Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 12:48
jorisdekloris schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:09:
[...]

Vloerisolatie komt er aan. Mijn huidige VVW is al 17 groepen en geeft zomaar 14kW af aan warmte. Dan lijkt mij 14kW WP aan de kleine kant.

Mijn businesscase om dit nu te doen is gewoon erg goed dus ik wacht liever niet.
Het aantal groepen zegt wel wat maar eigenlijk ook niet zo veel, ik heb op mijn 240m2 al 30 groepen liggen met lengtes <90meter en hoh 10.

En ik stook mijn 240m2 1100m3 met gemak warm met mijn SW75YAA ( dank @Grolsch ) ( is wel BENG norm gebouwd 2021 )

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-08 05:21
WillemSuper schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:54:
[...]

Warmtepompen groter dan 16 kw zie je weinig op dit forum voorbij komen. Hoe heb je de 14 kw berekend die de vloer opneemt? Ik verwacht dat vloerisolatie nog wel een behoorlijke reductie kan geven. Heb vorige week een jaren 90 balken broodjes vloer waar al piepschuim onder zat nageisoleerd en dat geeft ergens tussen de 15 en 20 procent reductie in verbruik. Grote warmtepompen hebben een hoog minimum vermogen en geven snel problemen met pendelen. Een alternatief zou twee kleinere in cascade opstelling kunnen zijn als je werkelijk zoveel vermogen nodig hebt.
Dat si al meer reductie dan ik dacht. Ik ging uit van 10% door inschatting van iemand anders.

Cascade heb ik ook aan gedacht. Ik zal er wat meer over denken.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
HammieDuDe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:56:
[...]

Het aantal groepen zegt wel wat maar eigenlijk ook niet zo veel, ik heb op mijn 240m2 al 30 groepen liggen met lengtes <90meter en hoh 10.

En ik stook mijn 240m2 1100m3 met gemak warm met mijn SW75YAA ( dank @Grolsch ) ( is wel BENG norm gebouwd 2021 )
17 groepen <60m hoh 10cm. Ik stook met 40 graden.

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Welke temperatuur jij?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WillemSuper schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:54:
Warmtepompen groter dan 16 kw zie je weinig op dit forum voorbij komen. Hoe heb je de 14 kw berekend die de vloer opneemt? Ik verwacht dat vloerisolatie nog wel een behoorlijke reductie kan geven. Heb vorige week een jaren 90 balken broodjes vloer waar al piepschuim onder zat nageisoleerd en dat geeft ergens tussen de 15 en 20 procent reductie in verbruik. Grote warmtepompen hebben een hoog minimum vermogen en geven snel problemen met pendelen. Een alternatief zou twee kleinere in cascade opstelling kunnen zijn als je werkelijk zoveel vermogen nodig hebt.
Het grote voordeel is dan ook dat je minimum vermogen een factor 3 à 4 lager ligt en dat je 2x een veel modernere WP kunt gebruiken, die ook veel minder herrie maken dan die old-style YHA's.
Nadeel is dat de besturing wel een flink stuk ingewikkelder wordt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Andrehj schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:29:
[...]

Het grote voordeel is dan ook dat je minimum vermogen een factor 3 à 4 lager ligt en dat je 2x een veel modernere WP kunt gebruiken, die ook veel minder herrie maken dan die old-style YHA's.
Op de alklima site staan mooie plaatjes van cascade systemen. Zou dit niet een standaard functionaliteit zijn van Mitsubishi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Andrehj schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:29:
[...]

Ik had eerder een mooi voorstel met 2 Nibe 8kW met een centrale control unit. Probleem is dan wel weer de levertijd van 10 maanden. Ik ga niet nog een jaar dit maandbedrag betalen aan mijn gas leverancier...

De herrie maak ik mij wel wat zorgen over dus wij willen hem 30m van ons huis plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door jorisdekloris op 07-04-2022 19:41 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
@jorisdekloris mijn ervaring is dat je wel iets kleiner kan kiezen. Bij een warmtepomp probeer je gedurende 24 uur constant warmte in te brengen. Dit zorgt voor een lager benodigd vermogen. Ik had een gasverbruik van een kleine 4000 kuub. Is een royale vrijstaande woning begin jaren 90. Heb direct het glas vervangen naar het++. Hierna een 11,2 kw zubadan warmtepomp geïnstalleerd. Deze heeft het huis afgelopen jaar prima warm gehouden.

De door jouw genoemde 40 graden, is dat de CV temperatuur? Waarschijnlijk heb je een verdeler die retour water uit je vloer mengt met een klein deel aanvoer. Hierdoor zijn de temperaturen in de vloer een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
WillemSuper schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:55:
@jorisdekloris mijn ervaring is dat je wel iets kleiner kan kiezen. Bij een warmtepomp probeer je gedurende 24 uur constant warmte in te brengen. Dit zorgt voor een lager benodigd vermogen. Ik had een gasverbruik van een kleine 4000 kuub. Is een royale vrijstaande woning begin jaren 90. Heb direct het glas vervangen naar het++. Hierna een 11,2 kw zubadan warmtepomp geïnstalleerd. Deze heeft het huis afgelopen jaar prima warm gehouden.

De door jouw genoemde 40 graden, is dat de CV temperatuur? Waarschijnlijk heb je een verdeler die retour water uit je vloer mengt met een klein deel aanvoer. Hierdoor zijn de temperaturen in de vloer een stuk lager.
40graden is de ingangstemperatuur van de verdeler. Andere kan is 20graden. CV staat op 50graden.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
jorisdekloris schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:04:
[...]

17 groepen <60m hoh 10cm. Ik stook met 40 graden.

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Welke temperatuur jij?
Nu as we speak is mijn Ta 25,5, tijdens de koudere periode ging hij naar 27,5 graden max.

Heb zelf ook de unit ver van de binnenunit staan, zit bijna 40 meter leiding tussen. ( max van de 75, de grotere jongens mogen nog langere leidinglengtes )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
jorisdekloris schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:59:
[...]

40graden is de ingangstemperatuur van de verdeler. Andere kan is 20graden. CV staat op 50graden.
Dat is wel een enorme delta t, bij mij is dat ergens tussen de 3 en de 5 graden afhankelijk van een stabiele temperatuur of dat de aanvoer temperatuur stijgt ivm dalende buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:24:
[...]

Ik voel mij echt super welkom in dit topic. Dankje.

Het hele huis is geïsoleerd op de vloer na. Dus ik weet niet hoe je er bij komt dat dat allemaal eerst moet maar goed.

Volgens de koevlaas methode heb ik 16,9Kw nodig. Is dat dan een hele gekke WP om te installeren?

[...]

Ik las 25A afgezekerd op 400V. Dat is toch niet heel raar? Kan denk ik prima op mijn 3x25 aansluiting. Krachtstroom en de losse groep is al aanwezig in het CV hok

[...]

Zo ongeveer ja. 450m2 en 1800m3
toon volledige bericht
Met zulke getallen zijn zulke grote warmtepompen inderdaad niet zo gek.

Ik heb een WVB berekening van 10KW voor onze 'nederige" 900m3 woning met 280m2 vloerverwarming :P

Je kunt qua vermogen nog beter de 14KW Zubadan pakken (SHW140YHA) dan de 20KW SW200YKA

De SW200YKA moet op 3x32A worden afgezekerd, dat ga je dus niet redden met 3x25A
De SHW140YHA moet op 3x16A worden afgezekerd, dat ga je dus wel redden met 3x25A

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nou ben ik te gast in dit topic, maar er zijn 7.5 kW warmtepompen die 1x16A afgezekerd kunnen worden. Dan kom je op 22.5 kW afgifte op 3x16A. Al ontkom je volgens mij niet aan een buffervat/verdeler bij cascade, dus onafhankelijke circuits zijn ook het overwegen waard.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Grolsch schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:28:
[...]

Met zulke getallen zijn zulke grote warmtepompen inderdaad niet zo gek.

Ik heb een WVB berekening van 10KW voor onze 'nederige" 900m3 woning met 280m2 vloerverwarming :P

Je kunt qua vermogen nog beter de 14KW Zubadan pakken (SHW140YHA) dan de 20KW SW200YKA

De SW200YKA moet op 3x32A worden afgezekerd, dat ga je dus niet redden met 3x25A
De SHW140YHA moet op 3x16A worden afgezekerd, dat ga je dus wel redden met 3x25A
Ik ben dus niet zo bang voor het pendelen.

Ik had het afzekeren idd gelezen in onderstaande. Daar wil ik het alleen niet vanaf laten hangen. Denk je echt dat die SWH140YHA beter is qua vermogen? Dat minimale vermogen van 11kW van de SWH230YHA wat @Andrehj noemde pomp ik in de winter namelijk bijna continu door mijn vloer. Vrees ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQiVcj1mrdG5yPGheHW1y08qqOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9oLvxLJD4hwC3BuxIvNLMHj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben op zoek geweest naar de minimale vermogens maar kan die niet vinden. Of ik lees er over in alle documenten.

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
jorisdekloris schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:02:
[...]

Ik ben dus niet zo bang voor het pendelen.

Ik had het afzekeren idd gelezen in onderstaande. Daar wil ik het alleen niet vanaf laten hangen. Denk je echt dat die SWH140YHA beter is qua vermogen? Dat minimale vermogen van 11kW van de SWH230YHA wat @Andrehj noemde pomp ik in de winter namelijk bijna continu door mijn vloer. Vrees ik.
Nee zo bedoelt @Andrehj het niet, het minimale vermogen van de machine als hij “werkt”, oftewel, buitenom de winter wanneer je die 11kW vermogen niet nodig hebt, heb je dus een te groot vermogen in je wp zitten waardoor hij kan gaan pendelen. Je kunt het vermogen wel kwijt in je vloeren, maar je gaat je toko dan warmer stoken dan de bedoeling is en/of pendelgedrag creëeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:02:
Ik ben op zoek geweest naar de minimale vermogens maar kan die niet vinden. Of ik lees er over in alle documenten.
In de TS van dit topic staan links naar alle info die je zoekt (Databooks).
(en ook dat had je kunnen weten als je je even had ingelezen)

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 07-04-2022 22:07 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Andrehj schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:06:
[...]

In de TS van dit topic staan links naar alle info die je zoekt (Databooks).
(en ook dat had je kunnen weten als je je even had ingelezen)
Gevonden, dankje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwngflzLPaXSx8zj4tkeIiD62w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7WjjgQnjOhW5EADsDFukRhF.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn theorie is dus, corrigeer mij als ik het verkeerd heb, dat de WP het in de winter niet zwaar krijgt om water tot 45 graden te verwarmen voor mijn 14kW vloerverwarming. Zie onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9L-7KKCGyF4-SceQe8d_PwyShk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zf1RaNyf6H0WRxpeq92v5Xju.jpg?f=fotoalbum_large
Dan dacht ik, blijft hij ook wat stiller. Of beredeneer ik dit verkeerd?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik blijf het toch een bijna onnavolgbare redenering vinden, je schuift behoorlijk met cijfers steeds.
Eerst kwam er 14 uit de koevlaas berekening en 2 dagen later ineens bijna 17.
Eerst stook je met 40 graden en nu wil je met 45 gaan stoken.
Ik zou zelf voor lagere temperatuur en langer periodes stoken gaan.

Verder kan de ZH140Y ook prima 11kW continu aan. Zit ook nog een 2kW booster element in op reserve, heb je 17kW max.
Grootste voordeel in mijn optiek is dat de 140 ongeveer minimaal 5kW kan leveren tegenover minimaal ongeveer 11kW van de 230.
Ik neem aan dat je beseft dat als je je aansluiting gaat verzwaren van 25A naar 35A dat dat ook 750 euro extra per jaar is?

Maar om je bovenstaande vragen te beantwoorden, je huis warm krijgen met de 230 moet lukken en hij zal het grootste deel van het jaar waarschijnlijk inderdaad op een stil minimum draaien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Blackraven schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 01:55:
Ik blijf het toch een bijna onnavolgbare redenering vinden, je schuift behoorlijk met cijfers steeds.
Eerst kwam er 14 uit de koevlaas berekening en 2 dagen later ineens bijna 17.
Eerst stook je met 40 graden en nu wil je met 45 gaan stoken.
Ik zou zelf voor lagere temperatuur en langer periodes stoken gaan.

Verder kan de ZH140Y ook prima 11kW continu aan. Zit ook nog een 2kW booster element in op reserve, heb je 17kW max.
Grootste voordeel in mijn optiek is dat de 140 ongeveer minimaal 5kW kan leveren tegenover minimaal ongeveer 11kW van de 230.
Ik neem aan dat je beseft dat als je je aansluiting gaat verzwaren van 25A naar 35A dat dat ook 750 euro extra per jaar is?

Maar om je bovenstaande vragen te beantwoorden, je huis warm krijgen met de 230 moet lukken en hij zal het grootste deel van het jaar waarschijnlijk inderdaad op een stil minimum draaien.
Misschien ben ik onduidelijk geweest. Die 14kW is het vermogen van mijn vloerverwarming met 40 graden waarvan ik weet dat ik die nodig heb om mijn huis warm te stoken. Uit de koevlaas methode (met gebruik van mijn m3 gas inclusief SWW) komt 16,9kW.

Het ontbrak in het databook aan een 40 graden grafiekje vandaar mijn verwijzing naar het 45 graden grafiekje. Ik ga proberen, na isolatie van mijn vloer, zeker met lagere temperatuur te stoken maar wat die temperatuur is weet ik niet. Isolatie van de vloer is nog onderweg. Ik hoor van sommige een besparing van 10% en van anderen 20%. Time will tell.

Ik betaal nu 10k aan gas verbruik gebasseerd op mijn oude HLV. Dat wordt nu met VVW wel minder. Ik denk 5k. Mijn terugverdientijd is dus met beide opties prima. En die 750 euro extra is zeker iets om mee te nemen in de overweging. de ZH140Y klinkt alsof die ook zou passen en aangezien hij toch 30m verderop komt te staan zeker een optie qua geluid. Ik zal de geluid grafiekjes opzoeken van die unit met 14kW.

edit: 230 zou in de winter op net iets meer dan minimaal draaien en de 140 op nominaal. Ik kan niet goed uit de grafieken afleiden hoeveel db dat scheelt.

[ Voor 3% gewijzigd door jorisdekloris op 08-04-2022 07:08 ]

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 06:59:
[...]

Misschien ben ik onduidelijk geweest. Die 14kW is het vermogen van mijn vloerverwarming met 40 graden waarvan ik weet dat ik die nodig heb om mijn huis warm te stoken. Uit de koevlaas methode (met gebruik van mijn m3 gas inclusief SWW) komt 16,9kW.

Het ontbrak in het databook aan een 40 graden grafiekje vandaar mijn verwijzing naar het 45 graden grafiekje. Ik ga proberen, na isolatie van mijn vloer, zeker met lagere temperatuur te stoken maar wat die temperatuur is weet ik niet. Isolatie van de vloer is nog onderweg. Ik hoor van sommige een besparing van 10% en van anderen 20%. Time will tell.

Ik betaal nu 10k aan gas verbruik gebasseerd op mijn oude HLV. Dat wordt nu met VVW wel minder. Ik denk 5k. Mijn terugverdientijd is dus met beide opties prima. En die 750 euro extra is zeker iets om mee te nemen in de overweging. de ZH140Y klinkt alsof die ook zou passen en aangezien hij toch 30m verderop komt te staan zeker een optie qua geluid. Ik zal de geluid grafiekjes opzoeken van die unit met 14kW.

edit: 230 zou in de winter op net iets meer dan minimaal draaien en de 140 op nominaal. Ik kan niet goed uit de grafieken afleiden hoeveel db dat scheelt.
toon volledige bericht
Als jij met je vloerverwarming een Ta nodig hebt van 40 graden heb je blijkbaar geen gesloten pomploze verdeler, begin daar dan maar eens mee.

Een Ta van 35 gaat al aardig richting oncomfortabel, want dan wordt de vloer ook bijna zo warm, een vloertemperatuur van 40 graden is niet alleen oncomfortabel, maar ook nog eens ongezond.

Je hebt 2 soorten problemen, 1 = te weinig vermogen, 2 = te hoog minimaal vermogen.

In 95% van de gevallen ga je last krijgen van probleem 2.

In 95% van het jaar wil je de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk.

Nu zal je bij 450m2 vloerverming niet snel last hebben van pendelen verwacht ik :P

Ik zou in jouw geval de verdelers van de v.v. vervangen door gesloten pomploze verdelers, en de 14KW Zubadan aanschaffen. Deze levert t/m -15 nog steeds 14KW bij een Ta van 35.

Deze kun je "normaal" aansluiten op een 3x25A aansluiting waardoor je 750 euro per jaar bespaart aan vastrecht.

Voor die zeldzame gevallen dat je ergens wat te kort zou komen (wat ik betwijfel) kun je voor 750 euro aardig wat elektrisch bijverwarmen.

De truuc zit hem er bij jou wel in om hem continu te laten draaien op het moment dat het serieus koud wordt.
Een woning van 1800m3 af laten koelen en proberen bij -10 deze op te stoken kon wel eens een probleem worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
jorisdekloris schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 06:59:
[...]

toon volledige bericht
Niet om je tegen te spreken maar ik heb 4000 kuub gas (4500 bij de vorige bewoners) vervangen door wat isolerende maatregelen(glas en vloer) en een 11,2kw warmtepomp. Voor de zekerheid ook nog een airco opgehangen in de woonkamer maar deze niet nodig gehad.

Heb nu 150m2 vloerverwarming en nog niet gezien dat de warmtepomp daar meer dan 10kw in pompte. Dat was om de vloer van 25 naar 27 graden te brengen. Toen deze temperatuur bereikt was zakte het verbruik weer. Heb je de temperatuur van de leiding die de vloer in gaat en uit gaat gemeten? Bij mij is de oppervlakte temperatuur ongeveer gelijk aan de retour temperatuur. Ik heb een oppervlakte temperatuur nodig van 25 graden om het rond nul warm te houden in huis.

De vloerisolatie zorgt bij mij dat in een situatie als vanmorgen: 2 graden en nat het aantal defrosts sterk is verminderd. Van elke 45 minuten naar elke 2 uur. Dit geeft minder energie verbruik en meer warmte in huis. Ik heb het pas een week dus kan het niet onderbouwen met harde cijfers maar ondertussen heb ik de stooklijn twee graden laten zakken.

Wat ik me nog afvroeg. De hogere vermogens van Mitsubishi zijn modellen die al lang mee lopen. Zijn er niet andere merken met 'modernere' varianten?

[ Voor 11% gewijzigd door WillemSuper op 08-04-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Grolsch schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:17:
[...]

Als jij met je vloerverwarming een Ta nodig hebt van 40 graden heb je blijkbaar geen gesloten pomploze verdeler, begin daar dan maar eens mee.

Een Ta van 35 gaat al aardig richting oncomfortabel, want dan wordt de vloer ook bijna zo warm, een vloertemperatuur van 40 graden is niet alleen oncomfortabel, maar ook nog eens ongezond.

Je hebt 2 soorten problemen, 1 = te weinig vermogen, 2 = te hoog minimaal vermogen.

In 95% van de gevallen ga je last krijgen van probleem 2.

In 95% van het jaar wil je de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk.

Nu zal je bij 450m2 vloerverming niet snel last hebben van pendelen verwacht ik :P

Ik zou in jouw geval de verdelers van de v.v. vervangen door gesloten pomploze verdelers, en de 14KW Zubadan aanschaffen. Deze levert t/m -15 nog steeds 14KW bij een Ta van 35.

Deze kun je "normaal" aansluiten op een 3x25A aansluiting waardoor je 750 euro per jaar bespaart aan vastrecht.

Voor die zeldzame gevallen dat je ergens wat te kort zou komen (wat ik betwijfel) kun je voor 750 euro aardig wat elektrisch bijverwarmen.

De truuc zit hem er bij jou wel in om hem continu te laten draaien op het moment dat het serieus koud wordt.
Een woning van 1800m3 af laten koelen en proberen bij -10 deze op te stoken kon wel eens een probleem worden >:)
toon volledige bericht
Top info!

Ik heb inderdaad nog een pomp op mijn verdeler. Ik ga uitzoeken of die omgebouwd kan worden.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
WillemSuper schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:05:
[...]

Niet om je tegen te spreken maar ik heb 4000 kuub gas (4500 bij de vorige bewoners) vervangen door wat isolerende maatregelen(glas en vloer) en een 11,2kw warmtepomp. Voor de zekerheid ook nog een airco opgehangen in de woonkamer maar deze niet nodig gehad.

Heb nu 150m2 vloerverwarming en nog niet gezien dat de warmtepomp daar meer dan 10kw in pompte. Dat was om de vloer van 25 naar 27 graden te brengen. Toen deze temperatuur bereikt was zakte het verbruik weer. Heb je de temperatuur van de leiding die de vloer in gaat en uit gaat gemeten? Bij mij is de oppervlakte temperatuur ongeveer gelijk aan de retour temperatuur. Ik heb een oppervlakte temperatuur nodig van 25 graden om het rond nul warm te houden in huis.

De vloerisolatie zorgt bij mij dat in een situatie als vanmorgen: 2 graden en nat het aantal defrosts sterk is verminderd. Van elke 45 minuten naar elke 2 uur. Dit geeft minder energie verbruik en meer warmte in huis. Ik heb het pas een week dus kan het niet onderbouwen met harde cijfers maar ondertussen heb ik de stooklijn twee graden laten zakken.

Wat ik me nog afvroeg. De hogere vermogens van Mitsubishi zijn modellen die al lang mee lopen. Zijn er niet andere merken met 'modernere' varianten?
toon volledige bericht
Dit is helemaal niet tegenspreken. Ik kom van 15.000m3 gas per jaar. Dus mijn vertrekpunt is wel wat anders. Er hangt hier dus ook een G16 gasaansluiting waar ik heel graag vanaf wil.

De 2 meters op mijn verdeler geven aan 40graden erin en het komt terug met 20 graden. Gemiddelde vloertemperatuur is 25 graden volgens https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Moderne WPen met veel vermogen is nog wel een interessante zoektocht. Ik zat eerst op het Nibe spoor maar ook daar zijn alleen wat oudere modellen.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Hoeveel verdelers en ruimtes heb je? Je zou ook elke verdeler kunnen voeden met een eigen warmtepomp. Een moderne warmtepomp heeft een groter modulatie bereik. Voor mij was dat ook een doorslaggevende factor bij de keuze voor een zubadan 112. 11,2 kw vermogen als het echt koud is en een minimum vermogen van 3 kw. Zie hem electrisch terug regelen naar 600 watt.

Wel nieuwsgierig wat voor pand we over praten met een dusdanig verbruik. Vloerisolatie bij vloerverwarming zou bij voorkeur richting een te van 5 moeten. Bij mij licht de vloerverwarming voor een deel h.o.h. op 15 cm kon normaliter meten waar de slangen lagen. Na isolatie is het een egale temperatuur geworden.

[ Voor 30% gewijzigd door WillemSuper op 08-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
WillemSuper schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:37:
Hoeveel verdelers en ruimtes heb je? Je zou ook elke verdeler kunnen voeden met een eigen warmtepomp. Een moderne warmtepomp heeft een groter modulatie bereik. Voor mij was dat ook een doorslaggevende factor bij de keuze voor een zubadan 112. 11,2 kw vermogen als het echt koud is en een minimum vermogen van 3 kw. Zie hem electrisch terug regelen naar 600 watt.
Ik heb 1 verdeler en 3 ruimtes (halletje, woonkamer, slaapkamer).

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:19:
[...]

Top info!

Ik heb inderdaad nog een pomp op mijn verdeler. Ik ga uitzoeken of die omgebouwd kan worden.
Dit gaat je toch al veel geld kosten, ik zou er gewoon een nieuwe pomploze verdeler inhangen, dat kost maar een paar 100 euro.

Gezien je latere post heb je dus blijkbaar niet 450m2 vloerverwarming :?

Hoe ziet je afgifte systeem eruit :?

Als je ook nog radiatoren hebt (wat ik vermoed) zou je ook voor 2 warmtepompen kunnen gaan.

1 WP voor het vloerverwarmingsgedeelte met een lage Ta, vermogen afhankelijk van het aantal m2 vloerverwarming wat je hebt
1 WP voor de radiatoren en SWW, die draait dan op een hogere Ta, vermogen wederom afhankelijk van aantal radiatoren, en hoeveel vermogen je kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Grolsch schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:44:
[...]

Dit gaat je toch al veel geld kosten, ik zou er gewoon een nieuwe pomploze verdeler inhangen, dat kost maar een paar 100 euro.

Gezien je latere post heb je dus blijkbaar niet 450m2 vloerverwarming :?

Hoe ziet je afgifte systeem eruit :?

Als je ook nog radiatoren hebt (wat ik vermoed) zou je ook voor 2 warmtepompen kunnen gaan.

1 WP voor het vloerverwarmingsgedeelte met een lage Ta, vermogen afhankelijk van het aantal m2 vloerverwarming wat je hebt
1 WP voor de radiatoren en SWW, die draait dan op een hogere Ta, vermogen wederom afhankelijk van aantal radiatoren, en hoeveel vermogen je kwijt kunt.
450m2 woonoppervlakte. En niet alles heeft vloerverwarming. Vloerverwarming is 150m2.

Ik heb geen radiators meer (los van een radiator in een badkamer waar electrische vloerverwrming in komt). De bovenverdieping wordt verwarmd met lucht/lucht.

En er is nog een los gedeelte van het huis zonder verwarming maar dat gedeelte wordt maar 6 maanden per jaar gebruikt.

Dus strikt genomen heb ik VVW en SWW voor de WP.

Ik kan deze toch simpel ombouwen naar pomploos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5_6IgGLoRMPaG6eJbHrmbgPZPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzvHcYCE3vsASUQtsbqgGcVB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door jorisdekloris op 08-04-2022 10:41 ]

Tierelier

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:55:
[...]

450m2 woonoppervlakte. En niet alles heeft vloerverwarming. Vloerverwarming is 150m2.

Ik heb geen radiators meer (los van een radiator in een badkamer waar electrische vloerverwrming in komt). De bovenverdieping wordt verwarmd met lucht/lucht.

En er is nog een los gedeelte van het huis zonder verwarming maar dat gedeelte wordt maar 6 maanden per jaar gebruikt.

[Afbeelding]
Als jij "slechts" 150m2 vloerverwarming hebt en we de radiator gaan verwaarlozen is het sowieso nutteloos hier een 20KW WP neer te zetten, want dat vermogen raak je nooit en te nimmer kwijt over je vloer.

Als we uitgaan van een MAX aanvoertemperatuur van 35 graden en een Tr van 30 graden, hoh 150mm met 16x2 buis kun je 65W/m2 kwijt.

150*65 = 9,75KW

Stel je gaat echt met een Ta van 40 werken (wat mij zeer onwenselijk lijkt bij een gesloten verdeler) dan raak je 91W/m2 kwijt, dat is dan 13,65KW.

Dus de 14KW Zubadan is meer dan voldoende, meer vermogen kun je toch niet kwijt in je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
[...]

[Afbeelding]
Sterker nog, dit is een gesloten verdeler, die is aangepast met een pomp en thermostaat om te mengen. Dus ombouwen is zeker mogelijk. Wat zijn je aanvoerleidingen voor een diameter?

Het aantal kuubs en m² wordt echt wel een heel stuk lager als je de anders of niet-gestookte ruimtes van dit getal afhaalt, op basis van welke gegevens heb je de koevlaas formule toegepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:33:
De 2 meters op mijn verdeler geven aan 40graden erin en het komt terug met 20 graden. Gemiddelde vloertemperatuur is 25 graden volgens https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Met zo'n grote delta T over je vloer is er iets mis met je flow. Dat is echt niet normaal.
Goede nieuws is wel dat je een WP dus op zo'n 28 graden kan laten draaien (met water wat dan rond de 23 graden retour komt) voor dezelfde afgifte, als je die flow maar op peil krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
[...]

[Afbeelding]
Volgens mengt hij nu water van 40 graden bij de retour en gaat er een stuk lagere temperatuur je vloer in. Ik zeg meten is weten en de werkelijke temperatuur meten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Probleem van de flow is makkelijk op te lossen als ik naar de foto van verdeler kijk. De pomp staat op op de laagste stand in proportionele druk regeling. Aangezien je geen zone regeling hebt op de verdeler, heeft die proportionele druk sturing geen zin. Ik zou de pomp op vast toerental stand zetten en dan op de hoogte stand en dan eens kijken wat de in- en uitgaande temperaturen zijn.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-08 20:21

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Nou! de kogel is door de kerk, ik heb het volgende setje PUHZ-SW75 YAA + ERST30D-VM2ED besteld bij mijn zwager en ga de boel zelf aanleggen. Als het een beetje meezit, kan de set volgende week al geleverd worden.
Eerst op mijn gemak alles ruim maken in de garage, want daar komt de cilinderunit te staan. Dan even een stukje graven in de tuin, om de leidingen vanaf de cilinderunit richting de buitenunit de neer te leggen. Ik zal de leidingen door een pvc buis laten lopen. (mocht er ooit eens wat mee mis zijn, kan ik ze eruit trekken)

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten zoals het aanschaffen van het volgende:

SpiroTrap MB3/MBL vuilafscheider
SpiroVent RV2 ontluchter
Trillingsdemper voor de buitenunit
kogelkranen (vlindergreep)
Expansievat 18 liter
elektrakabel 5x2.5 aderig (buitenunit)

En daarnaast natuurlijk de nodige bochten en T-stukken en leidingwerk in de juiste maat.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedyace op 09-04-2022 20:19 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
HammieDuDe schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:08:
[...]

Sterker nog, dit is een gesloten verdeler, die is aangepast met een pomp en thermostaat om te mengen. Dus ombouwen is zeker mogelijk. Wat zijn je aanvoerleidingen voor een diameter?

Het aantal kuubs en m² wordt echt wel een heel stuk lager als je de anders of niet-gestookte ruimtes van dit getal afhaalt, op basis van welke gegevens heb je de koevlaas formule toegepast?
Koevlaas is obv huidige gasverbruik.

De diameter van de aanvoerleiding is te klein dus die gaan wij vervangen door 32.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-08 11:38
Speedyace schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:22:
Nou! de kogel is door de kerk, ik heb het volgende setje PUHZ-SW75 YAA + ERST30D-VM2ED besteld bij mijn zwager en ga de boel zelf aanleggen. Als het een beetje meezit, kan de set volgende week al geleverd worden.
Dat ding komt toch in de tuin? Dan heb je geen trillingsdemper nodig; en je plant wel een overdaad aan automatische ontluchters; ik heb ze helemaal niet, alleen in de binnenunit; voor de rest had ik overal al handmatige ontluchters die je gebruikt wanneer nodig ( dus als je aan het systeem 'gerommeld' hebt.)
Er zit in die grote unit toch ook al een expansievat? Heb je dan nog wel eentje extra nodig, ervan uitgaande dat in de bestaande CV installatie er toch ook al een zit?

[ Voor 25% gewijzigd door Naalroc op 08-04-2022 16:58 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
n00ts schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:16:
Probleem van de flow is makkelijk op te lossen als ik naar de foto van verdeler kijk. De pomp staat op op de laagste stand in proportionele druk regeling. Aangezien je geen zone regeling hebt op de verdeler, heeft die proportionele druk sturing geen zin. Ik zou de pomp op vast toerental stand zetten en dan op de hoogte stand en dan eens kijken wat de in- en uitgaande temperaturen zijn.
Ga ik meteen doen. Dankje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm9wz72_CTDs0W_ERgCB7LaesJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lQVOB3ziHfNmMavl7KabqVH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door jorisdekloris op 08-04-2022 17:10 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Grolsch schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:07:
[...]

Als jij "slechts" 150m2 vloerverwarming hebt en we de radiator gaan verwaarlozen is het sowieso nutteloos hier een 20KW WP neer te zetten, want dat vermogen raak je nooit en te nimmer kwijt over je vloer.

Als we uitgaan van een MAX aanvoertemperatuur van 35 graden en een Tr van 30 graden, hoh 150mm met 16x2 buis kun je 65W/m2 kwijt.

150*65 = 9,75KW

Stel je gaat echt met een Ta van 40 werken (wat mij zeer onwenselijk lijkt bij een gesloten verdeler) dan raak je 91W/m2 kwijt, dat is dan 13,65KW.

Dus de 14KW Zubadan is meer dan voldoende, meer vermogen kun je toch niet kwijt in je vloer.
Top! Mijn hoh maat is 10. Maakt dat nog wat uit?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
@jorisdekloris is je retour nu ook een stuk warmer?

[ Voor 22% gewijzigd door WillemSuper op 08-04-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Nog niet. Ta 38 en Tr 18

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Hij staat nu op constant druk regeling.
Ook die heb je niet nodig.
Het pictogram met de boogjes is de constante toerental modus.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:55:
[...]
Dat ding komt toch in de tuin? Dan heb je geen trillingsdemper nodig; en je plant wel een overdaad aan automatische ontluchters; ik heb ze helemaal niet, alleen in de binnenunit; voor de rest had ik overal al handmatige ontluchters die je gebruikt wanneer nodig ( dus als je aan het systeem 'gerommeld' hebt.)
Er zit in die grote unit toch ook al een expansievat? Heb je dan nog wel eentje extra nodig, ervan uitgaande dat in de bestaande CV installatie er toch ook al een zit?
Hij komt idd in de tuin te staan dus die blokken vervallen dan. En volgens de gegevens zit er geen expansievat bij, deze moet er los bij kocht worden. De 200ltr uitvoering heeft er wel eentje inzitten. En ik idd het bestaande cv systeem heeft er ook een expansievat, misschien dat ik deze kan gebruiken. En qua ontluchters moet ik nog even kijken wat erbij het systeem zit.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
n00ts schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:30:
[...]

Hij staat nu op constant druk regeling.
Ook die heb je niet nodig.
Het pictogram met de boogjes is de constante toerental modus.
Nu Ta 29 en Tr 18

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe krijg je die Tr 18 voor elkaar? Is je vloer of je ruimte zo koud? Want als het in die ruimte(s) een graad of 20 gemiddeld is, dan zou ik maar eens wat energie steken in het isoleren van de vloeren aan de onderzijde. Daar lijkt nog veel te winnen.

Hier (in een erg goed geïsoleerde woning) is de Tr altijd een paar tiende graad hoger dan de gemiddelde ruimtetemperatuur.
In een minder goed geïsoleerde woning zou je verwachten dat de Tr altijd een paar graden boven de ruimtetemperatuur ligt.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 08-04-2022 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisdekloris
Andrehj schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:45:
[...]

Hoe krijg je die Tr 18 voor elkaar? Is je vloer of je ruimte zo koud? Want als het in die ruimte(s) een graad of 20 gemiddeld is, dan zou ik maar eens wat energie steken in het isoleren van de vloeren aan de onderzijde. Daar lijkt nog veel te winnen.
Maandag komt de isolatie meneer op visite.

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:59:
[...]

Top! Mijn hoh maat is 10. Maakt dat nog wat uit?
Zo'n 15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Speedyace schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:31:
............ En qua ontluchters moet ik nog even kijken wat erbij het systeem zit.
Bij mijn units zat er helemaal niets los bij, dus wat je wil installeren moet je aanschaffen; maar misschien wil je wachten, voor de zekerheid?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:29:
[...]
Bij mijn units zat er helemaal niets los bij, dus wat je wil installeren moet je aanschaffen; maar misschien wil je wachten, voor de zekerheid?
Ik weet dat er een expansievat bij zit en de ontluchters bestel ik wel op het moment dat het systeem hier staat.

PS. Waar heb de verwarmingsleidingen van. Koper of staal en in welke diameter. Standaard is 28mm zag ik en 22mm voor water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb 28 mme koper gebruikt naar het verdeelpunt waar de CV begon, en 22 mm voor leidingwater, maar de leidingen naar de boiler zijn ook 28mm koper; maar dat speelt voor jou niet, want de boiler zit ingebouwd bij jouw unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:06:
Ik heb 28 mme koper gebruikt naar het verdeelpunt waar de CV begon, en 22 mm voor leidingwater, maar de leidingen naar de boiler zijn ook 28mm koper; maar dat speelt voor jou niet, want de boiler zit ingebouwd bij jouw unit.
Klopt! ik ga het eerste stuk met 22mm de woning in en daarna met 16mm verder. Groter gaat niet want dan moet ik alles slopen en vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Speedyace schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:22:
Eerst op mijn gemak alles ruim maken in de garage, want daar komt de cilinderunit te staan. Dan even een stukje graven in de tuin, om de leidingen vanaf de cilinderunit richting de buitenunit de neer te leggen. Ik zal de leidingen door een pvc buis laten lopen. (mocht er ooit eens wat mee mis zijn, kan ik ze eruit trekken)

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten zoals het aanschaffen van het volgende:

SpiroTrap MB3/MBL vuilafscheider
SpiroVent RV2 ontluchter
Trillingsdemper voor de buitenunit
kogelkranen (vlindergreep)
Expansievat 18 liter
Flamco Flexvent automatische ontluchter
Caleffi Robocal automatische ontluchter
elektrakabel 5x2.5 aderig (buitenunit)

En daarnaast natuurlijk de nodige bochten en T-stukken en leidingwerk in de juiste maat.
toon volledige bericht
Geweldig! Alvast welkom als toekomstig mede eigenaar van een 75YAA 😀.

Zo maar wat dingen die me te binnen schieten:
Een WiFi module. Of zit die er standaard in?
Bedieningspaneel voor in de woonkamer?
Heb je al nagedacht hoe je de buitenunit plaatst (grindbak en de unit zo’n 20 cm boven maaiveld ivm sneeuw)?
Aanpassingen nodig aan je VVW verdelers?
En elektra (groepenkastje) naar binnenunit (met eventuele KWh meter, via Youless.nl)?
Bij mijn ERSD-VM2D binnenunit zit het booster element op een eigen 1-fase groep, de rest op een 3-fase groep.
Een Kamstrup warmte meter (als je nauwkeuriger dan Melcloud wilt meten).
Als je een koeloptie hebt: voorkomen dat de badkamer gekoeld wordt.
Isolatie van de waterleidingen en CV leidingen.

Op de Alklima site zie ik bij opties een dauwpuntsensor! Zou dat betekenen dat de Mitsu dan zelf de koeling beperkt tot niet condenserend? (dan wil ik dat ook!)

[ Voor 9% gewijzigd door LeonTebbens op 09-04-2022 16:40 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

LeonTebbens schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:17:
[...]

Een WiFi module. Of zit die er standaard in?
Bedieningspaneel voor in de woonkamer?
Heb je al nagedacht hoe je de buitenunit plaatst (grindbak en de unit zo’n 20 cm boven maaiveld ivm sneeuw)?
Aanpassingen nodig aan je VVW verdelers?
En elektra (groepenkastje) naar binnenunit (met eventuele KWh meter, via Youless.nl)?
Bij mijn ERSD-VM2D binnenunit zit het booster element op een eigen 1-fase groep, de rest op een 3-fase groep.
Een Kamstrup warmte meter (als je nauwkeuriger dan Melcloud wilt meten).
Isolatie van de waterleidingen en CV leidingen.

Op de Alklima site zie ik bij opties een dauwpuntsensor! Zou dat betekenen dat de Mitsu dan zelf de koeling beperkt tot niet condenserend?
toon volledige bericht

Een WiFi module. Of zit die er standaard in? Heb ik erbij besteld
Bedieningspaneel voor in de woonkamer? Heb ik er ook bij besteld
Heb je al nagedacht hoe je de buitenunit plaatst (grindbak en de unit zo’n 20 cm boven maaiveld ivm sneeuw)? Hij komt naast huis te staan beetje op de zuidwest kant en ga idd een grindbak maken
Aanpassingen nodig aan je VVW verdelers? Ik ga alles er tussen uithalen wat er niet op moet zitten en wat de doorstroming belemmerd
En elektra (groepenkastje) naar binnenunit (met eventuele KWh meter, via Youless.nl)? Ik heb al een 3 fase kast maar zal de boel wel moeten uitbreiden. Staat ook nog een Tesla op de stekker.
Bij mijn ERSD-VM2D binnenunit zit het booster element op een eigen 1-fase groep, de rest op een 3-fase groep. Komt ook op een aparte 1 fase goep
Een Kamstrup warmte meter (als je nauwkeuriger dan Melcloud wilt meten). geen idee wat het is! maar ga het uitzoeken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Speedyace vergeet de 4x1.5mm² (of meer) signaalkabel tussen binnen- en buitenunit niet (7.2 uit de installatiehandleiding)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Proton_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:42:
@Speedyace vergeet de 4x1.5mm² (of meer) signaalkabel tussen binnen- en buitenunit niet (7.2 uit de installatiehandleiding)
Ik ga voor 2,5mm² :*)
En aangezien het een compleet systeem is, zit deze kabel er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Speedyace die snap ik niet? Please enlighten me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Proton_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:50:
@Speedyace die snap ik niet? Please enlighten me :)
Ik heb liever altijd wat over :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Speedyace ik doelde op
En aangezien het een compleet systeem is, zit deze kabel er niet bij.
Naast de 5x 2.5mm² voor voeding heb je ook nog een aparte signaalkabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Proton_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:00:
@Speedyace ik doelde op

[...]

Naast de 5x 2.5mm² voor voeding heb je ook nog een aparte signaalkabel nodig.
Ik ga het maandag even uitzetten bij mijn zwager en vragen of deze erbij zit. Zo niet! Effe mee moet bestellen. Bedankt voor de tip 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Speedyace schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:19:
Ik ga het maandag even uitzetten bij mijn zwager en vragen of deze erbij zit. Zo niet! Effe mee moet bestellen. Bedankt voor de tip 👍
Standaard zit er NIKS bij. Alleen een stapeltje gebruiksaanwijzingen. Alles qua leidingwerk moet je zelf regelen.
Tip voor een superhandige kabel: De Lapp Olflex 110 4G1.5.
Deze heeft genummerde aders, wat mooi overeenkomt met de nummering in de WP. En is bovendien soepel, met PVC mantel, dus ook nog prima door een buisje te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
@Speedyace en anderen:
Op de Alklima site zie ik bij opties een dauwpuntsensor! Zou dat betekenen dat de Mitsu dan zelf de koeling beperkt tot niet condenserend?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:27:
[...]

Standaard zit er NIKS bij. Alleen een stapeltje gebruiksaanwijzingen. Alles qua leidingwerk moet je zelf regelen.
Tip voor een superhandige kabel: De Lapp Olflex 110 4G1.5.
Deze heeft genummerde aders, wat mooi overeenkomt met de nummering in de WP. En is bovendien soepel, met PVC mantel, dus ook nog prima door een buisje te trekken.
Thanks gelijk even opgeschreven anders vergeet ik het weer. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
LeonTebbens schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:15:
@Speedyace en anderen:
Hier:
https://alklima.nl/servic...ing-funtioneren-v-310.pdf

Staat dat de dauwpuntsensor een optie is voor de omschakelmodule die verkrijgbaar is voor de Mitsu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:15:
@Speedyace en anderen:
Misschien, maar ik denk dat dat een knutselwerkje van Alklima zelf is, wat communiceert via de (bij Tweakers al lang in gebruik zijnde) CN105 connector.
Als Tweaker kun je zoiets dus beter zelf in je Domotica programmeren.
Maar jij had toch alleen VVW op de bgg? Heb je dan wel voldoende oppervlak om het minimum koelvermogen van de WP kwijt te raken?
Ik heb daar vorig jaar het een en ander over gepost, toen leek dat minimum vermogen een stuk hoger te liggen dan volgens het Databook. Maar dat was nog zonder Kamstrup, dus deze zomer is er een nieuwe kans om te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:59:
[...]

Misschien, maar ik denk dat dat een knutselwerkje van Alklima zelf is, wat communiceert via de (bij Tweakers al lang in gebruik zijnde) CN105 connector.
Als Tweaker kun je zoiets dus beter zelf in je Domotica programmeren.
Maar jij had toch alleen VVW op de bgg? Heb je dan wel voldoende oppervlak om het minimum koelvermogen van de WP kwijt te raken?
Ik heb daar vorig jaar het een en ander over gepost, toen leek dat minimum vermogen een stuk hoger te liggen dan volgens het Databook. Maar dat was nog zonder Kamstrup, dus deze zomer is er een nieuwe kans om te meten.
Ik durf het niet te zeggen of ik het minimum koelvermogen kwijt kan in de vloer. Heb de tekeningen erbij gepakt en zag dat ik 90m2 vloerverwarming heb liggen beneden en de badkamer heeft 9m2 vloerverwarming. En voor de fijn tuning moet ik nog aardig wat inlezen. En de datakabel waar jij het over had. Wat voor stekkers moeten hierop. Of is de kabel ook te bestellen via alklima wat jij weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:14:
[...]

Ik durf het niet te zeggen of ik het minimum koelvermogen kwijt kan in de vloer. Heb de tekeningen erbij gepakt en zag dat ik 90m2 vloerverwarming heb liggen beneden en de badkamer heeft 9m2 vloerverwarming. En voor de fijn tuning moet ik nog aardig wat inlezen. En de datakabel waar jij het over had. Wat voor stekkers moeten hierop. Of is de kabel ook te bestellen via alklima wat jij weet.
Is uitgebreid uitgelegd in de gepinde posts aan het begin van dit topic.
En het koelvermogen van je vloer kun je makkelijk bepalen adhv de tabellen van de fabrikanten van vvw-slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:22:
[...]

Is uitgebreid uitgelegd in de gepinde posts aan het begin van dit topic.
En het koelvermogen van je vloer kun je makkelijk bepalen adhv de tabellen van de fabrikanten van vvw-slangen.
Slangen zijn 16x2
En kwam op deze site uit
https://www.albrand.nl/up.../Koelvermogen_16mm_LR.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Speedyace op 09-04-2022 22:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:57

HaTe

haat niet

Goh, ik zie nu pas dat de ERST30D-VM2D een 1/2" met 3/4" aansluiting heeft! Ik heb al koelleiding besteld voor 3/8 en 5/8 voor de SW75YAA .. Er moet dan blijkbaar een koppelstuk tussen? Neem aan dat de koeltechnicus dit snapt... Apart

Nog een update van mijn kant: de binnenunit (300L) staat op zolder! Met brute mannenkracht hebben we hem omhoog geworstelt.

Zo zag het er ongeveer uit. Wel zonder pallet en doos getilt. Onderaan voorkant heeft Mitsubishi al een breed handvat gemonteerd. Dat scheelt enorm. Met 2 man onder en 1 man boven die hem begeleid is het te doen, ookal past het allemaal nog maar net. Het was echt wel heel zwaar en lastig tillen. Het piepschuim bovenop welke de pijpjes beschermd hebben we wel laten zitten maar was er tijdelijk even afgevallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_WKe2PI1epSVNqa5_8AxlhPSXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e22QyLOwbcx7ecYWV1yVYRrG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNxWeQqxFfTG61GRvpr_wh1TziE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fl6mfwaCwaG2ToPXh0IO8GZi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWlkc7Hh1OKc04ZeRYHHb0kyK_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D36MzxNSZb4YP5dOpWE92I7c.jpg?f=fotoalbum_tile

Verder moet ik nog uitzoeken waar het bijgeleverde expansievat (PAC-EVP12-E) geïnstalleerd moet worden.. In de unit lijkt mij toch niet, maar ik snap niet waarom deze zo'n rare vorm heeft..

[ Voor 99% gewijzigd door HaTe op 09-04-2022 23:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je laat de vorm van het expansievat niet zien, maar ik vermoed, dat dit dezelfde is als die welke in een standaard binnenunit zonder ingebouwde boiler is gemonteerd; dat ding heeft idd een aparte vorm.

[ Voor 150% gewijzigd door Naalroc op 10-04-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
HaTe schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:29:
Goh, ik zie nu pas dat de ERST30D-VM2D een 1/2" met 3/4" aansluiting heeft! Ik heb al koelleiding besteld voor 3/8 en 5/8 voor de SW75YAA .. Er moet dan blijkbaar een koppelstuk tussen? Neem aan dat de koeltechnicus dit snapt... Apart

Nog een update van mijn kant: de binnenunit (300L) staat op zolder! Met brute mannenkracht hebben we hem omhoog geworstelt.
Je hebt de juiste leiding, verlopen gaat inderdaad bij de binnenunit. Ik had de fout gemaakt door de dunnere leidingen te bestellen!

@Andrehj misschien nog iets om te benoemen in de TS.

[ Voor 4% gewijzigd door HammieDuDe op 09-04-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronaldvdijk schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:02:
[...]

Het gaat om een mitsubishi monobloc. Ik weet niet of de circulatie pomp altijd aan staat of dat deze alleen boven een vooraf ingestelde waarde in beweging komt zoals met een pomp schakelaar?
Want ik kan mij voorstellen als de warmtepomp een tijdje uit staat tussen 2 runs dat het water afkoelt in de platenwisselaar en dan kan bevriezen? Als de pomp altijd aan staat zal het water echter nooit onder de nul graden komen.
Mitsubishi laat de waterpomp onder een bepaalde buitentemperatuur altijd lopen. Dat is wat minder intelligent, maar wel erg veilig. Dat staat zelfs standaard bij splits aan, waarover dan in dit topic weer vragen verschijnen. Bij splits is het advies dan ook om dit uit te zetten. Bij monoblocks uiteraard niet.
Maar als je zoals jij van plan bent er een glycolmengsel in stopt (maar dat moet dan in je hele CV-systeem, nogal een hoeveelheid lijkt me), dan kun je die vorstbeveiliging waarschijnlijk ook gewoon uitzetten. Bovendien ben je dan ook beveiligd tegen stroomuitval bij vorst.
Waarom installeer je niet gewoon een split? Dan heb je deze problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Andrehj schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:10:
[...]

Mitsubishi laat de waterpomp onder een bepaalde buitentemperatuur altijd lopen. Dat is wat minder intelligent, maar wel erg veilig. Dat staat zelfs standaard bij splits aan, waarover dan in dit topic weer vragen verschijnen. Bij splits is het advies dan ook om dit uit te zetten. Bij monoblocks uiteraard niet.
Maar als je zoals jij van plan bent er een glycolmengsel in stopt (maar dat moet dan in je hele CV-systeem, nogal een hoeveelheid lijkt me), dan kun je die vorstbeveiliging waarschijnlijk ook gewoon uitzetten. Bovendien ben je dan ook beveiligd tegen stroomuitval bij vorst.
Waarom installeer je niet gewoon een split? Dan heb je deze problemen niet.
Een split was inderdaad ook een optie, maar ik heb niemand die hem dan kan installeren. Nu kan ik alles zelf doen.

Het glycol loopt inderdaad ook door de vloer heen. Dus de verhouding moet ik nog even bekijken. Ik lees hier echter ook wel verhalen dat afgeraden wordt om glycol te gebruiken ivm de warmteafgifte. Nog even over nadenken dus.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-08 12:29
Ronaldvdijk schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:17:
[...]

Een split was inderdaad ook een optie, maar ik heb niemand die hem dan kan installeren. Nu kan ik alles zelf doen.

Het glycol loopt inderdaad ook door de vloer heen. Dus de verhouding moet ik nog even bekijken. Ik lees hier echter ook wel verhalen dat afgeraden wordt om glycol te gebruiken ivm de warmteafgifte. Nog even over nadenken dus.
Waarom geen warmtelint om je waterleiding die buiten loopt? Glycol is inderdaad niet echt goed voor je warmte/koude afgifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ronaldvdijk reken ook maar uit hoeveel liter je nodig hebt als je de vloer met 30% vult. Dat gaat aardig in de papieren lopen, ca €100 voor 25 liter puur volgens mij.
Dus meestal wordt daar een klein circuit voor gebruikt, alleen tussen buitenunit en isolatieschil, met platenwisselaar (kost beetje temperatuur dus COP) en extra pomp (kost beetje stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
En die platenwisselaaar, die kòst ook een beetje boel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat jullie gelijk hebben over een fout in de flow. Al mijn vlottertjes staan namelijk op 0L/min. Ook met de pomp in de juiste stand. Deze pomp moet toch geen moeite hebben met 17 groepen?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

jorisdekloris schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:19:
[...]

Ik denk dat jullie gelijk hebben over een fout in de flow. Al mijn vlottertjes staan namelijk op 0L/min. Ook met de pomp in de juiste stand. Deze pomp moet toch geen moeite hebben met 17 groepen?
Is het geen kwestie van weg van de minste weerstand? Heeft het water nu een reden om door de vloerverwarming buizen te gaan? Volgens mij zit je retour water aan de verkeerde kant.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
HaTe schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:09:
[...]

Is het geen kwestie van weg van de minste weerstand? Heeft het water nu een reden om door de vloerverwarming buizen te gaan? Volgens mij zit je retour water aan de verkeerde kant.
De onderste VVW leidingen zijn warm en de bovenste kouder. De warm water leiding van de CV zit aan de thermostaat knop van de verdeler. Wat zit er precies verwisseld dan?

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

jorisdekloris schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:12:
[...]

De onderste VVW leidingen zijn warm en de bovenste kouder. De warm water leiding van de CV zit aan de thermostaat knop van de verdeler. Wat zit er precies verwisseld dan?
https://www.vloerverwarmi...oduct/kunststof-verdeler/

Zo zou het moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-08 09:31
Volgens mij heb je het hele leidingen + pomp stuk gespiegeld, maar de verdeler niet. Dus rood is nu retour, en blauw is nu aanvoer. Functioneel geen drama denk ik, maar dat betekend wel dat je flowmeters nooit iets aan zullen geven, want de druk is de verkeerde kant op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Zoals hierboven al vermeld, denk ik ook dat die 2 balken verwisseld zijn.
Je zou de bovenste balk exclusief de rode vlinderklep naar beneden moeten plaatsen, en de onderste balk naar boven.
Om de zaken duidelijk te houden, dan de 2 knoppen van de vlinderkleppen verwisselen van plaats. Op deze manier hoef je weinig tot niets af te tappen, omdat je met de kleppen de vloer volledig kunt scheiden van de aan en afvoer van je verwarmingssysteem.

[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 11-04-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Zou dat ook betekenen dat er nu water van 24 graden de vloer in gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisdekloris
Naalroc schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:00:
[...]

Zoals hierboven al vermeld, denk ik ook dat die 2 balken verwisseld zijn.
Je zou de bovenste balk exclusief de rode vlinderklep naar beneden moeten plaatsen, en de onderste balk naar boven.
Om de zaken duidelijk te houden, dan de 2 knoppen van de vlinderkleppen verwisselen van plaats. Op deze manier hoef je weinig tot niets af te tappen, omdat je met de kleppen de vloer volledig kunt scheiden van de aan en afvoer van je verwarmingssysteem.
De onderste balk is los nu. Klein laagje water in de emmer. Ik laat straks het resultaat weten.

Edit: gelukt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtmLJwgFWeLRK6lmNDAbKhUybGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZWI9l1xJeSDn0aWljhREW2i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door jorisdekloris op 11-04-2022 17:15 ]

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Als je nu die rode vergrendelknoppen op de flow checks een cm naar boven trekt, dan kan je aan het transparante deel draaien, en de flow instellen; ca uit van 2 L/min als startpunt voor elke kring.

Kan ook zijn dat er een karteldeel onder de vergrendeling zit, waaraan je kunt draaien.
En nog even ontluchten in het hoogste punt van je retour, daar zal nog wel wat lucht verzameld zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Naalroc op 11-04-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje.... ik moet mijn installatie nog krijgen, maar ik wil graag het volgende:

1. Thermostaat moet draadloos zijn (Heb geen en kan geen bedrade thermostaat plaatsen)
2. Wil de unit kunnen tweaken via Home Assistant

Nu heb ik al gesproken met @AUijtdehaag en hij gaf aan dat ik het ook wel eens hier kon vragen...

Hoe zouden jullie dit oplossen (ook in combinatie met oplevering). Zoals ik het nu voor me zie:
1. Installateur levert de unit op met een draadloze thermostaat (Tuya). Aansluiting via klemmenstrook
2. Vervolgens ga ik zelf of Melcloud oplossing of "Procon A1M melcobems mini" voorzien
3. Tweaktime!

Wat voor andere opties zijn er nog meer?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Niet een direct antwoord op je vraag, maar heb je al kunnen vinden wat de hysteresis van jouw thermostaat is? die moet zo klein mogelijk zijn, en in de topic start wordt een bedrade van Panasonic aanbevolen, die ca 190€ kost, en een hysterese van 0,2°C heeft, maar ook draadloos is te verkrijgen.
Tweede punt: die genoemde thermostaat is toch wel een gewone aan/uit versie, en niet een model bedoeld voor een CV, met korte aan uit tijden of PWM gestuurd? dan ga je de fout is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Nee Nest is aan/uit.

Maar als hysterese zo klein is gaat hij dan juist niet vaak aan/uit (pendelen)? Lijkt mij dat je juist een wat grotere hysterese wilt zodat de unit langere tijd aan/uit is?

[ Voor 30% gewijzigd door JustMyOpinion op 11-04-2022 18:26 ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:01
Ik gebruik een Celcia 20
Opentherm en met P=1 en I=99 nu zover dat bij RuimteT = GewenstT +0,2 de warmtevraag aan gaat en bij RuimteT = Gewenst + 0,4 de warmtevraag uit gaat
Dus effectief een bandbreedte van 0,2 graad.

Mijn ELGA reageert hier redelijk goed op (probeert op kleinere deltaT te sturen (5,5-7,5 graad). Met de Honeywell Touch waar die nieuw mee geleverd werd ging de warmtevraag aan bij RuimteT=GewenstT -0,5 en dan was de doel deltaT gelijk 14 graden.

[ Voor 0% gewijzigd door BarryH op 11-04-2022 18:41 . Reden: verkeerde topic ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
JustMyOpinion schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:23:
Nee Nest is aan/uit.

Maar als hysterese zo klein is gaat hij dan juist niet vaak aan/uit (pendelen)? Lijkt mij dat je juist een wat grotere hysterese wilt zodat de unit langere tijd aan/uit is?
Nee, dat doet hij niet omdat je systeem zo traag is, en het een tijd duurt voordat de vloer op temperatuur is. Als je een grote hysterese hebt, dan 'schiet' de temperatuur juist te ver door en duurt het te lang voordat de wp weer aan gaat.
Natuurlijk niet naast een deur of raam hangen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisdekloris
Naalroc schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:54:
Als je nu die rode vergrendelknoppen op de flow checks een cm naar boven trekt, dan kan je aan het transparante deel draaien, en de flow instellen; ca uit van 2 L/min als startpunt voor elke kring.

Kan ook zijn dat er een karteldeel onder de vergrendeling zit, waaraan je kunt draaien.
En nog even ontluchten in het hoogste punt van je retour, daar zal nog wel wat lucht verzameld zijn.
Ik heb ze allemaal op 1L/min gezet. Als hij weer aan springt zal ik ze instellen op 2. En nogmaals super bedankt want het ging bijna vlekkeloos.

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Naalroc schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:53:
[...]

Nee, dat doet hij niet omdat je systeem zo traag is, en het een tijd duurt voordat de vloer op temperatuur is. Als je een grote hysterese hebt, dan 'schiet' de temperatuur juist te ver door en duurt het te lang voordat de wp weer aan gaat.
Natuurlijk niet naast een deur of raam hangen!
Duidelijk, thanx.

Maar antwoord op de oorspronkelijke vraag..? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:49
LeonTebbens schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:49:
[...]

Dag Sven, die vraag had ik een maandje geleden ook, en alle antwoorden heb ik toen samengevat in deze post over onderhoud. Dat is overigens een pinned post, die vind je met het filter boven op de pagina.
Warme groet, Léon
Ik had jouw post inderdaad gezien (goed bezig). Mijn vraag was meer of de rest van de tweakers het daar bij houdt of dat er af en toe ook nog een monteur ivm garantie langs komt?

Op de topic start zie ik meerdere eigenaren die hun warmtepomp sinds 2015-2018 hebben, dus ik ben even benieuwd hoe zij dat de afgelopen jaren hebben aangepakt :)

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jorisdekloris
Na de aanpassingen van de flow en de verdeler is mijn Ta nu 32 en mijn Tr 28! Wel een zachte nacht maar toch echt een verbetering.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
jorisdekloris schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:00:
Na de aanpassingen van de flow en de verdeler is mijn Ta nu 32 en mijn Tr 28! Wel een zachte nacht maar toch echt een verbetering.
Mooi nieuws, dan moet de vloer ook al aardig warm zijn. Als je nu opnieuw het benodigde vermogen berekend waar kom je dan uit?

[ Voor 10% gewijzigd door WillemSuper op 12-04-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 11:21
Vraagje voor de Procon bezitters onder ons:

Ik ben bezig met de aansturing van de WP wat intelligenter te maken m.b.v. OpenHab en de Procon. Wat ik wil doen is zorgen dat SWW runs alleen 's middags draaien, of SWW runs forceren op het moment dat ik veel PV opbrengst heb (vooruitlopend op afschaffen saldering). Ik kan dat eerste natuurlijk via de ingebouwde weekklok doen, alleen start de SWW run dan altijd, zelfs als de temperatuur maar 1 graad onder SWW setpoint staat.

Mijn idee was om daarvoor modbus register 39 (DHW on prohibit) te gebruiken, om SWW runs tijdelijk te pauzeren, en alleen overdag toe te staan. In eerdere versies van de Procon manual stond deze niet vermeld als read-only, maar in mijn versie (document version 1.0.4) helaas wel. Uitlezen van dit register gaat dan ook prima, maar schrijven werkt niet. Is er iemand die dit m.b.v. de Procon op een andere manier heeft gedaan?

Een alternatief waar ik aan zit te denken is om gewoon 's nachts het SWW setpoint te verlangen naar bijv. 30 graden, om hem overdag weer op de oorspronkelijke waarde van 48 graden te zetten. Ik denk alleen dat ik dan hetzelfde gedrag krijg als de weekklok (want SWW temperatuur is dan vast al iets onder setpoint, en de run start op die manier weer elke dag).

Het gaat om dit register:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PVGfiQqA7MndYaBjPscVKnpm1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SiX7BRuuei1MrZC01jG8ya1C.png?f=fotoalbum_large

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

HaTe schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:29:

Zo zag het er ongeveer uit. Wel zonder pallet en doos getilt. Onderaan voorkant heeft Mitsubishi al een breed handvat gemonteerd. Dat scheelt enorm. Met 2 man onder en 1 man boven die hem begeleid is het te doen, ookal past het allemaal nog maar net. Het was echt wel heel zwaar en lastig tillen. Het piepschuim bovenop welke de pijpjes beschermd hebben we wel laten zitten maar was er tijdelijk even afgevallen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Verder moet ik nog uitzoeken waar het bijgeleverde expansievat (PAC-EVP12-E) geïnstalleerd moet worden.. In de unit lijkt mij toch niet, maar ik snap niet waarom deze zo'n rare vorm heeft..
Ik ga deze uitdaging niet aan. Ik plaats hem wel in de garage. En het gaat mij ook niet lukken dat ding te tillen, ben herstellende van een gebroken sleutelbeen 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
WillemSuper schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:05:
[...]

Mooi nieuws, dan moet de vloer ook al aardig warm zijn. Als je nu opnieuw het benodigde vermogen berekend waar kom je dan uit?
9kW met de huidige buiten temperaturen.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Op 9 april schreef ik dat de kogel door de kerk is gegaan en dat ik de bestelling had uitgezet bij mijn zwager.
Deze toch nog even on hold gezet. Dit heeft te maken dat ik toch nog een transmissie berekening heb laten maken. Na deze berekening kwam als eindresultaat dat ik een WP moet hebben 9.2 kw.

Dus i.p.v. de PUHZ-SW75YAA denk ik, dat ik beter voor de PUHZ-SHW80YAA kan gaan. Als je naar het onderstaande plaatje kijkt, is de PUHZ-SHW80YAA nagenoeg gelijk aan zijn grotere broers. De PUHZ-SW100YAA en de PUHZ-SHW112YAAAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cko58mcsF07z7m0UwOHAhqIfMJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Y6LjmT1VqcXeMHYSkhR9kbk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rockster schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:58:
Vraagje voor de Procon bezitters onder ons:

Ik ben bezig met de aansturing van de WP wat intelligenter te maken m.b.v. OpenHab en de Procon. Wat ik wil doen is zorgen dat SWW runs alleen 's middags draaien, of SWW runs forceren op het moment dat ik veel PV opbrengst heb (vooruitlopend op afschaffen saldering). Ik kan dat eerste natuurlijk via de ingebouwde weekklok doen, alleen start de SWW run dan altijd, zelfs als de temperatuur maar 1 graad onder SWW setpoint staat.

Mijn idee was om daarvoor modbus register 39 (DHW on prohibit) te gebruiken, om SWW runs tijdelijk te pauzeren, en alleen overdag toe te staan. In eerdere versies van de Procon manual stond deze niet vermeld als read-only, maar in mijn versie (document version 1.0.4) helaas wel. Uitlezen van dit register gaat dan ook prima, maar schrijven werkt niet. Is er iemand die dit m.b.v. de Procon op een andere manier heeft gedaan?

Een alternatief waar ik aan zit te denken is om gewoon 's nachts het SWW setpoint te verlangen naar bijv. 30 graden, om hem overdag weer op de oorspronkelijke waarde van 48 graden te zetten. Ik denk alleen dat ik dan hetzelfde gedrag krijg als de weekklok (want SWW temperatuur is dan vast al iets onder setpoint, en de run start op die manier weer elke dag).

Het gaat om dit register:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Kun je 37 niet gebruiken om te forceren overdag?
FC6 schrijf je mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msLpHFzXe_0C9ynOm2_apJUvVJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orNS5t0PCG4wGe1svoq6xRtW.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:02
Rockster schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:58:

Misschien te simpel gedacht maar kun je de gewenste minimale delta niet ook meenemen in de automatisering?

Zet hem overdag enkel naar 48 graden als de huidige temperatuur < 45(?) graden is. Er moet dan wel ook nog een trigger komen op huidige temperatuur omdat hij gedurende je 'stook-window' ook onder de 45 graden grens kan komen.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 11:21
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:50:
[...]

Kun je 37 niet gebruiken om te forceren overdag?
FC6 schrijf je mee.
[Afbeelding]
Dat zou inderdaad kunnen, alleen voorkom ik dan nog niet dat hij 's nachts potentieel SWW runs gaat uitvoeren als de temp onder (setpoint - delta) zakt. Dan zou ik 's nachts het setpoint moeten verlagen (of de delta moeten verhogen). Waarom maken ze dat register niet gewoon writeable :P
Luc S schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:04:
[...]

Misschien te simpel gedacht maar kun je de gewenste minimale delta niet ook meenemen in de automatisering?

Zet hem overdag enkel naar 48 graden als de huidige temperatuur < 45(?) graden is. Er moet dan wel ook nog een trigger komen op huidige temperatuur omdat hij gedurende je 'stook-window' ook onder de 45 graden grens kan komen.
Met dat idee zat ik zelf ook al te spelen; het wordt dan wel wat complexer dan ik in eerste instantie voor ogen had, omdat je dan eigenlijk de hele logica van wanneer een SWW run moet draaien zelf aan het bouwen bent, terwijl mijn eerste idee was om alleen de nachtelijke SWW runs te verbieden. Je kunt wel gave regelingen bouwen op deze manier, door bijv. ook rekening te houden met verwachte Tb o.b.v. weerbericht en verwachte piek in PV opbrengst.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:02
@Rockster Voor sommige 'primaire' systemen leun ik liever ook niet teveel op een eigen domotica oplossing. Het werkte voor mij beter om daar wat terughoudend in te zijn O-)

Een tijd geleden veel opgeruimd van de automatiseringen die ik had. Sommige zaken waren het dan net niet of het effect bleek nihil of niet te meten. Wat dat betreft, is het wel echt onacceptabel dat je SWW even een paar minuten aanschiet voor 1 graad als dat toevallig het geval is? ;)

Edit: Die laatste vraag is natuurlijk voor wanneer er inderdaad geen simpele oplossing voor blijkt te bestaan :)

[ Voor 11% gewijzigd door Luc S op 12-04-2022 14:54 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Pagina: 1 ... 11 ... 188 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero