• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08
Ahja die compensatie curve.. Daar heb ik met de monteurs veel discussies over gehad want die zeiden dat hij wel gebruikt zou worden in de omgevingsruimte maar hier is dat idd anders besproken.
Heb hem voor de test even vastgezet op Ta van 30. Ben benieuwd hoe warm die het weet te stoken voor zn volgende defrost

Excuses voor offtopic ;)

En nachtverlaging is inderdaad waar ik het over heb. Is met de 5-15 temp voor ons huis (met de standaard thermostaat en dikke isolatie) een prima strategie.
Met deze temperaturen echter red die dat niet en is die in de praktijk bijna continue aan het stoken.

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2024 12:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:18
voodooless schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:24:
Nu had ik dus de max temperatuur op 40 graden had gezet ging dat vorige week prima, nu we naar lagere temps gaan, dus niet meer. Heb hem nu op 45 gezet, dat dat werkt weer prima, ondanks dat het merendeel van de tijd hij daar netjes onder blijft. Als het dus onder de 0 gaat zal ik dat weer hoger moeten zetten, maar dan gaat ie dus bij lagere buitentemperatuur weer teveel onnodig op hogere temperaturen draaien. De auto regeling lijkt toch niet helemaal zo slim als die zou moeten zijn..

Misschien maar eens kijken of ik een juiste curve kan inregelen? Maar dan ben ik de thermostaat/timer regeling kwijt? Kan dat ook via een combi regeling?
Als je met 'auto' de ruimtetemperatuurregeling bedoelt: Deze heeft echt wel minimaal een week nodig om goed te leren welke Ta nodig is bij welke buitentemperatuur. Dus je zou dat gewoon nog even kunnen laten.

Voor wat betreft de compensatiecurve: Nee als je deze regeling kiest houdt hij zich nog steeds aan de thermostaat en timers. Alleen kiest hij nu niet meer zelf de Ta maar die bepaal jij.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 20:27

voodooless

Sound is no voodoo!

michaelvo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:36:
Als je met 'auto' de ruimtetemperatuurregeling bedoelt: Deze heeft echt wel minimaal een week nodig om goed te leren welke Ta nodig is bij welke buitentemperatuur. Dus je zou dat gewoon nog even kunnen laten.
Ah, dus in dat geval is het beter om de max terug te zetten naar de default en gewoon ff een weekje te wachten.
Voor wat betreft de compensatiecurve: Nee als je deze regeling kiest houdt hij zich nog steeds aan de thermostaat en timers. Alleen kiest hij nu niet meer zelf de Ta maar die bepaal jij.
Right. Dan is de volgende logische vraag: is dit aan te bevelen vs de automatische regeling?

Overigens zie ik dat nu het geheel langer loopt, de COP stevig oploopt. Ik zit nu al rond de 3. Zelf had ik ooit met modellen van historische temperatuur en gasrekening en een berg berekeningen een theoretische COP van rond de 3.6 voor een heel jaar achterhaald. Dus als ik die kant op kan, of beter, ben ik tevreden _/-\o_

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:42
Bschnitz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:52:
[...]

Helaas krijg ik het onder 27 niet warm :( iets met een bypass. Tr wil ik het niet eens over hebben, best case 3-4 verschil en snel genoeg maar 2 verschil 😭 zie punt bypass 🙄

Maar met mijn nieuwe strategie voor 5c-15c buitentemperatuur (wat het 9/10 is) verwarm ik maar 4 uurtjes en de rest doet ik dus op restwarmte met WP off. 🔥🔥🔥

3-4kWh per dag kost me dat dan maar.

Andre/dehaag/dwing zouden me waarschijnlijk levend fileren, dus niks tegen ze zeggen.🤫 Krijg ik ervan langs dat ik mijn COP vermoord.

De WTW was ik ook geen fan van, tot die juist afgesteld was. Het basis volume (stand 1) staat nu op ca. 65% boven het minimum. Kost wel wat meer stroom. Maar eindelijk is het te doen in huis zonder raam open. Blijkbaar staan die dingen zonder inregeling echt totaal verkeerd ingesteld, net zoals WP i guess.

Dus als je naast je WTW staat en je denkt niet van "eigenlijk te veel geluid zonder deur dicht" dan staat die waarschijnlijk te zwak afgestemd. Godzijdank zijn er deuren 🙌
Gewoon lekker spelen met die bypass omhoog schroeven ;)

Enneuh ik vind ook dat je wat aan die COP kan doen :( :P

Ik was het vandaag zat om de WP telkens horen te starten en heb tegen beter weten in de Ta omlaag gezet naar 26 (zelf stookt die dan met 27) Ik ben blij verrast. Gisteren ging die draaien met 40-60Hz en na mijn wijziging draait die stabiel? Eigenlijk met te weinig vermogen, maar dat zal dan wel afrondingsfouten zijn. Voorlopig gaat het dus goed met buitentemp van 5 graden. Kijken of die het huis zo warm krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y8lMx78qVqEx-Ewmce_mGNFHS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0O2GLnXmDq6bAOz4oe2q69GP.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
voodooless schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:55:
Right. Dan is de volgende logische vraag: is dit aan te bevelen vs de automatische regeling?
Geen eenduidig antwoord op te geven. Ik ben een tevreden gebruiker van de ruimtetemperatuurregeling maar op dit forum gebruiken volgens mij de meesten compensatiecurve en een enkeling zelfs vaste Ta. Ook bij mij zie ik hem bij de ruimtetemperatuurregeling af en toe gekke sprongen maken maar mijn systeem is robuust genoeg dat ik daar weinig last van heb. Een compensatiecurve zou wat rustiger gedrag kunnen opleveren, daar tegenover staat een (eenmalige) investering van jezelf om deze curve goed uit te zoeken.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
voodooless schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:55:
Overigens zie ik dat nu het geheel langer loopt, de COP stevig oploopt. Ik zit nu al rond de 3. Zelf had ik ooit met modellen van historische temperatuur en gasrekening en een berg berekeningen een theoretische COP van rond de 3.6 voor een heel jaar achterhaald. Dus als ik die kant op kan, of beter, ben ik tevreden _/-\o_
Als je gaat werken met een Ta van 40 a 45 graden dan kun je in het databook eenvoudig zien dat dat bij een buitentemperatuur van 2 graden een COP van 2,8 gaat opleveren en bij een temperatuur van 7 graden een COP van ongeveer 4. Dus dat gaat je max zijn.

• laurens0619
Voor mij werkt de automatische regeling prima maar alleen als ik hem gebruik icm nachtverlaging bij temperaturen boven de 5 graden.
Het nadeel wat ik namelijk ervaarde is dat als de doeltemp bereikt was hij toch bleef draaien, echter op zon laag vermogen dat de woning zelf qua temp ook niet meer omhoog ging.

Resultaat: Alhoewel laag verbruik, hij bleef continue draaien om een temp van 21 graden vast te houden. Zet ik de pomp in de nacht even uit (nachtlaging) bij +5 buitentemp, dan zakt mn woning nauwelijks maar net genoeg om het vermogen van de pomp nuttig te gebruiken.

Beste oplossing die ik hier heb gelezen is om een losse thermostaat aan te sluiten (bv de panasonic) en hem dan op vast TA/WAR te draaien. Dan zou dat gedrag wat ik ervaarde niet voor moeten komen.

Tegelijk denk ik dat het erg afhankelijk is van de woning. Als mijn woning niet zo goed geisoleerd zou zijn dan zou het wss weer geen goed idee zijn nachtverlaging toe te passen.

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2024 13:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
laurens0619 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:17:
Ik vind het toch echt heel bijzonder hoeveel meer mijn warmtepomp gaat verbruiken als het een paar graden omlaag is. Woning heeft meer warmtevraag maar ook de defrosts helpen niet.
Ik denk dat 2 factoren de enorme toename van je warmtevraag verklaren:
1. Wind (kun je overigens ook opvragen bij het KNMI (link), alsof je nog niet genoeg parameters hebt :+ )

2. Compenseren onttrokken warmte defrosts. Dat registreert jouw warmtepomp als verwarming, maar is eigenlijk compensatie defrost. Pas na de compensatie defrost ben je weer warmte aan het toevoegen aan je huis. Hieronder een plaatje van iemand anders wat ik een keer hebt gebruikt. Blauw is onttrokken warmte tijdens defrosts (oppervlak is dT x tijd, dit weerspiegelt de thermische energie gezien de vaste flow van de Ecodans). Rood is compensatie defrost. Het witte gebied daarna tussen Ta en Tr is pas netto verwarming. Dat rode deel telt jouw Ecodan als verwarming, vandaar de "sprong" in warmtevraag op dagen met defrosts in jouw tabel. Het witte deel is je netto geleverde warmte en bij gelijkblijvende binnentemperatuur is dat gelijk aan je warmteverlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdPYOWO7YMRL6kQvaJatBOYczfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cnpkcpSaRk8cy7GOhqxcEcbp.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• laurens0619
@SebastiaanPs Heel helder uitgelegd. Dank!

Hij is bezig met de defrost maar daar moet ik inderdaad ook de ontrokken warmte bij optellen.

Ik heb overigens nu mijn pomp vast ingesteld op een Ta van 30 ipv ruimte temp maar ik zie qua TA exact hetzelfde patroon:
Defrost > Klimmen naar 25-27 graden voor een minuutje of 50 en weer defrost.
Een poging om tot 30 te komen zie ik niet...

Of ik heb ergens in een advanced menu een harde Ta max ingesteld. Moet eerlijk zeggen dat ik maar 1x per jaar hiermee bezig ben en de kennis in de zomer beetje wegzakt...

edit: even in menu gekeken. voorloop temp staat op 27-35 dus dat is het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2024 14:09 ]

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 07:07

DGR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhVjkqOwzW-TG-U01uYTq7glNPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuSL9XeXQf15ieUZ9Jy3YY1d.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemiddag,
Vroeg mij af of dit zo lekker is geinstalleerd?
Heb mijn twijfels of de ontluchters bovenop de aanvoer en retour noodzakelijk zijn?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 20:27

voodooless

Sound is no voodoo!

michaelvo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:09:
Als je gaat werken met een Ta van 40 a 45 graden dan kun je in het databook eenvoudig zien dat dat bij een buitentemperatuur van 2 graden een COP van 2,8 gaat opleveren en bij een temperatuur van 7 graden een COP van ongeveer 4. Dus dat gaat je max zijn.
Dat is precies hoe het script werkt. Er kwam natuurlijk meer uit dan alleen een COP :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 19:12
gr8-jen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:06:
[...]

Gewoon lekker spelen met die bypass omhoog schroeven ;)

Enneuh ik vind ook dat je wat aan die COP kan doen :( :P

Ik was het vandaag zat om de WP telkens horen te starten en heb tegen beter weten in de Ta omlaag gezet naar 26 (zelf stookt die dan met 27) Ik ben blij verrast. Gisteren ging die draaien met 40-60Hz en na mijn wijziging draait die stabiel? Eigenlijk met te weinig vermogen, maar dat zal dan wel afrondingsfouten zijn. Voorlopig gaat het dus goed met buitentemp van 5 graden. Kijken of die het huis zo warm krijgt:
[Afbeelding]
Boven de 10c kan ik ook 26 Ta, ja!!! Tsss 😭😭😭 Wrijf het er maar in.

Speel wel weer als het wat warmer is met die bypass, heb nog steeds traumas aan die L9 meldingen.

Verder is mijn COP helemaal prima gezien mijn verschrikkelijke situatie en shitty buiten unit.

4.2 : 0-5c
5.5 : 5-10c
6.0 : 10-15c

Bedoel jullie hebben vaak jaren meer kennis en betere spullen. Ik weet dat 1 COP meer haalbaar moet zijn, maar wellicht niet met deze buitenunit.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben enorm dankbaar aan iedereen in dit topic. Het is pas mijn tweede jaar en heb toch 25% minder kWh gebruikt aan het einde van het jaar. 2.000 kWh 2023 naar 1.500 kWh 2024.

2025 wil ik 1.250 kWh halen, minder mag ook 🤘

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:49
Bschnitz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:32:
[...]

Boven de 10c kan ik ook 26 Ta, ja!!! Tsss 😭😭😭 Wrijf het er maar in.

Speel wel weer als het wat warmer is met die bypass, heb nog steeds traumas aan die L9 meldingen.

Verder is mijn COP helemaal prima gezien mijn verschrikkelijke situatie en shitty buiten unit.

4.2 : 0-5c
5.5 : 5-10c
6.0 : 10-15c

Bedoel jullie hebben vaak jaren meer kennis en betere spullen. Ik weet dat 1 COP meer haalbaar moet zijn, maar wellicht niet met deze buitenunit.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben enorm dankbaar aan iedereen in dit topic. Het is pas mijn tweede jaar en heb toch 25% minder kWh gebruikt aan het einde van het jaar. 2.000 kWh 2023 naar 1.500 kWh 2024.

2025 wil ik 1.250 kWh halen, minder mag ook 🤘
@Bschnitz
Even voor je gemoedsrust:
Mijn COP’s zijn bij de temperatuurbereiken die je noemt min of meer hetzelfde, 4 rond 0 graden, 5 vanaf 5 graden tot 8 graden en de max is 5,5 vanaf 8 graden tot 14 graden, daarboven pendelt de WP.
Ik heb geen vvw, maar overal radiatoren, dus aanvoer temperatuur Ta varieert van 29 graden bij Tb 12-14 naar 33-34 graden bij Tb 5-8 graden en 36-37 graden bij Tb nul graden.
Eerste jaar voor mij, dus wat er onder de 0 graden gebeurt moet ik nog beleven. Bij 0-3 graden en >90% relatieve luchtvochtigheid wel veel defrosts, zoals denk ik de meesten hier.
Kort gezegd, je COP is niet beroerd dunkt me.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Misschien interessant om ook hier te vermelden: Ik heb wat gekeken naar wat defrosts doen bij mijn Mercuria Ace, welke de SUZ-SWM40VA als buitenunit heeft.

Samengevat: Zolang er geen defrosts zijn, komt de COP die ik meet sterk overeen met de opgegeven waardes uit de vermogenstabel (zowel bij buitentemperaturen rond 0 als 10+ graden). Zodra er defrosts nodig zijn, is de COP die ik meet over perioden met defrosts lager dan uit de vermogenstabel. Verder heeft mijn unit twee types defrost: een actieve versie die het proces omdraait en actief warmte uit het CV-systeem haalt, en een passieve versie die tijdelijk de compressor uitzet en de buitenunit een paar minuten doorspoelt met "warm" koudemiddel.

Zie ook nWn in "Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
laurens0619 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:59:
@SebastiaanPs Heel helder uitgelegd. Dank!

Hij is bezig met de defrost maar daar moet ik inderdaad ook de ontrokken warmte bij optellen.

Ik heb overigens nu mijn pomp vast ingesteld op een Ta van 30 ipv ruimte temp maar ik zie qua TA exact hetzelfde patroon:
Defrost > Klimmen naar 25-27 graden voor een minuutje of 50 en weer defrost.
Een poging om tot 30 te komen zie ik niet...

Of ik heb ergens in een advanced menu een harde Ta max ingesteld. Moet eerlijk zeggen dat ik maar 1x per jaar hiermee bezig ben en de kennis in de zomer beetje wegzakt...

edit: even in menu gekeken. voorloop temp staat op 27-35 dus dat is het niet.
Wat is je doel met Ta 30 graden? Ik denk even mee:

- Je hebt een SUZ-SWM40VA die max 5kW levert
- Je hebt een twee jaar oud goed geisoleerd huis
- Je hebt overal vloerverwarming
- Je hebt een flow van 13 L/min

Dit geeft bij max vermogen een dT van 4,5 graad op. Dus een Ta van 30 graden ga je redden als je de Tr op 25,5 kunt zien te krijgen. Is dat het moment dat je indoor poolbar geopend wordt? In jouw huis moet dat een binnentemperatuur van misschien wel 25 graden betekenen.

• laurens0619
michaelvo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:55:
[...]

Wat is je doel met Ta 30 graden? Ik denk even mee:

- Je hebt een SUZ-SWM40VA die max 5kW levert
- Je hebt een twee jaar oud goed geisoleerd huis
- Je hebt overal vloerverwarming
- Je hebt een flow van 13 L/min

Dit geeft bij max vermogen een dT van 4,5 graad op. Dus een Ta van 30 graden ga je redden als je de Tr op 25,5 kunt zien te krijgen. Is dat het moment dat je indoor poolbar geopend wordt? In jouw huis moet dat een binnentemperatuur van misschien wel 25 graden betekenen.
Een test :)
Ik wilde even testen of de Ta om 25-27 bleef hangen omdat de ruimteregeling dat zo had besloten of dat hij eigenlijk wel hoger wil maar het niet lukt omdat de Tr te laag blijft voor het vermogen wat mijn pomp heeft. (vanwege afgifte/warmtevraag)

Het lijkt op het laatste. Het lukt hem niet om mijn woning hoger te krijgen dan de 20 graden die het nu is in de woonkamer.
Je opmerking mbt 25 graden snap ik niet helemaal. Met deze pomp, buiten temperaturen, defrost gehalte en warmtevraag van mijn woning is dat denk ik helemaal niet haalbaar. Of denk jij dat die het wel zou kunnen halen?

Los van het feit of 19-20 graden genoeg is uiteraard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
DGR schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:03:
[Afbeelding]

Goedemiddag,
Vroeg mij af of dit zo lekker is geinstalleerd?
Heb mijn twijfels of de ontluchters bovenop de aanvoer en retour noodzakelijk zijn?
Wat mij betreft zitten die daar perfect!
Of ze (daar) noodzakelijk zijn kan ik niet met zekerheid zeggen, want ken de rest van de installatie, en meerdere ontluchters, niet, maar hier zitten ze wèl op de goede plek, want op het hoogste punt in deze opstelling/vloer.
In elk geval: niets aan doen. :P

Maar waar is die ECO pump switch voor nodig? met een sensor op de retour?

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 21-11-2024 15:40 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04
Naalroc schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:35:

Inderdaad, er zit geen stekker in dus hij zal nu niks aan/uit zetten.

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
gebruiken jullie bij deze koude dagen nog steeds nachtverlaging? Ik merk dat mijn warmtepomp een nachtverlaging van 0,5 nauwelijks kan bijbenen.

Vanochtend 9 uur 20,9 in de woonkamer, momenteel pas 21,1 graden. Ook badkamer en 1 slaapkamer staan al hele dag te verwarmen, maar is daar amper 0,1 graden warmer geworden.

En toch al 18kWh elektrische energie verbruikt. ik heb een aanvoer van 30,5 en een retour van 23. Dat lijkt me ok.

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

• Plenkske
Breud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:15:
gebruiken jullie bij deze koude dagen nog steeds nachtverlaging? Ik merk dat mijn warmtepomp een nachtverlaging van 0,5 nauwelijks kan bijbenen.
Nee, ik draai op vaste Ta sinds dinsdagochtend.

• michaelvo

Vanochtend 9 uur 20,9 in de woonkamer, momenteel pas 21,1 graden. Ook badkamer en 1 slaapkamer staan al hele dag te verwarmen, maar is daar amper 0,1 graden warmer geworden.
Ja.

En als hij dat overdag niet goed maakt dan gaat ie toch automatisch niet meer uit s nachts? En dan komt het dus toch goed? Het advies in dit topic van was om nu dan eindelijk die trui aan te trekken :)

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-06 17:42

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Thermostaat gaat hierom 23:00 uit en gaat om 5:00 weer aan en het lukt mij ook niet meer om de boel warm te krijgen tot de ingestelde 21gr. Ik heb vandaag de Ta maar op 30gr gezet i.p.v. 28gr. Nu kijken of ik de ingestelde 21gr ga halen. De boel blijft hangen op 20.9gr. Pomp op stand 4 kom ik op 19l/m.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Breud
Dat is toch vreemd. De warmtepomp moet de boel toch warm kunnen krijgen, zeker in goed geisoleerde huizen, als het buiten koud is.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:59
Speedyace schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:44:
Thermostaat gaat hierom 23:00 uit en gaat om 5:00 weer aan en het lukt mij ook niet meer om de boel warm te krijgen tot de ingestelde 21gr. Ik heb vandaag de Ta maar op 30gr gezet i.p.v. 28gr. Nu kijken of ik de ingestelde 21gr ga halen. De boel blijft hangen op 20.9gr. Pomp op stand 4 kom ik op 19l/m.
Hier nagenoeg hetzelfde, 22:00 uit en om 5:00 van 19,5 weer terug naar 21. Dat is net om 16:00 gehaald, dus 7 uren om er 1,5 graad bij te plussen. Ik draai op kamerthermostaat, dus hij regelt de Ta zelf, 38°C vandaag. Compressor draait tussen de defrosts (19 tot dusver vandaag) door met 92Hz, dus hij loopt lekker tegen de max. })

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Speedyace jij hebt punt twee van de stooklijk nu te pakken, zie
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

@Breud kwestie van goed instellen. Dus op koude dagen 24/7 draaien en de stooklijn goed zetten. Als je warmtepomp dan op max vermogen draait en het huis niet meer warm krijgt, ja dan is de WP te krap gekozen voor jouw huis en afgiftesysteem. Dat gaat jou niet gebeuren :+
Had je de flow nog getest met alle groepen in je hele huis open?

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 21-11-2024 17:07 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Breud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:46:
Dat is toch vreemd. De warmtepomp moet de boel toch warm kunnen krijgen, zeker in goed geisoleerde huizen, als het buiten koud is.
Ik krijg het wel warm dat is niet het probleem, maar met 28gr lukt het net niet op de ingestelde 21gr te halen. Hij blijft hangen op 20.9 en met een hysterese van 3 lukt het net niet.
Morgen kijken of het wel lukt met de ingestelde Ta van 30gr. Ik zou een Ta van 29gr ook eerst nog kunnen proberen.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Blackraven schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:58:
[...]

Hier nagenoeg hetzelfde, 22:00 uit en om 5:00 van 19,5 weer terug naar 21. Dat is net om 16:00 gehaald, dus 7 uren om er 1,5 graad bij te plussen. Ik draai op kamerthermostaat, dus hij regelt de Ta zelf, 38°C vandaag. Compressor draait tussen de defrosts (19 tot dusver vandaag) door met 92Hz, dus hij loopt lekker tegen de max. })
Ta van 38gr, dat is nog al wat. In de kop van (NH) heb ik met een Tb van 2 graden 6 defrosts gehad vandaag.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[quote]SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:59:

Ik had dit idd al gelezen van Andrehj. Nu even kijken welke Ta het beste is.

• gr8-jen

En toch al 18kWh elektrische energie verbruikt. ik heb een aanvoer van 30,5 en een retour van 23. Dat lijkt me ok.
Ja, nog steeds. overdag 22,5 en in de nacht 22,0
Voorlopig red deze het met een Ta van 27 graden. Ik had het als experiment even op 26 gezet, maar dan is het vermogen te laag. Nu is het wel 22,6, maar dat komt door de over denk ik. Dus vannacht zal het eerder aangaan denk ik. Vanochtend starte het pas om 9:00

Edit:
Het draaie wel afschuwelijk strak toen ik de Ta 1 graad verlaagde, dus misschien hou ik toch die waarde erin. Je kan precies zien wanneer ik de Ta verlaagde en weer terug zette. Misschien was ik te ongeduldig, morgen weer uitproberen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHL9oEQIYGpwxUl4sFqUKl04Xe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8rmldyk3Zp4CITtkGiGbPmi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door gr8-jen op 21-11-2024 19:05 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Breud
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:59:

@Breud kwestie van goed instellen. Dus op koude dagen 24/7 draaien en de stooklijn goed zetten. Als je warmtepomp dan op max vermogen draait en het huis niet meer warm krijgt, ja dan is de WP te krap gekozen voor jouw huis en afgiftesysteem. Dat gaat jou niet gebeuren :+
Had je de flow nog getest met alle groepen in je hele huis open?
Ja vandaag mee ge-experimenteerd. 30 groepen open gedraaid en een flow van 24liter per minuut. Dat lijkt me aan de lage kant?

24/7 verwarmen lijkt me toch niet de bedoeling en dodelijk voor je energie rekening? Vandaag alleen al tussen 9 en 17u 20kWh elektra verbruikyt.

Ik heb op een gegeven moment maar geaccepteerd dat het in de woonkamer niet hoger werd dan 21,2 en slaapkamer 17,7. Door de oven is de temperatuur nu naar 21,6 gestegen.

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 09:45
ThePsycho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:22:
Er is hier iets wat ik niet helemaal kan verklaren, maar misschien is er niets aan de hand.

De Ta staat nu ingesteld (via modbus) op 29°C. De SUZ SWM80VA draait op ongeveer 102 Hz en levert een Ta van ongeveer 27, Tr is 23 en flow 18 l/min (pompsnelheid 4). Hij draait nu de hele nacht en de thermostaat vind dat het zelfs nog is afgekoeld. De WP trekt de hele nacht niet boven de 2kW en het elektrisch element is niet aan geweest. Maar waarom zou hij er zo veel moeite mee hebben met 0gr buiten? En als hij een SWW run doet met eco uit gebruikt hij 3kW en is de dT een stuk hoger. De wp staat ook niet ingesteld op stille modus o.i.d.

Ik snap vooral niet waarom de Ta niet gehaald wordt. (170m2 vloerverwarming in nieuwbouw,
warmtebehoefte van 28kWh/m2/jr)
Vergelijkbaar beeld hier bij ook een SUZ-SWM80VA:
WP haalt de ingestelde Ta niet; vandaag op 32 gezet, omdat 28 niet meer genoeg was om goed te verwarmen, dus ik dacht, gelijk paar graden omhoog ter test. Vervolgens echter de hele dag niet boven de 29 graden geweest. Na elke defrost (na ongeveer 45min start er weer een) loopt de WP op naar 105 Hz en blijft ongeveer een half uur tussen de 95 en 105 Hz schommelen, alvorens de nieuwe defrost weer start. In die tijd haalt hij dus niet de ingestelde Ta van 32. Flow is 18l/min.

Helpt wellicht niet dat de buitenunit aan de noordkant van het huis, uit de zon staat, maar dan nog..
Ik heb net tijdens een defrost eens gekeken en die zijn ook wel nodig, zit een lekker laagje ijs op, maar daarna is de invoer wel vrij, dus er kan wel lucht doorheen.

Iemand nog tips waar ik kan zoeken hoe dit komt?
Dat is erg vaak. Normaal is ongeveer om het uur.
, die duurt ongeveer 11 minuten.
Dat is erg lang. Hier duren ze maar een paar minuten. Door die combi verlies je veel netto verwarmingscapaciteit en is het te hopen dat je WP op -10 is uitgelegd, anders zou het te krap kunnen worden.
Ik kan de buitenunit zelf niet zien helaas.
Hij zit toch niet in zo'n schoorsteen op het dak? :X Dat zou bovenstaande wel verklaren...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Timmoz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:32:
[...]

WP haalt de ingestelde Ta niet; vandaag op 32 gezet, omdat 28 niet meer genoeg was om goed te verwarmen, dus ik dacht, gelijk paar graden omhoog ter test. Vervolgens echter de hele dag niet boven de 29 graden geweest. Na elke defrost (na ongeveer 45min start er weer een) loopt de WP op naar 105 Hz en blijft ongeveer een half uur tussen de 95 en 105 Hz schommelen, alvorens de nieuwe defrost weer start. In die tijd haalt hij dus niet de ingestelde Ta van 32. Flow is 18l/min.

Helpt wellicht niet dat de buitenunit aan de noordkant van het huis, uit de zon staat, maar dan nog..
Ik heb net tijdens een defrost eens gekeken en die zijn ook wel nodig, zit een lekker laagje ijs op, maar daarna is de invoer wel vrij, dus er kan wel lucht doorheen.

Volgens mij is dat ongeveer de maximale compressorfrequentie. Jouw warmtepomp werkt dus op maximaal vermogen tussen de defrosts door.
Wat was je eerdere gasverbruik? Of nieuwbouw?
Blijft het wel nog warm binnen?

Breud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:24:
[...]
Ja vandaag mee ge-experimenteerd. 30 groepen open gedraaid en een flow van 24liter per minuut. Dat lijkt me aan de lage kant?

24/7 verwarmen lijkt me toch niet de bedoeling en dodelijk voor je energie rekening? Vandaag alleen al tussen 9 en 17u 20kWh elektra verbruikt.
Ja dat is nog steeds aan de lage kant voor het vermogen van jouw warmtepomp. Zie verder mijn eerdere post over je flow.

Wat betreft 24/7 verwarmen: jij had toch nieuwbouw met triple glas en Rc 6 rondom oid? In een goed geïsoleerd huis met een warmtepomp is het op koude dagen waarschijnlijk beter om 24/7 te verwarmen, omdat je warmtepomp dan op lager vermogen en met lagere Ta kan verwarmen, wat beter is voor je COP. Zeer waarschijnlijk weegt dat op tegen het marginaal ietsje hogere warmteverlies door ‘s nachts 20.0 gr binnentemp aan te houden ipv bijv 19.0 gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gebruiken jullie bij deze koude dagen nog steeds nachtverlaging?
Ja, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
De nachtverlaging duurde daardoor vannacht maar 4 uurtjes. Geen klachten verder. Beneden is het 20.5, op de 1e verdieping 20.0. Prima dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 21-11-2024 20:09 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:54:
[...]

Ik denk dat 2 factoren de enorme toename van je warmtevraag verklaren:
1. Wind (kun je overigens ook opvragen bij het KNMI (link), alsof je nog niet genoeg parameters hebt :+ )

2. Compenseren onttrokken warmte defrosts. Dat registreert jouw warmtepomp als verwarming, maar is eigenlijk compensatie defrost. Pas na de compensatie defrost ben je weer warmte aan het toevoegen aan je huis. Hieronder een plaatje van iemand anders wat ik een keer hebt gebruikt. Blauw is onttrokken warmte tijdens defrosts (oppervlak is dT x tijd, dit weerspiegelt de thermische energie gezien de vaste flow van de Ecodans). Rood is compensatie defrost. Het witte gebied daarna tussen Ta en Tr is pas netto verwarming. Dat rode deel telt jouw Ecodan als verwarming, vandaar de "sprong" in warmtevraag op dagen met defrosts in jouw tabel. Het witte deel is je netto geleverde warmte en bij gelijkblijvende binnentemperatuur is dat gelijk aan je warmteverlies.

[Afbeelding]
@SebastiaanPs
Ik heb even je plaatje gebruikt om de rekensom te maken voor mijn situatie.

https://tweakers.net/i/lC...hqxcEcbp.png?f=user_large

Zie een screenshot van een recente defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPJcH2Xc8ufArcj49xDwkiGLnc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlsfKAPNeaGl9e8q7OsPJMIb.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de som van de blauwe en rode oppervlakken bereken (slechts een ruwe benadering, natuurlijk), met de gemiddeld dT over die beide periodes uit de grafiek en een flow van 26 lpm (aannemende dat die flow dus tijdens een defrost ook maximaal blijft), dan verlies ik door ontdooien en successievelijke compensatie van de eerder ingebrachte warmte (die de verdamper ontdooit) ruwweg 1 kWh. Dan kan de WP een half uur lekker stampen, met dT ca. 5-6 graden, wat dan ca. 10 kW vermogen is. Dus tot aan de volgende defrost duw ik 5 kWh mijn huis in, om vervolgens daarvan 1 kWh weer te gebruiken om de verdamper te ontdooien en die warmte te compenseren.
Kortom, deze ruwe schatting laat zien dat bij mij dit defrost circus me 20% rendement kost.
Makes sense?
Overigens, tijdens de momentane defrosts bij mij, met Tb minus 1 en RH 99% daalt deTa 10-12 graden.
Is dit veel?
Edit:
Bij de radiatoren blijft er van die daling nog ca. 5 graden over. Voelbaar in de woonkamer, maar niet heel onaangenaam. Maar eens de winter aankijken of het zonder buffervat bij nog kouder weer nog acceptabel blijft.
Bij lagere temperaturen zal ook het defrost circus wel een beetje minder zijn denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door EVfan op 21-11-2024 20:17 ]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Breud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:24:
[...]

24/7 verwarmen lijkt me toch niet de bedoeling en dodelijk voor je energie rekening? Vandaag alleen al tussen 9 en 17u 20kWh elektra verbruikyt.

Ik heb op een gegeven moment maar geaccepteerd dat het in de woonkamer niet hoger werd dan 21,2 en slaapkamer 17,7. Door de oven is de temperatuur nu naar 21,6 gestegen.
Wat geven de flowmeters aan op de verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:09:
[...]

@SebastiaanPs
Ik heb even je plaatje gebruikt om de rekensom te maken voor mijn situatie.

https://tweakers.net/i/lC...hqxcEcbp.png?f=user_large

Zie een screenshot van een recente defrost.

[Afbeelding]

Als ik de som van de blauwe en rode oppervlakken bereken (slechts een ruwe benadering, natuurlijk), met de gemiddeld dT over die beide periodes uit de grafiek en een flow van 26 lpm (aannemende dat die flow dus tijdens een defrost ook maximaal blijft), dan verlies ik door ontdooien en successievelijke compensatie van de eerder ingebrachte warmte (die de verdamper ontdooit) ruwweg 1 kWh. Dan kan de WP een half uur lekker stampen, met dT ca. 7 graden, wat dan ca. 10 kW vermogen is. Dus tot aan de volgende defrost duw ik 5 kWh mijn huis in, om vervolgens daarvan 1 kWh weer te gebruiken om de verdamper te ontdooien en die warmte te compenseren.
Kortom, deze ruwe schatting laat zien dat bij mij dit defrost circus me 20% rendement kost.
Makes sense?
Hier jouw plaatje: blauw is onttrokken warmte voor defrost, rood is compensatie defrost, witte oppervlak daarna is netto verwarming.

Van start defrost 1 tot start defrost 2 = 45 minuten.
De totale duur van defrost en compensatie defrost is ~ 11.5 min, dus 26% van de potentiële verwarmingstijd.

De onttrokken warmte = blauwe oppervlak, lijkt visueel kleiner dan 20% van het witte oppervlak?

Het 'verlies' van elektriciteit is het opgenomen vermogen tijdens defrost en compensatie defrost (blauw+rood), die data staan er niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrdzZXBFs5Fi-oxfmxDcf9uWo0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SqPYiNRcDjgXQQ0IEiCPdBaB.png?f=fotoalbum_large

Dus je ziet ook hier: het grootste probleem van defrosts is de verloren verwarmingstijd.

Het gaat hier vaak over te grote warmtepompen en te groot minimumvermogen, maar kies je warmtepomp dus ook zeker niet te klein! Niet dat dat bij jou zo is hoor, EVfan.

• Timmoz
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:01:
[...]

Volgens mij is dat ongeveer de maximale compressorfrequentie. Jouw warmtepomp werkt dus op maximaal vermogen tussen de defrosts door.
Wat was je eerdere gasverbruik? Of nieuwbouw?
Blijft het wel nog warm binnen?
Uhm, gasverbruik zou ik moeten nazoeken.
Maar het vreemde is: de WP is in februari dit jaar geinstalleerd. Toen hebben we in de periode erna echt wel kouder/vochtiger en ook vergelijkbaar weer gehad, maar toen draaide hij volgens mij niet dermate hoog. Dat was wel nog met de controller als thermostaat en adaptieve regeling (of hoe dat precies heette). In de tussentijd heb ik er een procon aangehangen en thermostaat vervangen voor een aan/uit netatmo.
Tot een paar dagen geleden werkte het ook prima, met een Ta van 28. Nu pas krijgt hij er moeite mee, wat ik niet helemaal kan plaatsen. Ook met de enkel behaalde Ta van 29 (dus niet ingestelde Ta) houdt hij het huis wel warm (en stijgt temperatuur wel gewoon naar de 20C die ik op thermostaat heb ingesteld).
Ik maak me echter een beetje zorgen over het feit dat de compressor dus constant tegen zijn max zit (wat voorheen niet het geval was), en daardoor wellicht ook sneller aanvriest (of staat dat er los van?). En dus volgens mij ook flink stroom aan het vreten is op deze, waarschijnlijk inefficiente, manier.
Timmoz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:39:
[...]

Uhm, gasverbruik zou ik moeten nazoeken.
Maar het vreemde is: de WP is in februari dit jaar geinstalleerd. Toen hebben we in de periode erna echt wel kouder/vochtiger en ook vergelijkbaar weer gehad, maar toen draaide hij volgens mij niet dermate hoog. Dat was wel nog met de controller als thermostaat en adaptieve regeling (of hoe dat precies heette). In de tussentijd heb ik er een procon aangehangen en thermostaat vervangen voor een aan/uit netatmo.
Tot een paar dagen geleden werkte het ook prima, met een Ta van 28. Nu pas krijgt hij er moeite mee, wat ik niet helemaal kan plaatsen. Ook met de enkel behaalde Ta van 29 (dus niet ingestelde Ta) houdt hij het huis wel warm (en stijgt temperatuur wel gewoon naar de 20C die ik op thermostaat heb ingesteld).
Ik maak me echter een beetje zorgen over het feit dat de compressor dus constant tegen zijn max zit (wat voorheen niet het geval was), en daardoor wellicht ook sneller aanvriest (of staat dat er los van?). En dus volgens mij ook flink stroom aan het vreten is op deze, waarschijnlijk inefficiente, manier.
Als ik het goed begrijp gebruik je een Netatmo aan/uit thermostaat? En je verwarmt met vaste Ta? Gebruik je nachtverlaging, zo ja wat is je schema? Wat is je afgiftesysteem? Is er verder nog iets veranderd t.o.v. eerder?

• laurens0619
Timmoz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:32:
[...]

Zoals je in mn laatste posts kon lezen heb ik vergelijkbare ervaringen met de suz40.
Iedere 45-50m defrost waarna hij weer even “op temperatuur moet komen” en daarna vol gas gaat om de ta in stand te houden.

18 november was de average outside temp 6,3 en heb ik 5,7kwh aan stroom huis in gestopt.
20 november was average outside temp 2,8 maar heb ik 17kwh in huis gestopt.

Ik heb wel eens gelezen, en gehoord van aklima monteur, dat suz serie wat meer last van defrost kan hebben itt puh serie. Had geloof ik met aantal/type sensoren te maken wat die gebruikt.
Alhoewel hier geloof ik ook genoeg suz eigenaren zijn die hier minder last van hebben

• Timmoz
laurens0619 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:07:
[...]

Zoals je in mn laatste posts kon lezen heb ik vergelijkbare ervaringen met de suz40.
Iedere 45-50m defrost waarna hij weer even “op temperatuur moet komen” en daarna vol gas gaat om de ta in stand te houden.

18 november was de average outside temp 6,3 en heb ik 5,7kwh aan stroom huis in gestopt.
20 november was average outside temp 2,8 maar heb ik 17kwh in huis gestopt.

Ik heb wel eens gelezen, en gehoord van aklima monteur, dat suz serie wat meer last van defrost kan hebben itt puh serie. Had geloof ik met aantal/type sensoren te maken wat die gebruikt.
Alhoewel hier geloof ik ook genoeg suz eigenaren zijn die hier minder last van hebben
Ik lees inderdaad van meer mensen dat de hoeveelheid defrosts vergelijkbaar zijn. Wat ik echter minder terug lees, is dat de compressor vervolgens maximaal blijft draaien (bij jou dus wel), en vervolgens nog minder mensen waarbij de Ta niet gehaald wordt. Dat laatste vind ik eigenlijk nog het ergst, zo hoog is die Ta toch niet en zo m.i. makkelijk gehaald moeten kunnen worden.

• Timmoz
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:48:
[...]

Als ik het goed begrijp gebruik je een Netatmo aan/uit thermostaat? En je verwarmt met vaste Ta? Gebruik je nachtverlaging, zo ja wat is je schema? Wat is je afgiftesysteem? Is er verder nog iets veranderd t.o.v. eerder?
Bedankt voor het meedenken!

Het is inderdaad een netatmo aan/uit (die oranje), en vaste Ta, die dus niet behaald wordt.

Nachtverlaging had ik tot een paar dagen, maar nu uit en 24/7 thermostaat op 20C.

Het betreft doorheen het huis volledige vloerverwarming.

Buiten de wissel van Mitsu controller naar thermostaat en wissel van adaptieve ruimteregeling naar vaste Ta heb ik niets veranderd.

Lastige is dat ik enkel vanaf feb '24 kan vergelijken, vorig jaar had ik rond deze periode nog geen WP. Vervolgens eerst e.e.a. zelf bijgehouden/gecheckt a.d.h.v. mitsu controller data, toen een procon op HA aangesloten om meer te kunnen loggen. Dat was echter bijna na het stookseizoen, dus van die compressorfrequentie weet ik niet 100% zeker, enkel dat dit voor mijn gevoel niet zo hoog was.

Wat ik echter wel nog weet is dat ik hogere Ta's heb gezien (tot volgens mij 36 graden), dus hij kon deze prima behalen, ook in kouder/vochtiger weer (waar hij destijds ook om de 45 min ging defrosten, las ik terug in een vorige post hier).

Dus ik ben nu vooral zoekende naar waarom mijn Ta niet gehaald wordt.

Nu bedenk ik me wel het volgende (wellicht helemaal fout):
Zou het nog zo kunnen zijn dat ik gewoon geduld moet hebben, dat de betonmassa nog meer moet opwarmen (i.v.m. recent uitgezette nachtverlaging) om ook de Tr hoger te laten worden, zodat de WP minder hard moet werken om de Ta te halen? Dat hij nu te vaak/snel in defrost schiet waardoor het verschil weer te groot wordt?

• laurens0619
Timmoz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:21:
[...]

Ik lees inderdaad van meer mensen dat de hoeveelheid defrosts vergelijkbaar zijn. Wat ik echter minder terug lees, is dat de compressor vervolgens maximaal blijft draaien (bij jou dus wel), en vervolgens nog minder mensen waarbij de Ta niet gehaald wordt. Dat laatste vind ik eigenlijk nog het ergst, zo hoog is die Ta toch niet en zo m.i. makkelijk gehaald moeten kunnen worden.
Ik heb net even het topic gefilterd op posts van @g-j-t en dat gaf toch wel erg veel herkenning.

Ik denk dat ik kan tweaken wat ik wil maar met mijn suz-40 lijkt het erg lastig maar vooral duur om
Mijn huis onder de 5 graden warm te houden.

Doordat ik zoveel defrosts heb waar die ook weer van moet herstellen heeft die maar “half uurtje” om te verwarmen met beperkt vermogen.

@g-j-t merk jij nu veel verschil met je nieuwe waterpomp itt de suz serie?
De PUHZ-SW75YAA is normaliter duurder dan de SUZ-SWM80. Als de prijzen van je offertes zo kloppen dan zou ik persoonlijk voor de PUHZ gaan.
Hier wordt de SUZ-SWM60VA binnenkort namelijk vervangen voor een PUHZ-SW75YAA. De 6kW versie moest er bij mij te hard aan trekken op koude dagen. Dit had vele defrosts tot gevolg en dit beperkte de totale verwarmingstijd te veel.
Onder de 5 graden defrost hij eigenlijk altijd standaard om de 50-55 minuten bij mij.
Als de unit groot/zwaar genoeg is, dan is dat geen probleem, zo bewijzen ook andere SUZ gebruikers hier maar bij mij ging dit dus niet goed (genoeg).
De PUHZ heeft een veel groter verdamperoppervlak t.o.v. het te leveren vermogen en stuurt defrosts wat anders aan. Ook heeft deze een lager minimum vermogen en een hoger maximaal vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wanneer heb je nou meer last van defrosts?

1. Hoge Ta: warmtepomp moet dan na een defrost een hoog vermogen leveren, daardoor lage verdampertemperatuur en sneller opnieuw aanvriezen.
2. Geen/weinig thermische massa (bijv alleen radiatoren): warmtepomp moet vroeg na de defrost meer vermogen leveren om weer op de streef Ta te komen, verder zoals 1.
3. Ruimteregeling: deze gaat compenseren met een hogere Ta en dus hoger vermogen na een defrost, in tegenstelling tot vaste Ta of WAR.
4. (Teveel) nachtverlaging: warmtepomp moet gaan inhalen, hoog vermogen waardoor lagere verdampertemperatuur, enz
5. Jndersized warmtepomp: kleine verdamper waardoor lagere verdampertemperatuur voor hetzelfde vermogen.
(6. Warmtepomp in schoorsteen of slechte geluidsreductiekast)

Mis ik nog iets?

Wat mij opviel in de plaatjes van @Andrehj : hij heeft een zeer lage Ta en veel thermische massa, je ziet hier dat zijn warmtepomp bijna geen extra vermogen hoeft te leveren na een defrost om terug op de vaste Ta van 25 gr te komen. Je komt dan denk ik minder snel in een defrost cirkel.

Timmoz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:31:
Dus ik ben nu vooral zoekende naar waarom mijn Ta niet gehaald wordt.

Nu bedenk ik me wel het volgende (wellicht helemaal fout):
Zou het nog zo kunnen zijn dat ik gewoon geduld moet hebben, dat de betonmassa nog meer moet opwarmen (i.v.m. recent uitgezette nachtverlaging) om ook de Tr hoger te laten worden, zodat de WP minder hard moet werken om de Ta te halen? Dat hij nu te vaak/snel in defrost schiet waardoor het verschil weer te groot wordt?
Ik denk dat dat wel zou kunnen ja. Had je in de ruimteregeling wel 24/7 dezelfde ingestelde binnentemp? En waterzijdig was het hetzelfde, alle of evenveel groepen vvw groepen open?

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Hier ook een SUZ (80) en door defrosts veel verlies van warmte.

Wellicht helpt het als het verwarmingselement bijspringt? Deze staat bij verwarming op ON met een wachttijd van 30min. Toch schakelt het element niet in. Ik kan er in de handleiding verder niets over vinden?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• Breud
Speedyace schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:12:
[...]

Wat geven de flowmeters aan op de verdeler.
Das afhankelijk van de warmtevraag op verdieping 1 en zolder. Als deze open staan dan is er max 1 a 1,5 liter per minuut op de verdeler woonkamer en kelder. Staat de rest dicht dan lopt woonkamer op tot max 2 liter per minuut

Denk dat daarom ook de woonkamer niet goed op temperatuur komt en 21,5 graden niet meer haalt.

Overigens wel gek. Slaapkamer zolder haalt met 2,4 liter per minuut het ook niet om tot 18 graden te verwarmen.

Ik neig er maar naar om de Ta verder op te voeren naar 32 graden. Misschien is dat het eerste stookseizoen maar even nodig aangezien er nog wel wat vocht in de muren en vloeren zal zitten.

Of denk ik nu verkeerd?

Breud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:56:
[...]

Das afhankelijk van de warmtevraag op verdieping 1 en zolder. Als deze open staan dan is er max 1 a 1,5 liter per minuut op de verdeler woonkamer en kelder. Staat de rest dicht dan lopt woonkamer op tot max 2 liter per minuut

Denk dat daarom ook de woonkamer niet goed op temperatuur komt en 21,5 graden niet meer haalt.

Overigens wel gek. Slaapkamer zolder haalt met 2,4 liter per minuut het ook niet om tot 18 graden te verwarmen.

Ik neig er maar naar om de Ta verder op te voeren naar 32 graden. Misschien is dat het eerste stookseizoen maar even nodig aangezien er nog wel wat vocht in de muren en vloeren zal zitten.

Of denk ik nu verkeerd?
Ik vind het niet zo gek dat jouw begane grond en zolder het minst warm worden, daar heb je toch ook het meeste warmteverlies? Met name de zolder. Alle andere verdiepingen worden met jouw vvw van boven én van onder verwarmd.

Hoeveel uur per dag worden die verdiepingen nu actief verwarmd? Ik kan het bijna niet geloven dat een nieuwbouwhuis met triple glas en Rc 6 rondom met een aardige flow van ~ Ta 30 graden door de vloer niet goed warm zou worden. Dan moet het aantal verwarmingsuren voor de betreffende zone beperkt zijn.

Ik denk nog steeds dat je met alle vvw permanent open, vaste Ta 28 gr en waterzijdig geregeld, een beter resultaat zou bereiken, waarbij je wel je streeftemperatuur behaalt en ook nog met een lager verbruik.
Kan je die stelmotors van je vvw niet tijdelijk op proef op manual instellen? Daar hoorde ik enkele anderen over.

• Breud
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:05:
[...]

Ik vind het niet zo gek dat jouw begane grond en zolder het minst warm worden, daar heb je toch ook het meeste warmteverlies? Met name de zolder. Alle andere verdiepingen worden met jouw vvw van boven én van onder verwarmd.

Hoeveel uur per dag worden die verdiepingen nu actief verwarmd? Ik kan het bijna niet geloven dat een nieuwbouwhuis met triple glas en Rc 6 rondom met een aardige flow van ~ Ta 30 graden door de vloer niet goed warm zou worden. Dan moet het aantal verwarmingsuren voor de betreffende zone beperkt zijn.

Ik denk nog steeds dat je met alle vvw permanent open, vaste Ta 28 gr en waterzijdig geregeld, een beter resultaat zou bereiken, waarbij je wel je streeftemperatuur behaalt en ook nog met een lager verbruik.
Kan je die stelmotors van je vvw niet tijdelijk op proef op manual instellen? Daar hoorde ik enkele anderen over.
We zijn goed geisoleerd, maar geen triple glas helaas. Ik heb vandaag de slaapkamer van 0900 tot 17:00 verwarmd met een Ta van 30,5. De temperatuur is identiek geliil gebleven op 17,7.

Met alle stelmotors op manual blijft er na genoeg geen debiet meer over voor woonkamer en kelder.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Breud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:10:
[...]

We zijn goed geisoleerd, maar geen triple glas helaas. Ik heb vandaag de slaapkamer van 0900 tot 17:00 verwarmd met een Ta van 30,5. De temperatuur is identiek geliil gebleven op 17,7.

Met alle stelmotors op manual blijft er na genoeg geen debiet meer over voor woonkamer en kelder.
Draait de rest dan mee of gaan de andere groepen dan dicht. Want als die dicht gaan vind de wp dit niet lekker. Maar aan de andere kant, een slaapkamer vanaf 9:00 tot 17:00 verwarmen met een Ta van 30gr en het wordt niet warm. Wat voor vloer heb jij boven liggen. Het lijkt wel of er totaal geen warmte wordt doorgelaten.

• DGR

DGR

Naalroc schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:35:
[...]

Wat mij betreft zitten die daar perfect!
Of ze (daar) noodzakelijk zijn kan ik niet met zekerheid zeggen, want ken de rest van de installatie, en meerdere ontluchters, niet, maar hier zitten ze wèl op de goede plek, want op het hoogste punt in deze opstelling/vloer.
In elk geval: niets aan doen. :P

Fijn te weten dat dat goed is geïnstalleerd, dank voor je antwoord!

Die eco switch er voor de gein opgezet, heeft totaal geen functie en is bekend

• laurens0619
Timmoz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:21:
[...]

Op de 1e verdieping was het een graad of 17 maar de groepen stonden wel open. Nadat ik deze dicht heb gedraaid is mn ta direct naar 29 gestegen en mijn tr naar 23.5 (het was met alles open op Ta van 24-25 en Tr van 20-21 )
Ook wel logisch met minder afgifte (toch)?

Ben nu wel benieuwd of dit ook wat gaat doen met de defrosts. De ta is hoger dus dat lijkt mij qua theorie juist erger qua defrosts maar de tr is ook hoger, misschien is dat weer positief

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2024 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:23:
Dus je ziet ook hier: het grootste probleem van defrosts is de verloren verwarmingstijd.

Het gaat hier vaak over te grote warmtepompen en te groot minimumvermogen, maar kies je warmtepomp dus ook zeker niet te klein! Niet dat dat bij jou zo is hoor, EVfan.
@SebastiaanPs
Het vermogen van mijn WP is gebaseerd op uitgebreide metingen en berekeningen over de laatste twee jaar.
Tot nu toe kan ik op basis van de verbruikte en geproduceerde energie concluderen dat die berekeningen behoorlijk goed kloppen. Mijn WP, 11,2 kWh, kon volgens mijn berekeningen het verlies van warmte van de woning 400W/K compenseren tot ca. -8 graden, maar de metingen van de afgelopen 6 weken tonen aan dat dit verlies eerder (bij windstil weer) 325-350 W/K is. Kortom mijn WP is niet te klein.
Ook nu, met al die defrosts houdt hij de woning gemakkelijk op de ingestelde 20,5 graden. Ik ben nog zoekende of er een methode is waarop ik de WP kan aansturen om niet zo heftig op te starten na een defrost. Want dat houdt de defrost loop ook een beetje in stand. Nu op ruimteregeling, zou vaste Ta beter zijn.
Nachtverlaging heb ik even gestopt, werkt wel beter.
Gelukkig dus.
En te grote WP zou ook weer niet goed zijn, en in dat opzicht valt het ook mee, pendelen is er pas vanaf 13-14 graden.

Aangaande het defrost verlies, ik kwam op basis van dT maal flow ruwweg 20% uit. Maar wat minder kan zo maar.

EVfan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:29:
[...]

@SebastiaanPs
Het vermogen van mijn WP is gebaseerd op uitgebreide metingen en berekeningen over de laatste twee jaar.
Tot nu toe kan ik op basis van de verbruikte en geproduceerde energie concluderen dat die berekeningen behoorlijk goed kloppen. Mijn WP, 11,2 kWh, kon volgens mijn berekeningen het verlies van warmte van de woning 400W/K compenseren tot ca. -8 graden, maar de metingen van de afgelopen 6 weken tonen aan dat dit verlies eerder (bij windstil weer) 325-350 W/K is. Kortom mijn WP is niet te klein.
Ook nu, met al die defrosts houdt hij de woning gemakkelijk op de ingestelde 20,5 graden. Ik ben nog zoekende of er een methode is waarop ik de WP kan aansturen om niet zo heftig op te starten na een defrost. Want dat houdt de defrost loop ook een beetje in stand. Nu op ruimteregeling, zou vast eTa beter zijn.
Nachtverlaging heb ik even gestopt, werkt wel beter.
Gelukkig dus.
En te grote WP zou ook weer niet goed zijn, en in dat opzicht valt het ook mee, pendelen is er pas vanaf 13-14 graden.

Aangaande het defrost verlies, ik kwam ook op ruwweg 20% uit.
Qua vermogen geruststellend dus, mooi. Goed geanalyseerd en berekend, dat betaalt zich nu terug.
Met vaste Ta is denk ik niet super geschikt met radiatoren want je Ta zal dan toch omhoog moeten als het koud wordt, ik zou dan WAR kiezen. Met WAR krijg je na defrosts een minder hoog vermogen vergeleken met de ruimteregeling, hij werkt alleen naar de ingestelde Ta toe. Maar ruimteregeling werkt ook prima vind ik hoor.

• DGR

DGR

Hier is het ook drama vandaag…
Ieder half uur zo’n beetje een defrost maar denk zelfs minder dan een half uur.

Alles nagelopen, alle groepen op de verdeler staan wagenwijd open, flowmeters geven 2 L/m aan.
Flow was eerst 21 L/m op pompstand 5, na aanpassen debietsensor van minimaal 5 L/m naar minimaal 10 L/m ging de flow naar 25 L/m.
Voorloop temp ook aangepast, min: 35 en max 40, leidingen worden wel warm maar denk dat de vele defrost mij enorm in de weg zitten.

Hoekwoning uit 1998 goed geïsoleerd.
Begane grond 110 m2 met VVW (ingefreesd) HOH 10 cm
Warmtepomp: SUZ SWM 60 VA met binnenunit.
Net een nieuwe gesloten verdeler laten plaatsen van WTH

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:01:
[...]

Nee hoor, ik heb de SUZ-SWM80VA in de afgelopen winters ook wel eens op 112 of 116 Hz zien draaien. Die kan dus nog wel een standje hoger.
Maar ik herken bij de mijne niet dat hij na een defrost lang op hoge frequentie blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:38:
[...]

Qua vermogen geruststellend dus, mooi. Goed geanalyseerd en berekend, dat betaalt zich nu terug.
Met vaste Ta is denk ik niet super geschikt met radiatoren want je Ta zal dan toch omhoog moeten als het koud wordt, ik zou dan WAR kiezen. Met WAR krijg je na defrosts een minder hoog vermogen vergeleken met de ruimteregeling, hij werkt alleen naar de ingestelde Ta toe. Maar ruimteregeling werkt ook prima vind ik hoor.
Dank je @SebastiaanPs
Ik heb tot nu toe alleen met de ruimteregeling gedraaid. Weet niet of WAR en vaste Ta wel goed kunnen met alleen de PAR60 thermostaat van Mitsubishi of dat ik dan een andere aan/uit thermostaat zou moeten aansluiten.
Ga ik opzoeken. Maar uitproberen pas als het minder nat en koud is. WAF afspraken zie je. :)

laurens0619 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:27:
[...]

Op de 1e verdieping was het een graad of 17 maar de groepen stonden wel open. Nadat ik deze dicht heb gedraaid is mn ta direct naar 29 gestegen en mijn tr naar 23.5 (het was met alles open op Ta van 24-25 en Tr van 20-21 )
Ook wel logisch met minder afgifte (toch)?

Ben nu wel benieuwd of dit ook wat gaat doen met de defrosts. De ta is hoger dus dat lijkt mij qua theorie juist erger qua defrosts maar de tr is ook hoger, misschien is dat weer positief
Nu profiteer je nog van je thermische massa in jouw uitstekend geïsoleerde nieuwbouwhuis.

Mijn voorspelling: uiteindelijk na een paar dagen goed koud weer krijg je hiermee juist meer defrosts. Je hebt minder thermische massa (open vvw groepen) om de dips op te vangen, dus de Tr zal iets dieper zakken tijdens en kort na een defrost. Je Ta zal enerzijds langzamer op niveau komen door hogere ingestelde Ta en de diepere dip, anderzijds minder vvw afgifte dus dat geeft juist het tegenovergestelde effect. Maar ik voorspel (iets) meer defrosts en geen lagere verwarmingskosten, wrs iets hoger. Helaas (?) de komende dagen weer wat warmer weer dus nu niet goed te testen.

• laurens0619
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:45:
[...]

Nu profiteer je nog van je thermische massa in jouw uitstekend geïsoleerde nieuwbouwhuis.

Mijn voorspelling: uiteindelijk na een paar dagen goed koud weer krijg je hiermee juist meer defrosts. Je hebt minder thermische massa (open vvw groepen) om de dips op te vangen, dus de Tr zal iets dieper zakken tijdens en kort na een defrost. Je Ta zal enerzijds langzamer op niveau komen door hogere ingestelde Ta en de diepere dip, anderzijds minder vvw afgifte dus dat geeft juist het tegenover effect. Maar ik voorspel (iets) meer defrosts en geen lagere verwarmingskosten, wrs iets hoger. Helaas (?) de komende dagen weer wat warmer weer dus nu niet goed te testen.
Ik ben bang dat ik je in je voorspelling kan herkennen. Tegelijk, over paar dagen gaan de temperaturen weer omhoog dus wellicht kan het ook positief uitpakken. Ik heb het ook vooral gedaan als test om te kijken wat er zou gebeuren

Wil niet te snel conclusies trekken maar ik woon hier nu 2 jaar maar onder de 5 graden lijkt deze pomp gewoon niet passend voor mijn woning.
Of dat komt door de suz serie of juist door beperkt vermogen weet ik niet. Wat ik zo lees de combinatie.

Gelukkig komen deze weeromstandigheden niet vaak voor maar eigenlijk is dat ook helaas. De discussie met de bouwer/fabrikant maakt t lastig. Zodra het weer iets warmer is trekken ze de deur dicht “opgelost”.
De vraag is ook even of ik ontevreden mag zijn. Ik vind hoog verbruik/veel defrostst verbruik bij paar graden minder niet normaal als ik hem hier met andere posters vergelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrancD
Ik denk dat het vooral de SUZ serie is…Door bepaalde redenen presteert die erg slecht bij deze weersomstandigheden, wat je gezien de specs niet zou verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door FrancD op 21-11-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:53:
[...]

Ik ben bang dat ik je in je voorspelling kan herkennen. Tegelijk, over paar dagen gaan de temperaturen weer omhoog dus wellicht kan het ook positief uitpakken. Ik heb het ook vooral gedaan als test om te kijken wat er zou gebeuren

Wil niet te snel conclusies trekken maar ik woon hier nu 2 jaar maar onder de 5 graden lijkt deze pomp gewoon niet passend voor mijn woning.
Of dat komt door de suz serie of juist door beperkt vermogen weet ik niet. Wat ik zo lees de combinatie.

Gelukkig komen deze weeromstandigheden niet vaak voor maar eigenlijk is dat ook helaas. De discussie met de bouwer/fabrikant maakt t lastig. Zodra het weer iets warmer is trekken ze de deur dicht “opgelost”.
De vraag is ook even of ik ontevreden mag zijn. Ik vind hoog verbruik/veel defrostst verbruik bij paar graden minder niet normaal als ik hem hier met andere posters vergelijk.
Als je een grafiek maakt met op de x-as de Tbuiten (daggemiddelde) en op de Y-as de geleverde warmte per dag, dan kun je een lijn door de punten trekken en extrapoleren naar Tbuiten -7 of -10. Dan kun je goed zien of je warmtepomp voldoet bij dat soort temperaturen.
Hetzelfde heb ik voorheen gedaan met mijn gasverbruik per dag om het benodigde vermogen van mijn warmtepomp te bepalen.

• laurens0619
FrancD schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:00:
Ik denk dat het vooral de SUZ serie is…Door bepaalde redenen presteert die erg slecht bij deze weersomstandigheden, wat je gezien de specs niet zou verwachten.
Ben er ook bang voor…
Ik las je posts in je historie om de unit buiten temp sensor te “foppen” om onnodige defrosts te voorkomen. Heeft dat nog iets uitgehaald?

Hier nu toch wel beetje spijt dat ik geen naregeling meer heb icm houtkachel.

Bepaalde kamers in mijn woning worden nu toch wel kouder dan voorheen....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik probeer een beetje te begrijpen of naast de “suz perikelen” mijn suv40 niet gewoon te klein is.

Ik las in dit topic bv @ThePsycho een nieuwbouw tussenwoning heeft van 180m2 met 3 bouwlagen triple glas. Energiebehoefte 4700kWh icm een suz 80

Ik heb 172m2 2-1 kap woning ook met 3 woonlagen. Nieuwbouw/triple glas. Ik kom op 171x40,6kwh=6.942,6 kWh icm een suz40

Pas ik koevlaas toe dan kom ik 6942/1659 =4,2

Ik lees wel dat @ThePsycho werd gewaarschuwd flink overbemeten te zijn maar bij mij lijkt het zo op papier erg krap.

Of zijn dit vragen beter voor het algemene warmtepomp topic?

[ Voor 53% gewijzigd door laurens0619 op 22-11-2024 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Grolsch schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:44:
Hier nu toch wel beetje spijt dat ik geen naregeling meer heb icm houtkachel.

Bepaalde kamers in mijn woning worden nu toch wel kouder dan voorheen....
@Grolsch
Heel herkenbaar nu ook bij mij. Toch heb ik liever geen naregeling of zones.
Gewoon, zoals vroeger met de gas CV de radiator knoppen gebruiken, en maar accepteren dat als kachel brandt de WP enkele uren uitgaat en de andere ruimtes wat afkoelen.
Als alternatief denk ik nu na over het verplaatsen van de PAR60 naar de hal, bijvoorbeeld, zodat de WP bij houtkachel gebruik gewoon lekker doordraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:14:
Ik probeer een beetje te begrijpen of naast de “suz perikelen” mijn suv40 niet gewoon te klein is.

Ik las in dit topic bv @ThePsycho een nieuwbouw tussenwoning heeft van 180m2 met 3 bouwlagen triple glas. Energiebehoefte 4700kWh icm een suz 80

Ik heb 172m2 2-1 kap woning ook met 3 woonlagen. Nieuwbouw/triple glas. Ik kom op 171x40,6kwh=6.942,6 kWh icm een suz40

Pas ik koevlaas toe dan kom ik 6942/1659 =4,2

Ik lees wel dat @ThePsycho werd gewaarschuwd flink overbemeten te zijn maar bij mij lijkt het zo op papier erg krap.

Of zijn dit vragen beter voor het algemene warmtepomp topic?
Ik denk dat je hier meer SUZ tegenkomt.

Hoekhuis hier 165m2 (funda maten) 3 woonlagen, 2018, tripple glas, WTW, 49,2kWh/m2, dus 8118kWh.
8118/1659=4,9. Overal vloerverwarming
Toen ik op gas zat had ik tussen de 600 en 800m3 nodig.

Ik woon in een opengebouwd dorpje boven Rotterdam met open vlakte rondom. Als het waait, waait het hard ;) De WP staat op een plat dak op uitbouw waar wind vrij spel heeft.

Het huis is gebouwd voor CV met 60 graden. :F

Ik krijg de flow voorlopig niet groter dan 15l/m. Met een wisselende ingestelde min Ta van 26-27 graden ka nik het op temperatuur houden als ik het s'nachts aanhoud. Woonkamer/keuken 22,1 en slaapkamers 21,5-22.

Hieronder hoe die draait, als die even uitging en lager ging draaien was die op 26 graden gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeMzTh3h75TestmzWtehbEPMxNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQyKE4pUDjWBtmTijPh4oiVC.png?f=fotoalbum_large

Helpt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:45

ThePsycho

Biertje?

Andrehj schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:00:
[...]

Dat is erg vaak. Normaal is ongeveer om het uur.

[...]

Dat is erg lang. Hier duren ze maar een paar minuten. Door die combi verlies je veel netto verwarmingscapaciteit en is het te hopen dat je WP op -10 is uitgelegd, anders zou het te krap kunnen worden.

[...]

Hij zit toch niet in zo'n schoorsteen op het dak? :X Dat zou bovenstaande wel verklaren...
Ik vind t ook erg vaak ja, elke 50 min 9 minuten lang lijkt t nu te zijn, kan hij net t huis op temp houden...

Gelukkig niet zo'n schoorsteen maar gewoon midden op een hoog plat dak.

Hij lijkt overigens genoeg vermogen te hebben maar elke keer als ie lekker aan de gang is weer aan een defrost te beginnen. Toch even kijken of ik even met een drone een foto kan maken o.i.d.

[ Voor 12% gewijzigd door ThePsycho op 22-11-2024 07:43 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
@laurens0619

Ik heb dat toen niet afgerond, omdat het te laat in het seizoen was.

Ik wil dat nog wel een keer proberen. Maar ook wil ik weten of het elektrisch element kan helpen bij de defrosts.

Weet iemand hoe je dat instelt? Moet de wachttijd dan naar ‘0’? Staat nu op 30min.

En weet iemand wat de ‘koud weer’ functie inhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Had iemand het over defrosts? Hij komt niet meer toe aan het verwarmen van het huis haast. Het gekke is dat die vorig jaar dit ook wel deed, maar leek de frequentie een stuk lager te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8T2-n5DS7s4Gr0oMPMJcLVVseM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6DJng5Zgp6E8kGQA4IMwPvu.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals vannacht neemt de temperatuur heel iets af ook, 0.5 graad, niet schokking maar niet zoals de bedoeling. Ga toch haast denken dat ik te weinig afgifte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
Hier elke 50 min defrosts
Flow nu 17l/m
Wel nog stoken van nu 7.00-21.00
Temp loop in de nacht 0,5 terug naar 21,0
Rond 12.00 is het weer 21,5
Ik jaag er wel 24kW doorheen per dag
Na een defrost gaat Ta wel naar 31. In defrost Ta 22/23

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
SUZ serie en defrosts komt elk jaar terug...
Ik heb er zelf ook één, het huis houdt hij wel op temperatuur. Ik draai op vaste Ta en als het kouder wordt doe ik er een graad bij, of een 0,5
Gisteravond vroor het al best vroeg hier, ik heb toen 1,5 graad erbij gedaan.
Ik zie in de data dat hij de Ta tussen de defrosts door makkelijk haalt.

Als hij niet uit de "elke 50 min een defrost" komt en de omstandigheden buiten zouden er wel naar zijn: even de WP uit zetten en weer aan zetten.
Gisteren begin van de middag hielp dat bij mij, echter na een paar uur zakte de temperatuur weer en een paar uur later zat hij weer in de "elke 50 min".
In de avond was ik een keer buiten en zag ik dat het ook wel nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
DGR schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:38:
Flow was eerst 21 L/m op pompstand 5, na aanpassen debietsensor van minimaal 5 L/m naar minimaal 10 L/m ging de flow naar 25 L/m.
Volgens mij moet je niet aan die debietsensor waardes komen:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-06 12:49
SebastiaanPs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:59:
[...]

Sorry je hebt helemaal gelijk.

[...]

Wat ik denk dat de verklaring is: om na de defrost weer terug op dezelfde Ta te komen moet de WP tijdelijk een hoger vermogen leveren, dus meer warmte onttrekken uit de buitenlucht. De verdamper moet een lagere temp hebben dan voorheen om voldoende warmte te onttrekken uit de buitenlucht en vriest daardoor weer sneller aan. Een cirkel dus. Om daaruit te komen moet de buitentemperatuur wat hoger worden dan de temp waarbij de defrosts startten, zodat de verdamper weer structureel boven de 0 gr komt.

Heb jij, om deze hypothese te testen, misschien ook nog een grafiek met je thermische vermogen gedurende dezelfde uren?
Interessante hypothese. Ik had precies dezelfde gedachte kijkend naar de data van de afgelopen dagen. Ik heb vandaag mijn aanvoertemperatuur verlaagd van 27 naar 26 graden om op die manier te proberen de vermogenspiek na een defrost wat te drukken. Eens kijken of dat nog enig effect sorteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:40:
[...]

Ik denk dat je hier meer SUZ tegenkomt.

Hoekhuis hier 165m2 (funda maten) 3 woonlagen, 2018, tripple glas, WTW, 49,2kWh/m2, dus 8118kWh.
8118/1659=4,9. Overal vloerverwarming
Toen ik op gas zat had ik tussen de 600 en 800m3 nodig.

Ik woon in een opengebouwd dorpje boven Rotterdam met open vlakte rondom. Als het waait, waait het hard ;) De WP staat op een plat dak op uitbouw waar wind vrij spel heeft.

Het huis is gebouwd voor CV met 60 graden. :F

Ik krijg de flow voorlopig niet groter dan 15l/m. Met een wisselende ingestelde min Ta van 26-27 graden ka nik het op temperatuur houden als ik het s'nachts aanhoud. Woonkamer/keuken 22,1 en slaapkamers 21,5-22.

Hieronder hoe die draait, als die even uitging en lager ging draaien was die op 26 graden gezet.
[Afbeelding]

Helpt dit?
Dank voor inzicht.
600-800m3 is niet veel, dat verbruikte ik ook in mijn nieuwbouw hoekwoning van 100m2 (2 woonlagen).
Maar als jij met 8118/1659=4,9 een 7(?) kwh unit hebt en hij weet het warm te houden. Is dan 6942/1659 =4,2 met een 5(?) kwh unit voor mij niet erg krap?

Ik heb dus vannacht de 1e woonlaag dichtgezet en mijn Ta is verschoven naar 32 en Tr 25 en de woonruimte is vannaht van 19.5 naar 21 gegaan :)
Ik merkte het ook direct vanochtend. toen ik in de badkamer was (die zit aan de BG) en de BG was voelde het direct aangenaam waat het de afgelopen dagen met Ta van 24 en Tr van 20.5 echt koud begon te voelen. Ta van 32 vind ik echter ook weer wat overdreven, ik heb de 1e woonlaag daarom iets opengezet om die weer wat lager te krijgen, of ik ga op vaste Ta draaien even.

Ik denk dat de samenvatting is dat een SUZ serie onder de 5 graden gewoon erg veel last van (onnodige) defrosts heeft wat je a) extra stroom kost en b) minder vermogen beschikbaar hebt om te verwarmen.

Dat b) minder vermogen is voor mij een dingetje. Voor mijn woning vind ik de SUZ40 erg krap dus ik heb al niet veel vermogen beschikbaar dus die combinatie zorgt ervoor dat het geheel mijn woning niet op temperatuur weet te houden.

Voor nu "opgelost" omdat ik de 1e woonlaag tijdelijk heb uitgeschakeld maar waarschijnlijk is dat een korte termijn oplossing die ik straks met een boomerang terugkrijg als ik dat stuk beton weer moet verwarmen.

Samengevat:
SUZ serie + < 5 graden + 5kwh vermogen + 172m2 woonoppervlakte is geen fijne combinatie.
De vraag is alleen: kan ik hiermee naar de bouwer.
Hebben ze vanuit de berekening een warmtepomp geleverd die onderbemeten is of is dit binnen spec

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 22-11-2024 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EVfan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:12:
[...]

@Grolsch
Heel herkenbaar nu ook bij mij. Toch heb ik liever geen naregeling of zones.
Gewoon, zoals vroeger met de gas CV de radiator knoppen gebruiken, en maar accepteren dat als kachel brandt de WP enkele uren uitgaat en de andere ruimtes wat afkoelen.
Als alternatief denk ik nu na over het verplaatsen van de PAR60 naar de hal, bijvoorbeeld, zodat de WP bij houtkachel gebruik gewoon lekker doordraait.
Qua comfort vind ik naregeling veel prettiger, ik kon destijds echt elke kamer op +- 0,1 graad nauwkeurig regelen, dat lukt gewoon niet met onze woninggrootte zonder naregeling.

De thermostaat heb ik al naar de hal verplaatst, anders wordt de rest van het huis echt te koud.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 11:15
laurens0619 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:32:
[...]

Ik heb net even het topic gefilterd op posts van @g-j-t en dat gaf toch wel erg veel herkenning.

Ik denk dat ik kan tweaken wat ik wil maar met mijn suz-40 lijkt het erg lastig maar vooral duur om
Mijn huis onder de 5 graden warm te houden.

Doordat ik zoveel defrosts heb waar die ook weer van moet herstellen heeft die maar “half uurtje” om te verwarmen met beperkt vermogen.

@g-j-t merk jij nu veel verschil met je nieuwe waterpomp itt de suz serie?

[...]
Het gaat hier dit jaar een stuk beter, in die zin, hij komt weer aan verwarmen toe omdat de interval van de defrosts van de PUHZ die er nu staat, een stuk langer zijn (over het algemeen). Ik heb ook perioden gehad dat ik wél om de 50 min een defrost kreeg, maar anders dan bij de SUZ, doet hij het niet standaard iedere x minuten. Door langere perioden de Ta constant te houden, lukt het nu zelfs met 27 graden het huis warm te houden, zelfs met een korte nachtverlaging. Met de SUZ draaide ik op 28-29.

Ik ontdekte gisteravond, vlak voor een defrost zo bleek, wel dat deze unit bij windstil weer wel van zich kan laten horen! Ik ben daarom nu aan het experimenteren met de stille modus. Door deze 1 blokje terug te zetten (dus 2 van 3) was hij al weer stil genoeg.
Bij temperaturen >4 a 5 graden is hij standaard stiller dan mijn vorige SUZ-SWM60VA.

Defrostgedrag dan? De SUZ deed hier eigenlijk iedere 50-60 minuten een defrost en vaak al bij <5-6 graden. Vorig jaar een paar dagen gehad met iets kouder en droger weer dat het om de 1,5 uur was na een reset. De PUHZ heeft boven de 2 graden nauwelijks defrosts.

Verbruik. Ik heb de indruk dat de PUHZ bij hogere temperaturen een iets hoger opgenomen vermogen heeft dan de SUZ serie. Ik heb ook de indruk dat dit komt doordat hier iets anders frequenties worden vrijgegeven bij bepaalde temperaturen. Bij hogere temperaturen is de COP van een SUZ denk ik een fractie hoger. Ik durf hier geen harde uitspraken over te doen want ik heb geen aparte warmtemeter.
De COP van SWW was met de SUZ wel een stuk lager, zo 2,6 volgens Melcloud. Met de PUHZ op 75% vermogensbeperking is die gestegen naar 3.2 nu, in de zomer nog wat hoger.
Standby verbruik is weer hoger. In de zomer is dit minder gunstig. In oktober had ik nu wel ongeveer het zelfde totaalverbruik dan vorig jaar met de SUZ.

Dan de hamvraag, was de SUZ te licht hier? Ik denk het niet (op papier). De PUHZ komt hier namelijk zelden boven de 50hz. Bij verwarmingsbedrijf, gister bij een graad of 1, liep hij zelfs een tijd op 32 en 34hz. Hij levert dan ergens tussen de 3 en 4 kW (kan het niet goed uitlezen via Melcloud helaas, hij rond de momentane waarde af). Boven de 1 graad heb ik de 75% vermogensbeperking nog ingeschakeld.
Door alles open te zetten heb ik ook geen pendelgedrag bij hogere temperaturen. Steeds 1 run per dag. Ik verwarm de garage mee en dat helpt wel mee.
Dat de SUZ het niet gemakkelijk (veel defrosts, hoge TA) warm kon houden is dan denk ik toch te relateren aan het grote aantal defrosts. De 6 kW die hij kon leveren spreek ik namelijk nu niet aan.

Het is hier een beetje vloeken in de kerk maar ik durf dus de stelling aan voorzichtig te zijn met de Koevlaas methode en heb liever een iets overbemeten WP (met een laag minimum vermogen) om tijdens dagen dat het er om gaat, de boel wat gemakkelijker warm te kunnen houden.

Let wel, ik lees hier ook verhalen dat een SUZ het wel netjes doet. Het is dus erg afhankelijk van woning en afgiftesysteem.

Ik heb uiteindelijk vorig jaar, in overleg met de installateur, Alklima gevraagd te kijken naar de waarden uit de Sd-kaart. Deze lieten zien dat hij na een defrost er te hard aan moest trekken. Een nieuwe warmteverliesberekening (aanbevolen door Alklima en die matig uitpakte ivm ventilatie type C) gaf de laatste zet voor de conclusie dat mijn buitenunit te klein was. Ik betwijfel dit nog dus. Voor mijn woning en afgiftesysteem was hij kennelijk gewoon niet optimaal. Tip dus, laat iemand meekijken die de installateur kan overtuigen.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@g-j-t
Dank voor je ervaring! Het rijmt heel erg met wat lees in het topic hier, vooral de verschillen tussen SUZ en PUHZ.
Dan de hamvraag, was de SUZ te licht hier?
Dat de SUZ het niet gemakkelijk (veel defrosts, hoge TA) warm kon houden is dan denk ik toch te relateren aan het grote aantal defrosts. De 6 kW die hij kon leveren spreek ik namelijk nu niet aan.
Dat klinkt wel logisch. Ik vind het lastig een getal eraan te plakken maar in de praktijk heb je dus <5 graden dus beperkt de 6kW beschikbaar. Ik denk dat je in alle gevallen met een SUZ slechter af bent bij <5 graden dan een PUHZ qua stroomverbruik. Echter stroom is 1, op temp houden is een 2e. En bij krap bemeten warmtepomp is dat dus ook een probleem.

Ik weet niet zeker of ik een nieuwe warmteverlies berekening nodig heb. Als ik namelijk kijk naar de getallen vanuit de bouwer dan snap ik uberhaupt niet waarom er hier een SUZ40 is geplaatst...

Het doel achter de vraag: Ik zou ook graag mijn SUZ willen vervangen door een PUHZ. Als de bouwer nu een verkeerde SUZ heeft geplaatst en ze zouden een grotere moeten plaatsen dan hoop ik dat er ruimte is om de upgrade naar een PUHZ te doen

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 22-11-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
EVfan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:42:
Ik heb tot nu toe alleen met de ruimteregeling gedraaid. Weet niet of WAR en vaste Ta wel goed kunnen met alleen de PAR60 thermostaat van Mitsubishi of dat ik dan een andere aan/uit thermostaat zou moeten aansluiten.
De PAR50 werkt met alle verwarmings-modussen: Ruimteregeling, Stooklijn of vaste TA. Je kunt niet via de PAR50 wisselen van modus, maar wel via de controller op de binnenunit (of procon/melcloud etc).

Ik ga er van uit dat dat met de PAR60 ook zo is. Daar hoef je dus geen andere thermostaat voor te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
laurens0619 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:34:
@g-j-t
Dank voor je ervaring! Het rijmt heel erg met wat lees in het topic hier, vooral de verschillen tussen SUZ en PUHZ.

[...]

Ik weet niet zeker of ik een nieuwe warmteverlies berekening nodig heb. Als ik namelijk kijk naar de getallen vanuit de bouwer dan snap ik uberhaupt niet waarom er hier een SUZ40 is geplaatst...

Het doel achter de vraag: Ik zou ook graag mijn SUZ willen vervangen door een PUHZ. Als de bouwer nu een verkeerde SUZ heeft geplaatst en ze zouden een grotere moeten plaatsen dan hoop ik dat er ruimte is om de upgrade naar een PUHZ te doen
Houd er rekening mee dat ze ook de koelleidingen zullen moeten vervangen voor iets dikkere bij een PUHZ.
Met wat koude dagen achter de rug zou je contact opnemen met Alklima om te vragen of ze mee kunnen kijken in je data. Als hieruit hetzelfde komt als bij mij (steeds naar defrosts te veel vermogen vragen) kunnen ze i.c.m. de warmteverliesberekening dus tot een advies komen. De installateur ging hier bij mij in mee. Deze wilde eerst een SUZ80 plaatsen aangezien deze het zou moeten kunnen doen, maar ik heb tegen een beetje bijbetaling (vooral ivm leidingwerk) gekozen voor een PUHZ gezien de ervaringen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:05:
[...]

Dank voor inzicht.
600-800m3 is niet veel, dat verbruikte ik ook in mijn nieuwbouw hoekwoning van 100m2 (2 woonlagen).
Maar als jij met 8118/1659=4,9 een 7(?) kwh unit hebt en hij weet het warm te houden. Is dan 6942/1659 =4,2 met een 5(?) kwh unit voor mij niet erg krap?

Ik heb dus vannacht de 1e woonlaag dichtgezet en mijn Ta is verschoven naar 32 en Tr 25 en de woonruimte is vannaht van 19.5 naar 21 gegaan :)
Ik merkte het ook direct vanochtend. toen ik in de badkamer was (die zit aan de BG) en de BG was voelde het direct aangenaam waat het de afgelopen dagen met Ta van 24 en Tr van 20.5 echt koud begon te voelen. Ta van 32 vind ik echter ook weer wat overdreven, ik heb de 1e woonlaag daarom iets opengezet om die weer wat lager te krijgen, of ik ga op vaste Ta draaien even.

Ik denk dat de samenvatting is dat een SUZ serie onder de 5 graden gewoon erg veel last van (onnodige) defrosts heeft wat je a) extra stroom kost en b) minder vermogen beschikbaar hebt om te verwarmen.

Dat b) minder vermogen is voor mij een dingetje. Voor mijn woning vind ik de SUZ40 erg krap dus ik heb al niet veel vermogen beschikbaar dus die combinatie zorgt ervoor dat het geheel mijn woning niet op temperatuur weet te houden.

Voor nu "opgelost" omdat ik de 1e woonlaag tijdelijk heb uitgeschakeld maar waarschijnlijk is dat een korte termijn oplossing die ik straks met een boomerang terugkrijg als ik dat stuk beton weer moet verwarmen.

Samengevat:
SUZ serie + < 5 graden + 5kwh vermogen + 172m2 woonoppervlakte is geen fijne combinatie.
De vraag is alleen: kan ik hiermee naar de bouwer.
Hebben ze vanuit de berekening een warmtepomp geleverd die onderbemeten is of is dit binnen spec
4,9 volgens die specificaties. Ik kwam toen vanuit gas verbruik op 4,5 geloof ik. De SUZ is officieel een 8kW maar stiekem een 7,5kW (Naar boven afronden)
En die 4,5 was geloof ik alleen voor verwarmen. Je moet weer erbij rekenen voor SWW. En ik vind voor de defrosting van een SUZ ook, maar dat is een eigen mening.

Het einge wat ik nu kan doen is Ta omhoog brengen om meer vermogen erin te stoppen. Maar ik weet niet of het helpt, nu draai ik heel laag, soms op 30Hz en dan gaat er wegens lage Dt maar 2,6kW in het huis. Ik zou het omhoog kunnen brengen naar ~3,6-4kW, maar dan ga ik meer defrosts krijgen en zou ik het kunnen horen als opspint bij elke defrost.

De WP boer bij mij is een hork. De aannemer die het huis opleverde niet veel minder. Bij mij zou het nog goed komen, maar alleen omdat ik nog iets meer power eruit kan halen. Bij jou zou ik kijken of je iets anders dan ene SUZ kan krijgen en dan een 6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
@Breud
1. Wat voor vloer heb je overal?
2. Zit er soms lucht in je groepen.
Telkens 1 groep open en rest dicht, thermostaat op 34. Doorpompen

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Plenkske schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:29:

Als hij niet uit de "elke 50 min een defrost" komt en de omstandigheden buiten zouden er wel naar zijn: even de WP uit zetten en weer aan zetten.
Gisteren begin van de middag hielp dat bij mij, echter na een paar uur zakte de temperatuur weer en een paar uur later zat hij weer in de "elke 50 min".
In de avond was ik een keer buiten en zag ik dat het ook wel nodig was.
Ik herken deze frequentie van defrosts niet bij mij. Ik had gisteren tijdens mijn run van +/- 9u hooguit 4 defrosts te pakken.

buitenunit staat bij mij aan de noord zijde van het huis op het dakterras. Het dakterras is omgeven door 4 opgetrokken lage muurtjes waarbij er geen directe wind op de buitenunit staat. Misschien levert dat het verminderde aantal defrosts op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

Je hebt gelijk! Net terug gezet naar 5 L/m en ondanks dat de flow dan van 25 teruggaat naar 21 L/m worden de leidingen nu weer veel warmer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Breud schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:08:
[...]

Ik herken deze frequentie van defrosts niet bij mij. Ik had gisteren tijdens mijn run van +/- 9u hooguit 4 defrosts te pakken.

buitenunit staat bij mij aan de noord zijde van het huis op het dakterras. Het dakterras is omgeven door 4 opgetrokken lage muurtjes waarbij er geen directe wind op de buitenunit staat. Misschien levert dat het verminderde aantal defrosts op.
En wat was de temp en luchtvochtigheid bij jou ?
Er zijn genoeg verschillen in NL wat dat verklaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-06 12:49
gr8-jen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:58:
[...]

4,9 volgens die specificaties. Ik kwam toen vanuit gas verbruik op 4,5 geloof ik. De SUZ is officieel een 8kW maar stiekem een 7,5kW (Naar boven afronden)
En die 4,5 was geloof ik alleen voor verwarmen. Je moet weer erbij rekenen voor SWW. En ik vind voor de defrosting van een SUZ ook, maar dat is een eigen mening.

Het einge wat ik nu kan doen is Ta omhoog brengen om meer vermogen erin te stoppen. Maar ik weet niet of het helpt, nu draai ik heel laag, soms op 30Hz en dan gaat er wegens lage Dt maar 2,6kW in het huis. Ik zou het omhoog kunnen brengen naar ~3,6-4kW, maar dan ga ik meer defrosts krijgen en zou ik het kunnen horen als opspint bij elke defrost.

De WP boer bij mij is een hork. De aannemer die het huis opleverde niet veel minder. Bij mij zou het nog goed komen, maar alleen omdat ik nog iets meer power eruit kan halen. Bij jou zou ik kijken of je iets anders dan ene SUZ kan krijgen en dan een 6kW.
Wat ik tot nu toe zie met mijn SUZ 8VA is dat de defrost frequentie niet beïnvloed wordt door het vermogen dat je vraagt. Of ik nou een verwarmingsinstallatie doe op 3-3.5kW of een SWW run op 5-6kW, de defrost start elke 40-45 minuten.
Daarmee kun je de (voorzichtige) conclusie trekken dat zodra het defrosten begint je de Ta sterk moet ophogen om meer vermogen te pompen per defrost. Elke defrost heeft een vaste tijd en energieverlies, dus dan kun je beste meer vermogen tussen de defrost pompen. Kan zomaar tot en hogere gemiddelde COP leiden dan bij lagere Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:10
Ha ik stond op het punt om mijn chart te posten waarbij te zien was dat mijn warmte pomp heel de nacht doorwerkt en dat er elk uur een dip te zien is in de compressors. Maar na wat reacties te lezen is dat de defrost :) Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

MAar jij hebt ook geen SUZ serie toch maar een PUHZ?
Die 50min defrost bij deze weeromstandigheden is een typisch SUZ dingetje wat ik zo begrijp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ter lering ende vermaeck....dit is wat er gebeurt als je warmtepomp verkeerd is ingesteld (let wel: bewuste test, absoluut niet het gevolg van een onkundige installateur).

Gisteren heb ik de Ta van mijn warmtepomp van 29 naar 40 graden gezet met het backup element aan. Ik wilde eigenlijk wel weten hoe dramatisch dit zou performen en gisteren was de ideale dag ervoor. De test duurde vijf uur.

Hier het elektrisch verbruik (cumulatief en instantaan verbruik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGxlOsf5rxwgl0nltCNrB55yhJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/svEIPI2x0WlzHS3OYTszJblI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-NyzGy1QfdVmhf2-IdIatGzdcA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gzzLVaPCuOTCoiPc3IDMIajW.png?f=fotoalbum_large

Het eerste plaatje laat een verdubbeling van verbruik zien tijdens de test. Het tweede plaatje laat het slechte gedrag zien, het verbruik stuitert alle kanten op, mede door de extra defrosts. Er is zelfs een piek naar 9kW.

De cops moet ik nog even naar kijken. De dagcop eergisteren was 4.9 en gisteren 3.2. Dat is dus met 19 uur normaal draaien en 5 uur test. Wat zou de cop zijn over de testperiode alleen?

Laat dit een overtuigend bewijs zijn dat een (te) hoge Ta fataal kan zijn voor je rendement en dus je portemonnee.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]

Lucky you, hier knalt de PUHZ-SW75YAA elke 45 tot 50 minuten in een defrost volgens Melpump. Gisteren 10 defrosts in 8 uur tijd. Buitenunit staat 12m hoog op plat dak. Maargoed hier in het noorden ligt ook een pak sneeuw en is het koud, de warmtepomp heeft taaie dagen. Huis warmt ook maar traag op met TA 30, dus ik zet hem op 32. Het is hier vloeken in de kerk, maar soms mis ik een eenvoudige CV ketel met radiatoren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
stin00 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:40:
[...]

Het is hier vloeken in de kerk, maar soms mis ik een eenvoudige CV ketel met radiatoren :+
Ik herken je gedachte! Vorig jaar tijdens de koude dagen keek ik er ook zo naar en was ik er veel mee bezig. Vorig jaar hebben we twee koudere perioden gehad volgens mij. De rest van de winter verliep vrij zacht. Door de runs dan met name overdag te doen heb ik voor mijn vrijstaande woning met type C ventilatie en een paar platte daken, inclusief verwarmde garage én met een hoger comfort een verbruik gehaald van 1950kWh. De gasketel stuurde ik wat zuiniger aan maar die zou dan ca 900m3 verbruiken (met een toen nog koudere garage).
Al met al zijn puur de verbruikskosten (dus zonder salderen of direct zonverbruik) al gehalveerd t.o.v. gas en door het nog kunnen salderen is de energierekening negatief geworden. Ik ben inmiddels dus weer wat optimistischer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
ocaj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:46:
[...]

De PAR50 werkt met alle verwarmings-modussen: Ruimteregeling, Stooklijn of vaste TA. Je kunt niet via de PAR50 wisselen van modus, maar wel via de controller op de binnenunit (of procon/melcloud etc).

Ik ga er van uit dat dat met de PAR60 ook zo is. Daar hoef je dus geen andere thermostaat voor te kopen.
@ocaj
Fijn, bedankt voor deze informatie. De (voorlopig geschat) stooklijn heb ik al ingesteld. Ik heb de instelling voor verwarmingsbedrijf ook al gevonden. Zodra het wat minder koud is, en een experiment niet veel impact op het comfort, heeft zal ik het uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
nessio schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:08:
@Breud
1. Wat voor vloer heb je overal?
2. Zit er soms lucht in je groepen.
Telkens 1 groep open en rest dicht, thermostaat op 34. Doorpompen
anhydriet vloer met pvc bekleed.
Lucht zou ik moeten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
@KabouterSuper
Hoe laat je het verwarmingselement meewerken met verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Hmmm. Ik was benieuwd of nu het weer wat warmer wordt de SUZ-SWM80VA uit zichzelf uit de defrost-cyclus zou komen. Helaas heeft Stedin hier in de hele wijk net een korte stroomstoring geleverd (precies tijdens de SWW_run, erg fijn voor de compressor :-( ). Alles startte prima zelf weer op, alleen is de ruimteregeling de kluts nu aardig kwijt. Het lijkt wel alsof het aangeleerde gedrag niet opgeslagen/onthouden wordt?
Of in ieder geval niet bij een harde stroomstoring.

Ik heb de maximum-temperatuur van de ruimteregeling op 37 staan en hij heeft de doel-temperatuur al bijna 2 uur tussen 36-37 staan.
Goed om te zien: ik zit royaal in het vermogen voor als het echt koud wordt. Hij is erg hard aan het werk, maar levert wel heel veel warmte.

Nou ja, maar even rustig afwachten tot de ruimteregeling weer opnieuw ingeleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:34:
Hmmm. Ik was benieuwd of nu het weer wat warmer wordt de SUZ-SWM80VA uit zichzelf uit de defrost-cyclus zou komen. Helaas heeft Stedin hier in de hele wijk net een korte stroomstoring geleverd (precies tijdens de SWW_run, erg fijn voor de compressor :-( ). Alles startte prima zelf weer op, alleen is de ruimteregeling de kluts nu aardig kwijt. Het lijkt wel alsof het aangeleerde gedrag niet opgeslagen/onthouden wordt?
Of in ieder geval niet bij een harde stroomstoring.

Ik heb de maximum-temperatuur van de ruimteregeling op 37 staan en hij heeft de doel-temperatuur al bijna 2 uur tussen 36-37 staan.
Goed om te zien: ik zit royaal in het vermogen voor als het echt koud wordt. Hij is erg hard aan het werk, maar levert wel heel veel warmte.

Nou ja, maar even rustig afwachten tot de ruimteregeling weer opnieuw ingeleerd is.
Als de werkelijke binnentemperatuur erg veel onder de ingestelde binnentemperatuur komt, dan gaat hij bij mij in de ruimteregeling een stuk hogere Ta leveren. Is dat bij jou niet ook het geval op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g-j-t schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:22:
Het gaat hier dit jaar een stuk beter, in die zin, hij komt weer aan verwarmen toe omdat de interval van de defrosts van de PUHZ die er nu staat, een stuk langer zijn (over het algemeen). Ik heb ook perioden gehad dat ik wél om de 50 min een defrost kreeg, maar anders dan bij de SUZ, doet hij het niet standaard iedere x minuten.
Dat doet mijn SUZ overigens ook niet. Ik zie alleen defrosts op vermogen van 4-5 kW bij temp van ~ 3 graden en lager en op hoog vermogen (bijv. SWW run) bij temp van ~ 5 graden en lager. In het laatste geval is de verdamper natuurlijk kouder.
De defrosts zijn bij mij ook niet standaard volgens een timer van 50 min, vaak ook minder frequent.
De PUHZ heeft boven de 2 graden nauwelijks defrosts.
[...]
[...]
Ik heb uiteindelijk vorig jaar, in overleg met de installateur, Alklima gevraagd te kijken naar de waarden uit de Sd-kaart. Deze lieten zien dat hij na een defrost er te hard aan moest trekken. Een nieuwe warmteverliesberekening (aanbevolen door Alklima en die matig uitpakte ivm ventilatie type C) gaf de laatste zet voor de conclusie dat mijn buitenunit te klein was. Ik betwijfel dit nog dus. Voor mijn woning en afgiftesysteem was hij kennelijk gewoon niet optimaal. Tip dus, laat iemand meekijken die de installateur kan overtuigen.
Ik denk dat het verschil tussen jouw SUZ-SWM80VA en de PUHZ-SW75YAA ook (deels) te maken kan hebben met de grootte van de verdamper. Hoe groter de verdamper, hoe minder koud de verdamper hoeft te zijn om warmte uit de buitenlucht te onttrekken, dus minder snel aanvriezen en minder snel defrosts.

SUZ-SWM80VA en ook de *VA2
Afmetingen buiten-unit (HxBxD): 880 × 840 × 330 mm
Geschatte oppervlakte verdamper, L-vormig en 10 cm minder breed en diep dan de kast: ( 84 + 33 - 10) x (88 – 10) = 107 x 78 = 8346 cm2

PUHZ-SW75YA
Afmetingen buiten-unit (HxBxD): 1020 × 1050 × 480 mm
Geschatte oppervlak verdamper, idem: (105 + 48 – 10) x (102 -10) = 143 x 92 = 13156 cm2

Dus de PUHZ-SW75YAA heeft een +/- 58% groter verdamper dan de SUZ-SWM80VA.
Ik denk dat dat ook echt helpt tegen de defrost.

Dus je hebt nu een warmtepomp met een iets groter max vermogen bij A-10W35 (8.4 kW vs. 7.1 kW) en vooral een groter verdamper. Dat samen verklaart denk ik voor een groot deel waarom je nu minder defrosts hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:52:
[...]

Als de werkelijke binnentemperatuur erg veel onder de ingestelde binnentemperatuur komt, dan gaat hij bij mij in de ruimteregeling een stuk hogere Ta leveren. Is dat bij jou niet ook het geval op dit moment?
Nee, stroomstoring was maar een paar minuten. Huis is gewoon op de gewenste temperatuur. Doel-aanvoertemperatuur bleef op 37 graden staan, totdat het huis een halve graad boven gewenste temperatuur was. Toen is de doel-aanvoertemperatuur gedaald naar ...... 36.33. Daar staat hij nu al meer dan een uur op.
En dat terwijl de doel-aanvoertemperatuur vanochtend rustig tussen de 28,5 en 30,2 schommelde.

Ik wacht rustig af, tot nu toe ben ik altijd tevreden geweest over de ruimtetemperatuurregeling. Hij trekt vast wel weer bij.

Ik moet wel zeggen dat mijn vloer er comfortabel warm van wordt. Mijn vloerverwarming is aangelegd als bijverwarming, en normaal voelt mijn vloer "niet koud", maar nu voelt hij ineens "lekker warm". :)
Maar ik heb liever één mooie lange run over de hele dag, dan hogere Ta, lagere cop en af en toe weer even het verwarmen pauzeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ocaj dat is wel raar ja ....

Pagina: 1 ... 142 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero