laurens0619 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:32:
[...]
Ik heb net even het topic gefilterd op posts van @
g-j-t en dat gaf toch wel erg veel herkenning.
Ik denk dat ik kan tweaken wat ik wil maar met mijn suz-40 lijkt het erg lastig maar vooral duur om
Mijn huis onder de 5 graden warm te houden.
Doordat ik zoveel defrosts heb waar die ook weer van moet herstellen heeft die maar “half uurtje” om te verwarmen met beperkt vermogen.
@
g-j-t merk jij nu veel verschil met je nieuwe waterpomp itt de suz serie?
[...]
Het gaat hier dit jaar een stuk beter, in die zin, hij komt weer aan verwarmen toe omdat de interval van de defrosts van de PUHZ die er nu staat, een stuk langer zijn (over het algemeen). Ik heb ook perioden gehad dat ik wél om de 50 min een defrost kreeg, maar anders dan bij de SUZ, doet hij het niet standaard iedere x minuten. Door langere perioden de Ta constant te houden, lukt het nu zelfs met 27 graden het huis warm te houden, zelfs met een korte nachtverlaging. Met de SUZ draaide ik op 28-29.
Ik ontdekte gisteravond, vlak voor een defrost zo bleek, wel dat deze unit bij windstil weer wel van zich kan laten horen! Ik ben daarom nu aan het experimenteren met de stille modus. Door deze 1 blokje terug te zetten (dus 2 van 3) was hij al weer stil genoeg.
Bij temperaturen >4 a 5 graden is hij standaard stiller dan mijn vorige SUZ-SWM60VA.
Defrostgedrag dan? De SUZ deed hier eigenlijk iedere 50-60 minuten een defrost en vaak al bij <5-6 graden. Vorig jaar een paar dagen gehad met iets kouder en droger weer dat het om de 1,5 uur was na een reset. De PUHZ heeft boven de 2 graden nauwelijks defrosts.
Verbruik. Ik heb de indruk dat de PUHZ bij hogere temperaturen een iets hoger opgenomen vermogen heeft dan de SUZ serie. Ik heb ook de indruk dat dit komt doordat hier iets anders frequenties worden vrijgegeven bij bepaalde temperaturen. Bij hogere temperaturen is de COP van een SUZ denk ik een fractie hoger. Ik durf hier geen harde uitspraken over te doen want ik heb geen aparte warmtemeter.
De COP van SWW was met de SUZ wel een stuk lager, zo 2,6 volgens Melcloud. Met de PUHZ op 75% vermogensbeperking is die gestegen naar 3.2 nu, in de zomer nog wat hoger.
Standby verbruik is weer hoger. In de zomer is dit minder gunstig. In oktober had ik nu wel ongeveer het zelfde totaalverbruik dan vorig jaar met de SUZ.
Dan de hamvraag, was de SUZ te licht hier? Ik denk het niet (op papier). De PUHZ komt hier namelijk zelden boven de 50hz. Bij verwarmingsbedrijf, gister bij een graad of 1, liep hij zelfs een tijd op 32 en 34hz. Hij levert dan ergens tussen de 3 en 4 kW (kan het niet goed uitlezen via Melcloud helaas, hij rond de momentane waarde af). Boven de 1 graad heb ik de 75% vermogensbeperking nog ingeschakeld.
Door alles open te zetten heb ik ook geen pendelgedrag bij hogere temperaturen. Steeds 1 run per dag. Ik verwarm de garage mee en dat helpt wel mee.
Dat de SUZ het niet gemakkelijk (veel defrosts, hoge TA) warm kon houden is dan denk ik toch te relateren aan het grote aantal defrosts. De 6 kW die hij kon leveren spreek ik namelijk nu niet aan.
Het is hier een beetje vloeken in de kerk maar ik durf dus de stelling aan voorzichtig te zijn met de Koevlaas methode en heb liever een iets overbemeten WP (met een laag minimum vermogen) om tijdens dagen dat het er om gaat, de boel wat gemakkelijker warm te kunnen houden.
Let wel, ik lees hier ook verhalen dat een SUZ het wel netjes doet. Het is dus erg afhankelijk van woning en afgiftesysteem.
Ik heb uiteindelijk vorig jaar, in overleg met de installateur, Alklima gevraagd te kijken naar de waarden uit de Sd-kaart. Deze lieten zien dat hij na een defrost er te hard aan moest trekken. Een nieuwe warmteverliesberekening (aanbevolen door Alklima en die matig uitpakte ivm ventilatie type C) gaf de laatste zet voor de conclusie dat mijn buitenunit te klein was. Ik betwijfel dit nog dus. Voor mijn woning en afgiftesysteem was hij kennelijk gewoon niet optimaal. Tip dus, laat iemand meekijken die de installateur kan overtuigen.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp