Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:21:
@breud. Tjonge wat een klungels.
Ik ben de enige van 100 woningen die op dit forum zit, maar bij niemand draait het echt goed. Ik heb contact met nog meer projecten en daar ook veel ellende. Bijna allemaal grote installateurs.
Dit geeft wel te denken over hun kennisniveau
Vaak wordt het bedacht door een adviesbureau etc. Installateur heeft verder weinig invloed behalve maken conform bestek/opdracht ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:06
Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:05:
[...]

Hier komt het voordeel van een grote thermische buffer om de hoek kijken. Ons huis was de afgelopen week wat afgekoeld (door nachtverlaging icm defrosts en lage Ta, de WP bracht daardoor overdag onvoldoende warmte de woning in, waardoor de temperatuur een halve graad zakte en de WP ook 's nachts ging draaien).
Die halve graad is de WP er nu weer bij aan het pompen, tegen een recordhoge COP van momenteel ca 8.4. (Dat wil wel als het buiten 17 graden is.)
Ik denk dat de WP vandaag zijn dCOP-record (staat op 7.83) gaat verbreken.
Welke Ta draai je dan? Nog steeds 25?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:27:
Welke Ta draai je dan? Nog steeds 25?
Gemiddeld ongeveer 24.7. Ik heb de aanvoertemperatuursensor 0.5K naar beneden gecorrigeerd, zodat ik de watertemperatuur nog wat verder kon laten zakken. Daarvoor was het gemiddeld zo'n 25.2.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Hier komt het voordeel van een grote thermische buffer om de hoek kijken. Ons huis was de afgelopen week wat afgekoeld (door nachtverlaging icm defrosts en lage Ta, de WP bracht daardoor overdag onvoldoende warmte de woning in, waardoor de temperatuur een halve graad zakte en de WP ook 's nachts ging draaien).
Die halve graad is de WP er nu weer bij aan het pompen, tegen een recordhoge COP van momenteel ca 8.4. (Dat wil wel als het buiten 17 graden is.)
Dat is wel erg mooi inderdaad! Ook een groot voordeel bij -10.
Hier nu met Ta 30.5 gr (beperkt vloerverwarming en relatief hoog minimumvermogen) een thermisch vermogen van 3.6 kW (Kamstrup), opgenomen vermogen 507 W, COP 7.10, word ik ook blij van.
Bovendien vandaag veel windenergie, continu zo’n 10 GW, en continu minder dan 1.0 GW elektriciteit van kolen en gas. Bron.
De CO2 emissiefactor zit rond de 80 gram per kWh vandaag, dus per kWh thermisch vandaag bijna 20x zo lage CO2 emissies met warmtepomp vergeleken met een HR gasketel.
De warmtepomp op z’n best :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
[...]

Lol, nu snap ik waarom ik die thermostaat nu onderweg heb…

Hier had ik dit kunnen flikken als ik geen ruimteregeling op de ftc zou doen… ik zie hetzelfde gedrag namelijk, alleen dan wel op de koude dagen ipv dat je de warmere dagen weer pakt om het bij te werken :) en je ta gaat wel ongunstig omhoog. Dat cop record dat je gaat draaien is wel zorgelijk…. Het klimaat is stuk.

Overigens niet ontevreden met de stookkosten de afgelopen dagen, het doet mentaal zeer maar dat doet het inzicht met je… je verwarmt feitelijk nog gewoon voor een schijntje. Doe mij maar -10 en schaatsen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ik ben hetzelfde aan het doen, tijdens afwezigheid huis teveel laten afkoelen en vandaag met ta=28 (ben ongeduldig, wil het snel op temp hebben, met ta=25 ws ook wel gelukt, maar dat duurt langer) de boel weer bijna op 21 graden. COP is rond de 7. Lekker z'n 18c buiten temp tussendoor.

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 24-11-2024 19:13 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 19:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeg, weet iemand hoe de warmwater regeling werkt in Eco stand? Het lijkt erop dat ie eerst wacht tot dat al het water bijna op is tot hij opnieuw gaat bijvullen, met als resultaat dat je met pech na 5 min in een koude douche staat 8)7 . Beetje een domme regeling zo. Je zou toch wel willen dat ie op bepaalde tijden zorgt voor een volle tank. Was nu anderhalve dag niet thuis.. had ie tijd zat voor zou je denken :N

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
voodooless schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:24:
Zeg, weet iemand hoe de warmwater regeling werkt in Eco stand? Het lijkt erop dat ie eerst wacht tot dat al het water bijna op is tot hij opnieuw gaat bijvullen, met als resultaat dat je met pech na 5 min in een koude douche staat 8)7 . Beetje een domme regeling zo. Je zou toch wel willen dat ie op bepaalde tijden zorgt voor een volle tank. Was nu anderhalve dag niet thuis.. had ie tijd zat voor zou je denken :N
Ik zat even te zoeken in de topic start of pinned posts, maar kon het niet vinden. Lees ik er overheen? :?

Anyway, er zijn met de standaard controller 2 opties:

1. SWW schema instellen, dan krijg je elke dag een SWW run als de SWW tank temp onder het max setpoint is. Dus elke dag. Dat is bij velen niet nodig.

2. SWW instellen met “max temp SWW” (= target tijdens SWW run) en “max temperatuursdaling SWW” (hier ook wel bekend als de drop). Met deze instelling start de SWW run als je SWW temp het max aantal graden onder de “max temp SWW” is gezakt.
Voorbeeld: max temp SWW = 48 gr, drop = 10 gr. Je SWW run start bij 38 gr.

Methode 2 is door Andrehj en Grolsch aangetoond zuiniger. Het nadeel van deze methode is dat je een SWW run kan triggeren tijdens het douchen. Door de run vindt er menging in het SWW vat plaats, waardoor je SWW verder dipt en je douchewater minder warm kan zijn.

Andrehj heeft dit opgelost met methode 3:

3. Methode 2 met een drop tot bijv 34 gr, maar dan elke dag om 13:00u bij een SWW temp van < 38 gr een SWW run. Het voordeel hiervan is dat je SWW run overdag bij hogere Tbuiten plaatsvindt (hogere COP) en vaker met je eigen PV (afh van seizoen). Bovendien heb je niet de SWW run tijdens het douchen, dus geen last van de dip.

Je wil deze SWW run in de eco mode uitvoeren (betere COP), dus niet force SWW. Via Home Assistant etc kan je de “Max temp SWW” instellen maar niet de drop. Dus je stelt bijv om 13:00u max temp SWW 48 gr en drop 10 gr, om 15:00u verlaag je de max temp SWW naar 44 gr tot de volgende dag 13:00u weer naar 48 gr.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
DutchWing schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:06:
[...]

Vaak wordt het bedacht door een adviesbureau etc. Installateur heeft verder weinig invloed behalve maken conform bestek/opdracht ;)
Wij hadden een onderaannemer die het gewoon bewust om zeep hielp…. Doordat ze enkel keken naar de te behalen temperaturen. Kansloos van aannemer en onderaannemer… alles voor de dubbeltjes.. en niet conform koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:50:
[...]

Ik zat even te zoeken in de topic start of pinned posts, maar kon het niet vinden. Lees ik er overheen? :?

Anyway, er zijn met de standaard controller 2 opties:

1. SWW schema instellen, dan krijg je elke dag een SWW run als de SWW tank temp onder het max setpoint is. Dus elke dag. Dat is bij velen niet nodig.

2. SWW instellen met “max temp SWW” (= target tijdens SWW run) en “max temperatuursdaling SWW” (hier ook wel bekend als de drop). Met deze instelling start de SWW run als je SWW temp het max aantal graden onder de “max temp SWW” is gezakt.
Voorbeeld: max temp SWW = 48 gr, drop = 10 gr. Je SWW run start bij 38 gr.

Methode 2 is door Andrehj en Grolsch aangetoond zuiniger. Het nadeel van deze methode is dat je een SWW run kan triggeren tijdens het douchen. Door de run vindt er menging in het SWW vat plaats, waardoor je SWW verder dipt en je douchewater minder warm kan zijn.

Andrehj heeft dit opgelost met methode 3:

3. Methode 2 met een drop tot bijv 34 gr, maar dan elke dag om 13:00u bij een SWW temp van < 38 gr een SWW run. Het voordeel hiervan is dat je SWW run overdag bij hogere Tbuiten plaatsvindt (hogere COP) en vaker met je eigen PV (afh van seizoen). Bovendien heb je niet de SWW run tijdens het douchen, dus geen last van de dip.

Je wil deze SWW run in de eco mode uitvoeren (betere COP), dus niet force SWW. Via Home Assistant etc kan je de “Max temp SWW” instellen maar niet de drop. Dus je stelt bijv om 13:00u max temp SWW 48 gr en drop 10 gr, om 15:00u verlaag je de max temp SWW naar 44 gr tot de volgende dag 13:00u weer naar 48 gr.
Dit wordt nu ook interessant hier, we gaan naar een dynamisch contract… iemand zicht op de verhouding tussen COP en energieprijzen in de winter? :-) hebben we dan niet wat meer nachtelijke runs nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

@SebastiaanPs , dank voor de info. Wat ik niet helemaal begrijp: runs doet ie dus wel regelmatig met de huidige instelling, echter heb ik geen controle over wanneer er water bijgevuld wordt. Het een ideaal geval zou je willen dat er altijd voldoende water tussen 6:00 en 10:00 en tussen 18:00 en 21:00 ofzo. Dan gaat ie maar zelf zorgen dat ie het op tijd warm krijgt ;)

Hoe gaat mijn 13:00 uur run er dan voor zorgen dat ie de tank ook weer netjes bijvult? Daar lijkt geen instelling voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miezie schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:00:
Dit wordt nu ook interessant hier, we gaan naar een dynamisch contract… iemand zicht op de verhouding tussen COP en energieprijzen in de winter? :-) hebben we dan niet wat meer nachtelijke runs nodig?
Dat zou zomaar kunnen… !

Nu ga jij natuurlijk iets programmeren in Home Assistant om obv EPEX prijzen een SWW run te triggeren, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:23
@voodooless Volgens mij maak je een belangrijke denkfout. De tank gaat nooit leeg, hij wordt direct gevuld. 1 liter heet eruit is 1 liter koud erin. Het vat is altijd 100% vol met water.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hesselbeertje schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:14:
@voodooless Volgens mij maak je een belangrijke denkfout. De tank gaat nooit leeg, hij wordt direct gevuld. 1 liter heet eruit is 1 liter koud erin. Het vat is altijd 100% vol met water.
Waarom zakt dan de temperatuur binnen 5 min in van 46 naar 23? Dat kan niet met een volle tank als uitgangssituatie. Normaal met douchen zakt het hoogstens een paar graden. Dit is dus duidelijk een andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
voodooless schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:20:
[...]

Waarom zakt dan de temperatuur binnen 5 min in van 46 naar 23? Dat kan niet met een volle tank als uitgangssituatie. Normaal met douchen zakt het hoogstens een paar graden. Dit is dus duidelijk een andere situatie.
Jawel hoor, want warm water is lichter dan koud. Daardoor blijft de tank bijna perfect gelaagd en ga je zodra de voorraad 'warm' op is, heel snel naar koud.

Zo werkt iedere boiler, dus ook die van jou.

Hoe dan in te stellen, dat de wp eerder aan slaat, durf ik je niet te zeggen. Ik heb weinig ervaring met Mitsubishi icm SWW.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-07 19:54
hesselbeertje schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:23:
[...]

Jawel hoor, want warm water is lichter dan koud. Daardoor blijft de tank bijna perfect gelaagd en ga je zodra de voorraad 'warm' op is, heel snel naar koud.

Hoe dan in te stellen, dat de wp eerder aan slaat, durf ik je niet te zeggen. Ik heb weinig ervaring met Mitsubishi icm SWW.
Zie daarvoor de topic start en de adviezen van Andrehj. Hier staat max temperatuur op 47 graden en een drop van 10. Ik heb twee sensoren in het vat en gebruik de hoogste.
Daarmee start ik de run pas wanneer het water zo koud mogelijk is, wat voordelig werkt voor je cop.

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Breud schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:26:
[...]

Zie daarvoor de topic start en de adviezen van Andrehj. Hier staat max temperatuur op 47 graden en een drop van 10. Ik heb twee sensoren in het vat en gebruik de hoogste.
Daarmee start ik de run pas wanneer het water zo koud mogelijk is, wat voordelig werkt voor je cop.
Precies, voor een hoge COP wil je een vat dat zo ver mogelijk 'koud' is bij aanvang van de run. Voor een hoge WAF (of zelf een warme douche) wil je juist wel altijd een voorraadje hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hesselbeertje schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:23:
Niet na anderhalve dag geen gebruik van warm water. Dan is alles wel zo’n beetje de zelfde temperatuur en volgens je logica ook helemaal vol. In de nacht had ie ook nog een run gedaan. Als er dan bij het douchen koud water bij komt zou dit altijd moeten gebeuren, maar dat is niet zo.
Vast, en daar was ik eigenlijk ook vanuit gegaan, maar dit is niet wat er op andere momenten te zien was in de temperaturen. Ik heb eerder ook tijdens een SSW run kunnen douchen, ging toen prima. Er zijn dus wel degelijk verschillende scenario’s aan de hand. Vandaar ook mijn vraag of de Eco modus er iets mee te maken zou kunnen hebben?

Waarom zou bij de ene run de temperatuur maar 5 graden zakken, en de andere keer meer dan 20 als alles altijd bijgevuld wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:20
voodooless schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:41:
[...]

Niet na anderhalve dag geen gebruik van warm water. Dan is alles wel zo’n beetje de zelfde temperatuur en volgens je logica ook helemaal vol. In de nacht had ie ook nog een run gedaan. Als er dan bij het douchen koud water bij komt zou dit altijd moeten gebeuren, maar dat is niet zo.

[...]

Vast, en daar was ik eigenlijk ook vanuit gegaan, maar dit is niet wat er op andere momenten te zien was in de temperaturen. Ik heb eerder ook tijdens een SSW run kunnen douchen, ging toen prima. Er zijn dus wel degelijk verschillende scenario’s aan de hand. Vandaar ook mijn vraag of de Eco modus er iets mee te maken zou kunnen hebben?

Waarom zou bij de ene run de temperatuur maar 5 graden zakken, en de andere keer meer dan 20 als alles altijd bijgevuld wordt?
Zelfs na anderhalve dag niets doen is de gelaagdheid nog redelijk intact. Ergens in je vat zit dan dus de scheidslijn tussen warm SWW water en koud kraanwater. Op het moment dat deze scheidslijn de sensor passeert (tijdens gebruik van SWW water stijgt de lijn als het ware) krijg je de drop die je beschrijft. Dus nogmaals: De 5 graden verschil is omdat het vat vanaf het begin niet compleet uniform is in warmte opbouw en de 20 graden verschil krijg je als de scheidslijn tussen SWW water en kraanwater de sensor passeer.

Desalniettemin vond ik de grafiek die je de 18e postte er wel verdacht uit zien. Misschien dat we daar nog eens naar kunnen kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtaMEATYOniAGf-EYXAlsVbtT4E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ClxhvPrgdm6oz7gQRDZplSsL.png?f=user_large

Op T10 zie ik een normale douchebeurt. Je verwarming is lekker aan het pruttelen ook. Wat er op T30 gebeurt snap ik niet zo goed, je warmtepomp gaat iets doen op zeer laag vermogen (lage dT) en je SWW temperatuur gaat langzaam aflopen. Dit doet ie exact een uur lang waarbij op het eind je SWW langzaam meestijgt met de Tr (wat betekent dat het water wel degelijk door je SWW vat lijkt te gaan). Dan een minuut of vijf later begint er rechts op T37 iets wat op een échte SWW run lijkt.

Wat vindt de rest?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-08 01:02
De sensor misleid je. Die kijkt namelijk niet naar de temperatuur van het gehele vat, maar naar de temperatuur op 1 specifieke hoogte.
Als het vat nog netjes gelaagd is, geeft dit heel erg misleidende metingen
Als tijdens de SWW run het water mengt, dan zit je ineens wel naar het gemiddelde te kijken.

Wel of niet de Eco modus gebruiken zou invloed kunnen hebben op hoe groot deze verstoring van de lagen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
voodooless schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:24:
Zeg, weet iemand hoe de warmwater regeling werkt in Eco stand? Het lijkt erop dat ie eerst wacht tot dat al het water bijna op is tot hij opnieuw gaat bijvullen, met als resultaat dat je met pech na 5 min in een koude douche staat 8)7 .
Het enige wat de eco-stand verandert is dat het vermogen van de WP tijdens het maken van SWW beperkt wordt, zodat de efficiency toeneemt. Tijden en watertemperaturen worden niet beïnvloed. Maar dat staat ook allemaal in de handleiding die je erbij gekregen hebt. Heb je die al gelezen?
Beetje een domme regeling zo. Je zou toch wel willen dat ie op bepaalde tijden zorgt voor een volle tank. Was nu anderhalve dag niet thuis.. had ie tijd zat voor zou je denken :N
Zoals @SebastiaanPs al heeft uitgelegd: Je kunt zelf de tijden en temperaturen voor SWW instellen. Wanneer jij wel of niet thuis bent weet de WP niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@voodooless @michaelvo
Die plaatjes van jou die Michaelvo laat zien.
Wat was toen jouw setting voor SWW? Eco, welke target temp en drop? Met wat voor Ta verwarmde jij op die dag?
Enig idee hoe lang er gedoucht werd of SWW op een andere manier verbruikt werd toen?

Dat zou helpen om het beeld te interpreteren, ziet er inderdaad vreemd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Goede vragen inderdaad. En heb je dit gedrag in de 6 dagen erna nog eens gezien of was het eenmalig?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

michaelvo schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:47:.
Desalniettemin vond ik de grafiek die je de 18e postte er wel verdacht uit zien. Misschien dat we daar nog eens naar kunnen kijken:

[Afbeelding]

Op T10 zie ik een normale douchebeurt. Je verwarming is lekker aan het pruttelen ook. Wat er op T30 gebeurt snap ik niet zo goed, je warmtepomp gaat iets doen op zeer laag vermogen (lage dT) en je SWW temperatuur gaat langzaam aflopen. Dit doet ie exact een uur lang waarbij op het eind je SWW langzaam meestijgt met de Tr (wat betekent dat het water wel degelijk door je SWW vat lijkt te gaan). Dan een minuut of vijf later begint er rechts op T37 iets wat op een échte SWW run lijkt.

Wat vindt de rest?
Dat is dus vergelijkbaar met wat er vandaag ook gebeurde, behalve dan dat de temperatuur nu binnen 5 min omlaag stortte.

Wat ik niet snap: het idee van een SWW run is om al het water te verwarmen, niet enkel een deel. Spiraal loopt niet door maar een deel van het vat natuurlijk, of alleen vooral door het koude deel.
Jeroen Vreeken schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:47:
Als tijdens de SWW run het water mengt, dan zit je ineens wel naar het gemiddelde te kijken.
Dat is dus het punt, SWW run in de nacht, daarna geen water gebruikt. Het zou dus gemengd moeten zijn geweest.
Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:48:
Het enige wat de eco-stand verandert is dat het vermogen van de WP tijdens het maken van SWW beperkt wordt, zodat de efficiency toeneemt. Tijden en watertemperaturen worden niet beïnvloed. Maar dat staat ook allemaal in de handleiding die je erbij gekregen hebt. Heb je die al gelezen?
Er staan wel vaker dingen in handleiding die niet kloppen of onvolledig zijn. Wat jij beschrijft is precies waar ik vanuit was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
voodooless schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:00:
[...]

Dat is dus vergelijkbaar met wat er vandaag ook gebeurde, behalve dan dat de temperatuur nu binnen 5 min omlaag stortte.
Dat is dan dus niet vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
[...]
Wat ik niet snap: het idee van een SWW run is om al het water te verwarmen, niet enkel een deel. Spiraal loopt niet door maar een deel van het vat natuurlijk, of alleen vooral door het koude deel.
De SWW run verwarmt inderdaad het hele vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Er staan wel vaker dingen in handleiding die niet kloppen of onvolledig zijn. Wat jij beschrijft is precies waar ik vanuit was gegaan.
Ga je nou tegen @Andrehj zeggen dat de handleiding niet klopt? Vloeken in de kerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SebastiaanPs schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:56:
@voodooless @michaelvo
Die plaatjes van jou die Michaelvo laat zien.
Wat was toen jouw setting voor SWW? Eco, welke target temp en drop?
Eco uit weet ik zeker. Target kun je zien: 50 graden. Drop stond default, volgens mij 5 graden?
Met wat voor Ta verwarmde jij op die dag?
Enig idee hoe lang er gedoucht werd of SWW op een andere manier verbruikt werd toen?
Hij stond op “auto”, zo te zien was ie net boven de 40 graden voor de SWW run. Douch beurt was zo’n 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

michaelvo schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:03:
Ga je nou tegen @Andrehj zeggen dat de handleiding niet klopt? Vloeken in de kerk ;-)
Nee, ik zeg dat wat ik verwacht dat het doet, niet overeenkomt met wat ik denk te zien, en dus vraag of er meer aan de hand is. Ervaringen met handleidingen zijn duidelijk: vaak bevatten ze niet alle informatie. Of dat hier zo is of niet, weet ik niet, maar mijn default is de negatieve variant tot tegendeel bewezen is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien wel, maar het geschreeuw van twee dames onder de douche was een redelijk indicatie dat de sensor het toch wel bij het juiste einde had ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
michaelvo schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:47:

Wat vindt de rest?
@voodooless ik ben het met @michaelvo eens, er gebeurt bij jou iets raars. Je SWW run start, je Ta en Tr zakken enorm dus de driewegklep zal gedraaid zijn. Maar daarna zie je een heel kleine dT, dus inderdaad een zeer laag vermogen. Pas aan het eind helemaal rechts een hoge dT zoals je hoort te zien tijdens een SWW run.

Hier jouw SWW run nog eens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgu4dn10GKY5lvU73vTiqjnFOgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2a9HLRaI8pn6cCo86KFlaaJK.png?f=fotoalbum_large

En ter vergelijking hier die van mij vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sP_UdJjCqJVmXQrPcmuvR8kAuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GasKH3zJ6cfx2TkIg6mL5y8E.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij zie je al snel een hoge dT en al snel klimt de SWW temp. Een verklaring voor het beeld bij jou kan ik zo snel niet bedenken.

Wat voor warmtepomp heb je? Heb je een cylinder unit of een los SWW vat? Hoeveel liter? Verder nog relevante zaken mbt de opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
michaelvo schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:03:
Ga je nou tegen @Andrehj zeggen dat de handleiding niet klopt? Vloeken in de kerk ;)
Van de handleidingen van de Ecodans kun je veel vinden (er is onderwijskundig wel het een en ander op aan te merken), maar veel fouten heb ik er nog niet in kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die lage dT zou wellicht verklaarbaar zijn aan het leerproces? De pomp stond er pas een paar dagen. Bij de run vandaag was het een stuk beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdhO6CFyDtKBD3o3BwbdW1fwGbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPE14kzsDKo8eUwhik51aQ3j.jpg?f=fotoalbum_large

Het op en neer weaven van temperaturen van de verwarming is nu ook vrijwel weg en het is nu redelijk straks gedurende de dag.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 24-11-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Zit voor zover ik weet geen leerproces op het maken van SWW. Maar dan is het nu dus eigenlijk de vraag of er op dit moment wel een probleem is :). Deze run ziet er gewoon goed uit in ieder geval. Tip, zet in melcloud de data waar je niets mee hoeft even uit dus erop te drukken in de legenda.

[ Voor 6% gewijzigd door michaelvo op 24-11-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Voodoo eens met @michaelvo, de laatste run ziet er prima uit. Voor zover ik weet geen ‘leereffect’, ik probeerde het opgenomen vermogen tijdens de eerste SWW run bij mijzelf nog terug te zoeken, maar mijn kWh meter was pas aangesloten ruim een week na ingebruikname WP, dus ik kan het niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

michaelvo schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:18:. Maar dan is het nu dus eigenlijk de vraag of er op dit moment wel een probleem is :). Deze run ziet er gewoon goed uit in ieder geval.
De run is prima. Het probleem zit er voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIzyOzS8bHa8MUaZdx_N-woe_vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG1NY42QRU9q2ANZNs5yn3sT.jpg?f=fotoalbum_large

@SebastiaanPs specs: SUZ-SWM80
VA + ERST20C-VM2ED, 50L buffervat. Verder weinig speciaals volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Het lijkt erop of er een ponp gaat lopen. Kun je zien welke?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@voodooless wat bedoel jij met het probleem zit ervoor?
Er gebruikt iemand SWW waardoor je SWW temp zakt tot onder de drop temp, de SWW run wordt gestart, driewegklep draait en er komt een koude plens water uit het SWW circuit, daardoor dalen Ta en Tr. Dat ziet er voor mij niet gek uit.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 24-11-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voodooless schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:23:
De run is prima. Het probleem zit er voor:
Je doelt denk ik op de scherpe daling in SWW watertemperatuur? Dat is normaal bij het begin van een SWW-run en komt doordat de gelaagdheid in het vat verdwijnt zodra de SWW-cyclus start.
In jouw geval, bij een cilinderunit, wordt dan een extra SWW circulatiepomp gestart die het water vanuit het SWW-vat door de warmtewisselaar rond gaat pompen.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SebastiaanPs schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:29:
@voodooless wat bedoel jij met het probleem zit ervoor?
Er gebruikt iemand SWW waardoor je SWW temp zakt tot onder de drop temp, de SWW run wordt gestart, driewegklep draait en er komt een koude plens water uit het SWW circuit, daardoor dalen Ta en Tr. Dat ziet er voor mij niet gek uit.
Dat het functioneel correct werkt zijn we het over eens. Het probleem is nog steeds waarom er een drop is van meer dan 20 graden, terwijl we al hadden gezien dat we kunnen aannemen dat de temperatuur in het vat vrijwel gelijk had moeten zijn: nachtelijke SWW run gehad en daarna geen water meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:32:
Je doelt denk ik op de scherpe daling in SWW watertemperatuur? Dat is normaal bij het begin van een SWW-run en komt doordat de gelaagdheid in het vat verdwijnt zodra de SWW-cyclus start.
Zoals ik hierboven beschrijf, zie ik geen reden voor gelaagdheid van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@voodooless hoeveel daalde jouw SWW temp tussen de nachtelijke SWW run en start douchen? Dus hoeveel graden gedaald en in hoeveel uur was dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
voodooless schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:35:
Zoals ik hierboven beschrijf, zie ik geen reden voor gelaagdheid van het water.
Zoek even in de WP-topics wat gelaagdheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SebastiaanPs schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:36:
@voodooless hoeveel daalde jouw SWW temp tussen de nachtelijke SWW run en start douchen? Dus hoeveel graden gedaald en in hoeveel uur was dat?
Nachtelijke run was om 03:00 naar 48 graden, en de recente run was rond 19:00 waar de temperatuur 44.5 graden was (dus nog binnen de 5 graden marge), en dan snel inzakte toen het douchen begon, waarna de SWW begon zodra wel de meer dan 5 graden delta overschreden werd. In ieder geval.. zo lees ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:37:
Zoek even in de WP-topics wat gelaagdheid is.
Ja, er is altijd gelaagdheid natuurlijk, maar dat bedoel ik niet. Laat in het anders verwoorden: ik zie niet hoe in mij scenario de temperatuur bij de sensor zo snel kan zakken.

Of laat ik het nog anders vragen: waarom kan ik nog geen 5 min douchen bij een temperatuur van 44.5 graden van een tank die de hele dag niet gebruikt is?

Edit: Ah, wacht eens even, samen met jou verhaal en de analyse van @SebastiaanPs hieronder, snap ik wat er aan de hand is 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 24-11-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus 3.5 graad gezakt in 16 uur tijd, dat is normaal voor een cylinderunit zonder SWW verbruik. In zoveel uur krijg je gewoon de volledige gelaagdheid hoor.

Staat je SWW op “normaal” of “groot”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-07 18:42
Hey allemaal,

Bij voorbaat excuses voor onderstaand essay, ik snap dat niet iedereen dit helemaal gaat lezen!

Ik zou graag even van de grote hoeveelheid verzamelde kennis alhier gebruik maken.
Een paar dagen geleden merkte ik een vergelijkbaar probleem als @ThePsycho , namelijk dat mijn (verhoogde) Ta niet gehaald werd.
Ik kon het allemaal niet helemaal plaatsen en heb contact opgenomen met de installateur, die diezelfde avond (vrijdag) nog iemand langs stuurde om mee te kijken (dat had ik niet verwacht). Uiteraard wordt dan eerst even naar de instellingen gekeken, waar wat commentaar kwam op het feit dat die niet meer stonden zoals zij die na installatie hadden gezet (duh) en dat ik er zelf een thermostaat aan had gehangen ipv controller als thermostaat. Toch kon hij het ook niet per se aan de instellingen linken, buiten dat hij dacht dat de voorlooptemperatuur toch altijd iets beinvloed zou worden door de stooklijn, met het advies die wat omhoog te zetten.

Hij zag echter nog iets anders, waarop ik afgelopen weekend wat heb geprobeerd: hij gaf aan dat het opvallend was dat de Tr niet echt opliep, waardoor de Ta ook niet te ver zou kunnen oplopen. Nu heb ik inderdaad op de bovenverdieping een aantal ruimtes met vloerverwarming die niet geweldig geisoleerd zijn, dus daar zal best wel wat warmteverlies zijn.
Na installatie van de warmtepomp in februari van dit jaar hebben we ook nog een paar koude perioden gehad, maar toen heb ik dit probleem niet gemerkt. Dit was toen wel nog met de ruimteregeling en controller als thermostaat, maar had niet gedacht dat dat nu zo'n verschil zou kunnen maken. Mogelijk is het ook toeval geweest en toch ander weer geweest;de hoge vochtigheid afgelopen week zal zeker niet geholpen hebben.

Afgelopen weekend heb ik in ieder geval de hele verdieping (aparte verdeler) dichtgedraaid, waarna de ingestelde Ta inderdaad snel bereikt werd. Natuurlijk was het wel wat warmer, maar zonder dichtdraaien ging de Ta toch niet echt omhoog.
Dus... het probleem in mijn situatie lijkt gevonden te zijn: door te veel warmteverlies (en wellicht icm met veel defrosts) krijgt mijn WP (SUZ-SWM80VA) de hogere Ta niet bereikt, ondanks dat deze wel voldoende vermogen lijkt te hebben (de hogere temperatuur voor SWW wordt immers wel behaald, of trek ik hieruit een verkeerde conclusie?).
Tijdens de relatief koude dagen van afgelopen week, hield ik met een (wel behaalde) Ta van 28-30 mijn benedenverdieping wel warm, en liep deze met moeite ook nog wel 0.1-0.2 graad op over de dag. Echter, omdat ik uit nachtverlaging kwam, was dit zeer lastig en was compressor ook voortdurend op 100+ Hz aan het draaien. Ook het vasthouden na stopzetten van nachtverlaging lukte, maar ook dit was steeds met korte runs van zo'n 45 min tot de volgende defrost en constant op "vol" vermogen (hele run op zo'n 104Hz). Het waren een paar relatief dure dagen, maar volgens mij nog steeds goedkoper dan gas!

Mijn vraag aan jullie is nu het volgende:
Is er een manier om de max delta T te verhogen, zodat de Ta toch verder omhoog kan, ook bij meer warmteverlies? Ik begrijp dat dit voor mijn COP pijn zal doen, maar voor nu vind ik de temperatuur in huis even belangrijker. Mijn idee, maar mogelijk zit ik hierin fout aangezien dit verre van mijn werkveld is, is dat ik met een hogere Ta in ieder geval de tent beter op temperatuur krijg en hopelijk ook de Tr wat verder kan stijgen, dan het blijven hangen op zo'n 25 graden. Dit met vervolgens als gevolg dat de runs weer wat rustiger zouden kunnen draaien, en onder de streep het dus toch efficiënter wordt.

Komende lente kan dan de hele verdieping beter geisoleerd gaan worden, dat stond sowieso al op de planning. Dit is als tijdelijke oplossing voor de komende periode.

Of ga ik komende winter er aan vast zitten dat ik bepaalde ruimtes op de bovenverdieping koud ga hebben (groepen dichtzetten)?

Alvast bedankt voor het meedenken en delen van jullie inzichten danwel ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voodooless schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:44:
Of laat ik het nog anders vragen: waarom kan ik nog geen 5 min douchen bij een temperatuur van 44.5 graden van een tank die de hele dag niet gebruikt is?
Ik gok omdat je drop zo klein is en je SWW op “groot” hebt staan, waardoor je de onderste sensor gebruikt, die vrij ver onderaan zit.
Staat ie inderdaad op “groot”?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qks0QyvAh7Q248UnEBGWVe-Ym3w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/jt4XCBTgtfD4D1ZAjP61QGxe.webp?f=user_large

Bron: Remco45 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SebastiaanPs schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:52:
[...]

Ik gok omdat je drop zo klein is en je SWW op “groot” hebt staan, waardoor je de onderste sensor gebruikt, die vrij ver onderaan zit.

[Afbeelding]

Hmm, dat moet ik ff checken. Daar heb ik wel aan gezeten, maar ik dacht dat ik die weer terug gezet had ;) in de handleiding heb ik daar dan weer niks over gevonden :?

Morgenvroeg laat ik t weten. Zou zomaar kunnen dat dit het probleem is.

Weer veel geleerd vandaag, allemaal dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Timmoz schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:50:
Dus... het probleem in mijn situatie lijkt gevonden te zijn: door te veel warmteverlies (en wellicht icm met veel defrosts) krijgt mijn WP (SUZ-SWM80VA) de hogere Ta niet bereikt, ondanks dat deze wel voldoende vermogen lijkt te hebben (de hogere temperatuur voor SWW wordt immers wel behaald, of trek ik hieruit een verkeerde conclusie?).
Deze conclusie is inderdaad verkeerd. :)
Ta hangt niet alleen af van je vermogen maar ook van je afgifte. Als je afgiftesysteem het volledige vermogen afgeeft (bijv omdat je veel warmteverlies hebt), dan stijgen je Ta en Tr niet.
Tijdens de relatief koude dagen van afgelopen week, hield ik met een (wel behaalde) Ta van 28-30 mijn benedenverdieping wel warm, en liep deze met moeite ook nog wel 0.1-0.2 graad op over de dag. Echter, omdat ik uit nachtverlaging kwam, was dit zeer lastig en was compressor ook voortdurend op 100+ Hz aan het draaien. Ook het vasthouden na stopzetten van nachtverlaging lukte, maar ook dit was steeds met korte runs van zo'n 45 min tot de volgende defrost en constant op "vol" vermogen (hele run op zo'n 104Hz). Het waren een paar relatief dure dagen, maar volgens mij nog steeds goedkoper dan gas!

Mijn vraag aan jullie is nu het volgende:
Is er een manier om de max delta T te verhogen, zodat de Ta toch verder omhoog kan, ook bij meer warmteverlies? Ik begrijp dat dit voor mijn COP pijn zal doen, maar voor nu vind ik de temperatuur in huis even belangrijker. Mijn idee, maar mogelijk zit ik hierin fout aangezien dit verre van mijn werkveld is, is dat ik met een hogere Ta in ieder geval de tent beter op temperatuur krijg en hopelijk ook de Tr wat verder kan stijgen, dan het blijven hangen op zo'n 25 graden. Dit met vervolgens als gevolg dat de runs weer wat rustiger zouden kunnen draaien, en onder de streep het dus toch efficiënter wordt.

Komende lente kan dan de hele verdieping beter geisoleerd gaan worden, dat stond sowieso al op de planning. Dit is als tijdelijke oplossing voor de komende periode.

Of ga ik komende winter er aan vast zitten dat ik bepaalde ruimtes op de bovenverdieping koud ga hebben (groepen dichtzetten)?

Alvast bedankt voor het meedenken en delen van jullie inzichten danwel ervaringen.
Er is geen gouden toverstok om het max vermogen van je warmtepomp boven de specs uit te toveren. Door de nachtverlaging en je hoge warmteverlies kwam jij hier gewoon dicht bij de grens van jouw warmtepomp.

Stap 1 is nachtverlaging eraf als het koud is. Goeie kans dat je het op veel koude dagen dan wel warm houdt.

Als je het ondanks stap 1 op koude dagen nog niet warm krijgt, dan kun je overwegen om je afgifte op de bovenverdieping dicht te zetten, zodat je warmteverlies daalt.

Het aanvullend isoleren klinkt als een goed plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
SebastiaanPs schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:52:
[...]

[Afbeelding]

Zie mijn eerdere post. Bij mij staat DHW opladen op ‘normaal’ en ik gebruik de hogere sensor om een SWW te starten.

Let op: het ftc controller scherm laat ten alle tijden de sensor omder in het vat zien. Ik geloof melcloud ook.

Enkel via het uitlezen thermistor menu kun je beide sensoren zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:05:
[...]

Dat zou zomaar kunnen… !

Nu ga jij natuurlijk iets programmeren in Home Assistant om obv EPEX prijzen een SWW run te triggeren, toch? ;)
Ik moet die modellenzooi maar uit de kast halen denk ik ;).

Het kan zomaar gebeuren dat ik dit volgend jaar heb… stap voor stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:02
@Timmoz
Zie mijn posts van afgelopen week, ik ervaarde precies hetzelfde :)

In mijn geval was de oorzaak: krap bemeten pomp obv warmteverlies icm vele defrosts.
Ik heb toen gefaseerd de woning op laten warmen want bij alles open was mn pomp eerder met zon lage ta aan het koelen

Heb je een warmteverliesberekening van je verdiepingen?
Het nadeel van de suz (vooral de v1 dacht ik) dat die vaker defrosts krijgt dan de phuz waardoor koude dagen een uitdaging kunnen zijn als je niet ruim zit in je vermogen.

De sww liep hier prima door maar das eigk ook wel logisch. Iedere graad erbij in die 200l heeft minimaal warmteverlies dus de tr en ta groeien makkelijk mee. Je vloer heeft agifte. Komt er een te lage Tr terug dan blijft je Ta ook laag. Die delta kan niet oneindig groot

Belangrijk is om te voorkomen dat de op te warmen ruimtes koud zijn. Als je dus weet dat er koude dagen aankomen zorg ervoor dat je de verdiepingen lekker warm hebt gestookt. Je kunt ook je booster aanzetten om deze dagen op te vangen

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2024 23:11 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Miezie schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:25:
[...]

Ik moet die modellenzooi maar uit de kast halen denk ik ;).

Het kan zomaar gebeuren dat ik dit volgend jaar heb… stap voor stap.
Hier draai ik met dynamische energie op tijdschema.
- in voorjaar/najaar: overdag verwarmen tussen 10:00 en 16:00. Temp drop erbuiten. Sww om 1300
- in de winter: snachts verwarmen. Sww om 0400
- koude winter: tijdschema uit, altijd aan/temp volgen

Niet zo goed als scripten maar het komt aardig in de buurt.

Via melpump, wel betaald, kun je ook
Je pomp aansturen op dynamische stroom met 1 druk op de knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQLhSJR9O_ndHUmyNNKEaHIfeEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjq9Ba1BUzVk6uSyjSnMIYs5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-07 18:42
laurens0619 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:42:
@Timmoz
Zie mijn posts van afgelopen week, ik ervaarde precies hetzelfde :)

In mijn geval was de oorzaak: krap bemeten pomp obv warmteverlies icm vele defrosts.
Ik heb toen gefaseerd de woning op laten warmen want bij alles open was mn pomp eerder met zon lage ta aan het koelen

Heb je een warmteverliesberekening van je verdiepingen?
Het nadeel van de suz (vooral de v1 dacht ik) dat die vaker defrosts krijgt dan de phuz waardoor koude dagen een uitdaging kunnen zijn als je niet ruim zit in je vermogen.

De sww liep hier prima door maar das eigk ook wel logisch. Iedere graad erbij in die 200l heeft minimaal warmteverlies dus de tr en ta groeien makkelijk mee. Je vloer heeft agifte. Komt er een te lage Tr terug dan blijft je Ta ook laag. Die delta kan niet oneindig groot

Belangrijk is om te voorkomen dat de op te warmen ruimtes koud zijn. Als je dus weet dat er koude dagen aankomen zorg ervoor dat je de verdiepingen lekker warm hebt gestookt. Je kunt ook je booster aanzetten om deze dagen op te vangen
Thx, ik had jouw post idd ook gelezen.
Flink warm stoken voor de kou is waarschijnlijk wat het zal worden voor de komende winter. Zo in fases lijkt hier ook te helpen, maar dat was wel in dit weekend. De booster terug aanzetten heb ik ook overwogen, maar wil ik eigenlijk uit principe niet. Maar aan de andere kant, koppig blijven en niet doen en het dan koud(er) krijgen is ook niet slim 🙈 Maar de begane grond blijft in ieder geval warm, dat is het belangrijkst. En op de badkamer heb ik toch al een elektrisch kacheltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
de ftc7 heeft toch smart grid features? Dus daarmee zou icm dynamisch contract easy moeten zijn?

https://alklima.nl/librar...Grid-Ready-aansluiten.pdf hmm ftc6 kan ook iets vergelijkbaar, maar werkt iets anders dan verwacht. Je heb een buffervat nodig, dus ws stopt hij warmte daarin en gebruikt hij dat tijdens dure uren. Als ie nou gewoon direct in de vloer stopt...

Eigenlijk zou je moeten weten wat je warmte verlies is bij bepaalde temps en de Ta aanpassen om in die slots te verwarmen. Je moet ws hogere Ta hanteren.

Het is dat ik nog 2 jaar vast contract heb zonder teruglever boete, anders had ik het ws al gemaakt

[ Voor 31% gewijzigd door xoror op 25-11-2024 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
xoror schreef op maandag 25 november 2024 @ 04:32:
de ftc7 heeft toch smart grid features? Dus daarmee zou icm dynamisch contract easy moeten zijn?

https://alklima.nl/librar...Grid-Ready-aansluiten.pdf hmm ftc6 kan ook iets vergelijkbaar, maar werkt iets anders dan verwacht. Je heb een buffervat nodig, dus ws stopt hij warmte daarin en gebruikt hij dat tijdens dure uren. Als ie nou gewoon direct in de vloer stopt...

Eigenlijk zou je moeten weten wat je warmte verlies is bij bepaalde temps en de Ta aanpassen om in die slots te verwarmen. Je moet ws hogere Ta hanteren.

Het is dat ik nog 2 jaar vast contract heb zonder teruglever boete, anders had ik het ws al gemaakt
Heeft het inderdaad maar echt easy vind ik het niet. Je moet echt pin(nen) op het moederbord gaan aansturen met bv een slimme schakelaar. Was mooier geweest als het gewoon vanuit de software had gekund.
Ik ken maar 1 tweaker die dit ook daadwerkelijk gemaakt heeft:

Mazoutje in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
De pomp (tbv vloerverwarming circuit) van mijn Zubadan heeft een eco modus.

In ecomodus is het standby verbruik van de WP zo’n 28w. Niet in eco modus is het verbruik zo’n 80/90w, maar pompt het op een klein vermogen water door de vloerverwarming. Dat concludeer ik althans wanneer ik op de verdeler debiet zie op de groepen die altijd open staan. (Er loopt geen debiet in eco modus)

Ik vraag het me af of het interessant is om pomp op ecomodus of niet ecomodus te zetten.
Indien na verwarmen rest Ta en Tr hoger is dan ruimte temperatuur lijkt mij wenselijk deze warmte nog door de vloer te laten circuleren. Wellicht weegt dat op tegen het extra verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breud die warmte zit al binnen je geisoleerde schil en gaat dus, met of zonder pompdebiet, niet verloren. Het continu circuleren lijkt me vrij zinloos en het verbruik van 52-62 W best aanzienlijk. Eco modus dus.

Maar misschien is er iemand anders die nog goede redenen weet voor een continu pompdebiet. Voor vorstbeveiliging is het in ieder geval niet nodig want met jouw split unit bevindt al het water zich binnen je geisoleerde schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Breud schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:37:
De pomp (tbv vloerverwarming circuit) van mijn Zubadan heeft een eco modus.

In ecomodus is het standby verbruik van de WP zo’n 28w. Niet in eco modus is het verbruik zo’n 80/90w, maar pompt het op een klein vermogen water door de vloerverwarming. Dat concludeer ik althans wanneer ik op de verdeler debiet zie op de groepen die altijd open staan. (Er loopt geen debiet in eco modus)

Ik vraag het me af of het interessant is om pomp op ecomodus of niet ecomodus te zetten.
Indien na verwarmen rest Ta en Tr hoger is dan ruimte temperatuur lijkt mij wenselijk deze warmte nog door de vloer te laten circuleren. Wellicht weegt dat op tegen het extra verbruik
De eco instelling voor de waterpomp zorgt er inderdaad voor dat de waterpomp na een wachttijd van x minuten uitgeschakeld loopt. Het continu doorlopen van de pomp is namelijk zinloos omdat de warmte van het water op een gegeven moment is afgegeven en je dan alleen nog maar stroomverbruik hebt.

Ik zou hem altijd op eco laten staan dus. De wachttijd is ook instelbaar dus daar zou je nog wat mee kunnen spelen. Standaard staat deze bij mijn warmtepomp op 10 minuten wat best reëel lijkt. Als jij denkt dat er na 10 minuten nog restwarmte in je water zit die méér waard is dan het stroomverbruik dan kun je overwegen deze tijd te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:31:
[...]

Heeft het inderdaad maar echt easy vind ik het niet. Je moet echt pin(nen) op het moederbord gaan aansturen met bv een slimme schakelaar. Was mooier geweest als het gewoon vanuit de software had gekund.

het blijft een onhandige oplossing die een buffervat vereist.

Op zich zou je de prijzen 1 dag vooruit kunnen ophalen daarop sturen. Je moet wel iets weten van hoeveel warmte je moet toevoegen en dan je window bepalen om dat te doen. Als je ook je wp verbruik weet bij Ta/Tb combi kan je het echt mooi regelen. Heb me er niet in verdiept maar zijn de lage prijzen echt zoveel lager dat je hoger verbruik tegenaan kan gooien?

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 25-11-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Merci. Ik ga hem op ecomodus laten staan.
Nu ik toch bezig ben in de settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DtzRy1OD9F0qfmUjqBUh6SllQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQ4aMSc7oOUvlE2UHeoygbxG.jpg?f=fotoalbum_large

In het elektrische weerstand menu voor SWW staam 2 modi. Kn iemand me uitleggen waar de linker en rechter modus voor is,

Ik zou graag het elektrische element voor SwW willen uitzetten en aanlaten voor de legionella run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vd wijdeven
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-03 17:17
Ik heb een vraag over de cop die de warmtepomp zelf berekend hoe goed klopt die?
Ik heb een PUHZ-SW75YAA buiten unit en een EHSC-VM2D binnen unit aangestuurd uitgelezen via homey Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNHnp91imU9UzFQ6naZPmIBwbLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyuKVfSAXRcexTXKGgNsBmr0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vd wijdeven een dagelijkse COP tussen de 7 en 10 in de hele maand november tot nu toe? Dat lijkt me niet zo waarschijnlijk...
Is dit o.b.v. het dagelijkse energieverbruik en energieproductie die de WP meldt?
Of bereken je dit zelf met Ta, Tr, flow en het opgenomen vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vd wijdeven
@SebastiaanPs dit is de data die homey van melcloud haalt en zelf berekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:03:
Merci. Ik ga hem op ecomodus laten staan.
Nu ik toch bezig ben in de settings:

[Afbeelding]

In het elektrische weerstand menu voor SWW staam 2 modi. Kn iemand me uitleggen waar de linker en rechter modus voor is,
De ene is voor de booster in de binnenunit en de andere voor een dompelelement.
Ik zou graag het elektrische element voor SwW willen uitzetten en aanlaten voor de legionella run
Kunnen beide uit, want deze instelling geldt niet voor de legionellarun (die werkt aan het einde altijd met een element).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vd wijdeven schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:22:
@SebastiaanPs dit is de data die homey van melcloud haalt en zelf berekend
Met wat voor Ta verwarm je? En je woont gewoon in Nederland?

Ik denk dat de data in jouw geval dan niet betrouwbaar zijn, de waarden lijken niet realistisch voor dit model (of elke andere warmtepomp deze maand in NL). Zelfs met een extreem lage Ta zoals bijv. @Andrehj haal je dit niet op alle dagen (ook de koudere) die er deze maand zijn geweest.

Bij mijn SUZ-unit waren de maandwaarden best betrouwbaar, deze wijken maar enkele procenten af t.o.v. mijn Kamstrup gecertificeerde warmtemeter.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 25-11-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vd wijdeven
@SebastiaanPs jaa woon gewoon in Nederlandin brabant verwarm me huis 220 m² vrijstaand alleen overdag met een run van smorgen 6 uur tot 15:30 met een ta tussen de 25 en 26 graden
Ongeveer 120 m² vloerverwarming met een buffer vat 80 l op de retour

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@vd wijdeven
Naar mijn ervaring is de SUZ vrij accuraat maar ik weet niet of Homey dat is.

Ik zou even de bronwaarden erbij pakken, heb je geen melcloud voor nodig. Gewoon via het kastje in het menu opzoeken wat je hebt gebruikt voor verwarmen en wat gebruikt voor warmwater.

Ik kom dan op:
Okt: 72 gebruikt > 500 gemaakt: COP 6,9
Nov: 176 gebruik > 925 gemaakt: COP 5,3

Reken dat uit en vergelijk met Homey :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
vd wijdeven schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:32:
@SebastiaanPs jaa woon gewoon in Nederlandin brabant verwarm me huis 220 m² vrijstaand alleen overdag met een run van smorgen 6 uur tot 15:30 met een ta tussen de 25 en 26 graden
Ongeveer 120 m² vloerverwarming met een buffer vat 80 l op de retour
Gezien je data zou ik denken dat iemand de waarden maal 2 doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
laurens0619 schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:31:
[...]

Hele korte klap die al veel voor elkaar krijgt is de server control van @xoror oa. Kan je niet een pomp mee schakelen enzo, maar je kan wel zeggen dat de warmtepomp even niets mag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vd wijdeven dan zal je best een hoge COP hebben vermoed ik. Maar die COP van 7 tot 10 de hele maand november geloof ik nog steeds niet.
Als je overdag verwarmt voor een hogere COP dan kun je beter iets later starten, bijv. om 10:00 uur. In de winter is het om 05:00-06:00 uur 's ochtends het allerkoudst.

@laurens0619 MELCloud geeft je via de optie "Energieverbruik" precies de data die jij noemt, per dag. Als je die data met Homey uit MELCloud ophaalt dan krijg je dus dezelfde data als die jij uit de controller haalt.

@vd wijdeven oh en ik wacht tot het moment dat iemand zegt dat dat buffervat in de retour op Marktplaats mag. 3...... 2.... 1.... :)
Echt kwaad kan het ook niet, maar het kost geld, ruimte en was niet nodig met 120 m2 vloerverwarming. Dat is namelijk een vele malen grotere thermische buffer dan dat beetje water. Op voorwaarde dat je minimaal enkele groepen altijd open hebt staan, maar gezien jouw Ta van 25-26 gr heb je veel vvw open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
xoror schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:49:
[...]

het blijft een onhandige oplossing die een buffervat vereist.

Op zich zou je de prijzen 1 dag vooruit kunnen ophalen daarop sturen. Je moet wel iets weten van hoeveel warmte je moet toevoegen en dan je window bepalen om dat te doen. Als je ook je wp verbruik weet bij Ta/Tb combi kan je het echt mooi regelen. Heb me er niet in verdiept maar zijn de lage prijzen echt zoveel lager dat je hoger verbruik tegenaan kan gooien?
De dynamische prijzen rechtvaardigen dit absoluut. Je kan maar zo van 40ct per kwh gaan naar 10.... daar moet een behoorlijke COP tegenover staan.
Je kan met een module als https://github.com/davidusb-geek/emhass heel wat voorspellingen er op los laten is mijn voorlopige aanname.

Reden voor mij om te stellen: zorg dat je afgifte optimaal is, zorg dat je kan sturen en zorg dat je naar je eigen situatie kijkt. Daarin is N=1 van toepassing. En op COP sturen niet per definitie het beste... (maar wel een deel van de puzzel). Tevens de reden waarom ik bijvoorbeeld het weleens oneens ben met @Andrehj over bijvoorbeeld koelen in de nacht. Kortom... met het verschuiven van de energiemarkt in NL worden de adviezen nog veel genuanceerder.

Gisteren was trouwens een dag die terecht werd gemarkeerd als topdag: veel wind, hoge temperatuur en schade inhalen van de koude dagen. Maar ook die was weer redelijk uniek ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@SebastiaanPs
I know maar ik vind het nadeel van Melcloud dat hij niet eenvoudig totaalgetal laat zien voor de "Estimated delivered energy". De app laat alleen een gemakkelijk totaalgetal zien voor Consumed.
Vandaar mijn advies om het via het kastje te bekijken :)

Of is dat aan te passen dat je ook makkelijk dat totaal ziet voor Consumed?
Voor de duidelijkheid: Ik gebruik het rapport Energy Usage hiervoor waar ik dan start-eind datum instel voor de periode

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:39:
@vd wijdeven oh en ik wacht tot het moment dat iemand zegt dat dat buffervat in de retour op Marktplaats mag. 3...... 2.... 1.... :)
Echt kwaad kan het ook niet, maar het kost geld, ruimte en was niet nodig met 120 m2 vloerverwarming. Dat is namelijk een vele malen grotere thermische buffer dan dat beetje water. Op voorwaarde dat je minimaal enkele groepen altijd open hebt staan, maar gezien jouw Ta van 25-26 gr heb je veel vvw open staan.
Ik denk dat mijn mini buffervat er ook wel uit mag... maar dat kan echt niet uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja sturen op dynamische prijzen is best lucratief. Dat is ook de hoofdreden dat ik SWW 1x per dag gepland heb staan.
Dynamische prijzen zijn per seizoen best voorspelbaar dus heel sophisticated hoeft dat niet.
Ik zal die optie van Melpump wel eens testen maar ik vraag mij af hoe ze de SWW dan aansturen. Als ze dat doen met een "Forceer SWW" signaal dan wil ik het niet, dat verbruikt namelijk meer stroom dan een gepland SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
laurens0619 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:46:
Ja sturen op dynamische prijzen is best lucratief. Dat is ook de hoofdreden dat ik SWW 1x per dag gepland heb staan.
Dynamische prijzen zijn per seizoen best voorspelbaar dus heel sophisticated hoeft dat niet.
Ik zal die optie van Melpump wel eens testen maar ik vraag mij af hoe ze de SWW dan aansturen. Als ze dat doen met een "Forceer SWW" signaal dan wil ik het niet, dat verbruikt namelijk meer stroom dan een gepland SWW
En om hier aan toe te voegen: daarvoor hoef je niet speciaal te bemeteren... het gaat er hier simpelweg om dat je de energy load globaal stuurt. Dus SWW slim triggeren op de juiste tijdstippen globaal. Idem voor VVW, waar er ook nog een comfort vraagstuk ligt...

Enfin: we all know the drill (en waar we kunnen doorslaan..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Miezie en @laurens0619 helemaal eens, hier ook een dynamisch contract. Afgelopen nacht kWh prijs alles incl 15 ct per kWh, vandaag overdag 29 tot 31 ct per kWh. Best een fors verschil. Wat afgelopen nacht wel atypisch en vrij uitzonderlijk was: de nacht was warmer dan vandaag overdag. Dus vandaag was in de nacht verwarmen veel voordeliger met dynamische energieprijzen.

Hier de gemiddelde kWh prijzen per uur voor de maanden november tot en met februari via Maasluip: link. Dit zijn kale prijzen.
Met vloerverwarming zou je bij milder weer de thermostaat tussen 07:00-10:00 uur en tussen 15:00-21:00 uur 0.5 gr omlaag kunnen zetten. Bij iets kouder weer alleen tussen 16:00-20:00 uur. Bij defrost weer misschien niet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpR-v1E9vUCSW2wMRNQWMEAVW2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EzkeaVyNzhWONn4h360Jiuec.png?f=fotoalbum_large

@laurens0619 nee klopt, ik klik dan de SWW uit en lees de Y-as af. Hoop dat dit verbetert met de nieuwe MELCloud versie die eraan komt. Anders ga ik toch een keer wat met Home Assistant opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ocaj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Of je lost het op zonder extra spullen te kopen door de ruimtetemperatuurregeling zó in te stellen dat hij eerder stopt. De Mitsubishi-defaults leggen m.i. net iets te veel focus op "anti-pendel", maar je kunt de instellingen aanpassen zodat hij wat minder overshoot heeft. Dat is overigens alleen een probleem als hij al op minimum vermogen draait. Als hij genoeg regelruimte heeft, dan schiet de ruimteregeling nooit door en regelt hij spot-on.

Bij de instellingen staat de bovenlimiet voor de "verschil-temperatuur" standaard op +5 (dat betekent dat hij pas gaat pendelen als de Ta 5 graden hoger is dan de doel-Ta die de ruimteregeling berekend heeft).
Als je die op +4 of +3 zet, dan schiet de kamertemperatuur niet zo door, maar gaat hij eerder pendelen.

Combineer je dat nog met het verhogen van de interval-tijd van (default) 10, naar 60 minuten of zo, dan ben je een heel eind van de overshoot af en stopt hij af en toe een uurtje.

Oftewel: De ruimteregeling is een fijne automaat die default zorgt voor lange runs, maar met een beetje tweaken kun je hem wel onder de duim houden.

Maar je kunt ook hopen op dagen zoals vandaag en gisteren met een lekker zonnetje. Zowel gisteren als vandaag gaat de warmtepomp om 10-11 uur uit, omdat de zon het al overgenomen heeft :)
Hier was ik precies naar op zoek :)
Ik stoor mij al tijdje eraan dat mijn pomp zolang door blijft gaan als de doeltemperatuur bereikt is en ik wil eigenlijk voorkomen om een losse thermostaat hiervoor te kopen (want kost weer geld, moet ik aansluiten etc).
Voor nu los ik het op met nachtverlaging maar dit klinkt beter. Ik denk namelijk dat mijn pomp nog nooit heeft gependeld omdat die op laag vermogen kan draaien.

Ik heb in de instellingen gekeken en kan alleen iets vinden onder "Verwarmingsbedrijf"
Daar heb ik het interval van 10m naar 60m gezet maar verschil temperatuur snap ik niet helemaal.
In dat menu vind ik "Aanpas verschil W/P Thermo", is dat het stuk waar je het over hebt?
Ik heb daar nu staan:
Boven +3
Onder: -1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:56:
Hier de gemiddelde kWh prijzen per uur voor de maanden november tot en met februari via Maasluip: link. Dit zijn kale prijzen.
Met vloerverwarming zou je bij milder weer de thermostaat tussen 07:00-10:00 uur en tussen 15:00-21:00 uur 0.5 gr omlaag kunnen zetten. Bij iets kouder weer alleen tussen 16:00-20:00 uur. Bij defrost weer misschien niet doen.
En dit is dan weer day-ahead prima te voorspellen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
SebastiaanPs schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:56:

@laurens0619 nee klopt, ik klik dan de SWW uit en lees de Y-as af. Hoop dat dit verbetert met de nieuwe MELCloud versie die eraan komt. Anders ga ik toch een keer wat met Home Assistant opzetten.
Uitklikken kan maar omdat de taart mist mag je alsnog 30 waardes (op zicht) bij elkaar optellen....
Vandaar via het kastje :) Of melcloud via web, dan is het via inspect element ergens in het request gewoon te zien. Ik kijk ook uit naar de update (en hopelijk sloopt het niet de 3rd party integraties die we hebben)...

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2024 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
laurens0619 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:59:
[...]

Uitklikken kan maar omdat de taart mist mag je alsnog 30 waardes (op zicht) bij elkaar optellen....
Vandaar via het kastje :) Of melcloud via web, dan is het via inspect element ergens in het request gewoon te zien. Ik kijk ook uit naar de update (en hopelijk sloopt het niet de 3rd party integraties die we hebben)...
Even weer de procon/esp promotie: dezelfde effort steek ik eenmalig in slim uitlezen en de klok op de FTC een paar minuten voor laten lopen om dagelijks de waarden uit te lezen. Soms (heel soms, 1x gebeurd) zit er een foutje in en mist het een waarde... die kan ik dan handmatig nog optellen.....

Gevolg is dat ik vervolgens van alle gerapporteerde waardes elke grafiek kan maken die ik wil. Dus mijn computer rapporteert hetzelfde als de FTC qua totalen... (naja niet helemaal, ik heb de software later in orde gemaakt.... dus de historie bouwt zich wat later op).

On nerd-level is dit equally time spent denk ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-07 13:39
Hallo,

Heb een suz-swm80va
In combinatie met Intergas CV ketel.

Ik heb al eerder een bericht geplaatst, dat was ruim een jaar terug. Inmiddels een Mitsubishi medewerker hier gehad en sindsdien gaat alles een stuk beter. De warmtepomp staat ingesteld op 'full-electric ready' en zou de basis moeten zijn voor CV. De CV-ketel springt bij als de warmtepomp het niet trekt.

Waar ik alleen nog mee zit;

Soms is de buitentemperatuur 4 graden en dan zie je dat mijn warmtepomp nog veel cycli maakt t/m ongeveer 2500/2700 Watt. En de CV-ketel bijspringt.

Maar dan is het gister buiten bijna de gehele dag 15 graden en dan doet de warmtepomp heel steady 1000 Watt en de CV-ketel de rest.

Ook heb ik vaak dat de ingestelde temperatuur voor 24 uur niet wordt gehaald op 0,5/1 graden na. Waarom springt de CV-ketel dan niet even iets meer bij zodat hij het wel in 1x haalt?
Gister zat hij toevallig de gehele dag boven de ingestelde temperatuur, maar heeft de CV ketel bijna de gehele dag bijgesprongen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsDjVHsEc2oxrkNq7Wok1FZpmhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A6Q8WLZt0LM6AlST74yxYVpZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSRaAgmu_5OjnpUsZ_Cw4wG30X0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PGFJr7XdtwE89OaR2lovWDTF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXpqQcNrm9TY_pUer25RmtQv9bs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sLyXq6DAJf7k0tJEle0i9FK7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDbbF5gre7_M0p6goeYNHPlvVzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vahCMFzsjp1rNCloEmAswL8.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ingestelde temperatuur sneller/eerder wordt gehaald?

Hoe kan het dat de warmtepomp bij een buitentemperatuur van 14/15 graden maar blijft draaien op 1000 Watt en de CV-ketel de rest opvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:20:
[...]

Even weer de procon/esp promotie: dezelfde effort steek ik eenmalig in slim uitlezen en de klok op de FTC een paar minuten voor laten lopen om dagelijks de waarden uit te lezen. Soms (heel soms, 1x gebeurd) zit er een foutje in en mist het een waarde... die kan ik dan handmatig nog optellen.....

Gevolg is dat ik vervolgens van alle gerapporteerde waardes elke grafiek kan maken die ik wil. Dus mijn computer rapporteert hetzelfde als de FTC qua totalen... (naja niet helemaal, ik heb de software later in orde gemaakt.... dus de historie bouwt zich wat later op).

On nerd-level is dit equally time spent denk ik ;).
als je een energie meter heb, kan je gewoon riemansom pakken in HA ... hoef je niet te wachten tot einde dag.

De homewizard heeft standaard ook een dagelijkse teller :)

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 25-11-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:05
SebastiaanPs schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:26:
[...]

Met wat voor Ta verwarm je? En je woont gewoon in Nederland?

Ik denk dat de data in jouw geval dan niet betrouwbaar zijn, de waarden lijken niet realistisch voor dit model (of elke andere warmtepomp deze maand in NL). Zelfs met een extreem lage Ta zoals bijv. @Andrehj haal je dit niet op alle dagen (ook de koudere) die er deze maand zijn geweest.

Bij mijn SUZ-unit waren de maandwaarden best betrouwbaar, deze wijken maar enkele procenten af t.o.v. mijn Kamstrup gecertificeerde warmtemeter.
Ik kan dat bevestigen. Alleen de dag na een legionella run is het door Melcloud gerapporteerde energie (totaal, dus SWW plus CV) verbruik vergeleken met een HW geijkte kWh meter een procent of 5-8 afwijkend.
De dagen dat er geen legionella run was (of op de dag ervoor) zijn de gerapporteerde verbruikscijfers van Melcloud en HW binnen een marge van 2% gelijk.
Anderen hebben al gerapporteerd (ik dacht ook @SebastiaanPs ) dat de gerapporteerde thermische productie ook redelijk dicht tegen die gemeten met bijvoorbeeld een Kamstrup aanzit (binnen 5% meen ik me ter herinneren). Voor mij goed genoeg, om de COP berekening te maken met de HW cijfers (voor verwarmen exclusief de Melcloud gerapporteerde SWW cijfers). Dit met de randvoorwaarde dat ik feitelijk het legionella verbruik moet meenemen in SWW verbruik.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
laurens0619 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:42:
@SebastiaanPs
I know maar ik vind het nadeel van Melcloud dat hij niet eenvoudig totaalgetal laat zien voor de "Estimated delivered energy". De app laat alleen een gemakkelijk totaalgetal zien voor Consumed.
Vandaar mijn advies om het via het kastje te bekijken :)

Of is dat aan te passen dat je ook makkelijk dat totaal ziet voor Consumed?
Voor de duidelijkheid: Ik gebruik het rapport Energy Usage hiervoor waar ik dan start-eind datum instel voor de periode
Dat klopt, in Melcloud zie je de productie in een staafdiagram per dag en niet echt nauwkeurig op te tellen. Wil je de totalen zien dan inderdaad naar de controller op de binnenunit, en via menu “energie”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:04
laurens0619 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:42:
@SebastiaanPs
.. ook makkelijk dat totaal ziet voor Consumed?
...
Ja
Ctrl +Shift + C
Inloggen.
Report ophalen
Bij network naar "report" onderin kijken ;)

Edit:
TotalHeatingConsumed: 149.73
TotalHeatingProduced: 825.43
TotalHotWaterConsumed: 26.71999999999999
TotalHotWaterProduced: 66.81

De COP per dag kun je daar ook zien.

[ Voor 24% gewijzigd door gr8-jen op 25-11-2024 12:24 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@gr8-jen
Klopt ;)

Maar zou mooi zijn als het in de app kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
rsilderhuis schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:27:
Hallo,

Heb een suz-swm80va
In combinatie met Intergas CV ketel.

Ik heb al eerder een bericht geplaatst, dat was ruim een jaar terug. Inmiddels een Mitsubishi medewerker hier gehad en sindsdien gaat alles een stuk beter. De warmtepomp staat ingesteld op 'full-electric ready' en zou de basis moeten zijn voor CV. De CV-ketel springt bij als de warmtepomp het niet trekt.

Waar ik alleen nog mee zit;

Soms is de buitentemperatuur 4 graden en dan zie je dat mijn warmtepomp nog veel cycli maakt t/m ongeveer 2500/2700 Watt. En de CV-ketel bijspringt.

Maar dan is het gister buiten bijna de gehele dag 15 graden en dan doet de warmtepomp heel steady 1000 Watt en de CV-ketel de rest.

Ook heb ik vaak dat de ingestelde temperatuur voor 24 uur niet wordt gehaald op 0,5/1 graden na. Waarom springt de CV-ketel dan niet even iets meer bij zodat hij het wel in 1x haalt?
Gister zat hij toevallig de gehele dag boven de ingestelde temperatuur, maar heeft de CV ketel bijna de gehele dag bijgesprongen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ingestelde temperatuur sneller/eerder wordt gehaald?

Hoe kan het dat de warmtepomp bij een buitentemperatuur van 14/15 graden maar blijft draaien op 1000 Watt en de CV-ketel de rest opvangt?
Ik weet niet hoe het huis verder is, het zal geen nieuwbouw zijn.
Heb je een warmteverlies berekening gekregen?
Is er naregeling met thermostaten?
Wat is je flow?
Ik ben te lui om in te zoomen op het plaatje, wat is de Tr en Ta?

Zoals het nu lijkt is de WP iets harder aan het werk dan stationair draaien, dus kan best 6kW leveren?
En als je dan nog een CV hebt die telkens start komt er best wat warmte vrij

Misschien moet die CV pas later bijspringen? Met de temperatuur van nu is dat goed te testen zonder dat het niet meer warm wordt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yup, hij stond op "groot". Dus meteen terug gezet.

Nu ook het leerprocess klaar is draait de pomp nu behoorlijk vlak, wat dus ook goed is. Een interessante opmerking: waar eerder de keuken een half tot een graag kouder was tijdens het leerprocess, zie ik nu dat de keuken nu juist een graadje warmer is. De keuken heeft duidelijk meer warmteverlies dan de woonkamer, maar ook de modernere radiatoren. Ik vermoed dat de stroomsnelheid lager is dan in het begin, waardoor de modernere radiatoren (met fans) het relatief beter doen dan de dinosaurussen in de woonkamer, want temperartuur-technisch is er gemiddeld niet zoveel anders. Voorlopig is dat maar even zo tot er vloerverwarming komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
gr8-jen schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:06:
[...]

Ik weet niet hoe het huis verder is, het zal geen nieuwbouw zijn.
Het huis is uit 1925, 400m2 vloeroppervlak. Alle kozijnen vervangen voor HR++, spouw 9cm geïsoleerd, en zolder/dak geïsoleerd.

Heb je een warmteverlies berekening gekregen?
Nee

Is er naregeling met thermostaten?
Nee

Wat is je flow?
Ik heb geen idee

Ik ben te lui om in te zoomen op het plaatje, wat is de Tr en Ta?
Don't know

Zoals het nu lijkt is de WP iets harder aan het werk dan stationair draaien, dus kan best 6kW leveren?
En als je dan nog een CV hebt die telkens start komt er best wat warmte vrij
Maar waarom moet de CV nog meewerken als het buiten 15 graden is? De WP heeft tot nu toe weken lang volledig zelfstandig het huis verwarmd tot ongeveer 8 graden buitentemperatuur.

Misschien moet die CV pas later bijspringen? Met de temperatuur van nu is dat goed te testen zonder dat het niet meer warm wordt.
Hoe kan ik dat instellen, dat is ook mijn vraag..... Ik krijg geen vat op het systeem in de zin van 'Wanner enkel WP / Wanneer combi WP&CV'

En hoe krijg ik het voor elkaar als de ingestelde temperatuur sneller wordt behaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
voodooless schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:27:
[...]

Yup, hij stond op "groot". Dus meteen terug gezet.

Nu ook het leerprocess klaar is draait de pomp nu behoorlijk vlak, wat dus ook goed is. Een interessante opmerking: waar eerder de keuken een half tot een graag kouder was tijdens het leerprocess, zie ik nu dat de keuken nu juist een graadje warmer is. De keuken heeft duidelijk meer warmteverlies dan de woonkamer, maar ook de modernere radiatoren. Ik vermoed dat de stroomsnelheid lager is dan in het begin, waardoor de modernere radiatoren (met fans) het relatief beter doen dan de dinosaurussen in de woonkamer, want temperartuur-technisch is er gemiddeld niet zoveel anders. Voorlopig is dat maar even zo tot er vloerverwarming komt.
@voodooless
Prima, misschien ook de daling van de sensor temperatuur wat hoger dan 5 graden zetten, om te voorkomen dat de WP en vaker aanslaat, en dat doet als je onder de douche staat.
Ik heb het maken van warm water in de instellingen verboden behalve voor twee perioden van 2 uur per dag (dynamisch stroom contract, dus in de middag en in de nacht). Ik heb dus altijd optimaal warm water als het nodig is. Andere strategie, misschien iets meer verbruik, maar wel fijn comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Kijk in het forum hoe je instellingen kunt vinden. Misschien zie je ook andere tips die handig zijn in de TS en gepinde posts.

Ik weet ook niet hoe het staat ingesteld, Wat ik vroeg was het begin, als dat bekend is heb ik een idee hoeveel erin gaat. Misschien geeft het dan een beeld hoeveel je nodig hebt.
Als het eerst wel werkt en nu niet meer nadat een installateur gerommeld heeft zou ik hem terugfluiten dat het nu alleen maar erger is.

Edit:

De SUZ werkt sowieso goed tot en 5 graden. Daaronder gaat het vaak defrosten en moet het door dat defrosten ook weer vermogen compenseren. Uit jouw verhaal hoor ik dat het eerst de boel warm hield. Dan tegen de installateur zeggen dat je niet wilt dat de CV aanspringt boven de 4-5 graden. Verder snap ik niet wat de CV ketel geslikt heeft maar die houd het ook niet lang vol als die telkens vol gas gaat en een paar minuten later weer uit. Dat had die van ons ook en een paar jaar later konden we spullen laten vervangen omdat het helemaal verkoold was.

Edit2:

Als ik zo naar het verbruik van de WP kijk is die ana het pendelen omdat het zijn vermogen niet kwijt kan. Gisteren was ook een warme dag. Dus die instellingen kunnen ook niet goed zijn, afhankelijk of dat gedrag er ook is als het wat kouder is.

[ Voor 43% gewijzigd door gr8-jen op 25-11-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
gr8-jen schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:03:
[...]

Kijk in het forum hoe je instellingen kunt vinden. Misschien zie je ook andere tips die handig zijn in de TS en gepinde posts.

Ik weet ook niet hoe het staat ingesteld, Wat ik vroeg was het begin, als dat bekend is heb ik een idee hoeveel erin gaat. Misschien geeft het dan een beeld hoeveel je nodig hebt.
Als het eerst wel werkt en nu niet meer nadat een installateur gerommeld heeft zou ik hem terugfluiten dat het nu alleen maar erger is.

Edit:

De SUZ werkt sowieso goed tot en 5 graden. Daaronder gaat het vaak defrosten en moet het door dat defrosten ook weer vermogen compenseren. Uit jouw verhaal hoor ik dat het eerst de boel warm hield. Dan tegen de installateur zeggen dat je niet wilt dat de CV aanspringt boven de 4-5 graden. Verder snap ik niet wat de CV ketel geslikt heeft maar die houd het ook niet lang vol als die telkens vol gas gaat en een paar minuten later weer uit. Dat had die van ons ook en een paar jaar later konden we spullen laten vervangen omdat het helemaal verkoold was.

Edit2:

Als ik zo naar het verbruik van de WP kijk is die ana het pendelen omdat het zijn vermogen niet kwijt kan. Gisteren was ook een warme dag. Dus die instellingen kunnen ook niet goed zijn, afhankelijk of dat gedrag er ook is als het wat kouder is.
Hij doet het sinds de komst van de Mitsubishi medewerker een stuk beter.
Voorheen stond hij ingesteld op Hybride, en was hij onder de 7 graden volledig uit.
Tot en met een buitentemperatuur van 8/9 graden kan de warmtepomp het zonder hulp van de CV Aan.
Als het kouder wordt dan zie je dat de CV ketel bijspringt, dat gaat wel inderdaad met piekjes.

Maar zondag was het buiten de gehele dag 15 graden. De warmtepomp zou het dan, mijns inziens, prima alleen af moeten kunnen. Maar toch blijft hij dan de CV bijschakelen.

Ik heb zelf al contact gezocht met Alklima/Mitsubishi. Die willen mij niet helpen omdat ik geen installateur ben. Mijn installateur geeft niet meer thuis / weet niets van Mitsubishi.

Ik zoek dus een partij welke mij wel kan helpen, met wellicht een hoop zaken;

Waterzijdig inregelen CV
Eventueel vervangen van 4-8 verwarmingen
In- en afstellen van de warmtepomp / CV
etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

EVfan schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:22:
Prima, misschien ook de daling van de sensor temperatuur wat hoger dan 5 graden zetten, om te voorkomen dat de WP en vaker aanslaat, en dat doet als je onder de douche staat.
Wat is hier aan te raden? Ik douche graag heet, het dus veel meer dan 7 graden is wellicht niet handig. Dan zou ik de max temp hoger moeten zetten.
Ik heb het maken van warm water in de instellingen verboden behalve voor twee perioden van 2 uur per dag (dynamisch stroom contract, dus in de middag en in de nacht). Ik heb dus altijd optimaal warm water als het nodig is. Andere strategie, misschien iets meer verbruik, maar wel fijn comfort.
Het is raar dat het ding niet gewoon de SWW run uit kan stellen als hij weet dat je water aan het gebruiken bent. Lijkt me een redelijk logische feature :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
rsilderhuis schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:52:
[...]

Hij doet het sinds de komst van de Mitsubishi medewerker een stuk beter.
Voorheen stond hij ingesteld op Hybride, en was hij onder de 7 graden volledig uit.
Tot en met een buitentemperatuur van 8/9 graden kan de warmtepomp het zonder hulp van de CV Aan.
Als het kouder wordt dan zie je dat de CV ketel bijspringt, dat gaat wel inderdaad met piekjes.

Maar zondag was het buiten de gehele dag 15 graden. De warmtepomp zou het dan, mijns inziens, prima alleen af moeten kunnen. Maar toch blijft hij dan de CV bijschakelen.

Ik heb zelf al contact gezocht met Alklima/Mitsubishi. Die willen mij niet helpen omdat ik geen installateur ben. Mijn installateur geeft niet meer thuis / weet niets van Mitsubishi.

Ik zoek dus een partij welke mij wel kan helpen, met wellicht een hoop zaken;

Waterzijdig inregelen CV
Eventueel vervangen van 4-8 verwarmingen
In- en afstellen van de warmtepomp / CV
etc
Maak anders een eigen topic aan en een linkje ernaar in het algemene lucht/water warmtepomp.
Daar zijn ook andere mensen met een ouder huis en hybride opstelling, vandaag was er ook een bij die tevreden was met zijn installateur.
Er zijn er ook op het forum actief die installaties doen, maar die hebben het wel druk

Zet in je topic neer wat je hebt en wat je niet kan en wat je wil. Misschien lukt het op die manier om iemand te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
  • Laatst online: 10-06 19:01
Hallo allen

Heb een warmteverliesberekening laten maken
Huidige radiatoren voldoen naar mijn mening niet aan warmtevraag.
Benedenverdieping heeft een aansluitvermogen (warmteverliesberekening) van 5813 Watt.
Bovenverdieping alles elektrisch.

Benedenverdieping:
Hal = 602 Watt
Keuken = 994 Watt
Woonkamer 4226 Watt

Huidige radiatoren in woonkamer 2 x Brugman 400 x 2400 Type 33
Bij aansluiting 75 graden aanvoertemperatuur 4080 Watt. Totaal woonkamer bij 75 graden Ta = 8160 Watt

Indien Ta 55 graden is het totaal vermogen van huidige radiatoren in woonkamer ongeveer 4351 Watt
Indien Ta 50 graden is het totaal vermogen van huidige radiatoren in woonkamer ongeveer 3517 Watt
Indien Ta 45 graden is het totaal vermogen van huidige radiatoren in woonkamer ongeveer 2813 Watt

Op dit moment is de buitenunit een Mitsubishi suz-swm40va
Wat zou beter zijn? Een Mitsubishi suz-swm40va of een suz-swm60va (outdoor)
Indoor (op zolder) komt er een 200Ltr Boiler met een Mitsubishi Ecodan Hydrobox EHSD-VM2D met
in de woonkamer de meegeleverde ruimtethermostaat.

De vragen:
Voldoet mijn Mitsubishi suz-swm40va aan het aansluitvermogen van 5813 Watt voor de benedenverdieping?
Wat is het beste om als aanvoertemperatuur te gebruiken? (55, 50 of 45 of nog lager?)

Bovenstaande vraag ik daar in de laatste week mijn woonkamer (thermostaat ingesteld op 18 graden) niet warmer werd dan 17 graden met een buitentemperatuur van -1 graden.
Bij een buitentemperatuur van 15 graden (en de thermostaat op 18 graden) schommelt deze in de woonkamer tussen de 18 en de 19 graden.

Hopenlijk heb ik genoeg informatie gegeven. Anders hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
voodooless schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:06:
[...]

Wat is hier aan te raden? Ik douche graag heet, het dus veel meer dan 7 graden is wellicht niet handig. Dan zou ik de max temp hoger moeten zetten.

[...]

Het is raar dat het ding niet gewoon de SWW run uit kan stellen als hij weet dat je water aan het gebruiken bent. Lijkt me een redelijk logische feature :)
@voodooless
Als je met geblokkeerde perioden werkt doet de daling er feitelijk niet toe. De WP gaat dan namelijk altijd verwarmen als de toegestane bloktijd aanbreekt.
Dus stel je blokkeert alle tijden, behalve van 1300-1500 en van 0100-0300 dan heb je ‘s morgens en ‘s avonds altijd warm water.
Heet douchen, moet je even uitproberen, je kunt met de WP tot 55 graden komen, moet altijd genoeg zijn.
Boilergrootte hangt af van het aantal personen en hoe lang je wenst te douchen.
Niet alle bediening van de Mitsu is logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
ottop schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:45:
Hallo allen

Heb een warmteverliesberekening laten maken
Huidige radiatoren voldoen naar mijn mening niet aan warmtevraag.
Benedenverdieping heeft een aansluitvermogen (warmteverliesberekening) van 5813 Watt.

Benedenverdieping:
Hal = 602 Watt
Keuken = 994 Watt
Woonkamer 4226 Watt

Huidige radiatoren in woonkamer 2 x Brugman 400 x 2400 Type 33
Bij aansluiting 75 graden aanvoertemperatuur 4080 Watt. Totaal woonkamer bij 75 graden Ta = 8160 Watt

Indien Ta 55 graden is het totaal vermogen van huidige radiatoren in woonkamer ongeveer 4351 Watt
Indien Ta 50 graden is het totaal vermogen van huidige radiatoren in woonkamer ongeveer 3517 Watt
Indien Ta 45 graden is het totaal vermogen van huidige radiatoren in woonkamer ongeveer 2813 Watt

Op dit moment is de buitenunit een Mitsubishi suz-swm40va
Wat zou beter zijn? Een Mitsubishi suz-swm40va of een suz-swm60va (outdoor)
Indoor (op zolder) komt er een 200Ltr Boiler met een Mitsubishi Ecodan Hydrobox EHSD-VM2D met

De vragen:
Voldoet mijn Mitsubishi suz-swm40va aan het aansluitvermogen van 5813 Watt voor de benedenverdieping?
Wat is het beste om als aanvoertemperatuur te gebruiken? (55, 50 of 45 of nog lager?)

Bovenstaande vraag ik daar in de laatste week mijn woonkamer (thermostaat ingesteld op 18 graden) niet warmer werd dan 17 graden met een buitentemperatuur van -1 graden.
Bij een buitentemperatuur van 15 graden (en de thermostaat op 18 graden) schommelt deze in de woonkamer tussen de 18 en de 19 graden.

Hopenlijk heb ik genoeg informatie gegeven. Anders hoor ik het graag.
@ottop
Met welke aanvoer temperatuur heb je de als laatste geteste temperaturen bereikt?
Want om een idee te krijgen met welke temperatuur je moet werken met de WP is het goed om een winter “proef” te draaien met je gasketel, ingesteld op bijvoorbeeld 40 graden en dan 24 uur per dag stoken. Aangenomen dat je nog de gasketel kunt gebruiken.
Maar als je warmteverlies berekening aangeeft dat je (ik neem aan bij -10) 5,8 kW nodig hebt zullen die twee radiatoren het niet trekken. Ventilatoren eronder helpt vooral bij lagere aanvoer temperaturen nog eens 30%. Gewoon testen is het beste.
Met dat warmteverlies is een SUZ 60 volgens mij wel nodig. Maar een grotere warmtepomp gaat het afgifte verlies niet verhelpen.
Om je een idee te geven, mijn warmteverlies was bij -10 ca. 12 kW, we stoken met een ME 11,2 kW monobloc met temperaturen van 30 graden bij Tb 15 en 38 graden bij Tb -3. Minder dan dat heb ik nog niet meegemaakt, maar verwacht dat voor ons 42-45 graden bij -8 tot -10 voldoende zal zijn.
Maar hoe is het met je aanvoerleidingen? Welke dikte, want met een lagere temperatuur heb je wel minimaal 22mm binnen nodig voor de directe aanvoerleiding. Hoeveel m3 is je huis, welke isolatie?
Enfin, veel vragen, het beste maak je even een eigen topic dan kunnen de experts meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
  • Laatst online: 10-06 19:01
Lees mijn bericht terug en kwam tot de ontdekking dat er staat :

Dit moet zijn:
Indoor (op zolder) is er een 200Ltr Boiler met een Mitsubishi Ecodan Hydrobox EHSD-VM2D met

Mijn aanvoertemperatuur had men ingesteld op 43 graden.
Er is mij ontraden door verhuurder (huurwoning) om aan de instellingen (achter inlogcode display) van de Ecodan te komen.
Anders zou de garantie vervallen, en de daar-uitvolgende kosten op mij verhaald worden.

u vraagt:
''Maar hoe is het met je aanvoerleidingen? Welke dikte, want met een lagere temperatuur heb je wel minimaal 22mm binnen nodig voor de directe aanvoerleiding. Hoeveel m3 is je huis, welke isolatie?
Enfin, veel vragen, het beste maak je even een eigen topic dan kunnen de experts meedenken.''

Bovenstaand is allemaal officieel berekend (2 rapporten) door installateur (in opdracht verhuurder en apart door derden in opdracht van mij.

Vandaar dat ik ook vermeld heb:

Benedenverdieping warmtevraag (uit warmteverliesberekening)
Hal = 602 Watt
Keuken = 994 Watt
Woonkamer 4226 Watt
Pagina: 1 ... 144 ... 188 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero