Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Proton_ ik denk eigenlijk dat de linker as wel voor beide temperaturen geldt. Vóór 07:00u staan de WP immers uit en zijn de 2 temperaturen bijna gelijk op de linker as. Wellicht kan @Seauleaux het voor ons ophelderen.
Edit: linker as blijkt inderdaad voor beide temperaturen te gelden

[ Voor 13% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-12-2024 21:33 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miezie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:53:
[...]

Je ziet het elektrisch element ook aan gaan in de grafieken. Is dat de reden?
Ik denk het eigenlijk niet. In het laatste plaatje zie je dat de compressor oploopt tot meer dan 100 Hz (linker as). Het opgenomen vermogen loopt vrijwel gelijk op en kan goed passen bij die compressorfrequentie. Volgens mij doet de booster dus niks hier.
Edit: element blijkt geblokkeerd te staan dus doet inderdaad niks.

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-12-2024 21:33 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:59
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:48:
[...]

Ik begrijp nog niet helemaal waarop je WP op zo’n hoog vermogen draait. Qua instellingen van de ruimteregeling: range 25-35 graden dus, normal. Staat het interval op 60 min?
Dit alles inderdaad op jouw aanraden in het Factory Zero topic aangepast!
Voorheen MIN 32 / MAX 50, en het interval stond op 30.

Factory Zero Mitsubishi Electic Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seauleaux
Proton_ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:55:
@SebastiaanPs het plaatje is niet heel duidelijk. Ik denk dat de linkerschaal van de warmtepomp is en de rechterschaal van de ventilatie. Dan is het gewoon 2 graden en zijn regelmatige defrosts normaal.
Het plaatje is zoals hij uit mijn BeNext platform komt, sorry voor de onduidelijkheid.

Inderdaad staan beide temperaturen op de linker as. Ik heb de ontdooimodus erbij gezet en deze krijgt een nummer zonder eenheid en staat inderdaad op de rechter as.

Element heb ik geblokkeerd voor SWW en verwarmen. Zelfs bij de legionella run zie ik het element niet bij springen en krijgt de warmtepomp de boiler netjes op 60C.

Factory Zero Mitsubishi Electic Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Seauleaux
Wat gebeurt er als je geen nachtverlaging gebruikt, dus 24/7 op 19 graden (zoals nu overdag) of bijv 20 gr?

Als de ruimteregeling een groot verschil ziet tussen huidige en gewenste temperatuur, dan laat deze de WP meer vermogen geven.

Met MELCloud stel ik de temp in op 0.5 gr nauwkeurig, maar die kun jij niet aansluiten vermoed ik, want geen gewone binnenunit toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seauleaux
leonlwd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:18:
[...]

Ik kan het gemist hebben en kan het ook niet terugvinden, maar heb je al eens een foto van je schoorsteen laten zien? Ben benieuwd wat voor ding er op zit...
Het is de omkasting van Ubbink, wel eens vaker hier gepost op het forum, ook door anderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgOXDIkiQzim4wQmJEI7aQeq33E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWE7J9Zuk8K7vIfqSeoCereU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:10:
[...]

Dit heb ik eerder ook gezien bij de ruimteregeling, alleen na een herstart op minimumvermogen: een lage warmteproductie en lage COP, buiten de specs/databooks.

Bijvoorbeeld, op het hieronder aangegeven moment, gemeten met Kamstrup warmtemeter en HomeWizard kWh meter:
Ta 27.10, warmteproductie stabiel 1.7 kW, opname 546 watt. COP 3.11. T buiten 5 graden.
[Afbeelding]

Dus alleen na een herstart op minimumvermogen in de ruimteregeling. Urenlang lage warmteproductie en lage COP, loopt geleidelijk op over de uren.

Ik dacht altijd dat dit misschien met mijn lange koudemiddelleidingen te maken zou kunnen hebben (26 meter enkele rit), maar misschien is dat niet zo. Wat @joezzt observeert lijkt hetzelfde.

Hebben anderen dit ook geobserveerd in de ruimteregeling?
Iemand dit gezien, net als @joezzt en ik?

Het volgende:
In de ruimteregeling, alleen na een herstart op minimumvermogen: een te (!) lage warmteproductie en te lage COP, buiten de specs/databooks.

Misschien @ocaj @michaelvo @Miezie @EVfan ?
Of @Andrehj jij misschien, al is het voor jou geloof ik jaren geleden dat je met ruimteregeling verwarmde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:31:
@Seauleaux
Wat gebeurt er als je geen nachtverlaging gebruikt, dus 24/7 op 19 graden (zoals nu overdag) of bijv 20 gr?

Als de ruimteregeling een groot verschil ziet tussen huidige en gewenste temperatuur, dan laat deze de WP meer vermogen geven.

Met MELCloud stel ik de temp in op 0.5 gr nauwkeurig, maar die kun jij niet aansluiten vermoed ik, want geen gewone binnenunit toch?
Ik durf nog even geen andere thermostaat te plaatsen, want ik ben bang dat de aannemer dan zijn handen van de installatie af trekt. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om een andere thermostaat te plaatsen, want voorheen zat er zo'n "tablet" van Factory Zero in de woonkamer en de hoofdcontroller zat op zolder bij de warmtepomp. Nadat FZ failliet is gegaan, heeft de aannemer bij alle huizen met FZ installatie de tablets weg laten halen en de hoofdcontrollers als thermostaat in de woonkamer laten plaatsen.

Op je vraag over de nachtverlaging moet ik het antwoord helaas schuldig blijven, ik heb namelijk eerst de nachtverlaging ingesteld en pas daarna de overige instellingen na jouw advies aangepast.

Voordat ik de nachtverlaging had ingesteld, had ik alleen maar "stoplichtsprintjes" van max 2 - 4 uur, en dan vaak op het koudste punt van de nacht.

Vervolgens was er 20 uur geen warmtevraag, waarna het hele feest weer opnieuw begon. Temperatuur schoot na een run wel regelmatig 2 graden voorbij het setpoint.

Vanmorgen was er pas om half 10 warmtevraag en ging hij er ook weer flink tegenaan, ondanks dat er geen grote offset was tussen gemeten temperatuur en setpoint.
Zie onderstaande logs (13:00 gaat de SWW run aan volgens weekprogramma):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCrJeOyu_2mLzcTQJcsURw9E6qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16jfA1TtW0QKHd4JjytOaOjg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW1gX7klDOhYt7IOnpdz8YS5Ha4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBfbglAhZ1FgWy1IYtadFa55.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI_RDztSnTmJ6z7UUIgy8-psY_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04GRnwf1tNGyN8Oi1YVe01am.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Seauleaux op 18-12-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoonaaron043 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:20:
[...]

Dat begrijp ik, maar dat is het probleem niet. De installateur schijnt een dipswitch verkeerd te hebben ingesteld. Hij komt het vandaag nog oplossen. Toch bedankt voor de hulp.
Ben toch benieuwd welke dipswitch het was.

Ik was vanmorgen al aan het proberen om de situatie na te bootsen maar dat lukte me niet.
De keuze bleef beschikbaar (maar niet alle dipswitches geprobeerd uiteraard)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:43:
[...]

Het volgende:
In de ruimteregeling, alleen na een herstart op minimumvermogen: een te (!) lage warmteproductie en te lage COP, buiten de specs/databooks.

Of @Andrehj jij misschien, al is het voor jou geloof ik jaren geleden dat je met ruimteregeling verwarmde?
Nee, nooit gezien, maar toen ik op ruimtetemperatuurregeling draaide had ik ook nog nauwelijks monitoring, dus dat zegt niks.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Seauleaux Het is zo duidelijk te zien dat wanneer je wp start de buiten temp 4-5 graden zakt. Ook je ssw run laat hetzelfde beeld zien. Recirculatie door de kap ws.Als je geen cn105 poort heb, waarmee doe je nu de monitoring eigenlijk?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seauleaux
xoror schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:55:
@Seauleaux Het is zo duidelijk te zien dat wanneer je wp start de buiten temp 4-5 graden zakt. Ook je ssw run laat hetzelfde beeld zien. Recirculatie door de kap ws.Als je geen cn105 poort heb, waarmee doe je nu de monitoring eigenlijk?
De aannemer heeft bewoners de keuze gegeven om een BeNext gateway te laten installeren.
Ik heb hiervan gebruik gemaakt. Deze gateway werkt als ik het goed heb via de procon, maar dit wordt al beetje abracadabra voor mij :o

In ieder geval heb ik het volgende inzicht via de BeNext app:
- Brink WTW (flow, temp., luchtvochtigheid, CO2)
- Warmtepomp (vrijwel alle parameters)
- Slimme meter
- Landis+Gyr (temp/flow) meter
- Flow meter vanuit het SWW boilervat
- Separate warmtepomp kWh meter
- Omvormer van de zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:45:
[...]

Ik durf nog even geen andere thermostaat te plaatsen, want ik ben bang dat de aannemer dan zijn handen van de installatie af trekt. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om een andere thermostaat te plaatsen, want voorheen zat er zo'n "tablet" van Factory Zero in de woonkamer en de hoofdcontroller zat op zolder bij de warmtepomp. Nadat FZ failliet is gegaan, heeft de aannemer bij alle huizen met FZ installatie de tablets weg laten halen en de hoofdcontrollers als thermostaat in de woonkamer laten plaatsen.

Op je vraag over de nachtverlaging moet ik het antwoord helaas schuldig blijven, ik heb namelijk eerst de nachtverlaging ingesteld en pas daarna de overige instellingen na jouw advies aangepast.

Voordat ik de nachtverlaging had ingesteld, had ik alleen maar "stoplichtsprintjes" van max 2 - 4 uur, en dan vaak op het koudste punt van de nacht.

Vervolgens was er 20 uur geen warmtevraag, waarna het hele feest weer opnieuw begon. Temperatuur schoot na een run wel regelmatig 2 graden voorbij het setpoint.

Vanmorgen was er pas om half 10 warmtevraag en ging hij er ook weer flink tegenaan, ondanks dat er geen grote offset was tussen gemeten temperatuur en setpoint.
Zie onderstaande logs (13:00 gaat de SWW run aan volgens weekprogramma):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan is het verschil tussen de huidige en ingestelde Tbinnen inderdaad ook niet de verklaring.
Het enige wat ik dan nog kan bedenken: de buitenunit start en deze ziet het heel snel kouder worden, wil daarom snel veel vermogen leveren om de Tbinnen op peil te houden. Makes sense?

Helaas kun je in de ruimteregeling de max temp niet lager zetten dan 35 gr.

Enige alternatief is dan een nieuwe aan/uit thermostaat en op vaste Ta of WAR draaien. Ik snap je bezwaar en het belangrijkst is dat die schoorsteen opgelost moet worden: warmtepomp in de tuin, schoorsteen verbeteren om recirculatie te voorkomen of een ander beter type schoorsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ah, procon, dan zit er ws toch een cn105 poort op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Seauleaux zie de signature van @xoror :+
Kun je via die poort niet aansturen met aan/uit en vaste Ta? WAR niet wenselijk door de recirculatie, dan gaat ie automatisch een steeds hogere Ta maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:05
[...]

Het volgende:

Ik zie dit niet, altijd hoger en daarna terug moduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:14:
Kun je via die poort niet aansturen met aan/uit en vaste Ta? WAR niet wenselijk door de recirculatie, dan gaat ie automatisch een steeds hogere Ta maken.
Uhhmmmm, dan kan die sensor voor Tbuiten toch ook buiten de schoorsteen? Of is dat al het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Laatst online: 23-06 08:29
Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:32:
[...]

Het is de omkasting van Ubbink, wel eens vaker hier gepost op het forum, ook door anderen:
[Afbeelding]
Thnx! Deze hebben we vaker gezien. Achterkant is open als ik het goed heb en hij blaast regelrecht tegen je dakpannen. Verder is hij veel te dicht waardoor hij bij het defrosten zijn 'stoom' niet goed kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miezie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:25:
[...]

Uhhmmmm, dan kan die sensor voor Tbuiten toch ook buiten de schoorsteen? Of is dat al het geval?
Nee nu nog niet (zie de grafieken waarbij de WP voor zichzelf Lapland simuleert).
Als @Seauleaux nu geen andere thermostaat durft aan te sluiten, waar ik me wel iets bij kan voorstellen, dan ziet hij het verplaatsen van deze sensor van de buitenunit (met hoogwerker) denk ik nóg iets minder zitten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:32
[...]

Het volgende:

@SebastiaanPs
Ik heb niet het gevoel dat ik dit verschijnsel zie. Hier draait de WP dagenlang aan een stuk, bijvoorbeeld vandaag op 950-1000W, met alleen een onderbreking van 40 minuten voor SWW. Dat is niet het minimum vermogen (ligt rond de 675W verbruik bij de temperatuur van vandaag (12 graden en tegen de pendelgrens aan, midden december :) )

Edit:
@SebastiaanPs
Hier gisteren wel een ander niet zo begrijpelijk verschijnsel.
Na de SWW run van 1300 uur de herstart met ca. 1000W opgenomen vermogen, en dat vermogen is de hele middag als een streep strak aangehouden, terwijl de ruimte temperatuur constant op 21.0 graden stond. Echter in de loop van de middag steeg de buitentemperatuur van 9 naar 11 graden, en tegen mijn verwachting in bleef het opgenomen vermogen constant, maar de Ta steeg van 32 naar ruim 34 graden, heel geleidelijk. Dat kan uiteraard het gevolg zijn van de toegenomen COP, dus bij vast opgenomen vermogen meer warmte productie, maar waarom de unit niet wat terugregelt weet ik dus niet (minimum vermogen is ca. 675-700W, dus er was nog ruimte). Immers ook het warmteverlies van de woning liep (door 2 graden hogere Tb) terug met bijna 1 kW.
Aan de andere kant begon het te waaien hier en dat kan het warmteverlies weer wat hebben verhoogd.

Kortom, ik zie je genoemde verschijnsel niet, maar weet niet altijd waarom de ruimteregeling doet wat het doet.
Maar tot nu toe lijkt het afgezien van de strubbeling nadat de stroom eraf geweest is een prima “slimme” regeling.

[ Voor 40% gewijzigd door EVfan op 19-12-2024 08:02 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:19:
[...]

8)7 8)7
Meet die leidingen eens op? Ik heb het idee dat ze maar 26mm zijn ipv de aanbevolen 32. En als je dan ook nog een heel blik onnodig knietjes erin meubelt...
Dit is 26mm, normaal moet dat tot 5-6kW prima gaan. Alleen bij de installaties van Factory Zero zijn de perskoppelingen altijd in de uitverkoop :X

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:32:
[...]

[Afbeelding]
Bij deze Ubbink Decorio zitten er ook geen anti recirculatie schotten in. Alleen na mijn weten is het probleem bij deze omkasting niet zo hardnekkig als sommige andere merken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Seauleaux
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:36:
[...]

Nee nu nog niet (zie de grafieken waarbij de WP voor zichzelf Lapland simuleert).
Als @Seauleaux nu geen andere thermostaat durft aan te sluiten, waar ik me wel iets bij kan voorstellen, dan ziet hij het verplaatsen van deze sensor van de buitenunit (met hoogwerker) denk ik nóg iets minder zitten. :+
Precies dit!
DutchWing schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:12:
[...]

Dit is 26mm, normaal moet dat tot 5-6kW prima gaan. Alleen bij de installaties van Factory Zero zijn de perskoppelingen altijd in de uitverkoop :X
Ik denk dat het komt doordat het leidingwerk al tijdens de bouw gemaakt wordt en de hele skid met de warmtepomp/ventilatie etc. op het laatste moment ingehesen wordt. Dan is het even snel alles aan elkaar knopen en weer wegwezen!

• Seauleaux
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:14:
Dit zou ik inderdaad nog als oplossing aan kunnen dragen bij de aannemer/installateur.

Neemt natuurlijk niet weg dat hij dan nog steeds te koude lucht staat aan te zuigen, wat ongetwijfeld rendement gaat drukken en voor veel defrosts gaat zorgen.

Weet ook niet of hij dan alsnog op veel te hoog vermogen gaat starten om die Ta te gaan bereiken?

Zelfde gaat ook op voor sensor verplaatsen naar buiten de schoorsteen, ook dit is alleen maar symptoombestrijding en lost natuurlijk niet het probleem op.

[ Voor 10% gewijzigd door Seauleaux op 19-12-2024 06:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Seauleaux schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:39:
Neemt natuurlijk niet weg dat hij dan nog steeds te koude lucht staat aan te zuigen, wat ongetwijfeld rendement gaat drukken en voor veel defrosts gaat zorgen.

Weet ook niet of hij dan alsnog op veel te hoog vermogen gaat starten om die Ta te gaan bereiken?

Zelfde gaat ook op voor sensor verplaatsen naar buiten de schoorsteen, ook dit is alleen maar symptoombestrijding en lost natuurlijk niet het probleem op.
Dat is natuurlijk helemaal waar, de werkelijke oplossing is warmtepomp naar de tuin (als dat kan dan is dat de mooiste oplossing), of als dat niet kan dan schoorsteen aanpassen of een andere schoorsteen. Deze laatste 2 opties hebben o.a. het belangrijke nadeel dat de warmtepomp moeilijk toegankelijk blijft voor onderhoud.

Alle andere aangedragen oplossingen/ideeen zijn ter overbrugging tot de werkelijke oplossing uitgevoerd wordt.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:18

Het volgende:
Bij mij ook niet, nooit een vermogen lager dan het databook gezien…

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[b]Seauleaux schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:36:
Ik denk dat het komt doordat het leidingwerk al tijdens de bouw gemaakt wordt en de hele skid met de warmtepomp/ventilatie etc. op het laatste moment ingehesen wordt. Dan is het even snel alles aan elkaar knopen en weer wegwezen!
Het is in ieder geval altijd nog beter als Inventum met 15mm aansluitleidingen en een backup element van 4,5 kW (uit m’n hoofd)… 8)7

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
Ubbink decorio : heb ik ook, maar geen rare Tb daling. Vind ook de gaten klein/weinig
Seauleaux heeft normale ftc5 of 6 : procon mini zit op de cn105 = Benext info
Hij kan wel een PAR50 of andere aan/uit thermostaat aansluiten. ( net als ik)
Maaar hij heeft wel een kleinere warmtewisselaar ( of is deze vervangen? ) en circulatiepomp dan normaal in de hydrobox zit!!!
Verder heeft hij bij 120m2 maar 8 groepen dat is 15m2 per groep van 16mm. Is daarom de Dt zo groot. Wordt zijn vloer wel warm bij een lagere Dt.
Ik heb nml 21 groepen op 200m2 is 10m2 per groep van 16mm
Kan de buitenunit ook zonder bovenkap van die schoorsteen ? In het onderstuk schoorsteen zitten ook nog aan/uitvoer WTW ( veel te dicht bij elkaar, niet conform bouwbesluit)

Benext leuk, kost alleen maar geld (lossen niets op)

[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 19-12-2024 10:35 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[...]
Het volgende:

Wat bedoel je precies met een herstart? Stroom er af en er weer op? (Dat doet ik zelden/nooit).
Of het opstarten na meerdere uren uitgestaan te hebben? Dan begint hij altijd op een wat hoger vermogen en zakt na 20-60 minuten naar een stabiele situatie.

Overigens bij buitentemperaturen van 12+ zakt de frequentie nog wel eens naar 20 of 22 Hz. Elektrisch opgenomen vermogen duikt dan een enkele keer zelfs onder de 500W.

Berekend thermisch vermogen (op basis van flow en deltaT van soms maar 1,5 tot 2 graden) komt bij mij dan wel eens onder de 2, maar dat is dus op basis van de niet helemaal nauwkeurige metingen van de sensors uit de binnenunit. Ik heb geen Kamstrup om het nauwkeurig te meten.

Ik heb overigens nog vrij oude firmware (13.01). Ik twijfel nog of ik de 20.01 die ik laatst langs zag komen zal installeren (iets met "if it ain't broke, don't fix it" en de kans dat de firmware-update mislukt en ik in de kou zit....)

• xoror
  • Niet online
@ocaj ik heb v10.00 .... (en twijfel ook om te upgraden)

Maar ik weet dat mitsu in de ik actief mensen benadert om te upgraden, zit iets fout in ruimte regeling (als je dat used) die je compressor levensduur verkort. Ik had laatst die brief van mitsu ik hier gepost. Ik gebruik zelf geen ruimte regeling, maar verdenk mijnes wel van paar dingen (onnodig defrosten)

Wat ik me afvraag is hoe veilig het upgraden is, is het zo dat je altijd bij de boot loader kan komen? Dan kan je gewoon opnieuw flashen als ie fout ging.

Zie xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" bepaalde buiten units alleen affected lijkt het, en firmware van buiten unit lijkt ook te worden geupgrade

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 19-12-2024 09:41 ]

ocaj schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:35:
Wat bedoel je precies met een herstart? Stroom er af en er weer op? (Dat doet ik zelden/nooit).
Of het opstarten na meerdere uren uitgestaan te hebben? Dan begint hij altijd op een wat hoger vermogen en zakt na 20-60 minuten naar een stabiele situatie.
Wat ik bedoel is intermitterend verwarmen op minimumvermogen, waarbij tussen de compressor runs door de waterpomp blijft draaien. Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYyEhVxBml5DmYVVec6US0AmbAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8wXO0g0IV7SFzWJQUNkbms9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie dan na zo’n herstart op minimumvermogen een te lage warmteproductie en lage COP, buiten de specs/databooks.

Bijvoorbeeld, op het hierboven aangegeven moment, gemeten met Kamstrup warmtemeter en HomeWizard kWh meter: Ta 27.10, warmteproductie stabiel 1.7 kW, opname 546 watt. COP 3.11. T buiten 5 graden.

Dit was met de ruimteregeling op 25-35 gr, normaal, interval 60 min, thermo diff adjust +5/-5.

Als ik mijn ruimteregeling aanpas naar 28–35 graden, normaal, interval 60 min, thermo diff adjust +5/-9, dan zie ik het intermitterende verwarmen niet meer, geeft de WP bij de start altijd wat extra vermogen en daarmee is de performance die ik zie netjes volgens de specs.

Mijn runs zien er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsJ0Gzcq3LYD5L53O0WzNZ9OVWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQpGqcUWS9wdohi13idMztEg.jpg?f=fotoalbum_large
Overigens bij buitentemperaturen van 12+ zakt de frequentie nog wel eens naar 20 of 22 Hz. Elektrisch opgenomen vermogen duikt dan een enkele keer zelfs onder de 500W.

Berekend thermisch vermogen (op basis van flow en deltaT van soms maar 1,5 tot 2 graden) komt bij mij dan wel eens onder de 2, maar dat is dus op basis van de niet helemaal nauwkeurige metingen van de sensors uit de binnenunit. Ik heb geen Kamstrup om het nauwkeurig te meten.
Dat klinkt voor mij alsof jij mogelijk hetzelfde hebt als @joezzt en ik, hierboven beschreven.

• ocaj
  • Niet online
xoror schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:34:
@ocaj ik heb v10.00 .... (en twijfel ook om te upgraden)

Maar ik weet dat mitsu in de ik actief mensen benadert om te upgraden, zit iets fout in ruimte regeling (als je dat used) die je compressor levensduur verkort. Ik had laatst die brief van mitsu ik hier gepost. Ik gebruik zelf geen ruimte regeling, maar verdenk mijnes wel van paar dingen (onnodig defrosten)

Wat ik me afvraag is hoe veilig het upgraden is, is het zo dat je altijd bij de boot loader kan komen? Dan kan je gewoon opnieuw flashen als ie fout ging.

Zie xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" bepaalde buiten units alleen affected lijkt het, en firmware van buiten unit lijkt ook te worden geupgrade
Die melding dat bij 20.01 de defrost bij koud/nat weer niet meer op klokschema gaat was voor mij ook de trigger om de upgrade te overwegen. Ik meen hier ook wel eens gelezen te hebben dat Alklima adviseert om iedereen die een versie <15 heeft te upgraden. Maar kan ik nu even niet meer terugvinden.

Als er een vaste bootloader in zit, dan is het al een stuk minder spannend om te updaten. Maar geen idee of iemand dat weet en hoe je daar achter komt....

• ocaj
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:25:
[...]

Wat ik bedoel is intermitterend verwarmen op minimumvermogen, waarbij tussen de compressor runs door de waterpomp blijft draaien.
Aha, dat bedoel je. Dat doet hij bij mij zelden, alleen in het voor-naseizoen. Ik heb alles getweaked, zodat hij keurig 1 run per dag doet :)
Ik zie dan na zo’n herstart op minimumvermogen een te lage warmteproductie en lage COP, buiten de specs/databooks.
Volgens mij staat dat los van de herstart. Mijn SUZ-SWM80VA heeft het grootste deel van het jaar een ondergrens van zo'n 26Hz. Alleen boven de 12 graden buitentemperatuur (en heel af en toe met koelen) zakt hij daar onder en draait hij een poosje op 22 of 20 Hz. Dat doet hij niet alleen na een herstart, maar bijvoorbeeld ook gewoon gistermiddag nadat hij al 10 uur draaide zonder compressor te stoppen (inclusief een SWW-run, ook zonder de compressor te stoppen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnpPzSBgXQKvts_MyRAi9xX6zIw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/4CsixjluyGgznejo9SXCT1Oz.png?f=fotoalbum_medium

(Vermogen berekend op basis van interne waardes binnenunit en COP i.c.m. met MID-kwh-meter)

De COP op basis van de dag-cijfers uit de binnenunit was gisteren voor verwarmen overigens 4,53.

• nessio
Ik heb ook nog 13.01
Upgraden, hoe?

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ocaj schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:36:
[...]
Als er een vaste bootloader in zit, dan is het al een stuk minder spannend om te updaten. Maar geen idee of iemand dat weet en hoe je daar achter komt....
Geen idee, maar de bestanden zijn niet heel bijzonder groot. De kans dat dit ook de bootloader is lijkt mij dus klein..

Het upgraden de vorige keer van 18 -> 19 was niet heel spannend. Het enige ellende was met de SD kaart daar is hij best kieskeurig in.

Dus voor dat de unit ook maar iets uitvoert qua update blijken er voldoende checks in te zitten om dit redelijk installateur proof te maken :)

Maar gezien k nu op 19 zit denk ik dat deze allicht over te slaan valt.

• vormulier
  • Niet online
nessio schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:59:
Ik heb ook nog 13.01
Upgraden, hoe?
Iets met pinned posts doornemen, en dan een google drive link vinden en daar een PDF handleiding volgen...

• nessio
Die pinned post kon ik niet vinden
Zal
Nog eens zoeken

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:59
Ik heb zelf een FTC5 met V17.00, zijn hier nog significante upgrades voor?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:25:
Ik heb zelf een FTC5 met V17.00, zijn hier nog significante upgrades voor?
Nee, collega ontwikkelaar zoekt daar ook naar, als ie het heeft zal ik het sharen als er een nieuwere is

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@nessio en @Seauleaux
Willen jullie zaken over het leidingwerk, de schoorsteen etc die met jullie FZ-installatie te maken hebben in het juiste topic bespreken? (Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero)
Alvast dank, zo houden de zaak hier wat overzichtelijker.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• xoror
  • Niet online
@ocaj jumper omzetten om te updaten klikt wel als een speciale boot loader om te flashen.

en van de update handleiding
Let op:
- Indien de update niet is voltooid zal LED5 1x per seconde blijven knipperen.
Controleer nogmaals of alle stappen juist zijn doorlopen.
- Wacht na het spanningsloos maken tot alle LED’s uit zijn
lijkt dus dat je gewoon nog een keer kan doen als het fout gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
xoror schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:01:
[...]
Nee, collega ontwikkelaar zoekt daar ook naar, als ie het heeft zal ik het sharen als er een nieuwere is
Eerder dit jaar heb ik contact gehad met Alklima hierover. Volgens hen is versie 17.00 de meeste recente en waarschijnlijk tevens laatste update voor de FTC5.

De FTC5 is inmiddels antiek nu FTC6 en 7 al op de markt zijn :+

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ocaj schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:35:
[...]

Ik heb overigens nog vrij oude firmware (13.01). Ik twijfel nog of ik de 20.01 die ik laatst langs zag komen zal installeren (iets met "if it ain't broke, don't fix it" en de kans dat de firmware-update mislukt en ik in de kou zit....)
Precies dat heb ik ook. Mijn SUZ 40VA gaat nog terug naar 350 W electrisch.
Ik heb zelfs eens gezien dat ie een defrost had gedaan na een tijdje op minimum vermogen gedraaid te hebben bij hoge buitentemperatuur (WP staat vrij opgesteld) . Ook had ie het daarna soms moeilijk om terug te komen op normale COP, dus 1200 W electrisch erin pompen en niets gebeurt met de aanvoertemperatuur gedurende 10 minuten. Lijkt me niet helemaal gezond...
Als ik hem op WAR of constante flow zet is zijn minimum vermogen 550W electrisch en nadat ie in standby heeft gestaan door de thermostaat en weer aan gaat is zijn minimumvermogen opeens 350 W en gaat de regeling oscilleren, rara...

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

ocaj schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:50:
Aha, dat bedoel je. Dat doet hij bij mij zelden, alleen in het voor-naseizoen. Ik heb alles getweaked, zodat hij keurig 1 run per dag doet :)
Ik heb op zich geen bezwaar tegen meerdere runs op een dag, voordelen zouden kunnen zijn een stabielere binnentemp en een iets lagere gemiddelde Ta (deze loopt tijdens een run in de ruimteregeling geleidelijk op over de uren).
Mijn warmtepomp draait nu sinds 11 maanden en heeft nu 1900 draaiuren gemaakt en 500 starts. Het dubbele aantal starts zou ook nog prima zijn.
Volgens mij staat dat los van de herstart. Mijn SUZ-SWM80VA heeft het grootste deel van het jaar een ondergrens van zo'n 26Hz. Alleen boven de 12 graden buitentemperatuur (en heel af en toe met koelen) zakt hij daar onder en draait hij een poosje op 22 of 20 Hz. Dat doet hij niet alleen na een herstart, maar bijvoorbeeld ook gewoon gistermiddag nadat hij al 10 uur draaide zonder compressor te stoppen (inclusief een SWW-run, ook zonder de compressor te stoppen):
[Afbeelding]

(Vermogen berekend op basis van interne waardes binnenunit en COP i.c.m. met MID-kwh-meter)

De COP op basis van de dag-cijfers uit de binnenunit was gisteren voor verwarmen overigens 4,53.
Dank voor je reactie. Het minimumvermogen zie ik ook na gewone starts, maar dan is de COP prima. De COP was alleen slecht na zo’n herstart op minimumvermogen.

Ik heb de ruimteregeling nu zo ingesteld dat hij niet meer intermitterend verwarmt en dan treedt het probleem niet meer op.

Dit is gisteren, dag COP verwarming 5.76 excl standby, 5.53 incl standby. Warmteproductie binnenunit (die vrij goed blijkt te kloppen met Kamstrup) + kWh meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjTmSuGhl3EByiTuSmhzwlNebXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAmr1QMbdO3xIsgeewvglwq3.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is eergisteren, dag COP verwarming 5.14 excl standby, 4.93 incl standby.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/za8fpxtlkyW4guOt-DHA0dsDFRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ov9nIE3kIfGNunpYzoP8kk7.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich ben ik dus helemaal niet ontevreden en functioneert mijn WP nu prima. Ta typisch 29-31 gr, ik heb niet zoveel vvw.
Die performance bij intermitterend verwarmen viel me alleen op en vroeg me af of anderen dat ook hadden geobserveerd.

Je ziet dat ik nachtelijke runs maak hier. Is een experiment dit stookseizoen, ik hoop in het voorjaar wat te kunnen rapporteren… :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:26:

Je ziet dat ik nachtelijke runs maak hier. Is een experiment dit stookseizoen, ik hoop in het voorjaar wat te kunnen rapporteren… :)
Ik heb er recent voor gekozen (met dynamisch contract) dat ik de ruimteregeling van de ftc gewoon zijn werk laat doen zonder nachtverlaging. Hij draait hier nu sneller op een stabiel vermogen, het huis is stabieler warm en de cop zonder dure meet apparaten is nog steeds prima…

Soms pak ik nu dure uren, maar ook pak ik wel eens een nacht mee… maar bovenal is het eigenlijk prima comfortabel. Nu maar eens rustig het seizoen uitzitten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
We wisten dat de mitsu het dagelijks verbruik enigsinds afwijkend was, maar vandaag wel veel afwijking.
Home wizard: 14.5 kWh
wp: 25.5 kWh

Zo groot heb ik de afwijking nog niet gezien, wel. heel apart dat ie zo ver naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:36
xoror schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:28:
We wisten dat de mitsu het dagelijks verbruik enigsinds afwijkend was, maar vandaag wel veel afwijking.

Zo groot heb ik de afwijking nog niet gezien, wel. heel apart dat ie zo ver naast zit.
Heeft hij toevallig geen dag overgeslagen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39

Ik heb dat ook iets van 1 keer per jaar, Geen idee of het probeerd te compenseren van de dag ervoor ofzo.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Zit je element ook op homewizard? Mijn element zit op een andere groep dan de rest van de wp.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Element is niet aan geweest, alleen bij legionella mag hij even aan. Er was ook geen sww run geweest. De dagen ervoor zat ie redelijk goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Sowieso kent mijn 13.01 software 29/2 niet!
Sinds 29/2 is mijn verbruik op de controller niet van gister maar van eergister.
Aan het eind van de maand constateer ik dit nml ook.
Bijv. stand 30/11 in de ochtend is het zelfde als op 1/12 ( voor november)
Op 2/12 laat hij het verbruik zien van 30/11 als stand voor 1 december. ( foutje 1 dag niet 2 )
Zeker bij einde maand is het te zien
2024 was 1e schrikkeljaar voor mijn systeem

Dit heb ik al eerder gemeld
Mogelijk is dat niet alleen bij mijn 13.01

[ Voor 14% gewijzigd door nessio op 20-12-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@nessio Aha! ik draai v10.00 dus dan kent hij zeker 29-2 ook niet. Ik zal de maand totaal even checken dan.

Enige is dat de dagen ervoor rond 14kWh waren, dus lijkt het niet van de dag ervoor. De week ervoor zit hij redelijk goed met de homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:44:
@nessio Aha! ik draai natuur v10.00 dus dan kent hij zeker 29-2 ook niet. Ik zal de maand totaal even checken dan.
Dat is wel een erg oude versie. Waarom update je die niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Andrehj if it ain't broken (enough) blijf ik er liever vanaf. Ik weet ook niet of alklima moeilijk gaat doen met de garantie (al geven ze blijkbaar maar 3 garantie jaar op de WP), maar ik had het bij de nieuwe installateur gevraagd om het voor mij te doen bij de eerst volgende service/onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Miezie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:00:
[...]

Ik heb er recent voor gekozen (met dynamisch contract) dat ik de ruimteregeling van de ftc gewoon zijn werk laat doen zonder nachtverlaging. Hij draait hier nu sneller op een stabiel vermogen, het huis is stabieler warm en de cop zonder dure meet apparaten is nog steeds prima…

Soms pak ik nu dure uren, maar ook pak ik wel eens een nacht mee… maar bovenal is het eigenlijk prima comfortabel. Nu maar eens rustig het seizoen uitzitten :-)
Ik ben van plan om te experimenteren om van 07:00 tot 10:00 geen verwarming, en dan van 17:00 tot 20:00 geen verwarming. Dan is er nog genoeg tijd tussen 10:00 en 17:00 om een run te maken, en in de avond/nacht als de prijzen lager zijn. Ik vraag me alleen af of er genoeg intelligentie in zit dat die snapt dat die dan niet om 15:00 bijvoorbeeld met zijn run moet beginnen.

Note: dit wil ik alleen doen in de wintermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
Anoniem: 1456812 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:01:
[...]

Ik ben van plan om te experimenteren om van 07:00 tot 10:00 geen verwarming, en dan van 17:00 tot 20:00 geen verwarming. Dan is er nog genoeg tijd tussen 10:00 en 17:00 om een run te maken, en in de avond/nacht als de prijzen lager zijn. Ik vraag me alleen af of er genoeg intelligentie in zit dat die snapt dat die dan niet om 15:00 bijvoorbeeld met zijn run moet beginnen.

Note: dit wil ik alleen doen in de wintermaanden.
Ik denk dat die intelligentie van jou moet komen, van "wie" anders? O-)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Naalroc schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat die intelligentie van jou moet komen, van "wie" anders? O-)
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40

Ik heb deze maand een niet bestaande 13kWh SWW run gehad.

Totaal randomized en is niet gebeurt. Jij zit op 11 kWh dus ik zou in je SWW zoeken :)

Bij mij was het aan het begin van de maand dus mijn gebruik was hoger dan mijn productie, negatieve COP 😂

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bschnitz niet negatief maar < 1 ;)

Edit: en jullie hebben dan geen gemiste dagen oid?
Ik had hier een keer de controller open staan in het service menu bij informatie werking, toen gaf ie een paar keer de dagelijkse data niet door aan MELCloud. De eerste dag dat het weer werkte gaf ie alles in één keer door.

[ Voor 78% gewijzigd door SebastiaanPs op 20-12-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:03:
@Bschnitz niet negatief maar < 1 ;)
Edit: en jullie hebben dan geen gemiste dagen oid?
Ik had hier een keer de controller open staan in het service menu bij informatie werking, toen gaf ie een paar keer de dagelijkse data niet door aan MELCloud. De eerste dag dat het weer werkte gaf ie alles in één keer door.
Dat is een oude bekende bug, nog van voor dit topic is begonnen. Is mij (jaren geleden) ook al eens overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
Dat je dit alleen kunt bedenken met observeren en het kennen van je warmteverlies. Het is ook interessant om te kijken of het extra verbruik door extra starts opweegt tegen de winst en het stukje comfort.

Ik denk dat het op de momenten dat het echt interessant is (koud, windstil) niet meer haalbaar is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
In service menu laten staan. Overkwam mij ook. Maar dat is niet het schrikkeldag probleempje. Want ik heb dit zowel eind juli als eind november gecheckt. Was beslist niet in service menu blijven staan.

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 20-12-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Als je het element voor verwarmen inschakelt, wanneer wordt dit dan door de unit ingezet?

Is dat dan altijd of als de unit ‘merkt’ dat de ingestelde TA niet wordt gehaald? Of alleen tijdens defrosts?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Alleen als de regeling "het nodig vindt" en het met de compressor niet meer voor elkaar krijgt. Als je tegen de limiet van je warmtepomp aanloopt denk ik dus.

Je kunt in het service menu een vertraging instellen, staat standaard op 30 minuten, maar die heb ik op de maximale 180 minuten ingesteld. Ik heb het hier nog nooit zien gebeuren. Misschien als het een keer ooit weer eens een paar dagen -10 wordt of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 11:56
Goedemorgen, ik heb vanaf januari dit jaar (nieuwbouw) een Mitsubishi Ecodan en kreeg gisteren een L9 fout; als ik de termperatuur uitlees (met Mel Pump App) krijg ik een zeer onregelmatige flow te zien; heeft misschien iemand een verklaring hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDfnkysFotLQYPUJ5vjOCR6_73I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LGhf1M0JKeVfDstp9TuupeQY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
AJK Enter schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:23:
Goedemorgen, ik heb vanaf januari dit jaar (nieuwbouw) een Mitsubishi Ecodan en kreeg gisteren een L9 fout; als ik de termperatuur uitlees (met Mel Pump App) krijg ik een zeer onregelmatige flow te zien; heeft misschien iemand een verklaring hiervoor?

[Afbeelding]
Nieuwbouw en onregelmatige flow gaan hand in hand samen, komt wss omdat je een master-master regeling in je huis hebt zitten. Maar de L9 error zou direct bespreken met je aanenmer je hebt 2 jaar garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AJK Enter
https://alklima.nl/service-en-support/storingscodes en vul daar L9 in.

Je heb te weinig flow (weet niet of je dat in melcloud data kan inzien, anders via code 540). Let op flow rate is niet flow temp.

De piek tussen 9-11.30 is ws een SWW run, daar zit wel een dip in, dus ws een defrost tussendoor.
De andere dipjes zijn ws defrost, al heb ik het met deze buiten temp geen defrost gehad.

heb je naregeling die de boel dicht gooit waardoor je evt te weinig flow heb? De compressor frequentie is ook wel handig om te zien en natuurlijk de flow rate. Ik geloof dat je die wel uit melcloud moet kunnen halen.

[edit]
Hmm bij defrost had ik wel piekjes verwacht bij de buiten temp. Dus gok idd ook master/master naregeling.

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 23-12-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
xoror schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:33:
@AJK Enter
https://alklima.nl/service-en-support/storingscodes en vul daar L9 in.

Hmm bij defrost had ik wel piekjes verwacht bij de buiten temp. Dus gok idd ook master/master naregeling.
En dan komt de vraag in hoeverre je hier de boel naar je eigen hand wilt zetten / je garantie van de aannemer wat waard vind.

Ik vermoed wel dat de installateur langs gaat komen en de pomp gewoon een standje lager zet :X "Opgelost meneer" en weer naar huis vertrekt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
grmbl... Als je uponor heb, kan je via HA master/slave emuleren. Zie signature voor scripts

bij mij hadden ze een bypass op zolder geplaatst 8)7 na klachten, toen had ik maar zelf opgelost voordat er nog meer troep werd geinstalleerd. Het is echt te triest voor woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
vormulier schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:57:
[...]

En dan komt de vraag in hoeverre je hier de boel naar je eigen hand wilt zetten / je garantie van de aannemer wat waard vind.

Ik vermoed wel dat de installateur langs gaat komen en de pomp gewoon een standje lager zet :X "Opgelost meneer" en weer naar huis vertrekt 8)7
Of je bereid je voor en geeft wat weerstand…

Bij de buren hier heeft de installateur gedaan wat ik al zelf had bedacht… flow vergroten enzo. Jammer dat ze dat niet meteen bedenken (hier is bij oplevering de benedenverdieping met lage flow opgeleverd met allemaal naregelingen en een veel te hoge TA).

De buren hebben nu wel een warme woonkamer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie je gaat het nooit goed krijgen met master/master. Want zodra de woonkamer op temp is en een van de andere ruimtes net niet krijg je gedonder.

Ook als de boel waterzijdig is ingeregeld kan er best een kamer tussendoor glippen met vraag (gasten/kids die hun kamer thermostaat omhoog gooien). Je moet dat niet willen zonder parallel buffer vat (maar je moet ook geen parallel buffervat willen hahaha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
xoror schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:03:
grmbl... Als je uponor heb, kan je via HA master/slave emuleren. Zie signature voor scripts

bij mij hadden ze een bypass op zolder geplaatst 8)7 na klachten, toen had ik maar zelf opgelost voordat er nog meer troep werd geinstalleerd. Het is echt te triest voor woorden
Hier hangt helaas Mohlenhoff.. Alles omgebouwd naar master-slave en ingeregeld De termostaten hangen er verder voor de show. (Al ben ik stiekem wel aan het kijken om het huis op te splitsen in 2 zones bg+1e en BG+2e om zo toch wat gerichter te kunnen stokem met het Mohlenhoff spul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
En, @AJK Enter , is er een goede reden waarom je warm water zo hoog staat?
55°C is nogal wat, en geeft je een erg slecht rendement; mijn SWW staat op 45° en dat is prima voor ons.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AJK Enter schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:23:

[Afbeelding]
Paar zaken:
In onderstaande grafiek is geen flow te zien, wel een veel te hoge aanvoertemperatuur.
Bijna 40 graden is voor nieuwbouw echt waanzinnig. Zo'n woning moet je met ±26 graden water warm kunnen houden. Die hoge aanvoertemperatuur kost je veel geld aan rendement.

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door je zoneregeling.

Advies:
Uitzetten die rommel. Kan je vandaag nog eenvoudig doen door:
1. Alle motortjes van je VVW-verdeler afhalen.
2. Warmtevraag in alle kamers behalve de woonkamer uitzetten (andere thermostaten dus op 15 zetten).
3. WP op een vaste aanvoertemperatuur zetten. Als het een tussenwoning is op 25 graden, anders beginnen op 27 graden. Even experimenteren zodat de WP zijn minimum vermogen goed kwijt kan.
4. VVW inregelen. Eerst alle groepen helemaal open draaien, en daarna knijpen waar het te warm wordt.
5. Kerstdagen gebruiken om dit topic helemaal te lezen, vooral inzoomen op "thermostaat" en "zoneregeling".

Tips 1-3 zijn maar een uurtje werk en lossen je grootste problemen (flow error en hoge stookkosten) al op, daarna is er rustig tijd voor stappen 4 en 5, en kun je nog wat andere tips volgen:
Lage verwarmingskosten: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Lage SWW-kosten: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
xoror schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:11:
@Miezie je gaat het nooit goed krijgen met master/master. Want zodra de woonkamer op temp is en een van de andere ruimtes net niet krijg je gedonder.

Ook als de boel waterzijdig is ingeregeld kan er best een kamer tussendoor glippen met vraag (gasten/kids die hun kamer thermostaat omhoog gooien). Je moet dat niet willen zonder parallel buffer vat (maar je moet ook geen parallel buffervat willen hahaha)
Master master idd gelijk anders, maar dat is dus het stukje weerstand en kennis opdoen ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
xoror schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:33:
@ocaj jumper omzetten om te updaten klikt wel als een speciale boot loader om te flashen.

lijkt dus dat je gewoon nog een keer kan doen als het fout gaat.
Vanmorgen heb ik de update gedaan van 13.01 naar 20.01.
Instructies zijn duidelijk en het werkte precies zoals beschreven. Update duurt best even (60-90sec?), maar uiteindelijk gaat het LEDje continu branden. Daarna alles weer uit en in oorspronkelijke toestand terugbrengen (jumper, sd-kaart, procon) en weer aan.

Alle instellingen zijn netjes bewaard gebleven, enige is dat de automatische ruimteregeling nu weer opnieuw begint te leren (maar dat had ik laatst na een stroomstoring al ontdekt en nu dus ook weer verwacht) en de warmtepomp nu veel te hard van stapel loopt. Dat trekt wel bij met een paar dagen.

Ik ben benieuwd of de 20.01 nu inderdaad ook rustiger wordt op defrost-dagen en of ik verder nog verschillen ga ontdekken in de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ocaj schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:16:
[...]

Instructies zijn duidelijk en het werkte precies zoals beschreven. Update duurt best even (60-90sec?), maar uiteindelijk gaat het LEDje continu branden. Daarna alles weer uit en in oorspronkelijke toestand terugbrengen (jumper, sd-kaart, procon) en weer aan.

Alle instellingen zijn netjes bewaard gebleven, enige is dat de automatische ruimteregeling nu weer opnieuw begint te leren (maar dat had ik laatst na een stroomstoring al ontdekt en nu dus ook weer verwacht) en de warmtepomp nu veel te hard van stapel loopt. Dat trekt wel bij met een paar dagen.

Ik ben benieuwd of de 20.01 nu inderdaad ook rustiger wordt op defrost-dagen en of ik verder nog verschillen ga ontdekken in de regeling.
Mooi dat het eenvoudig ging. keep me posted met gedragsveranderingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Oca ben benieuwd want ik zit ook op 1301
Alleen de sww drop ben ik dan kwijt. Maar weegt vast op tegen betere defrost instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
nessio schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:34:
@Oca ben benieuwd want ik zit ook op 1301
Alleen de sww drop ben ik dan kwijt. Maar weegt vast op tegen betere defrost instellingen
Wat bedoel je met "de sww drop ben ik dan kwijt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Sww werkt op klok. Bij latere software start sww run meteen als kloktijd begint ongeacht of temperatuur onder ingestelde starttemperatuur is gekomen.
Bij mij is ingesteld : starten onder 32 gr en stoppen op 50 gr. ( drop 18 ) Bij mij start dus sww run alleen als temperatuur onder de 32gr is binnen de kloktijd. Hierdoor heb ik meestal maar 1x per 2 dagen een sww run. Soms zelfs langer ( weekend weg, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aha, dat bedoel je. Ik heb mijn SWW niet op klokschema staan, maar op altijd-aan ("Play"-symbool).
Dan gaat hij inderdaad uit zichzelf alleen opwarmen als de temperatuur gedaald is.

Ik heb daarnaast zelf midden op de dag (en in de zomer ook nog een keer aan het begin van de avond) een automatisering via node-red gemaakt die de temperatuur op 2 plekken in mijn boilervat bekijkt en dan besluit of er wel/niet een SWW-run nodig is. Die trigger ik dan via de Procon.

Voor mensen die het klok-schema gebruiken dus wel een relevant verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
met ftc6 v10.00 gaat sww altijd aan als kooktijd begint. ik gebruik dat daarom ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@xoror Met kloktijd zou je de sww run juist op kooktijd kunnen verbieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nessio schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:22:
@xoror Met kloktijd zou je de sww run juist op kloktijd kunnen verbieden
Ja maar als kloktijd begint gaat hij altijd sww doen. Ongeacht de huidige sww tank temp. Beetje dom.

Ik heb gewoon nu play zoals hierboven. En als ik geen sww wil zet ik via server control prohibit erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nessio @xoror
Hopelijk heeft Mitsubishi Electric straks in de MELCloud app een functie om SWW runs slimmer uit te voeren. Bijv. simpel met drop en time window, zoals jullie beschrijven (maar dan dus niet elke dag), of evt. obv PV of dynamische tarieven. Dat eerste zou al heel mooi zijn. Volgens de Mitsu website komt de grote update nog steeds in 2024, ik heb zo mijn twijfels…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJK Enter
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 11:56
Dank je wel; ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@SebastiaanPs grote update : Vandaar dat ik ook nog steeds melcloud niet heb. De procon zit er nog wel op maar stekker is er uit. Daar doe ik ook niets mee, heb ik ook geen zin in.
De cop is niet jofel maar totale verbruik is acceptabel. Kom nu uit op totaal 2600 kWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb denk ik een bugje gevonden nu ik de wp water intensiever monitor?

* condities
- SWW setpoint is 48 graden
- max temp drop 7
- handmatig begin van de week omdat het warm buiten was SWW vat naar 55 graden gebracht (en dus sww run getriggered)

Dus vandaag toen de tank temp in de buurt/onder kwam van het setpoint, triggerde hij een SWW run 8)7
De software lijkt niet heel slim (althans ftc6, v10.00)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvcCJWKWQ99kh1IhbQ24fRBuTsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PiSWaRR9B7QAT2pCY2WVsv7k.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt me erg knullig, maar ik kan het ook niet anders verklaren, SWW wordt hier alleen door max temp drop getriggered, en af en toe manueel. Maar hij stop er ook vrij snel vanzelf weer mee, ook apart.

Zien jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mijn instellingen
Setpoint 48
Drop 16
Sww run op klok van 12.00-14.00
Een heel enkele keer houd de wp zich niet aan de drop. Maar waarom?

Bij jou heeft ie vast die 55 als setpoint vastgehouden -> drop 7. Starten onder 48
Hoe heb je die 55 opgegeven?

[ Voor 29% gewijzigd door nessio op 25-12-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@nessio Nee hoor, de mode is automatisch weer terug gezet. Setpoint omhoog heb ik gewoon via de esp gedaan, en je ziet dat netjes gewoon terug op het ftc scherm. Zie ook dhw setpoint (48 graden).
Wat ook grappig is om te zien is dat de 3wegsklep al eerder op de hoogte is dat er sww aan komt. De mode switched pas later. (Ik haal data om de +- 21s op)

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 25-12-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:49
ocaj schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:16:
[...]

Hoe heb je de versie gecontroleerd? Als ik via Melcloud zoek naae updates dan vind hij niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
xoror schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:29:
Ik heb denk ik een bugje gevonden nu ik de wp water intensiever monitor?

* condities
- SWW setpoint is 48 graden
- max temp drop 7
- handmatig begin van de week omdat het warm buiten was SWW vat naar 55 graden gebracht (en dus sww run getriggered)

Dus vandaag toen de tank temp in de buurt/onder kwam van het setpoint, triggerde hij een SWW run 8)7
De software lijkt niet heel slim (althans ftc6, v10.00)
[Afbeelding]

Het lijkt me erg knullig, maar ik kan het ook niet anders verklaren, SWW wordt hier alleen door max temp drop getriggered, en af en toe manueel. Maar hij stop er ook vrij snel vanzelf weer mee, ook apart.

Zien jullie dit ook?
Tijd voor een update?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flexiilex schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:09:
Hoe heb je de versie gecontroleerd? Als ik via Melcloud zoek naae updates dan vind hij niks
Via Melcloud kun je enkel de SW van de adapter updaten, niet die van de WP.
Voor meer info is er een gepinde post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Enige tijd geleden stond er een post dat de wp warm water uit de boiler haalde voor verwarming. Boiler koud water
Wanneer gebeurd dat?
Mijn dochter had in november toen het kouder was ook 2x koud water.
Boiler draait niet op klok. Setpoint 48, drop 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat kan gebeuren als de 3-weg klep niet goed werkt of intern lekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:49:
Enige tijd geleden stond er post dat de wp warm water uit de boiler haalde voor verwarming. Boiler koud water
Wanneer gebeurd dat?
Mijn dochter had van in november toen het kouder was ook 2x koud water.
Boiler draait niet op klok. Setpoint 48, drop 10
Is afhankelijk van het merk/type warmtepomp. (Geldt niet voor Mitsubishi Electric)
De D generatie heeft deze optie niet en zover mij bekend de E generatie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nighthunter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 16:26
Heeft iemand toevallig ervaring met een thermostaat regeling via de procon? Eerder heb ik in dit topic tips gekregen om eens te kijken naar deze post van Andrehj welke ik graag wil gaan toepassen echter zoals destijds aangegeven fungeert de zogenoemde 'main remote controller' bij mij als thermostaat in de woonkamer en is een vaste Ta hierdoor niet mogelijk. Nu kan ik natuurlijk de remote terugplaatsen en een aan/uit thermostaat plaatsen. Echter zou ik graag wat meer controle willen hebben maar heb nog geen (zelfbouw)thermostaat gevonden die aan mijn wensen voeldoet. Wel heb ik door het hele huis betrouwbare temperatuur sensoren hangen welke ik nu al kan gebruiken voor een regeling en ervaring kan opdoen.

Als ik door de modbus registers blader is er niet echt een vervanger van het fysieke aan/uit contact, en begint de warmtepomp bij een vaste Ta direct te draaien, Als ik verder lees zou register 40041 misschien wel als alternatief gebruikt kunnen worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENE0vVOjFCLoIdTU0nxPY6Ftwzw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eawqkaaVXbXiamw18hYwZNID.png?f=user_large
Als er warmtevraag is kan ESPHome (die de procon uitleest) heating vrijgeven en verbieden wanneer het niet meer nodig is. Even los van de minimale draaitijd weet ik echter niet of de warmtepomp hier mee om kan gaan, en dat het continue verbieden van warmte misschien voor o.a. abrupte stop momenten zorgt?

Het is een misschien wat complexe oplossing, maar graag hoor ik jullie ervaring hierover. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Kan mij iemand de voordelen vertellen van firmware versie 1700 tov 2001? Ik zit te overwegen om deze te installeren ivm onnodige defrost en misschien nog andere bijkomende voordelen. Alles is geïnstalleerd op een Kingston 32Gb sd card. Er staat geschreven dat de ecodan nogal gevoelig is voor t type sd card. Waar moet ik op letten? Hij is vers FAT geformateerd. Het gaat hier om een ftc6 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@nighthunter prohibits kan je niet aanzetten zonder server control. Die mode kan je niet aanzetten met een procon.

Voor het andere deel (remote thermostat), daar komt misschien binnenkort iets leuks voor :)

Pagina: 1 ... 152 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero