Anoniem: 1456812 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:19:
Ik heb nu ingesteld ivm dynamisch contract dat mijn warmtepomp op piekuren niet verwarmt (07:00 - 11:00 en 17:00 - 21:00) of de SWW run doet. Maar ik vroeg mij af of dat eigenlijk efficiënter is? Ook omdat overdag warmer is dan ‘s nachts. Ik kan mij voorstellen dat een warmtepomp dan op de momenten dat ie wel verwarmt harder moet werken om weer op temperatuur te komen, dan wanneer het geleidelijk is. De warmte blijft gelukkig wel goed hangen ivm nieuwbouw. Specificaties:
- nieuwbouw 2024, BENG, 126m2 hoekhuis
- ik gebruik WAR met volgende stooklijn: Ta 30 bij -3 graden, en Ta 20 bij 10 graden.
- per verdieping 1 thermostaat (3 verdiepingen). Begane grond staat op 20,5 graden, eerste verdieping en zolder op 19 graden.
De theorie achter "altijd doordraaien is efficienter" komt door het verband tussen aanvoertemperatuur (ta) en stroomverbruik.
Over het algemeen,: hoe lagere Ta waarmee je je huis kunt warmhouden hoe beter de COP.
Als jouw huis in die paar uurtjes afkoelt dan zal de pomp dus een hogere Ta of meer tijd nodig hebben om op temperatuur te komen. Wat ook meespeelt is dat langere runs vaak efficienter zijn en aan/uitgaan van de compressor impact kan hebben op de levensduur.
Echter als je huis nauwelijks afkoelt door isolatie dan verwacht ik dat de impact beperkt is. Helemaal als de stroom bv 1,5x zo duur is dan denk ik dat je het uitzetten wel terugverdient.
De tactiek van continu draaien/nachtverlaging hangt bij mij sterk van de buitemtempreatuur af.
Bij matig weer (laten we zeggen 7-15 graden) pas ik bewust nachtverlaging toe en laat ik de woning (nauwelijks) afkoelen om hem de volgende dag weer op te warmen.
Voor mij was dat zuiniger omdat mijn pomp anders eindeloos door blijft draaien om het 21 graden te houden.
Met de standaard thermostaat wordt het dan 21 graden, niet hoger, niet lager maar slaat niet af.
22 uur laag vermogen was voor mij meer energieverbruik dan 4 uur iets hoger vermogen. Helemaal als ik dat doe op momenten dat de stroomprijs laag is (dynamische stroom).
Met deze temperaturen nu, rond de 0, doe ik geen nachtverlaging meer. Ik heb een 2-1 kap BENG woning van 171m2 met een SUZ40. Nachtverlaging kan ik mij met deze temperaturen niet permiteren en 2x 4 uur uit om de piek te vermijden ook niet. Ik heb alle power nodig die ik beschikbaar heb tussen de defrosts.
In jouw geval, SUZ60,126m2 BENG woning lijkt mij dat een wat minder groot probleem.
Ik zou het gewoon testen en kijken wat het vermogen doet. In deze weeromstandigheden is de rekensom nog extra complex door defrosts die kunnen optreden.
De SWW is trouwens een stroomvreter dus die zou ik altijd op een zo efficient mogelijk moment doen qua dynamische prijs