Acties:
  • 0 Henk 'm!
rfoppen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:15:
@Andrehj In dat plaatje in de bovenste blauwe balk wordt de modus aangegeven. Waar die paarse blokjes defrost AAN weergeeft.

In de ochtend, met de hogere Ta zie je de defrosts inderdaad. De Ta dipt dan ook redelijk diep. In de middag, met de lagere Ta, geeft de unit in ieder geval geen defrost aan en de Ta duikt ook niet zo ver weg. ( Lees de boel uit middels de Melcloud WIFI adapter)

Dat laatste zou dan toch pendelen zijn?
Dat laatste deel moet inderdaad echt pendelen zijn, ben het met je eens. Ta weer terug omhoog zetten zou ik zeggen.

Begrijp ik het nou goed dat jij een zoneregeling hebt met stelmotors op je vvw verdeler? Al overwogen om die weg te halen? Dan heb je een stuk meer afgifte tegelijkertijd en gaat ie minder snel pendelen?

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-01-2024 11:25 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TEAMIKKE schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Hij gaat uit omdat je Ta > 1,5 °C boven de Tset komt. Om de een of andere reden regelt hij niet snel genoeg terug en gaat dan uit vanwege de overshoot. Soms helpt het om de Ta dan nog verder te verlagen zodat hij niet zo piekt bij het opstarten. Als hij eenmaal stabiel loopt de Ta verhogen en dan blijft hij doorpruttelen. Maar dat werkt tot de volgende onderbreking waarna hij weer terugvalt in het jojo gedrag.
Ik denk dat jij gelijk hebt wat het eerste punt betreft. Je ziet het eerder ook in de grafieken van @radeoxx en @jozi .
Hij kan wel terug moduleren, maar doet dat niet snel genoeg, waardoor de Ta doorschiet en hij afslaat. Dus een soort pendelen, maar dan niet altijd op het minimum vermogen. @radeoxx toonde in eerdere posts aan dat de 80VA2 op vermogens hoger dan het minimum al afslaat (ivm Ta overshoot).

Ik twijfel wel of de Ta verlagen de oplossing gaat zijn. Maar misschien kunnen @radeoxx @jozi @rfoppen daar meer over vertellen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 13:06
TEAMIKKE schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Hij gaat uit omdat je Ta > 1,5 °C boven de Tset komt. Om de een of andere reden regelt hij niet snel genoeg terug en gaat dan uit vanwege de overshoot. Soms helpt het om de Ta dan nog verder te verlagen zodat hij niet zo piekt bij het opstarten. Als hij eenmaal stabiel loopt de Ta verhogen en dan blijft hij doorpruttelen. Maar dat werkt tot de volgende onderbreking waarna hij weer terugvalt in het jojo gedrag.
Makes sense; en zal daar nog wat verder mee spelen. Dat komt een beetje terug op de opmerking van @radeoxx dat de VA2 niet snel een stapje terug doet. I.p.v zo hard te blijven draaien, zou het mooi zijn als de unit iets eerder wat minder hard gaat om die overshoot te voorkomen?

Overigens kun je hier zien dat ik de stille modus heb aangezet rond 09.43. De max freq lijkt nu ~80 te zijn ipv de 92 die ik eerder zag. Later vandaag zal ik Stilte nivo 2 eens aanzetten om te kijken wat dat doet, wil dit nu even een paar uur laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk4Aq8_iQlWFYxWuxMN5qUyuyQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b6fZ6DqcEdBXD0XJ5KAkK35o.png?f=fotoalbum_large

@SebastiaanPs Ja, zie foto's van hoe dat gedaan is. Langere termijn wil ik dat inderdaad verwijderen. Het levert me voor m'n gevoel alleen maar ellende op. Vooral als zone 2 dichtgaat is dat op de 1e en 2e verdieping tegelijk en raak ik dus echt veel afgifte kwijt raak. Zodra die weer open gaan, schiet de boel meteen in de stress en gaat alles weer als en gek tekeer.

Die Danfoss knop kan ik er simpelweg vanaf draaien; maar vraag me af of er tevens iets met de instellingen gedaan moet worden. Daar moet ik me nog in verdiepen. (en wil ook niet teveel in 1 keer wijzigen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFTjLO1RrJAKkEU5nIh-vDKmQtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYPhhEu8KKCy0lN32pLwwb9p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door rfoppen op 15-01-2024 11:44 . Reden: typo of twee ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
rfoppen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Makes sense; en zal daar nog wat verder mee spelen. Dat komt een beetje terug op de opmerking van @radeoxx dat de VA2 niet snel een stapje terug doet. I.p.v zo hard te blijven draaien, zou het mooi zijn als de unit iets eerder wat minder hard gaat om die overshoot te voorkomen?

Overigens kun je hier zien dat ik de stille modus heb aangezet rond 09.43. De max freq lijkt nu ~80 te zijn ipv de 92 die ik eerder zag. Later vandaag zal ik Stilte nivo 2 eens aanzetten om te kijken wat dat doet, wil dit nu even een paar uur laten draaien.

[Afbeelding]

@SebastiaanPs Ja, zie foto's van hoe dat gedaan is. Langere termijn wil ik dat inderdaad verwijderen. Het levert me voor m'n gevoel alleen maar ellende op. Vooral als zone 2 dichtgaat is dat op de 1e en 2e verdieping tegelijk en raak ik dus echt veel afgifte kwijt raak. Zodra die weer open gaan, schiet de boel meteen in de stress en gaat alles weer als en gek tekeer.

Die Danfoss knop kan ik er simpelweg vanaf draaien; maar vraag me af of er tevens iets met de instellingen gedaan moet worden. Daar moet ik me nog in verdiepen. (en wil ook niet teveel in 1 keer wijzigen)

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad altijd een overshoot van ongeveer 1,5 graden op de TA. Vandaar dat ik nu op vast Ta draai waardoor deze niet afslaat en Ik ben nu bezig om met node-red dus automagisch te switchen tussen een vaste ta en / of thermostaat modus.

Voor de stille modus kan op dit forum lezen welke settings er zijn. Ik dacht dat het deze zijn:
1) compressor wordt gelimiteerd (bij mij naar 68Hz)
2) fan wordt gelimiteerd maar compressor niet
3) Normaal (geen idee waarom deze er dus in zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat jij gelijk hebt wat het eerste punt betreft. Je ziet het eerder ook in de grafieken van @radeoxx en @jozi .
Hij kan wel terug moduleren, maar doet dat niet snel genoeg, waardoor de Ta doorschiet en hij afslaat. Dus een soort pendelen, maar dan niet altijd op het minimum vermogen. @radeoxx toonde in eerdere posts aan dat de 80VA2 op vermogens hoger dan het minimum al afslaat (ivm Ta overshoot).

Ik twijfel wel of de Ta verlagen de oplossing gaat zijn. Maar misschien kunnen @radeoxx @jozi @rfoppen daar meer over vertellen.
Ik heb zelf een SUZ-100VA2 en die vertoont hetzelfde gedrag. Hier een voorbeeld van vanmorgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khj-0M6Zz_WZranf6SpnTvbtAEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zrKdQMJMAoXCmTEuP9rp0BkR.png?f=fotoalbum_large

Uit ervaring/experimenteren weet ik dat door de Tset eerst laag te houden de unit rustiger opstart, vervolgens micro managen en de Tset verhogen wanneer Ta = Tset. Vervolgens draait hij rustig door tot de volgende onderbreking. Hij regelt dan wel terug naar lagere frequenties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ly6O1Y6wlWptpXLmjcdsMc30sq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i4WofDXXynkbzKLsjlcpR1Os.png?f=fotoalbum_large

In bovenstaande afbeelding zie je dat hij vanaf 8:00 opeens het licht ziet en zijn ritme heeft gevonden. Vervolgens draait hij rustig de volgende defrost.

Het blijft gek dat hij gewoon niet snel genoeg terugregelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:23
3kW is toch ook minimum vermogen bij ~3 graden voor een SWM60VA? (en een SWM80VA).
Wat moet deze nog verder terug moduleren?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:40
@g-j-t Net op kwh meter gekeken. WP slobbert nu tussen de 2800 en 2900 Watt.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rfoppen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:15:
@Andrehj In dat plaatje in de bovenste blauwe balk wordt de modus aangegeven. Waar die paarse blokjes defrost AAN weergeeft.

In de ochtend, met de hogere Ta zie je de defrosts inderdaad. De Ta dipt dan ook redelijk diep. In de middag, met de lagere Ta, geeft de unit in ieder geval geen defrost aan en de Ta duikt ook niet zo ver weg. ( Lees de boel uit middels de Melcloud WIFI adapter)

Dat laatste zou dan toch pendelen zijn?
Je hebt gelijk. Ik had vanochtend te snel gereageerd. De Ta komt boven Tset, en Ta niet onder Tr. Dus inderdaad geen defrosts.
Maar ik begrijp er niets van. Hoe kan een 8 kW warmtepomp die aan maar liefst 200 m² vloerverwarming hangt met dit weer nou gaan pendelen :?
De frequentie is ook weer niet zo extreem hoog, maar je watertemperatuur loopt als een malle op naar boven de 30 graden. Hier klopt echt iets niet, met zoveel vvw moet je veel langere runs kunnen halen.

Dus maar wat vragen:
1. Hoeveel thermisch vermogen levert de WP? En hoeveel gaat er elektrisch in?
2. Weet je zeker dat alle VVW-groepen open staan? Heb je dat (door te voelen aan de slangen, en de flowmeters te checken) gecontroleerd?
3. Zit er misschien een parallel buffervat in, waarbij de secundaire flow (veel) kleiner is dan de primaire, zodat dat vat steeds razendsnel wordt opgewarmd?
4. Welke flow haal je?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Het ligt aan het regelgedrag van de unit zelf. Hier heb ik de Tset lager gezet na een stop en vervolgens langzaam verhoogd. Dan schiet hij niet over zijn setpoint heen en stopt hij met pendelen. Terwijl hij daarvoor elk half uur stopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRlALD_K0vF5h8As4z3X_7Iygy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4wHWdKL90mFU1tOYWup7rxY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TEAMIKKE schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:12:
Het ligt aan het regelgedrag van de unit zelf. Hier heb ik de Tset lager gezet na een stop en vervolgens langzaam verhoogd. Dan schiet hij niet over zijn setpoint heen en stopt hij met pendelen. Terwijl hij daarvoor elk half uur stopt.
Niet mee eens. Hier krijg ik met 8 kW de vloer net op 29 graden, bij vol vermogen en niet eens de volle flow.
Het kan niet zo zijn dat een 8 kW warmtepomp aan 200 m² vloerverwarming gaat pendelen met een frequentie van 45 minuten omdat ie zijn warmte niet kwijt kan.
@rfoppen Het is toch wel traditionele vloerverwarming (slangen in cementdekvloer)? Of is het droogbouw?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
@Andrehj

Vandaag geeft de unit aan
Heating Energy Consumed 20.98 (vs 22.9 wat de aparte kwh meter voor de WP aangeeft)
Heating Energy Produced 63.27

De laatste paar dagen met deze temperaturen zie ik dat ongeveer als gemiddelde (toen het verder onder nul was, wat het verbruik redelijk wat hoger)

Alle groepen, op 1 slaapkamer na, staan 100% open. De slangen zijn lekker warm. En de flowmeters geven aan dat er flow is. Op die ene na.

100% geen buffervat.

Code 540 geeft 18l, met pompstand 5

En idd traditionale vloerverwarming. Gewoon slangen in een cementdekvloer. Met een gietvloer daarop op de begane grone, en vinyl op de verdiepingen.

Zelf blijf ik de zone setup, en die Danfoss dingen als boosdoener zien.

Moet er wel bij vermelden dat zodra de temperatuur buiten boven de 7 a 8 graden komt, ik veel langer runs haal. Tot 8 9 uur aan een stuk.

[ Voor 0% gewijzigd door rfoppen op 15-01-2024 20:59 . Reden: typo ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rfoppen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:58:
Vandaag geeft de unit aan
Heating Energy Consumed 20.98 (vs 22.9 wat de aparte kwh meter voor de WP aangeeft)
Heating Energy Produced 63.27
Dat is een gemiddelde vermogen van slechts 2.6 kW. (63.27 kWh / 24h)
Als je dat deelt door 200 m² komt je op een specifiek vermogen van 13 W/m². Dat is ongeveer niks.
Bij jouw temperaturen zou de vloer een afgiftevermogen van zeker 48 W/m² moeten hebben (slang 16x2, HoH 150, Ta 30, en Truimte 22).
Daar zit dus een factor 4 tussen.... Dit kan niet kloppen.
De laatste paar dagen met deze temperaturen zie ik dat ongeveer als gemiddelde (toen het verder onder nul was, wat het verbruik redelijk wat hoger)

Alle groepen, op 1 slaapkamer na, staan 100% open. De slangen zijn lekker warm. En de flowmeters geven aan dat er flow is. Op die ene na.

100% geen buffervat.

Code 540 geeft 18l, met pompstand 5
Ik heb gisteren thermisch maar liefst 98 kWh in 235 m² vloer gepompt (elektrisch 19 kWh).
Mijn flow is 19 lpm, maar net hoger dan de jouwe dus. Toch kan ik die energie probleemloos bij Ta 25 (en Tr ca 21) kwijt, in één lange run van 24 uur, enkel onderbroken door 16 defrosts.
Jouw cijfers zijn vergelijkbaar, zelfs nog minder energie in de vloeren gepompt, maar ook minder oppervlak.
Dan kan het niet zo zijn dat jouw Ta naar 30 moet om dat vermogen kwijt te kunnen en dat je dan nog steeds een pendelende WP hebt...

Ik begrijp dat gebeuren van Danfoss ook niet. Wat voor kleppen zijn dat precies? Kun je een foto posten? En kun je die niet hard=permanent open zetten? Bijv. de motor van de klep verwijderen en de klep handmatig open zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Niet mee eens. Hier krijg ik met 8 kW de vloer net op 29 graden, bij vol vermogen en niet eens de volle flow.
Het kan niet zo zijn dat een 8 kW warmtepomp aan 200 m² vloerverwarming gaat pendelen met een frequentie van 45 minuten omdat ie zijn warmte niet kwijt kan.
@rfoppen Het is toch wel traditionele vloerverwarming (slangen in cementdekvloer)? Of is het droogbouw?
Waar ben je het niet mee eens? De discussie is niet of de WP z’n minimale vermogen kwijt kan, dat kan hij mits hij in een stabiele regelsituatie komt. De discussie is dat de WP te agressief optoert waardoor hij over zijn setpoint schiet en weer uitgaat. Zowel @radeoxx @jozi @rfoppen als ik hebben daar last van. De gemeenschappelijke factor is een SUZ-xxxVA2.

Mijn voorbeeld laat zien dat met handmatig bijsturen van de regeling de WP wel in een stabiele toestand komt. De vraag is hoe we dit automatisch kunnen laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Dat is een gemiddelde vermogen van slechts 2.6 kW. (63.27 kWh / 24h)
Als je dat deelt door 200 m² komt je op een specifiek vermogen van 13 W/m². Dat is ongeveer niks.
Bij jouw temperaturen zou de vloer een afgiftevermogen van zeker 48 W/m² moeten hebben (slang 16x2, HoH 150, Ta 30, en Truimte 22).
Daar zit dus een factor 4 tussen.... Dit kan niet kloppen.

[...]
Of 1/4 van de tijd warmtevraag per ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat dit aan het regelgedrag ligt. Zelfs vol gas moet die WP zijn vermogen in zoveel vvw makkelijk kwijt kunnen.
De discussie is niet of de WP z’n minimale vermogen kwijt kan, dat kan hij mits hij in een stabiele regelsituatie komt. De discussie is dat de WP te agressief optoert waardoor hij over zijn setpoint schiet en weer uitgaat. Zowel @radeoxx @jozi @rfoppen als ik hebben daar last van. De gemeenschappelijke factor is een SUZ-xxxVA2.

Mijn voorbeeld laat zien dat met handmatig bijsturen van de regeling de WP wel in een stabiele toestand komt. De vraag is hoe we dit automatisch kunnen laten gebeuren.
Dat regelgedrag klopt uiteraard niet, maar volgens mij is er bij rfoppen echt nog wat anders mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:19:
Of 1/4 van de tijd warmtevraag per ruimte?
Dat strookt niet met de melding dat alle zones (op één na) altijd open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
Voor foto’s zie post van eerder vandaag, 11.43.

Verder doe ik wel aan een graad nachtverlaging. Met deze temperaturen is er dan geen warmtevraag tussen 20.00 en 07.00.

Ik wil die danfoss”en er af gaan schroeven. Maar het lijkt me dat er dan ook een instelling of twee aangepast moet worden, b.v. voor de zones. Daar moet ik me nog in verdiepen. Het lijken op dit forum niet heel erg veel gebruikte dingen….

[ Voor 3% gewijzigd door rfoppen op 15-01-2024 22:11 ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Andrehj
In een eerder bericht beschreef @rfoppen onderstaande. Dus wel zones die dichtgaan en niet altijd alles open? Dit verklaart het heftige pendelgedrag in zijn geval vermoed ik.
rfoppen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:43:
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
rfoppen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:10:
Voor foto’s zie post van eerder vandaag, 11.43.

Verder doe ik wel aan een graad nachtverlaging. Met deze temperaturen is er dan geen warmtevraag tussen 20.00 en 07.00.

Ik wil die danfoss”en er af gaan schroeven. Maar het lijkt me dat er dan ook een instelling of twee aangepast moet worden, b.v. voor de zones. Daar moet ik me nog in verdiepen. Het lijken op dit forum niet heel erg veel gebruikte dingen….
Of je zet -om te testen- de vraag vanuit de ruimtes op 25 gr dan blijven ze wel open. Tenzij dit ook weer het setpoint van de warmtepomp beïnvloed, dan is het niet handig.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Andrehj

Je draait inmiddels als weer op Ta 25.

Ruimtes ongeveer 20 graden daarmee ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
Excuus als het wat onduidelijk overkomt

Met alles open, behalve 1 slaapkamer bedoelde ik dat alle flowmeters open staan. Op de slaapkamer na is er niets met de hand dichtgedraaid.

Op het moment dat de de PAR remote in de woonkamer, of de PAR op zolder op de aangegeven temperatuur komt, dan draaien die Danfoss dingen dicht en sluiten die complete "zone" af. (Waarbij de zolder tegelijk de 1e verdieping meeneemt, aangezien dat samen 1 zone is ).
Dit lijkt te gebeuren bij zowel WAR, vaste Ta of Ruimtetemp instelling.

Voor het gemak nog een keer de foto van die dingen.

@Knowbody Ik zal vandaag de temperatuur inderdaad eens heel hoog zetten, en de vaste Ta aan de lage kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFTjLO1RrJAKkEU5nIh-vDKmQtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYPhhEu8KKCy0lN32pLwwb9p.png?f=fotoalbum_large

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb dit weekend mijn binnenunit ERSD-VM2D van 1700 naar 1900 ge-update. De stille modus werkt nu goed, de frequentie van mijn suz-40va wordt nu beperkt tot 86 Hz. Een max vermogen van 4000 W , ipv eerst 5500.
Trouwens, bij de update moet er een jumper omgezet worden, dat betekent dat er met grote waarschijnlijkheid schrijfbeveiligd geheugen met de update-code geactiveerd wordt. Een update zou dus eigenlijk nooit een gebrickte wp moeten opleveren.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
joezzt schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:49:
Ik heb dit weekend mijn binnenunit ERSD-VM2D van 1700 naar 1900 ge-update. De stille modus werkt nu goed, de frequentie van mijn suz-40va wordt nu beperkt tot 86 Hz. Een max vermogen van 4000 W , ipv eerst 5500.
Trouwens, bij de update moet er een jumper omgezet worden, dat betekent dat er met grote waarschijnlijkheid schrijfbeveiligd geheugen met de update-code geactiveerd wordt. Een update zou dus eigenlijk nooit een gebrickte wp moeten opleveren.
Een jumper omzetten om te kunnen schrijven lijk me 'logisch'. Hoe kom je er bij dat er nu een schrijfbeveiliging geactiveerd is ? Waarom zou je je wb niet kunnen bricken ? tenzij flash dubbel oid is uitgevoerd of aparte niet overschrijfbare bootloader heeft waarmee je altijd weer kan booten om te flashen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
xoror schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Een jumper omzetten om te kunnen schrijven lijk me 'logisch'. Hoe kom je er bij dat er nu een schrijfbeveiliging geactiveerd is ? Waarom zou je je wb niet kunnen bricken ? tenzij flash dubbel oid is uitgevoerd of aparte niet overschrijfbare bootloader heeft waarmee je altijd weer kan booten om te flashen.
Dat bedoelde ik ook, een beveiligde bootloader. De processoren/flash die wij gebruiken hebben dat allemaal.
Pas als je mobiele hardware met ruitmegebrek maakt, zoals wij ook doen, zonder specifieke knopjes om weer in de bootloader te komen, ontstaat er een "brick"-gevaar.
Maar het blijft natuurlijk altijd eigen risico wel, ik wilde alleen een klein beetje vrees wegnemen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Hoe moet ik deze tabel interpreterenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmhSykMmNYeqQpwEUtEyEHMJus4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DVoHHd8vCmCmZo3qN5VyyTsl.jpg?f=user_large?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Waterdebiet tov temperatuur waterafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
joezzt schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Dat bedoelde ik ook, een beveiligde bootloader. De processoren/flash die wij gebruiken hebben dat allemaal.
Pas als je mobiele hardware met ruitmegebrek maakt, zoals wij ook doen, zonder specifieke knopjes om weer in de bootloader te komen, ontstaat er een "brick"-gevaar.
Maar het blijft natuurlijk altijd eigen risico wel, ik wilde alleen een klein beetje vrees wegnemen.
Naja, de WP upgraded niet zo maar, hij doet best wel wat checks.

- welke bestanden staan er op de sd kaart (mac users kunnen deze sd kaart dus al niet voorbereiden [thanks spotlight])
- SD kaart type, hij is heel kieskeurig hij deed het alleen met een class 10 van 32 GB op fat23 een class 1 van 4 GB op fat32 deed het niet.
- dan zal hij waarschijnlijk ook nog wel wat checksums uitvoeren / validatie want het upgraden duurt best een tijdje voor de 200KB dat de firmware groot is

Dat update process hebben ze best op orde. Het ellende is dus dat je alsnog een foutmelding kan krijgen (E9 in mijn geval) en dat moet maar net een foutmelding zijn die je op kan lossen. Voor het zelfde geld krijg je een ergere error en dan zit je met -6 buiten wel zonder verwarming.

Ik snap de mensen wel die wachten tot de lente :) en ik snap ook wel dat de fabrikant zegt "if it aint broke"

Dus upgrade vrees wil ik het niet noemen, het is best wel gewoon verstandig om je upgrade te plannen op een moment dat je daarna je WP niet meer nodig hebt. Het is niet alsof er morgen een leen-wp in je huis staat ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mijn SUZ-swm60va heeft ook versie 1700. Betekent dat dat bij versie 1900 de stille modus pas goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
vormulier schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Naja, de WP upgraded niet zo maar, hij doet best wel wat checks.

- welke bestanden staan er op de sd kaart (mac users kunnen deze sd kaart dus al niet voorbereiden [thanks spotlight])
- SD kaart type, hij is heel kieskeurig hij deed het alleen met een class 10 van 32 GB op fat23 een class 1 van 4 GB op fat23 deed het niet.
- dan zal hij waarschijnlijk ook nog wel wat checksums uitvoeren / validatie want het upgraden duurt best een tijdje voor de 200KB dat de firmware groot is

Dat update process hebben ze best op orde. Het ellende is dus dat je alsnog een foutmelding kan krijgen (E9 in mijn geval) en dat moet maar net een foutmelding zijn die je op kan lossen. Voor het zelfde geld krijg je een ergere error en dan zit je met -6 buiten wel zonder verwarming.

Ik snap de mensen wel die wachten tot de lente :) en ik snap ook wel dat de fabrikant zegt "if it aint broke"

Dus upgrade vrees wil ik het niet noemen, het is best wel gewoon verstandig om je upgrade te plannen op een moment dat je daarna je WP niet meer nodig hebt. Het is niet alsof er morgen een leen-wp in je huis staat ofzo..
Da's goeie info !
Ik had wel een sd-card die bij de WP zat en idd een PC.
Bij mij ging alles pijnloos zonder foutmeldingen. Maar ik heb wel een simpele installatie zonder boiler of anderszins.2 Buisjes op de oude CV en klaar.
nessio schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:29:
Mijn SUZ-swm60va heeft ook versie 1700. Betekent dat dat bij versie 1900 de stille modus pas goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
nessio schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:29:
Ja, het ziet er wel naar uit.
Nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wLf-0bObCeLS5vJpeZllb9TXQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p0akyNvVAnortOedZ2NbZW9I.png?f=user_large

En eerder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAUnLv-Ggy-VxJfPFkJ9O9ipeUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rk1HzIqd9zYgTen7S8THc5p0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:19
joezzt schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Ja, het ziet er wel naar uit.
Nu:

[Afbeelding]

En eerder:

[Afbeelding]
In dat eerste plaatje lijkt hij veel rustiger. Is dit alleen in stille modus zo of ook gewoon? Bij mij lijkt het ook meer op het tweede plaatje in de normale modus (firmware 1801).

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Inderdaad mijn SUZswm60 draait ook zoals plaatje 2 in normale modus. Ik heb stille modus eerder getest maar zag weinig verschil.
Zal wp vanmiddag weer een paar uur op stille modus zetten

[ Voor 18% gewijzigd door nessio op 16-01-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Heeft iemand een antwoord op mijn vraag van 16/1 - 10.23 (plaatje uit installatiehandleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@g-j-t @nessio
Dat eerste plaatje is 1900 in stille modus, de 2de is met firmware 1900 zonder stille modus, hetzefde als met 1700 zonder stille modus. Dus daar heeft de update niets aan veranderd. Een nieuwe PCB voor de buitenunit zou dat verbeteren, die komt er ook aan bij mij.
Je ziet dat ie bij opstarten eerst even richting 100 Hz gaat en dan terugschakelt. Het kan dus zo zijn dat de binnenunit zegt "ga maar los" en als ie door krijgt dat ie boven de 86 Hz gaat, dan zegt hoho.
Dat zou idd betekenen dat de buitenunit zelfstandig zorgt voor het regelgedrag. Misschien is de communicatie tussen binnen en buiten zo traag dat dat bijna wel zo moet. Daarnaast, als de communicatie even niet werkt dan moet de buitenunit zich natuurlijk ook niet opblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:05
nessio schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:23:
Hoe moet ik deze tabel interpreteren[Afbeelding]?
Bij de bovenste (SUZ-SWM40VA)

Als de retourtemperatuur minimaal ~12.0 gr C is, dan moet het debiet (water flow) in ieder geval ~6,5 LPM zijn.

Als de retourtemperatuur ~7 gr C is, dan heb je een flow nodig van 13 LPM.

Maar het is wel een beetje vreemde "informatie", want wanneer komt de retour op die temperaturen? Misschien met koelen alleen relevant?

[ Voor 10% gewijzigd door radeoxx op 16-01-2024 13:06 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@radeoxx Dank, nu snap ik het. Plaatje 9.2 komt inderdaad meteen na info over koelen bij art 9.1 (2 laatste artikelen in de installatiehandleiding. Mogelijk slaat het dus op koelen, staat er alleen niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@joezzt mijn SUZswm60 gaat regelmatig freewheelen zie foto's
Om 8.00 defrost, dan loopt temp. even op, daalt om van 8,25 tot 8.45 niets te doen en dan gaat ie weer.
Wat zou dat zijn? Ik stook op vaste Ta van 29gr.
Flow is slecht dat weet ik. mijn buren hebben zelfs maar 10L/m

Dit gebeurd heel regelmatig.
Ook vlak na opstarten om 6.00 (na nachtstop van 0.00-6.00)
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ympYvMdSucji0EzhQpXHEeXaAXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OgZy5giuWdy9TZn1VOt998yt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ1FjLgkpKpCKajkDoSbK1O_uDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1qSRH7nHef9yNcgbpW1DVE4O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJNDnQt1hoBenwRfEkihU5saUJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7dhRa3ZlW6JFduCQRaZP8ED.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NVab42p4798Xjt4mDqa-A80x0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nawGjXUSCSnCIxFcX5uobKOX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wrbqLG7PJiLf0pZT3nsoknVoCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cj9P9rA6Mz6zXzvan5FYVZf2.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door nessio op 16-01-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
nessio schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:23:
Om 8.00 defrost, dan loopt temp. even op, daalt om van 8,25 tot 8.45 niets te doen en dan gaat ie weer.

.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is toch te wijten aan de FZ rommel? Dit kan denk ik beter in het desbetreffende topic, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Dat kan niet, alle verbindingen zijn er niet meer. Procon zelfs van printplaat gehaald.
Dus vandaar dat ik deze naam hier niet noem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• radeoxx
jozi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:50:
@radeoxx Hierbij wat meer gedetailleerde metrics. We hebben alleen hier nog geen dag gehad waarbij het overdag ook onder nul is geweest. Ik heb dus de koudere dagen er bij gepakt van de afgelopen 2 maanden.

Download de image even en dan kan je als het goed is goed inzomen. Het zijn screenshot van een wat hogere resolutie.

1 december (kamer thermostaat)
[Afbeelding]

7 t/m 11 januari (vanaf 9 januari naar een vaste ta gegaan)
[Afbeelding]

Wil je dat ik nog inzoom op een specifieke dag?
Dankje. Ziet er goed uit. Wat voor COP haal je op koude dagen? Misschien is de stille modus ook nog wel een mooie oplossing voor jou tegen de hoge compressorfrequenties.

@jozi @rfoppen @SebastiaanPs @Andrehj

Stabiele VA2 unit!
N.a.v. de door mij uitgevoerde software update naar 1900 en het plaatsen van een extra radiator, en het activeren van de 24/7 stille modus lijkt het er op dat ik nu een SUZ-SWM80VA2 unit heb die stabiel draait met een aanvoertemperatuur van 35.

De uitdaging is nog wel:
- Bij tbuiten 7 graden zou ik graag terugwillen naar aanvoer 30. Want dat werkt ook stabiel. Maar dat wordt een beetje een gekke stooklijn toch? Kan dat überhaupt zo met WAR of gaat dat niet stabiel werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6TUrKQ_RVs_ysFRPvNyIVY_dBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yyX7fbVq2TWxyJcl5RJuYKUl.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaand plaatje behoeft wat toelichting
- Ik heb een analyse gedaan op een dag waarbij het tot 13.00 ongeveer 5 graden was.
- Dit is o.b.v. stille modus, waarbij de unit langzamer klinkt tot de gewenste Ta. Maar veel stiller is en rustiger / stabieler werkt lijkt het.
- Met een Tset van 33, en een Ta van 34,5 a 35 pendelt de unit! Terwijl de afgifte 5.6 - 6.3 kW is! Reminder: de minimale afgifte bij een Tbuiten van 2 is 3,8 kW. volgens het databoek.
- Met een Tset van 34, en een Ta van heel eventjes 35.5, moduleert de unit enigszins terug naar aanvoer 35 en retour 31.5.
- Het lijkt er op dat de WP een heel kort moment (enkele minuten) een bepaald vermogen, ver boven het minimum nodig heeft.
- Ik heb geconstateerd dat in ieder geval op twee momenten hij heel kort een delta heeft van 5.5 waardoor de afgifte 7,7 kW is, daarna moduleert hij een beetje terug naar 4,9 kW.

Conclusie
- We dachten al dat deze VA2 units hogere minimum vermogens nodig heeft dan in de databook te zien is. Nu zie ik echter zeer duidelijk in het gedrag van de unit dat hij kortstondig echt een fors vermogen kwijt moet kunnen voordat deze wil terugpendelen.
- Voor mensen die een 80VA2 krijgen zou mijn advies zijn, zorg dat je 8 kW kwijt kunt in je afgifteanders kun je misschien beter voor een 60VA2 gaan of een oude VA op de kop tikken.

Hoe zou dit komen
- Zoals @Andrehj al aangaf heeft de VA2 waarschijnlijk een grotere compressor.
- T.o.v. de eerste versie heb je met de 80VA2 ongeveer 26% meer afgifte nodig bij een tbuiten van 2.

NB
- Bij hogere buitentemperaturen lijkt dit ook te gelden, maar dan kan de unit wel een stuk verder terugmoduleren. Ik heb dit met TBuiten >7 gehad dat ie tot 620W elektrisch en ~3 kW afgifte ging. (Ta 30 retour 28)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p73dk375jzGkf2nojs5WUbjqlT0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/48dOBH1VDODqoFBEEpjcd5H5.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
radeoxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Dankje. Ziet er goed uit. Wat voor COP haal je op koude dagen? Misschien is de stille modus ook nog wel een mooie oplossing voor jou tegen de hoge compressorfrequenties.

@jozi @rfoppen @SebastiaanPs @Andrehj

Stabiele VA2 unit!
N.a.v. de door mij uitgevoerde software update naar 1900 en het plaatsen van een extra radiator, en het activeren van de 24/7 stille modus lijkt het er op dat ik nu een SUZ-SWM80VA2 unit heb die stabiel draait met een aanvoertemperatuur van 35.

De uitdaging is nog wel:
- Bij tbuiten 7 graden zou ik graag terugwillen naar aanvoer 30. Want dat werkt ook stabiel. Maar dat wordt een beetje een gekke stooklijn toch? Kan dat überhaupt zo met WAR of gaat dat niet stabiel werken?

[Afbeelding]

Bovenstaand plaatje behoeft wat toelichting
- Ik heb een analyse gedaan op een dag waarbij het tot 13.00 ongeveer 5 graden was.
- Dit is o.b.v. stille modus, waarbij de unit langzamer klinkt tot de gewenste Ta. Maar veel stiller is en rustiger / stabieler werkt lijkt het.
- Met een Tset van 33, en een Ta van 34,5 a 35 pendelt de unit! Terwijl de afgifte 5.6 - 6.3 kW is! Reminder: de minimale afgifte bij een Tbuiten van 2 is 3,8 kW. volgens het databoek.
- Met een Tset van 34, en een Ta van heel eventjes 35.5, moduleert de unit enigszins terug naar aanvoer 35 en retour 31.5.
- Het lijkt er op dat de WP een heel kort moment (enkele minuten) een bepaald vermogen, ver boven het minimum nodig heeft.
- Ik heb geconstateerd dat in ieder geval op twee momenten hij heel kort een delta heeft van 5.5 waardoor de afgifte 7,7 kW is, daarna moduleert hij een beetje terug naar 4,9 kW.

Conclusie
- We dachten al dat deze VA2 units hogere minimum vermogens nodig heeft dan in de databook te zien is. Nu zie ik echter zeer duidelijk in het gedrag van de unit dat hij kortstondig echt een fors vermogen kwijt moet kunnen voordat deze wil terugpendelen.
- Voor mensen die een 80VA2 krijgen zou mijn advies zijn, zorg dat je 8 kW kwijt kunt in je afgifteanders kun je misschien beter voor een 60VA2 gaan of een oude VA op de kop tikken.

Hoe zou dit komen
- Zoals @Andrehj al aangaf heeft de VA2 waarschijnlijk een grotere compressor.
- T.o.v. de eerste versie heb je met de 80VA2 ongeveer 26% meer afgifte nodig bij een tbuiten van 2.

NB
- Bij hogere buitentemperaturen lijkt dit ook te gelden, maar dan kan de unit wel een stuk verder terugmoduleren. Ik heb dit met TBuiten >7 gehad dat ie tot 620W elektrisch en ~3 kW afgifte ging. (Ta 30 retour 28)

[Afbeelding]
Mooie en scherpe analyse! Je toont hier volgens mij (net als eerder) inderdaad hard aan dat deze unit de neiging heeft om te gaan pendelen op vrij hoge vermogens. In ieder geval hoger dan de minimumvermogens in de tabel. Misschien iets om te delen met Alklima en/of Mitsubishi internationaal? Weet niet hoeveel klanten zij hebben die zo gestructureerd en nauwkeurig de regeling monitoren en analyseren. Lijkt me nuttige informatie voor toekomstige updates van firmware. Dank voor al jouw bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
@radeoxx Dat is top, en voor mij een duwtje in de rug om ook naar 1900 te gaan. Dank voor je uitgebreide en heldere posts.

Vandaag boek ik ook iets meer succes, al maken een berg defrosts het lastig om conclusies te trekken. Vanmorgen ben ik naar stille mode 2 gegaan. De unit piekt nu op max 62 Hz (i.p.v. ~84 op mode 1, en 92 op normaal).

Verder heb ik de gevraagde temp vrij hoog gezet, 24 graden; met in eerste instantie een Ta van 27. Af en toe schiet ik boven de Ta uit, maar de unit gaat dan ook een stapje terug. Vanmorgen leverde dit 1 keer pendelen op (rond 10.48 AM in onderstaande).

De Ta heb ik daarna naar 28 gezet; tot nu toe geen pendelen meer gezien en wel stapjes terug in de hoeveelheid Hz. De temperatuur in huis blijft rond de 20 graden, terwijl stroomverbruik significant minder is. Maar goed, ik ben benieuwd hoe dit eruit zou zien zonder de defrosts.

Al met al levert het dit beeld op vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We-0eInl61XIjT8yV7pX1d8sLik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wwdF95IyGutoojC7y4H2s33.png?f=fotoalbum_large

Ik wil nog even wachten op een dag met minder defrosts om te kijken of de boel dan stabiel blijft draaien voordat ik v19 ga installeren. (En wil later nog de Danfoss spullen verwijderen)

Ondanks dat ik er enig plezier aan beleef om hier wat mee te prutsen, kan ik me wel voorstellen dat dit toch als 1 bak ellende wordt ervaren door iemand die hier geen tijd aan wil, of kan, besteden.

offtopic:
:$ Hoe in vredesnaam doen jullie die soort van inline replies, waar je een lijn in je eigen post creëert en dan een tweede keer de tijd, en mogelijkheid tot quote en thumbs-up e.d. doet? Heb in de UBB code zitten kijken; maar zie het direct niet staan.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Inderdaad, die bewoners zijn gesjochten als er iets niet goed is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
nessio schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:13:
Inderdaad, die bewoners zijn gesjochten als er iets niet goed is
offtopic:
gesjochten, die moest ik even opzoeken :D

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
rfoppen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:04:
@radeoxx

offtopic:
:$ Hoe in vredesnaam doen jullie die soort van inline replies, waar je een lijn in je eigen post creëert en dan een tweede keer de tijd, en mogelijkheid tot quote en thumbs-up e.d. doet? Heb in de UBB code zitten kijken; maar zie het direct niet staan.
Blijven spammen. Als je na elkaar blijft posten ziet het er zo uit

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:20
Is er iemand met een SUZ-SWM80 die in de loop van vandaag de defrost interval tijd vanzelf heeft zien oplopen (van 50 naar 90 minuten)? Of enkel door de binnenunit een keer uit en aan te zetten?
Vanmiddag liep de relatieve vochtigheid aardig terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BAJ82 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:04:
Is er iemand met een SUZ-SWM80 die in de loop van vandaag de defrost interval tijd vanzelf heeft zien oplopen (van 50 naar 90 minuten)? Of enkel door de binnenunit een keer uit en aan te zetten?
Hier is het niet boven de 2.5 graden geweest, ik heb dus weinig verschil gezien in de frequentie.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Ook hier de standaard 48/50min interval de gehele dag door. Heb hem zelfs even uit en aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Nope, deze keer niet, maar ja, dit is niet bepaald droog of warm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSyviBZk_8rcMYRdh9oSlEGabl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdAo0U5cqNEYzOqCWTavWQd2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Hier ook gewoon elke 50 min…

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
nessio schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:23:

.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De boiler temperatuur loopt dan ook terug, heeft er misschien iets mee te maken. Maar daar weten anderen met aangesloten boiler meer over misschien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
radeoxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Bij de bovenste (SUZ-SWM40VA)

Als de retourtemperatuur minimaal ~12.0 gr C is, dan moet het debiet (water flow) in ieder geval ~6,5 LPM zijn.

Als de retourtemperatuur ~7 gr C is, dan heb je een flow nodig van 13 LPM.

Maar het is wel een beetje vreemde "informatie", want wanneer komt de retour op die temperaturen? Misschien met koelen alleen relevant?
Bij ontdooien en een niet al te grote waterinhoud van je systeem zou de watertemperatuur toch ook flink kunnen dalen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:12
Ik vraag me af of meer installatie inhoud in liters kan mee helpen om na een defrost weer sneller op temperatuur te komen.

Ik heb:
+/_50m2 vloerverwarming op de begane grond, alles open staan.
6m2 vloerverwarming badkamer open staan.
5 t22 radiatoren en 1 t21 radiator op de verdiepingen ook open staan.

Geen buffervat in gebruik.

Bij verbouwen van de zolder tzt komt er nog een grotere t22 bij de installatie op, hier moeten de leidingen nog voor verplaatst worden dit is al iets.
Maar wellicht is het verstandig om nog meer te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVKczZjixWiwKKb_9RXUwAQVFac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bIiHcVoOv2isOycaBNkfby9.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
Voor de SUZ-SWM gebruikers met veel defrosts.
Heeft iemand al eens gekeken naar “defrost thermistor TR-61”?
Schijnbaar doet deze unit de bepaling van de defrost op basis van de waarde van deze sensor tov de sensor ambient outdoor en heatexchanger outdoor.
Op de foto is te zien dat TR61 onderin de verdamper/condensor zit.
De kabel komt van het midden en lijkt lang genoeg deze eens te verplaatsen naar de bovenkant waar ook outdoor heatexchanger sensor zit.
Grote kans dat defrost tijd dan VEEEL langer wordt. Dan wel goed kijken of de ww niet teveel invriest. Zo ja dan iets opschuiven naar onder.

Als ik de unit had zou ik dit gaan “uitproberen”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zjM8oKb2MzPYUHxKXAe6hb76AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU20jaZUgqPhh62XLyXTRDpF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9ffXlLWS_Z7cuQQG4ogczTbcCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSMM5pqqB2RDwu37Z0dej6q0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Als ik de opbouw zo zie van dan en condensor zou de “defrost sensor” wel eens in een slecht doorblazen stuk van de condensor kunnen zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsY0GXeeOXX7X-0Tdaum9idT6ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttRHHkPAlaL3hknMdRihxof3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
In al het defrost geweld heb ik ook nog een vraag waar ik mee aan het stoeien ben.

Ik probeer goed te begrijpen hoe mijn huis qua warmte afgifte in elkaar steekt (weer een stapje in het optimaliseren) waarbij ik probeer te kijken naar een zo hoog mogelijke afgifte tegen een zo laag mogelijk verbruik. Zie onder mijn verbruik van afgelopen 24 uur, en het laatste uur waarbij ik de stille modus heb geactiveerd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jsZFkXGzSyb3MQ9zMokTaImMhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/56PBfQBho69YjbMBeQXcEjAN.png?f=fotoalbum_large

Ik zie namelijk dat met deze temperaturen mijn systeem redelijk (onnodig?) loopt te stampen, maar ik heb dan ook tot vanmiddag alle groepen open, en alle radiatoren op de bovenverdieping deels open (om de flow te vergroten en daarmee de afgifte). Maar ik merk dat ik het beneden net niet lekker warm krijg. Dat komt door de conservatieve stooklijn welke ik nu nog ingesteld heb.

Ik heb voor mijn huis de stooklijn redelijk laag staan, bij -2 heb ik een Ta van 33 graden (vrijstaand, jaren 30 met redelijke isolatie). Ik heb nog niet getest met hogere Ta. De flow is 25 liter.

Ik krijg het nét niet lekker op temp. Tset = 20 maar ik blijf hangen op 19,2.

Nu probeer ik te optimaliseren met een zo laag mogelijk opgenomen elektrisch vermogen. Ik weet niet zo goed waar ik het nu zoeken moet, maar ik heb bedacht om eerst de benedenverdieping lekker warm te krijgen tegen een zo laag mogelijk elektrisch vermogen om daarna de rest van de vertrekken bij te voegen.

Heb daarom de stille modus (hoogste stand) aangezet om te checken of ik het dan warm krijg. Bij -10/35 levert de WP max 5,1 kW in die modus.

Ik heb beneden ongeveer 80m2 vloerverwarming (tel de badkamer even niet mee welke ook op de VW zit, maar dat is een aparte verdeler en ik wil zuiver de woonkamer/keuken even monitoren qua afgifte). De badkamer verdeler (zit dichter bij de wp en heb verder geen flow berekening of overzichten per groep) heb ik ook even dicht gezet net als de rest van de radiatoren. Ik wil niet dat die groepen de Tr verstoren welke ik uitlees op de wp. De flow is nu 16 liter, zuiver over de vloer in de keuken/woonkamer.

De formule: dT*4.2*(flow/60) levert mij 5 kW aan afgifte op. Daarbij is de Ta 33,5 en de Tr 29 met een dT van 4,5. Er gaat nu 1,8 kW aan vermogen in met een COP van ~2,8.

Dat zou mijn pomp moeten kunnen trekken bij een temp van -2. Maar, stel nu dat ik het op deze temp niet lekker warm krijg, dan betekent het dat ik mijn Ta moet verhogen. Is dit dan een logische eerste stap? Of zou ik de stille modus een standje minder moeten zetten? Is de stille modus trouwens max Ta gebonden?

Ik kan de flow ook verhogen, maar in mijn woonkamer valt hier niets te halen want daar staan de groepen maximaal open. Als ik de radiatoren elders in huis open zet, plus de badkamer, dan neemt de algehele flow sterk toe (tot 25/26 liter) maar dan zakken de flowmeters in de woonkamer flink in (waardoor de afgifte in de woonkamer weer afneemt en het weer kouder wordt?)

Kortom, ik ben dus aan het zoeken naar het juiste haakje om te starten. Ik heb de WP nog niet zo lang (nov) maar ik lees elke dag dit topic en af en toe durf ik ook wel iets te reageren. Maar in bovenstaand geval probeer ik naar de meest duidelijke, stap voor stap optimalisatie te gaan. Te beginnen bij 1 ruimte.

Oja, ik heb de WTH warmte afgifte berekening gedaan bij een Tset van 20, Ta van 33 en Tr van 29. Kom ik uit op 57 watt per m2. Dat zou voor 80m2 dan 4560 watt zijn aan warmte. Wat zegt mij dit getal t.o.v. 5 kW afgifte uit de wp?

Update: vanmorgen was de temp in de woonkamer flink gestegen. 19.7! De flow verdelers stonden strak bovenin. Mijn inschatting is dat de flow per groep ong 4 liter was (4 groepen op totaal 16).

Conclusie voor nu: de flow in het gehele systeem was voorheen heel hoog maar de flow over de verdeler zelf is te laag (zat op 1,5).

Nu de flow op elke meter naar 2 liter gezet. Kijken of ik het daarmee ook warm krijg naar 20. Badkamer ook open nu. Algehele flow is nog steeds 16 maar nu met een iets andere verdeling onderling.

[ Voor 19% gewijzigd door RTJC op 17-01-2024 07:40 ]

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:01
stin00 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:00:
Dan heb ik dus toch een FTC5. Ik zal Alklima eens vragen hoe dat zit met (nieuwe) firmware.
@stin00 Ik heb ook een FTC5 en eigenlijk dezelfde vraag als jij. Heb jij al contact gehad met Alklima met de vraag of de FTC6 firmware ook op de FTC5 kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
RenBeu schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:49:
Ik vraag me af of meer installatie inhoud in liters kan mee helpen om na een defrost weer sneller op temperatuur te komen.

Ik heb:
+/_50m2 vloerverwarming op de begane grond, alles open staan.
6m2 vloerverwarming badkamer open staan.
5 t22 radiatoren en 1 t21 radiator op de verdiepingen ook open staan.

Geen buffervat in gebruik.

Bij verbouwen van de zolder tzt komt er nog een grotere t22 bij de installatie op, hier moeten de leidingen nog voor verplaatst worden dit is al iets.
Maar wellicht is het verstandig om nog meer te doen?

[Afbeelding]
Het lijkt me wel. Ik kan het niet vanaf hier zien, maar als je toch als in het stof gaat en stukken afdopt, dan maar gelijk meer aanpakken?

Hier ligt 180+m2 vloerverwarming, ik dacht 150 HoH (en toch nog buffervat die plek inneemt). Als ik kijk naar gisteren 11:00. krijg ik dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhjOcHQ_DOu5Pr7prs-AYGQ6VjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTRCSq5MRK2KEnrKgcMSENgM.jpg?f=fotoalbum_large

Als het kouder is kakt het wel iets meer in, niet dramatisch veel meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AnDhz6C7JUbPwGZAhlp3To5bPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzSFPDiqxejF68xULzKhU7Cj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door gr8-jen op 17-01-2024 07:15 . Reden: Plaatjes toevoegen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Technician- schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:55:
Voor de SUZ-SWM gebruikers met veel defrosts.
Heeft iemand al eens gekeken naar “defrost thermistor TR-61”?
Schijnbaar doet deze unit de bepaling van de defrost op basis van de waarde van deze sensor tov de sensor ambient outdoor en heatexchanger outdoor.
Op de foto is te zien dat TR61 onderin de verdamper/condensor zit.
De kabel komt van het midden en lijkt lang genoeg deze eens te verplaatsen naar de bovenkant waar ook outdoor heatexchanger sensor zit.
Grote kans dat defrost tijd dan VEEEL langer wordt. Dan wel goed kijken of de ww niet teveel invriest. Zo ja dan iets opschuiven naar onder.

Als ik de unit had zou ik dit gaan “uitproberen”

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hier al eens naar gekeken ook. De defrost sensor zit helemaal onderaan. Bij een defrost is de onderste rij / sector van de verdamper het deel wat het laatst ontdooit. Ik weet dus ook niet of de defrost sensor bepaalt of er ontdooit moet worden, of dat deze bepaalt dat het ontdooiproces gereed is en dus de duur van de defrost bepaalt.
De bovenste sensor die ook de temp van de verdamper meet, zou dit ook kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
gr8-jen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:12:
[...]

Het lijkt me wel. Ik kan het niet vanaf hier zien, maar als je toch als in het stof gaat en stukken afdopt, dan maar gelijk meer aanpakken?

Hier ligt 180+m2 vloerverwarming, ik dacht 150 HoH (en toch nog buffervat die plek inneemt). Als ik kijk naar gisteren 11:00. krijg ik dit

[Afbeelding]

Als het kouder is kakt het wel iets meer in, niet dramatisch veel meer.

[Afbeelding]
Grootste verschil is ook dat je Tr veel minder zakt als bij @RenBeu , Ik merk dat het na een wat langere defrost (meerdere puntjes horizontaal in de grafiek, onderin) ook iets langer duurt. Meer inhoud lijkt hier wel bepalend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
g-j-t schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Grootste verschil is ook dat je Tr veel minder zakt als bij @RenBeu , Ik merk dat het na een wat langere defrost (meerdere puntjes horizontaal in de grafiek, onderin) ook iets langer duurt. Mee inhoud lijkt hier wel bepalend.
@gr8-jen @RenBeu @g-j-t
Met >180m2 vloerverwarming heb je een enorme buffer in beton/cement, ik denk dat dat nog een veel grotere warmtecapaciteit heeft dan de waterinhoud. En dat je daardoor dus na een defrost veel sneller terug op temperatuur komt. Volgens mij heeft @Andrehj wel eens wat voorgerekend qua warmtecapaciteit.

Edit:
De soortelijke warmte van water is 4186 J/kg K, wat betekent dat men 4186 J moet toevoegen aan 1 liter water om de temperatuur ervan 1 graad te doen stijgen. Dus 418.600 J om 100 liter water 1 graad te doen stijgen.

De soortelijke warmte van beton is, net zoals van de meeste steenachtige materialen, circa 850 J/(kgK) bij 20 °C. De dichtheid (volumieke massa) van het materiaal, uitgedrukt in de eenheid kg/m3. Bij normaal beton is dat circa 2400 kg/m3
Dus 2.040.000 J om 1 m3 beton 1 graad te doen stijgen.

Trek zelf je conclusies 🙂

[ Voor 30% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-01-2024 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
@SebastiaanPs Idd, meer vloermassa is nog beter. Zie ook de verschillen in de duur per uur dat de Ta wordt gehaald. Dit is bij @gr8-jen veel langer door het snelle herstel.

[ Voor 55% gewijzigd door g-j-t op 17-01-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
g-j-t schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:58:
[...]

Ik heb hier al eens naar gekeken ook. De defrost sensor zit helemaal onderaan. Bij een defrost is de onderste rij / sector van de verdamper het deel wat het laatst ontdooit. Ik weet dus ook niet of de defrost sensor bepaalt of er ontdooit moet worden, of dat deze bepaalt dat het ontdooiproces gereed is en dus de duur van de defrost bepaalt.
De bovenste sensor die ook de temp van de verdamper meet, zou dit ook kunnen doen.
Och ja dat kan ook ja, einde defrost. Dan is het onverstandig te verplaatsen want dan wordt het blok niet schoon.
De hamvraag is. Hoe ziet het blok eruit als defrost wordt ingezet, als deze echt om de 50min helemaal is aangegroeid dan is het terecht.

Ik zie wel wat dat de modellen, 4-6-8 kw dezelfde fan en luchtverplaatsing hebben. En vind de luchtverplaatsing ook vrij laag. 2100m3/h
Ook grappige is dat de 6 en 8 exact dezelfde compressor hebben.

Misschien is er veel te verbeteren door de fanmotor en incl fanblad te tweaken zodat er meer lucht overheen gaat (>3200m3h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:30:
[...]

De hamvraag is. Hoe ziet het blok eruit als defrost wordt ingezet, als deze echt om de 50min helemaal is aangegroeid dan is het terecht.

Ik zie wel wat dat de modellen, 4-6-8 kw dezelfde fan en luchtverplaatsing hebben. En vind de luchtverplaatsing ook vrij laag. 2100m3/h
Ook grappige is dat de 6 en 8 exact dezelfde compressor hebben.

Misschien is er veel te verbeteren door de fanmotor en incl fanblad te tweaken zodat er meer lucht overheen gaat (>3200m3h)
Hoe het blok eruit ziet voorafgaand aan de defrost wisselt. Soms zie je nauwelijks ijsvorming of zelfs maar verkleuring. Bij vochtig weer kan hij echter ook volledig dicht zitten. Het lijkt er dus op dat niet alleen de sensoren bepalend zijn. Er wordt soms behoorlijk conservatief gestuurd iig, ook op basis van een timer zo lijkt het.

De fansnelheid is niet heel hoog idd. Ik vind die van mij daarmee ook vrij stil (nog niet eens stille modus), wat dan wel weer prettig is. Met meer luchtverplaatsing zakt de temp van de verdamper natuurlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g-j-t schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Grootste verschil is ook dat je Tr veel minder zakt als bij @RenBeu , Ik merk dat het na een wat langere defrost (meerdere puntjes horizontaal in de grafiek, onderin) ook iets langer duurt. Meer inhoud lijkt hier wel bepalend.
Dat de TA zover zakt heeft niets te maken met systeeminhoud naar mijn mening.

Ik heb 280m2 v.v. (h.o.h. 100mm, met buis Ø18) EN een buffervat van 120 liter en bij mij zakt de Ta naar 16,5 graden tijdens een defrost, maar binnen redelijke tijd (5 minuten na de defrost) is Ta alweer op peil., zie grafiek hieronder. Hij loopt dan wel ff op dik 70HZ om de Ta weer bij te trekken.

11,2KW Zubadan gaat het hier over

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KihgYMc.png

Wel is het zo dat hoe meer systeeminhoud je hebt, hoe makkelijker een defrost wordt opgevangen zie ook post van @SebastiaanPs hierboven.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 17-01-2024 09:49 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gr8-jen
Er wordt daarom ook gepraat over Tr ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gr8-jen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:50:
Er wordt daarom ook gepraat over Tr ;)
8)7 8)7 Inderdaad, heb ik voor Jan l*l een hele lap tekst lopen te typen :X O-)

Tr zakt bij mij slechts tot 22,5 graad, wat dus aangeeft dat ik inderdaad veel systeeminhoud heb, wat klopt.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 17-01-2024 10:32 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:18
Ter vergelijking, een defrost op een systeem met alleen radiatoren en een 40L buffervaatje in de retour*:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2x1eN552y_bBY4pcUnqBho_eBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vvokQCvH669ompSHXy5upp3.jpg?f=fotoalbum_large
  • Tr zakt van ca. 38 naar 32,5 (5,5 graad / 15%)
  • Duurt 29 minuten voor Tr weer terug is op oorspronkelijke temperatuur
  • Ta duurt 24 minuten voor hij weer volledig terug op temperatuur is
*Vanwege verkeerde aansluiting zit mijn buffer op dit moment in de aanvoer, dat verandert wellicht ook het gedrag bij een defrost (wordt vanmiddag gefixt).

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 17-01-2024 10:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
g-j-t schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:58:
[...]

Hoe het blok eruit ziet voorafgaand aan de defrost wisselt. Soms zie je nauwelijks ijsvorming of zelfs maar verkleuring. Bij vochtig weer kan hij echter ook volledig dicht zitten. Het lijkt er dus op dat niet alleen de sensoren bepalend zijn. Er wordt soms behoorlijk conservatief gestuurd iig, ook op basis van een timer zo lijkt het.

De fansnelheid is niet heel hoog idd. Ik vind die van mij daarmee ook vrij stil (nog niet eens stille modus), wat dan wel weer prettig is. Met meer luchtverplaatsing zakt de temp van de verdamper natuurlijk minder.
Het is dat ik deze unit niet heb, anders zou ik het volgende proberen:

- Hele grote fan huren bij Boels, zo'n vloerdroogfan en deze meelaten blazen op de condensor, nu de t tussen defrost meten.
- Het proces volgens hoe de condensor aanvriest en de sensoren gaan verplaatsen om zodoende meer info te krijgen op welke condities defrost wordt bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Vanavond maar eens een experiment doen waarbij de radiatoren boven dicht gaan. Ben benieuwd of het herstel na defrost dan ook anders wordt met alleen vloerverwarming beneden. Ik heb een seriebuffer in de retour van 50 liter. Deze koelt als eerste af bij een defrost. Kon niet echt kwaad volgens Alklima en zou juist helpen bij de defrosts.. maar het tegendeel kon wel eens waar zijn.
Ik heb hem in serie laten plaatsen op basis advies Alklima. De installateur zou dit vaatje eerst als wisselaar (parallel) toepassen.

[ Voor 15% gewijzigd door g-j-t op 17-01-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Het is dat ik deze unit niet heb, anders zou ik het volgende proberen:

- Hele grote fan huren bij Boels, zo'n vloerdroogfan en deze meelaten blazen op de condensor, nu de t tussen defrost meten.
- Het proces volgens hoe de condensor aanvriest en de sensoren gaan verplaatsen om zodoende meer info te krijgen op welke condities defrost wordt bepaald.
Toch knullig dat dit zou moeten. Ik vind de discussie over het verplaatsen van thermistor wel erg interessant. Hier ook nu heel de nacht om de 50 minuten steady defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
Ik ben al huiverig om m'n firmware up te daten, laat staan aan de unit zelf te gaan frutten; lijkt me dat dat ook een gevalletje van Dag Garantie is?

Maar blijft wel erg benieuwd naar eventuele resultaten! Ook hier defrosts all the time.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
radeoxx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Toch knullig dat dit zou moeten. Ik vind de discussie over het verplaatsen van thermistor wel erg interessant. Hier ook nu heel de nacht om de 50 minuten steady defrosts.
Disclaimer: dit moet ook niet, dit is om te Tweaken of er efficiënte verbetering is te halen.
ME heeft met deze units gewoon een scherpgeprijst buitendeel in de markt die opzich best prima is maar misschien nog wat efficiënter kan draaien bij koudere buitentemp.
Voor de betere oplossing hebben ze de powerinverter en zubadans namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Wat ik wel uit de databoeken haal is dat de SWM40 60 en 80 precies dezelfde onderdelen hebben. Alleen de compressor van de 6 en 8 wijkt af.
Dus dezelfde fanmotor voor de 4,6 en 8.
Deze is ong 55W DC motor 5 draads en max 2100m3/h

De powerinverter zelfde vermogen heeft een 75W dc motor 3300m3/h

Ben zelf heel benieuwd of de print een grotere fanmotor kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
rfoppen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:02:
Ik ben al huiverig om m'n firmware up te daten, laat staan aan de unit zelf te gaan frutten; lijkt me dat dat ook een gevalletje van Dag Garantie is?

Maar blijft wel erg benieuwd naar eventuele resultaten! Ook hier defrosts all the time.
Ik heb ook nog geen zin. Eerst maar is een stelling maken en veren eronder :). Met deze temperatuur en vochtigheid (-0,6 en 96%) mag de defrost ook wel. Ik zie aan de compressorkant wel ijsvorming en het duurt nog even voor die moet defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:39:
Geen. De units zijn gewoon hetzelfde. Enig argument voor de 6 kW variant is de iets lagere aanschafprijs.
Even een reactie op een oude post. Aangezien er voor de SUZ serie geen vermogenskabeltje is zou ik zeggen dat begrenzing van het maximale vermogen ook een argument voor de 4 of 6kW uitvoering is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:29:
Even een reactie op een oude post. Aangezien er voor de SUZ serie geen vermogenskabeltje is zou ik zeggen dat begrenzing van het maximale vermogen ook een argument voor de 4 of 6kW uitvoering is.
Even afgezien van de regelstrategie"uitdagingen" die hier de laatste weken voorbij komen met de SUZ-units: Normaliter kun je met de watertemperatuur mooi het vermogen regelen, dus dan zou een lager max vermogen enkel een nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:31:
Even afgezien van de regelstrategie"uitdagingen" die hier de laatste weken voorbij komen met de SUZ-units: Normaliter kun je met de watertemperatuur mooi het vermogen regelen, dus dan zou een lager max vermogen enkel een nadeel zijn.
Behalve bij defrosts en SWW, daar gaat het met het vermogenskabeltje toch ook om? Anders is beperking van het vermogen via dat kabeltje toch ook alleen maar een nadeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:12
SebastiaanPs schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:16:
[...]

@gr8-jen @RenBeu @g-j-t
Met >180m2 vloerverwarming heb je een enorme buffer in beton/cement, ik denk dat dat nog een veel grotere warmtecapaciteit heeft dan de waterinhoud. En dat je daardoor dus na een defrost veel sneller terug op temperatuur komt. Volgens mij heeft @Andrehj wel eens wat voorgerekend qua warmtecapaciteit.

Edit:
De soortelijke warmte van water is 4186 J/kg K, wat betekent dat men 4186 J moet toevoegen aan 1 liter water om de temperatuur ervan 1 graad te doen stijgen. Dus 418.600 J om 100 liter water 1 graad te doen stijgen.

De soortelijke warmte van beton is, net zoals van de meeste steenachtige materialen, circa 850 J/(kgK) bij 20 °C. De dichtheid (volumieke massa) van het materiaal, uitgedrukt in de eenheid kg/m3. Bij normaal beton is dat circa 2400 kg/m3
Dus 2.040.000 J om 1 m3 beton 1 graad te doen stijgen.

Trek zelf je conclusies 🙂
Ik heb de vloerverwarming ingefreesd dus van daaruit ook minder buffer.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:50

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:31:
Vanmorgen gebeld door mijn buurman 5 huizen verderop in de straat of ik even wilde komen kijken bij zijn WP Zubadan ZCR-112YA-300D SET.

Zijn WP draait nu vanaf gisterochtend 11:00 was zijn verhaal en heeft er nu iets van 49KWh doorheen gejaagd en krijgt het net aan 19á20gr in huis. En het systeem draait nu nog. (Met veel defrost momenten en was goed dicht zag ik.) En draaide met 98Hz.

Vrijstaande woning gebouwd in 2010 gasverbruik was 2200m3. Vloerverwarming als hoofdverwarming beneden, en boven radiatoren. Je zou zeggen dat de ZCR-112YA dan wel tot zijn recht komt als ik de koevlaas methode gebruik.

Nu hebben ze de bediening van de binnen-unit in de woonkamer hangen en het systeem draait op ruimtetemperatuur.

Ik heb even gekeken bij de instellingen en zag dat de Ta op 45gr stond. (beetje erg hoog lijkt mij). SWW op 55gr met een drop van 5gr. De pomp staat op stand 5 (23ltr.)
Ik heb de Ta verlaagd naar 32gr en het SWW naar 50gr met een drop van 10gr en gezegd dat hij het nu even moet aankijken.

Hebben jullie nog ideeën waarom dit systeem zo blijft door stampen.
Leiding diameter is 28mm koper en zit gelijk op een gesloten verdeler zonder extra poespas.
Bovenstaande verhaal was vorig jaar aan de hand. (21-01-2023).

Nu een jaar verder, vandaag de dag nog steeds een drama met de WP.

De pomp staat al sinds begin koude periode van dit jaar te draaien en gaat niet uit.

Vandaag dan eerst maar begonnen om de bediening van de cilinderunit uit de woonkamer te halen (functioneerde als thermostaat) en deze teruggeplaatst in de cilinderunit en hiervoor in de plaats een Panasonic thermostaat opgehangen en alles aangesloten zoals omschreven en werkt.

Systeem draait nu op een vaste Ta van 33gr. Nu kijken of hij de woonkamer warmer kan krijgen dan de 20,5gr. Dit lukte dus gewoon niet vorig jaar en eigenlijk nu nog steeds niet.

Hij heeft contact gezocht met de installateur en deze zegt dood leuk. Je moet de thermostaat een graadje warmen zetten. En dat het systeem 24/7 draait is normaal bij dit weertype.

Ik zeg dus tegen hem, je kunt de thermostaat wel een graadje hoger zetten, maar als het systeem zijn setpoint omdat de Ta niet gehaald wordt, zal er meer warmte aangevoerd worden lijkt mij.

Verder zag ik dat de flow erg is afgenomen in een jaartje tijd.
Pomp stand 5, nu met een flow van 18ltr, dit was vorig jaar 23ltr. (alles staat open.)

Verder even een geïmproviseerde schets hoe de WP is opgesteld bij de buren zodat jullie een beeld hebben van de situatie.

Ik denk namelijk, dat deze op de verkeerd locatie staat en dat de WP dus continu in zijn eigen koude lucht staat stampen, omdat hij tegen de muur van de buren staat te blazen. Met de nodige (onnodige) defrost als gevolg.

Nu dacht ik, kan dan niet de buitentemperatuurmeter (die achter op de WP zit) verplaats worden naar een omgeving waar de temperatuur wel accuraat is qua meting. Denk hierbij aan de de andere kant van de schutting of maakt dit niets uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prlm2fqfyEnnvRxyTxV7NxTlTdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4qjpbgMOvGfjoHqJQ8GSCo1.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
Challenge bij de SUZ-xxxxxVA2 lijkt meer te zijn dat de unit vanaf een hoger vermogen niet zo snel teruggeschaald; en er soms pendelgedrag ontstaat doordat de gewenste Ta te ver doorschiet.

Geforceerd het vermogen beperken met stille mode lijkt bij mij in ieder geval goed te werken. Geen pendelgedrag en lager stroomverbruik. Win win.

Voor de gein heb ik net even de stille mode 2 teruggezet naar normaal. Max gaat dan van ~68Hz naar ~92Hz. Ta staat op 27.

Rond 12.10 heb ik de stille mode omgezet. Voor die tijd, zie je de Ta rustig omhoog gaan, en de frequentie teruggaan als deze bereikt is (tot de defrost er inschiet) .

Na uitzetten stille mode heb heb ik meteen een paar pendels? te pakken...
  • vanaf 12.16 blijft vermogen omhoog gaan.
  • om 12.28 zit ik op de gewenste Ta, maar nog steeds loopt vermogen op.
  • Om 12.40 heb ik een overshoot en gaat de boel uit.
  • Daarna zie je hetzelfde gebeuren rond 13.11
Tevens is in dit process, door het hogere vermogen, het stroomverbruik vanzelfsprekend ook hoger.

Je zou toch willen dat bij het bereiken van de Ta, de unit of gelijk blijft lopen, of alvast een stapje terugdoet (of zelfs een beetje voor die tijd; een undershoot :*) ).

Is de max overshoot in te stellen? Wellicht dat als dat wat ruimer dan 1.5 kan het wat beter gaat?

Eerder draaide ik op een hogere Ta, maar dat leverde hetzelfde gedrag op met het hogere max vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CkjCH0CCacoCC2K_9wo3pEtRjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S7kVIyAmZ04QMcDC05GsT1jq.png?f=fotoalbum_large

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:02
Speedyace schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:32:
[...]

De pomp staat al sinds begin koude periode van dit jaar te draaien en gaat niet uit.

Vandaag dan eerst maar begonnen om de bediening van de cilinderunit uit de woonkamer te halen (functioneerde als thermostaat) en deze teruggeplaatst in de cilinderunit en hiervoor in de plaats een Panasonic thermostaat opgehangen en alles aangesloten zoals omschreven en werkt.

Systeem draait nu op een vaste Ta van 33gr. Nu kijken of hij de woonkamer warmer kan krijgen dan de 20,5gr. Dit lukte dus gewoon niet vorig jaar en eigenlijk nu nog steeds niet.

Hij heeft contact gezocht met de installateur en deze zegt dood leuk. Je moet de thermostaat een graadje warmen zetten. En dat het systeem 24/7 draait is normaal bij dit weertype.

Ik zeg dus tegen hem, je kunt de thermostaat wel een graadje hoger zetten, maar als het systeem zijn setpoint omdat de Ta niet gehaald wordt, zal er meer warmte aangevoerd worden lijkt mij.

Pomp stand 5, nu met een flow van 18ltr, dit was vorig jaar 23ltr. (alles staat open.)

Verder even een geïmproviseerde schets hoe de WP is opgesteld bij de buren zodat jullie een beeld hebben van de situatie.

Ik denk namelijk, dat deze op de verkeerd locatie staat en dat de WP dus continu in zijn eigen koude lucht staat stampen, omdat hij tegen de muur van de buren staat te blazen. Met de nodige (onnodige) defrost als gevolg.

Nu dacht ik, kan dan niet de buitentemperatuurmeter (die achter op de WP zit) verplaats worden naar een omgeving waar de temperatuur wel accuraat is qua meting. Denk hierbij aan de de andere kant van de schutting of maakt dit niets uit.

[Afbeelding]
Filter al gecontroleerd op vervuiling?

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

buell schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Filter al gecontroleerd op vervuiling?
Ik heb hier bewust nog niet naar gekeken, maar ik denk dat hij dit maar de installateur neer moet leggen.
Zit nog garantie op vandaar.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:01
[...]

Als het plaatje klopt, staat hij strak tegen de muur? Een korte google zoektocht laat zien dat de buitenunit van het type PUHZ-SHW112 YAA is (heb ik zelf ook); strak tegen de muur is in ieder geval niet de bedoeling, want dan blokkeer je de luchtstroom (in de installatie handleiding staan de minimale afstanden die aangehouden moeten worden).

Als de flow is afgenomen zou ik het interne filter eens schoonmaken (let op dat je de spanning van binnenunit haalt).

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rfoppen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:32:
Challenge bij de SUZ-xxxxxVA2 lijkt meer te zijn dat de unit vanaf een hoger vermogen niet zo snel teruggeschaald; en er soms pendelgedrag ontstaat doordat de gewenste Ta te ver doorschiet.

Geforceerd het vermogen beperken met stille mode lijkt bij mij in ieder geval goed te werken. Geen pendelgedrag en lager stroomverbruik. Win win.

Voor de gein heb ik net even de stille mode 2 teruggezet naar normaal. Max gaat dan van ~68Hz naar ~92Hz. Ta staat op 27.

Rond 12.10 heb ik de stille mode omgezet. Voor die tijd, zie je de Ta rustig omhoog gaan, en de frequentie teruggaan als deze bereikt is (tot de defrost er inschiet) .

Na uitzetten stille mode heb heb ik meteen een paar pendels? te pakken...
  • vanaf 12.16 blijft vermogen omhoog gaan.
  • om 12.28 zit ik op de gewenste Ta, maar nog steeds loopt vermogen op.
  • Om 12.40 heb ik een overshoot en gaat de boel uit.
  • Daarna zie je hetzelfde gebeuren rond 13.11
Tevens is in dit process, door het hogere vermogen, het stroomverbruik vanzelfsprekend ook hoger.

Je zou toch willen dat bij het bereiken van de Ta, de unit of gelijk blijft lopen, of alvast een stapje terugdoet (of zelfs een beetje voor die tijd; een undershoot :*) ).

Is de max overshoot in te stellen? Wellicht dat als dat wat ruimer dan 1.5 kan het wat beter gaat?

Eerder draaide ik op een hogere Ta, maar dat leverde hetzelfde gedrag op met het hogere max vermogen.

[Afbeelding]
Volgens mij slaat hij de eerste keer af om 12:08 uur (geen defrost, want Ta komt niet onder Tr), terwijl het vermogen op dat moment nog niet is gestegen boven het eerdere niveau.
Het pendelen lijkt dus al gestart te zijn voordat jouw wijziging effect had.

Heb je nu warmtevraag en open groepen in al jouw ruimtes? Zo ja, dan Ta toch een graadje omhoog?

Hoe werkt het bij jou in de normale modus (dus niet stil) met warmtevraag en open groepen in alle ruimtes? Je zou verwachten dat de WP heel grote vermogens kwijt kan met jouw enorme VVW oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Rockster schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Als het plaatje klopt, staat hij strak tegen de muur? Een korte google zoektocht laat zien dat de buitenunit van het type PUHZ-SHW112 YAA is (heb ik zelf ook); strak tegen de muur is in ieder geval niet de bedoeling, want dan blokkeer je de luchtstroom (in de installatie handleiding staan de minimale afstanden die aangehouden moeten worden).
De WP hangt met beugels aan de muur en de achterkant van de WP tot aan de muur is zo'n 25cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Rockster schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Als de flow is afgenomen zou ik het interne filter eens schoonmaken (let op dat je de spanning van binnenunit haalt).
Dit heb ik aan hem doorgegeven, en gezegd dat hij dit met de installateur moet bespreken. Mocht die er geen zin in hebben of weer met een lul verhaal komen dat de flow van 18ltr wel voldoende is. Dan ga ik het filter wel schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@Speedyace als je een aparte buitentemperatuur sensor hebt kun je vergelijken met de sensor in de buitenunit. Als die meer dan een graad lager wordt tijdens verwarmen dan de echte buitentemperatuur heb je kortsluiting van de luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Knowbody schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:34:
@Speedyace als je een aparte buitentemperatuur sensor hebt kun je vergelijken met de sensor in de buitenunit. Als die meer dan een graad lager wordt tijdens verwarmen dan de echte buitentemperatuur heb je kortsluiting van de luchtstroom.
Ga ik even plaatsen (y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
assje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:42:
Ter vergelijking, een defrost op een systeem met alleen radiatoren en een 40L buffervaatje in de retour*:
[Afbeelding]
  • Tr zakt van ca. 38 naar 32,5 (5,5 graad / 15%)
  • Duurt 29 minuten voor Tr weer terug is op oorspronkelijke temperatuur
  • Ta duurt 24 minuten voor hij weer volledig terug op temperatuur is
*Vanwege verkeerde aansluiting zit mijn buffer op dit moment in de aanvoer, dat verandert wellicht ook het gedrag bij een defrost (wordt vanmiddag gefixt).
Paar uur later, de monteur is geweest en systeem draait weer en nu met aanvoer/retour correct.

Voor aanpassing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2x1eN552y_bBY4pcUnqBho_eBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vvokQCvH669ompSHXy5upp3.jpg?f=fotoalbum_large
Na aanpassing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hE72VCBLB4FXX2lYzKdj6_sRKCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aG4AikPADhW26FEp77Upm0RP.jpg?f=fotoalbum_large

Klein beetje verschil op de drop van retour bij defrost maar afgifte bijna verdubbeld *O* Onvoorstelbaar dat ik op mijn systeem met radiatoren bijna een jaar gedraaid heb met de helft van de afgifte....

Die Ta kan straks dus een mooi stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
SebastiaanPs schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Volgens mij slaat hij de eerste keer af om 12:08 uur (geen defrost, want Ta komt niet onder Tr)
Mee eens dat het er zo uit ziet rond 12.08. Echter de unit gaf per status aan dat er een defrost plaatsvindt, zie de D-ON in de bovenste regel (Dat is op basis van wat ik uitlees via Melcloud). Het was ook precies 45 minuten na de vorige defrost.
Op dat moment ben ik de stille modus aan het aanpassen; wellicht dat dat de meting van de temperaturen iets heeft beïnvloed (dip in het verkrijgen van data oid?)

Ik ben er in ieder geval redelijk zeker van dat dat een defrost was. In de grafieken voor de Hz en W zie je een soortgelijk gedrag als daarvoor met defrosts.

Sowieso gister de hele dag en vandaag tot aan die tijd heb ik in de stille modus, vrij lage Ta en hoge warmtevraag geen enkele keer pendelen gezien. Stille modus uit, en het is direct weer raak.

Ik heb nu inderdaad hoge warmtevraag en open groepen (op 1 na) in alle ruimtes. Zet ik de normale modus aan zie je onderstaande. Eerste gedeelte is hetzelfde als vorige plaatje, maar nu met een uur of twee aan gewone mode.
  • Tot ~12.08 stille mode 2 AAN.
  • Van 12.08 tot 14.30 stille mode uit --> pendelen. All groepen open, PAR op 24 graden, Ta van 27
  • van 13.45 gooi ik de Ta met twee graden omhoog om inderdaad te kijken wat dat gaat doen
  • van 14.30 terug naar stille mode 2 (wilde dat tegelijk met graden omhoog doen, maar vrouw wilde aandacht).
Vraag is nu of de hogere Ta wordt gehaald met het beperkte vermogen. (zit nu in SWW run, daarna ga ik het uitvinden)

Ondanks dat ik drie lagen aan vvw heb, zet die Danfoss troep veels te snel de complete verdeler dicht heb ik het idee. Waardoor ik dus zomaar ineens 120m2 verlies als verdieping 1 en 2 tegelijk dichtgaan, of 80m2 als de bgg dichtgaat.
Maar dat gaat voor onderstaande niet op, alles staat dan open. Wat weer teruggaat naar de VA2 die niet zo snel in vermogen teruggaat en over z'n Ta heenschiet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSW3orvx-mPY02k4EizW6TWqteg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iw6W245aR1gQwDGd1mRJpKYp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door rfoppen op 17-01-2024 15:56 ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is normaal.

Wat is de Tr? Dan kun je met de flow het gehaalde vermogen uitrekenen. Die joekel van een WP moet met dit weer wel 14 kW kunnen halen.
Als het gehaalde vermogen (veel) minder is dan spec heb je iets voor de installateur.

Die zin is onbegrijpelijk.
Dat is veel te weinig voor zo'n grote WP. Die 23 was ook al te weinig. Om 12 kW met een dT van 5 kwijt te kunnen heb je een flow van 34 lpm nodig.

Hoe kan het dat die flow zo laag is? Ik krijg het gevoel dat er een te kleine binnenunit aan zit met kleine waterpomp (een ersd ipv een ersc).

Dat kun je uiteraard eenvoudig checken door de buitentemperatuur af te lezen op de WP. Als die (veel) lager is dan de werkelijke temperatuur weet je dat het foute boel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Defrost tijd is nu langer +/-90 min Tb -1
Vanaf 15.25 defrost om 16.50 tot nu geen defrost meer. Zal straks weer kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:42:

[...]

Dat is veel te weinig voor zo'n grote WP. Die 23 was ook al te weinig. Om 12 kW met een dT van 5 kwijt te kunnen heb je een flow van 34 lpm nodig.

Hoe kan het dat die flow zo laag is? Ik krijg het gevoel dat er een te kleine binnenunit aan zit met kleine waterpomp (een ersd ipv een ersc).
Ik draai ook met een Zubadan 112 met 20 liter flow omdat ik niet meer water door de vloer krijg. Niet ideaal maar toch draai ik ook deze weken nog steeds een cop van rond de 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

[...]
Du moment dat die 12 kW nodig is vriest het 10 graden.

Hoe erg is het dan als de Ta 30 a 31 is en de Tr 23 a 24.
Lijkt mij dat je dan niet op 5K hoeft te gaan zitten om daarop de flow te dimensioneren. Een dT van 7 a 8K haalt dat ding ook.

Zoals je zelf vaak zegt is het goed kwijt kunnen van het minimale vermogen het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Mee eens, mist een stukje tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

Dat is normaal.

[...]

Wat is de Tr? Dan kun je met de flow het gehaalde vermogen uitrekenen. Die joekel van een WP moet met dit weer wel 14 kW kunnen halen.
Als het gehaalde vermogen (veel) minder is dan spec heb je iets voor de installateur.

[...]

Die zin is onbegrijpelijk.

[...]

[...]

Dat kun je uiteraard eenvoudig checken door de buitentemperatuur af te lezen op de WP. Als die (veel) lager is dan de werkelijke temperatuur weet je dat het foute boel is.
Vanmiddag even het filter schoongemaakt en de flow komt nu tot 25ltr. op pompstand 5 meer krijg ik er niet uit.

Ta35gr en Tr 27gr is een Dt van 8, dan kom ik op 14kW.

Verder een thermometer geplaats om te kijken wat het verschil is met de sensor op de WP.(uitkomst weet ik nog niet

Cilinderunit is een ERST30C-VM2ED

Op de foto is te zien hoe vuil het filter is geworden in een jaar tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlG6gPsl_Nl-x3au1XoD6_npP8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fFq8usVLi02YXvpTIdTpzDS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Speedyace op 17-01-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:56:
Net even het filter schoongemaakt en de flow komt nu tot 25ltr. op pompstand 5 meer krijg ik er niet uit.
Dat is al een stuk beter, maar voor een 12 kW WP nog steeds mager.
Ta35gr en Tr 27gr is een Dt van 8, dan kom ik op 14kW.
Dat is dan prima. Maar met 14 kW zal die hut toch wel warm worden?
Verder een thermometer geplaats om te kijken wat het verschil is met de sensor op de WP.(uitkomst weet ik nog niet
Kun je niet gewoon de Tbuiten van jouw WP vergelijken met die van de buurman? Dat lijkt me veel sneller te doen.
Cilinderunit is een ERST30C-VM2ED
Dat is de passende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 14:54
ik lees altijd heel veel mensen schrijven over hun defrosts.
Waarom zijn die zo belangrijk bij een warmtepomp?

Benadelen ze de COP van een WP ?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:59:

Kun je niet gewoon de Tbuiten van jouw WP vergelijken met die van de buurman? Dat lijkt me veel sneller te doen.
Dat heldere idee had ik ook _/-\o_ en heb dit doorgegeven.
Ik heb net gekeken en mijn systeem draait nu ook en meet +1gr. Dat ik vanmiddag bij de buurman was (uurtje of 17:00) gaf deze -2gr aan.
Ik heb dan ook erg het vermoeden dat hij kortsluiting heeft van zijn eigen luchtstroom.

Pagina: 1 ... 108 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero