Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:47
Ook de tijdelijk temp verhoging van SWW bij een legionella-run heb ik een ontwerp van gemaakt. Zo simpel mogelijk. Na 3 uur wordt de temp van SWW weer terug gezet. Ook hier wel afhankelijk van de data uit Melcloud. Iemand suggesies voor fouten en verbeteringen? Het pushbericht aan het eind haal ik er later weer uit. Dit is als test.

LET OP: de flows zijn in ontwerp, nog niet door en door getest en zullen vast aangepast en verbeterd worden Ik zal ze hier proberen aan te passen als daar aanleiding voor is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXS3ICFHmzInEShSs6X3uU0W0JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6J22Oo42T96QqmtFhiz9jsjg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door g-j-t op 20-04-2024 13:06 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de eerste die reageert:
https://www.ebay.nl/itm/235529431021
(Procon)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:04
Ik heb op jullie aanraden een Netatmo aan/uit thermostaat aangeschaft. Ik heb deze zojuist geïnstalleerd. Na het aanzetten van de warmtepomp lijkt de thermostaat het even te doen, maar dan krijg ik opeens een foutmelding P1 FTC adres 0 op de display van de bedienunit.

In de handleiding staat dat ik de weerstand van de thermistor moet controleren. Is dit een probleem wat voor jullie herkenbaar is? Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Ik heb overigens de kamer sensor in de instelkingen op TH1 gezet. De netatmo is fysiek aangesloten op IN1. Ook heb ik SW2-1 op On gezet en SW1-8 staat op Off.

De kamertemperatuur op de bedienunit van de WP staat op -20 graden. Is dit normaal als je een aparte kamer sensor gebruikt?

Ik heb nog geen vaste aanvoerstemperatuur ingesteld.

[ Voor 26% gewijzigd door Rien43 op 20-04-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rien43 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:17:
Ik heb op jullie aanraden een Netatmo aan/uit thermostaat aangeschaft. Ik heb deze zojuist geïnstalleerd. Na het aanzetten van de warmtepomp lijkt de thermostaat het even te doen, maar dan krijg ik opeens een foutmelding P1 FTC adres 0 op de display van de bedienunit.

In de handleiding staat dat ik de weerstand van de thermistor moet controleren. Is dit een probleem wat voor jullie herkenbaar is? Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Ik heb overigens de kamer sensor op TH1 gezet. Ook heb ik SW2-1 op On gezet en SW1-8 staat op Off.

De kamertemperatuur op de bedienunit van de WP staat op -20 graden. Is dit normaal als je een aparte kamer sensor gebruikt?

Ik heb nog geen vaste aanvoerstemperatuur ingesteld.
TH1 is een sensor, hij moet op IN1

Vandaar je foutcode je bent nu een sensor ingang aan het kortsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 20-04-2024 13:53 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
DutchWing schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:52:
[...]

TH1 is een sensor, hij moet op IN1

Vandaar je foutcode je bent nu een sensor ingang aan het kortsluiten.
Die lijkt mij inderdaad logisch, maar bij het instellen van de kamer sensor kan ik enkel TH1, hoofdbediening en tijd/zone kiezen. Of zit ik in het verkeerde menu?

Ik heb de netatmo aangesloten op IN1.

Edit: ik zie dat m'n post verwarrend is. Ik heb de netatmo fysiek aangesloten op IN1. Vervolgens heb ik de kamer sensor in de instellingen van de bedienunit op TH1 gezet. Is dit correct?

Edit: volgens mij moet ik de kamer sensor gewoon op hoofdbediening laten staan. Klopt dit? Nu lijkt ie goed te werken.

[ Voor 30% gewijzigd door Rien43 op 20-04-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rien43 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:56:
[...]

Die lijkt mij inderdaad logisch, maar bij het instellen van de kamer sensor kan ik enkel TH1, hoofdbediening en tijd/zone kiezen. Of zit ik in het verkeerde menu?

Ik heb de netatmo aangesloten op IN1.

Edit: ik zie dat m'n post verwarrend is. Ik heb de netatmo fysiek aangesloten op IN1. Vervolgens heb ik de kamer sensor in de instellingen van de bedienunit op TH1 gezet. Is dit correct?

Edit: volgens mij moet ik de kamer sensor gewoon op hoofdbediening laten staan. Klopt dit? Nu lijkt ie goed te werken.
Staat je WP wel op WAR of constante aanvoertemperatuur?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:15
michaelvo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:35:
De melding dat MELcloud eruit ligt is ondertussen van de site van Alklima afgehaald, maar bij mij doet hij het nog steeds niet. Werkt het bij iemand alweer?

Komen dit soort storingen vaker voor? Of heb ik gewoon pech in mijn eerste week met een Ecodan...
martijn k. schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:38:
[...]

Hier ook nog niets helaas.
Eerste keer dat ik dit meemaak, heb de installatie nu ongeveer 9 maand.
deze onderstaande work-around werkt hier wel. dns van production even laten redirecten naar de volgende ips. (bron https://community.home-as...ud-not-working/718920/115 )
volgens mij is dit de oude, nu nog wel werkende route : ips van de Alias: leswifidata.meuk.mee.com

Working workaround. Setup dns rewrites like this and both ha and app starts to work again!

production.receiver.melcloud.com
52.215.226.151
52.49.107.93
34.250.105.181

[ Voor 29% gewijzigd door Paradox op 20-04-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

De mijne is wel duurder, maar heb er ook 1 in V&A staan.. (lever er al wel op in..)

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 14:54
Ik heb al veel gezocht in dit topic op pwm en aan/uit, maar wat is de achterliggende theorie dat pwm minder geschikt is dan aan/uit?

Op onse thermostaten staat nu pwm ingesteld, maar ik heb al wel in de handleiding gevonden hoe deze om te zetten naar aan/uit.

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
MelCloud hier nog steeds in storing.
Helpt het om het “kastje” een reset te geven?

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Red_Baron schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:30:
MelCloud hier nog steeds in storing.
Helpt het om het “kastje” een reset te geven?
bij mij gisteren niet, alleen die dns aanpassing werkt (hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:09:
Ik heb al veel gezocht in dit topic op pwm en aan/uit, maar wat is de achterliggende theorie dat pwm minder geschikt is dan aan/uit?

Op onse thermostaten staat nu pwm ingesteld, maar ik heb al wel in de handleiding gevonden hoe deze om te zetten naar aan/uit.
Met hysterese krijg je runs van uren, met PWM van minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 05:08
g-j-t schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:53:
Zijn hier meer gebruikers van Homey? Ik ben hier nu nog mee aan het spelen voor de bijbehorende flows voor vermogenbeperking. Deze zijn hier wel afhankelijk van data uit Melcloud. Wellicht pas ik dit nog aan. Ook weet ik niet of de trigger "De eco sanitair water gaat aan" nodig is, maar just to be sure.
De simpele flow voor 75% is als voorbeeld bijgevoegd. Deze heb ik ook voor 50% en 100% en zijn indien gewenst ook handmatig te bedienen.
Mochten de ervaringsdeskundigen verbeteringen weten dan houd ik me aanbevolen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet Homey, maar schakel het via Home Assistant.
Heb een relais bordje die op modbus werkt aangesloten bij de reeds bestaande modbus installatie, en dat via Node Red schakelen met ook HA dus.

Schakel het overigens niet automatisch, doe dat alleen met de hand, bewust. En doe niet aan legionella, dus daarvoor hoeft het ook niet :P

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:25
Robindd schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:51:
[...]

Heb een relais bordje die op modbus werkt aangesloten bij de reeds bestaande modbus installatie, en dat via Node Red schakelen met ook HA dus.

Schakel het overigens niet automatisch, doe dat alleen met de hand, bewust. En doe niet aan legionella, dus daarvoor hoeft het ook niet :P
Welk bordje is dat en is deze betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:52

K!K

Paradox schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:51:
[...]

bij mij gisteren niet, alleen die dns aanpassing werkt (hier)
Mij is alleen niet duidelijk hoe jullie dns aanpassing doen?
Doen jullie dit via een PiHole constructie in de router zelf of in het app van MelCloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
K!K schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:34:
[...]

Mij is alleen niet duidelijk hoe jullie dns aanpassing doen?
Doen jullie dit via een PiHole constructie in de router zelf of in het app van MelCloud?
ik heb in de router een static dns entry gemaakt zodat hij resolved naar het andere adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:54
Inmiddels is het maandag...

Irritant dat Mitsubishi / Alklima het probleem met Melcloud nog steeds niet hebben opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 13:06
Paar dagen weg geweest en zie nu dat dit al even een issue is.

Treurig dat dit zo lang duurt inderdaad; terwijl er een vrij simpele DNS fix is (Zorgen dat production.receiver.melcloud naar 52.215.226.151 point ( ipv wat general DNS terug geeft 34.251.113.22 ))

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rfoppen schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:40:
Paar dagen weg geweest en zie nu dat dit al even een issue is.

Treurig dat dit zo lang duurt inderdaad; terwijl er een vrij simpele DNS fix is (Zorgen dat production.receiver.melcloud naar 52.215.226.151 point ( ipv wat general DNS terug geeft 34.251.113.22 ))
Dat klinkt simpel, maar hoe doe je dat? Je zult dat op je router in moeten stellen, maar ik zou niet weten hoe. (Heb een Fritzbox met laatste versie van hun OS)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 22-04-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De ouderwetse manier moet ook werken als je niets met dns kunt, toevoegen aan de host file:

https://www.howtogeek.com...file-on-windows-10-or-11/

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaWizza schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:26:
De ouderwetse manier moet ook werken als je niets met dns kunt, toevoegen aan de host file:
https://www.howtogeek.com...file-on-windows-10-or-11/
Maar hoe zou de aanpassing aan de hosts file op een windows PC de communicatie tussen Melcloud adapter en de cloud van Mitsubishi moeten beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Robindd schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:51:
[...]

Ook leuk om mee te prullen: (heb er 2 liggen)
https://www.digikey.nl/nl...logy-co-ltd/K042/13148794
230V gevoed
ESP32 (esphome)
2x relais
1x RS485 (procon)
2x I2C (of 1x I2C en 1x UART) via groove stekkers (I2C ENV IV en dan dauwpunt uitrekenen voor koelen)
Dinrail aansluiting eventueel mogelijk

ik verwacht dat 1x groove ook direkt weer op de CN105 kan, net als de atom s3 lite, zie V&A
Dan heb je de rs485 niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2024 17:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@Andrehj Goeie vraag, ik ben niet wakker /hides

[ Voor 12% gewijzigd door DaWizza op 22-04-2024 17:45 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
Andrehj schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:43:
[...]

Dat klinkt simpel, maar hoe doe je dat? Je zult dat op je router in moeten stellen, maar ik zou niet weten hoe. (Heb een Fritzbox met laatste versie van hun OS)
Fair point, ik doelde meer op het feit dat dit voor Mitsubishi een simpele aanpassing zou moeten kunnen zijn. Van de andere kant, geen idee natuurlijk waar ze mee kampen... Lijkt me een technische oorzaak, maar wellicht zit er een heel andere reden achter ( gezien de eerdere issues met API keys e.d.; wellicht is dit een half bakken poging om dat nog verder aan te pakken... Speculeren... )

Ik maak zelf gebruik van NextDNS (cloud based DNS / Security provider ), en daar kan ik een rewrite aanmaken. Al mijn apparaten pakken dat dan meteen op; zelfs mijn mobiele apparaten als ik niet op m'n eigen netwerkje zit.

[ Voor 24% gewijzigd door rfoppen op 22-04-2024 21:05 . Reden: /niet wakker met quoten ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:54
En net na 21.00u heb ik weer een werkende verbinding met melcloud (via domoticz).

Eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Wij hebben een houtskeletbouwwoning (Rc 6) met een Mitsubishi warmtepomp, inclusief vloerverwarming.

Momenteel heb ik, op jullie aanraden, een aan/uit thermostaat van Netatmo aangesloten op de IN1. Ik heb de afgelopen dagen wat lopen spelen met het instellen van een vaste Ta en de compensatiecurve (WAR).

Ik heb de doeltemperatuur in de keuken ingesteld op 20 graden (dag en nacht hetzelfde). De situatie is dat met de huidige nachttemperaturen (rond de 0 graden) de ruimte 's nachts afkoelt naar 19 graden. De hypertese van de thermostaat heb ik ingesteld op 0,1 graad. Dus wanneer de ruimtetemperatuur onder 19,9 graden komt wordt de warmtepomp geactiveerd. Dit gebeurde afgelopen nacht rond 3 uur 's nachts.

Met een vlakke WAR-curve (bij 0 graden buitentemperatuur dient de aanvoertemperatuur rond 30 graden te zijn) is de ruimtetemperatuur rond 6.30 uur vanochtend slechts 19,2 graden. Op dit moment (7.45 uur) is de ruimtetemperatuur gestegen naar 19,7 graden. Echter, ik heb het idee dat dit meer door de zoninstraling komt dan door de vloerverwarming.

Ik zou verwachten als ik de doeltemperatuur ook 's nachts op 20 graden laat staan, dat dan 's ochtends 'gewoon' de ruimte een temperatuur heeft van 20 graden. Het lijkt er dus op dat de aanvoertemperatuur te laag is om de ruimte te kunnen verwarmen. Tegelijkertijd lees ik in dit forum dat een aanvoertemperatuur van rond de 30 graden voor een nieuwbouwwoning toch wel voldoende zou moeten zijn. De factor houtskeletbouw (weinig massa, snelle afkoeling ('s nachts) en snelle opwarming (dag) zal hier ook wel wat mee te maken hebben.

Heeft iemand tips voor het instellen van een warmtepomp voor een houtskeletbouwwoning, met zo laag mogelijk energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:05
Rien43 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:48:
Wij hebben een houtskeletbouwwoning (Rc 6) met een Mitsubishi warmtepomp, inclusief vloerverwarming.

Momenteel heb ik, op jullie aanraden, een aan/uit thermostaat van Netatmo aangesloten op de IN1. Ik heb de afgelopen dagen wat lopen spelen met het instellen van een vaste Ta en de compensatiecurve (WAR).

Ik heb de doeltemperatuur in de keuken ingesteld op 20 graden (dag en nacht hetzelfde). De situatie is dat met de huidige nachttemperaturen (rond de 0 graden) de ruimte 's nachts afkoelt naar 19 graden. De hypertese van de thermostaat heb ik ingesteld op 0,1 graad. Dus wanneer de ruimtetemperatuur onder 19,9 graden komt wordt de warmtepomp geactiveerd. Dit gebeurde afgelopen nacht rond 3 uur 's nachts.

Met een vlakke WAR-curve (bij 0 graden buitentemperatuur dient de aanvoertemperatuur rond 30 graden te zijn) is de ruimtetemperatuur rond 6.30 uur vanochtend slechts 19,2 graden. Op dit moment (7.45 uur) is de ruimtetemperatuur gestegen naar 19,7 graden. Echter, ik heb het idee dat dit meer door de zoninstraling komt dan door de vloerverwarming.

Ik zou verwachten als ik de doeltemperatuur ook 's nachts op 20 graden laat staan, dat dan 's ochtends 'gewoon' de ruimte een temperatuur heeft van 20 graden. Het lijkt er dus op dat de aanvoertemperatuur te laag is om de ruimte te kunnen verwarmen. Tegelijkertijd lees ik in dit forum dat een aanvoertemperatuur van rond de 30 graden voor een nieuwbouwwoning toch wel voldoende zou moeten zijn. De factor houtskeletbouw (weinig massa, snelle afkoeling ('s nachts) en snelle opwarming (dag) zal hier ook wel wat mee te maken hebben.

Heeft iemand tips voor het instellen van een warmtepomp voor een houtskeletbouwwoning, met zo laag mogelijk energieverbruik?
Ik zou vooral zelf kijken waar je op uit komt. Ik zit zelf in jaren 80 woning rond de 32 graden aanvoer. Heel veel is ook afhankelijk van de afgifte systeem. Een keuken heeft met vloerverwarming relatief weinig afgifte ten opzichte van de oppervlakte. Blijft je woonkamer wel op temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-08 09:43
Hebben jullie allemaal ook zo veel defrosts met huidige buitentemperaturen (net boven/onder 0)?
Ik meen eerder in het topic al eens te hebben gelezen dat zo rond deze temperaturen de defrosts het meest voorkomen (meer nog dan bij lagere temperaturen?), maar bijna stipt om de 40 minuten start er weer een nieuwe defrost.

Nu moet ik wel zeggen dat ik even weg ben geweest (en dus de ruimtetemperatuur wat lager is gezet) en pas sinds gisteren het huis weer wat meer op temperatuur moet komen/temperatuur moet bufferen, ook 's nachts, dus mogelijk moet de WP nu ook wat harder werken waardoor hij ook wat sneller aanvriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Timmoz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:00:
Hebben jullie allemaal ook zo veel defrosts met huidige buitentemperaturen (net boven/onder 0)?
Ik meen eerder in het topic al eens te hebben gelezen dat zo rond deze temperaturen de defrosts het meest voorkomen (meer nog dan bij lagere temperaturen?), maar bijna stipt om de 40 minuten start er weer een nieuwe defrost.

Nu moet ik wel zeggen dat ik even weg ben geweest (en dus de ruimtetemperatuur wat lager is gezet) en pas sinds gisteren het huis weer wat meer op temperatuur moet komen/temperatuur moet bufferen, ook 's nachts, dus mogelijk moet de WP nu ook wat harder werken waardoor hij ook wat sneller aanvriest.
Hangt van buiten temp en luchtvochtigheid af. Hier in utrecht nog geen gezien vandaag. Maar de verwarming staat in de nacht hier uit, en is net ruim een uurtje bezig, maar zal zo wel weer uitgaan ivm instraling van de zon.

Gisternacht was het hier 2 graden buiten zo te zien, dan heb je wel kans op defrost ja, zeker als je hem harder laat werken zoals bij jou

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 23-04-2024 09:21 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Laatst online: 05:24
Timmoz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:00:

`
Dat zou zeker normaal kunnen zijn ja, omstandigheden waren vannacht hartstikke goed voor defrosts :-). Ik had er 1 per 2 uur maar bij mij draaide hij op een zacht pitje.

Wat me wel opviel is dat tijdens de defrost het elektrisch element ook even (paar minuten ofzo) aan sprong ondanks dat deze in het menu is uitgeschakeld voor SWW en voor verwarmen. Ik wist dat hij bij legionella sowieso gebruikt wordt maar dus blijkbaar ook bij een defrost? Weet iemand of hier nog bepaalde voorwaarden of instellingen aan verbonden zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_nABktg7tauZL9HENTrVzf4BkQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TNgTWd0FuH7uLvzIs4oitTZO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door michaelvo op 23-04-2024 09:54 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Doeltemperatuur is aanvoertemperatuur.

Als je aanvoertemperatuur bijvoorbeeld 20 graden is en je retourtemperatuur is 17 graden dan is je gemiddelde vloertemperatuur 20 + 17 / 2 = 18,5 graden. De ruimte wordt dan nooit warmer als 18,5 graden zonder externe factoren zoals zon instraling.

Ik zou beginnen met geen nachtverlaging toe te passen, daar kun je achteraf altijd nog mee spelen, eerst weten welke temperatuur benodigd is om de woning op temperatuur te houden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
DutchWing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:37:
[...]

Als je aanvoertemperatuur bijvoorbeeld 20 graden is en je retourtemperatuur is 17 graden dan is je gemiddelde vloertemperatuur 20 + 17 / 2 = 18,5 graden. De ruimte wordt dan nooit warmer als 18,5 graden zonder externe factoren zoals zon instraling.

Ik zou beginnen met geen nachtverlaging toe te passen, daar kun je achteraf altijd nog mee spelen, eerst weten welke temperatuur benodigd is om de woning op temperatuur te houden.
Excuus voor de verwarring; met doeltemperatuur bedoel ik de gewenste ruimtetemperatuur die ik heb ingesteld in de ruimtethermostaat van Netatmo. De aanvoertemperatuur wordt bepaald door de WAR-curve; bij 0 graden staat deze ingesteld op +/- 30 graden aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
DutchWing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:37:
[...]

Dat klinkt een beetje gek, de doeltemperatuur, specifiek in de keuken, staat op 20. Dat lijkt me dan toch de gewenste temperatuur daar. Niet de aanvoertemperatuur van het water.

De unit zal gewoon die ruimte op die temperatuur moeten gaan krijgen, en als daarvoor een aanvoer van 25, of 30, of midden in de winter, 40 graden voor nodig is so be it.

Ik draai op Ruimte Temp, en laat de Mitsu zelf uitzoeken wat nodig is om de temp te halen.

BIj @Rien43 moet wellicht de WAR curve wat anders staan om bij een buitentemp van 0 toch nog een binnentemp van 20 te halen. Een poosje op Ruimte temp draaien kan wellicht wat inzicht geven in wat de unit doet qua temperatuur.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

michaelvo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:51:
Wat me wel opviel is dat tijdens de defrost het elektrisch element ook even (paar minuten ofzo) aan sprong ondanks dat deze in het menu is uitgeschakeld voor SWW en voor verwarmen. Ik wist dat hij bij legionella sowieso gebruikt wordt maar dus blijkbaar ook bij een defrost? Weet iemand of hier nog bepaalde voorwaarden of instellingen aan verbonden zijn?

[Afbeelding]
Controleer anders even na of de instellingen goed bevestigd zijn in het menu.

DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Je zou in het stroomverbruik dan een piek van ongeveer 1800 W moeten zien als de booster heater toch reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 22:50
Ik heb een vraag gesteld in het FZ problemen deel. Kan iemand een reactie geven?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@rien43 Wat voor vloeren heb je? En heeft je WP constant gedraaid om die temperatuurverhoging te krijgen?
Algemene gegevens ontbreken:
Welke wp
Hoe groot is het huis
vloerverwarming
Radiatoren
etc

[ Voor 31% gewijzigd door nessio op 23-04-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat voor warmtepomp heb je?

Hoe groot is je huis, m2?

Wat is je afgiftesysteem, alleen vloerverwarming? Hoeveel m2? Staat alles altijd open?

Antwoorden op deze vragen maken het makkelijker om met je mee te denken.

Ta 30 gr lijkt in eerste instantie vrij hoog voor een nieuwbouwwoning met Rc 6 en vloerverwarming.

De hysterese van 0.1 gr is vrij laag voor een woning met houtskeletbouw (en dus weinig thermische massa), ik zou die denk ik naar 0.2 of 0.3 ophogen. Dan krijg je langere runs en een betere COP.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
DutchWing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:16:
[...]

Controleer anders even na of de instellingen goed bevestigd zijn in het menu.

DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Je zou in het stroomverbruik dan een piek van ongeveer 1800 W moeten zien als de booster heater toch reageert.
De instellingen staan correct, booster heater UIT voor zowel verwarming als SWW. Dat heeft de installateur goed gedaan ;).

Hieronder een (slechte) foto van tijdens de defrost, enkele seconden hiervoor stond ook het 'witte' defrost icoontje aan, dit waren echt de laatste seconden van de defrost. Ik heb inderdaad 1800W gezien aan stroomverbruik, en ik heb de klik gehoord van het relais dat hem schakelt.

Al met al heeft de booster heater misschien 1 à 3 minuten aan gestaan maar ik vond het toch opvallend aangezien ik deze niet verwacht had tijdens de defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJuN6ZU6PgLz4tQAeDc6JUsen-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaMp0N2oc4aDpAcj4tTFU89X.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michaelvo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:58:
[...]

De instellingen staan correct, booster heater UIT voor zowel verwarming als SWW. Dat heeft de installateur goed gedaan ;).

Hieronder een (slechte) foto van tijdens de defrost, enkele seconden hiervoor stond ook het 'witte' defrost icoontje aan, dit waren echt de laatste seconden van de defrost. Ik heb inderdaad 1800W gezien aan stroomverbruik, en ik heb de klik gehoord van het relais dat hem schakelt.

Al met al heeft de booster heater misschien 1 à 3 minuten aan gestaan maar ik vond het toch opvallend aangezien ik deze niet verwacht had tijdens de defrost.

[Afbeelding]
Het kan zijn dat de booster heater wordt ingeschakeld omdat je Ta of Tr onder een bepaalde drempel kwam. Hoe hoog waren die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier werkt trouwens sinds gisteravond rond 21:05 uur Melcloud weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Andrehj schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:11:
[...]

Het kan zijn dat de booster heater wordt ingeschakeld omdat je Ta of Tr onder een bepaalde drempel kwam. Hoe hoog waren die?
Indien je zowel de booster heater als de
Immersion heater uitschakelt voor SWW, zal dan het elektrische element enkel voor de legionella run gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Andrehj schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:11:
[...]

Ik had de grafiek van de defrost hierboven gepost, Ta ging van 23,5 naar 14,5, Tr van 20,0 naar 19,5. Weet jij of er een grenswaarde aan de Ta zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:27:
Hier werkt trouwens sinds gisteravond rond 21:05 uur Melcloud weer.
Hier ook. Volgens de melcloud app is het een tijdelijke oplossing en kan het zijn dat nog niet alles werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NFNBPHxESowTUXTb9eG2G1rS4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AYexP1bRCp0thc5MRnaeNoJw.png?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

michaelvo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:04:
[...]

Ik had de grafiek van de defrost hierboven gepost, Ta ging van 23,5 naar 14,5, Tr van 20,0 naar 19,5. Weet jij of er een grenswaarde aan de Ta zit?

Dit zijn de grenswaardes voor de retourtemperatuur. (PUHZ-SW100YAA)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVUm7-KnBjk6pmjYjyya6dSIUDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OOoHYVXpJySaycQQqjU3KA5j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
DutchWing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:33:
[...]

Dit zijn de grenswaardes voor de retourtemperatuur. (PUHZ-SW100YAA)
[Afbeelding]
De retourtemperatuur is dan dus geen probleem gezien dat deze niet onder de 19,5 graden is geweest.

Aangezien dit de laatste defrost van het jaar lijkt te zijn geweest kijk ik volgend jaar nog eens verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
We hebben het al vaak over schoorstenkappen en omkastingen gehad hier. Kwam nu deze variant tegen in onze wijk. Het rooster was eerst één geheel. Ze hebben in een dappere poging om recirculatie te voorkomen nu een soort wormhole erin gemaakt. Zij, boven en -achterkant is nog steeds volledig afgesloten. #hoebedenkjehet?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9s_jJj4ygBAIMySlmXCZfK2tcyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kzM7SdXXpg1Wme9MvTJOqR3U.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Je kan de BU wel simpel boven op het platte dakje zetten. Niet mooi, maar zo is helemaal een blamage en nog wel boven de voordeur 8)7

Ik had met de aannemer een discussie over plaats thermostaat (boven hoofdaanvoerleiding + 4 groepen).
Antwoord ; geplaatst volgens werktekening.
Blijkbaar is de kennis tot een dieptepunt gezakt in de (installatie)bouw..

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 25-04-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:13
nessio schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:59:
Je kan de BU wel simpel boven op het platte dakje zetten. Niet mooi, maar dat is helemaal een blamage en nog wel boven de voordeur 8)7

Ik had met de aannemer een discussie over plaats thermostaat (boven hoofdaanvoerleiding + 4 groepen).
Antwoord ; geplaatst volgens werktekening.
Blijkbaar is de kennis tot een dieptepunt gezakt in de (installatie)bouw..
Werktekening laten aanpassen, voor je het weet krijgt hij weer een claim dat er niet volgens tekening is gewerkt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
nessio schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:59:
Je kan de BU wel simpel boven op het platte dakje zetten. Niet mooi, maar dat is helemaal een blamage en nog wel boven de voordeur 8)7
Unit even in een nette kleur spuiten of wrappen en inderdaad op het dakje plaatsen zou technisch gezien het beste alternatief zijn in deze inderdaad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:05
leonlwd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:26:
We hebben het al vaak over schoorstenkappen en omkastingen gehad hier. Kwam nu deze variant tegen in onze wijk. Het rooster was eerst één geheel. Ze hebben in een dappere poging om recirculatie te voorkomen nu een soort wormhole erin gemaakt. Zij, boven en -achterkant is nog steeds volledig afgesloten. #hoebedenkjehet?!

[Afbeelding]
Ach hier een wijk verder hebben de bewoners allemaal een soort hekjes of panelen op 20cm afstand voor de unit gezet die al aan de muur hangt. Ik vermoed omdat die anders zo lelijk is. En straks klagen dat ze het huis niet zuinig warm krijgen… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:01
Heeft hier iemand al de nieuwe E gen. Zubadan systemen geplaatst.
Ga binnenkort een 10KW zubadan met hydrobox en losse 300L Oso boiler plaatsen.
Heb nog een vraag, mits iemand ervaring heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:55:
Heeft hier iemand al de nieuwe E gen. Zubadan systemen geplaatst.
Ga binnenkort een 10KW zubadan met hydrobox en losse 300L Oso boiler plaatsen.
Heb nog een vraag, mits iemand ervaring heeft
E-gen cilinderunit staat op de planning.
Wat is je vraag precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:51:
[...]

E-gen cilinderunit staat op de planning.
Wat is je vraag precies?
Nou heb m volgende week al, maar welke boilersensor moet ik hebben en moet de ESBE 3wegklep perse erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:47:
[...]

Nou heb m volgende week al, maar welke boilersensor moet ik hebben en moet de ESBE 3wegklep perse erbij?
de PAC-TH011 TK2-E staat in de servicehandleiding vermeld. Zelfde als bij FTC6

Welke driewegklep wil je toepassen?
De ESBE heeft een hoge kvs waarde en een korte omschakeltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:27:
[...]

de PAC-TH011 TK2-E staat in de servicehandleiding vermeld. Zelfde als bij FTC6

Welke driewegklep wil je toepassen?
De ESBE heeft een hoge kvs waarde en een korte omschakeltijd.
Ja, de ESBE.
Ik denk dat ik de Daikin driewegklep set koop ( EKHY3PART) daarbij zit een ESBE klep, Servo, en boilersensor voor €170,- en die sensor lijkt verdacht veel op de ME sensor. Maar weet zo de waardes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Als iemand de NTC waardes zoekt van de resistors:
https://community.openene...ypuLOTs1zHghhZiqNBiwd.pdf

0C 15K B=3480 (+\_ 3%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Daikin is NTC 20k B=3976
Dus niet zelfde als Mitsubishi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ESBE is een kogelkraan, een verbeterde versie met halve maan.
Die temeson verjongt wel heel erg in het kogeldeel.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 28-04-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verkeerde topic (in strijd met zelf geschreven TS :o ), technische besprekingen van driewegkleppen horen thuis in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.

[ Voor 149% gewijzigd door Andrehj op 28-04-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:34:
Verkeerde topic (in strijd met zelf geschreven TS :o ), technische besprekingen van driewegkleppen horen thuis in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.
Gaat om de VRG231 dn25
https://esbe.eu/storage/4...03fda2/VRG230_en_J_LR.pdf

Zo gezien kvs 10

Jouw klep heeft idd betere waardes op papier maar dit is voor een pietje precies die precies volgens Alklima specs wil, dat weet ik zeker

Oh exuses niet ontopic?

Dit gaat wel om de specifieke voorgeschreven 3 wegklep voor ecodan.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 28-04-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:58:
Dit gaat wel om de specifieke voorgeschreven 3 wegklep voor ecodan.
Sinds wanneer is er een voorgeschreven 3-wegklep? In de installatiehandleidingen die ik heb staat dat de installateur die er zelf bij mag zoeken.
In de manual van de ERSD-VM2D staat letterlijk:
Om het watercirculatiecircuit te kunnen omschakelen naar de SWW-modus en de verwarmingsmodus, installeert u een 3 weg ventiel (ter plaatse aan te schaffen). Twee 2 weg ventielen kunnen dezelfde functie vervullen als een 3 weg ventiel.
en
Kies de uitgangen waarop het 3 weg ventiel is aangesloten tussen TBO.2 5-6 of TBO.2 4-6, volgens de nominale spanning.
Wanneer de nominale stroom van het 3 weg ventiel groter is dan 0,1 A, moet u een relais gebruiken met een maximale spanning en nominale stroomsterkte van 230 V
AC / 0,1 A bij aansluiting op de FTC. Sluit de kabel van het 3 weg ventiel niet rechtstreeks aan op de FTC. Sluit de relaiskabel aan op de aansluitingen TBO.2 5-6.
Het 3 weg ventiel moet van het type SPST zijn. Het type SPDT kan NIET worden gebruikt.
Dat klinkt niet bepaald als: Koop ventiel X en sluit het aan.

[ Voor 65% gewijzigd door Andrehj op 28-04-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 14:54
De warmtepomp werkt jnmiddels. Heb het huis met een vaste Ta eens warm gestookt. Vanwege het verschil van de temperatuur en gewenste temperstuur heb ik een wat hogere Ta gekozen. Daarmee ook oroberen te voorkomen dat de WP gaat pendelen.
Ik heb geen monitoring alsnog, dus of hij daadwerkelijk heeft staan pendelen dat kan ik niet zien. Wel is het elektra verbruik fors hoog geweest

Er zijn wel enkele bevindingen:
  • In veel ruimtes was er een flinke overshoot van 1 graden
  • er komt geen warm water bij de verdeler in de kelder. Aanvoer bij de verdeler voelt even koud als de retour. Thermometer op de verdeler blijft steken op 20 graden terwijl op een vaste Ta van 30c werd verwarmd
  • de kamers blijven lang hun warmte vast houden. Nadat de warmtepomp de kamers ip temperatuur heeft gebracht, heeft het huis voldoende aan de opwarming via zoninval op de ramen.

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:09:
[...]

Sinds wanneer is er een voorgeschreven 3-wegklep? In de installatiehandleidingen die ik heb staat dat de installateur die er zelf bij mag zoeken.
In de manual van de ERSD-VM2D staat letterlijk:

[...]

en

[...]

Dat klinkt niet bepaald als: Koop ventiel X en sluit het aan.
Ja dat klopt wel. Deze klant is echter heel precies en heeft zelf alle documentatie van Alklima doorgenomen de installatie minutieus ingetekend en dergelijke, daar kom ik niet weg met een Chinees klepje denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Breud schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:31:
De warmtepomp werkt jnmiddels. Heb het huis met een vaste Ta eens warm gestookt. Vanwege het verschil van de temperatuur en gewenste temperstuur heb ik een wat hogere Ta gekozen. Daarmee ook oroberen te voorkomen dat de WP gaat pendelen.
Ik heb geen monitoring alsnog, dus of hij daadwerkelijk heeft staan pendelen dat kan ik niet zien. Wel is het elektra verbruik fors hoog geweest

Er zijn wel enkele bevindingen:
  • In veel ruimtes was er een flinke overshoot van 1 graden
  • er komt geen warm water bij de verdeler in de kelder. Aanvoer bij de verdeler voelt even koud als de retour. Thermometer op de verdeler blijft steken op 20 graden terwijl op een vaste Ta van 30c werd verwarmd
  • de kamers blijven lang hun warmte vast houden. Nadat de warmtepomp de kamers ip temperatuur heeft gebracht, heeft het huis voldoende aan de opwarming via zoninval op de ramen.
SD kaartje uit de binnenunit halen en uitlezen.
Of via melcloud indien je een wifi module hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Is er ergens een code lijst wat je bij informatie verwerking kunt zien? 540 = flow.
Bij de SUZ werkt 1-100 niet maar bij PUHZ wel? Ik wil de codes uitlezen bij mijn dochter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
In de handleiding van de binnen unit staat een complete lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Takkeding schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:32:
In de handleiding van de binnen unit staat een complete lijst
In de service manual van de binnenunit staat alleen de lijst van die binnenunit (die dan geldig is voor alle binnenunits met die specifieke FTC-generatie).
In de service manual van de buitenunit vind je de lijst van die buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
Ik kom net thuis en zie op de FTC-6 controller dat de verwarming op “verboden” staat. Dit is zowel op de controller als via MelCloud niet aan te passen. Symbool wat er staat is stoppen.
Ik heb geen idee wat hiervan de oorzaak is. Zie ook op het eerste oog geen foutmelding.
Sww doet het wel gewoon.
Wat mis ik of zie ik over het hoofd?

Edit: zomertijd stond aan. Deze heb ik uitgezet en de verwarming ging weer op Standby symbool. Zomertijd weer ON gezet en hij blijft nu in de Standby mode.
Vreemd…..

[ Voor 20% gewijzigd door Red_Baron op 29-04-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Red_Baron schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:05:
Ik kom net thuis en zie op de FTC-6 controller dat de verwarming op “verboden” staat. Dit is zowel op de controller als via MelCloud niet aan te passen. Symbool wat er staat is stoppen.
Ik heb geen idee wat hiervan de oorzaak is. Zie ook op het eerste oog geen foutmelding.
Sww doet het wel gewoon.
Wat mis ik of zie ik over het hoofd?
Maak anders eens een foto van je display, zowel in het menu als op het hoofdscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
DutchWing schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:53:
[...]

Maak eens een foto van je display, zowel in het menu als op het hoofdscherm.
Te laat, zie edit op mijn vorige post.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Red_Baron schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:05:
Edit: zomertijd stond aan. Deze heb ik uitgezet en de verwarming ging weer op Standby symbool. Zomertijd weer ON gezet en hij blijft nu in de Standby mode.
Vreemd…..
Je bedoelt niet de zomertijd (dat is alleen het klokje een uur verzetten), maar de zomerstand. Dat is iets anders. Als je die aanzet dan blokkeert die het verwarmen als de buitentemperatuur gedurende een instelbare tijd boven een instelbare temperatuur is.
Niet te strak instellen, want zoals je merkt: als hij dan op stop staat, dan gaat hij met geen mogelijkheid meer aan (nou ja, totdat je de zomerstand uitzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb gisteren het zeefje van de binnenunit schoongemaakt. Daar zat overigens nagenoeg niks in, maar ik had het circuit toch leeg omdat ik bij de vloerverwarming eindelijk de thermostaatkraan + voetventiel verwijderd heb.

Nu is de flow vandaag LAGER dan hij eerst was? Niet veel hoor, ca 2 l/min, maar toch....
Kan het simpelweg zijn dat er nog wat restjes lucht in de circuits zitten en de flowmeting daardoor een beetje van slag is? Of is er een andere verklaring? Er is nou ook weer niet heel veel wat je fout kan doen aan het terugplaatsen van dat zeefje....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red_Baron
ocaj schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:13:
[...]

Je bedoelt niet de zomertijd (dat is alleen het klokje een uur verzetten), maar de zomerstand. Dat is iets anders. Als je die aanzet dan blokkeert die het verwarmen als de buitentemperatuur gedurende een instelbare tijd boven een instelbare temperatuur is.
Niet te strak instellen, want zoals je merkt: als hij dan op stop staat, dan gaat hij met geen mogelijkheid meer aan (nou ja, totdat je de zomerstand uitzet).
Het was echt de zomertijd welke ik OFF-ON heb gezet. Maar het kan zomaar zijn dat de zomerstand is ingesteld door de installateur op een bepaalde temperatuur. Dit heb ik niet bekeken. Ik ga dit vanavond even checken en deze dan wat ruimer zetten. Eerst maar eens zoeken in de manuals waar en hoe ik dit kan aanpassen. Al een tijdje weg kunnen blijven van de Ecodan en dan zakt e.e.a. weg 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
in service menu : verwarmingsbedrijf : zomermodus (klik) daar kun je het aan en uit zetten. Maar daar staan ook de waardes ; normaal 10gr = aan 15gr = uit (temperatuur moet langer dan 1 uur zo laag / hoog zijn) ik heb het aangepast naar 11gr en 14gr. En inderdaad komt ie boven die 14gr dan staat er : stoppen op display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@andrej : kan ik de service manual bij alklima / ME downloaden? Dan ga ik wel zoeken, want wij hebben niets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Red_Baron schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:14:
Het was echt de zomertijd welke ik OFF-ON heb gezet. Maar het kan zomaar zijn dat de zomerstand is ingesteld door de installateur op een bepaalde temperatuur. Dit heb ik niet bekeken. Ik ga dit vanavond even checken en deze dan wat ruimer zetten. Eerst maar eens zoeken in de manuals waar en hoe ik dit kan aanpassen. Al een tijdje weg kunnen blijven van de Ecodan en dan zakt e.e.a. weg 8)7
Zomertijd past enkel de tijd aan, doet verder niks met de instellingen.
Als door die aanpassing het verwarmingsbedrijf toegestaan werd, kan dat enkel doordat je dat verwarmingsbedrijf met een timer schakelt, en je door het verzetten van de tijd binnen de toegestane tijd kwam.

Over de zomermodus: Die zou ik helemaal niet gebruiken. Je hebt toch een thermostaat die regelt of de WP wel of niet nodig is?
De zomermodus heb je eigenlijk enkel nodig in (achterlijke) installaties die permanent (ook zonder warmtevraag) een buffervat op temperatuur staan te houden. Maar ik mag toch hopen dat dergelijke bagger niet bij de Tweakers in dit topic aanwezig is. En zo wel, dan kun je beter dat structureel oplossen, in plaats van met de zomerstand op een energieverslindend systeem een pleister te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:49:
@andrej : kan ik de service manual bij alklima / ME downloaden? Dan ga ik wel zoeken, want wij hebben niets!
Zoals al vaak gemeld: Lees de TS. Daarin staan ook de links naar de documentatie. En anders vind je ze wel via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
nessio schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:43:
in service menu : verwarmingsbedrijf : zomermodus (klik) daar kun je het aan en uit zetten. Maar daar staan ook de waardes ; normaal 10gr = aan 15gr = uit (temperatuur moet langer dan 1 uur zo laag / hoog zijn) ik heb het aangepast naar 11gr en 14gr. En inderdaad komt ie boven die 14gr dan staat er : stoppen op display
Bij thuiskomst stond hij weer op “verboden”. Instelling Zomermodus heb ik maar op OFF gezet en hij staat weer op de standby mode. Ik laat de Zomermodus wel uit staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Red_Baron op 30-04-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Red_Baron schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:07:
Bij thuiskomst stond hij weer op “verboden”. Instelling Zomermodus heb ik maar op OFF gezet en hij staat weer op de standby mode. Ik laat de Zomermodus wel uit staan.
Dus het lag toch aan de zomermodus en niet zoals je eerder schreef aan de zomertijd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 09:15

FGJ

Misschien niet helemaal Ecodan related, maar het volgende :

Volgende week begint de stukadoor in mijn nieuwe woning, en ik wil het liefst het control display verwijderen van de muur, en na het stucen terugplaatsen.

Kan dit kwaad? De WP zal een dag of 4 uit en spanningsloos staan, is hij daarna alle instellingen kwijt?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FGJ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:02:
Misschien niet helemaal Ecodan related, maar het volgende :

Volgende week begint de stukadoor in mijn nieuwe woning, en ik wil het liefst het control display verwijderen van de muur, en na het stucen terugplaatsen.

Kan dit kwaad? De WP zal een dag of 4 uit en spanningsloos staan, is hij daarna alle instellingen kwijt?
Die instellingen worden gewoon bewaard. Wel netjes eerst de WP spanningsloos maken (eerst uitzetten via het display, en dan de groep in de meterkast uit) voordat je het display loskoppelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 01-05-2024 09:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nou vandaag is in mijn straat bij 10 adressen met buitenunit op hoog plat dak voor het eerst onderhoud gedaan. De boel is bij de bouw van de woningen (2019/2020) kennelijk ooit geinstalleerd door een zeer matig bedrijf. We hebben nu een fatsoenlijke partij gevonden die ook het dak op wil (12 meter hoog).

Eigenlijk is, zoals verwacht, alles fout geinstalleerd 8)7 De instellingen op de warmtepomp zijn bij vrijwel iedereen droevig slecht en de buitenunits zaten logischerwijs vol met troep.

Ik heb er zelf beperkte kennis van, maar de buitenunits én binnenunits zijn ook slecht aangelegd. Zeer rommelig leidingwerk en slechte afscherming elektradraden. Installateur zei dat dit nooit zo opgeleverd mocht worden. Verder leek bij één iemand een koude leiding met koelvloeistof (?) geknikt en echt niet in orde. En er was een bewoner waarvan de afstand leidingwerk tussen binnenunit en buitenunit zo'n 2,5 meter was. Dat moest minimaal 5 meter zijn geloof ik? Ik heb niet alles onthouden helaas. Het isolatiemateriaal van de leidingen is aangevreten, slecht aangelegd en van matige kwaliteit.

Er was nog een hele lijst aan bevindingen, daar gaan ze een rapport van maken. Het was dermate droevig dat ze hoogstwaarschijnlijk Alklima gaan inschakelen om ook langs te komen. Ik verwacht dat er een herstelplan uit komt om de warmtepompen fatsoenlijk te installeren. De partij die de boel heeft aangelegd is nauwelijks bereikbaar, dat kan nog wel eens juridisch getouwtrek worden.

Met een COP van ~4.0 en het laagste verbruik was ik trouwens de winnaar van dit blok huizen, de 'verliezer' zat op 2.4 8)7

Moraal van het verhaal: zoek een kundige installateur, geen beunhazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@stin00 Met dit soort verhalen snap ik de Cv ketel activisten wel...die installeer je en dan ben je klaar.

Ik neem aan dat je een van de weinige was die zelf met de instellingen heeft zitten spelen om een betere COP te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
DaWizza schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:29:
@stin00 Met dit soort verhalen snap ik de Cv ketel activisten wel...die installeer je en dan ben je klaar.

Ik neem aan dat je een van de weinige was die zelf met de instellingen heeft zitten spelen om een betere COP te krijgen?
Ik heb een aantal quick-win aanpassingen gedaan inderdaad. Denk aan SWW max temp & min temp verlagen, bespaarstand aan en de legionalleruns tweaken naar elke 14 dagen. Verder wat basis dingen zoals de vloerverwarming groepen vol open draaien etc.

In de winter stook ik overdag op 20 en snachts verlaging naar 19. Verbruik is alsnog relatief hoog omdat de warmtepomp direct naar een TA van 34 knalt met TR 24. Het zal me niks verbazen als m'n vloerverwarming ook verkeerd is aangelegd met te kleine diameter leidingen/slangen en afwijkende HoH afstand.

Volgens mij heeft de rest van de straat geen enkel schema. Bij iedereen knalt elke 7 dagen de legionallarun aan op een X tijdstip, ramt de SWW temp op random tijden naar 55 en staat de thermostaat in de winter gewoon steevast op 20. Sommigen met handmatige nachtverlaging.

Je merkt echt dat de doorsnee consument zonder technische interesse/aanleg weinig begrijpt van een warmtepomp (en vloerverwarming). Dikke handleiding met veel lastige termen, parameters en ingewikkelde verborgen instellingen. De FTC5 controller wordt enkel als thermostaat gebruikt, streeftemperatuur hoger en lager draaien.

Hopelijk ontvang ik ook het onderzoeksrapport, ben wel benieuwd wat al hun bevindingen waren :+

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 02-05-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stin00 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:05:
In de winter stook ik overdag op 20 en snachts verlaging naar 19. Verbruik is alsnog relatief hoog omdat de warmtepomp direct naar een TA van 34 knalt met TR 24.
Een dT van 10K met vloerverwarming is waanzinnig. Op maximum vermogen moet je normaliter kunnen draaien met 5. En op minimum vermogen zou dit rond de 3 moeten liggen. Jouw flow is veel te laag! Daar kun je erg gemakkelijk een heleboel rendement winnen.
Het zal me niks verbazen als m'n vloerverwarming ook verkeerd is aangelegd met te kleine diameter leidingen/slangen en afwijkende HoH afstand.

Volgens mij heeft de rest van de straat geen enkel schema. Bij iedereen knalt elke 7 dagen de legionallarun aan op een X tijdstip, ramt de SWW temp op random tijden naar 55 en staat de thermostaat in de winter gewoon steevast op 20. Sommigen met handmatige nachtverlaging.

Je merkt echt dat de doorsnee consument zonder technische interesse/aanleg weinig begrijpt van een warmtepomp (en vloerverwarming). Dikke handleiding met veel lastige termen, parameters en ingewikkelde verborgen instellingen. De FTC5 controller wordt enkel als thermostaat gebruikt, streeftemperatuur hoger en lager draaien.
Als de installateurs hun werk fatsoenlijk zouden doen zou de consument de kennis ook helemaal niet nodig hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:59

robertwebbe

Robert Webbe

Even een vraagje van een leek op dit gebied:

Bij de oplevering van mijn nieuwbouwhuis is deze warmtepomp geinstalleerd. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en is de garantie verstrreken. Nu had een buur problemen met zijn installatie en heeft de oorspronkelijke installateur gebeld. Ze hebben een dusdanig groot personeelsgebrek dat ze niet wilde helpen... Ze adviseerde om een andere installateur te proberen. De betreffende buur heeft contact opgenomen met verschillende bedrijven in de buurt en die hadden allemaal hetzelfde probleem. Inmiddels gelukkig een bedrijf gevonden die wilde komen maar zij rekenen de hoofdprijs. Dit werd gedeeld in de groepsapp van onze wijk en hierop stelde iemand de vraag waarom er geen onderhoudscontract was geregeld. Nu is een warmtepomp natuurlijk een heel ander apparaat dan een gasverbrander dus kan mij voorstellen dat dit mogelijk dan niet nodig is.

Wat is jullie advies en ervaring? Is een onderhoudscontract nodig?
En wat voor onderhoud heeft een warmtepomp nu nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:24:

Bij de oplevering van mijn nieuwbouwhuis is deze warmtepomp geinstalleerd. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en is de garantie verstrreken. Nu had een buur problemen met zijn installatie en heeft de oorspronkelijke installateur gebeld. Ze hebben een dusdanig groot personeelsgebrek dat ze niet wilde helpen... Ze adviseerde om een andere installateur te proberen. De betreffende buur heeft contact opgenomen met verschillende bedrijven in de buurt en die hadden allemaal hetzelfde probleem. Inmiddels gelukkig een bedrijf gevonden die wilde komen maar zij rekenen de hoofdprijs. Dit werd gedeeld in de groepsapp van onze wijk en hierop stelde iemand de vraag waarom er geen onderhoudscontract was geregeld. Nu is een warmtepomp natuurlijk een heel ander apparaat dan een gasverbrander dus kan mij voorstellen dat dit mogelijk dan niet nodig is.

Ik heb wel, en zie het meer als abbo op de storingsdienst. Heel veel doen ze niet bij het onderhoud (reinigen filter, leidingen nakijken, waterdruk, reinigen). was iets van 100 euro per jaar, kan ik wel mee leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online

Met dank aan @LeonTebbens : LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat vond je toen je "onderhoud" in de zoekbalk bovenaan deze pagina intypte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:59

robertwebbe

Robert Webbe

Sorry, ik had beter moeten zoeken.
Maar in ieder geval bedankt voor de link! 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:56
.....

En als je wel een contract had? Hadden ze dan opeens meer mensen? Misschien kwam je eerder aan de beurt dan zonder, maar je zal nog steeds moeten wachten

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@stin00 tjonge lijkt heel veel op de fz ellende. Dan mooi gsjochte met zo’n club
Wel fijn dat jullie nu een betrouwbaarder partij hebben gevonden.
Uit welke omgeving kom je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
vraagje aan mensen met melcloud: kunnen jullie dhw/verwarmen/koelen op verbieden zetten via melcloud ? volgens wat promotie materiaal zou het moeten kunnen. iemand die dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:13
Op het promotiemateriaal en handleiding staan er icoontjes om dat te kunnen.
Open je de app of de website(melcloud.com), dan zijn deze icoontjes in geen velden en wegen te bekennen.

Ik was al begonnen met een disassembly van configuratie apps voor ecodan. Wellicht is er een verborgen functie in de code ofzo :P Helaas nog niets gevonden wat er direct naar verwijst(In een installateurshandleiding met remote monitoring via 4G kom ik tegen dat het read-only is).

[ Voor 46% gewijzigd door LED-Maniak op 04-05-2024 13:40 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:56
xoror schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:30:
vraagje aan mensen met melcloud: kunnen jullie dhw/verwarmen/koelen op verbieden zetten via melcloud ? volgens wat promotie materiaal zou het moeten kunnen. iemand die dat weet?
Ik denk niet dat het kan. Zullen ze ook niet open willen zetten, als ze account hacken, kunnen ze de verwarming uitzetten of koud water laten douchen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
gr8-jen schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Ik denk niet dat het kan. Zullen ze ook niet open willen zetten, als ze account hacken, kunnen ze de verwarming uitzetten of koud water laten douchen
dan kan toch nu ook al, holiday mode aan zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:30:
Nee, dat lukt volgens mij niet via de app (maar die gebruik ik toch nooit). Maar op de achtergrond kan het wel, want met Melcloud2Domoticz kan ik dat wel instellen. En via HA-Melcloud integratie zal het daarom denk ik ook wel lukken.
Het wordt hoog tijd voor een app die er wat moderner uit ziet en wat meer mogelijkheden biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Nee, dat lukt volgens mij niet via de app (maar die gebruik ik toch nooit). Maar op de achtergrond kan het wel, want met Melcloud2Domoticz kan ik dat wel instellen. En via HA-Melcloud integratie zal het daarom denk ik ook wel lukken.
Het wordt hoog tijd voor een app die er wat moderner uit ziet en wat meer mogelijkheden biedt.
aha! ga ik die eens even bekijken Melcloud2Domoticz hoe ze dat doen.
Ik zie een cmd naar melcloud gedaan worden voor bijv prohibit hot water. stel dat je die op verbieden zet, dan stuurt melcloud een commando naar je wifimodule en die weer naar de wp om hot water op verbieden te zetten ? Dat werkt dus gewoon?

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 04-05-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:10:
aha! ga ik die eens even bekijken Melcloud2Domoticz hoe ze dat doen.
Ik zie een cmd naar melcloud gedaan worden voor bijv prohibit hot water. stel dat je die op verbieden zet, dan stuurt melcloud een commando naar je wifimodule en die weer naar de wp om hot water op verbieden te zetten ? Dat werkt dus gewoon?
Ik denk het wel. Maar ik heb dat volgens mij nog nooit getest....

Pagina: 1 ... 123 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero