Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Dus die ventilatie pijp lijkt uit te komen in de kast van buitenunit.
/f/image/lmfEhqkeOIdklZiXRhyPVnns.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet de compressor 2x naar Hz gaan. Tr was constant 20.5, en daarna 21. Het lijkt erop dat hij de delta T overgang van 3c naar 3.5c in dit geval niet zo 'leuk' vond en opnieuw ging proberen. Na 2x proberen draait ie vervolgens op iets hogere frequentie en vindt ie 3.5c daarna prima. Nu heb ik wel een wat ouder firmware (if it ain't broke, don't fix it) en vroeg me af of jullie dit gedrag ook zien? Ik heb het de afgelopen dagen al een paar keer gezien namelijk.
Zou dit makkelijk kunnen roesten of meer/ minder krimpen dan koper? Of zijn er nog ergere dingen die kunnen gebeuren?
Ik gebruik een vaste Ta van 18 graden en mag blijkbaar niet de hele dag koelen
:strip_exif()/f/image/2CsSf3mr6Ob8yQvIhnG5IXwK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0zdXZb6I3gW3uKjRP6vGg88W.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door gr8-jen op 27-06-2024 15:51 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Je kan uitrekenen wat de dauw temp is. Dat je Ta=18 instelt, wil niet zeggen dat hij zich er strict aan gaat houden. Soms gaat hij wel -0.5c of -1c onder proberen. Ws kan hij zijn min vermogen niet kwijt op dat moment.gr8-jen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:49:
Hoe kun je zien of dit rvs is? Er is genoeg koper maar ook ander materiaal gebruikt. Ik heb nu maar de airco aangezet om te ontvochtigen, maar ik ben niet blij.
Zou dit makkelijk kunnen roesten of meer/ minder krimpen dan koper? Of zijn er nog ergere dingen die kunnen gebeuren?
Ik gebruik een vaste Ta van 18 graden en mag blijkbaar niet de hele dag koelen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet Ta dan ook monitoren. Hier heb ik Ta=17.5 (dauwtemp niet boven 17 geweest vandaag) ingesteld, maar zie wel dipjes naar 17 af en toe.
Die koppelingen zijn van messing zo te zien...
RVS is over het algemeen niet magnetisch, dus even magneet tegenaan houden en dan weet je het. Maar volgens mij is dat staal.
[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 27-06-2024 16:52 ]
Dit is staal..RVS glimt (en is idd bijna niet magnetisch)gr8-jen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:49:
Hoe kun je zien of dit rvs is? Er is genoeg koper maar ook ander materiaal gebruikt. Ik heb nu maar de airco aangezet om te ontvochtigen, maar ik ben niet blij.
Ik gebruik een vaste Ta van 18 graden en mag blijkbaar niet de hele dag koelen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dank je wel voor de bevestiging dat het gewoon zou moeten werken.koevlaas2 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Als je 22c ingesteld hebt en het is 22c dan slaat ie niet aan idd, als je je thermostaat op 21 zet dan wel.
Bij koelen werkt je thermostaat precies andersom, te warm dan gaan we koelen en op temperatuur of daaronder stopt het koelen weer.
Ik ben dus weer even gedoken in het - bijzonder gebruikersonvriendelijke - menu om het schema in te stellen. Ik snap nu waarom hij het niet deed (zal wel Mitsubishi-logica zijn...).
Je kunt in het klokprogramma kiezen tussen tijden en temperaturen.
Ik had voor het zomer-programma bij Verwarmen alle tijden gewist en nam aan dat het daarmee klaar was. Maar er stond om 0:00 ook nog een temperatuur ingesteld van 15 graden, dat was ook de ingestelde temperatuur op de PAR-WT50. Nadat ik ook die temperatuur weggehaald en het hele Verwarmen-programma daarmee compleet blanco was ging hij ineens wel uit zichzelf het klokprogramma voor koelen volgen.
Beetje vreemd, maar als het werkt dan werkt het....
Heb de bedenker van de schoorsteen opstelling gesproken.deBennie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:31:
[...]
Heb er zelf geen SD kaart in gezet. Heb wel de melcloud app
De schoorsteen, hopelijk is de foto duidelijk genoeg:
[Afbeelding]
Het schijnt (zegt hij) dat de achterkant (die je nu niet ziet dus) helemaal open is.
Zodat de lucht kan “wegblazen”
Als ik goed kijk zie ik fans aan de voorzijde. Dat betekent dat al die units er verkeerd om instaan…
Er zijn verschillende fabrikanten, dus weet niet zeker wat hierop zit.
Maar op dit plaatje zie je duidelijk dat de fan gewoon een groot rond gat is. Dan heb je geen last van kortsluitlucht.
:strip_exif()/f/image/OK1yB67Gfw8BZat9g51bXRAf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Technician- op 27-06-2024 22:26 ]
In het geval van de eerder geplaatste foto van de schoorsteen is de oriëntatie van de WP met de uitblaasrichting van de dakhelling af. Rooster aan de linkerkant van het voorvlak, rechterzijde van het voorvlak dicht (compressor/aansluitingen)
Met andere woorden een bewust dicht ontwerp dat de fan insluit en grotere kans op circulatie
Deze lijkt totaal niet op die van de foto war het over gaat. Hier in de wijk zijn deze ook geplaatst, met de uitblaas aan de "dichte' kant.Technician- schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:18:
[...]
Heb de bedenker van de schoorsteen opstelling gesproken.
Het schijnt (zegt hij) dat de achterkant (die je nu niet ziet dus) helemaal open is.
Als ik goed kijk zie ik fans aan de voorzijde. Dat betekent dat al die units er verkeerd om instaan…
Maar op dit plaatje zie je duidelijk dat de fan gewoon een groot rond gat is. Dan heb je geen last van kortsluitlucht.
[Afbeelding]
De kap van @deBennie is als ik me niet vergis van Unimount.Technician- schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:18:
[...]
Heb de bedenker van de schoorsteen opstelling gesproken.
[Afbeelding]
Die heeft vanaf de straatzijde gezien een dichte rechterzijde, alle overige zijden hebben lamellen.
Zeer zeker geen groot gat aan de achterzijde.
Het gladde schuine gedeelte voor de kap is het toegangsluik wat vanaf de binnenzijde van de woning (zoals @deBennie eerder al een foto van liet zien) bereikbaar is.
Edit: is inderdaad een Unimount kap
https://www.unimount.nl/
Oh ander ontwerp dus. Maar vrije uitblaas zou de unit wel moeten hebben. Iig zo vrij mogelijk.Suicide schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:13:
[...]
De kap van @deBennie is als ik me niet vergis van Unimount.
Die heeft vanaf de straatzijde gezien een dichte rechterzijde, alle overige zijden hebben lamellen.
Zeer zeker geen groot gat aan de achterzijde.
Het gladde schuine gedeelte voor de kap is het toegangsluik wat vanaf de binnenzijde van de woning (zoals @deBennie eerder al een foto van liet zien) bereikbaar is.
Zou alle lamellen aan de voorzijde met een haakse slijper eruit zagen.
Kan mooi via het luikje.
Hier de tekening van uniniunt
https://www.unimount.nl/u...ak-met-luik/Sparingen.pdf
[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 27-06-2024 23:18 ]
Denk inderdaad dat ook dit ontwerp meedoet in de recirculatiecompetitie.Technician- schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:16:
[...]
Oh ander ontwerp dus. Maar vrije uitblaas zou de unit wel moeten hebben. Iig zo vrij mogelijk.
Zou alle lamellen aan de voorzijde met een haakse slijper eruit zagen.
Kan mooi via het luikje.
Hier de tekening van uniniunt
https://www.unimount.nl/u...ak-met-luik/Sparingen.pdf
Ik zou er geen groot gat in maken, als de wp uitstaat kunnen er vogels ingaan en een nest bouwen.
Dat is vragen om problemen.
En met een haakse slijper kunnen zagen? Is dat een nieuwe uitvinding...
[ Voor 5% gewijzigd door Suicide op 27-06-2024 23:26 ]
Maak je het gat precies zo groot als de ronding van de fan. Evt speling vul je op met bv PÉ plaat.Suicide schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:25:
[...]
Ik zou er geen groot gat in maken, als de wp uitstaat kunnen er vogels ingaan en een nest bouwen.
Dat is vragen om problemen.
En met een haakse slijper kunnen zagen? Is dat een nieuwe uitvinding...
Vogels gaan ook niet in een losstaand buitendeel zitten.
Wat zou jij dan met een slijper? Hakken, boren?
Met een slijper -> slijpen, met een zaag -> zagen....Technician- schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:27:
[...]
Maak je het gat precies zo groot als de ronding van de fan. Evt speling vul je op met bv PÉ plaat.
Vogels gaan ook niet in een losstaand buitendeel zitten.
Wat zou jij dan met een slijper? Hakken, boren?
De andere foto met de bruine kap is trouwens van Ubbink toch?
Had je daar de bedenker van gesproken?
Zie bij andere woningen ook nog steeds problemen op dit gebied en de meest creatieve, niet correcte oplossingen...
Welke kappen komen er nu bij jullie op? Wij zijn ook nog steeds aan het worstelen met onze installateur/aannemer over onder andere de luchtcirculatie in het buitendeel (ICEM).leonlwd schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:57:
Wellicht interessant om te weten nog, hier worden er, na 3 jaar knokken eindelijk 70 kappen vervangen! De onderbouwing van de aannemer zal ik maar niet delen. Maar een mooie stap vooruit voor onze buurt.
Zie bij andere woningen ook nog steeds problemen op dit gebied en de meest creatieve, niet correcte oplossingen...
Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)
Niet exact hetzelfde maar misschien kun je iets nuttigs met de info, hier is de warmtepomp ook een keer stilgevallen iedere dag, exact 12u na inschakelen dus vermoed dat dat bij mij gewoon een timer is die de compressor even op pauze wil zetten, al is het wel beetje apart dat 'ie daarna op een nog lagere frequentie draait voor eenzelfde Ta en Tr. De "Operation Mode" blijft ook wel op "Space Cooling" staan tijdens die periode:xoror schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:12:
Even wat anders. Tijdens het koelen vandaag zag ik iets geks met vaste Ta = 17.5.
[Afbeelding]
Je ziet de compressor 2x naar Hz gaan. Tr was constant 20.5, en daarna 21. Het lijkt erop dat hij de delta T overgang van 3c naar 3.5c in dit geval niet zo 'leuk' vond en opnieuw ging proberen. Na 2x proberen draait ie vervolgens op iets hogere frequentie en vindt ie 3.5c daarna prima. Nu heb ik wel een wat ouder firmware (if it ain't broke, don't fix it) en vroeg me af of jullie dit gedrag ook zien? Ik heb het de afgelopen dagen al een paar keer gezien namelijk.
/f/image/LvM3F8LNhRaPjf2iPD4T7KyU.png?f=fotoalbum_large)
ik zal eens kijken of dat bij mij ook na 12u is. Bij het verwarmen is mij dit nog nooit opgevallen namelijk.Takkeding schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:58:
[...]
Niet exact hetzelfde maar misschien kun je iets nuttigs met de info, hier is de warmtepomp ook een keer stilgevallen iedere dag, exact 12u na inschakelen dus vermoed dat dat bij mij gewoon een timer is die de compressor even op pauze wil zetten, al is het wel beetje apart dat 'ie daarna op een nog lagere frequentie draait voor eenzelfde Ta en Tr. De "Operation Mode" blijft ook wel op "Space Cooling" staan tijdens die periode:
[Afbeelding]
Slijpen is een vorm van zagen. Als je bv met een slijper een sparing uit een muur zaagt noemen ze dat betonzagen.Suicide schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:34:
[...]
Met een slijper -> slijpen, met een zaag -> zagen....
De andere foto met de bruine kap is trouwens van Ubbink toch?
Had je daar de bedenker van gesproken?
Het begon op LinkedIn waarbij iemand vragen stelde over een schoorsteen kap.
Ik reageerde dat dat vaak waardeloze oplossingen zijn. Daar reageerde iemand heel verontwaardigd op want hij had het ding ontworpen.
Was een van de eerste die er toen waren. Weet niet meer het merk, kan de LI post wel zoeken.
Zijn antwoord was trouwens als de warmtepomp erin staat hoef je er nooit meer bij en anders ligt het aan prutsmonteurs (zijn woorden).
Installateur langsgeweest voor de SD. De redelijk lage druk zagen ze zelf ook gelijk en die is nu flink hoger.gr8-jen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:44:
[...]
Welkom,
Allereerst is je waterdruk wel laag, vooral als het er net is.
Als je het op 18 graden zet zal er zeker niet snel condensvorming zijn. De vraag is wel of jij je minimale vermogen kwijt kan.
Dit is afhankelijk van je warmtepomp en hoeveel m2 (vloer)verwarming. Als die dat niet kan gaat deze pendelen.
Als je meer vertelt over installatie, kunnen wij er meer over vertellen of 18 graden een probleem is.
Je dauwpunt zou je ook kunnen berekenen, dat heb ik alleen nooit gedaan. Er zijn er wel die het hebben berekend, dus als je hier zoekt kom je vast verder. Dan weet je ook tot hoe koud je kan koelen.
Edit:
Je SD kaart is corrupt. Dus hij kan geen logs daarin opslaan. Die kan je niet gebruiken nu als je wilt uitlezen of er pendelen gebeurt
:strip_exif()/f/image/nvzs5RJPudGDO1fiy4KbA56Y.jpg?f=fotoalbum_large)
DANK!
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik overigens grote twijfel of dit wel goed werkt
Zit dicht bij elkaar, dus verdunningsfactor van 1% lijkt mij niet haalbaar
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Druk is nu wel wat hoog, liever 2,0rubenos schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:15:
[...]
Installateur langsgeweest voor de SD. De redelijk lage druk zagen ze zelf ook gelijk en die is nu flink hoger.
[Afbeelding]
DANK!
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nu heb ik voor verwsrmen en SWW het booster element uitgeschakeld volgens deze post
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Het valt op dat de legionella run niet warmer wordt dan de ingestelde setpoint. Is dat omdat de booster is uitgeschakeld en dat ik een scriptje moet aanmaken in HA om de setpoint tijdelijk te verhogen?
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
Ja, als je HA al gebruikt.Breud schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:32:
... Is dat omdat ... ik een scriptje moet aanmaken in HA om de setpoint tijdelijk te verhogen?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Nu gebruik ik een Procon met home assistant en zou ik eigenlijk graag willen detecteren als het pendelen gaat optreden. Nu vroeg ik me af of er een manier is om dat simpel te detecteren. Ik zie een aantal signalen als een pendel optreedt:
- Frequentie van de compressor dropt naar nul
- Retourtemperatuur wordt lager dan de aanvoertemperatuur
Look behind you! A three headed monkey!
Ik heb in node-red een functie gemaakt die detecteert wanneer de frequentie naar 0 gaat. En vervolgens de aanvoer temperatuur voor een periode hoger zet dan de return. Dan blijft hij wel pompen en vervolgens mag hij na een periode weer gaan koelen.MrScratch schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:11:
Ik koel met mijn Mitsubishi WP met beneden VVW en boven Jaga's met fans. Dit gaat qua capaciteit net goed vaak, maar als de temperatuur in huis lager wordt, dan gaat de afgiftecapaciteit iets omlaag en gaat deze uiteindelijk pendelen.
Nu gebruik ik een Procon met home assistant en zou ik eigenlijk graag willen detecteren als het pendelen gaat optreden. Nu vroeg ik me af of er een manier is om dat simpel te detecteren. Ik zie een aantal signalen als een pendel optreedt:Is dit de manier om een pendel te ontdekken? Of zijn er makkelijkere methodes?
:fill(white):strip_exif()/f/image/u42w8anHXoBZglP5mBvJ8SuU.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door LittleKiller op 01-07-2024 11:21 ]
Afhankelijk wat je erin heb hangen (je moet dhw setpoint wel kunnen instellen remote), Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32 daar staan de scripts voor als je mijn esp impl gebruikt. Maar een procon (of evt melcloud) zal niet veel anders zijn, een paar variabelen hernoemenBreud schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:32:
Ik lees in de startpost dat de legionelle tot op setpoint SWW door de compressor.
Nu heb ik voor verwsrmen en SWW het booster element uitgeschakeld volgens deze post
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Het valt op dat de legionella run niet warmer wordt dan de ingestelde setpoint. Is dat omdat de booster is uitgeschakeld en dat ik een scriptje moet aanmaken in HA om de setpoint tijdelijk te verhogen?
De DHW gaat tot het ingestelde setpoint, en daarna neemt het booster element (dit kan je niet uitzetten) het over voor het laatste stuk.
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 01-07-2024 11:31 ]
Wat gek dat het legionella bij ons niet tot 60graden wordt opgewarmd dan. Setpoint legionella is gewoon 60 graden.xoror schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:28:
[...]
De DHW gaat tot het ingestelde setpoint, en daarna neemt het booster element (dit kan je niet uitzetten) het over voor het laatste stuk.
Waar zou dit dan aan liggen aangezien je zegt dat de booster niet kan worden uitgeschakeld?
in de bovenstaande link zit ook een plaatje van een legionella run, dan kan je zien hoe het ongeveer hoort te lopen. Het is een beetje lastig om nu uitspraken te doen zonder monitoring.Breud schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:43:
[...]
Wat gek dat het legionella bij ons niet tot 60graden wordt opgewarmd dan. Setpoint legionella is gewoon 60 graden.
Waar zou dit dan aan liggen aangezien je zegt dat de booster niet kan worden uitgeschakeld?
Maar misschien heb je dhw temp op 47, en van 47 -> 60 duurt wel een tijdje. Wellicht ga je over je max run time (instelbaar) van je legionella heen, en dan wordt hij gestopt. Je kan kijken op je ftc scherm of het booster logo verschijnt na 47 graden
- Is er iemand die dit succesvol al langere tijd draait?
- Hoe raden jullie aan om te gaan met eventuele condens?
- Ik las iets dat dit apparaat eventuele coating kan missen waardoor bij condens schade op kan treden en de levensduur negatief beïnvloed wordt?
Doel is; ik wil peilen of dit een realistische optie is of dat ik gewoon een airco moet aan gaan schaffen.
Belangrijkste, wat is je afgifte en wel materiaal je leidingsysteem?par4 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:58:
Hoi, ik heb de EHST20D-VM2D en deze is alleen voor Heating. Maar ik wil hem ook graag voor koelen gebruiken, aangezien mijn nieuwbouwhuis absurd geisoleerd is en de warmte zeer lang blijft hangen. Ik heb alle electronische zaken om het apparaat te laten koelen voor elkaar. Ik heb de unit nu ingesteld op 16 graden koelen. Alleen ben ik bang voor condens. Ik heb enkele vragen, ik zie dat veel mensen over dit specifieke toestel en koelen hebben gepraat, maar ik kwam niemand tegen die het ook daadwerkelijk lijkt te doen.
- Ik las iets dat dit apparaat eventuele coating kan missen waardoor bij condens schade op kan treden en de levensduur negatief beïnvloed wordt?
Doel is; ik wil peilen of dit een realistische optie is of dat ik gewoon een airco moet aan gaan schaffen.
Mijn tip blijft altijd, doe het gewoon niet, tenzij je hele huis volligt met vloerverwarming en kunstof/alu leidingsystemen.
Wat ik bij mij zie (middels ca 1 x per seconde uitlezen van Procon) is dat de buitenunit vrijwel direct stopt (lees: frequentie wordt 0) nadat de aanvoer-temperatuur 1,5 graad onder de doel-aanvoer-temperatuur komt.MrScratch schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:11:
Ik koel met mijn Mitsubishi WP met beneden VVW en boven Jaga's met fans. Dit gaat qua capaciteit net goed vaak, maar als de temperatuur in huis lager wordt, dan gaat de afgiftecapaciteit iets omlaag en gaat deze uiteindelijk pendelen.
Nu gebruik ik een Procon met home assistant en zou ik eigenlijk graag willen detecteren als het pendelen gaat optreden. Nu vroeg ik me af of er een manier is om dat simpel te detecteren. Ik zie een aantal signalen als een pendel optreedt:Is dit de manier om een pendel te ontdekken? Of zijn er makkelijkere methodes?
Maar wat ik me herinner (voordat ik wat anti-pendelmaatregelen genomen had) is dat hij het al na een paar minuten opnieuw ging proberen.
Ik gooi hem nu dus in dat geval op 1, 1,5 of 2 uur (afhankelijk van de lengte van de koel-run) op de vakantiestand. Verder koel ik in blokken van maximaal 2 uur en doe daarna 1 uur pauze.
Ik heb mijn vakantiestand nu zo ingesteld dat hij in de vakantie wél SWW doet en geen verwarmen/koelen. SWW gaat dan dus gewoon door. Beetje misbruik dus van de vakantiestand. Als ik echt op vakantie ga dan zet ik de hele unit uit/standby.
Ik heb een COP van 2,9 in 2023.Technician- schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:42:
[...]
Belangrijkste, wat is je afgifte en wel materiaal je leidingsysteem?
Mijn tip blijft altijd, doe het gewoon niet, tenzij je hele huis volligt met vloerverwarming en kunstof/alu leidingsystemen.
Ik heb een huis vol vloerverwarming en kunstof leidingen. Enkel het stukje bij de binnenunit is koper.
Als je in Nederland een Mitsu Electric warmtepomp en een huis vol vloerverwarming hebt en je COP is 2.9, dan durf ik te beweren dat er iets niet klopt en geoptimaliseerd kan worden.par4 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:21:
[...]
Ik heb een COP van 2,9 in 2023.
Ik heb een huis vol vloerverwarming en kunstof leidingen. Enkel het stukje bij de binnenunit is koper.
Wat voor instellingen gebruik je, wat is je Ta? Heb je een verdeler met pomp? Een parallel buffervat? Pendelt je warmtepomp veel?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat lijkt voor mijn model niet te gelden.Grolsch schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:02:
De belangrijkste vraag, hoe is die cop bepaalt? Als dit met de interne warmtemeter van de mitsu is kun je net zo goed de telegraaf lezen, ongeveer even betrouwbaar
Totale warmteproductie per maand (dus thermisch) o.b.v. Mitsu vs. Kamstrup:
- April: Mitsu 817, Kamstrup 837 = Mitsu onderschatting van 2.4%
- Mei: incomplete data
- Juni: Mitsu 86, Kamstrup 84 = Mitsu overschatting van 2.4%
Tot nu toe veel accurater dan ik had gedacht. Ik blijf het bijhouden en zal later eens meer data posten.
[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-07-2024 20:11 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Nee in april verwarming + SWW, in juni alleen SWW.Grolsch schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:51:
Dan zul je in april verwarmd hebben en in juni gekoeld? Dat zou het verklaren omdat de temp sensoren van de mitsu niet nauwkeurig genoeg zijn. (0,5 graad)
In juni 1x experiment 8 kWh gekoeld maar vanwege condens gestaakt. Deze kWh’s niet meegeteld omdat mijn Kamstrup geen koeling telt.
Ok, neemt niet weg dat vanwege de hoge resolutie van de mitsu sensoren met name bij lage dT's het niet heel erg nauwkeurig is. Bij dT van 2 kan de afwijking zo 20% zijn.SebastiaanPs schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:54:
[...]
Nee in april verwarming + SWW, in juni alleen SWW.
In juni 1x experiment 8 kWh gekoeld maar vanwege condens gestaakt. Deze kWh’s niet meegeteld omdat mijn Kamstrup geen koeling telt.
Bij sww is de dT altijd hoog, dus de % afwijking lager.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 01-07-2024 23:57 ]
Helemaal mee eens, met name de momentane COP wordt dan onbetrouwbaar. De maandelijkse warmteproductie lijkt hier tot nu toe best accuraat. Misschien hebben anderen al meer data voor de verschillende modellen.Grolsch schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:56:
[...]
Ok, neemt niet weg dat vanwege de hoge resolutie van de mitsu sensoren met name bij lage dT's het niet heel erg nauwkeurig is. Bij dT van 2 kan de afwijking zo 20% zijn.
Bij sww is de dT altijd hoog, dus de % afwijking lager.
Edit: overigens was mijn warmteproductie in april voor 84% verwarming, slechts 16% SWW. In die maand warmteproductie gerapporteerd door Mitsu vs Kamstrup dus ook slechts 2.4% afwijking. Maar kan nog toeval zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-07-2024 00:02 ]
Ik koel sinds vorige zomer hiermee en het werkt prima (net zo goed als de buren die wel een ERST.. hebben). Enige verschil is volgens mij ook (het ontbreken van) de condensbak en die hebben we nog niet nodig gehad. Bij ons staan alle groepen behalve de badkamer open en ik gebruik een aqara temperatuur en luchtvochtigheidsensor om via home assistant het dauwpunt te bereken. Daar zit verder geen automatisering achter maar ik gebruik dat alleen voor een melding op het moment dat het dauwpunt hoger is dan de Ta zodat ik eea handmatig kan aanpassen. Bij ons is het meestal op te lossen door te ventileren omdat de droger ook in de ruimte van de wp staat en daardoor de luchtvochtigheid kan oplopen. Omdat het bij ons in de wijk een keuze/optie was in de rest van de installatie (leidingen etc) ook geschikt om te koelen. Alleen de HOH is anders maar dat levert in de praktijk geen probleem op.par4 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:58:
Hoi, ik heb de EHST20D-VM2D en deze is alleen voor Heating. Maar ik wil hem ook graag voor koelen gebruiken, aangezien mijn nieuwbouwhuis absurd geisoleerd is en de warmte zeer lang blijft hangen. Ik heb alle electronische zaken om het apparaat te laten koelen voor elkaar. Ik heb de unit nu ingesteld op 16 graden koelen. Alleen ben ik bang voor condens. Ik heb enkele vragen, ik zie dat veel mensen over dit specifieke toestel en koelen hebben gepraat, maar ik kwam niemand tegen die het ook daadwerkelijk lijkt te doen.
Op de eerst 2 verdiepingen werkt het briljant, wordt daar niet warmer dan +/- 21 graden. Op zolder werkt het uiteraard wat minder goed daar loopt de temperatuur bij ons alsnog op richting de 25 graden op warme dagen.
Ben niet bekend met ontbreken van coating?
Fijn om uit eerste hand een ervaringsdeskundige te horen. Voor zover ik weet hebben ze in het gehele pand bij mij kunstoffen leidingen aangelegd, want je noemt dit omdat ook daar condensvorming kan komen anders? Zijn er verder nog zaken die van belang zijn voordat ik ga koelen?gfaes schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:56:
[...]
Ik koel sinds vorige zomer hiermee en het werkt prima (net zo goed als de buren die wel een ERST.. hebben). Enige verschil is volgens mij ook (het ontbreken van) de condensbak en die hebben we nog niet nodig gehad. Bij ons staan alle groepen behalve de badkamer open en ik gebruik een aqara temperatuur en luchtvochtigheidsensor om via home assistant het dauwpunt te bereken. Daar zit verder geen automatisering achter maar ik gebruik dat alleen voor een melding op het moment dat het dauwpunt hoger is dan de Ta zodat ik eea handmatig kan aanpassen. Bij ons is het meestal op te lossen door te ventileren omdat de droger ook in de ruimte van de wp staat en daardoor de luchtvochtigheid kan oplopen. Omdat het bij ons in de wijk een keuze/optie was in de rest van de installatie (leidingen etc) ook geschikt om te koelen. Alleen de HOH is anders maar dat levert in de praktijk geen probleem op.
Op de eerst 2 verdiepingen werkt het briljant, wordt daar niet warmer dan +/- 21 graden. Op zolder werkt het uiteraard wat minder goed daar loopt de temperatuur bij ons alsnog op richting de 25 graden op warme dagen.
Ben niet bekend met ontbreken van coating?
Bedankt voor de tip van het berekenen van het douwpunt, dat ga ik ook doen. Ik heb het nu een dag op 16 graden koelen staan, maar zie nog geen enkele condensvorming.
Ik zou heel graag willen optimaliseren maar zou niet weten waar ik moet beginnen. Dit is de installatie hoe hij door de installateur is opgeleverd. Ik heb de COP berekend a.d.h.v. de informatie beschikbaar vanuit de WP zelf. Ik heb de MELCloud er ook aan hangen.SebastiaanPs schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Als je in Nederland een Mitsu Electric warmtepomp en een huis vol vloerverwarming hebt en je COP is 2.9, dan durf ik te beweren dat er iets niet klopt en geoptimaliseerd kan worden.
Wat voor instellingen gebruik je, wat is je Ta? Heb je een verdeler met pomp? Een parallel buffervat? Pendelt je warmtepomp veel?
Kijk even naar de eerste paar post van dit topic. Dat zou al heel veel kunnen helpen. Ook kun je dan zien of de WP niet stiekem aan het pendelen is bijvoorbeeld.par4 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:59:
[...]
Ik zou heel graag willen optimaliseren maar zou niet weten waar ik moet beginnen. Dit is de installatie hoe hij door de installateur is opgeleverd. Ik heb de COP berekend a.d.h.v. de informatie beschikbaar vanuit de WP zelf. Ik heb de MELCloud er ook aan hangen.
Bedankt voor een duw in de goede richtinggr8-jen schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:38:
[...]
Kijk even naar de eerste paar post van dit topic. Dat zou al heel veel kunnen helpen. Ook kun je dan zien of de WP niet stiekem aan het pendelen is bijvoorbeeld.
Eens met wat @gr8-jen zegt.par4 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:59:
[...]
Ik zou heel graag willen optimaliseren maar zou niet weten waar ik moet beginnen. Dit is de installatie hoe hij door de installateur is opgeleverd. Ik heb de COP berekend a.d.h.v. de informatie beschikbaar vanuit de WP zelf. Ik heb de MELCloud er ook aan hangen.
Ik zou beginnen met de topic start en gepinde post van het algemene lucht-water warmtepomp topic (link), daar staat veel nuttige kennis in die je nodig hebt om je systeem te begrijpen.
Daarna de topic start en gepinde posts van dit topic.
Overzichtje maken van je huis. Hoeveel m2 oppervlak, wat is je afgiftesysteem (vvw hoeveel m2, wat voor vvw verdeler, hoeveel groepen). Heb je een zoneregeling, zo ja wat voor type en werkt de zoneregeling voor alle oppervlakte of alleen een deel?
Dan je warmtepomp: wat voor model binnenunit en buitenunit. Instellingen warmtepomp nagaan en hier delen. Evt. met behulp van de gebruikershandleiding en zo nodig de installatiehandleiding.
Sorry veel huiswerk.
Edit: en had ik monitoring al genoemd?
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-07-2024 12:22 ]
Hoe lager de Ta hoe hoger de cop, Ta is het enigste wat de cop bepaalt. (Bij verwarmen uiteraard, bij koelen net andersom, hoe hoger de Ta hoe hoger de cop)par4 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:59:
[...]
Dus Ta dusdanig laag instellen dat de hut warm wordt en je WP niet begint te pendelen vanwege minimaal vermogen.
Meer is het niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 02-07-2024 12:37 ]
Eens, wrs komt hij uit op verwarmen met vaste Ta van 27 of 28 gr met een belangrijk deel van zijn vloerverwarming permanent open, dus een deel van de stelmotors van de vvw verdeler af.Grolsch schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:36:
[...]
Hoe lager de Ta hoe hoger de cop, Ta is het enigste wat de cop bepaalt. (Bij verwarmen uiteraard, bij koelen net andersom, hoe hoger de Ta hoe hoger de cop)
Dus Ta dusdanig laag instellen dat de hut warm wordt en je WP niet begint te pendelen vanwege minimaal vermogen.
Meer is het niet.
Maar het is ook wel fijn en nuttig om je eigen systeem een beetje te begrijpen
En Tb heeft een groter effect op de COP dan Ta. Daar kun je vooral met een goed geisoleerd nieuwbouwhuis uitstekend gebruik van maken met 0.5 graden nachtverlaging (of dagverhoging in de middag) of zelfs in 2 stappen 1.0 graden. Net zoals Andrehj hier beschrijft (dit is één van die gepinde posts om te lezen).
Het is een nieuwe, aangepaste versie van de kap van Cox Geelen.Seauleaux schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:58:
[...]
Welke kappen komen er nu bij jullie op? Wij zijn ook nog steeds aan het worstelen met onze installateur/aannemer over onder andere de luchtcirculatie in het buitendeel (ICEM).
Nee gelukkig niet, zie dat het bij de buren heul veel gedoe oplevert. Maargoed. Bedankt voor alle tips
Om daarop aan te sluiten. Sinds 02 juni draait hier een PUZ WM112YAA, waarvan voorlopig alleen de SWW functie is aangesloten.SebastiaanPs schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:59:
[...]
Helemaal mee eens, met name de momentane COP wordt dan onbetrouwbaar. De maandelijkse warmteproductie lijkt hier tot nu toe best accuraat. Misschien hebben anderen al meer data voor de verschillende modellen.
Edit: overigens was mijn warmteproductie in april voor 84% verwarming, slechts 16% SWW. In die maand warmteproductie gerapporteerd door Mitsu vs Kamstrup dus ook slechts 2.4% afwijking. Maar kan nog toeval zijn.
Ik heb geen warmtemeter, wel een (3 fase) kWh meter. In de 29 dagen van juni registreert mijn kWh meter een verbruik van 84 kWh voor alleen SWW plus stand-by, dus exclusief legionella. Standby vermogen is 28W, dus netto voor warm water is er 65 kWh verbruikt.
Tot 02 juni werd SWW met een gasketel gedaan, en die verbruikte, bij ons verbruik en alleen voor SWW (verwarming is volledig uitgeschakeld sinds februari en gebruik makend van de getallen van de afgelopen zomers) gemiddeld 30m3 per maand, dus 29 m3 in die 29 dagen. Dit is equivalent met ca. 232 kWh.
Dat zou dus betekenen (exclusief legionella wat direct na een SWW run met een 2 kW booster gebeurt) en exclusief stand-by verbruik de CoP in juni 232/65 ofwel ca. 3.5 was. We verwarmen het water tot 52 graden met twee per dag toegestane tijdspannen (want dynamisch tarief gestuurd). Als ik in de tabellen van ME kijk voor dit type warmtepomp dan klopt dat vrij goed (namelijk 3.5 tot 4 in de tabellen, bij maximaal vermogen, en dat wordt bij de SWW run gevraagd, leid ik af uit piek vermogen tijdens de run van ruim 3 kW).
En valt me reuze mee. Wel bij een Tb van ca. 15 graden natuurlijk.
Als ik in Melcloud kijk zie ik: verbruik voor warm water 72 kWh (zou dus 7 kWh hoger zijn dan de kWh meter netto aangeeft), maar vreemd genoeg 38 kWh voor verwarmen (terwijl de verwarmingsfunctie helemaal nog niet werkt). Dit getal is veel hoger (bijna 2 maal) dan het stand-by verbruik (dat als toch als verwarmen wordt geregistreerd ?) plus legionella met de booster, dus inderdaad onbetrouwbaar.
Voor de opgewekte warmte wordt 190 kWh gerapporteerd, wat dan weer 40 kWh lager is dan ik op basis van historisch gasverbruik bereken. Puur op basis van de Melcloud getallen voor warm water en opgewekte warmte kom ik met die Melcloud gegevens tot een CoP van 190/72 ofwel 2.6. Veel lager dus.
De andere berekening is m.i. de juiste/betrouwbaarder.
Aan Melcloud gegevens heb je weinig.
Zodra ook de verwarmingsfunctie is aangesloten (dikkere leidingen her en der aangebracht moeten nog worden aangesloten) zal ik wat meer ervaringen hier delen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dat is thermisch. Meestal (in ieder geval bij mij) is de afwijking in de meting van het elektrisch vermogen veel groter.SebastiaanPs schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:15:
Dat lijkt voor mijn model niet te gelden.
- April: Mitsu 817, Kamstrup 837 = Mitsu onderschatting van 2.4%
- Mei: incomplete data
- Juni: Mitsu 86, Kamstrup 84 = Mitsu overschatting van 2.4%
Tot nu toe veel accurater dan ik had gedacht. Ik blijf het bijhouden en zal later eens meer data posten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja klopt thermisch. Er staat ook Kamstrup maar dat is wellicht niet voor iedereen vanzelfsprekend dus aangepast in de post.Andrehj schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:52:
[...]
Dat is thermisch. Meestal (in ieder geval bij mij) is de afwijking in de meting van het elektrisch vermogen veel groter.
Het verschil in gerapporteerd elektriciteitsverbruik tussen mijn Mitsu en de Homewizard MID gecertificeerde kWh meter is ~0.3 kWh per dag ofwel zo'n 9 kWh per maand (zie hier). Die dagelijkse 0.3 kWh is gelijk aan mijn standbyverbruik. Ook in februari had ik dezelfde afwijking van 0.3 kWh per dag, dus wellicht beter om te spreken over 'basis'verbruik als verklaring voor het verschil tussen Mitsu en kWh meter. Dat had in de meeste maanden inderdaad een groter effect op de afwijking van de COP: 3% in februari, 22% in mei. In mei heeft dat beperkte 'basisverbruik' een grotere invloed door de kleinere noemer.
Een aantal van jullie (@Andrehj, @Speedyace, @Cranberry, @doek55, @Remco45, @Zwerius, @AUijtdehaag, @Robindd) hebben volgens het overzicht van Tomexergie een “Mse” meting, dus een Kamstrup?
Voorstel:
Wij kunnen van de afgelopen 6 maanden de maandelijkse thermische productie (verwarming en SWW) van de Mitsubishi naast de Kamstrup data leggen. Dan hebben wij per Mitsu model een goede schatting van de betrouwbaarheid van de interne meter vs. een Kamstrup.
Nuttig als er gebruikers zijn met vraagtekens bij hun COP, of bijv. voor nieuwe gebruikers t.b.v. de overweging wel/geen Kamstrup te kopen.
Voor de meesten zal dit een kwestie zijn van naar je Mitsu controller lopen en de “geproduceerde energie” in het menu opvragen. Je kan het zelf naast de Kamstup data leggen, maar je mag het ook naar mij sturen (via pb) dan haal ik je Kamstrup data uit de overzichten van Tomexergie en maak ik een overzicht.
Bij mij gaat dat niet omdat ik de Ta sensor 0.5K naar beneden gecorrigeerd heb om met een lagere aanvoertemperatuur te kunnen draaien.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik zou je wel van mitsu data willen voorzien, echter vorig jaar met het wisselen van het mitsu moederbord heb ik geen werkende interne flow meting meer (nog geen tijd en zin gehad om er naar te kijken)
Dus kloppende data heb ik niet van de mitsu.
Flow staat op 100 L/min dus dan kloppen de opgewekte energie waarden ook niet meer.
Update hiervan :DutchWing schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:58:
[...]
Allereerst gefeliciteerd![]()
Lees even de waardes in deze post uit via je binnenunit, deze kun je in het service menu bij informatie werking invullen/vinden.
Dan heb je een indicatie wat de unit doet, het liefste even SWW bedrijf forceren en wachten tot intrede leiding vanaf de buitenunit minimaal 40 graden warm is.
Liefst ook even de bijbehorende temperaturen van de aanvoer, retour sensoren etc.
U2 is of te weinig koudemiddel of je LEV (expansie ventiel) is de boosdoener, voor beide heb je de installateur nodig.
Monteur kon vandaag pas langskomen. Er was idd lekage. Een boutje van de buiten het buitenunit lekte. Dus fabricage fout? Geen idee wie dan de factuur moet oppaken. Nou ja dat zien we wel.
Maar is weer gefixed.
Alles afpompen en de juiste hoeveelheid terug erin.SebastiaanPs schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:15:
Hoe krijg je na zo’n lekkage weer precies de juiste hoeveelheid koudemiddel in het systeem?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
'k Heb even wat data opgezocht:
WP Kamstrup Verschil WP tov Kamstrup
dec 1583 1627 -2,70%
jan 1986 2033 -2,31%
feb 1186 1240 -4,35%
mrt 753 791 -4,80%
apr 474 500 -5,20%
mei 24 24 0,00%
Sorry, 'k weet even niet hoe ik zo snel even een tabel hier kan posten, maar 'k denk dat je hiermee wel uit de voeten kunt.
Ik vind het best heel accuraat!
Als je met jouw model WP alleen een kWh meter zou hebben en geen Kamstrup, dan heb je dus toch een best goede schatting van de COP.
[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-07-2024 22:48 ]
Ik gebruik Home Assistant met standaard MelCloud plugin en ik kan handmatig de thermostaat van woonkamer en boilervat omhoog zetten, nu wilde ik dit automatiseren op basis van de negatieve stroomprijs vanmiddag, maar ik kan nergens de juiste entiteit vinden om de boiler temp. omhoog te zetten...
Heeft iemand een tip waar ik dit moet zoeken?
Had een automatisering gebruikt met Water Heater 'Stel temperatuur in', met 60°C als setpoint, maar dat werkt niet...
Volgens m'n dashboard heet de entiteit die ik nu handmatig gebruik "water_heater.woonkamer"
Iemand enig idee?
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Dan maakt je warmtepomp toch juist meer warmte?Andrehj schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:31:
@SebastiaanPs
Bij mij gaat dat niet omdat ik de Ta sensor 0.5K naar beneden gecorrigeerd heb om met een lagere aanvoertemperatuur te kunnen draaien.
Hij maakt dus warmer water dan wat de sensor "ziet". Lijkt me dat dit juist ongunstig is. Beter Ta dan naar boven bijstellen.
Dat heb ik ook gedaan omdat Tr vaak 0.5 warmer was dan de Ta (THW1) zonder dat de warmtepomp actief is.
[ Voor 28% gewijzigd door HaTe op 04-07-2024 08:54 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
ik probeer deze code te integreren in mijn HA. Ik heb de secrets.yaml, sensor.yaml en configuration.yaml aangepast, maar de automation werkt niet. Hij geeft aan dat hij de nieuwe sensoren niet kan vinden. Volgens mij gaat er iets mis met de CURL statement. Ik ben hier niet in onderlegd, maar volgens mij is de URL aangepast sinds de datum van het gequoteerde bericht.breinonline schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:06:
En voor de volledigheid als iemand anders met het verhogen van het setpoint wil klooien in Home Assistant. Dit deel van mijn automation zorgt daarvoor (legionella staat gepland op zaterdag 00:00u). automations.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ############################################################################################################# ## SWW regeling ## ############################################################################################################# - id: '201212192034' alias: SWW regeling description: Verwarm de SWW tank indien de temperatuur zakt trigger: - platform: state entity_id: sensor.ecodan_operation_mode to: 'Legionella' id: '1' - platform: state entity_id: sensor.ecodan_operation_mode from: 'Legionella' id: '2' action: - choose: - conditions: #Verhoog setpoint voor legionellar tijdelijk als legionellarun start - condition: trigger id: '1' - condition: time weekday: - fri sequence: - service: water_heater.set_temperature target: entity_id: water_heater.ecodan data: temperature: 58 - conditions: #Verlaag setpoint weer na afloop legionellarun - condition: trigger id: '2' sequence: - service: water_heater.set_temperature target: entity_id: water_heater.ecodan data: temperature: 50 mode: single
Update 29-04-2022:
Ik ben nog wat vergeten. Om na de run het setpoint weer te verlagen kijk ik naar de operation mode, maar die zit niet in de standaard MELcloud integratie.
Als volgt kun je meer zaken uitlezen dan met de standaard integratie:
Log in op https://app.melcloud.com en open een pagina met bedieningselementen van je warmtepomp. Zet je browser developer tools aan en ga via network > XHR > headers en zoek dan je deviceID, buildingID en X-MitsContextKey op:
[Afbeelding]
Nu kan je deze gegevens gebruiken om via de commandline zaken uit te lezen met het commando (uiteraard je eigen gevonden key/id's invulen):
code:
1 'curl -v -H "X-MitsContextKey: ABC1234567890" "https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/user/ListDevices?id=123456&buildingID=123456"| jq ".[].Structure.Devices[].Device"'
Om een en ander te automatiseren in HA kan je de volgende zaken aanmaken.
secrets.yaml:
YAML:
1 melcloud_curl: 'curl -v -H "X-MitsContextKey: ABC1234567890" "https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/user/ListDevices?id=123456&buildingID=123456"| jq ".[].Structure.Devices[].Device"'
sensor.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ############################################################################################################# ## Uitlezen melcloud informatie ## ############################################################################################################# #https://community.home-assistant.io/t/mitsubishi-melcloud-integration-with-home-assistant/26275/366 - platform: command_line command: !secret melcloud_curl name: ecodan_cmd json_attributes: - DailyHeatingEnergyConsumed - DailyHeatingEnergyProduced - DailyHotWaterEnergyConsumed - DailyHotWaterEnergyProduced - DailyCoolingEnergyConsumed - DailyCoolingEnergyProduced - FlowTemperature - OutdoorTemperature - ReturnTemperature - TargetHCTemperatureZone1 - SetTankWaterTemperature - TankWaterTemperature - OperationMode - UnitStatus - OperationModeZone1 - HeatPumpFrequency value_template: "OK" scan_interval: 120 command_timeout: 30
Noot: in deze lijst kan je alles opgeven wat je via het curl commando aan informatie uit je unit krijgt. Bovenstaande vond ik nuttig maar je kan dus toevoegen of weglaten wat je wil.
template.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 ############################################################################################################# ## MELcloud ## ############################################################################################################# - sensor: - name: "flowtemperature" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'FlowTemperature') }}" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "20211225181401" - name: "returntemperature" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'ReturnTemperature') }}" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "20211225181402" - name: "dailyheatingenergyconsumed" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyHeatingEnergyConsumed') }}" unit_of_measurement: "kWh" unique_id: "20211225181403" - name: "dailyheatingenergyproduced" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyHeatingEnergyProduced') }}" unit_of_measurement: "kWh" unique_id: "20211225181404" - name: "dailyhotwaterenergyconsumed" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyHotWaterEnergyConsumed') }}" unit_of_measurement: "kWh" unique_id: "20211225181405" - name: "dailyhotwaterenergyproduced" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyHotWaterEnergyProduced') }}" unit_of_measurement: "kWh" unique_id: "20211225181406" - name: "dailycoolingenergyconsumed" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyCoolingEnergyConsumed') }}" unit_of_measurement: "kWh" unique_id: "20220418074901" - name: "dailycoolingenergyproduced" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyCoolingEnergyProduced') }}" unit_of_measurement: "kWh" unique_id: "20220418074902" - name: "cop totaal" state: > {% if is_state('sensor.dailyheatingenergyconsumed', '0') and is_state('sensor.dailyhotwaterenergyconsumed', '0') and is_state('sensor.dailycoolingenergyconsumed', '0') %} oneindig {% else %} {% set a = states('sensor.dailyheatingenergyconsumed') | float (default=0.001) %} {% set b = states('sensor.dailyheatingenergyproduced') | float (default=0.0001) %} {% set c = states('sensor.dailyhotwaterenergyconsumed') | float (default=0.001) %} {% set d = states('sensor.dailyhotwaterenergyproduced') | float (default=0.0001) %} {% set e = states('sensor.dailycoolingenergyconsumed') | float (default=0.001) %} {% set f = states('sensor.dailycoolingenergyproduced') | float (default=0.0001) %} {{ ((b + d + f) / (a + c + e)) | round(2)}} {% endif %} unit_of_measurement: "" unique_id: "20220119203801" - name: "cop verwarming" state: > {% if is_state('sensor.dailyheatingenergyconsumed', '0') %} oneindig {% else %} {% set a = states('sensor.dailyheatingenergyconsumed') | float (default=0.001) %} {% set b = states('sensor.dailyheatingenergyproduced') | float (default=0.0001) %} {{ (b / a) | round(2)}} {% endif %} unit_of_measurement: "" unique_id: "20220420205501" - name: "cop SWW" state: > {% if is_state('sensor.dailyhotwaterenergyconsumed', '0') %} oneindig {% else %} {% set a = states('sensor.dailyhotwaterenergyconsumed') | float (default=0.001) %} {% set b = states('sensor.dailyhotwaterenergyproduced') | float (default=0.0001) %} {{ (b / a) | round(2)}} {% endif %} unit_of_measurement: "" unique_id: "20220420205502" - name: "cop koeling" state: > {% if is_state('sensor.dailycoolingenergyconsumed', '0') %} oneindig {% else %} {% set a = states('sensor.dailycoolingenergyconsumed') | float (default=0.001) %} {% set b = states('sensor.dailycoolingenergyproduced') | float (default=0.0001) %} {{ (b / a) | round(2)}} {% endif %} unit_of_measurement: "" unique_id: "20220420205503" - name: "ecodan operation mode" state: > {% if is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',0) %} Off {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',1) %} SWW {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',2) %} Heating {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',3) %} Cooling {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',4) %} Defrost {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',5) %} Standby {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',6) %} Legionella {% else %} Unknown {% endif %} unique_id: '20211228205501' - name: "OperationModeZone1" state: > {% if is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',0) %} Heating thermostat {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',1) %} Heating flowtemperature {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',2) %} Heating compensation curve {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',3) %} Cooling thermostat {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',4) %} Cooling flowtemperature {% else %} Unknown {% endif %} unique_id: '20211228211501' - name: "HeatPumpFrequency" state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'HeatPumpFrequency') }}" unit_of_measurement: "Hz" unique_id: "20220209220501"
De nieuwe sensoren moeten onder settings > devices & services > Entities verschijnen. Doen ze dat niet dan klopt er iets niet. Vergeet niet alle bestanden te includen, kijk goed in de logs of er geen foutmeldingen zijn en verhelp die. En restart voor de zekerheid heel home assistant een keer.
Update dec 2023: deel ven de code is gewijzigd door HA wijzigen. Zie jorisdekloris in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Is er iets aangepast in HA wellicht en moet de integratie van deze code anders?
Het hangt een beetje van je hoe je naar beneden of naar boven definieert, maar ik heb het zo ingesteld dat mijn WP nu bij verwarmen (gemeten met de Kamstrup) rond de 24.7 °C water maakt ipv gemiddeld 25.2 °C wat het eerst was.HaTe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:49:
Dan maakt je warmtepomp toch juist meer warmte?
Hij maakt dus warmer water dan wat de sensor "ziet". Lijkt me dat dit juist ongunstig is. Beter Ta dan naar boven bijstellen.
Dat heb ik ook gedaan omdat Tr vaak 0.5 warmer was dan de Ta (THW1) zonder dat de warmtepomp actief is.
Gewoon precies zoals elke andere merk monoblock warmtepomp…Technician- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:53:
[...]
Heb nog nooit de Mitsubishi monobloc gezien, hoe bevalt deze?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Het is van wezenlijk belang waar je je het monster neemt, meestal de uittapkraan van de douche.koevlaas2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:23:
Ik heb al maanden een legionella testkit liggen maar vandaag maar eens gevuld met water uit mijn boiler en opgestuurd. Ik ben benieuwd.
Doucheslang eraf en even doorspoelen. Dan monster nemen. Op zowel koud als warmwater.
En dan kun je een direct bij de boiler nemen.
Als experiment heb ik de stekker van de Ecodan eruit getrokken. Het display blijft echter nog steeds verlicht. Waar haalt de Ecodan de energie vandaan om het display en de regelunit van energie te voorzien?
PS, ik heb zelf geen warmtepomp.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
@Blackraven
Hangt van de entiteit af, als het een number (slider) is doe je zoiets:
1
2
3
4
5
6
| action: - service: number.set_value target: entity_id: number.ecodan_heatpump_dhw_setpoint data: value: 56.0 |
als het een climate/thermostat is doe je zoiets
1
2
3
4
5
| action: - service: climate.set_temperature data: entity_id: climate.ecodan_heatpump_dhw_climate temperature: 47 |
Ik heb geen melcloud, dus weet niet precies hoe het daarin allemaal heet. Moet je nog de juiste entity_id bij zoeken. hier kan je nog wat voorbeelden vinden van hoe je een trigger kan maken op een bepaalde event.
[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 05-07-2024 16:59 ]
@cville de buiten unit levert stroom aan de binnen unit. De groep op de binnen unit is alleen voor het booster element.
Makes sense. Dank je!
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Dit is een plattegrond. 1995, 1940 en 2900 zouden wat mij betreft prima dicht kunnen:

Deze vraag is hier off-topic, want niet specifiek voor Mitsubishi Ecodan (zie ook de TS van dit topic). Ik heb de vraag in het L/W WP topic beantwoord: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Verdere discussie over dit onderwerp graag in dat topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 06-07-2024 15:10 ]
Maar jouw vraag staat compleet los van het merk warmtepomp. Zie mijn antwoord in het L/W topic.deBennie schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:01:
Ik heb zo'n ecodan warmtepomp
[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 06-07-2024 20:10 ]
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Iemand tips voor mijn probleem? Ik zou graag de extra parameters in HA willen uitlezenBreud schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:38:
[...]
ik probeer deze code te integreren in mijn HA. Ik heb de secrets.yaml, sensor.yaml en configuration.yaml aangepast, maar de automation werkt niet. Hij geeft aan dat hij de nieuwe sensoren niet kan vinden. Volgens mij gaat er iets mis met de CURL statement. Ik ben hier niet in onderlegd, maar volgens mij is de URL aangepast sinds de datum van het gequoteerde bericht.
Is er iets aangepast in HA wellicht en moet de integratie van deze code anders?
Ik heb de twee manieren uit het aangehaalde bericht (dus in de sensors.yaml en command_line.yaml) geprobeerd maar de sensoren blijven op unavailable staan.
Ik werk met deze HA versie:
Core
2024.7.0
Supervisor
2024.06.2
Operating System
12.4
Frontend
20240703.0
Ik gebruik de app de laatste jaren niet meer, maar wel in de periode 2017 ~ 2020, en volgens mij is er nog niets aan veranderd.N1ckk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:01:
Heeft iemand beeld / zicht in de ontwikkelingsagenda van de MELCLOUD app? Ik hoor mensen hier vaker roepen om een betere app, maar weet iemand of hier ook echt aan wordt gewerkt? Soort insiders-kennis, want op internet vind ik er natuurlijk weinig / niets over.
Dus ik zou er niet vanuit gaan dat hier op korte termijn verandering in komt.
Features gingen er uit
Inloggen was aangepast om scripts te ontmoedigen.
Data eruit halen zit achter een strakkere rate-limit
[ Voor 15% gewijzigd door gr8-jen op 08-07-2024 10:52 ]
De ontwikkeling op een Atom is een stuk harder gegaan de laatste maandenGrolsch schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:49:
[...]
Ik gebruik de app de laatste jaren niet meer, maar wel in de periode 2017 ~ 2020, en volgens mij is er nog niets aan veranderd.
Dus ik zou er niet vanuit gaan dat hier op korte termijn verandering in komt.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2024 11:50 ]
Google -> website Alklima (importeur):N1ckk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:01:
Heeft iemand beeld / zicht in de ontwikkelingsagenda van de MELCLOUD app? Ik hoor mensen hier vaker roepen om een betere app, maar weet iemand of hier ook echt aan wordt gewerkt? Soort insiders-kennis, want op internet vind ik er natuurlijk weinig / niets over.
“De MELCloud app voor Mitsubishi Electric warmtepompen en airconditioning krijgt een grote update in 2024. Voor huiseigenaren, gebouwbeheerders en installateurs.”
Link
Als ik dit mag geloven, dan is de app zo weer helemaal 2024 en dus helemaal top. Nou, top. Ik had hem niet gevonden, thanks.SebastiaanPs schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:11:
[...]
Google -> website Alklima (importeur):
“De MELCloud app voor Mitsubishi Electric warmtepompen en airconditioning krijgt een grote update in 2024. Voor huiseigenaren, gebouwbeheerders en installateurs.”
Link
Dit werkt helaas al een hele tijd niet meer. Zoek maar in het topic op 'melcloud' of 'home assistant'. Ik heb het zelf ook allemaal niet meer werkend helaas binnen HA.Breud schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:37:
[...]
Iemand tips voor mijn probleem? Ik zou graag de extra parameters in HA willen uitlezen
Ik heb de twee manieren uit het aangehaalde bericht (dus in de sensors.yaml en command_line.yaml) geprobeerd maar de sensoren blijven op unavailable staan.
Ik werk met deze HA versie:
Core
2024.7.0
Supervisor
2024.06.2
Operating System
12.4
Frontend
20240703.0
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Welke sensoren mis je dan die je vroeger wel had? Want in mijn Melcloud2Domoticz (ja, ik weet het, ik zou nog steeds naar een Procon upgraden, maar dat klusje heeft te weinig prioriteit) is er niets veranderd t.o.v. een jaar of zo geleden.radeoxx schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:11:
Dit werkt helaas al een hele tijd niet meer. Zoek maar in het topic op 'melcloud' of 'home assistant'. Ik heb het zelf ook allemaal niet meer werkend helaas binnen HA.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 08-07-2024 18:54 ]
En zo stabielAUijtdehaag schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:49:
[...]
De ontwikkeling op een Atom is een stuk harder gegaan de laatste maanden
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Dit heeft te maken met de buitentemperatuur.ronaldmathies schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:05:
Misschien is dit al eens voorbij gekomen maar mijn warmtepomp (zie signature) verbruikt in standby zo'n 72W, ik vindt dit aan de hoge kant, is dit verbruik te relateren aan een bepaalde stand van de WP? Kan het zijn dat ik een instelling ergens verkeerd heb staan?
Waarom hij dit doet weet niemand, maar "normaal" verbruikt mijn WP in standby 26W (zoals bij de meesten hier) maar zodra de temperatuur buiten boven de +- 20 graden komt gaat hij naar 70~86W continu.
Die 20 graden kan ik nog niet heel "hard" meten, maar het ligt daar ergens in de buurt, en na verloop van tijd stopt het ook weer.
Gisteren bijv. vanaf 12.30 tot 17.00 op dit "hogere" standby verbruik gedraaid.
Ik heb even gekeken, en ik zie idd ook piekjes (van ~28 naar ~60). Ik heb een MID meter voor de WP hangen.Grolsch schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:29:
[...]
Dit heeft te maken met de buitentemperatuur.
Waarom hij dit doet weet niemand, maar "normaal" verbruikt mijn WP in standby 26W (zoals bij de meesten hier) maar zodra de temperatuur buiten boven de +- 20 graden komt gaat hij naar 70~86W continu.
Die 20 graden kan ik nog niet heel "hard" meten, maar het ligt daar ergens in de buurt, en na verloop van tijd stopt het ook weer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WwYzfZ9v4qqJjiG4rKIGfFUG.png?f=user_large)
Lijkt vrij random tot mijn wp aangaat om te koelen.
Ah inderdaad, nu is hij gedaald naar 30W, maar zijn inderdaad flinke blokken dat hij hoger zit. Thx!Grolsch schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:29:
[...]
Dit heeft te maken met de buitentemperatuur.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero