Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:03:
[...]

De defrost runs worden momenteel zo vaak uitgevoerd dat deze ogenschijnlijk zorgen dat de ingestelde aanvoertemperatuur niet wordt gehaald.

Ruimteregeling is voor mij momenteel geen optie omdat de netatmo een aan uit schakelaar is. Dit betekent dat ie geen temperatuur doorgeeft aan de WP.

Ik heb m'n doeltemperatuur nu op 21 graden ingesteld. Hopelijk bereikt ie na een paar dagen hiermee een hogere retourtemperatuur en kan de warmtepomp ook een hogere aanvoertemperatuur bereiken.
Paar dagen? Je hebt morgen nog en dan wordt het 0 tot -4, ben benieuwd naar wat die gaat doen hier.

Ik gooi hem morgen op 21. Want met Ta van 28 hou ik het nu redelijk stabiel op bijna 20c, (19.7). Maar klimmen boven de 20c, nope.

Of ik ga maandag naar werk ipv thuisblijven... wel zielig voor de katten 🥶

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:28
@Rien43

Ik denk dat je 1 samenhangende post moet doen met wat je waar hebt aangesloten en hoe je dipswitch staat en wat er in de handleiding staat bij die instelling.

De Netatmo zou gewoon goed moeten werken.
Ik en anderen hebben geen problemen ermee.

Volgens mij heb je Melcloud en HA. Laat plaatjes zien, misschien halen wij er wat uit.

Misschien werkt het bij jou anders omdat je 1 verdieping hebt die verwarmd, bij mij doet het op alle 3 een beetje.
Misschien moet je jouw huis op temperatuur krijgen en werkt het daarna.
Mijn glazen bol is stuk dus ik en anderen kunnen nu niet meer zeggen denk ik.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Bschnitz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:23:
[...]

Paar dagen? Je hebt morgen nog en dan wordt het 0 tot -4, ben benieuwd naar wat die gaat doen hier.

Ik gooi hem morgen op 21. Want met Ta van 28 hou ik het nu redelijk stabiel op bijna 20c, (19.7). Maar klimmen boven de 20c, nope.

Dan zet je het toch op WAR?

Ik heb een test gedaan afgelopen nacht en met 0 graden hield ik het in de woonkamer de hele nacht strak op 22,8. Ta zat op 28,5.

Als je frequentie nog niet op 100 procent zit niet hij het redden toch?

Edit: ik zat op 4kW, met die uurlijkse defrost in de nacht gaat er 25% vanaf, dus 3kW om het op temperatuur te houden.

Dat kan jouw WP toch ook in jouw huis? Die verschilt niet veel.

[ Voor 12% gewijzigd door gr8-jen op 11-01-2025 22:38 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:23:
[...]

Verbaast me wel met jouw 150 m2 huis met A++++ en een SUZ-SWM80VA. Als je het nu niet warm krijgt dan staat je vaste Ta niet hoog genoeg. Zoals @gr8-jen zegt WAR van maken en stooklijn optimaliseren zodat je het setpoint binnen wel haalt. Voor je katten. ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:54
gr8-jen schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:30:
@Rien43

Ik denk dat je 1 samenhangende post moet doen met wat je waar hebt aangesloten en hoe je dipswitch staat en wat er in de handleiding staat bij die instelling.

De Netatmo zou gewoon goed moeten werken.
Ik en anderen hebben geen problemen ermee.

Volgens mij heb je Melcloud en HA. Laat plaatjes zien, misschien halen wij er wat uit.

Misschien werkt het bij jou anders omdat je 1 verdieping hebt die verwarmd, bij mij doet het op alle 3 een beetje.
Misschien moet je jouw huis op temperatuur krijgen en werkt het daarna.
Mijn glazen bol is stuk dus ik en anderen kunnen nu niet meer zeggen denk ik.
Begrijp ik helemaal. Het is voor mij complexe materie, vandaar ook de chaotische berichten. Ik zal morgen een volledige post maken.

Overigens, in de beng berekening is rekening gehouden met een 5kw warmtepomp. Conform deze berekening zou de ecodan 6-7 kw voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:45
Tot morgen. Ga snurken. Huis nog steeds 21,5. Dus wp start voorlopig niet

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
gr8-jen schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Dan zet je het toch op WAR?

Ik heb een test gedaan afgelopen nacht en met 0 graden hield ik het in de woonkamer de hele nacht strak op 22,8. Ta zat op 28,5.

Als je frequentie nog niet op 100 procent zit niet hij het redden toch?

Edit: ik zat op 4kW, met die uurlijkse defrost in de nacht gaat er 25% vanaf, dus 3kW om het op temperatuur te houden.

Dat kan jouw WP toch ook in jouw huis? Die verschilt niet veel.
Yea, ik denk dat die stille modus dus nu aan het limiteren is qua frequentie en vermogen.

Als ik het vergelijk met jou, jij houd warmte ook vast met 3kW en hoger zie ik hem niet gaan.

Maar met die prijzen van morgen durf ik hem ook niet eraf te halen, 💸💸💸.

Gooi de WAR wel omhoog van 27 tot 31 en van binnen van 20 naar 21. Denk dat dit genoeg moet zijn voor die laatste vriesdag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:31
Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Bij de delta T van 0 weet ik niet precies wat ie deed.

De warmtepomp schakelt wel correct op de netatmo.

Ik heb ook geen extra buffervat.

Onderstaande temperaturen vind ik wel opvallend sinds ik een vaste aanvoertemperatuur heb insteld van 31 graden. De THW1 en THW2 heb en toch enkel met vvw te maken en niet met SWW? Hoe kan het dan dat de Ta en Tr in 1x zo hoog zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Rien43
Als de compressor even stopt bij Tb onder de 5 graden blijft de waterpomp wel draaien en is dT al vrij snel 0 graden. Weet niet waarom de compressor stopt, misschien een defrost.
Zie ook het dT verloop tijdens een defrost dat ik eerder gepost heb.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb de realtime teller gevonden (1 decimaal) voor energy verbruik van de ecodans (FTC6+). Ik heb deze in mijn esp32 impl toegevoegd, het is dan een reguliere energy sensor die increased zoals een reguliere meter. Je kan dan 'realtime' meekijken naar het verbruik volgens de wp. (normaal post ik geen updates hier, maar dit is wel een bijzondere en helpt ons dingen beter begrijpen)

Het is een total increasing, dus je krijgt het totale verbruik te zien volgens de WP. Maar hij wrapped wel vrij snel (6553.5 kWh), maar goed bruikbaar

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 12-01-2025 01:42 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Misschien maar de echte oplossing zou zijn als mijn pomp groter zou zijn. Hij is simpelweg te klein voor mn woning. Afgelopen 9 uur vol gas en inmiddels ta/tr op 26.5/22. We komen er wel :)

Beste is in mijn situatie om hem, kunstmatig, door te laten draaien red die het prima. Niet ideaal maar
die tactiek voel ik meer voor dan de discussie met de bouwer opzoeken ;)
Als je kan onderbouwen dat je warmtepomp niet klopt met het warmteverlies bij de bouwer, ben je zo klaar hoor met die discussie ;).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Rien43 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Begrijp ik helemaal. Het is voor mij complexe materie, vandaar ook de chaotische berichten. Ik zal morgen een volledige post maken.

Overigens, in de beng berekening is rekening gehouden met een 5kw warmtepomp. Conform deze berekening zou de ecodan 6-7 kw voldoende moeten zijn.
Het is ook gedoe en minstens de helft had je niet te hoeven corrigeren als het bij installatie goed ging.

Ik bedacht nog dat je in de app de polariteit kan omdraaien. Dat zou de manier moeten zijn om van en naar koelen te schakelen. Misschien verhelpt dat iets van je problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45
Help ik zit zonder vloerverwarming.

Kwam gisteravond thuis, 18 graden binnen, SWW 12 graden, groen lampje op (en hele) themostaat stond uit.
Ecodan via ESP home gerest. Thermostaat display werkte weer, temp binnen ging van 18 naar 18.5, maar zag compressor niet draaien. SWW run getriggered en die lieip wel op van 12 naar 33, etc. toen naar bed gegaan.

Deze ochtend was SWW 53.5 graden, echter Thermostaat stond weer uit en binnen temp blijkt 16.5 graden.
Tijdens SWW run heeft compressor gewerkt echter ondanks dat ESP home (HA) wel aangeeft dat er binnen verwarmt wordt draaid de compressor niet en blijft de vloer koud. Ik zag in HA de error code E1 10452. Waterdruk, dus die van 1.6 bar naar 2 bar gebracht en ontlucht. Ook valt mijn in de HA history op dat server control aanstaat, iets dat nooit heeft aangestaan, daar heb ik hier een vraag over open staan: The Source in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Zojuist ESP een reset gegeven, server control uitgezet (weet niet wat het doet). Hij ging helaas eerst een SWW run doen voor een paar graden, nu afwachten wat de vloerverwarming doet.

Gister rond de middag toen volgens de log de verwarming stopt is er ook een doos op de vloerverwarmings verdeler gevallen. Echter zie ik niet iets dat daar mis kan zijn en er is niets kapot maar in de kou wil ik niets uitsluiten :)

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 11:30

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Wanneer er storingen zijn dan moet je die oplossen of laten oplossen. Soms kun je met andere instellingen het risico een beetje temperen maar uiteindelijk los je daar niet een kapot of vervuild onderdeel mee op.
Ik werk zelf via de controller op de unit zelf. Dat geeft een betrouwbaarder weergave van de storingen. Je kunt dan ook beperkt zien wanneer die zich voordoen. Via het SD slot kan ik de installatie beter uitlezen en via een tool van Mitsubishi kun je dan een veel uitgebreider foutenoverzicht zien en precies bekijken wanneer de fout ontstond en wat de installatie toen aan het doen was. Ik heb geen ervaring met uitlezen via ESP Home en of dat net zo uitgebreid is.
In jou geval van een drukstoring terwijl er wel voldoende druk is lijkt het mij een sensorprobleem. Kwestie van schoonmaken of vervangen.
The Source schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:23:

Kwam gisteravond thuis, 18 graden binnen, SWW 12 graden, groen lampje op (en hele) themostaat stond uit.
Ecodan via ESP home gerest. Thermostaat display werkte weer, temp binnen ging van 18 naar 18.5, maar zag compressor niet draaien. SWW run getriggered en die lieip wel op van 12 naar 33, etc. toen naar bed gegaan.

Deze ochtend was SWW 53.5 graden, echter Thermostaat stond weer uit en binnen temp blijkt 16.5 graden.
Tijdens SWW run heeft compressor gewerkt echter ondanks dat ESP home (HA) wel aangeeft dat er binnen verwarmt wordt draaid de compressor niet en blijft de vloer koud. Ik zag in HA de error code E1 10452. Waterdruk, dus die van 1.6 bar naar 2 bar gebracht en ontlucht. Ook valt mijn in de HA history op dat server control aanstaat, iets dat nooit heeft aangestaan, daar heb ik hier een vraag over open staan: The Source in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Zojuist ESP een reset gegeven, server control uitgezet (weet niet wat het doet). Hij ging helaas eerst een SWW run doen voor een paar graden, nu afwachten wat de vloerverwarming doet.

Gister rond de middag toen volgens de log de verwarming stopt is er ook een doos op de vloerverwarmings verdeler gevallen. Echter zie ik niet iets dat daar mis kan zijn en er is niets kapot maar in de kou wil ik niets uitsluiten :)

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@The Source server control gaat niet uit zichzelf aan, dus iets heeft dat getriggerd. Maar als SVC aan staat werkt alles normaal. Pas als je prohibit verwarmen aan zet blokkeert hij pas verwarmen. Bij twijfel kan je esp uithalen, maar dat is niet het probleem. Even laatste versie updaten van esp, in de oude werd error code niet altijd goed uitgelezen

Kan je error code op ftc scherm checken? E1 duidt op lege batterij. En dat verklaart waarom je remote thermostat uitstond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:43:
Ik heb de realtime teller gevonden (1 decimaal) voor energy verbruik van de ecodans (FTC6+). Ik heb deze in mijn esp32 impl toegevoegd, het is dan een reguliere energy sensor die increased zoals een reguliere meter. Je kan dan 'realtime' meekijken naar het verbruik volgens de wp. (normaal post ik geen updates hier, maar dit is wel een bijzondere en helpt ons dingen beter begrijpen)

Het is een total increasing, dus je krijgt het totale verbruik te zien volgens de WP. Maar hij wrapped wel vrij snel (6553.5 kWh), maar goed bruikbaar
Heel mooi, maar wil je die info in het juiste topic posten?
Volgens mij is dat
Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266)
of deze
Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Dan houden we de info mooi bij elkaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Bschnitz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:08:
[...]

Yea, ik denk dat die stille modus dus nu aan het limiteren is qua frequentie en vermogen.

Als ik het vergelijk met jou, jij houd warmte ook vast met 3kW en hoger zie ik hem niet gaan.

Maar met die prijzen van morgen durf ik hem ook niet eraf te halen, 💸💸💸.

Gooi de WAR wel omhoog van 27 tot 31 en van binnen van 20 naar 21. Denk dat dit genoeg moet zijn voor die laatste vriesdag.
Gisteren om 22:00 ging het in nacht verlaging met 22.9 graden .
Het was 2 en later 3 graden .
Om 5:30 ging het aan met Ta van 29 omdat het 22.4 was in de woonkamer .
Ik heb een Dt van 3, in het begin even 4.

Op dit moment is het 22.6 dus mogelijk om zo op te warmen.

Door de lage Ta heb ik wel weinig defrosts, 2 in het begin en nu al een hele tijd niet. De tegels zijn wel nat, dus het is nog vochtig genoeg.

Ik denk dat je de stille modus beter uit kan zetten, je zou er geen last van moeten hebben want ik zit op een frequentie van 59 in het begin en dat is al verder gezakt

Met plaatjes:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBL15aoZuMTUqW_-Ei5sz_pURhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UQhn0y09i419KKuUQYfFHhJk.png?f=fotoalbum_large

Kijken of de COP nu hoger is dan die 4 van gisteren :)

[ Voor 15% gewijzigd door gr8-jen op 12-01-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand tips?
Ja. Het is hier al een aantal keer voorgekomen dat dergelijke storingen door zelfgeschreven automatiseringstooltjes komen.
Vooral het feit dat je blijkbaar iets als "server control" je WP laat besturen terwijl je geen idee hebt wat dat doet, laat bij mij alle alarmbellen afgaan.

En die druk van 1.6 bar is geen probleem. Hier staat de druk vaak maar op 1 bar, en dan doet de WP het nog prima.

Dus even terug naar de basis.
Trek de connector van de CN105 plug af en zet gewoon je WP aan. Wat doet ie dan?

En daarna graag dit probleem in het topic Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32 bespreken, totdat blijkt dat er met je WP zelf iets mis is. Dan is het probleem hier uiteraard weer welkom.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2025 10:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Iemand tips?
https://alklima.nl/service-en-support/storingscodes Als je dan op E1 zoekt zie je dat het het board of de controller kan zijn… gezien je omschrijving lijkt me dat een zoekrichting. Servicecall doen bij je installateur.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:43:
[...]

https://alklima.nl/service-en-support/storingscodes Als je dan op E1 zoekt zie je dat het het board of de controller kan zijn… gezien je omschrijving lijkt me dat een zoekrichting. Servicecall doen bij je installateur.
https://les.mitsubishiele...tallers/error-code-lookup
De uk uitleg lijkt wat uitgebreider, en lijkt op issue met remote thermostat te wijzen. Alklima suggereert hele print plaat errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Andrehj schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Ja. Het is hier al een aantal keer voorgekomen dat dergelijke storingen door zelfgeschreven automatiseringstooltjes komen.
Vooral het feit dat je blijkbaar iets als "server control" je WP laat besturen terwijl je geen idee hebt wat dat doet, laat bij mij alle alarmbellen afgaan.

En die druk van 1.6 bar is geen probleem. Hier staat de druk vaak maar op 1 bar, en dan doet de WP het nog prima.

Dus even terug naar de basis.
Trek de connector van de CN105 plug af en zet gewoon je WP aan. Wat doet ie dan?

En daarna graag dit probleem in het topic Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32 bespreken, totdat blijkt dat er met je WP zelf iets mis is. Dan is het probleem hier uiteraard weer welkom.
Even voor de duidelijkheid. Ik stuur alles door de thermostaat aan en lees log alles via de ESP.
Server control heeft nooit aangestaan, ik weet inderdaad niet wat het doet en nogmaals ik stuur niets geautomatiseerd via HA aan. Het probleem van server control had ik apart in het juiste topic aangekaart en alle andere mogelijke redenen (errorcode, waterdruk, doos op verdeler gevallen) heb ik in dit topic gepost.

Ondertussen lijkt op de stats afgaande alles weer te werken zoals voorheen. Display geeft aan dat de vloerverwarming verwarmt, compressor werkt en defrost, fan draait ook daadwerkelijk, stroom verbruik op de 3 fase is er. Enkel het wordt niet snel warmer:

Temp blijft 16.5 aangeven. Bij de verwarming in de badkamer voel ik wel dat deze iets warmer is dan koud :). Aanvoer temp is tussen 15 en 30 graden, terwijl deze normaal tussen de 22 en 36 is, dus ik vermoed dat dit tijd nodig heeft. Heeft iemand een idee hoe lang dit kan gaan duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@The Source Hij doelt op dat de ESP problemen kan geven. In jouw geval heeft iets het aangezet (en zelfs met de bijbehorende prohibits), ben daar wel benieuwd naar vooral icm met de error code, want hij kan het niet uit zichzelf. Maar beter in mijn topic verder op ingaan. Dit is het laatste wat ik daarover schrijf in dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 12-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
sorry verkeerde topic :)

[ Voor 98% gewijzigd door The Source op 12-01-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@The Source. Hoe lang weggeweest? Want je vloer is enorm afgekoeld. Die moet opwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Huis nog steeds 21,5. Wp al 24 uur uit.
De zon van gister heeft alles opgewarmd
Doel temperatuur is nml 21.
Straks maar op 21,5 zetten anders koelen de vloeren te veel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Rien43 volgens mij is mijn par50 ook alleen maar een aan/uit schakelaar op basis van doeltemperatuur. Alleen hysterese is groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
nessio schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:47:
@The Source. Hoe lang weggeweest? Want je vloer is enorm afgekoeld. Die moet opwarmen
Omdat het buiten gevroren heeft in de nacht van 10 op 11 jan was de woonkamer temp al iets lager (18) dan normaal (20). De vloerverwarming heeft vanaf 12.30 niet meer gewerkt tot aan vanmorgen 10h ongeveer. Dus laten we zeggen 24h niet aangestaan. In die tijd is de temperatuur van 18 naar 15.5 gezakt. Data is niet van de thermostaat aangezien die niet werkte, maar van een andere temp sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMGOM-XCCaJd7QwVELkPf98ARGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RjYWDvPhOTZsxaClslKVyqNR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door The Source op 12-01-2025 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:31
The Source schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Omdat het buiten gevroren heeft in de nacht van 10 op 11 jan was de woonkamer temp al iets lager (18) dan normaal (20). De vloerverwarming heeft vanaf 12.30 niet meer gewerkt tot aan vanmorgen 10h ongeveer. Dus laten we zeggen 24h niet aangestaan. In die tijd is de temperatuur van 18 naar 15.5 gezakt. Data is niet van de thermostaat aangezien die niet werkte, maar van een andere temp sensor.

[Afbeelding]
@The Source
Je mist (minstens) een etmaal verwarming. Dus die aantallen kWh (die ken je denk ik voor een Tb van gisteren en vannacht) zul je moeten inhalen, bovenop het compenseren van het real-time warmteverlies van je woning.
Ik hoop dat het momentane warmteverlies flink beneden je maximale WP vermogen is, dan kan de WP het etmaal verlies bijspijkeren.
Maar ga er gevoegelijk maar van uit dat wat je in een etmaal hebt verloren ook weer een etmaal kost om in te halen, vermits je die capaciteit met het huidige weer over hebt. Als het vermogen (inclusief 10-20% geschat capaciteitsverlies door defrosts) bij Tb van 0-2 graden maar iets meer is dan je warmteverlies kan het langer duren, enkele dagen mogelijk.
Succes en sterkte.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:58
xoror schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:13:
@Breud je moet die Wp van de buren redden, die gaat niet lang mee op deze manier.

Misschien is je unit downgrade baar naar 8/11 kW. Ik zal eens voor je informeren.
Ik ben wel erg benieuwd naar de downgrade omdat ik een iets wat te grote wp(11,2) heb staan. Met wat finetuning krijg ik het prima warm en loopt de wp rustig. Nu zou ik willen onderzoeken of ik met een maatje minder(8kw) ook het huis voldoende warm krijg. Daarmee zou de COP ook omhoog gaan.
En heel misschien zelfs de aanvoer temp omlaag. Deze krijg ik niet onder de 30 graden, dan begint het pendelen meteen.
In het handboek zie ik dat er dipswitches genoemd worden om een versie 8kw/11,2kw wp te kunnen kiezen.

Is er al iemand die een up/downgrade heeft uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@The Source even nu opstoken met max vermogen, condities zijn nu gunatig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik heb een huis waar er een warmtepomp in geknutseld is.

Nu heb ik het probleem U2
U2 : Ecodan High compressor discharge temperature
Als ik SWW laat opwarmen, werkt de buitenunit wel, als ik de huiskamer wil verwarmen komt hij vaak in deze foutmelding.
uitzetten en aanzetten en het is weer klaar. het begon een week geleden toen het wat kouder werd.

in welke hoek moet ik het zoeken? ik denk niet dat er te weinig gas in zit, omdat de SWW het wel kan opwarmen. maak ik hier nu een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
nessio schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:11:
@Rien43 volgens mij is mijn par50 ook alleen maar een aan/uit schakelaar op basis van doeltemperatuur. Alleen hysterese is groter
Heb je de kamer sensor dan op TH1 staan? En wat heeft ie bij jou dan als temperatuur bij TH1A? De netatmo wordt enkel aangesloten op IN1, deze heeft geen temperatuur door aan de WP waardoor bij mij TH1 niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
@Rien43

Kijk naar deze fotos. Heb jij iets anders?
Heb je al Relay en thermostaat gekoppeld in de app?

Weet je zeker dat toen je de 2 draden aan IN1 deed, ze allebei goed erin gingen? Ik weet nog dat het @$& werk was voor ze goed aansluiting hadden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nlpb_kKioE22qU4-0exTZUc2uw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2fN6fxzXGrHwqBla4yVGecO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQlI6Xg22hBx2_YldILoToYKk_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSk5HsmXXPlTbtbQRkSy8FTN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVv4RknIVJDVMZkgS7JwWYJxn9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nExxmroJ1b3fqpLNmbtUPvIv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otVExAro6LJP4UihaeQ7RWgp7sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTOPvhdQwEMad6mjiwFoJ6eE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Paradox schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:20:

[...]

Als ik SWW laat opwarmen, werkt de buitenunit wel, als ik de huiskamer wil verwarmen komt hij vaak in deze foutmelding.
uitzetten en aanzetten en het is weer klaar. het begon een week geleden toen het wat kouder werd.

in welke hoek moet ik het zoeken? ik denk niet dat er te weinig gas in zit, omdat de SWW het wel kan opwarmen. maak ik hier nu een denkfout?
Als ik hier zoek krijg ik alleen:

"U2 is of te weinig koudemiddel of je LEV (expansie ventiel) is de boosdoener, voor beide heb je de installateur nodig."

Misschien werkt SWW wel omdat die dan op op BUH gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@rien43. Draadloze thermostaat Par 50

1 die moet dan op th1 staan
2 ik kan halve graden instellen
3 op de controller en bij th1a zie je alleen die hele
Dus 21,5 op par = 21 op controller
4 snelstart boiler werkt niet
5 vakantiestand werkt? Gebruik ik nml niet
6 hysterese is 0,5

Maar op RR houdt ie strak op doeltemperatuur
Temp inst 25/35 lager dan 25 werkt niet
Normaal / 60 min

Overigens stook ik al sinds gister13.00 niet.
Huis door zon opgewarmd en koelt niet af
Nu ook nog steeds 21, was weer 1,5uur zon!
Thermostaat net op 21,5 gezet anders koelen de vloeren teveel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@The Source jouw huis koelt dan wel veel af in 24u. Liefst 2,5gr.
Dan is ie wel even bezig zoals evfan & xoror al meldde. Deken opzoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door nessio op 12-01-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:15:
Ik ben wel erg benieuwd naar de downgrade omdat ik een iets wat te grote wp(11,2) heb staan. Met wat finetuning krijg ik het prima warm en loopt de wp rustig. Nu zou ik willen onderzoeken of ik met een maatje minder(8kw) ook het huis voldoende warm krijg. Daarmee zou de COP ook omhoog gaan.
En heel misschien zelfs de aanvoer temp omlaag. Deze krijg ik niet onder de 30 graden, dan begint het pendelen meteen.
In het handboek zie ik dat er dipswitches genoemd worden om een versie 8kw/11,2kw wp te kunnen kiezen.

Is er al iemand die een up/downgrade heeft uitgevoerd?
Welke exacte warmtepomp heb je nu?

In ieder geval ga je met het wijzigen van dipswitches niets qua rendement winnen. Zo werkt het niet. Want als je nu niet meer dan 6 kW vraagt van die 11 kW WP, dan doe ie precies hetzelfde als een 8 kW WP.

En pendelen krijg je als de compressor op zijn minimum toerental het vermogen niet kwijt kan. Die compressor wordt door een dipswitch niet ineens op magische wijze kleiner...

Als je de minimale watertemperatuur omlaag wilt hebben moet je de afgifte verbeteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paradox schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:20:

Te weinig koelmiddel is wel de meest waarschijnlijke oorzaak van deze melding. Je moet je installateur bellen dus.

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
gr8-jen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:11:
@Rien43

Kijk naar deze fotos. Heb jij iets anders?
Heb je al Relay en thermostaat gekoppeld in de app?

Weet je zeker dat toen je de 2 draden aan IN1 deed, ze allebei goed erin gingen? Ik weet nog dat het @$& werk was voor ze goed aansluiting hadden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb exact dezelfde instellingen. De netatmo staat bij mij ook op hoofdbediening. Anders werkt het niet. Dit is dus anders dan bij de par50.

Ik ben er van overtuigd dat netatmo niet het probleem is. Wanneer ik de doeltemperatuur omhoog gooi schakelt de wp netjes aan. Ook als ie de doeltemperatuur heeft gehaald schakelt netatmo de wp uit.

Vandaag was een betere dag voor m'n warmtepomp. Vanochtend heeft ie het huis opgestookt naar 21 graden en werd ook de aanvoertemperatuur gehaald. Het lijkt erop dat de extreme mist gisteren heeft gezorgd dat er teveel defrost runs waren.

Overigens, de hele dag is het binnen ruim 21 graden geweest (mn vriendin deed zelfs de trui uit :) ). Nu zie ik wel dat de watertemperatuur in de vvw gedaald is maar 21 graden. Nu het weer kouder gaat worden zal de warmtepomp bij warmtevraag flink z'n best moeten doen om de ingestelde aanvoertemperatuur te halen.

Hoe verklaren jullie dat de retourtemperatuur 5 graden is gedaald gedurende de dag? Of is dit normaal? De ruimtetemperatuur was dus ruim 21,5 graden en de vloer is een modern geïsoleerde vloer met een zwevende cementdekvloer waar de vvw slangen in liggen.

Hoe kan ik zorgen dat m'n warmtepomp op een laag vermogen de temperatuur van het water op peil houdt totdat er echte warmtevraag komt? De wp heeft dus de hele dag weinig gedaan.

Ik heb al een tijdje het elektrisch element volledig uitgeschakeld (enkel voor legionella runs).

[ Voor 30% gewijzigd door Rien43 op 12-01-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:43
@Rien43 de vloer houdt de lucht op temperatuur maar koelt zelf af.

Doordat de vloer nog na-ijlt lijkt het alsof de ruimtetemperatuur niet zo snel daalt.
Eigenlijk een soort bedrog.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Knowbody schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:53:
@Rien43 de vloer houdt de lucht op temperatuur maar koelt zelf af.

Doordat de vloer nog na-ijlt lijkt het alsof de ruimtetemperatuur niet zo snel daalt.
Eigenlijk een soort bedrog.
Wat bedoel je met na-ijlen? Dat de vloer nog warmte vasthoudt? Wat kan de reden zijn dat het water zo snel afkoelt? Wat is normaal gedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Rien43 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Wat bedoel je met na-ijlen? Dat de vloer nog warmte vasthoudt? Wat kan de reden zijn dat het water zo snel afkoelt? Wat is normaal gedrag?
Jeetje.

De vloer is geladen met warmte en deze warmte gaat naar de lucht als de lucht koude is dan de vloer.

En dat bedoel ik dus ook met pauze. De ruimtethermostaat zorgt ervoor dat de WP uren uit kan staan (dat werkt bij milde buitentemperatuur maar met uurlijkse defrosts erbij kom je op de koffie).
En als die dan weer aan moet dan merk je dat de aanvoertemperatuur niet 123 gehaald kan worden simpelweg omdat de retourtemperatuur (dat is ongeveer hetzelfde als de temperatuur van je vloer) al teveel is gedaald.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Knowbody schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:18:
[...]

Jeetje.

De vloer is geladen met warmte en deze warmte gaat naar de lucht als de lucht koude is dan de vloer.

En dat bedoel ik dus ook met pauze. De ruimtethermostaat zorgt ervoor dat de WP uren uit kan staan (dat werkt bij milde buitentemperatuur maar met uurlijkse defrosts erbij kom je op de koffie).
En als die dan weer aan moet dan merk je dat de aanvoertemperatuur niet 123 gehaald kan worden simpelweg omdat de retourtemperatuur (dat is ongeveer hetzelfde als de temperatuur van je vloer) al teveel is gedaald.
..mineetje.

Zijn er methoden of instellingen die kunnen zorgen dat de warmtepomp wat langer blijft draaien en de retourtemperatuur niet zover daalt? Moet ik de vaste aanvoertemperatuur gaan verlagen zodat de runs langer worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nessio
Rien 43 : kijk maar naar mijn vloer
Gister 13.00 was ie 24gr, binnen was het door zon 23. wp stopt , doeltemp = 21 op noord in eetkamerdeel
Vandaag om 17.15 nog steeds 21 (weer door zon).
Toen maar wp op 21,5 gezet om wp te starten
Nou daar komt ie : Ta 28 / Tr 21 / Tb 0 (dus vloer was in ruim 24 uur 3 gr afgekoeld)
Om 19.15 : Ta 29 / Tr 22 / Tb -1
Dus in 2 uur is vloer 1 gr warmer geworden
Volgens mij staat mijn WP maximaal te stampen 17/60x4,2x7 = 8,333

Alleen ik heb een betonvloer + anhydrietdekvloer+ vol gelijmd keramisch parket (hele huis)
Dat hele zwikie is ie nu aan het opwarmen.

Jij hebt het over een moderne geisoleerde vloer + zwevende dekvloer, wat bedoel je daarmee
Want jouw vloer daalt wel heel snel in temperatuur!

[ Voor 23% gewijzigd door nessio op 12-01-2025 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Rien43 Netatmo loskoppelen en alleen op vaste Ta draaien, dan gaat ie niet meer uit (alleen dan kan het te warm worden bijv met zon).
Je kan helaas niet op Tr draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rien43 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:50:
[...]

..mineetje.

Zijn er methoden of instellingen die kunnen zorgen dat de warmtepomp wat langer blijft draaien en de retourtemperatuur niet zover daalt? Moet ik de vaste aanvoertemperatuur gaan verlagen zodat de runs langer worden?
Hier geldt volgens mij een advies van stooklijn (of vaste TA) aangevuld met een begrenzer.

Je zou die begrenzer even buitenspel kunnen zetten, dat is je Netatmo.
Puur op WAR zal de WP altijd aan staan en dan is het een kwestie van de juiste curve vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:29
Rien43 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:50:
[...]

..mineetje.

Herkenbaar probleem

Kijkende naar de ruimtethermostaat denk ik “och maar half graadjr gezakt dat stook ik zo bij” maar die vloer is nog veel harder gezakt en en dat maakt t bijstoken lastig.

Sleutel hier is zorgen dat de pomp blijft draaien zodat mn Tr niet onder de 23 zakt.
Hoe is beetje verschillend. Je kunt een vaste Ta proberen waarvan je weet dat die dan stabiel blijft.

Zodra het weer wat warmer is kun je die strategie weer aanpassen.

Hier ben ik lui, heb mn ruimtethermostaat gewoon op 23 gezet want weet toch “dat red die toch niet” maar hij blijft iig wel draaien. Zodra het weer gaat opwarmen zet ik hem wel weer omlaag/naar nachtverlaging schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-8-79QTtO0LQBAQJJitJxDx6es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPaGSA7Q0ZWtvEIkeUR4LZb2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2025 20:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Daarom ben ik ook benieuwd hoe snel mijn vloer opwarmt bij -1,0.
Lukt het de wp of niet.
Overigens op aandringen van echtgenote zolang wp uitgelaten want die wil het ook weten.
Bovendien het is nog steeds bijna overal 21
Bij eethoek waar thermostaat staat is het wel gezakt naar 20,5

[ Voor 3% gewijzigd door nessio op 12-01-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 23:02

Maartenvs

For Sale

Gezien de vele defrosts heb ik gisterenavond de firmware ook geüpdatet naar versie 20.01. (PUHZ-SHW112YAA en ERST30D-VM2ED). Echter loopt deze nu veel harder te werken, en moduleert zo goed als niet terug. Het betreft een nieuwbouw woning van ca 1000m3 waarbij deze unit de woning makkelijk warm kan krijgen, en dus mogelijk wat overbemeten is, maar dat was onwetenheid bij de aanschaf.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5LQ2wJ8awq76XWk0d8dESTIEqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9UcETrsjv7kIp7ejibR9vBu.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RynPq3c7TOJIfu6uX0z3luK9xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DBLDxqFd6aHkc06UXVxVK62w.png?f=fotoalbum_large
Gisteren veel defrosts maar maximaal ca 68Hz. Rond 22.45 de update gedaan en meteen hierna loopt deze bijna alleen maar op 98Hz. Het gat tussen 00.00 en 6.00 is de ingestelde nachtverlaging van 1 graad. (en de start om 9.00 was omdat ik de verwarming had geblokkeerd). De temperatuur is ingesteld via ruimteregeling en dit heeft afgelopen jaar goed gewerkt.

Moet de regeling zich opnieuw inleren (deze maakt bij ruimteregeling volgens mij zelf een stooklijn op de achtergrond) of is dit anders te verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Maartenvs Ja als je ruimteregeling gebruikt raak je zijn geleerde data kwijt als de stroom eraf is geweest. Duurt 'even' tot ie het geleerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maartenvs schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:27:
Moet de regeling zich opnieuw inleren (deze maakt bij ruimteregeling volgens mij zelf een stooklijn op de achtergrond) of is dit anders te verklaren?
Ik denk goeie kans dat dat het is, zou even afwachten.

Heb je een speciale reden voor die nachtverlaging? Heb zelf de indruk dat de WP op dit soort koude dagen in de ruimteregeling rustiger loopt met 24/7 vaste binnentemp. Je ziet gisteravond ook dat je WP uiteindelijk, ondanks dat het buiten afkoelt, rustiger gaat lopen en juist minder defrosts heeft.

Heb je de ruimteregeling goed ingesteld en van het afgiftesysteem veel of alles permanent open?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

@xoror Ok duidelijk. Dacht het ergens gelezen te hebben maar vond dat hij er zo hard op ging. De aanvoertemperatuur zat normaal op 26,5 graad en liep nu door tot boven de 30 graden.

@SebastiaanPs De nachtverlaging is eigenlijk omdat de vloerverwarmingspomp helaas door de hele woning resoneert welke vooral te horen is als alles compleet stil is. Dit moet ik nog een keer oppakken. Verder staan alle groepen altijd open. Gezien de meeste ervaringen hebben we geen zoneringen en naregelingen gemaakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Maartenvs op 12-01-2025 21:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maartenvs schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:43:
@SebastiaanPs De nachtverlaging is eigenlijk omdat de vloerverwarmingspomp helaas door de hele woning resoneert welke vooral te horen is als alles compleet stil is. Dit moet ik nog een keer oppakken.
Weer een extra reden om de verdeler naar pomploos om te bouwen of, indien dat niet kan, te vervangen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Maartenvs Je kan nu vaste Ta draaien en vanaf woensdag oid laten inleren ?

verder wat @SebastiaanPs zegt, die pomp eruit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
xoror schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:49:
@Maartenvs Je kan nu vaste Ta draaien en vanaf woensdag oid laten inleren ?

verder wat @SebastiaanPs zegt, die pomp eruit :P
Ja @Maartenvs alleen al voor het geluid.... Weg ermee...

Begin maar vast met losschroeven van de verdeler, mogelijk ben je dan je geluid al kwijt.

2 of 4 boutjes...probeer maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

De verdeler is al pomploos. Het systeem is hier iets anders opgesteld dat wat ik hier vaak gezien heb. Hier staat een buffervat van 120ltr waarin de warmtepomp zijn warmte afgeeft (dmv zijn eigen pomp). De vloerverwarming circuleert dit water weer door het systeem met een losse pomp ( 3 verdiepingen hoog vandaar de wat zwaardere pomp).
Schets ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmUa7ca_YZp3yfqTWQ3bPGusxmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMXVHRaSvYRLHz8etvtOG0hH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Maartenvs op 12-01-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Maartenvs heb je die buffervat echt nodig ? Hoeveel m2 vv staat er meestal open ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

Alles staat open. Ca 240m2 vloeroppervlak. Alleen bij de garage knijpen we een paar groepen omdat 18 graden warm genoeg is. De buffer werd geadviseerd door de installateur zodat de warmtepomp zijn vermogen altijd kwijt kon, dat bij een defrost deze buffer gebruikt kan worden i.p.v. de warmte in de vloer en dat er een zwaardere pomp geplaatst kon worden i.v.m. hoogte en oppervlak. Ik heb al eens gemeten voor en na de buffer maar dat scheelt max 0,5 graden, dus het verlies is maar klein. Dus of deze echt nodig is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar de redenen en hoe het systeem het afgelopen jaar heeft gedraaid doet mij niet meteen twijfelen aan het nut.

[ Voor 15% gewijzigd door Maartenvs op 12-01-2025 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Maartenvs Zoals jij het beschrijft staat de buffer ie in parallel.
Tegen defrost had je een kleine buffer in serie moeten doen, maar je heb helemaal geen buffer nodig met 240m2 vv waarbij bijna alles open staat...

Is je COP een beetje okay ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
xoror schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:17:
@Maartenvs Zoals jij het beschrijft staat de buffer ie in parallel.
Tegen defrost had je een kleine buffer in serie moeten doen, maar je heb helemaal geen buffer nodig met 240m2 vv waarbij bijna alles open staat...

Is je COP een beetje okay ?
Het draait goed. Soms zou ik ook wel een parallel buffer willen. Alleen al om het te ervaren.
Voornamelijk vanwege het kleine primaire circuit is dat een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

COP varieert de laatste dagen wel iets met een dip van 3,8 op 28-12. Overige dagen tussen 4.0 - 5.5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4DevMj4AIwdjv5VP-IoASttBG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jO4HpuCvXQ94DxjwfQM6tOuX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Maartenvs Je maand COP, als je dat vergelijkt met de overzichten van tomexergie, hoe is dat ermee vergeleken?

@Knowbody SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" ik heb liever een betere COP en eenvoudiger systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
xoror schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:26:
@Knowbody ik heb liever een betere COP en eenvoudiger systeem
De link die je post is erg populair en dat stuk heb ik al eens gelezen. In vind het geen overtuigend stuk.
Wat ze daar niet testen is het gebruik van de ASHP bij kritischere temperatuur, zoals rond het vriespunt.

Ik ben zo langzamerhand nergens meer door overtuigd en lees NL, EN en D fora.

Dat eenvoudige systeem heb ik. Zo minimaal mogelijk. Content ben ik niet volledig.

Het zou best kunnen dat een correct systeem een parallel buffervat heeft en daardoor na defrosts weer sneller bij de les is.

De enige manier om daar voor mijzelf achter te komen is door zo'n parallel buffervat te installeren in mijn eigen systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 12-01-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

@xoror Volgens mij is het laatste jaar 2020 dat ze gemonitord hebben maar als ik 3 dezelfde systemen ernaast zet zit het best in lijn volgens mij.

..janfebmrtaprsepnovdec
Maartenvs4,425,144,603,592,164,785,07
ID14,34,54,44,55,54,84,2
ID24,74,44,04,43,53,54,1
ID34,44,74,64,75,14,74,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maartenvs schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:51:
@xoror Volgens mij is het laatste jaar 2020 dat ze gemonitord hebben maar als ik 3 dezelfde systemen ernaast zet zit het best in lijn volgens mij.

..janfebmrtaprsepnovdec
ID14,34,54,44,55,54,84,2
ID24,74,44,04,43,53,54,1
ID34,44,74,64,75,14,74,3
Wanneer het er echt toe doet (!) draait die van jou goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Maartenvs schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:51:

..janfebmrtaprsepnovdec
ID14,34,54,44,55,54,84,2
ID24,74,44,04,43,53,54,1
ID34,44,74,64,75,14,74,3
Ah dat is niet onaardig idd, wat was je COP verwarmen voor december ? Kan je even met recente installaties vergelijken. Sinds 2020 is natuurlijk ook een hoop anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

December kwam bij mij uit op:
COP verwarmen 5,07
COP SWW 2,0
COP gecombineerd 4,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Update opwarmen vloer na meer dan 24 uur wp uit.
23.15. Ta 30 soms 29 / Tr 23 /Tb 1,0
Vloer warmt in 6 uur 2 gr op ondanks elke 45 een defrost.
Wp mag vannacht lekker doorstampen.
Hoor ik toch niets van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Maartenvs schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:27:
December kwam bij mij uit op:
COP verwarmen 5,07
COP SWW 2,0
COP gecombineerd 4,65
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
prima resultaat vergeleken met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40
net terug van 3 weken vakantie. In al mijn wijsheid de SUZ-SWM60VA via mijn thermostaat op anti-vries stand gezet...wat dus klaarblijkelijk 7 graden in houdt...toen ik terug kwam van vakantie was het 8-9 graden hier :)

Oftewel warmtepomp aangeslingerd (temp even van 30 naar 35 ingesteld voor boost).....maar ik voel totaal geen warmte bij de leidingen (het is nu 10 uur later).

Flow lijkt ok....thermistor aan de lage kant?
Doe ik iets fout? Warmwater voor douche is prima.
Of moet ik heel veel geduld hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1-lj-mQXp40G5VlR7Ei_OUOS-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcgWx4EGXDlPXZLTDo8sJ67V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7R7mYGvu0dyteOkK8Lpoc1bWFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2uN1cvfzfIoGC9EdXthwv0S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFH4qKX9F-lsxbsExSrTD0lHHxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Coyy82E6X1Ommsf5rwGLOFFM.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
refused81 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 06:42:
net terug van 3 weken vakantie. In al mijn wijsheid de SUZ-SWM60VA via mijn thermostaat op anti-vries stand gezet...wat dus klaarblijkelijk 7 graden in houdt...toen ik terug kwam van vakantie was het 8-9 graden hier :)
Tja.... Je had hem ook op 12 of 15 graden of zo kunnen instellen natuurlijk (is ook beter qua vocht/schmimel)
Dat inderdaad. Kijk even of hij maximaal loopt (stroomverbruik) en als dat zo is, dan gewoon afwachten (of ergens een paar COP1 ventilatorkacheltjes halen als je het koud hebt.....)

Leermomentje: Een Warmtepomp is er doorgaans op gedimensioneerd om je huis warm te houden, niet om het van 8 graden naar 20 graden te stoken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
ocaj schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:06:
[...]

Tja.... Je had hem ook op 12 of 15 graden of zo kunnen instellen natuurlijk (is ook beter qua vocht/schmimel)

[...]

Dat inderdaad. Kijk even of hij maximaal loopt (stroomverbruik) en als dat zo is, dan gewoon afwachten (of ergens een paar COP1 ventilatorkacheltjes halen als je het koud hebt.....)

Leermomentje: Een Warmtepomp is er doorgaans op gedimensioneerd om je huis warm te houden, niet om het van 8 graden naar 20 graden te stoken....
thanks....maar is het niet raar dat ik geen warmte in de leidingen voel nadat ik het systeem heb 'opgestookt' 10 uur geleden?

Tis inderdaad een leermoment...nieuw huis...nieuw systeem, nieuw thermostaat.
Ik weet als je weekendje weg gaat het systeem gewoon moet doorlaten draaien.....maar 3 weken lang vond ik wel erg lang...maar inderdaad beter volgende keer naar 16 graden ouzo terug schroeven

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen

Oftewel warmtepomp aangeslingerd (temp even van 30 naar 35 ingesteld voor boost).....maar ik voel totaal geen warmte bij de leidingen (het is nu 10 uur later).

Flow lijkt ok....thermistor aan de lage kant?
Doe ik iets fout? Warmwater voor douche is prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat je nu laat zien is inderdaad niet echt verwarmen. De SWW doet niks lijkt het.

THW sensors zijn je Ta en Tr . Die zou ik hoger verwachten. Zeker voor SWW.

Misschien net opgestart of een defrost?

Je kan kijken naar de inbedrijfstelling wizard of het de laatste 2 uur hoger staat.

Ik denk dat warm water alleen goed is omdat er nog warm water in zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@refused81 je stookt nu met delta T van 3 wat bij 21l/m neerkomt op 4.41 kW. Dat moet hoger kunnen, of er was net een defrost geweest. Beetje lastig om met een moment opname te beoordelen. Later op de dag als het wat warmer is Ta verhogen naar max vermogen van je wp om op te stoken.

Jouw fout heb ik ook al gemaakt en ik was toen wel 3 a 4 dagen max stoken om de boel op temp te krijgen. Ook toen de wp paar dagen storing had. Ik had toen een terras verwarmer binnen bezet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Zie dat xoror ook onderstaande meld

De suz van refused81 draait niet maximaal volgens mij.
20/60x4,2x3 =4,2
Ik draai nu 17/60x4,2x7=8,33
Mijn suz ….60va levert veel meer vermogen.
Verbruik is er ook naar. Ha,ha. Opwarmen 200m2 vloer van 21 naar nu 24 kostte 26 kW.

Enne zet je wp ook niet op 16 maar gewoon op 19 of 20.
Vakantiestand ook vergeten. Deden buren moesten ook met kacheltjes aan de slag.

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 13-01-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
gr8-jen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:42:
[...]

Wat je nu laat zien is inderdaad niet echt verwarmen. De SWW doet niks lijkt het.

THW sensors zijn je Ta en Tr . Die zou ik hoger verwachten. Zeker voor SWW.

Misschien net opgestart of een defrost?

Je kan kijken naar de inbedrijfstelling wizard of het de laatste 2 uur hoger staat.

Ik denk dat warm water alleen goed is omdat er nog warm water in zit
net gekeken en de waardes waren al wat hoger nu. Ik monitor het, thans

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
xoror schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:50:
@refused81 je stookt nu met delta T van 3 wat bij 21l/m neerkomt op 4.41 kW. Dat moet hoger kunnen, of er was net een defrost geweest. Beetje lastig om met een moment opname te beoordelen. Later op de dag als het wat warmer is Ta verhogen naar max vermogen van je wp om op te stoken.

Jouw fout heb ik ook al gemaakt en ik was toen wel 3 a 4 dagen max stoken om de boel op temp te krijgen. Ook toen de wp paar dagen storing had. Ik had toen een terras verwarmer binnen bezet :D
Ta is de temperatuur instelling (wat nu 35 graden is)?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
nessio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:51:
Zie dat xoror ook onderstaande meld

De suz van refused81 draait niet maximaal volgens mij.
20/60x4,2x3 =4,2
Ik draai nu 17/60x4,2x7=8,33
Mijn suz ….60va levert veel meer vermogen.
Verbruik is er ook naar. Ha,ha. Opwarmen 200m2 vloer van 21 naar nu 24 kostte 26 kW.

Enne zit m ook niet op 16 maar gewoon op 19 of 20.
het is hier -4, mistig/vochtig, dus veel defrosts :(

Ik hoor het alweer..ik ben niet de 1st die deze fout maakt...ik had ook niet verwacht dat het hier 0 graden voor 2 weken zou zijn haha...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Je hele vloer moet opwarmen, kan dagen duren. Hopen op veel zon en dan doorstoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:20:
Het draait goed. Soms zou ik ook wel een parallel buffer willen. Alleen al om het te ervaren.
Voornamelijk vanwege het kleine primaire circuit is dat een voordeel.
Je schrijft niet wat je afgiftesysteem is, maar bij 240 m² VVW zie ik geen enkel voordeel van een buffer, en zeker niet een parallelle. Ik zou ook niet weten wat ik dan zou moeten ervaren. Ik merk nu binnen ook al niks van defrosts.

Welk voordeel zie jij in een klein primair circuit? Voor defrosts is een groot circuit en een grote buffer (wat je vloer dus is) juist gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:44:
[...]

De link die je post is erg populair en dat stuk heb ik al eens gelezen. In vind het geen overtuigend stuk.
Wat ze daar niet testen is het gebruik van de ASHP bij kritischere temperatuur, zoals rond het vriespunt.
Wat is ASHP? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@refused81 Ik stookte toen net Dela t van 6 geloof ik bij 21-22l/m 24/7. Als de Tr 0.5 opgelopen was, verhoogde ik Ta weer met 0.5. Ik gebruikte vaste Ta. Wellicht kan het eenvoudiger.

Overdag toen het wat zonniger was, zelfs delta T van 7+ gebruikt. Even databoek kijken wat max is voor huidige buiten temp en opstoken. Gaat gewoon helaas traag, maar vanmiddag komt er zon en dat gaat enorm helpen

@Andrehj Air Sourced Heatpump ofwel L/W warmtepomp. Hij lijkt het al besloten te hebben voor zichzelf, dus installeren maar en graag data delen. Enige wat ik kan bedenken is iets hogere flow in het primaire circuit. Maar een defrost hier heeft vrij weinig effect op mijn Tr, kort even 0.5c drop om daarna weer te herstellen. Met een parallel buffer verwacht ik niet beter tbh. Maar zie graag tegenbewijs.

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 13-01-2025 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maartenvs schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:53:
De verdeler is al pomploos. Het systeem is hier iets anders opgesteld dat wat ik hier vaak gezien heb. Hier staat een buffervat van 120ltr waarin de warmtepomp zijn warmte afgeeft (dmv zijn eigen pomp). De vloerverwarming circuleert dit water weer door het systeem met een losse pomp ( 3 verdiepingen hoog vandaar de wat zwaardere pomp).
Schets ter verduidelijking:
[Afbeelding]
@Andrehj @Knowbody
De enige reden die ik kan bedenken voor de opstelling van @Maartenvs is dat de leidingen naar de vvw verdelers te dun zouden kunnen zijn of de vvw groepen te lang of de slangen te dun, waardoor de gewone interne pomp het niet redt en je een zwaardere pomp nodig hebt. Die aspecten zou ik wel controleren voordat ik de parallelle buffer eruit zou slopen.
Er zijn hier genoeg Tweakers met >200m2 vvw waarbij de interne pomp prima voldoet (@Andrehj bijv). Ook een paar voorbeelden waar dat door slecht ontworpen leidingwerk of vvw helaas niet zo is.

Anders is het inderdaad volstrekt onnodig met zoveel m2 vvw, zoals @Andrehj al aangeeft is dat een enorm veel grotere buffer dan die 120 liter water in dat vaatje. Voor dat doel zou je dat buffervat overigens ook in de retour zetten en niet parallel. Naregeling is er dus ook niet.

Ik heb hier overigens nog niemand gezien met een binnenunit waar de interne pomp uit is gehaald en is vervangen door een zwaardere pomp (binnen of buiten de kast van de binnenunit), om de opstelling zo eenvoudig mogelijk te maken? Beste oplossing is natuurlijk goed ontworpen leidingwerk en vvw zodat dat allemaal niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:51:
Enne zit m ook niet op 16 maar gewoon op 19 of 20.
Hier trok de wp het er keurig bij in een halve dag na de vakantiestand… het ligt wel een beetje aan de dimensionering van de wp schat ik zo in.

Overigens zet ik em in die stand tot de dag voor thuiskomst…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op het moment van jouw foto’s was je WP SWW aan het doen, daarom voelde je op dat moment geen warmte aan de CV leidingen.

@Miezie bij hem -4 buiten en binnen 9 gr, ik vrees dat het in zijn geval iets langer gaat duren voordat hij het op 19-20 gr binnen heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@SebastiaanPs ik heb ( net als 65 buren) na veel gezeik een zwaardere pomp 15/75/130 ipv 15/65/130. Flow was 10/11 daarna 16 en nu 17 ( losse filter gespoeld)
Gevolg van te dunne hoofdleidingen nml 26 ipv 32 zoals ME voorschrijft.
Tevens is de warmtewisselaar vervangen door een grotere.

[ Voor 11% gewijzigd door nessio op 13-01-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@nessio welke flow haal je nu? ik heb ook 'maar' 26mm helaas, maar haal wel 21-22 L/m als alles open staat.

Als ik alleen de woonkamer open heb is de flow 19-20 l/m.

ik heb geloof ik standaard jouw zwaardere pomp icm een sw75yaa. Verbaas me wel een beetje dat ze 32mm voorschrijven voor een 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@refused81 ga eens naar servicemenu en kijk bij item “inbedrijfstelling” daar kun je Ta/tr/flow van de afgelopen 2 uur zien.
Dat menu item heeft de Suz….60.
Je kunt dan zien of het oploopt
Overigens heb ik nu een Tr van 24 maar de vloeren zijn nog niet overal doorgewarmd.
Net gecheckt met blote voeten.
Zal nog wel een halve dag duren.
Tja en zon komt ook nu al volop er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@xoror 17 vw en 26 sww. Pompstand 5
Buis is uponor 26 mm en veel knieen😡
In databoek staat 28mm koper of 32 meerwandige buis op de plaatjes en in tekst.
Aannemer roept als eerste het is voldoende.
Heb inmiddels een hekel aan dat woord ( in mijn tijd was dat nml een 6- )

[ Voor 33% gewijzigd door nessio op 13-01-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@nessio hmm ik haal 23 bij sww. Kan je eens kijken wat bij jouw de setting is voor pomp1? Ik heb ook uponor flexibele leiding. Maar wat is de aanbevolen range van flow voor jouw wp, 26l/m lijkt me er buiten vallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-t-qwSunO23uQtdVtdfqbKuyqDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gZ8gJAxc9wiuRXVw3VBUHC8H.png?f=user_large

Volgens @Jingle1986 kan je pompsnelheid daar mee beïnvloeden

@Miezie Ja ik had dus 3 dagen voor terugkeer de boel aangezet, maar kwam maar tot 19c.Het was toen begin/medio november. Een grotere wp was voor dit geval wat handiger. Maar dan is ie oversized voor 99% van de rest van het seizoen. Ik draai laatste weken bijv maar rond de 48hz-60hz, dus ik denk dat deze okay is voor mijn woning.1 maatje groter met zelfde min vermogen was ook nog wel prima geweest.

[ Voor 44% gewijzigd door xoror op 13-01-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@xoror waar vind ik dat in het service menu?
Gevonden : energie instellingen
: bij pomp 1 staat xxx

En bij pompsnelheid
Pompstand vw = 5 sww = 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Je schrijft niet wat je afgiftesysteem is, maar bij 240 m² VVW zie ik geen enkel voordeel van een buffer, en zeker niet een parallelle. Ik zou ook niet weten wat ik dan zou moeten ervaren. Ik merk nu binnen ook al niks van defrosts.

Welk voordeel zie jij in een klein primair circuit? Voor defrosts is een groot circuit en een grote buffer (wat je vloer dus is) juist gunstiger.
20 groepen VVW.

Bufferen zou niet het doel zijn, hydraulische scheiding wel.

Ik zie het zelfde voordeel van zo'n vat als wat ik zie bij een SWW run. Hoe koud het buiten ook is, bij een SWW run ervaar ik een langere tijd tussen de defrosts.
Bij verwarmen elke 45 minuten in deze periode. Ik verwacht met een buffervat een snellere hersteltijd na een defrost.

Het huis blijft warm, ik voel niets van de defrosts maar ik heb het idee dat een 4 pijps buffervat op zulke momenten een voordeel is.
En dat hele zwikje kun je natuurlijk ook weer bypassen eventueel.

Het is dat ik de ruimte er niet voor heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 13-01-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Air sourced heat pump.

LWWP vrij vertaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nessio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:27:
@xoror waar vind ik dat in het service menu?
Gevonden : energie instellingen
: bij pomp 1 staat xxx

En bij pompsnelheid
Pompstand vw = 5 sww = 1
ja *** is default, staat bij mij ook. Maar hier wat interesting info

verder is mijn pompstand vv en sww beide 5. Apart dat jij met pomp stand 1 met sww 26l/m krijgt.

@Knowbody Maartenvs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ik had op 11 jan tussen 06:00 - 21:30 9 defrosts. Is vrij vergelijkbaar...(2 minder zelfs als ik goed tel)

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 13-01-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@xoror. Bij sww maakt pompstand niets uit 1 tot 5 allemaal 26l/m. Bij vw wel 5 is17,4 is 16. Verder niet geprobeerd. Op 5 gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
nessio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:52:
@refused81 ga eens naar servicemenu en kijk bij item “inbedrijfstelling” daar kun je Ta/tr/flow van de afgelopen 2 uur zien.
Dat menu item heeft de Suz….60.
Je kunt dan zien of het oploopt
Overigens heb ik nu een Tr van 24 maar de vloeren zijn nog niet overal doorgewarmd.
Net gecheckt met blote voeten.
Zal nog wel een halve dag duren.
Tja en zon komt ook nu al volop er in.
Lijkt idd op te lopen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnBBK_Et2s75FL9HAuqPq-Araz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HtNbC526NsgHbxOAb6Fb11g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOM_qCN1Bye6ZOf-J8O5nVzbNuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89d31VWMUMc3GzuaZUG6gBta.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Loopt op, maar het duurt wel even voor de hele vloer goed is opgewarmd naar 23/24gr
Reken maar een dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik vind hem wel heel mooi oplopen.
Is dat met of zonder buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
laurens0619 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:08:
Ik vind hem wel heel mooi oplopen.
Is dat met of zonder buffervat?
met buffervat.....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
nessio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:22:
Loopt op, maar het duurt wel even voor de hele vloer goed is opgewarmd naar 23/24gr
Reken maar een dag
ik ben benieuwd...verwacht ook niet veel 'warmte' vandaag eruit....
ik heb wat elektrische kacheltjes opgesnord om het process te versnellen......werken in 9-11 graden is geen pretje :X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ah dat dacht ik al :)
Anders vond ik het wel heel snel.

Heb je ook ergens logging met hoeveel graden nu de vloer opwarmt? Of moet je daarvoor op analoge meters kijken

Pagina: 1 ... 162 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero