WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dus vanaf de binnenunit loopt een tweede stroomkabel naar de buitenunit?Tiimmeh schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:00:
[...]
Helaas. Die zit die op dezelfde groep als de warmtepomp zelf. Heb maar één groep in de buurt van de binnenunit.
Niet te verwarren met de S1-S2-S3-Aarde aansluiting.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Andersom, de buitenunit voedt de binnenunit.DutchWing schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:39:
[...]
Dus vanaf de binnenunit loopt een tweede stroomkabel naar de buitenunit?
Niet te verwarren met de S1-S2-S3-Aarde aansluiting.
When life gives you lemons, start a battery factory
Ga morgen zeker een boos belletje doen naar de installateur, maar ik gok dat ik het zelf mag gaan oplossen.
Goed punt. Ik heb het nog even uitgezocht, maar helaas lijkt de warmtepomp wel de intentie te hebben om het element en de pomp tegelijkertijd te draaien (zie onderstaande data). Tenminste, ik ga er dan even vanuit dat hier het element relais geplot wordt.Grolsch schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:47:
Misschien niet officieel, maar als jij je element alleen gebruikt voor legionella, waarom dan niet gewoon aansluiten op die groep? Bij alleen legionella gaat het element alleen aan als de wp gestopt is toch?
Weet iemand wat de aansluitwaarde is van de Ecodan elementen? Ik denk dat 1kW wel heel krap is.
/f/image/oopimyg9y37sblVaApHomDol.png?f=fotoalbum_large)
Zowieso verwarmen met COP=1 is niet echt aan te raden. Weet alleen niet of je Wp zonder het element de boel warm kan houden.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Maar je kunt hem natuurlijk even met een stekker aansluiten, en de stroom meten; of, als je een vermogensmeter hebt, die er tussen, dan heb je vermogen en stroom in een oogwenk.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat lijkt mij sowieso een goed idee, ja. Mijn woning was zonder dit element prima warm te houden afgelopen winter. Waar kan ik die instelling vinden?xoror schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:49:
je kan het element uitschakelen voor het verwarmen. Dan wordt het ennkel gebruikt voor legionella. (ik denk dat de meesten hier dat zo hebben, bij mij gaat het element dus ook maar 1x aan per week voor de legionella run)
Zowieso verwarmen met COP=1 is niet echt aan te raden. Weet alleen niet of je Wp zonder het element de boel warm kan houden.
Voor mijn legionella situatie maakt dat helaas niet uit. Bovenstaande plot was van de legionella cyclus vandaag (dus niet verwarmen). Als ik voor het gemak de aansluitwaarde van @Naalroc aanhoud acht ik de kans vrij groot dat m'n groep eruit vliegt.
Nee kan wel erbij, legionella gaat puur op het element.Tiimmeh schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:02:
[...]
Dat lijkt mij sowieso een goed idee, ja. Mijn woning was zonder dit element prima warm te houden afgelopen winter. Waar kan ik die instelling vinden?
Voor mijn legionella situatie maakt dat helaas niet uit. Bovenstaande plot was van de legionella cyclus vandaag (dus niet verwarmen). Als ik voor het gemak de aansluitwaarde van @Naalroc aanhoud acht ik de kans vrij groot dat m'n groep eruit vliegt.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Waarom denk je dat ik expliciet zeg; niet te verwarren met de S1-S2-S3-Aarde aansluiting.KabouterSuper schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:55:
[...]
Andersom, de buitenunit voedt de binnenunit.
Ik wist dat iemand dit ging zeggen
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 14-04-2024 23:36 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Tiimmeh heeft een 1 fase aansluiting, dus ik snapte je expliciete opmerking al niet. Nu snap ik wat je bedoeldeDutchWing schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:31:
[...]
Waarom denk je dat ik expliciet zeg; niet te verwarren met de S1-S2-S3-Aarde aansluiting.
Ik wist dat iemand dit ging zeggen
In je handleiding.Tiimmeh schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:02:
Dat lijkt mij sowieso een goed idee, ja. Mijn woning was zonder dit element prima warm te houden afgelopen winter. Waar kan ik die instelling vinden?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dank voor je reactie. Ik heb het kunnen vinden in de handleiding. Ik zie dat ik de PAC SE41TS-E nodig heb. Echter, ik kan geen verkooppunt vinden voor particulieren. En op Amazon is ie niet meer beschikbaar. Weet iemand waar deze nog wel verkrijgbaar is? Of is er een alternatief beschikbaar?Andrehj schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:24:
[...]
Ja, dat kan. Deze mogelijkheid is netjes in de installatiehandleiding beschreven. Dringend advies is dus om die eerst te bestuderen.
Voor eventuele onduidelijkheden kun je dan hier terecht.
Ik had trouwens de hoop dat het niet al te duur zou zijn, maar ik zie op Amazon dat die ruim 90 dollar heeft gekost. Enkel voor een temperatuursensor (slik).
En het is nog best een lomp ding. Ik had gehoopt dat het maar een klein voelertje zou zijn, zoals je wel vaker ziet bij temperatuursensoren.
Is deze compatible met ecodan: https://library.mitsubish..._Information_Sheet#page-1
[ Voor 15% gewijzigd door Rien43 op 15-04-2024 19:41 ]
Via je dealer laten bestellen. Maar dan zal ie nog wel duurder worden...Rien43 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:37:
Dank voor je reactie. Ik heb het kunnen vinden in de handleiding. Ik zie dat ik de PAC SE41TS-E nodig heb. Echter, ik kan geen verkooppunt vinden voor particulieren. En op Amazon is ie niet meer beschikbaar. Weet iemand waar deze nog wel verkrijgbaar is? Of is er een alternatief beschikbaar?
Prijs slaat idd nergens op. In dat lompe (en lelijke, want grijs) doosje zit gewoon een heel klein voelertje. De karakteristiek daarvan is volgens mij wel ergens in een service manual beschreven. Zodra je die weet kun je een andere sensor met dezelfde karakteristiek zoeken.Ik had trouwens de hoop dat het niet al te duur zou zijn, maar ik zie op Amazon dat die ruim 90 dollar heeft gekost. Enkel voor een temperatuursensor (slik).
En het is nog best een lomp ding. Ik had gehoopt dat het maar een klein voelertje zou zijn, zoals je wel vaker ziet bij temperatuursensoren.
Probeer de karakteristiek te achterhalen, dan weet je het.Is deze compatible met ecodan: https://library.mitsubish..._Information_Sheet#page-1
Edit: Hier is de betreffende grafiek. Al die sensoren zijn dus qua curve gelijk. Als je die op het juiste plugje aansluit ben je er:
/f/image/UDrS98Bq3zgAVG2gEOoJt8FQ.png?f=fotoalbum_large)
Edit 2: Ik denk dat deze wel werkt, met 18 pond een stuk goedkoper": https://www.ebay.co.uk/itm/226059028531
Kans is wel groot dat je er zelf nog een passend stekkertje aan moet beunen.
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 15-04-2024 20:06 ]
Is de Netatmo aan/uit thermostaat niet een goede optie voor je? Kan je bedraad of draadloos aansluiten en heeft een prima app. Panasonic is ook een optie. Zoek maar eens in dit topic of het algemene L/W warmtepomp topic.Rien43 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:37:
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb het kunnen vinden in de handleiding. Ik zie dat ik de PAC SE41TS-E nodig heb. Echter, ik kan geen verkooppunt vinden voor particulieren. En op Amazon is ie niet meer beschikbaar. Weet iemand waar deze nog wel verkrijgbaar is? Of is er een alternatief beschikbaar?
Ik had trouwens de hoop dat het niet al te duur zou zijn, maar ik zie op Amazon dat die ruim 90 dollar heeft gekost. Enkel voor een temperatuursensor (slik).
Is deze compatible met ecodan: https://library.mitsubish..._Information_Sheet#page-1
Met deze thermostaten kun je prima WAR of vaste Ta draaien, maar niet ruimteregeling.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Het liefst heb ik geen bedienunit in de keuken (waar nu de bedieningsunit hangt van mitsubishi), maar enkel een temperatuursensor. In de keuken heb ik een tablet met home assistant draaien die ik wil gebruiken om de temperatuur te regelen. Dit zou mogelijk moeten zijn met de wifi module icm melcloud.SebastiaanPs schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:22:
[...]
Is de Netatmo aan/uit thermostaat niet een goede optie voor je? Kan je bedraad of draadloos aansluiten en heeft een prima app. Panasonic is ook een optie. Zoek maar eens in dit topic of het algemene L/W warmtepomp topic.
Met deze thermostaten kun je prima WAR of vaste Ta draaien, maar niet ruimteregeling.
Ik vind het overigens lastig om een zo minimalistisch mogelijke temperatuursensor te vinden met een zelfde karakteristiek als de mitsubishi variant. Iemand een idee / tip?
[ Voor 6% gewijzigd door Rien43 op 15-04-2024 20:53 ]
Wat is er mis met de sensor die ik je hierboven had doorgegeven? (Afgezien van de ontbrekende stekker).Rien43 schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:49:
Ik vind het overigens lastig om een zo minimalistisch mogelijke temperatuursensor te vinden met een zelfde karakteristiek als de mitsubishi variant. Iemand een idee / tip?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Oh excuus, ik had je laatste edit niet gezien. Dank!Andrehj schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:37:
[...]
Wat is er mis met de sensor die ik je hierboven had doorgegeven? (Afgezien van de ontbrekende stekker).
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Welke WP heb je eigenlijk precies en hoe is deze afgezekerd?Tiimmeh schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:02:
[...]
Pak gewoon de netatmo aan/uit variant, deze heeft een standaard HA integratie.Rien43 schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:49:
[...]
Het liefst heb ik geen bedienunit in de keuken (waar nu de bedieningsunit hangt van mitsubishi), maar enkel een temperatuursensor. In de keuken heb ik een tablet met home assistant draaien die ik wil gebruiken om de temperatuur te regelen. Dit zou mogelijk moeten zijn met de wifi module icm melcloud.
Klopt het dat de netatmo niet geschikt is voor koeling? Wat zou voor mij dan de reden zijn om netatmo te nemen? Dan heb ik een thermostaat naast mijn tablet met home assistant hangen. Beetje dubbelop toch?Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:20:
[...]
Pak gewoon de netatmo aan/uit variant, deze heeft een standaard HA integratie.
Het kan wel, zelf nog steeds niet getest overigens. Zie ook hier:Rien43 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:35:
[...]
Klopt het dat de netatmo niet geschikt is voor koeling? Wat zou voor mij dan de reden zijn om netatmo te nemen? Dan heb ik een thermostaat naast mijn tablet met home assistant hangen. Beetje dubbelop toch?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77224358#77224358
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Omdat een tablet met home assistant geen thermostaat is.Rien43 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:35:
[...]
Klopt het dat de netatmo niet geschikt is voor koeling? Wat zou voor mij dan de reden zijn om netatmo te nemen? Dan heb ik een thermostaat naast mijn tablet met home assistant hangen. Beetje dubbelop toch?
Je zult toch een thermostaat (temperatuur sensor) moeten hebben met iets van PID regeling.
De Netatmo heeft een instelbare hystersis, wel zo prettig.
Je zou ook zelf een losse NTC kunnen kopen en alles zelf kunnen programmeren, maar je zou daar ook de netatmo voor kunnen pakken, scheelt je veel tijd.
Bijkomend voordeel is dat je ook nog "iets" kunt instellen als HA niet werkt, de thermostaat werkt via WIFI, dus die hoeft niet in het zicht te staan.
Is het niet zo dat je met de netatmo kan koelen door de polariteit kan omdraaien? Het display zal zeggen “verwarmen”, maar theoretisch gezien kan ie dan koelen?Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:40:
[...]
Omdat een tablet met home assistant geen thermostaat is.
Je zult toch een thermostaat (temperatuur sensor) moeten hebben met iets van PID regeling.
De Netatmo heeft een instelbare hystersis, wel zo prettig.
Je zou ook zelf een losse NTC kunnen kopen en alles zelf kunnen programmeren, maar je zou daar ook de netatmo voor kunnen pakken, scheelt je veel tijd.
Bijkomend voordeel is dat je ook nog "iets" kunt instellen als HA niet werkt, de thermostaat werkt via WIFI, dus die hoeft niet in het zicht te staan.
Geen gezicht. Geef mij maar een losse draadloze thermostaat die je uit het zicht kunt zetten
[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 16-04-2024 08:55 ]
SUZ-SWM40VA met EHST20D. Gezekerd op 16A (1 fase).Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:19:
[...]
Welke WP heb je eigenlijk precies en hoe is deze afgezekerd?
Dan kun je dus theoretisch 3680Watt trekken op deze groep.Tiimmeh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:57:
[...]
SUZ-SWM40VA met EHST20D. Gezekerd op 16A (1 fase).
De WP zelf zal hier nooit in de buurt komen, zelfs met een COP van 2 niet.
Het element doet volgens mij maximaal 2000Watt, ik zou hem gewoon aansluiten op die groep en element uitschakelen voor verwarmen en SWW (zit bij mij onder service>instelling warmtebron en service>Elektr. verwarming SWW).
Zover ik weet gaat het bij legionella programma eerst via de WP naar de SWW setpoint temperatuur, en vanaf daar gaat hij alleen op element verder naar de ingestelde legionella temperatuur.
Maar ik doe zelf niet aan legionella preventie, dus heb geen praktijk ervaring.
Het "ergste" wat kan gebeuren is dat je groep eruit klapt, wat ik niet verwacht trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 16-04-2024 09:47 ]
Klopt, je kunt via de app de polariteit aanpassen, dus je kunt het zo instellen als je wilt.renownz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:50:
[...]
Is het niet zo dat je met de netatmo kan koelen door de polariteit kan omdraaien? Het display zal zeggen “verwarmen”, maar theoretisch gezien kan ie dan koelen?
Wel zul je de WP op koelen moeten zetten, maar dat geldt ook voor de "originele" mitsu bedienunit.
dit klopt, wp setpoint bij legionella wordt hier op 56 ingesteld, wanneer dit bereikt is, gaat hij over op het element. Ik denk dat het gewoon moet lukken op dezelfde groep.Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:29:
[...]
Dan kun je dus theoretisch 3680Watt trekken op deze groep.
De WP zelf zal hier nooit in de buurt komen, zelfs met een COP van 2 niet.
Het element doet volgens mij maximaal 2000Watt, ik zou hem gewoon aansluiten op die groep en element uitschakelen voor verwarmen en SWW (zit bij mij onder service>instelling warmtebron en service>Elektr. verwarming SWW).
Zover ik weet gaat het bij legionella programma eerst via de WP naar de SWW setpoint temperatuur, en vanaf daar gaat hij alleen op element verder naar de ingestelde legionella temperatuur.
Maar ik doe zelf niet aan legionella preventie, dus heb geen praktijk ervaring.
Het "ergste" wat kan gebeuren is dat je groep eruit klapt, wat ik niet verwacht trouwens.
/f/image/QiNOnZJl3KxoOb5yBOhZjXZF.png?f=fotoalbum_large)
@Timmeh bij mij tijdens de legionella run ook eerst verwarming tot SWW setpoint met de compressor, daarna schakelt de compressor uit en neemt het element het over tot het legionella setpoint. Ik heb dit geobserveerd met mijn aparte gecertificeerde kWh meters voor de warmtepomp en het element. Zie de screenshot hieronder.
:strip_exif()/f/image/Qf3TxWz9X7VxV1rIx6kKO2aE.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: overigens zie je hier dat mijn SWW setpoint relatief laag is en dat mijn element veel stroom verbruikt om tot het legionella setpoint te komen. Nog iets om in de toekomst te verbeteren.
[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 16-04-2024 11:32 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat is voor mij de hoofdreden geweest om er toch een relatief dure procon (wel een uit UK kunnen krijgen) voor te hangen: voelt toch wat veiliger om er een officieel onderdeel tussen te hangen om de kans op een gesloopte FTC te verminderen!Andrehj schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:59:
[...]
Volgens mij is het belangrijkste voordeel van de ESP-oplossing dat het veel goedkoper is dan een Procon, en het belangrijkste nadeel dat het een hoog knutselgehalte heeft, waarbij een aansluitfout kan leiden tot een kapotte FTC.
Mijn SWW run (bij een cilinderunit, EHST20D-VM2D, met buitenunit SUZ-SWM80VA) gebruikt de ene keer wel het booster element, de andere keer niet. Ook bij een gewone SWW run, niet enkel legionella, waarbij ik snap dat die altijd overgaat op het booster element na het bereiken van ingestelde reguliere SWW temp.
In de instellingen heb ik het elektrisch verwarmen voor zowel verwarmen als SWW uitgezet.
Het vreemde is dat hij het dus de ene keer wel gebruikt, de andere keer niet, zelfs niet als het warm water zo goed als op is (volgens de (onderste) temperatuursensor rond de 10 graden) heeft hij vaker gewoon op de WP verwarmd.
Volgens mij heb ik de maximale tijd voor SWW ook al op max (120 min?) gezet, maar als dat een verklaring kan zijn zou ik dat straks thuis even moeten controleren of het echt zo is.
Op dit moment heb ik wel de SWW temperatuur nog op 52 graden staan, zou dit nog een verklaring kunnen zijn? Dat de unit verwacht het niet te gaan halen en daarom maar gelijk het booster element aanzet?
Ik wil de temperatuur nog wat naar beneden brengen, maar achteraf gezien was het advies van installateur voor een 200L boiler toch niet ideaal voor een vierpersoonshuishouden met 2 kleine kinderen; denk dat we met een lagere temperatuur misschien toch koud water gaan krijgen. Dus met het idee dat ik waarschijnlijk toch minstens op 50 graden ga blijven hangen, hoop ik dat dit niet de beperkende factor gaat zijn.
vooropgesteld dat iedereen vooral moet doen waar ze zich prettig bij voelen. Maar hele volkstammen sluiten esp32 aan op hun cn105 poorten. https://github.com/SwiCag...13#issuecomment-457897457Timmoz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:20:
[...]
Dat is voor mij de hoofdreden geweest om er toch een relatief dure procon (wel een uit UK kunnen krijgen) voor te hangen: voelt toch wat veiliger om er een officieel onderdeel tussen te hangen om de kans op een gesloopte FTC te verminderen!
Er is een pechvogel
Probeer eens zoals hierboven door @Grolsch uitgelegd je element uit te zetten voor SWW en verwarmen. Dan wordt ie alleen nog gebruikt voor de legionellacyclus.Timmoz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:29:
Heeft iemand een idee waardoor het volgende zou kunnen komen:
Mijn SWW run (bij een cilinderunit, EHST20D-VM2D, met buitenunit SUZ-SWM80VA) gebruikt de ene keer wel het booster element, de andere keer niet. Ook bij een gewone SWW run, niet enkel legionella, waarbij ik snap dat die altijd overgaat op het booster element na het bereiken van ingestelde reguliere SWW temp.
In de instellingen heb ik het elektrisch verwarmen voor zowel verwarmen als SWW uitgezet.
Het vreemde is dat hij het dus de ene keer wel gebruikt, de andere keer niet, zelfs niet als het warm water zo goed als op is (volgens de (onderste) temperatuursensor rond de 10 graden) heeft hij vaker gewoon op de WP verwarmd.
Volgens mij heb ik de maximale tijd voor SWW ook al op max (120 min?) gezet, maar als dat een verklaring kan zijn zou ik dat straks thuis even moeten controleren of het echt zo is.
Op dit moment heb ik wel de SWW temperatuur nog op 52 graden staan, zou dit nog een verklaring kunnen zijn? Dat de unit verwacht het niet te gaan halen en daarom maar gelijk het booster element aanzet?
Ik wil de temperatuur nog wat naar beneden brengen, maar achteraf gezien was het advies van installateur voor een 200L boiler toch niet ideaal voor een vierpersoonshuishouden met 2 kleine kinderen; denk dat we met een lagere temperatuur misschien toch koud water gaan krijgen. Dus met het idee dat ik waarschijnlijk toch minstens op 50 graden ga blijven hangen, hoop ik dat dit niet de beperkende factor gaat zijn.
En dan moet je even monitoren wat het gedrag is. Hoe hoog loopt je Ta op aan het eind van de SWW-cyclus?
Verder zou ik de SWW-temp wat lager zeten, op bijvoorbeeld 48 of max 50 graden. Het is efficiënter om 2x per dag een SWW-cyclus te draaien naar een lagere temperatuur, dan 1x per dag naar een erg hoge temp.
Laat je nog even weten hoe dit afloopt?
Thx voor het meedenken. Het vreemde is dat ik het elektrisch element in instellingen al uit heb gezet (althans, volgens mij toch):Andrehj schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:42:
[...]
Probeer eens zoals hierboven door @Grolsch uitgelegd je element uit te zetten voor SWW en verwarmen. Dan wordt ie alleen nog gebruikt voor de legionellacyclus.
En dan moet je even monitoren wat het gedrag is. Hoe hoog loopt je Ta op aan het eind van de SWW-cyclus?
Verder zou ik de SWW-temp wat lager zeten, op bijvoorbeeld 48 of max 50 graden. Het is efficiënter om 2x per dag een SWW-cyclus te draaien naar een lagere temperatuur, dan 1x per dag naar een erg hoge temp.
Laat je nog even weten hoe dit afloopt?
:strip_exif()/f/image/TdASOPvFGFrPVT3rYIb3GzgK.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand overigens enig idee wat het verschil tussen linker en rechter is? Kan dit in handleiding nergens terugvinden.
:strip_exif()/f/image/8dUjq6mBN87aRIMdgUaYxlAC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XP6bRRw1GhQqTURIn4OZMlPm.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik in HA kijk, zie ik dat de Ta (=flow temp, toch?) gisteren opliep naar 58 graden rijdens SWW run, volledig op warmtepomp, zonder elektrisch element. Dit bij een starttemp volgens boilersensor van 26 graden.
Vandaag is de Ta tijdens SWW naar 55 graden gegaan, op het element. Dit terwijl de boiler sensor rond de tijd van SWW start nog op 47 graden stond.
Dus het vreemde in mijn ogen is dat, ondanks dat het elektrisch element uit staat, deze toch gebruikt wordt, en dan ook nog om te starten met warmer water en tot een minder hoge temperatuur te gaan? Tenzij ik iets helemaal fout zie.
Die vinkjes in de instellingen moeten toch uit staan?
De linker is een booster heater (aanwezig) en de rechter is een immersion heater (niet standaard in NL)Timmoz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:34:
[...]
Thx voor het meedenken. Het vreemde is dat ik het elektrisch element in instellingen al uit heb gezet (althans, volgens mij toch):
[Afbeelding]
Iemand overigens enig idee wat het verschil tussen linker en rechter is? Kan dit in handleiding nergens terugvinden.
[ Voor 47% gewijzigd door DutchWing op 16-04-2024 21:49 ]
Ooit eens navraag gedaan bij Alklima.Timmoz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:34:
[...]
Thx voor het meedenken. Het vreemde is dat ik het elektrisch element in instellingen al uit heb gezet (althans, volgens mij toch):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik in HA kijk, zie ik dat de Ta (=flow temp, toch?) gisteren opliep naar 58 graden rijdens SWW run, volledig op warmtepomp, zonder elektrisch element. Dit bij een starttemp volgens boilersensor van 26 graden.
Vandaag is de Ta tijdens SWW naar 55 graden gegaan, op het element. Dit terwijl de boiler sensor rond de tijd van SWW start nog op 47 graden stond.
Dus het vreemde in mijn ogen is dat, ondanks dat het elektrisch element uit staat, deze toch gebruikt wordt, en dan ook nog om te starten met warmer water en tot een minder hoge temperatuur te gaan? Tenzij ik iets helemaal fout zie.
Die vinkjes in de instellingen moeten toch uit staan?
Afhankelijk van de buitenunit zou 60° zonder element mogelijk zijn. Van 55-60 gaat wat traag, maar lukt prima.
_RRM_ in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
De controller (display) hangt in de woonkamer, buitenunit in de tuin en binnenunit op zolder. Plots werkt de controller niet meer, gaat niet meer aan. Heb de groepenkast gecheckt en alles staat omhoog, werkschakelaar op de buitenunit ook. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Van alles. Begin eerst maar eens met het stellen van een fasoenlijke diagnose.leonlwd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:35:
Vraagje voor een buurman..
De controller (display) hangt in de woonkamer, buitenunit in de tuin en binnenunit op zolder. Plots werkt de controller niet meer, gaat niet meer aan. Heb de groepenkast gecheckt en alles staat omhoog, werkschakelaar op de buitenunit ook. Wat zou het probleem kunnen zijn?
- Is er spanning in de buitenunit? Welke LEDs branden er?
- Zelfde vraag voor de binnenunit.
- Vergelijk de LED's met de instructies uit de service manuals. Wat vind je dan?
En zo verder.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 17-04-2024 09:56 ]
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
Als je in het zoekvenster; “code start/stops” intypt krijg je voldoende informatie.Breud schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:35:
Is er een snelle manier om te zien hoeveel start/stops de warmtepomp al heeft gemaakt?
In het serviceboekje staan alle codes voor informatiewerking (binnenunit of buitenunit)
Dat is met zo’n warmtepomp i.c.m. je zoneregeling (wat ik mij kan herinneren) niet heel erg vreemd.Breud schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:52:
Gevonden. 2300 start stops sinds in gebruik name. En dat is nog niet zo heel lang 🥺
Hoeveel draaiuren? Dan weet je hoeveel start stops per uur.
Volgens mij tellen defrosts ook mee met de compressor start/stops. Met elk uur een defrost gaat het dan snelBreud schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:52:
Gevonden. 2300 start stops sinds in gebruik name. En dat is nog niet zo heel lang 🥺
ik zal de monteur er morgen eens op aanspreken, want ze zijn al 3 dagen aan het sleutelen om de aansturing goed te zetten.
Warmtepomp blijft aan, ook als alle thermostaten (en daarmee de groepen) uitstaan. Geen wonder dat sinds installatie zoveel gependeld heeft. Warmtepomp draait, terwijl alle groepen dichtstonden.
je weet dat het x 100 is he ?
ja, de waarde was 23. Dus 2300 start/stopsxoror schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:35:
@Breud zie xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
je weet dat het x 100 is he ?
Dat pendelen is precies wat we voorspeld hadden, maar kun je (ook met die veel te grote WP) verbeteren als je (eindelijk) iets met de tips van dit topic gaat doen:Breud schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:56:
490 draai uren...dus bijna 5 stops per uur .
ik zal de monteur er morgen eens op aanspreken, want ze zijn al 3 dagen aan het sleutelen om de aansturing goed te zetten.
Warmtepomp blijft aan, ook als alle thermostaten (en daarmee de groepen) uitstaan. Geen wonder dat sinds installatie zoveel gependeld heeft. Warmtepomp draait, terwijl alle groepen dichtstonden.
- Zoneregeling eruit.
- Alle groepen open, hooguit knijpen waar het te warm wordt.
- Juiste stooklijn bepalen.
Als de "monteur" er niet eens in slaagt om de WP uit te laten gaan als er geen warmtevraag is, dan kan die samen met de zoneregeling ook eruit, want daar heb je dus niks aan.
- zoneregeling gaat terug naar master/slave dmv home-assistant script van Xoror (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78620580
- manueel alle groepen open, en flow geven wanneer er warmtevraag is
- Stooklijn kijk ik nog naar
Pendelen betekent: ik kan mijn warmte niet kwijt. Om meer warmte kwijt te kunnen moet of de flow of de watertemperatuur omhoog. Als je de watertemperatuur op een punt hebt dat het pendelen stopt heb je het onderste vlakke stuk van de stooklijn gevonden. Waarschijnlijk wordt het te warm in huis bij deze watertemperatuur waar je dus een thermostaat nodig hebt die de warmtepomp uit zet als het warm genoeg is en weer start als de temperatuur wat gezakt is.Breud schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:53:
jazeker alle tips zijn zeker bruikbaar en worden straks ook ingezet:
- zoneregeling gaat terug naar master/slave dmv home-assistant script van Xoror (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78620580
- manueel alle groepen open, en flow geven wanneer er warmtevraag is
- Stooklijn kijk ik nog naar
Bij de buitentemperatuur waarmee je het niet meer warm kan houden met deze watertemperatuur start de stijgende lijn.
Als voorbeeld bij mijn huis moet ik minimaal 28 graden draaien en loopt deze op naar 34 bij min 10
Mooi uitgelegd. Maar speciaal hiervoor is er ook al een gepinde post (waarin ongeveer hetzelfde staat)WillemSuper schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:13:
Pendelen betekent: ik kan mijn warmte niet kwijt. Om meer warmte kwijt te kunnen moet of de flow of de watertemperatuur omhoog. Als je de watertemperatuur op een punt hebt dat het pendelen stopt heb je het onderste vlakke stuk van de stooklijn gevonden. Waarschijnlijk wordt het te warm in huis bij deze watertemperatuur waar je dus een thermostaat nodig hebt die de warmtepomp uit zet als het warm genoeg is en weer start als de temperatuur wat gezakt is.
Bij de buitentemperatuur waarmee je het niet meer warm kan houden met deze watertemperatuur start de stijgende lijn.
Als voorbeeld bij mijn huis moet ik minimaal 28 graden draaien en loopt deze op naar 34 bij min 10
Dankjewel voor de complimenten en terecht dat je naar de topic start verwijst. Wou hem wat inspireren om de koe bij de horens te vatten en te accepteren dat hopen dat de installateur je problemen oplost meestal uitgestelde teleurstelling blijktAndrehj schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:58:
[...]
Mooi uitgelegd. Maar speciaal hiervoor is er ook al een gepinde post (waarin ongeveer hetzelfde staat)
Maar @Breud moet eerst zijn installateur laten regelen dat de WP überhaupt uit gaat als er geen warmtevraag is, anders heeft de hele bovenstaande instelling geen zin.WillemSuper schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:09:
Dankjewel voor de complimenten en terecht dat je naar de topic start verwijst. Wou hem wat inspireren om de koe bij de horens te vatten en te accepteren dat hopen dat de installateur je problemen oplost meestal uitgestelde teleurstelling blijkt
Die installateur is blijkbaar niet al te snugger (maar dat wisten we al, anders had ie ook geen 15 kW warmtepomp voor een nieuwbouwwoning verkocht

Ik heb ze vervangen voor solid state relais
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
@Andrehj
Linkje vanuit de TS?
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2024 06:05 ]
Vergelijk het een beetje met een HDD (Magneetschakelaar) en een SSD (SolidStateRelais)nessio schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:50:
Schakelt dat relais het elektrische element aan/uit ?
Ene is mechanisch, andere is elektronisch.
Even los dat ik dit soort oplossingen (aanpassingen product) nooit zal adviseren, hoe goed bedoeld ook.
Ja, dat is blijkbaar normaal. De spoel van dat relais zoemt. De mijne deed het ook.BAJ82 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:05:
Het viel me vanavond op dat mijn binnenunit nogal zoemt. Het gezoem blijkt van onderstaand component te komen. Iemand een idee waarom dit component zoemt? Is dat normaal gedrag?
[Afbeelding]
Als je er last van hebt, kun je twee dingen doen:
- Backup heater uitschakelen in je meterkast en de grijze voedingsstekker van dit relais loshalen van de FTC. Dat scheelt als bonus ook nog een paar Watt nutteloos verbruik. Maar dan moet je wel een dompelheater in je SWW-vat hebben, of niet aan legionellacycli doen.
- Het relais vervangen door een solid state relais. (Zou wel gevolgen voor garantie kunnen hebben, zie boven)
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-04-2024 16:41 ]
Of je zet een shelly (16A!) tussen je heater en je meterkast die je in HA meeschakelt met je legionella-run.Andrehj schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:06:
[...]
Ja, dat is blijkbaar normaal. De spoel van dat relais zoemt. De mijne deed het ook.
Als je er last van hebt, kun je twee dingen doen:
- Backup heater uitschakelen in je meterkast. Dat scheelt als bonus ook nog een paar Watt nutteloos verbruik. Maar dan moet je wel een dompelheater in je SWW-vat hebben, of niet aan legionellacycli doen.
- Het relais vervangen door een solid state relais. (Zou wel gevolgen voor garantie kunnen hebben, zie boven)
We zitten op tweakers toch?
Heb er zelfs een extra bijgezet om de heattracing te schakelen via defrost.
Kontakt komt uit de mitsu pcb
(Buitenunit in de schuur met koperen condens afvoer)
De binnenunit hangt praktisch in de woonkamer.
Dat gebrom de hele avond wordt je ook flauw van.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2024 12:23 ]
Daarmee wordt een intrinsiek betrouwbare relaisschakeling ineens afhankelijk van:KabouterSuper schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:13:
Of je zet een shelly (16A!) tussen je heater en je meterkast die je in HA meeschakelt met je legionella-run.
- Een dataverbinding tussen je WP en HA;
- De hardware waar HA op draait;
- Het OS waar HA op draait;
- HA zelf;
- De (draadloze?) verbinding tussen HA en de Shelly;
- De (in mijn ogen erg kleine) relaisjes in zo'n Shelly.
Als je iets aan het brommen van dat relais wilt doen is het vervangen door een solid state relais (of een standaard contactor van een A-merk) veel logischer. Alles uiteraard bedraad aangeloten in of direct naast de binnenunit.
Dus waar is ie voor en wat doet dat relais precies? En waarom staat ie altijd aan?
Ik probeer mijn kennis op te vijzelen😇
De ECB1 is de aardlekautomaat.nessio schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:57:
Mijn vraag was algemeen gesteld omdat ik graag wilde weten wat dat relais doet!
Dus waar is ie voor en wat doet dat relais precies? En waarom staat ie altijd aan?
Ik probeer mijn kennis op te vijzelen😇
De BHCP is het bescherm relais, deze staat even uit m’n hoofd altijd aan.
Daaronder heb je de BHC1, deze schakelt de sturing van de Booster Heater (BH1)
Beide staan in serie.
:strip_exif()/f/image/dMbBJZUJzwbD85R3swYOWH9K.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door DutchWing op 18-04-2024 19:20 ]
Op deze manier MOET de binnenunit aanstaan om de backup-heater aan te zetten. Als de binnenunit uitvalt, valt ook dit relais uit en kan de backup-heater dus nooit aanstaan.
Doe je dat niet, en zou je de backup-heater met 1 ipv 2 relais schakelen, dan bestaat er een kans dat de backup-heater (op een andere groep) aanstaat en op hetzelfde moment door kortsluiting/storing/whatever de binnenunit uitvalt en de backup-heater dus niet meer uit kan schakelen.
Je wil NIET dat de backup-heater aanstaat en warmte produceert als je geen flow hebt om die warmte af te voeren ivm brandgevaar.
Dus ja, hij staat altijd aan, en dat is dus nuttig stroomverbruik omdat het daarmee intrinsiek veiliger wordt.
Ik begrijp overigens ook totaal niet waarom er twee relais nodig zijn. Er zit al een aardlekschakelaar in de meterkast, en er zit in de backupheater nog een fysieke temperatuurbeveiliging. Waarom heeft Mitsubishi dan nog twee relais nodig.DutchWing schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:17:
[...]
De ECB1 is de aardlekautomaat.
De BHCP is het bescherm relais, deze staat even uit m’n hoofd altijd aan.
Daaronder heb je de BHC1, deze schakelt de sturing van de Booster Heater (BH1)
Beide staan in serie.
[Afbeelding]
Ik zou het best aandurven om de ene (de zoemende) die altijd aan staat gewoon er tussenuit te halen. Ik denk dat niemand verschil merkt. Maar, zoals al gezegd, bij mij staat die hele bende toch al uit.
Dat snap ik niet.ocaj schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:27:
En de reden waarom hij altijd aanstaat is een fail-safe ontwerpkeuze.
Op deze manier MOET de binnenunit aanstaan om de backup-heater aan te zetten. Als de binnenunit uitvalt, valt ook dit relais uit en kan de backup-heater dus nooit aanstaan.
Doe je dat niet, en zou je de backup-heater met 1 ipv 2 relais schakelen, dan bestaat er een kans dat de backup-heater (op een andere groep) aanstaat en op hetzelfde moment door kortsluiting/storing/whatever de binnenunit uitvalt en de backup-heater dus niet meer uit kan schakelen.
Je wil NIET dat de backup-heater aanstaat en warmte produceert als je geen flow hebt om die warmte af te voeren ivm brandgevaar.
Dus ja, hij staat altijd aan, en dat is dus nuttig stroomverbruik omdat het daarmee intrinsiek veiliger wordt.
Als de binnenunit uit valt, dan valt de spoelspanning van het relais af, en schakelt de heater dus sowieso al uit. Daar heb je toch geen twee in serie voor nodig? Ze worden immers beide door dezelfde FTC aangestuurd.
En voor het geval dat het relais zou blijven plakken oid, heb je altijd nog de thermische beveiliging op het element zelf.
Zo zit het ook bij iedereen met een dompelelement. Die worden in eerste instantie aangestuurd door de WP, maar mocht daar iets fout gaan (sensor uit het vat gevallen of zo), dan zit er als tweede beveiliging nog een thermostaat op je element. Twee beveiligingen zou toch voldoende moeten zijn.
[oftopic]Andrehj schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:27:
[...]
Ik begrijp overigens ook totaal niet waarom er twee relais nodig zijn. Er zit al een aardlekschakelaar in de meterkast, en er zit in de backupheater nog een fysieke temperatuurbeveiliging. Waarom heeft Mitsubishi dan nog twee relais nodig.![]()
Ik zou het best aandurven om de ene (de zoemende) die altijd aan staat gewoon er tussenuit te halen. Ik denk dat niemand verschil merkt. Maar, zoals al gezegd, bij mij staat die hele bende toch al uit.
Beroepsmatig werk ik veel met elektrische verhitters van formaat.
Ik heb verhitters zien uitbranden omdat een relais bleef plakken
Ik heb verhitters zien uitbranden omdat een PLC uitgang hoog bleef, terwijl de uitgang niet meer aangestuurd werd.
Een beveiligende thermostaat doet daar niks meer aan als het via de besturing loopt..
(en het zijn japanners he? Die mogen geen gezichtverlies lijden...)
[/oftopic}
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2024 20:42 ]
Daar is vervolgens een risico naar voren gekomen dat niet acceptabel was en dus is er als maatregel uitgekomen dat er 2 relais nodig zijn.
Een leverancier doet dat niet omdat hij dat leuk vind (want meer componenten => duurder), maar omdat hij het noodzakelijk vind om een veilig product te leveren.
Wij hebben geen inzage in de ontwerpdocumenten van Mitsubishi, maar als ze het nodig vinden om het erin te stoppen, dan hoort het er in. Simple as that.....
Maar geweldige uitleg, helemaal begrepen.
Ik snap wel dat iemand zich aan dat gezoem ergert ( ik had het met een circulatiepomp van de vloerverwarming in mijn vorige huis, extra rubbers niets hielp, uiteindelijk vervangen door een andere pomp) en de boel vervangt door een solid state relais
Mijn binnenunit zoemde ook altijd (2 jaar). Bij oplevering (nieuwbouw)woning gaven ze aan dat het normaal was (ook mannetje van vereniging eigen huis).Toen een keer (toevallig) de stroom eraf gehaald en er weer op gezet en toen was het gezoem weg.BAJ82 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:05:
Het viel me vanavond op dat mijn binnenunit nogal zoemt. Het gezoem blijkt van onderstaand component te komen. Iemand een idee waarom dit component zoemt? Is dat normaal gedrag?
[Afbeelding]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Heb dit nog niet eerder meegemaakt, iemand anders hetzelfde sinds gisteravond?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Bij mij ook inderdaad. Melcloud lijkt er uit te liggenmartijn k. schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:21:
Ik heb hier geen nieuwe data meer ontvangen vanuit Melcloud (domoticz). In Melcloud was de laatste update gisteravond om 20:54u. (voor beide warmtepompen, hier draaien er 2)
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik heb sinds 18.30u geen data meer in MELcloud en op de wifi module knippert het ERR lampje 2x elke 5 seconden. Dit betekent geen communicatie met MELcloud. De wifi verbinding zelf lijkt gewoon OK te zijn. Omdat mijn systeem pas enkele dagen draait dacht ik dat het aan mij lag maar misschien toch niet?martijn k. schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:21:
Ik heb hier geen nieuwe data meer ontvangen vanuit Melcloud (domoticz). In Melcloud was de laatste update gisteravond om 20:54u. (voor beide warmtepompen, hier draaien er 2)
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Fijn zo'n forum
Ik heb hetzelfde. Geen data in de melcloud-app vanaf pakweg 21:00 gisteravond.martijn k. schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:21:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Nw5WOuKAQnRAxTt3cjMrrFKX.png?f=user_large)
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Eigenlijk offtopic hier, want het zijn lucht/lucht units. Maar wat ik me herinner van mijn L/L units kan dat komen doordat je net het verkeerde model hebt gekozen bij het instellen van de unit in de app. Gewoon een beetje uitproberen en als het eenmaal de goede is moet de "report" erbij komen.mac1987 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:13:
Volgens de brochure zouden onze MSZ-AP wandunits het energieverbruik moeten weergeven in de Melcloud app (als die niet in storing is zoals momenteel het geval lijkt...). De optie ontbreekt echter geheel (zou volgens mij onder 'Reports' te vinden moeten zijn).
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik zie het. Was hier gekomen door zoeken op Melcloud. Excuses.Plenkske schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:40:
[...]
Eigenlijk offtopic hier, want het zijn lucht/lucht units. Maar wat ik me herinner van mijn L/L units kan dat komen doordat je net het verkeerde model hebt gekozen bij het instellen van de unit in de app. Gewoon een beetje uitproberen en als het eenmaal de goede is moet de "report" erbij komen.
Overigens heb ik geen model kunnen kiezen volgens mij. Er moest een code gescand worden op de WiFi unit waarna er automatisch gepaird werd. Ik kan ook nergens iets wijzigen in de config.
Hier nog een, totdat ik het forum raadpleegde.martijn k. schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:27:
Bedankt. Was al vanalles aan het proberen maar dat heeft dus weinig zin.
Fijn zo'n forum
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Allemaal gelukt uiteindelijk? Ik heb dezelfde kWh meter en wil het binnenkort ook aansluiten.g-j-t schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:22:
[...]
Tnx! Helder dan moet het kloppen. Ik had ze eerst ook verkeerd om. Op de FTC lopen 7 en 8 van rechts naar links zag ik later. + van de kWh meter zit sinds vanavond nu op de plus van IN8 (pen 7). Ik wacht even af of dit zo gaat werken.
Dipswitch SW 3-4 op ON gezet conform handleiding.
Goed dat ik dat weet van de Melcloud melding. Ik kijk de komende dagen wel even op het display of hij hem nu wel telt.
1000 pulsen kan ik overigens in de app niet instellen op mijn 3 fase Eastron meter van Homewizard. Voorheen moest je ze een mail sturen waar ze dit op afstand konden instellen. Nu kan dit via de app echter tot max 400 imp/kWh. Op mijn enkelfasige meter kan ik wel 1000 en zelfs 2000 instellen.
Ik had al een bericht gestuurd aan Homewizard met deze vraag maar kreeg de reactie dat hij niet hoger kan. Volgens mij klopt dit niet.
Voor nu dus zowel FTC als kWh meter op 100 imp/kWh gezet.
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Ja, hij werkt. Bij IN8 zit aansluiting 8 (-) links en 7 (+) rechts. In de handleiding is het zelfs met goede ogen nauwelijks te lezen. Toen de draden goed om zaten registreerde hij netjes het verbruik. SW3-4 even op ON zetten. Wp en meter beide op 100 imp/kWh werkt ook prima.Sven1234 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:14:
[...]
Allemaal gelukt uiteindelijk? Ik heb dezelfde kWh meter en wil het binnenkort ook aansluiten.
Komen dit soort storingen vaker voor? Of heb ik gewoon pech in mijn eerste week met een Ecodan...
Hier ook nog niets helaas.michaelvo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:35:
De melding dat MELcloud eruit ligt is ondertussen van de site van Alklima afgehaald, maar bij mij doet hij het nog steeds niet. Werkt het bij iemand alweer?
Komen dit soort storingen vaker voor? Of heb ik gewoon pech in mijn eerste week met een Ecodan...
Eerste keer dat ik dit meemaak, heb de installatie nu ongeveer 9 maand.
Dat het echt zo plat ligt de eerste keer in een jaar of 3 dat ik gebruik maak van MELCloud. Al gebruik je het voor de airco’s natuurlijk minder.michaelvo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:35:
De melding dat MELcloud eruit ligt is ondertussen van de site van Alklima afgehaald, maar bij mij doet hij het nog steeds niet. Werkt het bij iemand alweer?
Inmiddels een offline alternatief draaien in de vorm van Climacontrol. Afhankelijk zijn van een cloud voor essentiële zaken in huis is niet prettig imo. Al draait het natuurlijk ook prima door zonder MELCloud.
Duurt nu wel vrij lang idd. Begin steeds sterker te denken aan de eerder genoemde ESP32 oplossing om niet meer afhankelijk te zijn van Melcloud. De Homey draait hier inmiddels dus de stap is nog maar klein.michaelvo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:35:
Das gewoon dikke pech. Het lijkt erop dat ze met een serieus probleem zitten bij Mitsubishi.michaelvo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:35:
Omdat ik sinds deze week een Homey heb, wilde ik ook de vermogensbeperking slimmer kunnen maken en op kunnen nemen in flows. Ik had de oplossing met 2 Shellys gezien, maar daar waar mogelijk wil ik het standby verbruik van zaken ook minimaliseren (welkom PUHZ 75YAA 😇). Ik heb daarom gezocht naar alternatieven en kwam op de Fibaro fgs-224. Deze heeft 2 potentiaalvrije schakelcontacten. Omdat dit een enkele z-wave switch is, valt ook het standby verbruik mee. Aansluiten werkt zo ook erg eenvoudig.
Geen schakelaars aan is geen beperking (100%)
Schakelaar 1 aan is pin 1 (oranje) en 2 (rood) verbonden, is 75%
Schakelaar 1 en 2 beide aan is alle pinnen verbonden, is 50%.
Je mist de 0% optie maar die zag ik me in de praktijk toch niet gebruiken.
Hiermee kan jeafhankelijk van buitentemperatuur en bedrijf (sww of verwarming) de gewenste beperking automatisch laten bepalen. Ook kan dit alsnog handmatig, in de app of als je wil zelfs met fysieke switches op de Fibaro
Aansluiting:
:strip_exif()/f/image/chmtFQw6cF9UpvrZZ3sOjbLI.jpg?f=fotoalbum_large)
De simpele flow voor 75% is als voorbeeld bijgevoegd. Deze heb ik ook voor 50% en 100% en zijn indien gewenst ook handmatig te bedienen.
Mochten de ervaringsdeskundigen verbeteringen weten dan houd ik me aanbevolen.
:strip_exif()/f/image/AMr2VgPed5IDchqY67qxMoiB.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YETv3JhRc2cW0orLdQmO6Ksj.jpg?f=user_large)
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero