Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:45
Dsbwouter schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:46:
Heeft iemand een idee of hier nog wat aan te doen is wellicht dat ik wat instellingen over het hoofd zie? Ik draai nu op een vaste ta en eigenlijk draaid die dan altijd 1/1,5° boven het setpoint. Draait ver boven het minimale vermogen dus het is niet dat die het vermogen niet kwijt kan. Gebeurd zowel op 30 ta als of 36. Probleem is dat die hierdoor ook wel is 2° eroverheen gaat en dan dus afschakeld en even later weer opstart.

[Afbeelding]
Kan je eens een plotje maken van de frequentie, ta, setpoint en buitentemperatuur als je een overshoot hebt? Afhankelijk van de buitentemperatuur komen bepaalde frequenties vrij. Zo wil de wp onder de 5 graden niet lager dan 32Hz, terwijl hij bij 5 graden naar 26Hz kan en boven de 12 graden tot de ondergrens van 20Hz. Maar op jouw screenshot draait hij op 82Hz en dan zou hij toch terug moeten moduleren. Ik weet dat bij enkele andere tweakers er een probleem met een SUZ-XXVA buitenunit qua firmware was waardoor de wp slecht en laat (terug) moduleerde (@joezzt en @laurens0619 toch?). Maar jij hebt een VA2 en ik heb dat probleem hier nog niet eerder gezien.

Hieronder een voorbeeld bij mij. 32Hz is nog te veel voor 140m2 vloerverwarming hier en vanaf een uur of 3 gaat hij boven de ta_setpoint=25 graden. Maar vanwege de buitentemperatuur van 3 graden kan hij niet verder terug dan 32Hz. Meestal is het huis net op de gewenste temperatuur voordat hij start met pendelen. Met zo'n plotje is het iets beter te zien of er iets mis gaat bij jou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5waojObJ-lKXZcjxMlcFLVxZ0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSY1llW5T99k1B3I8UXFSvar.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-10 23:57
@Sven1234

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad een va2 en laatst geupdate naar de laatste firmware maar hiervoor was dit ookal. Bij mij is het echt dat die gewoon niet terugmoduleert omdat die zelf denkt dat het zo prima is? Als ik hem bijv op 36 heb staan dan is ta 37. Verlaag ik hem naar 32 dan is ta 33. Hij kan dus prima lager draaien maar om 1 of andere reden vind die dat niet nodig.. heb de foto bijgevoegd hier kun je ook zien dat die er constant 1/1,5° boven ook nadat ik het setpoint verlaag om 1uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL_X8MDaVjYxu5SmDLbt2-Ftc9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ME5bzhrojY7gzrQuv2TujvPU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:31:
ik heb element alleen voor legionella. weet je toevallig welke switch dat was? scheelt zoeken :D
Dan moet je in de instellingen het gebruik van dat element voor SWW en verwarmen blokkeren.
Via de dipswitch vertel je de besturing dat er helemaal geen backupheater in zit, dan is een legionellacyclus automatisch ook niet meer mogelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:45
Dsbwouter schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:28:
@Sven1234

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad een va2 en laatst geupdate naar de laatste firmware maar hiervoor was dit ookal. Bij mij is het echt dat die gewoon niet terugmoduleert omdat die zelf denkt dat het zo prima is? Als ik hem bijv op 36 heb staan dan is ta 37. Verlaag ik hem naar 32 dan is ta 33. Hij kan dus prima lager draaien maar om 1 of andere reden vind die dat niet nodig.. heb de foto bijgevoegd hier kun je ook zien dat die er constant 1/1,5° boven ook nadat ik het setpoint verlaag om 1uur.
[Afbeelding]
De firmware van de buitenunit kan je zelf niet updaten Tot op heden is er op dit forum nog geen firmware beschikbaar voor de buitenunit, alleen die van de FTC (Flow Temperature Controller) in je binnenunit. Zoals in mijn vorige post met link te lezen is, vervangt Alklima zelfs de hele printplaat ipv een update te draaien bij de buitenunit..

In je grafiek zie ik wel dat de frequentie op en neer gaat, dus de regeling is aan het sturen, maar hij gaat alleen niet laag genoeg. Die ondergrens van 32Hz onder de 5 graden en overige waardes is misschien alleen op de PUHZ van toepassing en zou bij de SUZ best hoger kunnen liggen. Je geeft aan dat als je je Ta verlaagt, hij netjes mee gaat. Misschien interessant om de Ta te verlagen en dan te controleren of de frequentie onder de huidige 38Hz grens komt. Dan kan je testen of de regeling gewoon niet goed werkt of dat de ondergrens qua frequentie erg hoog ligt.

Mogelijk dat andere SUZ eigenaren hier nog iets over kunnen zeggen. Ik weet niet wie het was, maar het verhaal dat hij er continue 1 graad boven blijft zitten heb ik eerder een keer gelezen.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De firmware van de buiten unit is wel te updaten.

In de UK updaten ze bepaalde (binnen en buiten) units preventief, had een tijdje geleden link gepost.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 19:55
Hier ook een SUZ VA2.

Ik ervaar hetzelfde als @Dsbwouter Heb een tijd geprobeerd om een vaste Ta of WAR goed werkend te krijgen; maar loop tegen hetzelfde aan met die standen, vooral als de buiten temp boven de 5 /6 graden komt.

De unit starte veels te aggresief, en loopt naar een te hoge Ta. Uit Aan Uit Aan.

Ik heb me erbij neergelegd en draai nu gewoon op de doel temperatuur setting. ( Tot groot genoegen van m'n vrouw... :) ) In die stand werkt het overall het beste voor mij.

Bovenstaande was met de versie 19 van de firmware. Heb deze laatst ook ge-update naar 20, en wellicht dat ik na de wat koude periode nog een poging waag om naar vaste Ta te gaan. Voor nu loopt het ding lekker en laat dat even zo.

De nieuwe firmware lijkt wel beter om te gaan met defrosts; heb het idee dat het er minder zijn, en met langere tussenpozen; al is dat vergelijk een beetje natte vinger werk omdat niet alle dagen gelijk zijn. Ook met de lagere temperaturen nu loopt alles prima ( met v19 en eerder wilde ik nog weleens naar vaste Ta gaan als het kouder werd; tot nu toe gaat het prima...)

Verder draai ik permanent op de stilste modus; tenzij het echt bitter koud gaat worden, dan zal het max vermogen iets hoger moeten om de hut warm te houden gok ik. Maar zover zijn we nog niet. Op moment knort het ding lekker rustig op 30 Hz en schommelt de Ta zo tussen de 27 en 28.

trouwens:
Sven1234 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:15:
[...]
Die ondergrens van 32Hz onder de 5 graden en overige waardes is misschien alleen op de PUHZ van toepassing en zou bij de SUZ best hoger kunnen liggen.
Ik zit net even te kijken, zodra bij mij de buitentemp onder de 2 graden zakt, ga ik van 30Hz naar hoger. Varieert een beetje tussen 34 en 44.

Boven de 2 graden is het 30 Hz. Nog hogere temperaturen zak ik tot 26 en een enkele keer zelf 20 Hz

[ Voor 16% gewijzigd door rfoppen op 03-01-2025 21:04 ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Sven1234

Hij kan wel lager draaien, gebeurd vaak ook rond de 60 Hz dat die boven ze setpoint draaid. Het is bij mij niet alleen bij lagere frequenties. Het bijregelen is van 1 radiator met een thermostaatkraan maar die heb ik nu gewoon open staan maar heeft ook weinig effect, verder de kleine correcties zijn meer dat die van 1.5 overshoot terug gaat naar 1 overshoot. De buitentemperatuur was toen ook 10° van de screenshot die ik stuurde. Ben bang dat het gewoon de regeling zelf is waar ik helaas weinig aan kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@rfoppen

Zo extreem is het bij mij gelukkig niet, het is vooral die 1/1,5° eroverheen en af en toe 2 en dan slaat die volgens mij af. Vandaag de hele dag nog niet gebeurd. 1e dag na het updaten leek die bij mij ook minder vaak te defrosten maar draaide dan de laatste 20m met een hele lage cop. Dat was wel die dag dat het zo extreem mistig was. Op dit moment doet het gewoon weer elke 45/50m. Het is hier de hele dag al tussen de 1 en 2,5°. Ik draai wel een vrij hoge ta, op dit moment 37°. Welk vermogen va2 heb jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
Sinds de laatste firmware update zie ik ook minder defrosts, maar ik zag wel al een paar keer dat de Elektrische verwarming (dat bliksempje) aan stond tijdens het verwarmen, dus niet voor SWW of Legionella. Dat lijkt me nou ook weer niet de meest economische oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:28:
@Sven1234

[Afbeelding]
@Dsbwouter bij mij hetzelfde verhaal als @rfoppen , hij slaat de spijker op zijn kop.

Ik heb ook een VA2 en kort samengevat start de buitenunit in de vaste Ta en WAR regeling te agressief op, waardoor er altijd een Ta overshoot is. Welke Ta je ook instelt. In de ruimteregeling gaat het wel goed: minder agressief opstarten, moduleert sneller terug, je krijgt een lagere Ta.
Zie mijn uitgebreide beschrijving hier: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Mijn advies zou dus zijn: stap over op de ruimteregeling. Geeft het wel even 1-2 weken de tijd want deze regeling is auto-adaptief.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ahoevezen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:09:
Een wild idee, en misschien ook een slecht idee. Maar als de wp het huis verwarmen makkelijk trekt, is het dan een idee standaard een stille modus te draaien? Is de wp dan zuiniger? Of moet ie langer draaien waardoor deze mogelijk juist onzuiniger loopt?
@ahoevezen @Dsbwouter
Dat is helemaal geen gek of slecht idee.

Het is hier denk ik wel goed om onderscheid te maken tussen stille modi en vermogensbeperking.

In stille modi worden de fan en, in de stilste modus, de compressor begrensd. Als de fan wordt begrensd dan is de warmtepomp stiller maar de COP wat lager, want er passeert minder lucht waar warmte uit kan worden onttrokken. Hoe groot is het effect op de COP? Weet ik niet, nog geen specs of metingen gezien. Heeft iemand dat gemeten?
Ik heb zelf de indruk en lees hier in dit topic dat de compressor in de stille modi niet enorm wordt beperkt. Ik merkte er zelf in ieder geval niks van tijdens verwarmen. Maar hangt vast ook af van de grootte van je warmtepomp t.o.v. je warmtevraag. Tijdens SWW zul je sneller verschil zien.

De vermogensbeperking met het bekende kabeltje begrenst de compressor veel sterker (bijv tot 50% of 75%) en dit is wel gunstig voor de COP. Je kunt immers in de databooks zien dat de warmtepomp bij gelijke Ta en Tbuiten op hoog vermogen een lagere COP heeft. Bij veel warmtepompen krijg je de optimale COP bij een vermogen van zo’n 40-50%.
Het kabeltje voor vermogensbeperking is niet beschikbaar voor SUZ modellen, wel voor PUHZ modellen. Zie verder de topic start voor details.

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 04-01-2025 00:06 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Ik heb ruim een maand op ruimteregeling gedraaid en in principe beviel dat goed alleen draaide die altijd 0,5° boven het setpoint wat prima is. Echter als het dan wat kouder werd vond die het vaak niet nodig om de ta te verhogen waardoor die uiteindelijk 0,5° onder het setpoint draaide en er niks op uit deed. Heb de interval en snelheid al meerdere keren aangepast maar dat had allemaal geen effect. Uiteindelijk in ruimte temperatuur gemeten met een nauwkeurigere meter scheelde dit dan 1.2° en dat vond ik niet echt comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Dsbwouter
Ik heb vorige week het interval van de ruimteregeling teruggezet van 60 minuten naar (de default) 10 minuten en dat regelt bij mij een stuk beter. Hij houdt de kamer nu keurig op de ingestelde temperatuur en als ik de gewenste kamertemperatuur een halve graad omhoog gooi dan is dat binnen 1 a 2 uur ook gerealiseerd.
Toen hij nog op 60 minuten stond bleef hij veel langer in lagere vermogens hangen (800-1000 elektrisch) en kon het wel 5-6 uur duren voordat de kamertemperatuur een halve graad hoger werd. Nu pakt de regeling weer lekker door en zie ik weer 1500-2000W elektrisch verbruik als de regeling dat nodig vindt.
De regeling van normaal op snel zetten op ik nog niet geprobeerd. Voor mij is het nu snel genoeg en een stuk comfortabeler in huis dan toen hij nog op 60 minuten stond.

Gisteren 23kWh voor verwarmen verbruikt, daar ben ik best tevreden over (jaren 70 woning met ventilatieroosters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Breud schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:26:
mijn WP geeft melding 'ongeldig' als ik naar het menu stille modus op de FTC controller ga.
Is de stille modus niet op alle warmtepompen beschikbaar?
Dat hangt mogelijk ook van de buitenunit af. Mijn SUZ-SWM80VA doet helemaal niks met Stille modus 2, alleen bij Stille modus 1 verschijnt het symbool met het maantje op het display.
(maar ik krijg dan weer geen "ongeldig"-melding: als ik stille modus 2 kies, is er simpelweg geen waarneembaar verschil).

Stille modus houdt bij SWW de max-frequentie in ieder geval rond de 80Hz. Ik heb stille modus hier de hele zomer aan staan en alleen als het buiten < 5 graden wordt zet ik overdag de stille modus uit.
Dan gaat de compressor nog een stukje verder dan 80Hz (max 116 gezien tot nu toe), maar dan maakt hij ook best wel wat herrie.
(Of het qua verbruik veel uitmaakt weet ik niet, dat is moeilijk vergelijken omdat geen dag hetzelfde is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocaj schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 07:21:
@Dsbwouter
Ik heb vorige week het interval van de ruimteregeling teruggezet van 60 minuten naar (de default) 10 minuten en dat regelt bij mij een stuk beter. Hij houdt de kamer nu keurig op de ingestelde temperatuur en als ik de gewenste kamertemperatuur een halve graad omhoog gooi dan is dat binnen 1 a 2 uur ook gerealiseerd.
Toen hij nog op 60 minuten stond bleef hij veel langer in lagere vermogens hangen (800-1000 elektrisch) en kon het wel 5-6 uur duren voordat de kamertemperatuur een halve graad hoger werd. Nu pakt de regeling weer lekker door en zie ik weer 1500-2000W elektrisch verbruik als de regeling dat nodig vindt.
De regeling van normaal op snel zetten op ik nog niet geprobeerd. Voor mij is het nu snel genoeg en een stuk comfortabeler in huis dan toen hij nog op 60 minuten stond.

Gisteren 23kWh voor verwarmen verbruikt, daar ben ik best tevreden over (jaren 70 woning met ventilatieroosters).
@ocaj @Dsbwouter
Ik gebruik zelf de ruimteregeling met interval 60 min en ik adviseer dat lange interval hier regelmatig. Met het interval 10 min zag ik namelijk eerder frequent aan-uit schakelen als het warmteverlies kleiner dan het minimumvermogen is. Dat zag er toen zo uit (zie onder). De thermische output was dan onder de specs, zoals ik eerder heb aangegeven. Zo vaak aan/uit en ook nog met slechte COP: niet helemaal gewenst, toch? Ik zou dat interval van 10 min in het tussenseizoen in ieder geval niet adviseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld6o_zDOFofcaXaMJ3ty9nLmNfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcOYTAWHKCLaN0ksRTO6oHjX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus nu een warmtepomp van topkwaliteit, maar wel met wat matige regelingen vind ik zelf. Met vaste Ta en WAR regelt hij agressief op, met Ta overshoot, afschakelen en herinschakelen tot gevolg. Zie mijn post in februari. Dit is eerder ook gerapporteerd door @radeoxx (die nu zelfs een nieuwe buitenunit krijgt om deze reden), @rfoppen en @joezzt.

De ruimteregeling blijkt dus ook niet helemaal ideaal, want met bepaalde settings zorgt deze voor een thermische output en COP onder de specs, zoals @joezzt ook heeft ervaren (zie zijn post hier). En mijn beschrijving hier en hier. Ik dacht dat nu opgelost te hebben, maar nu ervaar ik ook dat de warmtepomp achterloopt en de Tbinnen lang onder het setpoint blijft.

Al met al zijn de regelingen dus verre van optimaal. Ik hoop dat Alklima hier meeleest want dit vind ik toch wel een teleurstellend aspect aan mijn warmtepomp.

Voor degenen die meelezen: bij de meeste Mitsu modellen werken vaste Ta en WAR uitstekend, alleen bij de SUZ-SWM**VA2 modellen niet. De issues met de ruimteregeling gelden vermoedelijk voor meer modellen. Als ik geen SUZ-SWM**VA2 model had gehad, dan had ik op vaste Ta of WAR gedraaid, zoals veel anderen hier wel naar volle tevredenheid kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 07:26:
[...]

Dat hangt mogelijk ook van de buitenunit af. Mijn SUZ-SWM80VA doet helemaal niks met Stille modus 2, alleen bij Stille modus 1 verschijnt het symbool met het maantje op het display.
(maar ik krijg dan weer geen "ongeldig"-melding: als ik stille modus 2 kies, is er simpelweg geen waarneembaar verschil).

Stille modus houdt bij SWW de max-frequentie in ieder geval rond de 80Hz. Ik heb stille modus hier de hele zomer aan staan en alleen als het buiten < 5 graden wordt zet ik overdag de stille modus uit.
Dan gaat de compressor nog een stukje verder dan 80Hz (max 116 gezien tot nu toe), maar dan maakt hij ook best wel wat herrie.
(Of het qua verbruik veel uitmaakt weet ik niet, dat is moeilijk vergelijken omdat geen dag hetzelfde is.)
Een compressorbegrenzing tot 80 Hz is natuurlijk nauwelijks een begrenzing. Die frequentie heb ik zelf nog nooit gezien bij verwarmen, ook niet onder het vriespunt. En zelfs tijdens een SWW run in ECO stand haalt ie dat niet.
Vandaar mijn stelling dat de stille modus in praktijk bij velen weinig merkbaar effect zal geven. Misschien een lagere COP door de lage fan speed.
Kan natuurlijk verschillen per model en situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:20:
[...]

@ocaj @Dsbwouter
Ik gebruik zelf de ruimteregeling met interval 60 min en ik adviseer dat lange interval hier regelmatig. Met het interval 10 min zag ik namelijk eerder frequent aan-uit schakelen als het warmteverlies kleiner dan het minimumvermogen is. Dat zag er toen zo uit (zie onder). De thermische output was dan onder de specs, zoals ik eerder heb aangegeven. Zo vaak aan/uit en ook nog met slechte COP: niet helemaal gewenst, toch? Ik zou dat interval van 10 min in het tussenseizoen in ieder geval niet adviseren.
In die situatie is dat langere interval inderdaad beter (dat was ook de reden waarom ik afgelopen februari het interval op 60 minuten had gezet), maar ik merk dus dat hij dan ook trager regelt. Ik houd het in de gaten en als ik in maart/april een vergelijkbaar patroon krijg, dan ga ik het interval in stapjes weer verhogen. Voor nu ben ik blij dat hij de kamer goed op temperatuur houdt.
SebastiaanPs schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:25:
[...]

Een compressorbegrenzing tot 80 Hz is natuurlijk nauwelijks een begrenzing. Die frequentie heb ik zelf nog nooit gezien bij verwarmen, ook niet onder het vriespunt. En zelfs tijdens een SWW run in ECO stand haalt ie dat niet.
Vandaar mijn stelling dat de stille modus in praktijk bij velen weinig merkbaar effect zal geven. Misschien een lagere COP door de lage fan speed.
Kennelijk, ik zie dat mijn SUZ-SWM80VA vannacht om half 4 (toen de woonkamer 1 graad gezakt was qua temperatuur) aansprong en tot aan de eerst defrost op 86Hz heeft gedraaid. Dat was in Stille modus :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89dLvtRHSeRygHU1z9CritxCpiA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Av5I2IzAnmBQW0aoSs7G8BXG.png?f=fotoalbum_medium

Bij de opstarts na de daaropvolgende defrosts tikt hij af en toe de 80Hz aan, maar zakt dan vrij snel, alhoewel hij vandaag nog niet onder de 60Hz gedraaid heeft. Lijkt me op zich prima, hij vind dat nu kennelijk nodig. Ik weet dat zodra het "kan" hij uiteindelijk ook kan zakken naar 12+ uur achter elkaar op 26Hz draaien..... (maar niet met dit weer).
Ik laat hem maar lekker zijn ding doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Voor een ieder die wat meer inzicht in de ruimteregeling wil krijgen, bij deze een grafiekje met daarin de doel-temperatuur voor de Ta, zoals de ruimteregeling hem berekent (in 0,01 graden nauwkeurig) en de gerealiseerde Ta zoals de binnenunit hem meet (sensor geeft alleen stapjes van 0,5 graden).

Ook mooi te zien dat de regeling het prima vindt om de Ta wat hoger te laten komen dan wat hij vraagt. Mogelijk doet hij dat om te compenseren voor aankomende defrosts? Dat zou dan mogelijk ook een verklaring kunnen zijn voor de gevallen die hierboven beschreven zijn waarin de Ta in de andere modi hoger was dan gevraagd?

(klik voor groter plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE-Au5ffB_CPzy1tSyXxpzjf2VA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/M7S7AfR1j7bE8C1K4RMNbL9n.png?f=fotoalbum_medium
(metingen met 1 sec. tussenpauze via Procon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Defrost feest is hier in regio Utrecht weer helemaal terug. Elke 40-50 minuut is het wel raak. Gisteren daardoor 28kWh verbruik, vandaag ws iets meer. Compressor rond 60hz. Wat een bagger weer voor de L/W warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:30
SebastiaanPs schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:25:
[...]

Ik draai in de nacht tot 7 uur in de stilste modus maar het valt mij op dat het defrost interval om 7 uur lijkt te veranderen. Vannacht elke 40 minuten een defrost, vanaf 7 uur elke 55 minuten. Vermogen, buitentemperatuur en luchtvochtigheid zijn nagenoeg niet veranderd. Dit kan natuurlijk goed komen door de lagere fan speed, verdamper moet kouder worden voor dezelfde vermogensoverdracht.

Kan misschien toch nog wel wat meer schelen in de COP bij dit soort nachten.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ocaj

Bij mij werkt ruimteregeling met 10m interval ook niet zo lekker. Blijf zitten met dat die vaak als het snachts wat kouder word dan 0.5° onder setpoint draai. Schommelingen van ruim 1° in ruimte temperatuur. Voor mij werkt vaste ta nu wel prima op de keren na dat die er echt over heen gaat en afschakelt maar ik heb dat niet zo extreem als jullie, afgelopen 2 dagen is het 1x gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Ik ervaar niet exact hetzelfde als jullie, zoals je hier op de foto kunt zien draai ik wel constant boven het setpoint maar geen enkele keer dat die afschakelt enkel door de defrost. Blijft toch een bijzonder verhaal en inderdaad jammer dat je zon mooie wp hebt met toch een matige regeling zo.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC3OXENm5_GKzGH-lugFjkdENrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BXkBj6V6RmUzjCED2YKL3ht.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Dsbwouter Jammer dat het bij jou minder lekker werkt. Ik ben er eigenlijk best tevreden over, qua regeling, (zeker nu hij weer iets sneller regelt op het 10minuten interval).
Wat je in mijn grafiekjes ziet, is overigens geen afschakelen, maar zijn gewoon - onvermijdelijke en noodzakelijke - defrosts.
Afschakelen doet de regeling alleen als het buiten meer dan een graad of 12 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ocaj

Hoop dat ik hem weersafhankelijk gewoon goed kan laten draaien. Doe het nu even handmatig om aanvoer setpoints te bepalen maar kan nu gewoon ruimte temperatuur mooi stabiel houden zonder schommelingen. Wil nou ook niet zeggen dat ik ontevreden ben maar het kan zeker beter. Afschakelen ivm vermogen heb ik nog geen last van gehad, de 40 kan terug moduleren tot 2kW dus dat scheelt zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
@Dsbwouter Hier een SUZ-SWM80VA2. Ik draai overigens ook met een interval van 60 minuten.

@ocaj @SebastiaanPs Wat ik hier zie met de stille modus (met de VA2 dus) is dat ik op:
  • Stil 2 ( 1 blokje ) tot ~68 Hz kan draaien.
  • Stil 1 ( 2 blokjes ) gaat dat tot ergens in de 80 meen ik; al een poos niet gezien.
  • Normaal (3 blokjes ) tot dik over 100 Hz
Wat dat met de eventueel lagere COP en fan speed doet heb ik eigenlijk nooit goed bekeken.

Mijn buitenunit staat op het platte dak van m'n huis (erg onhandig) en ik werk 100% thuis, kantoor op zolder. Ik zit eigenlijk net onder de buitenunit. Op Normaal of Stil 1 wilde dat nog wel eens wat irritant gebrom opleveren. Met Stil 2 heb ik daar geen last van, ik hoor nu alleen af en toe wat als SWW aangaat, en net na een defrost, wat voor mij een redelijk grote reden is om zo te draaien.

Hier in regio Harderwijk ook redelijk wat defrosts vannacht, met temperaturen tegen het vriespunt aan. Ik zie er een aantal met de bekende om de 45 minuten.. maar naar de ochtend toe worden het langere intervallen; laatste nu net na 55 minuten. v20 firmware FTW.

[ Voor 10% gewijzigd door rfoppen op 04-01-2025 09:34 ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

joezzt schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:29:
[...]

Ik denk dat als je op war of vaste aanvoer temperatuur werkt je die optie niet hebt. Sowieso kun je de temperatuur dan, bij ruimteregeling dus, alleen in hele graden instellen bij deze klok. De laatste keer dat ik daar keek.
Ik heb reactie ontvangen van Alklima, en nachtverlaging is inderdaad alleen in te stellen op de ruimte afhankelijke stand gaf hij aan. Is dat ook weer helder :)

Hij gaf als tip nog mee om via het servicemenu in te stellen om de warmtepomp op quiet mode te zetten om met een lagere frequentie te draaien. Dit zou ik via de installateur moeten laten instellen aangezien dit in het servicemenu zit, maar volgens mij moet ik dat zelf ook kunnen. Maar eens in verdiepen, en kijken of dit beter is dan de warmtepomp uitzetten op momenten dat de stroom duur is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-10 13:44

DGR

Iemand hier met een SUZ SWM60VA die mij kan vertellen hoeveel R32 er in zijn of haar systeem is gegaan?
Ik heb een sticker op de buitenunit zitten die aangeeft dat er 1,2 KG in is gegaan destijds, vraag mij af of dit genoeg is.
Handleiding heeft 1,6 KG maximaal aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:35:
Ik weet alleen niet of vanuit daar ook ingesteld kan worden om op X tijdstippen quiet mode te gebruiken.
Dat moet kunnen en want dat doet @michaelvo blijkbaar, zie zijn post hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:36
Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:08:
@SebastiaanPs

Ik heb ruim een maand op ruimteregeling gedraaid en in principe beviel dat goed alleen draaide die altijd 0,5° boven het setpoint wat prima is. Echter als het dan wat kouder werd vond die het vaak niet nodig om de ta te verhogen waardoor die uiteindelijk 0,5° onder het setpoint draaide en er niks op uit deed. Heb de interval en snelheid al meerdere keren aangepast maar dat had allemaal geen effect. Uiteindelijk in ruimte temperatuur gemeten met een nauwkeurigere meter scheelde dit dan 1.2° en dat vond ik niet echt comfortabel.
@Dsbwouter
Dat gedrag heb ik hier ook met de ruimteregeling.
Als het mild is buiten, boven de 6-8 graden, is de binnen temperatuur steeds precies op doel waarde. Als het kouder wordt, onder de 5 graden, blijft deze er strak een 0,5 graden onder. En dat is geen gevolg van gebrek aan vermogen, de WP verbruikt dan « maar » 1500W, COP 4,5 tot 5, en de compressor op 45 Hz, dus ongeveer op half max vermogen.
Als de temperatuur buiten richting 12-14 graden gaat stopt de WP bij een binnen temperatuur van 0,5 graden boven doeltemperatuur.
Kennelijk is dit het « aangeleerde » gedrag met een thermostaat (hier de PAR60) met een grote hysterese.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SebastiaanPs schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Dat moet kunnen en want dat doet @michaelvo blijkbaar, zie zijn post hierboven.
Had nog niet gescrold inderdaad, net m’n post ge-edit. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Ik draai al jaren met het vermogenskabeltje in stille modus. Hiermee gaat de fanspeed van 700rpm naar 650rpm wat een hoop lawaai en gebrom scheelt. Max vermogen is dan het nominale vermogen.

Werkt bij mij naar volle tevredenheid. Voldoende vermogen en een stuk stillere unit. ‘s nachts gebruik ik dan nog de stillemodus 2 om hem echts stil te krijgen.

Het enig wat nog storend is, is het geluid van het koudemiddel bij een defrost of zodra de unit weer opstart als deze onder minimale capaciteit draait. Dat blijft toch een vervelend geluid alsof er een trein langsrijd.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 15:28
DGR schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:36:
Iemand hier met een SUZ SWM60VA die mij kan vertellen hoeveel R32 er in zijn of haar systeem is gegaan?
Ik heb een sticker op de buitenunit zitten die aangeeft dat er 1,2 KG in is gegaan destijds, vraag mij af of dit genoeg is.
Het is ook afhankelijk van je leiding lengte bij mijn weten.
Dus je kan het niet 1 op 1 vergelijken

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DGR schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:36:
In de installatie- of service handleiding staat gespecificeerd hoeveel R32 er standaard in zit en hoeveel er per X meter extra koudemiddelleiding moet worden toegevoegd. Die handleidingen kun je vinden via Google, bijv “service manual SUZ-SWM60VA” of “installation manual SUZ-SWM60VA”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Dgr00v

De 60va is voorgevuld tot 10m leiding. Zolang je daar dus onder zit is de 1.2kg voldoende. Maximale vulling van 1.6kg is alleen nodig wanneer je ook de maximale toegestane leiding lengte hebt(30m). Boven de 10meter vul je 20gr per meter bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@rfoppen

Zover ik kan vinden in de handleiding hebben alle Suz modellen maar 1 stille modus en dat is de stand met 1 blokje. 2 blokjes is als het goed is gewoon hetzelfde als 3 omdat deze niks veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGR

DGR

Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:43:
@Dgr00v

De 60va is voorgevuld tot 10m leiding. Zolang je daar dus onder zit is de 1.2kg voldoende. Maximale vulling van 1.6kg is alleen nodig wanneer je ook de maximale toegestane leiding lengte hebt(30m). Boven de 10meter vul je 20gr per meter bij.
Dan zit ik goed, zit onder de 10 meter leiding lengte.
Dank voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
Misschien handig om even te checken voor de mensen met een 40/60/80va2 of je vulling juist is. Het boekje wat ik bij mij buitenunit kreeg klopte niet kwa bijvullen. Later een bestandje van alklima gekregen waardoor ik uiteindelijk nog 100gr moest bijvullen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1emCQ91xo_YcLt8pKSYjeVaAZQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5oS0JK6I7EZ4uz30lwL3Ppl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dsbwouter mijn koudemiddelleidinglengte is 26 meter en valt dus buiten de screenshot. Heb je de hele afbeelding / bestand voor mij en anderen? Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dsbwouter dank! Bij mij heeft de installateur conform de papieren handleiding ivm 26 meter koudemiddelleiding 400 gram R32 bijgevuld. Volgens dit bestand moest het 350 gram zijn. Blijkbaar niet altijd hoger dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

Begon aan de juiste vulling te twijfelen omdat de WP met deze temperaturen de Ta al niet boven de 30 graden krijgt…
Verder zoeken, deze kan ik gelukkig uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Ahhokee, beter iets teveel dan weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@DGR

Hoeveel M2 vloerverwarming verwarm je hiermee en wat is je aanvoer/ retour en je flow? Heb je melcloud of gebruik je home assistant of iets anders ?

[ Voor 3% gewijzigd door Dsbwouter op 04-01-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@DGR het kan zijn gaan lekken ofcourse...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DGR
Methode om te testen of je nog voldoende koudemiddel in je systeem hebt:
Sven1234 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Voor de interpretatie van de getallen zou je je installateur moeten vragen, dat kan ik niet. Volgens mij moet de compressor discharge niet teveel (meer dan 40 graden?) boven de Ta zijn, dus niet te hoge superheat.

Symptomen van een tekort aan koudemiddel kunnen zijn: defrosts al bij milde Tbuiten, SWW runs duren lang of SWW setpoint wordt zelfs niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Discharge moet er juist wel wat overheen, als deze 0 is of dicht erop is meestal een slecht teken en krijg je ook een erg lage cop. Discharge superheat is vaak tussen de 20 en 40 °c. Je condens temp wil je gelijk of iets onder je ta hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:15:
@DGR

Hoeveel M2 vloerverwarming verwarm je hiermee en wat is je aanvoer/ retour? Heb je melcloud of gebruik je home assistant of iets anders ?
Beneden heb ik 100 m2 met vvw hoh 10cm, vvw is ingefreesd.
Draaide de laatste dagen op vaste Ta van 28 met een Tr van 24. Ingestelde temperatuur op de Mitsubishi PAR thermostaat is 20 en die 20 haalde de WP wel maar omdat de PAR een vrij hoge hysterese heeft gaat de WP niet uit.
Gisteren werd het kouder en toen trok de WP het niet meer, vloer werd niet meer lekker warm. Draaide eerst op pompstand 3 met 14 L/min en nu op stand 4 met 18 L/min. Vaste Ta nu verhoogt naar 35 om te kijken wat ie doet en de Ta lijkt maar niet boven de 30 graden te komen.
Heb geen melcloud oid om data te delen helaas… kan ook de sd kaart niet uitlezen want heb geen laptop…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

xoror schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:16:
@DGR het kan zijn gaan lekken ofcourse...
Ja dat sluit ik ook niet uit, voor de zekerheid toch eens laten checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:24:
@SebastiaanPs

Discharge moet er juist wel wat overheen, als deze 0 is of dicht erop is meestal een slecht teken en krijg je ook een erg lage cop. Discharge superheat is vaak tussen de 20 en 40 °c. Je condens temp wil je gelijk of iets onder je ta hebben zitten.
Ja ik zei ook niet teveel. Ik heb de post aangepast om het te verduidelijken. Dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

SebastiaanPs schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:21:
@DGR
Methode om te testen of je nog voldoende koudemiddel in je systeem hebt:
Sven1234 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Voor de interpretatie van de getallen zou je je installateur moeten vragen, dat kan ik niet. Volgens mij moet de compressor discharge niet teveel (meer dan 40 graden?) boven de Ta zijn, dus niet te hoge superheat.

Symptomen van een tekort aan koudemiddel kunnen zijn: defrosts al bij milde Tbuiten, SWW runs duren lang of SWW setpoint wordt zelfs niet gehaald.
Kan helaas bij dit model code 016 niet uitlezen, dan krijg ik een aantal sterretjes in beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DGR je hebt ook niet per se monitoring nodig om de juist vulling met koudemiddel te controleren / in te schatten (zie mij vorige post). Force SWW voor een run op hoog vermogen en dan na 30-40 min via menu > service > informatie werking: de genoemde codes uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
Met een van kan je helaas niet al die codes uitlezwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@DGR 012 werkt dan ook niet? Dan wordt dat een lastig verhaal omdat die niet uit te lezen is via cn105

Maar je zou esp32/melcloud/procon kunnen overwegen om data te verzamelen. Of een flashcard reader kopen/lenen...

Dan kan je wat meer zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

xoror schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:39:
@DGR 012 werkt dan ook niet? Dan wordt dat een lastig verhaal omdat die niet uit te lezen is via cn105

Maar je zou esp32/melcloud/procon kunnen overwegen om data te verzamelen. Of een flashcard reader kopen/lenen...

Dan kan je wat meer zien
Daar moet ik ook inderdaad mee bezig, want zo weet ik niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@DGR

Behaal je wel gewoon je tapwater setpoint in een normale tijd zonder je element ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:53:
@DGR

Behaal je wel gewoon je tapwater setpoint in een normale tijd zonder je element ?
Ja die haalt ie makkelijk, staat ingesteld op 48 graden als setpoint en overshoot zelfs naar 51 graden. De Ta bij SWW run is 55 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@DGR

Misschien even wat meer tijd geven om ta omhoog te krijgen. zou iig je flow minimaal op die 18l houden. Is die in de tussentijd al wat opgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:25:
@DGR

Misschien even wat meer tijd geven om ta omhoog te krijgen. zou iig je flow minimaal op die 18l houden. Is die in de tussentijd al wat opgelopen?
Dat is ook iets wat ik verwarrend vind, de flow.
Manual geeft een bereik aan tussen de 7,2 minimaal en 17,2 maximaal, dus dan zou het niet logisch zijn de pomp te laten draaien boven een flow van 17,2. Verder staan alle groepen open, op een paar na omdat dat nogal kortere lussen zijn dus die heb ik iets geknepen.
Vloer voelde net wel iets beter aan, echter begint ie net aan een SWW run 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiuOT1SNs6hPJui6gSEFtUqj1BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmtOF9F73pPLGN1uUgBmHiIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOuF72KCRVFEZA_EuJFijCs8y2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fufkSzJP4EwvgRFZyfEt8dPH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhVjkqOwzW-TG-U01uYTq7glNPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuSL9XeXQf15ieUZ9Jy3YY1d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDvne77dA37xNwp0RxCnN0pAngs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYP5RBJhOM79ZLXV6ND8N6I1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heVoRSJ3hEYHbb_ab87Lz8vce4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQWfDnGHcyAPaSl9ruTkBZhj.jpg?f=fotoalbum_large

Even wat foto’s van de installatie.
En die pompswitch word niet meer gebruikt, enkel om te kijken wat ie deed qua temperatuur op de retour van de verdeler.
En wat foto’s van wat ie nu doet tijdens de SWW run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@DGR

Klopt maar als je op het minimale debiet gaat zitten krijg je wss een flow storing en een enorme delta t. Hoe kleiner de delta t hoe hoger de gemiddelde water temperatuur en hoe meer vermogen je vloer dus af kan geven. Lijkt me verder prima hoe het gaat bij jou, denk dat het gewoon tijd nodig heeft om de ta ook echt omhoog te krijgen. Heb zelf geen vv dus geen idee hoelang dat normaal duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
DGR schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Dat is ook iets wat ik verwarrend vind, de flow.
Manual geeft een bereik aan tussen de 7,2 minimaal en 17,2 maximaal, dus dan zou het niet logisch zijn de pomp te laten draaien boven een flow van 17,2. Verder staan alle groepen open, op een paar na omdat dat nogal kortere lussen zijn dus die heb ik iets geknepen.
Vloer voelde net wel iets beter aan, echter begint ie net aan een SWW run 😩
Die 17 liter geeft dat het makkelijk de warmte kwijt kan. Als het iets hoger ligt hoeft de Ta nog minder hoog

Heb je gekeken of de flowmeters aangepast kunnen zodat ze zelf niet knijpen? Ook als is je flow bijna maximaal denk ik.

Klopt het dat ik lucht zie bij die flowmeters? Blijkbaar geeft dat aan dat daar nog steeds lucht in de leidingen zit. Dat is funest voor warmte overdracht. Als die ruimtes de vloer koud aanvoelt weet je het zeker dat er lucht in zit.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:09
DGR schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Beneden heb ik 100 m2 met vvw hoh 10cm, vvw is ingefreesd.
Draaide de laatste dagen op vaste Ta van 28 met een Tr van 24. Ingestelde temperatuur op de Mitsubishi PAR thermostaat is 20 en die 20 haalde de WP wel maar omdat de PAR een vrij hoge hysterese heeft gaat de WP niet uit.
Gisteren werd het kouder en toen trok de WP het niet meer, vloer werd niet meer lekker warm. Draaide eerst op pompstand 3 met 14 L/min en nu op stand 4 met 18 L/min. Vaste Ta nu verhoogt naar 35 om te kijken wat ie doet en de Ta lijkt maar niet boven de 30 graden te komen.
Heb geen melcloud oid om data te delen helaas… kan ook de sd kaart niet uitlezen want heb geen laptop…
Ik vind dit vrij logisch. Als de Tr 24 is of lager en je probeert de Ta op 30 te krijgen, dan zit je (reken maar uit adhv je flow) waarschijnlijk op of tegen het maximale vermogen.
(18 lpm, dT 6K dus 7,5 kW output)

Afhankelijk van je afgiftesysteem en de flow die daarbij nodig is kun je dus ook bepalen welke temperatuur de stooklijn moet kunnen halen bij -10 en of het getal dat daar is gekozen, realistisch is!

Bij mij is dat dus ook lang geen 35, maar eerder iets van 30 a 31 want de retour komt nauwelijks boven de 24 a 25. Flow is 30 lpm.
(Bij -10 kan mijn WP 9 kW leveren)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Knowbody

Je delta t is altijd hoger als je je setpoint gaat verhogen. Duurt een hele tijd voordat je vloer ook daadwerkelijk opwarmt en daarna zal je delta t ook weer kleiner worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DGR vooralsnog lijkt het dat @Knowbody helemaal gelijk heeft. Een warmtepomp met vloerverwarming in zandcement / op beton is een zeer traag systeem. Als je de Ta ophoogt moet ook die hele massa van vele tonnen opgewarmd worden, dat kost veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:00:
@DGR

Klopt maar als je op het minimale debiet gaat zitten krijg je wss een flow storing en een enorme delta t. Hoe kleiner de delta t hoe hoger de gemiddelde water temperatuur en hoe meer vermogen je vloer dus af kan geven. Lijkt me verder prima hoe het gaat bij jou, denk dat het gewoon tijd nodig heeft om de ta ook echt omhoog te krijgen. Heb zelf geen vv dus geen idee hoelang dat normaal duurt.
Ben ook nog niet naar het minimale debiet gegaan en om storingen te voorkomen doe ik dat ook maar niet.
Denk ook dat het tijd nodig heeft en ik teveel vraag van het systeem waar het niet voor is bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

gr8-jen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Die 17 liter geeft dat het makkelijk de warmte kwijt kan. Als het iets hoger ligt hoeft de Ta nog minder hoog

Heb je gekeken of de flowmeters aangepast kunnen zodat ze zelf niet knijpen? Ook als is je flow bijna maximaal denk ik.

Klopt het dat ik lucht zie bij die flowmeters? Blijkbaar geeft dat aan dat daar nog steeds lucht in de leidingen zit. Dat is funest voor warmte overdracht. Als die ruimtes de vloer koud aanvoelt weet je het zeker dat er lucht in zit.
Dus als ik meer flow heb dan het aangegeven maximum dan is dat geen probleem voor de afgifte? En dus hoe hoger de flow hoe lager de Ta?

Heb niet naar die flowmeters gekeken of dat mogelijk is, hoe kom ik daarachter? Heb geen handleiding van de verdeler.

Het zijn meer waterdruppels bovenin de flowmeters, zit geen lucht meer in het systeem en de vloer word mooi egaal warm, althans dar duurt nu veel langer met deze temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGR

DGR

Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:46:
@Knowbody

Je delta t is altijd hoger als je je setpoint gaat verhogen. Duurt een hele tijd voordat je vloer ook daadwerkelijk opwarmt en daarna zal je delta t ook weer kleiner worden.
Ja inderdaad.
Is ook zo en zeker nu met de defrost tussendoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

SebastiaanPs schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:55:
@DGR vooralsnog lijkt het dat @Knowbody helemaal gelijk heeft. Een warmtepomp met vloerverwarming in zandcement / op beton is een zeer traag systeem. Als je de Ta ophoogt moet ook die hele massa van vele tonnen opgewarmd worden, dat kost veel tijd.
Dat denk ik ook en klinkt heel logisch.
Daarom nu zoekende naar de optimale instellingen voor zo lang mogelijke runs, ook bij koud weer.
Ook welke verwarmingsmodus is het beste, auto adaptief is te agressief en lijkt meer defrost te veroorzaken, WAR en vaste Ta lijken een stuk rustiger te draaien echter moet ik een niet te hoge en onnodig hoge Ta instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@DGR

Auto adaptief moet je ook wel echt even de tijd geven om in te leren. In het begin zal je huis te warm zijn en word er verwarmd met een te hoge ta. Dit stelt die uiteindelijk zelf bij. Nadeel met vaste ta is dat je huis ook kan afkoelen als het zoals nu weer een stukje kouder is en je zelf de ta niet hebt bijgesteld. War regelt zelf bij wanneer het kouder word wat mij dan handiger lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DGR schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Daarom nu zoekende naar de optimale instellingen voor zo lang mogelijke runs, ook bij koud weer.
Ook welke verwarmingsmodus is het beste, auto adaptief is te agressief en lijkt meer defrost te veroorzaken, WAR en vaste Ta lijken een stuk rustiger te draaien echter moet ik een niet te hoge en onnodig hoge Ta instellen.
Je moet met WAR regeling gaan werken en je ideale stooklijn gaan bepalen.
Zie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Let op dit vereist wat tijd/geduld, maar geeft uiteindelijk een mooi resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
DGR schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Dus als ik meer flow heb dan het aangegeven maximum dan is dat geen probleem voor de afgifte? En dus hoe hoger de flow hoe lager de Ta?

Heb niet naar die flowmeters gekeken of dat mogelijk is, hoe kom ik daarachter? Heb geen handleiding van de verdeler.

Het zijn meer waterdruppels bovenin de flowmeters, zit geen lucht meer in het systeem en de vloer word mooi egaal warm, althans dar duurt nu veel langer met deze temperaturen.
Als je flow hoger is mag je Ta iets lager zijn om je minimum vermogen kwijt te raken ja.

Is het toevallig een albrandt verdeler? Als dat zo is kun je misschien documentatie zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tayfunc
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 17:29
Wij hebben enkele weken geleden de sleutels gekregen van onze nieuwbouw woning. In ons huis hebben wij een Ecodan warmtepomp en vertoond nu de errorcode: UE.

Volgens deze website heeft het iets te maken met de druk: https://alklima.nl/service-en-support/storingscodes

Ik heb vervolgens de druk verhoogd naar 2, maar daalt circa 0,1 per 5 minuten en hangt inmiddels op 1.

Ik heb vanuit de meterkast de groepen van de binnen en buiten unit uit en aangezet, maar de foutmelding blijft nog steeds staan. De reset knop lijkt helaas ook niet te helpen (blijft op 3% halen en valt vervolgens terug naar het initiele schermpje)

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:47:
Zover ik kan vinden in de handleiding hebben alle Suz modellen maar 1 stille modus en dat is de stand met 1 blokje. 2 blokjes is als het goed is gewoon hetzelfde als 3 omdat deze niks veranderd.
@Dsbwouter I stand corrected, je hebt gelijk. Pagina 10 en 12 beschrijven het hier. De laatste keren dat ik op mijn unit dan op 2 of 3 blokjes heb zitten frutten, zal de unit zelf gewoon niet meer nodig hebben gehad.

Grappig het dat wel als optie te kiezen is.

https://les.mitsubishiele...heating_2023_web_5644.pdf

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tayfunc schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:15:
Wij hebben enkele weken geleden de sleutels gekregen van onze nieuwbouw woning. In ons huis hebben wij een Ecodan warmtepomp en vertoond nu de errorcode: UE.

Volgens deze website heeft het iets te maken met de druk: https://alklima.nl/service-en-support/storingscodes

Ik heb vervolgens de druk verhoogd naar 2, maar daalt circa 0,1 per 5 minuten en hangt inmiddels op 1.

Ik heb vanuit de meterkast de groepen van de binnen en buiten unit uit en aangezet, maar de foutmelding blijft nog steeds staan. De reset knop lijkt helaas ook niet te helpen (blijft op 3% halen en valt vervolgens terug naar het initiele schermpje)

Je bedoelt met die druk de waterdruk in het CV systeem? Dan moet je denk ik kijken of het ergens lekt.

Google ook even de service manual, dan vind je dit. In combinatie met jouw drukverhaal vermoed ik dat er een (flink) lek moet zitten in jouw CV systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzM9uve3gLRzIruhxd68-lfZPQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naUWqxa9s8jUwDdG5npeFKZE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door SebastiaanPs op 04-01-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@rfoppen

Ik had precies hetzelfde hoor toen ik dat menu opende haha. Zag ze beide staan maar laten aan zoeken en toen kwam erachter dat die dus niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Tayfunc

Bel de installateur maar op dit een koudemiddel zijdig probleem. Kan je zelf niks mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dsbwouter het probleem van @Tayfunc is denk ik niet per se koudemiddelzijdig. Zie de post van mij hierboven. Zijn verhaal over de waterdruk suggereert dat het daar ook aan kan liggen en dat kan ook een verklaring zijn voor error UE volgens de service manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

gr8-jen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Als je flow hoger is mag je Ta iets lager zijn om je minimum vermogen kwijt te raken ja.

Is het toevallig een albrandt verdeler? Als dat zo is kun je misschien documentatie zoeken?
Nee is een WTH verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Als je de code invult op de site van alklima komen er alleen maar koudemiddel technische oorzaken naar voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:04:
@SebastiaanPs

Als je de code invult op de site van alklima komen er alleen maar koudemiddel technische oorzaken naar voren.
Ja dat zag ik ook, maar zie de service manual (screenshot in mijn eerdere post) en de beschrijving van @Tayfunc over de rap wegzakkende waterdruk. Daarom denk ik dat het hier toch een waterzijdig probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tayfunc schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:15:

Als je waterdruk wegvalt lijkt het me duidelijk dat ergens een lek zit.
De WP in de meterkast aan en uit zetten helpt dan natuurlijk niet.

Wat was de waterdruk voordat je begon met vullen?

Als de waterdrukmeter op nul stond, dan lijkt het me verstandig als je dit meldt aan degene van wie je de woning hebt gekocht. Hij mag dit oplossen, want het is een overduidelijk gebrek.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat samen doet meer vermoeden dat de warmtewisselaar geploft is, dan ben je zowel water als koudemiddel kwijt. Met de melding van te hoge compressorstroom lijkt ook de die vastgelopen (afhankelijk of het een SUZ of PUHZ is)
Ligt er water in of onder de binnenunit? Of is er een condensafvoer :)

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 04-01-2025 15:16 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Proton_

Dat is nou gelijk wel weer heel extreem.. te hoge stroom kan zoveel redenen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Tayfunc

Heeft het systeem überhaupt al goed gedraaid? Zitten er automatische ontluchter ? Kan het zijn dat het gewoon nog helemaal niet ontlucht is ? Opzich zou een te hoge persgas kunnen komen door geen water in de wisselaar of lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tayfunc
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 17:29
Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:17:
@Tayfunc

Heeft het systeem überhaupt al goed gedraaid? Zitten er automatische ontluchter ? Kan het zijn dat het gewoon nog helemaal niet ontlucht is ? Opzich zou een te hoge persgas kunnen komen door geen water in de wisselaar of lucht.
Voordat ik de sleutels kreeg is er tijdens het bouw traject een opstookprotocol uitgevoerd. Nu dat er is gestuced, wou ik de temperatuur ophogen, maar zag dat dit niet veel verschil maakte. Toen ben ik de waterpomp gaan bekijken en zag dat de waterdruk erg laag stond icm de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Tayfunc schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Voordat ik de sleutels kreeg is er tijdens het bouw traject een opstookprotocol uitgevoerd. Nu dat er is gestuced, wou ik de temperatuur ophogen, maar zag dat dit niet veel verschil maakte. Toen ben ik de waterpomp gaan bekijken en zag dat de waterdruk erg laag stond icm de foutmelding.
Lekker melding maken dan.

Bij ons zat er lucht in de leidingen en een fout in een van de componenten van de leidingen. Het water liep telkens weg in de afvoer.
Die conclusie kwam nadat het meerdere keren leegliep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Tayfunc het zou kunnen dat de druk weer zakt omdat er ontlucht word via de automatische ontluchters (als deze er zitten). Je zou het nog een keer kunnen proberen om te vullen en ontluchten als je zelf nergens wat ziet lekken. Persoonlijk zou ik gewoon de installateur inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dsbwouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:46:
@Knowbody

Goh.

Niet helemaal waar, die neemt pas toe als de Ta ook daadwerkelijk omhoog gaat.
De Tr wil op den duur niet verder.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DGR schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Voor je beeldvorming.

Ik draai deze dagen (0 graden vrijwel de hele dag) met Ta ~ 26 en Tr ~ 24. Daarbij blijft het huis op 21 graden.

Om die lage dT te realiseren moet de flow maximaal. Dat is bij mij ca.30 lpm.

Er is vandaag (20.00u) al 104 kWh aan warmte verplaatst. Grotendeels de vloer in, maar ook wat SWW. De COP van vandaag is 4. Dat valt me niet eens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenzM
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-01 23:04
Hallo,

Nieuw hier en al een paar dagen aan het inlezen in dit topic.

Ik woon in een nieuwbouwhuis voorzien van een Mitsubishi ecodan warmtepomp. Elke ruimte is voorzien van een WTH thermostaat die, indien gewenst, de kleppen op het verdelerblok van de vloerverwarming open zet.

Op advies van de installateur staat de warmtepomp ingesteld op compensatiecurve. Elke ruimte heeft ook een temperatuur hoger dan de ingestelde temperatuur.

Ik merk echter dat de warmtepomp blijft draaien maar zijn warmte niet kwijt kan omdat op 1 na alle kranen dicht staan op het verdelerblok. Heel irritant want dan begint het te fluiten. Waar komt het signaal vandaag om voor de pomp om te verwarmen? Waar kan ik het beste beginnen om dit probleem op te lossen?

De thermistor staat op ‘hoofdbed’ betekent dit dat hij kijkt naar de temperatuur van de ruimte waar de pomp met hoofdbediening zelf in staat?

Hier ook nog wat foto’s van de instellingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q7VtcjTWOiaaq_GDoHVutWkZQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vc2Q2PYhBhtiIQxCqkuY0iss.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjUO9RZINh06FGKl4vTDDSb35vM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aD68Jd9V5J2hJ1xq8o5zkS5F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VovD_dZE1jZvEEsQRlBhAM6xO4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRvwv52D8NQ0ORXkuy4P96hp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@RenzM

De kortste klap: de thermische motortjes van de living eraf halen. Dat lijkt me de referentie ruimte en die is altijd open.

Voor de rest: zucht! #fail

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@RenzM Zoveelste Master/Master + nieuwbouw slachtoffer, zoek even terug in dit topic, dit is al zo vaak besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenzM
Als ik de motor van de woonkamer los zou koppelen dan blijft deze toch doorstromen en heb ik binnen een uur een sauna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Nee,

Zet alle thermostaten behalve woonkamer op 15 graden.
Haal alle motoren eraf, want je wilt zoveel mogelijk flow.

Als je thermostaat in de woonkamer het warm genoeg vind , gaat de WP uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenzM
Oké. Ga ik uitzoeken hoe je de motortjes eraf haalt.

En zou de thermostaat in de woonkamer moeten verschillen van de andere thermostaten? Dat is namelijk niet het geval. Zoals in de eerste post vraag ik mij dus af of de hoofdbediening wel in een verwarmde ruimte hangt (ketelhuis op zolder is niet verwarmd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RenzM schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:40:
Als ik de motor van de woonkamer los zou koppelen dan blijft deze toch doorstromen en heb ik binnen een uur een sauna?
Als het zo snel zou gaan .,. nee dat duurt eerder een dag.
Mocht de vloer wel veel te warm worden dan staat de compensatie curve veel te hoog. En dat zal ons ook niet verbazen.

Nieuwbouw: 26 graden de vloer in , die voelt lauw warm. Ook als het 0 graden buiten is zal die de 26 graden waarschijnlijk de praktijk zijn.

De tijd van 35 graden en een blote voetenvloer is bij nieuwbouw niet te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenzM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcRz8G0uYNxRJkRZ9NDsbaSOvPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HD51IhgS2rMLXvqW76HMjUbj.jpg?f=fotoalbum_large

32 graden in bij 2 graden buiten inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Dat is nog steeds hoog,
Mijn WP in een huis uit 2018 van 165m2, RC 6 rondom, staat op 28 vanaf 5 graden omdat ik te weinig flow heb.
Pas bij -10 gaat het 31. Ik denk dat ik het nog steeds warm krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@RenzM je moet het even door hebben maar het probleem met jouw systeem is nu als volgt.

Je hebt een zoneregeling met een heel aantal kleine zones die ieder apart warmte kunnen vragen. Als jouw warmtepomp verwarmt, dan moet ie de warmte ergens kwijt kunnen. Als er alleen één slaapkamer of badkamer warmte vraagt, dan gaat je warmtepomp enorm pendelen. Compressor aan-uit-aan-uit enz. Slecht voor de efficiëntie (energiekosten) en vooral ook erg slecht voor de levensduur van je compressor (het hart van je wamtepomp, het centrale en duurste onderdeel).

Oplossing: zorgen dat je warmtepomp altijd de warmte kwijt kan.

De snelle oplossing: zoals hierboven gezegd alle thermostaten op 15 graden, alleen de thermostaat in de woonkamer gebruiken.
Vervolgens al de kleppen/stelmotoren op je vloerverwarmingsverdeler eraf halen of op manueel zetten. Alles open zetten. Nu waterzijdig inregelen, dus: de vloerverwarmingsgroepen van ruimtes waar het te warm wordt knijpen.
Vervolgens je stooklijn bepalen (zie gepinde post ideale stooklijn bepalen in dit topic). Je zult bij 2 gr buiten eerder Ta 26-27 gr hebben als je het bovenstaande doet.

Effect: je warmtepomp gaat nu lange rustige runs maken met een zeer lage Ta en hoge COP. Je compressor maakt weinig starts/stops en kan vele jaren mee.

Zoek in dit topic maar op termen zoals “zoneregeling”, “master-master”, “WTH” of “stelmotoren”.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenzM
gr8-jen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:12:
Dat is nog steeds hoog,
Mijn WP in een huis uit 2018 van 165m2, RC 6 rondom, staat op 28 vanaf 5 graden omdat ik te weinig flow heb.
Pas bij -10 gaat het 31. Ik denk dat ik het nog steeds warm krijg.
Dank voor de tip
Heb je een foto van je stooklijn?
Pagina: 1 ... 157 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero