Dat kun je natuurlijk gewoon drinken.KabouterSuper schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:37:
[...]
Not sure if trolling. Ik heb het over water uit een sww-boilervat, niet uit de radiator/vloerverwarming-leidingen.
Als Putin Rotterdam Nuked ?KabouterSuper schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:36:
[...]
Ik weet dat warm water wat metaalachtigen kan bevatten. Maar mijn voorstel is alleen in geval van nood. Als ik door een overstroming een dag geen water heb en mijn huis niet uit kan, maak ik graag gebruik van de inhoud van mijn boilervaten.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Als dat een vloedgolf tot gevolg heeft in Gouda: inderdaad! Maar met Stedin als gasleverancier heb ik geen Putin nodig om de waterleiding kapot te maken. En jij weet als mijn hofleverancier vast wel wat er voor nodig is om een boilervat te misbruiken als drinkwatervoorziening.
When life gives you lemons, start a battery factory
Steek er eens eentje af op Rotterdam en kijk wat dit voor Gouda betekend.KabouterSuper schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:17:
[...]
Als dat een vloedgolf tot gevolg heeft in Gouda: inderdaad! Maar met Stedin als gasleverancier heb ik geen Putin nodig om de waterleiding kapot te maken. En jij weet als mijn hofleverancier vast wel wat er voor nodig is om een boilervat te misbruiken als drinkwatervoorziening.
https://nuclearsecrecy.com/nukemap/
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Werkt de fake sensor bij jou? Wij hebben dezelfde buitenunit (wel een andere binnen unit), maar bij mij komt de lage frequentie van 20 Hz niet vrij ondanks dat ik wel een Tbuiten van 38 graden heb. Zie de screenshot hieronder.K!K schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:52:
@AUijtdehaag
Duidelijk!
Mocht je nog foto's heb van de montage in de buitenunit zie ik deze ook nog graag.
Had vanmiddag nog even gezocht naar een spare sensor om door te knippen maar dit is wat duurder dan gedacht...
Ook had ik zitten kijken naar een kabeltje ( male > female ) om er tussen te steken maar ook dit wordt wat ingrijpend gezien ik geen perstang hier voor heb en deze niet kant en klaar verkocht worden.
JST XA 4p te zijn.
Script is inderdaad voor mij niet belangrijk. Logica is zelfs al ingebouwd in mijn Loxone project. Dus alleen nog materiaal regelen en aansluiten.
Ben inmiddels wel overtuigd dat de Fake NTC nog wat gaat brengen gezien hij vanmiddag een nette run gedaan heeft op 20 Hz nadat het 25+ grade was.
Ben benieuwd als het dadelijk een keer onder deze 25+ grade komt of hij dan ook weer onrustig gaat lopen.
Screenshot met buiten temp zoals beloofd
[Afbeelding]
[...]
Klopt ik kwam er vanmiddag ook achter dat de eenheid binnen Grafana niet helemaal netjes opgezet was.
Het periodiek schakelen was inderdaad ook nog iets wat ik wil proberen. Deze tip had ik al eerder gelezen in het topic.
Precies de reden waarom ik graag van de TA15 af zou willen.
Bedankt voor het meedenken!
/f/image/g4Z3Qo1y5Qhfu4nxvL0uJiHA.png?f=fotoalbum_large)
Hij start even op een hogere frequentie om Ta te halen. Als hij daar is begint hij terug te moduleren tot uiteindelijk 28 Hz en opeens besluit hij om op te toeren naar 36 Hz en daar blijft hij de rest van de run op zitten. Die 36 Hz matcht ongeveer met de werkelijke buitentemperatuur van 22 graden. Zonder fake sensor zag ik vorig jaar dit gedrag na de opstart piek/dip:
- kouder dan 24 graden: 36 Hz
- warmer dan 24 graden: 30 Hz
Off topic: hoe krijg jij jouw Grafana lijnen netjes doorlopend buiten de grafiek? Ik heb "connect null values" aan, maar hij kapt de lijnen toch af.
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Dank!gr8-jen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:44:
[...]
Welkom,
Allereerst is je waterdruk wel laag, vooral als het er net is.
Als je het op 18 graden zet zal er zeker niet snel condensvorming zijn. De vraag is wel of jij je minimale vermogen kwijt kan.
Dit is afhankelijk van je warmtepomp en hoeveel m2 (vloer)verwarming. Als die dat niet kan gaat deze pendelen.
Als je meer vertelt over installatie, kunnen wij er meer over vertellen of 18 graden een probleem is.
Je dauwpunt zou je ook kunnen berekenen, dat heb ik alleen nooit gedaan. Er zijn er wel die het hebben berekend, dus als je hier zoekt kom je vast verder. Dan weet je ook tot hoe koud je kan koelen.
Edit:
Je SD kaart is corrupt. Dus hij kan geen logs daarin opslaan. Die kan je niet gebruiken nu als je wilt uitlezen of er pendelen gebeurt

Ik zie tevens nu je edit dat mijn SD kaart corrupt is. Scherp... Ik had niet door dat dat corrupt betekende. Ik zit nog in mijn onderhoudsperiode dus ik ga dit gewoon even naar de aannemer zelf doorzetten. Zal ook kijken naar de waterdruk. Dank.
Ik heb een tussenwoning van 189m2, net opgeleverd. 4 etages, 3 etages met vloerverwarming en koeling (bovenste etage is vliering). Circa 160m2.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp
300L boilervat
Ik heb ook een type-D ventilatie, een Orcon MaxComfort-500 WTW systeem. Met by-pass voor zomerventilatie.
Aansturing met Uponor Smatrix Pulse. (master-master, ruimteregeling)
/f/image/v3Uyk1uV0sm0NSRyZBwIhpl0.png?f=fotoalbum_large)
Is dit voldoende info? Ik ga mijn best doen om de installaties beter te begrijpen (zo lees ik hier al wat maanden mee), maar sommige dingen blijf ik wat onduidelijk vinden en geeft de documentatie mij ook geen antwoord:
Zo kan ik in de Uponor Pulse app een kamer alleen lager dan 20 graden instellen door de minimale setpoint van die ruimte 2 graden lager te zetten. Dus om 19 graden in te stellen, moet ik de min. setpoint op 17 graden zetten. Terwijl de Ecodan op 18 graden staat

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkTBdDDLDQfdqoq9d0pd7UbH.jpg?f=user_large)
Edit: screenshot met oud typenummer verwijderd.
[ Voor 12% gewijzigd door rubenos op 24-06-2024 12:47 ]
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik heb geen ervaring met unoporor. Zeker niet qua naregeling, als ik hier zoek is er nog een ander die het ook heeft/had.
Meestal is het wel gedoe qua naregeling omdat die dingen het per ruimte aansturen en je dus daardoor je minimum vermogen niet kwijt kan als de rest dicht staat. Tot nu toe is het het advies om die controllers log te koppelen en alles open te draaien. Vooral bij een nieuw geisoleerd huis waar toch alles dezelfde temperatuur is.
je gaat aan dat de buiten unit een SUZ-SWM60 is, in de omschrijving van de bouwer staat SUZ-SWM80. Beiden zijn wel ietsje ouder. Als je een typeplaatje op de buiten unit kan zien zou ik het controleren. Mijn SUZ-SWM80 is ook uit 2022 en de SUZ-SWM80VA2 is al een tijdje uit.
Als het de oudere is, is het met een minimum vermogen van 3,1kW. Normaal zou je dat er wel uitkrijgen met zoveel vloerverwarming. Als ze omstebeurd knijpen wordt het wel moeilijker.
Maar eigenlijk moet je dan iets van monitoring hebben. Dan weet je hoeveel flow er is, hoe warm je aanvoert en hoe warm je retourneert.
Flow kun je aflezen op de controller van je binnen unit, Ta en Tr misschien met een sensor. Anders kun je een module hangen aan de binnen unit. Zie de Ts
Meestal is het wel gedoe qua naregeling omdat die dingen het per ruimte aansturen en je dus daardoor je minimum vermogen niet kwijt kan als de rest dicht staat. Tot nu toe is het het advies om die controllers log te koppelen en alles open te draaien. Vooral bij een nieuw geisoleerd huis waar toch alles dezelfde temperatuur is.
je gaat aan dat de buiten unit een SUZ-SWM60 is, in de omschrijving van de bouwer staat SUZ-SWM80. Beiden zijn wel ietsje ouder. Als je een typeplaatje op de buiten unit kan zien zou ik het controleren. Mijn SUZ-SWM80 is ook uit 2022 en de SUZ-SWM80VA2 is al een tijdje uit.
Als het de oudere is, is het met een minimum vermogen van 3,1kW. Normaal zou je dat er wel uitkrijgen met zoveel vloerverwarming. Als ze omstebeurd knijpen wordt het wel moeilijker.
Maar eigenlijk moet je dan iets van monitoring hebben. Dan weet je hoeveel flow er is, hoe warm je aanvoert en hoe warm je retourneert.
Flow kun je aflezen op de controller van je binnen unit, Ta en Tr misschien met een sensor. Anders kun je een module hangen aan de binnen unit. Zie de Ts
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Daar hoef je je echt niet druk over te maken. Alles boven de 1 bar is prima. En daaronder ook nog wel. Ik heb wel eens een tijd gedraaid met 0.8 bar en geen enkel probleem ondervonden.rubenos schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:55:
Zal ook kijken naar de waterdruk. Dank.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik las hier idd al mee, en zag dat per ruimte lastig is. Zelf vind ik 20+ graden in slaapkamer niet fijn, dus hoopte daar wel 1 of 2 graden koeler te krijgen.gr8-jen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:38:
Ik heb geen ervaring met unoporor. Zeker niet qua naregeling, als ik hier zoek is er nog een ander die het ook heeft/had.
Ik zie dat er idd in de berekening een andere unit staat. Heb de screenshot verwijderd, ik heb de Mitsubishi SUZ-SWM60 VA.je gaat aan dat de buiten unit een SUZ-SWM60 is, in de omschrijving van de bouwer staat SUZ-SWM80. Beiden zijn wel ietsje ouder. Als je een typeplaatje op de buiten unit kan zien zou ik het controleren. Mijn SUZ-SWM80 is ook uit 2022 en de SUZ-SWM80VA2 is al een tijdje uit.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Dank, good to know.Andrehj schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:45:
[...]
Daar hoef je je echt niet druk over te maken. Alles boven de 1 bar is prima. En daaronder ook nog wel. Ik heb wel eens een tijd gedraaid met 0.8 bar en geen enkel probleem ondervonden.
Ik snap ook wel dat het draait. Wat ik bedoelde is dat hij het moet bijhouden of het niet nog verder zakt. Als het pas recent is opgeleverd en het is al gezakt, dan kan er een (productie)foutje in de installatie zitten. Dit hadden wij ook: elke 3 maanden vullen totdat ze een onderdeel vervingen omdat het niet functioneerde.Andrehj schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:45:
[...]
Daar hoef je je echt niet druk over te maken. Alles boven de 1 bar is prima. En daaronder ook nog wel. Ik heb wel eens een tijd gedraaid met 0.8 bar en geen enkel probleem ondervonden.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
ik heb ook uponor smatrix pulse met master/master regeling, maar dat is vreselijk onhandig. Ik heb hem gekoppeld in HA en master/slave ge-emuleerd (dus alleen vraag van andere ruimtes als er vraag in de woonkamer is). ik draai meestal met vaste Ta tussen 16-18 graden omdat ik te lui ben om condens in de gaten te houden.rubenos schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:55:
[...]
Dank!![]()
Ik zie tevens nu je edit dat mijn SD kaart corrupt is. Scherp... Ik had niet door dat dat corrupt betekende. Ik zit nog in mijn onderhoudsperiode dus ik ga dit gewoon even naar de aannemer zelf doorzetten. Zal ook kijken naar de waterdruk. Dank.
Ik heb een tussenwoning van 189m2, net opgeleverd. 4 etages, 3 etages met vloerverwarming en koeling (bovenste etage is vliering). Circa 160m2.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp
300L boilervat
Ik heb ook een type-D ventilatie, een Orcon MaxComfort-500 WTW systeem. Met by-pass voor zomerventilatie.
Aansturing met Uponor Smatrix Pulse. (master-master, ruimteregeling)
[Afbeelding]
Is dit voldoende info? Ik ga mijn best doen om de installaties beter te begrijpen (zo lees ik hier al wat maanden mee), maar sommige dingen blijf ik wat onduidelijk vinden en geeft de documentatie mij ook geen antwoord:
Zo kan ik in de Uponor Pulse app een kamer alleen lager dan 20 graden instellen door de minimale setpoint van die ruimte 2 graden lager te zetten. Dus om 19 graden in te stellen, moet ik de min. setpoint op 17 graden zetten. Terwijl de Ecodan op 18 graden staatik neem aan dat dat de aanvoertemperatuur is?
[Afbeelding]
Edit: screenshot met oud typenummer verwijderd.
Met de vloerkoeling kan je max 2 graden beinvloeden, de pieken worden afgevlakt zeg maar.
De smatrix heeft ook een optie om rekening te houden met de RV die je via je thermostaat meet (maar dat heb ik nog nooit geprobeerd).
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Ja, dank dat je er scherp op bent hoor. Ik had namelijk eerder een druppelende fitting bij een cv-verdeler. Kan er best mee te maken hebben. Gelijk gemeld toen ik het ontdekte, maar toen ze eindelijk kwamen druppelde het al een paar weken niet meer. Nu afgestemd dat ik het direct monitor als de vloerverwarming weer draait in het najaar, heb toch 2 jaar garantie op dergelijke gebreken.gr8-jen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:46:
[...]
Ik snap ook wel dat het draait. Wat ik bedoelde is dat hij het moet bijhouden of het niet nog verder zakt. Als het pas recent is opgeleverd en het is al gezakt, dan kan er een (productie)foutje in de installatie zitten. Dit hadden wij ook: elke 3 maanden vullen totdat ze een onderdeel vervingen omdat het niet functioneerde.
Ta is de aanvoertemperatuur, en dat is ook wat er op de display van jouw Ecodan staat? Dat gaat goed qua condens? Hij staat nu op 18, maar zou hem graag lager zetten omdat hij dat eerder ook stond en beter leek te koelen.xoror schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:18:
[...]
ik heb ook uponor smatrix pulse met master/master regeling, maar dat is vreselijk onhandig. Ik heb hem gekoppeld in HA en master/slave ge-emuleerd (dus alleen vraag van andere ruimtes als er vraag in de woonkamer is). ik draai meestal met vaste Ta tussen 16-18 graden omdat ik te lui ben om condens in de gaten te houden.
Zal ook eens kijken naar koppelen in HA.
Ta is de aanvoer temp. Als je vaste temp gebruikt bij het koelen zie je die temp op je display.rubenos schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:42:
[...]
Ta is de aanvoertemperatuur, en dat is ook wat er op de display van jouw Ecodan staat? Dat gaat goed qua condens? Hij staat nu op 18, maar zou hem graag lager zetten omdat hij dat eerder ook stond en beter leek te koelen.
Zal ook eens kijken naar koppelen in HA.
Hier wat meer data van mij:
/f/image/t5swuRY8kSaZYBunVlavAfXn.png?f=fotoalbum_large)
rond 14:30 heb ik Ta van 18 -> 17 gedaan. Kan je zien wat voor extra verbruik dat geeft. 16 gaat vandaag ook nog goed, en ws ook lager. Het resultaat is dat de temp wat langzamer oploopt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2Ol8qdb2mJ1CResYNCVM2vKC.png?f=user_large)
Effect lijkt beperkt, maar gevoelsmatig is het wel lekker koel in huis.
je kan mbv van deze formules schatten tot hoe ver je kan gaan:
https://www.weerschip.nl/formules.html
de uponor thermostaten meten ook RV dus moet je een beetje knutselen als je wat harder wil koelen.
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 24-06-2024 16:32 ]
Geweldig, dank dat je dit zo in beeld hebt gebracht voor mij. Ik moet mij nog wat meer inlezen (in compressor frequency om maar wat te noemen), dus wellicht volgen er nog vragen, maar ga eerst eens naar de formules kijkenxoror schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:24:
[...]
Ta is de aanvoer temp. Als je vaste temp gebruikt bij het koelen zie je die temp op je display.
Hier wat meer data van mij:
[Afbeelding]
rond 14:30 heb ik Ta van 18 -> 17 gedaan. Kan je zien wat voor extra verbruik dat geeft. 16 gaat vandaag ook nog goed, en ws ook lager. Het resultaat is dat de temp wat langzamer oploopt.
[Afbeelding]
Effect lijkt beperkt, maar gevoelsmatig is het wel lekker koel in huis.
je kan mbv van deze formules schatten tot hoe ver je kan gaan:
https://www.weerschip.nl/formules.html
de uponor thermostaten meten ook RV dus moet je een beetje knutselen als je wat harder wil koelen.
Hmm, ik ben benieuwd waarom het bij jou wel werkt. Koel je ook in de avond of vroeg in de ochtend? Zo ja, zou je daar een screenshot van kunnen delen? Want je huidige screenshot is van 11h en afhankelijk van de positie van je buitenunit kan het al lekker zijn opgewarmd. Omdat hij bij mij zich niks van de fake sensor met Tb=38°C aantrekt, twijfel ik of hij misschien nog naar andere sensoren kijkt (misschien TH6 (2-phase pipe temperature) of TH8 (Heat sink temperature)). Of misschien ligt het aan de software versie? Ik ben recentelijk naar versie 19 gegaan, zit jij daar ook op?K!K schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:29:
@Sven1234
Jazeker werkt dit!
Zojuist nog even gecontroleerd voor je mijn unit gaat netjes terug naar 20Hz.
[Afbeelding]
Zijn er eventueel nog andere PUHZ-SW75YAA gebruikers waar het werkt?
[ Voor 3% gewijzigd door Sven1234 op 24-06-2024 19:05 ]
Ik snap nog niet helemaal hoe het klokschema in de binnenunit werkt. In de wintermaanden snap ik het prima: Ik geef per tijdstip aan hoe warm ik het wil hebben en dan regelt hij dat vanzelf (i.c.m. de PAR-WT50 "thermostaat" die hij gebruikt om de temperatuur in de kamer te meten en wel/niet te verwarmen als het nodig is en als het warm genoeg is, dan staat hij gewoon op Stop).
Nu heb ik ook een zomerschema ingesteld: Verwarming uiteraard helemaal uit en Koelen op 22 graden.
Ik had verwacht dat hij dan zou gaan koelen, zodra de kamertemperatuur 22 graden was, maar dat doet hij niet. Als ik hem handmatig van verwarmen op koelen zet, dan gaat hij gewoon koelen, ook als de kamertemperatuur kouder dan 22 graden is. Omgekeerd: ik heb nog niet ontdekt wanneer hij uit zichzelf gaat stoppen met koelen.
Ik vind het ook wat vreemd dat je 2 schema's kunt maken en in beide schema's kun je zowel verwarmen als koelen instellen. Stel je stelt allebei in op (bijv.) Verwarmen 20 graden en Koelen 22 graden, zorgt hij dan dat het tussen de 20 en 22 blijft? Schakelt hij dan uit zichzelf tussen verwarmen en koelen?
Zie ik iets over het hoofd, of werkt het koel-schema totaal anders dan het verwarmen-schema?
Nu heb ik ook een zomerschema ingesteld: Verwarming uiteraard helemaal uit en Koelen op 22 graden.
Ik had verwacht dat hij dan zou gaan koelen, zodra de kamertemperatuur 22 graden was, maar dat doet hij niet. Als ik hem handmatig van verwarmen op koelen zet, dan gaat hij gewoon koelen, ook als de kamertemperatuur kouder dan 22 graden is. Omgekeerd: ik heb nog niet ontdekt wanneer hij uit zichzelf gaat stoppen met koelen.
Ik vind het ook wat vreemd dat je 2 schema's kunt maken en in beide schema's kun je zowel verwarmen als koelen instellen. Stel je stelt allebei in op (bijv.) Verwarmen 20 graden en Koelen 22 graden, zorgt hij dan dat het tussen de 20 en 22 blijft? Schakelt hij dan uit zichzelf tussen verwarmen en koelen?
Zie ik iets over het hoofd, of werkt het koel-schema totaal anders dan het verwarmen-schema?
voor de mensen met HA, hier nog klein stukje code om de condensatie temp uit te rekenen. Kan je een beetje in de gaten houden tot hoe ver je kan koelen. Mijn thermostaten kunnen temp en RV meten, maar die zou je ook van andere sensoren kunnen halen.
plakken in template-sensors.yaml
formules van: https://www.weerschip.nl/formules.html
plakken in template-sensors.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| sensor: - name: "thermostat_condensation_kantoor" unique_id: "thermostat_condensation_kantoor" unit_of_measurement: "°C" state: >- {% set t = state_attr('climate.kantoor' , 'current_temperature')| default(0) | float %} {% set rh = state_attr('climate.kantoor' , 'current_humidity') | default(0) | float %} {% set a = log(rh / 100) + (17.62 * t / (243.12 + t)) | default(0) | float %} {{ (243.12 * a / (17.62 - a)) | float | round(1) }} |
formules van: https://www.weerschip.nl/formules.html
Dit wordt mijn eerste koelseizoen met de Netatmo thermostaat.
Fakesensor doet bij mij perfect zijn ding, hij moduleert keurig terug naar 20Hz
Hoe doen de Netatmo gebruikers koelen in hun situatie.
Ik weet dat je de polariteit kunt omzetten, maar een echte "koelmodus" kent de Netatmo niet.
Ik heb maar een nieuw programma aangemaakt genaamd "KOELEN"
En dan van 10.00 tot 18.00 een programma met een setpoint van 25 graden, en daarbuiten 15 graden.
Daarmee genereert de thermostaat vraag richting de WP en start hij met koelen.
Ik weet dat je de polariteit kunt omzetten, maar een echte "koelmodus" kent de Netatmo niet.
En dan van 10.00 tot 18.00 een programma met een setpoint van 25 graden, en daarbuiten 15 graden.
Dat de Mitsu ook andere sensoren gebruikt is een feit, maar welke precies en wat de te triggeren parameters zijn ben ik na 7 jaar nog nooit achtergekomen.Sven1234 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:04:
[...]
Hmm, ik ben benieuwd waarom het bij jou wel werkt. Koel je ook in de avond of vroeg in de ochtend? Zo ja, zou je daar een screenshot van kunnen delen? Want je huidige screenshot is van 11h en afhankelijk van de positie van je buitenunit kan het al lekker zijn opgewarmd. Omdat hij bij mij zich niks van de fake sensor met Tb=38°C aantrekt, twijfel ik of hij misschien nog naar andere sensoren kijkt (misschien TH6 (2-phase pipe temperature) of TH8 (Heat sink temperature)). Of misschien ligt het aan de software versie? Ik ben recentelijk naar versie 19 gegaan, zit jij daar ook op?
Zijn er eventueel nog andere PUHZ-SW75YAA gebruikers waar het werkt?
Koelen? hoezo koelen? Mijn kamer temperatuur is 20,8°C, op dít moment. Niks aan gedaan, geen screens of wat dan ook. Moderne huizen hebben niet alles in hun voordeel, zie ik wel.Grolsch schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:26:
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Echt warm was het hier ook nog niet hoor. 21,7 graden vind ik best netjes, maar ik wou gewoon weer een keer koelen, het is al eind juni, en ik heb tegenwoordig 5000kWh overschot sinds ik mijn nieuwe panelen hebNaalroc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:55:
[...]
Koelen? hoezo koelen? Mijn kamer temperatuur is 20,8°C, op dít moment. Niks aan gedaan, geen screens of wat dan ook. Moderne huizen hebben niet alles in hun voordeel, zie ik wel.
Jij hebt een wit huis (en volgens mij ook een rieten dak?). Ons huis is gemaakt van donkere baksteen (moest van vrouw en architect) en warmt dus wat meer op. Vandaar dat vannacht voor het eerst de koeling weer is aangegaan om de binnentemperatuur op 23°C te begrenzen. Dat gaat trouwens uit de kunst met de hier vaak genoemde Panasonic thermostaat.Naalroc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:55:
[...]
Koelen? hoezo koelen? Mijn kamer temperatuur is 20,8°C, op dít moment. Niks aan gedaan, geen screens of wat dan ook. Moderne huizen hebben niet alles in hun voordeel, zie ik wel.
Daar staat dan wel tegenover dat ik al sinds half april of zo geen verwarming meer aan heb gehad. Sterker nog, sinds 1 mei is permanent alle zonwering naar beneden, en het is ook tijdens de koude dagen in mei en juni binnen niet onder de 21.8°C geweest.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hier vandaag een voor het eerst het systeem eens op koelen gezet als expiriment. Systeem via bedieningspaneel op koelen gezet, polariteit van de Netatmo omgedraaid en hij ging aanGrolsch schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:26:
Ik moet idd nog een koel-programma aanmaken voor de thermostaat. Hij hoeft van mijn niet de hele dag te koelen en boven hebben we airco.
Na een half uur ging de pomp al even uit. Hij kon denk ik zijn vermogen niet kwijt. TA zat al onder de ingestelde 17 graden. Nergens condens nog.
Na opnieuw opstarten ging de wp zelf naar de 20hz. Zonder 'fakesensor'. Hij loopt nu ruim een uur stabiel met TA 16.5 en TR 19 graden. Opgenomen vermogen is ca. 480watt. Ik zal het in de praktijk alleen op de warmere dagen gebruiken de Airco boven neemt na een uur nog iets van 300w op (split met 2 binnenunits). Dat is sneller en zuiniger denk ik.
Ben benieuwd wat het gaat doen in de koeling. De vloer wordt al iets koeler nu.
[ Voor 9% gewijzigd door g-j-t op 25-06-2024 13:53 ]
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Ik ben bezig mijn erst aan het aansluiten en in de manual hebben ze het over een afvoerleiding vp-20.
Maar ik kan nergens een vp-20 vinden met een uitwendige maat van 26mm.
Nu zit die afvoer ook nog eens op 10 van de onderkant en kan ik hem wel direct op de afvoer aansluiten maar een sifon er tussen gaat dan al niet lukken. Dus ik denk dat ik iets verkeerds doe.
Maar ik kan nergens een vp-20 vinden met een uitwendige maat van 26mm.
Nu zit die afvoer ook nog eens op 10 van de onderkant en kan ik hem wel direct op de afvoer aansluiten maar een sifon er tussen gaat dan al niet lukken. Dus ik denk dat ik iets verkeerds doe.
Maar wat bedoel je dan met een "èchte koelmodus"? Voor het verwarmen sluit hij een contact als het kouder wordt, dan gaat de verwarming aan,Grolsch schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:26:
................
.....................
en voor het koelen, sluit hij een contact als het warmer wordt.
Wat moet hij nog meer doen dan?
Het is aan je wp om te doen wat hem opgedragen wordt, en dat is verwarmen bij een gesloten contact, òf, als de wp op koelen staat, moet hij koelen bij een gesloten contact.
en laat 'ie dat nu precies doen! Prima thermostaat om te koelen dus, alleen noemen ze die koelmodus een beetje raar, maar het is dan ook een Frans ding....
@Andrehj Nee, het hebt het verkeerde huis in gedachten, hier is een stukje te zien, al eerder geplaatst hier, inmiddels 6 jaar geleden, bij de aanleg:
:strip_exif()/f/image/4e3syvLp3rVhLJtWt8iNmnjS.jpg?f=fotoalbum_large)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Klopt, maar dan moet ik los van een extra klokprogramma ook nog de polariteit omzetten.Naalroc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:22:
[...]
Maar wat bedoel je dan met een "èchte koelmodus"? Voor het verwarmen sluit hij een contact als het kouder wordt, dan gaat de verwarming aan,
en voor het koelen, sluit hij een contact als het warmer wordt.
Wat moet hij nog meer doen dan?
Het is aan je wp om te doen wat hem opgedragen wordt, en dat is verwarmen bij een gesloten contact, òf, als de wp op koelen staat, moet hij koelen bij een gesloten contact.
en laat 'ie dat nu precies doen! Prima thermostaat om te koelen dus, alleen noemen ze die koelmodus een beetje raar, maar het is dan ook een Frans ding....met bijpassende beschrijving.
@Andrehj Nee, het hebt het verkeerde huis in gedachten, hier is een stukje te zien, al eerder geplaatst hier, inmiddels 6 jaar geleden, bij de aanleg:
[Afbeelding]
Ik heb nu alleen een extra klokprogramma aangemaakt, en dat werkt ook goed.
Polariteit van je thermostaat staat niet goed, de WP is nu "geblokkeerd", zie het Pauze tekentje ||refused81 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:21:
in mijn nieuwe huis probeer ik mijn Ecodan voor de eerste keer op de koelstand te zetten....
Volgens mij heb ik dat goed gedaan (zie foto's), maar er gebeurt niks.....als ik mijn systeem op 20 graden zet (terwijl het 23-25 graden is).
Ook zie ik de buitenunit niet 'draaien'
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Doe ik iets fout?
Zet je thermostaat maar eens op 30 graden, dan gaat hij wel koelen verwacht ik.
Hieronder zie je dat pas rond 09.20 de fake sensor werd geactiveerd (wordt geactiveerd als het buiten +20 graden werkelijk is).
Bij Tbuiten <20 gaat de WP telkens naar 52HZ, pas bij Tbuiten +38 gaat hij naar 20HZ
Setpoint nu op 17 graden gezet, hij draait al uren op 16,5 graden.
Voor nu klokprogramma gemaakt van 10.00 tot 18.00, dat zou voldoende moeten zijn om de meeste warmte weg te krijgen.
Bij Tbuiten <20 gaat de WP telkens naar 52HZ, pas bij Tbuiten +38 gaat hij naar 20HZ
Setpoint nu op 17 graden gezet, hij draait al uren op 16,5 graden.
Voor nu klokprogramma gemaakt van 10.00 tot 18.00, dat zou voldoende moeten zijn om de meeste warmte weg te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 25-06-2024 14:49 ]
Je lijkt gelijk te hebben. Dan slaat die aan (verwarmen), maar ik neem aan dat die daadwerkelijk koelt.Grolsch schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:45:
Polariteit van je thermostaat staat niet goed, de WP is nu "geblokkeerd", zie het Pauze tekentje ||
Zet je thermostaat maar eens op 30 graden, dan gaat hij wel koelen verwacht ik.
Is dit een installatiefout? Hoe fix je zoiets?
Het is nu volle kracht koelen...of helemaal niks...niet echt energie zuinig
:strip_exif()/f/image/cWnV4TLoRUJrr1hvSLzIjKWO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Yt80hXolNuxxB0G29alAVDGJ.png?f=fotoalbum_large)
Nee, dat is het niet, maar je wp moet een signaal krijgen waardoor hij gaat draaien!refused81 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:58:
[...]
Je lijkt gelijk te hebben. Dan slaat die aan (verwarmen), maar ik neem aan dat die daadwerkelijk koelt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en dat is bij warmte, als het te koud wordt, en voor koelen, als het te warm wordt.
Je geeft de wp nu geen signaal, dat doet die Netatmo wèl , als je de "polariteit" omdraait, dan komt alles goed!
Maar hoe weet de wp dan dàt hij moet gaan draaien; een klokprogramma doet dat niet (alleen) vlgs mij. Hij moet ook een N1 signaal hebben; net als bij verwarmen.Grolsch schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:45:
[...]
Klopt, maar dan moet ik los van een extra klokprogramma ook nog de polariteit omzetten.
Ik heb nu alleen een extra klokprogramma aangemaakt, en dat werkt ook goed.
Dacht ik zo.
Inderdaad. In mijn hoofd was je huis wit. Maar het rieten dak klopte wel.Naalroc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:22:
[Afbeelding]
Blijft een erg mooi huis om te zien trouwens.
stomme vraag, maar hoe draai je 'polariteit' om?Naalroc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:27:
[...]
Nee, dat is het niet, maar je wp moet een signaal krijgen waardoor hij gaat draaien!
en dat is bij warmte, als het te koud wordt, en voor koelen, als het te warm wordt.
Je geeft de wp nu geen signaal, dat doet die Netatmo wèl , als je de "polariteit" omdraait, dan komt alles goed!
Hier, in de apprefused81 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:45:
[...]
stomme vraag, maar hoe draai je 'polariteit' om?
/f/image/QiNOnZJl3KxoOb5yBOhZjXZF.png?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik heb een Gira G1/X1 systeem hier (via domotica)....
die optie heb ik niet in de app......
Kan je "mode" daar onderaan niet omzetten naar koelen?refused81 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:58:
[...]
Je lijkt gelijk te hebben. Dan slaat die aan (verwarmen), maar ik neem aan dat die daadwerkelijk koelt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo staat het in de handleiding hier op pagina 16, maar weet niet of dat jouw type/model is.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
dat is idd mijn model....was er zelf ook al door heen gegaan.SebastiaanPs schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:37:
[...]
Kan je "mode" daar onderaan niet omzetten naar koelen?
Zo staat het in de handleiding hier op pagina 16, maar weet niet of dat jouw type/model is.
Maar als je daar mode aanklikt, krijg ik onderstaande. Als ik vorst/hitte selecteer, kan ik niets aanpassen, staat die op 7 graden bescherming....dat is dus voor warmte....niet voor koelen.....dat kan ik nergens anders aanpassen (!?!)
/f/image/Nv1e7n4nPW1a5cPm1FQSY995.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door refused81 op 25-06-2024 17:55 ]
Dat laatste wat je laat zien lijkt op anti vriesmodus ofzo. Dan gaat het in de winter altijd water laten circuleren als het onder 5 graden is.
In de TS staat hoe je dat uit kan zetten, dit omdat je geen monoblock hebt. Misschien zijn er meer instellingen die beter kunnen en indirect je probleem oplossen?
In de TS staat hoe je dat uit kan zetten, dit omdat je geen monoblock hebt. Misschien zijn er meer instellingen die beter kunnen en indirect je probleem oplossen?
Het "probleem" zit hem echt in je thermostaat, die moet namelijk bij koelen andersom gaan denken (polariteit).refused81 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:53:
[...]
dat is idd mijn model....was er zelf ook al door heen gegaan.
Maar als je daar mode aanklikt, krijg ik onderstaande. Als ik vorst/hitte selecteer, kan ik niets aanpassen, staat die op 7 graden bescherming....dat is dus voor warmte....niet voor koelen.....dat kan ik nergens anders aanpassen (!?!)
[Afbeelding]
Bij een Mitsu doet de thermostaat niets anders dan een contact maken/verbreken, hij "blokkeert" de WP op dat moment.
Bij verwarmen is dat als ruimtetemperatuur boven setpoint is.
Bij koelen wil je dat hij blokkeert als ruimtetemperatuur onder setpoint is.
Wat je ook nog zou kunnen doen is de dipswitch in de Mitsu "omzetten", daarmee veranderd ook de polariteit, maar is niet echt een mooie oplossing, dan moet je 2 x per jaar WP uitschakelen, kap eraf draaien, dipswitch omzetten, etc.
Welke dipswitch dit is weet ik niet bij jouw binnenunit, bij mij is het "SW2-1" met functie "Kamerthermostaat1 ingang (IN1) logische wijziging"
LET OP, ALTIJD DE UNIT SPANNINGSLOOS MAKEN ALS JE DE KAP ERAF DRAAIT
Ik heb geen Gira kennis, als ik google op "Gira G1/X1 cool mode" vind ik wel resultaten waaruit je zou denken dat het wel mogelijk moet zijn
[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 26-06-2024 08:47 ]
Kun je niet een programma maken voor je thermostaat waarbij je in een vooraf gedefinieerd tijdblok de unit laat koelen? Dit is dan niet temperatuur gestuurd maar op basis van ervaringen. In een warme periode activeer je deze zodat je koelt naar behoefte. Je stelt de thermostaat dan bijvoorbeeld X uur per dag in op 30 graden. Dan kom je boven de kamertemp uit, de thermostaat activeert dan het koelen. Het is mooier uiteraard dat de thermastaat de boel weer uitzet op moment dat de temp bereikt is maar bij gebrek hieraan is door het zelf vaststellen van wat X moet zijn voor voldoende koeling een alternatief.refused81 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:53:
[...]
dat is idd mijn model....was er zelf ook al door heen gegaan.
[Afbeelding]
Mocht het echt goed willen hebben en de Gira kan niet in een ' cooling mode'? dan is een andere thermostaat zoals de hier veel besproken Panasonic of Netatmo een optie.
je zou het idd zeggen, maar na uren door alle instellingen gaan, handleidingen ,google, kan ik het niet vindenGrolsch schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:43:
[...]
Het "probleem" zit hem echt in je thermostaat, die moet namelijk bij koelen andersom gaan denken (polariteit).
Bij een Mitsu doet de thermostaat niets anders dan een contact maken/verbreken, hij "blokkeert" de WP op dat moment.
Bij verwarmen is dat als ruimtetemperatuur boven setpoint is.
Bij koelen wil je dat hij blokkeert als ruimtetemperatuur onder setpoint is.
Wat je ook nog zou kunnen doen is de dipswitch in de Mitsu "omzetten", daarmee veranderd ook de polariteit, maar is niet echt een mooie oplossing, dan moet je 2 x per jaar WP uitschakelen, kap eraf draaien, dipswitch omzetten, etc.
Welke dipswitch dit is weet ik niet bij jouw binnenunit, bij mij is het "SW2-1" met functie "Kamerthermostaat1 ingang (IN1) logische wijziging"
LET OP, ALTIJD DE UNIT SPANNINGSLOOS MAKEN ALS JE DE KAP ERAF DRAAIT
Ik heb geen Gira kennis, als ik google op "Gira G1/X1 cool mode" vind ik wel resultaten waaruit je zou denken dat het wel mogelijk moet zijn

als ik het nu op 30 graden instel op de thermostaat, en de ecodan op koelen zet, dan zou die moeten koelen toch?g-j-t schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:34:
[...]
Kun je niet een programma maken voor je thermostaat waarbij je in een vooraf gedefinieerd tijdblok de unit laat koelen? Dit is dan niet temperatuur gestuurd maar op basis van ervaringen. In een warme periode activeer je deze zodat je koelt naar behoefte. Je stelt de thermostaat dan bijvoorbeeld X uur per dag in op 30 graden. Dan kom je boven de kamertemp uit, de thermostaat activeert dan het koelen. Het is mooier uiteraard dat de thermastaat de boel weer uitzet op moment dat de temp bereikt is maar bij gebrek hieraan is door het zelf vaststellen van wat X moet zijn voor voldoende koeling een alternatief.
Mocht het echt goed willen hebben en de Gira kan niet in een ' cooling mode'? dan is een andere thermostaat zoals de hier veel besproken Panasonic of Netatmo een optie.
Is dat in principe hetzelfde als ik het op 20 graden zou zetten, dat die dan ook gaat koelen (wat nu dus niet werkt)?
De thermostaat stuurt een aan/uit signaal naar de WP, niet meer en niet minder.refused81 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:59:
[...]
als ik het nu op 30 graden instel op de thermostaat, en de ecodan op koelen zet, dan zou die moeten koelen toch?
Is dat in principe hetzelfde als ik het op 20 graden zou zetten, dat die dan ook gaat koelen (wat nu dus niet werkt)?
Op de WP zelf bepaal je of hij gaat koelen of verwarmen.
Dus als je thermostaat zegt AAN, dan gaat de WP doen waar hij op staat ingesteld (koelen dus).
Zo doe ik het nu ook, ik koel van 10.00 tot 18.00 door een tijdblok aan te maken op de thermostaat van setpoint 30 graden in die periode.
ok dan ga ik het zo ook (voorlopig doen). Welke temp moet ik dan instellen op de WP? 5 graden? 15 graden?Grolsch schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:03:
[...]
De thermostaat stuurt een aan/uit signaal naar de WP, niet meer en niet minder.
Op de WP zelf bepaal je of hij gaat koelen of verwarmen.
Dus als je thermostaat zegt AAN, dan gaat de WP doen waar hij op staat ingesteld (koelen dus).
Zo doe ik het nu ook, ik koel van 10.00 tot 18.00 door een tijdblok aan te maken op de thermostaat van setpoint 30 graden in die periode.
18
ik heb zelf overal vloerverwarming....lees in dit topic veel over condensvorming...5 graden is veels te laag volgens mij....15-18 dat is de range?refused81 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:16:
[...]
ok dan ga ik het zo ook (voorlopig doen). Welke temp moet ik dan instellen op de WP? 5 graden? 15 graden?
18 is veilig, zelf heb ik 17.5, monitor sinds gister alle geschatte dauw temps, en nog niet hoger gezien dan 16.8
De temperatuur die je daar invoert is de aanvoertemperatuur van het water.refused81 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:16:
[...]
ok dan ga ik het zo ook (voorlopig doen). Welke temp moet ik dan instellen op de WP? 5 graden? 15 graden?
Zeker niet op 5 graden instellen, en 15 komt ook akelig dicht bij het dauwpunt in de buurt waardoor je natte leidingen / vloer kunt krijgen.
Zoals @Naalroc aangeeft zou ik eens starten met 18, als hij begint te pendelen kun je hem nog lager instellen.
Ik had gisteren met ingestelde Ta van 18 graden een werkelijke Ta van 16.5 graden (door het hoge minimumvermogen) en kreeg al condens op mijn leidingen. Wel goed om dat even in de gaten te houden dus.Grolsch schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:26:
[...]
De temperatuur die je daar invoert is de aanvoertemperatuur van het water.
Zeker niet op 5 graden instellen, en 15 komt ook akelig dicht bij het dauwpunt in de buurt waardoor je natte leidingen / vloer kunt krijgen.
Zoals @Naalroc aangeeft zou ik eens starten met 18, als hij begint te pendelen kun je hem nog lager instellen.
[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-06-2024 11:15 ]
Bij 16,5 terwijl Ta is ingesteld op 18 zit hij dus op randje van pendelen.SebastiaanPs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:15:
[...]
Ik had gisteren met ingestelde Ta van 18 graden een werkelijke Ta van 16.5 graden (door het hoge minimumvermogen) en kreeg al condens op mijn leidingen. Wel goed om dat even in de gaten te houden dus.
Nog 0,5 graad lager en hij begint te pendelen.
Ik koelde vorig jaar met Ta 15 en nog nooit geen condens gezien
Nu gaat het nog goed met Ta 17, kijken of dit goed blijft gaan.
Dauwpunt binnen ligt op dit moment op 15,3 graden.
Maar bij Ta 17 gaat er nog geen 17 graden de vloer in, en de oppervlaktetemperatuur van de vloer ligt ook niet gelijk aan de aanvoertemperatuur.
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 26-06-2024 12:15 ]
Het gaat niet alleen om de vloertemperatuur, maar om het water in je systeem, dus leidingen naar de verdeler(s), die zitten al gauw 1 tot 1,5 graad lager dan de ingestelde temp. Je wilt ook geen condensatie op die leidingen, met name als die van staal zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Naalroc op 26-06-2024 12:41 ]
Klopt, maar bij mij is alles koper of kunststof, dus dat maakt niet zoveel uit.Naalroc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:40:
Het gaat niet alleen om de vloertemperatuur, maar om het water in je systeem, dus leidingen naar de verdeler(s), die zitten al gauw 1 tot 1,5 graad lager dan de ingestelde temp. Je wilt ook geen condensatie op die leidingen, met name als die van staal zijn.
In mijn huis uit 1931 is het inmiddels een mix van koper, RVS, messing koppelingen en kunststof meerlaags buis. Bij mij maakt het dus wel uit en ben daarom maar meteen met het experiment gestopt.
Als ik nog een keer verhuis dan wordt het overal vloerverwarming, warmtepomp en airco's.
Maar in mijn huidige huis (tussenwoning in de stad, bj 1931 zoals gezegd) is gasloos en een beperkt elektriciteitsverbruik al een heel mooi resultaat.
Als ik nog een keer verhuis dan wordt het overal vloerverwarming, warmtepomp en airco's.
Maar in mijn huidige huis (tussenwoning in de stad, bj 1931 zoals gezegd) is gasloos en een beperkt elektriciteitsverbruik al een heel mooi resultaat.
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-06-2024 13:21 ]
Klopt ik was het al nauw in de gaten aan het houden maar hij sloeg (nog) niet af na ruim 2 uur. Toen dus koelen uitgeschakeld ivm condens.Grolsch schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:12:
[...]
Bij 16,5 terwijl Ta is ingesteld op 18 zit hij dus op randje van pendelen.
Nog 0,5 graad lager en hij begint te pendelen.
Vandaar ook mijn veelvuldige advies om koelen met de L/W WP te combineren met koelen (en vooral ontvochtigen) met een airco.SebastiaanPs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:15:
Ik had gisteren met ingestelde Ta van 18 graden een werkelijke Ta van 16.5 graden (door het hoge minimumvermogen) en kreeg al condens op mijn leidingen. Wel goed om dat even in de gaten te houden dus.
Daardoor ligt hier binnen het dauwpunt nu op 13 graden (bij een binnentemperatuur van 23 graden)
Dat heeft twee voordelen:
- Geen risico op condens
- En vooral, een veel prettiger binnenklimaat
Dit dus. Vandaar:Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:34:
[...]
Vandaar ook mijn veelvuldige advies om koelen met de L/W WP te combineren met koelen (en vooral ontvochtigen) met een airco.
Daardoor ligt hier binnen het dauwpunt nu op 13 graden (bij een binnentemperatuur van 23 graden)
- Geen risico op condens
SebastiaanPs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:20:
Ik heb vanmorgen onze warmtepomp op koelen gezet, eerst op 18 graden, later rond een uurtje of 12 op 20 graden om 'm wat minder stroom te laten verbruiken.
Ik heb zojuist even in onze technische ruimte op zolder gekeken en zie dat er druppels hangen op diverse leidingen die vanaf de buitenunit (die buiten bovenop het dak staat, boven de technische ruimte) naar de binnenunit gaan. Zie foto's. Moet ik me zorgen maken om die druppels?

Ik heb zojuist even in onze technische ruimte op zolder gekeken en zie dat er druppels hangen op diverse leidingen die vanaf de buitenunit (die buiten bovenop het dak staat, boven de technische ruimte) naar de binnenunit gaan. Zie foto's. Moet ik me zorgen maken om die druppels?

[ Voor 6% gewijzigd door deBennie op 26-06-2024 13:44 ]
Wij hebben hier een ook lucht ontvochtiger staan omdat we vorig jaar merkte dat er condens op de vloer neersloeg
Dat was met een Ta van 15. Nu met dezelfde Ta en ontvochtiger aan komt de vochtigheid niet boven de 60% en daar krijgen de plantjes dan weer water van
Hangt van de luchtvochtigheid en temp af, in de garage hier is het ook altijd z'n 5% hoger qua luchtvochtigheid.:fill(white):strip_exif()/f/image/Cw6P4OAnOZLsrsUslZmDFpiL.png?f=user_large)
Het scheelt wel 1 graad qua dauw temp. Als je zelf de luchtvochtigheid naar beneden kan brengen (ventileren/ontvochtigen), dan kan je harder koelen
:fill(white):strip_exif()/f/image/Cw6P4OAnOZLsrsUslZmDFpiL.png?f=user_large)
Het scheelt wel 1 graad qua dauw temp. Als je zelf de luchtvochtigheid naar beneden kan brengen (ventileren/ontvochtigen), dan kan je harder koelen
[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 26-06-2024 14:11 ]
Ik heb in mijn woning alleen maar vloerkoeling dmv de L/W WP en ben hier eigenlijk supertevreden over.Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:34:
[...]
Vandaar ook mijn veelvuldige advies om koelen met de L/W WP te combineren met koelen (en vooral ontvochtigen) met een airco.
- Geen risico op condens
Als ik het opnieuw moest doen kwamen er zeker niet van die lawaaibakken (Airco's) aan de muur in mijn woning.
In mijn garage / mancave heb ik wel een airco opgehangen voor het verwarmen en koelen, maar dat is meer uit kostenoogpunt en de specifieke behoefte om slechts enkele uren per week die ruimte te willen verwarmen / koelen.
Lawaaibakken airco's ? Goedkope meuk wellicht, maar een beetje split airco maakt bij correct gebruik echt amper geluid, zowel binnen als buiten.Grolsch schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:55:
[...]
Ik heb in mijn woning alleen maar vloerkoeling dmv de L/W WP en ben hier eigenlijk supertevreden over.
Als ik het opnieuw moest doen kwamen er zeker niet van die lawaaibakken (Airco's) aan de muur in mijn woning.
In mijn garage / mancave heb ik wel een airco opgehangen voor het verwarmen en koelen, maar dat is meer uit kostenoogpunt en de specifieke behoefte om slechts enkele uren per week die ruimte te willen verwarmen / koelen.
Als je het opnieuw moest doen, hoe zou je het dan doen ? Ben ik nu wel benieuwd naar
De buitenunit van mijn (Mitsubishi Electric) airco ruist (nog) zachter dan die van mijn WP, en de binnenunits hoor je ook hooguit op de achtergrond wat ruisen, en dan ook alleen nog in de kamer waar ze hangen, terwijl je er in het hele huis profijt van hebt.Grolsch schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:55:
Ik heb in mijn woning alleen maar vloerkoeling dmv de L/W WP en ben hier eigenlijk supertevreden over.
"Lawaaibakken" is echt enorm overdreven.
Als ik het opnieuw had mogen doen, had ik meer overstekken gemaakt en in kozijn verwerkte screens bij de grote puien en loze leidingen laten leggen voor de aircos. Dan eerst proberen met L/W WP, en als dat niet genoeg is, aircos plaatsen. Zelf vind ik slapen met airco aan (en dus droge lucht) niet zo fijn, maar overdag zou het prima werkenPlenkske schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:15:
[...]
Lawaaibakken airco's ? Goedkope meuk wellicht, maar een beetje split airco maakt bij correct gebruik echt amper geluid, zowel binnen als buiten.
Als je het opnieuw moest doen, hoe zou je het dan doen ? Ben ik nu wel benieuwd naar
Maar moet zeggen dat ik het nu wel net red met de L/W WP.
Lawaaibak is misschien lichtelijk overdreven, in mijn mancave heb ik een MHI SRC50ZS-W buitenunit en een SRK50ZS-WFT binnenunit hangen. Volgens mij geen goedkope "meuk" toch?Plenkske schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:15:
[...]
Lawaaibakken airco's ? Goedkope meuk wellicht, maar een beetje split airco maakt bij correct gebruik echt amper geluid, zowel binnen als buiten.
De buitenunit heb ik inderdaad geen last van, maar de binnenunit blaast lucht wat ik persoonlijk als veel minder comfortabel ervaar als vloerverwarming. En een teringherrie is het niet, maar je hoort het wel.
Voor de mancave goed genoeg, maar in mijn woning zou ik het niet willen hebben, en gaat er niets boven vloerverwarming.
Ik heb een kameraad die zijn huis alleen verwarmd met airco's, en ik ben er niet enthousiast over, maar dat is natuurlijk persoonlijk en subjectief.
Ik zou niet heel veel anders doen, ik zou eigenlijk niet weten wat wel.Als je het opnieuw moest doen, hoe zou je het dan doen ? Ben ik nu wel benieuwd naar
Nu zijn er mooiere WP's verkrijgbaar ten opzichte van toen, dus mijn huidige WP (SHW112YHA) heeft als "probleem" dat het minimale vermogen vrij hoog ligt. Maar met wat toen verkrijgbaar was had ik geen andere keus, en zou ik met de wetenschap van nu niets anders kiezen.
Iemand een idee?deBennie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:44:
Ik heb vanmorgen onze warmtepomp op koelen gezet, eerst op 18 graden, later rond een uurtje of 12 op 20 graden om 'm wat minder stroom te laten verbruiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als het aan plastic of koper hangt, is dat geen punt, maar als er ergens ook ijzer zit, dat nat wordt, dan wel.
In elk geval: ik zou het niet willen, de temperatuur staat te laag om geen condensatie te krijgen, zoals je ziet; afhankelijk van de luchtvochtigheid zou ik de Ta niet lager zetten dan 18°C en in de gaten houden dat de wp niet teveel gaat pendelen bij die temperatuur.
Zoals al meerdere malen door anderen geopperd is, koel niet langer dan 2 uur, en dan 2 uur of meer uit. Dat moet je zelf concluderen uit het feit of de wp gaat pendelen of niet.
In elk geval: ik zou het niet willen, de temperatuur staat te laag om geen condensatie te krijgen, zoals je ziet; afhankelijk van de luchtvochtigheid zou ik de Ta niet lager zetten dan 18°C en in de gaten houden dat de wp niet teveel gaat pendelen bij die temperatuur.
Zoals al meerdere malen door anderen geopperd is, koel niet langer dan 2 uur, en dan 2 uur of meer uit. Dat moet je zelf concluderen uit het feit of de wp gaat pendelen of niet.
Dus koelen sochtend om 8uur aanzetten om vervolgens de warmtepomp op een aantal dagen op koelen te laten staan is geen optie?
MHI is geen meuk nee, maar 5 kW is best flink en maakt dan al snel meer geluid.Grolsch schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:06:
Lawaaibak is misschien lichtelijk overdreven, in mijn mancave heb ik een MHI SRC50ZS-W buitenunit en een SRK50ZS-WFT binnenunit hangen. Volgens mij geen goedkope "meuk" toch?
De buitenunit heb ik inderdaad geen last van, maar de binnenunit blaast lucht wat ik persoonlijk als veel minder comfortabel ervaar als vloerverwarming. En een teringherrie is het niet, maar je hoort het wel.
Voor de mancave goed genoeg, maar in mijn woning zou ik het niet willen hebben, en gaat er niets boven vloerverwarming.
In open woonkamers is 3,5 al snel genoeg en in slaapkamers 2 of 2,5. IMO hoor je dan alleen iets als het voor de rest helemaal stil is in de ruimte. En in bed hoor ik een stabiele hele lichte ruis waar ik me totaal niet aan stoor, staat dan op de stilste modus.
Voor die relatief weinig dagen dat koelen nodig is in NL, heb ik er sowieso een beetje geluid wel voor over.
Maar we gaan off topic
Een paar dagen terug had ik de unieke situatie dat onze L/W nog even de kelder aan het verwarmen was (om de luchtvochtigheid te verlagen), en tegelijk stond de L/L aan om andere ruimtes te koelen. Handig
[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 26-06-2024 19:20 ]
Prima optie!deBennie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:11:
Dus koelen sochtend om 8uur aanzetten om vervolgens de warmtepomp op een aantal dagen op koelen te laten staan is geen optie?
Als je van constant pendelen houd.....

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je met een ta van 18 en later 20 graden zo enorm veel condens krijgt. Er zijn uitzonderingen (25 graden en dan met alle ramen dicht de was ophangen zodat de vochtigheid 75% plus gaat), maar ik vermoed dat je water kouder staat. Kan je een foto delen van bedieningspaneel op de binnenunit? Even checken wat daar staat.deBennie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Log je de warmtepomp? Dan kan je ook even kijken hoe vaak die aan/uit gaat. Zo niet, zie topic start voor de opties. SD card tool kan eventueel een snelle start geven voor de eerste inzichten.
Ik heb de warmtepomp vanmorgen om 07:50u op koelen gezet, 18 graden.
Rond 12:00u heb ik m op 20 graden gezet.
De foto's die je ziet heb ik om 13:30u gemaakt.
De warmetepomp binnenunit staat in een eigen met deur afgesloten droge ruimte op zolder, waar ook een wasmachine en koelkast staat. De wasmachine heeft vanaf 11:00u een uur gedraaid.
De buitenunit staat erboven, buiten op het dak (ziet er vanbuiten uit als een schoorsteen)
Ik log niet met een SD, maar heb wel een wifi unit eraan gehangen en gebruik de Melcloud app (alhoewel ik die qua rapportage ruk vindt).
In de meterkast heb ik een youless en daaraan gekoppeld Enerlogic. Dit is een grafiekje van het verbruik (kan de wasmachine en vaatwasser die beiden rond 11:00u draaiden er niet uit filteren helaas)

Waar wil je dat ik precies fotos van maak in het display?
De warmetepomp binnenunit staat in een eigen met deur afgesloten droge ruimte op zolder, waar ook een wasmachine en koelkast staat. De wasmachine heeft vanaf 11:00u een uur gedraaid.
De buitenunit staat erboven, buiten op het dak (ziet er vanbuiten uit als een schoorsteen)
Ik log niet met een SD, maar heb wel een wifi unit eraan gehangen en gebruik de Melcloud app (alhoewel ik die qua rapportage ruk vindt).
In de meterkast heb ik een youless en daaraan gekoppeld Enerlogic. Dit is een grafiekje van het verbruik (kan de wasmachine en vaatwasser die beiden rond 11:00u draaiden er niet uit filteren helaas)

[ Voor 27% gewijzigd door deBennie op 26-06-2024 21:36 ]
Een foto van het hoofdbedieningspaneel op de binnen unit (in 99% van de gevallen zit hij op je binnen unit, soms hangt hij in de woonkamer), zie foto hieronder. Je reactie verkeerd gelezen. Gewoon het home scherm met wat er op dat moment op staat.deBennie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:29:
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xu33sfYLSBRGv8IzKFXyFDdB.jpg?f=user_large)
Maar als ik naar je energieverbruik kijk, dan zie ik in 3,5h 21 runs: dat is een gigantisch pendelfestijn. Dat is slecht voor je energieverbruik en slecht voor de levensduur van je warmtepomp. Bij voorkeur heb je een a enkele runs per dag, niet 6 per uur. Staan alle zones maximaal open (meer afgifte en flow)? Lager qua temperatuur is lastig vanwege de condens die je al hebt. Anders moet je in blokken gaan koelen.
Heb je al in dit forum gelezen over de schoorsteen plaatsing en de mogelijke recirculatie?deBennie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:29:
[Afbeelding]
Ja heb me ingelezen maar moet t allemaal even laten bezinken.Sven1234 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:40:
[...]
Heb je al in dit forum gelezen over de schoorsteen plaatsing en de mogelijke recirculatie?
De foto van het display:

Die staat (op deze foto) op verwarmen (gepauzeerd/ niet actief) met een TA van 18. Achter de rechterknop, kun je de bedrijfsmodus instellen op koelen.deBennie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:18:
[...]
Ja heb me ingelezen maar moet t allemaal even laten bezinken.
De foto van het display:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door g-j-t op 27-06-2024 09:59 ]
@deBennie : Ik kan je alleen maar aanraden om:
Je WP is je grootste stroomverbruiker. En het stroomverbruik is de belangrijkste parameter om te monitoren. Dus snel daarvoor in de meterkast een kWh meter aanleggen. Dat kan van Youless (want dat heb je al), maar HomeWizard vind ik gebruiksvriendelijker en makkelijker uitbreidbaar. Bovendien kun je daarvan de pulsuitgang aan je WP knopen, zodat je ook in Melcloud kloppende verbruiksgegevens hebt.
- De handleiding van je WP te lezen. En daarna de installatiehandleiding.
- Dit topic helemaal te lezen.
- Je te verdiepen in pendelen en afgifte. Dat betekent even uitrekenen (a.d.h.v. afgiftetabellen van vloerverwarming) hoeveel koelvermogen je eigenlijk kwijt kan, en dat vergelijken met het minimum vermogen van je WP.
- Je te verdiepen in de specifieke problemen die jouw schoorsteen opleveren.
- Je binnentemperatuur is slechts 22 graden. Dan nog willen koelen is qua afgifte best een grote uitdaging. Zeker weten dat je dat wilt?
- Je hebt Melcloud, maar post hier screenshots van je Youless? Hoe ziet het er in Melcloud uit?
- Je hebt hebt (blijkbaar) een pendelende WP tijdens koelen, maar hoe krijg je dat voor elkaar als je WP (getuige bovenstaand plaatje van je WP controller) op verwarmen staat?
Je WP is je grootste stroomverbruiker. En het stroomverbruik is de belangrijkste parameter om te monitoren. Dus snel daarvoor in de meterkast een kWh meter aanleggen. Dat kan van Youless (want dat heb je al), maar HomeWizard vind ik gebruiksvriendelijker en makkelijker uitbreidbaar. Bovendien kun je daarvan de pulsuitgang aan je WP knopen, zodat je ook in Melcloud kloppende verbruiksgegevens hebt.
[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 27-06-2024 10:14 ]
Ik zie ook genoeg messing in de plaatjes. Deels in het koelcircuit, deels in het CVwatercircuit.Naalroc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:46:
Als het aan plastic of koper hangt, is dat geen punt, maar als er ergens ook ijzer zit, dat nat wordt, dan wel.
Moeten we ons nog zorgen maken over spanningscorrosie, met name in het CVwatercircuit?
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Weet ik, de warmtepomp staat sinds gisteren weer op verwarmen. De 18 graden staat voor nu gewoon zo ingesteld.g-j-t schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:57:
[...]
Die staat (op deze foto) op verwarmen (gepauzeerd/ niet actief) met een TA van 18. Achter de rechterknop, kun je de bedrijfsmodus instellen op koelen.
Hoe ik het toestel op verwarmen danwel koelen zet is me bekend
Ik heb dit topic lange tijd gevolgd maar mijn kennis op dit gebied reikt niet zover, ook niet als ik alles goed lees. Ta, afgifte, zones openzetten, wat is de ideale warmwatertemp voor mij etc etc, allemaal zaken die ik moeilijk vind.Andrehj schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:08:
@deBennie : Ik kan je alleen maar aanraden om:En dan nog wat vragen:
- De handleiding van je WP te lezen. En daarna de installatiehandleiding.
- Dit topic helemaal te lezen.
- Je te verdiepen in pendelen en afgifte. Dat betekent even uitrekenen (a.d.h.v. afgiftetabellen van vloerverwarming) hoeveel koelvermogen je eigenlijk kwijt kan, en dat vergelijken met het minimum vermogen van je WP.
- Je te verdiepen in de specifieke problemen die jouw schoorsteen opleveren.
En een advies:
- Je binnentemperatuur is slechts 22 graden. Dan nog willen koelen is qua afgifte best een grote uitdaging. Zeker weten dat je dat wilt?
- Je hebt Melcloud, maar post hier screenshots van je Youless? Hoe ziet het er in Melcloud uit?
- Je hebt hebt (blijkbaar) een pendelende WP tijdens koelen, maar hoe krijg je dat voor elkaar als je WP (getuige bovenstaand plaatje van je WP controller) op verwarmen staat?
Wat betreft die 22 graden, sinds ik de warmtepomp gisteren rond 8u tot een uurtje of 2 op koelen heb gezet is de vloer in de woonkamer lekker koud. Dat maakt dat de binnentemperatuur in de woonkamer (en dus die op de thermostaat en dus die in het display) 22graden is. Heerlijk, alhoewel best kouwe poten
Ik gebruik inderdaad melcloud maar ik kan in de rapportages daar geen goede grafische weergave vinden van stroomverbruik, pendelen etc etc. Het zijn allemaal rechte lijntjes die weinig tot niks afwijken (stijgen/dalen)
Of bv het stroomverbruik wordt weergegeven als een taart/staaf diagram. Enorm onhandig lijkt me.
@Andrehj Ik heb deze van homewizard: https://helpdesk.homewiza...e-3-phase-wi-fi-kwh-meter , maar volgens mij zitten daar geen pulse uitgang op ?
Echt wel. Kijk maar eens goed. En je kunt tegenwoordig in de app zelfs de parameters van één van de twee uitgangen instellen.xoror schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:22:
@Andrehj Ik heb deze van homewizard: https://helpdesk.homewiza...e-3-phase-wi-fi-kwh-meter , maar volgens mij zitten daar geen pulse uitgang op ?
Meer info in HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 27-06-2024 10:25 ]
Dat hebben ze goed verstopt zeg. In mijn geval lees ik via HA al de waarden uit van de homewizard, dus voegt niet veel toe om die door te lussen naar de WP. (heb ook geen melcloud), maar goed om te weten dat het er is.Andrehj schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:25:
[...]
Echt wel. Kijk maar eens goed. En je kunt tegenwoordig in de app zelfs de parameters van één van de twee uitgangen instellen.
Meer info in HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Stuur eens een foto van je schoorsteen, ben wel nieuwsgierig welke variant je hebt...deBennie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:18:
[...]
Ja heb me ingelezen maar moet t allemaal even laten bezinken.
De foto van het display:
[Afbeelding]
En wellicht was het al genoemd, je SD kaart werkt niet
Heeft er iemand een goed alternatief voor de THW1 of THW32 temperatuursensor? De mijne wijkt aanzienlijk af en ik vind zo snel geen goed alternatief (allemaal net niet qua weerstandswaarde), behalve de originele thermistor met kabel á € 100,-. Zoekfunctie in dit topic kwam tot geen resultaat.
[ Voor 20% gewijzigd door beestemans op 27-06-2024 11:24 ]
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Heb er zelf geen SD kaart in gezet. Heb wel de melcloud appleonlwd schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:10:
[...]
Stuur eens een foto van je schoorsteen, ben wel nieuwsgierig welke variant je hebt...
En wellicht was het al genoemd, je SD kaart werkt niet
De schoorsteen, hopelijk is de foto duidelijk genoeg:

Als het goed is heb je een inlaatcombinatie die op de koudwater aansluiting van je boiler zit, als je deze dichtdraait en de warme kraan open dan kan het niet fout gaan.stin00 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:41:
Heeft iemand hier tips of aanwijzingen hoe ik de 200L boiler van een EHST20D-VM2C kan aftappen?
...
Kortom weet iemand hoe ik kan voorkomen dat m'n boiler implodeert?
Overigens als je de warme kraan open laat zal bij onderdruk je boiler leeg gehaald worden door de buren. Die krijgen dan warm water.
Maar je boeltje is dus helemaal verkeerd aangesloten als ik het zo lees want normaal gesproken is het niet mogelijk een implosie.
Het vat van @stin00 stond op de 3e verdieping, 10 meter hoog. Als je dan ergens beneden een warmwaterkraan open draait, terwijl de toevoer van het vat dicht staat, ontstaat er door de waterkolom tussen vat en kraan bovenin (bij het vat dus) een onderdruk van ca 1 bar. Die onderdruk zorgt voor de implosie van het vat.koevlaas2 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:55:
Als het goed is heb je een inlaatcombinatie die op de koudwater aansluiting van je boiler zit, als je deze dichtdraait en de warme kraan open dan kan het niet fout gaan.
Overigens als je de warme kraan open laat zal bij onderdruk je boiler leeg gehaald worden door de buren. Die krijgen dan warm water.
Maar je boeltje is dus helemaal verkeerd aangesloten als ik het zo lees want normaal gesproken is het niet mogelijk een implosie.
Enkel de inlaatcombinatie dicht draaien werkt dus zeker niet, er hoort gewoon een onderdrukbeveiliging bij het vat gemonteerd te worden.
Mensen, daar gaat toch nooit de lucht door die smalle kieren! Waarschijnlijk ook niets afgedicht tussen in, dus achter zuigt het de lucht van voren op....deBennie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:31:
[...]
Heb er zelf geen SD kaart in gezet. Heb wel de melcloud app
[Afbeelding]
Edit:
Ik hoop dat jij niet degene ben met de zonnepanelen er nog onder. Want die mag nog een aparte kraan ofzo huren als er een visuele inspectie moet komen. Zo jammer dit.
[ Voor 16% gewijzigd door gr8-jen op 27-06-2024 13:04 ]
Als je 22c ingesteld hebt en het is 22c dan slaat ie niet aan idd, als je je thermostaat op 21 zet dan wel.ocaj schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:58:
Ik snap nog niet helemaal hoe het klokschema in de binnenunit werkt. In de wintermaanden snap ik het prima: Ik geef per tijdstip aan hoe warm ik het wil hebben en dan regelt hij dat vanzelf (i.c.m. de PAR-WT50 "thermostaat" die hij gebruikt om de temperatuur in de kamer te meten en wel/niet te verwarmen als het nodig is en als het warm genoeg is, dan staat hij gewoon op Stop).
Bij koelen werkt je thermostaat precies andersom, te warm dan gaan we koelen en op temperatuur of daaronder stopt het koelen weer.
Daarom schreef ik ook dat de warme kraan ook open moet en open moet blijven.Andrehj schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:54:
[...]
Het vat van @stin00 stond op de 3e verdieping, 10 meter hoog. Als je dan ergens beneden een warmwaterkraan open draait, terwijl de toevoer van het vat dicht staat, ontstaat er door de waterkolom tussen vat en kraan bovenin (bij het vat dus) een onderdruk van ca 1 bar. Die onderdruk zorgt voor de implosie van het vat.
Enkel de inlaatcombinatie dicht draaien werkt dus zeker niet, er hoort gewoon een onderdrukbeveiliging bij het vat gemonteerd te worden.
Maar dat helpt dus niet, want die warme kraan zorgt bij het vat bovenin de woning net zo goed voor onderdruk.koevlaas2 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:26:
Daarom schreef ik ook dat de warme kraan ook open moet en open moet blijven.
Maar geen 1 bar.Andrehj schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:33:
[...]
Maar dat helpt dus niet, want die warme kraan zorgt bij het vat bovenin de woning net zo goed voor onderdruk.
Ja er zijn er in de straat 2 of 3 geïmplodeerd, ik weet de exacte cijfers nietAndrehj schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:54:
[...]
Het vat van @stin00 stond op de 3e verdieping, 10 meter hoog. Als je dan ergens beneden een warmwaterkraan open draait, terwijl de toevoer van het vat dicht staat, ontstaat er door de waterkolom tussen vat en kraan bovenin (bij het vat dus) een onderdruk van ca 1 bar. Die onderdruk zorgt voor de implosie van het vat.
Het schijnt te helpen als je de inlaatcombinatie dichtdraait en dan in de badkamer (+- 2 meter onder het vat) een warme kraan opendraait. Dat zou de onderdruk voldoende moeten verlichten voor wat korte werkzaamheden.
Ondertussen bezig met juridisch geneuzel met aannemer en onderaannemer.. schrikbarend wat er allemaal mis is gegaan in de straat met buitenunits die omwaaien en imploderende vaten.
FC Hapsnurkers zijn daar aan het werk geweest blijkbaar.stin00 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:48:
[...]
Ja er zijn er in de straat 2 of 3 geïmplodeerd, ik weet de exacte cijfers nietDus een tip voor iedereen: kies altijd voor een fatsoenlijke monteur met kennis van zaken.
Het schijnt te helpen als je de inlaatcombinatie dichtdraait en dan in de badkamer (+- 2 meter onder het vat) een warme kraan opendraait. Dat zou de onderdruk voldoende moeten verlichten voor wat korte werkzaamheden.
Ondertussen bezig met juridisch geneuzel met aannemer en onderaannemer.. schrikbarend wat er allemaal mis is gegaan in de straat met buitenunits die omwaaien en imploderende vaten.
Ik heb van de week nog een boiler met inhoud in zijn eigen vacuum laten hangen en de inlaat onder los gehad om een lichte lekkage op te lossen.
gr8-jen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:02:
[...]
Mensen, daar gaat toch nooit de lucht door die smalle kieren! Waarschijnlijk ook niets afgedicht tussen in, dus achter zuigt het de lucht van voren op....
Edit:
Ik hoop dat jij niet degene ben met de zonnepanelen er nog onder. Want die mag nog een aparte kraan ofzo huren als er een visuele inspectie moet komen. Zo jammer dit.
Ik ben die linker schoorsteen 'gelukkig'.
De warmtepomp is van binnen te benaderen door een luik weg te schroeven.
Dit is de situatie binnen, dat luik rechts in het dak kan verwijderd worden:

Deze variant ken ik nog niet... wel erg dicht! Wel een mooi inspectieluikje dr onder, dat scheelt dan weer!deBennie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:31:
[...]
Heb er zelf geen SD kaart in gezet. Heb wel de melcloud app
[Afbeelding]
Ik zou als ik jou was even checken of de uitblaas-kant dusdanig is afgedicht binnen in die kap, dat de uitgeblazen lucht niet in de kap zelf kan blijven circuleren. Dat geeft namelijk nogal wat problemen weet ik uit ervaring
Als je via dat luik de ruimte rondom de buitenunit kan opvullen, zodat de aanzuigende en blazende zijden van elkaar gescheiden zijn, dan voorkom je recirculatie, dat zou in potentie al veel kunnen schelen!deBennie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:51:
[...]
![]()
Ik ben die linker schoorsteen 'gelukkig'.
De warmtepomp is van binnen te benaderen door een luik weg te schroeven.
Dit is de situatie binnen, dat luik rechts in het dak kan verwijderd worden:
[Afbeelding]
En dan de COP van het afgelopen jaar opschrijven en vergelijken met je COP die volgt na deze interventie. Misschien kan je zo jezelf en veel buren helpen met een beter functionerende en zuinigere WP.
Zie je tijdens een SWW run de buitentemperatuur gemeten door je buitenunit ‘opeens’ meerdere graden dalen? Dat zou een teken van recirculatie kunnen zijn, lijkt mij.
Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero