Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 14:06
DGR schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:25:
[...]
Zooo... dat is een flinke drop in temperatuur dan, dan is het zakken van 10 graden bij mij nog niet eens zo gek. Maar goed, toch op zoek naar manieren om het zakken van de temperatuur zoveel mogelijk te beperken.
Zit gelukkig ook nooit zonder warm water, setpoint bij mij is 50 graden en laat ik 10 graden zakken voor de WP met de boiler aan de slag gaat.
Zo te horen begrijp je gelaagdheid nog niet helemaal, want je slaat helemaal aan op die temperatuur drops.

Stel dat je sensor compleet onderin het vat zit, dan zou je nagenoeg direct rond de 10°C (koud kraanwater) meten en dus een enorme drop hebben.
Mijn vat staat nu op 33 graden en ik kan nog steeds warm douchen, want mijn sensor zit halverwege onderin, maar m'n douchewater komt uit de bovenkant.
Als je maar weet waar je meet, dan kun je je max. drop en tapwater temp. er op instellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:04

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb even een experiment lopen om te kijken of ik zo de warmteafgifte van de oude radiatoren kan verhogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmPcYozAsaEj8nexpIpqphVNofY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5lbaq7lUVkp049dbNG9dfBC5.jpg?f=user_large

Fans zijn nog niet super stil, maar draaien momenteel ook nog op 100%. Ik heb er ook nog wel een temperatuur-regening voor, maar dat kan later nog wel... Eerst maar eens kijken of het wat doet. Die radiatoren hebben natuurlijk niet veel oppervlak, maar 't zijn 200mm fan, dus die kunnen wel heel wat lucht verplaatsen. Vastgemaakt met 3D-geprinte brackets die precies over de fins van de radiator vallen. Is dus super simpel weer weg te halen d:)b

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zippy1990
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 23:34
Dag allen,

Hopelijk kan iemand hier mij wat wijzer maken.

Installatie: ERST30D binnenunit en SUZ-SWM80VA buitenunit.

Wij (2-persoons huishouden) wonen sinds begin dit jaar (mei) in onze nieuwbouwwoning en nu zo’n 8 maanden vind ik dat ons elektriciteit verbruik ontzettend hoog is. Zo zit ik vanaf mei tot nu op een verbruik van bijna zo’n 4000 kWh, geen elektrische auto en geen andere grootverbruikers. Vervolgens ben ik gaan vergelijken met de buren en die bevestigde mijn vermoeden dat dit niet normaal is. Zelfs gezinnen met 4 personen gebruiken nog minder dan ons.

Dat heeft mij doen bewegen het inzichtelijk te maken met energy sockets van HomeWizard. Die hebben me vooral doen inzien dat het maar aan 1 ding kan liggen en dat is de warmtepomp. Later kwam ik er achter dat je op de binnen-unit ook het verbruik kan zien.

Wat ik erg opvallend vond is dat ik structureel in de nacht, tussen 2 en 7 uur ‘s ochtends cyclisch hoog verbruik heb, terwijl dan alles uitstaat, behalve de warmtepomp (en wtw unit en koelkast uiteraard). Hieronder daar een voorbeeld van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL4gTIZvhSx7zdIg6EMbiZMPJMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5gp0oSoVi3i0135QE6J0kO8.jpg?f=fotoalbum_large

En hier een foto van de binnenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qt1Ep3MfB95FSonWin3SWtyU5Yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTF8lxzNySXZAjVsZxZ9GUzy.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou dit gedrag veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:21
Drie snelle observaties:
  • Je geeft aan dat je 4000 kWh sinds mei hebt gebruikt. De warmtepomp komt met 1600 kWh en dit is best redelijk nauwkeurig dus dit zou betekenen dat je 2400 kWh in ruim een half jaar hebt verbruikt buiten je warmtepomp om. Dit vind ik al wel vrij veel... Overigens strookt 1600 kWh totaal ook niet met je oktober en november verbruik. Want mei t/m september zou hij max 70 kWh per maand ofzo gebruikt moeten hebben... Wat is er in de zomer gebeurd? Of stond de warmtepomp begin van 2024 ook al aan?
  • 323 kWh in november is in principe ook niet heel gek. Ik zat op 420 kWh verbruik met een productie van 2200 kWh (COP 5,2). Ik heb wel een ouder en wellicht groter huis. Wat was jouw productie? Wat meer details over de grootte van je huis zouden ook helpen
  • De pieken die je ziet lijken wat mij betreft op defrosts. De nacht van 29 november was rond het vriespunt met 100% luchtvochtigheid. Dus dat is opzich normaal elk uur. Wél is het verbruik van bijna 3 kW erg hoog. Dit duidt op een lage COP of het meewerken van een elektrisch element wat niet zou moeten. Ook meer informatie nodig: Wat voor aansturing heb je (ruimteregeling, WAR, vaste Ta?). Wat is ongeveer je Ta/stooklijn? Staat je elektrisch element uit?

[ Voor 8% gewijzigd door michaelvo op 05-12-2024 13:36 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds deze week aan het experimenteren met een vaste Ta i.p.v. WAR. Ta staat nu op 22 graden met de thermostaten per verdieping (3) op 18 graden (wonen nog niet in het huis). Echter is het verbruik nu naar rato hoger dan wanneer ik WAR op 30c / -3c had staan, en de thermostaten op 20,5 stonden. Temperaturen afgelopen week zijn redelijk hetzelfde geweest +/- 2 graden gemiddeld.

1) Ta verbruik: 16-kWh -18kWh per dag met thermostaat op 18c
2) WAR verbruik: 15-18 kWh per dag met thermostaat op 20,5c.

Houdt dit dan in dat de warmtepomp met een Ta van 22 graden alsnog 'te hard moet werken' om de woning op temperatuur te houden omdat de aanvoertemperatuur te laag is? Dus stel ik zet de Ta hoger, dan kost dat meer energie om te verwarmen, echter zou dat dus rendabeler kunnen zijn omdat de warmtepomp dan minder hard hoeft te werken? Wellicht zeg ik hele stomme dingen, maar ik probeer de werking van mijn warmtepomp te begrijpen :)

Note: heb nog niet aangesloten op Melcloud doordat ik nog geen internet heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Voor iedereen met een Netatmo thermostaat. Ik lees net dat netatmo een update heeft uitgerold waarmee de weergave van de kamertemperatuur in 0.5 graden stappen gaat ipv eerst 0.1 graden. In het kader van: "optimize the longitivity" . Batterij ? Levensduur ? Display levensduur ?
Nou ja, in ieder geval zijn ze wel zo vriendelijk om te vermelden dat de temperatuur netjes afgerond wordt, iets waar ze bij Mitsubishi nog wat van kunnen leren qua duidelijkheid.
Wat is dat toch met die fabrikanten en die 0.5 . Ik schat zo in dat het een support-issue is , met die 0.1 krijg je waarschijnlijk te veel klachten dat de ingestelde temperatuur niet klopt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 14:32
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:19:
Ik ben sinds deze week aan het experimenteren met een vaste Ta i.p.v. WAR. Ta staat nu op 22 graden met de thermostaten op alle verdiepingen op 18 graden (wonen nog niet in het huis). Echter is het verbruik nu naar rato hoger dan wanneer ik WAR op 30c / -3c had staan, en de thermostaten op 20,5 stonden. Temperaturen afgelopen week zijn redelijk hetzelfde geweest +/- 2 graden gemiddeld.

1) Ta verbruik: 16-kWh -18kWh per dag met thermostaat op 18c
2) WAR verbruik: 15-18 kWh per dag met thermostaat op 20,5c.

Houdt dit dan in dat de warmtepomp met een Ta van 22 graden alsnog 'te hard moet werken' om de woning op temperatuur te houden omdat de aanvoertemperatuur te laag is? Dus stel ik zet de Ta hoger, dan kost dat meer energie om te verwarmen, echter zou dat dus rendabeler kunnen zijn omdat de warmtepomp dan minder hard hoeft te werken? Wellicht zeg ik hele stomme dingen, maar ik probeer de werking van mijn warmtepomp te begrijpen :)

Note: heb nog niet aangesloten op Melcloud doordat ik nog geen internet heb.
Ta van 22 negeert deze. Minimum is 25 volgens mij. Als je flow te laag is kan het zijn dat het minimum vermogen niet kwijt kan. Dan pendelt het en start het telkens met een hoge frequentie.

Het zand zijn dat het telkens de 20,5 pas na een lange tijd raakte waardoor het toen een langere runs had. Dat is ook beter voor een laag verbruik dan telkens starten door de dag heen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
joezzt schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:26:
Voor iedereen met een Netatmo thermostaat. Ik lees net dat netatmo een update heeft uitgerold waarmee de weergave van de kamertemperatuur in 0.5 graden stappen gaat ipv eerst 0.1 graden. In het kader van: "optimize the longitivity" . Batterij ? Levensduur ? Display levensduur ?
Nou ja, in ieder geval zijn ze wel zo vriendelijk om te vermelden dat de temperatuur netjes afgerond wordt, iets waar ze bij Mitsubishi nog wat van kunnen leren qua duidelijkheid.
Wat is dat toch met die fabrikanten en die 0.5 . Ik schat zo in dat het een support-issue is , met die 0.1 krijg je waarschijnlijk te veel klachten dat de ingestelde temperatuur niet klopt.
En waar is de link? Ik weet nog van niks

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gr8-jen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:29:
[...]

Ta van 22 negeert deze. Minimum is 25 volgens mij. Als je flow te laag is kan het zijn dat het minimum vermogen niet kwijt kan. Dan pendelt het en start het telkens met een hoge frequentie.

Het zand zijn dat het telkens de 20,5 pas na een lange tijd raakte waardoor het toen een langere runs had. Dat is ook beter voor een laag verbruik dan telkens starten door de dag heen
Wat bedoel je precies met 'Ta van 22 negeert deze'? Dat dat dus eigenlijk te laag is om te verwarmen en de warmtepomp alsnog een hogere Ta gaat gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2024 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Verwijderd
Punt 1: Ta 22 gr is waarschijnlijk echt te laag, degene met de laagste Ta hier is @Andrehj met 24.5 gr, de rest zit op 26 graden en hoger. Met Ta 22 gr staat je warmtepomp wrs flink te pendelen.
Jij schreef eerder: nieuwbouw 2024, BENG, 126m2 hoekhuis, 3 verdiepingen met vvw en op iedere verdieping een thermostaat. Ik zou dan op vaste Ta 28 gr zetten. Monitoren met kWh meter: pendelen? Zo niet, dan elke week Ta 1 gr omlaag, totdat je pendelen ziet en dan weer 1 gr omhoog.

Punt 2: weken kun je onderling echt niet goed vergelijken door verschillen in temperaturen, wind, enz.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:34
zippy1990 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:17:
Dag allen,

Wij (2-persoons huishouden) wonen sinds begin dit jaar (mei) in onze nieuwbouwwoning en nu zo’n 8 maanden vind ik dat ons elektriciteit verbruik ontzettend hoog is. Zo zit ik vanaf mei tot nu op een verbruik van bijna zo’n 4000 kWh, geen elektrische auto en geen andere grootverbruikers. Vervolgens ben ik gaan vergelijken met de buren en die bevestigde mijn vermoeden dat dit niet normaal is. Zelfs gezinnen met 4 personen gebruiken nog minder dan ons.

Dat heeft mij doen bewegen het inzichtelijk te maken met energy sockets van HomeWizard. Die hebben me vooral doen inzien dat het maar aan 1 ding kan liggen en dat is de warmtepomp. Later kwam ik er achter dat je op de binnen-unit ook het verbruik kan zien.

Wat ik erg opvallend vond is dat ik structureel in de nacht, tussen 2 en 7 uur ‘s ochtends cyclisch hoog verbruik heb, terwijl dan alles uitstaat, behalve de warmtepomp (en wtw unit en koelkast uiteraard). Hieronder daar een voorbeeld van:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het totaalgebruik per maand, wat je afleest op de bedieningsunit, vind ik niet raar voor de maanden okt nov en de dagen in dec. Het verbruik van de maanden ervoor is wel erg hoog, voor mei tot sept zou je dan ca 220 per maand (mei t/m sept) verstoken? Je verwarmt dan niet en voor SWW is dit vrij extreem.

Het verbruik van afgelopen maanden zou voor een nieuwbouwwoning lager kunnen maar ik heb geen beeld van jullie woning (nieuwbouwwoning is breed begrip), warmwaterverbruik etc. Het overig stroomverbruik vind ik dan ook hoog als je in totaal al 4000 hebt verbruikt.

De gedragingen van je WP op 29 nov is typisch een beeld wat je ziet bij defrosts. De hoogte van de pieken zijn wel erg hoog. Ik zou hieruit voorzichtig concluderen dat de aanvoertemp dan (veel) te hoog is. Hoe wordt de pomp aangestuurd? Als dit met de ruimteregeling is kan je de instellingen hiervoor in dit topic wel terugvinden. Is al veel over geschreven.
Hiernaast zou ik overwegen de WP zoveel mogelijk overdag te laten draaien, bijv met nachtverlaging. Dit scheelt aanzienlijk in de COP (want hogere temperaturen) en ook in de defostst van de SUZ buitenunit.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Dag allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inderdaad meer informatie van instellingen hoe je stookt en wat er allemaal in het verwarmingssysteem zit.

1600kWh is voor mij voor het hele jaar en dan vooral omdat ik in de zomer niet stook (wel koel).

Je zou nog kunnen kijken of de meter eerst niet op nul stond bij de oplevering. Ik vind al het verbruik veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SebastiaanPs schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:34:
@Verwijderd
Punt 1: Ta 22 gr is waarschijnlijk echt te laag, degene met de laagste Ta hier is @Andrehj met 24.5 gr, de rest zit op 26 graden en hoger. Met Ta 22 gr staat je warmtepomp wrs flink te pendelen.
Jij schreef eerder: nieuwbouw 2024, BENG, 126m2 hoekhuis, 3 verdiepingen met vvw en op iedere verdieping een thermostaat. Ik zou dan op vaste Ta 28 gr zetten. Monitoren met kWh meter: pendelen? Zo niet, dan elke week Ta 1 gr omlaag, totdat je pendelen ziet en dan weer 1 gr omhoog.

Punt 2: weken kun je onderling echt niet goed vergelijken door verschillen in temperaturen, wind, enz.
Ik was er al bang voor dat het te laag was inderdaad. Ik ga het nu per dag 2 graden opschroeven, moesten het geleidelijk aan doen met de gietvloer en op het laagste punt beginnen dus vandaar dat ik het mooi combineer. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:32:
[...]

Wat bedoel je precies met 'Ta van 22 negeert deze'? Dat dat dus eigenlijk te laag is om te verwarmen en de warmtepomp alsnog een hogere Ta gaat gebruiken?
Ja, Andrejh heeft het met een hack een halve graad eraf gekregen. Anders kan het niet onder 25.

Afhankelijk van de temperatuur is je minimale vermogen 2.6-3.1 kWh (zoek maar op in datasheet)

Met een Dt van 3 moet je al een flow van 15 l/m hebben om niet te pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gr8-jen en het vermogen kwijt kunnen in je afgiftesysteem. Hij heeft in totaal 126 m2 verspreid over 3 verdiepingen met ieder een eigen thermostaat. Dus ook vaste Ta 25 gr gaat niet lukken, dan gaat zijn WP als een malle pendelen.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 05-12-2024 15:41 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:02
Dag allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je warmtepomp is gewoon niet goed ingesteld of je stookt alsof je 70+ bent.

Verder gebruik je geen schema gok ik, dus dat ding staat 24/7 aan en zal dus ook aan defrosts doen bij temps rond of onder de 3c. Dat is normaal.

Je november gebruik is niet optimaal, dat kan beter. Ik zit op 200kWh maar ik verwarm niet 24/7.

Als je 24/7 met deze buitentemperaturen werkt dan zal je WP in jou nieuwbouwwoningen gerust 15-25kWh per dag verwerken.

Waarschijnlijk staat ook de aanvoertemperatuur onnodig hoog zoals de rest hier het al benoemd. Wij gokken dan effe richting 35c+ ipv 25-27c.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
joezzt schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:26:
Oei, ik schrok even. Ik vond de weergave per 0,1 eigenlijk wel ideaal. Ik Zie er wel bij staan dat er nog wel per 0,1 gemeten wordt en dat dit ook in de app zichtbaar blijft (dus ook in mijn Homey). Wel apart dat het wijzigen van het display kennelijk teveel stroom? Levensduur? kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:34:
@Verwijderd
Niet helemaal waar, ik draai met de ruimtetemperatuurregeling en dan kan hij wél onder de 25 graden. Zit eigenlijk altijd op 23,0 of 23,5. Pas op dagen rond het vriespunt gaat hij na een tijdje richting de 25 graden omdat de retour dan op 22,0 komt en het minimumvermogen van mijn warmtepomp dan een delta T van 3,0 graden veroorzaakt :).

Maar feit is dat je met WAR of vaste TA niet onder de 25 graden komt, wat je ook instelt. En weet niet of @Verwijderd dat al door heeft.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
SebastiaanPs schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:41:
@gr8-jen en het vermogen kwijt kunnen in je afgiftesysteem. Hij heeft in totaal 126 m2 verspreid over 3 verdiepingen met ieder een eigen thermostaat. Dus ook vaste Ta 25 gr gaat niet lukken, dan gaat zijn WP als een malle pendelen.
Eens, Ta zou ik nu even niet onder de 28 zetten en nachtverlaging tussen 22 en 10 van een halve graad zou ook kunnen met zijn huis verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Cool, het is hier nog niet erdoor heen. Op zich geen probleem. Ik kijk toch op de app en metingen zijn nog wel per tiende graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
nessio schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:58:
@Jingle1986 wordt dan wel je vloer goed warm met die 40gr? Even voelen met blote voeten!
Is dit de ruimte met fermacell?
wat is dan de temperatuur in die ruimte?
Wat voor type topvloer heb je daar liggen
Wordt de zandcement vloer ook goed warm met die 40gr?
Wat is dan de temperatuur in die ruimte?
Wat voor type topvloer ligt daar?
Heb je ook nog radiatoren in die 2 ruimtes?
Nee niet overal. Bij het fermacel deel is het een stuk kouder dan bij deel zandcement (op zelfde vvw verdeler). Ik denk te lange groepen in fermacel en te weinig flow voor die lengte. De topvloer is parket (variant die op vvw mag).
Er zijn wel nog radiatoren maar die zitten in andere ruimtes. En er is ook nog een tweede vvw verdeler voor andere ruimtes maar daar zijn geen problemen mee. Daar ligt of dezelfde parket als eerder genoemd of tegels.

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
SebastiaanPs schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:23:
@Jingle1986 als er in het hele traject verder geen restrictie is (kleine doorlaat in omgebouwde verdeler bijv) dan moet de conclusie denk ik zijn dat de lange dunne slangen in fermacel teveel weerstand geven. Ik denk eigenlijk niet dat je dat oplost met een andere pomp (dit is al een vrij flinke pomp volgens mij). Die slangen zijn dus te dun en te lang, daar zit het grootste probleem vermoed ik.

Het is niet zo dat 0.5 of 1 liter per minuut per definitie onvoldoende is, het gaat erom dat er voldoende warmte in iedere ruimte komt. Als er nu veel warmer water doorheen gaat, dan kan dat de daling in flow (deels) compenseren. Maar jij vertelde dat de aanvoer die de slangen in gaat maar enkele graden kouder was dan de aanvoer vanaf het parallelle buffervat?

Hebben anderen nog suggesties of toevoegingen?

Edit: met de rest van de afgifte allemaal dicht, wat was dan de flow door de vvw slangen in zandcement? Dat zegt wat over je leidingwerk en evt kleine doorlaten in het traject van parallel buffervat tot en met verdeler, helpt om te begrijpen waar de beperking zit.
De flow in de zandcement gaat met alle andere afgifte dicht ook omhoog naar iets meer dan 2 liter per minuut. Dat heb ik voor die ruimtes zeker niet nodig. Probleem is het fermacell deel.

De leidingen zijn 11mm dik (of beter dun). Binnenmaat zal dan gok ik 9 mm of minder zijn.

De beste situatie zou eigenlijk zijn om de vvw verdeler “open” te laten maar er toch een pomp op te zetten. Die heb ik immers toch al en daarmee kreeg ik wel een flow van 1.5 liter.
Maar zou zoiets technisch kunnen?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
michaelvo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:47:
[...]

Niet helemaal waar, ik draai met de ruimtetemperatuurregeling en dan kan hij wél onder de 25 graden. Zit eigenlijk altijd op 23,0 of 23,5. Pas op dagen rond het vriespunt gaat hij na een tijdje richting de 25 graden omdat de retour dan op 22,0 komt en het minimumvermogen van mijn warmtepomp dan een delta T van 3,0 graden veroorzaakt :).

Maar feit is dat je met WAR of vaste TA niet onder de 25 graden komt, wat je ook instelt. En weet niet of @Verwijderd dat al door heeft.
Bij 23 graden Ta houd je je woning rond het vriespunt warm? Is dat een passieve bunker? Hoeveel uren draait je WP dan per dag? Is het gezien het minimum vermogen (en min opgenomen vermogen) dan niet efficiënter om minder uren op 25 graden te draaien, of is dat al beperkt?
indrukwekkend wat er tegenwoordig mogelijk is. Alweer een hele verbetering t.o.v. onze woning van 2017.

Ik draai, omdat ik alleen VV beneden heb op 27 graden. Dan draait hij ook op minimaal vermogen. Ik wil nog eens testen of ik niet een betere COP kan krijgen bij verwarming op 28 of 29 graden. Dan neemt het opgenomen vermogen wel toe maar het geleverde vermogen zit meer bij de 'COP sweet spot' van WP in plaats van uren op minimum te draaien. Het aantal draaiuren zal met een hogere Ta wat afnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door g-j-t op 05-12-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
g-j-t schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:40:
[...]

Bij 23 graden Ta houd je je woning rond het vriespunt warm? Is dat een passieve bunker? Hoeveel uren draait je WP dan per dag? Is het gezien het minimum vermogen (en min opgenomen vermogen) dan niet efficiënter om minder uren op 25 graden te draaien, of is dat al beperkt?
indrukwekkend wat er tegenwoordig mogelijk is. Alweer een hele verbetering t.o.v. onze woning van 2017.
Zoals ik zei, rond het vriespunt loopt ie wel op richting de 24,5 a 25,0 graden. En geen passieve bunker hoor, gewoon 220 m2 vrijstaand huis uit 2003 met type C ventilatie.

Flow en vloeroppervlak is alles. Met 25 L/min en een delta T van gemiddeld 3,5 doet zit mijn warmtepomp eigenlijk continu tegen de 6 kW aan, ruimteregeling gaat automatisch best wel goed naar de sweet spot. Maar dat is dus bij een gemiddelde buitentemperatuur van 10 graden Ta/Tr 23,0/19,5 en bij een gemiddelde buitentemperatuur van 0 graden Ta/Tr 25,0/21,5. En bij 0 graden doet hij 1 run van 20 uur ofzo, bij warmer weer is de run korter.

Nu nog wachten op een week lang gemiddeld -10 buiten, anders had ik toch beter voor de 8 kW kunnen gaan i.p.v. 10 kW ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zippy1990
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 23:34
Ten eerste dank allemaal voor de reacties, ik probeer zo goed mogelijk jullie vragen te beantwoorden maar ik heb er kortgezegd: de ballen verstand van. Dus meeste termen zijn mij vreemd.
michaelvo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:33:
[...]
Overigens strookt 1600 kWh totaal ook niet met je oktober en november verbruik. Want mei t/m september zou hij max 70 kWh per maand ofzo gebruikt moeten hebben... Wat is er in de zomer gebeurd? Of stond de warmtepomp begin van 2024 ook al aan?
Wél is het verbruik van bijna 3 kW erg hoog. Dit duidt op een lage COP of het meewerken van een elektrisch element wat niet zou moeten. Ook meer informatie nodig: Wat voor aansturing heb je (ruimteregeling, WAR, vaste Ta?). Wat is ongeveer je Ta/stooklijn? Staat je elektrisch element uit?
Het zou kunnen dat de warmtepomp begin 2024 ook al aanstond ter inbedrijfstelling door aannemer. Het huis is opgeleverd eind april dus kan mij goed voorstellen dat het al enkele weken stond te draaien.
COP zegt mij niets. Het elektrisch element heb ik het een en ander over gelezen dat die uit zou kunnen? Durf te wedden dat deze nog aan staat (wat is precies het nadeel/afweging van het uitzetten?).
g-j-t schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:34:
[...]

De gedragingen van je WP op 29 nov is typisch een beeld wat je ziet bij defrosts. De hoogte van de pieken zijn wel erg hoog. Ik zou hieruit voorzichtig concluderen dat de aanvoertemp dan (veel) te hoog is. Hoe wordt de pomp aangestuurd? Als dit met de ruimteregeling is kan je de instellingen hiervoor in dit topic wel terugvinden. Is al veel over geschreven.
Hiernaast zou ik overwegen de WP zoveel mogelijk overdag te laten draaien, bijv met nachtverlaging. Dit scheelt aanzienlijk in de COP (want hogere temperaturen) en ook in de defostst van de SUZ buitenunit.
Goed om te weten van de defrosts. Een kennis dacht dat het pendelen was (ook vanwege het cyclische karakter, maar again, ik neem zoiets aan op face value want geen verstand van). Het enige wat ik je kan vertellen van de aansturing is dat het een master-master bediening is. En ik heb inderdaad ook per ruimte een thermostaat waar ik aan kan draaien. Alhoewel ik daar bij moet vermelden er ook maar weinig van te begrijpen. Ik heb bijvoorbeeld de slaapkamer op 20 graden staan, maar het wordt er alsnog (naar) 21.5 graden (gestookt). Op de "hoofd"-thermostaat die beneden hangt heb ik 20.5 ingesteld. Dus voor mijn gevoel stook ik ook nog eens vrij zacht (geen opa/oma woonkamer temperaturen).
gr8-jen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:34:
[...]

Inderdaad meer informatie van instellingen hoe je stookt en wat er allemaal in het verwarmingssysteem zit.
Welke instellingen zouden jullie dan willen zien? Wat zijn aanbevelingen qua instellingen? (Behalve de aanvoertemperatuur).
Bschnitz schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:44:
[...]

Je warmtepomp is gewoon niet goed ingesteld of je stookt alsof je 70+ bent.

Verder gebruik je geen schema gok ik, dus dat ding staat 24/7 aan en zal dus ook aan defrosts doen bij temps rond of onder de 3c. Dat is normaal.

Je november gebruik is niet optimaal, dat kan beter. Ik zit op 200kWh maar ik verwarm niet 24/7.

Als je 24/7 met deze buitentemperaturen werkt dan zal je WP in jou nieuwbouwwoningen gerust 15-25kWh per dag verwerken.

Waarschijnlijk staat ook de aanvoertemperatuur onnodig hoog zoals de rest hier het al benoemd. Wij gokken dan effe richting 35c+ ipv 25-27c.
Dit is goed mogelijk, ik heb zelf nog niks veranderd aan de instellingen (behalve de aanvoertemperatuur blijkbaar) alleen in de straat waren al meer verhalen over verkeerde instellingen. Een schema heb ik dus zover als ik weet ook niet. Wat betreft die aanvoertemperatuur, die had ik dan wel al gevonden in het service menu die stond op 20 min, 40 max. Ik heb dat volgens de topic start naar 23 en 35 gezet sinds gisteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@zippy1990
Ok werk aan de winkel :)
Te starten met deze FAQ (hier) en daarna topic start en alle gepinde posts van dit topic.
Als je dan je eigen systeem een beetje begrijpt kun je hier gerichte vragen stellen :)
Succes! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michaelvo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:42:
Zoals ik zei, rond het vriespunt loopt ie wel op richting de 24,5 a 25,0 graden. En geen passieve bunker hoor, gewoon 220 m2 vrijstaand huis uit 2003 met type C ventilatie.

Flow en vloeroppervlak is alles. Met 25 L/min en een delta T van gemiddeld 3,5 doet zit mijn warmtepomp eigenlijk continu tegen de 6 kW aan, ruimteregeling gaat automatisch best wel goed naar de sweet spot. Maar dat is dus bij een gemiddelde buitentemperatuur van 10 graden Ta/Tr 23,0/19,5 en bij een gemiddelde buitentemperatuur van 0 graden Ta/Tr 25,0/21,5. En bij 0 graden doet hij 1 run van 20 uur ofzo, bij warmer weer is de run korter.

Nu nog wachten op een week lang gemiddeld -10 buiten, anders had ik toch beter voor de 8 kW kunnen gaan i.p.v. 10 kW ;).
Als jij nu (bij ca 5 graden buiten) al gemiddeld 6 kW nodig hebt, dan zou je (uitgaande van een stookgrens van 18 graden) bij -10 uitkomen op 6 x (18 - -10)/(18 - 5) = 12.9 kW. En dan heb je nog niet eens marge voor defrostverliezen.
Ik hoop dus voor je dat het gemiddeld vermogen vandaag wat lager is dan 6 kW, anders krijg je het koud bij strenge vorst.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
@zippy1990: Wat @SebastiaanPs zegt. En ik zou zeker nog eens met je buren gaan praten, blijkbaar zijn die al een eind op weg met het verbeteren van het systeem. En ik zal ook vast verklappen dat het zonder monitoring best lastig gaat zijn om te begrijpen wat er bij jou thuis gebeurd.

Als er al een probleem is want zoals ik het nu begrijp zou het ook zomaar nog eens kunnen dat dit het verbruik van heel 2024 is en dan is er eigenlijk niets aan de hand.

Edit: Toch wel want bij een nieuwbouwwoning hoort wel echt een lager verbruik. Daar is zeker nog wat te winnen. En bij je eigen verbruik dan wellicht ook.

[ Voor 15% gewijzigd door michaelvo op 05-12-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Andrehj schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:05:
[...]
Als jij nu (bij ca 5 graden buiten) al gemiddeld 6 kW nodig hebt, dan zou je (uitgaande van een stookgrens van 18 graden) bij -10 uitkomen op 6 x (18 - -10)/(18 - 5) = 12.9 kW. En dan heb je nog niet eens marge voor defrostverliezen.
Ik hoop dus voor je dat het gemiddeld vermogen vandaag wat lager is dan 6 kW, anders krijg je het koud bij strenge vorst.
Net als bij jou bepaalt de buitentemperatuur bij mij de lengte van de dagelijkse run. Heb even gekeken, vandaag heeft hij vanaf 4.00u gedraaid, en hij staat op het punt om ermee te stoppen. Gemiddeld vandaag met ongeveer delta T van 3,0 graden, dus 5,3 kW. Dat is 15 uur (15,5 minus 0,5 uur SWW) en dus ongeveer 80 kWh. Bij -10 kom ik dan op 172 kWh uit, en met 22 draaiuren geeft dat 7,8 kW. Beetje natte vinger metingen maar mochten we de elfstedentocht gaan schaatsen dan heb ik er nog wel vertrouwen in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:12:
[...]

De flow in de zandcement gaat met alle andere afgifte dicht ook omhoog naar iets meer dan 2 liter per minuut. Dat heb ik voor die ruimtes zeker niet nodig. Probleem is het fermacell deel.

De leidingen zijn 11mm dik (of beter dun). Binnenmaat zal dan gok ik 9 mm of minder zijn.

De beste situatie zou eigenlijk zijn om de vvw verdeler “open” te laten maar er toch een pomp op te zetten. Die heb ik immers toch al en daarmee kreeg ik wel een flow van 1.5 liter.
Maar zou zoiets technisch kunnen?
Tja dat zijn wel echt een soort rietjes van meer dan 100 meter lang. Ik weet het antwoord niet op je vraag. Je zou dan een pomp moeten aansluiten die gelijk start en stopt met de secundaire pomp uit je parallelle buffervat. Misschien op het algemene L/W topic vragen? Of anders in het vvw ombouwen topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:44
https://www.google.com/ur...Vaw0c05Bu6pfUGt-9WiF_DxQF

Google op UFH micro bore en je vindt oa bovenstaande white paper.

@Jingle1986 @SebastiaanPs

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 06-12-2024 07:56 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:29
@Jingle1986 en hoe zijn die slangen in de fermacell afgedekt? Met de juiste voeggips?
Want geven die slangen nu wel rondom warmte af? Of is het helemaal een droogsysteem Daarnaast is parket ook niet de beste warmte doorgever. Welke fabrikant en type?
Oftewel hoe is de opbouw van de fermacellvloer?

[ Voor 17% gewijzigd door nessio op 06-12-2024 22:24 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@ocaj op de klok stook ik van 7.00 tot 21.00
Huis daalt 0,5gr ook bij temp rond 0.
Dus nachtverlaging kan net zo goed dan met klok. Bovendien kan dat niet in combinatie met mijn par50. Par50 kent geen programma zoals op de controller.

[ Voor 12% gewijzigd door nessio op 06-12-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Redden jullie het niet om gewoon de verwarming in de avond uit te zetten ipv nachtverlaging?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 00:19

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:01:
Redden jullie het niet om gewoon de verwarming in de avond uit te zetten ipv nachtverlaging?
Hoe bedoel je?

Ik pas nachtverlaging toe zodat ons huis niet door de ondergrens zakt en de warmtepomp het de volgende dag niet bij kan benen… en dan afhankelijk van hoe het met wind en temperatuur buiten is begint de warmtepomp ergens in de dag wel weer te pruttelen… Zeer tevreden inmiddels. Alleen onze slaapkamer staat niet volledig open en gaat op de naregeling (deels).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:52
xoror schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:01:
Dat is wat ik doe, afhankelijk van het weer. Gisteravond uit, vanochtend weer aan. Op vaste Ta.
Als het onder de ~5 graden is buiten dan laat ik hem gewoon aan en afhankelijk van het weer buiten stel ik de Ta bij.

Ervaringen van paar jaar terug leerde dat de WP te hard moet werken als ik hem uit zou zetten bij buitentemp onder de 5. Dan liever lekker aan laten en rustig laten doorlopen. Extra comfort binnen, want constante temperatuur. En minder verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ja precies laatste weken waren perfect daarvoor. Ik denk dat ik onder 5 ook kan uitzetten maar dan moet hij te hard werken, en dan is het beter om hem door te laten draaien idd.

je kan dit ook automatiseren dmv een week klok en server control (deze disabled de week klok). Dus bij temp onder 5c, SCM aan, dan zal hij hele dag draaien.

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 06-12-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Miezie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:56:
[...]

Hoe bedoel je?

Ik pas nachtverlaging toe zodat ons huis niet door de ondergrens zakt en de warmtepomp het de volgende dag niet bij kan benen… en dan afhankelijk van hoe het met wind en temperatuur buiten is begint de warmtepomp ergens in de dag wel weer te pruttelen… Zeer tevreden inmiddels. Alleen onze slaapkamer staat niet volledig open en gaat op de naregeling (deels).
Dat is ook precies hoe ik het doe, de nachtverlaging via klokschema:
- Vanaf 16:00 is de gevraagde ruimtetemperatuur 20,5
- 22:30: ruimtetemperatuur naar 18. Effectief gaat de WP dan uit
- Om middernacht: gevraagde ruimtetemperatuur naar 19,5.
- Om 07:00, gevraagde ruimtetemp naar 20

Afhankelijk van de afkoeling gaat de WP dan op enig moment in de nacht weer aan.
24/7 draaien en dan 's nachts een beetje lager heb ik ook eens een weekje geprobeerd, maar verbruikte in mijn huis veel meer dan wanneer ik doe zoals hierboven beschreven (hoekhuis 1971, ventilatieroosters, redelijke isolatie) .

edit: @xoror of praten we langs elkaar heen en is wat ik doe geen "nachtverlaging"? Ik zet hem dus uit en verlaag de gevraagde temp met 1 graad. Voor mijn gevoel is dat nachtverlaging (vroeger met de CV-ketel zette ik hem 's nachts op 18, dus het is nu 's nachts veel warmer dan voorheen)

[ Voor 11% gewijzigd door ocaj op 06-12-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ocaj

volgens mij bedoelen de meesten hier met nachtverlaging iets van 1c lager idd. Jij zet hem effectief uit, op een iets andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Aha ok. Als het maar werkt ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:07
overgestapt op de Atom direct gekoppeld aan de CN105 poort (oplossing van @AUijtdehaag )
Wat een verbetering t.o.v. de melcloud. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Breud
En natuurlijk @xoror niet te vergeten (ik voorzie alleen de hardware ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2024 14:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Breud
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:33:
@Breud
En natuurlijk @xoror niet te vergeten (ik voorzie alleen de hardware ;) )
kudo's voor beide!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:18
Helemaal mee eens. Top ding _/-\o_ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:13

HaTe

haat niet

HaTe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:23:

FTC firmwares

Ik heb nu versie 15, 17 en 19 geupload: https://drive.google.com/...1mGcMWAl2tR2e?usp=sharing
Instructies staan in de powerpoint en pdf

Met dank aan @LeonTebbens, @breinonline en @Andrehj

Alles op eigen risico.

Huidige versie checken:
Ecodan remote controller
Service menu/Running information
Request code "190" -> "1700" betekend v17.00

Met dank aan @Andrehj voor de verbeterde instructie:
[Afbeelding]

Update 10-01-2023: v19 geüpload, met dank aan Andrehj
Firmware V20.01 nu ook geupload. Met dank aan xoror

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlietame
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 07:09
Wij hebben een boilervat van 300L (ERST30D-VM2ED) en regelmatig hebben we koud water. (3 kinderen, waarvan 2 pubers en een dure vrouw)
Nu was de vloerverwarming niet goed aangesloten en twijfel nu of er wat mis kan zijn met aansluiting WP.
Zojuist gaat vrouw in bad en boiler temperatuur staat op 53 graden, (ja al hoog gezet) Na 2 min staat deze op 38 graden. (bad half vol) Is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-10 10:25

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Zoek maar eens op gelaagdheid in dit topic

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-10 10:25

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Je vat is gelaagd. Dat betekent dat onderin koud water zit en boven warm. Op de overgang zit een zone van gemengd water. Als die overgang tijdens het douchen van de 2 pubers net de sensor passeert, kun je dus een dergelijke daling zien. SWW setpoint staan op 53gr zeg jij en als je dan een temp drop van 10gr. Gaat de pomp al draaien bij ongeveer 43gr. Dan ben je min of meer de gelaagdheid kwijt en word het koude water met het warme gemengt.

[ Voor 30% gewijzigd door Speedyace op 07-12-2024 21:38 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
HaTe schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:49:
[...]

Firmware V20.01 nu ook geupload. Met dank aan xoror
Is er ook een change log ? Of is het gokken wat het doet :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:44
vlietame schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:24:
Wij hebben een boilervat van 300L (ERST30D-VM2ED) en regelmatig hebben we koud water. (3 kinderen, waarvan 2 pubers en een dure vrouw)
Nu was de vloerverwarming niet goed aangesloten en twijfel nu of er wat mis kan zijn met aansluiting WP.
Zojuist gaat vrouw in bad en boiler temperatuur staat op 53 graden, (ja al hoog gezet) Na 2 min staat deze op 38 graden. (bad half vol) Is dat normaal?
De sensor zit te laag in het vat.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:03:
[...]

Ja. Want die gaat per kamer dan de groepen dicht en open zetten. En dan ook vraag genereren bij de WP.
En bij de meeste zoneregelingen gaat dat ook nog met PWM, dus een paar minuten uit, en weer een paar minuten aan. En zo vermoord je dan je WP.
Het is zo krankzinnig dat je denkt dat het een grap is, maar installerend NL zet deze rommel daadwerkelijk bij de meeste nieuwbouwwoningen in.
Zou dit beter fungeren wanneer de zones per verdieping zijn ingesteld ipv per kamer verwacht je? Ik heb inmiddels 10 pagina’s gelezen over zoneregeling via zoekfunctie, en zie de meerwaarde erin om het uit te zetten, maar ik krijg niet gevonden hoe je het uitschakelt. Wat ik begrijp tot nu toe is dat de installateur het zou moeten doen, of dat je zelf redelijk technisch onderlegd moet zijn als je het zelf wil doen (wat ik absoluut niet ben en te risicovol vind).

Ben dus nog aan het onderzoeken wat werkt, en had dezelfde gedachte om temperatuur op de thermostaat per verdieping (3) hetzelfde in te stellen, en dan te achterhalen welke Ta het meest efficiënt is.

Of toch nog WAR experimenteren, krijg alleen @Grolsch zijn post daarover nog niet gevonden over hoe ik WAR het beste kan instellen icm zoneregeling

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foutje, moest wijzigen ipv quoten.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foutje zit te klootviolen

[ Voor 160% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2024 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:42:
[...]

Zou dit beter fungeren wanneer de zones per verdieping zijn ingesteld ipv per kamer verwacht je? Ik heb inmiddels 10 pagina’s gelezen over zoneregeling via zoekfunctie, en zie de meerwaarde erin om het uit te zetten, maar ik krijg niet gevonden hoe je het uitschakelt. Wat ik begrijp tot nu toe is dat de installateur het zou moeten doen, of dat je zelf redelijk technisch onderlegd moet zijn als je het zelf wil doen (wat ik absoluut niet ben en te risicovol vind).

Ben dus nog aan het onderzoeken wat werkt, en had dezelfde gedachte om temperatuur op de thermostaat per verdieping (3) hetzelfde in te stellen, en dan te achterhalen welke Ta het meest efficiënt is.

Of toch nog WAR experimenteren, krijg alleen @Grolsch zijn post daarover nog niet gevonden over hoe ik WAR het beste kan instellen icm zoneregeling
Als je zoneregeling wilt dan moet de minimale Ta zo hoog staan dat de WP niet begint te pendelen bij de minste vraag.

Ik had zoneregeling tot mijn danfoss regelaar ermee gestopt is, maar gebruik het nu niet meer.
Gewoon 1 thermostaat in de gang en het hele huis (zo'n 280m2) loopt mee.

De temperatuur per ruimte is nu niet meer zo mooi te regelen, maar ik kan wel met een lagere Ta werken nu omdat er altijd voldoende afgifte is om pendelen te voorkomen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:54:
[...]

Als je zoneregeling wilt dan moet de minimale Ta zo hoog staan dat de WP niet begint te pendelen bij de minste vraag.

Ik had zoneregeling tot mijn danfoss regelaar ermee gestopt is, maar gebruik het nu niet meer.
Gewoon 1 thermostaat in de gang en het hele huis (zo'n 280m2) loopt mee.

De temperatuur per ruimte is nu niet meer zo mooi te regelen, maar ik kan wel met een lagere Ta werken nu omdat er altijd voldoende afgifte is om pendelen te voorkomen.
Dank voor je reactie. En is zoneregeling iets wat ik dan zelf kan uitschakelen als instelling op de WP?

En toch om te proberen: weet je nog enigszins welke instellingen je gebruikte tijdens de zoneregeling?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:56:
[...]

Dank voor je reactie. En is zoneregeling iets wat ik dan zelf kan uitschakelen als instelling op de WP?
Je WP doet niets met zoneregeling, daar zul je een losse regelaar voor hebben.
Ik ken je situatie niet, maar je regelaar zal met de thermostaatingang van de WP zijn verbonden voor het genereren van warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:56:
[...]

En toch om te proberen: weet je nog enigszins welke instellingen je gebruikte tijdens de zoneregeling?
Je kan de stel motoren op de verders eraf draaien. Dan knijpen ze nog steeds maar niet meer op de verdeler en blijft die nog open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Mijn motoren hebben een automatische stand een een manuele stand.

Ik heb de ruimtrs die warmte nodig hebben allemaal op manueel gezet en de thermostaat op ‘uit’. Alleen de woonkamer motoren en thermostaat lopen automatisch. Als de woonkamer warmte nodig heeft, dan lopen de groepen die op manueel zijn gezet automatisch mee.

Ik draai nu met een vaste Ta van 29, maar aangezien er nu zoveel openstaat kan dat wss nog wel ietske naar beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:58:
[...]

Je WP doet niets met zoneregeling, daar zul je een losse regelaar voor hebben.
Ik ken je situatie niet, maar je regelaar zal met de thermostaatingang van de WP zijn verbonden voor het genereren van warmtevraag.
Er zijn 2 zones mogelijk ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:42:
[...]

Wat ik zou doen in jouw geval:
  1. Alle motortjes van de zones afhalen (of ze handmatig open zetten).
  2. Alle thermostaten laag zetten, behalve één. Die gaat vanaf nu dus de temperatuur van heel je huis regelen.
  3. De WP in eerste instantie op een vaste Ta zetten, waarmee je nét je huis warm kunt houden, maar die wel hoog genoeg is zodat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan. Je hebt meerdere verdiepingen VVW, dus dit zal ergens rond de 26 graden zijn denk ik.
  4. Zo een tijdje draaien. Als je merkt dat een bepaalde ruimte te warm wordt, dan knijp je van die zone de VVW een beetje (bij de meeste verdelers moet je hiervoor draaien aan de flowmeters).
  5. Als dat allemaal redelijk draait stel je de WAR-curve in. Bij Mitsubishi doe je dat zo, maar het principe is bij andere merken gelijk: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Je houdt dan nog twee potentiële problemen over (die je door simpele monitoring van je WP snel kunt diagnosticeren):
  1. Je zoneregeling stuurt de WP misschien met PWM aan. Dat moet je voorkomen, want dat vind je WP écht niet leuk. Zoek in de handleiding (van die zoneregeling) wat je daarover kunt instellen.
  2. De thermostaat van je zoneregeling heeft misschien een te grote hysterese. Probeer die laat te zetten (weer: check de handleiding van je zoneregeling).

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 08-12-2024 10:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:56:
[...]

2. Alle thermostaten laag zetten, behalve één. Die gaat vanaf nu dus de temperatuur van heel je huis regelen.
  3. De WP in eerste instantie op een vaste Ta zetten, waarmee je nét je huis warm kunt houden, maar die wel hoog genoeg is zodat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan. Je hebt meerdere verdiepingen VVW, dus dit zal ergens rond de 26 graden zijn denk ik.
  4. Zo een tijdje draaien. Als je merkt dat een bepaalde ruimte te warm wordt, dan knijp je van die zone de VVW een beetje (bij de meeste verdelers moet je hiervoor draaien aan de flowmeters).
  5. Als dat allemaal redelijk draait stel je de WAR-curve in. Bij Mitsubishi doe je dat zo, maar het principe is bij andere merken gelijk: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
We weten nog niet wat zijn flow is en het huis is niet groot als die van jou. Hij had eerder waarschijnlijk last van pendelen. Daarom was het advies om even met een Ta van 28-29 te draaien totdat hij een manier van monitoring had .

Verder een goede uitleg d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:56:
[...]

Je houdt dan nog twee potentiële problemen over (die je door simpele monitoring van je WP snel kunt diagnosticeren):
  1. Je zoneregeling stuurt de WP misschien met PWM aan. Dat moet je voorkomen, want dat vind je WP écht niet leuk. Zoek in de handleiding (van die zoneregeling) wat je daarover kunt instellen.
  2. De thermostaat van je zoneregeling heeft misschien een te grote hysterese. Probeer die laat te zetten (weer: check de handleiding van je zoneregeling).
Ik ga deze middag mezelf verder verdiepen in de handleiding, want zou vooralsnog niet weten hoe ik motortjes van de zone afhaal. En dat lijkt me het uitgangspunt voor nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:32:
Ik ga deze middag mezelf verder verdiepen in de handleiding, want zou vooralsnog niet weten hoe ik motortjes van de zone afhaal. En dat lijkt me het uitgangspunt voor nu.
Die zitten er op geklikt of geschroefd met een grote moer. Zou niet zo ingewikkeld moeten zijn. Er staat vast wel een merk op. Dan kun je ook een handleiding vinden.
Zou ik de andere thermostaten ook uit kunnen zetten ipv lage temperatuur? Of voert die dan helemaal geen water meer door die verdiepingen heen.
Als je de thermostaat uit zet, en de motortjes zitten er nog op, dan zit die zone dus dicht. Je moet juist die motortjes eraf halen om die zone permanent open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
vlietame schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:24:
Je zegt regelmatig koud water te hebben.
Als de sensor goed gemonteerd staat én het programma zo is ingesteld dat een SWW warmwater run de hele dag en nacht mag plaatsvinden, dan zou dat niet vaak hoeven voorkomen. Kijk ook even naar de instelling voor temperatuurdaling. Standaard gaat ie pas bij -10 daling een SWW run doen, dat kan je ook op -5 zetten.

Wellicht kom je er dan, misschien in combi met wat afspraken over bad/douchemomenten?

En anders zit er niets anders op dan ofwel een groter vat, ofwel een doorstroomverwarmer erachter zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door LeonTebbens op 08-12-2024 17:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-08 21:21
Hi,

Weet niet veel van WP dus vroeg me af of jullie me kunnen helpen met het volgende;
Aangezien ik een te hoge cycle time had per dag (ongeveer 33 keer aan/uit) wat informatie opgezocht en jullie tips deels bekeken. Niet alle pagina's doorgenomen ;)

Ik heb 'm inmiddels ingesteld via een TA waarde van 27 graden. Flow is 25. Door deze instelling heb ik nu aanzienlijk minder cycles (ongeveer 18). Het valt me alleen op dat deze cycles nog steeds maar 5 a 10 min pauze ertussen hebben.
Daarnaast vraag ik me af of deze methodiek toch niet meer stroom verbruikt dan een vaste binnen temperatuur omdat de WP toen meer/langer uit stond. Heb zelf nog te weinig data om hier echt een goede conclusie aan te verbinden (gezien verschillende buiten temps)

Wellicht een domme vraag maar de standaard thermostaat van de Mitsubishi WP heb ik op een goede plek in het huis hangen maar voor zover ik weet kan ik met een vaste TA waarde alleen maar de water temp instellen en niet de kamer temperatuur. Hoe weet de pomp dan wanneer het huis prima op temperatuur is? Of is het hele idee dat ik dan de watertemp dan naar beneden moet schroeven? (Met 27 wordt het hier namelijk 22 graden momenteel :))

Dankjewel alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Niekste Check even Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Normaliter zou de WP op ruimtetemperatuurregeling niet 33x per dag aan en uit moeten gaan. Weet je wel zeker dat ie dat doet? Of zijn het defrosts?

Besteed anders eens een weekend aan het volledig doornemen van dit topic. Begin bij de gepinde posts.
Dan zit je er aardig in en hoef je geen vragen te stellen die al vaak zijn beantwoord.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 08-12-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:59:
@Niekste Check even Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Normaliter zou de WP op ruimtetemperatuurregeling niet 33x per dag aan en uit moeten gaan. Weet je wel zeker dat ie dat doet? Of zijn het defrosts?

Besteed anders eens een weekend aan het volledig doornemen van dit topic. Begin bij de gepinde posts.
Dan zit je er aardig in en hoef je geen vragen te stellen die al vaak zijn beantwoord.
Nee weet ik zeker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y52_1L661VdG-KgbI_cGYialLRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dd0VJhUIn1Zd4BynGIH3VgPx.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus op ruimte temp het gedrag op 6 december.

De link die je doorstuurt heb ik ook al bekeken en aangepast paar weken geleden. Ook ten tijde van bovenstaand screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Niekste Je vermeldt niks over je verdere installatie. Buffervat? Zoneregeling? Radiatoren? Vloerverwarming? Staat het interval van de ruimtetemperatuurregeling wel goed ingesteld?
Waar staat de buitenunit?
Wat voor type buitenunit heb je?
En past die bij de warmtebehoefte van je woning?

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 08-12-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:17:
@Niekste Je vermeldt niks over je verdere installatie. Buffervat? Zoneregeling? Radiatoren? Vloerverwarming? Staat het interval van de ruimtetemperatuurregeling wel goed ingesteld?
Waar staat de buitenunit?
Excuus, bijgaand wat extra info omtrent de installatie:
Buitenunit: PUHZ-SHW112YAA en staat aan zuidkant van het huis tussen twee muren in. (soort steeg hemelsbreed 4 meter ruimte)
500L vat aan warmwater maar hoeft maar eens per 2 dagen opgewarmd te worden omdat we niet zoveel warm water gebruiken en kort douchen.

Heb geen zoneregeling. Althans badkamer boven/wc zaten op andere zone maar hier heb ik ivm testen een zone van gemaakt.

Gaat om vloerverwarming.

Wat bedoel je met interval ruimte temp? Staat zo ingesteld dat er 1.5 graad variatie mag zijn. (als dat is wat je bedoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niekste schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:23:
Buitenunit: PUHZ-SHW112YAA en staat aan zuidkant van het huis tussen twee muren in. (soort steeg hemelsbreed 4 meter ruimte)
Die is maar liefst 12 kW. Zeker weten dat je zoveel vermogen nodig hebt?
500L vat aan warmwater maar hoeft maar eens per 2 dagen opgewarmd te worden omdat we niet zoveel warm water gebruiken en kort douchen.
Daar gaat dan iets fout, want in het plaatje hierboven zie ik al twee SWW-cycli op één dag (wat best knap is met zo'n enorm vat). Check anders eens mijn tips in Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Heb geen zoneregeling. Althans badkamer boven/wc zaten op andere zone maar hier heb ik ivm testen een zone van gemaakt.
Dat is positief
Gaat om vloerverwarming.
Hoeveel m²? Kun je de 12 kW wel goed kwijt?
Wat bedoel je met interval ruimte temp? Staat zo ingesteld dat er 1.5 graad variatie mag zijn. (als dat is wat je bedoeld)
Zie het plaatje in de faq (link vorige post).

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 08-12-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:30:
[...]

Die is maar liefst 12 kW. Zeker weten dat je zoveel vermogen nodig hebt?

[...]

Daar gaat dan iets fout, want in het plaatje hierboven zie ik al twee SWW-cycli op één dag (wat best knap is met zo'n enorm vat). Check anders eens mijn tips in Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[...]

Dat is positief

[...]

Hoeveel m²? Kun je de 12 kW wel goed kwijt?

[...]

Zie het plaatje in de faq (link vorige post).
Nee weet ik niet zeker of ik zoveel vermogen nodig heb.

Correct, screenshot was een uitzonderlijke dag qua warm water.

Ongeveer 185m2 aan vloerverwarming.

In dat geval staat het goed ingesteld idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zet je ta eens op 30 graden, dan nog zoveel stops?

Of het is een over ijverige thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niekste schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:23:
[...]
Bedoel je dat je Ta range 1.5 graden is?
Of bedoel je hiermee die thermo diff adjust?
Als dat laatste het geval is, dan hebben we de reden van zoveel starts en stops te pakken denk ik.

Zie:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Mijn advies zou in jouw geval zoiets zijn:
- flow temp range 25-32 gr
- mode normal
- interval 60 min
- thermo diff adjust eerst op +5 en -5. Die kun je verkleinen (beide waarden dichter naar 0) als je toch wat kortere runs wil hebben voor een stabielere binnentemp, als je die teveel vindt variëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:25
vormulier schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:33:
[...]

Is er ook een change log ? Of is het gokken wat het doet :) ?
Ben ik ook benieuwd naar. Heeft iemand een verschil ontdekt al wat positief is? :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekste
SebastiaanPs schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:37:
[...]

Bedoel je dat je Ta range 1.5 graden is?
Of bedoel je hiermee die thermo diff adjust?
Als dat laatste het geval is, dan hebben we de reden van zoveel starts en stops te pakken denk ik.

Zie:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Mijn advies zou in jouw geval zoiets zijn:
- flow temp range 25-32 gr
- mode normal
- interval 60 min
- thermo diff adjust eerst op +5 en -5. Die kun je verkleinen (beide waarden dichter naar 0) als je toch wat kortere runs wil hebben voor een stabielere binnentemp, als je die teveel vindt variëren
Dankjewel voor je hulp.

Bedoelde de TA range.

Ik heb 'm nu exact zo ingesteld op deze waarden. Behalve de temp range want ik kon 'm niet lager zetten dan 35.

To be continued en wederom dank voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Niekste d:)b
De ruimteregeling is auto adaptief, zelflerend.
Je kunt nu het beste een week wachten voordat je evt verder aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Niekste 185m2. Nieuwbouw? Hoe is de isolatie/glas/energielabel?
Ik heb een A+ woning, 200m2 vloerverwarming, tripleglas en maar een Suz60 en krijg het met gemak 21,5 met 14uur stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
nessio schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:08:
@Niekste 185m2. Nieuwbouw? Hoe is de isolatie/glas/energielabel?
Ik heb een A+ woning, 200m2 vloerverwarming, tripleglas en maar een Suz60 en krijg het met gemak 21,5 met 14uur stoken.
Correct, nieuwbouw idd. A+++ label.

Met de 'auto' instellingen heeft deze pomp het huis binnen paar uur warm.
SebastiaanPs schreef op maandag 9 december 2024 @ 06:25:
@Niekste d:)b
De ruimteregeling is auto adaptief, zelflerend.
Je kunt nu het beste een week wachten voordat je evt verder aanpast.
Helder; beeld van afgelopen nacht na aanpassen instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h060wp1UXOuvUqBrbeHRom3HjJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PiI40MbwwBGWaXePa2XoEhm.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet rond 23:00 instellingen aangepast naar bovenstaande waardes. De periode daarvoor had ik 'm op een standaard TA waarde staan van 27 graden (toen werd het binnen 22+ graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Niekste
Als je ze kan opvragen: zou je een grafiek willen plaatsen van de binnentemp, aanvoertemp en retourtemp?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Niekste
Laten we niet te voorbarig zijn met conclusies, maar je ziet hier dat jouw WP intermitterend gaat verwarmen op het minimumvermogen. De Ta die je dan krijgt is een resultaat van minimumvermogen en afgiftesysteem, deze wordt dus automatisch zo laag mogelijk op dat moment. De ruimteregeling probeert het zo precies op de gewenste temp te houden en is daar vrij goed in. Tussen de runs door blijft de waterpomp draaien.

Het minimumvermogen is denk ik vrij groot voor jouw huis: 4.3 kW bij T buiten 12 gr en Ta 25 gr. Als je hetzelfde patroon over 1 week blijft zien en je wil toch iets langere runs, dan kun je de thermo diff adjust onderwaarde geleidelijk omlaag zetten: eerst -6, na een dag of 5 eventueel door naar -7. Je gaat dan wrs minder frequente runs zien en dat ga je niet merken met vloerverwarming, totdat je runs tot een beperkt aantal (misschien bij minder dan 5 per dag?) is gereduceerd. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Blijft een raar verhaal hoe die boiler werkt.. om 4:42 was ie klaar met een SWW cycle, om ongeveer 7:15 ga ik 15 min douchen, en direct daarna stort de temperatuur volledig in, en blijft deze laag, ook nu nog (om 9:30) maakt het ding geen aanstalten om de boiler weer op te warmen. Ik snap dat de temperatuur inzakt als ie weer gaat opwarmen en dus water gaat mengen, maar dat is nu niet het geval, in ieder geval niet het laatste. Sowieso was ie nog lang niet onder de temperatuur limiet (38C).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gd-pIGYAvAm6JYpziGO3A-8HjHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4oBm4n4qngrJc1g1ColLnz2.png?f=fotoalbum_large

Geen foutberichten in het log... Heb hem nu maar weer handmatig aan gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
@voodooless
staat je SWW niet toevallig op planningsmodus? (klokje)
Als die op continu staat en de temp drop juist ingesteld dan zou die gewoon moeten gaan verwarmen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

laurens0619 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:38:
@voodooless
staat je SWW niet toevallig op planningsmodus? (klokje)
Als die op continu staat en de temp drop juist ingesteld dan zou die gewoon moeten gaan verwarmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtjmysdeXW-iU38vT7O8P4L1e-Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dsADBDQBO4wkNtSvLLtA57au.png?f=user_large

Je zou denken dat ie uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
voodooless schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:08:
[...]

[Afbeelding]

Je zou denken dat ie uit staat.
Dat knopje ken ik niet.. Is dat de melcloud timer?

Ik bedoel de timer op het kastje. Zou je foto van het hoofdmenu kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:50:
[...]

Correct, nieuwbouw idd. A+++ label.

Met de 'auto' instellingen heeft deze pomp het huis binnen paar uur warm.

[...]

Helder; beeld van afgelopen nacht na aanpassen instellingen:
[Afbeelding]

Zoals je ziet rond 23:00 instellingen aangepast naar bovenstaande waardes. De periode daarvoor had ik 'm op een standaard TA waarde staan van 27 graden (toen werd het binnen 22+ graden).
Dat zijn nog steeds een hele hoop start/stops. Dan maak ik me op dit moment druk over zo’n 4 stops per dag en de behoefte dat verder omlaag te brengen 😅

Wat is je dagverbruik bij dit aantal start /stops?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
4 start/stops is vrij normaal aangezien je ergens tussendoor SWW moet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekste
Breud schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:18:
[...]

Dat zijn nog steeds een hele hoop start/stops. Dan maak ik me op dit moment druk over zo’n 4 stops per dag en de behoefte dat verder omlaag te brengen 😅

Wat is je dagverbruik bij dit aantal start /stops?
Met temperaturen zoals gisteren ongeveer 20kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:53:
[...]

Ter lering en vermaeck: mijn verbruik zat gisteren op 14kWh (a+++ en 300+m2 vloerverwarming). Mijn compressor deed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnb4muCcvPCWnNUd-lsTX4PQg9I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hpo0QscI9MlupeAUmxV5t9rF.png?f=fotoalbum_large

Ik had eenmalig een dip in de frequency, dat gebeurde toen verwarmen overging in SWW maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
voodooless schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:31:
Blijft een raar verhaal hoe die boiler werkt.. om 4:42 was ie klaar met een SWW cycle, om ongeveer 7:15 ga ik 15 min douchen, en direct daarna stort de temperatuur volledig in, en blijft deze laag, ook nu nog (om 9:30) maakt het ding geen aanstalten om de boiler weer op te warmen. Ik snap dat de temperatuur inzakt als ie weer gaat opwarmen en dus water gaat mengen, maar dat is nu niet het geval, in ieder geval niet het laatste. Sowieso was ie nog lang niet onder de temperatuur limiet (38C).

[Afbeelding]

Geen foutberichten in het log... Heb hem nu maar weer handmatig aan gezet.
Ik dacht dat we het hier al over hadden gehad?
De waarde die je in de grafiek zit is de sensor die laag in het vat zit. Jij hebt je SWW nu niet meer op “groot” staan, maar op “normaal”. Dus jouw warmtepomp gebruikt de andere hoger geplaatste SWW vat sensor, die je hier niet in de grafiek ziet. Tijdens het douchen wordt je SWW vat onderin koud door nieuw en koud leidingwater. Hoger in het SWW vat is het water nog warm, waardoor je SWW run (terecht) nog niet gestart wordt.

Check nog een keer mijn eerdere post en vooral de link daarin naar de mooie plaatjes van @Grolsch over gelaagdheid.
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Dat verhaal van @Niekste klopt inderdaad nog steeds niet. Het is mij ook nog niet duidelijk hoe er nu geregeld wordt. Als ik het goed begrijp in eerste instantie op vaste Ta en nu op ruimtetemperatuur regeling? Met 185m2 vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis zou je met gemak op één of enkele runs per dag moeten kunnen uitkomen, afhankelijk van je gekozen regeling en/of gekozen hysterese. En niet 1 à 2 runs per uur.

Als je grafiekjes kunt maken van je frequentie dan moet dat ook zeker lukken van je Ta en Tr. Dan kunnen we er wat zinnigers over zeggen. Lijkt me sterk dat het een overshoot van de Ta is (en dus thermo diff adjust er iets mee te maken heeft) als het 185m2 vloerverwarming is die open staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:53:
[...]
En dit klopt natuurlijk ook niet. Tenzij het je complete verbruik van je huishouden was. Ik heb een groter slechter geïsoleerd huis en zat gister op 14 kWh. De meesten zullen onder de 10 kWh hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SebastiaanPs schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:16:
[...]

Ik dacht dat we het hier al over hadden gehad?
De waarde die je in de grafiek zit is de sensor die laag in het vat zit. Jij hebt je SWW nu niet meer op “groot” staan, maar op “normaal”. Dus jouw warmtepomp gebruikt de andere hoger geplaatste SWW vat sensor, die je hier niet in de grafiek ziet. Tijdens het douchen wordt je SWW vat onderin koud door nieuw en koud leidingwater. Hoger in het SWW vat is het water nog warm, waardoor je SWW run (terecht) nog niet gestart wordt.
Ik snap dat het vat kouder wordt door nieuw water, maar waarom zakt het opeens in? Dat kan toch alleen al er veel beweging in het vat plaatsvind, of als er zoveel warm water wordt vervangen door koud dat het de middelste sensor breikt. Wellicht is dat dan het geval? Kan dat van 15 min douchen al?

't is leuk dat er misschien nog warm water in zit, maar dat kan ik dus nergens betrouwbaar zien 8)7

Ondertusen is ie al anderhalf uur bezig om het geheel weer op temperatuur te brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 09-12-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
michaelvo schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:34:
Dat verhaal van @Niekste klopt inderdaad nog steeds niet. Het is mij ook nog niet duidelijk hoe er nu geregeld wordt. Als ik het goed begrijp in eerste instantie op vaste Ta en nu op ruimtetemperatuur regeling? Met 185m2 vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis zou je met gemak op één of enkele runs per dag moeten kunnen uitkomen, afhankelijk van je gekozen regeling en/of gekozen hysterese. En niet 1 à 2 runs per uur.

Als je grafiekjes kunt maken van je frequentie dan moet dat ook zeker lukken van je Ta en Tr. Dan kunnen we er wat zinnigers over zeggen. Lijkt me sterk dat het een overshoot van de Ta is (en dus thermo diff adjust er iets mee te maken heeft) als het 185m2 vloerverwarming is die open staat...
Correct, eerst op vaste TA alleen dan werd het te warm. Vandaar dat ik momenteel nav settings Sebastiaan weer ruimte temp probeer.

Ik heb geprobeerd om de grafieken naar boven te halen. Lijkt volgens mij toch wat mis te gaan; lijkt alsof de zone regeling voor de badkamer alsnog aanstaat middels een compensatie curve. Hoe kan ik deze zone gelijkzetten met rest van het huis? Vermoed dat hier een groot deel van de oorzaak zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LONgRPXejV8PABXdafCJI1RXfFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1OGPrDIZEnk6WxAtAL51bKX.png?f=fotoalbum_large
michaelvo schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:37:
[...]

En dit klopt natuurlijk ook niet. Tenzij het je complete verbruik van je huishouden was. Ik heb een groter slechter geïsoleerd huis en zat gister op 14 kWh. De meesten zullen onder de 10 kWh hebben gezeten.
Exact waarom ik hier naar aan het kijken ben momenteel. Is helaas verbruik enkel van WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
voodooless schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:53:
[...]

Ik snap dat het vat kouder wordt door nieuw water, maar waarom zakt het opeens in? Dat kan toch alleen al er veel beweging in het vat plaatsvind, of als er zoveel warm water wordt vervangen door koud dat het de middelste sensor breikt. Wellicht is dat dan het geval? Kan dat van 15 min douchen al?

't is leuk dat er misschien nog warm water in zit, maar dat kan ik dus nergens betrouwbaar zien 8)7

Ondertusen is ie al anderhalf uur bezig om het geheel weer op temperatuur te brengen.
Wat is nu precies de vraag achter de vragen? Wat is precies je probleem?

Is dat dat je SWW niet vanzelf opwarmte, terwijl de temp drop wel bereikt is, of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Niekste schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:01:
[...]

Correct, eerst op vaste TA alleen dan werd het te warm. Vandaar dat ik momenteel nav settings Sebastiaan weer ruimte temp probeer.

Ik heb geprobeerd om de grafieken naar boven te halen. Lijkt volgens mij toch wat mis te gaan; lijkt alsof de zone regeling voor de badkamer alsnog aanstaat middels een compensatie curve. Hoe kan ik deze zone gelijkzetten met rest van het huis? Vermoed dat hier een groot deel van de oorzaak zit.

[Afbeelding]

[...]

Exact waarom ik hier naar aan het kijken ben momenteel. Is helaas verbruik enkel van WP.
Het is heel raar, ik heb het niet helemaal gevolgd, maar je hebt geen slimme thermostaten die ingrijpen ofzo?
Met een dergelijke afgifte had het netjes moeten draaien. Ik heb geen WAR omdat de WP dan vervelend deed, maar zo erg als bij jou heb ik niet meegemaakt. Dit is bij een vaste Ta. Het stopte even omdat het de temp van nachtverlaging raakte, maar draait tot 22:00 stabiel deze waarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBC1i8dJhuqOSlWi_DgcKaqaCDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0H6ju077UTTZchfFMAtu2f3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Misschien lees ik er overheen maar de grafiekjes/vele start stops/hoge verbruik van @Niekste gaan over de situatie waar er een Vaste Ta is ingeteld (zonder externe thermostaat) op 27 graden.

Klinkt voor mij wel logisch toch?
Als je geen externe thermostaat hebt dan blijft hij dus continu op 27 graden verwarmen. Als de retour temp te hoog komt dan stopt die op gegeven moment waarna die later aangaat met als gevolg vele start stops/hoog verbruik.

Imho moet je vaste Ta/War alleen willen gebruiken icm een externe thermostaat (uitzondering daar gelaten).
Heb je die niet, zou ik op ruimte temp draaien.

@Niekste waarom draaide je op vaste Ta?

Ik denk dat het prima idee is om met ruimte temp te draaien maar ik zou ook zeker nachtverlaging overwegen met jouw vermogen/isolatiewaarde.
Bij mij blijft de pomp, ondanks de settings van @SebastiaanPs , anders veels te lang doordraaien. Bij mij werkt het stukken beter door in de planning temperatuur in te stellen:
Bijvoorbeeld":
0900-00:00: 21 graden
00:00 - 0900: 20 graden

Let op: zodra het kouder gaat worden zou ik deze aanpak heroverwegen. Boven de 5 graden kan het prima werken mits je huis goed genoeg geioselerd is

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 09-12-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

laurens0619 schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:28:
Wat is nu precies de vraag achter de vragen? Wat is precies je probleem?

Is dat dat je SWW niet vanzelf opwarmte, terwijl de temp drop wel bereikt is, of is er iets anders aan de hand?
Ik weet niet of er iets aan de hand is, of dat er een probleem is? Ik zie dit en denk: waarom is dat zo? Werkt dit zoals het ontworpen is? En belangrijker: werkt dit zodat ik er praktisch mee om kan gaan. Duidelijk is het in ieder geval dat MelCloud informatie geeft waar je dus eigenlijk weinig mee kan in bepaalde gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
voodooless schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:40:
[...]

Ik weet niet of er iets aan de hand is, of dat er een probleem is? Ik zie dit en denk: waarom is dat zo? Werkt dit zoals het ontworpen is? En belangrijker: werkt dit zodat ik er praktisch mee om kan gaan. Duidelijk is het in ieder geval dat MelCloud informatie geeft waar je dus eigenlijk weinig mee kan in bepaalde gevallen.
Check :)
Ik ervaar hetzelfde dat de temp sensor niet heel bruikbaar is om accuraat in te schatten hoe vol het vat is.
PErsoonlijk red ik het prima (ok eerlijk, soms net niet) met 1x opwarmen per dag dus ik negeer die sensor verder.

Voorbeeld:
Vannacht is het vat opgewarmd naar 54 graden. Vanochtend hebben er 2 personen gedouched maar de temp is nog steeds 52 graden :P. Sensor staat op groot dus:
- Groot = gebruikt beide sensoren en neemt hiervan het gemiddelde.

Douchemomenten staan in groen bij D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yn3b2VKmwe7vQNcDxsk0vTS6rOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBh8imD5gkJwnzXSdQPKBMHK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 09-12-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:37:
Misschien lees ik er overheen maar de grafiekjes/vele start stops/hoge verbruik van @Niekste gaan over de situatie waar er een Vaste Ta is ingeteld (zonder externe thermostaat) op 27 graden.

Klinkt voor mij wel logisch toch?
Als je geen externe thermostaat hebt dan blijft hij dus continu op 27 graden verwarmen. Als de retour temp te hoog komt dan stopt die op gegeven moment waarna die later aangaat met als gevolg vele start stops/hoog verbruik.

Imho moet je vaste Ta/War alleen willen gebruiken icm een externe thermostaat (uitzondering daar gelaten).
Heb je die niet, zou ik op ruimte temp draaien.

@Niekste waarom draaide je op vaste Ta?

Ik denk dat het prima idee is om met ruimte temp te draaien maar ik zou ook zeker nachtverlaging overwegen met jouw vermogen/isolatiewaarde.
Bij mij blijft de pomp, ondanks de settings van @SebastiaanPs , anders veels te lang doordraaien. Bij mij werkt het stukken beter door in de planning temperatuur in te stellen:
Bijvoorbeeld":
0900-00:00: 21 graden
00:00 - 0900: 20 graden

Let op: zodra het kouder gaat worden zou ik deze aanpak heroverwegen. Boven de 5 graden kan het prima werken mits je huis goed genoeg geioselerd is
Hoeft niet perse. @Niekste Je kan ook een weekklok instellen die alleen verwarmd tussen 9:00 en 22:00. Zo ben ik de afgelopen winter doorgekomen ;). Het was alleen warm met kwakkelweer en als het s'nachts vriest liet ik de WP ook aan. Verder werkte het goed. Ik had nog best een laag verbruik afgelopen jaar.

Pagina: 1 ... 147 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero