Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
gr8-jen schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:03:
[...]

Hoeft niet perse. @Niekste Je kan ook een weekklok instellen die alleen verwarmd tussen 9:00 en 22:00. Zo ben ik de afgelopen winter doorgekomen ;). Het was alleen warm met kwakkelweer en als het s'nachts vriest liet ik de WP ook aan. Verder werkte het goed. Ik had nog best een laag verbruik afgelopen jaar.
Nee klopt :)
Het kan zeker zonder maar heb je dan niet het risico dat hij doorloopt terwijl het al warmer buiten is? of grijp je dan handmatig in?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:32
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:01:
[...]
Ik heb geprobeerd om de grafieken naar boven te halen. Lijkt volgens mij toch wat mis te gaan; lijkt alsof de zone regeling voor de badkamer alsnog aanstaat middels een compensatie curve. Hoe kan ik deze zone gelijkzetten met rest van het huis? Vermoed dat hier een groot deel van de oorzaak zit.
Ja maar ho even @laurens0619 en @gr8-jen, voordat we het over de details gaan hebben, hier gebeurt overduidelijk van alles wat niet de bedoeling is! De Ta schiet binnen no time naar 40+ graden en de Tr gaat bijna net zo hard mee. Dan staat er dus afgifte dicht. @Niekste je zei geen naregeling maar dat betwijfel ik. Even terug naar de vragen van @Andrehj:

- Wel/geen buffervat?
- Hoeveel waar en welke thermostaten?
- Hoe zien je vloerverwarming verdelers eruit (graag foto's).
- Heb je zelf een idee wat het verschil is tussen flow/return temp, flow/return temp #1 en flow/return temp #2? (waarbij bij #2 de return temp zelfs hoger is dan de flow temp)

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:06
voodooless schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:40:
[...]

Ik weet niet of er iets aan de hand is, of dat er een probleem is? Ik zie dit en denk: waarom is dat zo? Werkt dit zoals het ontworpen is? En belangrijker: werkt dit zodat ik er praktisch mee om kan gaan. Duidelijk is het in ieder geval dat MelCloud informatie geeft waar je dus eigenlijk weinig mee kan in bepaalde gevallen.
De belangrijkste vraag hierin is: is je water ooit niet warm genoeg geweest ? Zonder dat je zelf het opwarmen geforceerd aan hebt gezet.

Voor meer details, een vragenvuur:
Hoeveel liter is je vat ? Hoelang douche je ? Hoeveel liter per minuut doet je douchekop ? Douche je heet ?

Als ik het goed gelezen heb, heb je een cilinderunit met 2 sensoren (die heb ik ook). De onderste sensor zit op ongeveer 1/3e van onder en de bovenste sensor zit op ongeveer de helft.
De controller van de unit laat altijd de onderste sensor op het scherm zien, en dus altijd de koudste. Melcloud denk ik ook ? Als je zelf data uitleest kan je wel beide sensoren zien.

Met de gegevens uit het vragenvuur is een beetje in te schatten of het klopt dat je onderste sensor koud wordt.
Voorbeeldje:
vat is 300 liter
je gaat 20 minuten douchen met een douchekop die 10 l/min doet en qua temperatuur zit je op 40 graden
dat is dan 200 liter waarvan een deel uit je vat komt
in dit voorbeeld kan ik me voorstellen dat de onderste sensor naar koud water temperatuur gaat, maar de middelste sensor nog een stuk hoger zit qua temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
michaelvo schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:30:
@Niekste je zei geen naregeling maar dat betwijfel ik.
In het bericht dat je quote geeft hij aan "zone regeling voor de badkamer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Plenkske schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:35:
Als je zelf data uitleest kan je wel beide sensoren zien.
Dan moet dat het plan zijn. Ik had gedacht via de MelCloud integratie in HA misschien wat meer te kunnen zien, maar dat is niet zo, in tegendeel, ik zie zelfs minder. Dan toch maar een ESP32 bestellen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
voodooless schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:13:
[...]

Dan moet dat het plan zijn. Ik had gedacht via de MelCloud integratie in HA misschien wat meer te kunnen zien, maar dat is niet zo, in tegendeel, ik zie zelfs minder. Dan toch maar een ESP32 bestellen.
Tot die tijd kan je in de controller ook de sensorinfo zien in het servicemenu. Voor als je een keer wil kijken wat de waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-05 20:57
michaelvo schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:30:
[...]

Ja maar ho even @laurens0619 en @gr8-jen, voordat we het over de details gaan hebben, hier gebeurt overduidelijk van alles wat niet de bedoeling is! De Ta schiet binnen no time naar 40+ graden en de Tr gaat bijna net zo hard mee. Dan staat er dus afgifte dicht. @Niekste je zei geen naregeling maar dat betwijfel ik. Even terug naar de vragen van @Andrehj:

- Wel/geen buffervat?
- Hoeveel waar en welke thermostaten?
- Hoe zien je vloerverwarming verdelers eruit (graag foto's).
- Heb je zelf een idee wat het verschil is tussen flow/return temp, flow/return temp #1 en flow/return temp #2? (waarbij bij #2 de return temp zelfs hoger is dan de flow temp)
-Geen buffervat
-Een thermostaat in de woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIiNhhWxzz_GiIeW2prFmVEsw_Q=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hLUxyFjf8UN0w6AXifH2gp0Y.gif?f=fotoalbum_large

Vloerverwarming verdelers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j05s3SIfgueBjcOjDgIUwkn06lI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RCG9u7pbkk3JmanNNfcuk3v1.gif?f=fotoalbum_large

Ja heb wel een idee wat dit is. Flow 1 is badkamer en WC boven. Flow 2 rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:33:
[...]

-Geen buffervat
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja heb wel een idee wat dit is. Flow 1 is badkamer en WC boven. Flow 2 rest van het huis.
Ok je zegt dus dat je een 2-zone systeem hebt. Dat heb ik hier eigenlijk nog niet eerder voorbij zien komen. Volgens de installatiehandleiding moet er bij een 2-zone systeem altijd een buffertank (mengtank) zijn, dus dat is al vreemd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3UzupAivj4gTqVvh3_2Bt0Isc0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UCejp5xf82jhPmIRsHCnh8jc.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omI1vgYwaHEI7gGIzH5KwBXXVeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLJkGQw2eLY0ntoKmRiduCce.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit hydraulische schema een beetje met wat jij hebt aan leidingen/sensoren/pompen/mengklep?

Daarnaast moet je volgens mij per zone instellen wat voor regeling je wil gebruiken. Aangezien je je bedieningsunit al in de woonkamer hebt hangen en je verder geen thermostaat hebt kun je voor de badkamer alleen nog maar gebruik maken van WAR of vaste Ta. Deze zal zonder thermostaat dus altijd een vraag genereren.

Ik zou toch maar eens bij je installateur nagaan hoe hij dit voor ogen heeft. En waarom er überhaupt voor een 2-zone systeem gekozen is.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekste
michaelvo schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:09:
[...]

Ok je zegt dus dat je een 2-zone systeem hebt. Dat heb ik hier eigenlijk nog niet eerder voorbij zien komen. Volgens de installatiehandleiding moet er bij een 2-zone systeem altijd een buffertank (mengtank) zijn, dus dat is al vreemd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Klopt dit hydraulische schema een beetje met wat jij hebt aan leidingen/sensoren/pompen/mengklep?

Daarnaast moet je volgens mij per zone instellen wat voor regeling je wil gebruiken. Aangezien je je bedieningsunit al in de woonkamer hebt hangen en je verder geen thermostaat hebt kun je voor de badkamer alleen nog maar gebruik maken van WAR of vaste Ta. Deze zal zonder thermostaat dus altijd een vraag genereren.

Ik zou toch maar eens bij je installateur nagaan hoe hij dit voor ogen heeft. En waarom er überhaupt voor een 2-zone systeem gekozen is.
Ik heb zelf onvoldoende kennis van het systeem om je vragen te beantwoorden.

Hetgeen je aangeeft omtrent de badkamer is het issue volgens mij en heb de vraag inmiddels ook bij installateur neergelegd.

To be continued

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:56
@Niekste die verdeler lijkt een Watts.

Daarbij is het goed om te weten dat de flow metertjes volledig open moeten staan en dat het debiet geregeld moet worden met de zwarte vierkante draaidopjes die onder de blauwe doppen zitten.

Oftewel de flowmeters zijn niet bedoeld om aan te draaien, maar misschien is dat al gebeurd door een installateur die de boekjes niet leest. Ze bestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v17EqSPVBriEOoR-51V4kWnR8_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wo6zovefqYkndEOO0vJosLeo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2024 15:53 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:48
[...]

-Geen buffervat
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt een zwart logo voor de SD kaart. Dan is die corrupt en niet de installateur die gratis aanbieden vanuit Mitsubishi.

Verder zie ik 6 groepen. Ik gok dat er nog een verdeler is. Als die er anders uit ziet zou ik die ook delen, misschien zitten er daar nog meer gekke dingen bij zoals een bypass.

Mocht je het later zat zijn om op WAR of Ta te draaien zonder thermostaat kun je een kopen. Er is al hier gedeeld hoe je die kan aansluiten mocht je dat niet voor elkaar krijgen met de installateur. Welke thermostaat handig is ook in dit topic te vinden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:15
@Andrehj , Mede omdat in de algemene L/W topic jouw input is gebruikt bij de informatie over wel/geen buffervat te gebruiken tag ik je even direct mee met de vraag. Op basis van het eerdere heb ik besloten om inderdaad te kiezen voor de Mitsubishi Electric set (met de PUZ-SWM100YAA) en had akkoord gegeven op de offerte. Echter in de offerte is ondanks mijn verzoek toch een buffervat van 80l opgenomen na overleg met de leverancier (zal wel Alklima contact zijn geweest) en staat heel kort benoemd:

Er is toch gekozen voor een buffervat – open verdeler. Zeker
met meerdere verdelers en een groter vloeroppervlak is dit
aan te bevelen. Dit om te zorgen dat de pomp groot genoeg is
en om de installatie rustiger te laten draaien. Ook worden zo
de circuits gescheiden. Het helpt ook met de defrosts en comfort.

Voordat ik ze daar over doorvraag toch wat verder in verdiepen hier met jullie. Ik ken de hoofdargumenten tegen een buffervat maar nog onvoldoende eventuele "voordelen" en tips mocht het toch gebruikt moeten worden.

De situatie is momenteel ongeveer 100m2 vloerverwarming beneden en 70m2 vloerverwarming boven inclusief volledige zoneregeling. In de nieuwe WP situatie was ik van plan om de zoneregeling beneden helemaal te laten varen (want deuren staan toch altijd open etc). Kortom sturing door WAR met als het kan ruimtethermostaat mocht het te warm worden voor beneden. Boven was ik van plan om de Evohome puur de verdeler daar te sturen (dus niet de WP uiteraard) en de slaapkamers evt uit te kunnen zetten. Badkamer zal volledig mee blijven lopen. Altijd aan is dan iets van 105m2 vloerverwarming opp. Alle verdelers worden pomploos gemaakt en leidingen vergroot qua diameter.

Kortom, waar moet ik echt op letten als ze toch het buffervat eisen te plaatsen? Ik vermoed dat ze hem paralel willen plaatsen (gezien ze blijkbaar afvragen of de WP pomp zelf voldoende capaciteit heeft) waar juist de grooste energie verliezen lijken te zitten tenzij de flow exact op elkaar is afgestemd toch?
Serieel zou niet moeten hoeven gezien de afgifte hoeveelheid die al voldoende moet zijn toch?

Dit is ongetwijfeld vraag 3 miljoen over buffervat maar op basis van de TS in L/W topic en andere topics kwam ik wel tot voldoende "tegens" maar onvoldoende "hoe toch zo slim mogelijk eventueel" :).

Dank weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
@tonyjans ik heb een jaar geleden bijna exact dezelfde vraag hier gesteld. Ook bij mij bleef de installateur ondanks al mijn tegenargumenten met een buffervat aankomen. Korte samenvatting:

Tenzij je flink met naregeling in de weer gaat heeft het buffervat geen voordelen. In jouw geval is 105 m2 altijd open meer dan genoeg mits je daar genoeg flow doorheen krijgt (en dat gaat vast lukken met nieuwe leidingen). Dat geneuzel over dat de pomp niet sterk genoeg is en dat het niet rustig zou draaien is gewoon onzin.

Ik heb ze uiteindelijk vriendelijk bedankt voor de moeite en ben naar een andere installateur gegaan (hier via het forum). Het laat zich raden dat het bij mij nu uitstekend draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
een buffervat van 80L is ws een in serie en helpt bij een defrost, kan verder geen kwaad. Is wel vaker hier besproken.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@michaelvo en @xoror dank! Ik heb sowieso de installateur gevraagd naar zijn installatiewijze en aan de hand daarvan weet ik ook meer later. Als hij het serieel wil aansluiten heeft het weinig nadelen en heb ik weinig discussie (behalve de extra kosten en geringe meerwaarde behalve defrost).

Maar is het parallel dan heb ik toch echt mijn twijfels inderdaad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tonyjans @xoror
“Ook worden zo de circuits gescheiden.”
Ze bedoelen dus een parallel buffervat

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

nessio schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:08:
@Niekste 185m2. Nieuwbouw? Hoe is de isolatie/glas/energielabel?
Ik heb een A+ woning, 200m2 vloerverwarming, tripleglas en maar een Suz60 en krijg het met gemak 21,5 met 14uur stoken.
Met welke instellingen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:17:
@tonyjans @xoror
“Ook worden zo de circuits gescheiden.”
Ze bedoelen dus een parallel buffervat
Van 80L 8)7 ?? Alklima doet vaak een kleintje in serie, dus ik gok hier ook, anders is heel vreemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:39:
Ik heb zelf onvoldoende kennis van het systeem om je vragen te beantwoorden.
Dat is een kwestie van even de leidingen volgen en het geheel in een schema tekenen.
Als je hier je probleem post en anderen je in hun vrije tijd en onbetaald proberen te helpen wordt er van jezelf ook wel wat verwacht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:08:
[...]
Van 80L 8)7 ?? Alklima doet vaak een kleintje in serie, dus ik gok hier ook, anders is heel vreemd.
Alklima schreef naar @tonyjans:
Er is toch gekozen voor een buffervat – open verdeler. Zeker met meerdere verdelers en een groter vloeroppervlak is dit aan te bevelen. Dit om te zorgen dat de pomp groot genoeg is en om de installatie rustiger te laten draaien. Ook worden zo de circuits gescheiden. Het helpt ook met de defrosts en comfort.
Zo’n open verdeler functioneert als een hydraulische scheiding en kan prima 80 liter zijn hoor. Google maar. Wel met je eens dat de term buffer dan verwarrend/misleidend is, want zo’n vat buffert nauwelijks warmte.

[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 09-12-2024 19:23 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]
Waar zie jij hier een flow 1 en flow 2? Ik zie alleen een enkele VVW-verdeler (met vreemd genoeg de aanvoer- en retourbalken naast elkaar ipv boven elkaar. Erg bijzonder, want dan moeten de leidingen elkaar dus in de vloer kruisen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:19:
Zo’n open verdeler functioneert als een hydraulische scheiding kan prima 80 liter zijn hoor. Google maar. Wel met je eens dat de term buffer dan verwarrend/misleidend is, want zo’n vat buffert nauwelijks warmte.
Alleen jammer dat het argument om dat vat te gebruiken nergens op slaat. Hydraulisch gezien gedragen meerdere verdelers zich gewoon als één grote. Ik heb er hier zelfs vijf en dat gaat helemaal prima, zonder buffervat en zonder secundaire pomp.
(@tonyjans ).
Met veel VVW merk je sowieso niks van defrosts. Dat koude water verdwijnt gewoon in de vloer, maar die heeft zoveel bufferwerking (ordegroottes meer dan in zo'n miniem 80l buffervaatje) dat je het niet merkt.

Verder staat het hier prima uitgelegd: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Daar kan ik niets meer aan toevoegen.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 09-12-2024 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:22:
[...]
Alleen jammer dat het argument om dat vat te gebruiken nergens op slaat. Hydraulisch gezien gedragen meerdere verdelers zich gewoon als één grote. Ik heb er hier zelfs vijf en dat gaat helemaal prima, zonder buffervat en zonder secundaire pomp.
Ja helemaal eens natuurlijk!
Het bericht van @tonyjans was aan jou gericht dus ik ging er verder inhoudelijk niet teveel op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Flow 1 is badkamer en WC boven. Flow 2 rest van het huis.
Als dat zo is, dan snap ik het probleem opeens beter. Dus toch een zoneregeling met één heel kleine zone. Als dat echt zo is: fijn staaltje 8)7

Je zou voor de grap eens de warmtevraag van die kleine zone moeten uitschakelen door die thermostaat heel laag te zetten. Als het verder allemaal klopt (met flow 2 = rest van het huis met veel vvw), dan ga je op die manier lange rustige runs krijgen.

Maar inderdaad fijn als je een schema deelt want tot nu toe was het wel erg verwarrend voor ons moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Andrehj schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:20:
[...]

Waar zie jij hier een flow 1 en flow 2? Ik zie alleen een enkele VVW-verdeler (met vreemd genoeg de aanvoer- en retourbalken naast elkaar ipv boven elkaar. Erg bijzonder, want dan moeten de leidingen elkaar dus in de vloer kruisen...
We hadden het over de grafiek met de temperaturen uit deze post:
Niekste in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
waarin er drie Ta's en drie Tr's zijn. Overall, zone 1 en zone 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:39:
Je zou voor de grap eens de warmtevraag van die kleine zone moeten uitschakelen door die thermostaat heel laag te zetten. Als het verder allemaal klopt (met flow 2 = rest van het huis met veel vvw), dan ga je op die manier lange rustige runs krijgen.
Het lijkt dus nóg grappiger want die zone 1 (badkamer) heeft helemaal geen thermostaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@michaelvo Maar het lijkt er bijna op dat die ene zone, door bijna continu vraag te genereren, steeds de WP aan doet slaan en zo superinefficient het hele huis verwarmt....
Dit is toch echt iets voor @Niekste om uit te zoeken.
Belangrijk daarbij is hoe dat allemaal is aangesloten, want een systeem met twee zones, zonder buffervat, bestuurd vanuit de WP, kan bij Mitsubishi normaliter helemaal niet.
Hier is iemand ontzettend aan het knutselen geweest lijkt het.
@Niekste, maak eens wat foto's van je binnenunit en al het leidingwerk eromheen? Zitten er extra pompen, kleppen en sensoren buiten de binnenunit?

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 09-12-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
All,

Gezien alle vraagtekens en onduidelijkheden aan mijn kant ben ik er verder ingedoken om eea te verduidelijken.

Het zit als volgt:
Twee zones met ieder een eigen waterpomp:
Zone 1 is boven (ingesteld middels heat curve met conservatieve temps)
Zone 2 is rest van het huis. (ingesteld volgens advies van @SebastiaanPs )
Daarnaast dus ook een buffer van 20l. Deze zat goed verstopt in de opstelling...

Thermostaten: in de woonkamer is de thermostaat van de foto.
Echter zijn er voor zone 1 ook nog 5 thermostaten per kamer. 4 voor slaapkamers met convectoren (Jada strada hybride) en dus de vloerverwarming voor losse WC en badkamer. Thermostaten boven zijn simpel uitgevoerd en je kan daar de aanvoertemperatuur verhogen/verlagen per kamer.

Drie vloerverwarming verdeelstations. Het station voor zone 1 (boven) heeft voor al die thermostaten Watson motoren erop zitten.

Dit is de situatie, excuus voor de verwarring, kon er onvoldoende in duiken aangezien ik niet betrokken was bij het bouwproces. Ben zojuist fysiek even op locatie geweest om wat antwoorden te achterhalen.

Wat is handig, zal ik alles voor zone 1 dicht laten zetten en dan kijken wat de WP doet?

Wat is jullie advies in generieke zin mbt deze setup? Hoe zou je 'm efficiënter kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Niekste
Hoe is dat 20 liter buffervat aangesloten? Hoeveel pijpen zitten daaraan?
En waar zitten die twee waterpompen?
Een tekening van het schema zoals @Andrehj suggereerde zou heel behulpzaam zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:46
Of is het misschien een expansie vat (1 aansluiting)?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:32:
All,

Gezien alle vraagtekens en onduidelijkheden aan mijn kant ben ik er verder ingedoken om eea te verduidelijken.

Het zit als volgt:
Twee zones met ieder een eigen waterpomp:
Zone 1 is boven (ingesteld middels heat curve met conservatieve temps)
Zone 2 is rest van het huis. (ingesteld volgens advies van @SebastiaanPs )
Daarnaast dus ook een buffer van 20l. Deze zat goed verstopt in de opstelling...

Thermostaten: in de woonkamer is de thermostaat van de foto.
Echter zijn er voor zone 1 ook nog 5 thermostaten per kamer. 4 voor slaapkamers met convectoren (Jada strada hybride) en dus de vloerverwarming voor losse WC en badkamer. Thermostaten boven zijn simpel uitgevoerd en je kan daar de aanvoertemperatuur verhogen/verlagen per kamer.

Drie vloerverwarming verdeelstations. Het station voor zone 1 (boven) heeft voor al die thermostaten Watson motoren erop zitten.

Dit is de situatie, excuus voor de verwarring, kon er onvoldoende in duiken aangezien ik niet betrokken was bij het bouwproces. Ben zojuist fysiek even op locatie geweest om wat antwoorden te achterhalen.

Wat is handig, zal ik alles voor zone 1 dicht laten zetten en dan kijken wat de WP doet?

Wat is jullie advies in generieke zin mbt deze setup? Hoe zou je 'm efficiënter kunnen maken?
Ik snap er niks van.

Een paar lijntjes zetten hoe het is aangesloten op een tekening is toch geen rocket-science.
Dan zijn de specialisten er hier zo uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niekste
SebastiaanPs schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:03:
@Niekste
Hoe is dat 20 liter buffervat aangesloten? Hoeveel pijpen zitten daaraan?
En waar zitten die twee waterpompen?
Een tekening van het schema zoals @Andrehj suggereerde zou heel behulpzaam zijn.
Ga ik achterhalen of anders zelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-05 20:01
@Anoniem: 1456812 ik stook in principe 21,5 in hele huis op 1 slaapkamer na.
200 m2 waarvan 20 niet open staat
Woonkamer 21,5. Kantoor 22, 3 andere kamers 21,5 en alle deuren, behalve 2 badkamers en 1 slaapkamer staan open.
Ik heb een draadloze par 50 thermostaat in de woonkamer die staat op 21,5, wp staat op ruimteregeling, op klok van 7.00-21.00. Voorlooptemp 25-35, tijd 60min en -5 /+5.
Bij huidige tenp van bT 5 gr start de suz 60 op 1200W loopt in 1 uur op naar 2500W en zakt dan binnen 1 uur terug naar 1200W tot 21.00 in 1 lange run. Hooguit om 12.15 onderbroken door sww run als boiler onder 32gr komt.
Verbruik voor verwarming is nu per dag 15kW COP is helaas maar 3.65.
Mogelijk door te krappe hoofdleidingen
Mijn flow is maar 16 voor vw en 26 voor sww.
Ons huis van A+ heeft dus blijkbaar 15x 3,65 =54,75 kW warmte nodig met 14 uur stoken en bT 5 gr.
Ergens in de avond tikt temp 22 aan. Om 7.00 is het weer 21,5. Dit blijft op dit moment elke dag zo tot in de avond.
Ta / Tr
Start op 27/23 loop op naar 28/23, 28/24 en zakt dan naar 27/24 voor de rest van de dag nu er bijna geen zon is.
Woning met wtw staat noord-zuid. Tuin met uitbouw is zuid met veel glas
2-1kap. Zijkant met uitbouw is oost
Welke instellingen nog meer???

[ Voor 12% gewijzigd door nessio op 10-12-2024 10:11 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Veel meer is er niet bij een huis met genoeg isolatie en buffer.
@Anoniem: 1456812

Kijk hoe je kan monitoren, het liefst met een beetje korte intervallen, Melcloud kan ook, desnoods de SD kaart uitlezen. Maar iets om te weten wat het doet.

Zorg voor zoveel mogelijk flow door:
- alles open te zetten, elke draaiknop en flowmeter open draaien,
- alle naregeling losdraaien
- bypass indien van toepassing zoveel mogelijk dicht draaien

Verlaag de Ta, probeer 28 graden en ga elke dag een graad omlaag tot het pendelt en dan weer een graad omhoog. Als je het doet terwijl het buiten koud is, kan je ook defrosts meemaken, daarom monitoren zodat je weet waarom de WP vaak uitgaat.

Pobeer nachtverlaging van een halve graad, eerst tussen 03:00 en 9:00 en als dat goed gaat steeds eerder beginnen.
Zet de antivries uit als je geen monoblock hebt.

Als je geen thermostaat hebt, zet het dan op weekklok waarbij je alleen vanaf ochtend tot en met avond verwarmd.

Kijk naar de pinned posts, dat zijn maar 2 pagina's, lees het allemaal nog een keer door als je niet zeker weet of je het begrijpt.

IK denk dat je het uiteindelijk gemiddeld wel onder de 10kWh per dag krijgt als je zover bent. Ik zat de afgelopen tijd met 12-13 kWh bij vorst en 4-7 kWh bij warmer weer.

[ Voor 19% gewijzigd door gr8-jen op 10-12-2024 09:23 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:32:

En zo gaan we van een simpele setup met 1 thermostaat en zonder buffervat en zoneregeling naar een zeer complexe situatie met 2-zone systeem, buffervat, en volledige naregeling op 1 van de 2 zone's... 8)7

Als ik het tot nu toe goed begrepen hebt is er geen enkele thermostaat die tegen de warmtepomp zegt dat zone 1 geen warmtevraag heeft. Als je daar dus alles dicht zet gaat het sowieso mis, pendelfestijn wat je nu ook al zag.

Persoonlijk zie ik geen heil in het 2-zone systeem. Je bovenverdieping gaat met 4 convectoren en een klein beetje vloerverwarming altijd te weinig vermogen afgeven om het pendelen te voorkomen. Tenzij zone 2 altijd meeloopt met zone 1 maar dat blijkt niet uit je grafieken.

Ik denk dus dat je toe moet naar een simpeler systeem. Gewoon 1 zone, buffervat er eventueel uit, geen naregeling op de begane grond en badkamer, en dan kun je eventueel de naregeling op de slaapkamers laten zitten. Succes om dit bij je zeer kundige installateur voor elkaar te krijgen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

nessio schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:47:
@Anoniem: 1456812 ik stook in principe 21,5 in hele huis op 1 slaapkamer na.
200 m2 waarvan 20 niet open staat
Woonkamer 21,5. Kantoor 22, 3 andere kamers 21,5 en alle deuren, behalve 2 badkamers en 1 slaapkamer staan open.
Ik heb een draadloze par 50 thermostaat in de woonkamer die staat op 21,5, wp staat op ruimteregeling, op klok van 7.00-21.00. Voorlooptemp 25-35, tijd 60min en -5 /+5.
Bij huidige tenp van bT 5 gr start de suz 60 op 1200kW loopt in 1 uur op naar 2500kW en zakt dan binnen 1 uur terug naar 1200kW tot 21.00 in 1 lange run. Hooguit om 12.15 onderbroken door sww run als boiler onder 32gr komt.
Verbruik voor verwarming is nu 15kWh COP is helaas maar 3.65.
Mogelijk door te krappe hoofdleidingen
Mijn flow is maar 16 voor vw en 26 voor sww.
Ons huis van A+ heeft dus blijkbaar 15x 3,65 =54,75 warmte nodig met 14 uur stoken en bT 5 gr.
Ergens in de avond tikt temp 22 aan. Om 7.00 is het weer 21,5. Dit blijft de hele dag zo tot in de avond.
Ta / Tr
Start op 27/23 loop op naar 28/23, 28/24 en zakt dan naar 27/24 voor de rest van de dag nu er bijna geen zon is.
Woning met wtw staat noord-zuid. Tuin met uitbouw is zuid met veel glas
2-1kap. Zijkant met uitbouw is oost
Welke instellingen nog meer???
Meer valt er denk ik niet over te zeggen, dus dankjewel voor de uitgebreide reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
@nessio ik merk op dat jouw delta T maar zo'n 4 graden is.
Bij mij is de delta vaak zo'n 6 graden.

wat is meer gewenst?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
voodooless schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:53:
[...]

Ik snap dat het vat kouder wordt door nieuw water, maar waarom zakt het opeens in? Dat kan toch alleen al er veel beweging in het vat plaatsvind, of als er zoveel warm water wordt vervangen door koud dat het de middelste sensor breikt. Wellicht is dat dan het geval? Kan dat van 15 min douchen al?

't is leuk dat er misschien nog warm water in zit, maar dat kan ik dus nergens betrouwbaar zien 8)7

Ondertusen is ie al anderhalf uur bezig om het geheel weer op temperatuur te brengen.
Omdat je volgens mij niet snapt hoe het werkt, ondanks dat @SebastiaanPs het je heel duidelijk uitlegt.

Een SWW vat is gelaagd, en je hebt 2 sensoren in je vat, 1 boven en 1 beneden.
Bij een SWW vat komt er van onder koud water in, en warm water gaat er boven warm uit.

Om klikken te voorkomen, hieronder de foto die @SebastiaanPs bedoelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/22065f0772989980400b8e67f7afd0c7954a34c1/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FZ1bK4ir.png

Ik heb dus 3 sensoren in het vat
Je ziet dat binnen enkele minuten na het douchen de onderste sensor direct steenkoud wordt, want daar komt het leiding water in.

Terwjil de middenste en bovenste sensor gewoon +45 graden blijven.

Je Melcloud laat blijkbaar onderste sensor zien, maar de WP schakelt op de sensor die je niet ziet.
Die kun je ongetwijfeld ergens in je menu zien.

Zolang je niet snapt hoe gelaagdheid in een SWW Boilervat werkt blijft dit abracadabra voor jou.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Zo laag mogelijke delta T is het beste voor je COP ( zie posten van Andrej)
Nu is ie met die straffe NO de deltaT 5
Ta/Tr is nu 29/24 dat zakt straks als het goec is naar 29/25 en later 28/25. De sww run wordt overgeslagen : boiler is nog 42gr
Gister opgestookt naar 51. Keuken neemt iets voor de hotfill boiler ( geen cooker) en 1x douchen door mijn vrouw.

[ Voor 7% gewijzigd door nessio op 10-12-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@breud. Jij hebt ook een veel zwaardere wp, deze start met een groter vermogen en mogelijk daardoor hogere Ta. Je vloer is koud. 22, 23 of zo. Dan wordt Ta / Tr al gauw 28/22 of 29/23, etc.
Ik heb 2 weken geleden de wp van de klok gezet. Dan stookt ie 24 uur door met 27/24 - 27/25. Mijn vrouw vond dat in de nacht veel te warm in huis. Dus weer op klok en we wachten nu tot de wp het niet meer red op de klok. Er komen een paar koude dagen aan🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@Andrehj en @SebastiaanPs : Ik heb reactie van de installateur.

Je kunt op 2 manieren een buffervat inzetten:

1. In de retour van het vloerverwarmingssysteem. Dit doe je als de inhoud van de vloer niet zo groot is. Dit is hier niet aan de orde.
2. Als open verdeler. De warmtepomp draait over het buffervat / houdt het buffervat op temperatuur. Secundair komt er een pomp die het water naar de vloerverwarming brengt.
Dit hebben wij bij je aangeboden. Dit omdat het systeem rustiger draait, maar vooral omdat bij grotere capaciteiten / grotere vloeroppervlaktes de pomp in de hydro-unit / het binnendeel van de warmtepomp niet voldoende krachtig is om dit aan te kunnen.

Met een open verdeler met een secundaire pomp ondervang je dit probleem.
Dus ons inziens (ondanks alle voor- tegen argumenten) is het aan te bevelen om een open verdeler met secundaire pomp te plaatsen, om te zorgen dat de pomp krachtig genoeg is. Dit is ook zo opgenomen bij jullie.

Volgens mij moet de primaire pomp van de ERST30F-VM2EE (pagina 198 databook 6.0) makkelijk een flow tot 36.9 liter per minuut kunnen halen (mits leidingen voldoende zijn qua diamter, maar die worden allemaal vervangen naar 28 koper). Ik heb 17 groepen vloerverwarming in totaal. Zit ik goed met mijn denkrichting dat dit helemaal geen reden moet zijn? Even voordat ik terugkoppel dat ik dit echt achterwege wil laten of in ieder geval aansluiting zonder wens (zet ik het wel op marktplaats later als het reeds gegeven akkoord het probleem is).

Dank weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Grolsch schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:34:
Omdat je volgens mij niet snapt hoe het werkt, ondanks dat @SebastiaanPs het je heel duidelijk uitlegt.

Een SWW vat is gelaagd, en je hebt 2 sensoren in je vat, 1 boven en 1 beneden.
Bij een SWW vat komt er van onder koud water in, en warm water gaat er boven warm uit.

Om klikken te voorkomen, hieronder de foto die @SebastiaanPs bedoelt:

[Afbeelding]

Ik heb dus 3 sensoren in het vat
Je ziet dat binnen enkele minuten na het douchen de onderste sensor direct steenkoud wordt, want daar komt het leiding water in.

Terwjil de middenste en bovenste sensor gewoon +45 graden blijven.

Je Melcloud laat blijkbaar onderste sensor zien, maar de WP schakelt op de sensor die je niet ziet.
Die kun je ongetwijfeld ergens in je menu zien.

Zolang je niet snapt hoe gelaagdheid in een SWW Boilervat werkt blijft dit abracadabra voor jou.
Het snappen van gelaagdheid is niet het probleem. Ik had alleen niet verwacht dat na een korte douchbeurt de sensor al in het koude water zou staan, zeker niet als net 2.5 uur geleden alles opegewarmd was. Blijkbaar heb ik geen efficiente douchkop |:( Het probeem hier is dat ik er vanuit ben gegaan dat MelCloud mij relevante data geeft over wat ik nog met mijn warm water kan doen. Ik ga niet iedere keer naar het apparaat lopen om in het menu te kijken wat de meest zinvolle temperatuur sensor laat zien 8)7 . Als consument wil ik een waarde kunnen zien waar ik wat aan heb, en waar ik dus niet constant vragen bij hoeft te stellen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
voodooless schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:07:
[...]

Het snappen van gelaagdheid is niet het probleem. Ik had alleen niet verwacht dat na een korte douchbeurt de sensor al in het koude water zou staan, zeker niet als net 2.5 uur geleden alles opegewarmd was. Blijkbaar heb ik geen efficiente douchkop |:( Het probeem hier is dat ik er vanuit ben gegaan dat MelCloud mij relevante data geeft over wat ik nog met mijn warm water kan doen. Ik ga niet iedere keer naar het apparaat lopen om in het menu te kijken wat de meest zinvolle temperatuur sensor laat zien 8)7 . Als consument wil ik een waarde kunnen zien waar ik wat aan heb, en waar ik dus niet constant vragen bij hoeft te stellen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn...
Als je 15 min onder een douche van 11 L/min staat dan heb je 165 liter water van 38 graden gebruikt. Dus wat minder liters uit je SWW vat van bijv 50 graden door menging. Maar nog steeds wel aanzienlijk. Dat de onderste sensor dan koud water ontmoet vind ik niet zo gek. Spaardouchekop eens proberen?

Wat betreft dat laatste punt helemaal met je eens overigens! Onlogisch dat je alleen de lage sensor ziet en niet de hoger geplaatste sensor die wordt gebruikt voor het triggeren van de SWW run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tonyjans
Misschien gemist, maar relevant voor dit vraagstuk :
- wat voor vvw verdelers heb je? Pomploos?
- hoe is je vvw aangelegd: wat voor slangen, wat voor hart op hart afstand, hoe lang zijn de slangen per groep? Wat is je langste lengte slang per groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@SebastiaanPs :
Nu nog vvv pomp en menging (3 stuks,17 groepen). Wordt aangepast naar pomploos zonder menging en grotere diameters.

De vv leiding vraag is een lastigere. Van de 17 groepen zijn er 16 nieuw aangelegd afgelopen 1 tot 4 jaar naar toenmalige maatstaven. 16mm en als het goed is hoh max 15 cm. Langste groep 80 meter lengte volgens mij.
De ene groep die er al lag is een bijverwarming groep geweest en beslaat zelf zon 30mm2 en zal misschien langer zijn en hoh verder dan 15cm (hal/keuken) en blijft nu ook iets kouder maar alles in open verbinding beneden geen deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Algemene aanvulling op mijn gegevens van
200m2,wtw,triple glas, A+
Ik heb 21 groepen
9 in huiskamer, eethoek, keuken en kleine bijkeuken = 90m2 =1 verdeler zonder pomp
10 voor de slaapkamers en kantoor
2 voor beide badkamers ( deze hebben ook nog een handdoekenradiator van 1500W resp 700W)
Deze12 staan op 1 verdeler zonder pomp
Hoofdaan-/ afvoerleidingen zijn helaas 26 ipv 32. Flow 16L. ( vandaag ineens zelfs 17L)
Alle leidingen in de vloer zijn 16mm / hoh10cm
Ik heb de Suz60-swmva
Ik heb geen “echte” hydrobox maar wel de ecodanbesturingskast ftc6, de juiste warmtewisselaar, circulatiepomp 15/75/130 en filter met magneet. Hoofdcontroller en PAR50 draadloze thermostaat
Geen buffervat want er staan minimaal 11 groepen open

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 10-12-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Na alle ellende met fz werkt het nu zoals ik verwacht.
Kleine kantekening : ongeveer 1 maand geleden checkte ik mijn flowmeters beneden. Die gaven maar 0,5l aan. Haal ik de boel los, staan ze voor de helft dicht en 2 badkamer groepen boven ook. Hoe kan dat nou, van de zomer open gezet
Zegt mijn vrouw, ja in september is de uitvoerder van de aannemer langs geweest om alles te controleren.
Is hij bij de verdeler beneden geweest ? Ja en heeft foto’s gemaakt en ook van de controller
Oooo. Hij had dus de voorlooptemp aangepast naar 28/45, tijd op 10 min en -3/+3 over / undershoot en aan de verdelers geknoeid.
Ik heb alles nu teruggezet en gezegd dat ze die man niet meer binnen mag laten.
Nu snap ik dat veel van de 100 woningen klagen dat ze het niet warm krijgen

[ Voor 86% gewijzigd door nessio op 10-12-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
voodooless schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:07:
[...]

Blijkbaar is het snappen van gelaagdheid dan wel het probleem ;)

Stel je hebt 200 liter water in je boiler en je boiler is 2 meter (200cm) hoog (rekent makkelijk).

Stel je boiler is net opgewarmd en het hele vat is 50 graden.

Stel je doucht 1 minuut á 10 liter per minuut, dan ben je dus 10 liter warm water kwijt en zal de onderste 10cm van je boiler de temperatuur hebben van het koude water (een graad of 15).
Dus bovenste 190CM zal nog 50 graden zijn.

Stel je doucht 5 minuten dan is de onderste 50CM koud van je boiler.

Nu is de hamvraag, WAAR meet de sensor, als dit in de onderste 30cm van je vat is zul je na 3 minuten al steenkoud water meten terwijl de bovenste 170CM nog gewoon 50 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
@tonyjans is dit een bedrijf net ten oosten van Utrecht? Lijkt verdacht veel op de tekst die ik destijds kreeg. Pomp in de binnenunit is inderdaad sterk genoeg. Toen ik de specificaties hiervan terug stuurde kwamen ze ineens weer met andere argumenten (ja maar stel nou dat je op vakantie gaat en besluit om alle groepen op je verdelers dicht te draaien, dan kan de warmtepomp kapot vriezen, etc). Ik zou er niet in trappen. En bovendien, mocht het allemaal toch niet werken dan is het altijd nog mogelijk om een buffervat en/of extra pomp toe te voegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
nessio schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:09:
Kleine kantekening : ongeveer 1 maand geleden checkte ik mijn flowmeters beneden. Die gaven maar 0,5l aan. Haal ik de boel los, staan ze voor de helft dicht en 2 badkamer groepen boven ook. Hoe kan dat nou, van de zomer open gezet
wat bedoel je hiermee? ik heb bij sommige van mijn verdelers ook moeite om genoeg debiet te krijgen.
Bedoel je te zeggen dat de naregel motoren er fysiek afgeschroefd moeten worden om het debiet volledig door de groep te laten stromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Grolsch schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:16:
Blijkbaar is het snappen van gelaagdheid dan wel het probleem ;)
Blijkbaar niet, want:
Nu is de hamvraag, WAAR meet de sensor, als dit in de onderste 30cm van je vat is zul je na 3 minuten al steenkoud water meten terwijl de bovenste 170CM nog gewoon 50 graden is.
Dat is het grootste probleem hier, en zolas @SebastiaanPs ook aangeeft, is dit volstrekt onlogsch en onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tonyjans schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:45:
@SebastiaanPs :
Nu nog vvv pomp en menging (3 stuks,17 groepen). Wordt aangepast naar pomploos zonder menging en grotere diameters.

De vv leiding vraag is een lastigere. Van de 17 groepen zijn er 16 nieuw aangelegd afgelopen 1 tot 4 jaar naar toenmalige maatstaven. 16mm en als het goed is hoh max 15 cm. Langste groep 80 meter lengte volgens mij.
De ene groep die er al lag is een bijverwarming groep geweest en beslaat zelf zon 30mm2 en zal misschien langer zijn en hoh verder dan 15cm (hal/keuken) en blijft nu ook iets kouder maar alles in open verbinding beneden geen deuren.
Klinkt wel goed toch, geen extreem lange groepen en voldoende diameter van de slangen.
Had @Andrehj niet een grofweg vergelijkbaar aantal vvw groepen etc? En @michaelvo ?
Als de ervaringen van deze en andere mede-Tweakers goed zijn (grofweg zelfde oppervlak huis, zelfde oppervlak vvw en zelfde lengte slangen, geen parallel buffervat en alleen de interne pomp van de binnenunit) dan zou ik het systeem echt zonder parallel buffervat willen hebben en zeker niet accepteren met.
Liefst wel dan een groot deel van de vvw altijd open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Sinds vanochtend lijkt mijn WP (puhz sw75yaa + ersd-vm2d) overleden, dus storingsdienst gebeld.
Eerste diagnose door installateur icm alklima, buiten unit lijkt kapot, een print plaat oid. De compressor werkt nog.

Weet iemand hoe lang dit gaat duren ? En hoe ik dit het best kan aanvliegen? Unit is 4 jaar oud, en zou gewoon nog een tijdje mee moeten gaan. Alklima loopt te schermen met 2 jaar garantie, maar we hebben gewoon wettelijke garantie natuurlijk.

Ik heb dus geen verwarming en warm water en ze lijken ook niet echt in te zien dat dit asap opgelost moet worden. Ik had op z'n minst verwacht dat er een afspraak gemaakt zou worden om het te vervangen. Dit geeft allemaal niet echt veel vertrouwen, dikke minpunten voor alklima.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 10-12-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@michaelvo nee meer richting noord brabant. Echter hebben ze al na mijn vervolg vraag en specifieke opmerking over het flowbereik van de pomp aangegeven de vraag naar alklima door te zetten. Ik snap dat ze veiligheid voorop hebben in hun belang maar mijn opmerking dat ze het ook niet fijn gaan vinden als ik met een slechte COP ga zeuren bij ze. Dit leek volstrekt nieuw voor ze dus ze gaan er in ieder geval al een stap mee verder.

En anders lossen we het anders op 😂
@SebastiaanPs : zie ook je opmerking net. Zie hierboven en denk inderdaad dat het moet kunnen. Heb al voorgesteld dat als het nu eenmaal akkoord is bevonden door me dat ze toch hem niet installeren. Maar beetje bedrijf moet die geste laten varen en gewoon crediteren maar goed… :)

Dank heren!

[ Voor 23% gewijzigd door tonyjans op 10-12-2024 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
voodooless schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:58:
[...]

Blijkbaar niet, want:

[...]

Dat is het grootste probleem hier, en zolas @SebastiaanPs ook aangeeft, is dit volstrekt onlogsch en onduidelijk.
Het is volstrekt logisch, en wat mij betreft heel duidelijk :P

Je hebt een sensor onderin je vat en een sensor bovenin je vat.

Je kunt dmv de instellingen kiezen welke sensor hij daarvoor pakt (ik ben de termen even kwijt, iets met groot volgens mij).

Als je regelt op de onderste sensor zal je WP eerder aanslaan omdat de onderste sensor het eerste koud wordt. Op deze manier ben je meer verzekerd van altijd warm water maar dit is niet de meest efficiënte manier.

Als je regelt op de bovenste sensor zal je WP pas aanslaan als het water bovenin je vat koud is. Dan is je vat bijna helemaal leeg, dus als die koud is kun je niet nog heel lang douchen, maar dit is wel de meest efficiënte manier.

Wat inderdaad wel volstrekt onlogisch is, is dat de binnenunit (of je melcloud) niet de gebruikte sensor laat zien, maar altijd de onderste. Dat ben ik inderdaad met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Grolsch schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:34:
Je kunt dmv de instellingen kiezen welke sensor hij daarvoor pakt (ik ben de termen even kwijt, iets met groot volgens mij).
Dat heb ik nog nergens gezien, behaleve dan de groot/klein instelling, die daar eigenlijk niet voor bedoeld is. Ik zal eens graven naar de boiler instellingen in het service menu, maar voor zover ik me kon herinneren, kan ik daar helemaal niet in, ook niet als de WP uit staat.
Wat inderdaad wel volstrekt onlogisch is, is dat de binnenunit (of je melcloud) niet de gebruikte sensor laat zien, maar altijd de onderste. Dat ben ik inderdaad met je eens.
Dat is dus precies wat ik bedoel :)

Wat ik dus wil doen is een guestimate maken van hoeveel warm water er beschikbaar is (combinatie van 3 sensoren), en er dan voor zorgen dat er voor 6:00 in de ochtend een run gedaan kan worden zodat er voldoende water is voor in ieder geval een douchbeurt. Zoals ik al eerder zei: ik moet met een ESP32 aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 22:31
nessio schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:09:
Na alle ellende met fz werkt het nu zoals ik verwacht.
Zegt mijn vrouw, ja in september is uitvoerder aannemer langs geweest om alles te controleren.
Is hij bij de verdeler beneden geweest ? Ja en heeft foto’s gemaakt en ook van de controller
Oooo. Hij had dus de voorlooptemp aangepast naar 28/45, tijd op 10 min en -3/+3 over / undershoot en aan de verdelers geknoeid.
Ik heb alles nu teruggezet en gezegd dat ze die man niet meer binnen mag laten.
Nu snap ik dat veel van de 100 woningen klagen dat ze het niet warm krijgen
Say what? Waar haalt ie het vandaan? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@breud. Nee het ging om de 9 groepen beneden en de 2 boven zonder motortjes
Bij deze zitten flowmeters op de aanvoer en blauwe draaiknoppen op de uitvoer
Bij de andere 10 groepen (2 per kamer) zitten wel motortjes op de uitvoer en uiteraard flowmeters op de invoer ( deze stonden wel open)
Ik heb albrandt verdelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Miezie tja, geen idee. Maar eens meelopen met en goede wp monteur 🕯️ zou geen kwaad kunnen voor deze man.
De installateur van onze woning was, denk ik, wel goed. Maar hij moest het doen zoals de aannemer had opgedragen. Ik vroeg na de oplevering iets aan een monteur en die zij meteen: ik moet het zo doen van de aannemer.

[ Voor 55% gewijzigd door nessio op 10-12-2024 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:29:
Sinds vanochtend lijkt mijn WP (puhz sw75yaa + ersd-vm2d) overleden, dus storingsdienst gebeld.
Eerste diagnose door installateur icm alklima, buiten unit lijkt kapot, een print plaat oid. De compressor werkt nog.

Weet iemand hoe lang dit gaat duren ? En hoe ik dit het best kan aanvliegen? Unit is 4 jaar oud, en zou gewoon nog een tijdje mee moeten gaan. Alklima loopt te schermen met 2 jaar garantie, maar we hebben gewoon wettelijke garantie natuurlijk.

Ik heb dus geen verwarming en warm water en ze lijken ook niet echt in te zien dat dit asap opgelost moet worden. Ik had op z'n minst verwacht dat er een afspraak gemaakt zou worden om het te vervangen. Dit geeft allemaal niet echt veel vertrouwen, dikke minpunten voor alklima.
Dat is wel heel vervelend. Heb je een installateur als aanspreekpunt?

Ter overbrugging om je SWW warm te houden is er de optie om je SWW vat tijdelijk alleen met de booster (COP=1) te verwarmen, dan heb je in ieder geval een warme douche. COP=1 is natuurlijk wat zonde, maar zo enorm veel elektriciteit is het ook weer niet en het is maar ter overbrugging.

Ik heb even voor je gezocht. Via Google zoeken op "ersd-vm2d service manual", pagina 25 "heat source": instellen op "Heater" = Electric heater only. Je vindt dit via service > Heat source setting.

Hopelijk is je WP niet overleden maar alleen (tijdelijk) hersendood, als het inderdaad ligt aan een defect in een printplaat van de buitenunit. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SebastiaanPs
Dan zou je toch ook zonder buitenunit met cop=1 kunnen verwarmen EN tapwater doen?

Ik kon dat met een panasonic K serie, toen deze in hoge druk storing stond (maandag ochtend model met niet volledig ingeklikte HD sensor stekker in de buitenunit. Het hele ding uit elkaar gehaald om te ontdekken.)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2024 20:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:25:
@SebastiaanPs
Dan zou je toch ook zonder buitenunit met cop=1 kunnen verwarmen EN tapwater doen?

Ik kon dat met een panasonic K serie, toen deze in hoge druk storing stond (maandag ochtend model met niet volledig ingeklikte HD sensor stekker.)
Sterker nog ik denk dat je na deze aanpassing zowel SWW als verwarming met COP=1 doet. Met verwarming zou ik wel een beetje oppassen want dat loopt snel op :+ Evt de thermostaat heel laag zetten of als je COP=1 verwarming niet ziet zitten, dan verbieden via de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xoror Je kunt idd ook tijdelijk je hele woning met het 1.8 kW element verwarmen. Dat staat in de handleiding beschreven.
Maar bij de Blokker (nog steeds open) kun je ook voor 13 euro een 2 kW ventilatorkacheltje kopen. Daarmee kun je tijdelijk ook prima een woning verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xoror
Onder auxiliary settings kan electric heater nog in- en uitgeschakeld staan voor heating en voor DHW, goed om even te checken. Anders werkt een van de twee of beiden misschien niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hRPg51RO9W3kF9jdg1NCZfL9As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2k4FIgri3n1EnTQx65BcImC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door SebastiaanPs op 10-12-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
bedankt voor alle adviezen.

Issue is dat de outdoor unit de automaat er steeds uit gooit. Dus ik kan de binnen unit niet draaien.

Verder is natuur mijn installateur het aanspreekpunt maar hij kan het niet oplossen, en ze wijzen een beetje naar elkaar. Komt erop neer wie ervoor moet opdraaien. Ik doe iig beroep op wettelijke garantie

Beetje frustrerend, het moet gewoon opgelost worden, kosten dan achteraf bekijken.

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 10-12-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:38:
bedankt voor alle adviezen.

Issue is dat de outdoor unit de automaat er steeds uit gooit. Dus ik kan de binnen unit niet draaien.

Verder is natuur mijn installateur het aanspreekpunt maar hij kan het niet oplossen, en ze wijzen een beetje naar elkaar. Komt erop neer wie ervoor moet opdraaien. Ik doe iig beroep op wettelijke garantie

Beetje frustrerend, het moet gewoon opgelost worden, kosten dan achteraf bekijken.
Als je je binnenunit separaat van stroom voorziet, dan kun je deze zonder aangesloten buitenunit laten verwarmen met de electric heater. Oorspronkelijk bedoeld voor tijdens installatiewerk, maar is ook voor dit soort situaties te gebruiken. Zoek in de service manual op "indoor unit only".
Misschien helpt dit om een koude douche of koud huis te voorkomen totdat het probleem is opgelost. Succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BBohXvEmwj2pFpu9e8vF9ZOLK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Inzbic1NGXcW9AiP6ZKI6r1i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Je binnenunit stroomvoorziening loopt via de buitenunit klemmen
Paar wago klemmetjes lossen dat wel op toch om die te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Als ik de buiten unit voeding loshaal, moet er toch nog wel iets van voeding naar de binnen unit gaan? of haalt hij dan alles van de booster groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xoror
Ik zou de kabel van de buitenunit loskoppelen van de binnenunit. Voor de binnenunit een nieuwe tijdelijke kabel met stekker aansluiten aan de wandcontactdoos waar ook de booster op zit. Die binnenunit trekt exclusief booster minder dan 100 W dus moet er makkelijk bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror

Foto van de buitenunit aansluitingen bij mij.
L en N verbinden met S1 en S2 (wago)
S3 is het stuursignaal die je dan niet nodig hebt
En de aardes met elkaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOPCFiV2t0_1HkVxbwzGSXn6-S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDIQjtxhjd6lCCbqEIn18Jgv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het moet op deze manier dus echt helemaal zonder aangesloten buitenunit kunnen, zo staat het ook in de manual. Het is bedoeld voor tijdens de installatie, als je bijv wel al warm SWW wil hebben maar de buitenunit is nog niet gereed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
SebastiaanPs schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:23:
[...]

Tja dat zijn wel echt een soort rietjes van meer dan 100 meter lang. Ik weet het antwoord niet op je vraag. Je zou dan een pomp moeten aansluiten die gelijk start en stopt met de secundaire pomp uit je parallelle buffervat. Misschien op het algemene L/W topic vragen? Of anders in het vvw ombouwen topic?
Even een update vanuit mijn kant. Ik heb (helaas) de oude situatie situatie moeten herstellen, want ik kreeg de ruimtes met de fermacel vloeren niet meer warm. Het is dus nu weer een gesloten verdeler. De pomp die erop zit zorgt dat de flow van 0.5 (beste situatie met open verdeler) naar 1.5 gaat.
Ik heb nog een en ander uitgemeten en het mengverlies is nu 2 graden. Het is helaas niet anders.

Verder heb ik zelf gisteren het buffervat in de retour gezet. Dips omgezet etc. Alles draait nu weer, en merk geen problemen. Als ik naar de grafiek van de frequentie van de buitenunit kijk lijkt dit op het oog wat rustiger te draaien.
Ik ben wel een liter flow kwijt (van 23 naar 22 per minuut). Blijkbaar was de eerdere secundaire pomp net wat krachtiger dan de pomp in de binnenunit.
Maar hoe weet ik nu dat deze nieuwe situatie juist werkt? Moet ik nog ergens op letten?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:09:
[...]

Even een update vanuit mijn kant. Ik heb (helaas) de oude situatie situatie moeten herstellen, want ik kreeg de ruimtes met de fermacel vloeren niet meer warm. Het is dus nu weer een gesloten verdeler. De pomp die erop zit zorgt dat de flow van 0.5 (beste situatie met open verdeler) naar 1.5 gaat.
Ik heb nog een en ander uitgemeten en het mengverlies is nu 2 graden. Het is helaas niet anders.

Verder heb ik zelf gisteren het buffervat in de retour gezet. Dips omgezet etc. Alles draait nu weer, en merk geen problemen op. Als ik naar de grafiek van de frequentie van de buitenunit kijk lijkt dit op het oog wat rustiger te draaien.
Ik ben wel een liter flow kwijt (van 23 naar 22 per minuut). Blijkbaar was de eerdere secundaire pomp net wat krachtiger dan de pomp in de binnenunit.
Maar hoe weet ik nu dat deze nieuwe situatie juist werkt? Moet ik nog ergens op letten?
Goed bezig!! Die flow is een enorme opsteker, goed nieuws.
Dus nu heb je 1 verdeler met pomp (of 2?) en het buffervat in de retour?
Met welke regeling verwarm je? Vaste Ta, WAR, ruimteregeling?
Ik zou letten op je nieuwe Ta, als het goed is dan is die een stuk lager dan voorheen (bij de ruimteregeling gaat dat automatisch als je de grenzen correct hebt ingesteld, bij vaste Ta en WAR moet je het zelf aanpassen). Ik ben heel benieuwd hoeveel je Ta omlaag kan nu. Je stroomverbruik moet naar beneden gaan en COP omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 14:07
xoror schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:29:

Dit herken ik maar al te goed. Hoop voor jou dat je unit niet op een dak staat waar een hoogwerker bij moet, dan ben je helemaal de pisang. Hier nog tot einde maand een verlengde garantie via de aannemer, vanaf 1 januari worden het ook spannende tijden :F

Sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@leonlwd Staat gewoon in de tuin hoor, is al open geweest en compressor deed het nog, dus iets van print plaat vermoeden ze.

over dat gerantie, allemaal leuk en aardig, maar z'n wp moet gewoon 15jaar meegaan. iets met non-conformiteit hebben we hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@xoror ik dacht dat ME sowieso 5 jaar (en geen 2) garantie geeft, of is dat alleen op bepaalde onderdelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-05 11:43

TSE

Plenkske schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:15:
@xoror ik dacht dat ME sowieso 5 jaar (en geen 2) garantie geeft, of is dat alleen op bepaalde onderdelen ?
Heb in de zomer iets gelijkaardig meegemaakt... Middelste printplaat had een storing.
Gewoon 5j garantie van Mitsubishi (Belgie). Installateur werd vergoed door Mitsubishi voor het werk, printplaat besteld en volgende dag gefixt. Netjes zoals het moet...

Komt blijkbaar niet veel voor.

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Plenkske Volgens alklima algemene voorwaarden 12mnd. 8)7
Waar zie je die garantie bepalingen van 5 jaar ? Maar goed de installateur moet de garantie verlenen, aklima doet z'n best om daar achter te schuilen.

@TSE ja zo hoort het, ik had ze vandaag ook op de stoep verwacht, maar ja...

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 11-12-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@xoror ik denk dat ik het van mijn installateur heb, die 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:22:
@xoror ik denk dat ik het van mijn installateur heb, die 5 jaar.
die mijnes zegt dus doodleuk 2 jaar.
@koevlaas2 weet jij dat de garantie op onderdelen?

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 11-12-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:16
Garantie
Alklima BV verleent garantie onder de voorwaarden zoals omschreven in haar algemene voorwaarden en service voorwaarden. Voor onderdelen van Mitsubishi Electric Living environment systems, die zijn geleverd door Alklima BV, geldt een garantietermijn van 3 jaar vanaf de leverdatum. Wanneer uw bedrijf door Alklima is geselecteerd voor het ‘Air+Co® kwaliteitssysteem’ en u voldoet aan de daaraan gestelde voorwaarden, geldt voor de door u geleverde, gemonteerde en onderhouden Mitsubishi Electric Living environment systems in de series RAC, Mr. Slim, Lossnay en City Multi een garantietermijn op alle onderdelen van 5 jaar vanaf de leverdatum. Voor de productroep Ecodan luchtwater warmtepompen geldt een garantietermijn van 3 jaar mits is voldaan aan de omschreven algemene voorwaarden en service voorwaarden van Alklima BV.

Dit is wat Alklima aan haar klanten communiceert.

Let er wel op dat fabrieksgarantie nog iets anders is dan installatiegarantie. Alklima levert de hardware, maar daarmee heb je nog geen werkend systeem. Daarvoor zal je de voorwaarden van je installateur moeten raadplegen.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
is die 5 jaar op onderdelen ook van toepassing op de l/w ecodans? want je kan ook lezen dat die maar 3 jr hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:21:
Klinkt wel goed toch, geen extreem lange groepen en voldoende diameter van de slangen.
Had @Andrehj niet een grofweg vergelijkbaar aantal vvw groepen etc? En @michaelvo ?
Hier staan bij verwarmen 25 groepen open (ca 250 m²). Daar pompt de binnenunit max 21.3 lpm doorheen. Meestal schommelt het afgegeven vermogen rond de 5 kW, waarmee ik op een dT van 3.3 graden zit. Prima dus.
Op vol vermogen (8 kW) zit ik met die flow op een dT van 5.4 graden, ook nog prima.
Als je een (veel) grotere buitenunit hebt, is een binnenunit met grotere pomp aan te raden, dat zou dan de ERSC zijn.
@tonyjans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:16
xoror schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:15:
is die 5 jaar op onderdelen ook van toepassing op de l/w ecodans? want je kan ook lezen dat die maar 3 jr hebben.
Ik lees daar nergens in dat er 5 jaar zit op ecodans.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-05 11:43

TSE

xoror schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:15:
Moet toch ook gewoon in je offerte / verkoopscontract staan ?

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik heb er nog om gevraagd omdat er veel tijd zat tussen levering en inbedrijfstelling omdat ze niet alles deden qua installatie...

Maar:
Zoals besproken met mijn collega stuur ik u hierbij een mal met de gefeliciteerd met uw Ecodan brochure.
Ook bevestig ik met deze mail dat de in bedrijfstelling datum maandag 4 september 2023 is geweest en dat de garantie van 5 jaar ook op deze datum is ingegaan.
in de offerte:
Wij geven 5-jaar garantie op onze units en geïnstalleerde materialen bij regulier onderhoud.
Met een beetje geluk staat ook zoiets bij @xoror ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
alle installatie werk hebben ze op 2 jaar gegooid (voor de hele woning). Dus 2 jaar dan.
Maar goed, dan is er nog wettelijke garantie. Ik had bij de bouw geen keuze voor installateur, anders had ik deze ofcourse niet gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:12
Hallo,

Ik heb zelf de suz-m40va2. Veel op het forum gelezen over mensen die problemen ervaren kwa defrost met de suz-m60va2. Is dit inderdaad nog het geval? Volgens de datasheet zou de va2 0.6kw meer kunnen leveren bij 2°c dan zijn voorganger. Bij de 40va2 is het vermogen bij 2°c aanzienlijk minder dan bij de andere modellen. Zijn er ook mensen met de suz-m40va2 die dit probleem ervaren? Ik merk zelf dat als de unit boven de 8/900watt draaid er ongeveer 1x per uur ontdooit word wanneer de buitentemperatuur onder de 4°c is. Destijds gekozen voor de 40va2 ivm het lage minimale vermogen maar zit er nu toch over te twijfelen om de 60va te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dsbwouter :
Maar wat is nu het probleem? Is je WP niet meer in staat om de je woning warm te houden?
Elke WP moet met dit weer geregeld ontdooien. Dat ga je toch niet voorkomen.

[ Voor 67% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:06
Dsbwouter schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:56:
Hallo,

Ik heb zelf de suz-m40va2. Veel op het forum gelezen over mensen die problemen ervaren kwa defrost met de suz-m60va2. Is dit inderdaad nog het geval? Volgens de datasheet zou de va2 0.6kw meer kunnen leveren bij 2°c dan zijn voorganger. Bij de 40va2 is het vermogen bij 2°c aanzienlijk minder dan bij de andere modellen. Zijn er ook mensen met de suz-m40va2 die dit probleem ervaren? Ik merk zelf dat als de unit boven de 8/900watt draaid er ongeveer 1x per uur ontdooit word wanneer de buitentemperatuur onder de 4°c is. Destijds gekozen voor de 40va2 ivm het lage minimale vermogen maar zit er nu toch over te twijfelen om de 60va te plaatsen.
De 60va (dus zonder de 2) toont precies hetzelfde gedrag. Hoewel het ook wel situatie afhankelijk lijkt (hoeveel afgifte, benodigd vermogen etc.).

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Andrehj

Verwarm op het moment nog met radiatoren. Volgend jaar hopelijk met vv. Rond deze temperatuur heeft die het wel lastig om goed op temperatuur te blijven. Na het ontdooien gaat die er flink tegenaan en op het moment dat die weer wat aftoert gaat die al bijna weer ontdooien. Wil het gewoon zo efficiënt mogelijk en vandaar mijn vraag of dit met een 60va minder zou zijn omdat je dan een grotere verdamper hebt en de compressor op een lagere frequentie draaid als deze hetzelfde vermogen zou leveren als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:31:
@Andrehj
Verwarm op het moment nog met radiatoren. Volgend jaar hopelijk met vv. Rond deze temperatuur heeft die het wel lastig om goed op temperatuur te blijven.
Hoe meet je dat? Of is het een gevoel?

Zeker met radiatoren (en dus weinig warmtebufferend vermogen) wil je niet een te grote warmtepomp omdat het minimum vermogen dan zo belangrijk is. Als je uitsluitend VVW hebt is het wat minder kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@g-j-t

Zal bij iedereen ook wel iets anders zijn. Alleen kan me voorstellen als je op hetzelfde vermogen draaid met een grotere unit je hier wat minder last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Andrehj schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:26:
[...]

Hier staan bij verwarmen 25 groepen open (ca 250 m²). Daar pompt de binnenunit max 21.3 lpm doorheen. Meestal schommelt het afgegeven vermogen rond de 5 kW, waarmee ik op een dT van 3.3 graden zit. Prima dus.
Op vol vermogen (8 kW) zit ik met die flow op een dT van 5.4 graden, ook nog prima.
Als je een (veel) grotere buitenunit hebt, is een binnenunit met grotere pomp aan te raden, dat zou dan de ERSC zijn.
@tonyjans
Ja die C die heb ik inderdaad bij mijn 10 kW, op stand 5 26 L/min door ongeveer evenveel groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Andrehj

Temperatuur van de thermostaat en heb een aparte temperatuur meter via ha die per 0.1°c meet. Ivm het minimale vermogen ook gekozen voor de 40va2. Ben bang dat ik de 3kw van de 60va zelfs met vv niet kwijt kan. Zou uitkomen op 50m2 vv en een drietal radiatoren die met moeite een kw afgeven met een lage aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:41:
@g-j-t

Zal bij iedereen ook wel iets anders zijn. Alleen kan me voorstellen als je op hetzelfde vermogen draaid met een grotere unit je hier wat minder last van hebt.
De 40VA2 en de 60VA2 zitten in dezelfde behuizing van 714 x 285 x 800 mm, dus ik vermoed dezelfde maat verdamper. De 80VA2 die ik heb heeft een grotere behuizing, namelijk 840 x 330 x 880 mm, maar die wil je niet ivm het hoge minimumvermogen van 3.6 kW bij A12W25.

@Dsbwouter Edit: de 40VA, 60VA en 80VA (dus zonder 2) hebben alle drie dezelfde behuizing van 840 x 330 x 880 mm, dus ik vermoed dezelfde verdamper. Groter dan de 40VA2 en de 60VA2 dus.

[ Voor 55% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-12-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Seb

Klopt, zou dan om de 60va gaan. Hier zit wel een grotere verdamper in. Afmetingen zijn ook groter en zit 0.4kg meer koudemiddel in dan de va2 variant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tonyjans
[...]

@tonyjans
Dank! De info over je oppervlakte, vermogen en dT is zeer helpend en geruststellend. De unit zit in de pcr-m100-300e set dus die zullen ze niet meer aanpassen. We gaan het eerst proberen zonder. De installateur vond het ook boeiend om dit te ontdekken want alklima stelde standaard buffervat voor.

Kortom allemaal bedankt voor de hulp en de begin situatie gaat iig zonder buffervat zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Even update:

Nou mijn installateur heeft dus geen F-Gassen certificaat en kan daardoor geen parts bestellen bij alklima.
Lekker is dat, en Alklima heeft geen monteurs die ze langs kunnen sturen bij klanten.

Nu moet ik dus ook op zoek naar bedrijf die al parts kan bestellen bij alklima om het gerepareerd te krijgen.
Zijn er hier installateurs in de regio utrecht die mij evt kunnen helpen?
@koevlaas2 @DutchWing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
[...]

@tonyjans
@Andrehj ik begrijp de relatie niet tussen vermogen en flow bij een bepaalde dT. Zijn hier bepaalde gewenste waardes voor?

Ik heb hier een flow van ongeveer 21l/m en vermogen van zo'n 8kw. de dT is meestal zo'n 6 (Ta 29/Tr 23)

Pagina: 1 ... 148 ... 183 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero