Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sacrada schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:07:
Dankjewel voor je advies zo ver! Vandaar dat mijn stroom rekening elke maand -30 euro is.....
Ik heb het volgende gedaan, de stand op koelen gezet, alleen valt het mij direct op dat ik op het hoofd menu niet meer de temperatuur van de woning zie staan, hoe zie je dan wat de temperatuur in huis is?
Niet. Normaliter gebruik je deze stand met een externe thermostaat. Die 18 graden is je watertemperatuur.
Het gekke is dat je via Melcloud de unit wel kunt instellen op koelen op ruimtetemperatuur. Die stand gebruikt echter bijna niemand, omdat je dan geen controle hebt op de watertemperatuur, en je daardoor een groot risico hebt op condens.
[Afbeelding]
Nu staat die ook op play... i.p.v. pauze.
Maar het het water krijg ik hem niet van pauze af?
[Afbeelding]
Die staat op pauze omdat er geen vraag is. Je SWW zal op "altijd" staan, en hij is (met setpoint 55 en verlaging van 10) nog niet onder de 45 graden zijn gezakt.

Je kunt trouwens een hoop energie besparen als je je SWW op Eco zet ipv op Norm.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
MrScratch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:22:
Het instellen van een schema zelf, denk ik wel te snappen. Maar hoe dat zijn uitwerking heeft op de instellingen is mij niet duidelijk. Ik denk als ik dagelijks om 3 uur wil dat SWW start, dan moet ik waarschijnlijk alleen een blokje van 3 tot 4 ofzo actief zetten. Maar hoe werkt dat samen met de instelling van 42 naar 48 graden die ik heb?
Op het forum hebben we gemerkt dat SWW alleen naar de ingestelde temperatuurdaling kijkt als je geen beperkende tijdsblokken hebt ingesteld.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
MrScratch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:22:
En wat bedoelen ze met beginmaand en eindmaand van een schema?
Als je wilt kun je hiermee de programma’s van de klokthermostaat van je WP verdelen in twee seizoenen, met elk eigen schema’s.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:09:
Op het forum hebben we gemerkt dat SWW alleen naar de ingestelde temperatuurdaling kijkt als je geen beperkende tijdsblokken hebt ingesteld.
Bij mij klopt dat niet (en ik denk bij jou ook niet).
Toen ik nog met vaste tijdblokken SWW toestond, had ik dat staan van 12-22 uur. En omdat ik toen ook nog de sensor in het onderste gat van het vat had zitten (op ca 1/3 van onderen) kwam het dan wel eens voor dat er in de avond een tweede run startte.
Achteraf gezien allemaal niet bijzonder efficiënt, maar toen wist ik nog niet beter.

(As we speak is net de eerste run sinds de legionellarun van zaterdagmiddag bezig).

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 10-05-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:27
Ik ga de ERST30C-VM2ED cilinderunit aanschaffen. Er zijn twee vragen waar ik na zoek- en leeswerk de antwoorden nog niet op heb gevonden:
1. Kun je bij deze cilinderunit zelf op verschillende hoogtes nog temperatuursensoren toevoegen in het boilervat?
2. Ik wil graag de prestaties van de WP meten. Hiervoor wil ik een Kamstrup warmtemeter én kWh-meter gaan gebruiken..
Welke mogelijkheden heb je dan om prestaties mbt verwarming en SWW (apart) te meten/bepalen?

Kun en mag je (ivm garantei) kwijt in de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:28:
Ik ga de ERST30C-VM2ED cilinderunit aanschaffen. Er zijn twee vragen waar ik na zoek- en leeswerk de antwoorden nog niet op heb gevonden:
1. Kun je bij deze cilinderunit zelf op verschillende hoogtes nog temperatuursensoren toevoegen in het boilervat?
Ken die unit niet, maar het zal wel van je eigen knutselcapaciteit afhangen denk ik (gaatje in isolatie maken, sensor erin, gat weer dicht?)
2. Ik wil graag de prestaties van de WP meten. Hiervoor wil ik een Kamstrup warmtemeter én kWh-meter gaan gebruiken..
Welke mogelijkheden heb je dan om prestaties mbt verwarming en SWW (apart) te meten/bepalen?
Daar moet je zelf iets voor verzinnen. Als je meters zijn voorzien van een pulsuitgang kun je die (zowel kWh als warmte) aansluiten op je WP. Dan klopt het rapport van je WP precies.
Bij mij heeft alleen de kWh-meter een pulsuitgang, dus die hangt direct aan de WP. Ik gebruik de output van de Kamstrup om de output van WP te corrigeren.
De dagelijke rapporten van mijn WP haal ik op met een gemodificeerd Melcloud2Domoticz script. (Zie de gepinde posts).
Kun en mag je (ivm garantei) kwijt in de binnenunit?
Geen idee wat je in je binnenunit wilt stoppen, maar ik zou dit met je installateur overleggen. Overigens is de binnenunit niet zo ideaal om iets in te stoppen, omdat de diverse contacten daarin niet aanraakveilig zijn. Bij mij zit dus alles wat erbij gehangen is in een eigen kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Ook de warmtepompen van Mitsubishi zijn momenteel nogal overbought, vorige week bestelde een paar ik en die komen (onder voobehoud) in September.
Als je een wifi-thermostaat wil kan je die niet eens meer bestellen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-06 12:38

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

koevlaas2 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:16:
Ook de warmtepompen van Mitsubishi zijn momenteel nogal overbought, vorige week bestelde een paar ik en die komen (onder voobehoud) in September.
Als je een wifi-thermostaat wil kan je die niet eens meer bestellen.
Nu ik jouw post zo lees, denk ik dat ik ook niet eerder dan september aan de beurt ben.. :-(

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedyace schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Nu ik jouw post zo lees, denk ik dat ik ook niet eerder dan september aan de beurt ben.. :-(
Gelukkig heb je pas vanaf oktober de verwarming nodig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:30:

[...]
Daar moet je zelf iets voor verzinnen. Als je meters zijn voorzien van een pulsuitgang kun je die (zowel kWh als warmte) aansluiten op je WP. Dan klopt het rapport van je WP precies.
Bij mij heeft alleen de kWh-meter een pulsuitgang, dus die hangt direct aan de WP. Ik gebruik de output van de Kamstrup om de output van WP te corrigeren.
De dagelijke rapporten van mijn WP haal ik op met een gemodificeerd Melcloud2Domoticz script. (Zie de gepinde posts).

[...]
Dank! Begrijp ik het dan goed dat je de pulsuitgang van de meters kunt aansluiten op de WP, zodat de WP obv de hoeveelheid pulsen gaat bepalen hoeveel energie er vanuit het net is opgenomen en aan warmte is geleverd? Als dat zo is, dan is het de hamvraag of het je lukt om warmtemeter te dusdanig te installeren dat je voor de driewegklemp de hoeveelheid energie kunt bepalen. Dan kun je idd uit de WP keurig de hoeveelheid energie voor verwarming en SWW afzonderlijk halen en de COP voor beiden bepalen. Alleen ik denk dat dat dus niet gaat lukken bij een cilinderunit. Je kunt denk alleen de hoeveelheid energie voor verwarming en het E-verbruik goed meten. SWW moet dan langs een andere weg bepaald worden.

'k Probeer goed te begrijpen hoe e.e.a. precies werkt en hoe ik e.e.a. dus geïnstalleerd wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 16:10
Cranberry schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:00:
[...]

Dank! Begrijp ik het dan goed dat je de pulsuitgang van de meters kunt aansluiten op de WP, zodat de WP obv de hoeveelheid pulsen gaat bepalen hoeveel energie er vanuit het net is opgenomen en aan warmte is geleverd? Als dat zo is, dan is het de hamvraag of het je lukt om warmtemeter te dusdanig te installeren dat je voor de driewegklemp de hoeveelheid energie kunt bepalen. Dan kun je idd uit de WP keurig de hoeveelheid energie voor verwarming en SWW afzonderlijk halen en de COP voor beiden bepalen. Alleen ik denk dat dat dus niet gaat lukken bij een cilinderunit. Je kunt denk alleen de hoeveelheid energie voor verwarming en het E-verbruik goed meten. SWW moet dan langs een andere weg bepaald worden.

'k Probeer goed te begrijpen hoe e.e.a. precies werkt en hoe ik e.e.a. dus geïnstalleerd wil hebben.
Volgens mij kan je uitlezen in welke modus de WP draait. Dus dan zou je in ieder geval het kwh verbruik apart kunnen bijhouden voor sww en voor verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:14
Sacrada schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:00:
Wij merken dat wanneer het buiten18-21 graden is, dat het in het huis al snel 26 graden is.
Laat staan als het echt zomer is.
Als je in mei koeling nodig hebt zou ik eens zonwering gaan overwegen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@koevlaas2 kun je een Kamstrup warmtemeter kwijt in een cilinderunit (ERST30C-VM2ED)? Zo ja, kan dat voor de 3-weg klep, zodat zowel de hoeveelheid energie voor verwarming & SWW wordt gemeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:26

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:30:
Kamstrup om de output van WP te corrigeren.
Hoeveel zit de Mitsubishi uitgaande energie naast die van de kamstrup? Heb je hier een vergelijking of plotje van?

Ik houd alleen de ingaande energie bij, welke echt super veel afwijkt; volgens Mitsubishi heb ik al 80kWh gebruikt en volgens mijn meter 55kWh. Ik wil deze dan ook nog op de pulsingang aansluiten.

Uiteindelijk niet voor we kamstrup gekozen omdat ik dit inderdaad liever voor de 3weg klep had gehad. Dit ga je niet zomaar aansluiten in de cylinder unit.

[ Voor 15% gewijzigd door HaTe op 12-05-2022 00:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier ook vorige maand een ERSD-VM2D en SUZ-SWM40 VA besteld die nu in september aankomen. Het vervangt een cv ketel in de kelder en gaat werken zonder boiler.
Mijn eerste vraag:
Qua leidingwerk is het alleen aansluiten op huidige 28 mm verwarmingsleidingen en F gas monteur vragen om leidingen naar buitenunit aan te sluiten en factuur voor inwerkingsstelling te vragen?

Tweede vraag;
Er staat straks altijd een nieuwe vvw in de badkamer open die aan het eind van de cv leiding ligt. Wat voor verdeler moet daarop ?

De resterende ruimtes hebben t22 radiatoren en flinke alu radiatoren. Verwarmde ruimte is ongeveer 90m2 en wordt verbouwd en verder ge-isoleerd tijdens de zomermaanden.
Derde vraag:
Ik ben van plan om thermostatische radiator kranen te monteren met debietregeling, heimeier eclipse. Moet ik die van max 150 of 300 l/h nemen?

Elektra doe ik zelf.
Nog iets met expansievat ofzo of andere dingen die nog nodig zijn om eea werkend te krijgen? Monitoring zie ik later wel.

Bedankt alvast!

De laatste tijd werd ik echt niet goed van die installateurs die niet antwoorden of buitensporige winsten op warmtepomp inkoop rekenen. Ik herverdeel mijn verdiende geld graag richting andere ondernemers, maar een beetje service verwacht ik wel.
Dus om af te zijn van het gezeur dan maar zelf besteld en een F gassen monteur vind ik wel.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 16:00
HaTe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:14:
[...]

Hoeveel zit de Mitsubishi uitgaande energie naast die van de kamstrup? Heb je hier een vergelijking of plotje van?

Ik houd alleen de ingaande energie bij, welke echt super veel afwijkt; volgens Mitsubishi heb ik al 80kWh gebruikt en volgens mijn meter 55kWh. Ik wil deze dan ook nog op de pulsingang aansluiten.

Uiteindelijk niet voor we kamstrup gekozen omdat ik dit inderdaad liever voor de 3weg klep had gehad. Dit ga je niet zomaar aansluiten in de cylinder unit.
Die 80kWh van de WP zelf is inclusief het E-element, meet je die zelf dan ook mee? Ik meet zowel de WP als het E-element via losse kWh meters, maar dat wijkt nagenoeg niet af van de stand die ik uitlees via de Procon

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

HammieDuDe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Die 80kWh van de WP zelf is inclusief het E-element, meet je die zelf dan ook mee? Ik meet zowel de WP als het E-element via losse kWh meters, maar dat wijkt nagenoeg niet af van de stand die ik uitlees via de Procon
Die heb ik nog niet aangesloten, dus die bijdrage is 0kWh! Wel bijzonder dat het bij jou niet afwijkt..

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Cranberry schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:13:
@koevlaas2 kun je een Kamstrup warmtemeter kwijt in een cilinderunit (ERST30C-VM2ED)? Zo ja, kan dat voor de 3-weg klep, zodat zowel de hoeveelheid energie voor verwarming & SWW wordt gemeten?
Nee dat kan niet.

Edit: warranty void if you do.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 12-05-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HaTe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:14:
Nee. Ik heb in de Mitsu de Ta sensor al 0.5 graad omhoog gecorrigeerd. En dan overdrijft de Mitsubishi een beetje. (ca 5%). Netto denk ik dat warmteoutput wel aardig klopte. Maar wat dit betekent als ik zometeen ga koelen weet ik nog niet.
Daar klopte bij mij ook niets van. Sinds ik dus de pulsen uit de kWh meter gebruik is de COP ook een stuk beter (en realistischer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:02:
[...]

Bij mij klopt dat niet (en ik denk bij jou ook niet).
Toen ik nog met vaste tijdblokken SWW toestond, had ik dat staan van 12-22 uur. En omdat ik toen ook nog de sensor in het onderste gat van het vat had zitten (op ca 1/3 van onderen) kwam het dan wel eens voor dat er in de avond een tweede run startte.
Achteraf gezien allemaal niet bijzonder efficiënt, maar toen wist ik nog niet beter.

(As we speak is net de eerste run sinds de legionellarun van zaterdagmiddag bezig).
Voorbeeldje: SWW temp ingesteld op 43 en SWW daling op 5.
Bij mij gaat ie bij start tijdblok om 21:00 uur direct SWW opwarmen als de temp onder 43 is, bv 42. Niet pas bij 43-5=38 zoals in de handleiding staat. Dit is hoe het nu dagelijks werkt.
Ik heb ook wel eens de tijdblokken eraf gehaald, toen begon ie pas bij 38 te SWWen.
Heb jij het anders ervaren @Andrehj ?

[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 12-05-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:19:
PUHZ-SW75YAA komt maar tot Ta 58 bij legionellarun.

Gisteren viel me op dat aan het eind van de legionellarun het thermisch vermogen van de WP erg laag was, zo'n 3.3 kW. Dus maar even in de grafieken gedoken.

Het volgende valt op, maar is deels verklaarbaar:
  • Tot ±12 uur gaat het opwarmen erg langzaam. Dat is verklaarbaar, want daarin zaten nog twee douchebeurten.
  • Vanaf 12:30 gaat de WP terugmoduleren vanaf 50 Hz (WP begrensd op 75%) tot uiteindelijk 30 Hz. Op dat moment is de Ta nog maar 58°C, terwijl die anders probleemloos tot zo'n 62°C door ging.
  • Om 12:45 stopt de compressor er helemaal mee. SWW temp is dan 54°C, terwijl het setpoint tijdens de legionellacyclus 55°C is. De rest van het opwarmen gaat dan met het dompelelement.
  • Voor het begin van de legionellacyclus meet de WP een buitentemperatuur van zo'n 28°C, tijdens draaien zakt die naar zo'n 25°C. (WP staat in de zon tegen een donkere zuid-oost gevel).
  • Opwarmen met element gaat bijna net zo vlot als met de WP, want dat element heeft in de praktijk (met een netspanning van rond de 240V) een vermogen van 5 kW.
[Afbeelding]
De vraag voor mij is waarom de WP maar tot een Ta van 58°C komt. Volgens mij heb ik dit vorig jaar zomer ook al eens gezien, maar weet dat niet meer zeker. Iemand enig idee of zelf ook al eens zoiets gezien?
Zou het te maken hebben met de (relatief hoge) buitentemperatuur?
Was je vraag al beantwoord @Andrehj ?
Bij Daikin merkt een tweaker ook dat de compressor tot een minder hoge SWW tenperatuur komt bij hogere luchttemperatuur.
Opvallend dat twee merken hetzelfde gedrag vertonen, zou het iets met de (verdampings?)karakteristieken van het warmte/koude middel te maken hebben. Of iets anders van de WP techniek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:18:
Voorbeeldje: SWW temp ingesteld op 43 en SWW daling op 5.
Bij mij gaat ie bij start tijdblok om 21:00 uur direct SWW opwarmen als de temp onder 43 is, bv 42. Niet pas bij 43-5=38 zoals in de handleiding staat. Dit is hoe het nu dagelijks werkt.
Ik heb ook wel eens de tijdblokken eraf gehaald, toen begon ie pas bij 38 te SWWen.
Heb jij het anders ervaren @Andrehj ?
Nee. Datzelfde heb ik ook ervaren. Als je met tijdblokken werkt dan gaat ie altijd SWW verwarmen als het begin van zo'n tijdblok bereikt wordt (tenzij het SWW al boven die temperatuur is, wat jij met de zonneboiler ongetwijfeld vaak zult ervaren). Tot zover zijn we het eens.
Maar jij schreef:
LeonTebbens schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:09:
En dat klopt niet, want ook als je met tijdblokken werkt kijkt de FTC wel degelijk naar de temperatuurdaling. Want als binnen dat tijdblok de 38°C (uit jouw voorbeeld) bereikt wordt, zal ie een tweede SWW-run starten.

Mét tijdblokken is er dus aan het begin van elk tijdblok een run, én hij zal een volgende run starten als binnen dat tijdblok de ingestelde daling is bereikt.

Zonder tijdblokken werkt ie alleen met die daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:01:
Was je vraag al beantwoord @Andrehj ?
Bij Daikin merkt een tweaker ook dat de compressor tot een minder hoge SWW tenperatuur komt bij hogere luchttemperatuur.
Opvallend dat twee merken hetzelfde gedrag vertonen, zou het iets met de (verdampings?)karakteristieken van het warmte/koude middel te maken hebben. Of iets anders van de WP techniek?
Dank voor je opmerkzaamheid. Vraag is idd nog niet beantwoord. Vooral de case van @boaty lijkt er erg op. Maar zijn SWW (of compressor?) komt maar tot 45°C. Bij @The_Cube wordt de compressor (zoals ik het lees) überhaupt niet gebruikt.
Daarentegen hield bij mij de compressor pas op bij SWW temp van zo'n 53.5°C. Ta was toen 58°C. Maar ik ga het wel monitoren (ben ik eigenlijk al mee begonnen). Ik log dan de max gehaalde Ta vs de buitentemperatuur op de WP. Meting gaat langzaam, want ik heb slechts één meetpunt per twee weken...
Wordt (langzaam) vervolgd dus.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 12-05-2022 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:04:
[...]

Nee. Datzelfde heb ik ook ervaren. Als je met tijdblokken werkt dan gaat ie altijd SWW verwarmen als het begin van zo'n tijdblok bereikt wordt (tenzij het SWW al boven die temperatuur is, wat jij met de zonneboiler ongetwijfeld vaak zult ervaren). Tot zover zijn we het eens.
Maar jij schreef:

[...]

En dat klopt niet, want ook als je met tijdblokken werkt kijkt de FTC wel degelijk naar de temperatuurdaling. Want als binnen dat tijdblok de 38°C (uit jouw voorbeeld) bereikt wordt, zal ie een tweede SWW-run starten.

Mét tijdblokken is er dus aan het begin van elk tijdblok een run, én hij zal een volgende run starten als binnen dat tijdblok de ingestelde daling is bereikt.

Zonder tijdblokken werkt ie alleen met die daling.
Ah weer wat geleerd 😀.

En idd, m’n enkelvoudige,12 jaar oude Nefit zonneboilerpaneeltje duwt SWW nu dagelijks ruim boven m’n ingestelde 43 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06448NIjH6jZdVhmusxSD_NW7qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myRLtWu2oqwBWcSV34sPrMdn.jpg?f=fotoalbum_large

WP staat compleet stil incl SWW en Legionella runs sinds twee weken, op enkele koude dag na.

[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 12-05-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
HammieDuDe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Bij mij is de schatting van het elektrisch verbruik door de WP zelf ook nagenoeg gelijk aan de exacte meting van mijn kwh-meter. Sinds een paar maanden heb ik de logging op orde, zodat ik niet alleen totaal verbruik kan bekijken, maar ook het verbruik voor sww en verwarmen apart kan bijhouden op de kwh-meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDlxNzi8KimQxn0sZXoqgGksFE8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/UvynIFDR5sUkDvFEZ0lSHJpH.png?f=fotoalbum_medium

In de grafiek (klik voor groter) zie je de verschillen (in kWh) per week tussen kwh-meter en de uitlezing van de WP via Procon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
ocaj schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:35:
[...]

Bij mij is de schatting van het elektrisch verbruik door de WP zelf ook nagenoeg gelijk aan de exacte meting van mijn kwh-meter. Sinds een paar maanden heb ik de logging op orde, zodat ik niet alleen totaal verbruik kan bekijken, maar ook het verbruik voor sww en verwarmen apart kan bijhouden op de kwh-meter:
In de afgelopen 2 jaar zie ik hier een onder rapportage door de WP van 3,5% in vergelijk met de kWh meters op de buiten en binnen unit.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Zo veel data heb ik nog niet, ben benieuwd op wat voor afwijking ik uitkom op jaarbasis.

Ik bedacht me net dat het standby-verbruik waarschijnlijk niet door de warmtepomp geteld wordt (die deelt het verbruik immers op in sww, verwarmen en koelen) en ook in mijn eigen logging heb ik aparte tellers uit de kwh-meter voor sww, verwarmen en koelen, maar daarnaast ook het totaal dat van de kwh-meter komt.

In mijn database bewaar ik tot nu toe alleen de tellers voor sww/verwarmen/koelen uit de procon, maar niet de totaal-waarden. Dat leek wat overbodig omdat ik de individuele tellers al opsla, maar wellicht zit er verschil t.a.v. het standbyverbruik.

Gaat op mijn todo-lijstje om daar eens wat dieper in te duiken en mijn loggin eventueel wat uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06 10:05
Ik heb ook nog maar plm. 2 maanden data, de eerste bevindingen lijken er op te duiden dat het stand-by verbruik niet is opgenomen in de el. verbruikscijfers die de unit zelf aangeeft. Wanneer ik deze beide samen neem komt het bijna exact overeen met wat de kWh-meter aangeeft...

[ Voor 4% gewijzigd door zwakie op 13-05-2022 08:54 ]

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
joezzt schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:07:
Hier ook vorige maand een ERSD-VM2D en SUZ-SWM40 VA besteld die nu in september aankomen. Het vervangt een cv ketel in de kelder en gaat werken zonder boiler.
Mijn eerste vraag:
Qua leidingwerk is het alleen aansluiten op huidige 28 mm verwarmingsleidingen en F gas monteur vragen om leidingen naar buitenunit aan te sluiten en factuur voor inwerkingsstelling te vragen?

Tweede vraag;
Er staat straks altijd een nieuwe vvw in de badkamer open die aan het eind van de cv leiding ligt. Wat voor verdeler moet daarop ?

De resterende ruimtes hebben t22 radiatoren en flinke alu radiatoren. Verwarmde ruimte is ongeveer 90m2 en wordt verbouwd en verder ge-isoleerd tijdens de zomermaanden.
Derde vraag:
Ik ben van plan om thermostatische radiator kranen te monteren met debietregeling, heimeier eclipse. Moet ik die van max 150 of 300 l/h nemen?

Elektra doe ik zelf.
Nog iets met expansievat ofzo of andere dingen die nog nodig zijn om eea werkend te krijgen? Monitoring zie ik later wel.

Bedankt alvast!

De laatste tijd werd ik echt niet goed van die installateurs die niet antwoorden of buitensporige winsten op warmtepomp inkoop rekenen. Ik herverdeel mijn verdiende geld graag richting andere ondernemers, maar een beetje service verwacht ik wel.
Dus om af te zijn van het gezeur dan maar zelf besteld en een F gassen monteur vind ik wel.
Even mezelf quoten, is vervangen van cv en leidingwerk aansluiten echt zo basic ?
Edit: was vergeten te melden dat de condenswaterpomp van de cv hergebruikt wordt voor de wp.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 08:43
@joezzt Vraag 1: ja; je gaat zelf de koelleidingen ook aanleggen, en aan laten sluiten door een koel monteur? Electra heen en terug doe je zelf? en opstellen van de binnen en buitenunit ook?
Vraag2 begrijp ik niet goed: de badkamer heeft een lus die altijd open staat; prima. Maar verdeler? die ene lus kan dus rechtstreeks op de wp aangesloten, er van uitgaande dat de ruimtes beneden een normale gesloten verdeler hebben, en de Ta niet meer is dan zeg 36°C.
3: geen idee

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Naalroc schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:17:
@joezzt Vraag 1: ja; je gaat zelf de koelleidingen ook aanleggen, en aan laten sluiten door een koel monteur? Electra heen en terug doe je zelf? en opstellen van de binnen en buitenunit ook?
Vraag2 begrijp ik niet goed: de badkamer heeft een lus die altijd open staat; prima. Maar verdeler? die ene lus kan dus rechtstreeks op de wp aangesloten, er van uitgaande dat de ruimtes beneden een normale gesloten verdeler hebben, en de Ta niet meer is dan zeg 36°C.
3: geen idee
Thx !
Vraag 1:
Daar zit ik inmiddels ook aan te denken om dat ook allemaal zelf te doen in mijn eigen ongestresste tijd in Juli. Tuintje moet omgespit worden en slagvaste buizen moeten aangelegd worden. Het is dan wel zo handig om gelijk de leidingen (Freddox II ?) er door te halen , dicht te gooien en dan wachten op de WP en monteur die aansluit en vult.
De buitenunit komt op een noord-muur zwevend boven een plat dak, met veren op een muursteun. Dan de buis langs een regenpijp naar beneden de tuingrond in naar het keldergat waar ook de riolering binnen komt. Totaal iets van 20 m.
Elektraleidingen worden ook erbij gelegd en er komt nog een zonnepaneel leiding bij die nu provisorisch op de grond ligt en naar een ander keldergat gaat.
2:
Aha , ik wist niet dat die ook zo zonder verdeler aangesloten kan worden. Misschien wel een thermostatische kraan tussen zetten voor het geval dat het toch te warm wordt ?
3.
Dit ivm de 3 verschillende verwarmingstypes, 1 vvw met 1 groep, 4 x T22 radiatoren en 2 aluminium radiatoren met 4x zo weinig waterinhoud als vergelijkbare T33. Ik denk dat 150l/h wel genoeg is , die 300 zal wel voor veel vvw zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
#2: waarom een thermostatische kraan?
Het water kan toch nooit warmer worden dan wat je instelt op de wp. En die gesloten verdeler heeft tenslotte ook geen temperatuur limiet/begrenzing.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Op de site van alklima vond ik een principe schema met een beluchter in de sww leiding direct na het boilervat. Het gaat om de ingebouwde boiler en die is van rvs. Het idee erachter is dat er geen onderdruk komt in het vat zodra de watertoevoer gesloten zou zijn en iemand de kraan opent.

Wat vinden jullie hier van? Zin of onzin? Zijn er mensen die ook een beluchter gebruiken?

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:49:
Ik bedacht me net dat het standby-verbruik waarschijnlijk niet door de warmtepomp geteld wordt (die deelt het verbruik immers op in sww, verwarmen en koelen)
De WP telt het standbyverbruik bij koelen of verwarmen (afhankelijk van waar de WP op is ingesteld). Dat is ook de reden dat ik in maart en april zo beroerd scoorde in de meting van @Tomexergie , terwijl ik de rest van de winter (november t/m februari) rond de cop 6 zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zwakie schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:53:
Ik heb ook nog maar plm. 2 maanden data, de eerste bevindingen lijken er op te duiden dat het stand-by verbruik niet is opgenomen in de el. verbruikscijfers die de unit zelf aangeeft. Wanneer ik deze beide samen neem komt het bijna exact overeen met wat de kWh-meter aangeeft...
Van deze tekst snap ik niks. Eerst zeg je dat het standbyverbruik niet meegenomen wordt, en daarna dat het totaal van de verbruikscijfers van de WP overeenkomen met de waarde van je kWh-meter (die logischerwijs het totaal van de WP zal meten). Dan blijkt daar toch uit dat de WP het standbyverbruik wel degelijk meeneemt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronaldvdijk schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:00:
Op de site van alklima vond ik een principe schema met een beluchter in de sww leiding direct na het boilervat. Het gaat om de ingebouwde boiler en die is van rvs. Het idee erachter is dat er geen onderdruk komt in het vat zodra de watertoevoer gesloten zou zijn en iemand de kraan opent.

Wat vinden jullie hier van? Zin of onzin? Zijn er mensen die ook een beluchter gebruiken?
Zeker bij een dunwandige RVS-boiler geen onzin, maar wel afhankelijk van de plaatsing. Op de bgg is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand, maar bij plaatsing op zolder kun je op een aftapper in bijv de kruipruimte bijna een bar aan onderdruk op je vat krijgen. Daar kunnen ze niet tegen.... Foto's zijn ooit wel eens in het L/W WP topic geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Naalroc schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:33:
#2: waarom een thermostatische kraan?
Het water kan toch nooit warmer worden dan wat je instelt op de wp. En die gesloten verdeler heeft tenslotte ook geen temperatuur limiet/begrenzing.
Ik pas de isolatie na de eerste grote halen aan aan de praktijk, kan best zo zijn dat de aanvoertemperatuur toch richting 40 moet en dat ik de isolatie dus nog meer moet verbeteren, denk bv aan hr+++.
Dan is het wel handig dat ik alsnog even de vvw kan beperken, kan ook met een eenvoudige kraan misschien, maar het leek me wel goed om overal dezelfde componenten te gebruiken? En je kunt er elk remote instelbaar ding opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Andrehj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:09:
[...]

Zeker bij een dunwandige RVS-boiler geen onzin, maar wel afhankelijk van de plaatsing. Op de bgg is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand, maar bij plaatsing op zolder kun je op een aftapper in bijv de kruipruimte bijna een bar aan onderdruk op je vat krijgen. Daar kunnen ze niet tegen.... Foto's zijn ooit wel eens in het L/W WP topic geplaatst.
Ik heb het plaatje gevonden. Inderdaad ook een boiler die op zolder staat en die is geimplodeerd. Mijn boiler komt op de begane grond. Alleen bij het leeg laten lopen kan het een probleem opleveren, maar waarschijnlijk minimaal. Dit kun je voorkomen door een warm water kraan open te draaien. Zijn er meer mensen die een beluchter gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronaldvdijk schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:40:
Ik heb het plaatje gevonden. Inderdaad ook een boiler die op zolder staat en die is geimplodeerd.
In zo'n geval is een link natuurlijk altijd welkom. Vele andere zijn ook benieuwd naar hoe dat er ook al weer uit zag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Andrehj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:53:
[...]

In zo'n geval is een link natuurlijk altijd welkom. Vele andere zijn ook benieuwd naar hoe dat er ook al weer uit zag.
Goed idee. Bij deze de link https://www.klusidee.nl/F...systeem-implodeerd.86795/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06 10:05
Andrehj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:04:
[...]

Van deze tekst snap ik niks. Eerst zeg je dat het standbyverbruik niet meegenomen wordt, en daarna dat het totaal van de verbruikscijfers van de WP overeenkomen met de waarde van je kWh-meter (die logischerwijs het totaal van de WP zal meten). Dan blijkt daar toch uit dat de WP het standbyverbruik wel degelijk meeneemt? :?
Ik vermoed dat je het stukje
het stand-by verbruik niet is opgenomen in de el. verbruikscijfers die de unit zelf aangeeft
niet goed hebt begrepen.

Daarom even in andere woorden: het electrische verbruik dat de binnenunit zelf aangeeft lijkt exclusief standby verbruik te zijn. Wanneer ik het electrische verbruik door de binnenunit zelf aangegeven vermeerder met het standby gebruik, dan is de uitkomt nagenoeg gelijk aan wat de kWh-meter aangeeft. (standby verbruik kan ik meten met kWh meter)

Duidelijk zo?

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Ronaldvdijk schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:40:
[...]
Zijn er meer mensen die een beluchter gebruiken?
Ja natuurlijk (iets met safe&sorry)
Voor RVS ...: kans x impact
De kans is klein, maar impact groot
Voor staal/emaille ...minder

Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/026e19e9743eb2b79d3d946ce290da08/3/0/30520005WAT_428015100.jpg

https://www.installatieva...ij-20-grc-14bar-428015100

En deze om altijd een oogje in het zeil te houden.
Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/026e19e9743eb2b79d3d946ce290da08/3/0/3051010388843.JPG

https://www.installatieva...as-cilindr-bspp-821063010

Bovendien gebruik ik een (de-stratificatie) circulatiepomp tijdens het boiler laden en net daarvoor, om de "koude plons" te voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOEEK44QeRML_YsScUAOS_GKXPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ceUtJn5BMLm9ntrmUV8lgU8p.jpg?f=user_large

Beschreven:
https://gathering.tweaker...message/65597490#65597490
https://gathering.tweaker...message/65582654#65582654

Thermosifon/einrohrzikulation robuustheid is niet optimaal: er zou nog een U-vormige lus van ca 30cm in de SWW leiding moeten, b.v. een flex-slang (staat op de once-to-do, maar de leiding voelt, ongebruikt, koud )

[ Voor 34% gewijzigd door Domosapiens op 14-05-2022 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:07

breinonline

Are you afraid to be known?

breinonline schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:33:
[...]

Mijn PUHZ-SHW112YAA heeft nu voor de tweede week op rij hetzelfde probleem: de legionellarun komt niet tot de ingestelde temperatuur. De oorzaak ken ik niet.
@Andrehj mijn ervaring van vannacht (kon helaas toch niet goed slapen): om circa 3.30 geconstateerd op het scherm van de binnenunit dat:
- legionellamodus aan staat (icoontje in beeld)
- niks draait (SWW en heating staan op pauze, geen icoon van de heater in de binnenunit)
- temperatuur nog lang geen 60ºC
- SWW setpoint staat nog steeds op 58ºC (klopt, want dat verlaag ik pas als hij uit legionellamodus komt)

Setpoint handmatig via Home Assistant verlaagd (03:52u). Om hem uit de legionella modus te krijgen geprobeerd om warm water te forceren via home assistant (03:55). Dat werkte niet, of althans niet dat hij naar die modus overging. Wel kon ik even later constateren dat nu het verwarmingselement aan de gang ging en de temperatuur toch best rap stijgt in het vat. Of ik die stap nu heb getriggert met verlaging van het setpoint of met het forceren van SWW modus weet ik niet zeker, maar ik vermoed eigenlijk het eerste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vG-4-UkTqbHsVwY4ilxZlERDFRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g55RNKc2akk371UQ2ylnAaAv.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er dus op dat het systeem blijft hangen in het verwarmen op de buitenunit (en dat niet redt tot de ingestelde temperatuur) maar interne heater het dan niet automatisch overneemt.

Wat overigens ook vreemd is: ik heb nu de laadtijd op 5u staan en de cyclus begint om 00:00u dus ik zou verwachten dat deze om 05:00u wordt afgebroken maar nu om 05:08 stijgt de temperatuur nog gewoon en ook de logionellamodus blijft gewoon aan. Om 05:52u stopt hij er automatisch mee, zonder dat de vereiste temperatuur is gehaald (net niet) en 25minuten zo hoog is gebleven. Terugrekenend zou dan de telling van de 5 uur gestart zijn om 00:52u maar daar zie ik in mijn grafiekgegevens geen aanleiding toe?

[ Voor 6% gewijzigd door breinonline op 14-05-2022 11:00 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Domosapiens schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:19:
[...]

Ja natuurlijk (iets met safe&sorry)
Voor RVS ...: kans x impact
De kans is klein, maar impact groot
Voor staal/emaille ...minder

[Afbeelding]

https://www.installatieva...ij-20-grc-14bar-428015100

En deze om altijd een oogje in het zeil te houden.
[Afbeelding]

https://www.installatieva...as-cilindr-bspp-821063010

Bovendien gebruik ik een (de-stratificatie) circulatiepomp tijdens het boiler laden en net daarvoor, om de "koude plons" te voorkomen.
[Afbeelding]

Beschreven:
https://gathering.tweaker...message/65597490#65597490
https://gathering.tweaker...message/65582654#65582654

Thermosifon/einrohrzikulation robuustheid is niet optimaal: er zou nog een U-vormige lus van ca 30cm in de SWW leiding moeten, b.v. een flex-slang (staat op de once-to-do, maar de leiding voelt, ongebruikt, koud )
Bedankt voor de duidelijke uitleg met plaatjes erbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
ocaj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:49:

Ik bedacht me net dat het standby-verbruik waarschijnlijk niet door de warmtepomp geteld wordt
Dat was altijd wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
breinonline schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 05:25:
[...]

@Andrehj mijn ervaring van vannacht (kon helaas toch niet goed slapen): om circa 3.30 geconstateerd op het scherm van de binnenunit dat:
- legionellamodus aan staat (icoontje in beeld)
- niks draait (SWW en heating staan op pauze, geen icoon van de heater in de binnenunit)
- temperatuur nog lang geen 60ºC
- SWW setpoint staat nog steeds op 58ºC (klopt, want dat verlaag ik pas als hij uit legionellamodus komt)

Setpoint handmatig via Home Assistant verlaagd (03:52u). Om hem uit de legionella modus te krijgen geprobeerd om warm water te forceren via home assistant (03:55). Dat werkte niet, of althans niet dat hij naar die modus overging. Wel kon ik even later constateren dat nu het verwarmingselement aan de gang ging en de temperatuur toch best rap stijgt in het vat. Of ik die stap nu het getriggert met verlaging van het setpoint of met het forceren van SWW modus weet ik niet zeker, maar ik vermoed eigenlijk het eerste.
[Afbeelding]

Het lijkt er dus op dat het systeem blijft hangen in het verwarmen op de buitenunit (en dat niet redt tot de ingestelde temperatuur) maar interne heater het dan niet automatisch overneemt.

Wat overigens ook vreemd is: ik heb nu de laadtijd op 5u staan en de cyclus begint om 00:00u dus ik zou verwachten dat deze om 05:00u wordt afgebroken maar nu om 05:08 stijgt de temperatuur nog gewoon en ook de logionellamodus blijft gewoon aan. Om 05:52u stopt hij er automatisch mee, zonder dat de vereiste temperatuur is gehaald (net niet) en 25minuten zo hoog is gebleven. Terugrekenend zou dan de telling van de 5 uur gestart zijn om 00:52u maar daar zie ik in mijn grafiekgegevens geen aanleiding toe?
Volgens mij heb ik precies datzelfde (bij legionellacyclus wordt element niet ingeschakeld als compressor stopt) ook een keer gezien (najaar 2020) toen ik de WP net had.
Het zou kunnen liggen aan je hoge SWW setpoint. Er staat mij vaag iets bij dat ik dat toen verlaagd heb naar 55°C (wat op dat moment wel met de compressor gehaald kon worden) en dat het probleem toen niet meer optrad.

Dat is echter weer in tegenspraak met mijn ervaring van vorige week, want toen kon ook bij mij het SWW setpoint (55°C) niet met de compressor gehaald worden en werd bij 53.5°C het dompelelement ingeschakeld.
Wellicht dat zelfs het verschil dompelelement vs intern verwarmingselement nog uitmaakt...

Voor volgende week zou ik als ik jou was een haalbaar SWW setpoint instellen via HA en kijken of dat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:16:
En idd, m’n enkelvoudige,12 jaar oude Nefit zonneboilerpaneeltje duwt SWW nu dagelijks ruim boven m’n ingestelde 43 graden:
[Afbeelding]

WP staat compleet stil incl SWW en Legionella runs sinds twee weken, op enkele koude dag na.
Wat ik me nou afvraag: Waarschijnlijk zitten je WP en je zonneboiler op twee verschillende spiralen in je SWW-vat. De ene zal dan hoger zitten als de andere.
Hoe kun je dan ervoor zorgen dat je met beide systemen je hele vat boven de 60 graden krijgt? Want in de winter doe je een legionellarun met je WP en in de zomer bijna dagelijks met je zonneboiler. Of heb je een extra circulatiepompje geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Andrehj schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Volgens mij heb ik precies datzelfde (bij legionellacyclus wordt element niet ingeschakeld als compressor stopt) ook een keer gezien (najaar 2020) toen ik de WP net had.
Het zou kunnen liggen aan je hoge SWW setpoint. Er staat mij vaag iets bij dat ik dat toen verlaagd heb naar 55°C (wat op dat moment wel met de compressor gehaald kon worden) en dat het probleem toen niet meer optrad.

Dat is echter weer in tegenspraak met mijn ervaring van vorige week, want toen kon ook bij mij het SWW setpoint (55°C) niet met de compressor gehaald worden en werd bij 53.5°C het dompelelement ingeschakeld.
Wellicht dat zelfs het verschil dompelelement vs intern verwarmingselement nog uitmaakt...

Voor volgende week zou ik als ik jou was een haalbaar SWW setpoint instellen via HA en kijken of dat uitmaakt.
Heb het setpoint nu 54ºC gemaakt, kijken wat dat doet volgende week.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
breinonline schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:14:
[...]
Heb het setpoint nu 54ºC gemaakt, kijken wat dat doet volgende week.
Is het niet dat clixonnetje op je heater in de wp die eruit geslagen is ?
@Grolsch weet wel wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:19:
Is het niet dat clixonnetje op je heater in de wp die eruit geslagen is ?
@Grolsch weet wel wat ik bedoel.
Dat zal niet het geval zijn, want volgens bovenstaand verhaal deed het element het rond 5 uur wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Begint nu wel warm te worden (binnen tikt het 26 aan), dus vanaf gister weer gaan koelen. Is er nog een truuk om de mitsu zo laag mogelijke ta te laten hanteren rekening houden met dauwtemp?

gok dat ik iets van dauw temp / relatieve luchtvochtigheid monitor nodig heb en dan de mitsu aansturen via melcloud of procon?

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 16-05-2022 07:38 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@xoror 18 graden water gaat net goed. Dauwpunt ligt vaak rond de 17 graden hier in huis.
Maar alles is te automatiseren natuurlijk. (node-red en procon)

Dauwpunt kun je uitrekenen. (niet mijn huis)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_beV5FTE3BfxQwQPe7-P6QcHQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5LEFWJmqBF910oqm1URyiBh.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2022 08:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:00:
@xoror 18 graden water gaat net goed. Dauwpunt ligt vaak rond de 17 graden hier in huis.
Maar alles is te automatiseren natuurlijk. (node-red en procon)

Dauwpunt kun je uitrekenen. (niet mijn huis)
[Afbeelding]
Ah thnx, procon dus weer.
Hier in huis is de relatieve luchtvochtigheid erg laag deze tijd. rond 40%, dus heb gister 16 graden gekoeld. had nog wel lager gekund (https://www.weerschip.nl/calc_Td.php)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Heb hem hier ook ff aangeslingerd op koelen. Komende dagen wordt het 26 graden.
Je kan niet vroeg genoeg beginnen. En omdat het kan. Zonne energie genoeg.

in nodered taal :+ :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
var temp2 = msg.payload.buitentemp;
var r = msg.payload.buitenluchtvochtigheid;

if(temp2 !=null && !isNaN(temp2)  && r !=null && !isNaN(r))
    {
        var temp = -1.0*temp2;
        es = 6.112*Math.exp(-1.0*17.67*temp/(243.5 - temp));
        ed = r/100.0*es;
        eln = Math.log(ed/6.112);
        td = -243.5*eln/(eln - 17.67 );
        msg.payload.buitendauwpunt = parseFloat(td.toFixed(2));
    }

node.status({fill:"blue",shape:"ring",text: msg.payload.buitendauwpunt});  

return msg;

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2022 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:14
xoror schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:45:
dus heb gister 16 graden gekoeld.
Dat bereik in in dit seizoen ook door een raam open te zetten 's nachts :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Wat ik me nou afvraag: Waarschijnlijk zitten je WP en je zonneboiler op twee verschillende spiralen in je SWW-vat. De ene zal dan hoger zitten als de andere.
Hoe kun je dan ervoor zorgen dat je met beide systemen je hele vat boven de 60 graden krijgt? Want in de winter doe je een legionellarun met je WP en in de zomer bijna dagelijks met je zonneboiler. Of heb je een extra circulatiepompje geïnstalleerd?
Mooie vraag! De Flamco De Jong boiler heeft idd twee spiralen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQKnaoeh-Q9zLsZjra7LjpT6x1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMVR4O8fNaQ67Q99GMDU9oEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uR4v9YS43FkdNvB6-Z6LtbXQsrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcNk1serr2b23SB0ExFkIs16.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste spiraal is voor het zonneboilerpaneel. De temperatuursensor voor de zonneboiler regeling zit in het midden. Met een dag zon van mei-sept verwarmt het zonneboilerpaneel het 300 liter vat tot 70 a 90 graden (afhankelijk van zonkracht, paneel op ZZW). Omdat de WP dan in storing sprong (onderste sensor) heb de ZB begrensd op 75.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgWxbKBUTgsHpMoNwCMP_hh6mek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXC73rd1gBLpTvyjQECN7ZB4.jpg?f=fotoalbum_large

Lang verhaal kort: het boilervat komt elke zonnige dag van mei tot sept ruim boven de 60 graden legionella kill temperatuur. Ook onderin, waar de WP sensor het meet.

En o ja, op ons dak liggen geen dure Heat Pipes, gewoon een enkele Nefit vlakkeplaat collector, ietsje groter dan een zonnepaneel. Met een low tech delta T en max T aan/uit regeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pql8avFCQZQe7dHoNx6TTpn8-G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtCptkxm1NfLCkv1hzU11PRb.jpg?f=fotoalbum_large

op een niet modulerende Grundfos pomp.

[ Voor 13% gewijzigd door LeonTebbens op 20-05-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 11:25
Remco45 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Ja en? Pump down en wegen is de enige juiste manier indien lekkage een mogelijke oorzaak is.
Zo maar wat bijvullen is not done. Ik zou hier geen genoegen mee nemen.

[...]

Ja en ja.

[...]

Dat zou een ernstige overtreding zijn: waarom zouden ze dat doen?
Sinds dat ze 200 gram hebben bijgevuld doet ie het wel beter, maar voorbeeld: tb 14°C een SWW run 19l/min en een dT die niet hoger komt dan 4°C, 5.3kW bij elektrisch ongeveer 1.9kW (COP 2.8) is niet heel slecht maar ook niet echt heel best toch.

Ik heb het eindelijk voor elkaar dat ze over 1,5 week een pump down komen doen en dan netjes wegen.

De afstand is ongeveer 25 meter. Volgens het databook moet er dan totaal tussen de 1.6 kg (bij 20m) en 1.8 kg (bij 30m) in. Standaard zit er 1.4 kg in.

Ik wil het nu graag echt goed laten doen. Adviseren jullie 1.8 of 1.7 kg, of maakt dat niet zoveel uit?
Of afhankelijk hoeveel ze eruit halen? Stel het was inderdaad te kort, dan lijkt het me duidelijk, maar straks klopte het gewicht toch wel, dan maar accepteren, en absoluut niet meer erbij?

En moet ik verder nog ergens op letten?

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
klinkt bij jullie de buiten unit ook 'anders' tijdens het koelen ivm vervarmen? lijkt bijna op een soort ratel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02

MrScratch

I am rubber, you are glue

Andrehj schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:16:
[...]

Toch even goed lezen. Het is echt niet zo lastig.
Ik ben toch maar even met het schema gaan stoeien en het leek me inderdaad niet zo lastig als gedacht. Ik heb het elke dag tussen 15:00 en 17:00 aangezet voor SWW. Dus mijn interpretatie is dat elke dag als het om 15:00u lager dan 48 graden is (mijn insteltemperatuur) dat dan een SWW run gaat starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLjx4GGUVkkJjewojr5bpz8RgxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2zHLkxGbqX5S5x1ebCCARvH.jpg?f=fotoalbum_large

So far so good. Maar wat schetst mijn verbazing? Vandaag is de SWW run om 12 uur ongeveer gestart. Wait. What?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CedJ9nEeKxMtMTyjXGbkQ9u3Uyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fmjXBWj56WwBgWXdRxwfTGEU.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik totaal lost, hoe kan dit? Ik dacht misschien is het een tijdsverschil issue, maar als ik naar de tijdsinstelling ga, dan wordt het nog verwarrender. Klokje bovenin geeft de juiste tijd aan, maar de tijdsinstelling loopt juist 1 uur achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6ZPjpbsqrK0Rl2jV_nV5VIdkFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxAYoyZ3XfJiu9CpdS9IhPBY.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien heeft dit met zomertijd/wintertijd te maken, maar bij beiden is het nog zeker geen 15:00u.

Ik heb wel de stroom er een tijdje afgehad even voor 12 uur ivm het monteren van een stroommeter. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrScratch schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:15:
Ik heb wel de stroom er een tijdje afgehad even voor 12 uur ivm het monteren van een stroommeter. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Bij mij start ie idd altijd een SWW-run als de stroom er weer op komt, maar ik werk niet (meer) met die tijdslots.
Ik zou het morgen even aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Ook hier gaat de WP een SSW run doen zodra de stroom erop gaat.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Even een vraag:
Ik heb met Alklima op de beursgesproken.
Gevraagd wat hun adviseren te nemen en of ik voor een Power-Inverter of Zubadan-Inverter moet gaan. (Split-set) met 200L cilinder binnenunit.
Hun geven aan dat het verschil minimaal is en dat ik beter voor een power inverter kan gaan.

Mijn gasverbruik is 900-1000m3 per jaar (warmwater is er vanaf getrokken)
Kom ik uit op +/- : 5kW afgifte

Warmteafgifte van het systeem is +/- 6kW
(Wordt omgebouwd naar laagtemperatuur.)
Dus klopt wel aardig!

Tussen de power-inverter en Zubadan-inverter zit nog een aardig prijsverschil.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ben ik met ze eens, met zo weinig behoefte is een zubadan over kill.

Het grote voordeel van een power Inverter is het lagere modulatie niveau

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranberry
Over een paar maanden hoop ik me ook te kunnen scharen bij de club ME WP-gebruikers! Vandaag heb ik nl.bij ClimaMarket een PUHZ-SHW80YAA + ERST30C-VM2ED besteld.
CM heeft aangegeven eind mei/begin juni weer een nieuwe voorraad Mitsubishi's binnen te krijgen.
Installatie zal worden gedaan door @koevlaas2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:57:
Ben ik met ze eens, met zo weinig behoefte is een zubadan over kill.

Het grote voordeel van een power Inverter is het lagere modulatie niveau
Ja ik heb alles nog eens na mijn VSK bezoek tegen het licht aangehouden.
Recentelijk multisplit thuis geïnstalleerd en iemand anders de inbedrijfstelling laten uitvoeren. Dat ging erg makkelijk en easy.
Werkzaamheden zijn dan binnen max 2-3 dagen uitgevoerd.

Ik ga denk ik voor de PC-75YA-200 SET of PCR-75YA-200 SET
Ligt eraan wat sneller leverbaar is, ga geen koeling gebruiken maar prijsverschil is verwaarloosbaar.
In het ergste geval kan ik bij extreem weer altijd mijn multisplit ook nog laten bijverwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 17-05-2022 22:02 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 11:52
rudolfski schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:24:
[...]
Sinds dat ze 200 gram hebben bijgevuld doet ie het wel beter, maar voorbeeld: tb 14°C een SWW run 19l/min en een dT die niet hoger komt dan 4°C, 5.3kW bij elektrisch ongeveer 1.9kW (COP 2.8) is niet heel slecht maar ook niet echt heel best toch.

Ik heb het eindelijk voor elkaar dat ze over 1,5 week een pump down komen doen en dan netjes wegen.

De afstand is ongeveer 25 meter. Volgens het databook moet er dan totaal tussen de 1.6 kg (bij 20m) en 1.8 kg (bij 30m) in. Standaard zit er 1.4 kg in.

Ik wil het nu graag echt goed laten doen. Adviseren jullie 1.8 of 1.7 kg, of maakt dat niet zoveel uit?
Of afhankelijk hoeveel ze eruit halen? Stel het was inderdaad te kort, dan lijkt het me duidelijk, maar straks klopte het gewicht toch wel, dan maar accepteren, en absoluut niet meer erbij?

En moet ik verder nog ergens op letten?
Heel simpel: let er op dat ze zich aan het Service Manual houden, dan kan er niets mis gaan en wordt duidelijk of er iets niet goed is en zo ja wat er dan aan de hand is. De hoeveelheid koelmiddel mag geïnterpoleerd worden: dat zou dan 1,7 kg worden. Meet voor de zekerheid het leidingtraject nog eens op: het is tenslotte mogelijk dat daar een vergissing is gemaakt tijdens het meten.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
LeonTebbens schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:35:
[...]

In koelmodus gaat de binnenunit condenswater geven. Net als bij airco’s.
Je hebt binnen geen last van defrosts, dat scheelt 😀
Even hier op reagerende, ik had zojuist een testrun in gedachten met mijn WP om eens te gaan koelen, kijken hoe/wat het gaat. Maar ik kom tot de conclusie dat ik de hele condensafvoer van mijn ERSD nog niet heb aangesloten.

Hoe veel komt hier af? Ik ga niet lager dan 17 graden, is een emmertje eerst voldoende? Afvoer ligt op de planning, heb alleen eerst andere prio’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:09:
Even hier op reagerende, ik had zojuist een testrun in gedachten met mijn WP om eens te gaan koelen, kijken hoe/wat het gaat. Maar ik kom tot de conclusie dat ik de hele condensafvoer van mijn ERSD nog niet heb aangesloten.

Hoe veel komt hier af? Ik ga niet lager dan 17 graden, is een emmertje eerst voldoende? Afvoer ligt op de planning, heb alleen eerst andere prio’s.
Volgens mij bijna niks, tenzij het erg vochtig is in je huis. Ik zou er gewoon een emmer onder zetten en die eens in de gaten houden.
Als je die condenswaterafvoer aansluit, vergeet je dan niet er een droogsifon tussen te zetten? Een gewone sifon droogt in de winter uit en gaat dan ontzettend stinken.

Hier is afgelopen nacht de WP voor het eerst dit seizoen aan het koelen gegaan. Ging eigenlijk niet heel goed, want hij ging niet ver genoeg terug in vermogen, bleef hangen op 36 Hz en daardoor bijna 6 kW vermogen. Hierdoor kwam de watertemperatuur langdurig op 16.5 graden (18 was setpoint) waardoor in een tijdsbestek van 4 uur de WP 2x uitgegaan is.
Dit gedrag heb ik vorig jaar ook al eens gezien, maar dat kan ik dit seizoen pas goed monitoren.

Rond de middag heb ik een tweede run geforceerd (moest een gefixte bug in mijn COP-script testen) en toen ging hij wel terug naar 30Hz en regelde de watertemperatuur mooi tussen op 17.5 à 18°C.

To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Andrehj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:12:
[...]

Bij mij start ie idd altijd een SWW-run als de stroom er weer op komt, maar ik werk niet (meer) met die tijdslots.
Ik zou het morgen even aankijken.
Nou helaas, ik heb het een dag aangekeken, maar om 15:00u gebeurde er niets. Temperatuur was 46 graden om die tijd en hij moet van mij naar 48 graden.

Moet ik nog ergens aanzetten dat SWW naar de tijdklok moet gaan kijken? Ik vind dit erg verwarrend allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Heb je in het optiescherm wel de SWW-stand van "Play" naar "Klokje" veranderd? Alleen dan volgt hij het tijdsschema...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

ocaj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:18:
Heb je in het optiescherm wel de SWW-stand van "Play" naar "Klokje" veranderd? Alleen dan volgt hij het tijdsschema...
Nee, dat heb ik niet. Dus dat is de misser die ik maak. Redelijk grote blunder. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Als je het weet is alles makkelijk. De hele user interface van die Ecodan is nou niet echt door ergonomen ontwikkeld, dus trek het je niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

ocaj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:20:
Als je het weet is alles makkelijk. De hele user interface van die Ecodan is nou niet echt door ergonomen ontwikkeld, dus trek het je niet aan.
Ik denk dat het klopt, ik heb drie keer alle menu's doorgelopen om uberhaubt te vinden waar ik toch dat play-knopje in een klokje kan omzetten. Maar hij is gevonden, hoor. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
HammieDuDe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Ik koel de afgelopen 5 zomers wanneer nodig met een ingestelde temperatuur van16 graden. Tot op heden nog nooit een druppel condens gehad, laat staan water uit de afvoer aansluiting. Ik heb mijn afvoer dus ook nog niet aangesloten.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
barteg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Ik koel de afgelopen 5 zomers wanneer nodig met een ingestelde temperatuur van16 graden. Tot op heden nog nooit een druppel condens gehad, laat staan water uit de afvoer aansluiting. Ik heb mijn afvoer dus ook nog niet aangesloten.
Ik ben ook wel benieuwd naar het nut van een afvoer naar het riool. Ik zie bij veel installatie foto's op internet dat de overstort niet is aangesloten naar een afvoerbuis. Wordt de overstort nooit aangesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• par4
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-06 10:36
Weet iemand of het boilervat van het ecodan systeem is af te sluiten? Wij willen graag kranen installeren in ons huis maar volgens de bouwer is het boilervat af te sluiten om te voorkomen dat deze leeg loopt op het moment dat je de kraan wil aansluiten. Klopt dat? Ik heb een loodgieter er even naar laten kijken en hij wist niet van een dergelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Boiler of SWW vat? Ik heb een kraantje in de koudwaterleiding naar de SWW tank zitten. Als je die dicht draait dan stroom het warme water niet meer. Dus hoofdkraan dicht en dat kraantje dicht en je kan kranen aan/van de muur schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
breinonline schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:44:
Boiler of SWW vat? Ik heb een kraantje in de koudwaterleiding naar de SWW tank zitten. Als je die dicht draait dan stroom het warme water niet meer. Dus hoofdkraan dicht en dat kraantje dicht en je kan kranen aan/van de muur schroeven.
Gaat dat ook goed als je boiler een verdieping hoger staat? We willen natuurlijk geen imploderende vaten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Toevallig had ik dit nagevraagd bij onze installateur omdat ik een water ontharder wilde installeren. Ik moest ook een binnenloopwerk van een thermostaatkraan vervangen.

Het antwoord was toen, hoofdkraan afsluiten, en doordat er dan geen druk meer op staat komt er geen water uit het SWW vat.

Dit werkte prima, geen idee of het installatie specifiek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Ronaldvdijk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar het nut van een afvoer naar het riool. Ik zie bij veel installatie foto's op internet dat de overstort niet is aangesloten naar een afvoerbuis. Wordt de overstort nooit aangesproken?
Sinds gisteren 16:00 aan het koelen, nog geen druppeltje in de emmer te vinden, ondertussen Ta naar 16,5 gezet. Test geslaagd al zeg ik het zelf.

Combinatie van koelen met de vloeren + wtw met bypass gaat ons prima deze zomer doorhelpen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

KabouterSuper schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:01:
[...]

Gaat dat ook goed als je boiler een verdieping hoger staat? We willen natuurlijk geen imploderende vaten.
In principe kan het water niet meer stromen en kan er dus ook niet imploderen. Zie hieronder :p

[ Voor 3% gewijzigd door breinonline op 19-05-2022 12:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naalroc
Kan wèl, @breinonline en dat is precies de reden van het imploderen, al zal dat bij 1 etage verschil niet zo gauw gebeuren met stalen vaten.
Dat gezegd hebbende, ik heb het persoonlijk wel mee gemaakt maar dat was bij een dunwandig koperen vat, dat ook alleen maar bestand was tegen ca 0,5 bar overdruk, destijds het gangbare systeem in Engeland!
Kwam door bevriezing van de aanvoer in de winter van '78, en tappen op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
HammieDuDe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Sinds gisteren 16:00 aan het koelen, nog geen druppeltje in de emmer te vinden, ondertussen Ta naar 16,5 gezet. Test geslaagd al zeg ik het zelf.

Combinatie van koelen met de vloeren + wtw met bypass gaat ons prima deze zomer doorhelpen verwacht ik.
Ik bedoelde eigenlijk de overstort van de sanitaire warm water circuit. Sorry, had ik niet duidelijk omschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Mijn warmtepomp is inmiddels geleverd en ik ben nu de laatste hand aan het leggen voor alle materialen. Zouden de experts mee willen kijken of ik iets teveel of te weinig doe? Ik heb een puz_wm112yaa met ERPT30X-VM2ED, dus een monobloc in tegenstelling tot iedereen hier die met f-gassen werkt. Het principe blijft verder wel hetzelfde. Alleen de noodzaak volgens de handleiding voor een expansievat in het primaire circuit blijft voor mij onduidelijk aangezien het een open circuit is naar de retour van de cv. Enige probleem zou een 3weg klep kunnen zijn die vast zit lijkt mij. Bijgaand mijn schema. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTRw3BQu1Yydv0ddyJ0qpWGgfMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/701ZlwA9ePIZAgwL7v1sRkrv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
LeonTebbens schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Mooie vraag! De Flamco boiler heeft idd twee spiralen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderste spiraal is voor het zonneboilerpaneel. De temperatuursensor voor de zonneboiler regeling zit in het midden. Met een dag zon van mei-sept verwarmt het zonneboilerpaneel het 300 liter vat tot 70 a 90 graden (afhankelijk van zonkracht, paneel op ZZW). Omdat de WP dan in storing sprong (onderste sensor) heb de ZB begrensd op 75.

[Afbeelding]

Lang verhaal kort: het boilervat komt elke zonnige dag van mei tot sept ruim boven de 60 graden legionella kill temperatuur. Ook onderin, waar de WP sensor het meet.

En o ja, op ons dak liggen geen dure Heat Pipes, gewoon een enkele Nefit vlakkeplaat collector, ietsje groter dan een zonnepaneel. Met een low tech delta T en max T aan/uit regeling
[Afbeelding]

op een niet modulerende Grundfos pomp.
Lijkt verdacht veel op een djg fabrikaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ronaldvdijk schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:08:
Mijn warmtepomp is inmiddels geleverd en ik ben nu de laatste hand aan het leggen voor alle materialen. Zouden de experts mee willen kijken of ik iets teveel of te weinig doe? Ik heb een puz_wm112yaa met ERPT30X-VM2ED, dus een monobloc in tegenstelling tot iedereen hier die met f-gassen werkt. Het principe blijft verder wel hetzelfde. Alleen de noodzaak volgens de handleiding voor een expansievat in het primaire circuit blijft voor mij onduidelijk aangezien het een open circuit is naar de retour van de cv. Enige probleem zou een 3weg klep kunnen zijn die vast zit lijkt mij. Bijgaand mijn schema. [Afbeelding]
Ik zie zo niks geks. Misschien kan je nog een afsluiter plaatsen net na de binnenunit aansluiting voor sww, en aanvoer en retour van de buitenunit. Kan handig zijn bij vervangen binnenunit..

Weet je al welke beluchter je neemt voor sww? Die wil ik er bij mij ook nog in klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:51:
[...]
Lijkt verdacht veel op een djg fabrikaat.
Dank ik zie het nu ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOZu7vQZW3-3Q_gtk2TTZL40Wog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iejbFiaRQvyyvJIXXgOZt92f.jpg?f=fotoalbum_large
is inderdaad een DeJong WPS-300 S / 855-0668
_/-\o_
Heb originele post hierop aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
HaTe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Ik zie zo niks geks. Misschien kan je nog een afsluiter plaatsen net na de binnenunit aansluiting voor sww, en aanvoer en retour van de buitenunit. Kan handig zijn bij vervangen binnenunit..

Weet je al welke beluchter je neemt voor sww? Die wil ik er bij mij ook nog in klussen.
Dank voor je oordeel over mijn schema.

Voor de beluchter ga ik voor deze https://www.installatieva...ij-20-grc-14bar-428015100

Met dank aan @domosapiens die heeft hem aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkonoly
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-07-2024
Hoi Ronald.

Ik heb hetzelfde setje staan alleen dan de PUZ-WM85YAA als buitenunit.
Ik ben aant dubben of ik antivries in het primaire systeem wil, het word voorgeschreven uiteraard als vorst bescherming.
Maar het idee dat ik 5 jaarlijks de hele boel weer moet controle op vorst bestendigheid en evt bijvullen sta me niet zo aan.
Ik zie ook vorstbeveiliging in de vorm van kleppen die in geval van vorst het systeem lozen om schade te voorkomen...
Hoe heb jij het opgelost?

Gr Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
henkonoly schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:20:
Hoi Ronald.

Ik heb hetzelfde setje staan alleen dan de PUZ-WM85YAA als buitenunit.
Ik ben aant dubben of ik antivries in het primaire systeem wil, het word voorgeschreven uiteraard als vorst bescherming.
Maar het idee dat ik 5 jaarlijks de hele boel weer moet controle op vorst bestendigheid en evt bijvullen sta me niet zo aan.
Ik zie ook vorstbeveiliging in de vorm van kleppen die in geval van vorst het systeem lozen om schade te voorkomen...
Hoe heb jij het opgelost?

Gr Henk
Hallo Henk,

Ik moet de set nog aansluiten, maar ben al wel klaar met uitzoeken vwbt de glycol. Ik ga geen glycol of ander antivries toevoegen. Als het buiten vriest is de verwarming aan en stroomt er heet water door de buizen, die overigens goed geïsoleerd moeten zijn. Zodra de buizen afkoelen gaat de verwarming weer aan. Volgens mij is er daarom geen enkel moment dat het water onder de 20 graden komt. Daarnaast heeft het systeem een functie waarbij hij ook voorkomt dat het water nooit zover afkoelt. De enige keer dat het water zou kunnen bevriezen is bij een stroomuitval. Dit zal niet zo snel voorkomen, maar indien het wel voorkomt kun je het beste zsm het water laten aflopen uit het circuit.

Daarnaast heeft glycol ook nog wel nadelen. Het cv water verwarmt er slechter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

xoror schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:57:
Toevallig had ik dit nagevraagd bij onze installateur omdat ik een water ontharder wilde installeren. Ik moest ook een binnenloopwerk van een thermostaatkraan vervangen.

Het antwoord was toen, hoofdkraan afsluiten, en doordat er dan geen druk meer op staat komt er geen water uit het SWW vat.

Dit werkte prima, geen idee of het installatie specifiek is
Gewoon een belucht/ontluchter plaatsen! Niet op bezuinigen!

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 20-05-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@koevlaas2 Wat is de levertijd van Mitsubishi split warmtepomp momenteel?
Wat is jouw voorkeur de PC of PCR nemen?
(Ik ga de koel functie niet gebruiken.)

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 20-05-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronaldvdijk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Een veiligheidsventiel is een nood beveiliging welke de maximaal toelaatbare druk bewaakt.

Let op:
Bij meer bochten moet er een trechter tussen geplaatst worden. (Overstort trechter, Google)

Laat hem in ieder geval met een leiding richting de grond richten, zo blijft het veilig!

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 20-05-2022 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:11:

Procon A1M melcobems mini

Procon A1M melcobems mini is de modbus communicatie adapter van Mitsubishi Electric, die aangesloten wordt op de CN105 poort in de binnenunit.

Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden, om de modbus uit te lezen:
  • Direkt in Home assistant en met modbus usb adapter. (Modbus wordt direct aangeroepen vanuit home assistant)
Op basis van de ESPHome yaml code van Chronos heb ik normale Home Assistant yaml code gemaakt voor gebruik met de modbus USB adapter. Onderstaande gebruikt de modbus addressen zoals in de handleiding. De addressen uit de code van Chronos werken niet bij mij.

Ik vind de modbus integratie voor Home Assistant echter super slecht, dus wil toch overstappen naar ESPHome. Deze wil ik dan het liefst op ethernet hebben en niet via WiFi, maar dat is natuurlijk mogelijk.

Ik ben dan ook gestopt bij het maken van sensoren, maar voor de liefhebber:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
modbus:
- name: mbus
  type: serial
  baudrate: 9600
  bytesize: 8
  method: rtu
  parity: E #standaard voor de procon is N (none) 
  port: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0
  stopbits: 1
  sensors:
  - name: "Ecodan On/Off"
    unique_id: mitsubishi_on_off
    address: 25
    data_type: uint16

- name: "Ecodan Operating mode"
    unique_id: mitsubishi_operating_mode
    address: 26

- name: "Ecodan Operating mode DHW"
    unique_id: mitsubishi_operating_mode_dhw
    address: 27

- name: "Ecodan A/C-mode - Zone 1"
    unique_id: mitsubishi_ac_mode_zone_1
    address: 28

- name: "Ecodan Defrost mode"
    unique_id: mitsubishi_defrost
    address: 67

- name: "Ecodan Residual heat removal"
    unique_id: mitsubishi_residual_heat_removal
    address: 68

- name: "Ecodan DHW temperature setpoint"
    unique_id: mitsubishi_dhw_temp_setpoint
    address: 31
    precision: 1
    scale: 0.01
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: temperature

# Frequentie
  - name: "Ecodan Heat Pump Frequency  Master"
    unique_id: mitsubishi_heat_pump_frequency_master
    address: 73
    precision: 0
    unit_of_measurement: "Hz"
    device_class: frequency

# DHW Temperature Drop
  - name: "Ecodan DHW temperature drop"
    unique_id: mitsubishi_DHW_temperature_drop
    address: 91
    scale: 0.1

# Room temperature
  - name: "Ecodan Room Temperature  Zone 1"
    unique_id: mitsubishi_room_temperature_zone_1
    address: 93

# Refrigerant liquid  temperature
  - name: "Ecodan Refrigerant Liquid Temperature"
    unique_id: mitsubishi_refrigerant_liquid_temperature
    address: 97

# Outdoor ambient temperature
  - name: "Ecodan Outdoor temperature"
    unique_id: mitsubishi_outdoor_temperature
    address: 99
    scale: 0.1

# Flow temperature
  - name: "Ecodan Flow temperature"
    unique_id: mitsubishi_flow_temperature
    address: 101

# Return temperature
  - name: "Ecodan Return temperature"
    unique_id: mitsubishi_return_temperature
    address: 103

# Tank water temperature
  - name: "Ecodan Tank temperature"
    unique_id: mitsubishi_tank_temperature
    address: 105

# Flow temperature zone 1
  - name: "Ecodan Flow temperature - Zone 1"
    unique_id: mitsubishi_flow_temperature_zone_1
    address: 107

# Return temperature zone 1
  - name: "Ecodan Return temperature - Zone 1"
    unique_id: mitsubishi_return_temperature_zone_1
    address: 109 # Return temperature - FC 4: 68

# Boiler flow temperature
  - name: "Ecodan Boiler flow temperature"
    unique_id: mitsubishi_boiler_flow_temperature
    address: 115

# Boiler return temperature
  - name: "Ecodan Boiler return temperature"
    unique_id: mitsubishi_boiler_return_temperature
    address: 117

# Heat pump run time x1
  - name: "Ecodan Run Time"
    unique_id: mitsubishi_heat_pump_run_time_1
    address: 136
    unit_of_measurement: "h"

# Heat pump run time x100
  - name: "Ecodan Run Time x100"
    unique_id: mitsubishi_heat_pump_run_time_100
    address: 137
    scale: 100
    unit_of_measurement: "h"

# Energy used measurement year
  - name: Ecodan Energy used year
    unique_id: mitsubishi_energy_used_year
    address: 279

# Energy used measurement month
  - name: Ecodan Energy used month
    unique_id: mitsubishi_energy_used_month
    address: 280

# Energy used measurement day
  - name: Ecodan Energy used day
    unique_id: mitsubishi_energy_used_day
    address: 281

# Energy used heating kWh
  - name: Ecodan Energy used heating kWh
    unique_id: mitsubishi_heating_kwh
    address: 282
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: energy
    state_class: total_increasing

# Energy used heating Wh
  - name: Ecodan Energy used heating Wh
    unique_id: mitsubishi_heating_wh
    address: 283
    unit_of_measurement: "Wh"

# Energy used cooling kWh
  - name: Ecodan Energy used cooling kWh
    unique_id: mitsubishi_cooling_kwh
    address: 284

# Energy used cooling Wh
  - name: Ecodan Energy used cooling Wh
    unique_id: mitsubishi_cooling_wh
    address: 285

# Energy used DHW kWh
  - name: Ecodan Energy used DHW kWh
    unique_id: mitsubishi_dhw_kwh
    address: 286

# Energy used DHW Wh
  - name: Ecodan Energy used DHW Wh
    unique_id: mitsubishi_dhw_wh
    address: 287

# Energy produced measurement year
  - name: Ecodan Energy produced measurement year
    unique_id: mitsubishi_energy_produced_year
    #name: "Date produced measurement year"
    address: 289

# Energy produced measurement month
  - name: Ecodan Energy produced measurement month
    unique_id: mitsubishi_energy_produced_month
    #name: "Date produced measurement month"
    address: 290

# Energy produced measurement day
  - name: Ecodan Energy produced measurement day
    unique_id: mitsubishi_energy_produced_day
    #name: "Date produced measurement day"
    address: 291

# Energy produced heating kWh
  - name: Ecodan Energy produced heating kWh
    unique_id: mitsubishi_produced_heating_kwh
    address: 292

# Energy produced heating Wh
  - name: Ecodan Energy produced heating Wh
    unique_id: mitsubishi_produced_heating_wh
    address: 293

# Energy produced cooling kWh
  - name: Ecodan Energy produced cooling kWh
    unique_id: mitsubishi_produced_cooling_kwh
    address: 294

# Energy produced cooling Wh
  - name: Ecodan Energy produced cooling Wh
    unique_id: mitsubishi_produced_cooling_wh
    address: 295

# Energy produced DHW kWh
  - name: Ecodan Energy produced DHW kWh
    unique_id: mitsubishi_produced_dhw_kwh
    address: 296

# Energy produced DHW Wh
  - name: Ecodan Energy produced DHW Wh
    unique_id: mitsubishi_produced_dhw_wh
    address: 297

# Flow
  - unique_id: mitsubishi_flow
    name: "Ecodan Flow"
    address: 299
    unit_of_measurement: "l/min"

template:
  - sensor:
    - name: Ecodan Energy produced DHW
      unique_id: ecodan_energy_produced_dhw
      state: "{{ states('sensor.ecodan_energy_produced_dhw_kwh') | int + states('sensor.ecodan_energy_produced_dhw_wh') | int / 100 }}"
      unit_of_measurement: kWh

- name: Ecodan Energy produced cooling
      unique_id: ecodan_energy_produced_cooling
      state: "{{ states('sensor.ecodan_energy_produced_cooling_kwh') | int + states('sensor.ecodan_energy_produced_cooling_wh') | int / 100 }}"

- name: Ecodan Energy produced heating
      unique_id: ecodan_energy_produced_heating
      state: "{{ states('sensor.ecodan_energy_produced_heating_kwh') | int + states('sensor.ecodan_energy_produced_heating_wh') | int / 100 }}"

- name: Ecodan Energy used DHW
      unique_id: ecodan_energy_used_dhw
      state: "{{ states('sensor.ecodan_energy_used_dhw_kwh') | int + states('sensor.ecodan_energy_used_dhw_wh') | int / 100 }}"

- name: Ecodan Energy used cooling
      unique_id: ecodan_energy_used_cooling
      state: "{{ states('sensor.ecodan_energy_used_cooling_kwh') | int + states('sensor.ecodan_energy_used_cooling_wh') | int / 100 }}"

- name: Ecodan Energy used heating
      unique_id: ecodan_energy_used_heating
      state: "{{ states('sensor.ecodan_energy_used_heating_kwh') | int + states('sensor.ecodan_energy_used_heating_wh') | int / 100 }}"

- name: Ecodan Energy produced date
      unique_id: ecodan_energy_produced_date
      state: "{{ states('sensor.ecodan_energy_produced_measurement_day') + '-' + states('sensor.ecodan_energy_produced_measurement_month') + '-' + states('sensor.ecodan_energy_produced_measurement_year') }}"
      icon: mdi:clipboard-text-clock

- name: Ecodan Energy used date
      unique_id: ecodan_energy_used_day
      state: "{{ states('sensor.ecodan_energy_produced_measurement_day') + '-' + states('sensor.ecodan_energy_produced_measurement_month') + '-' + states('sensor.ecodan_energy_produced_measurement_year') }}"
      icon: mdi:clipboard-text-clock

- name: Ecodan Run time
      unique_id: ecodan_run_time
      state: "{{ states('sensor.ecodan_run_time_x100') | int + states('sensor.ecodan_run_time_x1') | int }}"
      unit_of_measurement: h
      icon: mdi:wrench-clock

De "unique_id"'s zijn hetzelfde als gebruikt in de code van Chronos, dus het zou straks bij de overstap geen nieuwe entities moeten aanmaken. *op die met "sww" in het id na, die heb ik hernoemd naar "dhw"

[ Voor 26% gewijzigd door HaTe op 26-05-2022 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dank voor het delen. Al je met je ethernetversie klaar bent zou ik een how to ook wel leuk vinden O-) Mogelijk dat ik dan ook nog wel die kant op wil. Ik snap (nog) weinig van ESPhome en ben wat huiverig om die kant op te stappen, maar meer kunnen uitlezen is wel heel verleidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@HaTe
Bedankt. Ik zal een linkje toevoegen naar je post in mijn post aan het begin onder de OP.
Zit er geen verwijzing in naar de hardware in de code of hoeft dat niet?

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2022 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DutchWing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:23:
@koevlaas2 Wat is de levertijd van Mitsubishi split warmtepomp momenteel?
Wat is jouw voorkeur de PC of PCR nemen?
(Ik ga de koel functie niet gebruiken.)
Een maand of 3 met daarbij geen garantie.
Ik lever altijd zoveel mogelijk met koeling, je weet maar nooit en zoveel geld scheelt het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:12:
@HaTe
Bedankt. Ik zal een linkje toevoegen naar je post in mijn post aan het begin onder de OP.
Zit er geen verwijzing in naar de hardware in de code of hoeft dat niet?
Jawel, maar heb had het met opzet weggelaten omdat dit toch afhankelijk is van de configuratie. Ik heb bijvoorbeeld parity aangepast naar even omdat mijn stroom meters hier ook op werken. Heeft me lang geduurd voor ik dat door had...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:
- name: mbus
  type: serial
  baudrate: 9600
  bytesize: 8
  method: rtu
  parity: E #standaard voor de procon is N (none) 
  port: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0
  stopbits: 1 

inmiddels wel toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-06 21:46
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Een maand of 3 met daarbij geen garantie.
Ik lever altijd zoveel mogelijk met koeling, je weet maar nooit en zoveel geld scheelt het ook niet.
Hmm, dat is nog niet extreem lang. Rechtstreeks bij allklima, of bestel jij elders? (Ik woon in het zuidoosten vh land, dus zal denk met de locale installateur op zoek moeten 😉)
Pagina: 1 ... 14 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero