WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat laatste kun je toch even handmatig testen door gewoon je SWW setpoint te verzetten en kijken hoe de WP daarop reageert? Ben ook wel benieuwd namelijk.Rockster schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:58:
Een alternatief waar ik aan zit te denken is om gewoon 's nachts het SWW setpoint te verlangen naar bijv. 30 graden, om hem overdag weer op de oorspronkelijke waarde van 48 graden te zetten. Ik denk alleen dat ik dan hetzelfde gedrag krijg als de weekklok (want SWW temperatuur is dan vast al iets onder setpoint, en de run start op die manier weer elke dag).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe was je ook al weer tot je oorspronkelijke 7 of 8 kW gekomen? Was dat op basis van gasverbruik op een koude dag? Of op basis van jaarverbruik? Of kun je die warmteverliesberekening hier posten? Zat daar bijvoorbeeld niet een dikke opwarmcomponent in?Speedyace schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:05:
Deze toch nog even on hold gezet. Dit heeft te maken dat ik toch nog een transmissie berekening heb laten maken. Na deze berekening kwam als eindresultaat dat ik een WP moet hebben 9.2 kw.
Van de SHW80YAA ligt het minimum vermogen wel een stuk hoger, check maar in de databooks (zie TS).Dus i.p.v. de PUHZ-SW75YAA denk ik, dat ik beter voor de PUHZ-SHW80YAA kan gaan. Als je naar het onderstaande plaatje kijkt, is de PUHZ-SHW80YAA nagenoeg gelijk aan zijn grotere broers
Ik heb de Koevlaas2 methode gebruikt 1850x8/1650 = 8.96Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:42:
[...]
Hoe was je ook al weer tot je oorspronkelijke 7 of 8 kW gekomen? Was dat op basis van gasverbruik op een koude dag? Of op basis van jaarverbruik? Of kun je die warmteverliesberekening hier posten? Zat daar bijvoorbeeld niet een dikke opwarmcomponent in?
[...]
.
Ik zal zo even de berekening posten (als dat lukt)
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Op blad 42 staan de aansluittotalen per ruimte.
Het vermogen wat benodigd is in de badkamer ga je niet redden met alleen vloerverwarming, gezien de CV handdoekradiator niets meer zal doen.
Je hebt een aanvullende elektrische handdoek radiator nodig van ca. 670W, uitgaande van 22grC ruimte bij -10gr.C buiten (das de norm)
Blad 45 geeft het aansluittotaal of te wel het benodigde vermogen ( 9.192WP) hierbij moet je de elektrische handdoekradiator afhalen. Dan kom je dus op een totaal van 8.522WP benodigd via de warmtepomp.
Let op! dit zijn zoals besproken alleen de ruimtes met vloerverwarming, slaapkamers niet meegerekend in aansluitvermogen
Beetje jammer inderdaad dat de SWW-prohibit read-only is (liep ik ook tegen aan). De SWW-drop temperatuur (maximale verlaging voordat hij een SWW-run start) is ook read-only, dat is niet handig als je de boiler-doel-temperatuur gaat manipuleren.Rockster schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:58:
Vraagje voor de Procon bezitters onder ons:
Mijn idee was om daarvoor modbus register 39 (DHW on prohibit) te gebruiken, om SWW runs tijdelijk te pauzeren, en alleen overdag toe te staan. In eerdere versies van de Procon manual stond deze niet vermeld als read-only, maar in mijn versie (document version 1.0.4) helaas wel. Uitlezen van dit register gaat dan ook prima, maar schrijven werkt niet. Is er iemand die dit m.b.v. de Procon op een andere manier heeft gedaan?
Wat ik nu doe is het volgende:
- geen SWW-schema in de warmtepomp. Warmtepomp staat dus op "altijd aan" voor SWW en hij gaat vanzelf een SWW-run doen als de temperatuur in het midden van de boiler te ver gedaald is.
- Via procon/node-red: Om 13:00 een SWW-run via "force-sww" als daar aanleiding toe is (aan de hand van zowel de temperatuur in het midden als onderin het vat)
- Via procon/node-red: Eens in de 2 weken om 13:15 een "legionella-run" simuleren door tijdelijk de boiler-doel-temp op 60 graden te zetten. (in de warmtepomp heb ik de legionella-run niet aan staan)
Basis-functionaliteit is daarmee niet afhankelijk van mijn domotica-oplossing, alleen de optimalisaties.
Werkt prima, laatst had ik een storing in de thermometer onderin het vat en toen heb ik een week geen sww-runs om 13:00 gehad, maar we hebben ook niet onder een koude douche gestaan.
Zie plaatje (klik voor groot) voor mijn node-red flow.
/f/image/r05y6ZOeCier3hSQOrwuZxCK.png?f=fotoalbum_medium)
Zeker, dat heb ik zojuist ook gedaan:Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:38:
[...]
Dat laatste kun je toch even handmatig testen door gewoon je SWW setpoint te verzetten en kijken hoe de WP daarop reageert? Ben ook wel benieuwd namelijk.
/f/image/kIFE91RQsIA5M2ykAk6TJ95r.png?f=fotoalbum_large)
Om 11:00 's ochtends zet ik het setpoint weer naar 48 graden.
Ik laat wel even weten hoe dit uitpakt. Het kan even duren voordat het vat zover is afgekoeld
/Edit: ik bedenk me net dat ik potentieel ook de holiday mode hiervoor kan misbruiken; holding register 38 is volgens de handleiding niet read-only
[ Voor 8% gewijzigd door Rockster op 12-04-2022 21:04 ]
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Inmiddels dus 1 Mitsubishi oplossing aangeboden gekregen van een leverancier. Ik heb alleen niet zo'n goed gevoel bij het aangebodene omdat mijn "kritische" vragen wa weggewoven worden.
Als het toch de bedoeling is om het bericht hier te posten ipv in een eigen topic, dan hoor ik het graag

Link topic
zoek in de handleiding van de WP op wat de minimale waterinhoud van het systeem moet zijn en reken je vloerverwarming even door op waterinhoud.....
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja, anders krijg je water over de vloer; de getekende installatie is dus mèt een mengvat, maar het waarom is onduidelijk omdat we niet weten wat er achter zit.jorisdekloris schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:12:
Is in onderstaande situatie een buffervat nodig?
.........
In elk geval vergeet die sensoren 8 a en 8b, die zijn totaal overbodig.; en de pomp ook , als je geen mengvat gebruikt, dan doet de ingebouwde pomp dat voor je..
Een geschikte thermostaat is de Panasonic, van ca €190, hier al veel over geschreven; het exacte model staat op pagina 1 in de topic start; er is ook een draadloze versie.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dit expansievat heb ik nu wat beter bekeken. Het lijkt een OEM part te zijn, namelijk de Flamco Flexdur 435x343x1,0. Daarbij zit er een Caleffi 311450 1/2" 5 bar overdrukventiel bij.HaTe schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:29:
bla bla
Verder moet ik nog uitzoeken waar het bijgeleverde expansievat (PAC-EVP12-E) geïnstalleerd moet worden.. In de unit lijkt mij toch niet, maar ik snap niet waarom deze zo'n rare vorm heeft..
Ik denk niet dat ik deze ga gebruiken, aangezien het niet handig is met montage en ik liever standaard componenten gebruik..
:strip_exif()/f/image/Pac9GPDRUw3EqeyApBVlyA2h.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door HaTe op 14-04-2022 12:40 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ja bij Climamarket krijg je deze er vanzelf bij. Toch lees ik ook hier en daar dat deze nodig is.. Ik ga toch nog maar even met Mitsubishi bellenSpeedyace schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:09:
Dus zo'n eentje kun je er beter maar niet los bij bestellen, dan maar een gewoon expansievat aanschaffen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Het mag ook een ander (merk) expansievat zijn. Moet dus niet ingebouwd worden.HaTe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:16:
[...]
Ja bij Climamarket krijg je deze er vanzelf bij. Toch lees ik ook hier en daar dat deze nodig is.. Ik ga toch nog maar even met Mitsubishi bellen
Toppie, kan deze van mijn lijst af.HaTe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:47:
[...]
Het mag ook een ander (merk) expansievat zijn. Moet dus niet ingebouwd worden.
Het script draait inmiddels twee dagen en het werkt prima! 's avonds wordt het SWW setpoint verlaagd tot 30 graden (tenzij er al een SWW of LP run loopt). Vanaf 11:00 verhoog ik het setpoint weer. Alleen als het SWW vat voldoende is afgekoeld (o.b.v. de ingestelde max. temperatuurdaling) start de SWW run na het verhogen van het setpoint.Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:38:
[...]
Dat laatste kun je toch even handmatig testen door gewoon je SWW setpoint te verzetten en kijken hoe de WP daarop reageert? Ben ook wel benieuwd namelijk.
Ik ga het nog wat intelligenter maken i.c.m. de weersvoorspelling; overdag wordt er niet gedouched, dus ik ga het setpoint verhogen op het warmste moment van de dag, om zo optimale COP te halen.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Dat intelligent maken gaat je nog niet meevallen: Mijn ervaring is dat de gemiddelde watertemperatuur in het vat (dat is heel wat anders dan die ter hoogte van de sensor!) minimaal net zoveel invloed heeft op de COP als de buitentemperatuur.Rockster schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:45:
Ik ga het nog wat intelligenter maken i.c.m. de weersvoorspelling; overdag wordt er niet gedouched, dus ik ga het setpoint verhogen op het warmste moment van de dag, om zo optimale COP te halen.
Vanochtend was bijvoorbeeld zo'n geval. Om 8 uur moesten er ineens twee mensen douchen terwijl op dat moment de temperatuur op de sensor 37.5 graden was en dus bijna een SWW-run zou starten. Dat douchen ging nog goed, want er zat nog voldoende warm water boven de sensor.
Maar omdat daardoor bij het begin van de run de gemiddelde temperatuur in het vat relatief laag was (tijdens de run daalde de SWW-temp op de sensor zelfs even naar 31 graden), haalde de WP ondanks de relatief lage buitentemperatuur van 10 graden toch een hoge cop van 3.74 voor de SWW-run.
/f/image/lYw3cl49uWOAOJzb8QAcMEud.png?f=fotoalbum_large)
Ik had nog een sensor liggen (ooit via Ebay gekocht) maar die heeft een connector met 2 pinnen, terwijl op de binnen unit een 4 polige connecter kan/moet.
:strip_exif()/f/image/yvqVD2eGnuiAs87G24lapC5j.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij Alklima zie ik ook overal een 2 pins connector
https://alklima.nl/leveri...regelingen/pac-th011-tk-e
:fill(white):strip_exif()/f/image/hoWvKWBJEqQz0jU06Chb4M24.png?f=user_large)
--- update ---
Of waren ze te lui voor verse plaatjes?
https://www.ebay.de/itm/1...9b4885:g:tDIAAOSwos1gEa2n
:fill(white):strip_exif()/f/image/3KM9kUgJTPcD8c3Qp3AzJ3DN.png?f=user_large)
--- update ---
Blijkbaar het verschil tussen FTC5 en 6
[ Voor 40% gewijzigd door alberthakvoort op 14-04-2022 17:46 ]
Ben nu niet thuis maar weet bijna zeker dat ik de laatst genoemde sensor heb voor de FTC 6. Die heeft idd maar 2 kabels op een 4 pins connector zitten.alberthakvoort schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:07:
Ik wil volgende week mijn SWW boiler aansluiten, alleen vraag ik me af welke sensor ik nu nodig heb..
:strip_exif()/f/image/JPW2nWWM39A0Bv8lJgBrUlfH.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een ander ding: ik kan niet goed vinden hoe ik de afvoer (voor condens) aansluit. Dit moet een leiding zijn van 26mm en mag niet omhoog lopen (1% omlaag). 2 problemen: welke leiding is nu 26mm wat hier solide in past? En hoe kan je zo laag de afvoer aansluiten en nog een syfon gebruiken?
Het eerste probleem staat nog redelijk beschreven. Je moet een pvc stuk erin lijmen. Een reparatiemof zou kunnen..
[ Voor 28% gewijzigd door HaTe op 15-04-2022 09:35 ]
Ik heb hier ook mijn vraagtekens over. Maar ben blij dat jij mij voorgaat en hoop dan ook op de foto’s met de oplossing. Dan hoef ik straks het wiel niet uit te vinden.HaTe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:09:
Het expansievat in de cilinderunit (en hydrobox) wordt blijkbaar in de aanvoerleiding geplaatst. Zie hieronder #10. Normaal plaats je dit in de retour. Weet iemand waarom dit zo is?
[Afbeelding]
Nog een ander ding: ik kan niet goed vinden hoe ik de afvoer (voor condens) aansluit. Dit moet een leiding zijn van 26mm en mag niet omhoog lopen (1% omlaag). 2 problemen: welke leiding is nu 26mm wat hier solide in past? En hoe kan je zo laag de afvoer aansluiten en nog een syfon gebruiken?
Het eerste probleem staat nog redelijk beschreven. Je moet een pvc stuk erin lijmen. Een reparatiemof zou kunnen..
Jammer, had gehoopt dat dit een mooie anti-pendel en een soort van softstarter had kunnen zijn (dat ie begint met 25°C en vanzelf opwerkt naar 28°C of 30°C desnoods).
Of is hiervoor nog een andere instelling die ik nog niet heb ontdekt?
WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300
Wat doet die functie überhaupt?rudolfski schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:21:
"Aanpass. versch. W/P thermo"
Kleine introductie: Ik heb paar weken geleden een Mitsubishi warmtepomp gekocht via een installateur. Eigenlijk blind vertrouwd op zijn kennis en kunde. Dit was de PUHZ-SW100YAA.
Daar ik ook de unit wil aansturen met HA en nog extra zonnepanelen ga installeren kwam ik eigenlijk weer in gesprek met @AUijtdehaag. Leuk mee gesproken, maar hij gaf ook aan dat het vermogen wel heel hoog is. En dan daarmee ook het minimale vermogen wat de unit kan leveren.
Toch zelf ook maar eens gaan kijken en berekenen en het kan niet anders dan dat de unit te groot is. Dit heb ik ook gemeld aan de installateur en ook al gaf hij aan dat de unit prima kan is hij nu mee dat ik een kleinere unit ga nemen.
Maar ja, hoe groot moet hij dan zijn!?
Onze situatie:
Het Huis
Wij wonen in een hoekhuis uit 1968 met uitbouw uit 2010.
Isolatie
Alle ramen zijn inmiddels kunstof met HR++ glas, de spouwmuur is geïsoleerd en ook de kruipruimte is geïsoleerd met van die "piepschuimkorrels".
Verwarming
Wij hebben geen vloerverwarming, maar in de woonkamer (die open is verbonden met de keuken en het eetgedeelte) zitten flink wat radiators. Deze zijn nieuw en zijn dus niet van die zware oude.
Verder hebben we de CV op 45 - 50 °C staan en blijft het warm (zware winter hebben we nog niet getest)
Verbruik
Het gasverbruik zit al enige jaren rond de 900 m3. Wel hebben we kinderen die nu ook op de leeftijd gaan komen dat ze vaker op hun kamer zullen zitten. Dus de energiebehoefte zal hoger worden.
Zonnepanelen
Wij hebben al zonnepanelen op het dak, deze produceren ongeveer 3.500 - 4.000 kWh. Wij gaan deze maand nog 10 extra panelen op de garage / overkapping plaatsen. Deze komen op het zuiden, maar zullen i.v.m. schaduw effectief zijn tussen 9 - 18 in zomer (inschatting)
Eigen berekeningen
Ik heb de Koevlaas berekening uitgevoerd. Als ik die uitvoer met huidig verbruik kom ik op 4,4 kW. Maar daar we toch een wat ouder huis hebben vind ik dat bijzonder laag klinken.
Verder ook de summiere test gedaan op https://ecodanselectiontool.mitsubishielectric.co.uk/#. Bij omgeving heb ik Schotland gekozen Dan kom ik bij keuze van 4 of meer slaapkamers (de zwaarste variant voor een huis) op 8,5 kW.
Als ik dan in de lijst kijk kom ik op bijvoorbeeld deze uit:
- PUHZ-SW75YAA Min: 2,9 Max: 8,4
- PUD-SWM80YAA Min: 3,3 Max: 7,6 (Staat niet op de Subsidie lijst?)
- PUD-SHWM60YAA Min: 3,3 Max: 8,0 (Staat niet op de Subsidie lijst?)
Oh en dan ik hem kan bedienen met Home Assistant natuurlijk, maar geloof dat alle units dit kunnen middels Procon of MELCloud.
Benieuwd naar jullie meningen!
[ Voor 7% gewijzigd door JustMyOpinion op 15-04-2022 19:42 ]
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
[ Voor 96% gewijzigd door HaTe op 15-04-2022 20:21 ]
Allereerst: vergeet even bijzaken als HA of Melcloud. Belangrijkste is dat je een passende WP koopt. En die heb je nu niet gekocht, want @AUijtdehaag heeft gewoon gelijk, deze WP is voor jou veel te groot.JustMyOpinion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:33:
Beste Tweakers,
Kleine introductie: Ik heb paar weken geleden een Mitsubishi warmtepomp gekocht via een installateur. Eigenlijk blind vertrouwd op zijn kennis en kunde. Dit was de PUHZ-SW100YAA.
Daar ik ook de unit wil aansturen met HA en nog extra zonnepanelen ga installeren kwam ik eigenlijk weer in gesprek met @AUijtdehaag. Leuk mee gesproken, maar hij gaf ook aan dat het vermogen wel heel hoog is. En dan daarmee ook het minimale vermogen wat de unit kan leveren.
Toch zelf ook maar eens gaan kijken en berekenen en het kan niet anders dan dat de unit te groot is. Dit heb ik ook gemeld aan de installateur en ook al gaf hij aan dat de unit prima kan is hij nu mee dat ik een kleinere unit ga nemen.
Onze situatie:
Het Huis
Isolatie
Alle ramen zijn inmiddels kunstof met HR++ glas, de spouwmuur is geïsoleerd en ook de kruipruimte is geïsoleerd met van die "piepschuimkorrels".
Verwarming
Wij hebben geen vloerverwarming, maar in de woonkamer (die open is verbonden met de keuken en het eetgedeelte) zitten flink wat radiators. Deze zijn nieuw en zijn dus niet van die zware oude.
Verder hebben we de CV op 45 - 50 °C staan en blijft het warm (zware winter hebben we nog niet getest)
Verbruik
Het gasverbruik zit al enige jaren rond de 900 m3. Wel hebben we kinderen die nu ook op de leeftijd gaan komen dat ze vaker op hun kamer zullen zitten. Dus de energiebehoefte zal hoger worden.
Zonnepanelen
Wij hebben al zonnepanelen op het dak, deze produceren ongeveer 3.500 - 4.000 kWh. Wij gaan deze maand nog 10 extra panelen op de garage / overkapping plaatsen. Deze komen op het zuiden, maar zullen i.v.m. schaduw effectief zijn tussen 9 - 18 in zomer (inschatting)
Eigen berekeningen
Ik heb de Koevlaas berekening uitgevoerd. Als ik die uitvoer met huidig verbruik kom ik op 4,4 kW. Maar daar we toch een wat ouder huis hebben vind ik dat bijzonder laag klinken.
Verder ook de summiere test gedaan op https://ecodanselectiontool.mitsubishielectric.co.uk/#. Bij omgeving heb ik Schotland gekozen Dan kom ik bij keuze van 4 of meer slaapkamers (de zwaarste variant voor een huis) op 8,5 kW.
Als ik dan in de lijst kijk kom ik op bijvoorbeeld deze uit:Dus waar zal ik nu goed aan doen? Enige voorwaarden die ik heb is dat het een Mitsu moet zijn en dat de unit op 3 fase moet worden aangesloten (Deze had ik namelijk al gemaakt i.v.m. verwachting PUHZ-SW100YAA. En uiteraard is het de bedoeling dat we de CV volledig weg doen, dus all electric.
Oh en dan ik hem kan bedienen met Home Assistant natuurlijk, maar geloof dat alle units dit kunnen middels Procon of MELCloud.
Daar zou misschien nog een beetje kunnen werken, als je een grote thermische buffer (dus vloerverwarming in dikke betonnen vloeren) zou hebben. Maar dat heb je ook niet. Dus dit past totaal niet.
Let wel: Het minimum vermogen van de WP die je gekocht hebt is zo'n beetje gelijk aan het maximum vermogen wat je nodig hebt bij -10.
Dit wordt dus 1 groot pendelverhaal en een enorm stroomverbruik. Een drama dus.
En nogmaals: Zeker bij een huis met enkel radiatoren moet de WP precies passen. Want je kunt een eventueel warmteoverschot niet in een vloer bufferen.
Je moet zien van die WP af te komen en een passende kopen. In jouw geval is dat de SUZ40, die een mooi laag minimum vermogen heeft en bij -10 nog 5.4 kW levert.
En die kun je ook prima aansluiten op de reeds aanwezige 3-fase-aansluiting, want je sluit hem gewoon op 1 van de drie fasen aan.
En dan nog iets: Je zegt dat je huis warm blijft met de CV op 50 graden. Maar dat is veel te warm voor een WP! Je vervangt dan enkel een hoge gasrekening door een hoge stroomrekening. Belangrijk is of je huis ook warm bleef met de watertemperatuur op 35 graden. En liever nog lager.
Ik heb de te grote WP nog niet geleverd gekregen, dus proberen te verkopen is niet nodig.
Je geeft aan dat de SUZ-SWM40VA voldoende voor mij zou zijn. Maar zoals ik aangaf verwacht ik dat de warmtebehoefte zal gaan stijgen daar de kinderen ouder worden en meer op hun kamers zullen zitten.
Als ik dan kijk naar het minimum vermogen van de SUZ-SWM40VA, dan zit deze dicht bij die van PUHZ-SW75YAA (2,5 vs 2,9) terwijl het maximum hoger is (5,4 vs 8,4). Zou de SW75 dan niet een betere keuze zijn (plus deze is ook in 3 fase variant)?
We gaan van het gas, dus ik moet er ook de boiler mee verwarmen, maar ik weet niet of hij dat met zijn volle vermogen doet of dat je dat kunt instellen?
M.b.t. ruimte aanvoertemperatuur, CV staat al paar maanden op 45 C, maar is natuurlijk nog niet heel koud geweest. Echter ook nog niet met fancoil bezig geweest. Verder gebruiken wij in vergelijking met anderen is soortgelijke huizen weinig gas.
Wij doen deze investering niet om het binnen 5 jaar terug te verdienen. Als ik na bv 11 jaar gelijk speel t.o.v. gas vind ik het ook best.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
De SW75YAA is nog wat aan de grote kant, maar in ieder geval stukken beter dan de SW100YAA, met name het minimale vermogen van de SW75YAA is een stuk beter.JustMyOpinion schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:07:
Bedankt voor je reactie! Fijn dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te reageren.
Ik heb de te grote WP nog niet geleverd gekregen, dus proberen te verkopen is niet nodig.
Je geeft aan dat de SUZ-SWM40VA voldoende voor mij zou zijn. Maar zoals ik aangaf verwacht ik dat de warmtebehoefte zal gaan stijgen daar de kinderen ouder worden en meer op hun kamers zullen zitten.
Als ik dan kijk naar het minimum vermogen van de SUZ-SWM40VA, dan zit deze dicht bij die van PUHZ-SW75YAA (2,5 vs 2,9) terwijl het maximum hoger is (5,4 vs 8,4). Zou de SW75 dan niet een betere keuze zijn (plus deze is ook in 3 fase variant)?
We gaan van het gas, dus ik moet er ook de boiler mee verwarmen, maar ik weet niet of hij dat met zijn volle vermogen doet of dat je dat kunt instellen?
M.b.t. ruimte aanvoertemperatuur, CV staat al paar maanden op 45 C, maar is natuurlijk nog niet heel koud geweest. Echter ook nog niet met fancoil bezig geweest. Verder gebruiken wij in vergelijking met anderen is soortgelijke huizen weinig gas.
Wij doen deze investering niet om het binnen 5 jaar terug te verdienen. Als ik na bv 11 jaar gelijk speel t.o.v. gas vind ik het ook best.
Omdat je geen vloerverwarming hebt en alleen radiatoren zul je de minimale Ta zo hoog moeten afstellen dat de WP niet begint te pendelen.
Maar omdat je geen vloerverwarming hebt zul je toch al nooit COP kampioen worden, dus dat is dan ook niet zo heel erg naar mijn mening.
De SUZ40 lijkt me met het oog op hogere energiebehoefte omdat kinderen meer op hun kamers zullen zijn een te kleine keuze.
De volgende zou dan de SUZ60 zijn, maar die heeft een minimum welke weer hoger is dan de SW75 (3,1 vs 2,9). Volgens het lijstje in eerste post is de SW75 op SUZ40 na degene met laagste minimum capaciteit.
Hierbij ga ik er vanuit dat het maximum vermogen minder relevant is dan minimum vermogen. Met bovenstaande units (8,0 vs 8,4 (SUZ60 vs SW75). (Please correct me als ik hier een denkfout in maak)
[ Voor 8% gewijzigd door JustMyOpinion op 16-04-2022 08:18 ]
2,9 vs 3,1 is ook maar een heel klein verschil...JustMyOpinion schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:17:
Daarom zat ik ook naar de SW75 te kijken, die heeft een flink bereik qua regeling.
De SUZ40 lijkt me met het oog op hogere energiebehoefte omdat kinderen meer op hun kamers zullen zijn een te kleine keuze.
De volgende zou dan de SUZ60 zijn, maar die heeft een minimum welke weer hoger is dan de SW75 (3,1 vs 2,9). Volgens het lijstje in eerste post is de SW75 op SUZ40 na degene met laagste minimum capaciteit.
Hierbij ga ik er vanuit dat het maximum vermogen minder relevant is dan minimum vermogen. Met bovenstaande units (8,0 vs 8,4 (SUZ60 vs SW75). (Please correct me als ik hier een denkfout in maak)
Naast die beroemde Koevlaas formule zou je wellicht ook de afgifte van je radiatoren kunnen optellen (op oorspronkelijke CV temp). Dat geeft ook een indicatie.JustMyOpinion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:33:
Beste Tweakers,
Onze situatie:
Het Huis
Isolatie
Verwarming
Verbruik
Zonnepanelen
Eigen berekeningen
Als ik dan in de lijst kijk kom ik op bijvoorbeeld deze uit:Dus waar zal ik nu goed aan doen? Enige voorwaarden die ik heb is dat het een Mitsu moet zijn en dat de unit op 3 fase moet worden aangesloten (Deze had ik namelijk al gemaakt i.v.m. verwachting PUHZ-SW100YAA. En uiteraard is het de bedoeling dat we de CV volledig weg doen, dus all electric.
En dat lage gasverbuik, komt dat misschien ook deels door veel zoninstraling? Die heb je in de winter niet/minder dus dan valt Koevlaas te positief uit (bij mijn huis kom ik met Koevlaas op 5 KW, ik heb een SW75YAA op basis van radiatorberekening en warmteverliesberekening).
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Maar zoals ik het nu zie is de SW75 toch geen gekke keuze? Hij kan lekker veel terug en heeft een goed max voor als dat nodig mocht zijn.
Heb het idee dat deze functie alleen werkt bij regeling op ruimte temperatuur icm de Mitsubishi draadloze thermostaat.rudolfski schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:21:
Ik heb op het forum gezocht op "Aanpass. versch. W/P thermo" in de hoop dat ie hiermee zelf de Ta mag verhogen als de dT te klein wordt. Stond op +3 en heb 'm even op +5 gezet. Maar bij vaste voorloop temperatuur (voor de test even op 25°C gezet) verhoogt ie hooguit 1,5 graad en dan is het over met de pret.
Jammer, had gehoopt dat dit een mooie anti-pendel en een soort van softstarter had kunnen zijn (dat ie begint met 25°C en vanzelf opwerkt naar 28°C of 30°C desnoods).
Of is hiervoor nog een andere instelling die ik nog niet heb ontdekt?
PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021
Dat weet ik wel zeker..n00ts schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:02:
[...]
Heb het idee dat deze functie alleen werkt bij regeling op ruimte temperatuur icm de Mitsubishi draadloze thermostaat.
Ah fijn. DAnfoss opgestuurd en zonder vragen een nieuwe gekregen. Goede service van Danfoss.
Hierna opnieuw de bedrading aangesloten. Op het relais van de Danfoss de signaal kabel en dan naar de WP op IN1. Dipswitch 2-1 op ON (vooraf natuurlijk stroomloos gemaakt).
Nu is regeling oké
Bedankt voor het meedenken oa @Rockster
Deze materie is nog nieuw voor mij en ik heb een vraag over de thermische buffer.Andrehj schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:56:
[...]
....
Daar zou misschien nog een beetje kunnen werken, als je een grote thermische buffer (dus vloerverwarming in dikke betonnen vloeren) zou hebben. Maar dat heb je ook niet. Dus dit past totaal niet. ....
In dit topic en in het algemene lucht/water warmtepomp topic heb ik al vaker voor bij zien komen dat de vloerverwarming, mits de warmtepomp voldoende vermogen kwijt kan, als buffer ingezet kan worden.Dit zou ik in de toekomst ook willen toepassen in ons nieuwe huis, ik zit nog in de oriëntatie fase voor een warmtepomp, maar voor dit zelfde huis wil ik wel alvast vloerverwarming aanschaffen met daarop parket. Zo zit ik te kijken naar bijvoorbeeld dit droogbouw systeem.
Nu noem je hier en in je pinned post specifiek een "dikke betonnen vloer" als thermische buffer. Een droogbouw systeem geeft sneller zijn warmte af, wat is het effect hiervan? Wordt het hierdoor minder geschikt als buffer, met als resultaat een lagere COP of gaan er dan nog andere dingen spelen?
*Er even vanuit gaande dat ik voldoende m2 vloerverwarming heb liggen wat het vermogen kwijt kan en ik extra isolatie maatregelen neem.
een droogbouw systeem is de meest ongeschikte vorm van vloerbuffer, simpelweg omdat hij niet buffert!
Hij slaat bijna niets op.
Maar als je een vloer wilt die snel reageert, dan is die droogbouw toppie, want hij geeft de warmte juist snel af.
De vloer waarnaar jij linkt is ook nog eens voorzien van hele dunne buizen, 10 of 12 mm uitwendig, dus alleen geschikt voor korte lussen.
Als je nieuwe huis inderdaad 'nieuw' is dan lijkt me dit een erg slechte keus.
Zelf heb ik een dergelijk systeem met 10 mm buis wèl gebruikt als wand verwarming, en schuine dak, simpelweg om in de badkamer meer afgifte te creëren omdat deze op het koudste punt van het huis ligt.
Dus er zijn wel toepassingen, maar als je een buffer wilt, moet je de andere kant op kijken: totaal ongeschikt.
[ Voor 51% gewijzigd door Naalroc op 18-04-2022 09:14 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Beter om dit in het algemene topic te behandelen.Tamagotchi96 schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:57:
[...]
Deze materie is nog nieuw voor mij en ik heb een vraag over de thermische buffer.
In dit topic en in het algemene lucht/water warmtepomp topic heb ik al vaker voor bij zien komen dat de vloerverwarming, mits de warmtepomp voldoende vermogen kwijt kan, als buffer ingezet kan worden.Dit zou ik in de toekomst ook willen toepassen in ons nieuwe huis, ik zit nog in de oriëntatie fase voor een warmtepomp, maar voor dit zelfde huis wil ik wel alvast vloerverwarming aanschaffen met daarop parket. Zo zit ik te kijken naar bijvoorbeeld dit droogbouw systeem.
Nu noem je hier en in je pinned post specifiek een "dikke betonnen vloer" als thermische buffer. Een droogbouw systeem geeft sneller zijn warmte af, wat is het effect hiervan? Wordt het hierdoor minder geschikt als buffer, met als resultaat een lagere COP of gaan er dan nog andere dingen spelen?
*Er even vanuit gaande dat ik voldoende m2 vloerverwarming heb liggen wat het vermogen kwijt kan en ik extra isolatie maatregelen neem.
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
[ Voor 98% gewijzigd door Andrehj op 18-04-2022 09:27 ]
Dat zou dan betekenen dat ik met 1x 5x2.5mm klaar zou zijn en dan nog met 1 kabel 3x2.5mm richting de cilinderunit.
:strip_exif()/f/image/eUxOy7ylEMVEpnBzE5HT56a8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan begrijp je dat verkeerd. Zie je niet heel duidelijk 4 lijnen van de buiten unit naar de binnenunit gaan? En het hoeft ook helemaal geen 2,5mm² te zijn.Speedyace schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:17:
Begrijp ik het goed dat de buitenunit, de binnen cilinderunit van stroom voorziet.
Dat zou dan betekenen dat ik met 1x 5x2.5mm klaar zou zijn en dan nog met 1 kabel 3x2.5mm richting de cilinderunit.
[Afbeelding]
Ja klopt.Speedyace schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:17:
Begrijp ik het goed dat de buitenunit, de binnen cilinderunit van stroom voorziet.
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik zag idd dat er gesproken wordt over 5x1,5mm. Maar ik moet ongeveer 20mtr overbruggen, vandaar dat ik voor de 5x2,5mm zou willen gaan.Naalroc schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:27:
[...]
Dan begrijp je dat verkeerd. Zie je niet heel duidelijk 4 lijnen van de buiten unit naar de binnenunit gaan? En het hoeft ook helemaal geen 2,5mm² te zijn.
@Naalroc bedoelt dat de kabel van buiten- naar binnenunit geen 2.5mm² hoeft te zijn. Daar is 1.5mm² zat. Tip: Lapp Ölflex Classic 110 4G1,5 - 1119304. Die heeft genummerde aders, wat mooi past bij de nummers van de aansluitingen in je binnen- en buitenunit.Speedyace schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:30:
Ik zag idd dat er gesproken wordt over 5x1,5mm. Maar ik moet ongeveer 20mtr overbruggen, vandaar dat ik voor de 5x2,5mm zou willen gaan.
Voor de kabel van meterkast naar buitenunit zou ik wel gewoon 2.5mm² pakken, al wat het maar omdat je dat overal in je vaste installatie gebruikt.
Thanks en ik ga idd vanaf de meterkast met 2,5mm naar de buitenunit. De genummerde kabel is wel makkelijk 👍Andrehj schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:47:
[...]
@Naalroc bedoelt dat de kabel van buiten- naar binnenunit geen 2.5mm² hoeft te zijn. Daar is 1.5mm² zat. Tip: Lapp Ölflex Classic 110 4G1,5 - 1119304. Die heeft genummerde aders, wat mooi past bij de nummers van de aansluitingen in je binnen- en buitenunit.
Voor de kabel van meterkast naar buitenunit zou ik wel gewoon 2.5mm² pakken, al wat het maar omdat je dat overal in je vaste installatie gebruikt.
O ik dacht dat je bedoelde de voeding van de buitenunit en de voeding van het element binnen, tussen buitenunit en binnenunit trek je 4x 1.5mm2 voor het laten voeden (+communicatie) van het mainboard (en pomp) van de binnenunit.Speedyace schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:28:
[...]
Thanks en ik ga idd vanaf de meterkast met 2,5mm naar de buitenunit. De genummerde kabel is wel makkelijk 👍
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hij gaf wel aan de PUD-SWM80YAA of de SUZ-SWM80VA te kunnen leveren.
Echter staat de PUD niet op de subsidielijst en is dus niet echt een logische keuze.
Dan is er in basis nog maar 1 alternatief.
Dit zijn de verschillen die ik uit de first post haal (PUHZ-SW75YAA vs SUZ-SWM80VA):
- Fase: (3 fase vs 1 fase)
- Min vermogen: 2,9 vs 3,1
- Max vermogen: 8,4 vs 7,1
- Gas: R410 vs R32
Let even op dat die PUD ook niet kan koelen. En de grote verschillen tussen die twee units heb je hierboven al opgesomd. Plus natuurlijk het uiterlijk en de afmetingen.JustMyOpinion schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:59:
Nou ik dacht dat ik er uit was en voor de SW75YAA zou gaan. Alleen geeft de installateur aan deze niet te kunnen leveren (weet hij definitief vrijdag).
Hij gaf wel aan de PUD-SWM80YAA of de SUZ-SWM80VA te kunnen leveren.
Echter staat de PUD niet op de subsidielijst en is dus niet echt een logische keuze.
Dan is er in basis nog maar 1 alternatief.
Dit zijn de verschillen die ik uit de first post haal (PUHZ-SW75YAA vs SUZ-SWM80VA):Maar wat is nu specifiek het grote verschil tussen de PUHZ-SW75YAA en de SUZ-SWM80VA?
- Fase: (3 fase vs 1 fase)
- Min vermogen: 2,9 vs 3,1
- Max vermogen: 8,4 vs 7,1
- Gas: R410 vs R32
Over dat leveren: Je hebt toch nog een half jaar voor het stookseizoen weer begint? Hij hoeft er toch niet morgen te staan?
Na enig speurwerk ben ik op een Mitsubishi uitgekomen en wel de PUZ-WM85YAA 8,5 kW Monoblock die qua afmetingen en inbouwspecs hier zou moeten passen.
Nu was het aanschaffen en installeren van de Panasonic mij al vrij snel duidelijk maar bij Mitsubishi vind ik het toch wel enigszins een zoekplaat.
Het is de bedoeling om een monoblock te plaatsen en ik vraag mij dus af of ik net als bij de Panasonic enkel een buitenunit nodig heb voor verwarming only of dat er ook nog een binnen unit nodig is. Overal waar ik aan het rondneuzen ben zie ik de combinatie monoblock met binnen unit en boiler.
:strip_exif()/f/image/UbbDRkHAfN8zGRAfd3qXAoVa.jpg?f=fotoalbum_large)
De deur wordt opgeofferd en naar voren is er een vrije uitblaas.
Dat is omdat je bij Mitsubishi ook altijd een binnenunit hebt, waarin de waterpomp, het expansievat, de besturingsprint met aansluitingen voor de diverse in- en uitgangen en nog het een en ander zitten.Signor Doekie schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:20:
Het is de bedoeling om een monoblock te plaatsen en ik vraag mij dus af of ik net als bij de Panasonic enkel een buitenunit nodig heb voor verwarming only of dat er ook nog een binnen unit nodig is. Overal waar ik aan het rondneuzen ben zie ik de combinatie monoblock met binnen unit en boiler.
Ah, duidelijk. Waar Panasonic er dus voor gekozen heeft om dit in de buitenunit te plaatsen en deze een dertigtal centimeters breder te maken heeft Mitsubishi dit in een binnenunit geplaatst. Het is nu wel een beetje jammer dat, daar waar de keuze van Panasonic de prijs all in is, dit resulteert in c.a. een verdubbeling van de prijs bij Mitsubishi t.o.v. de Panasonic.Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:16:
[...]
Dat is omdat je bij Mitsubishi ook altijd een binnenunit hebt, waarin de waterpomp, het expansievat, de besturingsprint met aansluitingen voor de diverse in- en uitgangen en nog het een en ander zitten.
Dat wordt dan een dure plek voor de lounge bank.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja, dat is zo. We zijn nog even zoekende en zoals je weet zit hier een hoop kennis over de twee genoemde merken.Proton_ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:24:
@Signor Doekie er ook zijn andere merken (zoals ondergetekend) die monoblocks zonder binnenunit hebben, mijne is 1100mm breed.
Door alle gedeelde kennis hier heb ik als leek mijn eigen Panasonic zonder strubbelingen geplaatst en met de opgedane ervaring wilde ik dit weer zo gaan doen.
We gaan ons nog eens verdiepen in jouw merk.
Edit, ik tik even op jouw onderschrift en zie dat jouw wp inmiddels ook goed vertegenwoordigd is
[ Voor 8% gewijzigd door Signor Doekie op 20-04-2022 18:50 ]
Weet iemand wat dit is?
Het gaat om een PUHZ-SW75YAA buitenunit met R410a koelgas.
:strip_exif()/f/image/va9iKGDckpRLCpz6zdhet3gY.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Dat klopt, maar ik begrijp de keuze deels wel. Zo kunnen ze de behuizing van de monoblocks en splits grotendeels gelijk houden, en je hebt ook die extra uitbreidingsmodules (binnen) niet nodig als je veel op je WP aan wilt sluiten.Signor Doekie schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:13:
[...]
Ah, duidelijk. Waar Panasonic er dus voor gekozen heeft om dit in de buitenunit te plaatsen en deze een dertigtal centimeters breder te maken heeft Mitsubishi dit in een binnenunit geplaatst. Het is nu wel een beetje jammer dat, daar waar de keuze van Panasonic de prijs all in is, dit resulteert in c.a. een verdubbeling van de prijs bij Mitsubishi t.o.v. de Panasonic.
Dat wordt dan een dure plek voor de lounge bank.
Als ik zie hoeveel bedrading er aan mijn WP hangt, dan zou ik dat niet graag allemaal naar een buitenunit willen leiden:
- Kabel naar driewegklep
- Temperatuursensor in mijn vat
- Temperatuursensor in de woonkamer
- Eventueel nog een kabel naar een extern bedieningspaneel
- Kabel naar verwarmingselement
- Koelen uitgang van de WP, die bepaalde kleppen schakelt.
- Puls-ingang voor de pulsen van mijn kWh meter
- Relais-uitgang voor het dompelelement in het SWW-vat
- Eventuele extra temperatuursensoren voor na het buffervat
- Extra pompuitgangen etc
- etc
Je kunt deze vragen beter hier in het Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen topic stellen. Daar vind je ook de link naar het databook waar alle informatie in staat. Waarom kies je een monoblock systeem? Je zou hier de eerste zijn met een Mitsubishi monoblock. Er zijn namelijk ook vergelijkbare units als split te krijgen en je hebt toch een binnenunit nodig voor SWW. Op basis van jouw verbruik zou de SUZ-SWM40VA of SUZ-SWM60VA een optie zijn.DutchWing schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:49:
Weet iemand wat de levertijd is van de:
Mitsubishi
PMCR-60VAA-200D-SET
PMCR-85YAA-200D-SET
Ik kan ook niet goed vinden wat het maximaal vermogen is bij -7/35
Edit:
Ik hebt iets gevonden dat aangeeft 4,4 kW - 60VAA en 4,9 kW - 85YAA. Cold climate - low temp.
Andere gegevens spreken van 5kW - 60VAA en 6,0 kW - 85YAA. Bij -7/35 average/cold climate. Preset.
Alklima/Mitsubishi is beetje zoeken naar gegevens.
Ik heb ongeveer 5kW aan afgifte systeem, verbruik is 1000m3 met gasverbruik douchen ervan af gehaald. Dan zou een PCMR-60VAA al voldoende zijn. Maar als minimum vermogen tussen de 60 en 85 nagenoeg het zelfde is, dan kan een 85 ook geen kwaad. (Kan die gegevens alleen niet terug vinden.)
Je moet daarvoor een dipswitch omzetten in de binnenunit, staat omschreven in de handleidingen. Maar heb je nu nog verwarming nodig dan? Kun je niet een weekje zonder? Hier is alweer een week alle zonwering naar beneden om te voorkomen dat het te warm wordt binnen.HaTe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:45:
Zijn hier mensen met ervaringen met het tijdelijk draaien op enkel het warmteelement in de binnenunit? Mijn buitenunit kan pas volgende week aangesloten worden en de binnenunit doen we morgen. Ik zie dat je gewoon kan kiezen wat de warmtebron is, dus moet werken?
Volgens mij is dit geen standaard combinatie, vooral omdat het opwarmen van 300l met 5kW nogal lang kan duren en Mitsubishi een max sww-opwarmtijd van 120 minuten heeft.RAFA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:15:
Even een vraag voor de kenners; is de combinatie van de Mitshubishi SUZ-SWM40VA en de ERST30D-VM2ED gangbaar? Vandaag even stiekem het dak van onze nieuw op te leveren woning ‘opgeklommen ’ en gekeken welk type er op het dak stond.
Op de site van Alklima bijv. zie ik het 300 liter vat niet staan bij de SUZ-SWM40VA versie. Betreft een 2-1 kapper van 140m2 met vloerverwarming boven/onder.
Toch zou dit in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met VVW geen probleem moeten zijn, omdat die VVW een paar uurtjes zonder verwarming wel overbrugt.
Voor warm water hebben we hem wel nodig, verwarming idd niet of nauwelijks. Bedankt voor de bevestiging!Andrehj schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:33:
[...]
Je moet daarvoor een dipswitch omzetten in de binnenunit, staat omschreven in de handleidingen. Maar heb je nu nog verwarming nodig dan? Kun je niet een weekje zonder? Hier is alweer een week alle zonwering naar beneden om te voorkomen dat het te warm wordt binnen.
Ik heb nog niet berekend hoelang het gaat duren voordat de boiler warm is... Hij moet zelfs 2x verwarmen want de eerste keer moet de boiler gespoeld worden. Als je zegt hij kan maar 120 minuten sww verwarmen, dan is dit misschien toch een probleem
[ Voor 20% gewijzigd door HaTe op 21-04-2022 21:19 ]
Na 120 minuten gast ie eerst een bepaalde tijd verwarmen. Maar als er geen warmtevraag is zal ie wel doorgaan met SWW.HaTe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:18:
[...]
Voor warm water hebben we hem wel nodig, verwarming idd niet of nauwelijks. Bedankt voor de bevestiging!
Ik heb nog niet berekend hoelang het gaat duren voordat de boiler warm is... Hij moet zelfs 2x verwarmen want de eerste keer moet de boiler gespoeld worden. Als je zegt hij kan maar 120 minuten sww verwarmen, dan is dit misschien toch een probleem
Heb je niet een dompelement ik in je sww-vat wat je in kunt schakelen?
Die zit niet in de cilinderunit en kan volgens mij ook niet toegevoegd worden.Andrehj schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:23:
[...]
Na 120 minuten gast ie eerst een bepaalde tijd verwarmen. Maar als er geen warmtevraag is zal ie wel doorgaan met SWW.
Heb je niet een dompelement ik in je sww-vat wat je in kunt schakelen?
Achteraf gezien was het misschien toch handiger om de hydrobox te kiezen. Flexibiliteit is toch wel erg fijn soms. Ook de condensafvoer vind ik belachelijk slecht ontworpen. Ik heb er nu wel een oplossing voor maar met een hydrobox was het veel makkelijker geweest.
Ik gebruik deze slang voor de afvoer https://braumarkt.com/nl/PVC-slang-20-x-26-mm-2-meter
Die heb ik in verstek gezaagd en aan elkaar gelijmd. Zo kan ik vrij strak achterlangs de afvoer in. Aangezien de afvoer een stuk hoger zit, ga ik hiervoor de oude gasleiding gebruiken
:strip_exif()/f/image/z022lhTc1sq0fDWgcEn9Ai7F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4POiS1rfkJgp8sm4wOUp4AYV.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ook nog kan is een klein stukje van deze slang gebruiken als verloopstuk en vervolgens 20mm pvc lijmen in de slang, dat is iets couranter dan de 26mm die in de unit gaat.
Als iemand nog een klein stukje wil heb ik wel wat over.
Nieuwe oplossing: HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De gelijmde slang ging toch stuk
[ Voor 66% gewijzigd door HaTe op 30-10-2023 14:27 ]
Dit lijkt me bij Mitsubishi niet het geval. Die modellen hebben een standaard reverse cycle methode als defrost methode, getuige deze documentatie.flippy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:38:
Doorgaans zijn systemen die niet kunnen koelen anders opgezet in hun ontdooicyclus. Die gebruiken de warmte uit de compressor om te ontdooien ipv de warmte uit het water. De panasonic tcaps en ht modellen hebben ook zon opzet. Voordeel is dat de watertemperatuur niet enorm inkakt en je altijd rap kan ontdooien met hoge gastemperaturen ongeacht de buitentemperatuur. Nadeel is dat het COP1 ontdooien is.
Bovendien gebruikt Panasonic het elektrisch element voor het ontdooien, en dat Mitsubishi ook niet.
Er kan toch ook een opvangbak van Mitsubishi onder voor de condensafvoer. Dit is een optie volgens mij.HaTe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:28:
[...]
Ook de condensafvoer vind ik belachelijk slecht ontworpen. Ik heb er nu wel een oplossing voor maar met een hydrobox was het veel makkelijker geweest.
[Afbeelding]
Maar zo kan het ook. Ps. waarmee gelijmd
[ Voor 20% gewijzigd door Speedyace op 22-04-2022 12:57 ]
De pana tcap en ht versies gebruiken de extra bypass op de compressor ipv de warmtewisselaar en de backup heater. Dat is 1 van de verschillen tussen de normale en de tcap uitvoering.Andrehj schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:21:
[...]
Dit lijkt me bij Mitsubishi niet het geval. Die modellen hebben een standaard reverse cycle methode als defrost methode, getuige deze documentatie.
Bovendien gebruikt Panasonic het elektrisch element voor het ontdooien, en dat Mitsubishi ook niet.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Mijn cv-ketel zette ik ergens in mei meestal in de zomerstand. Ik kan mijn warmtepomp ook in de "Heat Prohibit"-stand zetten, maar in de avond is het hier af en toe toch nog wel even lekker om bij te warmen.
Helaas kun je de heat-prohibit - voor zover ik weet - alleen op de binnenunit aan/uit zetten en niet remote (via procon). Dat is dus niet zo praktisch als ik naar zolder moet lopen als ik het 's avonds even iets warmer wil hebben.
Nu zag ik een "zomer-modus" bij de instellingen die standaard uit staat. In de handleiding vind ik er niet veel over.
Je kunt een max. buitentemperatuur (default 15 graden) opgeven waarbij de verwarming altijd uit is en omgekeerd een ondergrens wanneer hij weer aangaat (default 10 graden). Verder nog een evaluatieperiode voor die waarden (standaard 6 uur voor zowel aangaan als uitgaan).
Het normale "Play" of "Pause"-symbool verander dan als het warmer is dan 15 graden in een "Stop"-symbool. Lijkt te doen wat het doen moet, maar dan gaat hij dus ook echt niet meer aan als je hem warmer zet. Dat wordt dus nog een beetje spelen om de juiste instellingen te vinden....
Zijn er mensen die de zomer-stand gebruiken en wat zijn jullie ervaringen ermee?
Met wat voor waardes gebruiken jullie deze?
Ja had in ook gezien in de oude handleiding, maar staat er nu niet meer in.Speedyace schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:56:
[...]
Er kan toch ook een opvangbak van Mitsubishi onder voor de condensafvoer. Dit is een optie volgens mij.
Maar zo kan het ook. Ps. waarmee gelijmd
Gewoon met pvc lijm, zit een klein gaatje in maar aan de kant waar gaan water stroomt. Heb het ook nog verstevigt met ducttape voor de zekerheid en iets ingekort zodat hij vlak achterlangs loopt.
Ik gebruik de Mitsubishi PAR-WT50-R-E, dat is alleen voor de basisbediening en ruimte-sensor voor de binnenunit. Kun je hem niet mee uitzetten (maar uiteraard wel de gevraagde temperatuur 1 graad onder de gemeten temperatuur zetten, dan gaat de warmtepomp wel uit).Naalroc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:49:
Gebruik je dus helemaal geen kamer thermostaat? Daar zet ik hem op uit.
(https://alklima.nl/leveri...n/regelingen/par-wt50-r-e )
Maar ik heb ook een schema waarbij de gevraagde kamertemperatuur om 15:00 naar 20,5 gaat. Dat was precies goed in de winter, maar nu merk ik dat hij regelmatig om 15:00 of soms nog een uurtje later gaat verwarmen.
Ik zoek naar mogelijkheden om e.e.a. zo geautomatiseerd mogelijk te laten werken zonder dat ik elke dag aan knoppen hoef te zitten. Die zomer modus klonk wel goed, maar kan er nog niet zo veel over vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door ocaj op 22-04-2022 15:05 ]
Dus je zet de deur open, dan wordt het binnen koud, en dan vind je het gek dat je verwarming aan gaat?ocaj schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:44:
Afgelopen week merk ik steeds dat 's middag mijn warmtepomp aangaat omdat het in huis nog lekker koel is en de deur openstaat. De buitenlucht is nog <20, dus uiteindelijk koelt het dan wel af.
Wat als je nou gewoon de deur dicht doet?
Om dit soort snelle reacties te voorkomen hangt bij mij de thermostaat op de overloop. Daarmee voorkom ik dat de WP aan slaat als iemand even te lang een deur open laat staan, en dat de WP in de winter direct uit slaat als de zon op de bgg naar binnen schijnt.
Verder heeft mijn WP maar twee standen: In de winter staat ie op verwarmen (met 25°C water) en in de zomer op koelen (met 18°C water). De werkelijke temperatuur regelt de thermostaat.
Tja, dat snap ik wel, maar ik heb de insteek dat de techniek ondersteunend is aan de mens en niet andersom.Andrehj schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:29:
[...]
Dus je zet de deur open, dan wordt het binnen koud, en dan vind je het gek dat je verwarming aan gaat?![]()
Wat als je nou gewoon de deur dicht doet?
Als hier in huis mensen het lekker vinden om de deur open te hebben op een dag als van de week dan vind ik dat helemaal niet gek. We hebben ook huisdieren die graag even naar buiten willen en soms weer terug, dat is allemaal een stuk makkelijker als de deur gewoon open staat
En ik heb het wel door wanneer de verwarming dan aangaat, maar de rest van de huisgenoten heeft daar wat minder oog voor.
Tussen-seizoen blijft altijd een beetje lastig en dit is mijn eerste voorjaar met warmtepomp, vandaar dat ik aan het zoeken ben naar de optimale instellingen.
Maar over een paar weekjes gaat hij voor verwarmen inderdaad gewoon helemaal uit tot eind september/begin oktober.
En over een maandje of 2 ga ik eens stoeien met de koel-stand...
De tweaker in mij blijft wel bezig zo

Goede tip, bedankt !Luc S schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:31:
@ocaj Is de vakantie-modus hier geen oplossing voor? Die gebruik ik vaak als ik de WP tijdelijk of een aantal dagen niet aan wil hebben.
Helemaal nog niet aan gedacht. Stom eigenlijk want die gebruikte ik ook altijd op mijn Honeywell Chronotherm toen ik nog een cv-ketel had. Ik ga er eens naar kijken.
Ja, maar dat voelt dan toch een beetje onhandig om met twee apparaten in de huiskamer te zitten. Die PAR-WT50-R-E bevalt verder eigenlijk prima. Je kunt hem warmer en kouder instellen en hij zorgt er - samen met de regeling in de binnenunit - ook voor dat de kamer netjes op de gewenste temperatuur blijft en de warmtepomp uit gaat als het te warm wordt (mijn binnenunit staat op ruimte-regeling, niet op stooklijn).Naalroc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:38:
@ocaj Je hebt mijn vraag niet goed begrepen denk: als je een aparte kamer thermostaat hebt, dan kan je daarmee de verwarming helemaal uit zetten, althans voor die ruimtes die hij bedient. Als je geen geregelde groepen hebt, dan gaat de verwarming helemaal uit als je kamer thermostaat uit staat, en dat is een hele kleine handeling als je dat wilt bereiken.
Dus ging ik er van uit dat die bedieningsunit nog steeds op de binnenunit van de wp zat, en daarom moest je dan naar zolder; nu schrijf je dat die bedieningsunit in je kamer zit.Helaas kun je de heat-prohibit - voor zover ik weet - alleen op de binnenunit aan/uit zetten en niet remote (via procon). Dat is dus niet zo praktisch als ik naar zolder moet lopen als ik het 's avonds even iets warmer wil hebben.
Trouwens, met de Procon kan je hem ook uit zetten, maar met de holiday mode zal toch ook de sww uitgaan stel ik me voor, en het lijkt mij dat je dat niet wilt.
Het lijkt erop dat in de documentatie staat dat je voor de vakantiemodus kunt instellen of deze voor SWW en/of verwarmen/koelen geldt. Dus misschien is inderdaad de vakantiemodus met nog wel actieve SWW een oplossing.Naalroc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:57:
Verwarrend; je schreef eerder het volgende:
Trouwens, met de Procon kan je hem ook uit zetten, maar met de holiday mode zal toch ook de sww uitgaan stel ik me voor, en het lijkt mij dat je dat niet wilt.
Look behind you! A three headed monkey!
Excuses voor de verwarring. De bedieningsunit zit nog steeds in de binnenunit. In de woonkamer heb ik deze hangen:Naalroc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:57:
Verwarrend; je schreef eerder het volgende:
Dus ging ik er van uit dat die bedieningsunit nog steeds op de binnenunit van de wp zat, en daarom moest je dan naar zolder; nu schrijf je dat die bedieningsunit in je kamer zit.

Kijk, dat is interessant! Kun je vertellen hoe dat bij jou werkt? Ik heb het geprobeerd met holding register 40, maar die is read-only (stond niet zo in oude documentatie, in actuele documentatie staat dat hij read-only is).Trouwens, met de Procon kan je hem ook uit zetten, maar met de holiday mode zal toch ook de sww uitgaan stel ik me voor, en het lijkt mij dat je dat niet wilt.
FC6 38
https://www.mitsubishi-le..._MelcoBEMS_MINI__A1M_.pdfHolding registers worden met de functiecode 03 gelezen en met de functiecode 06 of 16 geschreven. De functiecode 06
wordt gebruikt wanneer in een afzonderlijk holding register wordt geschreven, de functiecode 16 wordt voor het schrijven
in meerdere holding registers in hetzelfde commando gebruikt.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2022 16:51 ]
Ik probeerde register 40 ("Verwarmen niet toegestaan"), die is read-only.
De holiday-mode op register 38 is inderdaad wel schakelbaar via node-red (en dus ook handig vanaf eigen dashboard)
[ Voor 9% gewijzigd door ocaj op 22-04-2022 17:18 ]
Met een tip van @breinonline heb ik een stukje hieraan toegevoegd om deze verhoging om de 2 weken te doen, zie https://community.home-assistant.io/t/condition-every-second-week-on-wednesdays/87393/12breinonline schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:06:
En voor de volledigheid als iemand anders met het verhogen van het setpoint wil klooien in Home Assistant. Dit deel van mijn automation zorgt daarvoor (legionella staat gepland op zaterdag 00:00u). automations.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 ############################################################################################################# ## SWW regeling ## ############################################################################################################# - id: '201212192034' alias: SWW regeling description: Verwarm de SWW tank indien de temperatuur zakt trigger: - platform: time at: '23:50' id: '4' - platform: state entity_id: sensor.ecodan_operation_mode from: 'Legionella' to: - 'Heating' - 'Off' - 'Standby' id: '5' action: - choose: - conditions: #Verhoog setpoint voor legionellarun tijdelijk naar 58ºC op vrijdag na 23.50u - condition: trigger id: '4' - condition: time weekday: - fri sequence: - service: water_heater.set_temperature target: entity_id: water_heater.ecodan data: temperature: 58 - conditions: #Verlaag setpoint na legionellarun - condition: trigger id: '5' sequence: - service: water_heater.set_temperature target: entity_id: water_heater.ecodan data: temperature: 50 mode: single
1
2
| - condition: template value_template: "{{(as_timestamp(now())|timestamp_custom ('%U') | int % 2) == 0 }}" |
Het laatste getal moet een 0 of een 1 zijn. Je kunt bv uitvinden in welke week je zit dmv een simpele notificatie action (service: persistent_notification.create). Vergeet zoals ik niet de juiste tijdszone in te stellen en je automatiseren opnieuw op te starten.
En dan nog doet ie de helft van de run op het element...

:fill(white):strip_exif()/f/image/ntJBmCN7aBbX3HvVslDsFKiI.png?f=user_large)
Misschien nog iets eerder beginnen met voorverwarmen...
[ Voor 5% gewijzigd door rudolfski op 23-04-2022 17:16 ]
WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300
Tegenwoordig laat ik mijn boiler 1x in de week naar 59 graden gaan, ik gebruik het hele legionella programma niet meer.
[ Voor 70% gewijzigd door breinonline op 24-04-2022 08:35 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Nu was ik aan het kijken wat de minimale benodigde inhoud is van de WP, gaat om de SUZ-SWM60.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2tVb2BjlcKUXXmaJOzlAb7dU.png?f=user_large)
Volgens deze tabel uit het databook is dat dus 21 liter minimaal.
Ik heb in totaal ~95-100 m2 vloerverwarming verdeeld over 7 groepen.
De buizen zijn 18x2 mm en volgens specificatie is dat 0,1540 liter per meter.
Online lees ik dat bij 15 cm hoh er zo'n 6 tot 8 meter buis per vierkante meter ligt.
Als ik voorzichtig reken kom ik op 6x95x0,1540 = 87,78 liter.
Dat is dus ruim voldoende lijkt me.
Buffervat lijkt me dus niet nodig ?
Flow van de SUZ-SWM60 is 7.2 to 17.2 L/min. Dat moet ook wel goed gaan lijkt me.
Nee. Want Nederland valt onder "average climate". Je hebt dus zelfs maar 2 liter nodig. Dat zit al in de eerste paar meter leiding.Plenkske schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:21:
Volgens deze tabel uit het databook is dat dus 21 liter minimaal.
Theoretisch 6.67 meter. Praktisch gezien door het afsnijden van bochten vaak iets minder.Ik heb in totaal ~95-100 m2 vloerverwarming verdeeld over 7 groepen.
De buizen zijn 18x2 mm en volgens specificatie is dat 0,1540 liter per meter.
Online lees ik dat bij 15 cm hoh er zo'n 6 tot 8 meter buis per vierkante meter ligt.
Inderdaad. Daarom staat er ook bij dat je bij vloerverwarming eigenlijk altijd voldoende inhoud hebt.Als ik voorzichtig reken kom ik op 6x95x0,1540 = 87,78 liter.
Dat is dus ruim voldoende lijkt me.
Buffervat lijkt me dus niet nodig ?
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 26-04-2022 17:46 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
| substitutions: devicename: esp-warmtepomp long_devicename: Mitsubishi warmtepomp esphome: name: $devicename comment: $long_devicename platform: esp32 board: esp32dev ota: password: !secret ota_password wifi: networks: - ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: ${devicename} ap_timeout: 15s captive_portal: web_server: port: 80 logger: level: INFO baud_rate: 0 api: uart: id: mod_bus tx_pin: TX rx_pin: RX baud_rate: 9600 stop_bits: 1 modbus: #flow_control_pin: D5 id: mitsubishi1 send_wait_time: 2000ms modbus_controller: - id: mitsubishi ## the Modbus device addr 1 (hex: 0x01) address: 0x01 modbus_id: mitsubishi1 setup_priority: -10 #command_throttle: 250ms update_interval: 15s sensor: ## FC04 registers (read) ## Frequentie - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heat_pump_frequency_master name: "Heat Pump Frequency – Master" icon: mdi:sine-wave address: 0x20 ## Frequency - FC4: 32 unit_of_measurement: "Hz" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 0 ## DHW Temperature Drop - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_DHW_temperature_drop name: "DHW temperature drop" icon: mdi:thermometer-chevron-down address: 0x32 ## Room temperature - FC4: 50 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 ## Room temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_room_temperature_zone_1 name: "Room Temperature – Zone 1" icon: mdi:home-thermometer address: 0x34 ## Room temperature - FC4: 52 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Refrigerant liquid temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_refrigerant_liquid_temperature name: "Refrigerant Liquid Temperature" icon: mdi:coolant-temperature address: 0x38 ## Refrigerant Liquid Temp - FC4: 56 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Outdoor ambient temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_outdoor_temperature name: "Outdoor temperature" icon: mdi:thermometer address: 0x3A ## Outdoor ambient - FC4: 58 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 ## Flow temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_flow_temperature name: "Flow temperature" icon: mdi:oil-temperature address: 0x3C ## Flow temperature - FC4: 60 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Return temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_return_temperature name: "Return temperature" icon: mdi:thermometer address: 0x3E ## Return temperature - FC 4: 62 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Tank water temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_tank_temperature name: "Tank temperature" icon: mdi:hydraulic-oil-temperature address: 0x40 ## Tank temperature - FC4: 64 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Flow temperature zone 1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_flow_temperature_zone_1 name: "Flow temperature - Zone 1" icon: mdi:thermometer address: 0x42 ## Flow temperature - FC4: 66 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Return temperature zone 1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_return_temperature_zone_1 name: "Return temperature - Zone 1" icon: mdi:thermometer address: 0x44 ## Return temperature - FC 4: 68 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Boiler flow temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_boiler_flow_temperature name: "Boiler flow temperature" icon: mdi:thermometer address: 0x4A ## Bioler flow temperature - FC4: 74 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Boiler return temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_boiler_return_temperature name: "Boiler return temperature" icon: mdi:thermometer address: 0x4C ## Boiler return temperature - FC4: 76 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Heat pump run time x1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heat_pump_run_time_1 address: 0x4F ## Heat pump run time x1 - FC4: 79 register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 0 ## Heat pump run time x100 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heat_pump_run_time_100 address: 0x50 ## Heat pump run time x100 - FC4: 80 register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 100 ## Heat pump run time - platform: template id: mitsubishi_heat_pump_run_time name: "Heat pump run time" icon: mdi:wrench-clock unit_of_measurement: "hrs" accuracy_decimals: 0 lambda: |- return id(mitsubishi_heat_pump_run_time_100).state + id(mitsubishi_heat_pump_run_time_1).state; update_interval: 60s ## Energy used measurement year - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_energy_used_year address: 0x99 ## FC4: 153 register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used measurement month - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_energy_used_month address: 0x9A ## FC4: 154 register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used measurement day - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_energy_used_day address: 0x9B ## FC4: 155 register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used heating kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heating_kwh address: 0x9C ## FC4: 156 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used heating Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heating_wh address: 0x9D ## FC4: 157 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used heating - platform: template id: mitsubishi_energy_used_heating name: "Energy used heating" device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_heating_kwh).state + (id(mitsubishi_heating_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy used cooling kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_cooling_kwh address: 0x9E ## FC4: 158 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used cooling Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_cooling_wh address: 0x9F ## FC4: 159 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used cooling - platform: template id: mitsubishi_energy_used_cooling name: "Energy used cooling" device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_cooling_kwh).state + (id(mitsubishi_cooling_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy used SWW kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_sww_kwh address: 0xA0 ## FC4: 160 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used SWW Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_sww_wh address: 0xA1 ## FC4: 161 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used SWW - platform: template id: mitsubishi_energy_used_sww name: "Energy used SWW" device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_sww_kwh).state + (id(mitsubishi_sww_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy produced measurement year - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_energy_produced_year #name: "Date produced measurement year" address: 0xA3 ## FC4: 163 register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced measurement month - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_energy_produced_month #name: "Date produced measurement month" address: 0xA4 ## FC4: 164 register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced measurement day - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_energy_produced_day #name: "Date produced measurement day" address: 0xA5 ## FC4: 165 register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced heating kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_heating_kwh address: 0xA6 ## FC4: 166 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced heating Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_heating_wh address: 0xA7 ## FC4: 167 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced heating - platform: template id: mitsubishi_energy_produced_heating name: "Energy produced heating" device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_produced_heating_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_heating_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy produced cooling kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_cooling_kwh address: 0xA8 ## FC4: 168 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced cooling Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_cooling_wh address: 0xA9 ## FC4: 169 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced cooling - platform: template id: mitsubishi_energy_produced_cooling name: "Energy produced cooling" device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_produced_cooling_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_cooling_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy produced SWW kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_sww_kwh address: 0xAA ## FC4: 170 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced SWW Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_sww_wh address: 0xAB ## FC4: 171 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced SWW - platform: template id: mitsubishi_energy_produced_sww name: "Energy produced SWW" device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_produced_sww_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_sww_wh).state/100); update_interval: 60s ## COP heating - platform: template id: mitsubishi_cop_heating name: "COP Heating" icon: mdi:slash-forward-box accuracy_decimals: 2 lambda: |- return (id(mitsubishi_produced_heating_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_heating_wh).state/100)) / (id(mitsubishi_heating_kwh).state + (id(mitsubishi_heating_wh).state/100)); update_interval: 60s ## COP Cooling - platform: template id: mitsubishi_cop_cooling name: "COP Cooling" icon: mdi:slash-forward-box accuracy_decimals: 2 lambda: |- return (id(mitsubishi_produced_cooling_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_cooling_wh).state/100)) / (id(mitsubishi_cooling_kwh).state + (id(mitsubishi_cooling_wh).state/100)); update_interval: 60s ## COP SWW - platform: template id: mitsubishi_cop_sww name: "COP SWW" icon: mdi:slash-forward-box accuracy_decimals: 2 lambda: |- return (id(mitsubishi_produced_sww_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_sww_wh).state/100)) / (id(mitsubishi_sww_kwh).state + (id(mitsubishi_sww_wh).state/100)); update_interval: 60s ## Flow - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_flow name: "Flow" icon: mdi:waves-arrow-right address: 0xAD ## Flow - FC4: 173 unit_of_measurement: "l/min" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 ## FC03 registers (holding) ## Set tank temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_target_tank_temperature name: "Target tank temperature" icon: mdi:hydraulic-oil-temperature address: 0x1F ## FC3: 31 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD filters: - multiply: 0.01 ## Target room temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_target_room_temperature name: "Target room temperature" icon: mdi:home-thermometer address: 0x20 ## FC3: 32 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD filters: - multiply: 0.01 ## Set flow temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_set_flow_temperature name: "Target flow temperature" icon: mdi:oil-temperature address: 0x55 ## FC3: 85 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD filters: - multiply: 0.01 number: ## Set tank temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_set_tank_temperature name: "Set target tank temperature" icon: mdi:hydraulic-oil-temperature address: 0x1F ## FC3: 31 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD mode: box step: 1.0 entity_category: config min_value: 30 max_value: 55 lambda: "return x / 100; " write_lambda: |- uint16_t newtemp = x*100; ESP_LOGI("main", "Set tank temperature %d", newtemp); // Create a modbus command item with the flow temperature as the payload esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(mitsubishi, 0x1E, newtemp); // Submit the command to the send queue mitsubishi->queue_command(set_payload_command); return {}; ## Set room temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_set_room_temperature name: "Set target room temperature" icon: mdi:home-thermometer address: 0x20 ## FC3: 32 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD mode: box step: 1.0 entity_category: config min_value: 15 max_value: 25 lambda: "return x / 100; " write_lambda: |- uint16_t newtemp = x*100; ESP_LOGI("main", "Set room temperature %d", newtemp); // Create a modbus command item with the flow temperature as the payload esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(mitsubishi, 0x20, newtemp); // Submit the command to the send queue mitsubishi->queue_command(set_payload_command); return {}; ## Set legionella temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_set_legionella_temperature name: "Set target legionella prevention temperature" icon: mdi:shield-bug-outline address: 0x59 ## FC3: 89 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD mode: box step: 0.5 entity_category: config min_value: 15 max_value: 85 multiply: 100 switch: ## Force SWW run - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_force_sww name: "Set force SWW" icon: mdi:kettle-steam address: 0x25 ## FC3: 37 register_type: holding #value_type: U_WORD write_lambda: |- uint16_t forceSWW = x; ESP_LOGI("main", "Set force SWW %d", x); // Create a modbus command item with the flow temperature as the payload esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(mitsubishi, 0x25, forceSWW); // Submit the command to the send queue mitsubishi->queue_command(set_payload_command); return {}; ## Set vacation mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_set_vacation name: "Set vacation mode" icon: mdi:airplane address: 0x26 ## FC3: 38 register_type: holding #value_type: U_WORD write_lambda: |- uint16_t vacation = x; ESP_LOGI("main", "Set vacation mode %d", x); // Create a modbus command item with the flow temperature as the payload esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(mitsubishi, 0x26, x); // Submit the command to the send queue mitsubishi->queue_command(set_payload_command); return {}; text_sensor: ## Defrost mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_defrost name: "Defrost" icon: mdi:snowflake-melt address: 0x1A ## FC4: 26 register_type: read bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for defrost mode %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Off"); case 1: return std::string("Standby"); case 2: return std::string("Defrost"); case 3: return std::string("Waiting restart"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## Residual heat removal - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_residual_heat_removal name: "Residual heat removal" icon: mdi:car-defrost-rear address: 0x1B ## FC4: 27 register_type: read bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for residual heat removal %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Normal"); case 1: return std::string("Prepared"); case 2: return std::string("Residual heat removal"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## System On/Off - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_system_onoff name: "System On/Off" icon: mdi:toggle-switch-off address: 0x19 ## FC3: 25 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for system on/off %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Off"); case 1: return std::string("On"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## System operating mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_operating_mode name: "System operating mode" icon: mdi:fire address: 0x1A ## FC3: 26 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for system operating mode %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Stop"); case 1: return std::string("Hot Water"); case 2: return std::string("Heating"); case 3: return std::string("Cooling"); case 4: return std::string("Freeze Stat"); case 6: return std::string("Electric heater"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## System SWW operating mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_sww_operating_mode name: "System SWW operating mode" icon: mdi:car-cruise-control address: 0x1B ## FC3: 27 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for SWW operating mode %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Normal"); case 1: return std::string("Eco"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## System heating mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heating_mode name: "System heating mode" icon: mdi:radiator address: 0x1C ## FC3: 28 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for heating mode %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Heating room temperature"); case 1: return std::string("Heating flow temperature"); case 2: return std::string("Heating curve"); case 3: return std::string("Cooling room temperature"); case 4: return std::string("Cooling flow temperature"); case 5: return std::string("Heating startup procedure"); default: return std::string("Unknown"); } return x; - platform: template name: "Energy used date" icon: mdi:clipboard-text-clock lambda: |- std::string year = to_string((int)(id(mitsubishi_energy_used_year).state)); std::string month = to_string((int)(id(mitsubishi_energy_used_month).state)); std::string day = to_string((int)(id(mitsubishi_energy_used_day).state)); return day + "-" + month + "-" + year; update_interval: 60s - platform: template name: "Energy produced date" icon: mdi:clipboard-text-clock lambda: |- std::string year = to_string((int)(id(mitsubishi_energy_produced_year).state)); std::string month = to_string((int)(id(mitsubishi_energy_produced_month).state)); std::string day = to_string((int)(id(mitsubishi_energy_produced_day).state)); return day + "-" + month + "-" + year; update_interval: 60s - platform: wifi_info ip_address: name: "Device IP Address" ssid: name: "Device Wi-Fi SSID" bssid: name: "Device Wi-Fi BSSID" - platform: version name: "ESPHome Version" hide_timestamp: true |
Ik gebruik een RS485 module met auto direction control, dus geen flowcontrol nodig (commented out).
[ Voor 0% gewijzigd door Chronos op 26-05-2022 21:10 . Reden: Fixed /1000 naar /100 met dank aan [~HaTe] ]
Dank voor de uitbreiding, ik kopieer hem even terug..
Edit: 20-11-2022
Jouw code nog wat uitgebreid met
- heat pump on/off
- select switch tussen de verschillende H/C modes ipv een nummer
- system heat source (dankje @breinonline )
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
| esphome: name: esp32-warmtepomp comment: Mitsubishi warmtepomp esp32: board: mhetesp32minikit framework: type: arduino # Enable logging logger: level: DEBUG baud_rate: 0 # Enable Home Assistant API api: reboot_timeout: 0s ota: # password: !secret ota_password wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # manual_ip: # static_ip: 10.10.20.42 # gateway: 10.10.20.1 # subnet: 255.255.255.0 # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "ESP-Mitsubishi" password: "configesp" captive_portal: web_server: port: 80 uart: id: mod_bus tx_pin: GPIO23 #D7 on the d1 mini rx_pin: GPIO19 #D6 on the d1 mini baud_rate: 9600 stop_bits: 1 modbus: flow_control_pin: GPIO18 #D5 on the d1 mini id: mitsubishi1 send_wait_time: 2000ms modbus_controller: - id: mitsubishi ## the Modbus device addr 1 (hex: 0x01) address: 0x01 modbus_id: mitsubishi1 setup_priority: -10 #command_throttle: 250ms update_interval: 15s sensor: ## FC04 registers (read) ## Frequentie - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heat_pump_frequency_master name: "Heat Pump Frequency – Master" icon: mdi:sine-wave address: 0x20 ## Frequency - FC4: 32 unit_of_measurement: "Hz" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 0 ## SWW Temperature Drop - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_DHW_temperature_drop name: "SWW temperature drop" icon: mdi:thermometer-chevron-down address: 0x32 ## Room temperature - FC4: 50 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 ## Room temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_room_temperature_zone_1 name: "Room Temperature" icon: mdi:home-thermometer address: 0x34 ## Room temperature - FC4: 52 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Refrigerant liquid temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_refrigerant_liquid_temperature name: "Refrigerant Liquid Temperature" icon: mdi:snowflake-thermometer address: 0x38 ## Refrigerant Liquid Temp - FC4: 56 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: S_WORD ## U-WORD veranderen in S_WORD ivm negatief accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Outdoor ambient temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_outdoor_temperature name: "Outdoor temperature" icon: mdi:thermometer address: 0x3A ## Outdoor ambient - FC4: 58 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: S_WORD ## U-WORD veranderen in S_WORD ivm negatief accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 ## Flow temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_flow_temperature name: "Flow temperature" icon: mdi:thermometer-auto address: 0x3C ## Flow temperature - FC4: 60 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Return temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_return_temperature name: "Return temperature" icon: mdi:thermometer address: 0x3E ## Return temperature - FC 4: 62 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Tank water temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_tank_temperature name: "Tank temperature" icon: mdi:water-thermometer address: 0x40 ## Tank temperature - FC4: 64 unit_of_measurement: "°C" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 ## Heat pump run time x1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heat_pump_run_time_1 address: 0x4F ## Heat pump run time x1 - FC4: 79 register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 0 ## Heat pump run time x100 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heat_pump_run_time_100 address: 0x50 ## Heat pump run time x100 - FC4: 80 register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 100 ## Heat pump run time - platform: template id: mitsubishi_heat_pump_run_time name: "Heat pump run time" icon: mdi:wrench-clock unit_of_measurement: "hrs" accuracy_decimals: 0 lambda: |- return id(mitsubishi_heat_pump_run_time_100).state + id(mitsubishi_heat_pump_run_time_1).state; update_interval: 60s ## Energy used heating kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heating_kwh address: 0x9C ## FC4: 156 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used heating Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heating_wh address: 0x9D ## FC4: 157 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used heating - platform: template id: mitsubishi_energy_used_heating name: "Energy used heating" icon: mdi:heat-wave device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_heating_kwh).state + (id(mitsubishi_heating_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy used cooling kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_cooling_kwh address: 0x9E ## FC4: 158 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used cooling Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_cooling_wh address: 0x9F ## FC4: 159 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used cooling - platform: template id: mitsubishi_energy_used_cooling name: "Energy used cooling" icon: mdi:snowflake device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_cooling_kwh).state + (id(mitsubishi_cooling_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy used SWW kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_sww_kwh address: 0xA0 ## FC4: 160 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used SWW Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_sww_wh address: 0xA1 ## FC4: 161 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy used SWW - platform: template id: mitsubishi_energy_used_sww name: "Energy used SWW" icon: mdi:water device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_sww_kwh).state + (id(mitsubishi_sww_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy produced heating kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_heating_kwh address: 0xA6 ## FC4: 166 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced heating Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_heating_wh address: 0xA7 ## FC4: 167 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced heating - platform: template id: mitsubishi_energy_produced_heating name: "Energy produced heating" icon: mdi:heat-wave device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_produced_heating_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_heating_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy produced cooling kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_cooling_kwh address: 0xA8 ## FC4: 168 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced cooling Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_cooling_wh address: 0xA9 ## FC4: 169 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced cooling - platform: template id: mitsubishi_energy_produced_cooling name: "Energy produced cooling" icon: mdi:snowflake device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_produced_cooling_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_cooling_wh).state/100); update_interval: 60s ## Energy produced SWW kWh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_sww_kwh address: 0xAA ## FC4: 170 unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced SWW Wh - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_produced_sww_wh address: 0xAB ## FC4: 171 unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state_class: total_increasing register_type: read value_type: U_WORD ## Energy produced SWW - platform: template id: mitsubishi_energy_produced_sww name: "Energy produced SWW" icon: mdi:water device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 3 lambda: |- return id(mitsubishi_produced_sww_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_sww_wh).state/100); update_interval: 60s ## COP heating - platform: template id: mitsubishi_cop_heating name: "COP Heating" icon: mdi:slash-forward-box accuracy_decimals: 2 lambda: |- return (id(mitsubishi_produced_heating_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_heating_wh).state/100)) / (id(mitsubishi_heating_kwh).state + (id(mitsubishi_heating_wh).state/100)); update_interval: 60s ## COP Cooling - platform: template id: mitsubishi_cop_cooling name: "COP Cooling" icon: mdi:slash-forward-box accuracy_decimals: 2 lambda: |- return (id(mitsubishi_produced_cooling_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_cooling_wh).state/100)) / (id(mitsubishi_cooling_kwh).state + (id(mitsubishi_cooling_wh).state/100)); update_interval: 60s ## COP SWW - platform: template id: mitsubishi_cop_sww name: "COP SWW" icon: mdi:slash-forward-box accuracy_decimals: 2 lambda: |- return (id(mitsubishi_produced_sww_kwh).state + (id(mitsubishi_produced_sww_wh).state/100)) / (id(mitsubishi_sww_kwh).state + (id(mitsubishi_sww_wh).state/100)); update_interval: 60s ## Flow - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_flow name: "Flow" icon: mdi:arrow-right-bold-circle address: 0xAD ## Flow - FC4: 173 unit_of_measurement: "l/min" register_type: read value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 ## FC03 registers (holding) ## Tank temperature set - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_target_tank_temperature name: "Tank temperature set" icon: mdi:water-thermometer-outline address: 0x1F ## FC3: 31 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD filters: - multiply: 0.01 ## Target room temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_target_room_temperature name: "H/C temperature set" icon: mdi:home-thermometer-outline address: 0x20 ## FC3: 32 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD filters: - multiply: 0.01 ## Flow temperature set - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_flow_temperature_set name: "Flow temperature set" icon: mdi:thermometer-auto address: 0x55 ## FC3: 85 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD filters: - multiply: 0.01 ## Legionella temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_legionella_temperature name: "Legionella temperature set" icon: mdi:bacteria-outline address: 0x59 ## FC3: 89 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD filters: - multiply: 0.01 number: ## Set tank temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_set_tank_temperature name: "Setpoint tank temperature" icon: mdi:water-thermometer-outline address: 0x1F ## FC3: 31 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD mode: box step: 0.5 entity_category: config min_value: 30 max_value: 61 lambda: "return x / 100; " write_lambda: |- uint16_t newtemp = x*100; ESP_LOGI("main", "Set tank temperature %d", newtemp); // Create a modbus command item with the flow temperature as the payload esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(mitsubishi, 0x1E, newtemp); // Submit the command to the send queue mitsubishi->queue_command(set_payload_command); return {}; ## Set H/C temperature - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_set_room_temperature name: "Setpoint H/C temperature" icon: mdi:home-thermometer address: 0x20 ## FC3: 32 unit_of_measurement: "°C" register_type: holding value_type: U_WORD mode: box step: 0.5 entity_category: config min_value: 10 max_value: 36 lambda: "return x / 100; " write_lambda: |- uint16_t newtemp = x*100; ESP_LOGI("main", "Set room temperature %d", newtemp); // Create a modbus command item with the flow temperature as the payload esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(mitsubishi, 0x20, newtemp); // Submit the command to the send queue mitsubishi->queue_command(set_payload_command); return {}; switch: ## Force SWW run - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_force_sww name: "Set force SWW" icon: mdi:fire-alert address: 0x25 ## FC3: 37 register_type: holding #value_type: U_WORD write_lambda: |- uint16_t forceSWW = x; ESP_LOGI("main", "Set force SWW %d", x); // Create a modbus command item with the flow temperature as the payload esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(mitsubishi, 0x25, forceSWW); // Submit the command to the send queue mitsubishi->queue_command(set_payload_command); return {}; ## Set vacation mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_set_vacation name: "Set vacation mode" icon: mdi:briefcase address: 0x26 ## FC3: 38 register_type: holding #value_type: U_WORD write_lambda: |- uint16_t vacation = x; ESP_LOGI("main", "Set vacation mode %d", x); // Create a modbus command item with the flow temperature as the payload esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(mitsubishi, 0x26, x); // Submit the command to the send queue mitsubishi->queue_command(set_payload_command); return {}; ## Set heatpump on/off - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi name: "Heat pump on/off" register_type: coil address: 0001 bitmask: 0 entity_category: config icon: "mdi:toggle-switch" text_sensor: ## Defrost mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_defrost name: "Defrost" icon: mdi:snowflake-melt address: 0x1A ## FC4: 26 register_type: read bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for defrost mode %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Off"); case 1: return std::string("Standby"); case 2: return std::string("Defrost"); case 3: return std::string("Waiting restart"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## Residual heat removal - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_residual_heat_removal name: "Residual heat removal" icon: mdi:car-defrost-rear address: 0x1B ## FC4: 27 register_type: read bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for residual heat removal %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Normal"); case 1: return std::string("Prepared"); case 2: return std::string("Residual heat removal"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## System On/Off - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_system_onoff name: "System On/Off" icon: mdi:power address: 0x19 ## FC3: 25 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for system on/off %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Off"); case 1: return std::string("On"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## System operating mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_operating_mode name: "System operating mode" icon: mdi:message-question-outline address: 0x1A ## FC3: 26 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for system operating mode %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Stop"); case 1: return std::string("Hot Water"); case 2: return std::string("Heating"); case 3: return std::string("Cooling"); case 5: return std::string("Freeze Stat"); case 6: return std::string("Legionella"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## System SWW operating mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_sww_operating_mode name: "System SWW operating mode" icon: mdi:car-cruise-control address: 0x1B ## FC3: 27 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for SWW operating mode %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Normal"); case 1: return std::string("Eco"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## System heating mode - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heating_mode name: "System heating mode" icon: mdi:sun-snowflake-variant address: 0x1C ## FC3: 28 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for heating mode %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Heating room temperature"); case 1: return std::string("Heating flow temperature"); case 2: return std::string("Heating curve"); case 3: return std::string("Cooling room temperature"); case 4: return std::string("Cooling flow temperature"); case 5: return std::string("Heating startup procedure"); default: return std::string("Unknown"); } return x; ## System heat source - platform: modbus_controller modbus_controller_id: mitsubishi id: mitsubishi_heat_source name: "System heat source" icon: mdi:heating-coil address: 0x50 ## FC3: 80 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); ESP_LOGD("main", "Value for heat source %d", value); switch (value) { case 0: return std::string("Heatpump"); case 1: return std::string("Screw-in heater"); case 2: return std::string("Electric heater"); case 3: return std::string("Screw-in heater and electric heater"); case 4: return std::string("SWW boiler"); default: return std::string("Unknown"); } return x; select: - platform: modbus_controller id: mitsubishi_set_hc_mode name: "H/C mode" address: 0x1C ## FC6: 28 optionsmap: "Heating room": 0 "Heating flow": 1 "Heating curve": 2 "Cooling room": 3 "Cooling flow": 4 "Heating startup": 5 |
[ Voor 199% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2022 21:12 ]
Samen met mijn vader geïnstalleerd en het koeltechnisch gedeelte door een erkend bedrijf. Al met al was het veel werk, inclusief nieuwe vloer verdeler. Naast de voorbereidingen van de elektra, ben ik met de installatie op zich zo'n 2.5 lange dagen (34u ongeveer) druk mee geweest + 15u van m'n vader. Ik zal binnenkort nog wat foto's posten.
Hij heeft zojuist de eerste sww run gedaan, het geluid (op garagedak) viel me niet tegen. Ook lees ik dat ik de eerste sww tank direct weer moet legen om eventueel vuil (water) wat in de tank weg te kunnen spoelen. Dat ga ik morgen doen.. Dan kan daarna het afstellen beginnen.
[ Voor 27% gewijzigd door HaTe op 01-05-2022 00:41 ]
Bij mij ging het element ook te vroeg aan. De instalateur heeft toen met Alklima gebeld. En volgens hun kon het element voor SWW gewoon uitgezet worden via het vinkje, voor een PUHZ SW75YAA.Blackraven schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:54:
Ok, dat snap ik. Maar als ik het in 1 lange run doe, duurt de run te lang en schakelt het element ook bij, dat was mijn overweging om het in 2 runs te doen.
De LP gaat altijd met element. Ongeacht vinkje aan of uit.
Dus dan hoef je geen 2 stappen te doen. En dus ook een start/stop minder.
Dit ter info.
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Wat voor dak heb je? Hout of beton? En heb je specifiek nog verzwaring, rubbers en/of dempers gebruikt?HaTe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:34:
Hij heeft zojuist de eerste sww run gedaan, het geluid (op garagedak) viel me niet tegen.
When life gives you lemons, start a battery factory
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero