SebastiaanPs schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:10:
[...]
Thanks, mooi dat je wil meedenken.
Ik ben benieuwd hoe die defrost logica van de Mitsu’s werkt en hoe die verschilt tussen de verschillende series. De oudere PUHZ modellen lijken stukken minder vaak te defrosten en komen ermee weg (?).
Wat zijn de criteria voor het starten van defrost?
Waarschijnlijk de TH3 defrost thermistor (code 005) eventueel icm de Tbuiten (code 009).
De defrosts vinden daarna met vaste tijdsintervallen plaats, waarbij er voor de SUZ-modellen volgens mij ~ 50 min is gerapporteerd en voor de PUHZ-modellen ~ 2 uur en 40 min (?). Van de nieuwere PUZ-modellen heb ik nog weinig praktijkervaringen gehoord.
Wat zijn de criteria om te stoppen met defrosts? Ik vermoed weer TH3 defrost thermistor evt icm de Tbuiten.
Ook ben ik wel benieuwd hoe de COP zich tussen de defrosts gedraagt. Daalt die flink vlak voor een defrost, door minder warmteopname via de aangevroren verdamper?
Hier met Tbuiten van ongeveer 4 gr. C. ongeveer heel de dag defrosts, Tset 34 (ta ~35)
Ik heb af en toe even gekeken met code 005 (TH3 thermistor) deed, dit was meestal rond de 0 graden of -1 graden celcius. Geen andere waarden gezien. Maar het is nogal 'handmatig' werk (ik lees deze niet automatisch uit in HA ofzo)
Opvallend:
Eerste defrost: 10:09:23 tot 10:17:23 (Exact 8 minuten)
Dan: 1:26:00 (1 uur 26 minuten) gewoon draaien
Tweede defrost: weer exact 8 minuten
Dan: 1:20:00
Derde defrost: weer exact 8 minuten
Dan: 0:58:00
Vierde defrost: weer exact 8 minuten
Dan: 0:33:10
Vijfde defrost (?): 'state: unknown, 50 seconden)
Dan: 1:26:00 weer gewoon draaien
Defrost: 10:00
Dan: 1:42:00 weer draaien
Defrost: 08:00
Dan: 1:42:00 weer draaien
Defrost: 00:06:51
Dan: 00:46 draaien
Zojuist om 21:01 weer een defrost van 6 minuten exact.
Wat valt op? Het zijn heel toevallig wel erg vaak voorkomende tijdstippen (defrost 8 minuten, of 6 minuten), tussenpozen van 1 uur 42 minuten of 1 uur 26 minuten etc.
Tbuiten is de hele dag stabiel +/- 4 tot 5 graden celcius
Vanaf 20:00 iets kouder
Verdamper was net wel bevroren toen ik keek (21:00), zat echt wel een laag ijs op!
rmeenink schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:28:
[...]
Ik ben ook maar een prutser met enig gevoel voor techniek, maar moet het doel zijn dat de WP zo lang mogelijke runs maakt? Ik bedoel, als ie uit staat verbruikt ie het minste energie

. Heb altijd het idee dat ie zoveel energie gebruikt als ie de hele dag door loopt ipv af en toe aan te slaan.
Je kunt de WP het beste zien als een machine die zorgt dat jouw toko warm blijft. Het liefste heb je dat de WP met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur heel 'relaxed' jouw toko net zo veel verwarmt als dat er weglekt (warmteverlies). Dus stel je verliest 3 kW bij dit soort buitentemperaturen continu (ventilatie, muren, ramen, etc) dan wil je eigenlijk dat je WP exact 3 kW toevoegt. Dan blijft de keet lekker op temperatuur, tegen een zo hoog mogelijke efficiency. Iedere graad celcius die je bij je watertemperatuur moet optellen is zo'n 2% onzuiniger op je energierekening.
[
Voor 16% gewijzigd door
radeoxx op 19-11-2024 21:32
]