Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04
ocaj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:34:
Het lijkt wel alsof het aangeleerde gedrag niet opgeslagen/onthouden wordt?
Volgens mij onthoudt hij het niet inderdaad.
Vorig stook seizoen wisselde ik wel eens tussen vaste Ta en ruimteregeling. Na elke wisseling was hij (tijdelijk) de kluts kwijt. Zal dus waarschijnlijk ook zo zijn bij WP uit/aan.

Dit jaar stook ik volledig op vaste Ta.
Ik heb een esp aan de CN105 hangen en ik stuur aan via Domoticz.

(edit)

Hier is de unit vandaag zelf uit de defrost cycle gekomen. Eerst nog 2 met meer tijd ertussen, en intussen ruim 2 uur zonder. Buitentemp is gestegen naar 4 tot 4,5

[ Voor 14% gewijzigd door Plenkske op 22-11-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:36
SebastiaanPs schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:13:
[...]

Dat doet mijn SUZ overigens ook niet. Ik zie alleen defrosts op vermogen van 4-5 kW bij temp van ~ 3 graden en lager en op hoog vermogen (bijv. SWW run) bij temp van ~ 5 graden en lager. In het laatste geval is de verdamper natuurlijk kouder.
De defrosts zijn bij mij ook niet standaard volgens een timer van 50 min, vaak ook minder frequent.

[...]

Ik denk dat het verschil tussen jouw SUZ-SWM80VA en de PUHZ-SW75YAA ook (deels) te maken kan hebben met de grootte van de verdamper. Hoe groter de verdamper, hoe minder koud de verdamper hoeft te zijn om warmte uit de buitenlucht te onttrekken, dus minder snel aanvriezen en minder snel defrosts.

SUZ-SWM80VA en ook de *VA2
Afmetingen buiten-unit (HxBxD): 880 × 840 × 330 mm
Geschatte oppervlakte verdamper, L-vormig en 10 cm minder breed en diep dan de kast: ( 84 + 33 - 10) x (88 – 10) = 107 x 78 = 8346 cm2

PUHZ-SW75YA
Afmetingen buiten-unit (HxBxD): 1020 × 1050 × 480 mm
Geschatte oppervlak verdamper, idem: (105 + 48 – 10) x (102 -10) = 143 x 92 = 13156 cm2

Dus de PUHZ-SW75YAA heeft een +/- 58% groter verdamper dan de SUZ-SWM80VA.
Ik denk dat dat ook echt helpt tegen de defrost.

Dus je hebt nu een warmtepomp met een iets groter max vermogen bij A-10W35 (8.4 kW vs. 7.1 kW) en vooral een groter verdamper. Dat samen verklaart denk ik voor een groot deel waarom je nu minder defrosts hebt.
Plus andere regelsoftware volgens mij. Dat zal de SUZxxVA2 serie wellicht ook anders hebben, gezien jouw ervaringen.
Mijn SUZ kon soms heel rustig lopen totdat de Tbuiten onder een bepaalde waarde kwam, daarna gewoon onder rustige belasting dus, met een vaste frequentie defrosts. Zelfs soms zonder zichtbaar ijs of zelfs nauwelijks zichtbare witte verkleuring.
De PUHZ heeft een specifieke defrost sensor. De SUZ heeft deze niet.

De PUHZ heeft trouwens een dubbel-laags verdamper. De totale oppervlakte van alle lamellen in combinatie met de hoeveelheid koelleiding schat ik nog wel iets hoger in.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:46
Hier nu ook een suz40va2 en de defrosts bij mij varieren ook qua tijd ertussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
g-j-t schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:40:
[...]

Plus andere regelsoftware volgens mij. Dat zal de SUZxxVA2 serie wellicht ook anders hebben, gezien jouw ervaringen.
Mijn SUZ kon soms heel rustig lopen totdat de Tbuiten onder een bepaalde waarde kwam, daarna gewoon onder rustige belasting dus, met een vaste frequentie defrosts. Zelfs soms zonder zichtbaar ijs of zelfs nauwelijks zichtbare witte verkleuring.
De PUHZ heeft een specifieke defrost sensor. De SUZ heeft deze niet.
Volgens mij wel: de RT61 defrost thermistor, waarvan de waarde is op te vragen met informatie werking code 005.
Zie ook mijn eerdere post: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Maar misschien verbeeld ik mij iets op de onderstaande plaatjes uit de service manual :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pamtAJ5IOzcmqXQWd6WvpqOzS7k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YkiayMS81ONokB1WhH3jTxA4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnrIBEGV3A0J2p2ubnDOQZkVgSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KctXdfqYfs2DezgzxmMLOuyf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2cN_INdMb_xcXGZEW9d5klavr8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ufg0WqcRSXVL3dGsEutJ5ly.png?f=user_large
De PUHZ heeft trouwens een dubbel-laags verdamper. De totale oppervlakte van alle lamellen in combinatie met de hoeveelheid koelleiding schat ik nog wel iets hoger in.
Ah interessant. Wat heeft er 2 lagen dan? 2 verschillende lagen met lamellen achter elkaar?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 20:27

voodooless

Sound is no voodoo!

Vandaag en gisteren wilde het binnen niet meer dan 19 graden worden, terwijl de thermostaat op 20 stond, en de pomp nog zeker niet op vol vermogen was. Iets vergelijkbaars had een andere tweaker ook gemeld enkele dagen geleden. Misschien is dat nog steeds onderdeel van het leerproces van de “auto” regeling? Werkkamer kreeg ik prima op 21 graden.

Ook hield de pomp zich vanochtend niet aan het vastgestelde tijdschema dat vanaf 6:00 naar 20 zou moeten gaan van 19 graden daarvoor. Ik heb hem om 9:00 zelf weer naar 20 gezet… raar.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
Grolsch schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:20:
[...]

Qua comfort vind ik naregeling veel prettiger, ik kon destijds echt elke kamer op +- 0,1 graad nauwkeurig regelen, dat lukt gewoon niet met onze woninggrootte zonder naregeling.

De thermostaat heb ik al naar de hal verplaatst, anders wordt de rest van het huis echt te koud.
Wàt een geklaag en kou in de kamers overal.
Ik zit er lekker comfortabel bij, met een set-up die in het verdomhoekje zit, want:
te groot,
zone regeling op de verdelers
Master/master regeling
Houtkachel
Buffervat 200L
200m²
Vloerverwarming è n radiatoren, meest boven.
Kabeltje, op nog steeds 75%.

Toch 21°C overal
En toch een COP over de hele maand gerekend, van 4,70
Ik laat het maar zo, op m'n "oude beestje" dat zijn 7e seizoen is ingegaan; denk niet dat een installateur dat beter had gedaan..... O-)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:09:
[...]

Ik zit er lekker comfortabel bij, met een set-up die in het verdomhoekje zit, want:
te groot,
Master/master regeling
Houtkachel
Buffervat 200L
200m²

Toch 21°C overal
Ik laat het maar zo, op m'n "oude beestje" dat zijn 7e seizoen is ingegaan; denk niet dat een installateur dat beter had gedaan..... O-)
Ik denk de afgelopen dagen ook steeds meer: misschien neigen wij hier wat te vaak naar krappe warmtepompen vanwege dat minimumvermogen etc. Een beetje marge is toch niet zo slecht, zo lijkt het. :)

Maar in het voorjaar willen we vast allemaal weer een kleine warmtepomp met een laag minimumvermogen.

Ik zal dan even een gentle reminder sturen met een linkje naar de posts van de afgelopen dagen :+

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FrancD schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:10:
@KabouterSuper
Hoe laat je het verwarmingselement meewerken met verwarmen?
Dat is ergens een instelling bij verwarmen. Tenminste, dat denk ik.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
SebastiaanPs schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:26:
[...]

Ik denk de afgelopen dagen ook steeds meer: misschien neigen wij hier wat te vaak naar krappe warmtepompen vanwege dat minimumvermogen etc. Een beetje marge is toch niet zo slecht, zo lijkt het. :)

Maar in het voorjaar willen we vast allemaal weer een kleine warmtepomp met een laag minimumvermogen.

Ik zal dan even een gentle reminder sturen met een linkje naar de posts van de afgelopen dagen :+
Volgens mij wil men vooral proberen een zo laag mogelijk verbruik. Dat haal je met een zo laag mogelijke Ta. En met dit weer zijn sommige volgens mij een beetje aan het zoeken wat de juiste Ta is. Vind ik niet zo gek.

Hier is hij in ieder geval nog lang niet op max aan het draaien en het huis blijft stabiel warm.
Niks te klagen dus, vooral melden wat de unit doet om andere op weg te helpen of van informatie te voorzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DGR schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:38:
Hier is het ook drama vandaag…
Ieder half uur zo’n beetje een defrost maar denk zelfs minder dan een half uur.

Alles nagelopen, alle groepen op de verdeler staan wagenwijd open, flowmeters geven 2 L/m aan.
Flow was eerst 21 L/m op pompstand 5, na aanpassen debietsensor van minimaal 5 L/m naar minimaal 10 L/m ging de flow naar 25 L/m.
Ik denk dat je nu de instellingen van de debietsensor het vern**kt. Daardoor klopt de weergave niet meer. Want niemand haalt met een xxxxD-VM2D binnenunit 25 lpm.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:44:
Hier nu toch wel beetje spijt dat ik geen naregeling meer heb icm houtkachel.
Bepaalde kamers in mijn woning worden nu toch wel kouder dan voorheen....
Kun je die niet alsnog gewoon weer aan zetten? Als je maar voldoende afgifte altijd open hebt zal dat best werken, maar dat hoeft niemand jou uit te leggen.
Of je moet die houtkachel op Marktplaats zetten natuurlijk. :+

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:51:
Ik weet nog wel een betere bestemming voor die houtkachel })

[ Voor 25% gewijzigd door SebastiaanPs op 22-11-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DGR schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:16:
Je hebt gelijk! Net terug gezet naar 5 L/m en ondanks dat de flow dan van 25 teruggaat naar 21 L/m worden de leidingen nu weer veel warmer…
De flow gaat niet terug. Die blijft gelijk. Enkel de uitlezing verandert. En dat je leidingen warmer worden zou ook niet moeten kunnen, de pomp draait er niet harder of langzamer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Plenkske schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:45:
[...]

Volgens mij wil men vooral proberen een zo laag mogelijk verbruik. Dat haal je met een zo laag mogelijke Ta. En met dit weer zijn sommige volgens mij een beetje aan het zoeken wat de juiste Ta is. Vind ik niet zo gek.

Hier is hij in ieder geval nog lang niet op max aan het draaien en het huis blijft stabiel warm.
Niks te klagen dus, vooral melden wat de unit doet om andere op weg te helpen of van informatie te voorzien.
Ik was gewoon even bezig met kritische zelfreflectie :)

Voor een efficient werkend systeem (hoge COP) wil je een niet te grote warmtepomp (want een niet te hoog minimumvermogen). Wij kiezen de warmtepomp daarnaast o.b.v. het max vermogen bij bijv. A-10W35, al is dat vermogen exclusief defrosts. En die defrosts kosten best wat verwarmingstijd, hier bijv. 26% van de tijd. Misschien moet je eigenlijk een warmtepomp hebben met een vermogen van 100/74 * het vermogen bij A-10W35, dus 35% groter, om de defrosts op te vangen zodat je het bij -7 of -10 nog steeds warm hebt.

Als je nu met +1 à 2 graden buiten het huis al niet meer op temperatuur krijgt (en het is qua flow, afgiftesysteem en waterzijdige inregeling in orde), dan is de warmtepomp gewoon een heel stuk te klein.

Dus misschien moeten we warmtepompen toch wat ruimer kiezen zodat er een beetje marge is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stin00 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:40:
Huis warmt ook maar traag op met TA 30, dus ik zet hem op 32.
Daar gaat het fout. Je moet je huis niet af laten koelen, maar op temperatuur houden. Dan hoef je het ook niet op te warmen.
Het is hier vloeken in de kerk, maar soms mis ik een eenvoudige CV ketel met radiatoren :+
Aan het vermogen van een CV-ketel (minimaal 20 kW) kan je WP toch nooit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Halootjes Allemaal,

Weer een paar maandjes verder maar de WP draait nog, de weer wordt slechter en het wordt tijd om een beetje te tweaken.

Gisteren bij MEL pump aangesloten. Echt wat een goede applicatie. Zo veel mooier en duidelijker. MEL zou zich moeten schamen.

Maar waar ik dacht dat ik alles netjes had afgesteld zie ik nu het volgende:

Temperatuur dipjes en frequency drops. Ongeveer 1x per uur is er wen dip met vaak een frequency drop. Ik ga ervan uit dat (temp down+frequency 0)dit pendelen is weer.

Ik heb vanmorgen even de curve -2 (#1)gezet maar dat zorgde meteen voor meer pendel gedrag. Daatna op +2 gezet (#2). Nu zie ik wel temp drops maar de frquency gaat niet meer naar 0.

Heb ik hier goed gehandeld? Of kan ik its anders doen om de pendelen te stoppen.

Oh en mijn COP is 3.5 deze wil ik graag naar 4 krijgen. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lbi_WhCG14kpQnfZLuYVrOdBNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NCW8eOEkhJ1PDKyGxiO5DnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjFKwtQSjU-WIUzkeiKCQ_SnxnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGnGilUZMCbgdqmZRD5moo9w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 07:07

DGR

Andrehj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:59:
[...]

De flow gaat niet terug. Die blijft gelijk. Enkel de uitlezing verandert. En dat je leidingen warmer worden zou ook niet moeten kunnen, de pomp draait er niet harder of langzamer door.
Ok, dus als ik de flow uitlees met code 540 dan klopt die uitlezing niet?

Had echt sterk het idee dat toen ik hem terug had gezet naar 5 L/m dat de leidingen warmer werden dan op 10 L/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:32

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

te groot,
Master/master regeling
Houtkachel
Buffervat 200L
200m²

Toch 21°C overal
Met welke Ta draait het systeem bij jou als het systeem op 75% staat.

Ik gebruik het kabeltje ook op mijn puhz-sw75yaa en staat ook op 75%, maar krijg de Ta niet hoger dan 29gr. Actueel vermogen is dan 1340W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrhq_Yi1MqibSXA2MQA07b8xlcQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1PGZQhUOl3d3cFUFQvMrq5vE.jpg?f=user_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkie1987
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-03 10:35
Hi allen,

Ben net deze topic tegengekomen en ik ben al een tijd aan het lezen. Heb een nieuwbouw van 2024 ,ook met WP, interessant maar ook voor mij op dit moment erg complex. Ben momenteel vooral bezig het "systeem" te snappen. Deze vraag is vast gesteld maar ik kom met de berekening tegen om de "warmteafgifte" te berekenen. Mijn buitenunit is de SUZ-SWM40VA2 en staat ingesteld op "ruimte temperatuur: , dus geen WAR of constante temp.

Mijn pompsnelheid staat nu op 5 (voor SWW en verwarming) wat resulteert in 16 l/pm op het scherm via code 540. Ik krijg een aanvoertemp van 28/29 graden met een retourtemp van 23 meestal, delta 6 dus. Als ik dit loslaat op de berekening kom ik uit op:

4.2 * 16 (flowrate) * 6 (delta) /60 = 6.72 kwh warmte afgifte. Ik lees ook dat de flowrates van de fabrikant mitsubishi niet altijd interessant zijn om te gebruiken, in mijn geval dus eigenlijk tussen de 6.5 en 11.4

Als ik pompsnelheid 3 zou gebruiken:
4.2 * 11 (flowrate) * 5(?) (delta) /60 = 3.85 kwh warmte afgifte. Ik heb een vraagteken bij mijn delta omdat ik deze pompsnelheid nog niet heb gebruikt dus weet het verschil nu nog niet maar ik ga uit van de standaard 5.
Klopt het dat met de huidige pompsnelheid 5 veel meer warmte afgifte is dan hij kan opwekken waardoor de WP erg hard moet werken en dat deze beter op de grens van 4kwh moet zitten omdat het een 4kwH model is, of zit ik totaal verkeerd te denken ? Indien ja is het dan verstandig om de pompsnelheid naar 3 (11 liter per minuut) te zetten (pompsnelheid 4 is 14 l/pm).

Alvast bedankt allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Bij veel VVW, liefst op alle verdiepingen, en daardoor veel thermische bufferwerking in de vloeren (dus geen droogbouw VVW) is een wat grotere WP helemaal geen probleem. Het maken van 2 of 3 runs op een dag ipv slechts eentje is echt geen ramp.
Enkel bij systemen met weinig thermische buffer (dus radiatoren, of zelfs convectoren, en droogbouw vvw) is het minimum vermogen echt belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DGR schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:13:
Ok, dus als ik de flow uitlees met code 540 dan klopt die uitlezing niet?
Die uitlezing klopt (redelijk) als jij de parameters van de flow sensor standaard laat.
Had echt sterk het idee dat toen ik hem terug had gezet naar 5 L/m dat de leidingen warmer werden dan op 10 L/m
Dat zal toeval zijn geweest, misschien dat er net een defrost was. Kun je de temperaturen niet uitlezen via Melcloud oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Mimi89 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:11:
. Ik ga ervan uit dat (temp down+frequency 0)dit pendelen is weer.
Verkeerde aanname, het zijn defrosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 07:07

DGR

Andrehj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:23:
[...]

Die uitlezing klopt (redelijk) als jij de parameters van de flow sensor standaard laat.

Ja precies, zal er nu vanaf blijven

[...]

Dat zal toeval zijn geweest, misschien dat er net een defrost was. Kun je de temperaturen niet uitlezen via Melcloud oid?
Zou kunnen maar durf ik niet te zeggen. Heb geen melcloud of een optie om iets uit te lezen.
Via de SD kaart misschien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
laurens0619 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:09:
[...]

Ben er ook bang voor…
Ik las je posts in je historie om de unit buiten temp sensor te “foppen” om onnodige defrosts te voorkomen. Heeft dat nog iets uitgehaald?
Vanmorgen een foto gemaakt van net voor een defrost. Dan is de verdamper toch wel met een laagje ijs bedekt. De defrost thermistor foppen is dan waarschijnlijk niet zo’n goed idee…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUXv7FePYcEnWsaf5JTUqHs18ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwv26UACpkah4TUPzhkiB7ib.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39
Halootjes Allemaal,

Weer een paar maandjes verder maar de WP draait nog, de weer wordt slechter en het wordt tijd om een beetje te tweaken.

Gisteren bij MEL pump aangesloten. Echt wat een goede applicatie. Zo veel mooier en duidelijker. MEL zou zich moeten schamen.

Maar waar ik dacht dat ik alles netjes had afgesteld zie ik nu het volgende:

Temperatuur dipjes en frequency drops. Ongeveer 1x per uur is er wen dip met vaak een frequency drop. Ik ga ervan uit dat (temp down+frequency 0)dit pendelen is weer.

Ik heb vanmorgen even de curve -2 (#1)gezet maar dat zorgde meteen voor meer pendel gedrag. Daatna op +2 gezet (#2). Nu zie ik wel temp drops maar de frquency gaat niet meer naar 0.

Heb ik hier goed gehandeld? Of kan ik its anders doen om de pendelen te stoppen.

Oh en mijn COP is 3.5 deze wil ik graag naar 4 krijgen. Iemand tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals vermeld zijn het defrosts, zie de blauwe lijntjes

Als jij je COP omhoog wilt krijgen moet je kijken hoe je meer vermogen kwijt kan zonder (veel) meer te gebruiken. ZOek maar is op flow en vermogen in dit forum. ALs je dan nog vragen hebt, kunnen we vast helpen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:29:
SUZ serie en defrosts komt elk jaar terug...
Ik heb er zelf ook één, het huis houdt hij wel op temperatuur. Ik draai op vaste Ta en als het kouder wordt doe ik er een graad bij, of een 0,5
Gisteravond vroor het al best vroeg hier, ik heb toen 1,5 graad erbij gedaan.
Ik zie in de data dat hij de Ta tussen de defrosts door makkelijk haalt.

Als hij niet uit de "elke 50 min een defrost" komt en de omstandigheden buiten zouden er wel naar zijn: even de WP uit zetten en weer aan zetten.
Gisteren begin van de middag hielp dat bij mij, echter na een paar uur zakte de temperatuur weer en een paar uur later zat hij weer in de "elke 50 min".
In de avond was ik een keer buiten en zag ik dat het ook wel nodig was.
Niet vergeten erbij te vermelden dat je dat beter direct na een defrost kunt doen , dan is de wp lekker schoon 🤓

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Turkie1987 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:17:
Hi allen,

Ben net deze topic tegengekomen en ik ben al een tijd aan het lezen. Heb een nieuwbouw van 2024 ,ook met WP, interessant maar ook voor mij op dit moment erg complex. Ben momenteel vooral bezig het "systeem" te snappen. Deze vraag is vast gesteld maar ik kom met de berekening tegen om de "warmteafgifte" te berekenen. Mijn buitenunit is de SUZ-SWM40VA2 en staat ingesteld op "ruimte temperatuur: , dus geen WAR of constante temp.

Mijn pompsnelheid staat nu op 5 (voor SWW en verwarming) wat resulteert in 16 l/pm op het scherm via code 540. Ik krijg een aanvoertemp van 28/29 graden met een retourtemp van 23 meestal, delta 6 dus. Als ik dit loslaat op de berekening kom ik uit op:

4.2 * 16 (flowrate) * 6 (delta) /60 = 6.72 kwh warmte afgifte. Ik lees ook dat de flowrates van de fabrikant mitsubishi niet altijd interessant zijn om te gebruiken, in mijn geval dus eigenlijk tussen de 6.5 en 11.4

Als ik pompsnelheid 3 zou gebruiken:
4.2 * 11 (flowrate) * 5(?) (delta) /60 = 3.85 kwh warmte afgifte. Ik heb een vraagteken bij mijn delta omdat ik deze pompsnelheid nog niet heb gebruikt dus weet het verschil nu nog niet maar ik ga uit van de standaard 5.
Klopt het dat met de huidige pompsnelheid 5 veel meer warmte afgifte is dan hij kan opwekken waardoor de WP erg hard moet werken en dat deze beter op de grens van 4kwh moet zitten omdat het een 4kwH model is, of zit ik totaal verkeerd te denken ? Indien ja is het dan verstandig om de pompsnelheid naar 3 (11 liter per minuut) te zetten (pompsnelheid 4 is 14 l/pm).

Alvast bedankt allemaal!
Laat maar lekker op standje 5. Als je geen last hebt van geluid in de leidingen hoeft die niet omlaag. Je afgifte is dan zo hoog mogelijk. Elke kW die wordt opgewekt kan die dan ook kwijt ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:32
laurens0619 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:25:
[...]

MAar jij hebt ook geen SUZ serie toch maar een PUHZ?
Die 50min defrost bij deze weeromstandigheden is een typisch SUZ dingetje wat ik zo begrijp
@laurens0619
Niet alleen een SUZ eigenschap hoor.
Ik heb een monobloc PUZ en met 100% RH en -1 tot -2 hier de afgelopen nachten was het ook elke 45 minuten raak. Nu is het +2 en 95% en de WP heeft nu weer elke 75-90 minuten “zin om te stuiteren” :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
ocaj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:34:
Hmmm. Ik was benieuwd of nu het weer wat warmer wordt de SUZ-SWM80VA uit zichzelf uit de defrost-cyclus zou komen. Helaas heeft Stedin hier in de hele wijk net een korte stroomstoring geleverd (precies tijdens de SWW_run, erg fijn voor de compressor :-( ). Alles startte prima zelf weer op, alleen is de ruimteregeling de kluts nu aardig kwijt. Het lijkt wel alsof het aangeleerde gedrag niet opgeslagen/onthouden wordt?
Of in ieder geval niet bij een harde stroomstoring.

Ik heb de maximum-temperatuur van de ruimteregeling op 37 staan en hij heeft de doel-temperatuur al bijna 2 uur tussen 36-37 staan.
Goed om te zien: ik zit royaal in het vermogen voor als het echt koud wordt. Hij is erg hard aan het werk, maar levert wel heel veel warmte.

Nou ja, maar even rustig afwachten tot de ruimteregeling weer opnieuw ingeleerd is.
@ocaj
Dat klopt, had hier afgelopen week vanwege werk in de meterkast de stroom er ook helemaal afgehaald (werkschakelaar en automaat uitgeschakeld). Toen ik de WP twee uur later weer netjes aanzette begon die zich als een F35 te gedragen :), en dat duurde een uur of twee voordat hij tot bezinning kwam. Gelukkig net voor de koude defrost dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
Speedyace schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:16:
[...]

Met welke Ta draait het systeem bij jou als het systeem op 75% staat.

Ik gebruik het kabeltje ook op mijn puhz-sw75yaa en staat ook op 75%, maar krijg de Ta niet hoger dan 29gr. Actueel vermogen is dan 1340W

[Afbeelding]
Al een paar weken op 30°C vaste Ta, en daar draait hij dan zo'n beetje de hele dag op (buiten de defrosts) en als hij uit staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKBfSOOABJZjsncKdoL1zC-bC-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7MwZvhXCCVRMBCl19FuBXJU.png?f=fotoalbum_large

Die ene hoge piek is SWW, de dalen de defrosts van vandaag.
Opgenomen vermogen avg. 1400W vandaag.

[ Voor 23% gewijzigd door Naalroc op 22-11-2024 18:57 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:32

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:48:
[...]

Al een paar weken op 30°C vaste Ta, en daar draait hij dan zo'n beetje de hele dag op (buiten de defrosts) en als hij uit staat.
[Afbeelding]

Ik heb hier ook de Ta30 nodig om de boel naar de gewenste temp instelling te krijgen. (y) en tokkelt dan ook vrolijk verder Ta29 is te kort.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:51:
[...]

Kun je die niet alsnog gewoon weer aan zetten? Als je maar voldoende afgifte altijd open hebt zal dat best werken, maar dat hoeft niemand jou uit te leggen.
Volgens mij is mijn regelaar van danfoss kapot en ik vind het wel goed zo, geen tijd en zin op het moment om me hiermee bezig te houden.

Het wordt warm en de boel loop efficiënt, wat wil je nog meer :)

Ik verkoop eerder mijn wp dan mijn houtkachel :) wat is dat toch lekker met dit weer ;)
[...]

te groot,
Master/master regeling
Houtkachel
Buffervat 200L
200m²

Toch 21°C overal
Jij had dan ook een akelig goede adviseur toch ? >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Naalroc schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding]

Hier 1000 W tot nu toe vandaag, 20 kWh, 23 defrosts, met 35-37 graden aanvoer met alleen radiatoren. Dankzij isolatiemaatregelen van begin dit jaar, daar begint het allemaal mee. En een kleiner huis/verwarmde inhoud (300 m3) !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:48
[...]

Dit klopt. Maar merk je pas als de omstandigheden daar zijn. Naar mijn mening zitten tweakers (te) veel te kijken naar lijntjes en elke regelafwijking is dan fout en het moet zo laag en stabiel mogelijk.
Allemaal leuk en aardig in de tussenseizoenen maar als het echt koud wordt met wind e.d. wil je er toch warm bijzitten?
Heb echt al veel adviezen gelezen van: “neem de WP nog een stuk kleiner want dat draait mooier, en die 2 koude dagen in NL zet je een kacheltje bij”
Nou en dan is het ineens weken koud vies weer en baal je van de kacheltjes erbij.
De keuze van de warmtepomp is belangrijk en dient m.i. het huis in alle omstandigheden te kunnen verwarmen naar 21C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
@Breud vloer duidelijk. Wij ook anhydriet met keramisch parket alle 200m2
Lucht: gewoon testen. Hoewel je dan meestal een foutcode op de controller krijgt.
Verder is het wel vreemd bij jou. Mogelijk toch te kleine aan-/afvoerleidingen.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 22:55
Bschnitz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 04:24:
[...]

Persoonlijk heb ik Danfoss Icon1 en ben ik niet happy ermee. Wellicht is de v2 beter.

Onvoorspelbare gedrag waardoor de WP ivm het afsluiten van zones gaat jojoën door verschil in flow en vraag.

Soms opend en sluit hij zones terwijl ze wel of nog niet op temperatuur zijn. Zelf bij 1c boven doel temperatuur gaan ze soms open 🫣 soms heb ik nog bijna 2c te gaan en dan wil die juist niet open of doet die het effe voor 1 uur en dan weer niet.

Met enorm veel tips hier en wat experimenteren heb nu eindelijk een werkbare situatie. Na de garantieperiode ga ik alles eruit en eraf slopen.

Het is makkelijker om je WP te optimaliseren zonder al die troep erop met alle zones open en een schema op de WP zelf.
Hoeft niet enkel dit systeem te zijn. Alle tips zijn welkom. Dit was het eerste die ik op Google tegen kwam.
gr8-jen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 06:47:
[...]

Zoals hierboven aangegeven werkt het niet altijd zoals gewenst :P
Het is mij niet duidelijk of je nu een thermostaat hebt of een bedienig van de binnenunit wat eigenlijk geen thermostaat is. Om het rustiger te laten lopen en aangenamer gevoel te krijgen is het meestal beter om die te vervangen met een echte thermostaat zoals je al noemde of een Netatmo aan/uit (die met een oranje sticker) De laatste kun je ook in HA toevoegen.

Het is mij nog niet duidelijk of je een probleem hebt of wilt kijken wat mogelijk is. Indien het eerste:

Alles open zetten door die motoren op de verdeler op manual te zetten.
Flow opzoeken als de WP verwarmt (zoeken op 540 in het forum)
uitleggen hoe je verwarmt: ruimte, vaste Ta of WAR en welke instellingen die heeft, zoals wat is de Ta of curve
Wat is het gedrag van de WP: is die onrustig en schkelt het elke 2 uur uit?
Dan kan je de Ta lekker op 27-28 graden zetten (als het huis is opgewarmd en de flow stabiel lekker hoog staat)
Je kan een schema toepassen waarbij het s'nachts een halve graad kouder mag zijn. Overdag dat ding lekker 11-12 uur laten horren.
Ik ga hierbij ervan uit dat je ok in een huis zit van na 2020 en een RC6 rondom hebt.
Ik heb geen thermostaat. Ik bedien het momenteel enkel mbv Melcloud.
Met Netatmo met oranje sticker bedoel je deze https://www.hellosmart.nl...tartpakket-8-knoppen.html ?
En nee ik heb geen probleem. Woning is bijna klaar en wil daar in gaan wonen. Ben momenteel dus alles aan het afronden, configureren etc. Dus vandaar mijn vraag hoe ik het beste de vloerverwarming / temperatuur van heel mijn huis kan gaan besturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Xmoo Dat is zo'n beetje het meest besproken onderwerp in dit topic.
Zoek op "thermostaat" en er gaat een wereld voor je open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
EVfan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:47:
[...]

@ocaj
Dat klopt, had hier afgelopen week vanwege werk in de meterkast de stroom er ook helemaal afgehaald (werkschakelaar en automaat uitgeschakeld). Toen ik de WP twee uur later weer netjes aanzette begon die zich als een F35 te gedragen :), en dat duurde een uur of twee voordat hij tot bezinning kwam. Gelukkig net voor de koude defrost dagen.
Goed om te weten dat het "klopt" dat na spanningsloos raken de binnenunit kennelijk het aangeleerde gedrag voor de ruimteregeling kwijt is.
Met alle defrosts van vandaag is de ruimteregeling erg voorzichtig in het terugregelen.

Hele dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihRwlPGJubvi_wtpn71ksHFTSMw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tMrw24hOVyZufk1CSy90fwnh.png?f=fotoalbum_medium

Detail van na de stroomstoring (ca 12:30):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgVqA9RYFvuCeo3aRVyRxaCUudA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/N5vlGUlBpZMu0m10pHevfN59.png?f=fotoalbum_medium

Inmiddels staat de warmtepomp weer uit. Morgen weer een dag, zal hij wel weer verder zakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:26
Hier waren alleen Jagas in huis. Afgelopen zomer de garage verbouwd. Volledig geisoleerd en vloerverwarming er in. Is nu 18 graden in de garage. En de Wp is er ook heel blij mee. Veeel minder defrosts nu dan voorheen. Ta is nu 28graden. Was voorheen ongeveer 32. Record hoge cop gehaald afgelopen maand. 4,8 voor verwarming en sww.
Wat heeft nu het aantal defrost doen verminderen?
Langere runs op minimum vermogen zorgen voor minder defrost. Dit door meer afgifte.
Voorheen draaide de Wp amper op 30Hz. Nu uren achter elkaar.
Opgenomen vermogen onder de 400Watt. Ik wist niet eens dat dat mogelijk was. Ik had het nog niet eerder gezien.
Totaal verbruik van de woning zal vast ook wel wat hoger zijn dan voorheen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zoals al gemeld: Je WP pendelt niet maar ontdooit ca 1 per uur. Dat is normaal en daar kun je niks aan doen (behalve hem uitzetten als het buiten koud is...)
Qua rendement bij verwarmen: Waarom was de WP voor ca 20 uur uit? Dat is niet logisch. Rond het vriespunt wil je dat ie eigenlijk permanent draait, en zeker midden overdag, want dan is je rendement het hoogst. Als je er al voor kiest om de WP periodiek uit te schakelen, dan moet je dat op de koudste uren van de dag doen. Voor meer tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Qua rendement bij SWW: Hier is veel te verbeteren. Je hebt twee runs per dag (bij ons ca 1 run per 2 à 3 dagen), en ook nog eens van een hoge temperatuur (ca 48 graden) naar een nóg hogere temperatuur (ca 53 graden).
Dan is het rendement erg laag.
Probeer dat eens flink te verlagen. Hier wordt een SWW-run pas gestart bij 34 graden op de sensor (dan is het boven de sensor nog flink warmer) en die verwarmt dan naar 47 graden.
Afhankelijk van hoe hoog in het vat je meet kun je dit nog verder aanpassen. Hoger in het vat meten is efficiënter. Voor meer tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andrehj jij had toch ook iets in Domoticz, dat je overdag bij een SWW temp onder een bepaalde waarde een SWW run start?
Hier krijg ik nu namelijk klachten als ik pas vanaf 34 gr SWW opnieuw verwarm. Dan heb je tijdens het douchen in de vroege ochtend een dip die in de winter minder comfortabel is. In de zomer gaat het overigens wel goed, dan krijg ik met de ondergrens van 34 gr geen klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:21:
@Andrehj jij had toch ook iets in Domoticz, dat je overdag bij een SWW temp onder een bepaalde waarde een SWW run start?
Yep. Dat is een los scriptje wat dagelijks om 13 uur checkt of het SWW onder de 39 graden is gekomen, en in dat geval een SWW-run start. In de praktijk wordt de SWW-run denk ik in zo'n 80% van de gevallen door dit script gestart.
Hier krijg ik nu namelijk klachten als ik pas vanaf 34 gr SWW opnieuw verwarm. Dan heb je tijdens het douchen in de vroege ochtend een dip die in de winter minder comfortabel is. In de zomer gaat het overigens wel goed, dan krijg ik met de ondergrens van 34 gr geen klachten.
Als je klachten krijgt kun je een paar dingen doen >:) :
  • Meeveren en dat bijverwarmpunt iets hoger zetten (bij Mitsubishi de drop dus lager zetten).
  • Ze vertellen dat kouder douchen beter is voor het milieu, en dat je daar nou eenmaal wat voor over moeten hebben.
  • Een thermostaatkraan kopen die minder heet water nodig heeft om goed te regelen, zie Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater?.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Andrehj ja tot nu toe voor optie 1 gekozen :)
Ik zie de blik van mijn vriendin al voor me als ik optie 2 noem haha. Ik moet ook nog wat credits houden voor het volgende project ;) In de kraan zit het probleem volgens mij niet.

Ik denk dat de dip door het starten van de SWW run tijdens het douchen het grootste probleem is. Je krijgt dan menging met vrij koud leidingwater in de winter, waardoor het douchewater behoorlijk in temp daalt. Daardoor moet ik de minimum SWW temp hoger zetten, nu op 38 gr, wat op zich heel acceptabel is.

Ik wacht nog even op die nieuwe versie van MELCloud, hopelijk kan ik daarmee naar jouw voorbeeld een SWW run overdag programmeren. Dagelijks een SWW run is hier niet nodig. Als dat niet mogelijk is met de nieuwe versie van MELCloud dan ga ik toch maar eens met Home Assistant aan de slag, met de instructie die @Miezie eerder heeft gepost en alle bijdragen van anderen.

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 23-11-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Er is nog een scriptje dat je als voorbeeld kan gebruiken tegen die tijd. Het kan dingen wijzigen als je het aanzet:
-> Setpoint for normal operation and Legionella (if you want something else)

-> Time each day you want to run SWW (if you want something else)
Zie TS voor mijn script
(Einde reclame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
Ik krijg sinds vandaag het SWW niet meer warm.
Warmtepomp arart op maar slaat telkens na een minuut of 5 a 10 weer af.

Gebruiken jullie het elektrisch element bij koud weer als deze?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breud heb je wat plaatjes om het beeld te illustreren: kWh meter, MELCloud, home assistant? Is er een error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
SebastiaanPs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:18:
@Breud heb je wat plaatjes om het beeld te illustreren: kWh meter, MELCloud, home assistant? Is er een error?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh6ua5-FWT7Wn17AW_p-yDh-uvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9LeM3vdUVPJwfSTpKuSTVZWw.png?f=fotoalbum_large

In de nacht heeft verwarming gelopen. De run in de ochtend is het kwh verloop van de SWW run. Geen errors af te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breud Geen error? Ik zou de SWW run nog eens starten en dan naar het display van de controller kijken, evt een foto van het display maken. Had je nog andere vormen van monitoring, behalve de kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
SebastiaanPs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:28:
@Breud Geen error? Ik zou de SWW run nog eens starten en dan naar het display van de controller kijken, evt een foto van het display maken. Had je nog andere vormen van monitoring, behalve de kWh meter?
Al meerdere malen gedaan. Maar blijft hetzelfde gedrag laten zien. Ga maar eens proberen een SWW run op het elektrisch element te maken. Heb toch warm water nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04
SebastiaanPs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:21:
Zelf ben ik overgestapt naar 1x per dag een SWW run. Die was eerst om 13:00 (als de zon schijnt) maar is nu verplaatst naar 04:00 (want stroom goedkoop :)).

In de praktijk wordt hier iedere ochtend wel gedouched door 1-2 personen en wordt het bad 5-7 dagen gebruikt in de avond. Toen ik hem nog op Temp drop had staan begon mijn SWW vat op te warmen precies op het moment dat het duur was (0800 en 1900) en .

Het nadeel van de planningsmethode is dat hij altijd SWW gaat draaien zodra die op dat tijdstip komt en hierdoor draait die, als we thuis zijn, iedere dag.

Als ik een keer zin heb dan ga ik het gebruikte scriptje ook toepassen, dat lijkt mij nog beter. Maar tot nu toe nog geen tijd voor gehad (lees het probleem is niet groot genoeg voor mij ;))

@Breud
sommige installaties hebben de "inbedrijfsstellingwizard"waarmee je in 1 scherm kunt zien wat de Ta, Tr, operation mode is per x minuten. Ik zie dat je ook melcloud hebt.
Ik zou die rapporteren even raadplegen wat die doet.

Elektrisch element gebruik ik niet. Vergeleken met het opwarmen van een vloer is SWW verwarming (vooral het eerste stukje) goed te doen voor mijn pomp.

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2024 10:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Zoals al gemeld: Je WP pendelt niet maar ontdooit ca 1 per uur. Dat is normaal en daar kun je niks aan doen (behalve hem uitzetten als het buiten koud is...)
Had ik al vernomen ... mooi.
Qua rendement bij verwarmen: Waarom was de WP voor ca 20 uur uit? Dat is niet logisch. Rond het vriespunt wil je dat ie eigenlijk permanent draait, en zeker midden overdag, want dan is je rendement het hoogst. Als je er al voor kiest om de WP periodiek uit te schakelen, dan moet je dat op de koudste uren van de dag doen.
Doe ik niet. Deels is dat omdat ik die nieuwe app net aan het gebruiken was dus ee nig geen data was voor alle uren. En deels omdat de kamer dan op 21c zit en de thermostaat de WP op Idle zet. Hij draait mischien 50% van de tijd wij doen nacht verlaging van 1c dan koelt de huis iets van 0.5c af en is binnen een uur of 2 op temp.
Qua rendement bij SWW: Hier is veel te verbeteren. Je hebt twee runs per dag (bij ons ca 1 run per 2 à 3 dagen), en ook nog eens van een hoge temperatuur (ca 48 graden) naar een nóg hogere temperatuur (ca 53 graden).
Dan is het rendement erg laag.
Probeer dat eens flink te verlagen. Hier wordt een SWW-run pas gestart bij 34 graden op de sensor (dan is het boven de sensor nog flink warmer) en die verwarmt dan naar 47 graden.
Normaal is er 1 run. Maar heb toevallig de huis vol. Dus heb handmatig de SWW gestart mischien niet op de handigste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:04:
Wij kiezen de warmtepomp daarnaast o.b.v. het max vermogen bij bijv. A-10W35, al is dat vermogen exclusief defrosts. En die defrosts kosten best wat verwarmingstijd, hier bijv. 26% van de tijd. Misschien moet je eigenlijk een warmtepomp hebben met een vermogen van 100/74 * het vermogen bij A-10W35, dus 35% groter, om de defrosts op te vangen zodat je het bij -7 of -10 nog steeds warm hebt.
Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar hier wordt (in ieder geval door mij) meestal uitgegaan van 21 verwarmingsuren per dag. De rest is dan voor SWW en defrosts. Dat is niet 35%, maar dat hoeft ook niet. Zoveel verlies je bij -10 nou ook weer niet aan defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:15:
Ik krijg sinds vandaag het SWW niet meer warm.
Warmtepomp arart op maar slaat telkens na een minuut of 5 a 10 weer af.
Dat hoort niet.
Gebruiken jullie het elektrisch element bij koud weer als deze?
Nee. Zou niet nodig moeten zijn. Dat zou je pas onder de -10 (bij jouw Zubadan -15) een keer kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimi89 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:57:
Doe ik niet. Deels is dat omdat ik die nieuwe app net aan het gebruiken was dus ee nig geen data was voor alle uren. En deels omdat de kamer dan op 21c zit en de thermostaat de WP op Idle zet. Hij draait mischien 50% van de tijd wij doen nacht verlaging van 1c dan koelt de huis iets van 0.5c af en is binnen een uur of 2 op temp.
Je wilde toch een hogere COP? Als je je huis in 2 uur weer op temperatuur kunt brengen staat je watertemperatuur (veel) te hoog. Als je die verlaagt, stijgt je COP (zolang je het minimum vermogen kwijt kunt tenminste, maar als je dat bij de huidige buitentemperaturen niet kunt is je WP te groot).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 23-11-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:49:
[...]

Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar hier wordt (in ieder geval door mij) meestal uitgegaan van 21 verwarmingsuren per dag. De rest is dan voor SWW en defrosts. Dat is niet 35%, maar dat hoeft ook niet. Zoveel verlies je bij -10 nou ook weer niet aan defrosts.
@Andrehj
Dat laatste is een van de onbekende grootheden voor mij, eerste winter zie je.
Nu heb ik ca. 20 defrosts per dag, en, het plaatje dat @SebastiaanPs noemt is een van die defrosts. Als ik de “verloren energie” schat, mis ik 20%, qua tijd, met een ramp up van de temperatuur, dus vermogen, is het 1/3 ruwweg.
Dus de vraag voor mij is hoeveel defrosts zijn er als de temperatuur ruim beneden de nul graden gaat.
Deze winter zal het (misschien?) leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 23:59
Of het nou nut heeft of niet… (denk het wel..). Ik heb de netatmo Black Friday maar even binnen getikt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 23:59
laurens0619 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:50:
[...]

Zelf ben ik overgestapt naar 1x per dag een SWW run. Die was eerst om 13:00 (als de zon schijnt) maar is nu verplaatst naar 04:00 (want stroom goedkoop :)).

In de praktijk wordt hier iedere ochtend wel gedouched door 1-2 personen en wordt het bad 5-7 dagen gebruikt in de avond. Toen ik hem nog op Temp drop had staan begon mijn SWW vat op te warmen precies op het moment dat het duur was (0800 en 1900) en .

Het nadeel van de planningsmethode is dat hij altijd SWW gaat draaien zodra die op dat tijdstip komt en hierdoor draait die, als we thuis zijn, iedere dag.

Als ik een keer zin heb dan ga ik het gebruikte scriptje ook toepassen, dat lijkt mij nog beter. Maar tot nu toe nog geen tijd voor gehad (lees het probleem is niet groot genoeg voor mij ;))

@Breud
sommige installaties hebben de "inbedrijfsstellingwizard"waarmee je in 1 scherm kunt zien wat de Ta, Tr, operation mode is per x minuten. Ik zie dat je ook melcloud hebt.
Ik zou die rapporteren even raadplegen wat die doet.

Elektrisch element gebruik ik niet. Vergeleken met het opwarmen van een vloer is SWW verwarming (vooral het eerste stukje) goed te doen voor mijn pomp.
Als je op aanwezigheid stuurt (1 vlaggetje controleren)…. Ben je er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
@laurens0619

Resultaten van vannacht, niet zo koud als ik hoopte maar misschien kun je met die van jou vergelijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgyLZkPJFI85tqhp0vQxb1Xu00I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3G3ospWxPcH4TZpWWT7KGuze.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een steile curve neergezet. 28 Ta bij 5 graden buiten en warmer en 30 bij 3 graden en kouder.
Binnen wilde ik het 23 gradne hebben zodat het bleef stoken. Het bleef in de nacht 22.6, vanaf 3 uur kwam er wat meer vermogen vrij en ging het naar 22,7

In het begin draaide ik met een Ta van 28,5-29 met Tr van 25,5
zodra het buiten 1 graad zakte, ging Ta direct naar 30 graden en net voor de eerste defrost was Tr 26

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ham7HWxA3HBZrGXgDFBvAlBRwhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RsWIB5CQfkj0AL6NaQTGPYj9.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij was de Ta Snel weer 30 graden en hoger. Tr zakte niet echt.

Ik heb nu aangekoerst op ongeveer 4kW, dan zou de COP het hoogst zijn bij die van mij. Bij jou kan dat anders liggen. De COP is gistren voor mij omhoog gegaan naar 5,3 voor verwarmen.
Van wat ik zie zit ik gemiddeld op die 4kW continu. Dit was genoeg om de temperatuur gelijk te houden bij 4 graden buiten. Het verbruik van gisteren was 12,3kWh voor verwarmen.

Met 4kW zou je het dus warm kunnen houden bij 4 graden? Ik twijfel of je het red zonder elektrisch element als het kouder wordt.
(Kan zijn dat het makkelijker is om het op temperatuur te houden als je niet zi warm binnen wilt)

[ Voor 6% gewijzigd door gr8-jen op 23-11-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:08:
[...]

Dat hoort niet.

[...]

Nee. Zou niet nodig moeten zijn. Dat zou je pas onder de -10 (bij jouw Zubadan -15) een keer kunnen overwegen.
Ik heb nu in de controller code LJ knipperen in de linker boven hoek. Ik kan in de handleiding niets daarover vinden.
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixoq4bFWK_le-A9eaTR0sAnV_FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qY9wx2VKwc8hVV34Pm6fAAg9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kI_Fxq5220DBESepBCpwy6Dx3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmPmqdo63v9RVV6olQx6ccX9.jpg?f=fotoalbum_large

Je lijkt genoeg druk te hebben. Misschien staat er ergens iets dicht of draait iets niet meer.
Geef anders een screenshot van "lezen thermistor"

Daarna misschien even uitzetten, ik weet niet of iets in de soep draait als er weerstand blijft.
Je kan het een tijdje later weer aanzetten of de melding weer komt

[ Voor 30% gewijzigd door gr8-jen op 23-11-2024 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:49:
[...]
EV fan was 26% van de verwarmingstijd kwijt aan defrosts + compensatie defrosts. Hier duurde een defrost + compensatie afgelopen nacht ongeveer 14 min, bij een interval van 50 min in de defrost cirkel zou dat 28% van tijd zijn.
De warmtepomp van EV fan moet in 74% van de tijd 100% van het warmteverlies compenseren, dus de WP moet een vermogen hebben van 100/74 = 136% van het warmteverlies bij die Tbuiten. Bij mij is dat 100/72 = 139%.

Maar dat is bij temperaturen op of net boven het vriespunt, waarbij veel defrosts optreden. Hoeveel vermogen je bij -10 nodig hebt hangt erg af van het aantal defrosts bij die temperaturen en dat heb ik hier nog nooit iemand zien posten. Ook niet bij -5 of -8. Zou heel nuttige info zijn!

Als je van 21 verwarmingsuren uitgaat bij -10, dus 1 uur voor SWW en 2 uur voor defrosts, dan mag je bij mijn defrost-duur van 14 minuten 8.6 defrosts hebben in 23 verwarmingsuren, dus dan ga je uit van een defrost interval van 2,7 uur. Geen idee of dat terecht is bij Tbuiten -10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gr8-jen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:52:
[Afbeelding]

Je lijkt genoeg druk te hebben. Misschien staat er ergens iets dicht of draait iets niet meer.
Geef anders een screenshot van "lezen thermistor"
Dit zegt de service manual van de binnenunit (die je zelf ook kunt downloaden via de links in de TS):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hywl0LMPaVjKzBChp9U7EDADL4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nXZh2Uniuh6iswbGmXhhBouZ.png?f=fotoalbum_large
Dit staat trouwens ook gewoon tussen de storingscodes in de installation manual (die je als het goed is bij de WP hebt gekregen en anders ook kunt downloaden).

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 23-11-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breud de functie van je waterpomp kun je controleren door te kijken of hij het in verwarmingsmodus wel doet (aan het geluid te horen en op vvw verdelers te zien). Klinkt ook als een moment voor je installateur om in actie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Ik heb nu ingesteld ivm dynamisch contract dat mijn warmtepomp op piekuren niet verwarmt (07:00 - 11:00 en 17:00 - 21:00) of de SWW run doet. Maar ik vroeg mij af of dat eigenlijk efficiënter is? Ook omdat overdag warmer is dan ‘s nachts. Ik kan mij voorstellen dat een warmtepomp dan op de momenten dat ie wel verwarmt harder moet werken om weer op temperatuur te komen, dan wanneer het geleidelijk is. De warmte blijft gelukkig wel goed hangen ivm nieuwbouw. Specificaties:

- nieuwbouw 2024, BENG, 126m2 hoekhuis
- ik gebruik WAR met volgende stooklijn: Ta 30 bij -3 graden, en Ta 20 bij 10 graden.
- per verdieping 1 thermostaat (3 verdiepingen). Begane grond staat op 20,5 graden, eerste verdieping en zolder op 19 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:57:
[...]

EV fan was 26% van de verwarmingstijd kwijt aan defrosts + compensatie defrosts. Hier duurde een defrost + compensatie afgelopen nacht ongeveer 14 min, bij een interval van 50 min in de defrost cirkel zou dat 28% van tijd zijn.
De warmtepomp van EV fan moet in 74% van de tijd 100% van het warmteverlies compenseren, dus de WP moet een vermogen hebben van 100/74 = 136% van het warmteverlies bij die Tbuiten. Bij mij is dat 100/72 = 139%.

Maar dat is bij temperaturen op of net boven het vriespunt, waarbij veel defrosts optreden. Hoeveel vermogen je bij -10 nodig hebt hangt erg af van het aantal defrosts bij die temperaturen en dat heb ik hier nog nooit iemand zien posten. Ook niet bij -5 of -8. Zou heel nuttige info zijn!

Als je van 21 verwarmingsuren uitgaat bij -10, dus 1 uur voor SWW en 2 uur voor defrosts, dan mag je bij mijn defrost-duur van 14 minuten 8.6 defrosts hebben in 23 verwarmingsuren, dus dan ga je uit van een defrost interval van 2,7 uur. Geen idee of dat terecht is bij Tbuiten -10.
@SebastiaanPs
Op basis van flow maal dT verlies ik ca. 20% bij een defrost (aan energie van de energie die tussen de defrosts door de WP in het water wordt gedissipeerd). De schatting van tijdverlies is ca. 25-30% lijkt het, maar dat is wel met een oplopend vermogen, dus niet perse hetzelfde als de verloren energie van een defrost lijkt me. En in dat opzicht lijken de beide getallen redelijk in lijn met elkaar.
Anyhow, mijn WP heeft vermogen zat om bij - 1 tot -2 graden en 95-100% RH de boel hier comfortabel warm te houden, maar opwarmen na een nachtverlaging is wel een uitdaging, net als bij heel veel anderen, dus dat heb ik even on hold gezet.
Zoals ik al eerder aangaf, jij stelt dat ook, is het nuttige informatie hoeveel defrosts er zijn bij lagere temperaturen en lagere RH. Feitelijk is dat iets dat niet alleen door Tweakers moet zijn gemeten, maar voor de dimensionering van een WP een gegeven zou moeten zijn in aanvulling voor de datatabel, voor die WP, zou ik denken.
Mogelijk zijn die tabellen er ook, ik heb ze niet gezien, dus de vraag of Tweakers hier wat kengetallen van hebben blijft even staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkBscjo1rZS76GCH3lgEMBfajXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHzxrIPU5wc39MT4D6DAEDgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJej98gRfHKhJ9mpzBZgHarhy54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbUoy794Ux6jZMQEKGpkxp4J.jpg?f=fotoalbum_large

Pomp werkt alleen op deze stand. (Iets boven de 2). Pomp draaien naar stand 1 en 3 lijkt de pomp te deactiveren. Telefonisch momteur gesproken en leek een bekend probleem te zijn al tijdens de installatie. Wat een clowns 🤡 ook daar. In plaats van een goede pomp te bestellen deze halfbakken oplossing.

Zorgt deze pomp ook voor het debiet op de vloerverwarming verdelers of is dat een andere pomp?

De installateur had gisteren de pompsnelheid verhoogt naar stand 3, maar daar draait het ding dus niet. Vandaar ook geen SWW sinds gisteren.

Wellicht is deze pomp de boosdoener voor geem SWW en beperkt debiet op de verdelers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Breud schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:32:
Wellicht is deze pomp de boosdoener voor geem SWW en beperkt debiet op de verdelers.
Uiteraard is dat de boosdoener. Dat is de pomp die bij een cilinderunit het SWW-water door het vat en de warmtewisselaar circuleert!
Maar waarom hebben ze bij jou een defecte pomp (die maar op 1 van de drie standen werkt) achter gelaten? Daar zou ik eens een hartig woordje met de installateur over spreken.

Voor het verwarmingscircuit heb je een andere pomp (kijk maar in je binnenunit, er zitten er bij jou twee in).

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 23-11-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:37:
[...]

Uiteraard is dat de boosdoener. Dat is de pomp die bij een cilinderunit het SWW-water door het vat en de warmtewisselaar circuleert!
Maar waarom hebben ze bij jou een defecte pomp (die maar op 1 van de drie standen werkt) achter gelaten? Daar zou ik eens een hartig woordje met de installateur over spreken.

Voor het verwarmingscircuit heb je een andere pomp (kijk maar in je binnenunit, er zitten er bij jou twee in).
Die vond ik even zo snel niet. Wellicht ziet die in de voet van de warmtepomp, daar zit nog een plaat voor. Zal atraks eens kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@EVfan hier nog een keer jouw defrost.
  • Het blauwe oppervlak vermenigvuldigen met de flow en factor 4,2 geeft de verloren energie in kWh tijdens de defrost (want dT verticaal * tijd in uren horizontaal * flow in L/sec * 4,2 = energie in kWh).
  • Hetzelfde geldt voor de compensatie defrost, dat is dan dezelfde energie in kWh (rode oppervlak * flow * 4,2).
  • In de resterende tijd moet de warmtepomp dus het aantal kWh warmte (het witte dT oppervlak * flow * 4,2) kunnen leveren om het gehele warmteverlies te compenseren (ook het warmteverlies wat tijdens de defrost en compensatie optreedt).
Dat is de rationale van mijn berekening. Kan overigens alleen zo uit de grafieken worden bepaald bij warmtepompen met een fixed flow zoals bij Mitsubishi Electric. Sommige andere warmtepompen moduleren de flow afhankelijk van het vermogen en/of hebben niet een vaste flow tijdens verwarming en defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrdzZXBFs5Fi-oxfmxDcf9uWo0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SqPYiNRcDjgXQQ0IEiCPdBaB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:55:
[...]
Die vond ik even zo snel niet. Wellicht ziet die in de voet van de warmtepomp, daar zit nog een plaat voor. Zal atraks eens kijken
Nu ben ik ook wel benieuwd op welke stand de pomp van het verwarmingscircuit staat (gezien jouw wat lage flow) en of die pomp het in alle standen doet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Anoniem: 1456812 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:19:
Ik heb nu ingesteld ivm dynamisch contract dat mijn warmtepomp op piekuren niet verwarmt (07:00 - 11:00 en 17:00 - 21:00) of de SWW run doet. Maar ik vroeg mij af of dat eigenlijk efficiënter is? Ook omdat overdag warmer is dan ‘s nachts. Ik kan mij voorstellen dat een warmtepomp dan op de momenten dat ie wel verwarmt harder moet werken om weer op temperatuur te komen, dan wanneer het geleidelijk is. De warmte blijft gelukkig wel goed hangen ivm nieuwbouw. Specificaties:

- nieuwbouw 2024, BENG, 126m2 hoekhuis
- ik gebruik WAR met volgende stooklijn: Ta 30 bij -3 graden, en Ta 20 bij 10 graden.
- per verdieping 1 thermostaat (3 verdiepingen). Begane grond staat op 20,5 graden, eerste verdieping en zolder op 19 graden.
De theorie achter "altijd doordraaien is efficienter" komt door het verband tussen aanvoertemperatuur (ta) en stroomverbruik.

Over het algemeen,: hoe lagere Ta waarmee je je huis kunt warmhouden hoe beter de COP.
Als jouw huis in die paar uurtjes afkoelt dan zal de pomp dus een hogere Ta of meer tijd nodig hebben om op temperatuur te komen. Wat ook meespeelt is dat langere runs vaak efficienter zijn en aan/uitgaan van de compressor impact kan hebben op de levensduur.

Echter als je huis nauwelijks afkoelt door isolatie dan verwacht ik dat de impact beperkt is. Helemaal als de stroom bv 1,5x zo duur is dan denk ik dat je het uitzetten wel terugverdient.

De tactiek van continu draaien/nachtverlaging hangt bij mij sterk van de buitemtempreatuur af.

Bij matig weer (laten we zeggen 7-15 graden) pas ik bewust nachtverlaging toe en laat ik de woning (nauwelijks) afkoelen om hem de volgende dag weer op te warmen.
Voor mij was dat zuiniger omdat mijn pomp anders eindeloos door blijft draaien om het 21 graden te houden.
Met de standaard thermostaat wordt het dan 21 graden, niet hoger, niet lager maar slaat niet af.
22 uur laag vermogen was voor mij meer energieverbruik dan 4 uur iets hoger vermogen. Helemaal als ik dat doe op momenten dat de stroomprijs laag is (dynamische stroom).

Met deze temperaturen nu, rond de 0, doe ik geen nachtverlaging meer. Ik heb een 2-1 kap BENG woning van 171m2 met een SUZ40. Nachtverlaging kan ik mij met deze temperaturen niet permiteren en 2x 4 uur uit om de piek te vermijden ook niet. Ik heb alle power nodig die ik beschikbaar heb tussen de defrosts.

In jouw geval, SUZ60,126m2 BENG woning lijkt mij dat een wat minder groot probleem.
Ik zou het gewoon testen en kijken wat het vermogen doet. In deze weeromstandigheden is de rekensom nog extra complex door defrosts die kunnen optreden.

De SWW is trouwens een stroomvreter dus die zou ik altijd op een zo efficient mogelijk moment doen qua dynamische prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

laurens0619 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:19:
[...]

De theorie achter "altijd doordraaien is efficienter" komt door het verband tussen aanvoertemperatuur (ta) en stroomverbruik.

Over het algemeen,: hoe lagere Ta waarmee je je huis kunt warmhouden hoe beter de COP.
Als jouw huis in die paar uurtjes afkoelt dan zal de pomp dus een hogere Ta of meer tijd nodig hebben om op temperatuur te komen. Wat ook meespeelt is dat langere runs vaak efficienter zijn en aan/uitgaan van de compressor impact kan hebben op de levensduur.

Echter als je huis nauwelijks afkoelt door isolatie dan verwacht ik dat de impact beperkt is. Helemaal als de stroom bv 1,5x zo duur is dan denk ik dat je het uitzetten wel terugverdient.

De tactiek van continu draaien/nachtverlaging hangt bij mij sterk van de buitemtempreatuur af.

Bij matig weer (laten we zeggen 7-15 graden) pas ik bewust nachtverlaging toe en laat ik de woning (nauwelijks) afkoelen om hem de volgende dag weer op te warmen.
Voor mij was dat zuiniger omdat mijn pomp anders eindeloos door blijft draaien om het 21 graden te houden.
Met de standaard thermostaat wordt het dan 21 graden, niet hoger, niet lager maar slaat niet af.
22 uur laag vermogen was voor mij meer energieverbruik dan 4 uur iets hoger vermogen. Helemaal als ik dat doe op momenten dat de stroomprijs laag is (dynamische stroom).

Met deze temperaturen nu, rond de 0, doe ik geen nachtverlaging meer. Ik heb een 2-1 kap BENG woning van 171m2 met een SUZ40. Nachtverlaging kan ik mij met deze temperaturen niet permiteren en 2x 4 uur uit om de piek te vermijden ook niet. Ik heb alle power nodig die ik beschikbaar heb tussen de defrosts.

In jouw geval, SUZ60,126m2 BENG woning lijkt mij dat een wat minder groot probleem.
Ik zou het gewoon testen en kijken wat het vermogen doet. In deze weeromstandigheden is de rekensom nog extra complex door defrosts die kunnen optreden.

De SWW is trouwens een stroomvreter dus die zou ik altijd op een zo efficient mogelijk moment doen qua dynamische prijs
Helder dank! Denk inderdaad momenteel nog een proces van trial en error en veel uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@gr8-jen
Dank voor je test :)
Bij mij is gisteren de temp naar 22 geklommen met een Ta van 28.5 en Tr van 23.5.

De weeromstandigheden buiten zullen ook wel mee hebben gespeeld maar ik vermoed ook dat het heeft geholpen dat ik mn Ta heb verhoogd door verdieping dicht te draaien en het toen langzaam aan heb bijgedraaid. Na die handeling werd het namelijk overal snel warmer. Eigenlijk ben ik gedoseerd gaan verwarmen, ging ik alles in 1x doen dan leek het meer op koelen met de Ta/Tr die ik haalde :+
Geen idee of dit vanuit de theorie ook logisch is.

Nu is alles weer stabiel maar het is nu ook 6 graden buiten. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als we weer richting het nulpunt duiken.

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2024 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Ik heb a+ ( geen BENG) 200m2, triple glas, wtw en suz60. Wel nog stoken op klok van 7.00-21.00. Woonkamer daalt dan 0,5gr. Duurt tot +/- 12.00 voor die 0,5 gr er weer bij is.
Mogelijk onder de 3gr beter en zuiniger om van de klok af te gaan ivm defrosts. De suz gaat dit verlies toch elke 50 min compenseren. Moet dit gaan testen. Ergens denk ik dat mn suz60 te klein is voor de 200m2. Want hoe gaat het bij -10. Nog geen langdurige temperaturen onder nul meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nessio schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:13:
Ik heb a+ ( geen BENG) 200m2, triple glas, wtw en suz60. Wel nog stoken op klok van 7.00-21.00. Woonkamer daalt dan 0,5gr. Duurt tot +/- 12.00 voor die 0,5 gr er weer bij is.
Mogelijk onder de 3gr beter en zuiniger om van de klok af te gaan ivm defrosts. De suz gaat dit verlies toch elke 50 min compenseren. Moet dit gaan testen. Ergens denk ik dat mn suz60 te klein is voor de 200m2. Want hoe gaat het bij -10. Nog geen langdurige temperaturen onder nul meegemaakt.
Ik denk dat wij hier in ons kikkerlandje zelden nog -10 gaan meemaken :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@breud. Tjonge wat een klungels.
Ik ben de enige van 100 woningen die op dit forum zit, maar bij niemand draait het echt goed. Ik heb contact met nog meer projecten en daar ook veel ellende. Bijna allemaal grote installateurs.
Dit geeft wel te denken over hun kennisniveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Welke ta/tr haalde je de afgelopen dagen?
Ik heb adv de gegevens van de woning een warmteverlies berekening gedaan via heat-box.be.

Het hangt erg af van factoren van je huis, vierkante meter is niet genoeg. Hier is de pomp wss bemeten op de standaard woning maar ik heb aantal aanpassingen die voor extra warmteverlies zorgen:
- uitbouw 2.4 dus meer oppervlakte maar ook plat dak erbij
- buren geen uitbouw dus ook zijde in dr wind erbij
- deur naar onverwarmde garage
- ramen in zolderdak

Zonder deze factoren was mn pomp net aan maar niet ruim bemeten. Met deze opties is het warmteverlies op papier groter geworden dan wat mn pomp bij -10 kan leveren zonder booster. Ik moet bij -10 wss alles 24x7 op temp houden met de booster bij. -10 komt gelukkig weinig voor, je kan in heatbox ook berekenen wat bv -5 doet

In heat box kun je mooi spelen met die factoren en zien wat het doet met energieverlies

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Anoniem: 1456812 -10 jammer. Want als die suz60 het dan niet trekt heeft de projectontwikkelaar een probleem. Mijn bouwjurist van de rechtsbijstandverzekering heeft dit al afgedwongen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
nessio schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:30:
@Anoniem: 1456812 -10 jammer. Want als die suz60 het dan niet trekt heeft de projectontwikkelaar een probleem. Mijn bouwjurist van de rechtsbijstandverzekering heeft dit al afgedwongen
Het eerste wat die ontwikkelaar dan zegt "stook continue, zonder verlagingen dus zonder pauzes". En dat vind ik ook.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@laurens0619
Heat-box.be kende ik niet. Zal eens kijken
Wij hebben allebei (2-1 kap) een uitbouw van 2,4
Nieuwe warmteverlies berekening: wp is net aan.
Maar ik heb wel een deur naar minder verwarmde berging ( wel deels verwarmd want daar zit de verdeler voor de begane grond van 90m2)
Extra dakraam met triple glas.
Daarnaast staan bijna alle binnendeuren open. Ook de woonkamer naar hal. ( 2 Maine coons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Knowbody dat doe ik dan ook bij -10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
Als je met 14 stookuren het huis warm houdt bij temperaturen rond 0 (sterker nog, na 5 uur draaien ben je weer op temperatuur na een pauze van 10 uur!) is die WP groot zat.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
nessio schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:50:
@laurens0619
Heat-box.be kende ik niet. Zal eens kijken
Wij hebben allebei (2-1 kap) een uitbouw van 2,4
Nieuwe warmteverlies berekening: wp is net aan.
Maar ik heb wel een deur naar minder verwarmde berging ( wel deels verwarmd want daar zit de verdeler voor de begane grond van 90m2)
Extra dakraam met triple glas.
Daarnaast staan bijna alle binnendeuren open. Ook de woonkamer naar hal. ( 2 Maine coons)
Hoe heb jij dir warmteverliesberekening gedaan? Door de bouwer? En welke getallen kwamen eruit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
ocaj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:56:
[...]
Hele dag:
[Afbeelding]

Detail van na de stroomstoring (ca 12:30):
[Afbeelding]

Inmiddels staat de warmtepomp weer uit. Morgen weer een dag, zal hij wel weer verder zakken.
Voor de nieuwsgierigen onder ons: De automatische ruimteregeling had na een stroomstoring zo'n 24 uur nodig voor hij weer op de gebruikelijke aanvoer-doel-temperatuur zat. De nachtverlaging hield hier vannacht om een uur of 5 op. Daarna met wat schommelingen daalde hij totdat hij tegen 12 uur op 27,83 graden bleef hangen.
Wellicht interessant voor mensen die de ruimteregeling willen proberen en er van schrikken dat hij zo hard van stapel loopt. Geeft het een paar dagen en dan regelt hij zichzelf wel in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZAKOChvnj4La3UYWMkMhHdn9C8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/icMBr8ZZZAcjpLEWR6pGkO2O.png?f=fotoalbum_medium

(plaatjes zijn overigens op basis van 1 meting per seconde via de Procon. Doel-aanvoertemperatuur geeft hij in de ruimteregeling-stand in 0,01 graad nauwkeurig weer)

Qua concept is de automatische ruimteregeling de fijnste regeling omdat hij automatisch de optimale aanvoertemperatuur berekent, ongeacht hoeveelheid visite, zonneschijn, harde wind, taartbak-sessies etc. Eigenlijk precies wat je wil dus: kamertemperatuur instellen en het systeem regelt dat zonder pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@laurens0619 er zijn 2 warmteverliesberekeningen gemaakt
1. Onafhankelijk buro door bouwer : 6600. Advies puhz75
Maar zonder uitbouw. Aannemer plaatste dus dus de suz60
2. Onafhankelijk buro door onszelf : 6075. Met uitbouw, etc. Helaas dus net voldoende. Anders had de projekontwikkelaar een probleem gehad.

Je vraag: ta max 31 na defrost teruglopend naar 28. Tr oplopend van 22 (ochtend) naar 25 ( middag, avond). Dus met stoken op klok van 7-21. Bt onder 3gr.

[ Voor 19% gewijzigd door nessio op 23-11-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
Ja vast wel, en onderweg ernaar toe ook lijkt me.
Maar ik doe het nu al, bij +2 gr 😄

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
nessio schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:22:
2. Onafhankelijk buro door onszelf : 6075. Met uitbouw, etc. Helaas dus net voldoende. Anders had de projekontwikkelaar een probleem gehad.

Je vraag: ta max 31 na defrost teruglopend naar 28. Tr oplopend van 22 (ochtend) naar 25 ( middag, avond). Dus met stoken op klok van 7-21. Bt onder 3gr.
Das gek, meer verlies zonder uitbouw dan met uitbouw?
Telde ze bij jou de elektrische heater mee als vermogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als je het afgelopen week rond nul hebt gered mét nachtverlaging (en daardoor slechts 14 uurtjes verwarmingstijd per dag), en zelfs dan er nog in slaagt om in 5 uurtjes de woning nog een halve graad bij te verwarmen, dan zou ik me over -10 geen enkele zorgen maken.
Je hebt dan hooguit 50% meer warmtetoevoer nodig dan nu, maar hebt nog zeker 10/14 = 71% meer beschikbaar (en gezien de snelle bijverwarmtijd nog wel wat meer).

Geen stress nodig dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:24:
Welke ta/tr haalde je de afgelopen dagen?
Ta en Tr zijn niet interessant, want nogal afhankelijk van flow en afgiftesysteem. Het gaat erom hoeveel vermogen de WP levert en of hij daarmee de woning warm kan houden.
Hierop vergelijken tussen verschillende woningen is echt zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:05:
[...]

Ta en Tr zijn niet interessant, want nogal afhankelijk van flow en afgiftesysteem. Het gaat erom hoeveel vermogen de WP levert en of hij daarmee de woning warm kan houden.
Hierop vergelijken tussen verschillende woningen is echt zinloos.
Nvm….

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
nessio schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:22:

Ik begrijp het niet. Wat is er 'helaas'? Volgens mij WIL je graag dat ie te klein is. Nou dat is ie bij lange na niet. Zoals @Andrehj ook al voor rekent, je hebt bij -10 zat vermogen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:01:
[...]

Ik begrijp het niet. Wat is er 'helaas'? Volgens mij WIL je graag dat ie te klein is. Nou dat is ie bij lange na niet. Zoals @Andrehj ook al voor rekent, je hebt bij -10 zat vermogen.
Rustig maar. Als ik net zo’n geschiedenis als @nessio had met Factory Zero ellende dan zou mijn vertrouwen in m’n warmtepomp ook wat geschaad zijn. Maar inderdaad, het klinkt alsof het WP vermogen echt genoeg moet zijn voor zijn huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Throwback naar februari 2021, een paar van de koudste dagen in NL van de afgelopen jaren. En eind februari 2018 ging het ook naar -10.

Voorbeelden:

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW, Tbuiten -5, RV 98%, defrosts elke 1,5 uur
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Zelfde warmtepomp en huis, Tbuiten -10, defrosts elke 2 uur
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
En op een ander moment bij Tbuiten -10 elke 2,5 uur
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW, Tbuiten -8, RV 86-91%, defrosts elke 1 uur en 40 min
Remco45 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Mitsubishi Ecodan 7,5 kW, Tbuiten -4, RV 98%, defrosts elke 2 uur
corsat in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

@Andrehj hield het toen ook warm, ook al zakte het ‘s nachts tot -12 gr, maar hij rapporteert de frequentie van defrosts niet.
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

En deze post vond ik nog terug, over de relatie tussen Tbuiten, relatieve luchtvochtigheid en interval tussen defrosts bij iemand met een Loria Duo warmtepomp. Sterke relatie met luchtvochtigheid.
Chris_82 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Dus ja, defrosts lijken wel minder frequent te worden bij erg lage temperaturen richting -5 à -10. De Zubadans zijn wellicht niet helemaal representatief maar er zit ook één Ecodan tussen. Bij de Loria Duo WP zie je bij Tbuiten -5 à -7 gr lange defrost intervallen bij lage luchtvochtigheid en ook korte defrost intervallen van 50 min bij hogere luchtvochtigheid. Maar van die Loria weet ik weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@allen dank voor commentaar
Ik hoop juist dat ie niet te klein is na alle ellende met FZ. Die troep is weg en nu is het suz60 + open source met ME onderdelen. Vertrouwen was weg.
Bij -3 ga ik voortaan 24 uur draaien, want dan hoeft ie de boel niet op te warmen maar warm te houden
Overigens staat mijn huiskamer deur ook nog eens altijd open en thermostaat staat daar tegen over op een kast van 1 meter hoog. Daar gaat nu de temperatuur dan in 5 uur omhoog van 21 naar 21,5 bij bt 0/2gr
Zoals jullie melden bij -10 geen probleem omdat ik genoeg capaciteit heb.

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 24-11-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@laurens0619
Verschil Warmteverliesberekening klopt
Bouwer: ahv tekeningen, etc
Onze: ahv werkelijkheid materialen, etc en fysieke opname.
Wij dachten dat die puhz75 nodig was ipv suz60. Maar zoals jullie nu melden suz60 is groot genoeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:06:
@Andrehj hield het toen ook warm, ook al zakte het ‘s nachts tot -12 gr, maar hij rapporteert de frequentie van defrosts niet.
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Interessant, zo'n stap terug in de tijd.
Toen woonden we net in de nieuwe woning en waren erg druk om alles een beetje af en werkend te krijgen. Toen had ik ook nog nauwelijks monitoring (alleen wat temperatuurgrafieken in Melcloud) en kon de frequentie alleen uitlezen via het "Informatie Werking" menu op de binnenunit.
Toen draaide ik ook nog met een WAR-curve, wat ervoor zorgde dat de WP 's nachts te hard ging lopen. De WAR zou niet op de huidige temperatuur moeten acteren, maar op het gemiddelde van twee dagen oid. Helaas biedt Mitsubishi die mogelijkheid niet, dus als je dat wilt moet je het zelf bouwen. Misschien dat ik dat ooit eens ga doen, want als het langdurig streng vriest kom ik met de huidige Ta 25 ook niet meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Van mij mag het wel een keer een paar dagen -10 worden. Leuk om wp te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
nessio schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:01:
Van mij mag het wel een keer een paar dagen -10 worden. Leuk om wp te testen
Nein. 🥶

Vond die -1 al genoeg. Ipv 3/4kWh per dag naar 13kWh.

Wil niet weten wat het is op -10.

Vandaag was het zo warm dat mijn WP na 1 uur er alweer genoeg van had.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:54:
Vandaag was het zo warm dat mijn WP na 1 uur er alweer genoeg van had.
Hier komt het voordeel van een grote thermische buffer om de hoek kijken. Ons huis was de afgelopen week wat afgekoeld (door nachtverlaging icm defrosts en lage Ta, de WP bracht daardoor overdag onvoldoende warmte de woning in, waardoor de temperatuur een halve graad zakte en de WP ook 's nachts ging draaien).
Die halve graad is de WP er nu weer bij aan het pompen, tegen een recordhoge COP van momenteel ca 8.4. (Dat wil wel als het buiten 17 graden is.)
Ik denk dat de WP vandaag zijn dCOP-record (staat op 7.83) gaat verbreken.

Pagina: 1 ... 143 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero