Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
xoror schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:09:
[...]

Ik doe het volgende: In de winter is het setpoint van de slaapkamers is wat lager dan de woonkamer en in de zomer staan ze vol open. In de winter kan je bijv tot 19 a 20 graden de slaapkamers instellen, als ze het setpoint bereiken gaan ze dicht, dat is niet allemaal tegelijk, en ze gaan ook weer open als ze een beetje afgekoeld zijn. Zo worden de slaapkamers niet te koud en is altijd voldoende vv open.

Mijn flow rate is dan altijd tussen 20-23l/m.
Kortom: lekker gebruiken die pwm spullen voor die ruimtes…? :) Vind ik een prima acceptabel idee… maar heb je dan niet onnodige slijtage op dingen? Dat is mijn hoofdvraag :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Miezie schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:23:
[...]

Kortom: lekker gebruiken die pwm spullen voor die ruimtes…? :) Vind ik een prima acceptabel idee… maar heb je dan niet onnodige slijtage op dingen? Dat is mijn hoofdvraag :-).
Daar zijn ze toch voor en is gewoon normaal gebruik... Moeten ze gewoon aankunnen. Mocht er een stuk gaan, zo duur zijn ze ook weer niet toch ? Althans die van mij vallen wel mee. deze dus: https://delville.nl/upono...ische-aandrijving-s-230v/

Stiekem vind ik die na-regeling wel handig en kan je slaapkamers goed op bepaalde temp (vooral iets lager) houden. Ook het huis opwarmen nadat deze ruim 3 dagen was afgekoeld was handig, eerst beneden op temp brengen en dan boven. Als ik alles moet opwarmen in 1x, dan heeft ie daar wel wat moeite mee :+

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-06 19:01
Miezie schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:28:
[...]

Maar iedere installateur weet drommels goed hoe je een ruimte inefficiënt warm kan krijgen…
Genoeg afgiftecapaciteit en aanvoertemperatuur lekker hoog. Wat voor mensen werk je dan mee?

Hoe het ook is: neem het gewoon voor de goede vrede van de mensen hier aan. Stel het morgen even in, kijk het een weekje aan en koppel het dan terug. En vertel het ook even die dure rekenmeesters… plus merk en type van je radiatoren. Scheelt een bultje uren voor ze.
Ja, ze hebben 11 pdf-jes 1 word document met in totaal 31Mb aan info en data. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
xoror schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:31:
[...]

Daar zijn ze toch voor en is gewoon normaal gebruik... Moeten ze gewoon aankunnen. Mocht er een stuk gaan, zo duur zijn ze ook weer niet toch ? Althans die van mij vallen wel mee. deze dus: https://delville.nl/upono...ische-aandrijving-s-230v/

Stiekem vind ik die na-regeling wel handig en kan je slaapkamers goed op bepaalde temp (vooral iets lager) houden. Ook het huis opwarmen nadat deze ruim 3 dagen was afgekoeld was handig, eerst beneden op temp brengen en dan boven. Als ik alles moet opwarmen in 1x, dan heeft ie daar wel wat moeite mee :+
Die motortjes prima… gaat me om de warmtepomp 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:34:
[...]

Die motortjes prima… gaat me om de warmtepomp 😜
Zolang je geen onderdelen koop van alklima is het prima te doen, anders kan je beter een nieuwe unit kopen. 8)7

in mijn binnen unit zit een grundfos upm3, valt ook mee qua prijs

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 15-12-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:39:
in mijn binnen unit zit een grundfos upm3, valt ook mee qua prijs
Waar heb jij die in de juiste uitvoering gevonden? Ik kon die een tijd geleden nergens vinden...
Bschnitz schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:45:
Ergens in een van zijn 50 posts.
Hij gebruikt 500w en daarmee kan je simpelweg niet 45c mee maken, neem aan dat je het eens daarmee bent toch?
Nee. Daar ben ik het zeker niet mee eens. Op minimum vermogen (1.8 kW) heeft een SUZ-SWM40 bij een Ta van 45 graden en een Tbuiten van ca 5 graden een COP van ongeveer 3.5. Dat klopt met het afgelezen verbruik van iets meer dan 500W.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 19:12
Andrehj schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:14:
[...]

Waar heb jij die in de juiste uitvoering gevonden? Ik kon die een tijd geleden nergens vinden...

[...]

Nee. Daar ben ik het zeker niet mee eens. Op minimum vermogen (1.8 kW) heeft een SUZ-SWM40 bij een Ta van 45 graden en een Tbuiten van ca 5 graden een COP van ongeveer 3.5. Dat klopt met het afgelezen verbruik van iets meer dan 500W.
Fair, maar zijn de opgegeven cijfers niet net zoals bij autos onder optimale omstandigheden welke standaard zo tussen de 10-20% afwijken in de realiteit?

Moet eerlijk bekennen dat ik de cijfers van de fabrieken ongeacht apparaat nooit zo nauw neem, is dat met WP dan echt een ander verhaal?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Andrehj ik had alleen even hoofdtype bekeken, heb niet het precieze type opgeschreven. Maar er zit toch een qr code link op dat ding?

Dus kan zijn dat exact hetzelfde type lastig te vinden is, maar van wat ik lees zou je met de qr code direct na bij de juiste pomp moeten komen

edit: volgens service manual zit in de E*SC/D series upm3 15 75 130 in en daar krijg ik wel hits op. Die uitvoering is iets prijziger

Ah hier ook door @DutchWing benoemd: DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 16-12-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:14:
[...]

[...]

De datasheets vertellen niet alles, mijn suv40 unit gaat op ruimteregeling gerust verder omlaag, als ie besluit om niet af te slaan, maar toch af te koelen, komt er een soort laag pitje modus in , met cop van 2 of zo. Dat houdt ie dan heel lang vol, zonde. Dus de minimale flow temperatuur (min/max en diff temp) moet zo hoog dat ie boven z’n fatsoenlijke minimale vermogen blijft.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
Grundfoss upm3 15/75/130. Er zijn kisten vol van het juiste type verkocht bij het faillissement van FZ.
Zij werden later aangeboden op MP.
Ik heb er zelf bij de man 1 gekocht als reserve
Net gekeken : helaas zeker allemaal verkocht

[ Voor 16% gewijzigd door nessio op 16-12-2024 10:14 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nessio schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:07:
Grundfoss upm3 15/75/130. Er zijn kisten vol verkocht bij het faillissement van FZ.
Ik heb er zelf bij de man 1 gekocht als reserve.
wat heeft het gekost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
zoals beloofd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9sLeQL7_ZtjHuazh9botYNgnCU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wTsh7UKoiYt8ZbzvkpK78OaB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmFtx5nPEro3SV4SFrU8FdsyuzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NgI7A4HYaeOOhIlnPOVwqysv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGmJwMCr6H3CbupKVn7ACeTxa_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0kQ9BnChAwoEEVYZ4umpxFaP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI3KK4kSfhD8YKKVHJOCcWE6mrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pFBpiY69eNBBRY1NQYufER79.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 198% gewijzigd door Breud op 16-12-2024 10:18 ]

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nessio schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:07:
Grundfoss upm3 15/75/130. Er zijn kisten vol van het juiste type verkocht bij het faillissement van FZ.
Ik heb er zelf bij de man 1 gekocht als reserve
Dat had je hier toen ook even kunnen melden... :'(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj daar heb ik toen niet aan gedacht ook al omdat ik toen niet wist of die upm goed was. Ik heb die upm gekocht in augustus 2023 op aanraden van mijn vennoot (vastgoed). Hij is installateur en heeft een grote webshop in cv spul. Hij doet niets aan mijn installatie ( ivm garantie en onderling). Maar al meteen gaf hij aan: wisselaar en circulatiepomp is niet juist. Als de aannemer niet wilde dan zou mijn vennoot aan de slag gaan.
Na veel gezeur werden de koelslangen, wisselaar en circulatiepomp door de aannemer vervangen eind januari 2024. En ja hoor, daar kwam dezelfde upm3 15/75/130 uit de doos.
Ik kocht die upm dus een half jaar eerder voor 99,00 bij iemand in Naarden. Er stonden kisten vol. Mijn vennoot had ook nog overwogen de hele partij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
de OEM variant is wat laster leverbaar, maar de solar/auto variant is overal te leveren. Denk dat dat gewoon zelfde pomp is. Iets van 150 euro

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 16-12-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@xoror 99,00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
xoror schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:17:

verder kan je sd kaart eruit halen en uit laten, de boel draait ook zonder sd kaart, dan is zeker niets gelogged?
De basis instellingen zijn hier wel op opgeslagen, de SD dan wel even terug zetten als je de WP reset qua instellingen. Dan scheelt dat weer fotos maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:59
xoror schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:19:
de OEM variant is wat laster leverbaar, maar de solar/auto variant is overal te leveren. Denk dat dat gewoon zelfde pomp is. Iets van 150 euro
Denk er wel even om dat het PWM signaal voor Solar geïnverteerd is t.o.v. CV-pomp.
(CV pomp gaat 100% draaien als signaal wegvalt, terwijl Solar pomp juist stopt met draaien als signaal wegvalt). Weet niet of dit om te draaien valt.

Ter verduidelijking, uit de Wilo handleiding het verschil tussen de CV (iPWM1) en Solar (iPWM2) pompen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQCX5ZO4KpGQDGnJdcqt5E9Ing4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GPCaXjPaD6PzAErC3gpsCLJa.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Blackraven op 16-12-2024 12:50 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
HaTe schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:49:
[...]

Firmware V20.01 nu ook geupload. Met dank aan xoror
Ik had het even gemist, maar zijn er ook recente updates voor de FTC5?
Ooit via de MelCloud app van V15 naar V17 gegaan, maar die heb ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:12:
Ja Ta is maar 32, en Tr is 30, dus delta T is maar 2 graden.
Bij een flow van 16 is je power output 4.18 * 16/60 * 2 = 2,23 kW
Hij loopt dus uit zijn neus te eten.

Je moet de Ta (flink) omhoog gooien.
Heb je een foto van het display zodat we kunnen zien in welke mode hij draait ?
Getriggered door deze post zit ik te denken om zelf wat flow te verlagen om de warmtepomp wat rustiger te laten draaien.

Met een flow van 21l per minuut en een Dt van ongeveer 5 a 6 zit ik dikwijls op dem vermogen van 8 a 9kw.

Zou het zin hebben in mijn installatie (waar sommige verdelers wat lager in debiet zit) de pompstand te verlagen van 5 naar 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Een vraag die ik met google/zoekfunctie moeilijk kan vinden... wat zorgt er precies voor dat de vloerverwarming-groep van de badkamer dicht gaat als de warmtepomp op koelen wordt gezet? Is dit een signaal van de warmtepomp naar motortje op de verdeler? Is het een thermostaat die een signaal krijgt van de warmtepomp en vervolgens een signaal stuurt naar het motortje? Kan me voorstellen dat meerdere antwoorden mogelijk zijn, afhankelijk van de gekozen techniek/merken... Maar wat is 'gangbaar' bij een Ecodan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@woekele : kan ook afhankelijk zijn van je verdeler. Tenminste bij mijn honeywell HCE20 met koelmodule wel. Als Zone 1 op koelen wordt gezet gaat Zone 2-5 ook op koelen maar Zone 6 (badkamer) dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-06 22:38
woekele schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:42:
Een vraag die ik met google/zoekfunctie moeilijk kan vinden... wat zorgt er precies voor dat de vloerverwarming-groep van de badkamer dicht gaat als de warmtepomp op koelen wordt gezet? Is dit een signaal van de warmtepomp naar motortje op de verdeler? Is het een thermostaat die een signaal krijgt van de warmtepomp en vervolgens een signaal stuurt naar het motortje? Kan me voorstellen dat meerdere antwoorden mogelijk zijn, afhankelijk van de gekozen techniek/merken... Maar wat is 'gangbaar' bij een Ecodan?
Het meest simpele is om dit in de slang naar de badkamer te hebben. Geen electronica of problemen met verschillende merken na-regeling.

https://www.bouwproducten.nl/producten/riho-koelstop

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:58
gr8-jen schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:19:
[...]

Nou een Dt van 2 en Ta is niet echt hoog. Maar dat wist je al. Met een flow van 16 duw je nu ~2.24kW in het huis.

Lijkt mij weinig.
10 graden buiten en de soll temperaturen zijn bereikt.
Dan is 2 kW de warmhoudstand of niet?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
woekele schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:42:
De regeling van de motortjes (doosje boven de verdeler) krijgt een koelsignaal en gaat dan in inverse mode.

Dat signaal komt van de WP regeling.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:18:
[...]

Hoe hoger de flow, hoe lager je Delta T (en dus je lagere Ta) bij gelijke output. Als je de wp rustiger wil laten werken kan je het volgende doen: Ta verlagen, maar dan moet je flow omhoog

Je moet dus je flow verhogen zodat de Ta omlaag kan (vandaar de vragen wat je flow bij sww is, en of je filter kan nakijken, want bij een cylinder unit zou je gewoon max snelheid eenvoudig moeten kunnen halen bij sww icm hoogste pompstand, en dat jij dat lang niet haalt is wellicht een indicatie dat het filter vies is...)
Wat heeft de SWW pomp met de flow voor de vloerverwarming te maken?

Ik begreep van @Andrehj dat mijn model 2 separate pompen heeft voor SWw en verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:18:
[...]

Wat heeft de SWW pomp met de flow voor de vloerverwarming te maken?

Ik begreep van @Andrehj dat mijn model 2 separate pompen heeft voor SWw en verwarmen
heb je dan ook 2 vuil filters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een cylinderunit heeft een 2e pomp die het SWW door een warmtewisselaar pompt. Er zit geen spiraal in de tank. De 2e pomp verpompt dus drinkwater, daar is geen vuilfilter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ottop
@ Allemaal

Niet dat het een issue is voor mij, maar wel iets is om te weten. Dus FYI

De Kwh gegevens van verbruik en afgegeven vermogen in het schermpje van de Ecodan wijken af.
Niet veel, maar wel om rekening mee te houden als je die getallen gebruikt.
Heb zelf MID meters geplaatst na de automaten van binnen en buitenunit.
Sinds 3 weken hou ik beide gegevens bij in EXEL.
Het verschil is hier ongeveer 4%. De Ecodan geeft 4% minder aan dan daadwerkelijk wordt verbruikt. Daardoor is de COP in werkelijkheid lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:22:
[...]

Een cylinderunit heeft een 2e pomp die het SWW door een warmtewisselaar pompt. Er zit geen spiraal in de tank. De 2e pomp verpompt dus drinkwater, daar is geen vuilfilter nodig.
Aha, Even bij mij gekeken, maar ik heb dus echt maar 1 pomp. En van wat ik begreep regelt de 3-wegsklep welk circuit zeg maar actief is.

Wil dat dan ook zeggen dat het drinkwater door dezelfde filter gaat als het cv water? Lijk me trouwens niet zo gezond.

edit: In het sww vat zit natuurlijk een spiraal waar het warme water doorheen gaat, het water wat door het spiraal gaat kan gewoon vies (cv) water zijn, maar dat boeit niet want het drink water komt nooit mee in contact. Zo is het toch?

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 17-12-2024 15:27 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Oproep:

Zijn er hier SUZ eigenaren die mijn ESP draaien die alleen *** krijgen uit het service menu ? Ik wilde even een theorie testen of we die *** ongedaan kunnen maken. Want niet alle SUZ units geven *** namelijk. PM mij als je z'n unit heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joezzt schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:22:
[...]

De datasheets vertellen niet alles, mijn suv40 unit gaat op ruimteregeling gerust verder omlaag, als ie besluit om niet af te slaan, maar toch af te koelen, komt er een soort laag pitje modus in , met cop van 2 of zo. Dat houdt ie dan heel lang vol, zonde. Dus de minimale flow temperatuur (min/max en diff temp) moet zo hoog dat ie boven z’n fatsoenlijke minimale vermogen blijft.
Dit heb ik eerder ook gezien bij de ruimteregeling, alleen na een herstart op minimumvermogen: een lage warmteproductie en lage COP, buiten de specs/databooks.

Bijvoorbeeld, op het hieronder aangegeven moment, gemeten met Kamstrup warmtemeter en HomeWizard kWh meter:
Ta 27.10, warmteproductie stabiel 1.7 kW, opname 546 watt. COP 3.11. T buiten 5 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYyEhVxBml5DmYVVec6US0AmbAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8wXO0g0IV7SFzWJQUNkbms9.jpg?f=fotoalbum_large

Dus alleen na een herstart op minimumvermogen in de ruimteregeling. Urenlang lage warmteproductie en lage COP, loopt geleidelijk op over de uren.

Ik dacht altijd dat dit misschien met mijn lange koudemiddelleidingen te maken zou kunnen hebben (26 meter enkele rit), maar misschien is dat niet zo. Wat @joezzt observeert lijkt hetzelfde.

Hebben anderen dit ook geobserveerd in de ruimteregeling?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:52
Helaas weet ik niet precies welk type warmtepomp ik heb (zelfde Factory Zero ellende als @nessio), maar bij mij zie ik nooit van die lage opgenomen vermogens.

Mijn opgenomen vermogen komt bijna nooit onder de 1500 Watt, de frequentie bijna nooit onder 100 Hz.
Ik weet dat mijn situatie nog niet optimaal is als gevolg van de Ubbink omkasting, de aannemer kijkt hier nog naar samen met Alklima, Ubbink en de installateur.

Koudemiddel leidingen zijn bij ons (te) kort.. bij verschillende buren hebben de buitenunits al de geest gegeven en deze krijgen dan een nieuwe buitenunit. Als deze wordt geplaatst, dan worden er ook nieuwe, langere koelleidingen geplaatst en deze worden opgelust tegen het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFEKj0Vo9xrZcrBinYvlHqsD-5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlWgn5ZUq2jhSQy6VacvHp3n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh-H0qlvEB5wYibcC2lV1SrujVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34HHupZ98bpUqBkYyWA0ouMp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enxv1tx94mwuyC82nxGR3yeAeGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCYkxtK495NH8QLFtuegQejL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Seauleaux op 17-12-2024 19:33 ]

Factory Zero Mitsubishi Electic Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
xoror schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:52:
@Andrehj Even samenvatting dan

Mijn wp hangt achter deze aardlek automaat
https://datasheet.eaton.c...model=120660&locale=nl_NL (ik heb even gekeken, maar zag zo gauw niet waar het detectie vakje zit)

De eerste keer dat hij in storing ging was dus de bovenstaande aardlek automaat geklapt. Ik heb alleen geen foto gemaakt en weet niet of ergens een detectie vakje is aangegaan.

Wanneer ik de automaat weer aanzet, klapt deze na 10-30s weer. Ik heb als test de werkschakelaar bij de buiten unit uitgezet en de automaat aangezet, hij klapt dan niet. Dus mijn eigen conclusie is dat het in de buiten unit zit (of vanaf daar iig).

Hierna is de eerste installateur komen kijken, deze heeft ism alklima een lijst gemaakt die evt vervangen moet worden. Eigenlijk alle printplaten zowat (van de prijs voor de onderdelen kan je een nieuwe unit bestellen), ze hadden wel vastgesteld dat de compressor het nog deed.
Doordat deze geen onderdelen kan bestellen, heb ik een 2e installateur ingeschakeld.

Ik heb elke dag de automaat wel even aangezet om te kijken of het werkte maar elke dag zelfde probleem.
De 4e dag (toen kwam de 2e installateur) had ik dit dus niet gedaan.

Dus toen de 2e installateur er was, schakelden we de aarlekautomaat weer in, en helaas werkte de WP opeens. De 2e installateur heeft een en ander nagemeten maar kon niets vinden. Ook is de buiten unit geopend en van alles nagemeten. Zijn vermoeden is dat het van de naregeling kwam die op IN1 is aangesloten. Ze hadden bij andere klanten gezien dat wanneer daar spanning op bleef staan, de unit zichzelf uit ging schakelen. Het is een vermoeden omdat ze nu niets kunnen zien. Bij volgende storing moet ik de naregeling uit IN1 halen en kijken of het start.

Ondertussen draait de Wp weer anderhalve dag probleemloos, dus ik snap het dan niet.
* indien het in1 is en de wp zichzelf uitschakelt, dan zou de aardlekautomaat niet moeten klappen
* Het lijkt iets van vocht wat na 3 dagen is opgedroogd en nu weer werkt.
* Het zou niet iets moeten zijn wat oververhit is, want na 2 a 3 dagen kou zou dat afgekoeld moeten zijn.

maw, ik denk niet dat het probleem is opgelost en verwacht dat het elk moment weer in storing kan gaan.
De opmerking over de kap was een antwoord naar @joezzt , blijkbaar klapt bij hem de aardlek automaat toen hij de boven klep niet gemonteerd had. Die is er bij mij nooit afgeweest, maar mogelijk gerelateerd omdat mijn aardlek automaat ook klapt.
De theorie dat de uponor de boosdoener is, lijkt steeds waarschijnlijker.
Vandaag zag ik het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRwFWPVjvif4JP6Fjgfa8mt2Eq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uW1RzYYoRWHSESuTbu7RiMJA.png?f=fotoalbum_large

* Er is vraag (oranje vlak) van de main thermostaat (kantoor) en in1 zou dan hele tijd vraag moeten hebben
* Je ziet duidelijk dat In1 uit wordt gezet, om onverklaarbare redenen. Tijdens de laatste uit heb ik even in de uponor app zelf gekeken, maar daar staat gewoon keurig dat er vraag is
* ik heb setpoint van kantoor iets verlaagd, maar we zijn nog lang niet op temp, dus er moet continu vraag zijn

In het geval dat hij zin min vermogen niet kwijt kan, gaat de WP denk ik even uit (alleen zie ik blok uit wel van ruim 20 mins), weet iemand of hij dan IN1 ook "uit" zet ? Dat zou evt ook nog kunnen. Alhoewel ik voldoende vv open heb om min vermogen kwijt te kunnen, dus ik denk niet dat dit het is, maar even voor de zekerheid uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
@SebastiaanPs Ik zal komende dagen eens het verwarmingssysteem uittekenen en hier posten, zoals je vroeg.

Ik heb inderdaad het buffervat in de retour zitten nu. En de pomp zit weer op de verdeler met de dunne leidingen (open verdeler).

Wat mij verder opvalt is dat ik met de oude situatie met het parallel buffervat meer totale flow had dan nu met de buffer in de retour. Dit terwijl de pomp van de binnenunit volgens mij zwaarder is dan de pomp die in de oude situatie na het buffervat zat.

Pomp in oude situatie na het buffervat: Grundfos Alpha 2 25-40 130. Hiermee had ik een flow van ongeveer 23 liter per minuut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16pbhwh9rvViSCfqyd9i2aEA0F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvz8jGikeqSTUfqAKPcYNv4O.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp van de binnenunit is een Grundfos UPM3 K 15-75 130. Eerder had ik vanuit de binnenunit naar het buffervat een flow van 27 liter per minuut. Maar nu met de buffer in de retour heb ik een flow van 21 liter per minuut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua7PTNtJhOUKp4XPuALib_a2zn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZteJnB8cOg5TssaIT1HPln2r.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik naar de grafieken kijk is die pomp van de binnenunit toch veel krachtiger dan die pomp die eerder na het buffervat zat? Waarom haal ik dan nu juist minder flow? De rest van de verwarmingssituatie is verder gelijk gebleven naar mijn idee.

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jingle1986 op welke stand stond die oude pomp na het buffervat? En op welke stand staat de pomp van de binnenunit die je nu gebruikt?
Er was toch een issue, dat er een pomp was die alleen op stand 3 werkte ofzo?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:00:
@Jingle1986 op welke stand stond die oude pomp na het buffervat? En op welke stand staat de pomp van de binnenunit die je nu gebruikt?
Er was toch een issue, dat er een pomp was die alleen op stand 3 werkte ofzo?
Binnenunit stand 5 (hoogste). Er is volgens mij verder niets te kiezen dan 1-5?
Pomp na buffervermogen ook op max stand. Issue met pomp op stand 3 zegt me even niets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jingle1986 sorry dat van die pomp op stand 3 was bij @Breud zie ik nu (hier).

Een verklaring weet ik zo snel niet. Die paar liter minder flow is geen ramp (al was de flow al niet geweldig). De winst van een stuk lagere Ta is hopelijk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:08:
@Jingle1986 sorry dat van die pomp op stand 3 was bij @Breud zie ik nu (hier).

Een verklaring weet ik zo snel niet. Die paar liter minder flow is geen ramp (al was de flow al niet geweldig). De winst van een stuk lagere Ta is hopelijk groter.
Paar liter is misschien geen ramp, maar zou deze niet juist veel hoger kunnen zijn met die binnenunit pomp? In de data van de WP ik dat een flow van 17-37 gewenst is. Met die 21 zit ik sowieso aan de lage kant. Zijn er misschien nog parameters die ingesteld kunnen worden? Of iets dat getweaked kan?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jingle1986 nee enige wat je kan doen is de pomp op de hoogste stand zetten en zorgen dat je afgifte voldoende lage weerstand heeft (dus leidingen voldoende kaliber, vvw lussen niet te lang, niet teveel knietjes, enz.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
@Jingle1986 Samenvattend:
Oude situatie met parallel buffer en open verdeler:
Pomp binnenunit 27 L
Pomp op open verdeler: 23L

Nieuwe situatie met gesloten verdeler en buffer in retour:
Pomp binnenunit: 21 L

In de oude situatie hoefde de binnen unit pomp alleen maar te circuleren over de buffer, wat heel weinig systeemweerstand geeft, en resulteert in 27L/min

Nu diezelfde pomp rechtstreeks op de vloerverwarming staat aangesloten, en de buffer niks anders is als een slechte radiator met een hele grote doorlaat (als hij in serie staat), moet die pomp nu dus al het cv water door alle lussen in de vloer pompen, en dat is heel wat meer weerstand dan alleen maar die buffer in de oude situatie.
Dan is het volkomen verklaarbaar dat de opbrengst dan terug loopt, volgens jouw opgave van 27 naar 21 L/min. Lijkt me redelijk.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Naalroc wat hij bedoelt is: die oude pomp na de parallelle buffer haalde 23 L/min, de zwaardere pomp in de binnenunit haalt nu maar 21 L/min. Pompt naar hetzelfde afgiftesysteem en zou dus zwaarder moeten zijn. Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Naalroc schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:24:
@Jingle1986 Samenvattend:
Oude situatie met parallel buffer en open verdeler:
Pomp binnenunit 27 L
Pomp op open verdeler: 23L

Nieuwe situatie met gesloten verdeler en buffer in retour:
Pomp binnenunit: 21 L

In de oude situatie hoefde de binnen unit pomp alleen maar te circuleren over de buffer, wat heel weinig systeemweerstand geeft, en resulteert in 27L/min

Nu diezelfde pomp rechtstreeks op de vloerverwarming staat aangesloten, en de buffer niks anders is als een slechte radiator met een hele grote doorlaat (als hij in serie staat), moet die pomp nu dus al het cv water door alle lussen in de vloer pompen, en dat is heel wat meer weerstand dan alleen maar die buffer in de oude situatie.
Dan is het volkomen verklaarbaar dat de opbrengst dan terug loopt, volgens jouw opgave van 27 naar 21 L/min. Lijkt me redelijk.
Sebastiaan reageerde hierboven al even.
Op de vvw verdelers zitten nog pompen, dus die “weerstand” heeft de pomp van de binnenunit dan volgens mij niet?
Het is dus gek dat bij gelijkblijvende situatie, een zwaardere pomp minder flow creeert?

[ Voor 3% gewijzigd door Jingle1986 op 17-12-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
Dan vergelijk je appels met peren: de binnenunit pomp, pompt nu dus alleen over die open verdeler en terug door de buffer? In plaats van alleen door de buffer in de oude situatie? Dan heeft hij nu dus meer weerstand om door je leiding systeem naar de verdeler te komen, en zal de opbrengst minder zijn. Hoe veel mee die weerstand is, daar heb ik dus verder geen idee van.

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 17-12-2024 21:46 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Naalroc schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:45:
Dan vergelijk je appels met peren: de binnenunit pomp, pompt nu dus alleen over die open verdeler en terug door de buffer? In plaats van alleen door de buffer in de oude situatie? Dan heeft hij nu dus meer weerstand om door je leiding systeem naar de verdeler te komen, en zal de opbrengst minder zijn. Hoe veel mee die weerstand is, daar heb ik dus verder geen idee van.
De binnenunit pompt naar een 6 tal grote radiatoren en twee vvw verdelers. Beide vvw verdelers hebben een eigen pomp. Dit is gelijk voor de oude en nieuwe situatie.

Flow vanuit de binnenunit is nu 21 liter per minuut (buffer in serie in retour).
Flow in de oude situatie met een minder krachtige pomp na het buffervat: 23 liter per minuut…

Ik denk zelf aan:
- ondanks ontluchten toch nog ergens veel lucht?
- de pomp functioneert niet volgens de grafiek, omdat Mitsubishi misschien niet de max capaciteit gebruikt?
- etc?

[ Voor 13% gewijzigd door Jingle1986 op 17-12-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Jingle1986

Destijds had je het buffervat parallel, dus had je een primair en secundair circuit.

In het primaire circuit bevond zich maar een paar liter water + de inhoud vd buffer.

Logisch toch dat de pomp toen een hogere flow kon bereiken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Knowbody schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:59:
@Jingle1986

Destijds had je het buffervat parallel, dus had je ee nu primair en secundair circuit.

In het primaire circuit bevindt zich maar een paar liter water + de inhoud vd buffer.

Logisch toch dat de pomp toen eens hogere flow kon bereiken?!
Is ook helemaal logisch. Daar heb je gelijk in. Maar het gaat mij om het verschil tussen de 23 en de 21, en niet de 27 liter die eerst vanuit de binnenunit naar de buffer ging.
Zie ook mijn uitleg van 21.55 en de uitleg van @SebastiaanPs om 21.29.

[ Voor 5% gewijzigd door Jingle1986 op 17-12-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
-verwijderd-

[ Voor 96% gewijzigd door Jingle1986 op 17-12-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux Hebben ze bij jullie de kunststofleidingen vervangen door koper.
Zo nee, dan snap ik dat de buitenunits de geest geven.
Dan mijn suz60 draait op klok van 7.00-21.00
Vandaag, 1e twee uur startte de wp op 1600W daarna liep het af naar +/- 700W
Over de hele 14 uur : verbruik +/- 10kW inclusief een sww run van 45min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert77
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:41
Ik ben sinds deze zomer in het bezit van een nieuwbouwwoning (bwjr 2022 / 166m2) met enkel vloerverwarming.
Er is een ERST30D-VM2ED en SUZ-SWM60VA en een type Zehnder ComfoAir 400 (WTW type D) toegepast.
De slaapkamers zijn allemaal voorzien van een naregeling.
Zelf vond ik mijn energieverbruik aan de hoge kant en ben meer op de kamerunit gaan letten.
Het viel mij op dat er regelmatig een bliksemschicht op het display is te zien terwijl er geen legionella of SWW run actief is.
Na aanschaf van een P1 meter en vervolgens een MelCloud kreeg ik al meer inzicht.
Echter met nu een ESPHome icm. Home Assistant gaat er een wereld voor mij open, had ik eerder moeten doen.

Ik probeer onderstaande te begrijpen want in mijn beleving gaat er iets mis.
Over de techniek ben ik mij nog enorm aan het inlezen maar wil er zeker van zijn dat het niet gek is om bij de installateur een melding te maken.

Onderstaande is van 16 december / 17 december wat nou niet bepaald koude dagen waren met een dag en nacht temperatuur van rond de 10 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXF3loQYgwTVmLWXADJQ8JgJqX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IZUI6McXjoQYzWsMG4yTDFFr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVZOQdh4BQGBKjMPca9JV4MTvgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F76ziXFKZUyxuYCUVJT1EY8A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa-o9Sj5UANwOKdNXdKAo1vi_u4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/urYCX86r7PUEfJlE3EkTxGi0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExBQ7CNpbmkLWj_duaAzZeN1HRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQNgDxK9KmBVXp6ANZyyhSuo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Tweakert77 op 17-12-2024 22:45 . Reden: Opmerking Naregeling toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ai, dat ziet er niet zo best uit. Je verwarmt op dit moment (bovenste foto) met de electric heater (COP=1) in de binnenunit. Waarom dat zo is? Dat is niet het idee van een warmtepomp. Die zou ik maar eens uitzetten: service > auxiliary settings > electric heater (heating) > off.

Verder staat je verwarming op ruimteregeling, die moet je even goed instellen. Zie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Zet hem bijv op 25-35 gr, normal, interval 60 min, thermo diff adjust +5 en -5. Als startpunt.

Last but not least: je hebt echt super korte runs, ook van de compressor. Je vertelt dat je vloerverwarming hebt met naregeling. Hoe groot/klein zijn de zones? Wat voor systeem is het, de naregeling?
Ik vermoed dat je heel kleine zones hebt die ieder telkens een beetje warmte vragen. Daardoor krijg je extreem korte runs, wat slecht is voor de levensduur van je warmtepomp.

[ Voor 26% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-12-2024 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:42
Tweakert77 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:41:
Ik ben sinds deze zomer in het bezit van een nieuwbouwwoning (bwjr 2022 / 166m2) met enkel vloerverwarming.
Er is een ERST30D-VM2ED en SUZ-SWM60VA en een type Zehnder ComfoAir 400 (WTW type D) toegepast.
De slaapkamers zijn allemaal voorzien van een naregeling.
Zelf vond ik mijn energieverbruik aan de hoge kant en ben meer op de kamerunit gaan letten.
Het viel mij op dat er regelmatig een bliksemschicht op het display is te zien terwijl er geen legionella of SWW run actief is.
Na aanschaf van een P1 meter en vervolgens een MelCloud kreeg ik al meer inzicht.
Echter met nu een ESPHome icm. Home Assistant gaat er een wereld voor mij open, had ik eerder moeten doen.

Ik probeer onderstaande te begrijpen want in mijn beleving gaat er iets mis.
Over de techniek ben ik mij nog enorm aan het inlezen maar wil er zeker van zijn dat het niet gek is om bij de installateur een melding te maken.

Onderstaande is van 16 december / 17 december wat nou niet bepaald koude dagen waren met een dag en nacht temperatuur van rond de 10 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De instellingen zijn ruk ja,
Het element zou nooit aan moeten gaan bij SWW naar 55 of verwarmen met een Ta van 23?
Zoek in de TS hoe je dat uit kan zetten.

Verder lijkt het te pendelen, dat zou kunnen en je sloopt de compressor redelijk snel zo.
Wat is je flow en Ta ? Bij een flow van 15 l/m zou je al een Ta van 27-28 moeten hebben om minimum vermogen kwijt te raken.

Ik weet niet je een hoog verbruik vind. Ik hoor graag meer cijfers 🙂

Edit: bij buitentemperatuur van 10 graden zou je Ta lager kunnen omdat dan minimum vermogen zakt, maar kijk toch even naar hoeveel kW de WP aanmaakt.

Edit 2: de naregeling is zeker iets van Honeywell?

[ Voor 4% gewijzigd door gr8-jen op 17-12-2024 23:01 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik denk niet dat het pendelen is bij dit weer, Ik vrees dat het naar de booster element gaat, en dan gaat de compressor uit. Het effect is natuurlijk hetzelfde (compressor start/stop). Maar even gauw die booster element uitzetten. Je hoge verbruik ligt daar ws aan.

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 17-12-2024 23:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Backup-element uitzetten is natuurlijk een "quick-fix", maar geen oplossing. Het juiste ding om te doen is dat je gaat uitzoeken waarom hij besluit dat hij de backup-heater in moet zetten en daar de oorzaak van wegnemen.

Ik heb hier het backup-element gewoon aanstaan en die is bij verwarmen in de afgelopen 3 jaar nog nooit aangesprongen en bij SWW alleen als hij boven de 57,5 komt ivm legionella-preventie. Toch vind ik het een prettig idee dat hij de mogelijkheid heeft hem er bij in te schakelen als hij het een keer niet red om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:18:
@Seauleaux Hebben ze bij jullie de kunststofleidingen vervangen door koper.
Zo nee, dan snap ik dat de buitenunits de geest geven.
Dan mijn suz60 draait op klok van 7.00-21.00
Vandaag, 1e twee uur startte de wp op 1600W daarna liep het af naar +/- 700W
Over de hele 14 uur : verbruik +/- 10kW inclusief een sww run van 45min
@nessio
Bij ons project zijn na ongeveer 4 jaar bij alle huizen inderdaad de kunstofleidingen vervangen door koper.
Her en der sneuvelen er nu ook wat platenwisselaars en deze worden dan vervangen door een groter exemplaar

Qua verbruik zitten we niet zo ver van elkaar af, echter zie ik hier frequenties van 60 Hz of lager voorbij komen bij anderen en zo laag komt onze warmtepomp nooit. Heb meestal ook geen runs van 14 uur, eerder iets van 6/8 uur.

Jij had geen problemen met een schoorsteen toch?

Factory Zero Mitsubishi Electic Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-04 13:38
Vraag:

Gisteren is mijn full electric ecodan geplaatst. Ik zie in het menu geen mogelijkheid om de legionella cyclus aan te zetten. Iemand enig idee wat we aan de hand is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rPYPDm8kqYVlj7QsYJTKrQz2FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bArLwpA39Amyi78CVJJf48Sf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Je krijgt meer opties als je het menu opent door de menu-knop een paar seconden ingedrukt te houden. Ik weet niet of dat ook voor deze optie geldt, maar dat zou je eens kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
ocaj schreef op woensdag 18 december 2024 @ 06:55:
Je krijgt meer opties als je het menu opent door de menu-knop een paar seconden ingedrukt te houden. Ik weet niet of dat ook voor deze optie geldt, maar dat zou je eens kunnen proberen?
Nee, dan krijg ik helaas niet de mogelijkheid om de legionella cyclus aan te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gewoonaaron043 bij mij wel, menuknop ingedrukt houden > SWW en je kunt het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Gewoonaaron043
Heb je er iets van een climate control module tussen zitten die het kan blokkeren?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:43:
@Gewoonaaron043
Heb je er iets van een climate control module tussen zitten die het kan blokkeren?
Nee er is niks tussen gezet. Het is gewoon een standaard installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 06:17:
[...]

@nessio
Bij ons project zijn na ongeveer 4 jaar bij alle huizen inderdaad de kunstofleidingen vervangen door koper.
Her en der sneuvelen er nu ook wat platenwisselaars en deze worden dan vervangen door een groter exemplaar

Qua verbruik zitten we niet zo ver van elkaar af, echter zie ik hier frequenties van 60 Hz of lager voorbij komen bij anderen en zo laag komt onze warmtepomp nooit. Heb meestal ook geen runs van 14 uur, eerder iets van 6/8 uur.

Jij had geen problemen met een schoorsteen toch?
Klopt. Gisteren nog een uur of 15 op 26hz. Vervelend dat je altijd nog een soort van upperclass verprutsen hebt in deze wereld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:20:
[...]

De theorie dat de uponor de boosdoener is, lijkt steeds waarschijnlijker.
Vandaag zag ik het volgende
[Afbeelding]

* Er is vraag (oranje vlak) van de main thermostaat (kantoor) en in1 zou dan hele tijd vraag moeten hebben
* Je ziet duidelijk dat In1 uit wordt gezet, om onverklaarbare redenen. Tijdens de laatste uit heb ik even in de uponor app zelf gekeken, maar daar staat gewoon keurig dat er vraag is
* ik heb setpoint van kantoor iets verlaagd, maar we zijn nog lang niet op temp, dus er moet continu vraag zijn

In het geval dat hij zin min vermogen niet kwijt kan, gaat de WP denk ik even uit (alleen zie ik blok uit wel van ruim 20 mins), weet iemand of hij dan IN1 ook "uit" zet ? Dat zou evt ook nog kunnen. Alhoewel ik voldoende vv open heb om min vermogen kwijt te kunnen, dus ik denk niet dat dit het is, maar even voor de zekerheid uitsluiten.
Dat de warmtevraag en de IN1 niet synchroon lopen, kan regelgedrag van de Uponor-regeling zijn. Warmtevraag van de ruimte en opwekvraag naar de Ecodan hoeven niet hand in hand te gaan.
Heb je de IN1-signaal monitoring via de Ecodan of via de Uponor-regeling lopen?

Wat bedoel je met 'hij' zet IN1 uit, want de enige die IN1 uit kan zetten is de Uponor-regeling. Het is namelijk een INgang van de Ecodan, dus de Ecodan kan alleen maar registreren of IN1 open of gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 06:17:
@nessio

Jij moet echt even naar je instellingen kijken. Want korte runs van 6 uur op 100 Hz en dan weer lang uit zijn niet bepaald het idee van rustig (en efficient) verwarmen met een WP.
Ik denk dat je watertemperatuur veel te hoog staat.
Zo hoort het (met nachtverlaging) er uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH_5oWKiv0IKxgGzDm2ZoSbgLOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOsuSKuFIoPonUdUQvjRCwdl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Gewoonaaron043 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:17:
[...]

Nee, dan krijg ik helaas niet de mogelijkheid om de legionella cyclus aan te zetten
Je moet eerst UIT het menu gaan en dan vanuit het startscherm het menu opnieuw openen door de menu-knop ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoonaaron043
ocaj schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:25:
[...]

Je moet eerst UIT het menu gaan en dan vanuit het startscherm het menu opnieuw openen door de menu-knop ingedrukt te houden.
Dat begrijp ik, maar dat is het probleem niet. De installateur schijnt een dipswitch verkeerd te hebben ingesteld. Hij komt het vandaag nog oplossen. Toch bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:14:
[...]

Dat de warmtevraag en de IN1 niet synchroon lopen, kan regelgedrag van de Uponor-regeling zijn. Warmtevraag van de ruimte en opwekvraag naar de Ecodan hoeven niet hand in hand te gaan.
Heb je de IN1-signaal monitoring via de Ecodan of via de Uponor-regeling lopen?

Wat bedoel je met 'hij' zet IN1 uit, want de enige die IN1 uit kan zetten is de Uponor-regeling. Het is namelijk een INgang van de Ecodan, dus de Ecodan kan alleen maar registreren of IN1 open of gesloten is.
ik monitor IN1 via cn105, maar kan het ook zien via uponor app.

de uponor app zegt dat er vraag is maar toch schakelt hij de IN1 uit. Dat is apart. Ik denk dat open geen vraag is met mijn settings, dus hij gooit hem open terwijl er vraag is.

enige waar ik over twijfel is of ik niet in een situatie zat waar hij net niet min vermogen kwijt kan. Maar hij zet hem gewoon 20 mins uit (dus IN1 open), dat is ook raar en lijkt het niet te zijn.

Nadat ik de stroom eraf gehaald had (uponor) lijkt ie weer normaal te werken, maar ik ga hem in de gaten houden.

De vraag is dus of iemand weet wat IN1 doet als hij min vermogen niet kwijt kan. Dat wilde ik nog uitsluiten (ik gok zelf dat IN1 alleen registreert, en dus loopt de uponor te bokken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
Jingle1986 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:55:
[...]

De binnenunit pompt naar een 6 tal grote radiatoren en twee vvw verdelers. Beide vvw verdelers hebben een eigen pomp. Dit is gelijk voor de oude en nieuwe situatie.

Flow vanuit de binnenunit is nu 21 liter per minuut (buffer in serie in retour).
Flow in de oude situatie met een minder krachtige pomp na het buffervat: 23 liter per minuut…

Ik denk zelf aan:
- ondanks ontluchten toch nog ergens veel lucht?
- de pomp functioneert niet volgens de grafiek, omdat Mitsubishi misschien niet de max capaciteit gebruikt?
- etc?
@SebastiaanPs @Naalroc
Het mysterie is opgelost. Het lijkt erop dat de pomp meer vermogen aan kan dan Mitsubishi hem laat geven. Dit is de grafiek volgens de data sheets die Mitsubishi hanteert.
Dit komt nagenoeg overeen met mijn situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKYgXNBn0ZeWbfotT-9lqH4s-k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjaeyBlL2sc8pjp68N8m5ZXy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Knowbody schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:47:
[...]

De regeling van de motortjes (doosje boven de verdeler) krijgt een koelsignaal en gaat dan in inverse mode.

Dat signaal komt van de WP regeling.
Dank. Speelt daar normaalgesproken de ruimte-thermostaat in de badkamer daar dan nog een rol bij? Of is dit rechtstreeks verkeer tussen WP en doosje op de verdeler? Of hangt dat weer af van het gebruikte merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:13:
[...]

ik monitor IN1 via cn105, maar kan het ook zien via uponor app.

de uponor app zegt dat er vraag is maar toch schakelt hij de IN1 uit. Dat is apart. Ik denk dat open geen vraag is met mijn settings, dus hij gooit hem open terwijl er vraag is.

enige waar ik over twijfel is of ik niet in een situatie zat waar hij net niet min vermogen kwijt kan. Maar hij zet hem gewoon 20 mins uit (dus IN1 open), dat is ook raar en lijkt het niet te zijn.

Nadat ik de stroom eraf gehaald had (uponor) lijkt ie weer normaal te werken, maar ik ga hem in de gaten houden.

De vraag is dus of iemand weet wat IN1 doet als hij min vermogen niet kwijt kan. Dat wilde ik nog uitsluiten (ik gok zelf dat IN1 alleen registreert, en dus loopt de uponor te bokken)
Je gok klopt wel.
Als de Ecodan z'n vermogen niet kwijt kan, dan zal hij gaan pendelen, maar de aan/uit waarde van IN1 verandert daar niet van, dat wordt door de Uponor-regeling gestuurd.

Ben met je eens dat warmtevraag en IN1 inschakeling ongeveer gelijk op moeten gaan, maar daar zit wel het regelgedrag van de Uponor tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04
xoror schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:13:

Is het niet heel simpel ?
IN1 zorgt ervoor dat je verwarming aan (play icoon op controller) of uit (pauze icoon op controller) staat.
Als hij zijn min vermogen niet kwijt kan staat verwarming volgens mij wel gewoon aan. Via de ESP zal het veld operation mode denk ik ook gewoon op "space heating" blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux ik heb ook een grotere warmtewisselaar en circulatiepomp gekregen.
Beide de originele van ME.
Ik heb geen probleem met de schoorsteen.
Wel gezien dat de buitenunit strak tegen de achterkant/uitvoer aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Andrehj schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:16:
[...]

Jij moet echt even naar je instellingen kijken. Want korte runs van 6 uur op 100 Hz en dan weer lang uit zijn niet bepaald het idee van rustig (en efficient) verwarmen met een WP.
Ik denk dat je watertemperatuur veel te hoog staat.
Zo hoort het (met nachtverlaging) er uit te zien:
[Afbeelding]
Instellingen zijn al aangepast aan de hand van dit topic en het Factory Zero problemen topic en zijn als volgt:

Weekklok voor verwarming:
07:00 uur 19 graden
21:00 uur 18 graden

Weekklok voor SWW:
Mode ECO, setpoint 50C en alleen SWW toegestaan tussen 13:00 en 15:00
Hij doet dus elke dag een SWW run stipt vanaf 13:00 (ongeacht de Tdrop, dit doet onze firmware versie helaas nu eenmaal..)
1x per 7 dagen een Legionella run (zondag 12:00 uur)

Elektrische weerstand voor SWW en verwarming staan uitgeschakeld.
Verwarming kan niet op vaste Ta of WAR en staat dus op adaptieve ruimteverwarming, want de hoofdcontroller hangt in de woonkamer als thermostaat.
Bereik voorlooptemperatuur ingesteld op MIN 25C, MAX 35C.
Heat pump thermo diff op -5 en +5, mode normaal.

Pompstand op 5, hiermee haal ik 12 liter per minuut.
Begane grond ongeveer 70 m2, 1e verdieping ongeveer 50 m2.
Begane grond 4 groepen, geen nageregeling
1e verdieping 4 groepen, WTH naregeling, maar staan allemaal open.

Is dit gedrag echt allemaal te wijten aan de schoorscheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:20:
[...]

Pompstand op 5, hiermee haal ik 12 liter per minuut.
Begane grond ongeveer 70 m2, 1e verdieping ongeveer 50 m2.
Begane grond 4 groepen, geen nageregeling
1e verdieping 4 groepen, WTH naregeling, maar staan allemaal open.

Is dit gedrag echt allemaal te wijten aan de schoorscheen?
Heb je ook overal maximale flow ingesteld?

En is je naregeling van WTH toevallig gekoppeld op IN1? Het lijkt geen pendelgedrag wat ik zie, maar eerder een master/master regeling. Die naregeling in slave met voldoende afgifte zou dit volgens mij zo niet moeten laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Miezie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:30:
[...]

Heb je ook overal maximale flow ingesteld?

En is je naregeling van WTH toevallig gekoppeld op IN1? Het lijkt geen pendelgedrag wat ik zie, maar eerder een master/master regeling. Die naregeling in slave met voldoende afgifte zou dit volgens mij zo niet moeten laten zien.
Regeling is master/slave, alleen de thermostaat in de woonkamer kan warmtevraag genereren.
Naregeling zet alleen de groepen op de eerste verdieping open/dicht.

Ik heb niets aan de flow gedaan, weet ook niet goed hoe ik deze moet instellen op mijn verdelers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EKFYch-cRzqkR_rcu5uIRrIU6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9duuZkF9OeVkVRi5sJ1xxo1m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWp0lRaSGf8ZeyRHJAem7tUGK94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYTeFvXeoxs7bxNhAcNz10Tw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:42:
[...]

Regeling is master/slave, alleen de thermostaat in de woonkamer kan warmtevraag genereren.
Naregeling zet alleen de groepen op de eerste verdieping open/dicht.

Ik heb niets aan de flow gedaan, weet ook niet goed hoe ik deze moet instellen op mijn verdelers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die oranje dopjes bij woonkamer enzo kun je eraf draaien. Daarna het oranje rondje met ribbels met een tangetje draaien zodat het helemaal open gaat.
De motortjes op naregeling zou je met een grote moer los kunnen draaien of uitzoeken hoe je die op manual zet als je een handleiding opzoekt. Oh dat laatste had je al, never mind.

Ik denk nog steeds dat je min max van de voorloop temp heel hoog staat, waarschijnlijk vanaf 45-50 graden, dat had ik ook van de installateur gekregen.
Zie https://gathering.tweaker...message/70363424#70363424
Durf je het aan om een thermostaat aan te sluiten op de IN1? Er zijn wel is aanbiedingen van Netatmo aan/uit en andere thermostaten, waardoor je het voor ~100 kunt halen.

[ Voor 3% gewijzigd door gr8-jen op 18-12-2024 15:58 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Plenkske @Blackraven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA_X9JYJsLEW_U53uu2NSCVyg2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8zQcydevfyNs9u9vaT9LKxxG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de maincontroller geopend en de kabels nagelopen.
- op de GPI zit een heating/cooling switch
- relay 1 (pump) is aangesloten IN1

Hij zit achter een relais dus dat zou toch niet fout kunnen gaan met evt spanning wat erop blijft staan. Het is toch open of gesloten? (De uponor kan natuurlijk open/dicht verkeerd doen, maar dat zou geen effect moeten hebben op mijn aardlek automaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:38:
- relay 1 (pump) is aangesloten IN1
Lijkt mij dat het eerder op boiler aangesloten moet worden IPV pomp. (best kanst dat daar je spanning op IN1 vandaan zou kunnen komen met de tekens "L","N" en "aarde"..(zou je eens na kunnen meten met een multimeter))

[ Voor 6% gewijzigd door vormulier op 18-12-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
vormulier schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:47:
[...]

Lijkt mij dat het eerder op boiler aangesloten moet worden IPV pomp. (best kanst dat daar je spanning op IN1 vandaan zou kunnen komen met de tekens "L","N" en "aarde"..(zou je eens na kunnen meten met een multimeter))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYsBureKmJuzyfaH4aUn-hZPbZ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QhXy1vX9MpAIdaHPogiXnoTp.png?f=user_large

Verrekt, je heb gelijk, als ik verder de documentatie lees. Ik ga hem zo nameten.
Wat raar, het heeft al bijna 4 jaar gewoon gewerkt...

bij de circulatie pomp staat er:
"De regelmodule start de circulatiepomp (relais gesloten) wanneer er
vraag naar verwarming of koeling is."

Op zich doet dat dan gewoon hetzelfde of niet ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JF29635jrbA6c1Wr2LFWhvb_aDI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6vlBKXZfZ2GGWtxa6xiLRmqS.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 18-12-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
gr8-jen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:53:
[...]

Die oranje dopjes bij woonkamer enzo kun je eraf draaien. Daarna het oranje rondje met ribbels met een tangetje draaien zodat het helemaal open gaat.
De motortjes op naregeling zou je met een grote moer los kunnen draaien of uitzoeken hoe je die op manual zet als je een handleiding opzoekt. Oh dat laatste had je al, never mind.

Ik denk nog steeds dat je min max van de voorloop temp heel hoog staat, waarschijnlijk vanaf 45-50 graden, dat had ik ook van de installateur gekregen.
Zie https://gathering.tweaker...message/70363424#70363424
Durf je het aan om een thermostaat aan te sluiten op de IN1? Er zijn wel is aanbiedingen van Netatmo aan/uit en andere thermostaten, waardoor je het voor ~100 kunt halen.
Ik zal eens kijken of ik de flow kan verhogen. Wat zou je advies zijn? Eerst alleen de groepen op de begane grond verder open draaien?

De min/max temp staan op 25/35C, zie mijn eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:54:
[...]

Verrekt, je heb gelijk, als ik verder de documentatie lees. Ik ga hem zo nameten.
Wat raar, het heeft al bijna 4 jaar gewoon gewerkt...
Ja dat is bijzonder, Het zijn echt 2 verschillende schakel momenten (vraag en naregeling?). Al heb je kans dat de relais wel verder hetzelfde zijn en dat ze spanningloos (dry-contact) alleen open en dicht gaan . (Maar meten is weten, en hopelijk lost het gewoon je probleem wel op als je de draden verzet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ik zie je edit :)

Ze doen ongeveer hetzelfde, de een zou alleen eerder/later/langer open en dicht kunnen blijven staan (voor de voor en na-loop).

Normaal gaan eerst de dopjes omhoog en dan de WP pas aan. zodat je niet met 0 liter per minuut je vloer warm probeert te krijgen. Hier kan dus qua relais functie wel verschil in zitten

[ Voor 9% gewijzigd door vormulier op 18-12-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
vormulier schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:01:
[...]

Ja dat is bijzonder, Het zijn echt 2 verschillende schakel momenten (vraag en naregeling?). Al heb je kans dat de relais wel verder hetzelfde zijn en dat ze spanningloos (dry-contact) alleen open en dicht gaan . (Maar meten is weten, en hopelijk lost het gewoon je probleem wel op als je de draden verzet)
mijn multi meter is niet super maar hij meet het volgende

pump port 0.001v denk dat mijn meter niet zo nauwkeurig is

ketel port 0.024v

dus die ketel poort lijkt minder geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:08:
[...]

mijn multi meter is niet super maar hij meet het volgende

pump port 0.001v denk dat mijn meter niet zo nauwkeurig is

ketel port 0.024v

dus die ketel poort lijkt minder geschikt
Bijzonder.. als je meerdere van deze units hebt zou je nog even kunnen vergelijken met een andere.
Maar persoonlijk denk ik niet dat 0.0XV over een draad lengte van tig meter iets gaat uitmaken. (maar je zou de draden bij in 1 eens nakunnen meten ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:56:
[...]

Ik zal eens kijken of ik de flow kan verhogen. Wat zou je advies zijn? Eerst alleen de groepen op de begane grond verder open draaien?

De min/max temp staan op 25/35C, zie mijn eerdere post.
Begane grond zou ik zeker openen. Daar zit je stil en ben je vaak.

Ik zie inderdaad een Ta tot 34, het hobbelt wel nog veel. Je hebt wel een Dt nodig van 3.5 - 4 graden om het minimum vermogen kwijt te raken, ik weet niet of je dat red en het daardoor pendelt.

Die schoorsteen zou de hoge frequentie kunnen verklaren, maar ja dan moet je een tijd zonder draaien om te proberen of dat het dan minder is.

Meer flow zou kunnen helpen om de Ta te laten zakken in de ruimte temp afhankelijk regeling.
Als je flow hoger is zou je de stroom nog een tijdje eraf kunnen halen om te zien of het nu anders inleert.

[ Voor 12% gewijzigd door gr8-jen op 18-12-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
vormulier schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:11:
[...]

Bijzonder.. als je meerdere van deze units hebt zou je nog even kunnen vergelijken met een andere.
Maar persoonlijk denk ik niet dat 0.0XV over een draad lengte van tig meter iets gaat uitmaken. (maar je zou de draden bij in 1 eens nakunnen meten ook)
De hoofdcontroller ligt op in de buurt van de hydrobox, dus denk max 2-3m kabel lengte.
Op zich maakt het niet zoveel uit of hij iets eerder vraag genereert, de wp doet er toch even over om op te starten.

De ketel relais heeft ook de communicatie module nodig (heb hem wel), maar daar wil ik niet van afhankelijk zijn, dus denk dat hij zo goed staat

@vormulier
Heb 2 andere controllers nagemeten, ze staan op common, dus vraag bij 1 controller genereert vraag bij allen

controller 1
pump: 0.001v
ketel: 0.001v

controller 2
pump: 0.000v
ketel: 0.000v

[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 18-12-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
gr8-jen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:11:
[...]

Begane grond zou ik zeker openen. Daar zit je stil en ben je vaak.

Ik zie inderdaad een Ta tot 34, het hobbelt wel nog veel. Je hebt wel een Dt nodig van 3.5 - 4 graden om het minimum vermogen kwijt te raken, ik weet niet of je dat red en het daardoor pendelt.

Die schoorsteen zou de hoge frequentie kunnen verklaren, maar ja dan moet je een tijd zonder draaien om te proberen of dat het dan minder is.

Meer flow zou kunnen helpen om de Ta te laten zakken in de ruimte temp afhankelijk regeling.
Als je flow hoger is zou je de stroom nog een tijdje eraf kunnen halen om te zien of het nu anders inleert.
Even snel gekeken en alle groepen staan maximaal open. Aangezien de pomp al op 5 staat ben ik bang dat ik de flow niet hoger ga krijgen dan de huidige 12 liter/minuut. Delta T is vaak rond de 8 graden.

Als je naar het leidingwerk kijkt dan begrijp je wel waarom de flow niet heel hoog is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbb6UEwdQbQ-Q08a5kGWJdd3q_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yd1MTgmbwEl6TptnhJlp3qWO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNmM-jr3-BlqVUwkI4Db_M14usw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urZG2oiaL2Bdu6dIchsp4zSv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal nog eens polsen bij de aannemer of ze al iets van een oplossing voor de schoorsteen bedacht hebben. Als de gemeten buitentemperatuur 8/10 graden lager is dan de werkelijkheid, dan snap ik alle stoplichtsprintjes van de warmtepomp wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Seauleaux Nou ben ik geen monteur, echter snap ik het probleem wel.
Welke mafklapper gooit die knietjes in de laatste foto? Had dat lekker rechtdoor getrokken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik gok dat je een van die loze leiding ook niet kan gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:33:
Even snel gekeken en alle groepen staan maximaal open. Aangezien de pomp al op 5 staat ben ik bang dat ik de flow niet hoger ga krijgen dan de huidige 12 liter/minuut. Delta T is vaak rond de 8 graden.

Als je naar het leidingwerk kijkt dan begrijp je wel waarom de flow niet heel hoog is:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
8)7 8)7
Meet die leidingen eens op? Ik heb het idee dat ze maar 26mm zijn ipv de aanbevolen 32. En als je dan ook nog een heel blik onnodig knietjes erin meubelt...

Die ventilatieleidingen zijn ook een behoorlijk stukje beunwerk trouwen... Maar dat hoort in een ander topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 18-12-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal nog eens polsen bij de aannemer of ze al iets van een oplossing voor de schoorsteen bedacht hebben. Als de gemeten buitentemperatuur 8/10 graden lager is dan de werkelijkheid, dan snap ik alle stoplichtsprintjes van de warmtepomp wel.
Nou de aannemer mag dit opnieuw laten uitvoeren. Dat snappen ze zelf ook wel met die onnodige versmallingen.

Dit is is al gedaan voor een ander, waarschijnlijk staat dat in FZ topic, in ieder geval waren de koppelingen niet nog smaller dan de al te smalle leiding en hoeken verwijderd.

Misschien kun je daar vragen hoe ze de aannemer zo ver kregen.
Tegen beter weten in dacht ik dat het voor iedereen een soort van beter zou zijn gefixed op dezelfde manier.

Ik denk dat zelfs een CV installateur alles met 32 mm kan aansluiten.
(Mochten de leidingen naar de verdelers allemaal zo open en bloot liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Helaas zitten de meeste leidingen inmiddels weggewerkt. Die foto heb ik later gekregen en was van tijdens de bouw.
Leidingwerk en ventilatieslangen inderdaad eerste klas prutswerk van PicoBello BV..

Volgens Alklima is de 12 liter/minuut die ik haal niet bezwaarlijk en zij geven aan dat mijn problemen echt door de omkasting worden veroorzaakt. De aannemer heeft contact gezocht met Alklima en Ubbink voor een oplossing, laatste update die ik gehad hebt is inmiddels alweer 5 weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Bij mij is er ook zo’n knieen malloot bezig geweest. Zitten nog in het gas cv tijdperk.
De maat leiding is volgens werktekening (smoes aannemer). Lees : zo dun mogelijk want dat scheelt geld.
Aannemer bepaalt, installateur voert uit en fz sloot het laatste aan. Knieen zijn goedkoper dan stroombochten. Heeft uponor wel stroombochten, nooit op hun site gevonden? Bij mij heeft de aannemer ook een dergelijk setje knieen verwijderd ( met bijna mes op zijn keel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seauleaux schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:53:
Helaas zitten de meeste leidingen inmiddels weggewerkt. Die foto heb ik later gekregen en was van tijdens de bouw.
Leidingwerk en ventilatieslangen inderdaad eerste klas prutswerk van PicoBello BV..

Volgens Alklima is de 12 liter/minuut die ik haal niet bezwaarlijk en zij geven aan dat mijn problemen echt door de omkasting worden veroorzaakt. De aannemer heeft contact gezocht met Alklima en Ubbink voor een oplossing, laatste update die ik gehad hebt is inmiddels alweer 5 weken geleden.
Ik denk dat Alklima wel gelijk heeft dat die kast een groter probleem is.
In jouw eerdere post zie je dat de buitentemp in de schoorsteen veel lager is dan buiten de schoorsteen. Zie afbeelding 2. Warmtepomp simuleert zo voor zichzelf locatie Lapland. Veel defrosts en een lage COP zijn het gevolg.

Wat betreft de flow: met 12 liter per minuut kan je met een dT van 3 graden zo’n 2.5 kW leveren. Je hebt de flow liever hoger maar dit is niet het grootste probleem.

Ik begrijp nog niet helemaal waarop je WP op zo’n hoog vermogen draait. Qua instellingen van de ruimteregeling: range 25-35 graden dus, normal. Staat het interval op 60 min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat Alklima wel gelijk heeft dat die kast een groter probleem is.
In jouw eerdere post zie je dat de buitentemp in de schoorsteen veel lager is dan buiten de schoorsteen. Zie afbeelding 2. Warmtepomp simuleert zo voor zichzelf locatie Lapland. Veel defrosts en een lage COP zijn het gevolg.

Wat betreft de flow: met 12 liter per minuut kan je met een dT van 3 graden zo’n 2.5 kW leveren. Je hebt de flow liever hoger maar dit is niet het grootste probleem.

Ik begrijp nog niet helemaal waarop je WP op zo’n hoog vermogen draait. Qua instellingen van de ruimteregeling: range 25-35 graden dus, normal. Staat het interval op 60 min?
Je ziet het elektrisch element ook aan gaan in de grafieken. Is dat de reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@SebastiaanPs het plaatje is niet heel duidelijk. Ik denk dat de linkerschaal van de warmtepomp is en de rechterschaal van de ventilatie. Dan is het gewoon 2 graden en zijn regelmatige defrosts normaal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Laatst online: 23-06 08:29
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan het gemist hebben en kan het ook niet terugvinden, maar heb je al eens een foto van je schoorsteen laten zien? Ben benieuwd wat voor ding er op zit...
Pagina: 1 ... 151 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero