Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:51
Woon nu ruim 2 jaar samen met mijn vriendin in een vrijstaand huis. De oorspronkelijke ketel zit hier nog in en dus moeten we serieus gaan nadenken over vervanging. Al geruime tijd volg ik de verschillende topics over warmtepompen en warmtepompboilers. Eigenlijk is het mij om het even of er enkel een warmtepomp die zowel verwarmt als SWW bereid, of dat hier een aparte warmtepompboiler voor komt. De oplossing met de beste prijs/kwaliteit ben ik naar op zoek. Wat het moeilijker maakt voor mij is om de invloed van een uitbouw op termijn in te schatten. Hieronder heb ik proberen uiteen te zetten wat de situatie is, wat ik al heb bekeken en een huidig aanbod van een installateur neergezet.

Heel erg bedankt alvast voor het meedenken.

Situatie beschrijving
  • Bouwjaar huis: 2007
  • Glas: Overal HR++
  • Isolatie vloer begane grond: RC 4.0
  • Belgisch hardsteen op de vloerverwarming.
  • Aantal groepen vloerverwarming 4. HOH onbekend, 15 of 20cm?? Pompschakelaar in gebruik. Diameter buizen in vloer is 15x2.
  • Hele benedenverdieping ligt dezelfde vloer/vloerverwarming. Er bevinden zich nog 2 kleine type 22 radiatoren (40x58cm). Deze zitten bij de ramen aan weerszijden van de schuifpui.
  • Naast de begane grond verwarmen we momenteel nog op de 1e verdieping
- Kantoor 1: 1x type 11 (40x139cm)
- Kantoor 2: 1x type 11 (40x120cm)
- Badkamer: 1x type 22 (90x45cm)
  • Op de zolder is nu geen verwarming aanwezig, in de toekomst willen we dit wel.
  • Verwarmen al bijna 2 jaar op een aanvoertemperatuur van 42 graden (staat ingesteld op 40 maar op scherm CV loopt deze op tot 42gr zonder te gaan pendelen. Geen verdere CV-tuning gedaan anders dan CV temperatuur op 40 graden gezet. De temperatuurmeting van de vloerverwarmings-pompschakelaar laat zien dat het water met 38 graden beneden aankomt en na menging met 30 graden in de vloer gaat. We krijgen alles mooi op temperatuur zonder pendelen van de CV. Runs van enkele uren op koude dagen worden gemaakt.
  • Huidige ketel: Nefit Smartline BASIC HRC CW4.
  • Gebruikte thermostaat: Nest V3 (aan/uit)
  • Ventilatie gebeurt middels mechanische ventilatie.
  • Verbruik: 2020/2021: 998m3
  • Verwacht verbruik 2021/2022: 800m3.
  • Gasverbruik lager door iets slimmer de thermostaat in te stellen (nachtverlaging), ook de temperatuur iets lager ingesteld (van max 19.5 overdag naar max 19.0), en de minder strenge winter.
  • Gasverbruik in zomermaanden (SWW) = 10m3/maand.
  • Wekken 5500kWh op met 16 zonnepanelen (SE3680H), en gebruiken circa 3000kWH wat 2500kWh teruglevering geeft. Momenteel leveren we deze terug via modelcontract Eneco.
  • Elektriciteitsaansluiting is 1x40A. Aantal groepen, zie foto. Waarbij groep 10 momenteel niet in gebruik is. Tijdens installatie bleek dat de zonnepanelen op de “wasmachinegroep” konden waardoor de toegevoegde groep door de installateur overbodig bleek.
  • Onder het gehele huis zit nu een kruipruimte. Onder de garage niet. Wel bevind er zich nog 1 radiator in de geïsoleerde garage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULyaudkWviU-FnQCnY5vj0Rmkqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nv8gb09edJPNE0RYgeO725fC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28a1neqBjdCre50O3I3hl6_ZXFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wAXzHBlfXhhj0dZFgXJ5GUDt.png?f=fotoalbum_large

Wensen
  • Volledig elektrisch
  • Systeem geschikt voor eventuele gezinsuitbreiding (boilervat groter dan 200L)
  • Tenzij echt niet mogelijk is zonder geluidsoverlast zouden we de buitenunit op de garage willen (=geen betonnen dak)
Aanpassing toekomst
  • Zijn samen met een architect plannen aan het uitwerken voor een uitbouw van 19m2. Hier leggen we vloerverwarming neer HOH 10cm wat dus nog 2 extra groepen zal gaan geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRQRZqXSVQQYPnga13I6x8vTOfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zv8FviFtOnJuTC7jFTf7FTo2.png?f=fotoalbum_large

In de tussentijd 2 installateurs op bezoek gehad, waarvan 1 er momenteel een offerte uitgebracht, te weten:
All electric warmtepomp 7,5 kw met vrij staande boiler 300 liter
  • Buffervat: HTWBUF-40
  • Toebehoren: ESBE VZD162, BELUCHTER ECODAN
  • Regelingen: PAR-WT50 R-E, PAR-WR51 R-E, PAC-TH011 TK2-E
  • Lucht- vuilafscheiders: HTWLVAU-028
  • ECO inverter: SHR-M80V SET (ERSD-VM2D, SUZ-SWM80 VA).
  • Warmtepompboilers: HTWBOI-300
Prijs incl btw: € 15.609,00 (subsidie van € 2.850 zou hier dan nog vanaf gaan.

Verdere ontvangen toelichting:
  • Mitsubishi inverter warmtepomp 7,5 kw alleen verwarmen!! kan wel met koelen met een andere hydrobox en schakelautomaat.
  • Voorstel is om de warmtepomp op de garagedak neer te zetten en de hydrobox op de 2e verdieping. De ecodan cilinder compleet is te hoog voor deze situatie, vandaar dat er voor een lossen boiler gekozen is. De losse boiler op de plek van de wasmachine en de hydrobox waarschijnlijk links ervan. Het voordeel om boven het systeem te plaatsten is dat de voeding van het water en bestaande cv de juiste diameters hebben. De bewoner dient de koof bij de trap open te maken, hier komen de voedingen van de vloerverwarming, voeding 230v 2x en koelleidingen te lopen.
  • 1x vloerverwarmingsverdeler plus flowmeters 6 groeps. 25 meter Henco buis 32 / koppelingen bochten persen. Beugels 32 in rubber m8, by pass 22 mm. diverse koppeling tbv. hydrobox. inlaatcombinatie 22.
  • Koelleiding, goot / bochten, big foot 20 cm hoog, stek koppelingen.werkschakelaar 2x, stuurkabel
  • 2x aardlek automaat 16 C meterkast. Voedingskabel buitenunit en hydrobox vanuit de meterkast.
  • [liInstalleren en in bedrijf stellen.[/li]
Mijn eigen indruk na de ontvangen offerte:
  • Er zijn diverse topics waarin geschreven wordt over de nadelen van een buffervat. Wanneer deze niet nodig is zou ik deze dan ook graag eruit laten. Installateur gaf tijdens zijn bezoek aan het altijd met buffervat te doen :+ . Is het mogelijk om het buffervat weg te laten gezien de huidige vloerverwarming? Mogelijk duurt het nog even voor de uitbouw er is (moeten nog een aannemer vinden bijvoorbeeld), dus ben wel op zoek naar een oplossing waarin beide scenario’s goed gaan werken.
  • Kijkende naar de Koevlaas-formule van de huidige situatie kom ik op een 5kW warmtepomp. Er wordt natuurlijk uitgebouwd, maar ik vraag me af of de 7,5kW niet wat groot is. Een slagje kleiner (6kW) heeft als ik het goed zag hetzelfde minimum vermogen dus waarschijnlijk is dat de reden om hier voor te kiezen?
  • De boiler staat onder een kopje “warmtepompboiler” maar dat is deze niet kwam ik achter. Ik vraag me dan af of dit een goede oplossing is of dat er beter een warmtepompboiler toegepast kan worden van Mitsubishi, of bijv. een Atlantic Explorer V4.
  • Plaatsing van de boiler en hydrobox zag ik liever in de garage. Met name omdat dan de afstand warmtepomp tot vloerverwarming maar enkele meters is en minder ingrijpend in het verdere huis (koof zou dan niet open hoeven en meer ruimte beschikbaar op zolder. Middels de kruipruimte zou volgens mij de huidige locatie van de vloerverwarmingsverdeler bereikt kunnen worden. In de keuken hebben we een warmwateraansluiting, hier zou dan de SWW op geprikt kunnen worden. Op zolder zou dan de warmwatertoevoer afgedopt moeten worden of eventueel een warmwaterkraantje om legionella te voorkomen?
  • Voorgestelde aanpassingen in de meterkast heb ik geen gevoel bij, iemand? Wel vraag ik me af of het nog verstandig is om rekening te houden met een eventuele latere overgang naar een 3-fase meterkast (voor als er op termijn bijv nog een EV komt). Is het aangebodene systeem hiervoor geschikt? De andere installateur gaf aan dat hij wel aanpassingen aan de meterkast naar 3-fase ging aanbieden (mede omdat er een elektrisch element bijgeschakeld kon worden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ7wf0KQMR1r98c1uRmQrLdIN3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZYQbBAEIxaPK5CrgXrccFGl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:09
Paar opmerkingen vanaf mobiel:
- Voorgestelde combinatie kan standaard wél koelen.
- Buffervat slaat in deze situatie (zonder zoneregeling) nergens op.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 12-04-2022 21:40 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Goed om te weten dat koeling inderdaad mogelijk is. Ik had er ook al naar gekeken en kwam er al niet achter waarom het niet mogelijk zou zijn.

Buffervat ben je duidelijk over, ook in de huidige situatie zonder de uitbouw? Ik had nog wat twijfels omdat ik helaas niet zeker weet hoe de HOH afstand is van de vloerverwarming. Ik kwam op internet tegen dat bij HOH 15cm er per m2, 6,7m gebruikt wordt. Reken ik met 65m2 dan zou dit betekenen 41L inhoud. Bij HOH 20 kom ik uit op 30,8L (5m /m2). Ik kan even niet meer terugvinden wat de minimale systeeminhoud zou moeten zijn maar meende 40L?

Ook ben ik wel benieuwd of er iets te zeggen is over of de SUZ-SWM80 VA de juiste keuze is?

Eventuele wijziging naar 3fase meterkast is dat nog iets om hier rekening mee te houden of maak ik me (zoals wel eens vaker) druk om niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Qua meterkast is het slim om even je grote verbruikers op een rijtje te zetten die je tegelijk wilt gebruiken. En dan te kijken of je uitkomt met 1 fase.
Met EV erbij kun je niet om 3 fasen heen.
Overigens zijn (in Liander gebied) de netbeheerkosten even hoog voor 1 x 35 als 3 x 25 A

[ Voor 8% gewijzigd door LeonTebbens op 13-04-2022 20:08 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mister_muller schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:37:
Goed om te weten dat koeling inderdaad mogelijk is. Ik had er ook al naar gekeken en kwam er al niet achter waarom het niet mogelijk zou zijn.

Buffervat ben je duidelijk over, ook in de huidige situatie zonder de uitbouw? Ik had nog wat twijfels omdat ik helaas niet zeker weet hoe de HOH afstand is van de vloerverwarming. Ik kwam op internet tegen dat bij HOH 15cm er per m2, 6,7m gebruikt wordt. Reken ik met 65m2 dan zou dit betekenen 41L inhoud. Bij HOH 20 kom ik uit op 30,8L (5m /m2). Ik kan even niet meer terugvinden wat de minimale systeeminhoud zou moeten zijn maar meende 40L?
Even zoeken naar een installatiehandleiding of databook voor je WP, links staan in de TS van het Mitsubishi Ecodan topic.
Ik verwacht geen problemen.
Ook ben ik wel benieuwd of er iets te zeggen is over of de SUZ-SWM80 VA de juiste keuze is?
Waar ben je bang voor? Ding heeft vermogen zat. Je zou zelfs nog naar de 5 kW (SUZ-SWM40) variant kunnen, maar dan wordt je SWW wel wat langzamer gemaakt. .
Eventuele wijziging naar 3fase meterkast is dat nog iets om hier rekening mee te houden of maak ik me (zoals wel eens vaker) druk om niets?
WP heeft max 17 A nodig. Als je ook nog elektrisch wilt koken etc biedt 3-fasen wel wat meer ruimte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
LeonTebbens schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:06:
Qua meterkast is het slim om even je grote verbruikers op een rijtje te zetten die je tegelijk wilt gebruiken. En dan te kijken of je uitkomt met 1 fase.
Met EV erbij kun je niet om 3 fasen heen.
Overigens zijn (in Liander gebied) de netbeheerkosten even hoog voor 1 x 35 als 3 x 25 A
Overzicht zal ik eens gaan maken.
We koken al keramisch en ik kom tegen dat als de capaciteitsvraag hoger is dan 8kW we niet meer uit zouden kunnen met 1-fase? Dan lijkt het me haast niet dat ik eraan ontkom om ook de meterkast aan te passen.
Zoals je al aangeeft met een EV erbij al helemaal niet.

Helaas zitten we in het Enexis gebied. Zou eens kijken hoe het met de netbeheerkosten zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Andrehj schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:06:
[...]

Even zoeken naar een installatiehandleiding of databook voor je WP, links staan in de TS van het Mitsubishi Ecodan topic.
Ik verwacht geen problemen.

[...]

Waar ben je bang voor? Ding heeft vermogen zat. Je zou zelfs nog naar de 5 kW (SUZ-SWM40) variant kunnen, maar dan wordt je SWW wel wat langzamer gemaakt. .
.

[...]

WP heeft max 17 A nodig. Als je ook nog elektrisch wilt koken etc biedt 3-fasen wel wat meer ruimte.
Databook was het inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG9TJcRhMXi3eGV-Bnd8nxFoIt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5X1A2nliW9wsxy1iobaE96du.png?f=user_large

Bang voor pendelen omdat het systeem de minimale warmte-afgifte kan realiseren. De 5kW heeft een iets lager minimum vermogen zie ik, daarom twijfel ik daarover, kan deze twijfel alleen niet onderbouwen. Als dan een installateur begint te schermen met dat ze een buffervat erin willen om pendelen te voorkomen wordt dat extra aangewakkerd. Alhoewel ik ook wel snap dat een buffer van 40L in circa 5 min opgewarmd is dus voor zover de buffer :9

Zoals hierboven ook geantwoord koken we al elektrisch (groep 4 in de meterkast), dus het zou wel erg krap worden op 1 fase hoor ik al doorsijpelen in je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Tegen pendelen gaat die buffer nooit helpen. Want er zit altijd al wat warm water in je buffer, en je WP verpompt ca 15 lpm. Dus dat scheelt 2 minuten. Niks dus. Die buffer moet gewoon weg. Die kost je alleen maar geld en rendement en levert je slechts frustratie op, omdat je de primaire en secundaire flow op elkaar af moet zien te stemmen.
Je heb overigens hierboven in de tabel de verkeerde kolom geselecteerd. NL valt onder "average" climate. Waterhoeveelheid voor defrosts is dus geen probleem.

Nu alleen je minimale afgifte nog. M.b.v. de tabellen op https://www.vloerverwarmi...s=warmte-afgifte-tabellen kun je uitrekenen hoeveel afgifte je hebt en welke watertemperatuur je zou moeten hebben om het minimum vermogen van je WP kwijt te worden.

Overigens zou de 40VA goed genoeg zijn tot een gasverbruik van 1100 m³ (omgekeerde koevlaasformule). Dus die is voor jou misschien nog niet zo gek.

Ik zou even uitrekenen met een warmteverliesberekening hoeveel die geplande uitbouw aan extra warmteverlies gaan opleveren (misschien wel nagenoeg nul omdat je die beter isoleert dan de rest van de woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
mister_muller schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:45:
[...]

Overzicht zal ik eens gaan maken.
We koken al keramisch en ik kom tegen dat als de capaciteitsvraag hoger is dan 8kW we niet meer uit zouden kunnen met 1-fase? Dan lijkt het me haast niet dat ik eraan ontkom om ook de meterkast aan te passen.
Zoals je al aangeeft met een EV erbij al helemaal niet.

Helaas zitten we in het Enexis gebied. Zou eens kijken hoe het met de netbeheerkosten zit..
Ook hetzelfde 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W7k4Aqi1rVs2-fz5uEJexaIk3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ANMyCeaGmq7T5zq9sZ7VwB0.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-10 14:36

psy

Man man, wat een onduidelijk plaatje. :X

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1