Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nighthunter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 21:32
xoror schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:04:
@nighthunter prohibits kan je niet aanzetten zonder server control. Die mode kan je niet aanzetten met een procon.
Ah spijtig, daar had ik even niet bij stil gestaan. Ik veronderstel dat er ook geen alternatief mogelijk is? Bijvoorbeeld 40029 wisselen van heating flow temp naar heating room temp en weer terug? Of iets anders?
xoror schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:04:
Voor het andere deel (remote thermostat), daar komt misschien binnenkort iets leuks voor :)
Ah interessant, ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nighthunter schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:33:
Heeft iemand toevallig ervaring met een thermostaat regeling via de procon? Eerder heb ik in dit topic tips gekregen om eens te kijken naar deze post van Andrehj welke ik graag wil gaan toepassen echter zoals destijds aangegeven fungeert de zogenoemde 'main remote controller' bij mij als thermostaat in de woonkamer en is een vaste Ta hierdoor niet mogelijk. Nu kan ik natuurlijk de remote terugplaatsen en een aan/uit thermostaat plaatsen. Echter zou ik graag wat meer controle willen hebben maar heb nog geen (zelfbouw)thermostaat gevonden die aan mijn wensen voeldoet. Wel heb ik door het hele huis betrouwbare temperatuur sensoren hangen welke ik nu al kan gebruiken voor een regeling en ervaring kan opdoen.

Als ik door de modbus registers blader is er niet echt een vervanger van het fysieke aan/uit contact, en begint de warmtepomp bij een vaste Ta direct te draaien, Als ik verder lees zou register 40041 misschien wel als alternatief gebruikt kunnen worden:
[Afbeelding]
Als er warmtevraag is kan ESPHome (die de procon uitleest) heating vrijgeven en verbieden wanneer het niet meer nodig is. Even los van de minimale draaitijd weet ik echter niet of de warmtepomp hier mee om kan gaan, en dat het continue verbieden van warmte misschien voor o.a. abrupte stop momenten zorgt?

Het is een misschien wat complexe oplossing, maar graag hoor ik jullie ervaring hierover. Alvast bedankt!
Kan met het device van @AUijtdehaag en @xoror zijn software. Sturen met prohibits. Doe ik voor het koelen.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:12
@DutchWing @Naalroc. Dochter heeft een ME puhz50 met fz rommel.
Ze komen er ook pas weken later mee en niet meteen. Ik vermoed dat de wp voorrang gaf aan verwarming ipv sww run

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:04
nighthunter schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:13:
[...]

Ah spijtig, daar had ik even niet bij stil gestaan. Ik veronderstel dat er ook geen alternatief mogelijk is? Bijvoorbeeld 40029 wisselen van heating flow temp naar heating room temp en weer terug? Of iets anders?

[...]

Ah interessant, ben benieuwd!
Ik doe dat ook met domoticz, ik zet hem op vaste watertemperatuur als ik wil verwarmen. Domoticz is mijn thermostaat. Zodra hij op temperatuur is, zet domoticz hem weer op ruimte temperatuur (17gr = uit). Ik verwarm vanaf 7.45 naar 21gr en zet hem snachts op 20gr. Hij draait dan alleen overdag en soms nog begin avond.

Warm water doe ik ook op een vast tijdstip met domoticz tenzij hij nog vrijwel op temperatuur is.

De watertemperatuur bepaal ik met domoticz, aan de hand van de buitentemperatuur (en zodanig dat de warmtepomp dan niet gaat pendelen)

Werkt eigenlijk perfect, behalve als melcloud down is. Heb ik slechts 1x meegemaakt sinds ik zo draai.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

martijn k. schreef op donderdag 26 december 2024 @ 01:04:
[...]

Ik doe dat ook met domoticz, ik zet hem op vaste watertemperatuur als ik wil verwarmen. Domoticz is mijn thermostaat. Zodra hij op temperatuur is, zet domoticz hem weer op ruimte temperatuur (17gr = uit). Ik verwarm vanaf 7.45 naar 21gr en zet hem snachts op 20gr. Hij draait dan alleen overdag en soms nog begin avond.

Warm water doe ik ook op een vast tijdstip met domoticz tenzij hij nog vrijwel op temperatuur is.

De watertemperatuur bepaal ik met domoticz, aan de hand van de buitentemperatuur (en zodanig dat de warmtepomp dan niet gaat pendelen)

Werkt eigenlijk perfect, behalve als melcloud down is. Heb ik slechts 1x meegemaakt sinds ik zo draai.
Wat is hier je voordeel tov ruimteregeling die ongeveer hetzelfde doet qua TA bepalen? Het klinkt alsof je je onder en bovengrens weet?

Hier ligt de TA veelal ergens tussen de 25 en 27 en moduleert de warmtepomp na een uur of 2/3 terug naar een stabiele 26hz oid. Ik zie die frequentie veel heen en weer gaan doordat ik ‘m direct lokaal uitlees.
Daarmee draai ik runs tussen de 9-15uur oid.

Wat me hier weer opvalt in de woning is dat de hysteresis van de FTC natuurlijk lomp groot is, maar als ik de gemiddelde woningtemperatuur bekijk van al mijn netatmo devices schommelt het dag in dat uit zo’n 0,5 graad.

Het verbruik valt me ook erg mee nu zonder nachtverlaging en puur op de FTC. We stoken nu gemiddeld iets warmer, maar de pomp werkt minder hard en qua energie lijkt het allemaal wel wat break even. Detail metingen doe ik er niet op, het moet binnen de kaders wat ok zijn en efficiënt zijn.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• sammi
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-02 20:12
Dag allen, ik zit met een vraag/probleem. Ik heb vloerverwarming en als ik de thermostaat op 20 graden instel en de 20 graden bereikt word, gaat de vloerverwarming netjes op stand-by modus aangezien het gewenste temperatuur al bereikt is. Maar zodra ik de thermostaat op 21 zet, en de 21 ook bereikt word, blijft de vloerverwarming/warmtepomp continue draaien. Onnodig energieverbruik dus. Waar heeft dit mee te maken en wat kan ik eraan doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
sammi schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:27:
Dag allen, ik zit met een vraag/probleem. Ik heb vloerverwarming en als ik de thermostaat op 20 graden instel en de 20 graden bereikt word, gaat de vloerverwarming netjes op stand-by modus aangezien het gewenste temperatuur al bereikt is. Maar zodra ik de thermostaat op 21 zet, en de 21 ook bereikt word, blijft de vloerverwarming/warmtepomp continue draaien. Onnodig energieverbruik dus. Waar heeft dit mee te maken en wat kan ik eraan doen?
Welke warmtepomp? Welke thermostaat? Hoe staat de boel ingesteld? Draai je op ruimtetemperatuur of vaste tA of WAR? Heb je meerdere zones en/of thermostaten? En blijft de warmtevraag oneindig doorgaan na 21 of stopt hij wel?

• Gewoonaaron043
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-07 08:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISEy-sQwN-7iHy6KKl0eUUYMl1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B20nTO3ng82kNFprd3yPs09e.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemiddag tweakers,

Mijn ecodan warmtepomp is bezig aan zijn eerste legionellarun. Hij geeft al een uur aan dat het elektrische element de boel zou moeten verwarmen. De temperatuur loopt echter niet op en de kwh meter die ertussen zit geeft ook geen vermogen aan. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Dankjewel voor de hulp alvast.

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Zit de stekker voor het element erin? (gaat niet via de voeding van de warmtepomp)
Staat de automaat in de binnenunit aan? (moet je de kap er voor af halen, doe dit niet met spanning erop)

• Gewoonaaron043
Jeroen Vreeken schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:17:
Zit de stekker voor het element erin? (gaat niet via de voeding van de warmtepomp)
Staat de automaat in de binnenunit aan? (moet je de kap er voor af halen, doe dit niet met spanning erop)
Zit direct aangesloten op een eigen groep in de meterkast. Verder is de schakelaar in de binnenunit inderdaad ingeschakeld.
@Gewoonaaron043 klinkt dan alsof er iets niet goed aangesloten is… Je kunt de spanning van de unit af halen (beide automaten uitschakelen: zowel voor WP als voor booster) en dan met de installatiehandleiding erbij de aansluitingen controleren.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nessio
Op foto staat warm water / sww op uit.
Moet die niet op aan staan?
Of werkt legionellarun ook met sww op uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
Sww staat op pauze omdat die nu niet actief is. Het symbool van het sww vat (links van de bliksem) geeft aan dat de legionellarun actief is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:50
Wat ook raar is is dat hij al op het element bezig is terwijl de SWW temperatuur pas 40 graden is. Normaliter gaat hij op de warmtepomp naar het setpoint en dan pas naar het element. Kan me niet voorstellen dat jouw setpoint lager dan 40 graden is...

Doet je normale SWW run het wel gewoon goed? Welke SWW settings en legionella settings gebruik je?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Gewoonaaron043
michaelvo schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:58:
Wat ook raar is is dat hij al op het element bezig is terwijl de SWW temperatuur pas 40 graden is. Normaliter gaat hij op de warmtepomp naar het setpoint en dan pas naar het element. Kan me niet voorstellen dat jouw setpoint lager dan 40 graden is...

Doet je normale SWW run het wel gewoon goed? Welke SWW settings en legionella settings gebruik je?
Nee het setpoint is 50 graden inderdaad. De boosterheater staat verder uit voor sww en verwarmen. De legionella cyclus is ingesteld op 1x per 7 dagen verwarmen naar 60 graden (15 minuten)
@Gewoonaaron043 Als je een beetje handig bent met elektriciteit: even meten. Let op: netspanning op diverse niet aanraakveilige contacten!
1. Is er voedingsspanning aanwezig? En zo ja, tot waar?
2. Is het 1e relais aangestuurd?
3. Is het 2e relais aangestuurd?
4. Wat is de weerstand van het element? (Er zit nog een oververhittingsbeveiliging op, als die uit is meet je oneindig).

Na deze vier metingen weet je of je een software- of hardwarematig probleem hebt.
Tot die tijd is het koffiedikkijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2024 17:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:50
Nou dan gaat er iig meer niet goed dan alleen een niet goed aangesloten boosterelement... En ik neem aan dat je niet al dagenlang onder een koude douche staat? Oftewel normaliter doet je SWW run gewoon z'n werk?

Meer info is nodig. Wat voor binnenunit heb je, cylinderunit of los SWW vat? En heb je toevallig MELcloud of andere logging beschikbaar om een tijdsbeeld te krijgen wat er gebeurd vanaf het begin van de legionellarun?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• nessio
@Andrehj graag uitleg
Waar zitten normaal relais 1 en 2?
Waarom 2 relais
Mijn kennis schiet iets tekort en ik heb geen voorbeeld of foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
Miezie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:12:
[...]

Wat is hier je voordeel tov ruimteregeling die ongeveer hetzelfde doet qua TA bepalen? Het klinkt alsof je je onder en bovengrens weet?

Hier ligt de TA veelal ergens tussen de 25 en 27 en moduleert de warmtepomp na een uur of 2/3 terug naar een stabiele 26hz oid. Ik zie die frequentie veel heen en weer gaan doordat ik ‘m direct lokaal uitlees.
Daarmee draai ik runs tussen de 9-15uur oid.

Wat me hier weer opvalt in de woning is dat de hysteresis van de FTC natuurlijk lomp groot is, maar als ik de gemiddelde woningtemperatuur bekijk van al mijn netatmo devices schommelt het dag in dat uit zo’n 0,5 graad.

Het verbruik valt me ook erg mee nu zonder nachtverlaging en puur op de FTC. We stoken nu gemiddeld iets warmer, maar de pomp werkt minder hard en qua energie lijkt het allemaal wel wat break even. Detail metingen doe ik er niet op, het moet binnen de kaders wat ok zijn en efficiënt zijn.
Bij mij ging hij op ruimte temperatuur voor mijn gevoel de watertemperatuur te hoog verwarmen. Ik heb nu het gevoel dat ik dat zelf kan bepalen, heb de ondergrens opgezocht (want heb helaas eigenlijk een te zware warmtepomp (12kw versie)) om pendelen te voorkomen. Daarnaast heb ik momenteel nog te weinig vloerverwarming waardoor ik op echt koude dagen toch wel richting de 38gr watertemp moet. Nadeel is dat als ik hem op ruimtetemp tot bijvoorbeeld 40gr water zet, is dat hij elke dag met 40gr gaat verwarmen...

Nu draai ik lekker lange runs, zonder pendelen en een prima binnen temperatuur van 21gr. Lager wordt de vrouw niet blij van.

We hebben flinke verbouwplannen, waarbij de woning ongeveer 1,5 zo groot wordt en we de vloerverwarming ook compleet nieuw leggen. Hopelijk kan ik dan meer warmte kwijt in de vloer en dus met lagere temperatuur verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
martijn k. schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 01:01:
[...]

Bij mij ging hij op ruimte temperatuur voor mijn gevoel de watertemperatuur te hoog verwarmen. Ik heb nu het gevoel dat ik dat zelf kan bepalen, heb de ondergrens opgezocht (want heb helaas eigenlijk een te zware warmtepomp (12kw versie)) om pendelen te voorkomen.
Hoe lang heb je de ruimtetemperatuur-regeling geprobeerd?
Het is een zelflerend systeem dat aan de "veilige" kant begint. Praktisch gezien betekent dat dat hij de eerste paar dagen veel te warm water vraagt en daarna pas langzaam afzakt naar lagere temperaturen.
Na 1 a 2 weken zou de regeling al een stuk beter moeten werken.

(minpuntje: het regelgedrag wordt niet opgeslagen, dus als je de binnenunit spanningsloos maakt, dan begint hij weer opnieuw te leren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martijn k.
Ta 38 a 40 graden is wel heel hoog.
Wat ik me dan meteen afvraag:
- hoeveel m2 vvw heb je en hoe is dat opgebouwd? Verder nog afgifte?
- wat voor verdeler heb je, is die pomploos?
- staat al je afgifte altijd open of heb je een naregeling?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:33:
@Andrehj graag uitleg
Waar zitten normaal relais 1 en 2?
Waarom 2 relais
Mijn kennis schiet iets tekort en ik heb geen voorbeeld of foto.
Er zwerven in dit topic genoeg foto's rond van de FTC print en de relais ernaast. Zelf even zoeken.
Waarom er twee relais in serie staan heeft volgens mij iets met de beveiliging te maken, maar de precieze details ken ik ook niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hier toevallig een leuk artikel van Omron hoe zo’n Solid State Relay (SSR) werkt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:39:
Hier toevallig een leuk artikel van Omron hoe zo’n Solid State Relay (SSR) werkt.
Inderdaad interessant. Maar de relais in mijn binnenunit zijn nou net geen SSR. Het zijn ouderwetse elektromagnetische relais. (Waarvan ik de brommende, permanent bekrachtigde, permanent heb uitgeschakeld om 1 W standbyverbruik te besparen en geen last meer te hebben van het gebrom.)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik ga zoeken naar foto
In mijn ftc zitten geen relais
Bij mij zaten 2 24v relais op de rail
Op afstand werden deze geschakeld om de legionellaprocedure te starten.
Dit heb ik weggehaald.
Legionella start ik af en toe handmatig (stekker in stopcontact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:11
De warmtepomp van onze woning doet na ca. 35 minuten verwarmen een defrost van ca. 4 minuten.
Eigenlijk is dit standaard gedrag zodra de temperatuur (sensor buitenunit) onder de 7 graden komt.
Na wat zoekwerk wordt mij niet helemaal duidelijk wat de functie is van deze dipswitch;
Weet iemand dat? En /of hiermee het defrost gedrag nog is te beinvloeden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_WJrLaX2nBM7SCP7Ja_dxEjHuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ednLd9l1qqJghaEFrEuATYSE.png?f=fotoalbum_large

Dit overzicht is van vandaag. Buitentemp ca. 3/4 graden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGE5rfr1lnRAZ4ITH3k5Tgvyo0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SIIyczRBJkiz9fsIVP6Ql8Zj.png?f=fotoalbum_large

Dit overzicht is van 25 december. Buitentemp ca. 9 graden. Toch 1 defrost;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnUs2VNz7orIq-64yCziDA4Wzh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRpVpWPXLIExi9qXtymDigJy.png?f=fotoalbum_large

Ta=25gr

De buitensensor meet bij een defrost een hogere waarde(!!), maar staat (redelijk) vrij en de geluidsisolerende kappen zijn er om weggehaald. Gek?

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
Andrehj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:20:
@Gewoonaaron043 Als je een beetje handig bent met elektriciteit: even meten. Let op: netspanning op diverse niet aanraakveilige contacten!
1. Is er voedingsspanning aanwezig? En zo ja, tot waar?
2. Is het 1e relais aangestuurd?
3. Is het 2e relais aangestuurd?
4. Wat is de weerstand van het element? (Er zit nog een oververhittingsbeveiliging op, als die uit is meet je oneindig).

Na deze drie metingen weet je of je een software- of hardwarematig probleem hebt.
Tot die tijd is het koffiedikkijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwWmUPAmjSaeuhffIBlX_NHacxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xG82lKPbenj3bXgbSWNgqd2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meet 230v tot de bovenkant van het zwarte blokje, daarna is er geen spanning meer. Dit zal het relais zijn neem ik aan? De overige zaken durf ik niet te meten omdat ik niet weet wat ik dan doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:23:
@martijn k.
Ta 38 a 40 graden is wel heel hoog.
Wat ik me dan meteen afvraag:
- hoeveel m2 vvw heb je en hoe is dat opgebouwd? Verder nog afgifte?
- wat voor verdeler heb je, is die pomploos?
- staat al je afgifte altijd open of heb je een naregeling?
Ik heb 4 groepen voor de woning. Het lag er al in toen we het kochten. Het ligt te ver uit elkaar helaas. We hebben ook nog een een paar radiatoren.

Verdeler is pomploos sinds de warmtepomp.

Geen naregeling.

Gewoon te weinig afgifte, maar daar gaan we hopelijk in 2025 wat aan doen.

Op zich draai ik gemiddeld nog een cop van 3,7 dus mag niet klagen.

Maar het wordt straks beter, radiatoren gaan eruit en nieuwe vloerverwarming erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@ocaj vandaag is het lekker defrost weer, zie je nog verschillen?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
@Gewoonaaron043 Die bovenste ECB1 is de aardlek schakelaar en het is slecht te zien, maar het lijkt er op dat die uit staat, gewoon het knopje naar beneden drukken, het is net zo'n ding als er in je zekeringenkast zit.
Dat ding moet altijd " aan" staan.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
Naalroc schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:04:
@Gewoonaaron043 Die bovenste ECB1 is de aardlek schakelaar en het is slecht te zien, maar het lijkt er op dat die uit staat, gewoon het knopje naar beneden drukken, het is net zo'n ding als er in je zekeringenkast zit.
Dat ding moet altijd " aan" staan.
Nee die staat aan: Schakelaar naar boven betekent aan. Ik meet ook gewoon spanning na de aardlek. Pas vanaf het onderste zwarte relais meet ik geen spanning meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gewoonaaron043 en staat de legionella run met de BUH nu nog actief? Zo niet, dan is het logisch en correct dat er geen spanning meer is na het relais.
Misschien ook wel nuttig om het schema van je binnenunit ernaast te houden, die vind je in de service manual van je binnenunit.
En ik kan me ook wel voorstellen dat je na het weekend even je installateur belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:33:
@Gewoonaaron043 en staat de legionella run met de BUH nu nog actief? Zo niet, dan is het logisch en correct dat er geen spanning meer is na het relais.
Misschien ook wel nuttig om het schema van je binnenunit ernaast te houden, die vind je in de service manual van je binnenunit.
En ik kan me ook wel voorstellen dat je na het weekend even je installateur belt.
Ja dat laatste is denk ik wel een goed advies haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer via de bediening mijn binnenunit van mijn SUZ60 nachtverlaging in te stellen, echter lijkt deze optie niet (meer) te bestaan. Is dit op de een of andere manier vanuit het service menu verborgen en terug te halen dat men toevallig weet? Ik zou dit het liefst volgens een programma willen instellen op bepaalde momenten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 17:28
Ben je inmiddels al iets wijzer geworden? Zone 1 heb ik een tijdje op een vaste flow gezet maar dat werkte ook niet. Valt mij ook op dat zone 2 (beneden) ook vaak een lage ta krijgt als zone 1 van die warmte pieken heeft enz. Nu ook een Delta-T van 1, kan nooit goed zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
xoror schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:48:
Niet @ocaj , maar hier is het van vandaag, 0-2 graden bij de wp, hele dag mist. Je ziet dat ie pas het 50 min ritme (minimale aan-tijd?) gebruikt als de cop helemaal inkakt. Heel anders als voor de firmware update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX_nH3LSBTFRKlX-BEHOfDRWOMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgWiTTCNXPSs6q1toDbvfULP.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Laatst online: 04-10 20:46
Ik kijk nu een tijdje mee en snap gelukkig al steeds meer van het vakjargon. Ik probeer alleen te begrijpen wat er bedoeld wordt met alle flows openzetten? Is dat letterlijk de kraan opendraaien van de toevoerbuizen?

Ook wil ik vorstbeveiliging uitzetten, echter ben ik er niet zeker van of wij een monoblock of split hebben (warmtepomp gekregen bij nieuwbouw dus niet in geadviseerd oid). We hebben een buitenunit die via leidingen ondergronds in contact staat met de binnenunit die op de zolder staat. Dat lijkt mij een split (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Mooper schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:03:
Ik kijk nu een tijdje mee en snap gelukkig al steeds meer van het vakjargon. Ik probeer alleen te begrijpen wat er bedoeld wordt met alle flows openzetten? Is dat letterlijk de kraan opendraaien van de toevoerbuizen?

Ook wil ik vorstbeveiliging uitzetten, echter ben ik er niet zeker van of wij een monoblock of split hebben (warmtepomp gekregen bij nieuwbouw dus niet in geadviseerd oid). We hebben een buitenunit die via leidingen ondergronds in contact staat met de binnenunit die op de zolder staat. Dat lijkt mij een split (?)
Hoe dik zijn die leidingen ongeveer, en zijn ze van koper, en zo tussen de 10 en 16 mm dik, mogelijk met witte isolatie? Dan is het een 'split' .

Als de leidingen zo tussen de 22 en 35 mm dik zijn, en van koper, staal of plastic, dan is het een mono, daar stroomt warm water door.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Verwijderd kloktijd zit niet in servicemenu maar in menu.
Dus linkse knopje en dan knopje met 7+klokje
Daarna kun je kiezen voor sww of vw

[ Voor 7% gewijzigd door nessio op 28-12-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
Naalroc schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:17:
[...]

Hoe dik zijn die leidingen ongeveer, en zijn ze van koper, en zo tussen de 10 en 16 mm dik, mogelijk met witte isolatie? Dan is het een 'split' .

Als de leidingen zo tussen de 22 en 35 mm dik zijn, en van koper, staal of plastic, dan is het een mono, daar stroomt warm water door.
Ook dat durf ik helaas niet te zeggen. We hebben het huis overgekocht van een stel wat in een scheiding lag, waardoor we niet veel documentatie hebben ontvangen :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Mooper je kan de leidingen die uit je binnenunit komen toch wel bekijken en opmeten?
Er zit ook een label op zowel de buiten- als de binnenunit met het type.
Als je het type van je buiten- en binnenunit hebt dan kun je de manuals op internet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:58:
@Mooper je kan de leidingen die uit je binnenunit komen toch wel bekijken en opmeten?
Er zit ook een label op zowel de buiten- als de binnenunit met het type.
Als je het type van je buiten- en binnenunit hebt dan kun je de manuals op internet vinden.
Dat is een goede inderdaad, ga ik morgen eens controleren dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel89
  • Laatst online: 27-12-2024
SebastiaanPs schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:23:
Vanavond nog een ultieme poging gedaan om vaste Ta te draaien met mijn Mitsu SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D.
Set up: zie hier.
Samengevat bouwjaar 1931 nageïsoleerd, 41 m2 vloerverwarming en verder radiatoren.
Vorige week de laatste 3 radiatoren ook opengezet voor maximale afgifte.
Alle afgifte waterzijdig geregeld naar een vergelijkbare dT.

Vanavond vaste Ta 31 gr ingesteld. Ik heb de stilste modus ingesteld om het vermogen zoveel mogelijk te beperken.
- Toch geeft de WP weer een hoog vermogen, waardoor de Ta doorschiet en de WP na zo'n 50-55 min onnodig af slaat en opnieuw moet opstarten (zie screenshot 1).
- De WP moduleert zeer traag terug. Het opgenomen vermogen komt pas na +/- 2 uur onder de 1000 Watt.
- De WP moduleert in deze regeling niet ver terug. Bijna 3 uur na starten nog een Ta van 32 gr, dus hoger dan de ingesteld vaste Ta van 31 gr. Het opgenomen vermogen is op dat moment 962 Watt. Tb 5 gr.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ter vergelijking de ruimteregeling: start op met een lager vermogen en moduleert sneller terug (gisteren na 50 min onder de 1000 Watt). Vanaf gisteravond tot vanmiddag een stabiele run van 18 uur lang gedraaid met een lagere Ta (29.5 graden) en lager vermogen (606 Watt). Vergelijkbare Tb. In de ruimteregeling moduleert mijn WP dus verder terug.
Met de ruimteregeling is mijn COP voor verwarmen in februari tot nu toe 4.89. Dat was nog niet volledig geoptimaliseerd, dus lijkt me best goed voor mijn situatie met beperkt vloerverwarming.
Instellingen ruimteregeling:
Ta 28-35 gr; interval 60 min; thermo diff -9 en +5.

De vaste Ta en WAR regeling van de SUZ-SWM**VA2 modellen functioneren naar mijn mening niet goed en moeten door Mitsubishi Electric verbeterd worden.
Concrete verbeterpunten:
1) rustiger starten zodat de Ta niet doorschiet en de onnodige stop en herstart vermeden kunnen worden.
2) sneller terug moduleren
3) verder terug moduleren zodat er met een lagere Ta (en dus hogere COP) verwarmd kan worden.
De unit kan dit alles wel in de ruimteregeling!

Ik hoop dat Alklima hier meeleest.

Nog aanvullingen?
Hi, ik kwam na wat zoekwerk over ruimteregeling op deze post uit en ook een eerdere van je en ben hierdoor geïnteresseerd in deze instelling. Echter is er voor mij nog het e.e.a. onduidelijk.

Ik ga er vanuit dat jij de temperatuur bedient vanuit je 'hoofdbediening' (binnenunit)? Het wordt mij uit dit forum en handleiding namelijk niet duidelijk of deze instelling namelijk werkt wanneer je meerdere thermostaten hebt hangen door het huis heen, in ons geval van WTH. Ook vraag ik mij af wat er zou gebeuren als ik 1 thermostaat op 19 graden zet, 1 thermostaat op 20 zet, en de temperatuur op de binnenunit op bijv. 21 graden met ruimtereling. Worden dan die 2 thermostaten verworpen, of wordt de hoofdbediening dan verworpen? Of werkt de ruimteregeling dan per thermostaat.

Note: onze WTH thermostaten werken via master/master regeling trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 15:40
PeterMi schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:37:
Kan mij iemand de voordelen vertellen van firmware versie 1700 tov 2001? Ik zit te overwegen om deze te installeren ivm onnodige defrost en misschien nog andere bijkomende voordelen. Alles is geïnstalleerd op een Kingston 32Gb sd card. Er staat geschreven dat de ecodan nogal gevoelig is voor t type sd card. Waar moet ik op letten? Hij is vers FAT geformateerd. Het gaat hier om een ftc6 model.
Goed het stappenplan volgen wat Andrehj eerder heeft gepost (zoek maar even op 'firmware'). Daarin staat o.a. dat de SD kaart leeg moet zijn behalve dan natuurlijk de twee bestanden. Bij mij werkte de SD kaart die er standaard in zat prima.

Ik heb hem nu een paar dagen draaien maar het is nog te vroeg om er conclusies uit te trekken. Maar ik zal zeker een update geven over een tijdje! Maar ik heb hier al gelezen dat hij mogelijk beter met defrosts omgaat, eerder lagere frequenties zou kunnen vrijgeven. En datzelfde lees ik op een facebook pagina over de 'Ecodans'.

[ Voor 9% gewijzigd door radeoxx op 27-12-2024 22:32 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Karel89 mijn main controller zat eerst op de binnenunit. Toen ik met vaste Ta/WAR draaide had ik één Netatmo aan/uit thermostaat aangesloten op de binnenunit.

Met de ruimteregeling kan je volgens mij alleen de main controller of de PAR thermostaten als thermostaat gebruiken (anderen: correct me if I’m wrong). Als je de controller wil gebruiken dan moet je deze van je binnenunit af halen en op de gewenste plek in huis ophangen.

Het klinkt alsof jij een zoneregeling hebt met die meerdere WTH thermostaten. Met die thermostaten kan je volgens mij niet met de ruimteregeling verwarmen.

Wat is je onderliggende probleem/vraag? Bij de meesten werkt vaste Ta/WAR heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel89
  • Laatst online: 27-12-2024
SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:40:
@Karel89 mijn main controller zat eerst op de binnenunit. Toen ik met vaste Ta/WAR draaide had ik één Netatmo aan/uit thermostaat aangesloten op de binnenunit.

Met de ruimteregeling kan je volgens mij alleen de main controller of de PAR thermostaten als thermostaat gebruiken (anderen: correct me if I’m wrong). Als je de controller wil gebruiken dan moet je deze van je binnenunit af halen en op de gewenste plek in huis ophangen.

Het klinkt alsof jij een zoneregeling hebt met die meerdere WTH thermostaten. Met die thermostaten kan je volgens mij niet met de ruimteregeling verwarmen.

Wat is je onderliggende probleem/vraag? Bij de meesten werkt vaste Ta/WAR heel goed.
Dank! Jouw statistieken laten veel rustiger gedrag zien dan mijn warmtepomp, wat ik ook zou willen bereiken. Ik hoopte dat ruimteregeling dat zou kunnen bereiken maar ik kom er steeds meer achter dat het issue waarschijnlijk in de master/master regeling zit. Het is een huis uit 2022 (131m2) waar ik wel een COP van 4,5 mee haal afgelopen 2 maanden, maar wel een dagelijks verbruik gemiddeld van 15 tot 25 kwh. En als ik dit forum lees zou dat beter moeten kunnen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Karel89 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:44:
Ik hoopte dat ruimteregeling dat zou kunnen bereiken maar ik kom er steeds meer achter dat het issue waarschijnlijk in de master/master regeling zit.
Die kans is inderdaad veel groter denk ik.
Het is een huis uit 2022 (131m2) waar ik wel een COP van 4,5 mee haal afgelopen 2 maanden, maar wel een dagelijks verbruik gemiddeld van 15 tot 25 kwh. En als ik dit forum lees zou dat beter moeten kunnen :P
Vreemd, want de COP is redelijk (kan beter maar niet heel slecht) maar je verbruik is erg hoog voor het vloeroppervlak, dus dat zou betekenen dat je ook enorm veel warmte produceert.

Kun je wat meer info geven?
- welk type binnen en buitenunit, hoe staat de buitenunit opgesteld?
- is er een buffervat in het Cv circuit? Zo ja, in de retour of parallel?
- wat voor afgiftesysteem heb je? Vloerverwarming (aantal m2, wat voor slangen, wat voor verdelers), convectoren/radiatoren (grootte?), wat voor naregeling zit erop?
- hoeveel thermostaten heb je? Merk WTH zei je en master/master? Hoe groot zijn je zones? Zijn er bepaalde zones die altijd open staan?
- hoe verwarm je nu: vaste Ta/WAR? Hoe staat dit ingesteld?
- monitor je nu? Zo ja, kun je wat plaatjes delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
xoror schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:48:
De eerste defrost vandaag was pas om 12:00 (WP stond al vanaf 03:00 aan).

Het lijkt me nog wat vroeg voor conclusies, maar met de oude firmware viel hij op "defrost-dagen" al heel snel in een vast klokpatroon. Ik zie nu dat de defrosts onregelmatiger komen, de link met de COP die @joezzt ziet, zie ik niet echt terug.

(Maar ik ben nog even aan het afwachten tot de ruimte-regeling weer ingeregeld is. De grote wisselingen in buitentemperatuur en de extra hittebronnen rond de kerst de afgelopen dagen helpen niet echt. Ruimteregeling zit nu net te laag en haalt de ingestelde kamertemperatuur net niet. Inmiddels weet ik dat ik er vooral af moet blijven en dat het dan uiteindelijk weer goed komt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ondanks defrost kreeg wp de kamertemperatuur wel van 21 op de gewenste 21,5 rond 14.00
Nu de wp op 24/7 gezet. Bt daalt naar 1 a 2gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd9WLEzPga3expt6HbBj_1MEMFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2TZcxp2gkDlbegTARGP7Xw8N.png?f=fotoalbum_large

De laatsre twee dagen is er steevast om het uur een defrost. Heeft dat met het weer te maken?
Dit zijn behoorlijk wat extra start/stops en belastend voor de compressor.

Hebben jullie vergelijkbaar beeld sinds gisteren?

[ Voor 22% gewijzigd door Breud op 28-12-2024 08:19 ]

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Breud

Voila:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8GsJxWp8_FZf61m_uygHjU3Gok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05Hj07BoJ6NwzO1gGNbuTvnw.jpg?f=fotoalbum_large

Het is normaal en de compressor kan dat prima aan.
Als de defrost niet plaatsvind kun je je WP weggooien :P

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breud geen zorgen, het hoort erbij met een L/W warmtepomp. De invloed op de performance is in het grotere plaatje (per maand bekeken bijv., ik heb dat hier eens uiteengezet) beperkt en je compressor kan als het goed is vele tienduizenden starts hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

radeoxx schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:31:
[...]

Goed het stappenplan volgen wat Andrehj eerder heeft gepost (zoek maar even op 'firmware'). Daarin staat o.a. dat de SD kaart leeg moet zijn behalve dan natuurlijk de twee bestanden. Bij mij werkte de SD kaart die er standaard in zat prima.

Ik heb hem nu een paar dagen draaien maar het is nog te vroeg om er conclusies uit te trekken. Maar ik zal zeker een update geven over een tijdje! Maar ik heb hier al gelezen dat hij mogelijk beter met defrosts omgaat, eerder lagere frequenties zou kunnen vrijgeven. En datzelfde lees ik op een facebook pagina over de 'Ecodans'.
Ik had hem ook al vast geïnstalleerd. Kon t niet laten. Ging vrij vlekkenloos. Draai nu op 20.01.
Idd nog te kort om er wat over te zeggen. Tis de hele dag mistig hier dus veel defrosts maar dit is geen normale situatie en nu ook wel echt nodig. Interval 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Bij mij ook om de 50min bij Bt 1gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
hier ook defrost weer, en schommelt tussen 1 uur en 33 mins in, is afwisselend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Ligt jullie elekticiteit verbruik ook proportioneel hoger? Mijn dagverbruik voor verwarming kwam gisteren uit op 27kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:51

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Breud schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:35:
Ligt jullie elekticiteit verbruik ook proportioneel hoger? Mijn dagverbruik voor verwarming kwam gisteren uit op 27kwh
Het was hier gisteren zo'n 3 á 4 graden en het pompje draaide mooi tussen een 553W/650W bij een Ta 27gr.
Incl. SWW-run 10,5kwh verbruikt.
Ik draaide met een Ta van 29gr maar heb dit eens naar beneden gehaald. Het duurt iets langer voordat de warmte voelbaar is, maar op een gegeven moment is het heerlijk 21.2gr in huis. Ik laat hem met deze bt wel 24/7 aan staan geen nacht verlaging of zo. De cop neem ik dan maar even voorlief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7l9d0pQR1K5DFCx2xZ0epmDtRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERQiMgDx6YRY1URSryv2pxWS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Speedyace op 28-12-2024 09:54 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:13
ocaj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:26:
[...]

De eerste defrost vandaag was pas om 12:00 (WP stond al vanaf 03:00 aan).

Het lijkt me nog wat vroeg voor conclusies, maar met de oude firmware viel hij op "defrost-dagen" al heel snel in een vast klokpatroon. Ik zie nu dat de defrosts onregelmatiger komen, de link met de COP die @joezzt ziet, zie ik niet echt terug.

(Maar ik ben nog even aan het afwachten tot de ruimte-regeling weer ingeregeld is. De grote wisselingen in buitentemperatuur en de extra hittebronnen rond de kerst de afgelopen dagen helpen niet echt. Ruimteregeling zit nu net te laag en haalt de ingestelde kamertemperatuur net niet. Inmiddels weet ik dat ik er vooral af moet blijven en dat het dan uiteindelijk weer goed komt )
Hier lijkt de buitentemperatuur gekoppeld aan de luchtvochtigheid de trigger. Gisteren vanaf 07 tot 14 uur elk uur een defrost. Tb 2-3 graden bij RH 100%. Rond 1400 daalde de luchtvochtigheid tot 90% en hielden de defrosts op bij Tb rond de 2 graden. Tot 21 uur geen defrosts meer. Toen zakte Tb naar 0 graden en het zicht naar nog geen 50 meter. Sinds die tijd is er een vast patroon van defrosts, elke 35-40 minuten. Momenteel is het nog -1 graad en 95% RH.
Als ik dit patroon “analyseer” verlies ik dus 25% verwarmingscapaciteit, dat is dus niet de hoeveelheid energie die nodig is om de verdamper te ontdooien, maar inclusief de energie om Ta weer op het niveau van voor de defrost. Dat kan ik ook terugrekenen aan de hand van het verloop van de dT, flow en gemiddelde temperaturen gedurende een defrost cyclus. Ta is maar 1-3 minuten onder Tr en zakt de Ta naar 28-29 graden, maar de WP start direct erna met ongeveer maximum vermogen 12 kW (berekend op flow maal dT, 27 lpm, 6,5 graden). Dit voor een minuut of 5-10 tot TA weer rond de 38 graden is, om dan langzaam terug te schalen naar dT van 5. Dat voor een minuut of 10-15 en dan begint de volgende defrost.
Het is dus denk ik zo dat waar defrosts onvermijdbaar zijn, de hoog vermogen start van de WP na de defrost de periode tussen de defrosts verkort.
Hier, Oost Nederland en voor mijn WP zijn defrosts onder de 2-3 graden feitelijk onvermijdelijk, vanaf 4 graden meestal afwezig. Heb deze WP nu sinds mei, dus geen ervaring met echt koud weer, dus ben benieuwd hoe de defrost gedraging is bij -5 bijvoorbeeld.
Zie de plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C52Wvtd5AhCZBoWSvMTNKK4Zyi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXh2HBm79TgRQoaguVQNFO7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8v_Y4Vf4lekhug7BzUOoHZeTswg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6icnFbESzgVj7nqkL02yMYBv.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
EVfan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:59:
[...]

Hier lijkt de buitentemperatuur gekoppeld aan de luchtvochtigheid de trigger. Gisteren vanaf 07 tot 14 uur elk uur een defrost. Tb 2-3 graden bij RH 100%. Rond 1400 daalde de luchtvochtigheid tot 90% en hielden de defrosts op bij Tb rond de 2 graden. Tot 21 uur geen defrosts meer. Toen zakte Tb naar 0 graden en het zicht naar nog geen 50 meter. Sinds die tijd is er een vast patroon van defrosts, elke 35-40 minuten. Momenteel is het nog -1 graad en 95% RH.
Als ik dit patroon “analyseer” verlies ik dus 25% verwarmingscapaciteit. Dat kan ik ook terugrekenen aan de hand van de dT, flow en gemiddelde temperaturen gedurende een defrost cyclus. Ta is maar 1-3 minuten onder Tr en zakt de Ta naar 28-29 graden, en de WP start direct erna met ongeveer maximum vermogen 12 kW (berekend op flow maal dT, 27 lpm, 6,5 graden). Dit voor een minuut of 5-10 tot TA weer rond de 38 graden is, om dan langzaam terug te schalen naar dT van 5. Dat voor een minuut of 10-15 en dan begint de volgende defrost.
Het is dus denk ik zo dat waar defrosts onvermijdbaar zijn, de hoog vermogen start van de WP na de defrost de periode tussen de defrosts verkort.
Hier, Oost Nederland en voor mijn WP zijn defrosts onder de 2-3 graden feitelijk onvermijdbaar, vanaf 4 graden meestal afwezig. Heb deze WP nu sinds mei, dus geen ervaring met echt koud weer, dus ben benieuwd hoe de defrost gedraging is bij -5 bijvoorbeeld.
Zie de plaatjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij hebt net als ik ook een hoog verbruik. Mijn totale warmtepomp verbruik inclusied een SWW run lag gisteren op 33kwh.

Er wordt vaak gezegd dat een warmtepomp zuiniger is dan een huis dat op gas wordt verwarmd. Op basis van deze verbruiken kan ik dat niet echt concluderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Speedyace schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:52:
[...]

Het was hier gisteren zo'n 3 á 4 graden en het pompje draaide mooi tussen een 553W/650W bij een Ta 27gr.
Incl. SWW-run 10,5kwh verbruikt.
Ik draaide met een Ta van 29gr maar heb dit eens naar beneden gehaald. Het duurt iets langer voordat de warmte voelbaar is, maar op een gegeven moment is het heerlijk 21.2gr in huis. Ik laat hem met deze bt wel 24/7 aan staan geen nacht verlaging of zo. De cop neem ik dan maar even voorlief.

[Afbeelding]
@Speedyace
Mooi gedrag, maar je Tb is dan ook net boven de trigger grens van 3-4 graden voor mijn WP.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:13:
[...]

Jij hebt net als ik ook een hoog verbruik. Mijn totale warmtepomp verbruik inclusied een SWW run lag gisteren op 33kwh.

Er wordt vaak gezegd dat een warmtepomp zuiniger is dan een huis dat op gas wordt verwarmd. Op basis van deze verbruiken kan ik dat niet echt concluderen
1) je heb een oversized wp
2) het is niet elke dag defrost weer, je moet het over een heel seizoen bekijken. Maar je zou ook moeten kijken hoeveel m3 gas je op z'n dag als vandaag nodig zou hebben en wat de kosten daar van zijn.*

Ter vergelijking, hier 300m2 vv. En gisteren 21 kWh verbruikt, de dagen ervoor rond 14 kWh. Inclusief SWW. Thermostaat staat op 21c.

Maar ik heb 'maar' een sw75yaa. Zoek het verschil met jouw setup...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9zcsExpuwPxS9LKwfpgOrQJnzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CeWJlFe05EdycN2K9vbIfWn9.png?f=fotoalbum_large

*Even natte vinger werk:

Volgens de WP heeft hij bijna 100kWh warmte opgewekt.
Hij heeft werkelijk 21 kWh verbruikt, en met mijn gemiddelde kWh prijs van 26,5ct is dat: 0,265 * 21 = 5,58 euro.

Als je 100 kWh terug moet rekenen naar gas (https://www.omrekenen.nl/m3-naar-kwh/), kom ik op 10,24 m3 uit. Gas kost nu 1,40 euro, en dat zou met gas 14,33 euro kosten. Dus zelfs met defrost is de wp denk ik goedkoper als ik niet ergens een rekenfout heb gemaakt.

[ Voor 49% gewijzigd door xoror op 28-12-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Breud had jij eerst een gasketel dan?
Heb je vergelijkende data?

Als je hetzelfde stookregime hebt, dan is een warmtepomp toch echt veel zuiniger.
1 m3 gas kostte voor de consument gemiddeld €1,33 in nov 2024 volgens het CBS. 1 kWh elektriciteit €0,29.
10 kWh warmte kostte dan bij een goed ingeregelde HR gasketel €1,48. Voor een goed ingeregelde warmtepomp met gemiddelde COP van 5 is dat €0,58. Zo’n 61% goedkoper dus. Ook als je een gemiddelde COP van 4 rekent nog steeds veel goedkoper. SWW even buiten beschouwing gelaten. Vermijden vaste kosten gas à ~ €300 per jaar tel ik nog niet eens mee.

Praktijkervaring van Tweakers die van een HR gasketel overstapten naar een L/W warmtepomp: een extra elektrisch verbruik in kWh van typisch zo’n 2 tot 2.2x het eerdere aantal m3 gas. Dus met de prijzen hierboven 54% lagere kosten en dan reken ik het vermijden van de vaste kosten voor gas weer niet mee.

Het kan wel zo zijn dat men eerst zuinig stookte met de gasketel en dat men er nu met de warmtepomp een heel ander verwarmingsregime op nahoudt (hier is dat ook wel het geval), maar zelfs dan is het vrijwel altijd aanzienlijk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:51

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

EVfan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:13:
[...]

@Speedyace
Mooi gedrag, maar je Tb is dan ook net boven de trigger grens van 3-4 graden voor mijn WP.
Vergeten te zeggen, maar ik heb er wel een vermogens kabeltje tussen en draai op 75%.
Tijdens een SWW run gaat hij wel naar de 100% onder een bt van 5gr alles daarboven op 75%.
De WP zelf gaat ook naar 100% als de bt onder de 3gr komt. Dan zal bij mij het verbruik p/d wel wat omhoog gaan.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Breud schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:13:
[...]

@Breud
Veel hangt natuurlijk af van de karakteristiek van je huis: volume, isolatie, ligging (vrijstaand in de wind of . . .).
Ooit gebruikten wij 3000-3500m3 gas per jaar, en op een dag als gisteren en vandaag ook wel 20m3. Dat zou inclusief de vaste lasten omgerekend naar m3 toch wel minimaal 25-30€ zijn (dynamisch tarief). Dat gasverbruik is equivalent met ca. 160 kWh thermisch. Dat is gisteren ook door de WP geproduceerd, want na aftrek van SW (3 kWh) is er 45 kWh aan elektriciteit verbruikt. Volgens de Melcloud data (en HW verbruik) heb ik met de WP inderdaad rond 160 kWh aan warmte geproduceerd (COP 3.6, in lijn met het databook voor mijn WP). Ook helemaal in overeenstemming met het gemiddelde warmteverlies van onze woning ca. 400 W/K.
Tja groot huis, bouwjaar 1992, isolatie zo goed mogelijk zonder extreme bouwkosten, dan hoort dit erbij, en klopt met het historische gasverbruik.
En natuurlijk zou het verbruik wat gunstiger zijn als er geen defrosts waren (schattingen op dit forum voor het verlies hiervan lopen wat uit een, maar ik schat voor mij toch wel 25% verlies van verwarmingscapaciteit, wat niet gelijk is aan verlies van verwarmingsproductie, dat is denk ik minder dan 10%. Zonder warmtemeter lastig preciezer te bepalen).
Het verbruik van de WP kostte me gisteren 14,33€, totale kosten voor mijn dynamisch contract (zie de berekening van HW rechts boven in de screenshot). Toch minimaal 10€ goedkoper.
Jij hebt ook een zware WP meen ik me te herinneren, en ook meer energie behoefte met een grote WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 15:28
Klopt,
Ik zat eerst op 600-800m3 afhankelijk van hoe koud het was.
Ik koel ook, inclusief SSW zit ik nu op ~1650 kWh voor een heel jaar.
Ik ben niet zuinig geworden, het is nu van 22graden naar 23 gegaan

Nu ik verder heb getweaked hoop ik op 1500kWh te komen dit jaar met 165 m2 uit 2018

Edit: 1000kWh teveel ingevuld 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door gr8-jen op 28-12-2024 11:24 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:26:
@Breud had jij eerst een gasketel dan?
Heb je vergelijkende data?

Als je hetzelfde stookregime hebt, dan is een warmtepomp toch echt veel zuiniger.
1 m3 gas kostte voor de consument gemiddeld €1,33 in nov 2024 volgens het CBS. 1 kWh elektriciteit €0,29.
10 kWh warmte kostte dan bij een goed ingeregelde HR gasketel €1,48. Voor een goed ingeregelde warmtepomp met gemiddelde COP van 5 is dat €0,58. Zo’n 61% goedkoper dus. Ook als je een gemiddelde COP van 4 rekent nog veel goedkoper. SWW even buiten beschouwing gelaten. Vermijden vaste kosten gas à ~ €300 per jaar tel ik nog niet eens mee.

Praktijkervaring van Tweakers die van een HR gasketel overstapten naar een L/W warmtepomp: een extra elektrisch verbruik in kWh van typisch zo’n 2 tot 2.2x het eerdere aantal m3 gas. Dus met de prijzen hierboven 54% lagere kosten en dan reken ik het vermijden van de vaste kosten voor gas weer niet mee.

Het kan wel zo zijn dat men eerst zuinig stookte met de gasketel en dat men er nu met de warmtepomp een heel ander verwarmingsregime op nahoudt (hier is dat ook wel het geval), maar zelfs dan is het vrijwel altijd aanzienlijk goedkoper.
@SebastiaanPs @Breud
Inderdaad is ook bij ons de manier van verwarmen flink anders dan destijds met de gasketel, immers die blies de boel snel naar doeltemperatuur (30 kW gasketel), terwijl met de WP je minder vermogen hebt, hier 11,2 kW, en 24/7 verwarmen is ook hier de beste remedie. In de periode 2021-2023 was het voor ons afzien, minimaal gasketel gebruiken en daarnaast een airco en houtkachel, en dus alleen de woonkamer en keuken op aangename temperatuur, door korte perioden te stoken. Toen verbruikten we inclusief SWW maar 1000m3 (naast 1500 kWh airco en 2000 kg droog hout).
Hout en airco verbruik zijn nagenoeg nul nu, de WP trekt het in zijn eentje. :)
En WP berekend op die 1000m3 zou hier een factor 2-3 te klein zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@EVfan heel mooi voorbeeld van hoe een L/W warmtepomp verbetering geeft voor het comfort, milieu, klimaat en portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Volgens het Melcloud energieverbruik rapportje ga ik dit jaar uitkomen op ongeveer 475 kWh voor SWW en 1225 kWh verwarmen, dus 1700 kWh totaal verbruik. Ik meen dat stand-by verbruik ook in verwarmen verscholen zit?

Prima resultaat voor nu, begin dit jaar draaide de wp nog dagelijks op ruimtetemperatuur met een TA van 35. Volgend jaar moet richting de 1500 kWh wel lukken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stin00 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:09:
Ik meen dat stand-by verbruik ook in verwarmen verscholen zit?
Bij mij werd het standbyverbruik eerder niet meegerekend door de warmtepomp.
Nu heb ik de pulsuitgang van mijn HomeWizard kWh meters met de binnenunit verbonden en wordt het standbyverbruik inderdaad bij verwarmen geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
stin00 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:09:
Volgens het Melcloud energieverbruik rapportje ga ik dit jaar uitkomen op ongeveer 475 kWh voor SWW en 1225 kWh verwarmen, dus 1700 kWh totaal verbruik. Ik meen dat stand-by verbruik ook in verwarmen verscholen zit?

Prima resultaat voor nu, begin dit jaar draaide de wp nog dagelijks op ruimtetemperatuur met een TA van 35. Volgend jaar moet richting de 1500 kWh wel lukken 8)
Zelfde 1700 hier maar dan inclusief koelen in de zomer, volgend jaar hoop ik ook op 1500 te komen.

COP december is ~4.4, niet echt beter te krijgen met al die defrosts.

Dat trouwens ook met een TA van 35 en sinds vorige maand naar TA 27 gegaan, dat geeft bij een buitentemperatuur van +5 tot 15 een COP van 6 tot 7.

Veel beter dan met een TA van 35, daar kreeg ik vaak een COP van max 5.5, helaas.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Bschnitz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:25:
[...]

Zelfde 1700 hier maar dan inclusief koelen in de zomer, volgend jaar hoop ik ook op 1500 te komen.

COP december is ~4.4, niet echt beter te krijgen met al die defrosts.

Dat trouwens ook met een TA van 35 en sinds vorige maand naar TA 27 gegaan, dat geeft bij een buitentemperatuur van +5 tot 15 een COP van 6 tot 7.

Veel beter dan met een TA van 35, daar kreeg ik vaak een COP van max 5.5, helaas.
Mooie resultaten @stin00 en @Bschnitz .
Ik schat nu dat ik lastig onder de 5500 kWh kan blijven 600 kWh voor SWW en legionella, ca. 5000 kWh voor CV. Ruimteregeling, Ta van 30 graden (bij Tb 10 en hoger) tot 38 graden bij Tb -2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@joezzt @ocaj hebben jullie de versie gechecked? Bij mij zegt hij v19 na het updaten namelijk.
hmmm verkeerde files erop gezet lol, ff fixen.

[edit]
vals alarm ik had blijkbaar de verkeerde erop gezet :+
Ook wilde hij niet updaten als je sd kaart maakt via osx, dus voor de genen die hierna komen en met 1hz lampje zitten

[ Voor 59% gewijzigd door xoror op 28-12-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 15:40
xoror schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:00:
@joezzt @ocaj hebben jullie de versie gechecked? Bij mij zegt hij v19 na het updaten namelijk.
hmmm verkeerde files erop gezet lol, ff fixen
Ik wel en bij mij is het idd versie 2001 nu.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

[edit]
Ook wilde hij niet updaten als je sd kaart maakt via osx, dus voor de genen die hierna komen en met 1hz lampje zitten
Nee, maar nu wel, 20.01 😅

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nu wel 20.01 en eerste verschil lijkt zichtbaar, bij sww in eco mode gaat hij naar 70hz nu ipv 60 voorheen. Dat fijne doe altijd sww na power on/off zit er iig nog in. Heb voor de zekerheid gechecked of eco nog aan staat, en dat is het geval.

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 28-12-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Verbruik gister 31kWh incl opstoken van 21 naar 21,5. COP december is helaas 3,5 voor vw.
Over het gehele jaar +/- 3,7 voor vw
De warmtevraag van het huis klopt +/- 8300.
Hele jaar zal ongeveer uitkomen op sww 400 en vw 2300. Tegen 0,30 valt dat wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online

[edit]
Heb nog niet geupdate, weet je toevallig of je van 17 naar 20 kan in 1 stap?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:13:
[...]

Heb nog niet geupdate, weet je toevallig of je van 17 naar 20 kan in 1 stap?
Ik ben (per ongeluk) van v10 naar v19 gegaan. Dat ging probleemloos. direct naar v20 was denk ik ook geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
xoror schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:14:
[...]

Ik ben (per ongeluk) van v10 naar v19 gegaan. Dat ging probleemloos. direct naar v20 was denk ik ook geen probleem
Top, thx. Moet ik nog een backup maken van de settings of gaat dat vrijwel altijd goed met upgrades?

Wordt mijn eerste keer updaten dus vandaar die vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Ik heb eergisteren van 17.00 naar 20.01 geupdate. Ging in 1 x goed. Ik had geen backup gemaakt. Heb t sd kaartje niet snel geformateerd maar de uitgebreide formatering gedaan.

Alle instellingen bleven behouden voor zover ik t kan zien. Ik draai op WAR.

[ Voor 18% gewijzigd door PeterMi op 28-12-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online

[edit]
Ja, uiteraard de controle gedaan na afloop via Informatie werking -> 190.

OS X formateert meen ik alleen ExFAT en geen FAT32?

(ik heb hier onder OS X een oud SD-kaartje van de TomTom gepakt, en die simpelweg leeggemaakt, zonder formatteren. 2 bestandjes in de root en gaan. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ocaj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:27:
[...]

Ja, uiteraard de controle gedaan na afloop via Informatie werking -> 190.

OS X formateert meen ik alleen ExFAT en geen FAT32?

(ik heb hier onder OS X een oud SD-kaartje van de TomTom gepakt, en die simpelweg leeggemaakt, zonder formatteren. 2 bestandjes in de root en gaan. )
Ja ik had v19 (die werkte) overschreven onder osx en dat werkte niet, heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Had alleen een 128GB liggen en moest dus een partitie van 32GB maken voor FAT32, maar dat ging prima, WP had er geen issue mee.

Is het nou echt nodig om de unit uit te krijgen via de meterkast of is uitzetten voldoende via de powerknop?

Nam spanningsloos nu effe heel serieus en ben netjes elke keer tussen meterkast en pomp gaan lopen...

Anyway, update gelukt.

Al iemand iets gevonden wat we nu wel kunnen wat eerst niet so was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Zijn er release notes vrij gegeven door Mitsubishi over de laatsye firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:57:
Is het nou echt nodig om de unit uit te krijgen via de meterkast of is uitzetten voldoende via de powerknop?
Die powerknop doet bijna niks. Dan blijft het meeste gewoon aan. Verbruik neemt dan ook nauwelijks af.

Maar je kunt het natuurlijk (op eigen risico) riskeren... Hou daarbij wel in je achterhoofd dat er geen galvanische scheiding is tussen de netspanning en het laagspanningsdeel van de WP. Als het een 1-fase model is, en iemand heeft ergens de fase en de nul verwisseld (zal de eerste keer niet zijn), dan staat ook het hele laagspanningsdeel van de binnenunit op bijna 230V... :X
Nam spanningsloos nu effe heel serieus en ben netjes elke keer tussen meterkast en pomp gaan lopen...
Dat lijkt me ook erg verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:20
Hier net ook de firmware van de FTC naar 20.01 gezet. Ging direct goed met deze instructie. Heb een ouder 4GB Sandisk Ultra kaartje gebruikt die ik vooraf voor de zekerheid even langzaam heb geformatteerd naar FAT32. Ben benieuwd of er nog veranderingen zijn t.o.v. 1900.
Dank aan @HaTe en @xoror voor het beschikbaar stellen.

Vandaag iig volop defrosts in het Oosten. 0 graden en mist, tja..

[ Voor 49% gewijzigd door g-j-t op 28-12-2024 16:47 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
g-j-t schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:34:
Hier net ook de firmware van de FTC naar 20.01 gezet. Ging direct goed met een ouder 4GB Sandisk Ultra kaartje die ik vooraf voor de zekerheid even langzaam heb geformatteerd naar FAT32. Ben benieuwd of er nog veranderingen zijn t.o.v. 1900.
Vandaag iig volop defrosts in het Oosten. 0 graden en mist, tja..
@g-j-t
Streekgenoot hier; ook al bijna 24 uur elke 45-60 minuten een defrost.
Kan ook niet anders, als je zoveel warmte uit de lucht probeert te halen als mijn 11,2 kW WP dan is de afkoeling van die lucht door de warmtewisselaar meer dan en vooral ook snel genoeg om het rap te laten aanvriezen.
Morgen middag schat ik weer voorbij, voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Ga vandaag voor het eerst van het jaar door de 30kWh daggebruik heen, wel inclusief eigen gebruik.

Maar de WP gaat nu ook niet meer uit met deze temperaturen buiten...

Wat ik trouwens wel merk na de update, dat hij stiller is dan normaal, vermoed dat die frequenties dus niet alleen maar tijdens SWW anders zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:25
@EVfan die 25% die je noemt zou pas waar zijn als je die hele periode 0,0 warmte toevoegt.

Zodra Ta weer boven Tr komt voeg je warmte toe.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nessio schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:19:
@Verwijderd kloktijd zit niet in servicemenu maar in menu.
Dus linkse knopje en dan knopje met 7+klokje
Daarna kun je kiezen voor sww of vw
Als ik daarop doorklik krijg ik alleen de optie om via programma de warmtepomp uit te zetten volgens mij. Dit is als ik de menu knop lang ingedrukt houd de reeks die ik te zien krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDElPVH3XtlRUbpnUZA_tVSWCAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFc3Sot4zzEiJSoVIL2dJoB3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjrF33MHI8xiKxuk97nsfdc4ZqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9ptJmmCo67BDLIOuZQIlnYW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-f00OZyv9_m9U8Iplq6EFexClo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CUE6wyBPTmcxdBoNOB0b6sg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgjyuizQHxv4oAViDAy6prxIHkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTV2XMSHRrRjcKPG6PKii4QF.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg jij (of andere tweakers) andere schermen te zien dan? Ik krijg in ieder geval niet de optie voor SWW of verwarmen te zien in een van deze schermen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Knowbody schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:02:
@EVfan die 25% die je noemt zou pas waar zijn als je die hele periode 0,0 warmte toevoegt.

Zodra Ta weer boven Tr komt voeg je warmte toe.
@Knowbody
De 25% die ik bedoel is het verlies aan tijd die de warmtepomp heeft om met doelvermogen te kunnen verwarmen tgv de defrosts. Op basis van de HW grafieken en de SDR Heatbooster plaatjes schat ik dat de volle breedte van de gap bij een defrost 25% is van de tijd. Maar “tijdens die gap” is er natuurlijk niet 0% warmteproductie.
Het werkelijke verlies aan energie, kWh, die niet in het CV water terecht komt schat ik zoals genoemd een stuk kleiner, wellicht 10%, maar zonder een warmtemeter moet ik het doen met een schatting op basis van de Ta/Tr curve en HW verbruikscurven.
Dat is dus een erg grove schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballastpeter
  • Laatst online: 16-03 17:26
Ik heb een probleem met mijn ecodan. Ik denk dat de driewegklep kapot is of hij wordt niet meer goed aangestuurd. Zowel in de sww als in de cv modus blijft de driewegklep op stand A staan (sww). Stand B verwarming wordt niet aangezet als de omschakeling wordt gemaakt. Weet iemand hoe je vanuit de binnenuit de 3wegklep kunt testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Verwijderd je moet die menu knop NIET lang indrukken. Pijlen moeten zwart zijn, maar maakt mogelijk niets uit
Druk op knop klokje ->schermpje weekklok (dus bij jouw 2e schermpje dan op knop Vinkje) Dan krijg ik een keuze scherm: verwarming / boiler
Maar volgens jouw schermpje 2 zit je in verwarming. Daar kun je met cursor zwarte blokjes weghalen ( zwart blokje = stoken) of met het potloodje naar temperatuur voor nachtverlagi ng
Cursor beweeg je met pijltjes links/ rechts en weer V
Net getest

[ Voor 33% gewijzigd door nessio op 29-12-2024 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ballastpeter Welk type binnenunit heb je?
Als je een hydrobox hebt, zit er een losse 3-wegklep naast. Meestal kun je daarvan het motortje verwijderen en dan de klep handmatig bedienen.
Wellicht dat dat ook kan bij de klep die in de cylinder unit zit, maar die ken ik niet.
Dan zet je de klep gewoon vast in stand verwarmen, en doe je een SWW-run een keertje handmatig.
Zo kom je het weekend (of desnoods een week) wel door.

(overigens nog een voordeel van een hydrobox i.c.m. een dompelelement in het SWW-vat: In zo'n geval kan ik de 3-wegklep handmatig in CV-stand zettten, en het SWW uitschakelen, dat kan dan volledig draaien op het dompelelement.)

[ Voor 102% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@ballastpeter Ik weet niet welke 3-weg klep je hebt, maar normaal gesproken staan er 2 draden , blauw en bruin altijd onder spanning vanuit de binnenunit; een derde draad schakelt naar SWW als die draad op L wordt gelegd (dat doet de binnenunit met een relais); als de spanning van die derde draad wordt weggehaald(dus dat relais opent weer) dan loopt de 3-weg klep terug naar verwarmen.
Dus even kijken of je spanning meet op die 3e draad tijdens sww, en geen spanning tijdens cv.
Datzelfde kan je dus ook doen met de losse klep, en kan je uitsluiten of het aan de klep ligt of an de binnen unit.
En dan is er nog altijd een mogelijk mechanisch defect, dus de verbinding tussen de motor en de klep.
Die klep zit bij mijn unit op "OUT4"klemmen TBO.2-4-6, of kan ook met connector CNV1
contact 4=N, contact 6 = L en contact 5 is het schakel contact.
Dit alles volgens mijn schema van de systeem installatie p pagina 20
Mijn Binnenunit = ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mist is rond 19.00 opgetrokken en ik heb daarna bij 0gr buiten geen defrosts meer
Wp stookt vanaf 20.00 met Ta 27 en Tr 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud lees je btw het dagelijks verbruik af van wat de WP report ?
Die cijfers zitten heel vaak scheef als je geen pulse ingang van je kWh meter gebruikt.

Vandaag iets meer verbruik: 25.64kWh volgens de homewizard (MID meter)
Volgens de Wp (zonder pulse koppeling) 30.84kWh

Dus ja daar klopt niet zo heel veel van. Wellicht kijk je ook nog eens naar de verkeerde cijfers.

Heeft iemand al gechecked hoe 'correct' de opbrengst is die de WP report ? Ik ga even een simpele integraal doen over de estimated output power, en dan eens morgen vergelijken met wat de wp report.

Hopelijk heeft iemand dit al gedaan met een warmte meter oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:13:
@Breud lees je btw het dagelijks verbruik af van wat de WP report ?
Die cijfers zitten heel vaak scheef als je geen pulse ingang van je kWh meter gebruikt.

Vandaag iets meer verbruik: 25.64kWh volgens de homewizard (MID meter)
Volgens de Wp (zonder pulse koppeling) 30.84kWh

Dus ja daar klopt niet zo heel veel van. Wellicht kijk je ook nog eens naar de verkeerde cijfers.

Heeft iemand al gechecked hoe 'correct' de opbrengst is die de WP report ? Ik ga even een simpele integraal doen over de estimated output power, en dan eens morgen vergelijken met wat de wp report.

Nee daarvoor gebruik ik een kwh meter van Homewizard. Dagverbruik van gisteren was wederom 28kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:13:

Ja had ik al eens gedaan en klopte voor de SUZ vrij goed.

Mijn data (zie signature, vergeleken met Kamstrup, inmiddels meer data t/m nov):
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Data van @Cranberry met PUHZ-SHW80YAA en ERST30C-VM2ED, ook vergeleken met Kamstrup:
Cranberry in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Wij vonden beide een maandelijkse afwijking van 2-5%. Bij mij onderschat de WP de warmteproductie met 2-3% in de verwarmingsmaanden. En hij overschat de warmteproductie met max zo’n 5% in de zomermaanden.

Het staat of valt allemaal met hoe goed de sensoren van Ta en Tr zijn geijkt en gepaard. En de flowmeting natuurlijk.

Pagina: 1 ... 153 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero