@
Mazoutje Beantwoord ook even mijn andere vragen.
Overigens is 18 lpm primair voor jouw 10 kW te weinig. Dat moet (en kan) echt hoger. En die secundaire pompen ook. Dat is (samen met de menging) een grote oorzaak van die veel te hoge Ta.
Maar dat gaat enkel over het rendement.
Een ander probleem is dat je WP getuige de vermogensplaatjes van gisteren continu vol gas draait, met een opgenomen vermogen van bijna 4 kW. De WP pompt dan bijna 12 kW aan warmte de woning in. Dat toont aan dat je woning veel warmte verliest, misschien (of waarschijnlijk) meer dan waar de WP op ontworpen is.
Heb je een warmteverliesberekening die je kan delen?
Als ik even op de achterkant van een sigarenkistje reken:
12 kW aan WP-vermogen bij ca 0 graden, geeft (met defrost verlies) zo'n 10 kW aan netto warmte.
Stel je BGG vloer is 150 m², geïsoleerd met een Rc van 6 (m²*K/W). Dat geeft bij een dT van 20 een verlies van 500 W.
Dan blijft er nog 11.500 W over voor de andere (861-150=) 711 m² verliesgevend oppervlak.
11500 W / (711 m² * 20 K) = 0.81 m²*K/W. Dat betekent dat de rest van je verliesgevend oppervlak een gemiddelde Rc-waarde heeft van 0.81. Dat staat gelijk aan een U-waarde van 1.24.
Dat is nog veel slechter dan je kozijnen, die normaliter het slechts geïsoleerde deel van je schil zijn (met een U-waarde van rond de 0.8, of Rc 1.2)
Dat kan nooit kloppen. Ergens verliest jouw woning enorm veel warmte. En als ik jou was zou ik dat maar eens gaan opzoeken.
Wat geeft je WP (of Melcloud) aan over de energieopwek per dag?
Ter vergelijking: Onze woning is ook zo'n beetje BENG, en wij verwarmen 1200 m³, met een Ta van 25 graden, en de WP verbruikt deze dagen rond de 15 kWh per dag.
[
Voor 5% gewijzigd door
Andrehj op 10-01-2025 17:21
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.