfCJD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:05:
@Bschnitz
3kWh Opgenomen of afgegeven vermogen?

Die stille modus weet ik niet meer. Was dat niet een instelling die vooral iets deed voor SWW? Of was dat de eco?

En COP voor totaal of alleen heating? Ik zit voor heating op 4,6, maar dat getal is niet zeer representatief begreep ik omdat de impact van de defrots verliezen niet goed erin te zien zijn.

[Afbeelding]
Opgenomen. COP4 is alleen voor heating inc verliezen.

Dus zeer vergelijkbaar met jou. Maakt dus uiteindelijk allemaal niet zoveel uit met deze temperaturen.

Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Binnenunit: ERST30D-VM2D
Buitenunit: SUZ-SWM60 VA

Deze set: https://climashop.nl/shop...-all-in-one-cilinderunit/

De woning is totaal 170m2. Enkel vvw op de begane grond (100m2).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKoJirle2YtyKajEpjkd-rbx3tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mjiqe7xaSddzv9HKVHpRcviz.jpg?f=fotoalbum_large

5 minuten geleden was de warmtepomp aan het verwarmen zoals in bovenstaande foto (pictogram vloerverwarming geactiveerd). De doeltemperatuur is nu nog niet gehaald, maar gaat de warmtepomp weer in defrost modus. Ta us nu 20 graden en Tr 23 graden.

Ik heb de indruk dat ie hierdoor nooit de Ta haalt die in de stooklijn is ingesteld.

Ik verwarm op basis van een ruimtethermostaat met een hysterese van 0,3 graden.

[ Voor 20% gewijzigd door Rien43 op 11-01-2025 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat is geen 5 kW warmtepomp. De SUZ-SWM60VA heeft een max thermisch vermogen van 7.3 kW bij A-7W35 en 7.5 kW bij A-7W25.
Bij A2W35 (dichter in de buurt van de huidige omstandigheden) is het max opgenomen vermogen 2 kW. Vannacht zat jij dus wel ongeveer op het max vermogen.

Als je elke 55 min een defrost hebt dan verlies je typisch 12-14 min effectieve verwarmingstijd (defrost en compensatie voor onttrokken warmte voor defrost). 13/55 =0,236-> dus je verliest 24% verwarmingstijd. Dus je moet 100% van het warmteverlies van je huis compenseren in 76% van de tijd, dus je warmtepomp moet dan een vermogen leveren dat (100/76=) 132% van het warmteverlies is.

Dit is dus een beetje randje voor jouw warmtepomp, kan het warmteverlies net wel/net niet bijbenen. Net een beetje krap vermogen voor jouw huis, zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@xoror inderdaad heb een dakunit!
Maar ik stook op RR + thermostaat par50
Die staat op 21. Als het dan 21,5 door de zon is dan stopt de wp na 60 minuten. Huis blijft dan 10 uur op temperatuur ook door de wtw. Dus in de nacht gaat ie pas weer stoken.
Ik heb hier 9 meter glas op zuiden dat wil wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Dat is geen 5 kW warmtepomp. De SUZ-SWM60VA heeft een max thermisch vermogen van 7.3 kW bij A-7W35 en 7.5 kW bij A-7W25.
Bij A2W35 (dichter in de buurt van de huidige omstandigheden) is het max opgenomen vermogen 2 kW. Vannacht zat jij dus wel ongeveer op het max vermogen.

Als je elke 55 min een defrost hebt dan verlies je typisch 12-14 min effectieve verwarmingstijd (defrost en compensatie voor onttrokken warmte voor defrost). 13/55 =0,236-> dus je verliest 24% verwarmingstijd. Dus je moet 100% van het warmteverlies van je huis compenseren in 76% van de tijd, dus je warmtepomp moet dan een vermogen leveren dat (100/76=) 132% van het warmteverlies is.

Dit is dus een beetje randje voor jouw warmtepomp, kan het warmteverlies net wel/net niet bijbenen. Net een beetje krap vermogen voor jouw huis, zo lijkt het.
Dank voor je toelochting, alhoewel ik niet alles begrijp van de verbanden die je legt. Het is wel logisch dat defrost elke 55 min plaatsvindt, of is dit nog te optimaliseren? Waarom wordt de aanvoertemperatuur die ingesteld is in de stooklijn niet gehaald? Heeft dit te maken met dat de retourtemperatuur (te) laag is en de WP te weinig tijd heeft om het water op te warmen?

Ik heb overigens het warmteelement uitgeschakeld voor het verwarmen (wel ingeschakeld voor legionella runs).

[ Voor 8% gewijzigd door Rien43 op 11-01-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Rien43 wat voor thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Een Netatmo. Overigens zie ik ook dat bij de vloerverdeler alle lussen volledig openstaan. Kan dit een te grote doorstroming als gevolg hebben waardoor de aanvoertemperatuur niet hoog genoeg kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Bschnitz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:29:
[...]

Zelfde, elk uur, none stop. Maar hoezo jij meer gebruik heb snap ik niet helemaal.

...

Wellicht meer oppervlakte om op te warmen of hogere binnentemperatuur, want Ta is hetzelfde bij ons.
Zijn Tr zal lager zijn.

Pagina: 1 ... 160 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero