Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:58:
Even over de pomp, de WP pomp wordt bestuurt door de warmtepomp, bv bij defrost wordt deze altijd naar Max toerental gestuurd. Is ook geen probleem verder, zeker niet bij allemaal vloerverwarming. (Stromingsgeluiden). Verder werkt deze tussen minimaal ingesteld (vaak 60%) en max (100%).
Geen idee bij welk merk dat klopt, maar dit is het Ecodan topic, en daarvoor klopt dat niet. De pomp loopt gewoon op de stand die je hebt ingesteld, ook tijdens defrosts.
Sterker nog, bij mij draait op max (stand 5) bij SWW, en op stand 4 bij verwarmen. Laatst had ik tijdens een SWW-run een defrost, en dan schakelt de WP even over naar verwarmen, om de defrost niet op de warmte uit het SWW-vat te hoeven doen, maar op die uit het CV-circuit. Dan gaat ook de pomp dus terug naar de CV-stand, bij mij dus stand 4. Dat kan ik mooi in mijn logs zien.
Een goed secundaire pomp werkt op drukverschil, dit is vaak niet nodig maar wel als je wel (rel veel) gaat naregelen, de druk blijft constant de flow past zich aan.
Waarom houdt een Alklima en installateur zich toch aan een “kleine) buffer vaak? Ze maken de raarste dingen mee in de praktijk. Bv het huis wordt geschilderd en mensen zetten alle afsluiters dicht op een ruimte na. Het giert er door.
Er wordt toch naregeling geplaatst misschien wel na verhuizing. Er worden dingen geknepen, enz enz.
Dus idd is het een failsafe oplossing en energetisch niet het beste. Maar ook weer niet dat je zegt : oeeeh ze draaien me een oor aan. Ze doen dat om gewoon een goede installatie te leveren.
Het leeft in die markt, en zeker bij de hele grote pompen erg om altijd een maximale flow te halen. Zeker bij vorst bedrijf ed.
Heb wel eens in grote gebouwen gezien dat een grote WP zonder buffervat zat aangesloten, en iemand had een grote afsluiter ergens dichtgezet.
Maar ja dan gaat het vriezen en kan de WP geen pomp aanzetten om boven vriestemp te blijven. Dat soort dingen.
OK, dat zijn goede argumenten (voor monoblocks zonder flowbewaking).
Maar een Ecodan bewaakt netjes de flow (als je die sensor met de dipswitch niet uit hebt gezet). Bij te weinig of geen flow stopt ie gewoon, of weigert te starten.
En bevriezingsgevaar van de buitenunit is er bij een split ook al niet.
Dan blijven er dus wel erg weinig argumenten over voor dat buffervat...
Bovendien, zoals in het geval van @
michaelvo, moet een installateur niet aankomen met het argument dat je een buffervat nodig hebt om een hoge COP te halen, want dat is pertinent onzin.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.