WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
[ Voor 76% gewijzigd door martijn k. op 24-05-2024 14:50 ]
Die slaat regelmatig heel kort aan (ventilator gaat even kort draaien) niet eens heel hard
De unit staat op koelen (20graden)
Kan je in het systeem zelf terug zien hoe vaak die aan slaat?
Want elke keer heel kort aan slaan lijkt me vrij onlogisch maar om er nou bij te staan een hele dag om dat te monitoren is ook zo wat
Of is dat in de koelstand juist zo dat dit gedrag zichtbaar is?
Zoek even in het forum alsjeblieft. Sommige types kunnen het, als je het type vertelt is er ook meer te vertellenZjemm schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:32:
Wij zijn onze tuin aan het doen en stonden dus veel bij de buiten unit
Die slaat regelmatig heel kort aan (ventilator gaat even kort draaien) niet eens heel hard
Want elke keer heel kort aan slaan lijkt me vrij onlogisch maar om er nou bij te staan een hele dag om dat te monitoren is ook zo wat
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Yes ik zal even iets completer zijn. Na mn werk gelijk even gekeken. Ik had ergens uit de documentatie met de koopbegeleider gevist dat het een EHST was. Ik had overigens geen keus in welke unit het zou worden. Echter.. nu ik eens goed gekeken heb;Andrehj schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:33:
[...]
Die is (officieel) niet geschikt voor koelen, de H in de code staat voor "Heating Only".
Waarom heb je, als je wilde gaan koelen, geen ERST gekocht? Dat scheelt maar weinig in de prijs.
Deze binnenunit heeft geen condenstray, en daar dus ook geen afvoer voor. Daarom staat die dipswitch dus ook uit.
Overigens hoort ook jouw binnenunit wel op een afvoer aan te zijn gesloten, er zit een overdrukventiel in of op, en daar moet echt een afvoer aan. Confronteer je installateur met de installatiehandleiding!
[...]
Je kunt adhv de vloerverwarmingafgitetabellen eenvoudig uitrekenen of dit goed gaat.
[...]
Bij zo'n cylinder unit zit de afvoer normaliter erg laag (vlak boven de vloer). Krijg je daar wel een emmer onder?
[...]
Ik combineer het met airco op zolder (voor extra koeling op zolder en ontvochtiging) en dat werkt uitstekend. Alleen dit jaar nog nauwelijks nodig.
Het is een ERST30D-VM2ED.Uk. En wat ik bedoelde met geen afvoer aangesloten had betrekking op de uitvoer aan de onderkant van die condenstray. Ik heb inmiddels ook even gekeken naar de onderplaat/condensbak en heb een foto gemaakt. Volgens mij is dit gewoon die condensbak toch?
De unit is wel op een afvoer aangesloten idd met overdrukventiel.
Wel heb ik even gekeken naar die dipswitch, maar die staat volgens mij wel op OFF. Hoewel er wel duidelijk in de handleiding staat dat deze af fabriek op on zou moeten staan. Kan ik dit gemakkelijk testen? Want misschien heb ik niet goed gekeken.
En je hebt volledig gelijk dat ik er geen emmer onder kan krijgen. Vandaar dat ik erg benieuwd was hoeveel condens er zou ontstaan, want wellicht kan ik het nog wel testen met een creatieve oplossing. Maar je hebt gelijk, het zit verrekte laag.. zou ik er mee weg kunnen komen om geen slang aan te sluiten? Dacht misschien een tijdelijke tray te maken om te kijken.. Maar als het een gevalletje een 'emmer per dag' is dan gaat dit natuurlijk niet werken haha..
:strip_exif()/f/image/HwUhiiCopZraFjf9EsgubChX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bmSMVNV6wludfPUVF6lAqsBs.jpg?f=fotoalbum_large)
Jouw systeem staat dus te pendelen. Dat komt omdat je afgifte onvoldoende is voor het afgegeven koelvermogen. Dat is niet bepaald gunstig voor de levensduur van de compressor en ook niet voor je energieverbruik. In de post onder de topicstart staan diverse mogelijkheden om het gedrag van je WP te monitoren.Zjemm schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:32:
Wij zijn onze tuin aan het doen en stonden dus veel bij de buiten unit
Tip voor dit regenachtige weekend: Lees je in. Gewoon heel dit topic lezen. Dan weet je waar je het over hebt en kun je gericht vragen stellen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is al weer positief.NileZ_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:59:
Het is een ERST30D-VM2ED.Uk.
WP uit en spanningsloos (beide groepen uit!), dipswitch omzetten, WP weer aan en kijken of je nu koelen kunt selecteren.En wat ik bedoelde met geen afvoer aangesloten had betrekking op de uitvoer aan de onderkant van die condenstray. Ik heb inmiddels ook even gekeken naar de onderplaat/condensbak en heb een foto gemaakt. Volgens mij is dit gewoon die condensbak toch?
De unit is wel op een afvoer aangesloten idd met overdrukventiel.
Wel heb ik even gekeken naar die dipswitch, maar die staat volgens mij wel op OFF. Hoewel er wel duidelijk in de handleiding staat dat deze af fabriek op on zou moeten staan. Kan ik dit gemakkelijk testen? Want misschien heb ik niet goed gekeken.
De monteur zal die dipswitch wel uitgezet hebben omdat ie geen zin had om een afvoer aan te sluiten (of omdat dit zo in het bestek stond en er geen EHST meer op voorraad was).
Dat moet je zelf testen.En je hebt volledig gelijk dat ik er geen emmer onder kan krijgen. Vandaar dat ik erg benieuwd was hoeveel condens er zou ontstaan, want wellicht kan ik het nog wel testen met een creatieve oplossing. Maar je hebt gelijk, het zit verrekte laag.. zou ik er mee weg kunnen komen om geen slang aan te sluiten?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het is de puhz sw75yaagr8-jen schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:01:
[...]
Zoek even in het forum alsjeblieft. Sommige types kunnen het, als je het type vertelt is er ook meer te vertellen
Hij staat dus te pendelen, ik heb hem voor nu weer even op verwarmen gezet en dan op 17
Dan zal deze niet snel aanslaan gok ik, en koelen is deze dagen ook niet echt nodig.
Maar goed in principe zou hij op de koelstand moeten kunnen staan zonder te pendelen
Als hij z’n vermogen niet kwijt kan, staat die dus te koud?
Hij stond op 20 graden
En bij koelen heb ik begrepen dat dat dan de water temperatuur is en niet de kamer temperatuur (dat vertelde de installateur mij)
Die raadde zelf aan om hem altijd op 19 te laten staan in de koelstand
Met koeling om voldoende afgifte te creëren moet je best veel vloer oppervlakte hebben.Zjemm schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:14:
[...]
Het is de puhz sw75yaa
Hij staat dus te pendelen, ik heb hem voor nu weer even op verwarmen gezet en dan op 17
Dan zal deze niet snel aanslaan gok ik, en koelen is deze dagen ook niet echt nodig.
Maar goed in principe zou hij op de koelstand moeten kunnen staan zonder te pendelen
Andere optie is een groot buffervat plaatsen om dit enigszins te rekken of een multi zone kit en deepcoolen via bijvoorbeeld Java Brize 12 convectoren.
Hoe groter het temperatuur verschil hoe meer afgifte, vandaar dat radiatoren enorm veel afgifte hebben i.c.m. een cv ketel maar heel weinig i.c.m. een warmtepomp.Als hij z’n vermogen niet kwijt kan, staat die dus te koud?
Dit zelfde geldt voor vloerkoeling, je doet er bewijs van spreken 18 graden in en krijgt er 20 graden uit, je vloertemperatuur is dus gemiddeld 19 graden. Je delta T is dus 3-4K verschil.
Met vloerverwarming is je aanvoer bijvoorbeeld 32 en je retour 27, gemiddelde temperatuur is 29,5 graden. Je delta T is dus 8,5-9,5K verschil.
Op de koelstand is het inderdaad de aanvoertemperatuur (wenstemperatuur) van het koelwater. Welke temperatuur is afhankelijk van het dauwpunt.Hij stond op 20 graden
En bij koelen heb ik begrepen dat dat dan de water temperatuur is en niet de kamer temperatuur (dat vertelde de installateur mij)
Te koud en je krijgt een condenserende vloer.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Bij koelen moet dan juist de ta lager, dan kan de wp meer vermogen kwijt, zet maar eens op 17 of 18Zjemm schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:14:
[...]
Het is de puhz sw75yaa
Als hij z’n vermogen niet kwijt kan, staat die dus te koud?
Hij stond op 20 graden
Ik ga dat eens testen
Gezien het feit dat @Zjemm zijn WP enorm staat te pendelen en er nergens over een setpoint wordt gesproken heb ik de indruk dat ie probeert te koelen zonder een thermostaat die de binnentemperatuur regelt en de WP dus alleen inschakelt als dat ook daadwerkelijk nodig is.Grolsch schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:06:
Bij koelen moet dan juist de ta lager, dan kan de wp meer vermogen kwijt, zet maar eens op 17 of 18
Het lijkt me verstandig als ie dat eerst even uitzoekt, vandaar mijn advies om dit regenachtige weekend te gebruiken om dit topic goed te lezen.
Ik denk met redelijke zekerheid te weten dat ze inderdaad geen zin hadden om dat aan te sluiten. Ik denk dat deze binnenunit wel de geplande unit was, maar de communicatie vanuit koopbegeleider was toen ronduit dramatisch. Heb destijds onwijs veel vragen gesteld o.a over de keuze van de unit en een antwoord liet vaak lang op zich wachten.Andrehj schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:25:
[...]
Dat is al weer positief.
[...]
WP uit en spanningsloos (beide groepen uit!), dipswitch omzetten, WP weer aan en kijken of je nu koelen kunt selecteren.
De monteur zal die dipswitch wel uitgezet hebben omdat ie geen zin had om een afvoer aan te sluiten (of omdat dit zo in het bestek stond en er geen EHST meer op voorraad was).
[...]
Dat moet je zelf testen.
Thanks voor de tip, ik zal hem inderdaad even helemaal spanningloos maken. Geen zin in ongelukken haha. Het selecteren van koelmodus moet gewoon op de binnenunit als ik een alklima filmpje mag geloven, had er nog nooit aandacht aan besteed omdat ik dacht dat onwijs veel extra verbruik zou opleveren. Maar ik heb in de zomer zo'n groot overschot van energie.. vast contract met hoge TLV loopt over een paar weekjes af.
Heb een offerte aangevraagd voor een aircos maar als ik met de warmtepomp al een redelijk resultaat kan halen dan is dat helemaal perfect. Ik wil dan net als jij doet misschien nog wel een airco unit op de zolder gezien daar geen vloerverwarming ligt om mee te kunnen koelen.
Totale oppervlakte van vloerverwarming komt uit op rond de 200 m2.
Dus resumé als ik de koelmodus niet kan selecteren, wp uit, groepen uit, dipswitch om (zal nog even exact kijken in de manual) en dan het systeem weer aanzetten.
Het is nu natuurlijk niet zo warm meer dus het zal nu wel niet nodig zijn, maar goed startpunt lijkt gewenste watertemperatuur van 18/19 graden te zijn?
Zoek in dit topic maar eens op de termen “koelen” samen met “blokken”, dan kom je allerlei nuttige posts tegen, bijvoorbeeld deze, deze en deze.NileZ_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:46:
[...]
Ik denk met redelijke zekerheid te weten dat ze inderdaad geen zin hadden om dat aan te sluiten. Ik denk dat deze binnenunit wel de geplande unit was, maar de communicatie vanuit koopbegeleider was toen ronduit dramatisch. Heb destijds onwijs veel vragen gesteld o.a over de keuze van de unit en een antwoord liet vaak lang op zich wachten.
Thanks voor de tip, ik zal hem inderdaad even helemaal spanningloos maken. Geen zin in ongelukken haha. Het selecteren van koelmodus moet gewoon op de binnenunit als ik een alklima filmpje mag geloven, had er nog nooit aandacht aan besteed omdat ik dacht dat onwijs veel extra verbruik zou opleveren. Maar ik heb in de zomer zo'n groot overschot van energie.. vast contract met hoge TLV loopt over een paar weekjes af.
Heb een offerte aangevraagd voor een aircos maar als ik met de warmtepomp al een redelijk resultaat kan halen dan is dat helemaal perfect. Ik wil dan net als jij doet misschien nog wel een airco unit op de zolder gezien daar geen vloerverwarming ligt om mee te kunnen koelen.
Totale oppervlakte van vloerverwarming komt uit op rond de 200 m2.
Dus resumé als ik de koelmodus niet kan selecteren, wp uit, groepen uit, dipswitch om (zal nog even exact kijken in de manual) en dan het systeem weer aanzetten.
Het is nu natuurlijk niet zo warm meer dus het zal nu wel niet nodig zijn, maar goed startpunt lijkt gewenste watertemperatuur van 18/19 graden te zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 25-05-2024 14:53 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Begin maar bij 18 graden, velen hebben lager nodig om het minimum vermogen van de WP kwijt te kunnen.NileZ_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:46:
Belangrijk is je monitoring! Dat is bij koelen nog belangrijker dan bij verwarmen, omdat het pendelrisico veel groter is.
En hoe ga je bij koelen de temperatuur in huis regelen?
Ik heb beneden de draadloze thermostaat hangen van Mitsubishi. Dat gaat daar niet mee werken zeker.. hmm.Andrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:53:
[...]
Begin maar bij 18 graden, velen hebben lager nodig om het minimum vermogen van de WP kwijt te kunnen.
Belangrijk is je monitoring! Dat is bij koelen nog belangrijker dan bij verwarmen, omdat het pendelrisico veel groter is.
En hoe ga je bij koelen de temperatuur in huis regelen?
Dat weet ik dus niet, want die heb ik niet. Kun je daarop (ook bij koelen) zowel een watertemperatuur als een ruimtetemperatuur instellen? Zo ja, dan heb je best kans dat het gaat werken. Gewoon proberen of afwachten of ervaringsdeskundigen.NileZ_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:57:
Ik heb beneden de draadloze thermostaat hangen van Mitsubishi. Dat gaat daar niet mee werken zeker.. hmm.
Dat werkt.NileZ_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:57:
[...]
Ik heb beneden de draadloze thermostaat hangen van Mitsubishi. Dat gaat daar niet mee werken zeker.. hmm.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dankjewel, dat zou ook wel eens goed nieuws voor @Zjemm kunnen zijn.
Ik ga morgen eens even rustig kijken om die switch om te zetten en even iets onder die condensafvoer fabriceren. En dan koelmodus nog even proberen op de wp natuurlijk.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Voor je het weet stroomt er 8 graden water door de buizen.
Voorloptemp is een stuk veiliger.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik heb al aardig wat gelezen hoor inmiddels, maar ben er gewoon nog niet zo bedreven in als anderen hierAndrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:31:
[...]
Gezien het feit dat @Zjemm zijn WP enorm staat te pendelen en er nergens over een setpoint wordt gesproken heb ik de indruk dat ie probeert te koelen zonder een thermostaat die de binnentemperatuur regelt en de WP dus alleen inschakelt als dat ook daadwerkelijk nodig is.
Het lijkt me verstandig als ie dat eerst even uitzoekt, vandaar mijn advies om dit regenachtige weekend te gebruiken om dit topic goed te lezen.
Ik heb de ecodan thermostaat in de kamer hangen, dat ding wat ook in de binnenunit zelf past
Dat is toch gewoon een thermostaat? Of ben ik nou achterlijk? Alklima zegt van wel in elk geval toen ze hier waren voor installatie
Als die op koelen staat let deze niet meer op de ruimte temperatuur maar alleen op de water temperatuur, het advies was om deze gewoon op 19 te zetten
Maar als die dan gaat pendelen dan ga je je toch afvragen wat er nou wel en niet klopt
Beneden heb ik gewoon vloerverwarming en boven heb ik van die lage temperaturen radiatoren met fans
Ik zal de temperatuur eens wat lager zetten dan 19 en kijken wat ie dan doen met het vaak aan en afslaan
Hoe gaat een losse thermostaat dan helpen? Dat begrijp ik gewoon nog niet
Er zit inderdaad een temperatuur sensor in, en je kunt hem zo instellen dat hij daarmee de ruimte op temperatuur houd.
Praktisch kun je hem dus inderdaad gebruiken als 'thermostaat'.
Je kunt (zoals je zelf al hebt gezien) alleen maar de aanvoertemperatuur aangeven, maar hij schakelt niet op ruimtetemperatuur bij koelen.
Wat je zou kunnen doen is in blokken verwarmen. (klokprogramma).
Je zult waarschijnlijk sws in aanvoertemperatuur naar beneden moeten om meer afgifte te creeëren, ter info, die van mij staat op Ta 16.
Je zou dan een losse thermostaat moeten ophangen om te kunnen schakelen op ruimte temperatuur.
Ja dus bij koelen, ben je beperkt tot de temperatuur van het water, en die zal hij altijd op die temperatuur gaan houden, en afhankelijk van hoeveel koude hij kwijt kan in de ruimte, moet hij sneller/meer bij gaan koelen.
Betekend dat, dat de Ta dan de temperatuur instelling op je display is? kun je dat als Ta zien?
of is dat vie menu = bedieningsinstelling = flow temp range (min/max)
die staan standaard op 25 / 45, maar dat lijkt me alleen voor verwarmen?
temp regeling interval staat standaard op norm / 10 min, die heb ik op 30 minuten gezet een keer.
KloptZjemm schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:21:
Betekend dat, dat de Ta dan de temperatuur instelling op je display is? kun je dat als Ta zien
Dat is alleen van toepassing bij verwarmen op kamertemperatuurregeling.Zjemm schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:21:
temp regeling interval staat standaard op norm / 10 min, die heb ik op 30 minuten gezet een keer.
Wat je op je scherm ziet is de Ta.Zjemm schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:21:
@Grolsch
Ja dus bij koelen, ben je beperkt tot de temperatuur van het water, en die zal hij altijd op die temperatuur gaan houden, en afhankelijk van hoeveel koude hij kwijt kan in de ruimte, moet hij sneller/meer bij gaan koelen.
Betekend dat, dat de Ta dan de temperatuur instelling op je display is? kun je dat als Ta zien?
Deze mag tot max 1,5 graad onder Ta en daarna gaat de WP pendelen. (Wat bij jou dus blijkbaar gebeurt)
Als de WP bij Ta19 pendelt betekent dit dat je te weinig afgiftevermogen hebt.
Dit kun je vergroten door de Ta te verlagen.
Ik zou dit met stapjes proberen, bij mijn Mitsu (SHW112YHA) moet ik naar Ta16 met 280m2 vloerverwarming.
Nu is het minimale vermogen va mijn Zubadan vrij groot, maar bij jou moet je het gewoon proberen.
Ik zou niet 24*7 koelen, maar koelen in blokken van 2 of 3 uur per stuk.
Ik heb nooit geen last van condensvorming gehad, maar resultaten bij Grolsch zijn geen garantie bij jou
Dat werkt alleen bij verwarmen, en dan ook niet als aan/uit thermostaat, maar enkel in het geval van de ruimtetemperatuurregeling. Zoals @Grolsch hierboven al uitlegt moet je als je wilt koelen of als je een aan/uit-functionaliteit wilt een extra thermostaat aansluiten.Jeroen Vreeken schreef op maandag 27 mei 2024 @ 01:46:
Het is geen thermostaat in de klasieke zin. Maar dat is ook een beetje muggenzifterij....
Er zit inderdaad een temperatuur sensor in, en je kunt hem zo instellen dat hij daarmee de ruimte op temperatuur houd.
Praktisch kun je hem dus inderdaad gebruiken als 'thermostaat'.
Dat is de draadloze (PAR) van Mitsubishi (met als nadeel de grote hysterese) of een alternatieve thermostaat op de thermostaatingangen van de binnenunit.
Over beide is in dit topic al veel geschreven. Gewoon even zoeken op "thermostaat".
Oke, bedankt voor je reactieGrolsch schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:25:
[...]
Wat je op je scherm ziet is de Ta.
Deze mag tot max 1,5 graad onder Ta en daarna gaat de WP pendelen. (Wat bij jou dus blijkbaar gebeurt)
Als de WP bij Ta19 pendelt betekent dit dat je te weinig afgiftevermogen hebt.
Dit kun je vergroten door de Ta te verlagen.
Ik zou dit met stapjes proberen, bij mijn Mitsu (SHW112YHA) moet ik naar Ta16 met 280m2 vloerverwarming.
Nu is het minimale vermogen va mijn Zubadan vrij groot, maar bij jou moet je het gewoon proberen.
Ik zou niet 24*7 koelen, maar koelen in blokken van 2 of 3 uur per stuk.
Ik heb nooit geen last van condensvorming gehad, maar resultaten bij Grolsch zijn geen garantie bij jou
En begrijp ik je goed dat je bedoeld, scherm Ta waarde mag max 1,5 graad onder de echte Ta waarde?
Koelen in blokken moet ik even uitzoeken, maar mn vermoeden zegt dat dat gewoon en de weekklok ingesteld kan worden
thnx
Bedank, die instellingen zal ik van de winter nog eens bekijken wat ik daar in kan fine tunen, want ik lees hier dat men deze veelal verlaagd, en die temp regeling interval verhoogdPlenkske schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:23:
[...]
Klopt
[...]
Dat is alleen van toepassing bij verwarmen op kamertemperatuurregeling.
Of je doet het via HomeAssist als je melcloud hebt. Dan kun je de warmtepomp aansturen via HomeAssist op basis van tijd of temperatuur en heb je geen extra thermostaat nodig (via https://app.melcloud.com/...Wifi.Client/Device/SetAtw).Andrehj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Dat werkt alleen bij verwarmen, en dan ook niet als aan/uit thermostaat, maar enkel in het geval van de ruimtetemperatuurregeling. Zoals @Grolsch hierboven al uitlegt moet je als je wilt koelen of als je een aan/uit-functionaliteit wilt een extra thermostaat aansluiten.
Dat is de draadloze (PAR) van Mitsubishi (met als nadeel de grote hysterese) of een alternatieve thermostaat op de thermostaatingangen van de binnenunit.
Over beide is in dit topic al veel geschreven. Gewoon even zoeken op "thermostaat".
[ Voor 4% gewijzigd door keuken op 27-05-2024 10:08 ]
De user interface van dat ding is bijzonder onduidelijk en incompleet, maar intern (lees ik uit via Procon) heeft hij wél verschillende instellingen; Zowel set_room temp als set_flow (aanvoertemperatuur).Grolsch schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:52:
@Zjemm de bedienunit van de Mitsu kan als thermostaat fungeren bij verwarmen, maar bij koelen dus niet.
Je kunt (zoals je zelf al hebt gezien) alleen maar de aanvoertemperatuur aangeven, maar hij schakelt niet op ruimtetemperatuur bij koelen.
Wat je zou kunnen doen is in blokken verwarmen. (klokprogramma).
Ik vermoed dat hij bij Koelen wel degelijk allebei gebruikt, maar je kunt er niet direct/eenvoudig iets aan instellen. Enige wat vermoedelijk werkt (het is hier nog niet warm genoeg om te koelen, dus kan het niet uitproberen) is om via het klokprogramma voor koelen een wens/doel-temperatuur in te stellen en dan als hij de koelstand staat een Ta van bijvoorbeeld 18 graden instellen.
Als je dan in het klokprogramma instelt dat het 22 graden in de kamer moet zijn, dan gaat hij - denk ik - pas vanaf 22 graden koelen en dus niet continu.
Maar zoals gezegd: ik snap - na 2,5 jaar - nog steeds niet helemaal hoe Mitsibishi dat bedoeld heeft....
Nee, dat bedoel ik niet.Zjemm schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Oke, bedankt voor je reactie
En begrijp ik je goed dat je bedoeld, scherm Ta waarde mag max 1,5 graad onder de echte Ta waarde?
Als je instelt 19 graden zal hij (vanwege niet verder terug kunnen moduleren) in werkelijkheid gaan tot 17,5 graden. Als de 17 graden wordt bereikt slaat de WP af (pendelen).
Klopt, die moet je dan instellen.Koelen in blokken moet ik even uitzoeken, maar mn vermoeden zegt dat dat gewoon en de weekklok ingesteld kan worden
thnx
Zover ik weet doet de bedienunit van Mitsu helemaal niets met de ruimtetemperatuur in koelbedrijf.ocaj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:17:
[...]
De user interface van dat ding is bijzonder onduidelijk en incompleet, maar intern (lees ik uit via Procon) heeft hij wél verschillende instellingen; Zowel set_room temp als set_flow (aanvoertemperatuur).
Ik vermoed dat hij bij Koelen wel degelijk allebei gebruikt, maar je kunt er niet direct/eenvoudig iets aan instellen. Enige wat vermoedelijk werkt (het is hier nog niet warm genoeg om te koelen, dus kan het niet uitproberen) is om via het klokprogramma voor koelen een wens/doel-temperatuur in te stellen en dan als hij de koelstand staat een Ta van bijvoorbeeld 18 graden instellen.
Als je dan in het klokprogramma instelt dat het 22 graden in de kamer moet zijn, dan gaat hij - denk ik - pas vanaf 22 graden koelen en dus niet continu.
Maar zoals gezegd: ik snap - na 2,5 jaar - nog steeds niet helemaal hoe Mitsibishi dat bedoeld heeft....
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Beste is inderdaad om wel op basis van "stroom/flow" te koelen, dan heb je het meeste invloed hierop.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8LcIrK5MHMxDja0LAYfTFTeX.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door keuken op 27-05-2024 11:02 ]
Ik snap ook niet zo goed wat je hier (pragmatisch gezien) zou willen sturen op ruimtetemperatuur... hoe ik 'm insteek is (via homeassistant) aan zetten op het moment dat ik het met de zonwering en mediterraan leven niet meer red. In de praktijk betekent dit dat ik 'm aan zet bij >23 graden en weer uit bij <22 in warme tijden. Hele maand mei heeft het dus niks gedaan in ons geval (met gemak). Ben benieuwd wanneer we het nodig gaan hebben :-).keuken schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:01:
In MelCloud zie ik bij Koelen wel "ruimte" en "Stroom". Ik heb nu koelen op ruimte 24 graden, dan staat ie wel gewoon uit. Dus denk wel dat hij hier naar kijkt. Zet ik hem bijvoorbeeld op 20 graden, begint ie te koelen.
Beste is inderdaad om wel op basis van "stroom/flow" te koelen, dan heb je het meeste invloed hierop.
[Afbeelding]
Daarnaast slaap ik er toch wat beter van irt douwpunt
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik zet hem dus ook inderdaad via HomeAssist op 24 graden ruimte temp, dan staat ie dus "uit". Wil ik koelen, dan zet ik hem via HomeAssist op een bepaalde Flow (16-18 graden).Miezie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:19:
[...]
Ik snap ook niet zo goed wat je hier (pragmatisch gezien) zou willen sturen op ruimtetemperatuur... hoe ik 'm insteek is (via homeassistant) aan zetten op het moment dat ik het met de zonwering en mediterraan leven niet meer red. In de praktijk betekent dit dat ik 'm aan zet bij >23 graden en weer uit bij <22 in warme tijden. Hele maand mei heeft het dus niks gedaan in ons geval (met gemak). Ben benieuwd wanneer we het nodig gaan hebben :-).
Daarnaast slaap ik er toch wat beter van irt douwpunt.
Je kan 'm ook gewoon op heating houden dan en een prohibit programmeren op basis van buitentemperatuur in de FTC. Dan heb je ook geen oneigenlijke thermostaatinstelling via omweg geconfigureerd...keuken schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:30:
[...]
Ik zet hem dus ook inderdaad via HomeAssist op 24 graden ruimte temp, dan staat ie dus "uit". Wil ik koelen, dan zet ik hem via HomeAssist op een bepaalde Flow (16-18 graden).
Die wordt niet meer meer opgeslagen bij de weekklok. Op zich was het ook niet handig want dan werd niet op economische wijze verwarmd maar op 100% vermogen.Miezie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:51:
Vast al eens geschreven, maar weet iemand waarom mijn ecodan de weekklok voor DHW negeert en stuurt op de delta T voor DHW? Wat mis ik in de instellingen?
Ik heb nog een scriptje staan in de ts, mocht je een laptop ofzo over hebben en willen uitproberen wat het kan.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Daarmee maak je je koelsysteem van je woning dus afhankelijk van je domotica (en evt de Melcloud), terwijl het prima gaat met een simpele thermostaat, die vanwege de eenvoud waanzinnig veel betrouwbaarder is.keuken schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:30:
Ik zet hem dus ook inderdaad via HomeAssist op 24 graden ruimte temp, dan staat ie dus "uit". Wil ik koelen, dan zet ik hem via HomeAssist op een bepaalde Flow (16-18 graden).
Domotica is leuk voor wat monitoren en hooguit een keertje om rendement te winnen op de "nu SWW maken" knop drukken, maar (wat mij betreft) niet als thermostaat.
Ik kan de nieuwe gebruikers enkel maar aanraden om simpel te beginnen. Dus de WP gewoon op koelen zetten met een watertemperatuur van misschien 17 a 18 graden (als je daarin het minimum vermogen kwijt kan, wat erg vaak niet lukt), en dan de WP aan/uit schakelen met een eenvoudige aan/uit-thermostaat met kleine hysterese op de thermostaatingang.
Dan kun je op die thermostaat instellen wanneer de WP mag koelen, in mijn geval is dat enkel tussen 23 en 7 uur, of, als je wat weinig afgifte hebt, hier een paar blokken van een uur per dag definiëren.
Daarmee werkt je koeling volautomatisch.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ja, en bovendien is (bij mijn stroomcontract) de stroom dan goedkoper.
Bij mensen met een nieuw stroomcontract is dat waarschijnlijk niet het juiste advies… dan moet je vooral je stroom overdag gebruiken schat ik zo in.Andrehj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:19:
[...]
Waar zit het rendement ‘m in?
Daarvoor zijn andere topics.Miezie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:53:
Bij mensen met een nieuw stroomcontract is dat waarschijnlijk niet het juiste advies… dan moet je vooral je stroom overdag gebruiken schat ik zo in.
Het principe van een warmtepomp. Het rendement is hoger als het verschil tussen buitentemperatuur en watertemperatuur kleiner is.Waar zit het rendement ‘m in?
Deed ik ook. Doe het nu op zonnestroom. Dan is de COP een soort van oneindig.Andrehj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:19:
[...]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Klopt maar onder de 15 graden buitentemperatuur kan de mijne niet. Maar de meeste nachten zullen warmer zijnAndrehj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:06:
[...]
Daarvoor zijn andere topics.
[...]
Het principe van een warmtepomp. Het rendement is hoger als het verschil tussen buitentemperatuur en watertemperatuur kleiner is.
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 28-05-2024 19:43 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Testcentrum WPZ uit Zwitserland heeft vorige week wat data openbaar gemaakt:SebastiaanPs schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:46:
Weet iemand of die Kiwa keuringsrapporten van ME en andere merken ergens te vinden zijn? Ik kan ze niet direct vinden. Als ik op de link naar de kwaliteitsverklaringen klik dan vind ik ze niet. Wel interessante data voor ons.
https://www.ost.ch/filead...resultate_lw_21052024.pdf
Jammergenoeg test ME daar niet blijkbaar.
Zou mooi zijn als andere testcentra dit voorbeeld gaan volgen, wel zo transparant in mijn optiek.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Die van de bcrg van de SUZ-SWM40VA2 vond ik gewoon via Google:SebastiaanPs schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:46:
Weet iemand of die Kiwa keuringsrapporten van ME en andere merken ergens te vinden zijn? Ik kan ze niet direct vinden. Als ik op de link naar de kwaliteitsverklaringen klik dan vind ik ze niet. Wel interessante data voor ons.
https://bcrg.nl/nl/verkla...-SWM40VA2-+-ERST17D-VM2E/
Met een beetje filteren komen er daar nog veel meer van Mitsubishi te voorschijn:
https://bcrg.nl/nl/verkla...=GK&search=alklima&page=1
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 29-05-2024 10:33 ]
Aha. In dat geval zou ik even een mailtje naar Alklima sturen. Nee heb je, ja kun je krijgen.Blackraven schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:50:
@Andrehj
Het gaat om de originele testcertificaten van de testcentra, waarbij de WP daadwerkelijk op de testbank heeft gestaan, niet om de BCRG verklaringen, die zijn namelijk weer op deze testcertificaten gebaseerd.
Blackraven schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:50:
@Andrehj
Het gaat om de originele testcertificaten van de testcentra, waarbij de WP daadwerkelijk op de testbank heeft gestaan, niet om de BCRG verklaringen, die zijn namelijk weer op deze testcertificaten gebaseerd.
[ Voor 29% gewijzigd door TerminalNL op 30-05-2024 17:45 ]
De rapporten waarop de certificaten afgegeven zijn zullen niet snel openbaar gemaakt worden. Hier staat heel wat meer informatie in dan dat je op straat wilt hebben liggen als fabrikant
[ Voor 14% gewijzigd door TerminalNL op 30-05-2024 17:45 ]
Ik heb deze maand mijn verwarmingsmodus in het menu uitgezet en de Ta op 20C. Toen geeft hij aan dat hij 50kWh voor verwarmen heeft verbruikt… toch knap zonde
[ Voor 5% gewijzigd door A-J op 30-05-2024 21:38 ]
WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp
Daar is al veel over geschreven in het verleden. Het komt er op neer dat de unit het verbruik schat en zeer veel moeite heeft met standby. Werkelijke verbruik zal eerder de helft zijn. Ik meet het MID kWh meter en zit op circa 20 kWh voor standby. Unit zit er bij mij nu ook circa 50% boven, terwijl hij in de winter er maar 10% boven zit.A-J schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:37:
Heeft iemand ondertussen al een idee waarom het standby verbruik zo hoog is bij de Ecodans/Zubadans
Ik heb deze maand mijn verwarmingsmodus in het menu uitgezet en de Ta op 20C. Toen geeft hij aan dat hij 50kWh voor verwarmen heeft verbruikt… toch knap zonde
Verbruik zit hem voornamelijk in warmhouden printplaat en carter verwarming, dus het advies is om hem gewoon aan te laten (ook handig voor de sww run
[ Voor 10% gewijzigd door Sven1234 op 30-05-2024 21:49 ]
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
In mijn warmtepomp installatie ERST20D-VM2D is een buffervat van 80L geplaatst.
Hoe kan ik de werking hiervan controleren? Is er een parameter die ik met de Procon kan uitlezen of een andere manier? Ik zag at er ook een pictogram o phet display van de unit zou moeten zitten voor het buffervat maar kan nergens in de handleiding of in de unit zelf iets vinden over aansturing of settings hiervoor. Wie weet hoe dit werkt? ALvast bedankt voor info.
De pictogram waar je het over hebt zal je boilervat zijn voor warm water uit de kraan.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Als eerste: wat zou je willen controleren aan de werking van een buffervat? Zo'n vat werkt namelijk niet. Het is gewoon een bak water.Denny35 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:29:
Hallo allen. Wie kan mij bij het volgende helpen:
In mijn warmtepomp installatie ERST20D-VM2D is een buffervat van 80L geplaatst.
Hoe kan ik de werking hiervan controleren? Is er een parameter die ik met de Procon kan uitlezen of een andere manier? Ik zag at er ook een pictogram o phet display van de unit zou moeten zitten voor het buffervat maar kan nergens in de handleiding of in de unit zelf iets vinden over aansturing of settings hiervoor. Wie weet hoe dit werkt? ALvast bedankt voor info.
Hoe een buffervat functioneert is afhankelijk van hoe het aangesloten is. De verschillende schema's vind je in je installatiehandleiding of op diverse sites.
Even een vraag tussendoor… er is een discussie ontstaan over onderhoud aan de warmtepomp..
Moet deze uit of aan staan als er onderhoud aan word gepleegd?
Dank je wel voor je reactie!AUijtdehaag schreef op zondag 2 juni 2024 @ 01:11:
@Warmtepomp
Ligt eraan wat ze onder onderhoud verstaan.
Condensor reinigen -> uit
Drukken meten koelmiddel -> aan
Jaarlijks onderhoud binnenunit: bijvoorbeeld de (spirotech) vuilafscheider met magneet reinigen, waterdruk opnieuw vullen, vuifilter vóór in de warmtepomp reinigen en de Buitenunit schoonmaken.
Wederom bedankt voor je reactie! Ik ben niet heel handig dus daar waag ik me niet aanAUijtdehaag schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:20:
@Warmtepomp
Daar zal die voor uit moeten.
Maar die klusjes kan je zelf ook wel.
Ik wil het alleen een beetje in de gaten houden als de monteur komt wat hij precies doet en of hij het wel goed doet. Vorig jaar een hoop problemen met de wp gehad na onderhoud. Ik zit aan hem vast heb namelijk een onderhoudscontract!
Als je er zelf niets mee wilt kun je prima een andere partij zoeken.
Op Google kun je de checklisten voor de ecodan vinden.Warmtepomp schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:59:
Hallo iedereen,
Even een vraag tussendoor… er is een discussie ontstaan over onderhoud aan de warmtepomp..
Moet deze uit of aan staan als er onderhoud aan word gepleegd?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Top, deze houd ik bij de hand! 🤓DutchWing schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:40:
[...]
Op Google kun je de checklisten voor de ecodan vinden.
Had zelf al gegoogled maar kon er niks over vinden! Bedankt!
Wij hebben hier ook onze eigen pinned post over onderhoud. Als daar (volgens jou) iets ontbreekt, wil je dat dan als feedback op die post geven, zodat @LeonTebbens dat kan aanpassen?DutchWing schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:40:
[...]
Op Google kun je de checklisten voor de ecodan vinden.
(ook @Warmtepomp )
Online lees ik dat zo'n bad zich gemiddeld met 120-130 L laat vullen, wat zou passen binnen de capaciteit van de boiler. In mijn herinnering werd bij de oplevering van onze huizen afgeraden om een bad te kiezen.
Wat zijn andermans ervaringen? Ik word zelf weinig wijzer van de specs van de genoemde apparaten.
Als iemand tegelijk gaat douchen kan het wel lastig worden.
Hier ook een 200 liter boiler (ME cilinderunit) met bad, dit is behoorlijk krap aan, maar het gaat wel.Csendes schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:01:
Goedemorgen, een vraag voor de ervaringsdeskundigen: we hebben een Mitsubishi Electric Ecodan PAC-IF06B-ER2 in combinatie met een Inventum HPB 200 FZ-boiler (200 L). Nu overwegen wij de badkamer te renoveren en daar een douche te combineren met een normaal model (180 x 80 cm) bad.
Online lees ik dat zo'n bad zich gemiddeld met 120-130 L laat vullen, wat zou passen binnen de capaciteit van de boiler. In mijn herinnering werd bij de oplevering van onze huizen afgeraden om een bad te kiezen.
Wat zijn andermans ervaringen? Ik word zelf weinig wijzer van de specs van de genoemde apparaten.
Wat @Plenkske ook zegt: we piepen het water vaak handmatig vooraf even omhoog als hij al bijna tegen de ondergrens aanzit. (hier setpoint 50, ondergrens 40 gr.).
Onderop zitten 2 beugels die probeer ik met een schroevendraaier open te duwen, maar het geeft totaal niet mee. Ik ben bang dat ik hem stuk trek zo.
Iemand een idee hoe dat werkt?
Look behind you! A three headed monkey!
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 05-06-2024 12:16 ]
Ik heb me al een ongeluk gezocht in dit topic, maar kan niet de juiste zoekwoorden bij elkaar verzinnen kennelijk. Openmaken, monteren, enzovoort werken allemaal niet. Thermostaat levert 34 pagina's aan zoekresultaten op, dus die helpt ook al niet.Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:15:
@MrScratch Even teruglezen in dit topic, de oplossing is al eens gegeven (en als je de juiste post gevonden hebt, laat dat dan even weten, dan kan ik die pinnen).
Hebbes en tweede hebbesMrScratch schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:26:
[...]
Ik heb me al een ongeluk gezocht in dit topic, maar kan niet de juiste zoekwoorden bij elkaar verzinnen kennelijk. Openmaken, monteren, enzovoort werken allemaal niet. Thermostaat levert 34 pagina's aan zoekresultaten op, dus die helpt ook al niet.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Wow, je snapt het pas als je het door hebt. Zoeken op schroevendraaier had natuurlijk een goede optie geweest. Vooral de 2e link heeft me geholpen om in te zien dat ik echt ongelofelijk veel bruut geweld moest toepassen om het open te krijgen. Is dus gelukt, maar beugels zijn wel flink verbogen nu. Hopelijk blijft deze nog zitten op de nieuwe plek op de muur.
Daarna heb ik de tegel man gevraagd om het opstook protocol maar dat heeft ie niet voor een wp en pomp loze verdeler, hoe werkt dat dan werd mij gevraagd. Pfff, moeizaam allemaal maar de vv ligt erin en de plavuizen ook.
Zag dat mijn flow 20l/min was en zo’n 1,8l/min per groep dus van het najaar benieuwd op welke minimale temperatuur ik mijn ecodan kan instellen, draaide tot nu toe op 30 tot 32graden.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Het probleem is dat een warmtepomp een combinatie is van verwarmingstechniek, koeltechniek en regeltechniek in een apparaat. Installateurs in de grotere installaties (utiliteit) zijn niet anders gewend, maar voor de huisinstallateur is dat toch best wel een hele omschakeling. Ook al lijkt het soms vrij simpel, er is toch wel de nodige maatwerk en kennis benodigd...corsat schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:51:
Wij hebben nog een lange weg te gaan in Nederland met installateurs en bouwbedrijven mbt warmtepompen. Ik heb sinds 2016 een ecodan wp en op de b.g.g. had ik vloerverwarming als bijverwarming icm een convectorput en 2 radiatoren en ivm nieuwe plavuizen heb ik volledige vloerverwarming erin laten vrezen. Oppervlakte van 55m2 en 7 groepen. Ze wilden eerst 5 maar ik wilde 7, ze kwamen met 14mm slang maar dat werd uiteindelijk 16mm en de verdeler bleef maar met een pomp geoffreerd worden maar gelukkig is er een gesloten verdeler met 8 groepen geplaatst, talloze malen uitgelegd dat ze absoluut geen knietjes mogen gebruiken maar nette bochten moeten buigen voor minimale weerstand. Uiteindelijk is het goed gekomen maar naast de factuur kreeg ik de handleiding van de verdeler met pomp, zijn reactie, hij snapt niet dat het kan werken zonder extra pomp.
Daarna heb ik de tegel man gevraagd om het opstook protocol maar dat heeft ie niet voor een wp en pomp loze verdeler, hoe werkt dat dan werd mij gevraagd. Pfff, moeizaam allemaal maar de vv ligt erin en de plavuizen ook.
Zag dat mijn flow 20l/min was en zo’n 1,8l/min per groep dus van het najaar benieuwd op welke minimale temperatuur ik mijn ecodan kan instellen, draaide tot nu toe op 30 tot 32graden.
Helaas zie je dat in heel de techniek die kennis juist achteruit gaat, dit is overigens al veel langer aan de gang. Maar door alle verduurzamingen en nieuwe technieken die complexiteit met zich mee brengen, komt het probleem wel steeds beter aan het licht.
Dit soort verhalen toont nu juist aan dat men helemaal geen kennis heeft, maar uitgaat van een bijna religieus dogma: 'Zo moet het volgens het heilige CV boek, en zo blijven we het doen.'
Veel 'kennis' is in werkelijkheid gewoon 'na-apen' zonder denken.
Het in frezen van vv en het tegelen moet je de firma’s niet vertellen want dat kunnen ze heel goed maar zodra iets anders moet worden uitgevoerd wordt het lastig uitleggen en blijft men in de eigen wereld hangen.Jeroen Vreeken schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:47:
Hier en daar gaat de kennis inderdaad achteruit. Maar overschat die kennis van vroeger ook niet.
Dit soort verhalen toont nu juist aan dat men helemaal geen kennis heeft, maar uitgaat van een bijna religieus dogma: 'Zo moet het volgens het heilige CV boek, en zo blijven we het doen.'
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Die "geweldige" kennis die er was met CV installaties is inderdaad ook onzin. Het voordeel is alleen als je overal maar gewoon 80graden water naartoe pompt het uiteindelijk wel warm word. De installatie zelf is niet ingewikkeld, kastje ophangen, leidingen knopen en een afvoer naar buiten voor de rookgassen, die rest boeit nagenoeg niks. Nu met de certificatie voor de monteurs zie je al dat het halve paniek is omdat er ineens vak inhoudelijke kennis bijgebracht moet worden en er volgens regeltjes gewerkt moet gaan worden.Jeroen Vreeken schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:47:
Hier en daar gaat de kennis inderdaad achteruit. Maar overschat die kennis van vroeger ook niet.
Ik heb een nieuwbouwwoning met een ecostand warmtepomp. Omdeze op afstand uit te lezen heb ik een wifi module gekocht en lees dat deze op CN105 aangesloten moet worden maar loop tegen hetvolgende aan;
- hoe open je de binnenunit
- waar zit de connector
- moet eerst de stekker van de binnenunit eruit om de module aan te sluiten
Weet iemand dit?
Dat staat wel elders in dit topic, maar ik deed het volgende:Haddock schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:15:
Beste lezers,
Ik heb een nieuwbouwwoning met een ecostand warmtepomp. Omdeze op afstand uit te lezen heb ik een wifi module gekocht en lees dat deze op CN105 aangesloten moet worden maar loop tegen hetvolgende aan;
- waar zit de connector
- moet eerst de stekker van de binnenunit eruit om de module aan te sluiten
Weet iemand dit?
1. Op de FTC5/6 controller warmtepomp uitschakelen
2. In de meterkast zowel binnen- als buitenunit spanningsloos
3. Schroeven van de binnenunit kap eraf (zitten helemaal onderin, vlak boven de vloer)
4. CN105 staat bij de poort: plugje erin.
5. Omgekeerde volgorde voor alles weer in werking stellen.
Daarna optillen om het los te krijgen.
Dat staat in de handleiding.Haddock schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:15:
Dat staat ook in de handleiding, ik denk in die van zowel de binnenunit als de wifi-module.- waar zit de connector
Ja, maar nog veel belangrijker is dat je ook de hele WP spanningsloos maakt, omdat de binnenunit wordt gevoed door de buitenunit.- moet eerst de stekker van de binnenunit eruit om de module aan te sluiten
Dat is erg belangrijk, want de contacten in de binnenunit zijn NIET aanraakveilig en er staat gewoon netspanning op..
Wij hebben de keuze in onze nieuwe woning om te gaan voor een 300L of 200L boiler.
Is er een reden om te kiezen voor 200L?
Info:
Half open bebouwing
- 1 kleine badkamer (douche)
- 1 grotere badkamer (douche+bad)
- VVW/SWW
Gezin: 3 personen, momenteel 2 volwassenen en 1 kindje van 2j
Het prijsverschil is niet enorm.
Bedankt alvast,
Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black
Voor een gezin met een bad is een 300 liter SWW vat aan te raden. Met een 200 liter vat zou je een stuk hogere SWW temp moeten aanhouden voor eenzelfde beschikbare hoeveelheid warm water, wat slechter is voor je COP. Dus 300 liter is aan te raden.dendaak schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:42:
Beste,
Wij hebben de keuze in onze nieuwe woning om te gaan voor een 300L of 200L boiler.
Info:
Half open bebouwing
- VVW/SWW
Bedankt alvast,
Een slechter COP is deels totaal niet interessant, want 180 dagen per jaar kun je sowieso op zonnepanelen de boel verwarmen.SebastiaanPs schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:52:
[...]
Voor een gezin met een bad is een 300 liter SWW vat aan te raden. Met een 200 liter vat zou je een stuk hogere SWW temp moeten aanhouden voor eenzelfde beschikbare hoeveelheid warm water, wat slechter is voor je COP. Dus 300 liter is aan te raden.
Grotere inhoud betekent ook meer stilstandverlies. Hogere temperatuur betekent dat ook.
Als je ruimte hebt voor 300 liter is dat een logische keuze, maar ook de systemen die de beschikking hebben over een ingebouwde 180 liter boiler redden zich prima. Doorgaans gaat men niet dagelijks in bad.
Kort vooraf het water extra op temperatuur brengen is dan ook een prima methode en wellicht het meest duurzaam. Hangt ook af van je douche gedrag.
Puur op basis van onderbuik gevoel zou ik dus denken dat het niet nodig is om een groter vat te pakken.
Ik zou zeker voor het grotere vat gaan. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Je kindje zou notoir lang kunnen gaan douchen zodra hij-zij-hen in de puberteit komt, je schoonouders komen vaak oppassen en logeren, je wilt je huis verkopen aan een gezin met vier kinderen, etc, etc.dendaak schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:42:
Beste,
Info:
Half open bebouwing
- VVW/SWW
Bedankt alvast,
When life gives you lemons, start a battery factory
Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black
Behalve dan dat dat alleen maar overdag lukt. Bij een (te) klein vat is de kans groot dat je 's ochtends vroeg of 's avonds op netstroom bij moet verwarmen.Knowbody schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:49:
Een slechter COP is deels totaal niet interessant, want 180 dagen per jaar kun je sowieso op zonnepanelen de boel verwarmen.
Ja, maar dan een los vat, geen cylinder unit.
https://www.ecodan.de/fil...le-Hero_PS_715a607ec2.png
Maar
https://www.mitsubishi-le...enzecodan.webp?rev=122784
Waarom liever los vat? Onderhoud eenvoudiger?
Thanks!
Ik heb een stalen vat met emaille en dus ook een anode.dendaak schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:25:
Geen:
https://www.ecodan.de/fil...le-Hero_PS_715a607ec2.png
Maar
https://www.mitsubishi-le...enzecodan.webp?rev=122784
Waarom liever los vat? Onderhoud eenvoudiger?
Thanks!
Dat had ik liever niet. Mocht ik het overdoen zou ik een RVS vat nemen.
Ter overweging voor jou!
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero