Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Breud
Heb je er geen vermogenskabeltje op zitten?
@Naalroc @Grolsch

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:24
Nee, zo elektro technisch ben ik niet :)

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Breud je moet die Wp van de buren redden, die gaat niet lang mee op deze manier.

Misschien is je unit downgrade baar naar 8/11 kW. Ik zal eens voor je informeren.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:43
Om “politieke” redenen? Wat is dat nu voor lariekoek.
Kwam Alkima soms zo van hun oude meuk af?

[ Voor 29% gewijzigd door nessio op 07-01-2025 18:56 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:07:
Nee, zo elektro technisch ben ik niet :)
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
stille modus permanent inschakelen anders? Gewoon in menu aanzetten, doet hetzelfde als het kabeltje geloof ik

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 07-01-2025 14:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michaelvo
  • Laatst online: 12:27
Het probleem van @Breud is natuurlijk het te grote minimumvermogen van zijn warmtepomp. Daar gaat geen kabeltje / stille modus / downgrade iets aan veranderen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@michaelvo Bij een downgrade heb je effectief een ander model met de bijbehorende min vermogen...
De hardware van bepaalde units lijken exact gelijk, zie link van paar post terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:39:
[...]

stille modus permanent inschakelen anders? Gewoon in menu aanzetten, doet hetzelfde als het kabeltje geloof ik
Werkt niet op mijn binnenunit. Geeft melding ‘ongeldig’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
xoror schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:31:
@michaelvo Bij een downgrade heb je effectief een ander model met de bijbehorende min vermogen...
De hardware van bepaalde units lijken exact gelijk, zie link van paar post terug.
Volgens mij had jij het in je post over de PUD range en die hebben niet voor niets al hetzelfde minimumvermogen (namelijk dezelfde compressor). Overigens wel verschillende fans, daar mag je op zijn minst ook nog op letten als het je om maximumvermogen te doen is.

Mitsubishi heeft er niets aan om een minimumvermogen kunstmatig hoog te houden dus deze zal echt niet zo makkelijk softwarematig aan te passen zijn. En zeker niet een oplossing voor @Breud.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
michaelvo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Volgens mij had jij het in je post over de PUD range en die hebben niet voor niets al hetzelfde minimumvermogen (namelijk dezelfde compressor). Overigens wel verschillende fans, daar mag je op zijn minst ook nog op letten als het je om maximumvermogen te doen is.

Mitsubishi heeft er niets aan om een minimumvermogen kunstmatig hoog te houden dus deze zal echt niet zo makkelijk softwarematig aan te passen zijn. En zeker niet een oplossing voor @Breud.
https://community.openene...e-as-a-soft-setting/27609, die 10 en 12 zijn echt exact hetzelfde volgens de persoon met insiders info.

de 14 van @Breud lijkt verdacht veel op de 11 (zelfde compressor, zelfde aantal kg koelvloeistof).
https://community.openene...s-a-soft-setting/27609/11

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Breud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:59:
Alklima is geweest om de warmtepomp te controleren na alle perikelen tijdens de nieuwbouw

Conclusie: *tromgeroffel* *jeverwachthetniet* de WP is te groot 7(8)7 *O* Enkel vanwege politieke overwegingen mogen ze dat advies niet uitbrengen naar aannemer en installateur. Volgens mij waren ze zelf ook betrokken bij het advies voor een 14kW warmtepomp.

Zelfs dusdanig groot dat bij onze buren die het afgelopen jaar niet naar de WP hebben omgekeken inmiddels al op ruim 20.000 start stops (!!!!) erop hebben zitten. Ruim 8 stops gemiddeld per uur

Met dank aan alle hulp jn dit forum heeft onze warmtepomp er pas slechts 3200 start stops opzitten. oOo

Ik vrees dat dit nog een vervelende discussie met de aannemer en installateur gaat opleveren.
Toch verbaast het me wel. Jij hebt een erg groot huis met heel veel opp vvw (+/- 300 m2 vvw heb je aangegeven). Dat minimumvermogen moet je toch makkelijk kwijt kunnen in zoveel vvw?
Jouw WP zou een minimumvermogen van 5.1 kW hebben.
Als ik voor jouw vvw uitga van 15 cm hoh, 16 mm slangen, Tbinnen 20 gr, Ta 28 gr, Tr 23 gr (je had lage flow?) dan bereken ik 27 W/m2 (link). Ik geloof dat je niet alle vvw open hebt staan (slaapkamers niet zei je eerder). Als 200 m2 vvw open staat dan heb je 5.4 kW afgifte.

Of is dit allemaal niet meer actueel en zijn die 3200 starts van eerder? Heb je nu een stabiel draaiende WP met lange runs? Op deze recent door jou geposte grafieken zie ik een WP met defrosts, maar geen pendelen.

Begrijp me niet verkeerd die WP is te groot, maar het zou zeker werkbaar moeten zijn.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
xoror schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:44:
[...]

https://community.openene...e-as-a-soft-setting/27609, die 10 en 12 zijn echt exact hetzelfde volgens de persoon met insiders info.

de 14 van @Breud lijkt verdacht veel op de 11 (zelfde compressor, zelfde aantal kg koelvloeistof).
https://community.openene...s-a-soft-setting/27609/11
Ok je hebt deels gelijk. De PUD 10 en 12 lijken gelijk, de PUHZ-SHW112YHA en PUHZ-SHW140YHA van Breud inderdaad ook. Maar zoals je in de tabellen kunt zien hebben deze dan ook hetzelfde minimumvermogen (de screenshots in je link zijn van andere types, zonder -S, en met 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
klopt, min vermogelijkt idd niet anders, dus daar schiet hij niets mee op helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 07-01-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:55:
Begrijp me niet verkeerd die WP is te groot, maar het zou zeker werkbaar moeten zijn.
Nu ik toch in het databook aan het kijken was, bij een Ta van 25 graden loopt het minimumvermogen van zijn pomp al gauw op richting de 8 a 9 kW. Das toch wel serieus veel. Bij Ta 35 graden wordt het wel 5,5 kW bij de juiste buitentemperatuur.

Maar ik denk dat de installateur bij Breud nu aan de beurt is om de keuze voor deze old school warmtepomp (nogmaals) te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Is alleen lastig als Alklima niet zwart op wit wil zeggen dat het fout is. Ws hebben ze advies traject ook gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
michaelvo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Nu ik toch in het databook aan het kijken was, bij een Ta van 25 graden loopt het minimumvermogen van zijn pomp al gauw op richting de 8 a 9 kW. Das toch wel serieus veel. Bij Ta 35 graden wordt het wel 5,5 kW bij de juiste buitentemperatuur.

Maar ik denk dat de installateur bij Breud nu aan de beurt is om de keuze voor deze old school warmtepomp (nogmaals) te verantwoorden.
Dat is wrs een foutje in het databook, zie ook dit deel van de topic start hier. PUHZ-SHW140YHA.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:31:
Het minimum vermogen kun je natuurlijk sowieso niet wijzigen. Dat is van de 11 en 14 kW versies ook niet voor niets gelijk. Dit is dus geen oplossing voor @Breud en zijn buren.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2025 17:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:15:
Dat is wrs een foutje in het databook, zie ook dit deel van de topic start hier. PUHZ-SHW140YHA.
Dat is nog steeds de vraag. Dat de waarde uit het databook niet zou kloppen komt dacht ik van @doek55. Ik heb in de TS daarom ook "lijkt" vermeld. Ik wacht nog steeds op iemand die het echte minimum vermogen van die warmtepompen bij A12W25 eens gaat meten, liefst met een gecalibreerde warmtemeter.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2025 17:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:17

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

Toch verbaast het me wel. Jij hebt een erg groot huis met heel veel opp vvw (+/- 300 m2 vvw heb je aangegeven). Dat minimumvermogen moet je toch makkelijk kwijt kunnen in zoveel vvw?
Als ik voor jouw vvw uitga van 15 cm hoh, 16 mm slangen, Tbinnen 20 gr, Ta 28 gr, Tr 23 gr (je had lage flow?) dan bereken ik 27 W/m2 (link). Ik geloof dat je niet alle vvw open hebt staan (slaapkamers niet zei je eerder). Als 200 m2 vvw open staat dan heb je 5.4 kW afgifte.

Of is dit allemaal niet meer actueel en zijn die 3200 starts van eerder? Heb je nu een stabiel draaiende WP met lange runs? Op deze recent door jou geposte grafieken zie ik een WP met defrosts, maar geen pendelen.

Je kan het misschien wel kwijt, maar als je het niet warmteverlies niet hebt kan je het dus niet kwijt en is er onbalans. Lijkt mij ook niet echt fatsoenlijk werkbaar.

@Breud collectief uitbesteden aan een advocaat en oplossing eisen… politiek en getouwtrek hoeft allemaal niet, ze moeten een deugdelijk huis leveren.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik kreeg van Alklima ook een min of meer vaag antwoord : “wij ondersteunen uw installatie niet en adviseren uw gehele installatie te vervangen”.
Ze vallen gewoon niemand in de branche af.
Reden : bang voor omzetverlies want het interesseert ze niet wat ze verkopen, als ze maar verkopen.
Dus Breud : rechtsbijstand inschakelen / juiste warmteverlies berekening met advies juiste WP.
Dit wordt een lang verhaal.
Wij zijn collectief ook al 2 jaar bezig met matig resultaat.
Niemand snapt iets van WP’s

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 07-01-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:11:
Is alleen lastig als Alklima niet zwart op wit wil zeggen dat het fout is. Ws hebben ze advies traject ook gedaan...
Exact, die branden hun handen er niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:51
@SebastiaanPs dat minimum vermogen kun je altijd kwijt ja, als je een ruimtetemperatuur van 26 graden accepteert.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Knowbody met een ruimtetemperatuur van 26 graden kan je, met gelijke Ta en Tr, juist minder vermogen kwijt toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:51
SebastiaanPs schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:11:
@Knowbody met een ruimtetemperatuur van 26 graden kan je, met gelijke Ta en Tr, juist minder vermogen kwijt toch? :)
Misschien ontbreekt het je toch wat aan ervaring met over-gedimensioneerde WP's in nieuwbouw. 😆

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breud
[...]

Dankzij jullie adviezen staat inderdaad nu (bijna) alles open en kom ik met een Ta van 28 graden het minimale vermogen kwijt. Lager dan 28 graden is het pendelen. Daarmee sta ik vandaag op 3200 start/stops en had ik volgens Alklima een rustige installatie in tegenstelling tot mijn buurman van kavel 2

Onze buurman van kavel 2 heeft niets gedaan en heeft een jaar lang ‘blind’ verwarmd. Met zijn naregeling staat veel m2 dicht en was het gigantisch pendelen, en staat na 1 jaar in bedrijf de start/stop stand al rond de 20.000. Die compressor heeft er al een flink leven opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
nessio schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:06:
Ik kreeg van Alklima ook een min of meer vaag antwoord : “wij ondersteunen uw installatie niet en adviseren uw gehele installatie te vervangen”.
Ze vallen gewoon niemand in de branche af.
Reden : bang voor omzetverlies want het interesseert ze niet wat ze verkopen, als ze maar verkopen.
Dus Breud : rechtsbijstand inschakelen / juiste warmteverlies berekening met advies juiste WP.
Dit wordt een lang verhaal.
Wij zijn collectief ook al 2 jaar bezig met matig resultaat.
Niemand snapt iets van WP’s
Rapport van Alklima zal ook een advies voor een transmissie berekening bevatten (op mijn verzoek). Dat moet aantonen hoeveel Kw voor deze huizen wenselijk is.

Het wordt alleen een lastige weg hoe aannemer en/of installateur aansprakelijk te stellen voor het plaatsen van een lichtere warmtepomp. Alles is reeds betaald en een klein gedeelte staat nog in de 5% regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Breud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Exact, die branden hun handen er niet aan
Alklima is dan ook geen contractpartij. Het zal ze "jeuken".

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Knowbody schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Misschien ontbreekt het je toch wat aan ervaring met over-gedimensioneerde WP's in nieuwbouw. 😆
Die ervaring ontbreekt inderdaad. Maar kun je mij en anderen dan duidelijk maken wat je punt is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
Miezie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Alklima is dan ook geen contractpartij. Het zal ze "jeuken".
Zolang dit soort gevallen niet in de reclamefoldertjes wordt meegenomen boeit het hen niets. Ze willen alleen maar hun spulletjes verkopen. Maar goed, een flink aantal van dit soort installaties zal de gemiddelde levensduur van de spulletjes niet ten goede komen. Dat is een probleem voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@breud. Het werd toch ook niet goed warm?
Daar moet je de aannemer voor aanschrijven en hem de kans geven het op te lossen.
Komt Alkima echt met een rapport?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Breud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Rapport van Alklima zal ook een advies voor een transmissie berekening bevatten (op mijn verzoek). Dat moet aantonen hoeveel Kw voor deze huizen wenselijk is.

Het wordt alleen een lastige weg hoe aannemer en/of installateur aansprakelijk te stellen voor het plaatsen van een lichtere warmtepomp. Alles is reeds betaald en een klein gedeelte staat nog in de 5% regeling.
@Breud het lijkt me ook een lastig traject. Krijg je je huis nu warm? Je had in november een COP van 5 en in december van 4.5, dat is heel redelijk tot goed te noemen (voor de algemene WP eigenaar, niet de Tweaker met een heel huis met overal vvw, die legt de lat misschien nog wat hoger :) ). Natuurlijk wel met veel inspanningen en aanpassingen zoals de naregeling uitschakelen, het buffervat naar de retour verplaatsen (?), de regeling beter instellen.

Maar wanneer zijn ze nou echt in gebrek?

Je zou eens goed de overeenkomst met de aannemer kunnen napluizen, om te zien of er aspecten zijn waaraan de installatie niet voldoet. Als je het echt niet warm krijgt dan is dat een heel duidelijk gebrek.

Je zou ook in jurisprudentie over warmtepompen kunnen zoeken naar vergelijkbare zaken. Zie: https://uitspraken.rechts...t=Relevance&conclusie=cs1

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 07-01-2025 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:22:
[...]

@SebastiaanPs @ocaj @joezzt
Jullie defrost curves zien er echt anders uit dan voor mijn WP.
Alle drie een split, ik heb een mono.
Zou die geprogrammeerd zijn met een andere defrost strategy, omdat immers het CV water in de buitenunit wordt verwarmd.
Kan haast niet anders. Maar wat is dan de technische achtergrond.
@EVfan hier had ik nog niet op gereageerd. Dat viel mij ook al op, dat jouw defrost iets anders lijkt. Voor meer inzicht zouden we van jouw warmtepomp (of een andere packaged unit) idealiter ook zo’n grafiek moeten hebben zoals @ocaj die maakte. Misschien zijn er nog long time lurkers met een packaged unit en goede monitoring? Speak up! ;)
Of anders op zijn minst een grafiek in hoge resolutie met het opgenomen vermogen van alleen de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@breud
Wij hebben de aannemer nml aangesproken over het volgende:
1. Huis werd niet warm ( foute warmtewisselaar en circulatiepomp)
2. Koelleidingen ploften ( kunststof)
Werd steeds afgeschoven op …..
….. ging failliet en ging de aannemer voor de bijl.
De enige discussie is nog het rendement
Scop is niet hoog, maar contractueel is alleen vastgelegd “ hoog rendement verwarmingssysteem met max aanvoertemperatuur van 35gr”

Ik heb bij een paar buren de instellingen gecheckt maar allemaal staan ze fout.
Vervelend maar zolang de aannemer in beeld is met zijn suffe uitvoerder kom ik er niet aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Heel andere vraag ivm discussie hier in de wijk
De bypass moet dicht
Moet ik nu (zie foto) het ding naar 0,1 of 0,5 draaien voor maximaal dicht?
Het is dit model
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0lGxzW7VtOAnldp8AOJpBFBUFg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8QYEFZibO9Q95fJvXX5pG9Vr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 07-01-2025 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nessio schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:22:
Heel andere vraag ivm discussie hier in de wijk
De bypass moet dicht
Moet ik nu (zie foto) het ding naar 0,1 of 0,5 draaien voor maximaal dicht?
Het is dit model
[Afbeelding]
0,5

De bypass opent als het drukverschil tussen aanvoer en retour groter wordt dan de ingestelde druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:18:
@breud
Wij hebben de aannemer nml aangesproken over het volgende:
1. Huis werd niet warm ( foute warmtewisselaar en circulatiepomp)
2. Koelleidingen ploften ( kunststof)
Werd steeds afgeschoven op …..
….. ging failliet en ging de aannemer voor de bijl.
De enige discussie is nog het rendement
Scop is niet hoog, maar contractueel is alleen vastgelegd “ hoog rendement verwarmingssysteem met max aanvoertemperatuur van 35gr”

Ik heb bij een paar buren de instellingen gecheckt maar allemaal staan ze fout.
Vervelend maar zolang de aannemer in beeld is met zijn suffe uitvoerder kom ik er niet aan
Rendement is natuurlijk relatief.

Als het goed is, wijst je contract ook naar de bouwvergunning. Daar zit een energieprestatie calculatie bij. Als het dat ernstig uit de pas loopt met het gerealiseerde kan dat je argumentatie onderbouwen.

Tevens “goed en deugdelijk werk”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@SebastiaanPs Dank, dacht ik al.
Dit bypass model draai links om dichter en niet als een normale kraan rechtsom dicht.
Overigens staan hier 13 / 15 groepen altijd open en zal daardoor de bypass niet open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Miezie rendement klopt relatief, maar SCOP voor verwarming is 3,69 en warm water 1,95 over geheel jaar.
Haal dus niet de waarden van ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
De huizen worden allemaal warm, maar tegen welke 'prijs'?

- ik heb mijn dure naregeling overboord moeten gooien en alles manueel in moeten regelen
- de compressor van de overige installaties hebben het afgelopen jaar flink gependeld en zijn daardoor harder versleten dan normaal
- door de lage flow en hoog vermogen warmtepomp is het elektra verbruik hoger dan normaal.

In de contractstukken staan geen kwantitatieve/kwalitatieve eisen beschreven waar ik met bovenstaande punten de aannemer / installateur op verantwoordelijk kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:46:
@Miezie rendement klopt relatief, maar SCOP voor verwarming is 3,69 en warm water 1,95 over geheel jaar.
Haal dus niet de waarden van ME
De energieprestatie is daar op bepaald… die zit in je vergunning en die moet een aannemer conform jouw overeenkomst halen. Dus als je het wilt onderbouwen dan is dit de manier. Data is macht, eisen is bewijzen, bij deze je bewijs…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Breud schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:51:
De huizen worden allemaal warm, maar tegen welke 'prijs'?

- ik heb mijn dure naregeling overboord moeten gooien en alles manueel in moeten regelen
- de compressor van de overige installaties hebben het afgelopen jaar flink gependeld en zijn daardoor harder versleten dan normaal
- door de lage flow en hoog vermogen warmtepomp is het elektra verbruik hoger dan normaal.

In de contractstukken staan geen kwantitatieve/kwalitatieve eisen beschreven waar ik met bovenstaande punten de aannemer / installateur op verantwoordelijk kan stellen.
Idem voor jou. Energieprestatie berekening in vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud zit er een EPC document bij?
Daar zit wel een post verwarmen in, als je teveel daarvan afwijkt. Maar ze zullen de epc alleen wel met de 14kW berekend hebben vrees ik. Het kan steeds zijn dat je jaarlijks teveel van afwijkt van wat er verwacht mag worden (vanwege naregeling, slechte flow)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-10 22:31
SebastiaanPs schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:52:
[...]

@EVfan hier had ik nog niet op gereageerd. Dat viel mij ook al op, dat jouw defrost iets anders lijkt. Voor meer inzicht zouden we van jouw warmtepomp (of een andere packaged unit) idealiter ook zo’n grafiek moeten hebben zoals @ocaj die maakte. Misschien zijn er nog long time lurkers met een packaged unit en goede monitoring? Speak up! ;)
Of anders op zijn minst een grafiek in hoge resolutie met het opgenomen vermogen van alleen de warmtepomp.
@SebastiaanPs
De HW kWh meter die ik gebruik heeft weliswaar een “nu” monitoring optie, maar slaat de gemeten data (in de HW cloud) op met een resolutie van 5 minuten en de CSV die je kunt downloaden zelfs maar met een resolutie van 15 minuten. De Beeclear energie monitor slaat elke 10 seconden de meting op op de SD card. Dat is in principe voldoende voor de analyse van het fenomeen.
Bij real time monitoring van de temperatuur met de SDR Heatbooster is de resolutie 1 seconde.

Ik heb nu een 50 defrosts in Beeclear bekeken, en die tonen allemaal hetzelfde profiel, behoudens een ondergrond veroorzaakt door andere verbruikers. Kortom, het is mogelijk zo’n profiel als representatief te beschouwen, met 10 seconden resolutie.

Afgelopen nacht enkele defrosts hier (rond 0 graden met RH 90%), en ik heb een representatieve defrost in onderstaande plaatje weergegeven.
De achtergrond afgelopen nacht rond middernacht is vlak, 200-300 W, dus het patroon dat we zien, en dat elke defrost weer, is dus “de realiteit. Dus ook de piek op 4 minuten na de start is een verschijnsel dat optreedt door de defrost, geen effect van andere gebruikers. Evenals de wat minder hoge piek na ca. 1 minuut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Yb-nsdK32j0vohBX5MTvZpSgwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gph1XriRmeuLzrq9xknN2I2E.jpg?f=fotoalbum_large

Als de fan en de waterpomp draaien zie ik op de kWh meter afhankelijk van de fan speed ca. 300-600W, de waterpomp en de andere electronica ca. 85W.
Wat ik gezien heb is dat tijdens de defrost, deels de fan draait, met variabele snelheid ook.

Hier nog een keer het met de SDR Heatbooster gemeten temperatuur profiel (wel een eerdere defrost, want afgelopen nacht ben ik er niet bij gaan zit :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS6YCXuQ2HPbWMjOdpXexxBtp-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2ztcP9C015DfNkISSmxodAM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou nu met de telefoon in de hand moeten kijken of en wanneer de fan draait en bij welke verbruikt vermogen.
Zal ik de komende dag proberen (defrosts komen nu veel minder frequent en minder voorspelbare timing).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:21:
@Breud zit er een EPC document bij?
Daar zit wel een post verwarmen in, als je teveel daarvan afwijkt. Maar ze zullen de epc alleen wel met de 14kW berekend hebben vrees ik. Het kan steeds zijn dat je jaarlijks teveel van afwijkt van wat er verwacht mag worden (vanwege naregeling, slechte flow)
De pomp zelf staat er ook in genoemd. Als daar een 14kwh genoemd is dan is het klaar, als daar een andere regeling genoemd wordt heb je een haakje, als daar een 11kwh genoemd is en er staat een 14 dan hebben ze niet conform de defintie gelijkwaardig of beter geleverd... Als de leidinglengtes teveel afwijken heb je een haakje... etc.

Als de ventilatie afwijkt (positief bijvoorbeeld) moet je voor EP integraal kijken naar de verwarming, daar zit ook een haakje.

Afpellen dat ding en een advocaat een brief laten schrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie Ja, ik vrees het ergste. Ik had toen namelijk veel scenarios (wps, zonnepanelen, wtw) laten doorrekenen om daarna de vergunning aan te vragen. Dus ik vrees dat in de aanvraag staat wat hij nu heeft. Overigens staat bij mij een veel te hoge schatting aan verbruik dan ik daadwerkelijk haal met de wp (factor 2-3). Dus dat wordt vrees ik ook lastig verhaal om aan te tonen dat je absurd verbruik heb, maar idd afpellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:31:
@Miezie Ja, ik vrees het ergste. Ik had toen namelijk veel scenarios (wps, zonnepanelen, wtw) laten doorrekenen om daarna de vergunning aan te vragen. Dus ik vrees dat in de aanvraag staat wat hij nu heeft. Overigens staat bij mij een veel te hoge schatting aan verbruik dan ik daadwerkelijk haal met de wp (factor 2-3). Dus dat wordt vrees ik ook lastig verhaal om aan te tonen dat je absurd verbruik heb, maar idd afpellen...
Ik vind het niet een onwaarschijnlijk scenario dat het mismatched door keuzes tijdens de bouw... als de 14kW wel leverbaar was haal je een deadline en verklooi je wat anders bijvoorbeeld... een ontwerp klopt vaak wel. Uitvoer is een ander verhaal.

Heb dit al bij 2 huizen nu meegemaakt, als je weet waar je de hiaten moet zoeken om een non-conformiteit aan te tonen is het daarna een andere discussie. Die gebruiken verschillen zo doordat ze rekenen met 22 graden in het hele huis gelijktijdig bij -10. Als je daarna de CoP gaat tunen ga je uit de pas lopen... met de gemiddelden...

Dus je moet gewoon kijken naar de utigangspunten van de calculatie en die onderuit schoffelen. Wat er staat mag niet in je nadeel geimplementeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
wij hebben een BENG ipv EPC. Of praten we dan niet over hetzelfde?

Helaas hebben we ook de nodige problemen met de BENG berekening, aangezien de geleverde warmtepomp geen geldige product registratie heeft (blijken meerdere warmtepompen niet te hebben)> Hierdoor hebben ze met forfetaire waardes moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Breud schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:44:
wij hebben een BENG ipv EPC. Of praten we dan niet over hetzelfde?

Helaas hebben we ook de nodige problemen met de BENG berekening, aangezien de geleverde warmtepomp geen geldige product registratie heeft (blijken meerdere warmtepompen niet te hebben)> Hierdoor hebben ze met forfetaire waardes moeten rekenen.
Voor een BENG calculatie heb je nog steeds een EP nodig... heb je de complete vergunningsaanvraag bij de gemeente opgevraagd? Die is gewoon beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud ja BENG is de opvolger geloof ik. Maar jij hebt ook een verouderd model gekregen, die nieuwere (al beschikbaar toen) hebben veel betere modulatie bereik

Maar misschien is het ontbreken wel je redding? Want als je nu qua verbruik teveel vanaf heb je een stok om te slaan?

Verder misschien iets van non conformiteit mbt levensduur van WP. Die van je buurman gaat ws geen 5jr mee, en zon apparaat hoort 15jr mee te gaan. Maar ja de boel is nog niet stuk

@Miezie staat het EP deel niet gewoon in de BENG nu? idd, je heb ook een Energieprestatieberekening en Energielabel nodig bij de vergunning nu. Die zou je even moeten opvragen bij de gemeente.

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 08-01-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draadloosdoos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-07 14:43
xoror schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:28:
@Draadloosdoos gewoon dezelfde kaart erin doen en lekker verder gaan, bij mij waren alle settings behouden.
FW updaten naar 20.01 ging soepel en alles draait weer. Zie nog weinig verschil. De eerste defrost was vanmorgen alweer na 20 min en daarna om de 45-50 min, wat niet veranderd is.
Ik draai met een stooklijntje, Panasonic als kamerthermostaat op een SUZ-SWM40VA en EHSD-VM2D. Geen SWW, alleen vloerverwarming op BG. Eén circuit. Alles rechttoe/rechtaan. Zien jullie her iets geks aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3synvyn7qDrjmUXQIGlQiwL2DM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85m21e6Q9Mq3vUQ7FoW2KWAA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeGwygAJHY9WOspWayuNNak9mSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Loydgek9HYBWiWNChCSiCDBE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 49% gewijzigd door Draadloosdoos op 08-01-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draadloosdoos schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:09:
[...]

FW updaten naar 20.01 ging soepel en alles draait weer. Zie nog weinig verschil. De eerste defrost was vanmorgen alweer na 20 min en daarna om de 45-50 min, wat niet veranderd is.
Ik draai met een stooklijntje, Panasonic als kamerthermostaat op een SUZ-SWM40VA en EHSD-VM2D. Geen SWW, alleen vloerverwarming op BG. Eén circuit. Alles rechttoe/rechtaan. Zien jullie her iets geks aan?

[Afbeelding][Afbeelding]
Alleen een opvallend hoge Ta voor vloerverwarming, om dat te bereiken moet ie vol gas en dan krijg je sneller een volgende defrost.

Normaal gesproken heeft men een lagere Ta nodig met vvw.
Je verwarmt wel 24/7 op vaste binnentemp?
Alleen vvw, of ook andere afgifte? Hoeveel m2?
Al je vvw staat permanent open, of gebruik je een naregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 15:28
@Draadloosdoos

Zoals SebastiaanPs al aangaf is de Ta hoog, de Tr ook. Verder is de Tr nogal onrustig.

Je geeft aan vloerverwarming, maar zit er nog meer bij qua radiatoren?

In theorie zou je met lagere temp moeten kunnen werken, het hagt ervan af hoe goed je huis is geisoleerd.

Hieronder zie de frequentie van de WP bij 4-5 graden, de defrosts bij 3 graden en hoe rustig het kan draaien bij 5 graden buiten. De defrost worden erg omdat ik mijn Ta omhoog wil naar 30 graden bij 3 graden buiten.
Je ziet gelijk dat de verdamper snel vol raakt met ijs. Dus eigenlijk is een lage Ta niet alleen beter voor je COP, als je een kleine verdamper hebt helpt het ook tegen defrosts

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd4WL7qgrFhrthmFX2luCVRZyVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdyDnCS8kLez9dFqgbg6DQT6.png?f=fotoalbum_large

EDIT: ik heb nog geen firmware upgrade gedaan. mijn vingers jeuken wel :). Om een of andere reden wil ik eerst zien wat ze hebben veranderd met een changelog ofzo

[ Voor 8% gewijzigd door gr8-jen op 08-01-2025 15:19 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:15
zijn er van jullie die met het zgn vermogenskabeltje de WP op een lager vermogen laten draaien?
ik heb een PUZ-WM85YAA, het kabeltje geinstalleerd en deze op 50% ingesteld. instelling komt door, warmtepomp reageert er ook op.
voorheen draaide ik gewoon op 100%, maar vanwege een theoretische redelijk lage COP (+-3) heb ik de 50% weer geactiveerd in de hoop een betere COP te gaan behalen.
Ik draai op een vaste ingestelde waarde via de WAR (28graden) met thermostaat.
Als ik de wp op 100% laat gaan, regelt deze netjes naar de 28 graden en heb ik enkel een afwijking hiervan door een defrost, geen pendel gedrag.
Nu met het begrenzen van het vermogen op 50% zie ik in trending dat de temperatuur iets rustiger oploopt, maar dat deze doorschiet waardoor de wp gaat pendelen (1x per uur ongeveer).
Gisteren heb ik al het setpoint tijdelijk op 29graden celcius gezet, maar hierbij blijft het zelfde fenomeen zichtbaar.
Heeft iemand ervaring en / of verklaring voor dit fenomeen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7GBk3BkHG7uthI1vVRBqLtU6jk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8r4NaJkg4vAum6he0FujSbzg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
@Gertjansp
Draai je nou WAR of vaste Ta?
Voor mij fluctueerde de Ta meerdere graden door verschil in buiten temperatuur omdat ik WAR draai. Zie post hierboven.

[ Voor 6% gewijzigd door gr8-jen op 08-01-2025 16:00 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:00
Gertjansp schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:40:
zijn er van jullie die met het zgn vermogenskabeltje de WP op een lager vermogen laten draaien?
ik heb een PUZ-WM85YAA, het kabeltje geinstalleerd en deze op 50% ingesteld. instelling komt door, warmtepomp reageert er ook op.
voorheen draaide ik gewoon op 100%, maar vanwege een theoretische redelijk lage COP (+-3) heb ik de 50% weer geactiveerd in de hoop een betere COP te gaan behalen.
Ik draai op een vaste ingestelde waarde via de WAR (28graden) met thermostaat.
Als ik de wp op 100% laat gaan, regelt deze netjes naar de 28 graden en heb ik enkel een afwijking hiervan door een defrost, geen pendel gedrag.
Nu met het begrenzen van het vermogen op 50% zie ik in trending dat de temperatuur iets rustiger oploopt, maar dat deze doorschiet waardoor de wp gaat pendelen (1x per uur ongeveer).
Gisteren heb ik al het setpoint tijdelijk op 29graden celcius gezet, maar hierbij blijft het zelfde fenomeen zichtbaar.
Heeft iemand ervaring en / of verklaring voor dit fenomeen?
[Afbeelding]
Ik draai boven de 1 graad op 75% en zie ook regelmatig dat doorschieten. Met name bij kouder weer (<5 graden). Vaste Ta op 27. Nadat hij deze gevonden heeft zie je vermogen iets later weer toenemen gevolgd door de Ta: 27,5, 28, 28,5 en dan na 10 min uit om de TA weer terug te krijgen. Soms regelt hij wel tijdig terug en zakt de Ta weer naar 27,5 of 27 en blijft hier uren op draaien.
Dit terwijl hij bij deze Tbuiten (die al die tijd hetzelfde is) ook makkelijk een lagere frequentie kan draaien.
Het fenomeen van het doorschieten is soms eenmalig, soms een paar keer waarna hij de weg weer lijkt te hebben gevonden. De regeling is niet super intelligent iig. Dit kan ook liggen aan mijn afgifte systeem met VV beneden, VV in een koudere garage (15 graden, dus lage tr) en radiatoren boven. Alle Tr wordt via een buffer in de retour gemend maar vraag is hoe goed. Tr is kwa waarde uit Melcoud wel vrij stabiel.
Delta-T is hier gedurende de dag 3,5 -> 2,5 bij een flow van 17L.

Ik zal de komende dagen eens gaan kijken of het helpt om de vermogensbeperking op 100% te houden. Zou me overigens verbazen want hij wordt er nog niet erg door gelimiteerd, hooguit bij opstarten een beetje.

Tegen 13.00 uur en 16.00 uur is het zichtbaar (tegen 11.00 was een defrost). Een stabiele Ta lijkt lastig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReKHf0HNr_qDHBd8w3gCK8yHPo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVCaxzQIVk7VEpi54S3zUldK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door g-j-t op 08-01-2025 16:39 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:00
De softwareupdate naar 20.01 heeft bij mij, zo lijkt het iig na een week, niet echt verandering gebracht ten aanzien van regel- en defrostgedrag bij mijn PUHZ-SW75

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn WP nog niet in de zomer meegemaakt, maar koelt de stand compensatiecurve/WAR eigenlijk ook? Mijn warmtepomp kan in ieder geval koelen, maar weet niet of ik het t.z.t. op die stand moet zetten of dat ik het zo kan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Verwijderd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:33:
Ik heb mijn WP nog niet in de zomer meegemaakt, maar koelt de stand compensatiecurve/WAR eigenlijk ook? Mijn warmtepomp kan in ieder geval koelen, maar weet niet of ik het t.z.t. op die stand moet zetten of dat ik het zo kan laten staan.
WAR werkt niet, de andere 2 standen werkt het wel op. Ik heb tot nu toe alleen op vaste Ta gekoeld en weet niet of op ruimte beter werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWmTTSpDiBgUCZ22wknVOptrqdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wa3Xa7ntExajIRsLbiBz6SBR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gr8-jen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:36:
[...]

WAR werkt niet, de andere 2 standen werkt het wel op. Ik heb tot nu toe alleen op vaste Ta gekoeld en weet niet of op ruimte beter werkt.

[Afbeelding]
Bedankt 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:15
gr8-jen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:53:
@Gertjansp
Draai je nou WAR of vaste Ta?
Voor mij fluctueerde de Ta meerdere graden door verschil in buiten temperatuur omdat ik WAR draai. Zie post hierboven.
Ik draai op WAR maar dan de curve is nogal stabiel 28’C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draadloosdoos
SebastiaanPs schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Alleen een opvallend hoge Ta voor vloerverwarming, om dat te bereiken moet ie vol gas en dan krijg je sneller een volgende defrost.

Normaal gesproken heeft men een lagere Ta nodig met vvw.
Je verwarmt wel 24/7 op vaste binnentemp?
Alleen vvw, of ook andere afgifte? Hoeveel m2?
Al je vvw staat permanent open, of gebruik je een naregeling?
-lagere Ta: ben bang dat ik het anders niet warm ga krijgen
- Ik gebruik een stooklijn: bij Tbuiten=4gr is de Twens zo'n 36gr
- Alleen vloerverwarming op BG (ca 65m2). De Radiatoren op de 1e en zolder staan dicht (zullen ook weinig doen bij een Taanvoer van ca 36gr)
- vvw staat permanent open, geen naregeling. Flow komt vanuit de pomp in de binnenunit. Alleen een 50 ltr buffervat in de retour, in serie.
- Flow van 9ltr/min (door pomp binnenunit) door de vloer verdeeld over 4 stringen (ca 2,3 ltr/min per string dus. Stringen zijn 14mm buitendiameter.
- De Panasonic kamerthermostaat (ON/OFF) staat op 19gr. Als er vraag is dan start de WP op en draait dan ca 2 uurtjes, zo'n 4 a 5 keer per 24u

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Draadloosdoos schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:03:
- Alleen vloerverwarming op BG (ca 65m2). De Radiatoren op de 1e en zolder staan dicht (zullen ook weinig doen bij een Taanvoer van ca 36gr)
- vvw staat permanent open, geen naregeling. Flow komt vanuit de pomp in de binnenunit. Alleen een 50 ltr buffervat in de retour, in serie.
- Flow van 9ltr/min (door pomp binnenunit) door de vloer verdeeld over 4 stringen (ca 2,3 ltr/min per string dus. Stringen zijn 14mm buitendiameter.
- De Panasonic kamerthermostaat (ON/OFF) staat op 19gr. Als er vraag is dan start de WP op en draait dan ca 2 uurtjes, zo'n 4 a 5 keer per 24u
Ik zie twee problemen:
1. Flow van 9 lpm is erg laag. Je hebt ook maar 4 groepen. Kun je niet wat radiatoren erbij open zetten?
2. Waarom verwarm je maar max 10 uur per dag? Als je thermostaat nu de WP steeds afschakelt, betekent dat dat je stooklijn te hoog staat. Het idee van een stooklijn is dat ie zodanig laag staat, dat de WP helemaal niet meer af slaat. Of kun je anders het minimum vermogen van de WP niet kwijt?
Deze instructies gevolgd? Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Draadloosdoos schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Oh ja jij had een wat lage flow door grote lengte en kleine diameter van je vvw groepen, dat zal ook een rol spelen. Heb even je eerdere berichten gelezen.

Wat voor huis heb je: hoeveel m2, wat voor isolatie en glas?

Evt te overwegen om de radiatoren boven wat open te zetten. Heeft wel wat afgifte hoor met Ta 35 gr - ik merk hier met Ta 31 gr al duidelijk wat effect, zonder fans. Dit kan helpen om je flow iets hoger te krijgen en je Ta wat lager.

Als je een goede geïsoleerde schil hebt, dan stijgt je warmteverlies weinig als je boven ook verwarmt. En dan helpt het wel voor je efficiëntie door de hogere flow en lagere Ta.

Edit: en dat punt van @Andrehj inderdaad. Waarin met deze temperaturen zo korte runs? Ta zo laag dat je warmtepomp net niet gaat pendelen.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 08-01-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Verwijderd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:33:
Vaste TA in de zomer, anders kom je met ruimteregeling onder het dauwpunt qua TA en heb je condensvorming.. tenzij je daar de juiste afgifte voor hebt om condenserend te kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Breud. Het 1e wat aannemer en installateur roepen: je hebt zaken veranderd en met de instellingen geknoeid.
Deed/ Doet de aannemer hier ook.
Alleen wij draaiden het daarna om : het wordt niet warm conform eisen woningborg. Dus ik zet alles terug en eis dat warm wordt.
Dat lukte niet met die rommel van …..
Tja toen moest de aannemer wel met een oplossing komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draadloosdoos
Andrehj schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Ik zie twee problemen:
1. Flow van 9 lpm is erg laag. Je hebt ook maar 4 groepen. Kun je niet wat radiatoren erbij open zetten?
2. Waarom verwarm je maar max 10 uur per dag? Als je thermostaat nu de WP steeds afschakelt, betekent dat dat je stooklijn te hoog staat. Het idee van een stooklijn is dat ie zodanig laag staat, dat de WP helemaal niet meer af slaat. Of kun je anders het minimum vermogen van de WP niet kwijt?
Deze instructies gevolgd? Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dank voor je adviezen. Denk dat ik nog alles teveel benader vanuit de CV gedachte. Zal de stooklijn eens lager zetten en radiatoren op de 1e open om te zien hoe lang de runs worden en hoeveel de totale flow toeneemt.
De COP zal toenemen maar als de WP de hele dag staat te draaien zal ms ook niet erg efficiënt zijn.
Ik kom er nog op terug met de bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draadloosdoos
SebastiaanPs schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Oh ja jij had een wat lage flow door grote lengte en kleine diameter van je vvw groepen, dat zal ook een rol spelen. Heb even je eerdere berichten gelezen.

Wat voor huis heb je: hoeveel m2, wat voor isolatie en glas?

Evt te overwegen om de radiatoren boven wat open te zetten. Heeft wel wat afgifte hoor met Ta 35 gr - ik merk hier met Ta 31 gr al duidelijk wat effect, zonder fans. Dit kan helpen om je flow iets hoger te krijgen en je Ta wat lager.

Als je een goede geïsoleerde schil hebt, dan stijgt je warmteverlies weinig als je boven ook verwarmt. En dan helpt het wel voor je efficiëntie door de hogere flow en lagere Ta.

Edit: en dat punt van @Andrehj inderdaad. Waarin met deze temperaturen zo korte runs? Ta zo laag dat je warmtepomp net niet gaat pendelen.
Wij hebben eerder over mijn situatie gechat herinner ik mij. Heb mijn WP vanaf april en maar nu met de kou kan ik pas goed de werking monitoren.
Rijtjehuis, middenwoning, 2 verdiepingen en zolderverdieping. Boven staan de radiatoren meestal uit.
Op BG alleen vvw (geen radiatoren). Opp per verdieping ca 65m2. De vloerverwarming is bedoeld als hoofdverwarming maar lijkt nu mager gedimensioneerd met 4 groepen van 14mm diameter en een tussenafstand in de vloer.van 10 - 15 cm. Woning is van 1990. Niet nageisoleerd.
Met de CV kreeg ik de vloer goed warm met aanvoerwater van 40gr. De CV is vervangen door de WP en de verdeler op BG is vervangen door een LT-verdeler (zonder pomp).
De pomp in de binnenunit staat op stand 5 en dat levert een flow van 9 lpm op in de vloer.
Ik zal de komende tijd eens gaan experimenteren met stooklijn en flow, echter veel meer flowopbrengst van de binnenunit is niet te verwachten volgens de specificatie. We gaan het zien en kom erop terug. Dank zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:40:
@Breud. Het 1e wat aannemer en installateur roepen: je hebt zaken veranderd en met de instellingen geknoeid.
Deed/ Doet de aannemer hier ook.
Alleen wij draaiden het daarna om : het wordt niet warm conform eisen woningborg. Dus ik zet alles terug en eis dat warm wordt.
Dat lukte niet met die rommel van …..
Tja toen moest de aannemer wel met een oplossing komen
De instellingen kan je pareren op de manier zoals jij gedaan hebt… als dat het geval is.

Maar als je de discussie gaat voeren over hoe het ontworpen is en vervolgens opgeleverd, raakt zo’n opmerking kant nog wal van een aannemer. Dus daar hoef je nooit bang van te worden. Verder: waar staat de bepaling dat je zaken niet mag aanpassen als eigenaar naar eigen behoefte bij installaties? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-07 11:52
Hier eigenaar van een PUD-SWM100YAA met binnenunit EHST30D-VM6D en een buffervat van 200 liter.
Na het buffervat staat een verdeler met twee pompgroepen waarbij pompgroep 1 de eerste en tweede verdieping bedient, en pompgroep 2 zorgt voor het gelijkvloers. Ik heb een landelijke woning met hoge plafonds, en in totaal 39 kringen aan vloerverwarming (3006 m). Woning is twee jaar oud dus E- en S-peil zijn top.

Beschermd volume: 1397 m3
Verliesoppervlakte: 861 m2
Totale oppervlakte: 385 m2

Warmtepomp en installatie staan op gelijkvloers, via schacht loopt dit naar collectoren op eerste en tweede verdieping.

Ik slaag er maar niet in om op een constante en min of meer zuinige manier mijn woning te verwarmen. Op de eerste verdieping zijn er drie ruimtes (diegene die aan de andere kant van de woning liggen ten opzichte van de collector) die ik maar niet opgewarmd krijg. Ik ben gedurende twee jaar al bezig met alle parameters regelmatig aan te passen maar het lukt maar niet. Pompsnelheid in de WP, pompsnelheden van de pompgroepen, debieten op de verschillende kringen, aanvoertemperaturen, ...

Wanneer ik de Ta op mijn kringen instel op 35 °C loop ik (zeker met deze temperaturen) tegen de ene defrost na de andere aan waardoor ik telkens maar 5 minuten de gevraagde Ta haal alvorens er weer een defrost komt met nadien de nodige tijd om terug op temperatuur te komen. Ik heb er mij al gek op gezocht, de installateur die koeltechnisch zijn vak wel kent, snapt er hydraulisch dan weer niets van... Vaak gaat de WP ook pendelen, in plaats van gewoon de lagere gevraagde Ta aan te houden.

Ik ben radeloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Mazoutje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:46:
Hier eigenaar van een PUD-SWM100YAA met binnenunit EHST30D-VM6D en een buffervat van 200 liter.
Na het buffervat staat een verdeler met twee pompgroepen waarbij pompgroep 1 de eerste en tweede verdieping bedient, en pompgroep 2 zorgt voor het gelijkvloers. Ik heb een landelijke woning met hoge plafonds, en in totaal 39 kringen aan vloerverwarming (3006 m). Woning is twee jaar oud dus E- en S-peil zijn top.

Warmtepomp en installatie staan op gelijkvloers, via schacht loopt dit naar collectoren op eerste en tweede verdieping.

Ik slaag er maar niet in om op een constante en min of meer zuinige manier mijn woning te verwarmen. Op de eerste verdieping zijn er drie ruimtes (diegene die aan de andere kant van de woning liggen ten opzichte van de collector) die ik maar niet opgewarmd krijg. Ik ben gedurende twee jaar al bezig met alle parameters regelmatig aan te passen maar het lukt maar niet. Pompsnelheid in de WP, pompsnelheden van de pompgroepen, debieten op de verschillende kringen, aanvoertemperaturen, ...

Wanneer ik de Ta op mijn kringen instel op 35 °C loop ik (zeker met deze temperaturen) tegen de ene defrost na de andere aan waardoor ik telkens maar 5 minuten de gevraagde Ta haal alvorens er weer een defrost komt met nadien de nodige tijd om terug op temperatuur te komen. Ik heb er mij al gek op gezocht, de installateur die koeltechnisch zijn vak wel kent, snapt er hydraulisch dan weer niets van... Vaak gaat de WP ook pendelen, in plaats van gewoon de lagere gevraagde Ta aan te houden.

Ik ben radeloos...
Je deelt info maar ik weet nog niet veel
De termen die je noemt ken ik niet allemaal.

Wat is nu:

Oppervlakte van huis
Oppervlakte verwarmd
Afstand HoH van verwarming
Dikte buizen verwarming
Dikte leidingen vaan verdelers
Wat is de pomp snelheid
Wat is de flow en is die stabiel
Heb je naregeling
Heb je nu een extra pomp bovenop die van de WP?
Op welke wijze verwarm je?

Is er al gekeken door een professional want 5 minuten interval kan geen defrost zijn. en wat heeft hij gedaan?

Is er ontlucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Draadloosdoos schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:55:
De COP zal toenemen maar als de WP de hele dag staat te draaien zal ms ook niet erg efficiënt zijn.
Ik kom er nog op terug met de bevindingen.
Een warmtepomp die de hele dag staat te draaien is bijna de definitie van efficiëntie. Dus laat die gedachte ook maar los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
@Mazoutje ik lees twee problemen in je verhaal die je even los van elkaar moet trekken:

1) Je huis wordt in principe goed warm maar je krijgt 3 ruimtes op de 1e verdieping niet goed warm
2) Je denkt veel defrosts te hebben en/of last van pendelen.

Voor wat betreft het eerste, een verschil in temperatuur per kamer is alleen op te lossen door het debiet van de afzonderlijke kamers aan te passen. Is er iets van naregeling aanwezig op deze kamers? Hoeveel is de flow in deze kamers t.o.v. de flow in andere groepen?

En voor probleem twee, zoals @gr8-jen al zegt 5 minuten verwarmen tussen de defrosts in is onmogelijk dus waarschijnlijk bedoel je wat anders. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Maar met lekker defrostweer moet je niet verbaasd zijn dat je 10% tot zelfs 20% van je vermogen kwijt bent aan defrosts (check posts van afgelopen tijd met name door @SebastiaanPs . Pendelen zou in principe ook niet mogelijk moeten zijn bij jou want je hebt bizar veel vloeroppervlak en een warmtepomp met een heel laag minimumvermogen. Zou dus niet zo moeten kunnen zijn dat hij die 3,5 kW vermogen niet kwijt kan. Dus als je hier ondersteuning op wil dan zul je met wat plaatjes en grafieken moeten komen die laten zien wat je probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mazoutje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:46:

Ik ben radeloos...
Dat klinkt heel vervelend. En een grote uitdaging. Er zijn hier uiteraard veel mede-Tweakers die met je mee willen denken, maar dan moeten we denk ik wel gedetailleerde informatie hebben:

1. Opstelling buitenunit: vrije aanzuiging en uitblaas?

2. Warmteverlies van je huis uit berekening

3. Gedetailleerd hydraulisch schema:
- flow vanuit binnenunit
- parallel buffervat met 2 pompgroepen erna (heb je al aangegeven). Wat is de flow vanuit elke pompgroep?
- diameter leidingwerk naar vvw verdelers
- type vvw verdeler en globale flow per groep per verdeler
- diameter vvw slangen. Aantal groepen 39 voor 385 m2 vloeroppervlak lijkt goed, dus de groepen zijn wrs niet te lang

3. Regelingen die je hebt geprobeerd: vaste Ta, WAR, ruimteregeling? Met welke parameters? Wat werkte wel en niet?

4. Thermostaat type? Gebruik je nachtverlaging? Wat voor schema?

5. Naregeling op de vvw groepen? Zo ja, aantal zones?

En tenslotte: heb je monitoring? Kun je plaatjes delen van hoe het nu draait?

Ik denk dat het het best is om een eigen topic aan te maken en daar deze info te delen. Anders wordt het soms een erg lang vraag en antwoordgesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
En dan het linkje hier delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
PUD-SWM100YAA

Binnenunit
EHST30D-VM6D
Cilinderunit 300L SWW

Buffervat 200 liter.

@gr8-jen
Oppervlakte van huis: 385 m2
Oppervlakte verwarmd: 385 m2 min mijn garage
Afstand HoH van verwarming: verlegafstand is 10 cm
Dikte buizen verwarming: 20 mm
Dikte leidingen vaan verdelers: naar verdeler beneden 28mm, naar verdelers 1e en 2e verdieping 32mm
Wat is de pomp snelheid: Staat nu op stand 4 van 5.
Wat is de flow en is die stabiel: Tussen de 1 en 2 liter/seconde, 2 l/s op die verste kringen.
Heb je naregeling: Ik heb debietregelaars op mijn collectoren, bedoel je dit?
Heb je nu een extra pomp bovenop die van de WP?: Ja ik heb twee pompgroepen, Grundfos Alpha2 25-60 180
Op welke wijze verwarm je?: Met mijn Ecodan WP

Er is al eens gekeken, en toen is er koelmiddel bijgedaan.

Installatie is volledig ontlucht.

@michaelvo

Met die vijf minuten bedoel ik dat de Ta slechts ongeveer 5 minuten terug op de gevraagde Ta komt, na een defrost daalt die Ta enorm en dan heeft de WP veel tijd nodig om terug de gevraagde te bereiken. Eens die bereikt is kan hij dit een goeie 5 minuten aanhouden alvorens er weer een defrost is.

Ik hou veel statistieken bij in Home Assistant, dus vraag maar welke info je nodig hebt.

@SebastiaanPs

1. Buitenunit staat volledig vrij

2. Die warmteverliesberekening vind ik niet onmiddellijk maar het is een nieuwbouwwoning die zo goed als luchtdicht is. Eigenlijk een BEN-woning.

3. Beschrijving hier iets hoger in deze post.
Verder lopen er vanuit de pomp die het gelijkvloers bedient leidingen van 28mm naar de collector, dit zijn eigenlijk twee collectoren die aan elkaar verbonden zijn en waar 15 kringen op zitten.

Vanuit de pomp voor eerste en tweede verdieping vertrekken leidingen van 32mm. Ter hoogte van de eerste verdieping zitten T-stukken die vertakken naar leidingen van 28mm, deze 28mm leidingen vertakken dan ook nog eens naar twee aparte collectoren voor de eerste verdieping. Op de ene collector zitten 8 kringen, op de andere 9. De ruimtes die niet goed opwarmen zitten het verst weg van de aanvoer op de collector.

Dan loopt er ook nog een leiding van 28 of 32mm verder naar de tweede verdieping waar 1 collector op zit met 7 kringen.

4. Ik werk met een stooklijn op basis van WAR. Twee PAR-WR50R-E thermostaten waarbij er eentje in de living staat, en eentje in één van de ruimtes die niet opwarmen.

5. Ik heb geen naregeling, wat bedoel je hier exact mee?

Ik monitor alles in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Mazoutje
klinkt alsof je teveel vraagt van de wp. Met 385m2 alles open is elke halve graad best wat vermogen. Heb je grafieken met
buiten temp, Ta, Tr, compressor freq, flow rate?

Hoe monitor je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mazoutje
Heb je naregeling: Ik heb debietregelaars op mijn collectoren, bedoel je dit?
Ja de vraag is of er stelmotoren zitten op jouw vvw verdelers die de groepen open en dicht zetten obv warmtevraag.
Als ik het goed begrijp heb je 2 zones (want 2 thermostaten).

Verder de vragen die @xoror hierboven noemt. Grafieken zouden heel nuttig zijn.

En verder nogmaals mijn advies om een eigen topic te openen, zodat alles bij elkaar staat en goed te volgen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
@xoror ik had ook deze indruk, en ik heb al een logica in Home Assistant gebouwd die er voor zorgt dat beide pompgroepen niet op hetzelfde moment actief kunnen zijn. Dan behaalt de ene groep wel altijd de gevraagde Ta, mits de nodige defrosts zoals nu het geval is. Het brengt echter geen soelaas bij het opwarmen van die specifieke ruimten.

Ik haal deze gegevensset om de minuut op via de Melcloud API:

1. PCycleActual
2. ErrorMessages
3. DeviceType
4. FTCVersion
5. FTCRevision
6. LastFTCVersion
7. LastFTCRevision
8. FTCModel
9. RefridgerentAddress
10. SystemMaxFlowTemp
11. RefrigerantType
12. DipSwitch1
13. DipSwitch2
14. DipSwitch3
15. DipSwitch4
16. DipSwitch5
17. DipSwitch6
18. HasThermostatZone1
19. HasThermostatZone2
20. TemperatureIncrement
21. DefrostMode
22. HeatPumpFrequency
23. MaxSetTemperature
24. MinSetTemperature
25. RoomTemperatureZone1
26. RoomTemperatureZone2
27. OutdoorTemperature
28. FlowTemperature
29. FlowTemperatureZone1
30. FlowTemperatureZone2
31. FlowTemperatureBoiler
32. ReturnTemperature
33. ReturnTemperatureZone1
34. ReturnTemperatureZone2
35. ReturnTemperatureBoiler
36. BoilerStatus
37. BoosterHeater1Status
38. BoosterHeater2Status
39. BoosterHeater2PlusStatus
40. ImmersionHeaterStatus
41. WaterPump1Status
42. WaterPump2Status
43. WaterPump3Status
44. ValveStatus3Way
45. ValveStatus2Way
46. WaterPump4Status
47. ValveStatus2Way2a
48. ValveStatus2Way2b
49. TankWaterTemperature
50. UnitStatus
51. HeatingFunctionEnabled
52. ServerTimerEnabled
53. ThermostatStatusZone1
54. ThermostatStatusZone2
55. ThermostatTypeZone1
56. ThermostatTypeZone2
57. MixingTankWaterTemperature
58. CondensingTemperature
59. DemandPercentage
60. ConfiguredDemandPercentage
61. HasDemandSideControl
62. DailyHeatingEnergyConsumed
63. DailyCoolingEnergyConsumed
64. DailyHotWaterEnergyConsumed
65. DailyHeatingEnergyProduced
66. DailyCoolingEnergyProduced
67. DailyHotWaterEnergyProduced
68. DailyLegionellaActivationCounter
69. LastLegionellaActivationTime
70. EffectiveFlags
71. LastEffectiveFlags
72. Power
73. EcoHotWater
74. OperationMode
75. OperationModeZone1
76. OperationModeZone2
77. SetTemperatureZone1
78. SetTemperatureZone2
79. SetTankWaterTemperature
80. TargetHCTemperatureZone1
81. TargetHCTemperatureZone2
82. ForcedHotWaterMode
83. HolidayMode
84. ProhibitHotWater
85. ProhibitHeatingZone1
86. ProhibitHeatingZone2
87. ProhibitCoolingZone1
88. ProhibitCoolingZone2
89. ServerTimerDesired
90. SecondaryZoneHeatCurve
91. SetHeatFlowTemperatureZone1
92. SetHeatFlowTemperatureZone2
93. SetCoolFlowTemperatureZone1
94. SetCoolFlowTemperatureZone2
95. DECCReport
96. CSVReport1min
97. Zone2Master
98. DailyEnergyConsumedDate
99. DailyEnergyProducedDate
100. CurrentEnergyConsumed
101. CurrentEnergyProduced
102. CurrentEnergyMode
103. HeatingEnergyConsumedRate1
104. HeatingEnergyConsumedRate2
105. CoolingEnergyConsumedRate1
106. CoolingEnergyConsumedRate2
107. HotWaterEnergyConsumedRate1
108. HotWaterEnergyConsumedRate2
109. HeatingEnergyProducedRate1
110. HeatingEnergyProducedRate2
111. CoolingEnergyProducedRate1
112. CoolingEnergyProducedRate2
113. HotWaterEnergyProducedRate1
114. HotWaterEnergyProducedRate2
115. ErrorCode2Digit
116. SpSubDivisionsToWrite
117. SpSubDivisionsToRead
118. SpState
119. SpSubDivisionsWriteInProgress
120. SpSubDivisionsReadInProgress
121. InitialSettingsData
122. InitialSettingsTimestamp
123. SupportsHourlyEnergyReport
124. HasZone2
125. HasSimplifiedZone2
126. CanHeat
127. CanCool
128. HasHotWaterTank
129. CanSetTankTemperature
130. CanSetEcoHotWater
131. HasEnergyConsumedMeter
132. HasEnergyProducedMeter
133. CanMeasureEnergyProduced
134. CanMeasureEnergyConsumed
135. Zone1InRoomMode
136. Zone2InRoomMode
137. Zone1InHeatMode
138. Zone2InHeatMode
139. Zone1InCoolMode
140. Zone2InCoolMode
141. AllowDualRoomTemperature
142. IsGeodan
143. HasEcoCuteSettings
144. HasFTC45Settings
145. HasFTC6Settings
146. CanEstimateEnergyUsage
147. CanUseRoomTemperatureCooling
148. IsFtcModelSupported
149. SystemMaxFlowTemperature (opnieuw vermeld, maar nu als null in de data)
150. MaxTankTemperature
151. IdleZone1
152. IdleZone2
153. MinPcycle
154. MaxPcycle
155. MaxOutdoorUnits
156. MaxIndoorUnits
157. MaxTemperatureControlUnits
158. ModelCode
159. DeviceID
160. MacAddress
161. SerialNumber
162. TimeZoneID
163. DiagnosticMode
164. DiagnosticEndDate
165. ExpectedCommand
166. Owner
167. DetectedCountry
168. AdaptorType
169. FirmwareDeployment
170. FirmwareUpdateAborted
171. LinkedDevice
172. WifiSignalStrength
173. WifiAdapterStatus
174. Position
175. PCycle
176. PCycleConfigured
177. RecordNumMax
178. LastTimeStamp
179. ErrorCode
180. HasError
181. LastReset
182. FlashWrites
183. Scene
184. TemperatureIncrementOverride
185. SSLExpirationDate
186. SPTimeout
187. Passcode
188. ServerCommunicationDisabled
189. ConsecutiveUploadErrors
190. DoNotRespondAfter
191. OwnerRoleAccessLevel
192. OwnerCountry
193. HideEnergyReport
194. ExceptionHash
195. ExceptionDate
196. ExceptionCount
197. Rate1StartTime
198. Rate2StartTime
199. ProtocolVersion
200. UnitVersion
201. FirmwareWebVersion
202. FirmwareWlanVersion
203. LinkToMELCloudHome
204. LinkedByUserFromMELCloudHome
205. EffectivePCycle
206. MqttFlags
207. HasErrorMessages
208. Offline
209. Units

Units-array (veldnamen binnen elk object in Units)
210. ID
211. Device
212. SerialNumber
213. ModelNumber
214. Model
215. UnitType
216. IsIndoor

@SebastiaanPs nee, ik heb geen stelmotoren. Ik heb er wel besteld want dat is mijn volgende plan. Waar ergens mag ik dat topic openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Mazoutje Als je met minder groepen Ta behaalt dan vraag je ws op dat moment te veel gegeven de warmte van je vloer. Maar grafieken zouden dat aan moeten tonen.

385m2 zou wel moeten lukken wellicht als het BENG is, maar dan moet je anders verwarmen. Alles open houden, geen stelmotortjes en dus warmte bufferen en 24/7 laten draaien op lage Ta, hoge flow, kleine delta T. Je wil geen fluctuerende vraag richting de Wp, in jouw geval als de 2e groep dicht stond en open gaat komt er opeens z'n grote vraag erbij voor de wp. Dat vinden ze niet fijn.

Ik verwarm zo 300m2 met een 7.5kW. Huis is lekker rond de 21.5c. Ik draai in dit weer vaste Ta=27, Tr=23-23.5, flow = 22 l/m. Met dit weer heb je gewoon defrost, dat hoort bij. In de nacht daalt de temp lichtjes, maar dat komt er overdag gewoon weer erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otQRSXC9jqEouIbydjCAGLSN-QQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1165qM2XoU0bGQTsqtB3h184.png?f=user_large

Maar idd maak eigen topic aan en zet vooral grafieken in en drop de link hier.

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 09-01-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draadloosdoos
gr8-jen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:09:
@Draadloosdoos

Zoals SebastiaanPs al aangaf is de Ta hoog, de Tr ook. Verder is de Tr nogal onrustig.

Je geeft aan vloerverwarming, maar zit er nog meer bij qua radiatoren?

In theorie zou je met lagere temp moeten kunnen werken, het hagt ervan af hoe goed je huis is geisoleerd.

Hieronder zie de frequentie van de WP bij 4-5 graden, de defrosts bij 3 graden en hoe rustig het kan draaien bij 5 graden buiten. De defrost worden erg omdat ik mijn Ta omhoog wil naar 30 graden bij 3 graden buiten.
Je ziet gelijk dat de verdamper snel vol raakt met ijs. Dus eigenlijk is een lage Ta niet alleen beter voor je COP, als je een kleine verdamper hebt helpt het ook tegen defrosts

[Afbeelding]

EDIT: ik heb nog geen firmware upgrade gedaan. mijn vingers jeuken wel :). Om een of andere reden wil ik eerst zien wat ze hebben veranderd met een changelog ofzo
Draai nu met een lagere stooklijn (Twens= 31gr bij Tbt= 3gr), Ta is momenteel 29gr en Tr is 26,5gr. Hierbij heb ik één radiator op 1e verd open gedraaid. De flow is van 9lpm naar 13 lpm gegaan.
In ieder geval zie ik een rustiger temperatuurverloop, een lager opgenomen vermogen van ca 450Watt en geen defrosts meer. Nog te vroeg om conclusies te trekken maar toch...

Vraagje: hoe meet je de WP frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Draadloosdoos schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Draai nu met een lagere stooklijn (Twens= 31gr bij Tbt= 3gr), Ta is momenteel 29gr en Tr is 26,5gr. Hierbij heb ik één radiator op 1e verd open gedraaid. De flow is van 9lpm naar 13 lpm gegaan.
In ieder geval zie ik een rustiger temperatuurverloop, een lager opgenomen vermogen van ca 450Watt en geen defrosts meer. Nog te vroeg om conclusies te trekken maar toch...

Service code 016 (zie meer codes xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")

Is het niet een idee om de veel gebruikte service codes op te nemen in de openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik heb Melcloud en een script dat parameters uitleest vanuit Melcloud. Melcloud updater.

Script draait op een oude laptop, kan ook op een raspberry.

Code staat op GitHub gedeeld in ts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:44:
[...]

@SebastiaanPs
De HW kWh meter die ik gebruik heeft weliswaar een “nu” monitoring optie, maar slaat de gemeten data (in de HW cloud) op met een resolutie van 5 minuten en de CSV die je kunt downloaden zelfs maar met een resolutie van 15 minuten. De Beeclear energie monitor slaat elke 10 seconden de meting op op de SD card. Dat is in principe voldoende voor de analyse van het fenomeen.
Bij real time monitoring van de temperatuur met de SDR Heatbooster is de resolutie 1 seconde.

Ik heb nu een 50 defrosts in Beeclear bekeken, en die tonen allemaal hetzelfde profiel, behoudens een ondergrond veroorzaakt door andere verbruikers. Kortom, het is mogelijk zo’n profiel als representatief te beschouwen, met 10 seconden resolutie.

Afgelopen nacht enkele defrosts hier (rond 0 graden met RH 90%), en ik heb een representatieve defrost in onderstaande plaatje weergegeven.
De achtergrond afgelopen nacht rond middernacht is vlak, 200-300 W, dus het patroon dat we zien, en dat elke defrost weer, is dus “de realiteit. Dus ook de piek op 4 minuten na de start is een verschijnsel dat optreedt door de defrost, geen effect van andere gebruikers. Evenals de wat minder hoge piek na ca. 1 minuut.

[Afbeelding]

Als de fan en de waterpomp draaien zie ik op de kWh meter afhankelijk van de fan speed ca. 300-600W, de waterpomp en de andere electronica ca. 85W.
Wat ik gezien heb is dat tijdens de defrost, deels de fan draait, met variabele snelheid ook.

Hier nog een keer het met de SDR Heatbooster gemeten temperatuur profiel (wel een eerdere defrost, want afgelopen nacht ben ik er niet bij gaan zit :) )

[Afbeelding]

Ik zou nu met de telefoon in de hand moeten kijken of en wanneer de fan draait en bij welke verbruikt vermogen.
Zal ik de komende dag proberen (defrosts komen nu veel minder frequent en minder voorspelbare timing).
@SebastiaanPs
Even voortbordurend op deze discussie heb ik door de buitenunit te observeren tijdens een defrost, en de fan en compressor speed herhaaldelijk op de binnenunit uit te lezen nu meer inzicht in wat er voor mijn monobloc gebeurt tijdens zo’n defrost.
Zie de bijgevoegde screenshot van een defrost, als gemeten met de Beeclear energie monitor op een tijdstip dat er geen grote verbruikers actief waren en het sluipverbruik totaal 200-300 W was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjUI04RJlpCO8Asyiwdgau8Br_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfjzQ0xgsIaNxzJHvnBnZUI4.jpg?f=fotoalbum_large

Als de defrost start stopt de fan, van 730 rpm naar 0 rpm, en de compressor frequentie daalt kortstondig naar 11 Hz, om dan vlot toe te nemen tot 49 Hz voor een kleine 4 minuten. Dit komt overeen voor mijn WP met ca. 6 kW vermogen. In die tijd neemt het stroomverbruik toe, maar dat is zeker niet door andere gebruikers, maar alleen afkomstig van de warmtepomp, waarom dat zo is terwijl de fan uit is en de compressor op constant 49 Hz draait is me niet duidelijk. Maar wat wel duidelijk is is dat het ontdooien dus naast met retour CV water ook gebeurt door de compressor, met een flinke 6 kW.
Van 3-5 minuten na de defrost stoomt de WP, en na ca. 4 minuten is het ontdooien compleet en schakelt ook de compressor uit, de dT is dan gedaald (bij deze defrost, dit kan wat verschillen) tot - 4C. De compressor en de fan blijven dan ca. 2 minuten uit, maar de waterpomp draait door, zoals gedurende de hele defrost.
In die periode van 2 minuten dat de compressor en fan uitgeschakeld zijn loopt dT eerst in anderhalve minuut op tot ca. +1 C om dan opnieuw te zakken tot -1.5 C. Deze dT beweging moet het gevolg zijn van het doorstromen van defrost water door de buizen vlakbij de binnenunit (waar de sensoren zitten).
Dat opnieuw dalen van dT is maar een goede halve minuut, want dan schakelt de compressor samen met de fan weer in en loopt dT in enkele minuten weer op tot ca. 5 C (tijdens deze weer periode), om dan een 10-25 minuten weer wat te dalen naar dT 4 C. Op weg naar de volgende defrost.
Toch wel een eye opener dat de compressor volop meehelpt de defrost snel te laten verlopen.
Dit is, nogmaals, voor mijn 11.2 kW monobloc.

Edit: het duurt dus een tiental minuten na de start van de defrost tot mijn WP weer met doel Ta verwarmt. Als de defrosts elke 45 minuten plaatsvinden is dat toch een forse aanslag op de verwarmingscapaciteit van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Een aantal weken geleden postte ik al een en ander over mijn flow in relatie tot de pomp van mijn binnenunit. Dit is een aanvullende vraag hierop. Teruglezen is denk ik echter niet nodig aangezien ik hieronder de situatie weer even opnieuw schets.

De pomp van de binnenunit voor verwarming is de Grundfos UPM3 K 15-75 130 AZA.

De max flow van de pomp zou volgens de Mitsubishi handleiding 27 liter per minuut bedragen. Dit volgt uit onderstaande curve.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKYgXNBn0ZeWbfotT-9lqH4s-k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjaeyBlL2sc8pjp68N8m5ZXy.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de pomp op zoek op de Grundfos website zie ik echter een andere curve, dus het lijkt alsof de pomp niet op maximale capaciteit draait (ook al staat de pomp op de hoogste stand (5)).

De curve volgens de grundfos website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua7PTNtJhOUKp4XPuALib_a2zn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZteJnB8cOg5TssaIT1HPln2r.jpg?f=fotoalbum_large

Onder de instellingen van de binnenunit vind ik ook instellingen voor energiebeheer. Daar staat de pomp qua energie op ***, wat betekent factory default pump.

Op de Grundfos website zie ik dat het een pomp is van max 60 watt. Als ik bij de instellingen de pomp op 60 watt zet ipv *** dan schiet mijn flow omhoog van 21 naar 26 liter per minuut.

Zien jullie een reden om dit niet te veranderen? Ik zou de flow graag wat hoger hebben… (lagere dt etc). Het is een 15kw warmtepomp en volgens de installatiehandleiding moet de flow tussen de 17 en 37 liter liggen. De flow van 21 vind ik dan al vrij magertjes.

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:38:
Een aantal weken geleden postte ik al een en ander over mijn flow in relatie tot de pomp van mijn binnenunit. Dit is een aanvullende vraag hierop. Teruglezen is denk ik echter niet nodig aangezien ik hieronder de situatie weer even opnieuw schets.

De pomp van de binnenunit voor verwarming is de Grundfos UPM3 K 15-75 130 AZA.

De max flow van de pomp zou volgens de Mitsubishi handleiding 27 liter per minuut bedragen. Dit volgt uit onderstaande curve.
[Afbeelding]

Als ik de pomp op zoek op de Grundfos website zie ik echter een andere curve, dus het lijkt alsof de pomp niet op maximale capaciteit draait (ook al staat de pomp op de hoogste stand (5)).

De curve volgens de grundfos website:
[Afbeelding]

Onder de instellingen van de binnenunit vind ik ook instellingen voor energiebeheer. Daar staat de pomp qua energie op ***, wat betekent factory default pump.

Op de Grundfos website zie ik dat het een pomp is van max 60 watt. Als ik bij de instellingen de pomp op 60 watt zet ipv *** dan schiet mijn flow omhoog van 21 naar 26 watt.

Zien jullie een reden om dit niet te veranderen? Ik zou de flow graag wat hoger hebben… (lagere dt etc). Het is een 15kw warmtepomp en volgens de installatiehandleiding moet de flow tussen de 17 en 37 liter liggen. De flow van 21 vind ik dan al vrij magertjes.
Je bedoelt de flow schiet omhoog van 21 naar 26 L/min, typo denk ik. Het klinkt voor mij als een prima plan. Misschien nog checken met de specialisten van Alklima, of er een belangrijke reden is dat de pomp niet op vol vermogen draait in stand 5?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-10 10:23

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:31:
Vanmorgen gebeld door mijn buurman 5 huizen verderop in de straat of ik even wilde komen kijken bij zijn WP Zubadan ZCR-112YA-300D SET.

Zijn WP draait nu vanaf gisterochtend 11:00 was zijn verhaal en heeft er nu iets van 49KWh doorheen gejaagd en krijgt het net aan 19á20gr in huis. En het systeem draait nu nog. (Met veel defrost momenten en was goed dicht zag ik.) En draaide met 98Hz.

Vrijstaande woning gebouwd in 2010 gasverbruik was 2200m3. Vloerverwarming als hoofdverwarming beneden, en boven radiatoren. Je zou zeggen dat de ZCR-112YA dan wel tot zijn recht komt als ik de koevlaas methode gebruik.

Nu hebben ze de bediening van de binnen-unit in de woonkamer hangen en het systeem draait op ruimtetemperatuur.

Ik heb even gekeken bij de instellingen en zag dat de Ta op 45gr stond. (beetje erg hoog lijkt mij). SWW op 55gr met een drop van 5gr. De pomp staat op stand 5 (23ltr.)
Ik heb de Ta verlaagd naar 32gr en het SWW naar 50gr met een drop van 10gr en gezegd dat hij het nu even moet aankijken.

Hebben jullie nog ideeën waarom dit systeem zo blijft door stampen.
Leiding diameter is 28mm koper en zit gelijk op een openverdeler zonder extra poespas.
Sommigen van jullie kunnen het verhaal van mijn buurman vast nog wel herinneren met zijn gigantisch verbruik en de vele start en stops van zijn WP.
Nu het wat kouder is heeft hij weer de zelfde problemen en heeft hij 6 weken terug de installateur maar gebeld en deze had even tijd om langs te komen ( tussen de bedrijven door).
Deze concludeerde dat de Ta omhoog moest en de instellingen verkeerd stonden (WAR regeling) en dat de Panasonic thermostaat niet geschikt zou zijn voor de Mitsubishi 8)7 . En verder moest ik mij niet bemoeien met de systemen die door het bedrijf zijn geleverd, want ik zou de boel ontregelen. Met alle gevolgen vandien. Pfffffffff :O

Nu belde de buurman gisteravond op met de vraag of ik eens kon komen kijken want de WP brult bijna van zijn beugels af en het verbruik is weer erg hoog.

Ik heb gezegd dat ik wel wil komen kijken en dat ik eventueel de boel wel weer wil aanpassen, maar dat hij dan niet zo eigenwijs moet zijn om naar die oude CV monteurs te luisteren/bellen.
Of ik ga hem inregelen en anders even goede buren, maar dan bemoei ik mij niet meer met zijn pomp en mag hij het regelen met zijn installateur. Jullie weten het antwoord al denk ik.

Na het eten even heen geweest en wat zag ik daar. :? Groepen op de verdeler deels dicht gedraaid Ta was weer verhoogd naar 50gr, systeem was van de WAR regeling afgehaald en weer laten regelen op de ruimteregeling. (thermostaat van de unit hing weer in de kamer) en de Panasonic lag nog op de eettafel.

Na alles weer te hebben ingeregeld dit keer geen WAR maar een vaste Ta van 28gr en de Panasonic weer aan de wand mogen jullie kijken wat de verschillen zijn.
Ik denk zelf dat een Ta van 27gr ook nog wel voldoende zal zijn.

De temperaturen van 4 januari en vandaag zijn nagenoeg gelijk.

Installatiebedrijf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HX5A7XaiCfBOejFghoeUZxVbAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCEssxlFwtUXJ8IMXE7px3sP.jpg?f=fotoalbum_large

En nu ziet het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoaKHgzU59K6Oy0RBr5cjjFOeiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVJZnRhj0TsFaJJmHBnq0lLp.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:36:
[...]

@SebastiaanPs
Even voortbordurend op deze discussie heb ik door de buitenunit te observeren tijdens een defrost, en de fan en compressor speed herhaaldelijk op de binnenunit uit te lezen nu meer inzicht in wat er voor mijn monobloc gebeurt tijdens zo’n defrost.
Zie de bijgevoegde screenshot van een defrost, als gemeten met de Beeclear energie monitor op een tijdstip dat er geen grote verbruikers actief waren en het sluipverbruik totaal 200-300 W was.

[Afbeelding]

Als de defrost start stopt de fan, van 730 rpm naar 0 rpm, en de compressor frequentie daalt kortstondig naar 11 Hz, om dan vlot toe te nemen tot 49 Hz voor een kleine 4 minuten. Dit komt overeen voor mijn WP met ca. 6 kW vermogen. In die tijd neemt het stroomverbruik toe, maar dat is zeker niet door andere gebruikers, maar alleen afkomstig van de warmtepomp, waarom dat zo is terwijl de fan uit is en de compressor op constant 49 Hz draait is me niet duidelijk. Maar wat wel duidelijk is is dat het ontdooien dus naast met retour CV water ook gebeurt door de compressor, met een flinke 6 kW.
Van 3-5 minuten na de defrost stoomt de WP, en na ca. 4 minuten is het ontdooien compleet en schakelt ook de compressor uit, de dT is dan gedaald (bij deze defrost, dit kan wat verschillen) tot - 4C. De compressor en de fan blijven dan ca. 2 minuten uit, maar de waterpomp draait door, zoals gedurende de hele defrost.
In die periode van 2 minuten dat de compressor en fan uitgeschakeld zijn loopt dT eerst in anderhalve minuut op tot ca. +1 C om dan opnieuw te zakken tot -1.5 C. Deze dT beweging moet het gevolg zijn van het doorstromen van defrost water door de buizen vlakbij de binnenunit (waar de sensoren zitten).
Dat opnieuw dalen van dT is maar een goede halve minuut, want dan schakelt de compressor samen met de fan weer in en loopt dT in enkele minuten weer op tot ca. 5 C (tijdens deze weer periode), om dan een 10-25 minuten weer wat te dalen naar dT 4 C. Op weg naar de volgende defrost.
Toch wel een eye opener dat de compressor volop meehelpt de defrost snel te laten verlopen.
Dit is, nogmaals, voor mijn 11.2 kW monobloc.

Edit: het duurt dus een tiental minuten na de start van de defrost tot mijn WP weer met doel Ta verwarmt. Als de defrosts elke 45 minuten plaatsvinden is da teen forse aanslag op de verwarmingscapaciteit van de WP.
Interessant, dank voor het delen. d:)b In principe lijkt het grotendeels op de defrost die ik bij mijn split heb geobserveerd. Bij jou geen 1e fase van 1 min zonder compressor, de defrost start meteen op de compressor. De split gebruikt ook de compressor! Er stroomt immers geen water maar koudemiddel door de verdamper. Voor actief verwarmen van de verdamper (met warmte uit het CV water) heb je de compressor nodig. Het is overigens geen stoom maar waterdamp :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedyace schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:27:
[...]

Sommigen van jullie kunnen het verhaal van mijn buurman vast nog wel herinneren met zijn gigantisch verbruik en de vele start en stops van zijn WP.
Nu het wat kouder is heeft hij weer de zelfde problemen en heeft hij 6 weken terug de installateur maar gebeld en deze had even tijd om langs te komen ( tussen de bedrijven door).
Deze concludeerde dat de Ta omhoog moest en de instellingen verkeerd stonden (WAR regeling) en dat de Panasonic thermostaat niet geschikt zou zijn voor de Mitsubishi 8)7 . En verder moest ik mij niet bemoeien met de systemen die door het bedrijf zijn geleverd, want ik zou de boel ontregelen. Met alle gevolgen vandien. Pfffffffff :O

Nu belde de buurman gisteravond op met de vraag of ik eens kon komen kijken want de WP brult bijna van zijn beugels af en het verbruik is weer erg hoog.

Ik heb gezegd dat ik wel wil komen kijken en dat ik eventueel de boel wel weer wil aanpassen, maar dat hij dan niet zo eigenwijs moet zijn om naar die oude CV monteurs te luisteren/bellen.
Of ik ga hem inregelen en anders even goede buren, maar dan bemoei ik mij niet meer met zijn pomp en mag hij het regelen met zijn installateur. Jullie weten het antwoord al denk ik.

Na het eten even heen geweest en wat zag ik daar. :? Groepen op de verdeler deels dicht gedraaid Ta was weer verhoogd naar 50gr, systeem was van de WAR regeling afgehaald en weer laten regelen op de ruimteregeling. (thermostaat van de unit hing weer in de kamer) en de Panasonic lag nog op de eettafel.

Na alles weer te hebben ingeregeld dit keer geen WAR maar een vaste Ta van 28gr en de Panasonic weer aan de wand mogen jullie kijken wat de verschillen zijn.

Installatiebedrijf
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zijn dat voor koekenbakkers? Ta naar 50 gr met vvw? 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Interessant, dank voor het delen. d:)b In principe lijkt het grotendeels op de defrost die ik bij mijn split heb geobserveerd. Bij jou geen 1e fase van 1 min zonder compressor, de defrost start meteen op de compressor. De split gebruikt ook de compressor! Er stroomt immers geen water maar koudemiddel door de verdamper. Voor actief verwarmen van de verdamper (met warmte uit het CV water) heb je de compressor nodig. Het is overigens geen stoom maar waterdamp :+
@SebastiaanPs
Dank, dat verklaart dan een hoop.

Edit @SebastiaanPs

Er is toch wel een potentieel verschil. Bij een monobloc zit de sturing (klep?) van het koudemiddel in de buitenunit, bij een split in de binnenunit? En bij de split systemen (die van jouw tenminste) zie je niet die dubbele duik in de dT die je bij een monobloc ziet in de laatste 2 minuten voordat de compressor weer aangaat.
Daar is de hele discussie feitelijk mee begonnen. En dat is dus toch een effect van de (onvolledige) menging van water en kouder water die als een boeggolf richting de binnenunit gaat.
Of hebben we de verklaring daarvoor toch nog niet helemaal te pakken?

Einde Edit

Tja . . . . Waterdamp of stoom? Eigenlijk hetzelfde, beide H2O in gasvorm, en oververzadigd.
Stoom associeren we met heel heet, waterdamp niet. En je hebt gelijk, zo heet is de waterdamp die er af komt nou ook weer niet. :)

[ Voor 26% gewijzigd door EVfan op 09-01-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Speedyace schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:27:
[...]

Installatiebedrijf
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij vergeet dat het huis nog niet op temperatuur was en dat het vast net zo rustig had gedraaid als je niks had gedaan >:)

50 graden Ta.... Ik hoop dat het niet zo warm door de leidingen ging ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draadloosdoos schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:07:
[...]

@Draadloosdoos hoeveel flow is er nu nog in de groepen van je vvw, opgeteld? Die ene radiator heeft nu vermoedelijk minimaal 4 liter/min en de vvw waarschijnlijk iets minder dan de eerdere 9 liter/min, dat is wat scheef verdeeld. Beter alle radiatoren op de 1e verdieping klein tikkie open, bij elkaar 4 liter/min bijv en de rest naar de vvw. Je kunt kijken naar het verschil tussen de totale flow van de binnenunit en de opgetelde flow op je vvw verdeler, dan weet je hoeveel er ongeveer naar de radiatoren gaat. Idealiter waterzijdig inregelen met Ta en Tr per radiator, zie bijv hier:
Zwartoog in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
SebastiaanPs schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Je bedoelt de flow schiet omhoog van 21 naar 26 L/min, typo denk ik. Het klinkt voor mij als een prima plan. Misschien nog checken met de specialisten van Alklima, of er een belangrijke reden is dat de pomp niet op vol vermogen draait in stand 5?
Volgens mij kan ik die als consument niet raadplegen toch?

Is er wellicht iemand op het forum met die connectie? Of iemand die er werkt? 🥹

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-10 23:57
Ik zit een beetje te twijfelen tussen de 60va en 60va2. Va versie heeft een stuk grotere verdamper en betere cop waardes bij de hogere buitentemperaturen. Va2 versie heeft een lager minimaal vermogen bij 12° maar bij 15° weer een hoger vermogen dan de va. Ondanks de grotere verdamper zou de va2 toch iets meer vermogen kunnen leveren bij 2°. Is dit allemaal te verwaarlozen of zijn er echt doorslaggevende verschillen? Regeltechnisch vind ik de va2 niet zo goed regelen(overshoot)iemand een idee of dit bij de va ook zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:04:
Ik zit een beetje te twijfelen tussen de 60va en 60va2. Va versie heeft een stuk grotere verdamper en betere cop waardes bij de hogere buitentemperaturen. Va2 versie heeft een lager minimaal vermogen bij 12° maar bij 15° weer een hoger vermogen dan de va. Ondanks de grotere verdamper zou de va2 toch iets meer vermogen kunnen leveren bij 2°. Is dit allemaal te verwaarlozen of zijn er echt doorslaggevende verschillen? Regeltechnisch vind ik de va2 niet zo goed regelen(overshoot)iemand een idee of dit bij de va ook zo is?
Dat laatste hebben we alleen bij de VA2 versie geobserveerd. Als ik uit die 2 moest kiezen dan zou ik denk ik de VA nemen vanwege de grotere verdamper en geen problemen met regeling/overshoot.
Ook de PUZ-modellen overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Ik heb al de erst17d binnenunit . Hier kunnen alleen de va 40/60/80 en de PUHZ-SW75YAA op volgens site alklima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Dsbwouter de ERST17D-VM2D kan echt wel met puz hoor, vrij hoor ook nog...

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 09-01-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Zal morgen is bellen maar denk het niet. Koelleiding diameters zijn 1/4 1/2 van de erst17d en de puz60 is 1/4 5/8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:53:

Vermogen begrenzen of stille modus activeren

Waarschuwing! De diverse delen van de buitenunit staan onder spanning en zijn niet aanraakveilig. Bovendien kun je door foute handelingen je besturingsprint beschadigen (door bijvoorbeeld kortsluiting of ESD). Als je geen verstand hebt van elektrotechniek, besteed je dit beter uit aan je installateur!

Met een speciaal kabeltje is het mogelijk om het maximale vermogen van de buitenunit (behalve die van de SUZ-serie) te begrenzen op (ongeveer) 0, 50, of 75% óf om de stille modus van de buitenunit in te schakelen.
(Met o.a. dank aan deze post van @BlueTooth76 )

Dit kabeltje verbind je met de besturingsprint van de buitenunit, en door daarvan verschillende draden door te verbinden worden de verschillende modi geschakeld.

Van dit kabeltje zijn twee versies in omloop: de PAC-SC36NA-E en de PAC-SE55RA-E. Functioneel zijn ze gelijk, maar qua draadkleuren zijn de pennen 2 en 3 verwisseld.

Hier een uitleg van kabeltje PAC-SC36NA-E en hoe je daarmee de stille modus (SW 7-1 off) of de vermogensbegrenzing (SW 7-1 on) regelt:
[Afbeelding]
Let wel op dat er een maximale gespecificeerde draadlengte is van 10 meter. Langere bekabeling is op eigen risico. De schakeling bij je binnenunit maken is dus vaak geen optie. Eventueel kun je met een relais werken.
Schakelen tussen de verschillende vermogensstanden kan live, dus terwijl de WP draait.

Dit is een tekening van de PAC-SE55RA-E met daarin de 1200Ω weerstanden:
[Afbeelding]

Stand vermogensbegrenzing (SW 7-1 ON)
Deze stand heeft geen invloed op het ventilatortoerental. Dat is ~450 rpm bij Tb > 6°C en 700 rpm bij Tb < 6 °
Je kunt op de binnenunit via "Informatie werking" (Engels: "Request Code"), code 061 de huidige stand opvragen.
Hij geeft aan 0003, ofwel 100% vermogen. (0002 = 75%, 0001 = 50% en 0000 = uit).
[Afbeelding]

Buitenunit open maken. Op de besturingsprint vind je de CNDM-aansluiting voor het kabeltje en de dipswitches. Kabel aansluiten en van SW7 de 1e dipswitch op "on" zetten:
[Afbeelding]

De verschillende combinaties van doorverbinden geven nu de volgende resultaten:
  • PIN 1 en 3 verbonden -> [ORANJE / BRUIN] -> 0000 -> 0%
  • PIN 1, 2 en 3 verbonden -> [ROOD / ORANJE / BRUIN] -> 0001 -> 50%
  • PIN 1 en 2 verbonden -> [ROOD / ORANJE] -> 0002 -> 75%
  • geen pinnen verbonden -> 0003 -> 100%
Even kijken of het werkt: Dit was met alles doorverbonden, dus 50%:
[Afbeelding]

Stand stille modus (SW 7-1 OFF):
(met dank aan @doek55 )
Kabeltje 50% of 75% (pen 1 en 2 verbonden): Max ventilatorsnelheid is 650rpm. Output is nominaal vermogen.
Kabeltje 0% of 100% (geen pennen verbonden): Max ventilatorsnelheid is 700rpm. Output is maximaal vermogen.

Stille modus inschakelen via binnenunit
Verder hebben de nieuwste generatie binnenunits (vanaf FTC6, dus ExSx-VM2D) de mogelijkheid om op bepaalde tijden een stille modus via de binnenunit in te stellen. Meer info over deze stille modi, de geluidsvermogens en hoe je dit in kunt stellen kun je vinden in het Alklima Whitepaper Geluidseisen. (Zoek op "geluidsreductiemodus")
(Met dank aan @LeonTebbens die dit document had gevonden)

Omdat in de Whitepaper V3 veel uitleg over de geluidsreductiemodi geschrapt is, dit was de tekst van de Whitepaper V2:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kabeltje zelf maken?

Omdat het bewuste kabeltje vrij duur is en eigenlijk heel eenvoudig, kun je het ook zelf maken. @Jeroen Vreeken heeft in Jeroen Vreeken in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" uitgezocht welke connector er gebruikt is en waar je die kunt kopen. Daarna hoef je alleen de weerstanden nog maar toe te voegen.
ik ben me in aan het lezen in het begrenzen van het vermogen via het bewuste kabeltje. Ik lees dat 1 kant van de kabel in de CMDN poort in de buiten unit gaat. Waar gaat de andere kant van het kabeltje in?

Pagina: 1 ... 159 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero