Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:05:
Dat heldere idee had ik ook _/-\o_ en heb dit doorgegeven.
Ik heb net gekeken en mijn systeem draait nu ook en meet +1gr. Dat ik vanmiddag bij de buurman was (uurtje of 17:00) gaf deze -2gr aan.
Ik heb dan ook erg het vermoeden dat hij kortsluiting heeft van zijn eigen luchtstroom.
Ja, van die -2 wordt het niet beter, maar het is ook weer niet dramatisch. Het betekent alleen een slechtere cop dan nodig, maar zo'n dikke Zubadan heeft daar qua vermogensafgifte niet heel veel last van.
Die kortsluiting zal wel flink wind-afhankelijk zijn. Als het flink door die steeg waait zal de WP er niet veel last van hebben, maar bij windstilte zal het tussen die twee garages aardig afkoelen.
Je kunt de installatiehandleiding van die WP nog eens opsnorren en checken wat daarin staat. Als het niet aan de minimale eisen van ME voldoet hebben jullie een argument voor de installateur om dit alsnog aan te passen.

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2024 19:17 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:04:
ik lees altijd heel veel mensen schrijven over hun defrosts.
Waarom zijn die zo belangrijk bij een warmtepomp?
Benadelen ze de COP van een WP ?
Ja, en ze geven vermogensverlies, want als een buitenunit ontdooit verwarmt ie niet. Sterker nog, dan onttrekt ie warmte uit je woning. De eerste paar minuten na een defrost is ie dus weer bezig om dat verlies goed te maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:01:
Du moment dat die 12 kW nodig is vriest het 10 graden.

Hoe erg is het dan als de Ta 30 a 31 is en de Tr 23 a 24.
Lijkt mij dat je dan niet op 5K hoeft te gaan zitten om daarop de flow te dimensioneren. Een dT van 7 a 8K haalt dat ding ook.
Met een flow van 18 wordt de dT van zo'n dikke Zubadan veel te groot, wat gewoon het hele jaar rond nadelig is voor je cop. Je verbruikt daardoor onnodig energie, en het kost je ook gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:19
nessio schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:29:
Defrost tijd is nu langer +/-90 min Tb -1
Vanaf 15.25 defrost om 16.50 tot nu geen defrost meer. Zal straks weer kijken
Nog geen wijz(iging)en hier int oosten.. Had je een reset gedaan?

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:15:
[...]

Met een flow van 18 wordt de dT van zo'n dikke Zubadan veel te groot, wat gewoon het hele jaar rond nadelig is voor je cop. Je verbruikt daardoor onnodig energie, en het kost je ook gewoon geld.
En hoe vaak draait die dikke Zu op max ?

25 lpm is toch ook een goed vertrekpunt?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:50

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:59:

Dat is dan prima. Maar met 14 kW zal die hut toch wel warm worden?
Dit gaan wij meemaken. Het lijkt mij sterk dat dit niet gaat lukken met een Ta van 35gr.

Ik stook mijn hok warm met een Ta van 29gr. en krijg het heerlijk warm (21gr) in huis.

Nu heeft de buurman wel een houtenvloer (gelijmd op de vloer) in de woonkamer en plavuizen in de rest van de woning.
De houtenvloer zal misschien minder afgifte hebben denk ik dan, maar dit weet ik niet zeker.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:50

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Je kunt de installatiehandleiding van die WP nog eens opsnorren en checken wat daarin staat. Als het niet aan de minimale eisen van ME voldoet hebben jullie een argument voor de installateur om dit alsnog aan te passen.
Dit kan ik idd wel even doorgeven aan hem, (y)

Net zelf even opgezocht en dan staat er dit. 350, dit is niet heel erg veel.
er wordt verder niet gesproken over de hoogte van een muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4oJUcpiJwSVuTCMLfd_A0fEssE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B7rGOK7QY1ZseLxJZlRFludQ.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Speedyace op 17-01-2024 19:58 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
radeoxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Dankje. Ziet er goed uit. Wat voor COP haal je op koude dagen? Misschien is de stille modus ook nog wel een mooie oplossing voor jou tegen de hoge compressorfrequenties.

@jozi @rfoppen @SebastiaanPs @Andrehj
Mijn unit kwam met firmware 1801 en zal ook even kijken of ik deze kan upgraden.

Ik heb vandeweek ook nog mijn vloer verwarmings verdeler afgesteld zodat ik bij alle groepen dezelfde temperatuur uit de retour komt. Deze heb ik van de zomer vervangen voor een robot ltc maar had even met wat inschatting aan de flow meters gezeten om deze in te stellen. Ik heb blijkbaar een hele grote groe en nu staat staat alles hetzelfde ingesteld.

op 1 december was de cop heating die de mitsubishi zelf heeft berekend: 3.51
7 t/m 11 januari had ik inmiddels kWh meters geinstalleerd en kan de real time cop dus berekenen.

Wanneer een defrost begint die je dat de realtime COP uitschieters heeft. Dit komt natuurlijk omdat de input voor de berekening niet tegelijk geupdate wordt maar net na elkaar komen. Hierdoor kan ik moeilijk een gemiddelde berekening los laten op de huidige getallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6Es7dNg5W2V9ULv9oeKe6v1iag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zf5o6Fy9umHODuDv4KrWhKn4.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit nu alles lees had ik misschien toch de 6VA beter kunnen installeren. Mijn verbruik was namelijk 1313 m3 gas, maar met daarbij dus dat de vloerverwarming gevoed werd door 15mm buis, ofwel een lekker knel punt. Maar goed ik zit nu aan de 8VA2 vast.

Nu dus alles open staan, inclusief de radiatoren boven met het idee dat het vermogen dan beter kwijt kan.
Ik heb je advies van de stille modus vanmiddag rond 13:30 toegepast en op modus 1 gezet, waardoor de compressor naar max 68Hz kan gaan.

Het resultaat zijn inderdaad lange runs maakt tussen de defrosten in en de realtime COP lijkt daardoor ook te stijgen.
Op zich logisch want je knelt dat ding af waardoor deze langer moet draaien om hetzelfde te kunnen doen als ongelimiteerd met als gevolg dat de unit langer te tijd heeft om dingen te berekenen om voor een bepaalde instelling te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Lw2SiVCusxE8bejdU9rWcbiXcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nq7GC8hYDdYJ1lsNeIflUCYk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jozi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Mijn unit kwam met firmware 1801 en zal ook even kijken of ik deze kan upgraden.

Ik heb vandeweek ook nog mijn vloer verwarmings verdeler afgesteld zodat ik bij alle groepen dezelfde temperatuur uit de retour komt. Deze heb ik van de zomer vervangen voor een robot ltc maar had even met wat inschatting aan de flow meters gezeten om deze in te stellen. Ik heb blijkbaar een hele grote groe en nu staat staat alles hetzelfde ingesteld.

op 1 december was de cop heating die de mitsubishi zelf heeft berekend: 3.51
7 t/m 11 januari had ik inmiddels kWh meters geinstalleerd en kan de real time cop dus berekenen.

Wanneer een defrost begint die je dat de realtime COP uitschieters heeft. Dit komt natuurlijk omdat de input voor de berekening niet tegelijk geupdate wordt maar net na elkaar komen. Hierdoor kan ik moeilijk een gemiddelde berekening los laten op de huidige getallen.

[Afbeelding]

Als ik dit nu alles lees had ik misschien toch de 6VA beter kunnen installeren. Mijn verbruik was namelijk 1313 m3 gas, maar met daarbij dus dat de vloerverwarming gevoed werd door 15mm buis, ofwel een lekker knel punt. Maar goed ik zit nu aan de 8VA2 vast.

Nu dus alles open staan, inclusief de radiatoren boven met het idee dat het vermogen dan beter kwijt kan.
Ik heb je advies van de stille modus vanmiddag rond 13:30 toegepast en op modus 1 gezet, waardoor de compressor naar max 68Hz kan gaan.

Het resultaat zijn inderdaad lange runs maakt tussen de defrosten in en de realtime COP lijkt daardoor ook te stijgen.
Op zich logisch want je knelt dat ding af waardoor deze langer moet draaien om hetzelfde te kunnen doen als ongelimiteerd met als gevolg dat de unit langer te tijd heeft om dingen te berekenen om voor een bepaalde instelling te gaan.

[Afbeelding]
Ik betwijfel of een SUZ-SWM60VA2 voldoende zou zijn geweest voor jou in de huidige situatie. Het real time vermogen wat jouw WP vanmorgen afgeeft is ongeveer 7 kW en de buitentemperatuur was toen slechts -1. De 60VA2 levert max 7.0 kW bij -7 dus jij zou het dan niet warm houden.

Paste jij nou nachtverlaging / nachtuitschakeling toe ivm resonantie in je huis door de WP die aan je gevel hangt? Of heb ik dat mis?
Als dat zo is, dan zou het heel mooi zijn als daar een oplossing voor te vinden is zodat je WP 24/7 kan draaien. Eind van de dag draait hij op lagere vermogens met een betere COP (en wellicht ook minder geluid?).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
SebastiaanPs schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Ik betwijfel of een SUZ-SWM60VA2 voldoende zou zijn geweest voor jou in de huidige situatie. Het real time vermogen wat jouw WP vanmorgen afgeeft is ongeveer 7 kW en de buitentemperatuur was toen slechts -1. De 60VA2 levert max 6.1 kW bij -7 dus jij zou het bij -1 al niet warm houden.

Paste jij nou nachtverlaging toe ivm resonantie in je huis door de WP die aan je gevel hangt? Of heb ik dat mis?
Als dat zo is, dan zou het heel mooi zijn als daar een oplossing voor te vinden is zodat je WP 24/7 kan draaien. Eind van de dag draait hij op lagere vermogens met een betere COP (en wellicht ook minder geluid?).
Met de koevlaas formule komt je op 6,35kW uit en uit de praktijk is dat mijn booster eigenlijk nooit bijspringt, maar inderdaad er zijn wel pieken van boven de 7kW. Daarnaast heb ik nu de 80VA2.

Ik doe inderdaad aan nachtverlaging door de unit volledig uit te zetten en inderdaad vanwege het resoneren in de constructie. Al moet ik zeggen nu de unit nu een paar maanden draait lijkt het wel wat minder te worden.

Daarbij staat de binnenunit op een tijdelijke plek omdat ik nog bezig ben met de binnenkant verbouwen. Dit ligt alleen op dit moment stil vanwege wat strubbelingen met de vergunning van de nokopbouw. Ik wil nog wel van die leiding trillingsdempers monteren in de koelleiding en een trillingsmat achter de muurbeugel zetten.
De unit zelf staat al met een vibratiekit op de muurbeugel zelf. Daarnaast zie ik het niet zitten om met dit weer op een schuin dak te klimmen om deze verbeteringen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jozi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Met de koevlaas formule komt je op 6,35kW uit en uit de praktijk is dat mijn booster eigenlijk nooit bijspringt, maar inderdaad er zijn wel pieken van boven de 7kW. Daarnaast heb ik nu de 80VA2.

Ik doe inderdaad aan nachtverlaging door de unit volledig uit te zetten en inderdaad vanwege het resoneren in de constructie. Al moet ik zeggen nu de unit nu een paar maanden draait lijkt het wel wat minder te worden.

Daarbij staat de binnenunit op een tijdelijke plek omdat ik nog bezig ben met de binnenkant verbouwen. Dit ligt alleen op dit moment stil vanwege wat strubbelingen met de vergunning van de nokopbouw. Ik wil nog wel van die leiding trillingsdempers monteren in de koelleiding en een trillingsmat achter de muurbeugel zetten.
De unit zelf staat al met een vibratiekit op de muurbeugel zelf. Daarnaast zie ik het niet zitten om met dit weer op een schuin dak te klimmen om deze verbeteringen te doen.
Ah kijk dat klinkt heel begrijpelijk. Succes ermee!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
jozi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Heb je de warmtepomp aan een stenen muur hangen? Ik wou een suz40va2 gaan ophangen. Nog tips om dit goed te doen? Ik ging er zelf vanuit dat het lichte gewicht een pre zou zijn bij ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:40
@g-j-t ding ging zelf naar die 90min.
Helaas nu weer om de 50 min en freewheelen tussendoor. Wordt dus niet warm in huis

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 18-01-2024 08:14 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Vannacht is mijn warmtepomp naar 'stop' gegaan. Ik zie in Home Assistant geen enkele aanleiding terug. Om 00:53.17 gaat de operating mode naar stop en gaat hij dus uit. Later vannacht wordt het te koud in huis en zet de thermostaat de warmtepomp weer aan. Alles werkt zoals het hoort. Delta t was goed, het was niet te warm in huis (thermostaat grijpt niet in), flow en Ta waren stabiel. Niks in het logboek te vinden.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt kan hebben :?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:02
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:47:
Vannacht is mijn warmtepomp naar 'stop' gegaan. Ik zie in Home Assistant geen enkele aanleiding terug. Om 00:53.17 gaat de operating mode naar stop en gaat hij dus uit. Later vannacht wordt het te koud in huis en zet de thermostaat de warmtepomp weer aan. Alles werkt zoals het hoort. Delta t was goed, het was niet te warm in huis (thermostaat grijpt niet in), flow en Ta waren stabiel. Niks in het logboek te vinden.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt kan hebben :?
Vraagje: welke thermostaat en hoe verbonden?

Bleef je circulatie pomp lopen of was deze ook uit?
Als de circulatie pomp uit is dan heeft de warmtepomp extern het signaal gekregen te stoppen. Loopt hij door dan is de warmtepomp uitgeschakeld op zijn Ta. Althans dat is wat ik bij die van mij heb.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jozi
WillemSuper schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Heb je de warmtepomp aan een stenen muur hangen? Ik wou een suz40va2 gaan ophangen. Nog tips om dit goed te doen? Ik ging er zelf vanuit dat het lichte gewicht een pre zou zijn bij ophangen.
Hij hangt bij mij aan de nokopbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbtjMVEP3buD7GLfkkR4NfdWEVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rK8FuzIngV95yUVWNcaIcZkk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDurxcBipUN8QcYDwubmb378T84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vB6DeKfRdR8w8AD41gK93W7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCWgezuctb-0xrRqe9DxXKEYAxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bg5R2Bk8rto7uwF7SRtwbRLL.png?f=fotoalbum_large

Ze hebben de constructie er achter volledig massief van hout gemaakt en niet standaard om de 30cm een balk. Hier tegenaan zit dan raggelwerk waar weer de trespa plaat op vast zit. Achter de trespa plaat is dus een holle ruimte en de plaat resoneerde dan ook mee.
om dit tegen te gaan heb ik 3mm dik trillingsdemper matje op de (groene cirkel) hoek van de beugel gezet. Dit is de plek waar de beugel het hardst tegen de muur aan drukt. De rode cirkel geven aan dat de krachten hoofdzakelijk naar beneden gericht zijn maar ik ben van plan om ook daar hetzelfde materiaal achter te zetten.
Bij de binnenunit hoor / voel ik de buitenunit in de koelleidingen en ga daar dus ook nog van die leiding dempers in solderen wanneer ik de unit op zijn eindplek ga zetten.

Als je direct op steen zit dan heb je dit probleem niet maar ik zou persoonlijk wel die trillingsdemper matjes op de hoeken monteren en de buitenunit dus zelf ook op veren zetten. Ik heb hiervoor de ASV vibratiekit geel gebruikt en daarna eventueel verdere stappen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:08
jozi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Hij hangt bij mij aan de nokopbouw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze hebben de constructie er achter volledig massief van hout gemaakt en niet standaard om de 30cm een balk. Hier tegenaan zit dan raggelwerk waar weer de trespa plaat op vast zit. Achter de trespa plaat is dus een holle ruimte en de plaat resoneerde dan ook mee.
om dit tegen te gaan heb ik 3mm dik trillingsdemper matje op de (groene cirkel) hoek van de beugel gezet. Dit is de plek waar de beugel het hardst tegen de muur aan drukt. De rode cirkel geven aan dat de krachten hoofdzakelijk naar beneden gericht zijn maar ik ben van plan om ook daar hetzelfde materiaal achter te zetten.
Bij de binnenunit hoor / voel ik de buitenunit in de koelleidingen en ga daar dus ook nog van die leiding dempers in solderen wanneer ik de unit op zijn eindplek ga zetten.

Als je direct op steen zit dan heb je dit probleem niet maar ik zou persoonlijk wel die trillingsdemper matjes op de hoeken monteren en de buitenunit dus zelf ook op veren zetten. Ik heb hiervoor de ASV vibratiekit geel gebruikt en daarna eventueel verdere stappen ondernemen.
Zou het niet logischer zijn om de unit zelf meer proberen te ontkoppelen? Er zit al rubber tussen het metaal en unit maar dat je dat dikker maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

buell schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Vraagje: welke thermostaat en hoe verbonden?

Bleef je circulatie pomp lopen of was deze ook uit?
Als de circulatie pomp uit is dan heeft de warmtepomp extern het signaal gekregen te stoppen. Loopt hij door dan is de warmtepomp uitgeschakeld op zijn Ta. Althans dat is wat ik bij die van mij heb.
Pomp weet ik niet, die log ik niet.
Er zijn twee thermostaten: een Netatmo en de PAR-WT50R-E. Die log ik beiden wel en die hebben geen stop signaal afgegeven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeAtS
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-08 21:35
Moet de defrost cycle dit zelf verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re3aYN5nMsEz0FRMjEjMtDQMvqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPiBoxqqIDJpcNkl98OtX5kh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceUin329uI4ptQfrQWUZkoNBWw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZK3fcIRh2ORGrQlYOo9l42TV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:23
Ja, het liefst wel. Als je zelf met een bezem ofzo eroverheen gaat, maak je de lamellen kapot

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Pomp weet ik niet, die log ik niet.
Er zijn twee thermostaten: een Netatmo en de PAR-WT50R-E. Die log ik beiden wel en die hebben geen stop signaal afgegeven.
Ik weet niet of je Procon gebruikt maar de pomp kan je idd niet zien. Wel de flow. Maar als je die niet logt dan is het achteraf lastiger te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

buell schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Ik weet niet of je Procon gebruikt maar de pomp kan je idd niet zien. Wel de flow. Maar als je die niet logt dan is het achteraf lastiger te bepalen.
Ja heb de procon. Flow gaat na het signaal stop netjes naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Ja heb de procon. Flow gaat na het signaal stop netjes naar 0.
Bij mijn WP als hij extern gestopt wordt op de contacten (thermostaat) dan stopt de flow. Dus wellicht toch een van de 2 thermostaten die iets gedaan heeft? Overigens lijkt me 2 thermostaten niet ideaal maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeAtS
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-08 21:35
gr8-jen schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:42:
Ja, het liefst wel. Als je zelf met een bezem ofzo eroverheen gaat, maak je de lamellen kapot
Borstel was ik zeker niet van plan, maar hoe kan ik controleren of de defrost cycle wel draait/werkt? Sinds de hevige sneeuwval gisteren, haalt de WP zijn temps niet meer, vermoedelijk hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BeAtS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Borstel was ik zeker niet van plan, maar hoe kan ik controleren of de defrost cycle wel draait/werkt? Sinds de hevige sneeuwval gisteren, haalt de WP zijn temps niet meer, vermoedelijk hierdoor.
Eens in de 45-90mins zat ie een defrost moeten doen, de lamellen zijn dan schoon (misschien komt er ook stoom van de unit af)

Heb je monitoring?
Dan kun je het zien in:

1) tijdelijke Ta daling tijdens defrost
of
2) de status "defrost"
of
3) buitentemp sensor die omhoog vliegt (bij sommige modellen)
of
4) een uur buiten zitten en zelf kijken :P

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
BeAtS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Met de defrost daalt je Ta tijdelijk en je Tr minder maar langer. Het onttrekt een beetje warmte. Met veel massa en vloerverwarming is het minder vervelend.

Met wat monitoring kun je het inderdaad zien in Melcloud of nog duidelijker als je Melcloud uitleest, maar daar heb je wat kennis voor nodig.

Als deze helemaal geen defrost doen zou die helemaal dichtvriezen en je warmtepomp heeeeeel hard gaan draaien (had ik paar weken terug met dichte mist)

Dus ik kan er haast wel zeker van zijn dat hij tussendoor een defrost uitvoert.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

buell schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Bij mijn WP als hij extern gestopt wordt op de contacten (thermostaat) dan stopt de flow. Dus wellicht toch een van de 2 thermostaten die iets gedaan heeft? Overigens lijkt me 2 thermostaten niet ideaal maar dat is persoonlijk.
Zou wel mogen volgens de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO1OevYsre7ncIuAcprebzfCpjQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bAD9stvF5vNMlqig6BAZKmcF.png?f=user_large

Dat draai ik nu een maand zo en heeft nog niet eerder tot problemen geleid. Maar ik denk toch niet dat het de thermostaat is geweest, want de netatmo zat onder de grens om af te slaan en de mitsubishi helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]

Dat draai ik nu een maand zo en heeft nog niet eerder tot problemen geleid. Maar ik denk toch niet dat het de thermostaat is geweest, want de netatmo zat onder de grens om af te slaan en de mitsubishi helemaal.
Ik lees het ander: Of je plaats een kamer thermostaat maar je kan ook evt de draadloos thermostaat gebruiken. Niet en-en maar of de 1 of de ander.

Ik heb geen ervaring met de draadloos thermostaat dus ik kan het mis hebben. Ik heb enkel een thermostaat aangesloten op de wp via de hardware contacten als maximaal beveiliging voor de binnen temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]

buell schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Ik lees het ander: Of je plaats een kamer thermostaat maar je kan ook evt de draadloos thermostaat gebruiken. Niet en-en maar of de 1 of de ander.

Ik heb geen ervaring met de draadloos thermostaat dus ik kan het mis hebben. Ik heb enkel een thermostaat aangesloten op de wp via de hardware contacten als maximaal beveiliging voor de binnen temperatuur.
@breinonline Noem jij de "hoofdbediening" die op het plaatje staat ook thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Suicide schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:02:
[...]

[...]

@breinonline Noem jij de "hoofdbediening" die op het plaatje staat ook thermostaat?
Nee, hoofdbediening zit op de binnenunit. In de woonkamer staan de Netatmo en de mitsu draadloze afstandsbediening.
buell schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Hum... iemand die weet wat de correcte interpretatie is?

Maar dan nog, ik zie geen reden dat een van de thermostaten heeft willen ingrijpen of iets conflicterends zou hebben gedaan of zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Nee, hoofdbediening zit op de binnenunit. In de woonkamer staan de Netatmo en de mitsu draadloze afstandsbediening.[...]
Oké duidelijk, want er ontstaat hier nog weleens verwarring door verkeerde benamingen.

Maar dan nog, ik zie geen reden dat een van de thermostaten heeft willen ingrijpen of iets conflicterends zou hebben gedaan of zoiets.
Dat 2 thermostaten mogelijk zouden zijn haal ik niet uit het plaatje?
Er kan één externe thermostaat aangesloten worden, eventueel draadloos.
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:47:
Vannacht is mijn warmtepomp naar 'stop' gegaan. Ik zie in Home Assistant geen enkele aanleiding terug.

Later vannacht wordt het te koud in huis en zet de thermostaat de warmtepomp weer aan. Alles werkt zoals het hoort. Delta t was goed, het was niet te warm in huis (thermostaat grijpt niet in), flow en Ta waren stabiel.
Ik denk dat hij toch de ingestelde temperatuur heeft gehaald.
Want je schrijft zelf: later wordt het te koud en gaat hij weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Suicide schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Oké duidelijk, want er ontstaat hier nog weleens verwarring door verkeerde benamingen.

[...]

Dat 2 thermostaten mogelijk zouden zijn haal ik niet uit het plaatje?
Er kan één externe thermostaat aangesloten worden, eventueel draadloos.
Ik lees dat de draadloze afstandsbediening (ze noemen het géén thermostaat) ook als thermostaat kan werken.

En dat er maar 1 thermostaat aangesloten kan zijn op de TFC las ik als: je mag niet twee draadjes van twee thermostaten aansluiten op de ene beschikbare ingang op de printplaat.
[...]

Ik denk dat hij toch de ingestelde temperatuur heeft gehaald.
Want je schrijft zelf: later wordt het te koud en gaat hij weer aan.
Ja, hij ging zelf weer aan. Maar dat is op zich logisch als hij netjes is uitgeschakeld. Er was dus blijkbaar geen fatale error in het systeem waardoor de warmtepomp uitschakelde. Maar de ingestelde temperatuur bij beide thermostaten was nog niet bereikt, dat kan ik in de logging zien.

Ik hou het maar op een eenmalig incident denk ik :P

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 18-01-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Ik lees dat de draadloze afstandsbediening (ze noemen het géén thermostaat) ook als thermostaat kan werken.
Klopt, maar alleen op ruimtetemperatuurregeling, bij vaste Ta of WAR schakelt hij niet uit bij behalen temperatuur.

Op welke regeling draai je?

[ Voor 19% gewijzigd door Suicide op 18-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
LittleKiller schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Zou het niet logischer zijn om de unit zelf meer proberen te ontkoppelen? Er zit al rubber tussen het metaal en unit maar dat je dat dikker maakt?
Waar je voor op moet passen dat wanneer je met meerdere demping opties gaat werken dat het heel goed kan gebeuren dat deze samen een nieuwe trilling introduceren die niet te dempen is.

Zoiets als dit waarbij demping A + demping B dus een C introduceren.

Nu is het materiaal 3mm dik en dat paste nog precies achter de hoek van de beugel. Je kan ook 10mm dikke matjes krijgen die ik misschien wel ga monteren, maar dan moet de unit even van de beugel af.

Gezien het huidige weer en de nieuwe gladde dakpannen vermijd ik het dak nog even, maar mijn plan is inderdaad om daar nog wel wat aan aan te passen. Ik laat nog wel weten wat het is geworden en in hoeverre het heeft geholpen.

[ Voor 10% gewijzigd door jozi op 18-01-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Suicide schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Klopt, maar alleen op ruimtetemperatuurregeling, bij vaste Ta of WAR schakelt hij niet uit bij behalen temperatuur.

Op welke regeling draai je?
Vaste Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doet ie dat niet dan?
Dat is gewoon ijs op de verdamper. Hier kan nog lucht tussendoor, dus het wordt nog wat erger. Na een defrost is dat (normaliter) allemaal weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:30:
Ja, hij ging zelf weer aan. Maar dat is op zich logisch als hij netjes is uitgeschakeld. Er was dus blijkbaar geen fatale error in het systeem waardoor de warmtepomp uitschakelde. Maar de ingestelde temperatuur bij beide thermostaten was nog niet bereikt, dat kan ik in de logging zien.

Ik hou het maar op een eenmalig incident denk ik :P
Ik ben het met @Suicide eens. Je draait nu met twee thermostaten tegelijk. Dan kan wel, als die bijvoorbeeld parallel samen op in1 aangesloten zijn, want dan merkt de WP daar niks van. Maar bij jou zijn die thermostaten ook nog eens compleet verschillend aan de binnenunit gekoppeld. Dat lijkt me niet aan te raden. Ik zou dat veranderen en switchen naar een standaard aansluitmanier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jozi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:49:
Waar je voor op moet passen dat wanneer je met meerdere demping opties gaat werken dat het heel goed kan gebeuren dat deze samen een nieuwe trilling introduceren die niet te dempen is.

Zoiets als dit waarbij demping A + demping B dus een C introduceren.
[Afbeelding]
Dat klopt niet. Je telt daar twee trillingen bij elkaar op (staat ook in het plaatje). Dat is heel wat anders dan twee dempingen bij elkaar optellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Ik ben het met @Suicide eens. Je draait nu met twee thermostaten tegelijk. Dan kan wel, als die bijvoorbeeld parallel samen op in1 aangesloten zijn, want dan merkt de WP daar niks van. Maar bij jou zijn die thermostaten ook nog eens compleet verschillend aan de binnenunit gekoppeld. Dat lijkt me niet aan te raden. Ik zou dat veranderen en switchen naar een standaard aansluitmanier.
@breinonline
Wat is het nut van 2 thermostaten in dezelfde ruimte?
Of was het als vergelijking bedoeld?
Zoals je zelf al eerder aangeeft, geven ze verschillende waardes aan.
Ze hebben waarschijnlijk ook nog een verschillende hysterese, of heb je de Netatmo hetzelfde ingesteld als de Par, want die heeft een vaste hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
Andrehj schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:40:
[...]

Dat klopt niet. Je telt daar twee trillingen bij elkaar op (staat ook in het plaatje). Dat is heel wat anders dan twee dempingen bij elkaar optellen!
Ik heb inderdaad een verkeerd plaatje, zal deze verwijderen om verwarring tegen te gaan.

Maar mijn idee is als je een trilling dempt dan komt er na het dempen een andere trilling uit. Ik begreep van anderen dat je dan dus eventueel een trilling kan "genereren" die niet te dempen valt. Maar goed, het is nog steeds proefondervindelijk uitvinden wat in jouw setup daadwerkelijk werkt.

Inmiddels ook de upgrade gedaan van 1801 naar 1900. Het eerst wat mij opviel is dat de unit zich niet meer goed aan de stille modus hielt die limiteert op 68Hz. Morgen maar even aankijken hoe dat gaat.

Enig idee waar ik 1801 kan vinden, mocht ik terug willen gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5UxyViKDysyGXg3jy_Et8QTmPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7cJXrunZ8KDCTElut7zkEF9j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jozi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:54:
Die is hier nog niet gesignaleerd. Alklima mailen dus.
@jozi : Mocht je die versie te pakken krijgen, geef je dan even een seintje? Dan kunnen we die aan de verzameling van @HaTe toevoegen.

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 19-01-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Suicide schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:35:
[...]

@breinonline
Wat is het nut van 2 thermostaten in dezelfde ruimte?
Of was het als vergelijking bedoeld?
Zoals je zelf al eerder aangeeft, geven ze verschillende waardes aan.
Ze hebben waarschijnlijk ook nog een verschillende hysterese, of heb je de Netatmo hetzelfde ingesteld als de Par, want die heeft een vaste hysterese.
Ja, in eerste instantie vergelijken en omdat het goed ging heb ik ze allebei laten staan. Juist omdat de hysterese van de mitsu zo hoog is en de resolutie laag, grijpt die eigenlijk nooit in. De Netatmo is hem altijd voor.

Maar ik ga die van mitsu wel weghalen voor de zekerheid. Dank voor alle adviezen :)

Is het voldoende om SW1-8 (draadloze afstandsbediening) op off te zetten, of moet ik de draadloze controller echt loskoppelen?

[ Voor 13% gewijzigd door breinonline op 18-01-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft83
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:18
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Dat is al een stuk beter, maar voor een 12 kW WP nog steeds mager.

[...]
25l/min is bij ons ook de max met pompstand 5 op de PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D. Nu begrijp ik dat dit mager is voor een 12kW warmtepomp. Het betreft hier een woning uit 2016 200m2 vloeroppervlak met vloerverwarming zowel bg als 1e verdieping. Wanneer alle zones open staan komt de flow nog steeds niet boven de 25lpm. Ook bij de SWW waar 2x 500l (ja ik weet het, is best wat veel maar het gaat hier om een B&B met meerdere (bad)kamers :) ) opgewarmd moet worden komt hij niet boven een flow van 25lpm. Filter onlangs nog gecontroleerd en geen vervuiling meer aangetroffen. We hebben hier een TA van 32 nodig om alles comfortabel warm te houden. Wanneer er een hogere flow mogelijk zou zijn kan ik toekomen met een lagere TA en dus een beter rendement. Iemand nog ideeën of is de 25lpm gewoon in orde?

Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: 13.850 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
shaft83 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:11:
[...]

25l/min is bij ons ook de max met pompstand 5 op de PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D. Nu begrijp ik dat dit mager is voor een 12kW warmtepomp. Het betreft hier een woning uit 2016 200m2 vloeroppervlak met vloerverwarming zowel bg als 1e verdieping. Wanneer alle zones open staan komt de flow nog steeds niet boven de 25lpm. Ook bij de SWW waar 2x 500l (ja ik weet het, is best wat veel maar het gaat hier om een B&B met meerdere (bad)kamers :) ) opgewarmd moet worden komt hij niet boven een flow van 25lpm. Filter onlangs nog gecontroleerd en geen vervuiling meer aangetroffen. We hebben hier een TA van 32 nodig om alles comfortabel warm te houden. Wanneer er een hogere flow mogelijk zou zijn kan ik toekomen met een lagere TA en dus een beter rendement. Iemand nog ideeën of is de 25lpm gewoon in orde?
Ik draai met 20 liter per minuut met een zubadan 112 en een Delta t van 5 is mijn inziens 7 kw en een Delta t van 6 8,4 kw en een Delta t van 8 geeft 11,2 kw. Een hogere flow zou betekenen hetzelfde vermogen bij een lagere Delta t. Hiermee kan de Aanvoer temperatuur dan naar beneden wat een betere cop geeft.

Meer flow is dus altijd beter maar zeker niet problematisch lijkt mij. Alleen hooguit betekent het een aantal procent verlies qua Cop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Ik heb inderdaad een verkeerd plaatje, zal deze verwijderen om verwarring tegen te gaan.

Maar mijn idee is als je een trilling dempt dan komt er na het dempen een andere trilling uit. Ik begreep van anderen dat je dan dus eventueel een trilling kan "genereren" die niet te dempen valt. Maar goed, het is nog steeds proefondervindelijk uitvinden wat in jouw setup daadwerkelijk werkt.

Inmiddels ook de upgrade gedaan van 1801 naar 1900. Het eerst wat mij opviel is dat de unit zich niet meer goed aan de stille modus hielt die limiteert op 68Hz. Morgen maar even aankijken hoe dat gaat.

[Afbeelding]
Ik denk dat je gelezen hebt over resonantie en harmonischen. Een nieuwe “trilling” kan alleen ontstaan als iets wat trilt, door een ander onafhankelijk component getrild wordt….
Oftewel, alleen bij vermenigvuldiging van trillingen ontstaan er nieuwe. Dus als de compressor op 100 Hz trilt en je trilt de compressor zelf met 40 Hz, dan ontstaan er extra tonen van 140 en 60 Hz. Dempingsmateriaal trilt alleen op de bron, dus de compressor. Als je demping hebt met een resonantie frequentie, zoals bv een veer, kun je op een bepaalde frequentie van de compressor de veer triggeren, waardoor de veer gaat resoneren en de trilling juist versterkt wordt, dat wil je dus niet. Hetzelfde geldt voor platte daken met houten balken en alles wat maar een noemenswaardige resonantie frequentie heeft.
Stijfheid, weinig resonantie, is dus goed, verschillende dempingsmaterialen gebruiken is juist ook goed.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
[...]

[Afbeelding]
Ik heb onder mijn airco (daikin) die op het dak van de aanbouw staat veervoeten geplaatst. HIer zat eerst rubber onder maar dan hoor je idd bepaalde resonaties. Met de veervoeten was dit weg!

Je moet wel even opletten dat je de juiste koopt kwa gewicht en ook met wind belasting. heb ergens een keer gelezen dat de WP bij te lichte veren kan gaan wiebelen door de wind.

https://www.elektrobode.nl/search?query=veervoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
Deze staan inderdaad ook nog bij mij op de optie lijst om de huidige te gaan vervangen. De overbuurman had er ook al goeie ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jozi
joezzt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 00:05:
[...]

Ik denk dat je gelezen hebt over resonantie en harmonischen. Een nieuwe “trilling” kan alleen ontstaan als iets wat trilt, door een ander onafhankelijk component getrild wordt….
Oftewel, alleen bij vermenigvuldiging van trillingen ontstaan er nieuwe. Dus als de compressor op 100 Hz trilt en je trilt de compressor zelf met 40 Hz, dan ontstaan er extra tonen van 140 en 60 Hz. Dempingsmateriaal trilt alleen op de bron, dus de compressor. Als je demping hebt met een resonantie frequentie, zoals bv een veer, kun je op een bepaalde frequentie van de compressor de veer triggeren, waardoor de veer gaat resoneren en de trilling juist versterkt wordt, dat wil je dus niet. Hetzelfde geldt voor platte daken met houten balken en alles wat maar een noemenswaardige resonantie frequentie heeft.
Stijfheid, weinig resonantie, is dus goed, verschillende dempingsmaterialen gebruiken is juist ook goed.
Bedankt voor deze uitleg. Ik haal inderdaad dingen door elkaar.

Het is inderdaad even uitzoeken wat bij mij nu gaat werken. Helaas kan dat alleen proefondervindelijk. De stille modus draait bijvoorbeeld op 68Hz en dan hoor is vrijwel niks, maar 72Hz / 78Hz daarentegen resoneert het lekker. Vandaar dat ik met firmware 1900 waarbij in de stille modus dus toch boven de 68Hz gedraaid wordt dit direct door had.
Er is dacht ik ergens in de 30-40Hz ook nog een die ik goed hoor.

Als ik nu bijvoorbeeld de veren ga vervangen dan heb ik misschien kans dat ik weer op een andere frequentie dit ga krijgen. Ik moet gewoon stapsgewijs dingen aanpassen wanneer ik weer het dak op kan, maar laat wel weten wat het uiteindelijk is geworden.

Niet veel mensen hangen de unit aan zo een constructie omdat dit gewoon wordt afgeraden vanwege het resoneren, maar ik had geen keus.

Voorop het huis mag niet van de welstand, boven op het dak zat ik vast aan zo een ombouw, maar die moest dan wel zoals een normale schoorsteen staan (welstand eis) en die zijn niet als particulier te krijgen. Achterop het huis is al bezet met een airco en de tuin is te ver weg (30m leiding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
WillemSuper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:01:
[...]

Ik draai met 20 liter per minuut met een zubadan 112 en een Delta t van 5 is mijn inziens 7 kw en een Delta t van 6 8,4 kw en een Delta t van 8 geeft 11,2 kw. Een hogere flow zou betekenen hetzelfde vermogen bij een lagere Delta t. Hiermee kan de Aanvoer temperatuur dan naar beneden wat een betere cop geeft.

Meer flow is dus altijd beter maar zeker niet problematisch lijkt mij. Alleen hooguit betekent het een aantal procent verlies qua Cop.
Dit is wel een interessante. Ben hier zelf ook mee bezig. Ik haalde een flow van 26 liter per minuut, maar kreeg het beneden net niet lekker warm tijdens die koude week.

Ik zag een flow van 1,5 liter op de flowmeters per groep en had op de bovenverdieping de radiatoren opengezet voor wat extra afgifte.

Na die dichtgezet te hebben daalde mijn algehele flow in het systeem maar nam de flow over de vloerverwarming fors toe. Toen werd het wél lekker warm terwijl ik ook minder stroom verbruikte.

Dus zoveel mogelijk flow is niet altijd beter, het gaat om de juiste hoeveelheid flow op de juiste plek in je huis heb ik gemerkt.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
RTJC schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Dit is wel een interessante. Ben hier zelf ook mee bezig. Ik haalde een flow van 26 liter per minuut, maar kreeg het beneden net niet lekker warm tijdens die koude week.

Ik zag een flow van 1,5 liter op de flowmeters per groep en had op de bovenverdieping de radiatoren opengezet voor wat extra afgifte.

Na die dichtgezet te hebben daalde mijn algehele flow in het systeem maar nam de flow over de vloerverwarming fors toe. Toen werd het wél lekker warm terwijl ik ook minder stroom verbruikte.

Dus zoveel mogelijk flow is niet altijd beter, het gaat om de juiste hoeveelheid flow op de juiste plek in je huis heb ik gemerkt.
Eens, vooral zorgen dat de flow door de vloerverwarming maximaal is, hiermee geeft de vloer maximaal warmte af. Hierbij geldt nog steeds meer is beter dus voldoende grootte aanvoerleiding zonder haakse koppelingen.

In mijn huis gebruik ik voor de woonkamer/ keuken de bestaande vloerverwarming die ooit is aangelegd als bijverwarming h.o.h 150mm. Niet optimaal maar werkbaar. Mocht ooit de vrouw winnen dat de natuur stenen vloer moet wijken dan ga ik de vloerverwarming aanpassen naar h.o.h. 100 met kortere groepen om het systeem te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
BAJ82 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:04:
Is er iemand met een SUZ-SWM80 die in de loop van vandaag de defrost interval tijd vanzelf heeft zien oplopen (van 50 naar 90 minuten)? Of enkel door de binnenunit een keer uit en aan te zetten?
Vanmiddag liep de relatieve vochtigheid aardig terug.
vandaag wel met 3 graden en 100% luchtvochtigheid volgens netatmoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDrxgSdjC3p9c0FEGKZ3wYS5eR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xl4a0rHbMWRGgLDShoeXyJbc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
Andrehj schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Die is hier nog niet gesignaleerd. Alklima mailen dus.
@jozi : Mocht je die versie te pakken krijgen, geef je dan even een seintje? Dan kunnen we die aan de verzameling van @HaTe toevoegen.
Vooralsnog doet Alklima wat moeilijk. Mijn units staan namelijk niet in hun administratie. Ik heb de unit wel bij een Nederlands bedrijf gekocht, maar die haalt ze blijkbaar ergens anders vandaan.
Mocht ik de versie alsnog krijgen dan stuur ik deze wel door.

Ze begonnen eerst al of er een bon was van de vorige firmware update, die namelijk door een erkende alklima monteur moet worden uitgevoerd. Nu had ik al eerder contact gehad over een kapotte sd kaart die ik nu ook gelijk vervangen hebt waardoor hij nu door vroeg.

Nu een dag op versie 1900 te hebben gedraaid heb ik wat beter beeld van wat het issue is. Direct na een defrost houdt de unit zich niet aan de stille modus en komt gewoon boven de 68Hz. Na een paar minuten wordt dit dan gecorrigeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o-kcmz8ZKlF8k15BSuXy7ZBLSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQOL2UYlPqRjvnWfuDXyya1g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
jozi schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Nu een dag op versie 1900 te hebben gedraaid heb ik wat beter beeld van wat het issue is. Direct na een defrost houdt de unit zich niet aan de stille modus en komt gewoon boven de 68Hz. Na een paar minuten wordt dit dan gecorrigeerd.

[Afbeelding]
@radeoxx @joezzt @rfoppen @SebastiaanPs @Andrehj

Ik zie dat jullie ook wat screenshot hebben geplaaats van firmware 1900 en daar zie ik exact dezelfde piek na een defrost terugkomen waarbij de unit even 2 minuten zit niet aan de stille modus houdt. Bij mij ging deze vandaag zelf even naar 86Hz en na 2 min weer terug naar 68Hz.

Nu is het probleem dat Alklima mij niet wilt helpen met firmware 1801. Mijn unit is namelijk blijkbaar niet via hun geimporteerd maar via het buitenland en dan zeggen ze zoek het maar uit. Ik ga nog kijken of het via de verkoper kan maar ik denk dat het een verloren zaak is en dat ik dus aan dit gedrag vast zitten voor de komende tijd. In de nacht gaat de unit dus gewoon volledig uit blijven staan.

Weet iemand of er een proces is om de firmware uit een unit te downloaden? De overbuurman heeft er namelijk nog wel een met firmware 1801.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jozi schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Ik zie dat jullie ook wat screenshot hebben geplaaats van firmware 1900 en daar zie ik exact dezelfde piek na een defrost terugkomen waarbij de unit even 2 minuten zit niet aan de stille modus houdt. Bij mij ging deze vandaag zelf even naar 86Hz en na 2 min weer terug naar 68Hz.

Nu is het probleem dat Alklima mij niet wilt helpen met firmware 1801. Mijn unit is namelijk blijkbaar niet via hun geimporteerd maar via het buitenland en dan zeggen ze zoek het maar uit. Ik ga nog kijken of het via de verkoper kan maar ik denk dat het een verloren zaak is en dat ik dus aan dit gedrag vast zitten voor de komende tijd. In de nacht gaat de unit dus gewoon volledig uit blijven staan.

Weet iemand of er een proces is om de firmware uit een unit te downloaden? De overbuurman heeft er namelijk nog wel een met firmware 1801.
FW uit de unit halen zal niet lukken. Allicht dat iemand anders de firmware voor je kan bemachtigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
jozi schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Hier heb ik trouwens 86 Hz bij stille modus, die dan even naar 92 ofzo gaat. Da’s bij 2 blokjes, bij 1 blokje hetzelfde.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44
breinonline schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Nee, hoofdbediening zit op de binnenunit. In de woonkamer staan de Netatmo en de mitsu draadloze afstandsbediening.
[...]

Ik heb 2 thermostaten van Mitsubishi en 1 is de master en met de 2e kun je eventueel de ingestelde temperatuur in de master verhogen of verlagen dus je kan wp ermee starten of stoppen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44
WillemSuper schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Eens, vooral zorgen dat de flow door de vloerverwarming maximaal is, hiermee geeft de vloer maximaal warmte af. Hierbij geldt nog steeds meer is beter dus voldoende grootte aanvoerleiding zonder haakse koppelingen.

In mijn huis gebruik ik voor de woonkamer/ keuken de bestaande vloerverwarming die ooit is aangelegd als bijverwarming h.o.h 150mm. Niet optimaal maar werkbaar. Mocht ooit de vrouw winnen dat de natuur stenen vloer moet wijken dan ga ik de vloerverwarming aanpassen naar h.o.h. 100 met kortere groepen om het systeem te verbeteren.
Dit ga ik eind mei uitvoeren met mijn vloerverwarming. Daarnaast ga ik proberen mijn leidingsysteem te vergroten of alle haakse bochten te vervangen door vloeiende bochten. Dat laatste wordt een uitdaging.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 22:43
@jozi
Je kunt eens googlen op “read flash spi” maar dan zit je low level te hacken op printplaat niveau. Draadjes/klemmen verkeerd aansluiten kan betekenen dat je flashrom kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Even een vraag of iemand hier ervaring heeft met geluidsproductie/getril/gebrom van de verschillende Mitsubishi buitenunits, want de db(A) waarden van de Alklimasite kloppen volgens mij niet helemaal of zijn niet alles zeggend.

Ik heb nu sinds augustus een setup met PUHZ-SHW112YAA buitenunit. En deze produceert echt teveel lawaai, vooral nu op volledige power met dit koude weer. Zelfs op veerdemping op grind (dus staat niet op een dak of muurbeugels) en in stille modus stand 2 (=8kW)? Is niet leuk meer. Ik ben bijna zo ver om mijn verlies te nemen en de BU te downgraden en een Eco of PowerInverter 8kW te nemen. Mijn vraag: zal dit veel schelen met mijn 11.2kW Zubadan in silent mode 2 qua lawaai/geluidsdruk? Zo ja, welke raden jullie mij aan? En, mag ik deze silent mode 2 (8kW volgens whitepaper v2) vergelijken met deze 8 kW BU van de Eco en Pi lijn?

[ Voor 4% gewijzigd door A-J op 20-01-2024 15:32 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:30:
Even een vraag of iemand hier ervaring heeft met geluidsproductie/getril/gebrom van de verschillende Mitsubishi buitenunits, want de db(A) waarden van de Alklimasite kloppen volgens mij niet helemaal of zijn niet alles zeggend.

Ik heb nu sinds augustus een setup met PUHZ-SHW112YAA buitenunit. En deze produceert echt teveel lawaai, vooral nu op volledige power met dit koude weer. Zelfs op veerdemping op grind (dus staat niet op een dak of muurbeugels) en in stille modus stand 2 (=8kW)? Is niet leuk meer. Ik ben bijna zo ver om mijn verlies te nemen en de BU te downgraden en een Eco of PowerInverter 8kW te nemen. Mijn vraag: zal dit veel schelen met mijn 11.2kW Zubadan in silent mode 2 qua lawaai/geluidsdruk? Zo ja, welke raden jullie mij aan? En, mag ik deze silent mode 2 (8kW volgens whitepaper v2) vergelijken met deze 8 kW BU van de Eco en Pi lijn?
Welk geluid ervaar je? Blazen van de fan of compressor geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Volledige power met dit weer ?

Staat de zaak wel goed ingesteld vraag ik me dan af.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32

Bijzonder, hier een PUHZ-SHW80YAA en ik herken echt helemaal niets van deze klachten.

Is de transportbeveiliging wel uit de compressor ruimte gehaald?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Compressorgeluid weegt hier echt het zwaarst. Transportbeveiliging is eruit. En ja draait op die silent mode 2 (8kW) vol met graden onder nul. (Vrijstand huis uit 2009 vloerverwarming overal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:50:
Compressorgeluid weegt hier echt het zwaarst. Transportbeveiliging is eruit. En ja draait op die silent mode 2 (8kW) vol met graden onder nul. (Vrijstand huis uit 2009 vloerverwarming overal)
Ik denk dat daar nog wel wat te tunen valt.

Betere inregeling van de verdeler die hopelijk geen pomp heeft, en verlagen vd stooklijn doet mogelijk wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Zit nu een buffervat, dus ook extra pomp tussen. Denk je dat het zoveel gaat schelen als die ertussenuit gaat?

Verdeler beneden haalt op de groepen 2L/min, hoger krijg ik deze niet. Is dat ok?

[ Voor 27% gewijzigd door A-J op 20-01-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:00:
Zit nu een buffervat, dus ook extra pomp tussen. Denk je dat het zoveel gaat schelen als die ertussenuit gaat?

Verdeler beneden haalt op de groepen 2L/min, hoger krijg ik deze niet. Is dat ok?
Hoeveel lpm in totaal ? Optelsom vd groepen

In principe is een vloer een prima buffervat. Tenzij te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Knowbody schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Hoeveel lpm in totaal ? Optelsom vd groepen

In principe is een vloer een prima buffervat. Tenzij te klein.
7 groepen staan altijd open. Onderverdeler 6 groepen op 2L/min en boven op zolder staat er altijd 1 open van de badkamer op de 1e verdieping op 4L/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:23:
[...]

7 groepen staan altijd open. Onderverdeler 6 groepen op 2L/min en boven op zolder staat er altijd 1 open van de badkamer op de 1e verdieping op 4L/min
16 lpm op een secundair systeem, achter een pomp en vat.

Draait je primaire systeem dan ook 16 lpm, zodat daar balans is ?

Als je tweaker @Andrehj goed volgt (sorteer op al zijn reacties) dan krijg je wel wat inzichten die van pas kunnen komen.

Ik denk dat je een te hoge Ta vraagt waardoor je warmtepomp nu met al die defrosts niet echt veel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:59
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:50:
Ik heb ook een 11.2kw, maar herken het niet helemaal, zelfs niet bij de ingezakte flow naar 15 (vandaag filter schoon en weer 21)

Bedoel je dat de lage bromtoon van de compressor rondom de buitenunit hoorbaar is?
Of dat de unit gewoon een takkeherrie maakt en je je niet verstaanbaar kan maken op een meter afstand?

(Met -1.1 en ook een vrijstaand huis, beneden vloerverwarming en boven radiatoren wordt er niet meer dan 2000W afgenomen)

[ Voor 9% gewijzigd door _RRM_ op 20-01-2024 16:40 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Goed punt, die balans is lastig te vinden. Ik denk dat het extra gecompliceerd wordt, doordat ik ook nog eens niet alle verdiepingen alle kamers verwarm. Ik heb nog actuators op de verdeler boven die worden gestuurd door thermostaten uit de (slaap)kamers op de verdiepingen. Wij haten het om in een verwarmde kamer te slapen bijvoorbeeld. Of zeggen jullie dat het echt noodzakelijk is om overal de boel open te gooien en de actuators/thermostaten weg te doen? Of volstaat het om zoals het nu is; beneden alleen altijd alles open te hebben incl. badkamer en dan de buffer+pomp te laten weghalen (is dat een groot genoege buffer die 7 groepen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-J

A-J

_RRM_ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Ik heb ook een 11.2kw, maar herken het niet helemaal, zelfs niet bij de ingezakte flow naar 15 (vandaag filter schoon en weer 21)

Bedoel je dat de lage bromtoon van de compressor rondom de buitenunit hoorbaar is?
Of dat de unit gewoon een takkeherrie maakt en je je niet verstaanbaar kan maken op een meter afstand?
Judge yourself…
https://we.tl/t-f3WLodpNoB
N.B. silent mode 2!

Ta staat nu op 35gr, omdat hij anders niet echt vooruit komt. Als de het buiten 5+ graden is, zet ik hem op 31 graden. Daartussen een kleine curve.
Binnen benedentemp op thermostaat 20gr en boven op thermostaten 17-18graden als ze aanstaan

[ Voor 21% gewijzigd door A-J op 20-01-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:37:
Goed punt, die balans is lastig te vinden. Ik denk dat het extra gecompliceerd wordt, doordat ik ook nog eens niet alle verdiepingen alle kamers verwarm. Ik heb nog actuators op de verdeler boven die worden gestuurd door thermostaten uit de (slaap)kamers op de verdiepingen. Wij haten het om in een verwarmde kamer te slapen bijvoorbeeld. Of zeggen jullie dat het echt noodzakelijk is om overal de boel open te gooien en de actuators/thermostaten weg te doen? Of volstaat het om zoals het nu is; beneden alleen altijd alles open te hebben incl. badkamer en dan de buffer+pomp te laten weghalen (is dat een groot genoege buffer die 7 groepen?)
7 is krap voor die 11.2YAA

Maar veel belangrijker is dat het die het minimale vermogen kwijt kan.

De ouderslaapkamer wat knijpen zodat daar een iets lagere temperatuur ontstaat is een optie.
Met alle groepen gewoon open kun je in een 2009 huis ook gewoon prima uit de voeten met een constante aanvoertemperatuur van 27 graden. Dat buffer dan buiten werking stellen.
Jouw WP hoeft totaal niet op zijn tenen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-08 19:29
Mijn warmtepomp doet (exact) om de 33min een defrost ronde. Gezien het koude weer een normale gang van zaken of is er mogelijkheid tot het realiseren van een langere run?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/918i01uUjksudx6UGI4qtgkyXLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMaSWxE8WceoCB86DBpGWACo.png?f=fotoalbum_large

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Knowbody schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:46:
[...]

7 is krap voor die 11.2YAA

Maar veel belangrijker is dat het die het minimale vermogen kwijt kan.

De ouderslaapkamer wat knijpen zodat daar een iets lagere temperatuur ontstaat is een optie.
Met alle groepen gewoon open kun je in een 2009 huis ook gewoon prima uit de voeten met een constante aanvoertemperatuur van 27 graden. Dat buffer dan buiten werking stellen.
Jouw WP hoeft totaal niet op zijn tenen te lopen.
Thanks, ik vergeet te vertellen dat beneden hij voor de verdeler ook een leiding aftakt (die altijd ook meedoet) naar de kruipruimte > stuk tuingrond > garage achterin een plintverwarmer dichtbij de waterleidingen zodat deze niet bevriezen evt > en weer retour. Klein circuit, maar toch.

En over mijn WP op zijn tenen lopen… dat is wat mij betreft nou juist het probleem…qua geluidsproductie wel graag zo rustig aan mogelijk. Zie de wetransferlink 2 posts hierboven. Ik vind dat geluid abnormaal, of is dat wel normaal?

Als hij terugmoduleert zoals bij temperaturen buiten rond 9-15graden, dan is het nog te doen. Maar nu vraagt hij in silent mode 2 gewoon full power en als ik de silent mode uitzet, wordt de herrie nog erger.

[ Voor 20% gewijzigd door A-J op 20-01-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Judge yourself…
N.B. silent mode 2!

Ta staat nu op 35gr, omdat hij anders niet echt vooruit komt. Als de het buiten 5+ graden is, zet ik hem op 31 graden. Daartussen een kleine curve.
Binnen benedentemp op thermostaat 20gr en boven op thermostaten 17-18graden als ze aanstaan
Dat geluid herken ik niet en is ook niet acceptabel.
Kan het zijn, gezien de positie tegen de muur, dat die thermisch kortsluiting heeft?
Er is ooit een foto gepasseerd waarop duidelijk te zien is dat de koude lucht terugslaat naar de instroom.

Misschien dat je dit kunt controleren?
Ik had hier in mijn zelf gemaakte kast last van en heb dit nav die.post aangepast.
Mogelijk dat experts als o.a. @Andrehj een blik op het filmpje kunnen werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Thanks, ik vergeet te vertellen dat beneden hij voor de verdeler ook een leiding aftakt (die altijd ook meedoet) naar de kruipruimte > stuk tuingrond > garage achterin een plintverwarmer dichtbij de waterleidingen zodat deze niet bevriezen evt > en weer retour. Klein circuit, maar toch.

En over mijn WP op zijn tenen lopen… dat is wat mij betreft nou juist het probleem…qua geluidsproductie wel graag zo rustig aan mogelijk. Zie de wetransferlink 2 posts hierboven. Ik vind dat geluid abnormaal, of is dat wel normaal?
Kunnen anderen dat geluid beoordelen. Herrie vind ik het. Maar kun je vermelden bij welke frequentie dat is. Hij loopt m.i. onnodig hoog in toeren en dat heeft alles te maken met je settings en afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Ik ben blij dat jullie er zo van schrikken als ik. Ik begon al aan mezelf te twijfelen.

Hoe bedoel je welke frequentie? En hoe check ik dit? Ik heb niet van die fancy uitleesapps zoals jullie, behalve het menu van de binnenunit zelf en Melcloud natuurlijk :’)

[ Voor 30% gewijzigd door A-J op 20-01-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:02:
Ik ben blij dat jullie er zo van schrikken als ik. Ik begon al aan mezelf te twijfelen.

Hoe bedoel je welke frequentie? En hoe check ik dit? Ik heb niet van die fancy uitleesapps zoals jullie, behalve het menu van de binnenunit zelf en Melcloud natuurlijk :’)
Kon ik tot voor kort ook niet, maar met dank aan @jorisdekloris lukt het mij nu ook in home assistant met de handleiding van @breinonline om de frequentie uit te.lezen.

Misschien voor dat het donker wordt een stokje op de bovenzijde naar opzij plakken met hieraan een opvallende dunne draad om te zien of de koude lucht terugslaat naar de ingang,.los van alle andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
_RRM_ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Kon ik tot voor kort ook niet, maar met dank aan @jorisdekloris lukt het mij nu ook in home assistant met de handleiding van @breinonline om de frequentie uit te.lezen.

Misschien voor dat het donker wordt een stokje op de bovenzijde naar opzij plakken met hieraan een opvallende dunne draad om te zien of de koude lucht terugslaat naar de ingang,.los van alle andere tips?
Als er geen obstakel binnen 3 meter voor de WP uitgang staat zal kortsluiting van lucht niet aan de orde zijn.
Nu staat daar wel een heg maar ok.

De freq zal 85+ zijn denk ik.

Buitentemperatuur gemeten in de buitenunit vergelijken. Als die flink daalt tijdens verwarming heb je te maken met kortsluiting van de luchtstroom.

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 20-01-2024 17:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
_RRM_ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:56:
Dat geluid herken ik niet en is ook niet acceptabel.
Kan het zijn, gezien de positie tegen de muur, dat die thermisch kortsluiting heeft?
Er is ooit een foto gepasseerd waarop duidelijk te zien is dat de koude lucht terugslaat naar de instroom.

Misschien dat je dit kunt controleren?
Ik had hier in mijn zelf gemaakte kast last van en heb dit nav die.post aangepast.
Mogelijk dat experts als o.a. @Andrehj een blik op het filmpje kunnen werpen.
Ben ik nou expert? Ben hooguit ervaringsdeskundige. Maar ik vind die compressor wel een ontzettende herrie maken. Bij ons (kleinere WP in dezelfde behuizing) komt de compressor eigenlijk niet boven het geluid van de fan uit.
Ik geloof er niks van dat dit lucht kortsluiting is. Ik ben het er overigens wel mee eens dat de unit erg dicht op de muur staat, zeker voor zo'n grote WP en zeker ook omdat die regenpijp de toevoer ook nog eens belemmert. Maar dat zal niet de oorzaak zijn van de herrie.

@A-J , kun je ook een filmpje maken op de normale (niet stille) stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geniusboxen schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:47:
Mijn warmtepomp doet (exact) om de 33min een defrost ronde. Gezien het koude weer een normale gang van zaken of is er mogelijkheid tot het realiseren van een langere run?

[Afbeelding]
Voor de modernere units niet, bij mij is heb ik nog nooit minder dan 50 minuten gezien. Maar ik heb dus geen idee wat gebruikelijk is voor jouw oudere model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
Kan heel geschikt aan een nieuwe binnenunit (tankunit) komen: type EHST20C-VM6CR2
Met welke warmtepompbuitenunits kan ik deze toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
[...]

Judge yourself…
N.B. silent mode 2!

Geluid herken ik ook absoluut niet, bij mij komt de compressor niet boven het dan geluid uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:47:
Kan heel geschikt aan een nieuwe binnenunit (tankunit) komen: type EHST20C-VM6CR2
Met welke warmtepompbuitenunits kan ik deze toepassen?
Dat staat heel mooi in combination tables in de databooks (links zie TS) vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
[...]

Judge yourself…
N.B. silent mode 2!

daar trilt iets mee, misschien zit er iets tegen de fan, zit ie niet goed? Iets los ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
joezzt schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:52:
[...]

daar trilt iets mee, misschien zit er iets tegen de fan, zit ie niet goed? Iets los ?
Het klinkt voor mij als een lager vd compressor maar hoop van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joezzt schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:52:
Wat je hoort is volgens mij de compressor. Maar ik zou inderdaad even de kappen eraf halen (wel uitkijken! De elektrische aansluitingen zijn niet aanraakveilig!) en eens gaan voelen wat er trilt of meetrilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Knowbody schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Het klinkt voor mij als een lager vd compressor maar hoop van niet.
Zitten geen lagers in, deze wordt gesmeerd door een oliefilm. Hoort alsof er iets mis is. Wordt een garantie compressor uitwisseling denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@A-J Is de transportbeveiliging van de compressor wel verwijderd?

Zou even je handleiding erbij pakken en dit verifiëren.

[ Voor 43% gewijzigd door DutchWing op 20-01-2024 17:59 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:57:
@A-J Is de transportbeveiliging van de compressor wel verwijderd?

Zou even je handleiding erbij pakken en dit verifiëren.
God ja dat kan ook nog, dat zou een bak zijn!
De compressor staat op 4 rubbers en kan losjes bewegen. Met transport heeft een van de 4 bouten een metalen blokkering die je weg moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:49:
[...]

Dat staat heel mooi in combination tables in de databooks (links zie TS) vermeld.
Ik vind ze niet :$

EHST20C-VM6CR2
Het is serie C dus de vorige serie.
VM6 is dat een 6kw backup?
Past zeker wel op de Puhz-SW75YAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:38:
[...]

@A-J , kun je ook een filmpje maken op de normale (niet stille) stand?
Zie hier:
https://we.tl/t-fLlBOAM9Z7

Fan geluid is flink omhoog, compressor omlaag. Moet ook eerlijk zeggen dat de Ta omlaag heb gezet naar 30 (kwam van 35!!). Heeft hij nu 0 moeite mee en eens kijken of mijn woning zo een beetje warm blijft met die vervelende buffer ertussen.
Compressor lijkt nu al 15 min stabiel mooi lager in de toeren dan voorheen bij deze lage buitentemperatuur. Dus dat is een grote winst. Thanks!
Ik weet hoeveel lawaai deze unit kan maken in non-silent mode (echt angstaanjagend) en daarom heb ik hem altijd onterecht geknepen in silent mode 2 op een te hoge Ta.
Ik ben echt enorm blij met je suggestie. Alleen moet ik deze unit dan in de zomer op silent mode 2 zetten voor de SWW runs of zo’n kabeltje toch maar eens installen uit je TS. Want anders gaat hij echt full throttle herrie maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:10:
Ik ben echt enorm blij met je suggestie. Alleen moet ik deze unit dan in de zomer op silent mode 2 zetten voor de SWW runs of zo’n kabeltje toch maar eens installen uit je TS. Want anders gaat hij echt full throttle herrie maken
Ik zou hem van de zomer even installeren conform de voorschriften, met juiste afstanden.
Daarnaast controleer even dubbel of de transportbeveiliging echt is verwijderd, las even terug dat deze blijkbaar al is verwijderd. Maar een nieuwe unit die zoveel herrie maakt, ik heb zelf nooit het geluid met transportbeveiliging erop gehoord, dacht @koevlaas2 wel dus die kan dit stukje verifiëren voor je.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-J

A-J

Ik wil voor de zekerheid dat wel checken of de transportbev. eraf is. Kwestie van zijkant aan compressorzijde open schroeven en dan is het te checken? Kan dan wel ff een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:01:
[...]

God ja dat kan ook nog, dat zou een bak zijn!
De compressor staat op 4 rubbers en kan losjes bewegen. Met transport heeft een van de 4 bouten een metalen blokkering die je weg moet halen.
Aha, dan is de blokkering misschien niet helemaal weggehaald, bij lage frequenties, hogere uitslag, trilt ie er tegenaan, bij hogere frequenties net niet omdat ie minder uitslag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door WillemSuper op 20-01-2024 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Niettus. Dat is een deel van de bodem wat je verwijdert om de onderingang van de koelmiddelleidingen te kunnen gebruiken.
(En dat weet ik heel zeker, want dat deel heb ik bij mijn WP in 2020 zelf weggebroken (en daarna de blanke staaldelen uiteraard weer netjes gelakt om roest te voorkomen))

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 20-01-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Niettus. Dat is een deel van de bodem wat je verwijdert om de onderingang van de koelmiddelleidingen te kunnen gebruiken.
(En dat weet ik heel zeker, want dat deel heb ik bij mijn WP in 2020 zelf weggebroken (en daarna de blanke staaldelen uiteraard weer netjes gelakt om roest te voorkomen))
Dan heb ik het verkeerde bewaard 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beter zoeken. In de TS staat (onder documentatie) een link naar de het laatste databook van de R410a serie. De combination table staat op pagina 210. Maar die had je via de zoekfunctie in Acrobat ook zo kunnen vinden.
EHST20C-VM6CR2
Het is serie C dus de vorige serie.
VM6 is dat een 6kw backup?
Past zeker wel op de Puhz-SW75YAA
Past wel, maar die 6 kW is een probleem, want volgens mij allemaal op dezelfde fase. Daar is wat mee. Daar moet je dus zeker 1, maar misschien wel 2 van uit zetten.
Verder is het een 20C, dus eigenlijk voor warmtepompen een maat groter dan de 75YAA. Volgens mij heeft die een grotere warmtewisselaar en grotere waterpomp.
Maar ik weet dat @koevlaas2 ook wel eens de ERSC-VM2D aan een 75YAA heeft gehangen en dat ging geloof ik prima.

Toch zou ik een serie D (met FTC6) zoeken, die heeft wat nieuwe zaken die de C-serie niet heeft. Tenzij je deze binnenunit enorm goedkoop kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
A-J schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:25:
Ik wil voor de zekerheid dat wel checken of de transportbev. eraf is. Kwestie van zijkant aan compressorzijde open schroeven en dan is het te checken? Kan dan wel ff een foto maken.
Je moet even de installatiehandleiding opzoeken, daarin staat wel beschreven wat je moet doen.
Ik vond ook nog dit plaatje in mijn archief van toen de YAA-serie ingevoerd werd. Geen idee of dat compleet is: (Wellicht weet @DutchWing , die veel meer installatie-ervaring heeft, dat?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfvEPIGnS5F1KPyCnTvP2TU6utk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLkXITAXmYBUhy1cmN7psVW3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 20-01-2024 19:42 ]

Pagina: 1 ... 109 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero