Hallo allemaal,
Ik ben eigenaar van een Mitsubishi Ecodan warmtepomp (type PUD-SWM100YAA buitenunit, gekoppeld aan een EHST30D-VM6D binnenunit met een 300 L sanitair warm water-cilinder) en een buffervat van 200 liter. De warmtepomp en installatie zijn twee jaar geleden geïnstalleerd in mijn landelijke nieuwbouwwoning (BEN) met hoge plafonds, een beschermd volume van 1397 m³, een verliesoppervlakte van 861 m², en een totale oppervlakte van 385 m².
In totaal heb ik 39 kringen vloerverwarming (3006 m leiding), verdeeld over drie verdiepingen:
Ik slaag er niet in om de woning op een constante en redelijk zuinige manier te verwarmen.
Defrost-problemen:
Ik word er stilaan radeloos van, aangezien ik na twee jaar nog geen stabiel werkende en zuinig draaiende installatie heb kunnen realiseren.
---
2. Details & reeds ondernomen actie
3. Defrost & pendelen
4. Overzicht Home Assistant-data
In mijn Home Assistant lees ik om de minuut de volgende parameters uit via Melcloud:
5. Jouw hulp is welkom!
Ik hoop dat iemand met ervaring in hydraulische afstelling of met soortgelijke installaties van Ecodan me kan helpen om de volgende zaken op te lossen:
---
TL;DR:
Ik ben eigenaar van een Mitsubishi Ecodan warmtepomp (type PUD-SWM100YAA buitenunit, gekoppeld aan een EHST30D-VM6D binnenunit met een 300 L sanitair warm water-cilinder) en een buffervat van 200 liter. De warmtepomp en installatie zijn twee jaar geleden geïnstalleerd in mijn landelijke nieuwbouwwoning (BEN) met hoge plafonds, een beschermd volume van 1397 m³, een verliesoppervlakte van 861 m², en een totale oppervlakte van 385 m².
In totaal heb ik 39 kringen vloerverwarming (3006 m leiding), verdeeld over drie verdiepingen:
- Verlegafstand is 10 cm, de diameter van de vvw leidingen is 20 mm.
- Gelijkvloers: 15 kringen, aangestuurd door een Grundfos Alpha2 25-60 180 pompgroep (pomp 1). De aanvoerleidingen hebben een diameter van 28 mm.
- Eerste verdieping: 17 kringen, verdeeld over twee collectoren (8 + 9 kringen). De aanvoer van de warmtepomp gaat met 32 mm tot aan de T-stukken, en splitst dan in 28 mm per collector. Deze collectoren staan juist naast de 32 mm leiding.
- Tweede verdieping: 7 kringen op één collector, gevoed via dezelfde 32 mm aanvoer, die ter hoogte van de eerste verdieping verder loopt naar boven. Eerste en tweede verdieping worden aangestuurd door een tweede Grundfos Alpha2 25-60 180 pompgroep (pomp 2). Twee zones dus.
Ik slaag er niet in om de woning op een constante en redelijk zuinige manier te verwarmen.
Defrost-problemen:
- Bij een hogere aanvoertemperatuur (±35°C) schiet de warmtepomp de ene defrost na de andere in. Hierdoor komt de gevraagde temperatuur maar enkele minuten in zicht, waarna een lange ontdooicyclus volgt en de warmtepomp weer moet opwarmen.
- Dit leidt tot korte periodes van effectieve verwarming (5 minuten op de gevraagde temperatuur) en dan weer een defrost, enzovoort. Het gevolg is dat de installatie vaak pendelt.
- Op de eerste verdieping krijg ik drie ruimtes (die het verste verwijderd liggen van de collector) niet of amper op temperatuur.
- Ondanks vele pogingen met het aanpassen van pompsnelheden, debietinstellingen, flow op de kringen en aanvoertemperaturen, blijft het probleem.
Ik word er stilaan radeloos van, aangezien ik na twee jaar nog geen stabiel werkende en zuinig draaiende installatie heb kunnen realiseren.
---
2. Details & reeds ondernomen actie
- Parameters die ik zelf heb aangepast / geoptimaliseerd:
- Pompsnelheid in de warmtepomp (momenteel stand 4 van 5). en de pompsnelheden van de twee pompgroepen
- Debietinstellingen op de collectoren (ik heb debietregelaars, maar geen stelmotoren op de verdelers – die heb ik wel besteld om mogelijk beter te kunnen sturen).
- Aanvoertemperaturen via WAR-stooklijn, en in Home Assistant bouwde ik een logica om niet beide pompgroepen gelijk te laten draaien.
- Koelmiddel:
Er is al eens iemand langs geweest om de koelmiddelvulling te checken; er is koelmiddel bijgevuld. - Ontluchten:
De installatie is volledig ontlucht. - Naregeling:
Behalve de thermostaten (PAR-WR50R-E) in de living en in één van de koude ruimtes, is er geen verdere elektronische naregeling. Ik heb enkel manuele debietregelaars op de verdelers. - Statistieken & logging:
Ik lees véél data uit via Melcloud API in Home Assistant (zie onder voor de volledige lijst parameters). Indien iemand specifieke waarden nodig heeft, geef maar een seintje!
3. Defrost & pendelen
- Pendelen: De warmtepomp schakelt vaak aan/uit, in plaats van de gevraagde (lagere) aanvoertemperatuur constant te handhaven.
- Defrost: Bij de huidige buitentemperaturen en een ingestelde Ta (aanvoertemperatuur) van 35°C gaat de warmtepomp wel verwarmen, maar na ongeveer 5 minuten op temperatuur komt er alweer een defrost. Daarna duurt het te lang om weer op temperatuur te komen, en zo herhaalt zich de cyclus.
4. Overzicht Home Assistant-data
In mijn Home Assistant lees ik om de minuut de volgende parameters uit via Melcloud:
- PCycleActual
- ErrorMessages
- DeviceType
- FTCVersion
- FTCRevision
- LastFTCVersion
- LastFTCRevision
- FTCModel
- RefridgerentAddress
- SystemMaxFlowTemp
- RefrigerantType
- DipSwitch1
- DipSwitch2
- DipSwitch3
- DipSwitch4
- DipSwitch5
- DipSwitch6
- HasThermostatZone1
- HasThermostatZone2
- TemperatureIncrement
- DefrostMode
- HeatPumpFrequency
- MaxSetTemperature
- MinSetTemperature
- RoomTemperatureZone1
- RoomTemperatureZone2
- OutdoorTemperature
- FlowTemperature
- FlowTemperatureZone1
- FlowTemperatureZone2
- FlowTemperatureBoiler
- ReturnTemperature
- ReturnTemperatureZone1
- ReturnTemperatureZone2
- ReturnTemperatureBoiler
- BoilerStatus
- BoosterHeater1Status
- BoosterHeater2Status
- BoosterHeater2PlusStatus
- ImmersionHeaterStatus
- WaterPump1Status
- WaterPump2Status
- WaterPump3Status
- ValveStatus3Way
- ValveStatus2Way
- WaterPump4Status
- ValveStatus2Way2a
- ValveStatus2Way2b
- TankWaterTemperature
- UnitStatus
- HeatingFunctionEnabled
- ServerTimerEnabled
- ThermostatStatusZone1
- ThermostatStatusZone2
- ThermostatTypeZone1
- ThermostatTypeZone2
- MixingTankWaterTemperature
- CondensingTemperature
- DemandPercentage
- ConfiguredDemandPercentage
- HasDemandSideControl
- DailyHeatingEnergyConsumed
- DailyCoolingEnergyConsumed
- DailyHotWaterEnergyConsumed
- DailyHeatingEnergyProduced
- DailyCoolingEnergyProduced
- DailyHotWaterEnergyProduced
- DailyLegionellaActivationCounter
- LastLegionellaActivationTime
- EffectiveFlags
- LastEffectiveFlags
- Power
- EcoHotWater
- OperationMode
- OperationModeZone1
- OperationModeZone2
- SetTemperatureZone1
- SetTemperatureZone2
- SetTankWaterTemperature
- TargetHCTemperatureZone1
- TargetHCTemperatureZone2
- ForcedHotWaterMode
- HolidayMode
- ProhibitHotWater
- ProhibitHeatingZone1
- ProhibitHeatingZone2
- ProhibitCoolingZone1
- ProhibitCoolingZone2
- ServerTimerDesired
- SecondaryZoneHeatCurve
- SetHeatFlowTemperatureZone1
- SetHeatFlowTemperatureZone2
- SetCoolFlowTemperatureZone1
- SetCoolFlowTemperatureZone2
- DECCReport
- CSVReport1min
- Zone2Master
- DailyEnergyConsumedDate
- DailyEnergyProducedDate
- CurrentEnergyConsumed
- CurrentEnergyProduced
- CurrentEnergyMode
- HeatingEnergyConsumedRate1
- HeatingEnergyConsumedRate2
- CoolingEnergyConsumedRate1
- CoolingEnergyConsumedRate2
- HotWaterEnergyConsumedRate1
- HotWaterEnergyConsumedRate2
- HeatingEnergyProducedRate1
- HeatingEnergyProducedRate2
- CoolingEnergyProducedRate1
- CoolingEnergyProducedRate2
- HotWaterEnergyProducedRate1
- HotWaterEnergyProducedRate2
- ErrorCode2Digit
- SpSubDivisionsToWrite
- SpSubDivisionsToRead
- SpState
- SpSubDivisionsWriteInProgress
- SpSubDivisionsReadInProgress
- InitialSettingsData
- InitialSettingsTimestamp
- SupportsHourlyEnergyReport
- HasZone2
- HasSimplifiedZone2
- CanHeat
- CanCool
- HasHotWaterTank
- CanSetTankTemperature
- CanSetEcoHotWater
- HasEnergyConsumedMeter
- HasEnergyProducedMeter
- CanMeasureEnergyProduced
- CanMeasureEnergyConsumed
- Zone1InRoomMode
- Zone2InRoomMode
- Zone1InHeatMode
- Zone2InHeatMode
- Zone1InCoolMode
- Zone2InCoolMode
- AllowDualRoomTemperature
- IsGeodan
- HasEcoCuteSettings
- HasFTC45Settings
- HasFTC6Settings
- CanEstimateEnergyUsage
- CanUseRoomTemperatureCooling
- IsFtcModelSupported
- SystemMaxFlowTemperature (opnieuw vermeld, maar nu als null in de data)
- MaxTankTemperature
- IdleZone1
- IdleZone2
- MinPcycle
- MaxPcycle
- MaxOutdoorUnits
- MaxIndoorUnits
- MaxTemperatureControlUnits
- ModelCode
- DeviceID
- MacAddress
- SerialNumber
- TimeZoneID
- DiagnosticMode
- DiagnosticEndDate
- ExpectedCommand
- Owner
- DetectedCountry
- AdaptorType
- FirmwareDeployment
- FirmwareUpdateAborted
- LinkedDevice
- WifiSignalStrength
- WifiAdapterStatus
- Position
- PCycle
- PCycleConfigured
- RecordNumMax
- LastTimeStamp
- ErrorCode
- HasError
- LastReset
- FlashWrites
- Scene
- TemperatureIncrementOverride
- SSLExpirationDate
- SPTimeout
- Passcode
- ServerCommunicationDisabled
- ConsecutiveUploadErrors
- DoNotRespondAfter
- OwnerRoleAccessLevel
- OwnerCountry
- HideEnergyReport
- ExceptionHash
- ExceptionDate
- ExceptionCount
- Rate1StartTime
- Rate2StartTime
- ProtocolVersion
- UnitVersion
- FirmwareWebVersion
- FirmwareWlanVersion
- LinkToMELCloudHome
- LinkedByUserFromMELCloudHome
- EffectivePCycle
- MqttFlags
- HasErrorMessages
- Units
- ID
- Device
- SerialNumber
- ModelNumber
- Model
- UnitType
- IsIndoor
5. Jouw hulp is welkom!
Ik hoop dat iemand met ervaring in hydraulische afstelling of met soortgelijke installaties van Ecodan me kan helpen om de volgende zaken op te lossen:
- Constante, zuinige werking: Hoe kan ik de pomp(en) en stooklijn zo afstellen dat pendelen en frequente defrost-cycli worden geminimaliseerd?
- Afregeling van debieten: Hoe zorg ik ervoor dat zelfs de verste kringen op de eerste verdieping voldoende doorstroming en warmte krijgen?
- Tips omtrent naregeling / sturing: Is het plaatsen van stelmotoren en een vorm van aparte zone-regeling (of geoptimaliseerde debietregelaars) de juiste stap?
- Andere oorzaken: Zijn er nog typische valkuilen in de Ecodan-configuratie, DIP-switches, of hydraulische inregeling (bypass, buffervatregeling, etc.) die over het hoofd gezien kunnen zijn?
---
TL;DR:
- Mitsubishi Ecodan WP met 200 L buffervat, 39 vloerverwarmingskringen op 3 niveaus, nieuwbouwwoning (BEN), en toch moeite om constante temperatuur te halen.
- Er zijn frequente defrost-cycli, en drie ruimtes op de eerste verdieping warmen niet goed op.
- Reeds van alles geprobeerd: pompsnelheden, debieten, koelmiddelcontrole, ontluchten, stooklijnaanpassing, etc.
- Data in overvloed via Home Assistant, maar tot nu toe geen stabiele oplossing.