@
Breud is dat een inpandige badkamer of grenst die aan de buitenmuren?
Hier is de badkamer de ruimte met de langste groep, beetje jammer maar niet erg. Het wordt er geen 22 graden maar dat hoeft ook niet. 3 van de 4 muren zijn buitenmuren.
Ik had de badkamer maximale flow gegeven maar toen bedacht ik mij dat het dan ook fysiek vanuit de verdeler gezien de makkelijkste route is bij defrosts. Dus de helft gegeven en het bereikt ongeveer dezelfde temperatuur!. Bedenk ook dat een badkamer relatief weinig netto bruikbare vloeroppervlakte heeft. Eigenlijk zou een knuffelmuur standaard moeten zijn in een situatie als de mijne.
Ok jouw flow is laag, dat is bekend. Het advies van een parallel buffervat en daarbij dus ook een extra pomp is mogelijk het beste voor jouw situatie.
Tot die tijd zou ik de woonkamer iets knijpen zodat de overige verdelers wat meer debiet krijgen, hopelijk.
Ik zou vervolgens een vaste Ta van 27 graden hanteren en dat 7x24 uur lang, overal.
Je retour hoeft maar 23,5 graden te worden dan, en dan pomp je er 4 kW in. Dat doe ik ook, en dat is voldoende om je huis op temperatuur te houden (bij die flow van 17 is een dT van dan 3,5K prima)!
Ook hier gaat de retourtemperatuur niet gauw omhoog, en dat is ook logisch. Het is namelijk je vloer temperatuur.
Hij doet er een dag over om van 22 naar amper 23,5 te gaan (de retourtemperatuur). Maar dat doet ie dan wel op een lage compressor frequentie, precies zoals ik het wil. Afgifte is dan rond de 4 kW, dT 2K en Ta vast op 25 gr.
Als je een verkeerde setting te pakken hebt stop je er veel power in maar kom je niet in een hoge efficiency mode. Te vergelijken met stoplicht sprintjes trekken.
[
Voor 15% gewijzigd door
Knowbody op 12-12-2024 17:04
]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO