Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 05-05-2024 10:05 ]
/f/image/xNKNm0P9AMcQegM40jtUM8lX.png?f=fotoalbum_large)
De legionella stond vandaag op het programma, was leuk om mee te kijken naar alle interne waardes en die in de tijd uitzetten tegen elkaar
- water pomp blijft nog even nalopen nadat legionella programma klaar is
- water pomp start iets later dan de 3 wegsklep
- het stuk tot 56 graden wordt prima in eco modus gedaan (max 60hz zo te zien)
- automation die dhw temp naar 56 en weer terug zet werkt prima
En dan nog iets anders: Weet iemand wat "Server control" doet ? Ik kan er niets over vinden, maar in de FTC6 staat er wel een icoontje voor
:fill(white):strip_exif()/f/image/Lvf2zuqf0a9X5Y6qpTQz6KHz.png?f=user_large)
[ Voor 39% gewijzigd door xoror op 05-05-2024 13:00 ]
Vanochtend gekeken en ik blijk die knop bij mij verwijderd te hebben.xoror schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:23:
Als je een keer in de gelegenheid ben, zou je dat kunnen testen ? Dat zou namelijk bewijzen dat er een commando voor is over de cn105 poort. Ik heb de prohibits via de procon gezet en meegekeken naar de commandos, maar die lijken geen effect te hebben.
Dus sorry, dat testen wordt hem niet.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kijk maar op de site van Alklima.
Mooi klote gezien ik een Zubadan had besteld met losse hydro unit paar maanden terug.
En nu is er niets meer leverbaar en over een paar weken maanden komen pas de E gen units. Die uiteraard veel duurder zijn. (En eindelijk op R32 ipv R410A)
Ik heb eens in de githubs het eea. hierover gelezen, maar ze hebben het commando zover ik weet nooit weten te vinden.xoror schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:30:
vraagje aan mensen met melcloud: kunnen jullie dhw/verwarmen/koelen op verbieden zetten via melcloud ? volgens wat promotie materiaal zou het moeten kunnen. iemand die dat weet?
Heeft iemand een tip hoe deze heel van de wand te krijgen?
HD4Life @ Full-HD
Heb je wellicht wat aan de installatiehandleiding? Omgekeerd volgen zeg maar. https://library.mitsubish...nual_BH79D843H02#page-4-5Davidshadow13 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:25:
Ik moet voor mijn stukadoor de main controller unit van de muur halen. Maar kan nergens de juiste handleiding vinden of een plaatje hoe dat moet en het is ook niet obvious ofzo. Dit ding dus: https://les.mitsubishiele...g/control/ftc6-controller
Heeft iemand een tip hoe deze heel van de wand te krijgen?
Die had ik gevonden alleen staat daar alleen in hoe de controller unit te monteren en niet hoe het display / main remote controller gemonteerd zit en die moet nu juist los.Wouterie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:41:
[...]
Heb je wellicht wat aan de installatiehandleiding? Omgekeerd volgen zeg maar. https://library.mitsubish...nual_BH79D843H02#page-4-5
HD4Life @ Full-HD
Pagina 14: de onderkant kun je naar voren wippen.Davidshadow13 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:44:
[...]
Die had ik gevonden alleen staat daar alleen in hoe de controller unit te monteren en niet hoe het display / main remote controller gemonteerd zit en die moet nu juist los.
Is eigenlijk bedoelt voor eenmalige montage 😇
Maar in Nederland halen we graag alles even los
[ Voor 45% gewijzigd door nessio op 06-05-2024 16:59 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Het is mogelijk in de server control modesPlenkske schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:40:
[...]
Ik heb eens in de githubs het eea. hierover gelezen, maar ze hebben het commando zover ik weet nooit weten te vinden.
Beter laat dan nooit, deze, works like a charm! Wat groot, maar hej, dacht wellicht voor andere dingen handig ookSimpel360 schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:34:
[...]
Welk bordje is dat en is deze betrouwbaar?
https://nl.aliexpress.com...RWGP&gatewayAdapt=glo2nld
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Onder "energieverbruik" wordt de "geschatte verbruikte energie" vermeld in een pie chart met daarbij een getal met 1 decimaal. De "geschatte geleverde energie" wordt alleen afgebeeld in een staafdiagram zonder getal erbij. Ik zou deze laatste waarde ook graag als getal met 1 decimaal willen hebben. Geprobeerd in de browser met "paginabron weergeven" of "inspecteren" maar ik kom er niet uit. Dank alvast.
![]() | ![]() |
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat is idd erg irritant.SebastiaanPs schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:35:
Weet iemand hoe ik in de Melcloud de geschatte energieopbrengst kan aflezen/bepalen? Ik wil graag het verbruik en de opbrengst per dag weten.
Onder "energieverbruik" wordt de "geschatte verbruikte energie" vermeld in een pie chart met daarbij een getal met 1 decimaal. De "geschatte geleverde energie" wordt alleen afgebeeld in een staafdiagram zonder getal erbij. Ik zou deze laatste waarde ook graag als getal met 1 decimaal willen hebben. Geprobeerd in de browser met "paginabron weergeven" of "inspecteren" maar ik kom er niet uit. Dank alvast.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je het script Melcloud2Domoticz (zie gepinde post vlak onder de TS) draait kun je die waardes (van de vorige dag) dagelijks ophalen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb geen IT achtergrond en (nog) geen raspberry pi. Om die reden had ik mij nog niet gewaagd aan dit soort zaken. Ik heb de Melcloud adapater.Andrehj schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:35:
[...]
Dat is idd erg irritant.
Als je het script Melcloud2Domoticz (zie gepinde post vlak onder de TS) draait kun je die waardes (van de vorige dag) dagelijks ophalen.
Melcloud2Domoticz klinkt als een mooie oplossing, helemaal met de Influxdb data opslag en Grafana visualisaties van @gr8-jen. Hoe ver denken jullie dat een non-ITer komt? Wat voor Raspberry pi zou ik moeten kopen?
Ik las in je post met jouw Melcloud2Domoticz update hier dat je van plan bent/was om deze zomer naar een procon over te stappen. Ik twijfel of het voor mij dan niet beter is om andere monitoring toe te passen, want ik heb deze update skills zelf (nog) niet. Of zijn er anderen die Melcloud2Domoticz zullen blijven gebruiken en updaten wanneer nodig?
Edit: ik heb ook een Kamstrup Mutical 303, ik denk met wireless M-bus (correct? Zie screenshot. Geen extra kabel aan de Kamstrup) en een HomeWizard kWh meter. Het mooist zou het natuurlijk zijn om dat allemaal te integreren.
:strip_exif()/f/image/REWzIVa2Pz9B4vrFYadm1Bb2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door SebastiaanPs op 10-05-2024 08:54 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Maar als de thermostaat (netatmo op IN1) ‘m in standby en later weer aan zet, gaat ie als een gek bij opstarten oscilleren (op- en aftoeren), de regeling gaat over zijn nek en gaat 2 graden onder de gevraagde temperatuur werken. Ook doet ie dat als ie even uitgaat en weer aan gaat nadat ie met minimaal vermogen 2 graden boven de gevraagde aanvoertemperatuur komt.
De oplossing voor mij is via een programmaatje in melcloud kijken of ie in idle mode gaat (thermostaat uit) en dan met melcloud uit en aan zetten. Daarmee start ie telkens betrouwbaar. Ik moet alleen zorgen dat de aanvoertemperatuur zo hoog staat dat ie altijd zijn vermogen kwijt kan en niet even uit gaat, want dan komt ie niet in idle mode en begint het gezeik.
Het “grappige” is verder dat bij herstart het minimale electrisch vermogen rond de 530 W is, terwijl na thermostaat uit/aan deze minder dan 300 W is.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Je kunt het data-request zien met de developer tools (F12). Als je inlogt in melcloud, zet je de developer tools aan en ga je naar het tabblad Netwerk (Network).SebastiaanPs schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:35:
Weet iemand hoe ik in de Melcloud de geschatte energieopbrengst kan aflezen/bepalen? Ik wil graag het verbruik en de opbrengst per dag weten.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vervolgens kies je je rapport met de pie-chart voor de gewenste periode. Zodra deze op het scherm staat, zie je in je Netwerk-tabblad linksonder een bestand "Report". Als je aan de rechterkant naar het tabblad Preview (of nog beter: response) gaat, dan kan je de data zien die je wilt. Hieronder een heel compact screenshot.
Overigens, de metingen van Melcloud zijn nogal onbetrouwbaar, onder andere vanwege grofheid in de meting (temperatuur in halve graden) en omdat het standby verbruik bij Heating wordt geteld (zie de 1.3kWh bij heating in het screenshot). Voor de wijsneuzen die goed naar het screenshot kijken: mijn warmtepomp heet Puppy. En als je het electrisch verbruik berekent (1.3kWh/15.2%) en dit vergelijkt met de geproduceerde warmte, kom je uit op een CoP van 0.82

:strip_exif()/f/image/Ld6gxHObUtfetq5NtD6kOZzl.jpg?f=fotoalbum_large)
When life gives you lemons, start a battery factory
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Hangt van je type wp af, maar wat je noemt, klinkt niet gekmichaelvo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:21:
Bij mij is het verbruik met verwarming uit de afgelopen dagen gemiddeld 1,6 kWh per dag volgens MELcloud. Dat zou een standby verbruik van 67W zijn. Is dit door de onnauwkeurigheid of kan het zijn dat het verbruik echt zo hoog is? Helaas heb ik nog geen externe meter...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mNapByzPK5yyQ6NyILEPwQl1.jpg?f=user_large)
When life gives you lemons, start a battery factory
- De wp (sw75yaa) wil graag een delta T van 3 hanteren
- Mijn wp staat in de berging en in de berging is het altijd redelijk koel. De vv groep in de berging komt ook als 'laatse' bij voordat het in de wp gaat
Omdat de berging redelijk koel is, komt er relatief veel 'koud' water terug de wp in. Deze wil graag delta T van 3 hanteren en verlaagt daardoor mijn setpoint tot soms wel 16.5 (compressor 36hz). Dit is niet altijd wenselijk bij hoge luchtvochtigheid
Ik heb de flow naar de berging groep afgeknepen, maar dat lijkt niet super veel te helpen (heb idee dat die kraan (oventrop hydrocontrol) weinig doet).
Als ik de berging uitzet (dus niet koelen) dan zie ik de Ta wel herstellen naar 17.5 (compressor 30 hz).
Ik moet natuurlijk de berging niet mee laten doen als het koel is, maar had niet gedacht aan dit effect.
Zijn er nog betere manieren om dit tegen te gaan?
Ben ook geen IT'er, maar een beetje handigheid met computers komt wel van pas.SebastiaanPs schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:59:
Ik heb geen IT achtergrond en (nog) geen raspberry pi. Om die reden had ik mij nog niet gewaagd aan dit soort zaken. Ik heb de Melcloud adapater.
Melcloud2Domoticz klinkt als een mooie oplossing, helemaal met de Influxdb data opslag en Grafana visualisaties van @gr8-jen. Hoe ver denken jullie dat een non-ITer komt? Wat voor Raspberry pi zou ik moeten kopen?
Overigens zou ik, als ik nu opnieuw moest beginnen, iets met HA gaan doen. Dat wordt momenteel een stuk actiever ondersteund dan Domoticz.
Dat klopt, maar de prio daarvoor is nog wat te laag. Heb teveel projectjes lopen. Overigens is een procon een stukje lastiger dan een simpele Melcloud adapter.Ik las in je post met jouw Melcloud2Domoticz update hier dat je van plan bent/was om deze zomer naar een procon over te stappen.
Hier haal ik via een script de data uit mijn wired m-bus adapter en ook uit de kWh-meters op en stuur die allemaal naar Domoticz. Echter, ook dat vereist wel een beetje handigheid met die scripts. (Die handigheid krijg je overigens vanzelf als je gewoon begint en een beetje doorzettingsvermogen hebt).Ik twijfel of het voor mij dan niet beter is om andere monitoring toe te passen, want ik heb deze update skills zelf (nog) niet. Of zijn er anderen die Melcloud2Domoticz zullen blijven gebruiken en updaten wanneer nodig?
Edit: ik heb ook een Kamstrup Mutical 303, ik denk met wireless M-bus (correct? Zie screenshot. Geen extra kabel aan de Kamstrup) en een HomeWizard kWh meter. Het mooist zou het natuurlijk zijn om dat allemaal te integreren.
[Afbeelding]
Ik heb de PUHZ-SW100YAA zoals je in mijn signature kunt zien maar ik weet vanuit de topicstart dat de SW75YAA ongeveer 30W doet en die van jou zo te zien ook. Dat scheelt een factor 2. Als MELcloud bij jou ook ruim meer dan 1kW verbruik per dag aangeeft dan bevestigd dat dus dat het een meetfout is. En nogmaals ik heb hier vaak genoeg gelezen dat de binnenunit onnauwkeurig is qua verbruiksmeting maar ik vind dit toch wel een groot verschil.KabouterSuper schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:26:
Hangt van je type wp af, maar wat je noemt, klinkt niet gek
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Dat klopt, de verbruiksmeting is bij de puhz warmtepompen helaas erg onrealistisch en meestal veel te hoog. Dat is ook de reden dat @LeonTebbens in de cijfers van tomexergie zulke lage cop's haalt.michaelvo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:00:
Ik heb de PUHZ-SW100YAA zoals je in mijn signature kunt zien maar ik weet vanuit de topicstart dat de SW75YAA ongeveer 30W doet en die van jou zo te zien ook. Dat scheelt een factor 2. Als MELcloud bij jou ook ruim meer dan 1kW verbruik per dag aangeeft dan bevestigd dat dus dat het een meetfout is. En nogmaals ik heb hier vaak genoeg gelezen dat de binnenunit onnauwkeurig is qua verbruiksmeting maar ik vind dit toch wel een groot verschil.
Ik heb al aardig wat uren besteed van het lezen van dit forum, maar ik kom niet tot een oplossing.
Mijn warmtepomp is een erst20d-vm2d, ik heb ongeveer 30m2 oppervlakte voor vloerverwaming/koeling.
Uiteraard opgevelerd met PWM/zoneregeling die ik er ondertussen al uitgesloopt heb.
Als ik de aanvoertemperatuur nu op 16 graden zet, staat die enorm te pendelen, ongeveer 3 minuten aan op 40hz en 3 minuten uit, lager kan ik mijn aanvoertemperatuur niet zetten omdat mijn dauwpunt nu 14 graden is (16 graden - 1,5 graad overshoot, komt al aardig in de buurt). Alle zones staan handmatig helemaal open. Ik snap niet waarom de warmtepomp met een buitentemperatuur van 21 graden niet op een lagere frequentie gaat draaien ipv staan pendelen met 40hz, hierdoor schiet die veelste snel al onder die 1,5 graad verschil met de Ta.
Pompsnelheid staat op 4 met 12 l/m (stand 5 was maar 2 l/m hoger).
Dus de flow kan ik niet meer echt verhogen, en de Ta niet meer verlagen om het pendelen te voorkomen.
Ik denk dat ik gewoon te weinig oppervlakte heb voor zijn minimale vermogen, vraag me alleen af of er manieren zijn om hem dan nog wel wat efficiënter te laten koelen.
[ Voor 17% gewijzigd door sembeek op 11-05-2024 12:42 ]
Dat is je binnenunit. Welke warmtepomp (buitenunit) hangt er aan?sembeek schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:36:
Ik heb afgelopen dagen van alles geprobeerd, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om het pendelen van de warmtepomp te voorkomen bij het koelen. Bij het verwarmen draait die netjes.
Ik heb al aardig wat uren besteed van het lezen van dit forum, maar ik kom niet tot een oplossing.
Mijn warmtepomp is een erst20d-vm2d
Dat is je probleem. Dat is echt veel en veel te weinig. Heb je a.d.h.v. de afgiftetabellen van de vloerverwarmingsleveranciers al eens uitgerekend hoeveel afgifte dat oplevert en hoeveel m2 vvw je nodig hebt om het minimum vermogen van je WP kwijt te kunnen?, ik heb ongeveer 30m2 oppervlakte voor vloerverwaming/koeling.
Dat weet ik wel zeker. Bij mij staat er bij koelen meer dan 250 m2 open, en dan gaat het net goed...Uiteraard opgevelerd met PWM/zoneregeling die ik er ondertussen al uitgesloopt heb.
Als ik de aanvoertemperatuur nu op 16 graden zet, staat die enorm te pendelen, ongeveer 3 minuten aan op 40hz en 3 minuten uit, lager kan ik mijn aanvoertemperatuur niet zetten omdat mijn dauwpunt nu 14 graden is (16 graden - 1,5 graad overshoot, komt al aardig in de buurt). Alle zones staan handmatig helemaal open. Ik snap niet waarom de warmtepomp met een buitentemperatuur van 21 graden niet op een lagere frequentie gaat draaien ipv staan pendelen met 40hz, hierdoor schiet die veelste snel al onder die 1,5 graad verschil met de Ta.
Pompsnelheid staat op 4 met 12 l/m (stand 5 was maar 2 l/m hoger).
Dus de flow kan ik niet meer echt verhogen, en de Ta niet meer verlagen om het pendelen te voorkomen.
Ik denk dat ik gewoon te weinig oppervlakte heb voor zijn minimale vermogen, vraag me alleen af of er manieren zijn om hem dan nog wel wat efficiënter te laten koelen.
Als je wilt koelen zul je (in jouw geval) gewoon een airco moeten installeren.
Ik weet niet welke buitenunit ik heb, het is zo opgevelerd in een nieuwbouwappartement, en dat is niet naar mij gecommuniceerd, en we mogen zelf niet het dak op.Andrehj schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:54:
[...]
Dat is je binnenunit. Welke warmtepomp (buitenunit) hangt er aan?
[...]
Dat is je probleem. Dat is echt veel en veel te weinig. Heb je a.d.h.v. de afgiftetabellen van de vloerverwarmingsleveranciers al eens uitgerekend hoeveel afgifte dat oplevert en hoeveel m2 vvw je nodig hebt om het minimum vermogen van je WP kwijt te kunnen?
[...]
Dat weet ik wel zeker. Bij mij staat er bij koelen meer dan 250 m2 open, en dan gaat het net goed...
Als je wilt koelen zul je (in jouw geval) gewoon een airco moeten installeren.
Over de minimale m2 vvw heb ik nog niet berekent, daar ga ik even naar kijken.
Over een airco heb ik nagedacht, dat is alleen wat ingewikkeld want het kan niet zonder toestemming van de VvE en ik verwacht hier niet langer dan 2 jaar te wonen, dus de vraag is dan een beetje of het dan niet goedkoper is om met een flink pendelende warmtepomp te blijven draaien.
Wat ik me dan nog wel afvraag is waarom de warmtepomp op 40hz gaat draaien ipv 20/26.
De leverancier heeft trouwens geadviseerd bij 60 dezelfde appartementen in dit gebouw de Ta voor koelen op 20 graden te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door sembeek op 11-05-2024 13:47 ]
Ik gooi er af en toe een holiday mode tegenaan met de Atom Esp via CN105
Met lange nadraaitijd waterpomp.
Capaciteits kabeltje op 50%
:strip_exif()/f/image/ovIviPor2ct9WObpKtJHQgfm.jpg?f=fotoalbum_large)
@Grolsch
Zou hier de fakesensor nog aan helpen?
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2024 16:23 ]
Vergeet niet dat hij niet het dak op mag....(capaciteitskabeltje , fakesensor.....)AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:22:
@sembeek
[Afbeelding]
@Grolsch
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik ga dit even proberen, ik vraag me wel af of het iets gaat helpen met runs van 2/3 minuten:AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:22:
@sembeek
[Afbeelding]
@Grolsch
:strip_exif()/f/image/tA1juQKjDbdZKaZNOes4AGJG.jpg?f=fotoalbum_large)
En het capaciteitskabeltje en de fakesensor word inderdaad lastig...
[ Voor 3% gewijzigd door sembeek op 11-05-2024 16:49 ]
Het lijkt er op dat het de afgelopen dagen niet warm genoeg was om onder de 40hz te draaien, het lijkt er op dat die bij Tbuiten van 27 graden pas onder de 40hz komt.
Het werd een halfuur geleden boven 27 graden en hij draait gelijk een stuk beter.
Hij draait nu op Ta van 16 graden maar de uitvoertemp is al 15 graden en mijn dauwpunt is 14.5 graden.
Dus even goed in de gaten houden.
Ik denk dat ik maar 2 opties heb.
1. Pas gaan koelen bij Tbuiten >27 graden. (Zou ik in theorie wel moeten kunnen redden, is een goed geïsoleerd appartement)
2. De VvE overtuigen om mij het dak op te laten om zo een fakesensor te installeren zoals @AUijtdehaag zei....
/f/image/qReJHSm782yiSkAqkElv45aF.png?f=fotoalbum_large)
Het dak is gezamenlijk maar de unit is individueel, dus ze moeten toestemming geven om bij je eigen unit te mogen komen. Al dan niet onder toezicht. Hoe willen ze dat doen bij een defect of storing?sembeek schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:36:
Oke, ik heb er wat mee zitten spelen.
Het lijkt er op dat het de afgelopen dagen niet warm genoeg was om onder de 40hz te draaien, het lijkt er op dat die bij Tbuiten van 27 graden pas onder de 40hz komt.
Het werd een halfuur geleden boven 27 graden en hij draait gelijk een stuk beter.
Hij draait nu op Ta van 16 graden maar de uitvoertemp is al 15 graden en mijn dauwpunt is 14.5 graden.![]()
Dus even goed in de gaten houden.
Ik denk dat ik maar 2 opties heb.
1. Pas gaan koelen bij Tbuiten >27 graden. (Zou ik in theorie wel moeten kunnen redden, is een goed geïsoleerd appartement)
2. De VvE overtuigen om mij het dak op te laten om zo een fakesensor te installeren zoals @AUijtdehaag zei....
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik had begrepen dat alleen de installateur van de warmtepompen dan op het dak mocht. Maar ik zal dat voor de zekerheid even navragen bij de VvE.DutchWing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:14:
[...]
Het dak is gezamenlijk maar de unit is individueel, dus ze moeten toestemming geven om bij je eigen unit te mogen komen. Al dan niet onder toezicht. Hoe willen ze dat doen bij een defect of storing?
Even je splitsingsakte nakijken.sembeek schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:26:
[...]
Ik had begrepen dat alleen de installateur van de warmtepompen dan op het dak mocht. Maar ik zal dat voor de zekerheid even navragen bij de VvE.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Net even gekeken, lijkt er inderdaad op dat ik het dak op mag met goedkeuring van het bestuur, die het alleen mogen weigeren op objectief redelijke gronden. Volgende uitdaging, mijn buitenunit is ongeveer 12 meter boven mijn woning, dat ga ik niet kunnen schakelen met een Wi-Fi relais of dmv een schakelaar.
Er is niets aan de bedrading gedaan wat niet weer origineel gemaakt kan worden.
Je hebt natuurlijk wel een stuk draad nodig (langs de bestaande kabels en buizen) om van de buitenunit naar binnen in je woning te komen, dat zal ook best een probleem zijn, door 2 of 3 etages van bovenburen...
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
:strip_exif()/f/image/j9wdY6zSIRXH78mrJwcpyMzc.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Heb je een cilinder unit of een losse sww tank? Bij de cilinder unit heb je 2 temperatuur sensoren en daar komt het vaker voor dat het display niet de sensor weergeeft waarmee hij de drop meet (dan zie je op het scherm de onderste sensor die als eerste het koude water "voelt", terwijl de bovenste sensor nog in warmer water zit door de gelaagdheid van het water en dus nog geen drop van 8 graden heeft).Bravertal schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:20:
De temperatuur voor Sww staat op 50 graden en bij een drop van 8 graden moet hij weer verwarmen. Nu vanmiddag om 13.15 was de temperatuur gedaald naar 37 graden, de warmtepomp sloeg niet aan. Om 14.21 nogmaals gekeken en hij was nog niet het warmwatervat aan het verwarmen. Waarom niet (ik ben nu niet thuis dus weet niet of hij nu alsnog het vat verwarmd heeft)
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik zie nu je signature pas. Daar staat: ERST300-VM2ED (website Alkima). Dit is een cilinderunit met interne tank. Weet je zeker dat je een losse tank hebt of klopt je signature niet?Bravertal schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:15:
Ik heb een losse sww tank (300 liter). Normaal werkt het altijd meteen. Als ik vanavond thuis ben ga ik het controleren.
Mijn signature klopt, dan had ik het fout (sorry).Sven1234 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:35:
[...]
Ik zie nu je signature pas. Daar staat: ERST30D-VM2ED (website Alkima). Dit is een cilinderunit met interne tank. Weet je zeker dat je een losse tank hebt of klopt je signature niet?
Geen probleem. Trouwens, ik zie nog een klein verschil: jouw signature heeft het over 300, terwijl Alklima het heeft over 30D.Bravertal schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:36:
[...]
Mijn signature klopt, dan had ik het fout (sorry).
Ik vermoed dus dat je scherm een andere sensor aan geeft dan de sensor die de sww start. Ik meen mij te herinneren dat je niet de sensor op het scherm kan aanpassen. Wel de sensor waar de sww mee moet starten. Lees de gepinde post van @Andrehj even of dat handig is (de onderste sensor geeft meer warm water in je tank, maar ook meer verbruik/runs).
Ik schaam mij. Ik heb vd week mijn signature aangepast, het moet inderdaad 30D zijn (is nu aangepast in mijn signature.Sven1234 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:44:
[...]
Geen probleem. Trouwens, ik zie nog een klein verschil: jouw signature heeft het over 300, terwijl Alklima het heeft over 30D.
Ik vermoed dus dat je scherm een andere sensor aan geeft dan de sensor die de sww start. Ik meen mij te herinneren dat je niet de sensor op het scherm kan aanpassen. Wel de sensor waar de sww mee moet starten. Lees de gepinde post van @Andrehj even of dat handig is (de onderste sensor geeft meer warm water in je tank, maar ook meer verbruik/runs).
We zitten nu in de fase dat een raampje open prima werkt…
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Hier ligt de windows-app er ook uit (kan geen verbinding maken), maar de android app doet het prima en Melcoud2Domoticz (wat ik eigenlijk alleen maar gebruik) maakt ook gewoon verbinding en haalt valide data op.!Aho schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:59:
Heeft iemand anders nu ook problemen met de melcloud? Ik heb de voor de hand liggende dingen thuis gecontroleerd en dat lijkt allemaal in orde, maar er is geen verbinding sinds een paar dagren
De iPhone app en de Melcloud website doen het allebei prima hier.!Aho schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:59:
Heeft iemand anders nu ook problemen met de melcloud? Ik heb de voor de hand liggende dingen thuis gecontroleerd en dat lijkt allemaal in orde, maar er is geen verbinding sinds een paar dagren
Dat zat ik me ook al af te vragen. Ik ga pas koelen als de massa van mijn huis warm wordt, dan moet het eerst een week of zo 30+ zijn, verder gewoon zonnewering/screens en 's avonds / 's nachts / 's morgens ramen(deuren) open.Miezie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:29:
Ik lees hier nu van alles over koelen en pendelen… maar eigenlijk is het m.i. nu de tijd van het jaar waar mediterraan leven en zonwering het mogen doen? Het is krap aan rond de 25 graden buiten… ik vind het niet raar dat er dan pendelgedrag is of krap aan genoeg afgifte capaciteit.
Helemaal eens, als je nu al wilt koelen kun je beter een investering doen in zonwering dat je ergeren aan het pendelen. Het is verdorie net een paar dagen boven de 20 graden. Waar hebben we het over? Geniet van het weer!Miezie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:29:
Ik lees hier nu van alles over koelen en pendelen… maar eigenlijk is het m.i. nu de tijd van het jaar waar mediterraan leven en zonwering het mogen doen? Het is krap aan rond de 25 graden buiten… ik vind het niet raar dat er dan pendelgedrag is of krap aan genoeg afgifte capaciteit.
[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 12-05-2024 20:25 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Dank, dan ga ik wat beter zoeken wat het kan zijnSebastiaanPs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:14:
[...]
De iPhone app en de Melcloud website doen het allebei prima hier.
Gek. dus toch iets mis bij Mitsubishi?Andrehj schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:11:
[...]
Hier ligt de windows-app er ook uit (kan geen verbinding maken), maar de android app doet het prima en Melcoud2Domoticz (wat ik eigenlijk alleen maar gebruik) maakt ook gewoon verbinding en haalt valide data op.
Ik ben er vooralsnog wel van afhankelijk. Ben wel bezig met een lokale koppeling, maar dat is nu nog alleen monitoren. Voor het timen van SWW met de energieprijs heb ik nu nog de cloud nodig
Nu zie ik dat deze waarde met maximaal 10C verhoogd kan worden, al is 85C ook redelijk snel behaald met mooi weer.
Heeft iemand ervaring met wat hogere temperaturen in een externe boiler? Ik zou de collector kunnen limiteren op 83-84C, maar ik vraag me af wat het die Ecodan boeit? Het systeem staat op de spiraal na volledig los van elkaar…
Niet dat 80C douchewater niet warm zat is. Ik vroeg het me gewoon af
Ik snap je punt, was ook nog niet serieus aan het koelen. Wilde alleen al voorbereid zijn op de echt hoge temperaturen. Ik test dat liever vooraf rustig in mijn vakantie dan dat het straks echt warm word en hij voor geen meter koelt.Miezie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:29:
Heb jij er toevallig een thermostaat op aangeslotenBravertal schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:20:
De temperatuur voor Sww staat op 50 graden en bij een drop van 8 graden moet hij weer verwarmen. Nu vanmiddag om 13.15 was de temperatuur gedaald naar 37 graden, de warmtepomp sloeg niet aan. Om 14.21 nogmaals gekeken en hij was nog niet het warmwatervat aan het verwarmen. Waarom niet (ik ben nu niet thuis dus weet niet of hij nu alsnog het vat verwarmd heeft)
[Afbeelding]
Ik was voorlaatst bij iemand die had hetzelfde probleem, bleek dat de thermostaat op de verkeerde ingang was aangesloten.
In NL lezen we van links naar rechts, dus zou je denken dat 1 links zit en 4 rechts. Maar dit zat net andersom op de FTC van de Mitsu.
Dus zodra de thermostaat geen warmtevraag had zette hij de hele WP uit incl. SWW.
Kun je mooi mee aan het zoeken komen.
Gisteravond rond 20.00 uur was ik thuis en had er inmiddels een SWW-run plaatsgevonden. Niet eerder meegemaakt dus ik ga het in de gaten houden.Grolsch schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:23:
[...]
Heb jij er toevallig een thermostaat op aangesloten
Ik was voorlaatst bij iemand die had hetzelfde probleem, bleek dat de thermostaat op de verkeerde ingang was aangesloten.
In NL lezen we van links naar rechts, dus zou je denken dat 1 links zit en 4 rechts. Maar dit zat net andersom op de FTC van de Mitsu.
Dus zodra de thermostaat geen warmtevraag had zette hij de hele WP uit incl. SWW.
Kun je mooi mee aan het zoeken komen.
Volgens mij heb je niet alle antwoorden gelezen. Er is namelijk geen probleem, wat je ziet is bedoelde functionaliteit (die hooguit wat minder handig is). Dit fenomeen is in dit topic al erg vaak behandeld, vandaar ook dat @Sven1234 gistermiddag direct na jouw post al verwachtte dat je een cylinder unit had en vervolgend uitlegde wat er aan de hand was.Bravertal schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:06:
Gisteravond rond 20.00 uur was ik thuis en had er inmiddels een SWW-run plaatsgevonden. Niet eerder meegemaakt dus ik ga het in de gaten houden.
Ik dacht dat je moest kiezen: óf de SWW run start o.b.v. een temp drop, óf de SWW run start elke dag als je een tijdschema instelt via de controller.
Nu kwam ik erachter dat je via de Melcloud app via de functie "weekklok" een schema kan maken met geforceerde SWW runs. Ik heb nu 4x per week om 01:00 uur 's nachts een geforceerde SWW run ingesteld, dit werkt tot zover goed. De SWW temp en drop zijn zo ingesteld (50 gr en 12 gr drop) dat ik tussendoor geen runs krijg. Wellicht kan dat nog wel naar 48 gr met 10 gr drop.
Ik woon in een tussenhuis in de stad, mijn buitenunit staat in de achtertuin niet ver van een van de terrassen van mijn buren. Ik heb de warmtepomp vóór de plaatsing met hen besproken, zij hadden geen bezwaar. Ik hecht aan de goede relatie met hen, vandaar dat ik dit nu graag goed regel/instel.
Overigens wordt een geforceerde SWW run niet in de ECO mode uitgevoerd, maar dat vind ik gezien het bovenstaande acceptabel.
[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-05-2024 16:43 ]
In de drie jaar dat ik woon was dit de eerste keer dat de warmtepomp niet meteen aan de slag ging. Maar het zal er wel bij horen.Andrehj schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Volgens mij heb je niet alle antwoorden gelezen. Er is namelijk geen probleem, wat je ziet is bedoelde functionaliteit (die hooguit wat minder handig is). Dit fenomeen is in dit topic al erg vaak behandeld, vandaar ook dat @Sven1234 gistermiddag direct na jouw post al verwachtte dat je een cylinder unit had en vervolgend uitlegde wat er aan de hand was.
je kan ook rond dat tijdstip holiday mode aan en uit doen, dan zal hij direct dhw starten in eco mode. Aan/uit werkt ook.SebastiaanPs schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:42:
Woon je in een tussenwoning en wil je dat de warmtepomp in de lente/zomer geen overlast veroorzaakt bij je buren? Misschien hebben anderen nog wat aan het onderstaande.
Ik dacht dat je moest kiezen: óf de SWW run start o.b.v. een temp drop, óf de SWW run start elke dag als je een tijdschema instelt via de controller.
Nu kwam ik erachter dat je via de Melcloud app via de functie "weekklok" een schema kan maken met geforceerde SWW runs. Ik heb nu 4x per week om 01:00 uur 's nachts een geforceerde SWW run ingesteld, dit werkt tot zover goed. De SWW temp en drop zijn zo ingesteld (50 gr en 12 gr drop) dat ik tussendoor geen runs krijg. Wellicht kan dat nog wel naar 48 gr met 10 gr drop.
Ik woon in een tussenhuis in de stad, mijn buitenunit staat in de achtertuin niet ver van een van de terrassen van mijn buren. Ik heb de warmtepomp vóór de plaatsing met hen besproken, zij hadden geen bezwaar. Ik hecht aan de goede relatie met hen, vandaar dat ik dit nu graag goed regel/instel.
Overigens wordt een geforceerde SWW run niet in de ECO mode uitgevoerd, maar dat vind ik gezien het bovenstaande acceptabel.
Dat klinkt als een goede tip. Ik krijg het alleen niet praktisch voor elkaar. In de app kan ik een start- en einddatum van de vakantiemodus instellen, maar niet een weekschema o.i.d.xoror schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:52:
[...]
je kan ook rond dat tijdstip holiday mode aan en uit doen, dan zal hij direct dhw starten in eco mode. Aan/uit werkt ook.
Hoe doe jij dat?
ik heb een lokale esp32 die ik via HA aanstuur. zie mijn onderschrift voor meer info.SebastiaanPs schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:57:
[...]
Dat klinkt als een goede tip. Ik krijg het alleen niet praktisch voor elkaar. In de app kan ik een start- en einddatum van de vakantiemodus instellen, maar niet een weekschema o.i.d.
Hoe doe jij dat?
https://youtube.com/shorts/if3d4y3_9VM?si=_jMz6gqZ3mtuxpT1
[ Voor 20% gewijzigd door Speedyace op 13-05-2024 21:33 ]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
[ Voor 94% gewijzigd door Andrehj op 15-05-2024 09:29 ]
EDIT: Oke.
[ Voor 5% gewijzigd door N1ckk op 15-05-2024 09:30 ]
De Melcloud adapter heeft spanning en de lampjes “NET” en “UNIT” knipperen gewoon, ERR lampje knippert niet. Wifi functioneert.
Edit: opgelost. De main controller gaf ook de error aan. Reset error en daarna ingeschakeld, nu functioneert de unit en Melcloud connectie weer.
De error moet zijn ontstaan na een door de Melcloud weekklok geforceerde SWW run vannacht. Daarna bleef de pomp opeens draaien (verbruik is dan 56 Watt ipv 13 Watt standby).
De Mitsu website zegt:
Iemand wel eens deze error gehad?Error Code Text
E8
Description
Comms Failure indoor to outdoor (S2/S3)
Cause
Mis-wiring of indoor to outdoor cable. System powered up incorrectly.
Check Procedure
Check for pumps wired in, Check indoor isolator, Repower in correct sequence i.e. indoor then outdoor.
[ Voor 53% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-05-2024 17:44 ]
Dit kan verschillen per serie; ik heb het nu bepaald voor mijn SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D.
Methoden:
- Alle Melcloud en kWh meter data verzameld per dag en per maand.
- Gewerkt met totale data, dus opgeteld verwarming + SWW.
- Dagen met een elektriciteitsverbruik (non standby) < 0.5 kWh heb ik geëxcludeerd ('randje' van een run op de grens van de dag geeft extreme waarden)
- De dagen zonder Melcloud data in april heb ik geëxcludeerd.
- Voor de analyse per dag heb ik dagen met alleen standbyverbruik geëxcludeerd, want dan ziet mijn kWh meter 0.3 kWh verbruik, maar de Mitsu 0.0 kWh, wat een afwijking van 100% is, dat vertekent de percentages wat
- N.B. de thermische productie (voor de COP berekeningen) nu o.b.v. de Mitsu, niet de Kamstrup. Dus dat effect op de geschatte COP nog niet meegerekend.
In de tabel hieronder het elektriciteitsverbruik met absolute en relatieve afwijking en de COP met absolute en relatieve afwijking.
/f/image/PHJGSJ8hqp7bhWt8W9G4C6Rg.png?f=fotoalbum_large)
Conclusies:
1. De Mitsu onderschat het elektriciteitsverbruik per dag met gemiddeld 0.3 kWh onafhankelijk van de maand. Mijn Mitsu heeft een standbyverbruik van 0.3 kWh per dag, maar staat in februari t/m april natuurlijk lang niet altijd standby, dus dit verklaart niet alles. Als percentage van het totale elektriciteitsverbruik per dag is de onderschatting beperkt in februari (gemiddeld 3.1%), hoger in april (6.3%) en fors in mei (13.1%).
2. De onderschatting van het elektriciteitsverbruik zorgt voor een overschatting van de dagelijkse COP van gemiddeld 0.15 in februari, 0.31 in april en 0.61 in mei.
3. De Mitsu onderschat het totale maandelijkse elektriciteitsverbruik met 2.8% in februari en 17.9% in mei (nu inclusief dagen met alleen standby verbruik).
4. Dit zorgt voor een kleine overschatting van de maandelijkse COP van 0.13 in februari, maar grotere overschatting van 0.27 in april en 0.69 in mei.
Overigens is de overschatting van de sCOP denk ik nog wel beperkt omdat de wintermaanden veel sterker meewegen dan de milde maanden.
Edit: dus koop die kWh meter en sluit hem aan op de pulsingang in de binnenunit. Ga ik ook doen. De Mitsu gaat het standbyverbruik dan nog steeds negeren, want de Mitsu telt alleen het verbruik tijdens verwarming of een SWW run.
[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 16-05-2024 23:30 ]
In de afgelopen 4 jaar kom ik op 0,83% onder rapportage uit van mijn combinatie; SHW112YAA + ERSC-VM2CSebastiaanPs schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:20:
Hoe betrouwbaar zijn de Mitsubishi data over elektriciteitsverbruik vs. een MID gecertificeerde kWh meter (HomeWizard) en wat zijn de gevolgen voor de berekende COP?
Dit kan verschillen per serie; ik heb het nu bepaald voor mijn SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D.
Methoden:
- Alle Melcloud en kWh meter data verzameld per dag en per maand.
- Gewerkt met totale data, dus opgeteld verwarming + SWW.
- Dagen met een elektriciteitsverbruik (non standby) < 0.5 kWh heb ik geëxcludeerd ('randje' van een run op de grens van de dag geeft extreme waarden)
- De dagen zonder Melcloud data in april heb ik geëxcludeerd.
- Voor de analyse per dag heb ik dagen met alleen standbyverbruik geëxcludeerd, want dan ziet mijn kWh meter 0.3 kWh verbruik, maar de Mitsu 0.0 kWh, wat een afwijking van 100% is, dat vertekent de percentages wat![]()
- N.B. de thermische productie (voor de COP berekeningen) nu o.b.v. de Mitsu, niet de Kamstrup. Dus dat effect op de geschatte COP nog niet meegerekend.
In de tabel hieronder het elektriciteitsverbruik met absolute en relatieve afwijking en de COP met absolute en relatieve afwijking.
[Afbeelding]
Conclusies:
1. De Mitsu onderschat het elektriciteitsverbruik per dag met gemiddeld 0.3 kWh onafhankelijk van de maand. Mijn Mitsu heeft een standbyverbruik van 0.3 kWh per dag, maar staat in februari t/m april natuurlijk lang niet altijd standby, dus dit verklaart niet alles. Als percentage van het totale elektriciteitsverbruik per dag is de onderschatting beperkt in februari (gemiddeld 3.1%), hoger in april (6.3%) en fors in mei (13.1%).
2. De onderschatting van het elektriciteitsverbruik zorgt voor een overschatting van de dagelijkse COP van gemiddeld 0.15 in februari, 0.31 in april en 0.61 in mei.
3. De Mitsu onderschat het totale maandelijkse elektriciteitsverbruik met 2.8% in februari en 17.9% in mei (nu inclusief dagen met alleen standby verbruik).
4. Dit zorgt voor een kleine overschatting van de maandelijkse COP van 0.13 in februari, maar grotere overschatting van 0.27 in april en 0.69 in mei.
Overigens is de overschatting van de sCOP denk ik nog wel beperkt omdat de wintermaanden veel sterker meewegen dan de milde maanden.
Edit: dus koop die kWh meter en sluit hem aan op de pulsingang in de binnenunit. Ga ik ook doen. De Mitsu gaat het standbyverbruik dan nog steeds negeren, want de Mitsu telt alleen het verbruik tijdens verwarming of een SWW run.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Als het in de praktijk van nut is zou je dat kunnen overwegen…. Overigens heb je via modbus accuratere data lijkt het want ik zie gewoon standby verbruik….. ik heb bij de vorige warmtepomp enkel en alleen de boel bemeterd om een case jegens aannemer te bouwen. Hier met de Mitsubishi zie ik het nut er eigenlijk niet van. Voor optimalisatie zijn andere parameters van belang, die kun je prima uitlezen…..SebastiaanPs schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:20:
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Weet iemand hoeveel flow de 8 kW Ecodan moet hebben?
In mijn geval, bij voluit werken, zit de flow op 850 liter/uur.
Is dat voldoende of moet dat meer zijn?
In dat geval moet ik mogelijk wat leidingen verzwaren😢
Marten
Voor een 8kW warmtepomp heb je de volgende flow minimaal benodigd:Wysittewaarm schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:15:
Vraagje mbt flow.
Weet iemand hoeveel flow de 8 kW Ecodan moet hebben?
In mijn geval, bij voluit werken, zit de flow op 850 liter/uur.
Is dat voldoende of moet dat meer zijn?
In dat geval moet ik mogelijk wat leidingen verzwaren😢
Marten
Met een delta T van 7K wil je minimaal 16,4 liter per minuut. (Radiatoren)
Met een delta T van 5K wil je minimaal 23 liter per minuut. (Vloerverwarming)
Denk dat ik een stuk leiding van 2m kan verzwaren van 20 mm uponor naar 25 mm.
Zou dat zoveel uitmaken?
Hoe zijn je leidingen opgebouwd? Ligt er overal 20mm?Wysittewaarm schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:32:
Dan kom ik nog 500 liter tekort, uit jouw antwoord begrijp ik dat de Mitsubishi wel de pompcapaciteit heeft?
Zou dat zoveel uitmaken?

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 21-05-2024 23:35 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De Mitsubishi warmtepompen kunnen makkelijk 20 tot 25 liter per minuut rondpompen.Wysittewaarm schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:32:
Dan kom ik nog 500 liter tekort, uit jouw antwoord begrijp ik dat de Mitsubishi wel de pompcapaciteit heeft?
Zou dat zoveel uitmaken?
Wel moet de diameters van de hoofdleiding juist berekend zijn.
Alle beetjes helpen, echter hoeveel is afhankelijk van diverse factoren.
Kun je de hoofdleiding niet vergroten naar 32 mm tot minimaal de aftakking eerste verdieping?
[ Voor 10% gewijzigd door ocaj op 22-05-2024 06:51 ]
In het stuk 28 mm zit de aftakking voor de verdeler van de bovenverdieping.
WP staat op de eerste verdieping
Er zitten geen kleppen oid in alleen een warmtemeter van Kamstrup, ook 1”, en overal bochten gebruikt.
In ieder geval kan ik beginnen met spoelen van het filter.
Dank voor jullie reacties.
Eerst maar eens kijken wat het schoonmaken van de filter oplevert. Daarna kun je met je nieuwe flow in de volgende tabellen bekijken of elk deel van je Cv circuit het benodigde vermogen kan transporteren. Dus of er ergens een belangrijke bottle neck zit.Wysittewaarm schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:50:
De opbouw is - 4,5 m koper 28mm - 3,5 m Uponor 25 - 2,5 m Uponor 20 mm tot de verdeler voor de vloerverwarming.
Er zitten geen kleppen oid in alleen een warmtemeter van Kamstrup, ook 1”, en overal bochten gebruikt.
Mijn 8 kW warmtepomp heeft op pompstand 4 een flow van 18 L/min. Deels VVW, deels radiatoren. De WP draait bijna altijd op minimumvermogen en heeft dan een dT van 3 a 3.5 graden. Alleen op max vermogen wordt de dT hoger (berekend zo’n 6.3 graden), maarja hoe vaak is het nou -10…
:fill(white):strip_exif()/f/image/3TirzfWbp292oCMBOpZAHZSd.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/htX8TR05z2Fp3VLYUJl3Ldh5.png?f=user_large)
Tot je hoofdverdeler van de VVW wil je eigenlijk 26mm binnendiameter hebben (en geen knietjes). Ik zou dus al die te dunne Uponor willen vergroten. En zeker die veel te kleine 20 mm (die is binnen maar iets van 15 à 16 mm, wat echt te klein is).Wysittewaarm schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:50:
De opbouw is - 4,5 m koper 28mm - 3,5 m Uponor 25 - 2,5 m Uponor 20 mm tot de verdeler voor de vloerverwarming.
Heb je wel een gesloten verdeler (dus pomploos en zonder thermostatisch ventiel)?
Ik kwam deze link tegen en vroeg me af hoe ze het voor elkaar krijgen om een COP van 6,86 te halen (bij W30).
Als ik in het datablad van de SUZ-SWM40VA2 kijk, zie ik pas bij A12 een vergelijkbare COP voorbij komen.
Verder stellen ze hier ook dat de beste COP bij A7/W35 5.11 bedraagt.
Persoonlijk kijk ik meestal even naar de SCOP om WP's even snel te vergelijken:
Van het energielabel 180%/40 ~4,5 (bij W35), maar dit lijkt me toch schromelijk overdreven.
4,5 bij W35 of 6,86 bij W30 zit nogal wat verschil tussen voor dezelfde machine.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Dat staat ook zo in het databook V6Blackraven schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:50:
https://alklima.nl/actuee...sverklaringen-in-de-markt
Ik kwam deze link tegen en vroeg me af hoe ze het voor elkaar krijgen om een COP van 6,86 te halen (bij W30).
Als ik in het datablad van de SUZ-SWM40VA2 kijk, zie ik pas bij A12 een vergelijkbare COP voorbij komen.
Verder stellen ze hier ook dat de beste COP bij A7/W35 5.11 bedraagt.
Geen idee wat je hier bedoelt.Persoonlijk kijk ik meestal even naar de SCOP om WP's even snel te vergelijken:
Van het energielabel 180%/40 ~4,5 (bij W35)
Ik heb wel eens het idee dat de COP's in de databooks vrij conservatief zijn. Ik haal ook vaak hogere COP's dan daarin staan. En als je het stookseizoen (op papier) wat verlengt met stukken herfst en lente, dan kun je daarmee je sCOP wat opkrikken. Dat een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning in die periodes nauwelijks verwarming nodig heeft wordt in die norm niet meegenomen., maar dit lijkt me toch schromelijk overdreven.
4,5 bij W35 of 6,86 bij W30 zit nogal wat verschil tussen voor dezelfde machine.
Vergeet ook niet dat die sCOP vooral in deellast wordt bepaald, waarin het rendement nogal wat hoger is dan bij vollast.
Deze cijfers zijn door een onafhankelijk instituut gemeten, dus ik geloof niet dat daar veel te sjoemelen valt.
Ik vind die SWM40VA2 eigenlijk een hele mooie WP, met genoeg vermogen voor 90% van de nieuwbouw (bij -10 nog 5.2 kW beschikbaar, en bij -7 zelfs nog 6.5 kW), rond de 2 kW minimum vermogen en daarbij die record hoge sCOP.
Bovendien als set inclusief binnenunit verkrijgbaar voor € 4105, dus duur is ie ook al niet. (In Spanje zelfs voor € 3538)
[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 23-05-2024 17:31 ]
Ik bedoel dat er uit de BCRG verklaring een heel ander beeld naar voren komt dan uit het databook of de sCOP van het energielabel.
Ik weet dat de cijfers onafhankelijk zijn gemeten, vandaar dat het me bevreemd dat op basis van dezelfde cijfers uit de sCOP berekening ~4,5 komt, maar bij de gelijkwaardigheidsverklaring 6,86 tevoorschijn komt.
Heel verder verder dan concluderen dat hogere buitenlucht temperaturen en lagere aanvoertemp. zwaarder meetellen kom ik niet.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Achter een login wall:Uit recent uitgevoerde testen
door Kiwa blijkt dat het voor het maken van tapwater isbij Kiwa zelfs het hoogste datooit door een lucht/water-warmtepompen is behaald. De nieuwe lijn wordt in de loop vandit jaar geïntroduceerd.
Uit de verklaring die Kiwa begin aprilvan dit jaar voor de SUZ-SWM40 VA2 (nominaal 4 kW) heeft uitgegeven,blijkt dat......
https://www.vakbladwarmte..._RN_20240401&utm_term=326
Ik lees in dit topic dat mensen de SUZ-SWM40 VA2 al sinds november 2022 hebben staan, dus ik snap hier helemaal niets smeer van, bedoelen ze dat eind dit jaar een opvolger uitkomt?
SUZ-SWM40VA3 bijv?
En hebben ze nu de SUZ-SWM40VA met de SUZ-SWM40VA2 vergleken? of hebben ze een nog uit te brengen model vergeleken.
Edit:
Denk dat het artikel niet klopt en ze net doen alsof het nieuw is terwijl het product al 2 jaar verkocht word

[ Voor 5% gewijzigd door Lennart_1337 op 23-05-2024 17:52 ]
Het is waarschijnlijk op dit artikel vanuit Alklima gebaseerd.Lennart_1337 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:49:
Vakblad warmtepompen schrijft:
[...]
Achter een login wall:
https://www.vakbladwarmte..._RN_20240401&utm_term=326
Ik lees in dit topic dat mensen de SUZ-SWM40 VA2 al sinds november 2022 hebben staan, dus ik snap hier helemaal niets smeer van, bedoelen ze dat eind dit jaar een opvolger uitkomt?
SUZ-SWM40VA3 bijv?
En hebben ze nu de SUZ-SWM40VA met de SUZ-SWM40VA2 vergleken? of hebben ze een nog uit te brengen model vergeleken.
Edit:
Denk dat het artikel niet klopt en ze net doen alsof het nieuw is terwijl het product al 2 jaar verkocht word
Warmtepomp draait hier al wen poosje heel goed. Nu heb ik de tijd om de kamer thermostaat te instaleren. Mijn man wil perse de Mitsubishi model kamer thermostaat.
Dus wil ik graag de : PAR-WT60 R-E en PAR-WR61 R-E.
Ik kon aleen 1 webshop vinden die het verkoopt maar ben (na bestelling) al 2 weken bezig met contact krijgen. Dus vrees dat ik naar mijn centjes kan fluiten 😭
Ik zie deze wel bij Aklima te koop staan maar daar kan ik niet bestellen. Is ee iemand op deze foeum dat dat wel kan? Ik ben bereid om de gewone markt prijs re betalen hoor (+/- €260 voor de thermostaat en controller)
Fijn dat de warmtepomp na tevredenheid draait, toch wel handig zo'n forumMimi89 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:52:
Halotjes mensen ik weer 🤭
Warmtepomp draait hier al wen poosje heel goed. Nu heb ik de tijd om de kamer thermostaat te instaleren. Mijn man wil perse de Mitsubishi model kamer thermostaat.
Dus wil ik graag de : PAR-WT60 R-E en PAR-WR61 R-E.
Ik kon aleen 1 webshop vinden die het verkoopt maar ben (na bestelling) al 2 weken bezig met contact krijgen. Dus vrees dat ik naar mijn centjes kan fluiten 😭
Ik zie deze wel bij Aklima te koop staan maar daar kan ik niet bestellen. Is ee iemand op deze foeum dat dat wel kan? Ik ben bereid om de gewone markt prijs re betalen hoor (+/- €260 voor de thermostaat en controller)
Als je me even een PM stuurt kan ik dit voor je regelen.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 23-05-2024 19:33 ]
Ik heb een vraagje met betrekking tot het aanzetten van het koelen van mijn binnenunit. Uiteraard heb ik de handleiding gelezen, en ook de zoekfunctie veelvuldig gebruikt. Ook nog in combinatie met weet ik het hoeveel zoektermen op YouTube en Google haha.
Ik weet dat ik de dipswitch moet omzetten voor het activeren van de koelmodus. Op mijn binnenunit zit ook de aansluiting op de linkerachterkant voor de condensafvoer. Hier zit echter nog niks op aangesloten. Volgens mij kan ik er vanuit gaan dat er een lekbak in zit?
Is het nu noodzakelijk om op deze aansluiting een slang aan te sluiten, en zoja hoeveel condens komt hier dan ongeveer uit?
De unit staat op zolder en er is op dit moment nog geen bruikbare afvoer gerealiseerd. Maar zou het volstaan er een soort teil of emmer onder te zetten om eens te testen? Of moet er echt een slang eerst op, en die dan wellicht eerst in een emmer uit te laten lopen? Gezien het afschot zou een teil misschien net kunnen..
Ik heb met name de situatie van @HaTe eens goed bekeken. En lijkt erg vergelijkbaar. Waarvoor grote dank trouwens.
Ik heb de vraag vorig jaar eens uitgezet bij de installateur die dit geïnstalleerd heeft (nieuwbouw). Maar die gaf eigenlijk doodleuk aan dat koeling onzin was en maar zeer beperkt nuttig en blabla. Oftewel inhoudelijk geen reactie op gehad.
Nu heb ik op dit moment natuurlijk geen koppelstuk of slang, maar daar kan ik natuurlijk wel naar op zoek gaan. Een afvoer is iets uitdagender gezien de situatie maar niet onmogelijk.
1. Eerst even controleren of er echt een lekbak in je binnenunit zit. Wat is het type van je binnenunit (zie typeplaatje). Of post even een foto van de binnenkant (bodemdeel). Wel eerst je WP spanningsloos maken (beide groepen!), want de contacten binnenin zijn niet aanraakveilig!NileZ_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:35:
Experts,
Ik heb een vraagje met betrekking tot het aanzetten van het koelen van mijn binnenunit. Uiteraard heb ik de handleiding gelezen, en ook de zoekfunctie veelvuldig gebruikt. Ook nog in combinatie met weet ik het hoeveel zoektermen op YouTube en Google haha.
Ik weet dat ik de dipswitch moet omzetten voor het activeren van de koelmodus. Op mijn binnenunit zit ook de aansluiting op de linkerachterkant voor de condensafvoer. Hier zit echter nog niks op aangesloten. Volgens mij kan ik er vanuit gaan dat er een lekbak in zit?
Is het nu noodzakelijk om op deze aansluiting een slang aan te sluiten, en zoja hoeveel condens komt hier dan ongeveer uit?
De unit staat op zolder en er is op dit moment nog geen bruikbare afvoer gerealiseerd. Maar zou het volstaan er een soort teil of emmer onder te zetten om eens te testen? Of moet er echt een slang eerst op, en die dan wellicht eerst in een emmer uit te laten lopen? Gezien het afschot zou een teil misschien net kunnen..
Ik heb met name de situatie van @HaTe eens goed bekeken. En lijkt erg vergelijkbaar. Waarvoor grote dank trouwens.
Ik heb de vraag vorig jaar eens uitgezet bij de installateur die dit geïnstalleerd heeft (nieuwbouw). Maar die gaf eigenlijk doodleuk aan dat koeling onzin was en maar zeer beperkt nuttig en blabla. Oftewel inhoudelijk geen reactie op gehad.
Nu heb ik op dit moment natuurlijk geen koppelstuk of slang, maar daar kan ik natuurlijk wel naar op zoek gaan. Een afvoer is iets uitdagender gezien de situatie maar niet onmogelijk.
2. Normaliter hoef je geen dipswitch om te zetten. Die staat af-fabriek goed. Waarom denk je dat je die om moet zetten?
3. Hoeveelheid condens: Waarom test je dat niet gewoon? Zet er een emmer onder en kijk na een uurtje hoe hard ie vol druppelt...
4. Koeling gaat eigenlijk alleen goed als je veel VVW hebt, en vooral ook op de verdiepingen. Bij alleen VVW op de bgg levert het door te weinig afgifte eigenlijk altijd een pendelfeest op.
5. Is je buitenunit eigenlijk wel geschikt voor koelen? Welk type is het?
Thanks voor de reactie!Andrehj schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:47:
[...]
1. Eerst even controleren of er echt een lekbak in je binnenunit zit. Wat is het type van je binnenunit (zie typeplaatje). Of post even een foto van de binnenkant (bodemdeel). Wel eerst je WP spanningsloos maken (beide groepen!), want de contacten binnenin zijn niet aanraakveilig!
2. Normaliter hoef je geen dipswitch om te zetten. Die staat af-fabriek goed. Waarom denk je dat je die om moet zetten?
3. Hoeveelheid condens: Waarom test je dat niet gewoon? Zet er een emmer onder en kijk na een uurtje hoe hard ie vol druppelt...
4. Koeling gaat eigenlijk alleen goed als je veel VVW hebt, en vooral ook op de verdiepingen. Bij alleen VVW op de bgg levert het door te weinig afgifte eigenlijk altijd een pendelfeest op.
5. Is je buitenunit eigenlijk wel geschikt voor koelen? Welk type is het?
Ik kon het typeplaatje niet goed vinden, zit aan de binnenkant zeker? Maar zou de EHST30D moeten zijn. 300 liter. Ik kijk dit even na, maar ik zag letterlijk geen typeplaatje.
Goed punt, ik zal in het weekend de kap er af halen en kijken of er daadwerkelijk een lekbak in zit. Lijkt verdacht veel op die van @HaTe.
Ik ging er even vanuit dat deze switch nog omgezet moest worden gezien de installateur bewust dit niet afgeleverd heeft met afvoer. Maar dat was een aanname inderdaad. Moet dan nog even kijken hoe ik dan switch naar koelmodus maar vandaar dat ik er ook 'vanuit ging' dat de switch nog om zou moeten.
Buitenunit is de PUHZ-SW75 YAA.
Qua hoeveelheid vloerverwarming moet het denk ik wel goed gaan, begane grond en eerste verdieping hebben allemaal vloerverwarming. Heb het aantal meters van de groepen nog wel in de tekeningen maar even snel gerekend denk ik zo'n 200m2. Groepenlengtes heb ik wel, maar niet paraat op mijn telefoon op dit moment.
En het testen met condens wilde ik ook wel doen maar vroeg me af of het een kwestie van een emmer zou zijn, of echt de noodzaak om constant af te kunnen voeren.. Heb geen ervaring met koeling via de vloer. Maar de installateur was duidelijk geen fan haha.
Vorig jaar geen aandacht aan besteed maar dit jaar wilde ik toch eens kijken of het wat is. Van jullie lees ik wel positieve berichten namelijk.
Als er geen grote aanpassingen nodig zijn en het wel effect heeft dan is het op zijn minst het proberen waard toch? 😊
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Begin ineens wel te twijfelen of de unit kan koelen, werd wel specifiek benoemd maar begin het me nu ineens af te vragen. Zal dit weekend eerst eens op zoek gaan naar het typeplaatje. Kon hem aan de buitenkant niet ontdekken dus zal de kap er eens af halen.
Die is (officieel) niet geschikt voor koelen, de H in de code staat voor "Heating Only".NileZ_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:14:
Thanks voor de reactie!
Ik kon het typeplaatje niet goed vinden, zit aan de binnenkant zeker? Maar zou de EHST30D moeten zijn. 300 liter. Ik kijk dit even na, maar ik zag letterlijk geen typeplaatje.
Waarom heb je, als je wilde gaan koelen, geen ERST gekocht? Dat scheelt maar weinig in de prijs.
Deze binnenunit heeft geen condenstray, en daar dus ook geen afvoer voor. Daarom staat die dipswitch dus ook uit.
Overigens hoort ook jouw binnenunit wel op een afvoer aan te zijn gesloten, er zit een overdrukventiel in of op, en daar moet echt een afvoer aan. Confronteer je installateur met de installatiehandleiding!
Je kunt adhv de vloerverwarmingafgitetabellen eenvoudig uitrekenen of dit goed gaat.Qua hoeveelheid vloerverwarming moet het denk ik wel goed gaan, begane grond en eerste verdieping hebben allemaal vloerverwarming. Heb het aantal meters van de groepen nog wel in de tekeningen maar even snel gerekend denk ik zo'n 200m2. Groepenlengtes heb ik wel, maar niet paraat op mijn telefoon op dit moment.
Bij zo'n cylinder unit zit de afvoer normaliter erg laag (vlak boven de vloer). Krijg je daar wel een emmer onder?En het testen met condens wilde ik ook wel doen maar vroeg me af of het een kwestie van een emmer zou zijn, of echt de noodzaak om constant af te kunnen voeren..
Ik combineer het met airco op zolder (voor extra koeling op zolder en ontvochtiging) en dat werkt uitstekend. Alleen dit jaar nog nauwelijks nodig.Heb geen ervaring met koeling via de vloer. Maar de installateur was duidelijk geen fan haha.
Vorig jaar geen aandacht aan besteed maar dit jaar wilde ik toch eens kijken of het wat is. Van jullie lees ik wel positieve berichten namelijk.
Als er geen grote aanpassingen nodig zijn en het wel effect heeft dan is het op zijn minst het proberen waard toch? 😊
Ik denk (als ik hem goed heb begrepen) dat je die vraag bij de installateur van het project moet neerleggen.Andrehj schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:33:
Waarom heb je, als je wilde gaan koelen, geen ERST gekocht? Dat scheelt maar weinig in de prijs.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
https://community.home-as...-home-assistant/26275/827ricvee schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:00:
Iemand hier ook problemen met Melcloud2domoticz sinds gisteravond?
ja lijkt sinds gisteren down
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero