jorisdekloris schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 06:59:
[...]
Misschien ben ik onduidelijk geweest. Die 14kW is het vermogen van mijn vloerverwarming met 40 graden waarvan ik weet dat ik die nodig heb om mijn huis warm te stoken. Uit de koevlaas methode (met gebruik van mijn m3 gas inclusief SWW) komt 16,9kW.
Het ontbrak in het databook aan een 40 graden grafiekje vandaar mijn verwijzing naar het 45 graden grafiekje. Ik ga proberen, na isolatie van mijn vloer, zeker met lagere temperatuur te stoken maar wat die temperatuur is weet ik niet. Isolatie van de vloer is nog onderweg. Ik hoor van sommige een besparing van 10% en van anderen 20%. Time will tell.
Ik betaal nu 10k aan gas verbruik gebasseerd op mijn oude HLV. Dat wordt nu met VVW wel minder. Ik denk 5k. Mijn terugverdientijd is dus met beide opties prima. En die 750 euro extra is zeker iets om mee te nemen in de overweging. de ZH140Y klinkt alsof die ook zou passen en aangezien hij toch 30m verderop komt te staan zeker een optie qua geluid. Ik zal de geluid grafiekjes opzoeken van die unit met 14kW.
edit: 230 zou in de winter op net iets meer dan minimaal draaien en de 140 op nominaal. Ik kan niet goed uit de grafieken afleiden hoeveel db dat scheelt.
toon volledige bericht
Als jij met je vloerverwarming een Ta nodig hebt van 40 graden heb je blijkbaar geen gesloten pomploze verdeler, begin daar dan maar eens mee.
Een Ta van 35 gaat al aardig richting oncomfortabel, want dan wordt de vloer ook bijna zo warm, een vloertemperatuur van 40 graden is niet alleen oncomfortabel, maar ook nog eens ongezond.
Je hebt 2 soorten problemen, 1 = te weinig vermogen, 2 = te hoog minimaal vermogen.
In 95% van de gevallen ga je last krijgen van probleem 2.
In 95% van het jaar wil je de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk.
Nu zal je bij 450m2 vloerverming niet snel last hebben van pendelen verwacht ik
Ik zou in jouw geval de verdelers van de v.v. vervangen door gesloten pomploze verdelers, en de 14KW Zubadan aanschaffen. Deze levert t/m -15 nog steeds 14KW bij een Ta van 35.
Deze kun je "normaal" aansluiten op een 3x25A aansluiting waardoor je 750 euro per jaar bespaart aan vastrecht.
Voor die zeldzame gevallen dat je ergens wat te kort zou komen (wat ik betwijfel) kun je voor 750 euro aardig wat elektrisch bijverwarmen.
De truuc zit hem er bij jou wel in om hem continu te laten draaien op het moment dat het serieus koud wordt.
Een woning van 1800m3 af laten koelen en proberen bij -10 deze op te stoken kon wel eens een probleem worden