Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-10 13:44

DGR

Goedemorgen,

Net verbruik gecheckt van gisteren, ruim 48 kwh totaal verbruikt, waarvan de WP het meest het genomen.
24/7 gedraaid en haalde ingestelde setpoint van 19,5 wel maar hij bleef doordraaien omdat er een overshoot in de PAR thermostaat zit van 1 graad en stookte op vaste Ta van 35.
Van alles geprobeerd, flow verhoogd, flow verlaagd, zowel met veranderen pompstand als op de verdeler, WAR en auto adaption niets leverde verbetering op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKzCsmQZVkyoO25jWpL-XceiKvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swt8kYo6d1sUkCLYewPR71fC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik haal nu een flow van 24l/min. Wat denk ik wel goed is maar graag jullie mening hierover. Dit met de pomp op standje 5. Ik denk persoonlijk dat de pomp extra hard zijn best moet doen ivm met t leidingwerk.

Links zie je de aanvoer en retour. Mooie dikke 28mm leiding. Dan komt t uponor 25mm spul met de haakse knie erin. Daarna helmaal rechts, de t stukken, t verloop naar t huis.

Volgens mij knijpt t uponor spul nogal. Zeker die knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:14
Goedemorgen,

Net verbruik gecheckt van gisteren, 18,8 kWh voor de wp - continu 19,5 - 20,0 °C in het woongedeelte.
Veel defrosts (ca. 25) - kan ook niet anders - 71,4 kWh aan warmte het huis ingepompt
een klein deel ging weer naar buiten voor de defrosts.
Gaat prima zo - geen aanpassingen aan de nieuwe wp-installatie nodig (sinds 27 november).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-10 20:42
PeterMi schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:46:
[Afbeelding]

Ik haal nu een flow van 24l/min. Wat denk ik wel goed is maar graag jullie mening hierover. Dit met de pomp op standje 5. Ik denk persoonlijk dat de pomp extra hard zijn best moet doen ivm met t leidingwerk.

Links zie je de aanvoer en retour. Mooie dikke 28mm leiding. Dan komt t uponor 25mm spul met de haakse knie erin. Daarna helmaal rechts, de t stukken, t verloop naar t huis.

Volgens mij knijpt t uponor spul nogal. Zeker die knie.
Die knieën zorgen voor weerstand en de punt stukken die in de 2 stukken zitten vernauwen de doorstroming ook vermoed ik.

Ik zou vanaf de 28mm 2x een 45 graden bocht plaatsen om een verzet te maken zodat je iets verder van de wand af komt en dan de leidingen recht door aansluiten.

De leidingen door de muur zijn ook 28mm? Vanaf de t stukken kan je dan meteen de diameter laten verlopen naar rechts.

En indien mogelijk paar schutbuizen plaatsen over de leidingen door de wand tegen aantasten van het staal ed..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeHu05guCE2GekrPpcN0vM0fxG0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A0ZrgTPeQgBy6sHrm1NLgemf.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door RenBeu op 29-12-2024 10:00 ]

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

@ Renbeu bedankt.

Net de pompsnelheid verlaagd naar standje 3. De flow zakt dan naar 19 ltr/min. Puur om even te kijken wat t doet. (Was 24ltr op stand 5) delta T is van 3 naar 5 graden gestegen op stand 3.

Hoe bepaal je nu de juiste pompsnelheid?

[ Voor 11% gewijzigd door PeterMi op 29-12-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 09:08
PeterMi schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:02:
@ Renbeu bedankt.

Net de pompsnelheid verlaagd naar standje 3. De flow zakt dan naar 19 ltr/min. Puur om even te kijken wat t doet. (Was 24ltr op stand 5) delta T is van 3 naar 5 graden gestegen op stand 3.

Hoe meer hoe beter :) zolang je geen hinderlijk geluid krijgt door de hoge flow.
Meer flow = meer afgifte.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robindd schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:24:
[...]

Hoe meer hoe beter :) zolang je geen hinderlijk geluid krijgt door de hoge flow.
= betere COP :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-10 23:00
SebastiaanPs schreef op zondag 29 december 2024 @ 07:43:
[...]

Ja had ik al eens gedaan en klopte voor de SUZ vrij goed.

Mijn data (zie signature, vergeleken met Kamstrup, inmiddels meer data t/m nov):
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Data van @Cranberry met PUHZ-SHW80YAA en ERST30C-VM2ED, ook vergeleken met Kamstrup:
Cranberry in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Wij vonden beide een maandelijkse afwijking van 2-5%. Bij mij onderschat de WP de warmteproductie met 2-3% in de verwarmingsmaanden. En hij overschat de warmteproductie met max zo’n 5% in de zomermaanden.

Het staat of valt allemaal met hoe goed de sensoren van Ta en Tr zijn geijkt en gepaard. En de flowmeting natuurlijk.
@SebastiaanPs @xoror
Om hierbij aan te sluiten, ik heb geen warmtemeter, maar wel geijkte HW kWh meters. Elke dag vergelijk ik de Melcloud data voor de WP en de booster uit beide bronnen.
Op maandbasis is sinds het stookseizoen het verschil in geregistreerd verbruik niet groter dan 1%, waarbij de Melcloud data het hoogst zijn.
Per dag zijn de verschillen steeds binnen een bandbreedte van 3%, waarbij de grootste afwijking op dagen met een legionella run 5% kan bedragen.
Ik heb hier eerder gepost dat in de zomer het verschil groter was, en het erop leek alsof Melcloud het stand-by verbruik twee maal meenam, want dag voor dag waren de Melcloud data ca. 600 Wh hoger.
Dat verschil is er nu niet meer meetbaar (en de unit staat zelden stand-by).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@EVfan Misschien is dat ook van firmware afhankelijk, ik heb wel flinke verschillen. Ik heb ook een MID meter, dus die vertrouw ik wel. Even kijken of het beter gaat met v20.01.

Verder ben ik benieuwd wat hij doet met defrost, dan onttrekt je energie, dus moet je die eigenlijk van de productie aftrekken. Vanavond even mijn tellertje vergelijken met de WP.

@PeterMi je kan voor je unit even kijken wat de aanbevolen flow range is, als je te ver van de max af zit, zijn die leidingen wellicht je probleem (eerst filter schoonmaken)

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 29-12-2024 10:54 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-10 22:50
Goedemorgen,

Gisteren geupdate van versie 18.01 naar 20.01. eerst had ik stipt om de 53m een defrost. Nu zijn de intervallen wat langer soms wel 53 min maar soms ook 1,5uur. Bij de interval van 1,5 draaid die wel echt slecht de laatste 20min. Cop aflopend tot uiteindelijk 1.6 en een verdampings temperatuur van -18c. Zijn er meer mensen die dit hebben na het updaten? Vraag me af of dit nou echt veel efficiënter is..

Betreft een suz-m40va2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:55:
Goedemorgen,

Gisteren geupdate van versie 18.01 naar 20.01. eerst had ik stipt om de 53m een defrost. Nu zijn de intervallen wat langer soms wel 53 min maar soms ook 1,5uur. Bij de interval van 1,5 draaid die wel echt slecht de laatste 20min. Cop aflopend tot uiteindelijk 1.6 en een verdampings temperatuur van -18c. Zijn er meer mensen die dit hebben na het updaten? Vraag me af of dit nou echt veel efficiënter is..

Betreft een suz-m40va2
Interessant, dank voor het delen. Hoeveel stookseizoenen monitor jij al zo nauwkeurig? En is dit de eerste keer dat je dit ziet, zo'n aflopende en uiteindelijk erg lage COP tussen defrosts?
Ook interessant om bij die lage COP eens buiten naar de verdamper te kijken, om te zien of deze grotendeels ingevroren is.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Helaas het eerste seizoen maar ik kan wel echt het verschil zien voor en na de update. Rond deze temperatuur met een draaitijd van 53m zat ik rond de 2.2/2.5 cop. Heb voor de update geen cop lager gezien dan 2. Verdamper is ook echt wit aangeslagen wanneer die zo lang draaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:59
Een vraag aan installateurs:

Kan iemand met een koeltechnische achtergrond wellicht wat uitleggen.

Ik vind het opvallend dat hoe koud het ook is, de WP geen enkele moeite heeft om het SWW vat op de gewenste temperatuur te brengen en dat daarbij weinig of geen defrosts nodig zijn.

Maar met zeer lage temperatuur verwarming rechtstreeks van de WP naar de vloer heeft het apparaat veel meer moeite. Bij mij is de verdampertemperatuur meestal onder het vriespunt.

Dat de vloer een prima buffer is is bekend. Het maken van 26 a 27 graden water gaat prima bij een retour temperatuur dat rond de 24 graden ligt. Met owee als die op 22 graden ofzo ligt en hij moet omhoog! Ik denk dat de WP liever met een iets een hogere temperatuur werkt, maar dat werkt niet voor de vloer. Het wordt dan te warm (> 22 ruimtetemp.)
Bij die lage temperatuur en de trage omloopsnelheid is het ook zeer lastig om de temperatuur in de vloer omhoog te krijgen. Na elke defrost kakt de retour immers weer even in.

Het liefst werk ik met een flow van rond de 20 lpm voor de in totaal 20 groepen. Maximaal krijg ik er ongeveer 32 lpm doorheen. En dat hoor ik dan ook.

Ik denk dan ook dat een hydraulische scheiding toch best een oplossing kan zijn voor zulke situaties, en de WP het wellicht makkelijker heeft door gewoon met 35-30 graden te kunnen werken in het primaire circuit.

Een parallel buffervat lijkt me dan toch wel een mooie oplossing.

Maar is dat ook zo?

Edit: per abuis in verkeerde topic getypt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

Ben een benieuwd, uurtje geleden ook de firmware ge-update van v18.01 naar v20.01 het het oog op de verbeterde defrost en dus langere run tijden.

Mijn PUHZ-SW75 VAA staat op 7 meter hoog boven op de aanbouw. van 3 kanten volledige vrij en de 4 kant richting een schuin dak. De voorkant van de unit richting het oosten gepositioneerd. Ik merk vaak dat hij aan een stuk draait of een defrost met interval van 52minuuten draait. Iets daartussen zie ik eigelijk nooit voorbijkomen in de grafieken.
Dit heeft mij doen besluiten om Firmware V20.01 te proberen, wat mij als eerst al opvalt is dat de opstart regeling lang niet zo agressief meer is. en met kleinere stappen trapsgewijs richting zijn setpoint gaat regelen.
Als hij het setpoint bereikt lijkt hij makkelijkere een stapje terug te doen in frequentie.

Komende dagen maar eens kijken wat er gebeurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:49:
@SebastiaanPs

Helaas het eerste seizoen maar ik kan wel echt het verschil zien voor en na de update. Rond deze temperatuur met een draaitijd van 53m zat ik rond de 2.2/2.5 cop. Heb voor de update geen cop lager gezien dan 2. Verdamper is ook echt wit aangeslagen wanneer die zo lang draaid.
Het kan verkeren, bij mij zie ik het juist andersom, bij aanvoer van 36 graden:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81140752
In het begin raakte de verdamper vol, later niet en ging ie naar 1.5 uur en bleef redelijk overeind. De cop is relatief gezien ok, de absolute waarde is pak ‘m beet omdat ik geen nauwkeurige flowmeting heb, wel nauwkeurige temperatuurmeting.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@joezzt

Jou cop blijft ook wel netjes mijne is op het moment dat die zolang door draait net aan de helft.. maar ik wacht het nog even af, het is hier nu ook weer warmer dan gisteren dus slecht vergelijken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:18:
Een vraag aan installateurs:

Kan iemand met een koeltechnische achtergrond wellicht wat uitleggen.

Ik vind het opvallend dat hoe koud het ook is, de WP geen enkele moeite heeft om het SWW vat op de gewenste temperatuur te brengen en dat daarbij weinig of geen defrosts nodig zijn.

Maar met zeer lage temperatuur verwarming rechtstreeks van de WP naar de vloer heeft het apparaat veel meer moeite. Bij mij is de verdampertemperatuur meestal onder het vriespunt.

Dat de vloer een prima buffer is is bekend. Het maken van 26 a 27 graden water gaat prima bij een retour temperatuur dat rond de 24 graden ligt. Met owee als die op 22 graden ofzo ligt en hij moet omhoog! Ik denk dat de WP liever met een iets een hogere temperatuur werkt, maar dat werkt niet voor de vloer. Het wordt dan te warm (> 22 ruimtetemp.)
Bij die lage temperatuur en de trage omloopsnelheid is het ook zeer lastig om de temperatuur in de vloer omhoog te krijgen. Na elke defrost kakt de retour immers weer even in.

Het liefst werk ik met een flow van rond de 20 lpm voor de in totaal 20 groepen. Maximaal krijg ik er ongeveer 32 lpm doorheen. En dat hoor ik dan ook.

Ik denk dan ook dat een hydraulische scheiding toch best een oplossing kan zijn voor zulke situaties, en de WP het wellicht makkelijker heeft door gewoon met 35-30 graden te kunnen werken in het primaire circuit.

Een parallel buffervat lijkt me dan toch wel een mooie oplossing.

Maar is dat ook zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaEYXTy7cYjC7q6MaQ-B5aHmb-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XHeyH3AE5zFNumEEnU4MYiVz.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is het gelijk, zie output vermogen.
Hier is flow 23 l/m bij dhw en delta T rond 3 graden. Op de grafiek zie je vanaf 10:00-12:00 een legionella run.
Bij verwarmen is de delta T meestal wat groter (zie grafiek) maar de flow wat lager (21-22 l/m).

Uiteindelijk is het output vermogen ongeveer gelijk, dus er lijkt niet veel verschil in te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:55:
Goedemorgen,

Gisteren geupdate van versie 18.01 naar 20.01. eerst had ik stipt om de 53m een defrost. Nu zijn de intervallen wat langer soms wel 53 min maar soms ook 1,5uur.
Dat is inderdaad het grootste verschil dat ik zie sinds de 20.01. Voorheen was de defrost echt getimed, als hij eenmaal in "defrost-modus" zat, dan kon je er de klok op gelijk zetten en kwam er na iets meer dan 50 minuten steevast een defrost. Het duurde dan ook heel lang voordat hij uit zichzelf uit deze modus kwam.

Met de 20.01 lijkt de defrost-regeling intelligenter en te kijken wanneer de defrost daadwerkelijk nodig is. Ik zie de afgelopen dagen, zowel langere intervallen, maar ook kortere intervallen dan voorheen. De regelmaat is weg.

(Overigens was het met die regelmatige defrosts nog wel te doen om af en toe de buitenunit te gaan bekijken en leek het niet altijd nodig, maar nu heb ik weinig trek om in dit gure weer naast de buitenunit te gaan zitten wachten op een defrost. Ik ga er dus maar van uit de ze iets slims bedacht hebben waardoor ze beter kunnen inschatten wanneer de defrost nodig is, ik heb het nog niet buiten gecontroleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Robindd schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:24:
[...]

Is dat altijd zo? Ik heb t even opgezocht in t boek zoals Xeror adviseerde. Daar adviseren ze max 22.9 ltr/min.

Is t niet zo als je heb nog een stuk harder zet t verbruik vd pomp niet opweegt tegen t kleine beetje warmte wat je extra afneemt?

Zo niet, dan ga ik m'n leidingwerk aanpassen. De pomp moet veel meer flow kunnen leveren volgens de specs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJAgwJ6uu94jE3VBAaCLKNmFT7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l25nFj6rXUhOzveHZ9UwWL8j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de EHSC icm PUHZ SHW80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterMi schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:55:
[...]

Is dat altijd zo? Ik heb t even opgezocht in t boek zoals Xeror adviseerde. Daar adviseren ze max 22.9 ltr/min.

Is t niet zo als je heb nog een stuk harder zet t verbruik vd pomp niet opweegt tegen t kleine beetje warmte wat je extra afneemt?

Zo niet, dan ga ik m'n leidingwerk aanpassen. De pomp moet veel meer flow kunnen leveren volgens de specs.

[Afbeelding]

Ik heb de EHSC icm PUHZ SHW80.
Even jouw eerdere post erbij, hieronder.

Jouw warmtepomp heeft een minimumvermogen van 4.3 kW bij A12W25 en een max van 10.2 kW bij A-10W35.
Je gebruikt de formule vermogen (thermisch, in kW) = flow (in L/s) * 4.2 * dT (in gr).
Hiermee kun je voor elke flow de bijbehorende dT berekenen en bedenken of je die acceptabel vindt.
Met een (te) hoge dT heb je een onnodig hoge Ta, wat nadelig is voor je COP.

Op minimumvermogen heeft jouw warmtepomp met pompstand 3 een flow van 19 L/min en dT van 3.2 gr. Op max vermogen dT 7.7 graden.
Is niet heel slecht, want op max vermogen draai je bijna nooit (alleen SWW evt, maar misschien heb je wel vermogenskabeltje).
Ik zou zelf denk ik de pomp op stand 4 zetten.
PeterMi schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:02:

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
Wat is jullie cop in de laatste 10 minuten voordat het ontdooien begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:53:
Laatste defrosts was de COP rond 3.5 - 4 voordat de defrost begon, hij kakt dan wel in meestal vanaf 4.5 - 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Bijzonder, mijn cop begint ook rond de 4/4,5 maar na een uurtje zit deze rond de 2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Mijn cop is meestal rond 4.5-5
welke Ta en flow draai je dan? heb je geen last van recirculatie oid?

[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 29-12-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dsbwouter en hoeveel vermogen produceert je warmtepomp tussen die defrosts, berekend met de formule hierboven: flow (in L/sec) * 4.2 * dT.

Met een hoger thermisch vermogen moet er meer warmte uit de buitenlucht worden onttrokken, wat de WP doet met een hogere fan rate plus een koudere verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Net na de defrost rond de 5.5kw en als de delta t weer wat kleiner word rond de 4kw.
In verhouding is het natuurlijk best veel vermogen voor de kleine warmtepomp. 4 kw is wel het nominale vermogen wat Mitsubishi voorschrijft bij deze buiten temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Recirculate is niet mogelijk. warmtepomp hangt vrij aan de gevel. Cop zakt ook alleen zo als er defrost zijn. Normaal blijft die gewoon stabiel. Flow temp 37°c en flow is 13l/m. Op moment nog met radiatoren dus niet ideaal. Volgend jaar komt er vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ah ja dat is het Ta = 37c
ik draai maar Ta = 27c

dat scheelt nogal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:21:
@SebastiaanPs

Net na de defrost rond de 5.5kw en als de delta t weer wat kleiner word rond de 4kw.
In verhouding is het natuurlijk best veel vermogen voor de kleine warmtepomp. 4 kw is wel het nominale vermogen wat Mitsubishi voorschrijft bij deze buiten temperatuur.
Eens, dat is in verhouding veel voor jouw WP, dus de verdamper zal erg koud zijn, waardoor deze sneller dichtvriest.
Nog steeds opvallend, jouw observatie dat de defrost regeling met de nieuwe SW nu minder gunstig lijkt te zijn.

Verder kan het zijn dat jouw WP relatief klein is voor je huis. Als je bij een daggemiddelde van 1-2 gr 24/7 draait en dit vermogen nodig hebt, dan kom je bij -5 of -10 gr vermoedelijk wel tekort.

Vloerverwarming met lagere Ta en evt extra isolatie (indien mogelijk) kan de situatie dan wel verbeteren met dezelfde WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@sebas

Het was hier gisteren wel ietsje kouder rond de -2. Maximale vermogen is 6.5kw bij -7 maar heb ook nog een 3.5kw airco die erbij aan kan als het echt moet. Als ik het gemiddelde van de dag bekijk zat ik gisteren rond de 4kw thermisch vermogen. Bijzondere is dat die nu wel weer rond de 53min defrost. Buiten temperatuur is nu rond de 2/3° hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
K!K schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:27:
Ben een benieuwd, uurtje geleden ook de firmware ge-update van v18.01 naar v20.01 het het oog op de verbeterde defrost en dus langere run tijden.

Mijn PUHZ-SW75 VAA staat op 7 meter hoog boven op de aanbouw. van 3 kanten volledige vrij en de 4 kant richting een schuin dak. De voorkant van de unit richting het oosten gepositioneerd. Ik merk vaak dat hij aan een stuk draait of een defrost met interval van 52minuuten draait. Iets daartussen zie ik eigelijk nooit voorbijkomen in de grafieken.
Dit heeft mij doen besluiten om Firmware V20.01 te proberen, wat mij als eerst al opvalt is dat de opstart regeling lang niet zo agressief meer is. en met kleinere stappen trapsgewijs richting zijn setpoint gaat regelen.
Als hij het setpoint bereikt lijkt hij makkelijkere een stapje terug te doen in frequentie.

Komende dagen maar eens kijken wat er gebeurt!
Was een zondag klus denk ik, heb het ook gedaan :)
Misschien kunnen we het bij de instructie erbij zetten: met een MacBook valt de SD kaart niet te formatteren, liep er wederom tegenaan hier. Parallels moeten installeren en hem op Windows moeten formatteren en toen lukte het wel.

Valt me ook op dat hij beter regelt, waar ik eerst me altijd aan ergerde. Hij regelde te hard terug, waardoor de Ta te ver in kakte, om dan weer vol gas op te regelen. Dat leek bij de eerste run al direct veel beter.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Jaa hoge aanvoer helpt ook niet mee uiteraard. Hopelijk nog een paar maandjes en dan vv. Tot 7°c buiten red ik het nog met 30°c aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:47:
@sebas

Het was hier gisteren wel ietsje kouder rond de -2. Maximale vermogen is 6.5kw bij -7 maar heb ook nog een 3.5kw airco die erbij aan kan als het echt moet. Als ik het gemiddelde van de dag bekijk zat ik gisteren rond de 4kw thermisch vermogen. Bijzondere is dat die nu wel weer rond de 53min defrost. Buiten temperatuur is nu rond de 2/3° hier.
Ah oké daar is goed over nagedacht, dan zit je goed, straks met vvw helemaal. d:)b
Vvw ook veel comfortabeler vind ik. En mijn kinderen ook, die liggen alleen nog maar plat op de grond te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Jaa zeker weten, 2 jaar met de airco verwarmd dus dit is als een stuk beter zo haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Haha mooi om te zien dat een groot deel hier gewoon upgrade zonder changelogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@xoror ja en midden in het stookseizoen als het buiten 0 graden is ;)
Hier nog niet gedaan, deels om deze reden en deels ivm een lopend experimentje wat ik anders verstoor.

[ Voor 42% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-12-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Ik ga morgen alklima nog is bellen of zij weten wat er allemaal is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Was voor mij ook wel een "Kerstvakantie"-klusje, deels ook omdat ik dan meer tijd heb om aandachtig naar grafiekjes te staren.
Maar heb dat vorige week bewust niet in het weekend gedaan, maar op maandagochtend, "just-in-case" ik toch ineens met spoed ondersteuning van iemand nodig zou hebben om dingen/onderdelen te herstellen.

Iedereen maakt weer andere risico-afwegingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:05:
@xoror ja en midden in het stookseizoen als het buiten 0 graden is ;)
Hier nog niet gedaan, deels om deze reden en deels ivm een lopend experimentje wat ik anders verstoor.
Ach ja heb ook al 4 dagen zonder gezeten toen het kouder was haha
en gisteren kon je defrost testen

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 29-12-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:53:
Momentane COP is sowieso een vrij onnauwkeurige benadering zonder warmtemeter en schommelt altijd een beetje.

Ik zie eigenlijk helemaal geen opvallend verschil in COP vlak voor de defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ocaj

Snap ik maar ik zie bij mij wel echt een verschil wanneer de defrost bijna begint dat het rendement helemaal inkakt. Flow temperatuur blijft hetzelfde en stroomvebruik loopt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik zal er nog eens verder op letten, maar heb vandaag pas 8 defrosts gehad (momenteel 5 graden hier).

Wat bij mij nogal doorslaggevend is in de berekening van opgewekt vermogen is dat ik op hele lage DT draai, als die dan even tussen 2 en 2,5 verspringt, dan werkt dat nogal hard door in de cop-berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ocaj

Klopt is nooit helemaal nauwkeurig op deze manier. Maar ik begin echt op 4/4,5 en eindig bij 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
xoror schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:03:
Haha mooi om te zien dat een groot deel hier gewoon upgrade zonder changelogs
Soms moet je een gok wagen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nessio schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:20:
@Verwijderd je moet die menu knop NIET lang indrukken. Pijlen moeten zwart zijn, maar maakt mogelijk niets uit
Druk op knop klokje ->schermpje weekklok (dus bij jouw 2e schermpje dan op knop Vinkje) Dan krijg ik een keuze scherm: verwarming / boiler
Maar volgens jouw schermpje 2 zit je in verwarming. Daar kun je met cursor zwarte blokjes weghalen ( zwart blokje = stoken) of met het potloodje naar temperatuur voor nachtverlagi ng
Cursor beweeg je met pijltjes links/ rechts en weer V
Net getest
Heb het opnieuw geprobeerd zonder lang ingedrukt te houden en volgens jouw stappen. Dan krijg ik wel de optie te zien of het om SWW gaat of verwarmen. Ik krijg onderstaande instellingen te zien. Heb ook filmpje gemaakt maar die krijg ik hier volgens mij niet gedeeld.

Het lijkt erop alsof ik alleen (denk ik) de optie te zien krijg om hem aan/uit te zetten ipv nachtverlaging. Kun jij een foto sturen van hoe dat eruit ziet bij jou? Dank voor de moeite overigens :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aqffszYW99lrcWL4Vn_rG9X4Ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izaOSOoODhSomUiYIYk34G08.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2TljX1Sdhu4VJrk_a3EX27T_z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJzwuP2Ym3NQp55ykvSkVUvb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-WV7UtNov7Y_UAkZ-vVVyWHkZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71isMOCbJpk8jveZi1rT5SYr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NVEX_Vn3Mj6e-WMU8jwFzog6w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgGAj3r9UgwEovFv2iZOF2kA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT47N4oNTUHX1lUW9sLIFc0RgRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLLw6l9IgvZvcC6rI0vjaQyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0XRoSZTPdIj42Dq68wn4U7oUQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kouWMFOeJIhMkxuKFnDpHCMr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgIo0HqoahkBYTVjp_mlLyRzNwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SE2hWU1BQSbzcDbn0C1mpeWI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
ocaj schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:15:
Ik zal er nog eens verder op letten, maar heb vandaag pas 8 defrosts gehad (momenteel 5 graden hier).

Wat bij mij nogal doorslaggevend is in de berekening van opgewekt vermogen is dat ik op hele lage DT draai, als die dan even tussen 2 en 2,5 verspringt, dan werkt dat nogal hard door in de cop-berekening.
Als dat melcloud gegevens zijn kan de afwijking in dT 1 graden zijn, want die temperaturen zijn 0.5 graden nauwkeurig. Je ziet soms wel iets van 0.25 maar dat is een ge interpoleerde waarde omdat ie zijn data per 2 min krijgt en iets van die tussenminuut moet maken.
Intern zal de wp heus wel de nauwkeurige data gebruiken denk ik.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
joezzt schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:39:
[...]

Als dat melcloud gegevens zijn kan de afwijking in dT 1 graden zijn, want die temperaturen zijn 0.5 graden nauwkeurig. Je ziet soms wel iets van 0.25 maar dat is een ge interpoleerde waarde omdat ie zijn data per 2 min krijgt en iets van die tussenminuut moet maken.
Intern zal de wp heus wel de nauwkeurige data gebruiken denk ik.
Nee, geen Melcloud. Ik lees via de Procon alles gegevens uit de binnenunit, die waarden zijn afgerond op 0,5 graden. Of de sensors intern nauwkeuriger verwerkt worden weet ik niet.

Ik lees met tussenpozen van 1 seconde uit, dus gegevens zijn altijd actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
ocaj schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:47:
[...]

Nee, geen Melcloud. Ik lees via de Procon alles gegevens uit de binnenunit, die waarden zijn afgerond op 0,5 graden. Of de sensors intern nauwkeuriger verwerkt worden weet ik niet.

Ik lees met tussenpozen van 1 seconde uit, dus gegevens zijn altijd actueel.
Oh, da’s een teleurstelling, goed dat ik die procon niet heb. Maar je dT kan dus wel 1 graden varieren, da’s een hoop en eigenlijk niet bruikbaar.
Vooropgesteld dat ie netjes afrondt, als de temperatuur 30 en 28 is, kan ie dus 30.25 en 27.75 zijn of 29.75 en 28.25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
joezzt schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:54:
[...]

Oh, da’s een teleurstelling, goed dat ik die procon niet heb. Maar je dT kan dus wel 1 graden varieren, da’s een hoop en eigenlijk niet bruikbaar.
Vooropgesteld dat ie netjes afrondt, als de temperatuur 30 en 28 is, kan ie dus 30.25 en 27.75 zijn of 29.75 en 28.25.
@joezzt Ik gebruik voor temperatuur meting een SDR heatbooster, de sensoren direct aan de uitgaande en inkomende leidingen van de binnenunit, met geleidende pasta en dikke isolatie, gemonteerd. De sensoren kun je in de software paren, dus dan is dT (volgens mij) op 0,1 of wellicht 0,2 graad nauwkeurig. Vergelijking met de Melcloud waarden toont dat Ta en Tr meestal wel binnen 0,25 graad hetzelfde zijn als die uit de SDR Heatbooster, maar dT wijkt nogal eens 0,5 graad af. 1 graad afwijking heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Het kan toeval zijn, maar wat ik hier links zie is een beetje hoe de WP zich meestal gedraagt.
Tussentijds ge-update (te zien aan de typische SWW opwarming na aan zetten), en daarna veel rustiger gedrag.
Anders mensen dit al gezien met firmware versie 20?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Bvpmx7W5dis9RMFpSbJ0t5ZmP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Wc4iGfkBoziaDwR9gGnb58x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@EVfan

Heb je een linkje van die sensoren? Zijn deze ook te koppelen aan ha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:13
Robindd schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:42:
Het kan toeval zijn, maar wat ik hier links zie is een beetje hoe de WP zich meestal gedraagt.
Tussentijds ge-update (te zien aan de typische SWW opwarming na aan zetten), en daarna veel rustiger gedrag.
Anders mensen dit al gezien met firmware versie 20?

[Afbeelding]
Het is nog wat vroeg voor conclusies maar het patroon wat je voor je SWW run ziet, had ik voorheen ook. Met name bij een TA van 28 en soms ook bij een TA van 27 bij kouder weer wel eens. Het leek er soms op alsof hij moeite had de juiste frequentie bij de gevraagde TA te vinden. Ook wou hij wel eens spontaan omhoog gaan tot 28,5 bij een gevraagde 27. opgenomen vermogen nam dan even toe en later zakte dit weer en weer de TA weer lager. Waarom hij dit doet is me een raadsel.
Vandaag (2 á 3 graden) heb ik ook het patroon van wat je ziet na je SWW run. Heel rustige run vandaag met alleen een defrost net in het begin van de SWW run (doet ie preventief volgens mij). Ik ga het de komende dagen in de gaten houden. Vooralsnog lijkt het beter.

Wat wel opviel is dat hij gisteravond bij -1 en mist nogal wat herrie maakte ondanks de stille modus in de stand met 2 van 3 blokjes. Normaal bleef de fan rustiger draaien in de stille modus.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:59
g-j-t schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:46:
[...]
...

Wat wel opviel is dat hij gisteravond bij -1 en mist nogal wat herrie maakte ondanks de stille modus in de stand met 2 van 3 blokjes. Normaal bleef de fan rustiger draaien in de stille modus.
Zat de verdamper al dicht ? Dat geeft nogal wat extra geluid.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Dsbwouter schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:57:
@EVfan

Heb je een linkje van die sensoren? Zijn deze ook te koppelen aan ha?
@Dsbwouter
Kijk even op dit forum
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
xoror schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:13:
Heeft iemand al gechecked hoe 'correct' de opbrengst is die de WP report ? Ik ga even een simpele integraal doen over de estimated output power, en dan eens morgen vergelijken met wat de wp report.
Resultaten van integraal over de estimated output (flow/60 * delta T * 4.18):
Integraal: 132.84 kWh
Wp: 128.71 kWh

Dat valt toch reuze mee, zit maar 3% (4.14kWh) verschil tussen. De power output tijdens een defrost neem ik als negatief, maar weet niet 100% of deze meegeteld worden omdat de sensor total_increasing is.

Ik heb wel even gekeken en een defrost kost hier ongeveer 0,4kWh per keer en ik had er nog 8, dus dat is 3,2kWh. Als die niet mee waren geteld dan zit ik vrij dicht bij de wp output.

Het lijkt er dus dat de WP de integraal pakt over flow/60 * delta T * 4.18, en laat telt de defrost niet mee. Morgen zijn er ws geen defrost en dan nog eens kijken (en de legionella run zat vandaag ook wat in de weg)

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 30-12-2024 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-03 13:32
Vol interesse lees ik dit topic. We hebben een Mitsubishi SUZ-SWM60 VA buitendeel (nom. 6.0 kW) met Mitsubishi Electric cilinder-unit ERST20D-VM2D. Deze is geïnstalleerd sinds november ‘21.

Nu vraag ik mij af of dit pendelen is. Of gewoon de defrost cyclus (bron: P1-meter).

Bedankt en groeten,
ArjenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3d8joLf3Yk9eon9xxmENBoK9gtE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cxjCoua9UqV48y2UezvcUCVk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRu1-fP-2oUKKkLy9T6IvO8e7Hw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fZrHood1oN5jSFokvZsnuf1N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@ahoevezen Het lijkt erop dat dat defrostst zijn als ik die dag met mij WP vergelijk.
Voor beter inzicht is een ESP/Procon wel handig.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:13
Knowbody schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:57:
[...]

Zat de verdamper al dicht ? Dat geeft nogal wat extra geluid.
Was idd vlak voor een defrost. Dat is dan de verklaring idd. Was me nog niet eerder opgevallen maar hij zal wel flink dicht gezeten hebben.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Nu ik heb gespeeld met de pomp snelheid is me t een en ander opgevallen.

stand 4 : 21 ltr/min
stand 5 : 24 ltr/min

Halverwege de afbeelding zie je dat ik schakel van 4 naar 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYSpznG-RLVmz_n-2e15NZiPC_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cY8o76J3QgGH3wiNqlEWR2HY.png?f=fotoalbum_large

Het resultaat is dat ik in stand 5 geen vroegtijdige stop heb voor een defrost omdat in stand 4 de Ta overschreden wordt. Hogere pompsnelheid lijkt dus de oplossing. Wat ik ook vreemd vind is dat er geen defrosts in stand 5 zijn geweest terwijl de buitentemp nagenoeg gelijk was (tikkeltje hoger). Die laatste run ging ongeveer 8 uur aan een stuk zonder defrost aan t eind. Toen ging hij over zijn max Ta.

Zou t nog nuttig zijn om te onderzoeken of de flow nog hoger moet? (dit is dan hoger als in de Mitschu databoeken) Hiervoor moet ik namelijk t leidingwerk aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@PeterMi

Kan ook toeval zijn dat ta niet overschreden word. Mijn unit is max 12l volgens databooks en ook op 17l gebeurd het bij mij nog wel is dat die eroverheen gaat en afschakelt. Ene keer regelt die netjes terug en andere keer blijft die gewoon veelste lang op de zelfde frequentie draaien en gaat dan uiteindelijk te ver eroverheen. Lijkt mij meer een regeltechnisch probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PeterMi De buitentemperatuur is de storende variabele. Ik heb sinds gistermiddag 17 uur ook geen defrosts meer gehad.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:27:
Ik heb wel even gekeken en een defrost kost hier ongeveer 0,4kWh per keer
Hier ook maar even uitgerekend: Ik had de afgelopen twee dagen 34 defrosts, die volgens de Kamstrup warmtemeter in totaal 12.1 kWh aan warmte kostten. Dat komt neer op 0.36 kWh per stuk.

De 28e was qua defrosts het ergst. Toen 6.5 kWh verloren aan defrosts op 68.7 kWh aan ingebrachte warmte. Verlies was toen dus bijna 10%.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2024 11:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
Zijn er hier meer mensen die met radiatoren verwarmen en dus een hogere ta? Ta vast gezet op 36 gisteren. Defrost zijn weer volgens het oude patroon elke 53m maar toch vannacht een run tussendoor van 2.5uur.. verdamper zit ook niet dicht bij starten defrost en cop is nog prima. Benieuwd hoe dit bij andere mensen is die met een wat hogere ta draaien. Buigen temp is hier afgelopen nacht tussen de 3.5/4.5°

[ Voor 7% gewijzigd door Dsbwouter op 30-12-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dsbwouter schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:17:
Zijn er hier meer mensen die met radiatoren verwarmen en dus een hogere ta? Ta vast gezet op 36 gisteren. Defrost zijn weer volgens het oude patroon elke 53m maar toch vannacht een run tussendoor van 2.5uur.. verdamper zit ook niet dicht bij starten defrost en cop is nog prima. Benieuwd hoe dit bij andere mensen is die met een wat hogere ta draaien. Buigen temp is hier afgelopen nacht tussen de 3.5/4.5°
Hier een Ta van 33 graden (wel via WAR)
Gisteravond begonnen met draaien om 21:00, behalve de SSW om 4 uur sochtends is ie aan 1 stuk doorgegaan.
Buitentemp was 5 graden, wat hier meestal net boven de defrostgrens is.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Dsbwouter schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:04:
@PeterMi

Kan ook toeval zijn dat ta niet overschreden word. Mijn unit is max 12l volgens databooks en ook op 17l gebeurd het bij mij nog wel is dat die eroverheen gaat en afschakelt. Ene keer regelt die netjes terug en andere keer blijft die gewoon veelste lang op de zelfde frequentie draaien en gaat dan uiteindelijk te ver eroverheen. Lijkt mij meer een regeltechnisch probleem..
T blijft idd raar. Nu t buiten warmer is gaat hij uren door strak op de gevraagde Ta 29gr buiten 5gr.
Toen t buiten rond de 2 gr was wilde hij de hele tijd naar de 30.5 Ta met een hogere compressor frequentie. De gevraagde Ta was 29gr. Je zou dus zeggen dat ie dan wel wat terug regelt in naar de gevraagde Ta maar dat gebeurd maar niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:13:
[...]

Hier ook maar even uitgerekend: Ik had de afgelopen twee dagen 34 defrosts, die volgens de Kamstrup warmtemeter in totaal 12.1 kWh aan warmte kostten. Dat komt neer op 0.36 kWh per stuk.

De 28e was qua defrosts het ergst. Toen 6.5 kWh verloren aan defrosts op 68.7 kWh aan ingebrachte warmte. Verlies was toen dus bijna 10%.
En dan nog niet eens meegenomen welk indirect verlies je hebt. Behoorlijke impact wel op zulke dagen!
De tijd dat je warmte ontneemt had je ook kunnen verwarmen. Zou dat effectief naar de 20% gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterMi schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:42:
[...]

T blijft idd raar. Nu t buiten warmer is gaat hij uren door strak op de gevraagde Ta 29gr buiten 5gr.
Toen t buiten rond de 2 gr was wilde hij de hele tijd naar de 30.5 Ta met een hogere compressor frequentie. De gevraagde Ta was 29gr. Je zou dus zeggen dat ie dan wel wat terug regelt in naar de gevraagde Ta maar dat gebeurd maar niet...
Bij mij is het minimumvermogen onder de 5 gr duidelijk hoger dan daarboven, daar zit bij mij precies de grens. Ik vermoed dat dit jouw waarneming ook verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:45:
En dan nog niet eens meegenomen welk indirect verlies je hebt. Behoorlijke impact wel op zulke dagen!
De tijd dat je warmte ontneemt had je ook kunnen verwarmen. Zou dat effectief naar de 20% gaan?
Die kant gaat het idd wel op. Als je dat kunt compenseren met een hogere aanvoertemperatuur (dus door de WP gewoon meer vermogen te laten leveren) of door de WP langer te laten draaien is dat geen probleem, maar als je een te krap gedimensioneerde WP hebt (die bijvoorbeeld maar tot -4 of zo de keet warm kan houden), dan kun je hierdoor in de situatie terecht komen dat je het huis niet meer warm kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Robindd schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:45:
[...]

@Robindd Mijn schatting, op basis van de dT grafieken van Melcloud en de SDR Heatbooster is dat de breedte van de gap van een defrost inderdaad ongeveer 20-25% van de totale tijd van een defrost en weer verwarmen cyclus tot de volgende defrost is. Die tijd ben je dus niet met de ingestelde Ta aan het verwarmen, maar het verlies door een defrost aan energie is natuurlijk flink minder en schatte ik eerder op 10%, wat goed overeenkomt met de meting van @Andrehj . Ook de andere getallen die hij noemt (verlies van verbruik en productie in kWh) lijken met die van mijn WP overeen te komen.
Op zich kun je dat ook wel verwachten: hoeveel ijs kan er op de verdamper voordat de WP vindt dat er niet genoeg lucht meer doorheen komt. Dat zal grotendeels afhangen van de grootte van de verdamper. De genoemde 0,4 kWh om de verdamper te ontdooien, is 1440 kJ, terwijl er 334 kJ/kg nodig is om ijs te smelten. Dat zou betekenen dat er dus 4 kg ijs aan de verdamper hangt als de defrost begint.
Dit lijkt me heel veel, klopt mijn berekening?
Tenslotte, bij het aanvriezen van de verdamper komt dezelfde 334 kJ/kg vrij. Ik vrees dat hiervan maar weinig terecht komt in het CV water, maar dat zouden we dan moeten zien in de verbruiksgrafieken tussen de defrosts in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:02:
[...]

Bij mij is het minimumvermogen onder de 5 gr duidelijk hoger dan daarboven, daar zit bij mij precies de grens. Ik vermoed dat dit jouw waarneming ook verklaart.
@PeterMi
Hier nog een plaatje ter illustratie. De buitentemperatuur steeg ‘s nachts een beetje, zeg van 4 naar 5 graden. Hierdoor daalde het opgenomen minimumvermogen van 736W naar 610W. Met een COP van (gokje) ~ 4.5 betekent dit dat de warmteproductie afneemt met ~ 540 W. En daardoor automatisch een iets lagere Ta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5C5GOCE1LcTrlPOzgcBAz1qf3ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5kKEwsbLogNH50Wb6Gn1nBH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 15:28
ahoevezen schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:18:
Vol interesse lees ik dit topic. We hebben een Mitsubishi SUZ-SWM60 VA buitendeel (nom. 6.0 kW) met Mitsubishi Electric cilinder-unit ERST20D-VM2D. Deze is geïnstalleerd sinds november ‘21.

Nu vraag ik mij af of dit pendelen is. Of gewoon de defrost cyclus (bron: P1-meter).

Bedankt en groeten,
Arjen[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk zijn het nu defrost, die zijn plausibel aangezien het op de dag genoeg warmte moest opwekken. We kunnen niet garanderen dat op andere momenten de WP niet pendelt. Je kan op de controller ophalen wat je flow is en de Tr en Ta. Dan kun je berekenen wat de WP kwijt kan in je verwarming en of dat boven minimum komt.

Post wat fotos van de temperaturen en Flow als je er niet uit komt.

Een ESP32 of Melcloud maakt het jou makkelijker om beter in te zien wat het doet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
gr8-jen schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:23:
[...]

Waarschijnlijk zijn het nu defrost, die zijn plausibel aangezien het op de dag genoeg warmte moest opwekken. We kunnen niet garanderen dat op andere momenten de WP niet pendelt. Je kan op de controller ophalen wat je flow is en de Tr en Ta. Dan kun je berekenen wat de WP kwijt kan in je verwarming en of dat boven minimum komt.

Post wat fotos van de temperaturen en Flow als je er niet uit komt.

Een ESP32 of Melcloud maakt het jou makkelijker om beter in te zien wat het doet.
Dank je! Bij deze foto’s van de temperaturen en flow (als ik goed zit?). En we hebben MELCloud, maar daar kan ik niet uithalen of het daadwerkelijk pendelen is? Waarschijnlijk weet ik niet waar ik dan kan kijken.

Nogmaals dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y0T3IcAWsR8jM8kaukEtCqzx-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSMTHhgmT8zEKuqVIwUgL5J6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nf1yavk3IB8A2zkIUw0TeFRcTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kW3Qb8MKPpxbF4XqeYWwkWiS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLwdhuJLglIXCVT2SgSzk9u1Hr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPRDi5PwnJ8nk3oLjVNtnxei.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU15l8izJcQt7kfh3hPZztdf-Sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3CQHZb3r4DVH6y2cmL8scST.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ahoevezen
In MELCloud bij “rapporten” naar “temperatuur per uur”. Van het betreffende time window plaatjes maken met “voorlooptemperatuur” en “retourtemperatuur” (de verschillende onderdelen kun je aan- en uitvinken). Dan kun je zien of het pendelen is of defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:38:
@ahoevezen
In MELCloud bij “rapporten” naar “temperatuur per uur”. Van het betreffende time window plaatjes maken met “voorlooptemperatuur” en “retourtemperatuur” (de verschillende onderdelen kun je aan- en uitvinken). Dan kun je zien of het pendelen is of defrosts.
Ok, bij deze. Dat is van vandaag 2-7u. Daarvan staat ook de P1 in een eerder bericht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4zHeiPMrxz8gqBQaWcah32dAAw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1jdMHLw6HpYmnNMPLlyzfK9I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvecYxnTviyDXjVucns8ocxMOcU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9mJyoT0P10JEfkCpOZ53prWR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlrE7ZPtQUwN-OR5K8Vc_oTIRsg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y7pewUtSl9QbKOKlngoN1PM3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE_Y_tIH7P1VgF98E_xFFwhJHx4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JimqDFuUZfEgQy66L7MOgqiu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPUdmaoVh_rCHWW9UdsKJB1hd7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nyLBt4GVtmljhOjHIovX9AuI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEd4WL0j2Vsfh7MNBvsbGqy8f0c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JQwrpm8nln6rKjj5wkVBcujS.png?f=fotoalbum_large Waar moet ik op letten?

Dank en groeten,
Arjen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
ahoevezen schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:32:
[...]

Dank je! Bij deze foto’s van de temperaturen en flow (als ik goed zit?). En we hebben MELCloud, maar daar kan ik niet uithalen of het daadwerkelijk pendelen is? Waarschijnlijk weet ik niet waar ik dan kan kijken.

Nogmaals dank![Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien heb je een Dt van 3, misschien is Ta iets te hoog voor wat nodig is, aanname dat het nieuwbouw is, maar bij geen klachten is dat geen probleem.

De flow kun je ophalen met code 540 bij informatie werking.

Met flow uit je controller wordt het:

(Flow/60) * 4.2 * (32 - 29 ) = vermogen in kW

Als het koud is is bij jou het minimum vermogen 3.1 anders gaat het pendelen. Een flow van 15-16 l/m is genoeg dan, maar hoger is beter .

Qua Melcloud info:
Als je Ta om de 45 minuten in een keer onder je Tr zakt hebt je defrosts.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:11
Ik heb nog steeds elk uur defrosts ondanks dat ik hoer verhalen lees dat het de afgelopen dag(en) al is flink afgenomen bij anderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVvdXf_MH_pfVafo0SL26ur7Ugk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGVqleQSPK6xcvrWj8WqP6HL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag net heel veel ijs rondom de buitenunit liggen. Is dit normaal of mogelijk een oorzaak van de vele defrosts?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
gr8-jen schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:50:
[...]

Zo te zien heb je een Dt van 3, misschien is Ta iets te hoog voor wat nodig is, aanname dat het nieuwbouw is, maar bij geen klachten is dat geen probleem.

De flow kun je ophalen met code 540 bij informatie werking.

Met flow uit je controller wordt het:

(Flow/60) * 4.2 * (32 - 29 ) = vermogen in kW

Als het koud is is bij jou het minimum vermogen 3.1 anders gaat het pendelen. Een flow van 15-16 l/m is genoeg dan, maar hoger is beter .

Qua Melcloud info:
Als je Ta om de 45 minuten in een keer onder je Tr zakt hebt je defrosts.
edit: ik zie je foto 's dat zijn dus geen defrosts :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
@Breud Nee, dat is het gevolg van de vele koude lucht die een wp altijd produceert, en nu, bij lage temperaturen, ruim onder nul is. Bij mij hangen er dan ook pegels aan het riet, de eerste 5 meter na de wp....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Breud schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:50:
Ik heb nog steeds elk uur defrosts ondanks dat ik hoer verhalen lees dat het de afgelopen dag(en) al is flink afgenomen bij anderen.

[Afbeelding]

Ik zag net heel veel ijs rondom de buitenunit liggen. Is dit normaal of mogelijk een oorzaak van de vele defrosts?
Je raakt het water kwijt van de WP, als het niet aan je afvoer blijft en water kwijt kan geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud ik zie wel ijs achter op je rooster.
Kan je outside temp , defrost, ta, tr, frequentie plotten voor de afgelopen 24h?

Hier in regio Utrecht al sinds gister middag geen defrost meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
gr8-jen schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:52:
[...]

edit: ik zie je foto 's dat zijn dus geen defrosts :'(
De flow is 18 (met code 540). Wat kan het dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:56:
@Breud ik zie wel ijs achter op je rooster.
Kan je outside temp , defrost, ta, tr, frequentie plotten voor de afgelopen 24h?

Hier in regio Utrecht al sinds gister middag geen defrost meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SI5ZsqM2xwb3l6U3vZ84ar4eWvc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yKc2gmShNBGKrXVA5FTr3Eav.png?f=fotoalbum_large

@xoror

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud je heb nog best lage buiten temp, dan zijn de defrost logisch icm luchtvochtigheid. Woon je in Limburg of in het oosten?

Wat mij opvalt is dat je vooral in de avonden verwarmt, is dat express vanwege dynamische contract?

Ook sww op 60 graden, of was dat een legionella run? Want normaal zou je niet zo hoge sww temp nodig hebben. Ik heb 48c met 7c drop.

Het is logischer om dat om te draaien en overdag te verwarmen, veel efficiënter.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 30-12-2024 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ahoevezen schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:45:
[...]

Ok, bij deze. Dat is van vandaag 2-7u. Daarvan staat ook de P1 in een eerder bericht.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding] Waar moet ik op letten?

Dank en groeten,
Arjen
Het zijn dus geen defrosts (dan komt Ta onder Tr) en ook geen pendelen (dan stopt hij met verwarmen, dus dalen Ta en Tr opeens beide). Het is omhoog en omlaag moduleren van de warmtepomp.

Gokje: je draait in de ruimteregeling en de parameters staan niet zo traag afgesteld. Bijv. mode fast (ipv normaal) en/of interval 10 of 20 min (ipv 60 min). Ik denk dat trager afstellen een stabieler en waarschijnlijk zuiniger gedrag geeft.

Draai je inderdaad in de ruimteregeling? Op de main controller zie je dan een huisje met een druppel erin. Zie ook je handleiding.

De instellingen van de ruimteregeling zoek je zo op: op de main controller menuknop 3 sec ingedrukt houden > service > bedieningsinstellingen > verwarmingsbedrijf. Vertel maar wat daar ingesteld staat.
Zie ook: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

En verder handig om even te vermelden wat voor huis je hebt, welk type warmtepomp en afgiftesysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:24:
[...]

Het zijn dus geen defrosts (dan komt Ta onder Tr) en ook geen pendelen (dan stopt hij met verwarmen, dus dalen Ta en Tr opeens beide). Het is omhoog en omlaag moduleren van de warmtepomp.

Gokje: je draait in de ruimteregeling en de parameters staan niet zo traag afgesteld. Bijv. mode fast (ipv normaal) en/of interval 10 of 20 min (ipv 60 min). Ik denk dat trager afstellen een stabieler en waarschijnlijk zuiniger gedrag geeft.

Draai je inderdaad in de ruimteregeling? Op de main controller zie je dan een huisje met een druppel erin. Zie ook je handleiding.

De instellingen van de ruimteregeling zoek je zo op: op de main controller menuknop 3 sec ingedrukt houden > service > bedieningsinstellingen > verwarmingsbedrijf. Vertel maar wat daar ingesteld staat.
Zie ook: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

En verder handig om even te vermelden wat voor huis je hebt, welk type warmtepomp en afgiftesysteem
Top! Dan denk ik dat ik weet wat er gebeurt. Hij stond namelijk op een interval van 10 en na het lezen van de beginpost heb ik deze naar 60 gezet. Ik draai geen ruimteregeling en hij staat op normaal.

Ook heb ik nu de Ta op 35 gezet. Mochten jullie andere dingen zien die ik beter kan instellen, dan hoor ik het graag.

We hebben een Mitsubishi SUZ-SWM60 VA buitendeel (nom. 6.0 kW) met Mitsubishi Electric cilinder-unit ERST20D-VM2D. Het is een woning uit 2016 met beneden vloerverwarming en boven LTV radiatoren. We hebben geen WTW maar ‘ouderwetse’ ventilatiebox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
ahoevezen schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:01:
[...]

De flow is 18 (met code 540). Wat kan het dan zijn?
Ik zie bij de helft van 2,3 en 4 uur dat Ta en Tr stabiel zijn of langzaam zakken, zoals bij 6 uur. Die Wp staat dan uit lijkt mij.

Ik denk aan naregeling met motoren op de groepen en thermostaten in elke ruimte.

Beter kun je, in het het geval van naregeling:

Elke motor hand matig zetten of nog beter losdraaien, blijkbaar moet elke nieuwbouw dat hebben, ook al sloopt het de WP en je COP.

Elke thermostaat op bijvoorbeeld 15 graden zetten behalve een, meestal is in de woonkamer een handige plek om je temperatuur te bepalen.

Op dit moment heb je stabiele flow en rustig gedrag ipv elk half uur 1 kamer opwarmen.

Mocht je achteraf een kamer te warm vinden, kun je die handmatig een heel klein beetje knijpen en elke dag beoordelen of het beter is.

Lees even de gepinde posts, er zijn vast nog meer maatregelen die je kan nemen. Je SWW is bijvoorbeeld hoog en je zou daarbij winst kunnen halen.

Edit: ik zie de opmerkingen :) , waarschijnlijk dus geen naregeling. Ik blijf bij mijn opmerking dat er veel nog standaard verkeerd staat ingesteld. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door gr8-jen op 30-12-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ahoevezen schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:34:
[...]

Top! Dan denk ik dat ik weet wat er gebeurt. Hij stond namelijk op een interval van 10 en na het lezen van de beginpost heb ik deze naar 60 gezet. Ik draai geen ruimteregeling en hij staat op normaal.

Ook heb ik nu de Ta op 35 gezet. Mochten jullie andere dingen zien die ik beter kan instellen, dan hoor ik het graag.

We hebben een Mitsubishi SUZ-SWM60 VA buitendeel (nom. 6.0 kW) met Mitsubishi Electric cilinder-unit ERST20D-VM2D. Het is een woning uit 2016 met beneden vloerverwarming en boven LTV radiatoren. We hebben geen WTW maar ‘ouderwetse’ ventilatiebox.
De Ta verhogen zou ik alleen doen als het huis niet warm was de afgelopen dagen.
De WP draait het rustigst en efficiënt als het 2 of 3 runs in 24 uur heeft.
Dat creëer je door Ta te verlagen tot deze het niet meer warm krijgt en dan 1 graad omhoog. Zie instructies voor instellingen voor WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ahoevezen als je niet op ruimteregeling draait dan heeft het nu ook geen zin om daar de parameters van aan te passen. Op welke regeling draai je wel?
De suggestie van @gr8-jen is ook wel een goeie. Heb je een naregeling? Hoeveel thermostaten heb je in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ahoevezen schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:32:
[...]

Nogmaals dank![Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@ahoevezen volgens mij draai jij wel met de ruimteregeling. Zie ik op jouw eerdere foto's in de quote.
HER staat voor de modus "heating room temperature" (don't ask me why), dat is de ruimtregeling.
Dus klopte mijn gokje en dan helpt het aanpassen van die parameters wel.
Je hebt dan toch gewoon zo'n huisje met druppel op het hoofdscherm van je controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
Hallo allen, heeft er iemand toevallig een voorbeeld van hoe pendelen eruit ziet in Melcloud? Als ik naar de resultaten van de P1 meter kijk, dan lijkt het erop dat mijn WP aan het pendelen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JW_NguLHFKw2CvbJtaHiqTBMu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JGFMQo30KVeMjHH8NaFYQMO1.png?f=fotoalbum_large

Maar valt dat te controleren in bijvoorbeeld Melcloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:15:
@Breud je heb nog best lage buiten temp, dan zijn de defrost logisch icm luchtvochtigheid. Woon je in Limburg of in het oosten?

Wat mij opvalt is dat je vooral in de avonden verwarmt, is dat express vanwege dynamische contract?

Ook sww op 60 graden, of was dat een legionella run? Want normaal zou je niet zo hoge sww temp nodig hebben. Ik heb 48c met 7c drop.

Het is logischer om dat om te draaien en overdag te verwarmen, veel efficiënter.
Zuid limburg idd. Overdag maar 2 graden nu.
Gisteren was een SWW run. Das gek die Ta, want ik verwarm het vat maar tot 47 graden.

Ik ben net overgestapt van dynamisch naar een vast energie contract. Maar dat is niet de reden dat ik ‘s nachts verwarm. Ik ben al een tijdjr afgestapt van de nachtverlaging nu het buiten kouder is.

Meestal springt de thermostaat in de woonkamer zo rond 23u aan en wanneer we ‘s morgens zo rond 8u beneden komen dan sprint de thermostaat weer uit.

De rest van de dag buffert de vloer en schommelt de temperatuur zo rond de 21 graden.
Idealiter verwarm ik overdag, das gunstiger voor je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Wouterie schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:07:
Hallo allen, heeft er iemand toevallig een voorbeeld van hoe pendelen eruit ziet in Melcloud? Als ik naar de resultaten van de P1 meter kijk, dan lijkt het erop dat mijn WP aan het pendelen is:

[Afbeelding]

Anders post je een foto van Melcloud? Als je wilt weten of je WP pendelt kun je kijk naar mijn posts van de laatste 2 pagina s en dan kijken wat voor jouw Wp het minimum is.

Ik denk dat het pendelt omdat het verbruik meerdere keren per uur wisselt, te vaak voor defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:07:

[Afbeelding]

Zelfde als ik net vertelde bij @ahoevezen
In MELCloud bij “rapporten” naar “temperatuur per uur”. Van het betreffende time window plaatjes maken met “voorlooptemperatuur” en “retourtemperatuur” (de verschillende onderdelen kun je aan- en uitvinken). Dan kun je zien of het pendelen is.

Dit is een oud plaatje van mij (sorry hier staan die andere onderdelen nog ingeschakeld, die kan je beter uitschakelen want overzichtelijker). Dit is strikt genomen geen pendelen want niet minimumvermogen, maar pendelen geeft hetzelfde beeld met lagere dT. Ta loopt op, warmtepomp stopt dus Ta kakt in, warmtepomp start direct weer op en Ta loopt weer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KDyyEMg1cZlN1fm65IlP4NApJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjmGWXsDmog5bEk5dGm2bVIY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 30-12-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-10 17:21
Is een vaste Ta ook echt een vaste Ta bij jullie warmtepomp? Ik zie al heel lang dat mijn warmtepomp zich daar weinig van aantrekt, en consistent 2-3 graden boven de retourtemperatuur gaat zitten. Dit is bijvoorbeeld een run van gisteravond met Ta op 27 graden (met nog een stukje op 28 graden, om te zien of die daar wel op reageerde) met een hele hoop defrosts tussendoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ne6DupYtshaRthgbzhkQt6U_XJs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7dw0j77j6p85BVSsqlqU9Y9m.png?f=user_large

Je zit dat de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur steeds iets oplopen, maar wel consistent 2-3 graden verschil hebben. Die 2-3 graden met een flow van 18 L/min staan voor 1,9 tot 3,1 kW aan thermische output. De Ta gaat ook prima een paar graden onder en boven het setpoint zitten. Ik heb ook een tijdje met een vaste Ta van 25,5 graden gedraaid, maar daar zie ik hetzelfde gedrag.

Ik probeer het gedrag van mijn warmtepomp te doorgronden omdat ik met deze temperaturen met een momentaire COP van 2-2,5 draai (ook met een Ta van 25,5). Dat vind ik wel erg weinig. Ik heb een ERST20D-VM2D + SUZ-SWM60VA.

[ Voor 10% gewijzigd door Sicco92 op 30-12-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Sicco92 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:28:
Is een vaste Ta ook echt een vaste Ta bij jullie warmtepomp? Ik zie al heel lang dat mijn warmtepomp zich daar weinig van aantrekt, en consistent 2-3 graden boven de retourtemperatuur gaat zitten. Dit is bijvoorbeeld een run van gisteravond met Ta op 27 graden (met nog een stukje op 28 graden, om te zien of die daar wel op reageerde) met een hele hoop defrosts tussendoor:
[Afbeelding]

Je zit dat de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur steeds iets oplopen, maar wel consistent 2-3 graden verschil hebben. Die 2-3 graden met een flow van 18 L/min staan voor 1,9 tot 3,1 kW aan thermische output. De Ta gaat ook prima een paar graden onder en boven het setpoint zitten. Ik heb ook een tijdje met een vaste Ta van 25,5 graden gedraaid, maar daar zie ik hetzelfde gedrag.

Ik probeer het gedrag van mijn warmtepomp te doorgronden omdat ik met deze temperaturen met een momentaire COP van 2-2,5 draai (ook met een Ta van 25,5). Dat vind ik wel erg weinig. Ik heb een ERST20D-VM2D + SUZ-SWM60VA.
Het lijkt erop dat de WP het niet red. Heel langzaam gaat het omhoog maar komt niet bij ingestelde temperatuur.
De defrosts gooit teveel eten in het roet. Heb je nachtverlaging waardoor het soms uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sicco92 Opvallend dat hij de Ta 27 gr niet haalt inderdaad.
Hoe meet je die momentane COP? Heb je een warmtemeter, kWh meter? Heb je meer data zoals opgenomen vermogen of compressorfrequentie?
Gaan de SWW runs wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Sicco92

Die cop is wel erg laag.. ik kom toch nog uit op een cop van 2.9 gisteren met een aanvoer van 38° en buiten temperatuur gemiddeld 1° en constant defrosts. Welke frequentie draaid je compressor als die het setpoint niet haalt? Sww behaal je je setpoint wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-10 17:21
gr8-jen schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:32:
[...]

Het lijkt erop dat de WP het niet red. Heel langzaam gaat het omhoog maar komt niet bij ingestelde temperatuur.
De defrosts gooit teveel eten in het roet. Heb je nachtverlaging waardoor het soms uit staat?
Ik stuur normaal gesproken een beetje op dynamische prijzen, maar ik merk dat die daar moeite mee heeft bij lagere temperaturen, dus vandaar dat ik naar een vaste Ta over ben gestapt om te experimenteren. De afgelopen 2 dagen heeft de WP consistent aangestaan, van 28 december ~03:00 tot vanochtend ~08:00. Wel 1 warmwater-run en 1 Legionella-run tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:08:
[...]

Zuid limburg idd. Overdag maar 2 graden nu.
Gisteren was een SWW run. Das gek die Ta, want ik verwarm het vat maar tot 47 graden.

Ik ben net overgestapt van dynamisch naar een vast energie contract. Maar dat is niet de reden dat ik ‘s nachts verwarm. Ik ben al een tijdjr afgestapt van de nachtverlaging nu het buiten kouder is.

Meestal springt de thermostaat in de woonkamer zo rond 23u aan en wanneer we ‘s morgens zo rond 8u beneden komen dan sprint de thermostaat weer uit.

De rest van de dag buffert de vloer en schommelt de temperatuur zo rond de 21 graden.
Idealiter verwarm ik overdag, das gunstiger voor je COP.
Omdat je niet op lage Ta hele dag door kan draaien, kan je proberen een week klok in te stellen, en in de avond verwarmen te verbieden. Dan is er wel vraag, maar gaat hij pas overdag aan. En doordat je een vrij hoge Ta hanteert, zal het wel snel op temp komen.

Je kan ook eenmalig via server control vervarmen prohibit aanzetten en in de ochtend uit doen en kijken hoe dat gaat voor een dag. Want nu staat je verwarming uit, en dat is nou een beetje zonde

@Sicco92
Heb je grafiek van je compressor frequentie erbij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Raar @Sicco92 ,
Mijn SUZ reageert zo snachts Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_SUM4OUOmL15MiCuAQOqtkIZ9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEFreA9QcbECJt396V8b5Prf.jpg?f=fotoalbum_large

Overdag strak op temperatuur. Na een defrost ben ik binnen 15 minuten op temperatuur.

Mijn SUZ komt op een COP van 5.9 gisteren.

Heb je een warmteverlies berekening?
Hoe vaak pas je iets aan tijdens je experiment?

Pagina: 1 ... 154 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero