0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
De warmtepomp geeft max vermogen en je haalt de ingestelde temperatuur (Ta en Tbinnen) niet.Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:11:
[...]
[Afbeelding]
5 minuten geleden was de warmtepomp aan het verwarmen zoals in bovenstaande foto (pictogram vloerverwarming geactiveerd). De doeltemperatuur is nu nog niet gehaald, maar gaat de warmtepomp weer in defrost modus. Ta us nu 20 graden en Tr 23 graden.
Ik heb de indruk dat ie hierdoor nooit de Ta haalt die in de stooklijn is ingesteld.
Ik verwarm op basis van een ruimtethermostaat met een hysterese van 0,3 graden.
Nu is het de vraag: (1) is je warmtepomp te klein, of (2) presteert je warmtepomp onder de maat, bijv door een tekort aan koudemiddel.
Enkele vragen:
1. Is dit je eerste stookseizoen? Zo niet, had je het de vorige winter wel altijd warm?
2. Vanaf welke buitentemperatuur zie je defrosts?
3. Gaan de SWW runs wel goed? Hoe lang doet je warmtepomp daarover?
4. Wat zijn tijdens een stabiele run op hetzelfde moment de Ta, Tr, flow (code 540) en opgenomen vermogen (HomeWizard)?
Om te checken of er koudemiddel tekort is doe je het volgende. Je WP moet op hoog vermogen laten draaien, dus doe een force SWW run. Als de warmtepomp na bijv 20-30 min op hoog vermogen draait (compressor frequentie code 016 = bijv minimaal 65) dan moet je een aantal codes uitlezen:
Menu > service > informatie werking >
001 - amperage
004 - discharge temperature
005 - liquid pipe 1 temp th3
009 - Tbuiten
012 - Discharge superheat
016 - frequentie compressor
505 - refrigerant temp th2
506 - return temperature thw2
511 - flow water temp thw1
540 - flow
Als de persgastemperatuur en persgasoververhitting (=discharge superheat) te hoog zijn dan kan dat wijzen op een tekort aan koudemiddel.
@koevlaas2 @DutchWing @Technician-
Wat zijn normale waarden voor persgastemperatuur en persgas superheat tijdens force SWW, dus op hoog vermogen? En hangt dat nog af van bijv lengte koudemiddelleidingen?
Edit: persgastemperatuur toegevoegd.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik kom nu tot de conclusie dat de installateur helemaal geen circulatiepomp heeft geïnstalleerd, terwijl deze wel in de opdracht stond. Kan dit ook de inefficiëntie van het systeem veroorzaken?Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:04:
[...]
Een Netatmo. Overigens zie ik ook dat bij de vloerverdeler alle lussen volledig openstaan. Kan dit een te grote doorstroming als gevolg hebben waardoor de aanvoertemperatuur niet hoog genoeg kan worden?
Nogmaals discharge superheat(persgas oververhitting) hoort hoog te zijn. Jij bedoelt superheat, dat is oververhitting van je zuiggas en die hoort laag te zijn. Dit zijn 2 hele verschillende waardes. Echter is deze volgens mij niet uit te lezen via de controller en zul je die fysiek moeten meten. Discharge superheat kan tussen de 20/50 zitten.
Alles open is beter dan knijpen.Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:04:
[...]
Een Netatmo. Overigens zie ik ook dat bij de vloerverdeler alle lussen volledig openstaan. Kan dit een te grote doorstroming als gevolg hebben waardoor de aanvoertemperatuur niet hoog genoeg kan worden?
Knijpen doe je alleen op groepen die veel korter zijn of ruimtes die je minder warm wilt hebben.
Alles open en vervolgens de pompsnelheid wat lager zetten kan helpen om de gevraagde Ta te halen, maar je kunt jezelf voor de gek houden:
Als de dT daardoor toeneemt en de flow neemt af, mis je mogelijk een stuk capaciteit.
Uitvogelen.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ja, al je Tr 20,5 is en je Ta wordt maar 25,5 terwijl ik noem maar wat hij 30 moet worden, dat werkt zo niet bij een warmtepomp.Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:43:
[...]
... Waarom wordt de aanvoertemperatuur die ingesteld is in de stooklijn niet gehaald? Heeft dit te maken met dat de retourtemperatuur (te) laag is en de WP te weinig tijd heeft om het water op te warmen?
Je zit namelijk met die dT van 5K waarschijnlijk al op het maximale vermogen dat kan worden geleverd bij de huidige buitentemperatuur.
Hij heeft dus tijd nodig. Pas als de Tr begint op te lopen ben je aan het inhalen.
Je zult om bijvoorbeeld die 30 graden te halen een retour moeten bereiken van 25.
Daarom moet je oppassen met de traagheid van een ruimtethermostaat. De hysterese van dat ding moet eigenlijk zeer klein zijn 0,2 (bijv 21.1-20.9)
De woning kan in een nacht mogelijk maar 0,5- 0,8 graden dalen, echter je vloer is de kachel en die daalt wel 2 of 3 graden en dat is dus die lage Tr. Dat die laag is geworden nekt je.
Ja hoog maar niet te hoog, toch? Ik heb hier op de L/W warmtepomp fora eerder gelezen dat een te hoge oververhitting van het persgas kan wijzen op een tekort aan koudemiddel. Zeg boven de 40-50K bijv, als ik het mij goed herinner.Dsbwouter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:44:
@SebastiaanPs
Nogmaals discharge superheat(persgas oververhitting) hoort hoog te zijn.
Even uit interesse: heb jij een achtergrond in de koeltechniek?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Hypermilen en soms ingewikkelde patronen in stoken er op na houden 👌.Knowbody schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:29:
[...]
Eens. En zo zou het ook moeten zijn.
Door een soort 'hypermiling' toe te passen proberen we hetzelfde resultaat met minder 'brandstof' te bereiken. That's all about it.
Ik vind een dag als vandaag briljant: warmtepomp pruttelt lekker door.. zonneopbrengst en ook nog terugleveren. Een kloppend energiesysteem en een keer geen pisweer.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Sowieso zijn good old pantoffels niet verkeerd… dan kun je efficiënt stoken en is de kamertemperatuur naar je wens. Hogere waarden of vaste TA… kan hoor. Maar volgens mij zoek je dan vooral een betere hysterese en dus een beter passende thermostaat voor jouw wensen.laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:34:
Hmm gisteravond heeft mijn pomp besloten dat het warm genoeg was (21 graden) en zichzelf uitgezet.
Heeft tussen 00:00 en 08:00 uitgestaan.
Qua temp in de woning heeft het niet veel negatiefs gedaan (ongeveer 0.8gr drop) maar de vloer voelt vervelend koud.
Tr gezakt naar 20.5 waardoor flow niet hoger komt dan 25.5. Draait op 4.9kw vermogen nu.
Dit gaat wel weer even duren met de defrotst tussendoor. Beter is echt als die pomp lekker door blijft draaien.
Ik ga mijn kamerthermostaat wel weer op een (te) hoge waarde instellen om te voorkomen dat die uitgaat. Of op vaste Ta draaien.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Groepen verdelers staan allemaal open ;> wat is de flow per groep en hoeveel groepen?
Wat staat er in het servicemenu voor minimale en maximale temperatuur? 25 min / 35max?
Probeer anders eens op ruimteregeling te stoken ipv vast Ta
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Zover ik weet stook ik al op ruimteregeling, waarbij de Ta wordt bepaald door de stooklijn.nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:12:
@Rien43 Thermostaat duidelijk Ik stook 200m2 warm met dezelfde wp Jouw circulatiepomp zit in de binnenunit
Groepen verdelers staan allemaal open ;> wat is de flow per groep en hoeveel groepen?
Wat staat er in het servicemenu voor minimale en maximale temperatuur? 25 min / 35max?
Probeer anders eens op ruimteregeling te stoken ipv vast Ta
Is het dan beter om de ruimtethermostaat op 21 graden (ipv 20 graden) te zetten en een 0,2 aan te houden als hysterese?Knowbody schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:55:
[...]
Ja, al je Tr 20,5 is en je Ta wordt maar 25,5 terwijl ik noem maar wat hij 30 moet worden, dat werkt zo niet bij een warmtepomp.
Je zit namelijk met die dT van 5K waarschijnlijk al op het maximale vermogen dat kan worden geleverd bij de huidige buitentemperatuur.
Hij heeft dus tijd nodig. Pas als de Tr begint op te lopen ben je aan het inhalen.
Je zult om bijvoorbeeld die 30 graden te halen een retour moeten bereiken van 25.
Daarom moet je oppassen met de traagheid van een ruimtethermostaat. De hysterese van dat ding moet eigenlijk zeer klein zijn 0,2 (bijv 21.1-20.9)
De woning kan in een nacht mogelijk maar 0,5- 0,8 graden dalen, echter je vloer is de kachel en die daalt wel 2 of 3 graden en dat is dus die lage Tr. Dat die laag is geworden nekt je.
Nee ruimteregeling is iets anders. Jij stookt WAR (was te zien op je foto) en stuurt aan/uit met je Netatmo thermostaat.Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:14:
[...]
Zover ik weet stook ik al op ruimteregeling, waarbij de Ta wordt bepaald door de stooklijn.
Zou best kunnen hoor dat 50+ niet goed is. Zelf nog nooit tegengekomen. Makkelijkste is altijd oververhitting maar helaas is dat niet uit te lezen. Ja, klimaat/koeltechniek.
In elk geval de laagst mogelijke hysterese als de thermostaat stabiel meet (niet dat als je er langs loopt dat de WP uit gaat)Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Is het dan beter om de ruimtethermostaat op 21 graden (ipv 20 graden) te zetten en een 0,2 aan te houden als hysterese?
Sommigen noemen 0,1 en bedoelen + of - 0,1 vh setpoint.
Officieel heet dat 0,2.
Kijk dan weet jij natuurlijk 10.000x meer van koudemiddelen, persgastemperatuur etc dan ikDsbwouter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:40:
@SebastiaanPs
Zou best kunnen hoor dat 50+ niet goed is. Zelf nog nooit tegengekomen. Makkelijkste is altijd oververhitting maar helaas is dat niet uit te lezen. Ja, klimaat/koeltechniek.
Ik had het niet helemaal uit mijn duim gezogen:
https://www.achrnews.com/...w-refrigerant-in-a-system
:strip_exif()/f/image/1n0rcMQPX4xgKUzJkGsEwQXL.jpg?f=fotoalbum_large)
Persgastempetatuur staat overigens inderdaad bovenaan
Code 012 = “discharge superheat” volgens Mitsubishi Electric, is dat niet hetzelfde als persgasoververhitting?
——
Maar als jij installaties nakijkt op vulling van koudemiddel, wat doe je dan?
Op hoog vermogen laten lopen en persgastemperatuur meten/opvragen? Hoe interpreteer je dat, simpel de absolute waarde bekijken of moet je nog rekening houden met type koudemiddel, lengte koudemiddelleidingen en evt andere factoren?
Of maakte dat niets uit bij WAR
Rien43 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Zijn WP gaf maximaal vermogen maar krijgt de Ta niet naar de ingestelde Ta en krijgt het binnen niet naar ingestelde Tbinnen, komt dus vermogen tekort. De vraag is: warmtepomp te klein of functioneert deze niet goed (zoals bijv bij tekort koudemiddel)? Vandaar mijn vragen in mijn eerdere post hier. Antwoorden op de vragen heb ik nog niet gezien.
Zo was het hier (regio Arnhem) gisteren ook, maar vandaag is het al de hele dag mistig.Miezie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:05:
Hypermilen en soms ingewikkelde patronen in stoken er op na houden 👌.
Ik vind een dag als vandaag briljant: warmtepomp pruttelt lekker door.. zonneopbrengst en ook nog terugleveren. Een kloppend energiesysteem en een keer geen pisweer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Overigens kan jij net als ik de code tot 100 niet uitlezen (SUZ serie).
[ Voor 15% gewijzigd door nessio op 11-01-2025 15:40 ]
Er zal niets mis zijn met de warmtepomp en het vermogen.SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:02:
@nessio die thermostaat heeft @Rien43 al lang en leek goed te werken, ik denk niet dat je het in die hoek moet zoeken.
Rien43 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Zijn WP gaf maximaal vermogen maar krijgt de Ta niet naar de ingestelde Ta en krijgt het binnen niet naar ingestelde Tbinnen, komt dus vermogen tekort. De vraag is: warmtepomp te klein of functioneert deze niet goed (zoals bijv bij tekort koudemiddel)? Vandaar mijn vragen in mijn eerdere post hier. Antwoorden op de vragen heb ik nog niet gezien.
Door 'verkeerd gebruik' zijn de pauzes te lang, dan kunnen wij "te kort aan vermogen of koelmiddel" de schuld geven maar dat is het niet.
Die thermostaat nekt hem, waardoor de retourtemperatuur te ver is gedaald. Dan haal je de Ta nooit (tenzij je een factor 2 over-gedimensioneerde WP hebt)
Hmm goed punt.nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:35:
@SebastiaanPs Gekeken naar je verwijzing, maar Rients43 meld dat ie de kamersensor op hoofdbediening heeft staan!! Doet die netatmo dan wel iets. Voor mijn par50 moet de kamersensor op th1 staan!
Overigens kan jij net als ik de code tot 100 niet uitlezen (SUZ serie).
@Rien43
Wat heb jij nu ingesteld als thermostaat?
Basisinstelling > instelling thermistor > selectie kamer sensor: staat het op th1 of op hoofdbediening?
Overigens kan ik bij mijn SUZ die codes wel uitlezen via informatie werking.
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-01-2025 15:50 ]
Zuiggas oververhitting is niet uit te lezen en dat is wel de makkelijkste om het aan te zien als je een koudemiddel tekort hebt. Mooiste is als de unit in koelmodus staat en dan verdamper druk/temperatuur meten en zuiggas. Dit zit normaal tussen de 1-3k(oververhitting). Geld eigenlijk voor alle units zowel aircos als warmtepompen. Oudere units is wel iets anders maar die kom je niet heel veel tegen. Te hoge persgas en geen nakoeling zijn de dingen die je kunt meten in verwarmings bedrijf maar vind die zelf iets minder doorslaggevend. Wij gebruiken ook elektronische lekzoekers om lekkages op te sporen, moet je natuurlijk wel alle leidingen toegankelijk hebben.
@Knowbody ik weet niet waar jij die pauzes vandaan haalt, misschien mis ik iets?Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:32:
Mijn warmtepomp maakt in de koude nachten onderstaande runs, waarbij de doeltemperatuur (20 graden) op de benedenverdieping s ochtends niet bereikt wordt. Pas rond een uur of 9 is de doeltemperatuur gehaald.
Het betreft een houtskeletbouwwoning uit 2023. De warmtepomp is een ecodan 5kw, waarbij er enkel vloerverwarming is gelegd op de begane grond (100m2).
Wat kan de oorzaak zijn van deze runs? Kan de warmtepomp de warmte niet goed kwijt?
[Afbeelding]
Zie deze quote hierboven, stond de hele nacht op vol vermogen te draaien. Verder meldt @Rien43 dat de ingestelde Ta niet gehaald wordt de hele dag, ook een aanwijzing voor max vermogen.
Weet jij toevallig wat normale prijzen in die regio om de buitenunit te verplaatsen en bij te vullen/checken?Andrehj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:06:
[...]
Zo was het hier (regio Arnhem) gisteren ook, maar vandaag is het al de hele dag mistig.
Wil hem van het platte dak op de grond namelijk.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Nee. Geen idee. Ben geen installateur. Kun je het niet aan je installateur vragen?Bschnitz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:10:
Weet jij toevallig wat normale prijzen in die regio om de buitenunit te verplaatsen en bij te vullen/checken?
Wil hem van het platte dak op de grond namelijk.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zie zijn post 12.11 vandaag.SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:54:
[...]
@Knowbody ik weet niet waar jij die pauzes vandaan haalt, misschien mis ik iets?![]()
Zie deze quote hierboven, stond de hele nacht op vol vermogen te draaien. Verder meldt @Rien43 dat de ingestelde Ta niet gehaald wordt de hele dag, ook een aanwijzing voor max vermogen.
Ruimteregeling 0,3 hysterese.
Eerder schreef hij WAR en geen ruimteregeling (waar hij vermoedelijk zoneregeling bedoelde)
Die doen het niet. Al 3x gedaan. Buurman om de hoek vraagt €2.000, wat me extreem veel lijkt.Andrehj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:13:
[...]
Nee. Geen idee. Ben geen installateur. Kun je het niet aan je installateur vragen?
Andere bedrijven reageren niet eens 🤐.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Boefjes zijn het.Bschnitz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:32:
[...]
Die doen het niet. Al 3x gedaan. Buurman om de hoek vraagt €2.000, wat me extreem veel lijkt.
Andere bedrijven reageren niet eens 🤐.
Voor dat geld kun je ongeveer de f-gassen opleiding gaan doen. Kun je het zelf 😉
Excuus, een paar dagen verder omdat ik in de tussentijd papa ben geworden en dus even andere prioriteiten hebgr8-jen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:43:
Ik heb het getweaked voor een SUZ omdat die problemen heeft met defrosts. Dus die lijn loopt erg stijl.
Ik weet niet wat voor buitenunit je hebt, wat je minimale vermogen is, etc.
Zoek even bij de pinned post naar stooklijn instellen.
Edit:
Maar speciaal voor jou:
[Afbeelding]
Anyway, ik was begonnen aan het demonteren van de motoren, toen ik deze afstel optie tegenkwam. Links onder een druk regelaar tussen aanvoer en retour
:strip_exif()/f/image/Q99ADFgg0mUTFHIA6bxVG9DC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pGyTjgBvSp0ELmP1fmfGFPbd.jpg?f=fotoalbum_large)
Door deze wat te verdraaien veranderde het geluid en kon ik het fluiten stoppen. Ideaal, maar wat doet het precies? Iemand een idee?
Ligt eraan wat er allemaal aangepast moet worden kwa leidingwerk natuurlijk. Meeste bedrijven rekenen 70 eu per uur ex btw en rond de 100/150 voorrijdkosten. Koudemiddel kost ongeveer 50euro per kg. Verder wat leidingwerk en koppelingen maar dat zal niet zo spannend zijn. Als je de vulling echt wilt controleren en dus alles afgepompt moet worden, daarna weer afpersen en vacumeren en opnieuw vullen . Waarschijnlijk werken ze met ze 2e. Gaat hard hoor kwa kosten.. dagje bezig bent met 2 man zit je al aan die 2000eu
Misschien maar de echte oplossing zou zijn als mijn pomp groter zou zijn. Hij is simpelweg te klein voor mn woning. Afgelopen 9 uur vol gas en inmiddels ta/tr op 26.5/22. We komen er welMiezie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:12:
[...]
Sowieso zijn good old pantoffels niet verkeerd… dan kun je efficiënt stoken en is de kamertemperatuur naar je wens. Hogere waarden of vaste TA… kan hoor. Maar volgens mij zoek je dan vooral een betere hysterese en dus een beter passende thermostaat voor jouw wensen.
Beste is in mijn situatie om hem, kunstmatig, door te laten draaien red die het prima. Niet ideaal maar
die tactiek voel ik meer voor dan de discussie met de bouwer opzoeken
[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 17:15 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
@Knowbody als jij nog nergens een pauze hebt gezien in één van zijn posts (van @Rien43 ) dan lijken jouw vrij stellige beweringen (zie quote) vooralsnog niet op zijn plaats.Knowbody schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Er zal niets mis zijn met de warmtepomp en het vermogen.
Door 'verkeerd gebruik' zijn de pauzes te lang, dan kunnen wij "te kort aan vermogen of koelmiddel" de schuld geven maar dat is het niet.
Die thermostaat nekt hem, waardoor de retourtemperatuur te ver is gedaald. Dan haal je de Ta nooit (tenzij je een factor 2 over-gedimensioneerde WP hebt)
Van harte gefeliciteerd!RenzM schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:48:
[...]
Excuus, een paar dagen verder omdat ik in de tussentijd papa ben geworden en dus even andere prioriteiten heb
Anyway, ik was begonnen aan het demonteren van de motoren, toen ik deze afstel optie tegenkwam. Links onder een druk regelaar tussen aanvoer en retour
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Door deze wat te verdraaien veranderde het geluid en kon ik het fluiten stoppen. Ideaal, maar wat doet het precies? Iemand een idee?
Dat zwarte ding is wat minder leuk. Het is een bypass om nog flow te houden met die stomme naregeling.
Als die motoren eraf zijn of handmatig staan is die niet nodig. Die moet dan naar 0,5 zodat er bijna nooit warm water direct naar de WP gaat naar de verwarming in.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Je doet een beetje moeilijk naar mij de laatste tijd.SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:30:
[...]
@Knowbody als jij nog nergens een pauze hebt gezien in één van zijn posts (van @Rien43 ) dan lijken jouw vrij stellige beweringen (zie quote) vooralsnog niet op zijn plaats.
Prima hoor.
Ik wil me ook wel stilhouden.
@Rien43 de toelichting van @SebastiaanPs is de spijker op z‘n kop.Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Dank voor je toelochting, alhoewel ik niet alles begrijp van de verbanden die je legt. Het is wel logisch dat defrost elke 55 min plaatsvindt, of is dit nog te optimaliseren? Waarom wordt de aanvoertemperatuur die ingesteld is in de stooklijn niet gehaald? Heeft dit te maken met dat de retourtemperatuur (te) laag is en de WP te weinig tijd heeft om het water op te warmen?
Ik heb overigens het warmteelement uitgeschakeld voor het verwarmen (wel ingeschakeld voor legionella runs).
Als je inderdaad elke 55 minuten een defrost hebt, is er in die cyclus ook een minuut of 12-15 waarin je niet met de doel Ta verwarmt.
Dus wat je ziet is wel gebruikelijk hoor.
En hoewel je waarschijnlijk per defrost maar 400-500 Wh aan energie verliest, kun je effectief bijna een kwart van de tijd niet je CV water verwarmen. Als je WP bij deze omstandigheden een maximaal thermisch vermogen heeft van 6-7 kW blijft daar effectief gemiddeld over een defrost cyclus dus 4,5 tot net 5 kW van over.
En daarvoor trekt je WP op de pieken net na de defrost het maximale vermogen, wat ca. 2 kW is en met een COP van 3 dus je maximale productie van 6-7 kW oplevert.
Door 24/7 te draaien en gewoon de WP zijn werk te laten doen krijg je het beste resultaat.
Afhankelijk van het warmteverlies van je woning kan dat krap zijn.
Dit weer is het moeilijkst voor de techniek van de L/W warmtepomp.
Als voorbeeld de defrost wereld van mijn WP van vandaag. Vannacht zelfs elke 40 minuten, en pas rond 1400 uur even geen defrost. Het „gestuiter“ is net weer met grote stoomwolken begonnen.
:strip_exif()/f/image/OcQ0gHWS5dwkQjAB1xIVyb3A.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook de eerdere plaatjes die ik de afgelopen dagen heb geplaatst.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Sorry dat is totaal niet zo bedoeld. Waar het mij om ging: als we een bewering van een ander met stelligheid verwerpen dan moet dat wel goed onderbouwd zijn. Die warmtepomp draaide volgens de beschikbare informatie continu op vol vermogen zonder dat er ergens een pauze te zien was (in de info die nu beschikbaar was).Knowbody schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:36:
[...]
Je doet een beetje moeilijk naar mij de laatste tijd.
Prima hoor.
Ik wil me ook wel stilhouden.
Dus helemaal niks persoonlijks en ik waardeer jouw bijdragen zeer!
Wat ik bij mijzelf ook zie is dat ik eerst max vermogen draai, 6.8kW . Na een tijdje vriest de verdamper aardig dicht en hij draait dan op max vermogen maar met een cop van 2.. uiteindelijk draai ik dus ook een heletijd met maar een vermogen van 3.6 kW, dit zijn dan de laatste 15min ong.Ik vind het bij mijn unit wel echt tegen vallen hoeveel vermogen er daadwerkelijk over blijft rond deze temperaturen.
@DsbwouterDsbwouter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:55:
@Rien43 @EVfan
Wat ik bij mijzelf ook zie is dat ik eerst max vermogen draai, 6.8kW . Na een tijdje vriest de verdamper aardig dicht en hij draait dan op max vermogen maar met een cop van 2.. uiteindelijk draai ik dus ook een heletijd met maar een vermogen van 3.6 kW, dit zijn dan de laatste 15min ong.Ik vind het bij mijn unit wel echt tegen vallen hoeveel vermogen er daadwerkelijk over blijft rond deze temperaturen.
Dat zie je in mijn plaatje ook. Direct na de defrost is het opgenomen vermogen richting 4000W, bij een dT van 6,5C (equivalent aan 11.7 kW, dus maximum vermogen). Dus dan is de momentane COP maar net 3.
De WP probeert gewoon de verloren verwarmingstijd/vermogen in te halen.
Na enkele minuten (zie je niet in de lage resolutie HW plaatjes) daalt het opgenomen vermogen dan naar 2,5 2,7 kW (bij Tb van -1 tot 0 graden), dT 5-5,5C, en de COP loopt iets op tot 3,5.
Maar ik zie dat naarmate de verdamper verder dichtloopt het vermogen niet meer afnemen, maar de dT wel, dus de COP ook. En dan, stoom en weer een defrost, waarna het circus zich herhaalt.
Gewoon zoals het hoort hoor.
Je moet echt 24/7 verwarmen met voldoende hoge Ta, geen nachtverlaging etc. De effecten daarvan, afkoeling van huis/vloer kun je met dit weer vaak niet meer (snel/afdoende) compenseren.
Maar bij mij draait de compressor dus wel op dezelfde frequentie en het opgenomen vermogen ook.. dat is dan dus ook gewoon zo ongeveer het maximale wat die kan halen.
Precies hierom hamer ik er altijd op om het juiste vermogen warmtepomp te kiezen.Dsbwouter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:55:
@Rien43 @EVfan
Bij +8C is het makkelijk vertellen, die van mij heeft vermogen zat. Je kunt beter een iets lager vermogen nemen, etc, die adviezen hoor je veel op tweakers
Maar nu het weken heel vochtig is en ook vaak tegen de vorstgrens loop je ontzettend tegen de lamp met een te kleine warmtepomp.
Ik hoop dat dat die gebruikers ook wat duidelijker maakt.
Jaa maar vind dit wel een bijzondere. Ik zou het tot -5° toch zeker moeten kunnen redden. Mijn wp zou nog 5.4 kW kunnen leveren bij ta 40° en tb 2°. Bij -7° loopt dit nog op tot 6.3kW. Maar ik kom gewoon totaal niet in de buurt van die 5.4 kW en dat zorgt ervoor dat die er moeite mee heeft..
Dan is ie nie goe.Dsbwouter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:59:
@Technician-
Jaa maar vind dit wel een bijzondere. Ik zou het tot -5° toch zeker moeten kunnen redden. Mijn wp zou nog 5.4 kW kunnen leveren bij ta 40° en tb 2°. Bij -7° loopt dit nog op tot 6.3kW. Maar ik kom gewoon totaal niet in de buurt van die 5.4 kW en dat zorgt ervoor dat die er moeite mee heeft..
Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar is het inderdaad beter om 24/7 te draaien?EVfan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:44:
[...]
@Rien43 de toelichting van @SebastiaanPs is de spijker op z‘n kop.
Als je inderdaad elke 55 minuten een defrost hebt, is er in die cyclus ook een minuut of 12-15 waarin je niet met de doel Ta verwarmt.
Dus wat je ziet is wel gebruikelijk hoor.
En hoewel je waarschijnlijk per defrost maar 400-500 Wh aan energie verliest, kun je effectief bijna een kwart van de tijd niet je CV water verwarmen. Als je WP bij deze omstandigheden een maximaal thermisch vermogen heeft van 6-7 kW blijft daar effectief gemiddeld over een defrost cyclus dus 4,5 tot net 5 kW van over.
En daarvoor trekt je WP op de pieken net na de defrost het maximale vermogen, wat ca. 2 kW is en met een COP van 3 dus je maximale productie van 6-7 kW oplevert.
Door 24/7 te draaien en gewoon de WP zijn werk te laten doen krijg je het beste resultaat.
Afhankelijk van het warmteverlies van je woning kan dat krap zijn.
Dit weer is het moeilijkst voor de techniek van de L/W warmtepomp.
Als voorbeeld de defrost wereld van mijn WP van vandaag. Vannacht zelfs elke 40 minuten, en pas rond 1400 uur even geen defrost. Het „gestuiter“ is net weer met grote stoomwolken begonnen.![]()
[Afbeelding]
Zie ook de eerdere plaatjes die ik de afgelopen dagen heb geplaatst.
Ik zie extreem veel defrosts in de grafiek, dat zal vast het rendement niet ten goede komen. Het zijn ook evenveel defrosts als ik in één week heb
Wat voor COP heb je op zo'n dag volgens de Mitsubishi controller?
Nja hij kan het wel dat is ook te zien in het begin. Tikt bijna de 7kw aan dus koel/installatie technisch gaat er niks mis. Het verminderde vermogen wat Mitsubishi aangeeft bij 2° is gewoon nogal optimistisch. Althans bij mijn model.
@stin00stin00 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:07:
[...]
Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar is het inderdaad beter om 24/7 te draaien?
Ik zie extreem veel defrosts in de grafiek, dat zal vast het rendement niet ten goede komen. Het zijn ook evenveel defrosts als ik in één week hebHet verbruik lijkt ook fors, maar wellicht heb je een heel groot huis.
Wat voor COP heb je op zo'n dag volgens de Mitsubishi controller?
Ja groot huis, 950m3, met isolatie van 1991 status, alleen glas vervangen voor HR++. Alleen radiatoren, dus Ta, 32-37 graden, afhankelijk van Tb.
Warmteverlies is 375-400 W/K, dus bij 0 graden ca. 7-8 kW nodig. Die levert de WP ook, met een COP die nog wat hoger ligt dan het Databook, van bijna 4. Zie de tabellen van @Tomexergie , COP voor november en december was netjes in de middenmoot en volgens de trendlijn van de grafiek van @Tomexergie .
Verbruik is conform verwachting dus, heb bij 0 graden 24 maal 7-8 kWh thermische energie nodig, nu bij die 0 graden een COP van 3,5-4, dus verbruik 40-55 kWh, per dag.
Veel verbruik en veel defrosts? Ja, maar precies volgens de verwachting gegeven warmteverlies, afgifte systeem, en wat beter dan het Databook.
Vanwege die ruimtethermostaat die ergens werd genoemd kan dat in de voorgaande perdiode al mis zijn gegaan.SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:45:
[...]
...
Die warmtepomp draaide volgens de beschikbare informatie continu op vol vermogen zonder dat er ergens een pauze te zien was (in de info die nu beschikbaar was).
Met het huidige weer kun je dagen na-effect ervaren van een onjuist gekozen instelling of onhandig gemaakte keuze.
Met name als de warmtepomp eigenlijk precies juist bemeten is, moet het wel op de juiste manier gebruikt worden. En wat de juiste manier is daar zoeken we allemaal naar...
;-)
True…Knowbody schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:24:
[...]
Vanwege die ruimtethermostaat die ergens werd genoemd kan dat in de voorgaande perdiode al mis zijn gegaan.
Met het huidige weer kun je dagen na-effect ervaren van een onjuist gekozen instelling of onhandig gemaakte keuze.
Met name als de warmtepomp eigenlijk precies juist bemeten is, moet het wel op de juiste manier gebruikt worden. En wat de juiste manier is daar zoeken we allemaal naar...
;-)
Als je een krap (of net juist) bemeten warmtepomp hebt, ergens even achterloopt in de verwarming (door bijv nachtverlaging of een onhandige pauze) en het wordt daarna nog wat kouder, dan heb je kans dat je WP het niet meer kan inhalen.
Van 9.00 volop zon er in via pui van 9 meter.
Zelfs meet deel zonwering loopt de temperatuur op als en raket
Dus om 13.00 stopt de wp : thermostaat op noord ( 13 meter van de die pui) al 0,5 boven doel van 21, liep door tot 1,0 er boven
Nu nog steeds 21,5
Hele huis is doorgewarmd door de wtw
Wp gaat pas ergens in de nacht stoken.
@SebastiaanPsSebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:45:
[...]
Sorry dat is totaal niet zo bedoeld. Waar het mij om ging: als we een bewering van een ander met stelligheid verwerpen dan moet dat wel goed onderbouwd zijn. Die warmtepomp draaide volgens de beschikbare informatie continu op vol vermogen zonder dat er ergens een pauze te zien was (in de info die nu beschikbaar was).
Dus helemaal niks persoonlijks en ik waardeer jouw bijdragen zeer!
Ik heb ook als conclusie dat de WP van @Rien43 na een defrost op maximum vermogen draait, doet mijn WP ook. Maar die schakelt wel na enkele minuten terug tot een wat lager niveau (nu 8-9 kW).
Het lijkt dus alsof de WP van @Rien43 aan dat terugschakelen niet toekomt omdat de achterstand tov de ingestelde doelwaarden te groot is.
Dan kan de WP structureel te klein zijn, maar kan het niet zo zijn dat in de afgelopen dagen door bijvoorbeeld nachtverlaging, of anderszins perioden dat de WP op lager vermogen draaide, de vloer flink is afgekoeld en dat haal je met dit weer niet zo maar in. Eigen ervaring is dat een nachtverlaging van 1 graad bij Tb van 0-5 graden in een dag nauwelijks gecompenseerd kan worden.
Vooral ook, zo lees ik, omdat er geen verwarming is anders dan de bgg vloerverwarming, wat m.i. het warmtelek naar de verdieping fors kan verhogen.
Just my 2 cents.
Edit: zoals ook @Knowbody opmerkt dus.
Deze staat op hoofdbediening.SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:47:
[...]
Hmm goed punt.
@Rien43
Wat heb jij nu ingesteld als thermostaat?
Basisinstelling > instelling thermistor > selectie kamer sensor: staat het op th1 of op hoofdbediening?
Overigens kan ik bij mijn SUZ die codes wel uitlezen via informatie werking.
Missen gegevens:
1 wtw?
2. wat is er boven en hoe verwarm je dat
3. wat voor vloer heb je beneden?
4. Veel glas op zuid?
5 waar staat de thermostaat op in de controller: th1 of hoofd
6 servicemenu-> welke temperaturen 25/35?
Hier ook. Onze schuifpui werd vandaag gefixed waardoor de woonkamer tot 18 graden terug viel. De warmtepomp staat al hele dag aan en de dagstand qua verbruik al op bijna 40kWh.Wouterie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:36:
Hmm... De warmtepomp staat nu al ruim 30 minuten in 'Defrost' modus. Het wordt wel wat fris hier!
Update: Na 40 minuten kwam hij weer tot leven! Zo'n lange defrost heb ik niet eerder gezien.
Merk dat bij Tb van -1 het lastig opstoken terug is nar 21 graden. Blijft steken op 20,5 al voor enkele uren.
Ben eens benieuwd, welke stooklijn of caste Ta gebruiken jullie bij 0 graden of kouder?
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
Waar vind ik in het servicemenu die temperaturen?nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:43:
@Rien43
Missen gegevens:
1 wtw?
4. Veel glas op zuid?
5 waar staat de thermostaat op in de controller: th1 of hoofd
6 servicemenu-> welke temperaturen 25/35?
Hieronder nog wat foto's van instellingen.
:strip_exif()/f/image/lKxqeazNHHQHUPK7RzTY3V3M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PQJPrqklnuzAR4ogS1weNt3N.jpg?f=fotoalbum_large)
Excuus, ik had deze uitgebreide post van jou over het hoofd gezien. Ik kan de codes tot en met 100 helaas ook niet uitlezen.SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:37:
[...]
De warmtepomp geeft max vermogen en je haalt de ingestelde temperatuur (Ta en Tbinnen) niet.
Nu is het de vraag: (1) is je warmtepomp te klein, of (2) presteert je warmtepomp onder de maat, bijv door een tekort aan koudemiddel.
Enkele vragen:
1. Is dit je eerste stookseizoen? Zo niet, had je het de vorige winter wel altijd warm?
4. Wat zijn tijdens een stabiele run op hetzelfde moment de Ta, Tr, flow (code 540) en opgenomen vermogen (HomeWizard)?
Om te checken of er koudemiddel tekort is doe je het volgende. Je WP moet op hoog vermogen laten draaien, dus doe een force SWW run. Als de warmtepomp na bijv 20-30 min op hoog vermogen draait (compressor frequentie code 016 = bijv minimaal 65) dan moet je een aantal codes uitlezen:
Menu > service > informatie werking >
001 - amperage
004 - discharge temperature
005 - liquid pipe 1 temp th3
009 - Tbuiten
012 - Discharge superheat
016 - frequentie compressor
505 - refrigerant temp th2
506 - return temperature thw2
511 - flow water temp thw1
540 - flow
Als de persgastemperatuur en persgasoververhitting (=discharge superheat) te hoog zijn dan kan dat wijzen op een tekort aan koudemiddel.
@koevlaas2 @DutchWing @Technician-
Wat zijn normale waarden voor persgastemperatuur en persgas superheat tijdens force SWW, dus op hoog vermogen? En hangt dat nog af van bijv lengte koudemiddelleidingen?
Edit: persgastemperatuur toegevoegd.
Ik denk ook dat Mitsubishi Electric iets te optimistisch is. De grijs gearceerde velden in het databook zouden inclusief defrosts zijn. Mogelijke verklaringen:Dsbwouter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:21:
@Technician-
Nja hij kan het wel dat is ook te zien in het begin. Tikt bijna de 7kw aan dus koel/installatie technisch gaat er niks mis. Het verminderde vermogen wat Mitsubishi aangeeft bij 2° is gewoon nogal optimistisch. Althans bij mijn model.
(1) getest met lagere luchtvochtigheid of
(2) momentaan vermogen gebruikt ipv gemiddeld vermogen over langere periodes (inclusief defrosts)
(3) wel vermogen berekend over langere periodes maar de onttrokken warmte voor defrosts niet afgetrokken van de geproduceerde warmte (wat wel moet)?
Mitsu is niet de enige. Bij OpenEnergyMonitor in de UK hebben ze veel warmtepompen die worden gemonitord met MID gecertificeerde kWh en warmtemeters. Ze hebben daar wat experimenten gedaan om het max vermogen te testen bij een aantal warmtepompen. Dit heb ik recent ook in het algemene L/W warmtepomp topic gedeeld.
Wat ze hebben gedaan: bij koud weer in huizen met radiatoren een zeer hoge Ta instellen, warmtevraag creëren en gaan met die banaan urenlang. Daarna de gemiddelde thermische productie over een periode bekijken.
Deze tests kon ik vinden:
1. Deze Mitsubishi Electric split warmtepomp presteerde inclusief defrosts gemiddeld 7% onder de waarden in het databook (let op Mitsu databook waarden bij Tbuiten 2 graden zouden al inclusief defrosts moeten zijn).
2. Deze Vaillant Arotherm plus 5 kW presteerde inclusief defrosts gemiddeld 20% onder de waarden in het databook.
3. Deze Samsung 5 kW warmtepomp presteerde inclusief defrosts gemiddeld 10% boven de waarden in het databook (let op ook de waarden uit dit databook zijn al inclusief defrosts).
Als er hier Mitsubishi Electric eigenaren zijn met radiatoren of hele huis vloerverwarming, dan kan je een periode (bijv 6 uur lang?) een hoge Ta instellen en warmtevraag creëren zodat je WP maximaal gaat draaien urenlang. En na die periode het gemiddelde thermische vermogen uit je Grafana oid trekken. Dan hebben we nog wat meer data.
Bij mij kan het niet want dan krijg ik te heet water onder mijn PVC vloer.
Menu > service > inbedrijfstelling WizardRien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:51:
[...]
Excuus, ik had deze uitgebreide post van jou over het hoofd gezien. Ik kan de codes tot en met 100 helaas ook niet uitlezen.
Hier nog eens de vragen:
4. Wat zijn tijdens een stabiele run op hetzelfde moment de Ta, Tr, flow ( inbedrijfstelling wizard) en opgenomen vermogen (HomeWizard)?
Edit: en waar hangt je controller?
@anderen : kan die controller als thermostaat functioneren bij WAR of vaste Ta, als je dat zo instelt bij de basisinstelling? Ik weet het niet.
[ Voor 12% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-01-2025 20:00 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Gelukkig niet altijd! We hebben een regendouche en als de warmtepomp flink aan het werk moet voor warm water dan wil het daarna wel eens een uur duren eer de boel weer uit defrost is. Dus na de SWW sessie. Vandaag is het zaterdag, dus er wordt flink gebruik van gemaakt en ja, dan gaat het niet zo soepel. Om op temperatuur te komen moet de warmtepomp weer flink stoken dus krijg je een soort vicieuze cirkel.xoror schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:59:
@Wouterie lees ik het goed dat een defrost een uur duurt bij jou?! dat kan toch niet kloppen ?
een defrost kost ongeveer 5-8mins. Tel je niet de sww run niet bij oid? die kan wel een uurtje duren.Wouterie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:04:
[...]
Gelukkig niet altijd! We hebben een regendouche en als de warmtepomp flink aan het werk moet voor warm water dan wil het daarna wel eens een uur duren eer de boel weer uit defrost is. Dus na de SWW sessie. Vandaag is het zaterdag, dus er wordt flink gebruik van gemaakt en ja, dan gaat het niet zo soepel. Om op temperatuur te komen moet de warmtepomp weer flink stoken dus krijg je een soort vicieuze cirkel.
1. Dit is het eerste echte stookseizoen in het huisSebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:58:
[...]
Menu > service > inbedrijfstelling Wizard
Hier nog eens de vragen:
4. Wat zijn tijdens een stabiele run op hetzelfde moment de Ta, Tr, flow ( inbedrijfstelling wizard) en opgenomen vermogen (HomeWizard)?
Edit: en waar hangt je controller?
@anderen : kan die controller als thermostaat functioneren bij WAR of vaste Ta, als je dat zo instelt bij de basisinstelling? Ik weet het niet.
2. Moet ik nakijken
3. De SWW runs lijken goed te gaan. Nog niet op cijfers gebaseerd. Moet ik ook nakijken.
4. Hieronder enkele foto's. Om 18 uur bij een ogenschijnlijk stabiele run was het opgenomen vermogen 2kw.
Mijn controller hangt in de schuur, in de warmtepomp. De netatmo staat in de keuken. De lengte vanaf de warmtepomp tot aan andere kant van het huis is zo'n 16 meter.
:strip_exif()/f/image/WaeJjvqCWFdLEDCfLY46A2pZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5GvqOzwb87g5SN75hNDNnio2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/apUY5DxPWBrb9Ry0OHO6Nob6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eTb12V952k4bBcBDpwFzMe27.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvullende vraag; in de ondertekende opdracht met de installateur staat dat een extra circulatiepomp geïnstalleerd zou worden. Dit is niet gedaan. Is het raadzaam om dit sowieso alsnog te laten doen of is het onzin plaat de WP al een dergelijke pomp aan boord heeft?
[ Voor 6% gewijzigd door Rien43 op 11-01-2025 20:11 ]
Bij mijn weten niet. Vorige winter had ik geen thermostaat en moest ik het op schema laten verwarmen.SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:58:
[...]
Bij vaste Ta en WAR bleef het altijd aan
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
:strip_exif()/f/image/6fxDipleeNgruocdRngFH6bo.jpg?f=fotoalbum_large)
TH1A zou toch de doeltemperatuur van de netatmo? Die staat nu ook op 22 graden, terwijl op de netatmo 20 graden is ingesteld.
[ Voor 13% gewijzigd door Rien43 op 11-01-2025 20:17 ]
Over de plaatjes: om 17:55u bereken ik een thermisch vermogen van 6.3 kW, dus dat is prima voor een SUZ-SWM60VA. 18/60 * 4.2 * 5 =6.3.Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:09:
[...]
1. Dit is het eerste echte stookseizoen in het huis
2. Moet ik nakijken
3. De SWW runs lijken goed te gaan. Nog niet op cijfers gebaseerd. Moet ik ook nakijken.
4. Hieronder enkele foto's. Om 18 uur bij een ogenschijnlijk stabiele run was het opgenomen vermogen 2kw.
Mijn controller hangt in de schuur, in de warmtepomp. De netatmo staat in de keuken. De lengte vanaf de warmtepomp tot aan andere kant van het huis is zo'n 16 meter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aanvullende vraag; in de ondertekende opdracht met de installateur staat dat een extra circulatiepomp geïnstalleerd zou worden. Dit is niet gedaan. Is het raadzaam om dit sowieso alsnog te laten doen of is het onzin plaat de WP al een dergelijke pomp aan boord heeft?
Wordt het nu wel warm binnen? Binnentemp setpoint bereikt?
Later om 19:30u, dan is dT 0 gr maar je waterpomp draait wel lijkt het? Wat gebeurde er toen, weet je dat?
Heb je ook nog een screenshot van HomeWizard gisteren hele dag en vandaag hele dag?
Over de thermostaat: je hebt een Netatmo maar volgens de controller heb je de controller ingesteld als thermostaat… Werkte het wel? Reageerde de warmtepomp qua warmtevraag op jouw controller of op de Netatmo?
Wat betreft de vraag over de extra circulatiepomp: waar zou die moeten komen dan?
De meesten hier hebben geen parallel buffervat en hebben alleen de ingebouwde pomp van de binnen unit.
Het argument wat hier vaak gedeeld wordt om kleiner te gaan is vanwege laag vermogen kunnen draaien en pendelen te voorkomen.Technician- schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:41:
[...]
Precies hierom hamer ik er altijd op om het juiste vermogen warmtepomp te kiezen.
Bij +8C is het makkelijk vertellen, die van mij heeft vermogen zat. Je kunt beter een iets lager vermogen nemen, etc, die adviezen hoor je veel op tweakers
Maar nu het weken heel vochtig is en ook vaak tegen de vorstgrens loop je ontzettend tegen de lamp met een te kleine warmtepomp.
Ik hoop dat dat die gebruikers ook wat duidelijker maakt.
Ik vraag mij alleen af hoe groot dit voordeel is.
Met een nieuwbouw kun je vaak ook in de +8 temperaturen kiezen voor nachtverlaging. Als je dan teveel minimum vermogen hebt, dan doe je toch gewoon kortere run?
Nadeel van kleinere pomp is minder vermogen maar ook kleinere condensor dus meer last van defrost (toch?).
En dan heb ik het niet eens over comfort. Ik zou met alle liefde bv 500kwh duurder uit zijn per jaar als ik een pomp met meer marge zou hebben om extremen of een “foutje” op te vangen.
Ik vraag mij alleen sterk af of bv een suz60 of suz80 voor meer (of minder) stroomverbruik zou zorgen tov dezelfde energieopbrengst.
Bij de delta T van 0 weet ik niet precies wat ie deed.SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:19:
[...]
Over de plaatjes: om 17:55u bereken ik een thermisch vermogen van 6.3 kW, dus dat is prima voor een SUZ-SWM60VA. 18/60 * 4.2 * 5 =6.3.
Wordt het nu wel warm binnen? Binnentemp setpoint bereikt?
Later om 19:30u, dan is dT 0 gr maar je waterpomp draait wel lijkt het? Wat gebeurde er toen, weet je dat?
Heb je ook nog een screenshot van HomeWizard gisteren hele dag en vandaag hele dag?
Over de thermostaat: je hebt een Netatmo maar volgens de controller heb je de controller ingesteld als thermostaat… Werkte het wel? Reageerde de warmtepomp qua warmtevraag op jouw controller of op de Netatmo?
Wat betreft de vraag over de extra circulatiepomp: waar zou die moeten komen dan?
De meesten hier hebben geen parallel buffervat en hebben alleen de ingebouwde pomp van de binnen unit.
De warmtepomp schakelt wel correct op de netatmo.
Ik heb ook geen extra buffervat.
Onderstaande temperaturen vind ik wel opvallend sinds ik een vaste aanvoertemperatuur heb insteld van 31 graden. De THW1 en THW2 heb en toch enkel met vvw te maken en niet met SWW? Hoe kan het dan dat de Ta en Tr in 1x zo hoog zijn?
:strip_exif()/f/image/pIIVskuXIlC4NN040CwMYEhN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SzLkVoBMFZC9KeD1Zl7QbJIm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e3JfcyOEwZepSeOwGYpa5R0y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Rien43 op 11-01-2025 20:42 ]
Nee, de compressor staat echt stil tijdens dat uur. Ik dacht eerst dat het door de thermostaat kwam, maar de status is Defrost. Dus ja, dan doet hij dat dus blijkbaar.xoror schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:09:
[...]
een defrost kost ongeveer 5-8mins. Tel je niet de sww run niet bij oid? die kan wel een uurtje duren.
Ik hoop echt dat het niet een uur aan het defrosten is. Een defrost duurt maar iets van 8 minuten hoor.Wouterie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:04:
[...]
Gelukkig niet altijd! We hebben een regendouche en als de warmtepomp flink aan het werk moet voor warm water dan wil het daarna wel eens een uur duren eer de boel weer uit defrost is. Dus na de SWW sessie. Vandaag is het zaterdag, dus er wordt flink gebruik van gemaakt en ja, dan gaat het niet zo soepel. Om op temperatuur te komen moet de warmtepomp weer flink stoken dus krijg je een soort vicieuze cirkel.
Hieronder zie je hoe het zou moeten werken. Een keer ene defrost in het begin omdat het even harder moet werken. Daarna warmt het gewoon SWW op. Dat werkt (bij ons ) ook gewoon terwijl bad gevuld wordt.
/f/image/0B1J7ELoDsEsxi0ac02jYyQe.png?f=fotoalbum_large)
Een te groot gekozen warmtepomp geeft een hogere benodigde Ta om pendelen te voorkomen.
Ook hierover weer een interessante analyse van OpenEneryMonitor: een correlatie tussen de oversizing factor en COP.
https://community.openene...izing-data-analysis/25971
Dus te groot is ook weer niet goed.
I knowSebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:32:
@laurens0619
Een te groot gekozen warmtepomp geeft een hogere benodigde Ta om pendelen te voorkomen.
Ook hierover weer een interessante analyse van OpenEneryMonitor: een correlatie tussen de oversizing factor en COP.
https://community.openene...izing-data-analysis/25971
Dus te groot is ook weer niet goed.
Kijk het liefst heb je de perfecte warmtepomp maar dat is lastig. Ik snap het nadeel van te groot (pendelen) maar dat kun je met nachtverlaging al beetje oplossen. Tegelijk blijft nadeel
Maar ik zie ook de defrost impact van te klein.ik weet iedereen heeft last van defrost maar ik begrijp dat je hier met kleine condensor op hoog vermogen wel meer last van hebt (?)
Ik vraag mij af, met Nederlands klimaat, hoe die verhouding is.
Significant te groot of te klein is nooit goed. Mijn pomp is imho net te klein, als het koud is. Als het medium is rond de 8 geniet ik van het voordeel dat die op laag vermogen kan.
Groter zou mij minimaal vermogen nadeel geven maar is dat kleiner of groter dan eventuele winst door minder defrostst?
[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 20:47 ]
Een SWW runRien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:26:
Onderstaande temperaturen vind ik wel opvallend sinds ik een vaste aanvoertemperatuur heb insteld van 31 graden. De THW1 en THW2 heb en toch enkel met vvw te maken en niet met SWW? Hoe kan het dan dat de Ta en Tr in 1x zo hoog zijn?
Klopt wat je zegt.laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:25:
[...]
Het argument wat hier vaak gedeeld wordt om kleiner te gaan is vanwege laag vermogen kunnen draaien en pendelen te voorkomen.
Ik vraag mij alleen af hoe groot dit voordeel is.
Met een nieuwbouw kun je vaak ook in de +8 temperaturen kiezen voor nachtverlaging. Als je dan teveel minimum vermogen hebt, dan doe je toch gewoon kortere run?
Nadeel van kleinere pomp is minder vermogen maar ook kleinere condensor dus meer last van defrost (toch?).
En dan heb ik het niet eens over comfort. Ik zou met alle liefde bv 500kwh duurder uit zijn per jaar als ik een pomp met meer marge zou hebben om extremen of een “foutje” op te vangen.
Ik vraag mij alleen sterk af of bv een suz60 of suz80 voor meer (of minder) stroomverbruik zou zorgen tov dezelfde energieopbrengst.
En zeker nu, als je een grote WP hebt die zeg maar 60% vermogen draait dan heeft die een relatief te grote verdamper die dus langer kan “aangroeien” met ijs voor de defrost.
Veel te groot is niet goed maar te klein dat wordt een defrost festijn met steeds meer zakkende Ta en dat is niet prettig.
temperaturen : servicemenu -> bedieningsinstellingen - > verwarmingsbedrijf -> voorlooptemperaturen
Wat staat daar
Thermostaat: Basisinstelling > instelling thermistor > selectie kamer sensor: staat het op th1 of op hoofdbediening?
[ Voor 20% gewijzigd door nessio op 11-01-2025 20:56 ]
23/35 graden. Ik heb de WP nu op een vaste aanvoertemperatuur gezet.nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:52:
@Rien43 Die th1a is NIET de netatmo Op de hoofdcontroller heb je de hoofdcontroller als thermostaat ingesteld.
temperaturen : servicemenu -> bedieningsinstellingen - > verwarmingsbedrijf -> voorlooptemperaturen
Wat staat daar
Ok, maar klopt het dat de WP niets meer doet met de temp sensor van de hoofdcontroller? In mijn beleving schakelt netatmo met een relais de wp aan en zal het vvw water worden verwarmd tot aan de ingestelde vaste aanvoertemperatuur.
[ Voor 22% gewijzigd door Rien43 op 11-01-2025 20:58 ]
Hoofdbedieningnessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:57:
@Rien43 Thermostaatinstelling
Temperaturen 23/35 is goed
Hoofdbediening is de controller en die heb je als thermosaat benoemt!
[ Voor 36% gewijzigd door nessio op 11-01-2025 21:06 ]
Eerder gaf TH1 een foutmelding in de controller. Volgens mij doet de warmtepomp ook niets met de kamer sensor wanneer ik de netatmo heb aangesloten op in1. Dan zorgt de netatmo gewoonweg voor het aan en uitschakelen op het juiste moment. Of klopt deze beredenering niet?nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:00:
Volgens mij moet ie op TH1 staan dan pas reageert ie op de Netatmo
Hoofdbediening is de controller en die heb je als thermosaat benoemt!
Wanneer ik de kamer sensor nu op TH1 instel zie ik bij het uitlezen van de thermistors bij TH1A -39 graden staan.
De WP heeft altijd goed geschakeld op de netatmo, dus ik verwacht niet dat hier de oorzaak ligt.
:strip_exif()/f/image/lgb0B9LbPxEsahp99f18ng14.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Rien43 op 11-01-2025 21:14 ]
/f/image/yPREkhZGLAXYDD5VL6P5JUZI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vuIU2DAGKRGauDKAWn7vGrfW.png?f=fotoalbum_large)
Netatmo dekundige gevraagd: hoe goed aan te sluiten en hoofdcontroller in te stellen?
Ik heb nml de ME Par50 als thermostaat en stook op ruimteregeling (huisje op hoofdcontroller).
Is misschien niet zo zuinig maar wel comfortabel.
ps welke icon is het? https://library.mitsubish...troller_User_Guide#page-1
[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 11-01-2025 21:20 ]
Missen gegevens:
1 wtw?
4. Veel glas op zuid?
Ah, Melcloud geeft status defrost, maar de sensor geeft aan Stand-by. Dat zie ik ook op de display: alles staat op pauze en geen extra iconen. Behalve dat de SD kaart blijkbaar niet goed is.xoror schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:17:
@Wouterie Als het defrost icon is, dan functioneert er iets niet (goed) bij jou, kan geen uur duren. Zoek eens in handleiding welk icoon je ziet tijdens die dip?
ps welke icon is het? https://library.mitsubish...troller_User_Guide#page-1
Misschien geen expert, maar toch.nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:16:
@Rien43 Foutmelding, geen idee - >
Netatmo dekundige gevraagd: hoe goed aan te sluiten en hoofdcontroller in te stellen?
Ik heb nml de ME Par50 als thermostaat en stook op ruimteregeling (huisje op hoofdcontroller).
Is misschien niet zo zuinig maar wel comfortabel.
Ik zie geen problemen.
Thermistor staat hetzelfde.
Netatmo staat op IN1
WAR en vaste Ta werkt goed en hij schakelt op tijd uit.
Een dipswitch moet goed staan zodat het niet op draadloze thermostaat staat. Moet je even op mij zoeken naar vragen die ik over Netatmo aansluiten had.
Kent melcloud die status wel? Heb ik nog nooit gezien. Alleen in melpump maat die is geloof ik beredeneert obv ta die onder tr duiktWouterie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:28:
[...]
Ah, Melcloud geeft status defrost, maar de sensor geeft aan Stand-by. Dat zie ik ook op de display: alles staat op pauze en geen extra iconen. Behalve dat de SD kaart blijkbaar niet goed is.
Maar laat je dan de netatmo 24/7 op 20gr staan?
Of draai die in de nacht terug?
Want hoe laag is die tempertuur dan als je kijkt voor 9 uur?
Het heet iets van vriesbescherming als ik het me goed herinner.laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:37:
[...]
Kent melcloud die status wel? Heb ik nog nooit gezien. Alleen in melpump maat die is geloof ik beredeneert obv ta die onder tr duikt
Alleen als je info uitleest uit deviceinfo kun je dat zien, maar dan moet je een script gebruiken.
Misschien wordt HA bedoeld? Die leest het ook uit.
Ah toch anti vries.Wouterie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:40:
[...]
Het heet iets van vriesbescherming als ik het me goed herinner.
Die kun je uitzetten als je geen monoblock hebt.
Staat standaard aan, maar is nutteloos. Zie TS hoe je het uitzet.
De gehele dag staat de doeltemperatuur op 20 graden. S ochtends is de kamertemperatuur tussen 19,4 en 19,8 graden.nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:40:
@Rien43 Je problem was : doeltemperatuur wordt pas om 9 uur gehaald.
Maar laat je dan de netatmo 24/7 op 20gr staan?
Of draai die in de nacht terug?
Want hoe laag is die tempertuur dan als je kijkt voor 9 uur?
Ah thnx dan is dat de reden dat melpump hem wel zietgr8-jen schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:43:
Ja, Melcloud weet het wanneer defrost er is. Maar het wordt niet in de schermpjes getoond.
Alleen als je info uitleest uit deviceinfo kun je dat zien, maar dan moet je een script gebruiken.
Misschien wordt HA bedoeld? Die leest het ook uit.
Voel mij beetje nep tweaker maar na ff rommelen in homeassistant toch maar voor melpump betaald. Is toch wel erg makkelijk en compleet overzicht
Zet m gewoon op 20,5 dan zal het in de ochtend wel rond de 20 zijn
Later ook aan te passen
Overigens houdt mijn par50 de temperatuur strak op de ingestelde doeltemperatuur met RR
[ Voor 57% gewijzigd door nessio op 11-01-2025 21:53 ]
De defrost runs worden momenteel zo vaak uitgevoerd dat deze ogenschijnlijk zorgen dat de ingestelde aanvoertemperatuur niet wordt gehaald.nessio schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:52:
Dus schommelt te temperatuur wat.
Overigens houdt mijn par50 de temperatuur strak op de ingestelde doeltemperatuur met RR
Ruimteregeling is voor mij momenteel geen optie omdat de netatmo een aan uit schakelaar is. Dit betekent dat ie geen temperatuur doorgeeft aan de WP.
Ik heb m'n doeltemperatuur nu op 21 graden ingesteld. Hopelijk bereikt ie na een paar dagen hiermee een hogere retourtemperatuur en kan de warmtepomp ook een hogere aanvoertemperatuur bereiken.
[ Voor 15% gewijzigd door Rien43 op 11-01-2025 22:06 ]
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero