Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaTe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:34:
Sinds vandaag (gisteren inmiddels) ook de warmtepomp draaien! PUHZ-SW75YAA met ERST30D-VM2ED. Mag aan de TS toegevoegd worden.

Samen met mijn vader geïnstalleerd en het koeltechnisch gedeelte door een erkend bedrijf. Al met al was het veel werk, inclusief nieuwe vloer verdeler. Naast de voorbereidingen van de elektra, ben ik met de installatie op zich zo'n 2.5 lange dagen (34u ongeveer) druk mee geweest + 15u van m'n vader. Ik zal binnenkort nog wat foto's posten.

Hij heeft zojuist de eerste sww run gedaan, het geluid (op garagedak) viel me niet tegen. Ook lees ik dat ik de eerste sww tank direct weer moet legen om eventueel vuil (water) wat in de tank weg te kunnen spoelen. Dat ga ik morgen doen.. Dan kan daarna het afstellen beginnen.
Dat klinkt nog niet positief, dus wel last van trillingen en/of geluid :?

Heb je het vermogenskabeltje er al tussenzitten :? Dat scheelt veel, vooral bij SWW.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Andrehj schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:39:
[...]
Nee. Want Nederland valt onder "average climate". Je hebt dus zelfs maar 2 liter nodig. Dat zit al in de eerste paar meter leiding.
[...]
Uit interesse; is dat ook een kwestie van defrosten met/zonder element?
Zonder hulp gaat dat niet goed op 2 liter, en dan lijkt de 21 liter aanhouden wel verstandig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Uit interesse; is dat ook een kwestie van defrosten met/zonder element?
Zonder hulp gaat dat niet goed op 2 liter, en dan lijkt de 21 liter aanhouden wel verstandig.
Geen idee, maar velen in dit topic (waaronder ik) hebben dat element zonder enig probleem permanent uitgeschakeld.
Maar ik zou ook niemand weten die maar zo weinig water in zijn systeem heeft, volgens mij is dat nagenoeg onmogelijk.
En naast die twee liter heb je ook nog de waterinhoud van de binnenunit.
Kortom, dit lijkt vooral een theoretisch probleem. Praktisch gezien heb je bij die kleine warmtepompen altijd wel voldoende inhoud.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Goedemiddag,

Ik heb een vraag aan jullie.
Stel ik zou de volgende combinatie kopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1AWzMcH-wXSQob81qZ6Vo7buIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QBdBYuXMJvlMPixP55IYD0Ll.png?f=user_large

Daaraan zou ik dan een 200 liter vat koppelen.
Kan ik dan het vat op 55 graden houden voor SWW & het huis met een lagere temperatuur verwarmen?
Kan ik dan het huis koelen & het tapwater verwarmen (dus 2 verschillende modi gebruiken)?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 25-07 12:12
Ja en ja!

Alleen zou ik het sww niet zo heet houden, kost relatief veel energie; ik heb het op 45°C

[ Voor 83% gewijzigd door Naalroc op 01-05-2022 10:38 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
Super! Heeft tapwater dan altijd voorrang op verwarming?
Dus werkt de verwarming niet als het tapwater verwarmd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja voor een bepaalde tijds duur, ik meen 2 uren, daarna gaat hij weer verwarmen, maar die tijd kun je instellen.
Klopt, als je warm water draait, verwarmt hij tijdelijk niet; en in de perioden dat sww gepland is, heeft dat voorrang.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
Nog 1 vraagje:

Mijn zolder is op het hoogste punt (schuin dak) 1,85m hoog.
Nu zat ik te kijken voor deze binnenunit: Hydrobox Duo ERST17D-VM2D
Het formaat hiervan is: 595 x 680 x 1400
Volgens mij moeten bij deze unit de leidingen er aan de bovenkant uit komen.
Denken jullie dat dit te monteren gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Reca- schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:48:
Nog 1 vraagje:

Mijn zolder is op het hoogste punt (schuin dak) 1,85m hoog.
Nu zat ik te kijken voor deze binnenunit: Hydrobox Duo ERST17D-VM2D
Het formaat hiervan is: 595 x 680 x 1400
Volgens mij moeten bij deze unit de leidingen er aan de bovenkant uit komen.
Denken jullie dat dit te monteren gaat zijn?
Benodigde installatieruimte staat in de installatiehandleiding, links staan in de TS.
Overigens heb je nu wel een binnenunit met erg klein sww-vat uitgezocht. Zeker weten dat die groot genoeg is?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 01-05-2022 12:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Andrehj op 01-05-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
Andrehj schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Overigens heb je nu wel een binnenunit met erg klein sww-vat uitgezocht. Zeker weten dat die groot genoeg is?
Onze douche heeft een WTW pijp, vanuit gas m3 omgerekend verbruikt deze 9kW (iets minder dan 1m3 per uur met een efficiente van 91%).
Ik ga er persoonlijk vanuit dat dit moet kunnen.
Een bad vullen zal ook wel lukken toch met een 170 liter vat.
Daarna zal er alleen denk niet veel over zijn.
Hieronder mijn berekening; inclusief 5 kW bijverwarming (vanuit de unit) zou ik met 170 liter 50 minuten achtereenvolgens moeten kunnen douchen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Wn9THSrSS15MLDLe24gQoSSaBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5pBjUpFnJlB71TqD2ygHzOJa.png?f=fotoalbum_large

Schiet maar raak als ik hier een denkfout in maak :)

[ Voor 50% gewijzigd door -Reca- op 01-05-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Reca- schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:10:
Schiet maar raak als ik hier een denkfout in maak :)
Ten eerste ga je uit van een sww-temp van 55 graden. Dat geeft een erg slecht (belabberd) sww-rendement. Zoals @Naalroc hierboven al schreef zitten de meesten rond de 46 graden.
Ten tweede ga jij ervan uit dat de WP het SWW steeds na een douchebeurt bijverwarmt. Dat werkt alleen met een erg hoog SWW-setpoint en dan gebeurt dat bijverwarmen ook nog vaak bij suboptimale buitentemperaturen.
En ten derde gaat het vullen van een bad in jouw geval alleen als er sinds de laatste SWW-run niet teveel warm water is getapt.

Voor meer info is er een gepinde post in het FAQ-topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 01-05-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
Andrehj schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:10:
[...]

Ten eerste ga je uit van een sww-temp van 55 graden. Dat geeft een erg slecht (belabberd) sww-rendement. Zoals @Naalroc hierboven al schreef zitten de meesten rond de 46 graden.
Ten tweede ga jij ervan uit dat de WP het SWW steeds na een douchebeurt bijverwarmt. Dat werkt alleen met een erg hoog SWW-setpoint en dan gebeurt dat bijverwarmen ook nog vaak bij suboptimale buitentemperaturen.
En ten derde gaat het vullen van een bad in jouw geval alleen als er sinds de laatste SWW-run niet teveel warm water is getapt.

Voor meer info is er een gepinde post in het FAQ-topic.
Dank hiervoor.
Als ik bijvoorbeeld voor een 300 liter vat ga met de hydrobox, regelt de hydrobox dan legionella runs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-Reca- schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:14:
Dank hiervoor.
Als ik bijvoorbeeld voor een 300 liter vat ga met de hydrobox, regelt de hydrobox dan legionella runs?
Ja. Zoals bij alle (normale) merken. Maar je laat in je posts zien dat je veel kennis mist. Lees even erg goed de TS en gepinde posts van dit topic, het L/W warmtepomp topic en het FAQ-topic door. Dan zit je er veel beter in en hoef je veel vragen die al erg vaak gesteld zijn niet nog eens te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
Andrehj schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Ja. Zoals bij alle (normale) merken. Maar je laat in je posts zien dat je veel kennis mist. Lees even erg goed de TS en gepinde posts van dit topic, het L/W warmtepomp topic en het FAQ-topic door. Dan zit je er veel beter in en hoef je veel vragen die al erg vaak gesteld zijn niet nog eens te stellen.
Dat kan kloppen, had me tot nu toe alleen verdiept in de hybride warmtepompen. Nog niet in de all-electric oplossingen. Zal nog wat topics doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:00
Inmiddels akkoord gegeven op een offerte voor installatie van:
SUZ-SWM60VA
ERST30D-VM2ED

Verwachting nu is dat de installatie in september gaat plaatsvinden.
alberthakvoort schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:26:
Ik ben komende week actieve gebruiker van PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D met 300 Liter SWW boiler.

Afgelopen 5 jaar in mijn andere woning een PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C gehad, welke ook naar volle tevredenheid heeft gedraaid.

@Andrehj

Kun je ook de MQTT Melcloud vervanger toevoegen in het topic? Middels een ESP32 kun je ook de unit volledig besturen : https://github.com/BartGijsbers/CN105Gateway

[Afbeelding]
Ik wil dan met een ESP32 de unit uitlezen/besturen. Ik heb al wat ervaring met ESP bordjes en het solderen en programmeren van die dingen.
Nou vroeg ik me af, in de github link staat bovenin FTC5. Is die code ook al getest met een FTC6 binnenunit ?
MQTT data wil ik vervolgens opvangen in Domoticz (al in gebruik) en ook opslaan in een database voor grafana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Aangezien de CN105Gateway een reverse-engineer-project is van de CN105-aansl;uiting waarop ook de Procon en Melcoud aangesloten worden ga ik er vanuit dat dit grotendeels gewoon zal werken.

In de Procon-handleidingen zie je precies welke commando's door FTC4/FTC5/FTC6 ondersteund worden.
Mogelijk moet je voor de FTC6-only velden dan zelf wat uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ocaj schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:15:
Aangezien de CN105Gateway een reverse-engineer-project is van de CN105-aansl;uiting waarop ook de Procon en Melcoud aangesloten worden ga ik er vanuit dat dit grotendeels gewoon zal werken.

In de Procon-handleidingen zie je precies welke commando's door FTC4/FTC5/FTC6 ondersteund worden.
Mogelijk moet je voor de FTC6-only velden dan zelf wat uitbreiden.
Ik zie inderdaad in de handleiding een aantal FTC6 only velden, niet veel. Vanaf pagina 28.
Zal eens een keer kijken welke echt nuttig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:34

HaTe

haat niet

KabouterSuper schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Wat voor dak heb je? Hout of beton? En heb je specifiek nog verzwaring, rubbers en/of dempers gebruikt?
Hout, met 14cm XPS isolatie en grind. Ik heb het zoals omschreven door @KifArU hier.
Grolsch schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Dat klinkt nog niet positief, dus wel last van trillingen en/of geluid :?

Heb je het vermogenskabeltje er al tussenzitten :? Dat scheelt veel, vooral bij SWW.
Ik ben juist wel positief. In de voormalige garage (nu kantoor) hoor ik er niks van. Op de slaapkamer horen we het wel bij het maken van SWW, maar we zitten dan ook nog geen 1 meter van de warmtepomp vandaan met ons hoofd. Het is echter niet vervelend. Hoe dit in de winter is, moeten we nog even afwachten, maar ik denk ook dat we er nog wat aan kunnen doen door de gevel te bekleden met rubber tegels bijvoorbeeld. Vannacht heb ik hem niet gehoord met stiltemodus aan en verwarmen op een laag pitje.

Het vermogenskabeltje heb ik nog niet!

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 02-05-2022 17:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raffer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-01-2024
Hallo Tweakers,

Al enige tijd volg ik dit forum met grote interesse.
Wij wonen in een jaren 70 doorzon hoekwoning. Inmiddels hebben wij het huis flink uitgebouwd en ge-upgrade o.a. qua tripple glas, isolatie, vloerverwarming en balansventilatie met WTW.
Nu staan wij op het punt een warmtepomp aan te schaffen en ben ik na oriënteren op o.a.dit forum uitgekomen op de Ecodan series van Mitsubishi in combinatie met een 500 liter SWW vat.

Ik heb inmiddels een warmteverliesberekening van onze woning laten doen welke uitkomt op 7,5kW aansluitvermogen. (Bij -10 graden buiten temp.)

Na het databook te hebben bekeken kwam ik in eerste instantie uit op de PHUZ-SWYAA+ERSD-VM2D.
Wat mij echter opvalt is dat de buitenunit het vermogen "maximaal" wel kan leveren maar "nominaal" niet bij 2 graden of lagere buitentemperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QR0-SkP-XqQNM8eeLMTZR8Gv9jw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cBQ4jLeuZfGdAaReaBRb0FW5.jpg?f=user_large

Mijn vraag is dan ook kies ik de warmtepomp op het nominale vermogen of op het maximale vermogen?
Kijkende naar het maximale vermogen zou je zeggen dat de PUHZ-SW75YAA voldoet. Maar kijkende naar de grafiek van het nominale vermogen kom ik vermogen tekort bij lagere temperaturen.

Tevens zie ik dat het gecombineerde systeemvermogen is:
A7/W35 => 8 kW
A2/W35 => 7,5 kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iys_tEMIccd_C-jOcYPnv-3WamY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pDYrpARAPCOjMieT6A4Td5Lx.jpg?f=user_large

Als ik de twee punten van het gecombineerde vermogen plot (zijn maar twee punten :)) lijkt deze de lijn van nominaal vermogen van de buiten unit ongeveer te volgen. Althans in ieder geval naar beneden.

Moet ik toch kijken naar een een maatje groter?
Voordeel van de PUHZ-SW75YAA is dat hij lekker ver terug moduleert. Wat van wat ik gelezen heb beter uitkomt ter voorkoming van pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raffer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:20:
Hallo Tweakers,

Al enige tijd volg ik dit forum met grote interesse.
Wij wonen in een jaren 70 doorzon hoekwoning. Inmiddels hebben wij het huis flink uitgebouwd en ge-upgrade o.a. qua tripple glas, isolatie, vloerverwarming en balansventilatie met WTW.
Nu staan wij op het punt een warmtepomp aan te schaffen en ben ik na oriënteren op o.a.dit forum uitgekomen op de Ecodan series van Mitsubishi in combinatie met een 500 liter SWW vat.

Ik heb inmiddels een warmteverliesberekening van onze woning laten doen welke uitkomt op 7,5kW aansluitvermogen. (Bij -10 graden buiten temp.)

Na het databook te hebben bekeken kwam ik in eerste instantie uit op de PHUZ-SWYAA+ERSD-VM2D.
Wat mij echter opvalt is dat de buitenunit het vermogen "maximaal" wel kan leveren maar "nominaal" niet bij 2 graden of lagere buitentemperaturen.

[Afbeelding]

Mijn vraag is dan ook kies ik de warmtepomp op het nominale vermogen of op het maximale vermogen?
Kijkende naar het maximale vermogen zou je zeggen dat de PUHZ-SW75YAA voldoet. Maar kijkende naar de grafiek van het nominale vermogen kom ik vermogen tekort bij lagere temperaturen.

Tevens zie ik dat het gecombineerde systeemvermogen is:
A7/W35 => 8 kW
A2/W35 => 7,5 kW

[Afbeelding]

Als ik de twee punten van het gecombineerde vermogen plot (zijn maar twee punten :)) lijkt deze de lijn van nominaal vermogen van de buiten unit ongeveer te volgen. Althans in ieder geval naar beneden.

Moet ik toch kijken naar een een maatje groter?
Voordeel van de PUHZ-SW75YAA is dat hij lekker ver terug moduleert. Wat van wat ik gelezen heb beter uitkomt ter voorkoming van pendelen.
toon volledige bericht
De PUHZ-SW75YAA is groot zat, want die levert zelfs nog een kW meer dan je nodig hebt.
Het nominale vermogen is helemaal niet interessant. Geen idee eigenlijk waarom ze dat vermelden. In de TS doen we daar ook niet voor niets helemaal niets mee.
Interessant is het max vermogen bij -10/35 en het min vermogen bij +12/25. De mooiste data haal je uit de tabellen in de databooks (zie TS), zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vly_aqSGEpNg7a986Xo5Ow8VHwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large

Geen idee ook wat je met gecombineerd systeemvermogen bedoelt.

Mijn ervaring is in ieder geval dat de PUHZ-SW75YAA een hele dikke WP is, met vermogens die bij wat gematigder temperaturen (vanaf een graad of 7) al snel de 10 kW aantikken. Dus altijd voldoende vermogen om even snel SWW te maken.

Heb je trouwens behalve die warmteverliesberekening (die vaak wat negatief zijn) ook ervaringscijfers op basis van gasverbruik? Wellicht zou je namelijk nog naar een SUZ80 kunnen. Die is goedkoper, compacter en heeft een milieuvriendelijker koelmiddel.

En waarom zo'n groot 500l SWW-vat? Dat gaat je bij elke legionellacyclus erg veel energie kosten om dat op temperatuur te krijgen. Of heb zoveel kinderen?

Voor meer info: lees de TS en de gepinde posts van dit topic, het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 03-05-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Als ik in dit topic op 'ethernet' of 'utp' zoek krijg ik geen resultaat en ik zie het nergens expliciet genoemd staan dus ik vraag het toch maar even: is het ook mogelijk om de Ecodan op MELcloud aan te sluiten zonder die wifi module of de alternatieven uit de startpost? Er komt wel een UTP kabel uit de unit, welke naar de meterkast lijk te lopen, echter kan ik hier niet mee verbinden. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raffer
Bedankt Andrehj,

Die tabel had ik ook gezien idd. Het was voor mij alleen onduidelijk waar het nominale vermogen voor stond in het databook en bracht me aan het twijfelen.

Met het gecombineerd systeemvermogen bedoel ik de combinatie van de PUHZ-SW75YAA met de ERSD-VM2D. In het databook staan daarvan ook de tabellen in hoofdstuk 5.1 bladzijde B-63. Ik vroeg mij af of het wat uit maakt welke binnen unit je neemt.
Ik zag namelijk dat sommige tweakers zoals vermeld in de lijst in het begin van dit topic de PUH-SW75YAA combineren met de ERSC-VM2C of de ERSC-VM2D. Had ergens gelezen dat de ERSD een 4-5 kW warmtewisselaar heeft en de ERSC een 7-14 kW. Lijkt mij dat de binnenunit dat vermogen wel af moet kunnen geven aan het CV water.

Wat betreft gasverbruik gebruiken wij 1500 m3 per jaar waarvan zo'n 1100 m3 voor verwarmen en 400 m3 voor SWW.

SWW vat van 500L omdat wij 3 kinderen (nu nog klein maar straks groot) hebben en erg lange warme douchers zijn.
Had een grove berekening gemaakt hoe snel het vat leeg zou zijn met een douchekop van 5,7 liter/min en mengverhouding warm:koud 1:2. => 1,9 L/min.
Wat ik niet goed kan/kon inschatten was hoelang het duurt voordat het vat weer op temperatuur is. Tevens van een aantal wat vrienden die een wat kleiner vat hebben te horen gehad dat ze regelmatig zonder warm water zitten.
Dus voor mijn gevoel veilig gaan zitten :) Kan misschien toch wat kleiner als het vat snel weer op temperatuur is.
Hoe gaat dat in de praktijk? Als het warm water in het vat in de ochtend bijna leeg is dan in de middag weer op temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:28
Raffer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:26:
Bedankt Andrehj,

Die tabel had ik ook gezien idd. Het was voor mij alleen onduidelijk waar het nominale vermogen voor stond in het databook en bracht me aan het twijfelen.

Met het gecombineerd systeemvermogen bedoel ik de combinatie van de PUHZ-SW75YAA met de ERSD-VM2D. In het databook staan daarvan ook de tabellen in hoofdstuk 5.1 bladzijde B-63. Ik vroeg mij af of het wat uit maakt welke binnen unit je neemt.
Ik zag namelijk dat sommige tweakers zoals vermeld in de lijst in het begin van dit topic de PUH-SW75YAA combineren met de ERSC-VM2C of de ERSC-VM2D. Had ergens gelezen dat de ERSD een 4-5 kW warmtewisselaar heeft en de ERSC een 7-14 kW. Lijkt mij dat de binnenunit dat vermogen wel af moet kunnen geven aan het CV water.

Wat betreft gasverbruik gebruiken wij 1500 m3 per jaar waarvan zo'n 1100 m3 voor verwarmen en 400 m3 voor SWW.

SWW vat van 500L omdat wij 3 kinderen (nu nog klein maar straks groot) hebben en erg lange warme douchers zijn.
Had een grove berekening gemaakt hoe snel het vat leeg zou zijn met een douchekop van 5,7 liter/min en mengverhouding warm:koud 1:2. => 1,9 L/min.
Wat ik niet goed kan/kon inschatten was hoelang het duurt voordat het vat weer op temperatuur is. Tevens van een aantal wat vrienden die een wat kleiner vat hebben te horen gehad dat ze regelmatig zonder warm water zitten.
Dus voor mijn gevoel veilig gaan zitten :) Kan misschien toch wat kleiner als het vat snel weer op temperatuur is.
Hoe gaat dat in de praktijk? Als het warm water in het vat in de ochtend bijna leeg is dan in de middag weer op temperatuur?
toon volledige bericht
Wij hebben 300 liter en 3 pubers (2 puber meiden). Ik ben de laatste die onder de douche gaat. Ik heb nooit koud water gehad.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raffer
Als 300 liter idd genoeg blijkt voor ons is het dan niet handiger om voor binnenunit te gaan met geïntegreerde SWW vat van Mitsubishi , met 300 Liter warm water ipv van een los vat?
Of zitten daar veel nadelen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Alleen de afmetingen zijn mogelijk een nadeel, maar een van de voordelen is dat alle kleppen ed er al wel in zitten. Mogelijk ook wat lastiger naar zolder te brengen, stel ik me voor.
En als die ingebouwde boiler ooit stuk gaat, dan heb je een wat groter probleem, maar dat lijkt me tamelijk theoretisch. Qua installatie moet het ook een stuk minder arbeid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 13:08
Raffer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:57:
Als 300 liter idd genoeg blijkt voor ons is het dan niet handiger om voor binnenunit te gaan met geïntegreerde SWW vat van Mitsubishi , met 300 Liter warm water ipv van een los vat?
Of zitten daar veel nadelen aan?
Ik heb een 400L, ik maak alleen ‘s middags 1x sww tot 46 graden ( sensor op 1/3 onderin ), 3 douchebeurten ( flinke ) en een vol bad in de avond gaan prima, 1x douche daarna in de ochtend kan er ook achteraan.

Tot op heden nog geen klachten gehad.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nitrous schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:20:
Als ik in dit topic op 'ethernet' of 'utp' zoek krijg ik geen resultaat en ik zie het nergens expliciet genoemd staan dus ik vraag het toch maar even: is het ook mogelijk om de Ecodan op MELcloud aan te sluiten zonder die wifi module of de alternatieven uit de startpost? Er komt wel een UTP kabel uit de unit, welke naar de meterkast lijk te lopen, echter kan ik hier niet mee verbinden. Iemand enig idee?
Ja, het is helaas niet mogelijk om je Ecodan via bedraad netwerk aan te sluiten, dat moet via de Wifi module. Ik vind het ook vreemd, want hier in huis zijn alle vaste apparaten bedraad aangesloten. Wifi is uitsluitend voor mobiele apparaten. Mijn Ecodan binnenunit zit vrij vast aan de muur, maar dus toch aan de wifi.

Waarvoor die UTP kabel in jouw unit is blijft gissen. De enige die dat kan uitvogelen ben jij zelf, door even de binnenunit open te schroeven en te kijken waar de draad naar toe loopt. Let wel op: De contacten in de binnenunit zijn niet aanraakveilig en er staat 230V op, dus van tevoren de groepen naar je WP uitschakelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raffer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:26:
Ik heb de ERSD-VM2D (de VM2C kun je niet meer krijgen, dat is een vorige serie), maar daarmee haalt de unit zonder problemen de 10+ kW en het gespecificeerde rendement. Ik zie dus geen enkelen reden om de grotere binnenunit te nemen.

Bijzonder. Wij hebben een 300L vat wat slechts op 47 graden staat, en de SWW-run draait slechts 1x per 2 dagen. En ondanks dat de unit op 75% begrensd is (vermogen tijdens SWW run varieert dan van 6.3 kW in het begin tot 5.2 kW aan het eind) duurt zo'n run toch maar ongeveer 70 minuten. Zonder die begrenzing kan het in drie kwartier of zo.
Binnen die drie kwartier krijg je je vat niet eens leeggedoucht. Hoe je met zo'n dikke WP zonder warm water kunt komen is mij een raadsel, dan heb je iets verkeerd ingesteld.
(Of hebben die vrienden wellicht een warmtepompboiler? Want die heeft maar een heel klein compressortje, waardoor een run echt vele uren duurt.)
Dat gaat dus veel sneller.
Als je het SWW maken gewoon triggert op 37 graden op de sensor (wat ik doe), dan zit je in de praktijk echt nooit zonder warm water. Want zodra een SWW-run begint heb ik altijd nog 100 liter water (wat warmer is dan 37 graden) boven de sensor zitten.

En over dat lange douchen: Bedenk even dat we in NL een tekort hebben aan wind- en zonnestroom. En dat er dus gas- en kolencentrales draaien om dat tekort aan te vullen. Elke kWh die jouw warmtepomp meer verstookt betekent dus dat wij meer gas (of kolen) van Poetin moeten kopen.
Als je korter douchen niet doet voor je eigen portemonnee of het milieu, doe het dan voor de Oekraïners.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 04-05-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor- en nadelen van een binnenunit met geïntegreerd SWW-vat (Cylinder Unit)

Voordelen:
  • Compact
  • Makkelijker te installeren
  • Alles zit mooi geïntegreerd, je hoeft niet zelf op zoek naar allerlei losse componenten (SWW-vat, 3-wegklep, dompelement en relais)
  • Zeker als ie in bijvoorbeeld een bijkeuken komt ziet het er veel netter uit.
Nadelen
  • Vooral de 300L unit is vrij hoog (met nog aansluitingen aan de bovenkant), die moet je maar net kwijt kunnen.
  • Geen zelf te kiezen dompelelement te plaatsen, legionellacyclus gaat met het ingebouwde 2 kW element (dus traag).
  • Compactheid gaat ten koste van isolatiedikte. Een los SWW-vat is (zeker als je de juiste kiest) vaak beter geïsoleerd.
  • De cylinder unit is erg zwaar, vooral lastig als ie de trap op moet.
  • Als je WP stuk is kun je niet even handmatig het dompelelement inschakelen zodat je toch nog warm water hebt.
@Raffer

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 04-05-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:11
Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:42:
[...]

Ja, het is helaas niet mogelijk om je Ecodan via bedraad netwerk aan te sluiten, dat moet via de Wifi module. Ik vind het ook vreemd, want hier in huis zijn alle vaste apparaten bedraad aangesloten. Wifi is uitsluitend voor mobiele apparaten. Mijn Ecodan binnenunit zit vrij vast aan de muur, maar dus toch aan de wifi.

Waarvoor die UTP kabel in jouw unit is blijft gissen. De enige die dat kan uitvogelen ben jij zelf, door even de binnenunit open te schroeven en te kijken waar de draad naar toe loopt. Let wel op: De contacten in de binnenunit zijn niet aanraakveilig en er staat 230V op, dus van tevoren de groepen naar je WP uitschakelen!
@Nitrous Ben ik ook benieuwd naar of jouw unit middels UTP aangesloten is, zou dat nl. ook graag doen voor de vaste apparatuur. (de wifi in de garage is ook wat matig...)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Mijn binnenunit is ook met UTP aangesloten:

In mijn geval hangt de Procon-module in de binnenunit en heb ik UTP-kabel gebruikt om van de Procon naar mijn raspberry pi te gaan alwaar er een USB-RS485-converter in zit.

Is dus wel UTP-kabel, maar geen ethernet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:06:
• Geen zelf te kiezen dompelelement te plaatsen, legionellacyclus gaat met het ingebouwde 2 kW element (dus traag).
Dit is wel afhankelijk van hoe je de legionellacyclus doet, toch ?
Ik lees hier vaak dat men eerst de SWW verhoogt zodat het grootste deel op de compressor verwarmd wordt. Waarna het element nog maar 1 of enkele graden hoeft te doen.
Ook lees ik dat sommige niet eens meer een legionellacyclus doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Plenkske schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:05:
Dit is wel afhankelijk van hoe je de legionellacyclus doet, toch ?
Ik lees hier vaak dat men eerst de SWW verhoogt zodat het grootste deel op de compressor verwarmd wordt. Waarna het element nog maar 1 of enkele graden hoeft te doen.
Ja, dat klopt, maar in de praktijk komt de warmtepomp op de compressor niet veel verder dan een graad of 56. De rest moet dan met het element. En als je dan tot 65 oid wilt, duurt dat erg lang met zo'n 2 kW element.
Ook lees ik dat sommige niet eens meer een legionellacyclus doen.
Dat is een persoonlijke keus. Het hangt er maar net vanaf hoeveel (of weinig) risico je wilt lopen. Ik heb de frequentie ook al teruggebracht naar 1x per 14 dagen.
Maar beide doen in deze discussie eigenlijk niet ter zake. Het blijft gewoon een nadeel van een cylinder unit dat dat element maar 2 kW is (volgens mij was ie in de praktijk nog kleiner, ik heb volgens mij al eens gelezen dat iemand het had gemeten op 1800W. Zelf kan ik dat niet meer (snel) controleren, want het element is hier hard uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Ja, dat klopt, maar in de praktijk komt de warmtepomp op de compressor niet veel verder dan een graad of 56. De rest moet dan met het element. En als je dan tot 65 oid wilt, duurt dat erg lang met zo'n 2 kW element.

[...]

Dat is een persoonlijke keus. Het hangt er maar net vanaf hoeveel (of weinig) risico je wilt lopen. Ik heb de frequentie ook al teruggebracht naar 1x per 14 dagen.
Maar beide doen in deze discussie eigenlijk niet ter zake. Het blijft gewoon een nadeel van een cylinder unit dat dat element maar 2 kW is (volgens mij was ie in de praktijk nog kleiner, ik heb volgens mij al eens gelezen dat iemand het had gemeten op 1800W. Zelf kan ik dat niet meer (snel) controleren, want het element is hier hard uitgeschakeld.
Duidelijk.
Je hebt hem uitgeschakeld omdat je een eigen element hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:24:
Mijn binnenunit is ook met UTP aangesloten:

In mijn geval hangt de Procon-module in de binnenunit en heb ik UTP-kabel gebruikt om van de Procon naar mijn raspberry pi te gaan alwaar er een USB-RS485-converter in zit.

Is dus wel UTP-kabel, maar geen ethernet :)
Hier hetzelfde, de procon met een UTP kabel aangesloten, maar gaat naar m'n Odroid N2 die in de meterkast staat, en is geen ethernetsignaal wat er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plenkske schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:20:
Duidelijk.
Je hebt hem uitgeschakeld omdat je een eigen element hebt ?
Yep. Voor de verwarming heeft mijn WP zat capaciteit en hier zit een dompelelement van 4.5 kW onderin het vat (veel vaten hebben dat element om onbegrijpelijke redenen ergens halverwege of nog hoger zitten, waardoor ze zonder circulatiepomp nutteloos zijn voor de legionellacyclus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:49

Timple

Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Wat maakt dat uit eigenlijk?

Sterker nog. Als het salderen ooit verdwijnt kun je beter wat rustiger stroom verbruiken tijdens zon dan pieken met 9kW.
9kW lever ik zelden met panelen. 5u lang 2kw lukt al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Timple schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Sterker nog. Als het salderen ooit verdwijnt kun je beter wat rustiger stroom verbruiken tijdens zon dan pieken met 9kW.
In de winter misschien vervelender ? Al weet ik niet of de WP het huis gaat verwarmen als het booster element bezig is. In ieder geval niet tijdens SWW verwarmen op compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

En als er een extra belasting/hoger tarief komt voor piekbelasting (zoals in België), dan wil je zeker geen 9kW.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 09:18

MrScratch

I am rubber, you are glue

Plenkske schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:59:
[...]

In de winter misschien vervelender ? Al weet ik niet of de WP het huis gaat verwarmen als het booster element bezig is. In ieder geval niet tijdens SWW verwarmen op compressor.
Nee, tijdens verwarmen met het booster element wordt het huis niet verwarmd. Nog steeds moet in de binnenunit het CV-water voor het SWW worden opgewarmd en staat de driewegklep open richting het boilervat om CV-water door de spiraal te jagen. Dus kan dat CV-water niet tegelijktijd door je CV-circuit lopen.

Dat is tenminste mijn begrip hiervan. Dus als de legionella run 5 uur duurt, dan 5 uur geen ruimteverwarming. Dat zal voor menig huis best lastig zijn om dan de temperatuur goed te houden.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrScratch schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Nee, tijdens verwarmen met het booster element wordt het huis niet verwarmd. Nog steeds moet in de binnenunit het CV-water voor het SWW worden opgewarmd en staat de driewegklep open richting het boilervat om CV-water door de spiraal te jagen. Dus kan dat CV-water niet tegelijktijd door je CV-circuit lopen.

Dat is tenminste mijn begrip hiervan. Dus als de legionella run 5 uur duurt, dan 5 uur geen ruimteverwarming. Dat zal voor menig huis best lastig zijn om dan de temperatuur goed te houden.
Klopt, ik weet alleen niet of je wel je CV kunt verwarmen als je een dompelelement in je SWW vat hebt die aangestuurd wordt door de Hydrobox :? Ik denk dat @Andrehj dat wel weet.

Zelf maak ik geen gebruik van LPP (Legionella Preventie Programma) maar van GBV (Gezond Boeren Verstand), dus ik heb er geen ervaring mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meerdere redenen:
  • Er is een maximum loopduur van de legionellacyclus. Als je veel op het element moet doen kom je daar aardig dicht bij.
  • Zolang de cyclus loopt heb je geen verwarming.
  • Omdat het zo lang duurt heb je meer warmteverlies (= opwarming van je huis) via de ongeïsoleerde buizen in en rond je binnenunit.
Ik weet niet hoe je bij die 9 kW komt. Mijn element is maar 4.5 kW. En midden op de dag leveren mijn panelen dat vaak wel terug.
Maar uiteindelijk valt dat energieverbruik van het element bij mij wel mee. Omdat ik dus tot 56°C op de compressor doe, geen leidingverliezen heb (want dompelelement) en een 300L vat kost het per cyclus maar 2 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Meerdere redenen:
  • Er is een maximum loopduur van de legionellacyclus. Als je veel op het element moet doen kom je daar aardig dicht bij.
  • Zolang de cyclus loopt heb je geen verwarming.
  • Omdat het zo lang duurt heb je meer warmteverlies (= opwarming van je huis) via de ongeïsoleerde buizen in en rond je binnenunit.
[...]

Ik weet niet hoe je bij die 9 kW komt. Mijn element is maar 4.5 kW. En midden op de dag leveren mijn panelen dat vaak wel terug.
Maar uiteindelijk valt dat energieverbruik van het element bij mij wel mee. Omdat ik dus tot 56°C op de compressor doe, geen leidingverliezen heb (want dompelelement) en een 300L vat kost het per cyclus maar 2 kWh.
Ik kwam bij 9kw omdat ze te krijgen zijn van 1-9kw.
En ik wil er vanavond een gaan bestellen. Dus dan zijn deze overwegingen van belang :)
3kw past nog op 1 groep. Dus dat speelt ook nog mee hier eventueel. Krachtgroepen en kabels zijn duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:22:
Klopt, ik weet alleen niet of je wel je CV kunt verwarmen als je een dompelelement in je SWW vat hebt die aangestuurd wordt door de Hydrobox :? Ik denk dat @Andrehj dat wel weet.
Ik had verwacht dat met een dompelelement je tegelijk CV en legionella kunt doen, maar dat blijkt niet zo te zijn. De WP houdt vast aan zijn status. En zo lang die "Legionella" is, wordt er niet verwarmd. Ondanks dat dat technisch prima zou kunnen.
Gelukkig is dat met een flink element niet zo'n probleem, want die stookt maar een half uurtje.
Voordeel van die niet-gelijktijdigheid is wel dat de piekbelasting op je hoofdaansluiting wordt verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Ik had verwacht dat met een dompelelement je tegelijk CV en legionella kunt doen, maar dat blijkt niet zo te zijn. De WP houdt vast aan zijn status. En zo lang die "Legionella" is, wordt er niet verwarmd. Ondanks dat dat technisch prima zou kunnen.
Gelukkig is dat met een flink element niet zo'n probleem, want die stookt maar een half uurtje.
Voordeel van die niet-gelijktijdigheid is wel dat de piekbelasting op je hoofdaansluiting wordt verminderd.
Zo'n vermoeden had ik al, Mitsu logica >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Timple schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:28:
Ik kwam bij 9kw omdat ze te krijgen zijn van 1-9kw.
En ik wil er vanavond een gaan bestellen. Dus dan zijn deze overwegingen van belang :)
3kw past nog op 1 groep. Dus dat speelt ook nog mee hier eventueel. Krachtgroepen en kabels zijn duurder.
Vind maar eens eentje van 9 kW die in een 300L vat past. Dat gaat je qua inbouwlengte niet lukken denk ik.
En ik heb heel bewust gekozen voor een krachtstroomelement (en dan ook nog eentje waar de nul
toegankelijk is, dat hebben ze lang niet allemaal!), omdat ik daarmee de volgende voordelen heb:
  • Veel beter voor je faseverdeling. Van een urenlange pieklast van 13A op slechts één fase wordt ik niet blij.
  • Mijn 4.5 kW element kan ik (met geschikte relais) in drie trappen aansturen, waardoor ik hier ooit, mocht dat nodig zijn, PV overschot mee kan verbranden, of, bij overspanning door PV op één of twee fasen, precies op de juiste fase een belasting kan zetten om te voorkomen dat mijn omvormer uitschakelt.
Die paar euro voor een duurdere krachtgroep of kabel ben je zo weer vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timple

Timple

Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Vind maar eens eentje van 9 kW die in een 300L vat past. Dat gaat je qua inbouwlengte niet lukken denk ik.
En ik heb heel bewust gekozen voor een krachtstroomelement (en dan ook nog eentje waar de nul
toegankelijk is, dat hebben ze lang niet allemaal!), omdat ik daarmee de volgende voordelen heb:
  • Veel beter voor je faseverdeling. Van een urenlange pieklast van 13A op slechts één fase wordt ik niet blij.
  • Mijn 4.5 kW element kan ik (met geschikte relais) in drie trappen aansturen, waardoor ik hier ooit, mocht dat nodig zijn, PV overschot mee kan verbranden, of, bij overspanning door PV op één of twee fasen, precies op de juiste fase een belasting kan zetten om te voorkomen dat mijn omvormer uitschakelt.
Kijk, punt 2 heeft nou precies die overwegingen welke ik op Tweakers verwacht! Die ga ik meenemen.
Thanks 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
_RRM_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:18:
[...]

@Nitrous Ben ik ook benieuwd naar of jouw unit middels UTP aangesloten is, zou dat nl. ook graag doen voor de vaste apparatuur. (de wifi in de garage is ook wat matig...)
Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:42:
[...]

Dank voor jullie reacties! Het mysterie is ontrafeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpDhmaxrXcCuPqekO4mZSO0gEd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nccV12W167q3SVMxYi5myGhm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ht2Tn_-iGb3JWFih9jZGMZhHuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEGPYXRLczIrPXZHUNxovWo9.jpg?f=fotoalbum_large

8)7 8)7

Toch maar een module aanschaffen dus. Nog even een afweging maken tussen de wifi of de melcobems module.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Nitrous
Check my sig…
De kabel ligt er al.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2022 05:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 05:44:
@Nitrous
Check my sig…
De kabel ligt er al.
Dank! Mijn home assistant hardware ligt niet bij de WP in de buurt maar in de meterkast. Bij voorkeur dus dmv die ethernet kabel naar de meterkast. Ik heb wel eens met modbus TCP gewerkt, maar als ik die Melcobems gebruik zit ik nog met een modbus RTU signaal. Als ik het goed begrijp kan ik of (1) die met een USB converter + een Pi oid omzetten naar iets dat Home Assistant weer kan uitlezen via die het netwerk, of (2) een paar aders van die ethernet kabel gebruiken om de in de meterkast die USB adapter op de HA hardware te zetten? Een rechtstreekse modbus TCP oplossing zou helemaal handig zijn in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 13:08
Nitrous schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:26:
[...]

Dank! Mijn home assistant hardware ligt niet bij de WP in de buurt maar in de meterkast. Bij voorkeur dus dmv die ethernet kabel naar de meterkast. Ik heb wel eens met modbus TCP gewerkt, maar als ik die Melcobems gebruik zit ik nog met een modbus RTU signaal. Als ik het goed begrijp kan ik of (1) die met een USB converter + een Pi oid omzetten naar iets dat Home Assistant weer kan uitlezen via die het netwerk, of (2) een paar aders van die ethernet kabel gebruiken om de in de meterkast die USB adapter op de HA hardware te zetten? Een rechtstreekse modbus TCP oplossing zou helemaal handig zijn in mijn ogen.
Ik heb zelf een modbus rs485 naar modbus tcp ethernet converter gekocht bij Ali. Werkt 100% stabiel

Vanuit daar kun je verder

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Nitrous
Je kan de ethernetkabel als modbus kabel gebruiken en een modbus usb adapter in het device steken van home assistant.
Ik gebruik node red in home assistant voor de Nodered flow en uitlezing aansturing.

Er is ook een mogelijkheid om een esp (wemos d1 mini)te gebruiken met rs485 converter met esphome en via de wifi.
Linkje naar de code ook in mijn bijdrage aan de startpost
Heb ook nog wel een esp liggen eventueel
Maar dan heb je weer 230v aansluiting nodig voor de micro usb voedingadapter

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:15:
Er is ook een mogelijkheid om een esp (wemos d1 mini)te gebruiken met rs485 converter met esphome en via de wifi.
Linkje naar de code ook in mijn bijdrage aan de startpost
Heb ook nog wel een esp liggen eventueel
Maar dan heb je weer 230v aansluiting nodig voor de micro usb voedingadapter
Dat laatste is volgens mij niet nodig. Met een 12V naar 5V converter kan je de ESP ook voeden.
Zie schema hier: https://github.com/BartGijsbers/CN105Gateway
Of plaatjes in dit topic: Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266)

(edit)
Zelf twijfel ik nog over Domoticz of Home Assistant. Domoticz heb ik al jaren in gebruik en bevalt me goed. Ik heb daarom niet zo veel zin in de overstap en leercurve van HA. In Domoticz heb ik geen moeite om dingen aan te passen, scripts toe te voegen etc.
Alleen dat ESPHome script is wel lekker uitgebreid en dus handig om te gebruiken.
Volgens mij is het wel wat werk om het dan in Domoticz te krijgen dmv bijvoorbeeld MQTT. Dan zou ik het ESPHome script moeten uitbreiden.
Ik zou ook het script uit de github link hierboven kunnen gebruiken en die uitbreiden zodat er meer info uit komt.

Iemand tips ?

[ Voor 31% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plenkske schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:40:
Dat laatste is volgens mij niet nodig. Met een 12V naar 5V converter kan je de ESP ook voeden.
Waar haal je die 12V vandaan? Want ik zou uitkijken met alles wat je qua voedingen direct bedraad op de binnenunit aansluit.
De 24V DC die van de buitenunit komt is namelijk niet galvanisch gescheiden van het net.
De installation manual zegt er ook het volgende over:
Warning:
There is high voltage potential on the S3 terminal caused by electrical circuit design
that has no electrical insulation between power line and communication signal line.
Of er voor het 12V circuit in de binnenunit wel een galvanische scheiding zit weet ik niet, maar dat zou je wel even na kunnen meten.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 05-05-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Andrehj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Waar haal je die 12V vandaan? Want ik zou uitkijken met alles wat je qua voedingen direct bedraad op de binnenunit aansluit.
De 24V DC die van de buitenunit komt is namelijk niet galvanisch gescheiden van het net.
De installation manual zegt er ook het volgende over:

[...]

Of er voor het 12V circuit in de binnenunit wel een galvanische scheiding zit weet ik niet, maar dat zou je wel even na kunnen meten.
Als ik de posts van @barteg goed begrijp, zie hier:
Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266)

Komt er 12V uit 1 van de pins van de CN105 port, en zet hij die om naar 5V om de ESP te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plenkske schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:01:
Als ik de posts van @barteg goed begrijp, zie hier:
Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266)
Komt er 12V uit 1 van de pins van de CN105 port, en zet hij die om naar 5V om de ESP te voeden.
Dat klopt. Maar de vraag is of die 12V wel galvanisch gescheiden is van het net (wat ik erg betwijfel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Andrehj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:03:
[...]

Dat klopt. Maar de vraag is of die 12V wel galvanisch gescheiden is van het net (wat ik erg betwijfel).
Wellicht kan @barteg en/of @alberthakvoort aangeven of dat zo is. Volgens mij lezen hun de WP uit met een ESP bordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Volgens mij is albert ook overgestapt op de procon a1m modbus methode.
Hebben we al eens kontakt over gehad.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:02:
Volgens mij is albert ook overgestapt op de procon a1m modbus methode.
Hebben we al eens kontakt over gehad.
Ah oké.
En jij ? Gebruik jij wel een ESP bordje, en zo ja hoe voed je die ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Plenkske
Mijn proeffabriek thuis is continue in ontwikkeling.

Ik gebruik zelf node-red / usb adapter / procon melcobems mini

Maar heb ook even een wemos d1 mini met rs485 shield eraan gehangen met esphome aan de procon.
Werkt ook.

Met 230 volt voedingsadapter.
Er komt 230 volt binnen op de binnenunit.
Bordje besteld bij @Aiolos

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Ik krijg binnenkort mijn mitsubishi buitenunit. Ik wil alvast beginnen met het maken van een betonvoet. Volgens de handleiding moet deze voldoende diep zijn. Op tekening staat 12cm, maar dat zal het stuk boven de grond wel zijn denk ik. Ik wil hem zelf 30cm diep maken en 70cm lang.

Hij komt in de tuin te staan. Ik ben alleen benieuwd of ik de basis direct op de draad stang in het beton kan schroeven of dat er nog een vorm van trillingsdempers tussen moet. En wordt het dan veren of zo'n zwarte gerecyclede voet?

Is het daarnaast voldoende als ik een gat met kiezels rondom maak van 30cm diep vor het condens? Of hoeveel liter kan ik hier verwachten?

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het jullie wel eens opgevallen dat het standbyverbruik omhoog gaat bij hogere temperaturen :?

Zoals jullie weten heb ik een bepaalde "fop" regeling die de Tbuiten sensor van de Mitsu fopt onder bepaalde omstandigheden zodat de WP verder terug kan moduleren.

Bij Tbuiten werkelijk gemeten +20 denkt de WP dat het 38 graden is, zodat hij in het geval van koelen terug moduleert tot 20Hz.

Vanaf moment van schakelen zie ik het standbyverbruik omhoog schieten, iemand hier een verklaring voor :?

Carterverwarming lijkt mij een beetje overdreven bij +38 graden :?

Zie onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5q76pEz.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Vreemd, bij mij doet hij dat NIET! verbruik blijft gewoon op 24 W doordraaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sa-mqOvOy0Ax1vDoQeOySrqN0c8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/id6m7CXLPulur2dcgF6hJUCv.jpg?f=user_large
De bovenste lijn van de grafiek schaal is 40°C De groene lijn is de werkelijke temp. en de gele lijn is de 'gefopte' Mitsu sensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BltctHacIRjbYPQ1hT6ICxdb49Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DffXVM796LhcPByovCkDwuKV.jpg?f=user_large

De groene lijn is het verbruik van de wp, en die blijft 24W, behalve tijdens verwarmen cq sww draaien natuurlijk

Edit: detail van de temperatuurlijn toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6LHrlXjVlxto6waiZeLhk7WS7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dchygp7PL05GTsT9uBdQnpNC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 05-05-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:11
Grolsch schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:58:
Is het jullie wel eens opgevallen dat het standbyverbruik omhoog gaat bij hogere temperaturen :?

Zoals jullie weten heb ik een bepaalde "fop" regeling die de Tbuiten sensor van de Mitsu fopt onder bepaalde omstandigheden zodat de WP verder terug kan moduleren.

Bij Tbuiten werkelijk gemeten +20 denkt de WP dat het 38 graden is, zodat hij in het geval van koelen terug moduleert tot 20Hz.

Vanaf moment van schakelen zie ik het standbyverbruik omhoog schieten, iemand hier een verklaring voor :?

Carterverwarming lijkt mij een beetje overdreven bij +38 graden :?

Zie onderstaande grafiek:

[Afbeelding]
Ik zie de opleving naar 60-80w ook, maar nog geen tijd gemaakt om een relatie hierin te ontdekken. Vanaf welke temperatuur zou dit gelden?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korsakopf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-07 20:52
Goedenavond Tweakers, ik heb een (domme?) vraag waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen. Vandaag de sleutel gekregen van mijn nieuwbouw woning (yay!). Tijdens de oplevering was het 30 graden binnen en de warmtepomp draaide nog. Nou komt er zaterdag al iemand om de vloer te egaliseren. Zo'n warme vloer zal daar vast niet goed voor zijn.

De aannemer gaf aan dat het opstookprotocol al is afgerond en de warmtepomp nu alleen nog draaide om het boilervat van 300L op temperatuur te krijgen. Wij hebben de deuren even open gedaan en de temperatuur in de kamer daalde al snel naar 20 graden. Echter, ik ben net nog even langs de woning gegaan en de warmtepomp draait nu 6 uren later nog steeds (ook zichtbaar aan de buitenunit). De vloer is nog erg warm, de temperatuur in de woning 31 graden EN de die van het boilervat is nog steeds 34 graden.

Mijn vraag is hoe het kan dat de warmtepomp nog steeds bezig is het water in de boiler te verwarmen? De buizen van de vloerverwarming die ik op de zolder heb vastgepakt voelden ook nog allemaal warm. Alsof de vloer nog steeds actief wordt verwarmt. En hoe kan ik deze uitschakelen zodat de woning zaterdag dermate is afgekoeld dat er normaal egaline kan worden gelegd.

Voor zover ik het display begreep wordt nu alleen het boilervat nog actief verwarmt.
31 graden > temp in de woonkamer
34 graden > temp van water in boiler
12 graden > ingestelde temp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuHBZdICIRj7DHGEl7UTQ1zX4Ak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BvNokRCJGIbHctVAo7PuFqZk.png?f=user_large

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:17
Op het display is te zien dat ie voor tapwater draait. Als de vloer op dat moment warm wordt, lijkt er iets mis met de aansturing van de driewegklep.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Lijkt me inderdaad een kandidaat voor de lijst met opleverpunten die z.s.m. opgelost moeten worden....
Zoals hesselbeertje aangeeft denkt de controller dat hij warm water aan het maken is. Als die warmte in de vloer gaat, dan blijft hij nog heeeeeel lang doorproberen om het vat warm te krijgen.

Simpelste om hem te stoppen is om de knop rechtsonder lang ingedrukt te houden (3-5 seconden, weet niet precies), dan vraagt hij of hij het systeem moet uitzetten.
Dat beantwoordt je met "Ja".

O ja: Gefeliciteerd me je nieuwe woning *O* -O-

[ Voor 5% gewijzigd door ocaj op 05-05-2022 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:20:
Op het display is te zien dat ie voor tapwater draait. Als de vloer op dat moment warm wordt, lijkt er iets mis met de aansturing van de driewegklep.
Inderdaad. Het lijkt erop dat het een kogelklep is die zodanig aangesloten is dat ie in de sww-stand het water zowel door de vloer als door het vat pompt.
De installateur heeft nog wat te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocaj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:23:
Lijkt me inderdaad een kandidaat voor de lijst met opleverpunten die z.s.m. opgelost moeten worden....
Zoals hesselbeertje aangeeft denkt de controller dat hij warm water aan het maken is. Als die warmte in de vloer gaat, dan blijft hij nog heeeeeel lang doorproberen om het vat warm te krijgen.

Simpelste om hem te stoppen is om de knop rechtsonder lang ingedrukt te houden (3-5 seconden, weet niet precies), dan vraagt hij of hij het systeem moet uitzetten.
Dat beantwoordt je met "Ja".

O ja: Gefeliciteerd me je nieuwe woning *O* -O-
Of sww ff op verbied zetten, maar moraal van het verhaal, iets klopt niet en ik denk ook de (aansturing van) 3 weg klep.

Als je een nieuwe woning hebt zit jij de komende 3 weken wel warm ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 05-05-2022 21:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Grolsch Klopt, maar als je de woning net een dag hebt dan ben je vast nog niet helemaal vertrouwd met alle knopjes. Simpelweg uitzetten en de aannemer bellen leek mij het simpelste.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Korsakopf schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:13:
Goedenavond Tweakers, ik heb een (domme?) vraag waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen. Vandaag de sleutel gekregen van mijn nieuwbouw woning (yay!). Tijdens de oplevering was het 30 graden binnen en de warmtepomp draaide nog. Nou komt er zaterdag al iemand om de vloer te egaliseren. Zo'n warme vloer zal daar vast niet goed voor zijn.

De aannemer gaf aan dat het opstookprotocol al is afgerond en de warmtepomp nu alleen nog draaide om het boilervat van 300L op temperatuur te krijgen. Wij hebben de deuren even open gedaan en de temperatuur in de kamer daalde al snel naar 20 graden. Echter, ik ben net nog even langs de woning gegaan en de warmtepomp draait nu 6 uren later nog steeds (ook zichtbaar aan de buitenunit). De vloer is nog erg warm, de temperatuur in de woning 31 graden EN de die van het boilervat is nog steeds 34 graden.

Mijn vraag is hoe het kan dat de warmtepomp nog steeds bezig is het water in de boiler te verwarmen? De buizen van de vloerverwarming die ik op de zolder heb vastgepakt voelden ook nog allemaal warm. Alsof de vloer nog steeds actief wordt verwarmt. En hoe kan ik deze uitschakelen zodat de woning zaterdag dermate is afgekoeld dat er normaal egaline kan worden gelegd.

Voor zover ik het display begreep wordt nu alleen het boilervat nog actief verwarmt.

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Voor nu: WP laten draaien heeft geen zin. Dus zsm het maken van SWW blokkeren.
Verder gaat die woning nooit op tijd afgekoeld zijn, tenzij je de vloer actief (met je WP) gaat koelen. Dat zou ik wel in overleg met je aannemer doen, want de vloer is nu best warm. In één klap naar 19 graden oid is dan misschien wat te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korsakopf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-07 20:52
@Andrehj , @ocaj ,@Grolsch , @hesselbeertje , bedankt voor de snelle respons heren. Duidelijk verhaal, ik weet wat mij te doen staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ocaj schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:44:
Nu zag ik een "zomer-modus" bij de instellingen die standaard uit staat. In de handleiding vind ik er niet veel over.
Je kunt een max. buitentemperatuur (default 15 graden) opgeven waarbij de verwarming altijd uit is en omgekeerd een ondergrens wanneer hij weer aangaat (default 10 graden). Verder nog een evaluatieperiode voor die waarden (standaard 6 uur voor zowel aangaan als uitgaan).

Het normale "Play" of "Pause"-symbool verander dan als het warmer is dan 15 graden in een "Stop"-symbool. Lijkt te doen wat het doen moet, maar dan gaat hij dus ook echt niet meer aan als je hem warmer zet. Dat wordt dus nog een beetje spelen om de juiste instellingen te vinden....

Zijn er mensen die de zomer-stand gebruiken en wat zijn jullie ervaringen ermee?
Met wat voor waardes gebruiken jullie deze?
Even een follow-up van mijn vraag van twee weken geleden, zodat er een compleet verhaal terug te lezen is:

Het tussenseizoen is hier nu wel ongeveer over en ik denk dat de verwarming niet veel meer nodig zal zijn.

Ik heb inmiddels een beetje zitten stoeien met de instellingen van de zomer-stand en dat werkt best aardig. Wat voor mij nu werkt is:
Zomer-stand aan na 1 uur buitentemperatuur 16 graden
Zomer-stand uit na 1 uur buitentemperatuur 15 graden

Dat is dus totaal anders dan de default instellingen, maar in mijn huis met onze behoefte werkt het.

Het voorkomt dat lekkere lente-dagen met de deur open de verwarming 's middags aangaat én als het 's avonds buiten afkoelt en het binnen ook frisser wordt gaat de verwarming gewoon weer aan.

Handmatig ingrijpen via de holiday-stand is eenaardig alternatief, maar via de zomer-stand gaat het vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:17

Daklem

Audio Nerd

*me* leest mee. Mijn ecodan warmtepomp verwacht ik in augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Korsakopf schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:13:

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Volgens mij heb je hem niet goed uitgeschakeld.

Bij mij staan er andere icoontjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TKWYQwPaD8ut3VPjVxbdD3SsnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLKZrSB83cpPxmajDyW2VrIS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PUHZ-SW75YAA komt maar tot Ta 58 bij legionellarun.

Gisteren viel me op dat aan het eind van de legionellarun het thermisch vermogen van de WP erg laag was, zo'n 3.3 kW. Dus maar even in de grafieken gedoken.

Het volgende valt op, maar is deels verklaarbaar:
  • Tot ±12 uur gaat het opwarmen erg langzaam. Dat is verklaarbaar, want daarin zaten nog twee douchebeurten.
  • Vanaf 12:30 gaat de WP terugmoduleren vanaf 50 Hz (WP begrensd op 75%) tot uiteindelijk 30 Hz. Op dat moment is de Ta nog maar 58°C, terwijl die anders probleemloos tot zo'n 62°C door ging.
  • Om 12:45 stopt de compressor er helemaal mee. SWW temp is dan 54°C, terwijl het setpoint tijdens de legionellacyclus 55°C is. De rest van het opwarmen gaat dan met het dompelelement.
  • Voor het begin van de legionellacyclus meet de WP een buitentemperatuur van zo'n 28°C, tijdens draaien zakt die naar zo'n 25°C. (WP staat in de zon tegen een donkere zuid-oost gevel).
  • Opwarmen met element gaat bijna net zo vlot als met de WP, want dat element heeft in de praktijk (met een netspanning van rond de 240V) een vermogen van 5 kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXOkBu05nPKgz-e5ayVZVhBmi-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fo5toLx5YAKT59cq8u7nLOgh.png?f=fotoalbum_large
De vraag voor mij is waarom de WP maar tot een Ta van 58°C komt. Volgens mij heb ik dit vorig jaar zomer ook al eens gezien, maar weet dat niet meer zeker. Iemand enig idee of zelf ook al eens zoiets gezien?
Zou het te maken hebben met de (relatief hoge) buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijna
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-07 13:09
Ik twijfel tussen de SUZ-SWM60VA en de SUZ-SWM80VA en ik zie dat het minimum vermogen hetzelfde is. Wat kan dan nog meer reden zijn om de 6kw aan te schaffen ipv de 8kw? Los vd aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nijna schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:18:
Ik twijfel tussen de SUZ-SWM60VA en de SUZ-SWM80VA en ik zie dat het minimum vermogen hetzelfde is. Wat kan dan nog meer reden zijn om de 6kw aan te schaffen ipv de 8kw? Los vd aanschafprijs.
Geen. De units zijn gewoon hetzelfde. Enig argument voor de 6 kW variant is de iets lagere aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:19:
PUHZ-SW75YAA komt maar tot Ta 58 bij legionellarun.

Gisteren viel me op dat aan het eind van de legionellarun het thermisch vermogen van de WP erg laag was, zo'n 3.3 kW. Dus maar even in de grafieken gedoken.

Het volgende valt op, maar is deels verklaarbaar:
  • Tot ±12 uur gaat het opwarmen erg langzaam. Dat is verklaarbaar, want daarin zaten nog twee douchebeurten.
  • Vanaf 12:30 gaat de WP terugmoduleren vanaf 50 Hz (WP begrensd op 75%) tot uiteindelijk 30 Hz. Op dat moment is de Ta nog maar 58°C, terwijl die anders probleemloos tot zo'n 62°C door ging.
  • Om 12:45 stopt de compressor er helemaal mee. SWW temp is dan 54°C, terwijl het setpoint tijdens de legionellacyclus 55°C is. De rest van het opwarmen gaat dan met het dompelelement.
  • Voor het begin van de legionellacyclus meet de WP een buitentemperatuur van zo'n 28°C, tijdens draaien zakt die naar zo'n 25°C. (WP staat in de zon tegen een donkere zuid-oost gevel).
  • Opwarmen met element gaat bijna net zo vlot als met de WP, want dat element heeft in de praktijk (met een netspanning van rond de 240V) een vermogen van 5 kW.
[Afbeelding]
De vraag voor mij is waarom de WP maar tot een Ta van 58°C komt. Volgens mij heb ik dit vorig jaar zomer ook al eens gezien, maar weet dat niet meer zeker. Iemand enig idee of zelf ook al eens zoiets gezien?
Zou het te maken hebben met de (relatief hoge) buitentemperatuur?
toon volledige bericht
Mijn PUHZ-SHW112YAA heeft nu voor de tweede week op rij hetzelfde probleem: de legionellarun komt niet tot de ingestelde temperatuur. De oorzaak ken ik niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:33:
Mijn PUHZ-SHW112YAA heeft nu voor de tweede week op rij hetzelfde probleem: de legionellarun komt niet tot de ingestelde temperatuur. De oorzaak ken ik niet.
Kun je via een logging het een en ander achterhalen? Heb je bijvoorbeeld grafiekjes zoals ik hierboven heb geplaatst? Bijvoorbeeld uit Melcloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Jazeker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bthxlAXnRRWjjrQs6hqEO5mHuM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jif58iPSx72xqLMB03abAPaY.png?f=fotoalbum_large
Om 23:00:00 zet ik het setpoint naar 58ºC. Om 23:52:34u start de SWW mode, de warmtepomp gaat wat doen en doet dat op 3 fases. De flowtemperatuur gaat omhoog, om 00:02:34 lees ik de mode legionella uit (klopt wel, die start om 00:00:00u). Echter, om 00:24u daalt de flowtemperature weer. Om 00:30:34u is het klaar, dan gaat hij uit, maar op fase 2 wordt er nog wat stroom gevraagd tot 00:47:58u. De legionellamode blijft aan staan maar er lijkt niks meer verwarmd te worden. De targettemperatuur (60ºC) wordt dan ook geheel niet gehaald...

[ Voor 3% gewijzigd door breinonline op 08-05-2022 21:52 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@breinonline
Nette logging.
Dat stroomverbruik van net onder de 2 kW op fase 2 is het elektrisch element in je WP.
Jouw WP geeft het dus qua compressor ook al op als de Ta nog onder de 60 graden zit.
Maar het vreemde is dat je element maar 17 minuten aan gaat. Die zou urenlang aan moeten blijven om je SWW verder te verwarmen.
Wat zegt je installateur hiervan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:14:
Wat zegt je installateur hiervan?
Geen idee. @koevlaas2 ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:18
@Andrehj @breinonline

Vreemd.
Zelf draai ik geen anti-legionella runs en bij het normale verwarmen van mijn 400 l boiler op 75% vermogen stijgt de compressorfrequentie in ca 13 minuten naar 52 Hz en blijft dan gewoon constant totdat de WP uitschakelt.

Wel weet ik dat vanwege de forse capaciteitstoename bij hogere buitentemperaturen ( ter voorkoming dat een 11,2 kW WP "ineens" 25 kW vermogen levert, dat vervolgens niet goed kwijt kan en gaat pendelen) de firmware daarom de vermogenstoename beperkt middels het verder sluiten van het expansieventiel.

Maar dat verklaart niet de geleidelijke afname van de compressorfrequentie. Het lijkt wel alsof het systeem zich gedraagt alsof het in CV-bedrijf staat waarbij de compressorfrequentie wel daalt bij het naderen van de gewenste temperatuur.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MQTT Melcloud
Vind je de Procon te duur? Dan heeft @alberthakvoort een alternatief bedacht. Met een ESP32 stuurt bestuurt en leest hij direct via de CN105 connector de data van de binnenunit uit.
In deze post staat daarover uitleg. Die wordt binnenkort nog uitgebreid.
Deze methode heeft ook een eigen topic: Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266)
Ik ben aan het kijken wat ik allemaal moet bestellen voor het uitlezen via een ESP32.
Weet iemand welke connector compatible is voor de CN105 poort ? Ik heb hier op het forum en op google gezocht maar ik krijg het goede type niet gevonden.

(edit)

Hmm volgens mij is de connector van type PAP-05V-S
Zou dan deze zijn:
https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1426227.html

Nog best lastig om vervolgens de goede kabel (met krimpcontact) te vinden. Iemand tips ?
Of gewoon een volledige kabel die in de CN105 kan.

[ Voor 25% gewijzigd door Plenkske op 09-05-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Ik heb mijn SWW (300 liter) momenteel ingesteld dat deze naar 48 graden gaat en bij 42 graden weer opwarmt naar 48 graden. Echter soms als net iemand gaat douchen als deze 42 graden is bereikt (of erger nog als het proces net begint, want eerste stukje gaat de temperatuur nog zelfs omlaag naar zo'n 38/39 graden), dan wordt het douchen als lauw ervaren.

Nu dacht ik beter over te gaan naar een regime van dagelijks verwarmen op ongeveer het warmste moment van de dag naar die 48 graden, dus zeg 15:00u. Douchen is meestal 's avonds en soms 's ochtends, dus dat zou volgens mij dan een douche moeten opleveren die niet meer lauw gaat aanvoelen.

Ik snap echter weinig van de instelling van een tijdschema. Is bovenstaande mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
MrScratch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:27:
Ik heb mijn SWW (300 liter) momenteel ingesteld dat deze naar 48 graden gaat en bij 42 graden weer opwarmt naar 48 graden. Echter soms als net iemand gaat douchen als deze 42 graden is bereikt (of erger nog als het proces net begint, want eerste stukje gaat de temperatuur nog zelfs omlaag naar zo'n 38/39 graden), dan wordt het douchen als lauw ervaren.

Nu dacht ik beter over te gaan naar een regime van dagelijks verwarmen op ongeveer het warmste moment van de dag naar die 48 graden, dus zeg 15:00u. Douchen is meestal 's avonds en soms 's ochtends, dus dat zou volgens mij dan een douche moeten opleveren die niet meer lauw gaat aanvoelen.

Ik snap echter weinig van de instelling van een tijdschema. Is bovenstaande mogelijk?
Dat gezeik heb ik hier ook allemaal gehad, voor ons werkt het beste als de machine 1x per dag een periode het sww verwarmd. Dus met een tijdsinstelling, op enkel temperatuur daling gaf alleen maar gezeur

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
breinonline schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:33:
[...]

Hoe staat de tijdsduur van de legionella run ingesteld ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

koevlaas2 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Hoe staat de tijdsduur van de legionella run ingesteld ?
@koevlaas2 Stond op 4 uur en ik heb hem nu op 5 uur gezet (maximaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 11:46
Hi Tweakers,

Ik ben sinds februari 2022 ingetrokken in mijn koopappartement in Hoef en Haag.
Dit is een hoek appartement op de 2e verdieping die op het ZW ligt.
Er zit een warmtepomp in met 10 zonnenpanenel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n79vu6zYxoCI_Q-lorR1oXjXvpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6FPq10TIzDs7YaliJAtcP19.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is ons verteld dat deze goed zou koelen, en 2 tot 3 graden onder de buiten tempratuur kan koelen.
Wij merken dat wanneer het buiten18-21 graden is, dat het in het huis al snel 26 graden is.
Laat staan als het echt zomer is.

En wanneer mijn vriendin 10 minuten staat de douchen, en ik erna onder de douche ga heb ik een koude douche. :P Vind ik opzich niet zo erg, maar wanneer de rollen zijn omgedraaid niet....
Verder is de waterdruk ook best laag, maar dit kan komen omdat wij een grote douche kop hebben.

Ik heb erg weinig kennis van een warmtepomp, wellicht dat met jullie een idee hebben, of advies kunnen geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7IsG8qh5Kv3IleNDMS6Gt7Z87U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMcRg4vFEmidfmUDCd67ljXn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCj4uxO_WlSZ9fOFcXWlAMlWLFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vi6fHJdCvDyhOPFDRRG0mmxw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhwfWsOk7L1YhvXL-3RC1CqLEDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnoqssO5CszaTTfuS4iyNsVW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Sacrada schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:00:
Hi Tweakers,

Ik ben sinds februari 2022 ingetrokken in mijn koopappartement in Hoef en Haag.
Dit is een hoek appartement op de 2e verdieping die op het ZW ligt.
Er zit een warmtepomp in met 10 zonnenpanenel.

[Afbeelding]

Nu is ons verteld dat deze goed zou koelen, en 2 tot 3 graden onder de buiten tempratuur kan koelen.
Wij merken dat wanneer het buiten18-21 graden is, dat het in het huis al snel 26 graden is.
Laat staan als het echt zomer is.

En wanneer mijn vriendin 10 minuten staat de douchen, en ik erna onder de douche ga heb ik een koude douche. :P Vind ik opzich niet zo erg, maar wanneer de rollen zijn omgedraaid niet....
Verder is de waterdruk ook best laag, maar dit kan komen omdat wij een grote douche kop hebben.

Ik heb erg weinig kennis van een warmtepomp, wellicht dat met jullie een idee hebben, of advies kunnen geven?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Punt 1, alles staat op pauze, dus er wordt niet verwarmd, gekoeld of aan je SWW gewerkt.
Punt 2, Volgens mij is dat icoontje wat ik linksonderin zie niet het koel icoontje, dus je WP staat niet in koelstand.

zonnetje = verwarmd stand
Koelmodus = een soort van sneeuwvlokje

Je regeling werkt zo te zien op doelkamertemperatuur, en niet op doelvoorlooptemperatuur, dat zal te maken hebben met de vorige instelling (koelmodus)

Je moet hem in koelmodus zien te krijgen, zie bedieningshandleiding, daar staat het vrij duidelijk in (onder basisinstellingen>verwarming/koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

koevlaas2 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:57:
[...]
Dat gezeik heb ik hier ook allemaal gehad, voor ons werkt het beste als de machine 1x per dag een periode het sww verwarmd. Dus met een tijdsinstelling, op enkel temperatuur daling gaf alleen maar gezeur
Precies. Dat moet ik hebben, maar hoe? Ik snap niet hoe ik dat instel. De handleiding is echt zeeeeeeer summier en echt zelf-explanatory is het ook niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrScratch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Precies. Dat moet ik hebben, maar hoe? Ik snap niet hoe ik dat instel. De handleiding is echt zeeeeeeer summier en echt zelf-explanatory is het ook niet echt.
Toch even goed lezen. Het is echt niet zo lastig.

@Sacrada
Over dat douchen. Jullie zijn maar met z'n tweeën, het SWW staat op 55°C en de tweede krijgt koud water :?
Dat is echt niet normaal. Zelfs met een kleine 170 of 200 liter boiler.

Het zou kunnen dat de WP door de kleine temperatuurdaling van slechts 10 graden tijdens de tweede douchebeurt een SWWrun start, en er daardoor menging met koud water ontstaat.

Wat gebeurt er als je het SWW maken alleen toestaat tussen 12:00 en 11:00 (niet andersom!) en je de daling instelt op 17 graden? Dan start er elke dag om 12 uur een SWW-run en zal ie gaan bijverwarmen als de temp onder de 38 graden komt. Als het dan goed werkt kun je verder optimaliseren, want 55 graden is erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MrScratch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Moet ik even een how to voor je filmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

koevlaas2 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Moet ik even een how to voor je filmen ?
Dat zou echt heel fijn zijn inderdaad. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Andrehj schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:16:
[...]

Toch even goed lezen. Het is echt niet zo lastig.
Het instellen van een schema zelf, denk ik wel te snappen. Maar hoe dat zijn uitwerking heeft op de instellingen is mij niet duidelijk. Ik denk als ik dagelijks om 3 uur wil dat SWW start, dan moet ik waarschijnlijk alleen een blokje van 3 tot 4 ofzo actief zetten. Maar hoe werkt dat samen met de instelling van 42 naar 48 graden die ik heb? Gaat de run dan alleen starten als het onder de 42 is, of brengt deze hem dan sowieso naar 48. Of hoe stel ik dit dan in? En wat bedoelen ze met beginmaand en eindmaand van een schema? Voor zomertijd en wintertijd staat er in het boekje, maar waarom kun je dan alleen een maand instellen. Kortom, vragen te over.
Over dat douchen. Jullie zijn maar met z'n tweeën, het SWW staat op 55°C en de tweede krijgt koud water :?
Dat is echt niet normaal. Zelfs met een kleine 170 of 200 liter boiler.

Het zou kunnen dat de WP door de kleine temperatuurdaling van slechts 10 graden tijdens de tweede douchebeurt een SWWrun start, en er daardoor menging met koud water ontstaat.

Wat gebeurt er als je het SWW maken alleen toestaat tussen 12:00 en 11:00 (niet andersom!) en je de daling instelt op 17 graden? Dan start er elke dag om 12 uur een SWW-run en zal ie gaan bijverwarmen als de temp onder de 38 graden komt. Als het dan goed werkt kun je verder optimaliseren, want 55 graden is erg hoog.
Dit lijkt me niet voor mij bedoeld? Ik ben niet met z'n tweeen en SWW staat niet op 55C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
Grolsch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Punt 1, alles staat op pauze, dus er wordt niet verwarmd, gekoeld of aan je SWW gewerkt.
Punt 2, Volgens mij is dat icoontje wat ik linksonderin zie niet het koel icoontje, dus je WP staat niet in koelstand.

zonnetje = verwarmd stand
Koelmodus = een soort van sneeuwvlokje

Je regeling werkt zo te zien op doelkamertemperatuur, en niet op doelvoorlooptemperatuur, dat zal te maken hebben met de vorige instelling (koelmodus)

Je moet hem in koelmodus zien te krijgen, zie bedieningshandleiding, daar staat het vrij duidelijk in (onder basisinstellingen>verwarming/koeling
Dankjewel voor je advies zo ver! Vandaar dat mijn stroom rekening elke maand -30 euro is.....

Ik heb het volgende gedaan, de stand op koelen gezet, alleen valt het mij direct op dat ik op het hoofd menu niet meer de temperatuur van de woning zie staan, hoe zie je dan wat de temperatuur in huis is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJgvrLWZwG0U5eSL7jAVhv_ZOXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUXAhMtwL6yaKpwp12ric66k.jpg?f=fotoalbum_large

Nu staat die ook op play... i.p.v. pauze.

Maar het het water krijg ik hem niet van pauze af?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0M6MFTvIoTX3Nv0s5AdS0Rm7DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0gsZd5fl75tLidT86nuhXN5.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier als ik op SWW klik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHrrWFtVtOY2ru7OOGFTllR1r8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqR8Sx67iZSgbz9eoKZ0C9CU.jpg?f=fotoalbum_large

Wel lekker goedkoop deze stand :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY_0MlaZh6WbfRyq7yJ7f8lo_HA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gp1BBnVpHtMxsB0oinG1Q7zh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
@Andrehj Bedankt, maar dit moet ik echt even opzoeken hoe ik dit doe, dat is voor mij nog te complex. Maar met de handleiding moet het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Heb jij deze toevallig? https://www.boilergarant....mische-regeling-45kw-tesy

Ik had deze als goedkoopste optie: https://www.boilergarant....lement-3kw-160l-tot-1000l

Maar even verder zoeken geven ze in Polen een grote waarschuwing om deze niet in RVS tanks te gebruiken :X
https://www.e-grzalki.pl/...TO-THE-BOILER-GB3064.html
Pagina: 1 ... 13 ... 187 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero