Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

@Andrehj en anderen: vinden jullie het geluid nu in het tweede filmpje meer zoals het hoort? Binnen hoor ik iniedergeval bijna niets meer en is echt een wereld van verschil. Niet normaal wat de onbalans/ontoereikende fanspeeds in silent mode beperkingen teweeg kunnen brengen op de druk op de compressor… natuurlijk hielp de Ta te kunnen verlagen ook wel ..

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:42:
@Andrehj en anderen: vinden jullie het geluid nu in het tweede filmpje meer zoals het hoort? Binnen hoor ik iniedergeval bijna niets meer en is echt een wereld van verschil. Niet normaal wat de onbalans/ontoereikende fanspeeds in silent mode beperkingen teweeg kunnen brengen op de druk op de compressor… natuurlijk hielp de Ta te kunnen verlagen ook wel ..
Yep. Dat geluid is prima. Maar dat je unit in silent mode zoveel herrie maakt is beslist niet normaal. De oorzaak daarvan moet je echt wel even (laten) uitzoeken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Misschien zou iemand hier het kunnen testen met een vergelijkbaar systeem bij deze lage buitentemp… wellicht zelfs op een 8-10kW Eco / Power inverter of een zubadan.
Ta op 33-35 graden, dan silent mode (meest geknepen stand 2) en dan ff laten lopen (liefst een uurtje) en luisteren wat voor herrie er evt. uit komt.
Ik denk echt een struggle van het apparaat (gooit de compressor te ver omhoog, om te compenseren voor de lagere fanspeeds in silent mode en dus ontoereikende airflow).

[ Voor 15% gewijzigd door A-J op 20-01-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Je moet even de installatiehandleiding opzoeken, daarin staat wel beschreven wat je moet doen.
Ik vond ook nog dit plaatje in mijn archief van toen de YAA-serie ingevoerd werd. Geen idee of dat compleet is: (Wellicht weet @DutchWing , die veel meer installatie-ervaring heeft, dat?)
[Afbeelding]
Ik kan me wel herinneren dat bij de zubadans de compressor helemaal ingebouwd zijn als je buitenunit openschroeft… ik zal eens kijken of ik de installatie handleiding nog heb en het even opzoeken. En heeft iemand hier ervaring ermee met zubadans?

Ik zal van de week eens de buitenunit open schroeven en controleren op de transportbeveiliging of andere zaken. En fotootje maken.

[ Voor 6% gewijzigd door A-J op 20-01-2024 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Je moet even de installatiehandleiding opzoeken, daarin staat wel beschreven wat je moet doen.
Ik vond ook nog dit plaatje in mijn archief van toen de YAA-serie ingevoerd werd. Geen idee of dat compleet is: (Wellicht weet @DutchWing , die veel meer installatie-ervaring heeft, dat?)
[Afbeelding]
Ik heb de installatiehandleiding (boekje) digitaal gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drvo6oHfZ8HpwkZnQJcxQmxRgP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpROxkDgmSogfSMguokDnYkv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_Yjf830dUv-Cfu0WQCn3lkY1lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHXfgkQcxooDOfGT5lUVe6Zo.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
joezzt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:58:
[...]

Hier heb ik trouwens 86 Hz bij stille modus, die dan even naar 92 ofzo gaat. Da’s bij 2 blokjes, bij 1 blokje hetzelfde.
Ik heb dus bij:
1 blokje: compressor limiet op 68Hz
2 blokjes: compressor limiteerd niet, mijn vermoeden is dat de ventilator wordt gelimiteerd
3 blokjes: normale modus, doet dus niks

Ik draai dus op 1 blokje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNgPiKf6g2Kd4aMYTHqlsbtZ2j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZyhrBeVusdViOq3mPxvzCFI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb eerder in het forum deze settings ook terug kunnen lezen en snap niet waarom er verschil met jouw is. Zelf nu is draait het dus max 68Hz even buiten "de bug" om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:36:
[...]

Beter zoeken. In de TS staat (onder documentatie) een link naar de het laatste databook van de R410a serie. De combination table staat op pagina 210. Maar die had je via de zoekfunctie in Acrobat ook zo kunnen vinden.

[...]

Past wel, maar die 6 kW is een probleem, want volgens mij allemaal op dezelfde fase. Daar is wat mee. Daar moet je dus zeker 1, maar misschien wel 2 van uit zetten.
Verder is het een 20C, dus eigenlijk voor warmtepompen een maat groter dan de 75YAA. Volgens mij heeft die een grotere warmtewisselaar en grotere waterpomp.
Maar ik weet dat @koevlaas2 ook wel eens de ERSC-VM2D aan een 75YAA heeft gehangen en dat ging geloof ik prima.

Toch zou ik een serie D (met FTC6) zoeken, die heeft wat nieuwe zaken die de C-serie niet heeft. Tenzij je deze binnenunit enorm goedkoop kunt krijgen.
Dankjewel, mooi ook dat het koevlaas gelukt is met een nieuwer model YAA buitenunit, goed om te weten.
De buh kan zo op 2KW 1 fase das geen probleem.
Maar dat grote vermogen zit me niet lekker.
Laat deze wel weer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Dankjewel, mooi ook dat het koevlaas gelukt is met een nieuwer model YAA buitenunit, goed om te weten.
De buh kan zo op 2KW 1 fase das geen probleem.
Maar dat grote vermogen zit me niet lekker.
Laat deze wel weer gaan.
Heb je dan een nieuwe binnenunit nodig of… ik dacht juist dat alles weer goed werkte?
Kan ook via PM.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Heb je dan een nieuwe binnenunit nodig of… ik dacht juist dat alles weer goed werkte?
Kan ook via PM.
Bij mij werkt alles prima nu, al weken achtereen.
Maar wat bedoel je met binnenunit?

Ik had er een gekocht ja. Die ligt hier nog. >:)
Ik heb nu een adres via een kennis in Frankrijk en die kan me Mitsubishi zeer goedkoop leveren echter zijn NOS producten, in de doos maar nooit verkocht/over.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 20-01-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Bij mij werkt alles prima nu, al weken achtereen.
Maar wat bedoel je met binnenunit?

Ik had er een gekocht ja. Die ligt hier nog. >:)
Ik heb nu een adres via een kennis in Frankrijk en die kan me Mitsubishi zeer goedkoop leveren echter zijn NOS producten, in de doos maar nooit verkocht/over.
Nee ik dacht dat je de binnenunit wilde omswappen, verkeerd begrepen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:52:
[...]

Nee ik dacht dat je de binnenunit wilde omswappen, verkeerd begrepen! ;)
Ja dat klopt wel hoor.
De Puhz-sw75Yaa die ik heb wou ik op een me hydrodeel zetten.
Maar na wat controles instellingen en reparaties draait mijn Remeha Mitsubishi mix als een zonnetje. (Vnl omdat ik met eigen regelaar de EHeater aanstuur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Ik kan me wel herinneren dat bij de zubadans de compressor helemaal ingebouwd zijn als je buitenunit openschroeft… ik zal eens kijken of ik de installatie handleiding nog heb en het even opzoeken. En heeft iemand hier ervaring ermee met zubadans?

Ik zal van de week eens de buitenunit open schroeven en controleren op de transportbeveiliging of andere zaken. En fotootje maken.
Als de transportbeveiliging niet verwijderd is steekt er een stukje wit plastic aan de bovenkant van de compressoromkasting uit. Als verklikker.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Voor de goede orde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLBe8wI_CT9524VLhYGOTYS02rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqS7VHfOchd4JY3EsOg5lod0.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik morgen mijn BU open schroef (nadat de stroom eraf is!), moet ik goed controleren of deze 6 stuks materialen (paars omcirkeld) eruit zijn gehaald en anders zelf er uit halen?
Moet denk ik niet al te moeilijk zijn? Ik vraag me alleen af of die geadviseerde torque zo nauw luistert bij het terugschroeven van de onderdelen? Zo ja, wat voor instrument adviseren jullie of dit toch door de installateur laten doen als ik zie dat er 1 of meerdere onderdelen nog niet verwijderd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Voor de goede orde:

[Afbeelding]

Als ik morgen mijn BU open schroef (nadat de stroom eraf is!), moet ik goed controleren of deze 6 stuks materialen (paars omcirkeld) eruit zijn gehaald en anders zelf er uit halen?
Moet denk ik niet al te moeilijk zijn? Ik vraag me alleen af of die geadviseerde torque zo nauw luistert bij het terugschroeven van de onderdelen? Zo ja, wat voor instrument adviseren jullie of dit toch door de installateur laten doen als ik zie dat er 1 of meerdere onderdelen nog niet verwijderd zijn?
Helemaal juist!
Gewoon de volgorde en nummering aanhouden d:)b

Die torque is als besef dat je zo’n voet natuurlijk niet als een wezenloze gaat lopen vastdraaien.
1,5 Nm is echt lichtjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:23
jozi schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:24:
[...]

Ik heb dus bij:
2 blokjes: compressor limiteerd niet, mijn vermoeden is dat de ventilator wordt gelimiteerd

Ik draai dus op 1 blokje
[Afbeelding]

Ik heb eerder in het forum deze settings ook terug kunnen lezen en snap niet waarom er verschil met jouw is. Zelf nu is draait het dus max 68Hz even buiten "de bug" om.
Heb hem nu ook op 1 blokje gezet, nu heb ik een halve maan tijdens het verwarmen. Neem effe aan dat dit stille modus Q2 is.

Gaat die nu op max 68hz nog zuiniger worden qua verbruik of heeft dat er niks mee te maken?

Tot nu toe ben ik best tevreden na die 80 aanpassingen uit dit topic.

Januari was best koud en met sww heb ik een verbruik van 300kwh tot nu toe.

Die dagen diep in de min waren verschrikkelijk qua verbruik.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• A-J

A-J

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aP2UWrcd3taBvtL32SEZWv5rWYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rh8plZ2wE5lbHkgURuE5IT51.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38p8tVpTwFAYJeE03u1kx1qms44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KENZtdUXbAWwCpIkz0y93sis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzlPb2fWM4BJEzyLfn84RkZqm-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTPUnK6Q8EB23SRC8SEW0nCU.jpg?f=fotoalbum_large

….

(Wereld van verschil….)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
No words....... >:)

Edit: nu toch wèl :)

[ Voor 40% gewijzigd door Naalroc op 21-01-2024 10:17 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
jozi schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:24:
[...]

Ik heb dus bij:

Ik draai dus op 1 blokje
[Afbeelding]

De binnenunit weet welke buitenunit aangesloten is, dus die kan zich anders gedragen dan. Ik heb een suz-40va.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Lol welke 'hapsnurker' was dit vergeten ? :+

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 21-01-2024 10:40 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Ik noem geen namen, maar hij ging door het stof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-08 19:29
jorisdekloris schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:48:
Weet er iemand wat ik kan controleren om de Stille Modus vanaf de binnenunit aan de praat kan krijgen?

Ik heb adhv de post van @Grolsch al gecheckt of ik flow zie bij 540 en dat werkt gewoon dus dat is het niet.

Als ik via het service menu ga naar Stille Modus krijg ik een melding: Ongeldig!

PUHZ-SHW140 YHA met een ERST30C-VM2ED
Heb je hier nog een oplossing voor gevonden? Ik krijg dezelfde foutmelding op mijn binnenunit.

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:41:
Ik noem geen namen, maar hij ging door het stof :)
Iedereen ken wel eens iets vergeten, zeker gezien de kleinere modellen deze transportbeveiliging niet hebben zoals de PUHZ-SW75YAA. :)

Blij dat het probleem nu opgelost is!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mooi gedaan! En complimenten voor @DutchWing die als eerste raadde dat het mogelijk de transportbeveiliging was. en natuurlijk onze vaste expert @Andrehj (hij is gewoon de expert, punt uit!) die ook hoorde dat er mogelijk iets meetrilde.

EDIT: en natuurlijk @hesselbeertje zoals hieronder opgemerkt!

Zou je nog twee filmpjes kunnen maken van het geluid nu? In zowel silent mode als niet silent mode? Ik ben erg benieuwd! En ook verder wat al eerder is gezegd...wel even zorgen dat de unit conform installatievoorschriften nog wordt geïnstalleerd. Dus wat meer ruimte aan de achterkant maken.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Zeker! Zal later eens kijken. Ben nu van huis weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
radeoxx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Mooi gedaan! En complimenten voor @DutchWing die als eerste raadde dat het mogelijk de transportbeveiliging was. en natuurlijk onze vaste expert @Andrehj (hij is gewoon de expert, punt uit!) die ook hoorde dat er mogelijk iets meetrilde.

Zou je nog twee filmpjes kunnen maken van het geluid nu? In zowel silent mode als niet silent mode? Ik ben erg benieuwd! En ook verder wat al eerder is gezegd...wel even zorgen dat de unit conform installatievoorschriften nog wordt geïnstalleerd. Dus wat meer ruimte aan de achterkant maken.
Je vergeet @hesselbeertje, die reageerde binnen 6 minuten, zie hieronder... :Y
hesselbeertje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:36:
[...]

Bijzonder, hier een PUHZ-SHW80YAA en ik herken echt helemaal niets van deze klachten.

Is de transportbeveiliging wel uit de compressor ruimte gehaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A-J

A-J

Yes, allen ontzettend bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:23
Wow wat goed gevonden. Ik ben ook maar gelijk gaan kijken, alleen zie ik het niet in de handleiding bij mijn unit. Kan ik er dan vanuit gaan dat de suz-swm80va geen transport beveiliging heeft?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
Bschnitz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Heb hem nu ook op 1 blokje gezet, nu heb ik een halve maan tijdens het verwarmen. Neem effe aan dat dit stille modus Q2 is.

Gaat die nu op max 68hz nog zuiniger worden qua verbruik of heeft dat er niks mee te maken?

Tot nu toe ben ik best tevreden na die 80 aanpassingen uit dit topic.

Januari was best koud en met sww heb ik een verbruik van 300kwh tot nu toe.

Die dagen diep in de min waren verschrikkelijk qua verbruik.
Met 68Hz draait ie langzamer en gebruikt ook minder stroom maar 300kWh deze maand vind ik netjes.

Ik heb niet de hele maand nu op een vast ta gedraaid en stille modus. Begin van de maand op kamerthermostaat en geen limiet overdag en zit nu totaal voor het hele huis op 480kWh. In het begin heb ik wat uitstapjes naar de 40kWh per dag gehad maar nu ligt dat rond de 25 kWh per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-J

A-J

Bschnitz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:48:
Wow wat goed gevonden. Ik ben ook maar gelijk gaan kijken, alleen zie ik het niet in de handleiding bij mijn unit. Kan ik er dan vanuit gaan dat de suz-swm80va geen transport beveiliging heeft?
Klopt, alleen sommige power inverters en zubadans. jij hebt een eco inverter; je zit safe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-J

A-J

Even vraagje aan de anderen hier met Zubadans en Powerinverters van 8kW+, draaien jullie in het stookseizoen op silent mode, zo ja welke stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
A-J schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:27:
Even vraagje aan de anderen hier met Zubadans en Powerinverters van 8kW+, draaien jullie in het stookseizoen op silent mode, zo ja welke stand?
Nee :*)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:47
Iemand ervaring met dat de wo geen sww run start ondanks dat die riant onder zijn temperatuur grens zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNz9EzelhttCylaIicNY0YxnE-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiKNlT5uCiO06NPjxvwYJjYr.jpg?f=fotoalbum_large

Max temp 49 graden, maximaal 8 graden naar beneden voor die weer start.
Sensor is de normale, en staat op eco.

20:30 is waar mijn vriendin start met douchen en de temperatuur zakt daar dus naar uiteindelijk 38 graden. Rond 22:50 wou ik de aanvoer temperatuur wat omlaag zetten ivm de weersverandering, en viel ineens op dat de temperatuur nog maar 36 graden was van de tank. Handmatig een sww run gestart omdat ik ook nog moest douchen.

Het was me al eens eerder opgevallen, handmatig gestart en geen aandacht aan besteed. Maar toch gek…

ERST20D-VM2D Binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TerminalNL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:35:
Iemand ervaring met dat de wo geen sww run start ondanks dat die riant onder zijn temperatuur grens zit?

[Afbeelding]

20:30 is waar mijn vriendin start met douchen en de temperatuur zakt daar dus naar uiteindelijk 38 graden. Rond 22:50 wou ik de aanvoer temperatuur wat omlaag zetten ivm de weersverandering, en viel ineens op dat de temperatuur nog maar 36 graden was van de tank. Handmatig een sww run gestart omdat ik ook nog moest douchen.

Het was me al eens eerder opgevallen, handmatig gestart en geen aandacht aan besteed. Maar toch gek…

ERST20D-VM2D Binnenunit
Nog nooit meegemaakt met die van mij in 7 jaar tijd.

Staat sww wel aan of heb je mss een klok programma actief?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]

ERST20D-VM2D Binnenunit
De cilinderbinnenunits hebben 2 sensoren.
Staat DHW opladen op normaal (bovenste sensor) en lees je niet toevallig de onderste sensor in je grafiek uit?
Dan of DHW opladen op groot zetten of de juiste (bovenste) sensor uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesdre
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 23:48
Ja, vanaf 20:00 tot 7:00 (op de laagste stand). Wil geen gezeur met de buren :)

[ Voor 3% gewijzigd door wesdre op 22-01-2024 07:40 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik niet (pud...140YAA). Ik heb het vermogenskabeltje wel aangesloten en doorgetrokken zodat ik vanuit mijn huis het vermogen zou kunnen schakelen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 17:26
DutchWing schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:15:
[...]

Staat DHW opladen op normaal (bovenste sensor) en lees je niet toevallig de onderste sensor in je grafiek uit?
Weet je dat zeker?
Volgens mij heb ik er maar 1, de THW5. (EHST20D-VM2C)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Blackraven schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:23:
[...]

Weet je dat zeker?
Volgens mij heb ik er maar 1, de THW5. (EHST20D-VM2C)
De D generatie in ieder geval wel THW5A en THW5B (schema binnenzijde front paneel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uc_ItV2nxMmNeyqlRLmQPepF_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnPNGMaQYlWJZ7ZUC13ilQrE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 17:26
DutchWing schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:29:
[...]

De D generatie in ieder geval wel THW5A en THW5B (schema binnenzijde front paneel)
[Afbeelding]
De C generatie nog niet blijkbaar, hier alleen een THW5, geen A of B.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

wesdre schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:38:
[...]

Ja, vanaf 20:00 tot 7:00 (op de laagste stand). Wil geen gezeur met de buren :)
Trek je dit ook door in de zomer? Voor de SWW runs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesdre
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 23:48
A-J schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Trek je dit ook door in de zomer? Voor de SWW runs?
Yes juist voor in de zomer, dan slapen veel buurtgenoten met het raam open.

SWW komt ook vaak voor in de nacht want die stuur ik dagelijks automatisch op het goedkoopste moment van de dag(noordpool script)
Vannacht was dat tussen 4:00 en 6:00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzJDKKGVBmjgZebnvlNgoerDxY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kO3O5MwvUSXqaQfcNWnCoRea.png?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 13:06
Ik heb de sprong maar gewaagd met het iets zachtere weer, en v19 draait vanaf vandaag bij mij.

Tot dusver merk ik geen verschil, maar goed de unit is nu ook niet overdreven druk.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +4 Henk 'm!
radeoxx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:06:
en natuurlijk onze vaste expert @Andrehj (hij is gewoon de expert, punt uit!)
Nu geef je me toch iets te veel credits.
Ik ben ook maar gewoon een energiebewuste techneut die toevallig de techniek achter warmtepompen interessant vindt en dit topic is gestart. Mijn sleutelervaring is beperkt tot de eigen WP, die van mijn ouders en her en der wat losse aanpassingen.
Anderen in dit topic (zoals bijvoorbeeld @DutchWing , @flippy of @Technician- ) hebben veel meer hands-on ervaring met het aansluiten en monteren van warmtepompen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:47
Grolsch schreef op maandag 22 januari 2024 @ 06:42:
[...]

Nog nooit meegemaakt met die van mij in 7 jaar tijd.

Staat sww wel aan of heb je mss een klok programma actief?
Geen klok geprogrammeerd, en hij staat gewoon aan :) vandaag ook toevallig gewoon weer de legionella run gehad.
DutchWing schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:15:
[...]

Ik lees dezelfde sensor uit als de bedieningsunit aangeeft, ook de enige die ik uitlees.
Als ik terug kijk doet die normaal altijd netjes bij 40~41 graden de sww run starten, dus lijkt me dat ik de juiste sensor heb die gebruikt word door de unit zelf. Hij staat op normaal, niet op groot.

Ik ga het eens in de gaten houden of het vaker voorkomt. Het is geen ramp, maar 20minuten wachten voor je kan douchen is niet optimaal.

[ Voor 9% gewijzigd door TerminalNL op 22-01-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024

[Afbeelding]

ERST20D-VM2D Binnenunit
Goed dat je het zegt. Ik heb hetzelfde issue. Een drop van 8 graden mag ie hebben, dus bij 40 moet ie aanspringen.

Vanochtend stond ie op 11. Hele vat gisteren leeg getrokken. Bij mij start elke dag om 1300 de sww. Dus ik heb nog niet zonder warm water gezeten.

Ik ga er ook eens naar kijken.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:30
RTJC schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Goed dat je het zegt. Ik heb hetzelfde issue. Een drop van 8 graden mag ie hebben, dus bij 40 moet ie aanspringen.

Vanochtend stond ie op 11. Hele vat gisteren leeg getrokken. Bij mij start elke dag om 1300 de sww. Dus ik heb nog niet zonder warm water gezeten.

Ik ga er ook eens naar kijken.
Het is maar net hoe je situatie is en op welke positie die sensor zit en wat de inhoud vh vat is.

Na een paar flinke douchebeurten staat mijn onderste sensor ook op ~ 11 en zit er nog 40 graden bovenin, douchen kan dan nog steeds. 1x per nacht doe ik de run. De stroom marktprijs is dan ook laag, dat compenseert de lagere temperatuur.
In de zomertijd zal ik dat weer in de middag toestaan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TerminalNL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:38:
Ik lees dezelfde sensor uit als de bedieningsunit aangeeft, ook de enige die ik uitlees.
Als ik terug kijk doet die normaal altijd netjes bij 40~41 graden de sww run starten, dus lijkt me dat ik de juiste sensor heb die gebruikt word door de unit zelf. Hij staat op normaal, niet op groot.

Ik ga het eens in de gaten houden of het vaker voorkomt. Het is geen ramp, maar 20minuten wachten voor je kan douchen is niet optimaal.
De unit geeft THW5B via het display weer, bij DHW opladen normaal moet je naar THW5A kijken.

In het service menu >> Lezen thermistor zul je zien dat de THW5A sensor nog geen 8 graden is gedaald ten aanzien van je setpoint.

Wil je dit niet dan is de enige oplossing DHW opladen op groot te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-J

A-J

A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Judge yourself…
https://we.tl/t-f3WLodpNoB
N.B. silent mode 2!

Ta staat nu op 35gr, omdat hij anders niet echt vooruit komt. Als de het buiten 5+ graden is, zet ik hem op 31 graden. Daartussen een kleine curve.
Binnen benedentemp op thermostaat 20gr en boven op thermostaten 17-18graden als ze aanstaan
Ter vergelijking (zoals beloofd);

https://we.tl/t-7OyqseG7HN

Zelfde power en in silent mode 2

Ik moet zeggen dat dit 1 van de irritantste standen was en blijft. Lagere en hogere modulaties klinken veel beter: maar toch ook in deze stand; echt een wereld van verschil binnen en buiten

[ Voor 18% gewijzigd door A-J op 23-01-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTWrm_n2V5XYs9TniY4TNEEDI3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8VJavmH9P3bOpRMRxx6ae3z.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens, mijn opstelling voldoet meer dan marginaal aan deze eisen…

(Lijkt me wel leuk trouwens om zo 3 zubadans naast elkaar te zetten volgens 2-17… en ook 2-18 lijkt me mij wel wat)

[ Voor 11% gewijzigd door A-J op 23-01-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
A-J schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Ter vergelijking (zoals beloofd);

https://we.tl/t-7OyqseG7HN

Zelfde power en in silent mode 2

Ik moet zeggen dat dit 1 van de irritantste standen was en blijft. Lagere en hogere modulaties klinken veel beter: maar toch ook in deze stand; echt een wereld van verschil binnen en buiten
Overheerst bij jou nog steeds het compressor geluid de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

In silent mode 2 volluit wel, rustige modulatie niet.
En in non-silent overheerst de fan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Goedemorgen, met deze kwakkeltemperaturen kom ik bij mijn volgende optimalisatiepunt :-).

Ik heb vannacht voor het eerst pendelgedrag gezien. Ik stook op WAR dus bij een temp van 13 vannacht, was de Ta 27.

Nu kan ik 2 dingen doen volgens mij. Óf de afgifte vergroten door boven ook open te zetten (die had ik juist dicht gezet met de kou afgelopen weken om de flow beneden te vergroten zodat ik met een lagere Ta de boel warm kreeg), óf de Ta verhogen.

Wat is nu handig? Ga ik voor een langere run met een hogere afgifte, of ga ik voor een iets kortere run met een hogere Ta.

Beide gevallen is wat voor te zeggen, maar beide gevallen voelt ook alsof je onnodig verbruik hebt.

Wat zou jullie advies zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZGaAg4A7zSz-TcPSHa_3N8FXK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uEdyJzOx8u89Y0XUfs52N2tf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:04
Vraag over een aan te leggen installatie: ik heb een offerte voor een PUHZ-SHW80 YAA voor onze woning, echter ik verbaas me over het feit dat er een 80L buffervat geadviseerd wordt nadat ik me hier ingelezen had. Toen ik dat zei tijdens het gesprek kwam de adviseur met het statement dat ze altijd een buffervat installeren omdat dat bij deze warmtepomp noodzakelijk is om efficient te draaien. Bedrijf is hier overigens bekend, ze vergeten nog wel eens de transportbeveiliging weg te halen :-). Mijn huis:
  • vrijstaande woning uit 2002
  • BG 100m2 vv hoh 10cm 14 groepen waarvan 12 vol open (bijna 2L/min)
  • 1e en 2e verdieping 130m2 vv hoh 10cm 14 groepen geknepen op 0,5L/min
  • pomploze verdelers en geen naregeling
  • huidige Ta vanuit CV ketel 25 a maximaal 28 graden
  • huidig gasverbruik 1800m3
Ik had op basis van deze configuratie dus absoluut geen buffervat verwacht. Zie ik iets over het hoofd en heeft het bedrijf tóch gelijk of moet ik mijn eigen wensen doordrukken? Vast bedankt.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Knowbody schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Het is maar net hoe je situatie is en op welke positie die sensor zit en wat de inhoud vh vat is.

Na een paar flinke douchebeurten staat mijn onderste sensor ook op ~ 11 en zit er nog 40 graden bovenin, douchen kan dan nog steeds. 1x per nacht doe ik de run. De stroom marktprijs is dan ook laag, dat compenseert de lagere temperatuur.
In de zomertijd zal ik dat weer in de middag toestaan.
Ik heb een drop ingesteld op 8 graden, maar hij volgt bij mij louter het timer programma. Eens verder kijken hoe dit werkt. Nog geen issues gehad dat ik met met 20 graden SWW koud stond te douchen inderdaad ivm de ruime buffer boven de sensor. (ik heb een 500 liter vat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
michaelvo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:03:
Vraag over een aan te leggen installatie: ik heb een offerte voor een PUHZ-SHW80 YAA voor onze woning, echter ik verbaas me over het feit dat er een 80L buffervat geadviseerd wordt nadat ik me hier ingelezen had. Toen ik dat zei tijdens het gesprek kwam de adviseur met het statement dat ze altijd een buffervat installeren omdat dat bij deze warmtepomp noodzakelijk is om efficient te draaien. Bedrijf is hier overigens bekend, ze vergeten nog wel eens de transportbeveiliging weg te halen :-). Mijn huis:
Ik had op basis van deze configuratie dus absoluut geen buffervat verwacht. Zie ik iets over het hoofd en heeft het bedrijf tóch gelijk of moet ik mijn eigen wensen doordrukken? Vast bedankt.
Volgens mij heb je helemaal geen buffer nodig. Dat het altijd nodig is is per definitie al onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
RTJC schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:01:
Goedemorgen, met deze kwakkeltemperaturen kom ik bij mijn volgende optimalisatiepunt :-).

Ik heb vannacht voor het eerst pendelgedrag gezien. Ik stook op WAR dus bij een temp van 13 vannacht, was de Ta 27.

Nu kan ik 2 dingen doen volgens mij. Óf de afgifte vergroten door boven ook open te zetten (die had ik juist dicht gezet met de kou afgelopen weken om de flow beneden te vergroten zodat ik met een lagere Ta de boel warm kreeg), óf de Ta verhogen.

Wat is nu handig? Ga ik voor een langere run met een hogere afgifte, of ga ik voor een iets kortere run met een hogere Ta.

Beide gevallen is wat voor te zeggen, maar beide gevallen voelt ook alsof je onnodig verbruik hebt.

Wat zou jullie advies zijn?

[Afbeelding]
Je hebt radiatoren volgens mij en 500 liter wat soms warm gemaakt moet worden. Dan denk ik dat je lagere Ta niet red met verwarmen in de echte kou als je tussendoor dat vat warm wilt krijgen. Met een graad hogere Ta heb je dan sneller weer een knus gevoel als de verwarming weer aanspringt na een SWW

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je moet je eigen wensen doordrukken. Zonder naregeling en met zoveel VVW slaat een buffervat helemaal nergens op.
Vraag die installateur maar eens gedetailleerd welk doel hij mij die buffer wel bereiken. Een algemeen statement als "efficient draaien" is dan niet goed genoeg. Vraag door wat dat dan qua temperaturen, flows e.d. gaat betekenen. Dan zal hij al snel door de mand vallen en terugkomen op "zo doe ik het altijd".
Je kunt hem ook gewoon de installatiehandleiding van je WP (binnenunit) laten zien. De eerste daarin genoemde mogelijkheid is de WP rechtstreeks aan je afgiftesysteem hangen.

Overigens is een 80 liter parallel "buffer"vat aan een 10 kW warmtepomp geen buffervat, maar gewoon een open verdeler. Dat vaatje heeft t.o.v. het vermogen en de flow van de WP namelijk nauwelijks inhoud of bufferwerking.

BTW: Zeker weten dat je een 10 kW WP nodig hebt? Hoe is dat berekend?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 24-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
Toen ik dat zei tijdens het gesprek kwam de adviseur met het statement dat ze altijd een buffervat installeren omdat dat bij deze warmtepomp noodzakelijk is om efficient te draaien.
En toen kwam het bedrijf met een reden waarom ze altijd een buffervat doen?

Zo niet dan mogen ze toch een buffervat er tussen doen als het eerst niet werkt?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Je moet je eigen wensen doordrukken. Zonder naregeling en met zoveel VVW slaat een buffervat helemaal nergens op.
Vraag die installateur maar eens gedetailleerd welk doel hij mij die buffer wel bereiken. Een algemeen statement als "efficient draaien" is dan niet goed genoeg. Vraag door wat dat dan qua temperaturen, flows e.d. gaat betekenen. Dan zal hij al snel door de mand vallen en terugkomen op "zo doe ik het altijd".
Je kunt hem ook gewoon de installatiehandleiding van je WP (binnenunit) laten zien. De eerste daarin genoemde mogelijkheid is de WP rechtstreeks aan je afgiftesysteem hangen.

Overigens is een 80 liter parallel "buffer"vat aan een 10 kW warmtepomp geen buffervat, maar gewoon een open verdeler. Dat vaatje heeft t.o.v. het vermogen en de flow van de WP namelijk nauwelijks inhoud of bufferwerking.

BTW: Zeker weten dat je een 10 kW WP nodig hebt? Hoe is dat berekend?
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal nog eens navraag doen en daarbij de tweakers buffervat FAQ quoten en inderdaad de handleiding erbij laten pakken. Fijn om te horen dat mijn idee in ieder geval klopte.

Qua vermogen kwam hij op basis van bouwjaar en vloeroppervlak op veel meer vermogen uit. 10kW had ik zelf bedacht op basis van gasverbruik en Koevlaas methode (1800 / 1650 * 8), en daar kon hij zich wel in vinden. Zou jij nog voor minder gaan dan?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
gr8-jen schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:31:
[...]

En toen kwam het bedrijf met een reden waarom ze altijd een buffervat doen?

Zo niet dan mogen ze toch een buffervat er tussen doen als het eerst niet werkt?
“Zonder buffervat kun je de warmtepomp niet optimaal laten draaien en dan heb je een lagere COP. Buffervat en extra pomp is relatief goedkoop in aanschaf en verbruik dus dit heb je er zo uit met je hogere COP.”

Toen ik tegen stribbelde werd er ook nog gemeld dat ze hem sowieso niet zonder buffervat gaan installeren. Dus daarom dacht ik dat dit misschien nog een Mitsubishi dingetje is, niet dus. Ben benieuwd hoe standvastig ze zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
michaelvo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:43:
[...]

“Zonder buffervat kun je de warmtepomp niet optimaal laten draaien en dan heb je een lagere COP. Buffervat en extra pomp is relatief goedkoop in aanschaf en verbruik dus dit heb je er zo uit met je hogere COP.”

Toen ik tegen stribbelde werd er ook nog gemeld dat ze hem sowieso niet zonder buffervat gaan installeren. Dus daarom dacht ik dat dit misschien nog een Mitsubishi dingetje is, niet dus. Ben benieuwd hoe standvastig ze zijn…
Een extra pomp (dat geld kost) en stroomverbruik (dat dagelijks geld kost) en een buffervat (dat geld kost)...je moet flink wat extra cop krijgen om dat eruit te krijgen. 8)7

Die stelling van ze vind ik ook vervelend: "koop dit anders kost het meer geld"
Dat kun je niet onderuit halen want dan mag je het niet bij ze aanschaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door DaWizza op 24-01-2024 10:52 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Hoe ziet de aansluiting van dat extra buffervat incl. pomp er dan uit?

Voedt de WP dan enkel dat buffervat en de extra pomp haalt het water weer uit het buffervat om het zo het huis in te pompen?

Ik heb een relatief klein systeem met radiators. Ik ga hier van de zomer ook een vat bij plaatsen, maar die plaats ik gewoon 'alsof' het een radiator is (dus parallel). Heb ik geen extra pomp voor nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door JustMyOpinion op 24-01-2024 10:54 ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
JustMyOpinion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:52:
Hoe ziet de aansluiting van dat extra buffervat incl. pomp er dan uit?

Voedt de WP dan enkel dat buffervat en de extra pomp haalt het water weer uit het buffervat om het zo het huis in te pompen?

Ik heb een relatief klein systeem met radiators. Ik ga hier van de zomer ook een vat bij plaatsen, maar die plaats ik gewoon 'alsof' het een radiator is (dus parallel). Heb ik geen extra pomp voor nodig.
Daar ga ik vanuit ja, aangezien hij zei dat je dankzij het buffervat de flow van de warmtepomp op het optimum kunt instellen, onafhankelijk van de flow van het afgiftesysteem. Ook eventuele naregeling zou dan geen probleem meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
michaelvo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Daar ga ik vanuit ja, aangezien hij zei dat je dankzij het buffervat de flow van de warmtepomp op het optimum kunt instellen, onafhankelijk van de flow van het afgiftesysteem. Ook eventuele naregeling zou dan geen probleem meer zijn.
Ok, kan ik me wel iets bij voorstellen ALS er grote flow wijzigingen zullen zijn. Maar volgens mij hebben veruit de meeste mensen hier een WP met constante flow. Waarom zou de flow gaan wijzigingen? Enkel als er bepaalde zones telkens bij komen en af gaan, maar is dat een situatie die op jou van toepassing is?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Heb jou situatie even door de simulatie software van Daikin gehaald, zie het rapport:
https://acrobat.adobe.com...6c-4876-8eb0-1ffac4687044

Het gasverbruik en vermogen en bouwjaar geven idd wel een vrij hoog vermogen weer. Eén 8kw past ook nog in het plaatje maar dient met BUH te draaien. Een 10/11KW zal het gehele jaar zonder BUH kunnen draaien (pas vanaf -7C zal die meedoen)

Even een opmerking op het buffervat, en de stelling van de installateur. Ik begrijp die stelling wel. Met een externe pomp kun je nauwkeuriger de afgifte regelen, jij hebt ook veel afgifte.
En de morderne pomp stuurt op vast drukverschil en adapteert zich op de afgifte. De flow van de WP pomp kan dan exact en eenmalig ingesteld worden.
Ik sta er niet star in, als een gebruiker dat wil, dan zonder buffer. Maar kan me een installateur dit goed voorstellen. Ook Alklima staat erin liever een buffervat te zien. Zie ook mijn reactie in het Daikin Altherma topic over defrosts.
Dus nee, het is niet nodig de installateur daar raar op aan te kijken, ze snappen het wel want doen maar een kleine buffer die als open verdeler werkt en een kleine capaciteit heeft voor de defrost.

Niet alles is verkeerd bedoelt, sommigen weten echt wat ze doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 24-01-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Helder, weet jij ook of je een zo hoog mogelijke flow over een buffer moet/wil hebben of liever zo laag mogelijke interne pompstand die nog net voldoet aan de vraag van de secundaire?

Mijn installateur wil deze zo laag mogelijk (rond 19 uitgelezen onder code 540 op stand 2 interne pomp), maar ik zie dan in Melcloud dat mijn Ta dan licht omhoog schiet en Tr iets omlaag t.o.v. stand 4 bijvoorbeeld. Dus lijkt mij beter dan de interne pomp stand ook hoog te houden?

[ Voor 44% gewijzigd door A-J op 24-01-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:33:
Helder, weet jij ook of je een zo hoog mogelijke flow over een buffer moet/wil hebben of liever zo laag mogelijke interne pompstand die nog net voldoet aan de vraag van de secundaire?

Mijn installateur wil deze zo laag mogelijk (rond 19 uitgelezen onder code 540 op stand 2 interne pomp), maar ik zie dan in Melcloud dat mijn Ta dan licht omhoog schiet en Tr iets omlaag t.o.v. stand 4 bijvoorbeeld. Dus lijkt mij beter dan de interne pomp stand ook hoog te houden?
Ik snap het niet exact. Je hebt een primaire pomp (in of buiten WP) en een secundaire pomp (cv systeem) beide flows moeten ong gelijk liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Primaire pomp in de FTC en secundaire pomp na het buffervat. Ik moet ze gelijk tweaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuQ7Jeix6N-x15EMvlzg_L7s9dc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FOmwgcqkeorlWZSkiL09HXbp.jpg?f=user_large

Dus ik mag er van uitgaan dat deze 26 klopt en moet min of meer corresponderen met de waarde uit de FTC?
Hij staat de proportionele stand en kan oplopen tot 35, dus dan moet ik deze streefwaarde aanhouden voor de interne pompstand?

[ Voor 13% gewijzigd door A-J op 24-01-2024 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:00:
Primaire pomp in de FTC en secundaire pomp na het buffervat. Ik moet ze gelijk tweaken?

[Afbeelding]

Dus ik mag er van uitgaan dat deze 26 klopt en moet min of meer corresponderen met de waarde uit de FTC?
Hij staat de proportionele stand en kan oplopen tot 35, dus dan moet ik deze streefwaarde aanhouden voor de interne pompstand?
Over het algemeen, een hogere flow is beter.
Het cijfer 26 zegt niks, denk ik ken de pomp niet, maar bij Grundfos is dat het aantal watts.

Mijn tip, zet de thermostaat vol aan. Zet de sucundaire pomp op cont druk en dan de hoogste druk, met alle afsluiters open. Meet TA en TR van zowel de WP als het buffervat. Zijn deze allebei 5K of misschien 3K. Niks meer aan doen.
Zet alles terug normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:52:
Geen idee wat je gedachte daar achter is, maar dat gaat natuurlijk niet (goed) werken.
Je hebt twee mogelijke buffervaten:
Parallel (met secundaire pomp), of serieel in de retour. Verdere uitleg staat in de WP FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michaelvo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:36:
Qua vermogen kwam hij op basis van bouwjaar en vloeroppervlak op veel meer vermogen uit. 10kW had ik zelf bedacht op basis van gasverbruik en Koevlaas methode (1800 / 1650 * 8), en daar kon hij zich wel in vinden. Zou jij nog voor minder gaan dan?
Ik had je 1800 m³ niet gezien. Dan is de 10 kW wp de juiste. Heb je dit nog gecontroleerd adhv het gasverbruik op een aantal koude dagen? Zie Andrehj in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 24-01-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:33:

Beide moeten hoog (want dan kan je Ta naar beneden en stijgt dus je cop), maar wat nog veel harder moet is die secundaire pomp + dat buffervat verwijderen (mits voldoende afgifte), zie Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" Dat scheelt je hoofdpijn met de regeling en bespaart je stroom en ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Over het algemeen, een hogere flow is beter.
Het cijfer 26 zegt niks, denk ik ken de pomp niet, maar bij Grundfos is dat het aantal watts.

Mijn tip, zet de thermostaat vol aan. Zet de sucundaire pomp op cont druk en dan de hoogste druk, met alle afsluiters open. Meet TA en TR van zowel de WP als het buffervat. Zijn deze allebei 5K of misschien 3K. Niks meer aan doen.
Zet alles terug normaal.
Thanks, 1 vraagje: wat bedoel je met 5K en 3K?

Die 26 is in eenheid: m3/L overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:11:
Even een opmerking op het buffervat, en de stelling van de installateur. Ik begrijp die stelling wel. Met een externe pomp kun je nauwkeuriger de afgifte regelen, jij hebt ook veel afgifte.
Waarom kan dat met een externe pomp nauwkeuriger dan met de interne? In de bij de PUHZ-SHW80YAA horende ERSC-VM2D zit een waterpomp die prima tot wel 30 lpm kan verpompen, wat voor dit afgiftesysteem echt prima is.
En de morderne pomp stuurt op vast drukverschil en adapteert zich op de afgifte. De flow van de WP pomp kan dan exact en eenmalig ingesteld worden.
Maar wat werkt er dan beter dan met de pomp van de WP die een constant vermogen levert? Overigens is dit argument in de situatie van @michaelvo sowieso niet van toepassing, want zijn VVW-groepen zijn al ingeregeld en op de juiste flow ingesteld.
Ik sta er niet star in, als een gebruiker dat wil, dan zonder buffer. Maar kan me een installateur dit goed voorstellen. Ook Alklima staat erin liever een buffervat te zien. Zie ook mijn reactie in het Daikin Altherma topic over defrosts.
Zonder link is het lastig zoeken, maar als je 230 m² aan VVW-oppervlak hebt en al die groepen meedoen dan zijn problemen met defrosts wel het laatste waar je ooit last van gaat hebben.
Die betonnen vloeren hebben waanzinnig veel warmtecapaciteit, daar voegt zo'n klein buffertje van 80 liter nog geen procent aan toe.

Ik blijf van mening dat @michaelvo volkomen overbodig een buffervat aangesmeerd wordt en dat dat een vat is waar hij veel last van gaat hebben (en geen voordeel).

Voor degene die nog niet overtuigd is, hier wat links van Tweakers die succesvol een overbodig buffervat hebben verwijderd:
Cybot12999 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
pcprutser in "Daikin WP Pendel + Prestatie issues"
MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
En een onderzoek wat aantoont dat zonder buffer is efficiënter is:
https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:17:
[...]

Beide moeten hoog, maar wat nog veel harder moet is die secundaire pomp + dat buffervat verwijderen (mits voldoende afgifte), zie Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" Dat scheelt je hoofdpijn met de regeling en bespaart je stroom en ruimte.
Staat op de planning om in de toekomst te verwijderen.
Is een BG + heel klein garage circuit + badkamer een groot genoege buffer voor mijn 11,2kW Zubadan? Of moet ik de 9 groepen boven dan ook altijd open gooien en bijvoorbeeld de flow op mijn slaapkamer knijpen tot 0,5L flow? (Ik ben allergisch voor warme slaapkamers)
En kan mijn Ta dan omlaag? Staat nu op 31graden met actuators boven vaak dicht (dus alleen beneden staat altijd open) = dan goedkoper draaien met bovengenoemde wijzigingen?

[ Voor 10% gewijzigd door A-J op 24-01-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Geen idee wat je gedachte daar achter is, maar dat gaat natuurlijk niet (goed) werken.
Je hebt twee mogelijke buffervaten:
Parallel (met secundaire pomp), of serieel in de retour. Verdere uitleg staat in de WP FAQ.
Sorry voor de 'domme vraag' maar waar staat deze WP FAQ? Ik heb gezocht in TS van dit topic. Algemeen WP topic, maar kan niets vinden over serieel in de retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:20:
Thanks, 1 vraagje: wat bedoel je met 5K en 3K?
5 Kelvin. De eenheid Kelvin wordt normaliter gebruikt om een temperatuur(verschil) aan te geven. Is even groot als een °C, maar met een ander nulpunt (-273.15 °C).
Die 26 is in eenheid: m3/L overigens
m³/L? Bij mij komt daar altijd 0.001 uit.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:27:
Sorry voor de 'domme vraag' maar waar staat deze WP FAQ? Ik heb gezocht in TS van dit topic. Algemeen WP topic, maar kan niets vinden over serieel in de retour.
Niet goed gezocht dan, het is de allereerste link in de TS van dit topic (en ook in die van het algemene L/W WP topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Niet goed gezocht dan, het is de allereerste link in de TS van dit topic (en ook in die van het algemene L/W WP topic).
Helemaal terecht. Hierbij de link voor als mensen het ooit ook nodig hebben: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73808136

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:25:
Is een BG + heel klein garage circuit + badkamer een groot genoege buffer voor mijn 11,2kW Zubadan? Of moet ik de 9 groepen boven dan ook altijd open gooien en bijvoorbeeld de flow op mijn slaapkamer knijpen tot 0,5L flow? (Ik ben allergisch voor warme slaapkamers)
En kan mijn Ta dan omlaag? Staat nu op 31graden met actuators boven vaak dicht (dus alleen beneden staat altijd open) = dan goedkoper draaien met bovengenoemde wijzigingen?
Zonder het oppervlak van jouw bgg te kennen is die vraag natuurlijk niet te beantwoorden.
Overigens is jouw WP 12 kW.
Maar als jij genoeg oppervlak hebt om het minimum vermogen van je WP kwijt te raken, heb je ook genoeg systeeminhoud voor een defrost en een stabiele regeling.
Best wel een grote WP trouwens. Had je zo'n hoog gasverbruik dat dit nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:30:
Helemaal terecht. Hierbij de link voor als mensen het ooit ook nodig hebben: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73808136
Die link deugt niet. De juiste is Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Ik draai op 90m2 vloerverwarming h.o.h. 150. Dit is voldoende om hem draaiende te houden. Voordeel van boven verwarmen is dat er minder warmte naar boven gaat en daarmee ook de temperatuur voor de vloer beneden kunt laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Zonder het oppervlak van jouw bgg te kennen is die vraag natuurlijk niet te beantwoorden.
Overigens is jouw WP 12 kW.
Maar als jij genoeg oppervlak hebt om het minimum vermogen van je WP kwijt te raken, heb je ook genoeg systeeminhoud voor een defrost en een stabiele regeling.
Best wel een grote WP trouwens. Had je zo'n hoog gasverbruik dat dit nodig is?
Totaalopp. Huis is 192m2, beneden is 80m2 + kleine garagecircuut (denk 15m max aan buizen) + badkamer van 10m2 die altijd open staan.
Vraag is of dat genoeg is om mijn WP niet te laten pendelen op een Ta van 28 of 29 zonder buffer.
Nu met buffer pendelt hij bij Ta van 30 bij kwakkeltemps. 31 gr gaat goed.
Ik kan natuurlijk af van die actuators / thermostaten op de bovenverdeler, en dan moet het sowieso genoeg zijn? Echter vraag ik me dan af of ik bij zoveel meer constante vraag / flow bij ‘open groepen’ dan de huidige situatie goedkoper uit ben dan de huidige veelal geknepen situatie met een hoge(re) Ta op de energierekening.

Ja de WP had achteraf wellicht een maatje kleiner gekund

[ Voor 26% gewijzigd door A-J op 24-01-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

WillemSuper schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Ik draai op 90m2 vloerverwarming h.o.h. 150. Dit is voldoende om hem draaiende te houden. Voordeel van boven verwarmen is dat er minder warmte naar boven gaat en daarmee ook de temperatuur voor de vloer beneden kunt laten zakken.
Bij welke Ta en met of zonder buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:20:
Totaalopp. Huis is 192m2, beneden is 80m2 + kleine garagecircuut (denk 15m max aan buizen) + badkamer van 10m2 die altijd open staan.
Vraag is of dat genoeg is om mijn WP niet te laten pendelen op een Ta van 28 of 29 zonder buffer.
Een buffer helpt niet tegen pendelen (tenzij >1000 liter oid), want heeft zelfs nauwelijks warmteinhoud.
Meet maar eens wat de Ta aan de secundaire kant van de buffer is. Die zal waarschijnlijk lager zijn dan aan de primaire kant.
Zonder buffer kan de WP direct op de Ta van de secundaire kant draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Bij welke Ta en met of zonder buffer?
Zonder buffer en draai vandaag op 31 graden. De koudste dagen op 35 graden. Nu stabiel op 800 watt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBaYqaM0174MSVcXDxxIjaOuB1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLzdpx4lQQJD8VVba2gKQwWK.png?f=fotoalbum_large

De grote 32 mm leiding rechtdoor gaat naar de vloerverwarming, de aftakken met flow regelaar naar radiatoren circuits.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HAi1VvJRFWDKcKiEGpfVTG_TKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6s0cjC8HoiwOfMXYIM5dVqt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door WillemSuper op 24-01-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Waarom kan dat met een externe pomp nauwkeuriger dan met de interne? In de bij de PUHZ-SHW80YAA horende ERSC-VM2D zit een waterpomp die prima tot wel 30 lpm kan verpompen, wat voor dit afgiftesysteem echt prima is.

[...]

Maar wat werkt er dan beter dan met de pomp van de WP die een constant vermogen levert? Overigens is dit argument in de situatie van @michaelvo sowieso niet van toepassing, want zijn VVW-groepen zijn al ingeregeld en op de juiste flow ingesteld.

[...]

Zonder link is het lastig zoeken, maar als je 230 m² aan VVW-oppervlak hebt en al die groepen meedoen dan zijn problemen met defrosts wel het laatste waar je ooit last van gaat hebben.
Die betonnen vloeren hebben waanzinnig veel warmtecapaciteit, daar voegt zo'n klein buffertje van 80 liter nog geen procent aan toe.

Ik blijf van mening dat @michaelvo volkomen overbodig een buffervat aangesmeerd wordt en dat dat een vat is waar hij veel last van gaat hebben (en geen voordeel).

Voor degene die nog niet overtuigd is, hier wat links van Tweakers die succesvol een overbodig buffervat hebben verwijderd:
Cybot12999 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
pcprutser in "Daikin WP Pendel + Prestatie issues"
MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
En een onderzoek wat aantoont dat zonder buffer is efficiënter is:
https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Dat wordt weer zo’n onuitkomelijke discussie.

Even over de pomp, de WP pomp wordt bestuurt door de warmtepomp, bv bij defrost wordt deze altijd naar Max toerental gestuurd. Is ook geen probleem verder, zeker niet bij allemaal vloerverwarming. (Stromingsgeluiden). Verder werkt deze tussen minimaal ingesteld (vaak 60%) en max (100%).

Een goed secundaire pomp werkt op drukverschil, dit is vaak niet nodig maar wel als je wel (rel veel) gaat naregelen, de druk blijft constant de flow past zich aan.

Waarom houdt een Alklima en installateur zich toch aan een “kleine) buffer vaak? Ze maken de raarste dingen mee in de praktijk. Bv het huis wordt geschilderd en mensen zetten alle afsluiters dicht op een ruimte na. Het giert er door.
Er wordt toch naregeling geplaatst misschien wel na verhuizing. Er worden dingen geknepen, enz enz.
Dus idd is het een failsafe oplossing en energetisch niet het beste. Maar ook weer niet dat je zegt : oeeeh ze draaien me een oor aan. Ze doen dat om gewoon een goede installatie te leveren.
Het leeft in die markt, en zeker bij de hele grote pompen erg om altijd een maximale flow te halen. Zeker bij vorst bedrijf ed.

Heb wel eens in grote gebouwen gezien dat een grote WP zonder buffervat zat aangesloten, en iemand had een grote afsluiter ergens dichtgezet.
Maar ja dan gaat het vriezen en kan de WP geen pomp aanzetten om boven vriestemp te blijven. Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:58:
Even over de pomp, de WP pomp wordt bestuurt door de warmtepomp, bv bij defrost wordt deze altijd naar Max toerental gestuurd. Is ook geen probleem verder, zeker niet bij allemaal vloerverwarming. (Stromingsgeluiden). Verder werkt deze tussen minimaal ingesteld (vaak 60%) en max (100%).
Geen idee bij welk merk dat klopt, maar dit is het Ecodan topic, en daarvoor klopt dat niet. De pomp loopt gewoon op de stand die je hebt ingesteld, ook tijdens defrosts.
Sterker nog, bij mij draait op max (stand 5) bij SWW, en op stand 4 bij verwarmen. Laatst had ik tijdens een SWW-run een defrost, en dan schakelt de WP even over naar verwarmen, om de defrost niet op de warmte uit het SWW-vat te hoeven doen, maar op die uit het CV-circuit. Dan gaat ook de pomp dus terug naar de CV-stand, bij mij dus stand 4. Dat kan ik mooi in mijn logs zien.
Een goed secundaire pomp werkt op drukverschil, dit is vaak niet nodig maar wel als je wel (rel veel) gaat naregelen, de druk blijft constant de flow past zich aan.

Waarom houdt een Alklima en installateur zich toch aan een “kleine) buffer vaak? Ze maken de raarste dingen mee in de praktijk. Bv het huis wordt geschilderd en mensen zetten alle afsluiters dicht op een ruimte na. Het giert er door.
Er wordt toch naregeling geplaatst misschien wel na verhuizing. Er worden dingen geknepen, enz enz.
Dus idd is het een failsafe oplossing en energetisch niet het beste. Maar ook weer niet dat je zegt : oeeeh ze draaien me een oor aan. Ze doen dat om gewoon een goede installatie te leveren.
Het leeft in die markt, en zeker bij de hele grote pompen erg om altijd een maximale flow te halen. Zeker bij vorst bedrijf ed.

Heb wel eens in grote gebouwen gezien dat een grote WP zonder buffervat zat aangesloten, en iemand had een grote afsluiter ergens dichtgezet.
Maar ja dan gaat het vriezen en kan de WP geen pomp aanzetten om boven vriestemp te blijven. Dat soort dingen.
OK, dat zijn goede argumenten (voor monoblocks zonder flowbewaking).
Maar een Ecodan bewaakt netjes de flow (als je die sensor met de dipswitch niet uit hebt gezet). Bij te weinig of geen flow stopt ie gewoon, of weigert te starten.
En bevriezingsgevaar van de buitenunit is er bij een split ook al niet.
Dan blijven er dus wel erg weinig argumenten over voor dat buffervat...

Bovendien, zoals in het geval van @michaelvo, moet een installateur niet aankomen met het argument dat je een buffervat nodig hebt om een hoge COP te halen, want dat is pertinent onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Een praktijkvoorbeeld.
Mensen met een monobloc, gaan op vakantie skiën. Inpakken snel snel. Ligt er toch net een plasje water onder de vloerverdeler. Shit effe snel afsluiters vloerverdeler dicht, zien we na de vakantie wel weer. In de vakantie wordt het -10C ‘s nachts.
Ja dom denk je, maar die dingen gebeuren echt. En dan is het: ja die installateur heeft nooit gezegd dat het niet kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MAKGei_MexvA28T-YWNZ8ETa24=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YEgpB27P1odJm5ADQpVMpCPL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:09:
Bovendien, zoals in het geval van @michaelvo, moet een installateur niet aankomen met het argument dat je een buffervat nodig hebt om een hoge COP te halen, want dat is pertinent onzin.
Dit ben ik wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nog even uitleg misschien voor de situatie van Michaelvo.
In de simulatie heb ik gekozen voor Zuid NL (gokje) hiervan is een gemiddelde maar wel slechter gemiddelde genomen van de benodigde warmte in kWh bij elke buitentemp. Grappig is dat het in het zuiden dus ook een paar uur -11C is of kan worden. (Aan de kust veel minder koud).
Wel goed dat ze daarmee rekenen, je wilt immers juist als het hard vriest ook comfortabel wonen.

De bovenste grafiek zijn ook de uren van een bepaalde Tbuiten, die voorkomen, en de vermogens die de woning installatie vraagt en de WP kan leveren.
Helemaal links kruizen de lijnen, vanaf hier moet de WP ondersteunt worden met E Heater.
Rechts zie je dat dit 0,1% van de tijd zal zijn.
En pas vanaf -8C zal voorkomen.
Dan draait de BUH maar 17kwh per jaar.

Voor een unit 8KW is dit al veel meer 300-500kwh per jaar bv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP_lRcl3-D6QeuaYYhnubaR_ZQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1FPSQjV1J8pTcBWSvJDx2CY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 24-01-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Sterker nog, bij mij draait op max (stand 5) bij SWW, en op stand 4 bij verwarmen.
Wat is voor jou de reden om stand 4 voor verwarming te kiezen? Hogere flow is toch beter?

Reden van mijn vraag: heb nu sinds kort boven uit staan omdat ik beneden dan een lagere temp kan draaien maar ik hoor best veel water stromen bij mijn radiator nu het circuit kleiner is geworden. Misschien is stand 4 ipv 5 bij mij dan ook beter.

[ Voor 4% gewijzigd door RTJC op 24-01-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:28:
[...]

m³/L? Bij mij komt daar altijd 0.001 uit.... :?
Typo… m3/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:30
michaelvo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Met een boog om deze installateur heenlopen.
En kan of wil je dat niet, zorg dan dat er een by-pass wordt aangelegd zodat je middels kogelkranen het vat en de pomp kunt omzeilen.
Laat hem ook de bekende Spirotech spulletjes monteren (geen combi!)
Een microbel ontluchter en magneetfilter.

Laat hem ook werken met 32 mm buizen.

Er is een hoop waardevolle informatie in dit topic aanwezig die kan voorkomen dat je achteraf zou kunnen zeggen 'had ik maar'.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RTJC schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Wat is voor jou de reden om stand 4 voor verwarming te kiezen? Hogere flow is toch beter?

Reden van mijn vraag: heb nu sinds kort boven uit staan omdat ik beneden dan een lagere temp kan draaien maar ik hoor best veel water stromen bij mijn radiator nu het circuit kleiner is geworden. Misschien is stand 4 ipv 5 bij mij dan ook beter.
Ik kan mijn Ta niet lager dan 25 instellen.
Op stand 5 zou ik naar Ta 24.5 of zelfs Ta
24 kunnen, maar dat gaat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar geloof ik niks van. Zie A-J in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
26 kuub/uur is 433 lpm. Dat krijgt die pomp never nooit voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Dat staat er echt als eenheid, maar zal wel een valse waarde zijn of een “,” tussen moeten.. en dan nog is het vreemd idd

[ Voor 5% gewijzigd door A-J op 24-01-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:08:
Dat staat er echt als eenheid, maar zal wel een valse waarde zijn of een “,” tussen moeten.. en dan nog is het vreemd idd
Ik denk dat je een Biral PrimAX pomp hebt?
26 is dan inderdaad 2,6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo6QYySPucvoNbVaezvNdz_ncvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2VYPbnkHHpHikIHLPq65AU3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Suicide op 24-01-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:00:

[Afbeelding]

Onderste lampje moet op de meest rechter of middelste stand staan, in de grafiek zie je in welk werkbereik de pomp aan het draaien is. (opvoerhoogte en debiet)
Zie ook de reactie van @Suicide hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:11:
Een praktijkvoorbeeld.
Mensen met een monobloc, gaan op vakantie skiën. Inpakken snel snel. Ligt er toch net een plasje water onder de vloerverdeler. Shit effe snel afsluiters vloerverdeler dicht, zien we na de vakantie wel weer. In de vakantie wordt het -10C ‘s nachts.
Ja dom denk je, maar die dingen gebeuren echt. En dan is het: ja die installateur heeft nooit gezegd dat het niet kon.

[Afbeelding]
Los van de buffervat discussie, daar heb je vorstbeveiligingskleppen voor ;)

Pagina: 1 ... 110 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero