Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:21
@SebastiaanPs en @Dsbwouter SWW-runs gaan ook al een tijdje niet geweldig. Die heb ik normaal gesproken op 48 graden staan (wel met drop van maximaal 10 graden, dus soms wel groot verschil), maar zelfs dat haalt die niet altijd binnen 2 uur. Of hij schakelt het warmte-element er bij aan, dan lukt het vaak wel.

Hier is de Legionella-run van gistermiddag. Voor legionella-runs zet ik de setpoint op 54 graden, maar dat had die niet gehaald gisteren. Rond de 47 graden besloot de WP dat het tijd was voor het warmte-element, en daarmee heeft die het water uiteindelijk naar 61 graden gekregen. Het gekst vind ik ook de frequentiewisselingen tussen 34 en 76 Hz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m3nKOV_Tsq0uf4ZouyfChEfV9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K37edIuGFVvRFiiQ4G7s6hZG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 15:28
@Sicco92 heb je kunnen kijken of er lekken zijn?
Ik begin te denken aan te weinig koudemiddel.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@xoror (en de rest), hier nog de frequentie in de avond-run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywUDj0Kr_9mWZO4jzS7W7aq2RhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/scEDAVFmYX5SwkFFguO79825.png?f=fotoalbum_large
(Edit: stroomgebruik ook toegevoegd)

[ Voor 24% gewijzigd door Sicco92 op 30-12-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:24:
[...]

HGokje: je draait in de ruimteregeling en de parameters staan niet zo traag afgesteld. Bijv. mode fast (ipv normaal) en/of interval 10 of 20 min (ipv 60 min). Ik denk dat trager afstellen een stabieler en waarschijnlijk zuiniger gedrag geeft.
Ik heb net vandaag het interval weer van 60 minuten terug naar 10 minuten gezet. Afgelopen dagen zie ik dat de regeling gewoon te traag reageert. Hij blijft soms wel 5-6 uur een halve graad onder de ingestelde ruimtetemperatuur hangen. Geeft geen gas bij. Terwijl als je dan de vraag-temperatuur een halve graad hoger zet, dan gooit hij er vrijwel direct een schepje bovenop en gaat meer vermogen trekken.

Ik heb in februari van dit jaar het interval naar 60 minuten gezet, maar heb het gevoel dat het de vorige winters stabieler was qua ruimtetemperatuur. Ik laat over een weekje of zo hier wel horen of die 10 minuten toch beter bevalt. (en dan is er natuurlijk nog de middenweg, want je kunt per 10 minuten instellen....)

In de regeling zelf herken ik het interval trouwens niet, hij doet zijn ding, maar ik herken daar geen interval van een uur in.... Ik snap dus nog niet helemaal wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
gr8-jen schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:32:
.............
De defrosts gooit teveel eten in het roet...........
:? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:37:
Hoe meet je die momentane COP? Heb je een warmtemeter, kWh meter? Heb je meer data zoals opgenomen vermogen of compressorfrequentie?
Ik heb sinds afgelopen vrijdag een kWh meter, dus vandaar dat ik hier nu eens induik. Een warmtemeter heb ik niet, dus ik gebruik deltaT * 4,186 * 18 (flow rate) / 60 / stroomgebruik. Het stroomgebruik kan ik er ook wel even bij plakken.
gr8-jen schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:44:
Heb je een warmteverlies berekening?
Hoe vaak pas je iets aan tijdens je experiment?
Warmteverliesberekening weet ik niet of ik die heb, dan moet ik even spitten. Het is een nieuwbouw, waar de WP vanuit de projectbouw al uitgekozen was. Ik ben dus niet echt betrokken geweest bij de keuze van deze WP, net als de buitenunit. Ik zal even spitten in de documenten die we bij oplevering hebben gekregen of er een warmteverliesberekening bij zit.

Jouw grafiek ziet er veel beter uit inderdaad. Zoiets had ik ook verwacht.
Ik heb het afgelopen weekend wel regelmatig wat aangepast, maar het gedrag is al van een paar maanden, misschien wel een jaar (sinds ik ben gaan meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Sicco92 zo te zien gebruik je mijn esp impl, ik heb automations om dat automatisch te doen de setpoint van sww verhogen, zie mijn repo in de automations folder. Overigens laat ik hem tot 59c verwarmen, dan hoef de booster maar even aan. 60 werkte ook wel, maar 59 is prima.

Hier de output van mijn legionella zondag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9VQBTW90QCFHydTX10quMtnqfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMaaGJsszXfzZltmkzoOlFCN.png?f=fotoalbum_large

Die dipjes in je compressor zijn wel apart. Wat is je delta T ongeveer ? Op jouw grafiek lijkt dat heel klein.
Van wat ik gelezen heb is dat bij sommige cylinder units soms de Ta/Tr thermistors niet helemaal lekker zijn vastgemaakt waardoor die verkeerde data terug geeft. De mensen die er last van hadden hadden ernstig lage COP.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sicco92 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:52:
@SebastiaanPs en @Dsbwouter SWW-runs gaan ook al een tijdje niet geweldig. Die heb ik normaal gesproken op 48 graden staan (wel met drop van maximaal 10 graden, dus soms wel groot verschil), maar zelfs dat haalt die niet altijd binnen 2 uur. Of hij schakelt het warmte-element er bij aan, dan lukt het vaak wel.
Dit klopt niet, hier is iets niet goed.
Ook is jouw warmteproductie van ~ 3 kW (o.b.v. dT en flow uit je eerdere grafieken) veel te laag voor een compressorfrequentie van 60-80 Hz.
Ik vraag met net als @gr8-jen af of er een tekort aan koudemiddel kan zijn door lekkage.
Mijn advies zou zijn bel je installateur vandaag of morgenochtend.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Als ik zijn plaatjes bekijk zie ik elke 45 minuten defrosts of in ieder geval dat de WP inkakt.
Ik zie geen buiten temperaturen bij hem en en zit ik in een land waar het tussen 1 en -7 is dus bevooroordeeld ;)

Maar tekort aan koudemiddel kan dit ook veroorzaken als het buiten 10+ is en het dit nog steeds doet

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:29:
De genoemde 0,4 kWh om de verdamper te ontdooien, is 1440 kJ, terwijl er 334 kJ/kg nodig is om ijs te smelten. Dat zou betekenen dat er dus 4 kg ijs aan de verdamper hangt als de defrost begint.
Dit lijkt me heel veel, klopt mijn berekening?
Je berekening klopt. Mijn verdamper is ongeveer 1 m² groot. Dan is 4 liter maar een laagdikte van gemiddeld 4 mm. Zoveel zal er best aan hangen.
Tenslotte, bij het aanvriezen van de verdamper komt dezelfde 334 kJ/kg vrij. Ik vrees dat hiervan maar weinig terecht komt in het CV water, maar dat zouden we dan moeten zien in de verbruiksgrafieken tussen de defrosts in.
Nee, dat zie je niet, want of de WP de warmte nou uit de lucht haalt, of uit het condenseren of bevriezen van water maakt voor de functie van de WP niet uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:00
[quote]ocaj schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:57:
[...]

Ik heb net vandaag het interval weer van 60 minuten terug naar 10 minuten gezet. Afgelopen dagen zie ik dat de regeling gewoon te traag reageert. Hij blijft soms wel 5-6 uur een halve graad onder de ingestelde ruimtetemperatuur hangen. Geeft geen gas bij. Terwijl als je dan de vraag-temperatuur een halve graad hoger zet, dan gooit hij er vrijwel direct een schepje bovenop en gaat meer vermogen trekken.

In de regeling zelf herken ik het interval trouwens niet, hij doet zijn ding, maar ik herken daar geen interval van een uur in.... Ik snap dus nog niet helemaal wat het doet.
[/quote:

@ocaj
Precies zo hier. Tset 21 graden, de WP draait nu bij Tb boven de 3-4 graden dagenlang met TA 32-34 graden, geen nachtverlaging, ruimteregeling, maar de temperatuur in de woonkamer blijft op 20,5 steken, op de PAR60 geregistreerd, strak. Zet ik op de binnenunit de Tset op 21,5 dan dendert de WP (met Ta 35 graden) in enkele uren naar een woonkamer temperatuur op de PAR60 van 21 graden (en weer niet 21,5 wat de Tset is).
Helemaal snappen doe ik het niet.
En wat het interval van 1 uur aangaat: ik zie als het buiten warmer is dan 12-13 graden (eind september, begin oktober) dat het minimum vermogen van de WP te hoog is, en deze af en toe uitschakelt, en dan ca. 45 minuten uit blijft. Geen uur, maar toen de instelling nog op 10 minuten stond schakelde de WP vaak weer na 10 minuten in.
Dat is dus een anti pendel maatregel, die heb ik hier met mijn warmteverlies bij de huidige buitentemperaturen niet nodig
:)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:20:
[...]

Je berekening klopt. Mijn verdamper is ongeveer 1 m² groot. Dan is 4 liter maar een laagdikte van gemiddeld 4 mm. Zoveel zal er best aan hangen.

[...]

Nee, dat zie je niet, want of de WP de warmte nou uit de lucht haalt, of uit het condenseren of bevriezen van water maakt voor de functie van de WP niet uit.
@Andrehj
Dat betekent dat op pendel dagen zoals eergisteren mijn WP dus 75 liter “gedestileerd” water produceert. 8 emmers. Maar goed dat er een halve meter grof grind onder ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:40:
@Andrehj
Dat betekent dat op pendel dagen zoals eergisteren mijn WP dus 75 liter “gedestileerd” water produceert. 8 emmers. Maar goed dat er een halve meter grof grind onder ligt.
Yep. Ik heb er ook een halve meter grind onder liggen. En omdat het daaromheen allemaal vette klei is, ligt er ook nog een drainageslang onderin mijn grindput, die aangesloten is op de HWA.

Het water uit de verdamper is inderdaad best schoon. Als ooit de waterleiding uitvalt (en de stroomvoorziening niet ...) zou het op kunnen vangen en na even filteren (in een koffiefilter oid) zo op kunnen drinken.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2024 16:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:50
@gr8-jen

Bij 2° buiten en ta 25° is een maximale cop van 4.2 te behalen op minimaal vermogen. Lijkt me dat er iets niet helemaal goed gaat in jou berekening. Met wat bereken je de cop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:43:
[...]

Yep. Ik heb er ook een halve meter grind onder liggen. En omdat het daaromheen allemaal vette klei is, ligt er ook nog een drainageslang onderin mijn grindput, die aangesloten is op de HWA.
Top, hier onder het grind zit zand tot twee meter diep en dan een leemlaag, denk ook enkele meters diep. Kwam ik achter bij het boren van de bronpomp.
Geen drainage slang nodig hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ocaj @EVfan

Hier ook hetzelfde. Draait heel lang 0,5° boven het setpoint en als de buiten temperatuur zakt komt die uiteindelijk 0,5° onder het setpoint en verhoogd de ta ook niet. Erg jammer dat de ruimte regeling zo slecht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
EVfan schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:28:
En wat het interval van 1 uur aangaat: ik zie als het buiten warmer is dan 12-13 graden (eind september, begin oktober) dat het minimum vermogen van de WP te hoog is, en deze af en toe uitschakelt, en dan ca. 45 minuten uit blijft. Geen uur, maar toen de instelling nog op 10 minuten stond schakelde de WP vaak weer na 10 minuten in.
Dat is dus een anti pendel maatregel, die heb ik hier met mijn warmteverlies bij de huidige buitentemperaturen niet nodig
Aha, dat klinkt wel logisch. In het tussenseizoen houdt hij bij mij nu wel af en toe precies 1 uur "pauze" (compressor uit, waterpomp aan, mode = Verwarmen, dus niet Stop). Als hij dan in het tussenseizoen maar 10 minuten pauze houdt schiet het niet op. Zien we tegen die tijd wel weer.

Ik zie hem nu wel weer keurig de doel-aanvoertemperatuur met 0,01 graad per minuut verhogen. Dat herken ik wel van voorheen en is op zich een prima strategie om de doel-kamertemperatuur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:16:
[...]

Zelfde als ik net vertelde bij @ahoevezen
In MELCloud bij “rapporten” naar “temperatuur per uur”. Van het betreffende time window plaatjes maken met “voorlooptemperatuur” en “retourtemperatuur” (de verschillende onderdelen kun je aan- en uitvinken). Dan kun je zien of het pendelen is.

Dit is een oud plaatje van mij (sorry hier staan die andere onderdelen nog ingeschakeld, die kan je beter uitschakelen want overzichtelijker; al heel lang geen pendelen meer gezien dus geen recenter plaatje).
Ta loopt op, warmtepomp stopt dus Ta kakt in, warmtepomp start direct weer op en Ta loopt weer op.

[Afbeelding]
Dank je, ik moest even rommelen met Melcloud, de interface ligt me niet echt denk ik. Ok, ik heb een screenshot van eerder vandaag: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BKtjS8i-Lq3o3_TbSvVCXV6OG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MpqQAdmMVEerxJpclM0KNfEG.png?f=fotoalbum_large Later vandaag lijkt het iets rustiger. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AucixLrctyGk9smDhrBWfF7AlLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZoSsS7UmgiBMqRphG7ijeeJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:07:
[...]

Ook is jouw warmteproductie van ~ 3 kW (o.b.v. dT en flow uit je eerdere grafieken) veel te laag voor een compressorfrequentie van 60-80 Hz.
Ik vraag met net als @gr8-jen af of er een tekort aan koudemiddel kan zijn door lekkage.
En @gr8-jen, dankjewel! We hebben even snel gekeken, maar we konden geen duidelijke lekken ontdekken. We hebben alleen maar bij de binnen- en buitenunit kunnen kijken, want de rest van de buizen gaan de grond en muren in.

Ik zal wel even een melding maken bij onze installateur. Hopelijk gaan ze het niet eerst gooien op dat ik alles heb lopen te verkloten, want ik heb hun instellingen wel bijna allemaal gewijzigd. Ze hadden de WP eerst op ruimtetemperatuur staan, maar dat verbruikte veel te veel stroom (ook in combinatie met master/master), dus dat heb ik zelf gewijzigd. Even kijken hoe ik het goed ga omschrijven, zonder dat ze mij de schuld ervan kunnen geven.
Ik neig er zelfs naar om alle instellingen weer naar hun onzuinige instellingen te zetten en daarna pas de melding te doen. Dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:48:
@ocaj @EVfan

Hier ook hetzelfde. Draait heel lang 0,5° boven het setpoint en als de buiten temperatuur zakt komt die uiteindelijk 0,5° onder het setpoint en verhoogd de ta ook niet. Erg jammer dat de ruimte regeling zo slecht werkt.
Waarom zet je het interval dan niet ook wat korter? Je hebt toch radiatoren?
Slecht werkt... Of beter instellen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Dsbwouter schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:45:
@gr8-jen

Bij 2° buiten en ta 25° is een maximale cop van 4.2 te behalen op minimaal vermogen. Lijkt me dat er iets niet helemaal goed gaat in jou berekening. Met wat bereken je de cop?
Ik vind deze ook hoog, maar kan niets anders concluderen.
Ik ben niet thuis dus haal het nu uit Melcloud.

45 uit / 7.6 in geeft 5.921. bij mij is het niet onder de 6 graden geweest afgelopen 24 uur, ook geen defrosts en het is die dag niet uit geweest voor SWW omdat ik nu niet douche 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wouterie dat lijkt wel op pendelen ja. In welke mode verwarm je, ruimteregeling, vaste Ta of WAR? Wat voor afgiftesysteem heb je? En heb je een naregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Sicco92

Een koudemiddel lekkage is meestal ook niet zichtbaar. Soms zijn de koppeling wat vettig. Je zou de koppelingen kunnen afsoppen op de binnen en buitenunit maar eigenlijk heb je een elektronische lekzoeker nodig. Tevens kan het ook nog zijn dat er koppelingen gebruikt zijn in de leiding in de grond. Je zou in het service menu code 005 kunnen uitlezen die is meestal max 5 graden lager dan de buitentemperatuur als je verdamper niet aan het dichtvriezen is. Code 012 kan je ook uitlezen als deze 0 is of iets erboven is meestal ook een slecht teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@gr8-jen

Ahh ja 6 ° buiten scheelt ook al weer een hoop natuurlijk. De berekening zijn ook niet 100% nauwkeurig natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Sicco92 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:51:
[...]

En @gr8-jen, dankjewel! We hebben even snel gekeken, maar we konden geen duidelijke lekken ontdekken. We hebben alleen maar bij de binnen- en buitenunit kunnen kijken, want de rest van de buizen gaan de grond en muren in.

Ik zal wel even een melding maken bij onze installateur. Hopelijk gaan ze het niet eerst gooien op dat ik alles heb lopen te verkloten, want ik heb hun instellingen wel bijna allemaal gewijzigd. Ze hadden de WP eerst op ruimtetemperatuur staan, maar dat verbruikte veel te veel stroom (ook in combinatie met master/master), dus dat heb ik zelf gewijzigd. Even kijken hoe ik het goed ga omschrijven, zonder dat ze mij de schuld ervan kunnen geven.
Ik neig er zelfs naar om alle instellingen weer naar hun onzuinige instellingen te zetten en daarna pas de melding te doen. Dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen.
Je kan je instellingen opslaan op je SD kaart, desnoods een een ander FAT32 formatteren.
Als je daarna je instellingen aanpast naar die van hun, kun je ze snel weer terug zetten, nooit gedaan, maar het zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:56:
@Wouterie dat lijkt wel op pendelen ja. In welke mode verwarm je, ruimteregeling, vaste Ta of WAR? Wat voor afgiftesysteem heb je? En heb je een naregeling?
We hebben 3 fancoils die standaard aan staan op het middelste standje, WAR en een kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Seb

Is zowel met de interval op 10m als 60m. Na 6uur draaid die dan alsnog met dezelfde ta terwijl die 0.5° onder setpoint zit. Pas wanneer ik het setpoint 0.5° verhoog gaat ta omhoog maar dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn. Het is bij mij voornamelijk wanneer het snachts ineens een stuk kouder is als overdag. En idd radiatoren maar zou niet weten wat je er nog anders aan kan instellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Dsbwouter schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:56:
@Sicco92

Een koudemiddel lekkage is meestal ook niet zichtbaar. Soms zijn de koppeling wat vettig. Je zou de koppelingen kunnen afsoppen op de binnen en buitenunit maar eigenlijk heb je een elektronische lekzoeker nodig. Tevens kan het ook nog zijn dat er koppelingen gebruikt zijn in de leiding in de grond. Je zou in het service menu code 005 kunnen uitlezen die is meestal max 5 graden lager dan de buitentemperatuur als je verdamper niet aan het dichtvriezen is. Code 012 kan je ook uitlezen als deze 0 is of iets erboven is meestal ook een slecht teken.
Bij beide codes krijg ik **** terug. Is dat ook een slecht teken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZlMgYHUjWXdzUAzwxYfHi1AGLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59bIw3F8lcPKIH5ZEfukDunp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Sic

Nee zeker niet dan zijn deze waardes niet uit te lezen. Dacht dat deze 2 bij elke unit erop zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Sicco92 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:11:
[...]

Bij beide codes krijg ik **** terug. Is dat ook een slecht teken?
[Afbeelding]
.
Ja je hebt een SUZ ;) en dan niet de versie 2.
De 000x reeks is dan niet uit te lezen.

Je kan je opgeven @xoror om dat te hacken als je een ESP32 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
gr8-jen schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:18:
[...]

.
Ja je hebt een SUZ ;) en dan niet de versie 2.
De 000x reeks is dan niet uit te lezen.

Je kan je opgeven @xoror om dat te hacken als je een ESP32 hebt.
Nee helaas werkt dit niet, het was niet een van de MRC attributen. Maar gewoon esp installeren en je kan de meeste dingen uitlezen over cn105. Alleen mist je wel een aantal zaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:01:
[...]
We hebben 3 fancoils die standaard aan staan op het middelste standje, WAR en een kamerthermostaat.
Stooklijn een tikkie omhoog dan om het pendelen te voorkomen. Voor het instellen van de ideale stooklijn zie de post van @Andrehj:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Sicco92

Zie net je bericht met de grafiek van sww maar dat ziet er niet heel best uit. Heb zelf een Suz-swm40va2 met een 170l boiler. Beetje afhankelijk van de buiten temperatuur duurt het tussen 50/80min setpoint 46 en 12° drop. Het verlagen van je compressor frequentie en het inschakelen van het element kan ook een teken zijn van koudemiddel tekort omdat de oververhitting te hoog word en compressor te warm. Dit is wel echt iets waar je installateur naar moet gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:34
xoror schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:41:
[...]

Omdat je niet op lage Ta hele dag door kan draaien, kan je proberen een week klok in te stellen, en in de avond verwarmen te verbieden. Dan is er wel vraag, maar gaat hij pas overdag aan. En doordat je een vrij hoge Ta hanteert, zal het wel snel op temp komen.

Je kan ook eenmalig via server control vervarmen prohibit aanzetten en in de ochtend uit doen en kijken hoe dat gaat voor een dag. Want nu staat je verwarming uit, en dat is nou een beetje zonde
waarom kun je niet op lage Ta hele dag door draaien? Die week klok instellen is in principe toch hetzelfde als nachtverlaging toepassen?

Ik heb een tijdje met Ta 27 graden gedraaid, dat lukt als het buiten boven de 5 graden is. Onder die temperatuur duurt het héél lang om terug te komen op 21 graden in de woonkamer indien ik het er 0,5 graden heb laten zakken. Het duurt nu al uren om van 20,7 ('s avonds rond 11 uur) terug te komen naar 21 graden. Daar heeft hij meestal van 23 u t/m 08:00 's ochtends voor nodig om dat te bereiken met een Ta van 28 graden.

Zojuist firmware geupdate naar 20.01. Benieuwd of het iets gaat opleveren :)

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Breud schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:11:
[...]

waarom kun je niet op lage Ta hele dag door draaien? Die week klok instellen is in principe toch hetzelfde als nachtverlaging toepassen?
Ik denk spraak verwarring. Je geeft aan liever overdag te stoken ipv snachts. Er werd een oplossing daarvoor gegeven.
Ik heb een tijdje met Ta 27 graden gedraaid, dat lukt als het buiten boven de 5 graden is. Onder die temperatuur duurt het héél lang om terug te komen op 21 graden in de woonkamer indien ik het er 0,5 graden heb laten zakken. Het duurt nu al uren om van 20,7 ('s avonds rond 11 uur) terug te komen naar 21 graden. Daar heeft hij meestal van 23 u t/m 08:00 's ochtends voor nodig om dat te bereiken met een Ta van 28 graden.
Ik denk dat je heel vlakbij je punt 2 bent om met WAR te draaien, als je geen nachtverlaging wilt kun je de gewenste binnentemperatuur omhoog zetten en/of Ta op 27 bij 5 graden buiten temperaturen. De -10 kun op een Ta van 30 zetten.
Als je wel nachtverlaging wilt kun je de Ta bij 5 graden en -10 een graad omhoog zetten zodat het uiteindelijk wel de doel temperatuur bereikt in de avond.
Zojuist firmware geupdate naar 20.01. Benieuwd of het iets gaat opleveren :)
Ik ben ook benieuwd, toch doe ik pas zelf een update als ik een installateur heb gevonden die wil helpen bij storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud nacht verlaging is je thermostaat wat lager zetten of je Ta wat lager zetten.

Vanwege je flow/min vermogen wp moet je ook wat hogere Ta draaien. Ideaal zou een lage Ta en hoge flow zijn zodanig dat dit het warmte verlies compenseert, dat lukt dus niet bij jou. Dan kan je op laag vermogen hele dag door draaien.

Je zou dus in de avond uit kunnen doen en rond uur of 6:00 beginnen met hogere Ta, want je heb genoeg vermogen. Moet je even experimenteren qua verbruik en kijken hoe het comfortabel het is (hoe snel is het weer opgewarmd met bijv. Ta=30). Nu in de nacht verwarmen is ook niet ideaal. Nou ja deze dagen valt wel mee, maar over het algemeen is het in de avond kouder/vochtiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:09
Breud schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:08:
[...]

Idealiter verwarm ik overdag, das gunstiger voor je COP.
Idealiter doe je het precies goed zo!

In het stookseizoen is elektriciteit in de nacht stukken minder kostbaar (EPEX) dan overdag.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Knowbody schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:11:
[...]

Idealiter doe je het precies goed zo!

In het stookseizoen is elektriciteit in de nacht stukken minder kostbaar (EPEX) dan overdag.
Mijn conclusie is dan dat het dus geen lor uitmaakt of je in de nacht of overdag draait met een dynamisch contract. Ene keer is de cop hoger, andere keer de kosten beter. Ok… het zal wel wat uitmaken, maar mijn keuze is dan zo efficiënt mogelijk draaien qua setup en dan gewoon. 24/7 de boel warm houden.
Rust in die pomp :-).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:07:
[...]

Misschien simpel een filter met vuil?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:43:
[...]

Het water uit de verdamper is inderdaad best schoon. Als ooit de waterleiding uitvalt (en de stroomvoorziening niet ...) zou het op kunnen vangen en na even filteren (in een koffiefilter oid) zo op kunnen drinken.
Schoon wel, maar osmose water zou ik niet drinken 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Waarom niet?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
Beetje off-topic, maar heel veel (van dat) water zou schadelijk kunnen zijn voor je omdat het zouten etc onttrekt uit je lichaam. Mensen vergeten alleen dat het in de soep van je maaginhoud wordt gekieperd en er dus helemaal niets uit cellen/lichaam wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miezie schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:13:
[...]

Mijn conclusie is dan dat het dus geen lor uitmaakt of je in de nacht of overdag draait met een dynamisch contract. Ene keer is de cop hoger, andere keer de kosten beter. Ok… het zal wel wat uitmaken, maar mijn keuze is dan zo efficiënt mogelijk draaien qua setup en dan gewoon. 24/7 de boel warm houden.
Ik heb nu ingesteld op piekuren niet te verwarmen (07:00 tot 10:00 en 17:00 tot 20:00). Daarmee heb ik effectief nog 18 uren waarop de warmtepomp wel verwarmd, grotendeels in de nacht. Dat werkt best goed, scheelt dat ik wel nieuwbouw heb waardoor het huis bijna geen temperatuur verliest.

Ik probeer alleen nachtverlaging ingesteld te krijgen op deze piekmomenten ipv echt uit te gaan. Maar via het weekprogramma krijg ik die optie helaas niet te zien lijkt het (zie ook mijn eerdere berichten met reeks afbeeldingen). Als iemand toevallig nog weet hoe ik dat gefixt kan krijgen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0XRoSZTPdIj42Dq68wn4U7oUQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kouWMFOeJIhMkxuKFnDpHCMr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:27:
[...]

Misschien simpel een filter met vuil?
Nee dat is het probleem helaas niet.
Zijn SUZ-SWM60 draait op 60-80 Hz en geeft dan een magere dT van 2-3 graden bij een flow van 18 L/min, berekend thermisch vermogen van slechts 1,9 tot 3,1 kW. Daar klopt echt iets niet. Maar dat is hierboven al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:57:
[...]

Stooklijn een tikkie omhoog dan om het pendelen te voorkomen. Voor het instellen van de ideale stooklijn zie de post van @Andrehj:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik vermoed dat het misschien ook aan mijn kamerthermostaat (vrij simpel aan/uit ding) kan liggen. Ik heb die nu op 25 graden gezet, dus die staat nu constant om warmte te vragen en nu ziet de Melcloud grafiek er wel keurig uit. De temperatuur in de kamer blijft op 21 graden hangen, dus dat is ook prima.
Goed, met troubleshooten moet je nooit meerdere handelingen tegelijk uitvoeren dus ik zet de thermostaat weer terug en pas de stooklijn aan zoals geadviseerd. Kijken wat het effect is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Miezie schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:13:
[...]

Ik noem bewust EPEX en niet dynamische prijzen. Als het voor iemand werkt om in de nacht te stoken en daar overdag op te teren kan ik daar alleen maar achter staan.

Je helpt het energiesysteem enorm door energie af te nemen als het niet schaars is. Of je daar nu financieel iets van merkt of niet.
Belastingen dempen het verschil nogal maar dagelijks zit er zomaar 500% verschil tussen de waarde van elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:51:
[...]
Dank je, ik moest even rommelen met Melcloud, de interface ligt me niet echt denk ik. Ok, ik heb een screenshot van eerder vandaag: [Afbeelding] Later vandaag lijkt het iets rustiger. [Afbeelding]
@Wouterie op dit plaatje sloeg je WP in 40 min tijd 3x af. Of de temperatuur dan zo snel fluctueerde in jouw woonkamer? Misschien wel met jouw fancoils, kan ik moeilijk inschatten. Dit kan je evt bekijken met de data van je thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Verwijderd schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:52:
[...]

Ik heb nu ingesteld op piekuren niet te verwarmen (07:00 tot 10:00 en 17:00 tot 20:00). Daarmee heb ik effectief nog 18 uren waarop de warmtepomp wel verwarmd, grotendeels in de nacht. Dat werkt best goed, scheelt dat ik wel nieuwbouw heb waardoor het huis bijna geen temperatuur verliest.

Ik probeer alleen nachtverlaging ingesteld te krijgen op deze piekmomenten ipv echt uit te gaan. Maar via het weekprogramma krijg ik die optie helaas niet te zien lijkt het (zie ook mijn eerdere berichten met reeks afbeeldingen). Als iemand toevallig nog weet hoe ik dat gefixt kan krijgen…

[Afbeelding]
Kan daar volgens mij niet. Enkel met melcloud of domotica denk ik..

Ik heb het gebruikt, maar de piek die je na verhoging weer krijgt is vervolgens vrij stevig. Volgens mij heft het elkaar wel op… en op koudere dagen krijg ik met nieuwbouw dan de keet met defrosts niet stabiel.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Knowbody schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:37:
[...]

Ik noem bewust EPEX en niet dynamische prijzen. Als het voor iemand werkt om in de nacht te stoken en daar overdag op te teren kan ik daar alleen maar achter staan.

Je helpt het energiesysteem enorm door energie af te nemen als het niet schaars is. Of je daar nu financieel iets van merkt of niet.
Belastingen dempen het verschil nogal maar dagelijks zit er zomaar 500% verschil tussen de waarde van elektriciteit.
Eens… daarom vind in altijd dat je in de basis een goede installatie moet hebben zodat je sowieso zo weinig mogelijk gebruikt :).

Het is allemaal wat tegennatuurlijk.. het nieuwe stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahoevezen
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-03 13:32
Bedankt voor alle feedback! Ik heb de pinned posts gelezen en heb nu een vaste stroom van 26 (en de SWW verlaagd). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKtlge18aEucGw1WuyHnDgUqvo4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t25acdCx4hBG6A3slueKV3zy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat als je op war of vaste aanvoer temperatuur werkt je die optie niet hebt. Sowieso kun je de temperatuur dan, bij ruimteregeling dus, alleen in hele graden instellen bij deze klok. De laatste keer dat ik daar keek.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ahoevezen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:29:
Bedankt voor alle feedback! Ik heb de pinned posts gelezen en heb nu een vaste stroom van 26 (en de SWW verlaagd). [Afbeelding]
Heel goed,

Kijk aan het eind van de dag of je het op temperatuur kan houden met die Ta.
Een paar uur na de wijziging kun je ook kijken of je nu een stabiele Ta en Tr hebt. Je kunt een plaatje posten als je twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat het alleen kan externe input. Zoals Melcloud, daar het ik het nu mee ingesteld, of andere slimmer spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
[...]

Het is allemaal niet heel erg intuïtief, maar heb je de handleiding er al eens bijgepakt? Zie het stukje bij stap 13:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trQM_9a7pUlDwDWdFymdMv7gIPk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/92FSZjkmtZNrdRYKS08SwUGZ.png?f=fotoalbum_medium

Zodra je de cursor op een bepaald tijdstip hebt gezet klik je op bevestigen om dat tijdstip en vervolgens kun je met F1 kiezen tijd of temperatuur instellen.
Succes, dat zou dit jaar nog moeten lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat bedoel je dan met nachtverlaging? Normaliter hebben we het dan over de binnentemperatuur. Dat regel ik met een externe thermostaat op IN1. Die regelt 's nachts naar een binnentemperatuur een halve graad lager, met als gevolg dat de WP 's nachts bijna nooit draait, eigenlijk alleen bij gemiddelde etmaaltemperaturen onder de 2 graden.

Maar ik heb het idee dat jij de WP in die piekuren op een lager pitje wilt laten draaien. Grote vraag is waarom. Je wilt immers niet op de dure uren de WP aan hebben, en bovendien is het slimmer om de WP vooral te laten draaien rond zijn gemiddelde vermogen (rond 4 à 5 kW voor mijn 8 kW WP), want daar draait ie het efficiëntst.
Maar als je dat wilt zul je met domotica oid de gevraagde aanvoertemperatuur moeten verlagen.

Edit: Mijn verhaal geldt als je draait op WAR of constante aanvoertemperatuur. Het verhaal van @ocaj hierboven is (denk ik) enkel voor de ingebouwde ruimtetemperatuurregeling. Maar als jij dan een lagere binnentemperatuur instelt, zal de WP eerst een tijd uitgaan tot die lagere temperatuurbereikt is. Is dat wat je wilt?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 31-12-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:20:
Edit: Mijn verhaal geldt als je draait op WAR of constante aanvoertemperatuur. Het verhaal van @ocaj hierboven is (denk ik) enkel voor de ingebouwde ruimtetemperatuurregeling. Maar als jij dan een lagere binnentemperatuur instelt, zal de WP eerst een tijd uitgaan tot die lagere temperatuurbereikt is. Is dat wat je wilt?
Dat werkt ook voor WAR en vaste aanvoertemperatuur, maar je moet dan wel een PAR-thermostaat of ruimtethermometer hebben of de controller in de woonkamer.

Weekklok instellen gaat helaas alleen op hele graden.
Ik heb zelf voor de basis-functionaliteit een weekklok op hele graden in de FTC geprogrammeerd, dat is wat te grof voor mijn comfort-gevoel. Dus combineer/nuanceer die verder via home automations waarmee je ook kleinere stapjes kunt maken. Momenteel doe ik:
00:00 19 graden (weekklok)
00:01 19,5
05:00 19,75
07:00 20 (weekklok)
14:00 20,25
16:00 20,5
22:00 20 (weekklok)
23:00 18 (weekklok)

Dan is het 's morgens aangenaam als we beneden komen en in de loop van de dag warmt hij langzaam op, omdat we het in de avond graag wat warmer hebben.
Daarmee gaat hij om 22:00 uit als er wat overshoot is (kamer 21 graden) en anders om 23:00.
In de loop van de nacht begint hij dan vanzelf wel weer een keer, afhankelijk van de afkoeling van de kamer (soms in het tussenseizoen pas om 07:00).

Ons huis heeft 's nachts in de winter vrij veel warmteverlies (ventilatieroosters boven de ramen), waardoor 24/7 draaien bij ons veel meer energie kostte dan dit schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]
Maar ik heb het idee dat jij de WP in die piekuren op een lager pitje wilt laten draaien. Grote vraag is waarom.
Ik ben niet degene die de nachtverlaging wil, maar ik kan me voorstellen dat je de wp op minimaal vermogen wil laten draaien, bijv om het aantal start/stops te verminderen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Laatste dag van het jaar en volgens de WP zijn dit mijn SCOP voor 2024
verwarmen: 12032 kWh / 2493 kWh = 4,83
koelen: 4938 kWh / 1054 kWh = 4,69
sww: 1496 kWh / 532 kWh = 2,81

Niet onaardag, eens kijken of het volgend jaar beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ocaj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:07:
[...]

Het is allemaal niet heel erg intuïtief, maar heb je de handleiding er al eens bijgepakt? Zie het stukje bij stap 13:

[Afbeelding]

Zodra je de cursor op een bepaald tijdstip hebt gezet klik je op bevestigen om dat tijdstip en vervolgens kun je met F1 kiezen tijd of temperatuur instellen.
Succes, dat zou dit jaar nog moeten lukken ;)
Goede tip, helaas staat er niet iets boven mijn F1 knop zoals wel te zien is in jouw afbeelding. Als ik daarop klik gebeurt er ook niks. Ik denk dat ze de instelling hebben verborgen, in de Alklima handleiding staat namelijk vermeld dat nachtverlaging tegenwoordig niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Maar ik heb het idee dat jij de WP in die piekuren op een lager pitje wilt laten draaien. Grote vraag is waarom. Je wilt immers niet op de dure uren de WP aan hebben, en bovendien is het slimmer om de WP vooral te laten draaien rond zijn gemiddelde vermogen (rond 4 à 5 kW voor mijn 8 kW WP), want daar draait ie het efficiëntst.
Maar als je dat wilt zul je met domotica oid de gevraagde aanvoertemperatuur moeten verlagen.
Correct, ik wil mijn WP inderdaad in de piekuren op een lager pitje hebben draaien. En mijn idee was door op die momenten nachtverlaging in te stellen, i.c.m. een goed geïsoleerd huis, dat op die tijdstippen de warmtepomp op een lager vermogen blijft draaien, en daarmee het huis alsnog voldoende verwarmd blijft. In plaats van dat hij nu helemaal uitgaat helaas.

Als dit met domotica kan zal ik mij daarin gaan verdiepen, dit leek me in eerste instantie de meest pragmatische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KabouterSuper schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:43:
[...]

Ik ben niet degene die de nachtverlaging wil, maar ik kan me voorstellen dat je de wp op minimaal vermogen wil laten draaien, bijv om het aantal start/stops te verminderen.
Correct, vooral tijdens de piekmomenten i.v.m. dynamisch contract. Leek me handig, duurzaam en efficiënt om dit te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
xoror schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:43:
Laatste dag van het jaar en volgens de WP zijn dit mijn SCOP voor 2024
verwarmen: 12032 kWh / 2493 kWh = 4,83
koelen: 4938 kWh / 1054 kWh = 4,69
sww: 1496 kWh / 532 kWh = 2,81

Niet onaardag, eens kijken of het volgend jaar beter kan.
Mooie SCOP, maar wel een fors verbruik. Heb je een hele grote woning of is de isolatie ondermaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gr8-jen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat het alleen kan externe input. Zoals Melcloud, daar het ik het nu mee ingesteld, of andere slimmer spul.
Zal binnenkort als ik wifi in het huis heb het via Melcloud proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
stin00 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:03:
[...]

Mooie SCOP, maar wel een fors verbruik. Heb je een hele grote woning of is de isolatie ondermaats?
Ik heb kennelijk een héle kleine woning:
Totaal verbruik : - 2313,02 kWh in 2024 to date. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Verwijderd Ik zou de WP op die dure uren gewoon helemaal uitzetten. Dat is technisch eenvoudiger, levert meer op, en van twee extra starts per dag in het stookseizoen gaat je WP echt niet stuk.
Ik ga dat ook doen als ik vanaf de winter 2027-2028 een dynamisch contract heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuddeh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-10 21:23
Hallo tweakers,

Sinds ruim 2,5 maand draait hier naar volle tevredenheid een Zubadan PUZ-SHWM80YAA met een ERSD-VM2D binnenunit. De warmtepomp draait zeer rustig en moduleert mooi terug naar een zeer laag vermogen.

Het enige dat mij de laatste tijd opvalt is dat op de wisselaar 4 banen (van 4 leidingen) niet bevroren raken, in tegenstelling tot de rest van de wisselaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl5uyvPHa44E-vXCvCfbZWtGKkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PorIf2JgTCRNghS5ShTPOLWb.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal, of komt dit mogelijk omdat er onvoldoende koudemiddel in de installatie aanwezig is? Of duidt dit op nog iets anders? Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:35:
@Verwijderd Ik zou de WP op die dure uren gewoon helemaal uitzetten. Dat is technisch eenvoudiger, levert meer op, en van twee extra starts per dag in het stookseizoen gaat je WP echt niet stuk.
Ik ga dat ook doen als ik vanaf de winter 2027-2028 een dynamisch contract heb.
Check, ik heb nu ingesteld dat de weekenden wel 24/7 doordraaien zodat ik nog enigzins kan vergelijken tussen de twee opties qua verbruik. Weekenden zijn over het algemeen goedkoper ook qua uurprijzen dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
ahoevezen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:29:
Bedankt voor alle feedback! Ik heb de pinned posts gelezen en heb nu een vaste stroom van 26 (en de SWW verlaagd). [Afbeelding]
Met deze instelling krijg ik onderstaande grafiek. Ik gok dat dat dus pendelen is? Welke waarde kan ik het beste aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gry7jIGgpZcwjh_t2kXvf0yZkq0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jTYDraEhAZP7DUeMJ17Lk8Ka.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ahoevezen Ja, dat is zeker pendelen. Je ziet ook dat de retour erg snel oploopt. Ik gok dus dat je hoofdzakelijk radiatoren hebt, of dat er ergens een bypass open gaat. Of je hebt zelfs een zoneregeling met veel te veel dichte groepen.

In ieder geval moet je zorgen dat de WP zijn minimum vermogen altijd kwijt kan. Bij jou is dat duidelijk niet het geval, want de watertemperatuur loopt veel te ver op (boven setpoint), waardoor ie uitschakelt.

Dus: Veel groepen (liefst alle) open zetten en dan de watertemperatuur net zo lang verhogen tot de WP deze kan handhaven zonder er bovenuit te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 31-12-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
ahoevezen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:09:
[...]

Met deze instelling krijg ik onderstaande grafiek. Ik gok dat dat dus pendelen is? Welke waarde kan ik het beste aanpassen?

[Afbeelding]
Je hebt dus een vaste Ta ingesteld van 26 graden, maar in 1 uur tijd schiet de warmtepomp 5 keer op en neer tussen de 25 en 29 graden. Dit is inderdaad pendelgedrag, mogelijk is deze minimale aanvoertemperatuur te laag voor je warmtepomp: hij kan z'n minimale vermogen niet kwijt.

Je zal of de flow moeten verhogen (meer afgifte) of de aanvoertemperatuur verhogen. Ik zou hem in ieder geval eens op 28 zetten en kijken hoe dat draait.

Edit: wat Andrehj zegt dus, daar staan alle tips wel in :)

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 31-12-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stin00 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:19:
Je zal of de flow moeten verhogen (meer afgifte) of de aanvoertemperatuur verhogen. Ik zou hem in ieder geval eens op 28 zetten en kijken hoe dat draait.
28 is met de huidige afgifte nog steeds veel te laag. Kijk maar hoe hard ie daar naartoe schiet. Als de afgifte niet verbetert moet je eerder denken aan iets van 35 graden oid. Dat zou acceptabel als het hier radiatoren betreft, maar zeker niet bij VVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
Andrehj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:17:
@ahoevezen Ja, dat is zeker pendelen. Je ziet ook dat de retour erg snel oploopt. Ik gok dus dat je hoofdzakelijk radiatoren hebt, of dat er ergens een bypass open gaat. Of je hebt zelfs een zoneregeling met veel te veel dichte groepen.

In ieder geval moet je zorgen dat de WP zijn minimum vermogen altijd kwijt kan. Bij jou is dat duidelijk niet het geval, want de watertemperatuur loopt veel te ver op.

Dus: Veel groepen (liefst alle) open zetten en dan de watertemperatuur net zo lang verhogen tot de WP deze kan handhaven zonder er bovenuit te komen.
Ok, dus het beste is gewoon alle radiatoren open en die gewoon altijd open laten staan?

En hij heeft nu een paar uur lopen pendelen, kan dat veel kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ahoevezen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:21:
Ok, dus het beste is gewoon alle radiatoren open en die gewoon altijd open laten staan?
Ja.
En hij heeft nu een paar uur lopen pendelen, kan dat veel kwaad?
Daar wordt ie niet beter van, maar een paar uurtjes zal ie wel overleven (we zien hier ook wel eens gevallen langs komen die al een jaar zo draaien...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ahoevezen

Ik verwarm momenteel ook nog met radiatoren. Heb gewoon alles open staan en ingeregeld op een delta t van 3-4k. Minimale vermogen bij mij is 2kw, bij mij gaat die pendelen onder de 28°c. Bij de radiatoren in de woonkamer heb ik wel ventilatoren geplaatst dit scheelt ook weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
Dsbwouter schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:26:
@ahoevezen

Ik verwarm momenteel ook nog met radiatoren. Heb gewoon alles open staan en ingeregeld op een delta t van 3-4k. Minimale vermogen bij mij is 2kw, bij mij gaat die pendelen onder de 28°c. Bij de radiatoren in de woonkamer heb ik wel ventilatoren geplaatst dit scheelt ook weer iets.
We hebben boven ltv radiatoren en beneden vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahoevezen
Andrehj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:23:
[...]

Ja.

[...]

Daar wordt ie niet beter van, maar een paar uurtjes zal ie wel overleven (we zien hier ook wel eens gevallen langs komen die al een jaar zo draaien...)
Dan blijf ik nu van de radiatoren af (staan open en blijven dat). Nu de stroom op 28 gezet. En ik weet nu precies waar ik op kan letten in MELCloud wat betreft het pendelen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ahoevezen

Zou alsnog wel de inregeling controleren als ik jou was. Als er veelste veel water over de radiatoren gaat dan loopt je retour temperatuur heel snel op. Even kijken wat je wp doet aanvoer en retour en dan radiatoren proberen ook daarop uit te komen dan zit je aardig goed. Vloerverwarming is wel goed ingeregeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
Dsbwouter schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:37:
@ahoevezen

Zou alsnog wel de inregeling controleren als ik jou was. Als er veelste veel water over de radiatoren gaat dan loopt je retour temperatuur heel snel op. Even kijken wat je wp doet aanvoer en retour en dan radiatoren proberen ook daarop uit te komen dan zit je aardig goed. Vloerverwarming is wel goed ingeregeld ?
Eerlijk gezegd durf ik dat niet te zeggen. De vloerverwarming hadden we al met een CV en die is vervangen door deze warmtepomp. Fysiek qua vloerverwarming is er niets aangepast. Alles staat gewoon open, zover ik weet (die witte knoppen op de verdeler, hij heeft verder geen losse pomp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dit was m'n eerste jaar met een warmtepomp (verhuizing) en met een brakke installatie de volgende cijfers gehaald vanaf 1 januari t/m 30 december:

SWW 1208 > 481 kWh (2,51 COP)
Verwarmen 4767 > 1208 kWh (3,95 COP)

Het grootste deel van het jaar op ruimtetemperatuur gedraaid met de Mitsubishi controller als thermostaat in een ruimte die niet goed opwarmt. Hierdoor werden de 3 bovenste verdiepingen erg warm, maar de begane grond niet. De controller merkt dit op en gaat stookgedrag inleren door de tA flink op te hogen richting 34/35.

Hierdoor kreeg ik onprettig warme ruimtes, een lage COP en een hoger verbruik. Grappig genoeg heb ik dit jaar wel de hoogste COP uit een blok van 10 huizen met dezelfde installatie. Moet je nagaan hoe slecht die andere installaties draaien, er was iemand met een COP van rond de 2,60 en het dubbele aantal starts/stops van de compressor.

Gaandeweg heb ik hier veel meegelezen en een hoop geleerd, dus dank daarvoor :) Ik heb ook een aantal aanpassingen gedaan door het jaar heen, mede dankzij dit topic en een paar mensen per DM:

- Melcloud wifi adapter gekocht en geinstalleerd
- Filter binnenunit schoongemaakt (zat vol gruis)
- Onderdruk ventiel laten plaatsen (tegen imploderen boiler, gebeurt bij vorige eigenaar)
- Legionella settings aangepast, nu elke 14 dagen op vast tijdstip rond 14:00.
- SWW setpoint verlaagd van 55 naar 47, tDrop 11 graden.
- Netatmo aan/uit thermostaat geinstalleerd
- Draaien op vaste tA van 29 graden
- Koeling geactiveerd (deze zomer testen, ik heb geen condensopvangbak in de binnenunit).

Hierdoor verwacht ik dat m'n cijfers voor 2025 nog een stuk zullen verbeteren. De SWW COP richting de 2,70 en voor verwarmen hoop ik naar 4,50 te gaan. Het zal niet perfect worden omdat ik nog een probleem heb met de flow, die blijft op max pompsnelheid steken op 16. In februari wil ik hier met een installateur naar kijken, mogelijk met iemand van Alklima erbij.

Ik wens iedereen een warm doch zuinig 2025 toe :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Kun je die andere drie verdiepingen niet afknijpen (en natuurlijk op de begane grond alles open)? Of kom je dan capaciteit te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@stin00

Als boven veel warmer word dan beneden moet je zorgen dat je beneden meer flow/afgifte krijgt of boven minder. Zowel op ruimte regeling of vaste ta/war zal anders de bovenverdieping warmer blijven. Welk type warmtepomp heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ahoevezen

Ook bij je verdeler kan je het verschil meten tussen aanvoer en retour van alle groepen. Als je warmtepomp 28 aanvoer heeft en 25 retour moet je proberen om alle groepen ook zo te krijgen. Door de groepen te knijpen word het verschil groter en verder open word het kleiner. Zou ook echt je radiatoren checken want als hier veelste veel doorheen gaat werkt het als een bypass. Hierdoor mis je vermogen voor je vloerverwarming en gaat je warmtepomp veel eerder uit omdat hij warm water via de retour terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
Toch nog een vraag, eerder ging het over een druppeltje naast de thermometer. Ik dacht dat er aangegeven was dat dat ruimteregeling was, maar dat verschijnt in als ik in MELCloud een stroom selecteer met een vaste temperatuur (in dit geval 30, er werd soms nog gependeld). Dus misschien is het druppeltje toch dan geen ruimteregeling, maar dus de andere keuze?

En hoe pas je de flow aan? Die is nu 18.

Wederom dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ahoevezen

Ruimte regeling is het huisje. De water druppel met thermometer is een vaste aanvoer en stel je op de bediening of melcloud de aanvoer temperatuur in en niet de ruimte temperatuur. Pompsnelheid kan je instellen in service menu. Stand 1 tm 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ahoevezen

Hoeveel M2 vloerverwarming heb je en ligt dit hart op hart 10cm ? Wat is je retour als je aanvoer 30° is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahoevezen
Dsbwouter schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:38:
@ahoevezen

Ruimte regeling is het huisje. De water druppel met thermometer is een vaste aanvoer en stel je op de bediening of melcloud de aanvoer temperatuur in en niet de ruimte temperatuur. Pompsnelheid kan je instellen in service menu. Stand 1 tm 5
Dank je! Al die termen 😉. Flow en pompsnelheid. Natuurlijk logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
ahoevezen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:34:
Toch nog een vraag, eerder ging het over een druppeltje naast de thermometer. Ik dacht dat er aangegeven was dat dat ruimteregeling was, maar dat verschijnt in als ik in MELCloud een stroom selecteer met een vaste temperatuur (in dit geval 30, er werd soms nog gependeld). Dus misschien is het druppeltje toch dan geen ruimteregeling, maar dus de andere keuze?

En hoe pas je de flow aan? Die is nu 18.

Wederom dank!
Het laatste wat je toonde was een vaste Ta. Op de controller (in je binnen unit?) staat dan het cijfer van de Ta.

Je kan de pomp snelheid aanpassen tussen 1 en 5. Standaard staat het al op 5 dacht ik.
Daarna kun je alleen meer flow krijgen door alles open te zetten.

Maar van wat ik begrijp zijn de radiatoren boven niet perse waterzijdig ingeregeld. Deze kunnen als bypass reageren als er teveel flow daardoor gaat en minder door de vloer verwarming.

Als je het boven warm genoeg hebt, kun je het boven een klein beetje knijpen. In theorie zou meer in vloerverwarming gaan. Je hebt dan misschien minder flow, maar je zou meer warmte kwijt kunnen in de vloerverwarming, dat zou het pendelen kunnen verminderen.

Je draait nu met een Ta van 30? Kijk even of het pendelen nog minder wordt als je de radiatoren een beetje knijpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
gr8-jen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:47:
[...]

Het laatste wat je toonde was een vaste Ta. Op de controller (in je binnen unit?) staat dan het cijfer van de Ta.

Je kan de pomp snelheid aanpassen tussen 1 en 5. Standaard staat het al op 5 dacht ik.
Daarna kun je alleen meer flow krijgen door alles open te zetten.

Maar van wat ik begrijp zijn de radiatoren boven niet perse waterzijdig ingeregeld. Deze kunnen als bypass reageren als er teveel flow daardoor gaat en minder door de vloer verwarming.

Als je het boven warm genoeg hebt, kun je het boven een klein beetje knijpen. In theorie zou meer in vloerverwarming gaan. Je hebt dan misschien minder flow, maar je zou meer warmte kwijt kunnen in de vloerverwarming, dat zou het pendelen kunnen verminderen.

Je draait nu met een Ta van 30? Kijk even of het pendelen nog minder wordt als je de radiatoren een beetje knijpt
Nee, niets is waterzijdig afgesteld. Met de ruimteregeling heb ik nergens last van, de afgelopen jaren heeft dat goed gewerkt. Maar nu ik me er via het forum in verdiep, krijg ik het idee dat de Ecodan echt beter zou kunnen werken. Daarom ben ik nu aan het experimenteren geslagen, maar misschien moet ik gewoon weer terug naar de ruimteregeling?

Nu is de Ta30 (sinds ongeveer een half uur) en levert dat dit beeld op. Dat lijkt me niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5heMhM-pKut_K2ezbdoNNAU6A0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hHW9Tghq3EAhfgnRXES9zye5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@ahoevezen

Begin eerst is met het controleren van je inregeling.. als het daar al mis gaat heeft alles wat je nu aan het doen bent geen nut en kan je het straks weer opnieuw doen. De ruimte regeling werkt heel anders dan vaste ta. Afhankelijk van je instellingen kan deze in de basis al een hogere ta draaien en mag die verder over het setpoint heen voordat de wp uitgaat. Het beste is als je een contact temperatuur voeler hebt of een warmte camera en beginnen met inregelen van de radiatoren en dan de vloerverwarming zoals ik in een vorig bericht omschreven heb. Weet bijna wel zeker dat er veelste veel door je radiatoren gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
ahoevezen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:00:
[...]

Nee, niets is waterzijdig afgesteld. Met de ruimteregeling heb ik nergens last van, de afgelopen jaren heeft dat goed gewerkt. Maar nu ik me er via het forum in verdiep, krijg ik het idee dat de Ecodan echt beter zou kunnen werken. Daarom ben ik nu aan het experimenteren geslagen, maar misschien moet ik gewoon weer terug naar de ruimteregeling?

Nu is de Ta30 (sinds ongeveer een half uur) en levert dat dit beeld op. Dat lijkt me niet goed?

[Afbeelding]
Bij aanpassen van de temperatuur van vaste Ta stopt de WP Sowieso, dus het hoeft niet onrustig te zijn.

Verder weet ik nog niet hoeveel flow overal doorheen gaat. Heb je ergens flowmeters?
Dan kun je aangeven hoeveel flow er per groep doorheen gaat.

Verder kun je sommige flowmeters nog verder open draaien als je het merk weet en de handleiding opzoekt. Dan kun je die verder openen voor de vloerverwarming.

Ik hoor het graag of het lukt om met zo'n infrarood thermometer of warmtebeeldcamera de radiatoren in te regelen zodat daar niet teveel doorheen gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahoevezen
Ik snap jullie wel. Ik ben nu aan het rommelen, terwijl ik niet weet hoe alles eigenlijk op elkaar reageert. Het is complexer dan ik dacht en moet echt even bij het begin beginnen (het inregelen). Zo te lezen is er gewoon niet een shortcut om alleen de Ecodan goed in te stellen op basis van MELCloud metingen. Ik ben heel veel wijzer geworden, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
Iemand nog interesse in het ecodan databoek v6.1?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:34
Allemaal beds kt voor alle geboden adviezen het afgelopen jaar. Een mooi uiteinde of zoals we dat in Limburg zeggen: eine gaoje roetsj!

In 2025 bakkeleien we weer vrolijk verder over warmtepompen :) tot frustratie van mijn vrouw af en toe >:) :>

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahoevezen
Toch nog een vraag: de Ecodan loopt een paar uur netjes (ta 29) en dan ineens komt dit voor. Is dat dan ook pendelen of gebeurt er iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6B9X0utAdopfQp6JI6rQS5CYbJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dbACc9SQj5ugQbNpOh8C7IEp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wye8I5qSnpFwv63dooyXi5aONCU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r0qFAidOpH3XP812ioPvkH7t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ahoevezen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:22:
Toch nog een vraag: de Ecodan loopt een paar uur netjes (ta 29) en dan ineens komt dit voor. Is dat dan ook pendelen of gebeurt er iets anders?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dit is ook pendelen. In de loop van de uren warmt je afgiftesysteem en je huis steeds verder op, waardoor de delta tussen je CV watertemperatuur en afgifte/huis steeds kleiner wordt. Dus je afgifte moet omhoog (meer flow, meer afgifte open, bijv radiatoren/convectoren boosten met fans, of T aanvoer omhoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ahoevezen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja,
Je ziet ook dat de Ta stiekem hoger is dan wat je hebt ingesteld. Met mijn flow van maar 15l/m duwt deze het ook iets (halve graad) omhoog als deze net niet het vermogen kwijt kan.

Kijk of je jouw afgifte kan verbeteren met grotere radiatoren, ventilatoren , etc .

Je kan ook antwoorden op openstaande punten of je iets hebt van:

- flowmeters (die misschien de flow knijpen)
- een bypass (die je Tr omhoog duwt)
- naregeling (misschien wel beantwoord maar ik weet het niet zeker)

Edit:
Draai even langer met een Ta van 30 -31 en kijk of het pendelen voorbij na een paar uur. Want die had je gisteren toch? Dan hoeft het niet omlaag voordat je meer flow of afgifte hebt. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door gr8-jen op 01-01-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
Hoe zit dat nou met die flow? Ik zou verwachten dat bij een lagere snelheid het water meer tijd heeft om de energie te verliezen in (in mijn geval) de fancoils dan wanneer het met topsnelheid door het systeem stroomt. Maar blijkbaar ligt dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wouterie ja dat is een oud en hardnekkig fabeltje.

Stel je even bij vloerverwarming voor: met een vaste Ta van 28 gr en lagere flow heb je eerst een Tr van 23 gr. Vervolgens hoog je de flow op en is je Tr 25 gr. De gemiddelde temperatuur van de vloer is nu hoger dus de warmteafgifte naar de kamer neemt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouterie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:13:
Hoe zit dat nou met die flow? Ik zou verwachten dat bij een lagere snelheid het water meer tijd heeft om de energie te verliezen in (in mijn geval) de fancoils dan wanneer het met topsnelheid door het systeem stroomt. Maar blijkbaar ligt dat anders?
Geredeneerd vanuit een individueel waterdruppeltje klopt dat inderdaad. Maar trek hem eens verder door? Als je die redenering zou volgen zou een flow van bijna nul perfect zijn. Het waterdruppeltje heeft dan al zijn warmte overgedragen aan de woning, en de retourwatertemperatuur is precies de temperatuur van de woning.

Toch zie je direct dat er iets scheef gaat in deze redenering.

En dat is dat als de flow naar nagenoeg nul gaat, de aanvoertemperatuur naar (nagenoeg) oneindig moet, om nog wat vermogen over te kunnen brengen.

Dat kan natuurlijk niet.

Je moet dus redeneren vanuit de WP. En die wil echt een zo hoog mogelijke flow, om bij een zo laag mogelijke dT zoveel mogelijk vermogen kwijt te kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 01-01-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Andrehj heeft hierboven natuurlijk ook helemaal gelijk.

Ik denk dat je het van 2 zijden kunt bekijken:

1. Warmtepompzijde: hogere flow zorgt dat je met een lagere Ta kan verwarmen, want thermisch vermogen = flow (in L/sec) * 4.2 * dT. Dat is gunstig voor de COP. Waarbij recent ook terecht werd opgemerkt dat op dit wel moet opwegen tegen het hoger opgenomen van de pomp.

2. Afgiftesysteem. Met een hogere flow is de gemiddelde temp van je afgiftesysteem hoger (zoals ik hierboven beschrijf), waardoor je je afgiftesysteem beter benut.

Makes sense?

Pagina: 1 ... 155 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero