Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-06 23:58
@xoror

Betreffen het onderdelen die onder garantie vallen? Zo niet kan je installateur het misschien bij wasco bestellen. Hebben ook veel onderdelen van de ecodan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39
Breud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:02:
[...]

@Andrehj ik begrijp de relatie niet tussen vermogen en flow bij een bepaalde dT. Zijn hier bepaalde gewenste waardes voor?

Ik heb hier een flow van ongeveer 21l/m en vermogen van zo'n 8kw. de dT is meestal zo'n 6 (Ta 29/Tr 23)
Antwoord voor tussendoor:

Je afgegeven/opgewekte vermogen bereken je adhv Dt en flow:

In jouw geval (21 / 60) * 4.2 * (29 - 23) want de formule is

liter/seconden * ~4.2 * (Ta - Tr)

Dus je zou ~8.82 kW in je huis pompen met die waarden. Omdat de 4.2 is afgerond en Ta en Tr op halve graden worden afgerond zit daar wel een redelijke marge in. Maar het geeft wel een beeld wat je WP doet op de moment.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Breud draait mijn esp firmware, die geeft die waarde als estimated output terug en kan je realtime monitoren.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 11-12-2024 17:51 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 16:04
xoror schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:57:
Even update:

Nou mijn installateur heeft dus geen F-Gassen certificaat en kan daardoor geen parts bestellen bij alklima.
Lekker is dat, en Alklima heeft geen monteurs die ze langs kunnen sturen bij klanten.

Nu moet ik dus ook op zoek naar bedrijf die al parts kan bestellen bij alklima om het gerepareerd te krijgen.
Zijn er hier installateurs in de regio utrecht die mij evt kunnen helpen?
@koevlaas2 @DutchWing ?
Hoe kan die installateur het dan wel initieel geïnstalleerd hebben ? Of was dat een andere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:25:
[...]

Hoe kan die installateur het dan wel initieel geïnstalleerd hebben ? Of was dat een andere ?
Partner bedrijf had het initieel geinstalleerd, maar die is gestopt met particulieren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-06 15:46
Dsbwouter schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:06:
@Seb

Klopt, zou dan om de 60va gaan. Hier zit wel een grotere verdamper in. Afmetingen zijn ook groter en zit 0.4kg meer koudemiddel in dan de va2 variant.
Ik heb een zubadan 11.2 en een suz40 va2 ik zie tussen de defrost tijden geen hele grote verschillen. Beide lijken op verdamper temperatuur te sturen. Ik denk niet dat je met een veel grotere warmtepomp van veel naar weinig defrosts gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:09
Even update:

Nou mijn installateur heeft dus geen F-Gassen certificaat en kan daardoor geen parts bestellen bij alklima.
Lekker is dat, en Alklima heeft geen monteurs die ze langs kunnen sturen bij klanten.

Nu moet ik dus ook op zoek naar bedrijf die al parts kan bestellen bij alklima om het gerepareerd te krijgen.
@koevlaas2 @DutchWing ?
Even Alklima vragen om een andere installateur in je regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
gr8-jen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:36:
[...]

Antwoord voor tussendoor:

Je afgegeven/opgewekte vermogen bereken je adhv Dt en flow:

In jouw geval (21 / 60) * 4.2 * (29 - 23) want de formule is

liter/seconden * ~4.2 * (Ta - Tr)

Dus je zou ~8.82 kW in je huis pompen met die waarden. Omdat de 4.2 is afgerond en Ta en Tr op halve graden worden afgerond zit daar wel een redelijke marge in. Maar het geeft wel een beeld wat je WP doet op de moment.
Ik heb een 14kw warmtepomp. Uitgaande dat dit het vermogen is wat de WP kan leveren heb ik nog zo’n 6kw te gaan.

Ik merk wel dat zo’n 21 liter p/m de max is hier. Dus ik begeijp goed dat ik alleen meer vermogen kan krijgen door de dT te verhogen en dit te bereiken door de Ta te verhogen ?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:02:
@Andrehj ik begrijp de relatie niet tussen vermogen en flow bij een bepaalde dT. Zijn hier bepaalde gewenste waardes voor?

Ik heb hier een flow van ongeveer 21l/m en vermogen van zo'n 8kw. de dT is meestal zo'n 6 (Ta 29/Tr 23)
De formule is simpel: P = dT * 4.2 * flow (in lpm) / 60.

Jouw flow is eigenlijk te laag voor de grootte van je WP. Als die zijn max vermogen van 15 kW kwijt moet, wordt de dT maar liefst 9.5.
Dan moet je Ta dus al erg hoog staan wil dat lukken, en dat gaat weer ten koste van de COP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Alklima komt in januari en dan ga ik het voorleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huh? Dat certificaat had ie toch ook nodig toen ie de WP installeerde? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:14:
Ik merk wel dat zo’n 21 liter p/m de max is hier. Dus ik begeijp goed dat ik alleen meer vermogen kan krijgen door de dT te verhogen en dit te bereiken door de Ta te verhogen ?
Ja. Dat klopt. Het vermogen van je WP stuur je eenvoudig door de Ta aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:25:
[...]

Ja. Dat klopt. Het vermogen van je WP stuur je eenvoudig door de Ta aan te passen.
Is het dan niet mogelijk om een tweede pomp in je circuit te zetten? Ik snap dat deze secundaire pomp wel moet samengaan met de primaire pomp. En heb je dan altijd een buffervat nodig, of zou je deze ergens in je circuit kunnen zetten, bijv voor de verdeler die de flow het meest beperkt?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:35:
[...]

Is het dan niet mogelijk om een tweede pomp in je circuit te zetten? Ik snap dat deze secundaire pomp wel moet samengaan met de primaire pomp. En heb je dan altijd een buffervat nodig, of zou je deze ergens in je circuit kunnen zetten, bijv voor de verdeler die de flow het meest beperkt?
Vaak wil men dan een buffervat en daarna een secundaire pomp plaatsen.
Maar als de WP in het primaire circuit niet meer dan 21 lpm haalt, bepaalt dat je dT (en dus ook de Ta, wat je COP bepaalt). Bovendien heb je dan menging in het vat.
Ik zou serieus overwegen om een 2e pomp in serie met de 1e te zetten, maar alleen als het probleem nu de leidingweerstand in het afgiftesysteem is.
Als de 1e pomp ook met nagenoeg geen weerstand buiten die in de binnenunit van de WP zelf al niet boven de 21 lpm uitkomt, heeft dat maar weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Wij hebben hier een buffer op de retour. Is dan een tweede pomp ook nog mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
Andrehj schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:40:
[...]

Vaak wil men dan een buffervat en daarna een secundaire pomp plaatsen.
................
Ik zou serieus overwegen om een 2e pomp in serie met de 1e te zetten, maar alleen als het probleem nu de leidingweerstand in het afgiftesysteem is.
..............
En waar haalt die 2e pomp dan zijn vloeistof vandaan? Dat moet hij dan gaan 'zuigen' uit de binnenunit pomp; lijkt me niet erg rendabel en ongewenst; dus tóch een buffervat met 4 aansluitingen, dan gaat die 2e pomp tenminste niet caviteren, zeer ongewenst.
Eigenlijk moet die binnenunit pomp vervangen worden door een zwaarder exemplaar, maar dat wil je ook niet, al is het alleen maar vanwege garantie.
De welbeproefde toepassing: gewoon een buffer er in als mengvat, dan kan de 2e pomp net zo groot zijn als je maar wilt.

Edit @Breud Nee, om dezelfde reden.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@WillemSuper

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:48:
[...]
En waar haalt die 2e pomp dan zijn vloeistof vandaan? Dat moet hij dan gaan 'zuigen' uit de binnenunit pomp; lijkt me niet erg rendabel en ongewenst; dus tóch een buffervat met 4 aansluitingen, dan gaat die 2e pomp tenminste niet caviteren, zeer ongewenst.
Eigenlijk moet die binnenunit pomp vervangen worden door een zwaarder exemplaar, maar dat wil je ook niet, al is het alleen maar vanwege garantie.
De welbeproefde toepassing: gewoon een buffer er in als mengvat, dan kan de 2e pomp net zo groot zijn als je maar wilt.

Edit @Breud Nee, om dezelfde reden.
Als de (statische) druk in het systeem voldoende is, dan helpen twee pompen in serie alleen maar om meer druk op te bouwen. En als ze tegelijk draaien is er altijd voldoende aanvoer en treedt dus geen cavitatie op. Meerdere pompen in serie is in de industrie een gebruikelijke methode om meer druk op te bouwen dan één pomp in zijn eentje kan leveren.
Het is hooguit in de woningbouw wat minder gebruikelijk.

En je hebt uiteraard gelijk over die zwaardere pomp in de binnenunit. Dat is de beste oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:48:
[...]
In mijn geval zit mijn verste verdeler zo'n 16 meter van de binnenunit af. Daar kan ik niets aan veranderen. Maar ik hoop dat ik de weerstand van die lange leiding kan compenseren door bij die verdeler een pomp te zetten (die over is van een oude verdeler). Ik maak me niet zo zorgen over cavitatie, daar zitten de pompen te ver voor uit elkaar.
Eens. De huidige pomp maakt ook nog veel geluid, dus dubbel jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:08:
[...]

Meerdere pompen in serie is in de industrie een gebruikelijke methode om meer druk op te bouwen dan één pomp in zijn eentje kan leveren.
.................
En je hebt uiteraard gelijk over die zwaardere pomp in de binnenunit. Dat is de beste oplossing.
DAT klopt, 2 dezelfde pompen in serie zullen de drukopbouw vergroten, maar niet de flow, die moet door beide pompen hetzelfde zijn.

Maar ik las je commentaar niet goed, en ging er van uit dat je er een tweede pomp met een grótere opbrengst achter wilde zetten; maar dat schreef je niet, en dus was mijn opmerking niet op zijn plaats :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
xoror schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:15:
is die 5 jaar op onderdelen ook van toepassing op de l/w ecodans? want je kan ook lezen dat die maar 3 jr hebben.
3 jaar

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:43:
[...]
DAT klopt, 2 dezelfde pompen in serie zullen de drukopbouw vergroten, maar niet de flow, die moet door beide pompen hetzelfde zijn.
De use case hier was nou juist: 1 pomp in binnenunit, verderop ergens in het CV systeem een tak naar vvw verdeler met bijv dunne of erg lange slangen, waardoor de weerstand relatief hoog is. Zoals bij @Jingle1986 dus. Dan pompt de primaire pomp naar het gehele circuit en de secundaire pomp zorgt dat er voldoende door de vvw met hoge weerstand wordt gepompt.

Over pompen in serie en parallel:
https://www.grundfos.com/...-insights/pumps-in-series
https://www.grundfos.com/...nsights/pumps-in-parallel
Misschien kun je nog het best vanuit de binnenunit meteen splitsen en twee pompen parallel plaatsen, waarvan 1 specifiek naar de vvw met hoge weerstand?

@Jingle1986 @KabouterSuper
Misschien eens Grundfos bellen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• koevlaas2
Even update:

@koevlaas2 @DutchWing ?
Ik kan wel aan onderdelen komen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• KabouterSuper
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:15:
[...]

De use case hier was nou juist: 1 pomp in binnenunit, verderop ergens in het CV systeem een tak naar vvw verdeler met bijv dunne of erg lange slangen, waardoor de weerstand relatief hoog is. Zoals bij @Jingle1986 dus. Dan pompt de primaire pomp naar het gehele circuit en de secundaire pomp zorgt dat er voldoende door de vvw met hoge weerstand wordt gepompt.

Over pompen in serie en parallel:
https://www.grundfos.com/...-insights/pumps-in-series
https://www.grundfos.com/...nsights/pumps-in-parallel
Misschien kun je nog het best vanuit de binnenunit meteen splitsen en twee pompen parallel plaatsen, waarvan 1 specifiek naar de vvw met hoge weerstand?

@Jingle1986 @KabouterSuper
Misschien eens Grundfos bellen?
Thanks, erg nuttig. In mijn situatie heb bij de binnenunit al een splitsing gemaakt. De ene kant voedt de woonkamer en slaapkamer met 3 meter leiding (90m2). De andere kant heeft eerst 8 meter leiding en splitst dan in een verdeler (kantoren, 80m2) plus 8 meter leiding naar 3e verdeler (kinderen, keuken, 90m2). Retour is identiek .
code:
1
2
3
4
          _ V1
BU-------/          V2
         \_________/
                    \_________V3

Vroeger waren er vijf verdelers, dus het is al versimpeld. Maar het blijft suboptimaal. Ik zou graag het debiet verhogen door een pomp te plaatsen bij de 3e verdeler.

• Breud
Interessant dit. Ik heb bij verdeler 3 (woonkamer) en verdeler 4 (kelder) relatief weinig debiet.
Wellicht is het interessant om daar echte pompen te plaatsen.

Alklima komt over 3 weken om de werking van de warmtepomp te checken, omdat er tijdens de bouw veel discussie is geweest over het zwaarte / vermogen van de WP bij deze nieuwbouw huizen.

• xoror
  • Niet online
@Breud hebben ze bij jou te kleine leidingen gebruikt oid ? Mijnes haalt ook altijd rond 21 l/m, maar dat is maar een 7.5kW. Is de verdeler waar je weinig debiet heb toevallig geknepen en moet je die gewoon wat verder open draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:48
Breud schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:11:
Interessant dit. Ik heb bij verdeler 3 (woonkamer) en verdeler 4 (kelder) relatief weinig debiet.
Wellicht is het interessant om daar echte pompen te plaatsen.

Alklima komt over 3 weken om de werking van de warmtepomp te checken, omdat er tijdens de bouw veel discussie is geweest over het zwaarte / vermogen van de WP bij deze nieuwbouw huizen.
Hier is toch een open verdeler of buffervat nodig met secundaire pomp.
Je zult zien dat de WP dan altijd met maximale flow kan werken en defrost sneller verlopen en de WP rustiger draait.
De secundaire pomp moet dan wel 30 l/min kunnen halen, zou daar een flinke inzetten, drukgeregeld.

• Breud
xoror schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:26:
@Breud hebben ze bij jou te kleine leidingen gebruikt oid ? Mijnes haalt ook altijd rond 21 l/m, maar dat is maar een 7.5kW. Is de verdeler waar je weinig debiet heb toevallig geknepen en moet je die gewoon wat verder open draaien?
Ik heb verdeler 3 (woonkamer) debietmeters al helemaal openstaan, daar krijg ik max 1,5 l/m uit afhankelijk of de kelder ook debiet krijgt.

vanaf WP naar verdeler 1 (zolder) gaat een leiding van 32, naar verdeler 2, 3 en 4 gaat een leiding van 26.
Vreemd genoeg krijg ik wel genoeg debiet op verdeler 2 (1e verdieping), maar slechter debiet op verdeler 3 (woonkamer) en verdeler 4 (kelder).

Ik hoop dat een extra pomp het debiet naar verdeler 3 en 4 kan verhogen.

• Breud
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:36:
[...]

Hier is toch een open verdeler of buffervat nodig met secundaire pomp.
Je zult zien dat de WP dan altijd met maximale flow kan werken en defrost sneller verlopen en de WP rustiger draait.
De secundaire pomp moet dan wel 30 l/min kunnen halen, zou daar een flinke inzetten, drukgeregeld.
ik heb een buffervat (op de retour aangesloten), dus ik weet niet of deze als openverdeler kan werken.

• Technician-
Breud schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:46:
[...]

ik heb een buffervat (op de retour aangesloten), dus ik weet niet of deze als openverdeler kan werken.
Je kunt hem ook met t stukken als verdeler maken.
Of heeft deze 4 aansluitingen?
Ik zou een buffervat halen met 4 aansluitingen en dan een 100L ofzo. Met 14 kW en zo’n installatie gaat de interne pomp het niet redden.

Aan je leidingsysteem ligt het niet.
Dat schrijft Alklima ook voor bij een 14kw en meerdere verdelers. En dat zijn echt geen pannekoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 12-12-2024 10:06 ]

Breud schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:45:
[...]

Ik heb verdeler 3 (woonkamer) debietmeters al helemaal openstaan, daar krijg ik max 1,5 l/m uit afhankelijk of de kelder ook debiet krijgt.

vanaf WP naar verdeler 1 (zolder) gaat een leiding van 32, naar verdeler 2, 3 en 4 gaat een leiding van 26.
Vreemd genoeg krijg ik wel genoeg debiet op verdeler 2 (1e verdieping), maar slechter debiet op verdeler 3 (woonkamer) en verdeler 4 (kelder).

1.5 liter per minuut per groep in jouw woonkamer (waar jij zegt dat je slechter debiet hebt) is helemaal niet slecht.
Wordt het warm in je woonkamer?

Gaat die leiding van 26 (meerlagenbuis?) naar verdeler 2, 3 en 4? Dus die ene leiding moet al die verdelers voorzien? Hoeveel m2 vvw hangt er achter die leiding van 26? En hoeveel debiet heb je per verdeler? Een schema kan evt wel inzichtgevend zijn.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
@Breud wat mij opvalt is dat je Tr maar niet omhoog gaat. Bij mij loopt de Tr in de loop van de dag op van nu 22 naar uiteindelijk 24 of zelfs 25. Mijn vloeren warmen dus in de loop van de dag langzaam verder op.
De Ta daalt dan ook langzaam mee.
Wel heb ik sinds gister 11u om de 50 min defrosts. Dan is ook even 29/22 en nu 29/23 en daalt dit naar 27/23. Stook nog wel op klok 7-21. Flow is 16, maar nu regelmatig 17
Dus Breud waarom warmt je vloer niet op?
Wij hebben 200m2 keramisch parket op anhydriet dekvloeren

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Technician-
nessio schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:14:
@Breud wat mij opvalt is dat je Tr maar niet omhoog gaat. Bij mij loopt de Tr in de loop van de dag op van nu 22 naar uiteindelijk 24 of zelfs 25. Mijn vloeren warmen dus in de loop van de dag langzaam verder op.
Wel heb ik sinds gister 11u om de 50 min defrosts. Dan is ook even 29/22 en nu 29/23 en daalt dit naar 27/23. Stook nog wel op klok 7-21. Flow is 16, maar nu regelmatig 17
Omdat door de niet gehaalde flow het vermogen achterblijft en niet voldoende is voor het geheel.
Is nu maar 7,5kw

• nessio
Maar Breud heeft toch veel meer flow dan mijn systeem. Ik heb 2 verdelers en overal 26mm meelagen buis. 1 verdeler met 12 groepen op zolderverdieping 3 meter van wp en 1 verdeler met 9 groepen op 12 meter van wp.
Flow op verdelers is overal bijna 1.0

[ Voor 65% gewijzigd door nessio op 12-12-2024 10:55 ]

• gr8-jen
Maar nu kan hij ~8.8 kW kwijt van een 14kW WP.
Nu kan hij de Ta verhogen om meer vermogen in het huis te pompen of met een beetje (veel) moeite nog meer flow om bij de 14kW te komen die de WP zou kunnen leveren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• KabouterSuper
  • Niet online
Zo te zien zitten @Breud en ik met dezelfde uitdaging, hoewel de specs van mijn huis wel anders zijn. Ik heb ook een 14kW warmtepomp, maar zit in een groot oud monument. Ik vermoed dat ik de volle 14kW goed kan gebruiken (het lijkt me dat het nieuwbouwhuis van Breud met veel minder toekan). Mijn huidige flow is 16l/m, dus niet optimaal. Toen ik nog één gesloten verdeler met pomp had, was mijn flow beduidend beter maar niet excellent(19l/m). Ik ga mijn installateur eens vragen of ik een buffervat met extra pompen zin gaat hebben in mijn huis (of @koevlaas2 kan zich hier melden met advies). Ook ga ik eens klussen met de pompen die ik over heb van mijn gasloos-verbouwing. Helaas is er maar eentje energiezuinig, alle andere pompen van de cv-ketel en verdelers zijn ouderwetsch en stroomslurpers (was samen >400 watt).

• Breud
nessio schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:14:
de vloer voelt wel warm aan. Kijkende naar de historie valt het inderdaad wel dat mijn Tr niet oploopt tijdens verwarmen. Er zit standaard zo'n 6 graden verschil tussen Ta en Tr. Vannacht was het weer eens wat kouder in zuid-limburg en merk dat de warmtepomp er dan toch weer zéér lang overdoet om de woonkamer op temperatuur te houden (ik ben inmiddels even van nachtverlaging afgestapt en draai continue op 21 graden. Woonkamer thermostaat is ook de enigste thermostaat die aanstaat. Rest door het huis staan uit, waarbij de groepen manueel open zijn gezet). Thermostaat slaat meestal aan bij zo'n 20,8. WP heeft vanmorgen bijna 8,5 uur gedraaid om 0,2 graden bij te verwarmen, bij een verbruik van bijna 15kWh. (wat ik behoorlijk vind)

Wellicht relevant om te vermelden: 1 van de 2 badkamers (6m2) wordt maar zeer beperkt warm en komt vaak niet hoger dan 19,3 graden ondanks uren verwarmen.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
@Breud is dat een inpandige badkamer of grenst die aan de buitenmuren?
Hier is de badkamer de ruimte met de langste groep, beetje jammer maar niet erg. Het wordt er geen 22 graden maar dat hoeft ook niet. 3 van de 4 muren zijn buitenmuren.

Ik had de badkamer maximale flow gegeven maar toen bedacht ik mij dat het dan ook fysiek vanuit de verdeler gezien de makkelijkste route is bij defrosts. Dus de helft gegeven en het bereikt ongeveer dezelfde temperatuur!. Bedenk ook dat een badkamer relatief weinig netto bruikbare vloeroppervlakte heeft. Eigenlijk zou een knuffelmuur standaard moeten zijn in een situatie als de mijne.

Ok jouw flow is laag, dat is bekend. Het advies van een parallel buffervat en daarbij dus ook een extra pomp is mogelijk het beste voor jouw situatie.

Tot die tijd zou ik de woonkamer iets knijpen zodat de overige verdelers wat meer debiet krijgen, hopelijk.
Ik zou vervolgens een vaste Ta van 27 graden hanteren en dat 7x24 uur lang, overal.
Je retour hoeft maar 23,5 graden te worden dan, en dan pomp je er 4 kW in. Dat doe ik ook, en dat is voldoende om je huis op temperatuur te houden (bij die flow van 17 is een dT van dan 3,5K prima)!

Ook hier gaat de retourtemperatuur niet gauw omhoog, en dat is ook logisch. Het is namelijk je vloer temperatuur.
Hij doet er een dag over om van 22 naar amper 23,5 te gaan (de retourtemperatuur). Maar dat doet ie dan wel op een lage compressor frequentie, precies zoals ik het wil. Afgifte is dan rond de 4 kW, dT 2K en Ta vast op 25 gr.

Als je een verkeerde setting te pakken hebt stop je er veel power in maar kom je niet in een hoge efficiency mode. Te vergelijken met stoplicht sprintjes trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 12-12-2024 17:04 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:48:
[...]

Thanks, erg nuttig. In mijn situatie heb bij de binnenunit al een splitsing gemaakt. De ene kant voedt de woonkamer en slaapkamer met 3 meter leiding (90m2). De andere kant heeft eerst 8 meter leiding en splitst dan in een verdeler (kantoren, 80m2) plus 8 meter leiding naar 3e verdeler (kinderen, keuken, 90m2). Retour is identiek .
code:
1
2
3
4
          _ V1
BU-------/          V2
         \_________/
                    \_________V3

Vroeger waren er vijf verdelers, dus het is al versimpeld. Maar het blijft suboptimaal. Ik zou graag het debiet verhogen door een pomp te plaatsen bij de 3e verdeler.
Ja jouw situatie lijkt inderdaad best op die van @Jingle1986, alleen bij hem ook heel lange ‘rietjes’ (= klein kaliber vvw slangen in fermacel).

Bij jou kan ik 2 oplossingen bedenken:
1) extra pomp in serie vóór verdeler 3 (weet dus niet of dat kan)
2) vanaf je binnenunit direct splitsen in twee flinke parallelle leidingen met ieder een eigen pomp. Dan doet pomp 1 het traject van binnenunit naar verdeler 1 en 2, pomp 2 het parallelle traject van binnenuit naar verdeler 3. Dit vervangt dan de interne pomp in de binnenunit, zou dat mogelijk zijn?

Wellicht kunnen de installateurs hier (@koevlaas2 @DutchWing @Technician- ?) daar wat over zeggen of ideeën delen?

De andere oplossing, namelijk verdelers 1 en 2 knijpen om de flow in verdeler 3 op te hogen, zal je vast al geprobeerd hebben of nu actief hebben.

• Technician-
SebastiaanPs schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:46:
[...]

Ja jouw situatie lijkt inderdaad best op die van @Jingle1986, alleen bij hem ook heel lange ‘rietjes’ (= klein kaliber vvw slangen in fermacel).

Bij jou kan ik 2 oplossingen bedenken:
1) extra pomp in serie vóór verdeler 3 (weet dus niet of dat kan)
2) vanaf je binnenunit direct splitsen in twee flinke parallelle leidingen met ieder een eigen pomp. Dan doet pomp 1 het traject van binnenunit naar verdeler 1 en 2, pomp 2 het parallelle traject van binnenuit naar verdeler 3. Dit vervangt dan de interne pomp in de binnenunit, zou dat mogelijk zijn?

Wellicht kunnen de installateurs hier (@koevlaas2 @DutchWing @Technician- ?) daar wat over zeggen of ideeën delen?

De andere oplossing, namelijk verdelers 1 en 2 knijpen om de flow in verdeler 3 op te hogen, zal je vast al geprobeerd hebben of nu actief hebben.
Dat laatste, meer knijpen, lijdt alleen tot minder totaal flow.
Splitsen naar 2 pompen parallel en de unit pomp doorlussen kan ook. Zodoende wel de hoogste efficiënte.
Allemaal wel omslachtig als je ook een parallel buffer kunt plaatsen. Ook goed voor de defrost.
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:53:
[...]

Splitsen naar 2 pompen parallel en de unit pomp doorlussen kan ook. Zodoende wel de hoogste efficiënte.
Allemaal wel omslachtig als je ook een parallel buffer kunt plaatsen. Ook goed voor de defrost.
@Jingle1986 heeft dus een grote warmtepomp met parallel buffervat en vvw verdelers met pomp, dat resulteert in een Ta van 44 gr (grotendeels vvw!). Toch een beetje jammer, vooral als je zo’n 3700 m3 gas vervangt zoals @Jingle1986 , dan loopt het best in de kosten. Vandaar dat we over alternatieven voor de opstelling van Alklima nadachten.

Andere alternatief is 2 losse warmtepompen op twee separate CV circuits in één huis, de installaties zijn dan ieder simpel en standaard. Ik denk wel duurder?

Maar als ik @Jingle1986 was dan zou ik als Tweaker die oplossing met direct splitsen en dan 2 pompen parallel proberen. Een pomp alleen naar die vvw verdeler met de “rietjes” (zonder menging en pomp), de andere pomp naar de rest.

• Technician-
SebastiaanPs schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:11:
[...]

@Jingle1986 heeft dus een grote warmtepomp met parallel buffervat en vvw verdelers met pomp, dat resulteert in een Ta van 44 gr (grotendeels vvw!). Toch een beetje jammer, vooral als je zo’n 3700 m3 gas vervangt zoals @Jingle1986 , dan loopt het best in de kosten. Vandaar dat we over alternatieven voor de opstelling van Alklima nadachten.

Andere alternatief is 2 losse warmtepompen op twee separate CV circuits in één huis, de installaties zijn dan ieder simpel en standaard. Ik denk wel duurder?

Maar als ik @Jingle1986 was dan zou ik als Tweaker die oplossing met direct splitsen en dan 2 pompen parallel proberen. Een pomp alleen naar die vvw verdeler met de “rietjes” (zonder menging en pomp), de andere pomp naar de rest.
De truc is dat door de hogere pompenergie secundair dezelfde flow wordt bereikt als primair.
Dan heb je geen tot nauwelijks menging en een net zo lage Ta.
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:53:
Dat klopt.
Met een parallel-buffer heb je mengverliezen. En hoe zo'n buffer beter werkt bij defrosts in een situatie met (voor zover ik begrepen heb) hoofdzakelijk VVW moet je ook even uitleggen...

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-12-2024 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:25:
[...]

Dat klopt.

[...]

Met een parallel-buffer heb je mengverliezen. En hoe zo'n buffer beter werkt bij defrosts in een situatie met (voor zover ik begrepen heb) hoofdzakelijk VVW moet je ook even uitleggen...
Er zit een hogere waarde aan warmte in het buffervat dan de vloer. Veel WP doen een defrost met verhoogde flow. (ME toevalllig niet) dus heb je bv een defrost op 35C bij buffer en 23C bij VV.
Zodoende verloopt de defrost sneller en de opwarming en start daarna rustiger.
Een goed afgestelde parallel buffer heeft nauwelijks menging in normaal bedrijf.

Dit moet je bij kleine vermogens niet aan beginnen maar grotere vermogens draaien beter bij een buffer en vooral qua compressor bescherming en onafhankelijk van “gespeel” in de installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 12-12-2024 17:42 ]

• Knowbody
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:39:
[...]

Er zit een hogere waarde aan warmte in het buffervat dan de vloer. Veel WP doen een defrost met verhoogde flow. (ME toevalllig niet) dus heb je bv een defrost op 35C bij buffer en 23C bij VV.
Zodoende verloopt de defrost sneller en de opwarming en start daarna rustiger.
Een goed afgestelde parallel buffer heeft nauwelijks menging in normaal bedrijf.

Dit moet je bij kleine vermogens niet aan beginnen maar grotere vermogens draaien beter bij een buffer en vooral qua compressor bescherming en onafhankelijk van “gespeel” in de installatie.
Is het qua compressor curve gunstiger om te werken met Ta 35 graden in plaats van 25 bij rechtstreeks de vloer in ?

Mijn inziens zit de verklaring van het voordeel van een parallel buffer dan in de snelheid. Je krikt de temperatuur veel sneller op. Bij bufferloze vloerverwarming lukt dat niet omdat die retourtemperatuur maar zeer traag oploopt en na elke defrost weer inkakt.

(Ik heb ook een te zware WP zonder buffervat)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Naalroc
Hierbij een paar grafieken tijdens een defrost van enkele minuten, meestal 3-4 min.
De temperaturen van de Ta en Tretour variëren maar weinig en zijn in no time weer hersteld. 14 kW pomp met parallel buffer op 75% Ta =30°C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rTaSsji4dndCa9bR2QKdvku0A8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sfRcqbweUp7X34jark0bI679.png?f=fotoalbum_large
Defrosten gebeurt regelmatig, maar ik merk er absoluut niets van, en weet dat alleen maar uit de registratie; of ik moet toevallig buiten zijn en zie een stoomwolk, voor 15 sec. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-06 15:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9D77Tu1CyF2sPhXWO89yxJGwTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNPXS94INGSihpCy2c2T10rA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKs0-k_HMCEnGesJQnWpIrfpoUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quKzAPgFAYKGYUAk8duhbUC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nNCGzoxdhJAqTrPfcvFDEEjcRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8mUUAyK8UtC3S4MRnMkwq5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoyeWJU84fHU6vCR86hL2-Zc-Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sef8p5BItUpvRTNjJJpkowD1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdsgsgkQp2wfHQ-C02Xf90y9jH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGBiaC9i8DmpRGtZVe1t0maB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit vond ik wel even mooi om te delen.
Dinsdag de unit gestart na nachtverlaging en hierna ivm de lagere buiten temperatuur de nachtverlaging eraf gehaald.
Sinds dien nog geen defrost of afschakeling gehad.
Binnentemperatuur net geen 21 graden overdag, 's avonds loopt het iets op als we thuis zijn maar thermostaat staat op 21,5.
Ta ingesteld op 28 graden, word 29 gemaakt door de unit.
Combinatie ingefreesde en in dekvloer vloerverwarming op begane grond/badkamer, radiatoren op de verdiepingen.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Knowbody schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:57:
[...]
Bij bufferloze vloerverwarming lukt dat niet omdat die retourtemperatuur maar zeer traag oploopt en na elke defrost weer inkakt.
Hmm, waarom denk je dat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia6QBJpOXHEDsPfYUmnKftslo34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZW5nvaUioTSsxE6VfsXcqu5e.png?f=fotoalbum_large
Dit is de defrost in mijn logging die het langste duurde (tijdens een natte sneeuwbui dacht ik). De retour bleef boven de ruimtetemperatuur en is in een kwartier weer op het oude niveau

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dsbwouter
@RenBeu

Kun jij het verschil goed merken tussen de ingefreesde vv en de vv in de smeer vloer? Kwa snelheid afkoeling en voel je bij de ingefreesde vv beter temperatuurs verschillen?

• KabouterSuper
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:24:
[...]

De truc is dat door de hogere pompenergie secundair dezelfde flow wordt bereikt als primair.
Dan heb je geen tot nauwelijks menging en een net zo lage Ta.
Snap ik het goed dat je extra vermogen in je huis kunt pompen doordat je met je parallelle buffer minder weerstand dus extra flow realiseert? Het is namelijk niet zo dat je om-en-om warmte de buffer inpompt en daarna er weer uit haalt. Dat is misschien een bijgevolg in lente en herfst, maar het gaat me primair om dat ik de flow verhoog. Als ik het volgende plaatje bekijk van https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/, wil ik dus niet opstelling D maar opstelling E (ik snap de aansluitingen aan het buffer trouwens niet helemaal). Voor de duidelijkheid, F is volgense warmtepomp-tips.nl voor hoge temperatuursystemen, G is voor systemen met een tweede warmtebron.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffi2Po2_ORj7lB711gVUVhYTXOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Kc5Bo6MqgQAGwbtGI68pfr0.png?f=fotoalbum_large

Heb je bij gebruik van een parallelle buffer ook nog een hogere Ta nodig? Is het volgende voorbeeld bijv representatief? Zo nee, hoe werkt het dan wel?

Zonder buffer in een circuit met veel weerstand:
Ta=30, dT=5, flow=15l/m

Met parallel buffer waarbij extra flow mogelijk is door de verminderde weerstand:
totaal circuit: Ta=32, dT=5.2, flow=25l/m (met standaard pomp van binnenunit)
bestaande uit
circuit via buffer: Ta=32, dT=6, flow=5l/m
circuit naar huis met tweede grotere pomp: Ta=31??, dT=5, flow=20l/m

• Knowbody
Naalroc schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:36:
Hierbij een paar grafieken tijdens een defrost van enkele minuten, meestal 3-4 min.
De temperaturen van de Ta en Tretour variëren maar weinig en zijn in no time weer hersteld. 14 kW pomp met parallel buffer op 75% Ta =30°C

[Afbeelding]
Defrosten gebeurt regelmatig, maar ik merk er absoluut niets van, en weet dat alleen maar uit de registratie; of ik moet toevallig buiten zijn en zie een stoomwolk, voor 15 sec. ;)
Ja, dank.

Moet zeggen dat ik er hier ook niets van merk en dat het systeem nu goed functioneert.

Ik kijk te vaak naar de getallen, in de grafiek zie ik het ook niet echt terug. Maar ben ook benieuwd naar een antwoord van @Technician- ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-06 15:20
Dsbwouter schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:22:
@RenBeu

Kun jij het verschil goed merken tussen de ingefreesde vv en de vv in de smeer vloer? Kwa snelheid afkoeling en voel je bij de ingefreesde vv beter temperatuurs verschillen?
De bijkeuken en de badkamer hebben vloerverwarming in de dekvloer.
De bijkeuken is ook nog eens de langste groep, deze reageert traag en blijft achter in temperatuur.
Deze vloer is wel ruim 10cm dik.
De vloer waar ingefreesd is voel ik geen verschillen deze is egaal op temperatuur

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

• Dsbwouter
Is er hier iemand die weet hoeveel vermogen vv afgeeft bij 25°c aanvoer hh 10cm 16mm leiding? Kan online alleen tabellen vinden met een gemiddelde watertemperatuur vanaf 30°c.

• koevlaas2
KabouterSuper schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:03:
Zo te zien zitten @Breud en ik met dezelfde uitdaging, hoewel de specs van mijn huis wel anders zijn. Ik heb ook een 14kW warmtepomp, maar zit in een groot oud monument. Ik vermoed dat ik de volle 14kW goed kan gebruiken (het lijkt me dat het nieuwbouwhuis van Breud met veel minder toekan). Mijn huidige flow is 16l/m, dus niet optimaal. Toen ik nog één gesloten verdeler met pomp had, was mijn flow beduidend beter maar niet excellent(19l/m). Ik ga mijn installateur eens vragen of ik een buffervat met extra pompen zin gaat hebben in mijn huis (of @koevlaas2 kan zich hier melden met advies). Ook ga ik eens klussen met de pompen die ik over heb van mijn gasloos-verbouwing. Helaas is er maar eentje energiezuinig, alle andere pompen van de cv-ketel en verdelers zijn ouderwetsch en stroomslurpers (was samen >400 watt).
Maak je filter eens schoon svp ?

• Knowbody
Dsbwouter schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:12:
Is er hier iemand die weet hoeveel vermogen vv afgeeft bij 25°c aanvoer hh 10cm 16mm leiding? Kan online alleen tabellen vinden met een gemiddelde watertemperatuur vanaf 30°c.
Hangt niet af van de aanvoertemperatuur maar van de dT.

35-30

Of

27-22

Geeft hetzelfde vermogen.

Wel wordt de vloer dus de ruimte in het eerste geval warmer.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 12-12-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:16
Dsbwouter schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:12:
Handige website voor vloerverwarming: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

• Technician-
KabouterSuper schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:30:
[...]

Snap ik het goed dat je extra vermogen in je huis kunt pompen doordat je met je parallelle buffer minder weerstand dus extra flow realiseert? Het is namelijk niet zo dat je om-en-om warmte de buffer inpompt en daarna er weer uit haalt. Dat is misschien een bijgevolg in lente en herfst, maar het gaat me primair om dat ik de flow verhoog. Als ik het volgende plaatje bekijk van https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/, wil ik dus niet opstelling D maar opstelling E (ik snap de aansluitingen aan het buffer trouwens niet helemaal). Voor de duidelijkheid, F is volgense warmtepomp-tips.nl voor hoge temperatuursystemen, G is voor systemen met een tweede warmtebron.
[Afbeelding]

Heb je bij gebruik van een parallelle buffer ook nog een hogere Ta nodig? Is het volgende voorbeeld bijv representatief? Zo nee, hoe werkt het dan wel?

Zonder buffer in een circuit met veel weerstand:
Ta=30, dT=5, flow=15l/m

Met parallel buffer waarbij extra flow mogelijk is door de verminderde weerstand:
totaal circuit: Ta=32, dT=5.2, flow=25l/m (met standaard pomp van binnenunit)
bestaande uit
circuit via buffer: Ta=32, dT=6, flow=5l/m
circuit naar huis met tweede grotere pomp: Ta=31??, dT=5, flow=20l/m
Nee.
Dit geldt alleen voor grote vermogen warmtepompen met veel afgifte en lange leidingsystemen.
Als de pomp primair de max flow haalt dan is er geen buffervat nodig. Als je de max flow moet halen uit een secundaire pomp en de WP kan “vrij”
circuleren met hoge flow over buffer is dat soms nodig

• Knowbody
Breud schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:45:
[...]

Ik heb nog eens je postings doorgenomen.

Je hebt Watts zoneregeling. Als je toevallig dan ook Watts verdelers hebt dan bestaat er een kans dat je geprobeerd hebt meer flow te verkrijgen door aan de debietmeters te draaien
Die glaasjes, daar mag je eigenlijk niet aan draaien, deze moeten volledig open.

Nu post ik wel vaker iets over deze verdelers, want daar zit onder de blauwe dopjes danwel onder de zone motoren een instelschroefje verstopt.

Mogelijk heb jij dat ook en valt daar nog wat flow te behalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v17EqSPVBriEOoR-51V4kWnR8_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wo6zovefqYkndEOO0vJosLeo.jpg?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Even update:

@koevlaas2 @DutchWing ?
Ik heb het momenteel erg druk en ik denk @koevlaas2 niet anders… Volg de laatste tijd het topic niet echt, wat is er defect?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
Knowbody schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:37:
[...]

Ik heb nog eens je postings doorgenomen.

Je hebt Watts zoneregeling. Als je toevallig dan ook Watts verdelers hebt dan bestaat er een kans dat je geprobeerd hebt meer flow te verkrijgen door aan de debietmeters te draaien
Die glaasjes, daar mag je eigenlijk niet aan draaien, deze moeten volledig open.

Nu post ik wel vaker iets over deze verdelers, want daar zit onder de blauwe dopjes danwel onder de zone motoren een instelschroefje verstopt.

Mogelijk heb jij dat ook en valt daar nog wat flow te behalen.

[Afbeelding]
wij hebben Watts zoneregeling en verdeler / motortjes van Albrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Breud schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:16:
[...]

wij hebben Watts zoneregeling en verdeler / motortjes van Albrand.
Dan blijft die pomp over ... Zie jouw post 23 nov.
Te zwak.

Edit: die pomp blijkt voor het SWW circuit te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 13-12-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:33:
[...]

Maak je filter eens schoon svp ?
Ga ik doen
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:22:
[...]

Nee.
Dit geldt alleen voor grote vermogen warmtepompen met veel afgifte en lange leidingsystemen.
Als de pomp primair de max flow haalt dan is er geen buffervat nodig. Als je de max flow moet halen uit een secundaire pomp en de WP kan “vrij”
circuleren met hoge flow over buffer is dat soms nodig
Snap ik. Maar we hadden het toch over 14kW warmtepompen met een flow van 15? Ik probeer te snappen hoe de buffer en secundaire pomp de afgifte gaan verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@breud. Ik joeg er gister 17kW doorheen met die NO3 en +/-4 en vrijwel hele dag defrosts. Nog wel in het westen.
Vandaag startte meteen met defrosts. Nu is 3gr en NO2.
Overigens liep de temperatuur voor het eerst met 1 gr terug. Van 22 naar 21.
Het wordt nog iets kouder maar ga nog niet naar 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@koevlaas2 Zal mijn filter ook eens nalopen. Helaas slecht bereikbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Even update van mijn kant:

Vandaag installateur langsgekomen met de juiste papieren. De wp werkte opeens weer. Alles nagemeten en ze vermoeden dat het de na regeling is op de IN1 ingang, de wp schakelt zichzelf uit als er stroom op blijft staan.

Alklima wilde in eerste instantie zowat alles vervangen behalve de compressor, en dan had je net zo goed een nieuwe buiten unit kunnen kopen.

iig dank @koevlaas2 @AUijtdehaag voor het meedenken. Het lijkt nu 'opgelost' maar ik hou het even in de gaten. Nu weer huis opwarmen, grmbl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:32:
Even update van mijn kant:

Vandaag installateur langsgekomen met de juiste papieren. De wp werkte opeens weer. Alles nagemeten en ze vermoeden dat het de na regeling is op de IN1 ingang, de wp schakelt zichzelf uit als er stroom op blijft staan.
Huh? Als de naregeling (of thermostaat) de WP via de thermostaatingang uit zet, dan kun je dat toch eenvoudig op de display zien? Verwarmen staat dan in pauze.
(Overigens staat er geen stroom of spanning op die ingang, maar worden de contactjes ervan door de thermostaat verbonden of verbroken).
Als er buiten iets stuk is, moet je een foutcode op de display zien.
Wat was dat nou weer voor een diagnose dat iemand dacht dat de buitenunit stuk was?? Ik begrijp hier steeds minder van.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik weet het fijne er ook niet van, maar ze zeiden dat ze al een keer eerder gezien hadden dat wanneer de na-regeling stroom blijft geven op de in1, dat de WP zichzelf uitzet.

Er is geen foutcode te zien, ook niet historisch. Had ik nog gecheckt. Nogmaals dit is een vermoeden, als het weer voordoet trek ik die in1 eruit en dan weet ik het zeker. 100% zeker is het niet, maar ben voor nu al blij dat ik weer warm water en verwarming heb.

De diagnose om alles te vervangen begrijp ik ook niet, maar toen deed niets het, Heb het idee dat ze het gewoon niet weten en dan maar alles vervangen.

Dit is meer voor de volgende persoon die evt tegen aanloopt om te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
xoror schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:55:
Ik weet het fijne er ook niet van, maar ze zeiden dat ze al een keer eerder gezien hadden dat wanneer de na-regeling stroom blijft geven op de in1, dat de WP zichzelf uitzet.

Er is geen foutcode te zien, ook niet historisch. Had ik nog gecheckt. Nogmaals dit is een vermoeden, als het weer voordoet trek ik die in1 eruit en dan weet ik het zeker. 100% zeker is het niet, maar ben voor nu al blij dat ik weer warm water en verwarming heb.

De diagnose om alles te vervangen begrijp ik ook niet, maar toen deed niets het, Heb het idee dat ze het gewoon niet weten en dan maar alles vervangen.

Dit is meer voor de volgende persoon die evt tegen aanloopt om te proberen.
Ik zou de eerste installateur die had verzonnen dat de buitenunit stuk was nooit meer in mijn huis willen hebben. Die bakt er niets van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
De 2e installateur weet er een stuk meer van en dat geeft wat meer vertrouwen. Die doen vanaf nu onderhoud en storingen.

Hij is nu hard aan het werk :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW5lPhr3rVOJgs0iePJ08jwXwjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cx2F4o2RiZuBvDfX5Huhye3d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door xoror op 13-12-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
nessio schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:49:
@breud. Ik joeg er gister 17kW doorheen met die NO3 en +/-4 en vrijwel hele dag defrosts. Nog wel in het westen.
Vandaag startte meteen met defrosts. Nu is 3gr en NO2.
Overigens liep de temperatuur voor het eerst met 1 gr terug. Van 22 naar 21.
Het wordt nog iets kouder maar ga nog niet naar 24/7.
Ik neem aan dat je 17kWh bedoeld, dus je actuele stroom verbruik.
Gisteren zat ik op 20kWh, ook veel defrosts gehad. Warmtepomp heeft zo'n 11 uur aangestaan gisteren. Dus gemdideld zo'n 2kWh per draaiuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Ik zit nog eens te kijken in de grafieken via home Assistant. En dan met name de aanvoer temperatuur vanuit de binnenunit (aangezien ik onlangs het buffervat in serie heb gezet).

Waarom schommelt de aanvoer temperatuur zo? Er is constant warmtevraag, en het is blijkbaar geen reactie op verandering in buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ge91AijlTRezjC9FWcjq0ucV60E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIRcRcdeP8Nae59OsLwF27WM.jpg?f=fotoalbum_large

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Jingle1986 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:02:
Ik zit nog eens te kijken in de grafieken via home Assistant. En dan met name de aanvoer temperatuur vanuit de binnenunit (aangezien ik onlangs het buffervat in serie heb gezet).

Waarom schommelt de aanvoer temperatuur zo? Er is constant warmtevraag, en het is blijkbaar geen reactie op verandering in buitentemperatuur.

[Afbeelding]
Hoeveel jitter zit er op de frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jingle1986 Ik denk dat je meetfrequentie wat laag is. Die drops zullen wel defrosts zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:49
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:39:
[...]

Ik heb zelf onvoldoende kennis van het systeem om je vragen te beantwoorden.

Hetgeen je aangeeft omtrent de badkamer is het issue volgens mij en heb de vraag inmiddels ook bij installateur neergelegd.

To be continued
Is dit toevallig een woning van groothuisbouw? Mijn ouders ervaren exact dit zelfse probleem. Ook in verbruik, hoge aanvoer en retour etc. etc.

Zij hebben ook exact dezelfde verdelers enz. Ben nu ook al enige tijd in contact met de bouwer hierover. Wil nog niet echt lukken.

Ik zal de rest van de posts ook nog ff lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-06 19:51

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Mag ik van jullie kennis gebruik maken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88dOHRNV-TliAgnF_rGtJRb2cpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPo0qytZAjru2vCKp1Nobfyt.jpg?f=fotoalbum_large Wat gebeurt er in het omcirkelde gebied? Is dat een defrost? De unit geeft vanaf dat moment U2 aan en doet niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Andrehj schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:37:
@Jingle1986 Ik denk dat je meetfrequentie wat laag is. Die drops zullen wel defrosts zijn.
Soms lijken het defrosts maar vaak ook niet. Zie onderstaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj33VEHZpZVrpHxxTRAunBceW2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIw5duLe8sVePtnyRP5ahOQA.jpg?f=fotoalbum_large

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Jingle1986 je poll is elke 10 min, dan kan je een defrost ook missen? Heb je data met een hogere temporele resolutie, niet alleen elke 10 min?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mafparov schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:35:
Mag ik van jullie kennis gebruik maken?[Afbeelding] Wat gebeurt er in het omcirkelde gebied? Is dat een defrost? De unit geeft vanaf dat moment U2 aan en doet niets meer.
Foute boel, U2 betekent abnormaal hoge discharge temperature. Waarschijnlijk koudemiddel tekort. Unit op standby om verdere lekkage te voorkomen en spoedtelefoontje naar de installateur (gezien het weer).

Google -> site Mitsubishi Electric
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgRRbLl1Z68ubZsHHx5PB7pnny4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yyORWCoWqlFyhefXVJYOUSvg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 08:59
Mafparov schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:35:
Mag ik van jullie kennis gebruik maken?[Afbeelding] Wat gebeurt er in het omcirkelde gebied? Is dat een defrost? De unit geeft vanaf dat moment U2 aan en doet niets meer.
Het lijkt me geen defrost. Storing U2 zit in je koelkoudemiddelcircuit:
https://alklima.nl/service-en-support/storingscodes
Probleem:
Abnormale persgastemperatuur.
Detecterende unit:
Buitendeel
Te controleren:
Controleer de vulling van het systeem. Controleer de afsluiters van het buitendeel en controleer het regelventiel (LEV).

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
SebastiaanPs schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:03:
[...]

Foute boel, U2 betekent abnormaal hoge discharge temperature. Waarschijnlijk koudemiddel tekort. ...
Of gewoon teveel afsluiters van een zoneregeling die dichtlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@breud. Stom mz 17 kWh natuurlijk. (Verbruik ipv vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Vandaag heeft de Suz het moeilijker bij 1 gr.
vanmorgen 21 om 12.00 was het 21,5. Na Sww sessie van 40 min was het 21 en loopt het nog niet op naar 21,5.
Aha. Rond 17.00 weer 21,5

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 13-12-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 08:59
Knowbody schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:09:
[...]

Debiet verandert niet in de grafiek...

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
nessio schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:14:
Vandaag heeft de Suz het moeilijker bij 1 gr.
vanmorgen 21 om 12.00 was het 21,5. Na Sww sessie van 40 min was het 21 en loopt het nog niet op naar 21,5
hier heeft mijn WP het ook moeilijker. Dagverbruik zit al op 25kWh en de dag is nog niet eens om :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Breud schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:15:
[...]

hier heeft mijn WP het ook moeilijker. Dagverbruik zit al op 25kWh en de dag is nog niet eens om :X
Nog geen 12 kWh tot nu toe. Daar zit de nachtelijke SWW run bij in. Ideaal!
Pruttelt gewoon continue op Ta 25 (flow ~ 30 lpm, dT 2,2K)

De dag begon om 00.00u bij 4 graden en daalde langzaam, het is nu onder de 3.

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 13-12-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Blackraven schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:15:
[...]

Debiet verandert niet in de grafiek...
Idd over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Breud schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:15:
[...]

Zit jij nog steeds op ruimtetemperatuur 21 te verwarmen of heb je de Ta inmiddels vastgezet, zoals aanbevolen voor nieuwbouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Knowbody schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:22:
[...]

Zit jij nog steeds op ruimtetemperatuur 21 te verwarmen of heb je de Ta inmiddels vastgezet, zoals aanbevolen voor nieuwbouw!
Ik draai een vast Ta van 29 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:09:
[...]

Nee wat jij zegt gaat over het CV circuit (water).
De U foutmeldingen komen van de buitenunit.
U2 abnormal high discharge temperature gaat over koudemiddelcircuit.
Als je me niet gelooft dan kun je ook deze post van installeur @DutchWing lezen:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
"U2 is of te weinig koudemiddel of je LEV (expansie ventiel) is de boosdoener, voor beide heb je de installateur nodig."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Breud schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:24:
[...]

Ik draai een vast Ta van 29 graden.
Alles is al een keer gezegd volgens mij. 29 is uiteraard te hoog. Maar met je lage flow ben je het misschien nodig.

29 erin , 23 eruit. DT 6K. Vloer dan rond de 26 graden. Als dat de uitkomst is moet het 22 graden kunnen worden in de woning.

Ik neem aan dat je 28 en 27 ook hebt geprobeerd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
SebastiaanPs schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:26:
[...]

Nee wat jij zegt gaat over het CV circuit (water).
De U foutmeldingen komen van de buitenunit.
U2 abnormal high discharge temperature gaat over koudemiddelcircuit.
Als je me niet gelooft dan kun je ook deze post van installeur @DutchWing lezen:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
"U2 is of te weinig koudemiddel of je LEV (expansie ventiel) is de boosdoener, voor beide heb je de installateur nodig."
Het is niet dat ik je niet geloof....
In de Ecodan tekst werd ook "water flow" genoemd bij U2. Vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Voorlopig heeft het bij mij nog geen 7kWh gebruikt. Het gaat niet harder werken voorlopig.
De binnentemp bleef op 23 graden staan de afgelopen dagen.
Ik had geen nachtverlaging deze nacht en het draaide dus eventjes, maar ik had geen verbruik tussen 7:00 en 14:00 omdat het huis op temperatuur is.

Met een RC van 6 rondom en flow van 15 liter/m op 165m2 vloerverwarming van mijn huis, zou je zeggen dat @Breud zijn huis iets warmer zou moeten kunnen stoken met zijn Dt en flow. Mijn Ta is nu ook 30 graden wegens een steile curve tussen 5 en 0 graden buitentemp.
Ik hoop echt dat Alkima iets kan vinden want het klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Knowbody schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:28:
[...]

Alles is al een keer gezegd volgens mij. 29 is uiteraard te hoog. Maar met je lage flow ben je het misschien nodig.

29 erin , 23 eruit. DT 6K. Vloer dan rond de 26 graden. Als dat de uitkomst is moet het 22 graden kunnen worden in de woning.

Ik neem aan dat je 28 en 27 ook hebt geprobeerd ?
Helaas en daarom vermoed ik ook dat er iets fout zit in ons systeem. Woonkamer is maar net aan de 21 graden te houden. En daar heeft de warmtepomp toch heel wat draai uren voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Breud schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:33:
[...]

Helaas en daarom vermoed ik ook dat er iets fout zit in ons systeem. Woonkamer is maar net aan de 21 graden te houden. En daar heeft de warmtepomp toch heel wat draai uren voor nodig.
Ik verdenk toch de pomp. Wanneer komen ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
januari pas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@koevlaas2 suggestie al toegepast ? in nieuwe woningen zit vaak nog veel rommel in de leidingen, vuilfilter is iets wat je relatief eenvoudig schoon te maken valt. Als er teveel rotzooi in zit gaat dat tenkoste van je flow.

Wat is je flow tijdens een SWW run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:37:
@koevlaas2 suggestie al toegepast ? in nieuwe woningen zit vaak nog veel rommel in de leidingen, vuilfilter is iets wat je relatief eenvoudig schoon te maken valt. Als er teveel rotzooi in zit gaat dat tenkoste van je flow.

Wat is je flow tijdens een SWW run?
zo'n 25 liter per minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel flow de 14kW units horen te halen, maar de mijnes haalt 23 l/m en dat is wel beetje max voor mijn unit (mijn filters worden jaarlijks schoongemaakt, maar die waren eigenlijk altijd redelijk schoon). Kijk hoever je van je max af zit bij sww, als het goed is moet je redelijk je max kunnen halen als je filter niet vies is

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 13-12-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Volgens mij nog niet gevraagd:

En de flow per groep is af te lezen en komt overeen met totale flow? Dat er niet zo'n stomme bypass inzit waardoor je alleen de leiding verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
gr8-jen schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:40:
Volgens mij nog niet gevraagd:

En de flow per groep is af te lezen en komt overeen met totale flow? Dat er niet zo'n stomme bypass inzit waardoor je alleen de leiding verwarmd?
dat is een goeie, ga ik eens meten.

Pagina: 1 ... 149 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero