In al het defrost geweld heb ik ook nog een vraag waar ik mee aan het stoeien ben.
Ik probeer goed te begrijpen hoe mijn huis qua warmte afgifte in elkaar steekt (weer een stapje in het optimaliseren) waarbij ik probeer te kijken naar een zo hoog mogelijke afgifte tegen een zo laag mogelijk verbruik. Zie onder mijn verbruik van afgelopen 24 uur, en het laatste uur waarbij ik de stille modus heb geactiveerd....
Ik zie namelijk dat met deze temperaturen mijn systeem redelijk (onnodig?) loopt te stampen, maar ik heb dan ook tot vanmiddag alle groepen open, en alle radiatoren op de bovenverdieping deels open (om de flow te vergroten en daarmee de afgifte). Maar ik merk dat ik het beneden net niet lekker warm krijg. Dat komt door de conservatieve stooklijn welke ik nu nog ingesteld heb.
Ik heb voor mijn huis de stooklijn redelijk laag staan, bij -2 heb ik een Ta van 33 graden (vrijstaand, jaren 30 met redelijke isolatie). Ik heb nog niet getest met hogere Ta. De flow is 25 liter.
Ik krijg het nét niet lekker op temp. Tset = 20 maar ik blijf hangen op 19,2.
Nu probeer ik te optimaliseren met een zo laag mogelijk opgenomen elektrisch vermogen. Ik weet niet zo goed waar ik het nu zoeken moet, maar ik heb bedacht om eerst de benedenverdieping lekker warm te krijgen tegen een zo laag mogelijk elektrisch vermogen om daarna de rest van de vertrekken bij te voegen.
Heb daarom de stille modus (hoogste stand) aangezet om te checken of ik het dan warm krijg. Bij -10/35 levert de WP max 5,1 kW in die modus.
Ik heb beneden ongeveer 80m2 vloerverwarming (tel de badkamer even niet mee welke ook op de VW zit, maar dat is een aparte verdeler en ik wil zuiver de woonkamer/keuken even monitoren qua afgifte). De badkamer verdeler (zit dichter bij de wp en heb verder geen flow berekening of overzichten per groep) heb ik ook even dicht gezet net als de rest van de radiatoren. Ik wil niet dat die groepen de Tr verstoren welke ik uitlees op de wp. De flow is nu 16 liter, zuiver over de vloer in de keuken/woonkamer.
De formule: dT*4.2*(flow/60) levert mij 5 kW aan afgifte op. Daarbij is de Ta 33,5 en de Tr 29 met een dT van 4,5. Er gaat nu 1,8 kW aan vermogen in met een COP van ~2,8.
Dat zou mijn pomp moeten kunnen trekken bij een temp van -2. Maar, stel nu dat ik het op deze temp niet lekker warm krijg, dan betekent het dat ik mijn Ta moet verhogen. Is dit dan een logische eerste stap? Of zou ik de stille modus een standje minder moeten zetten? Is de stille modus trouwens max Ta gebonden?
Ik kan de flow ook verhogen, maar in mijn woonkamer valt hier niets te halen want daar staan de groepen maximaal open. Als ik de radiatoren elders in huis open zet, plus de badkamer, dan neemt de algehele flow sterk toe (tot 25/26 liter) maar dan zakken de flowmeters in de woonkamer flink in (waardoor de afgifte in de woonkamer weer afneemt en het weer kouder wordt?)
Kortom, ik ben dus aan het zoeken naar het juiste haakje om te starten. Ik heb de WP nog niet zo lang (nov) maar ik lees elke dag dit topic en af en toe durf ik ook wel iets te reageren. Maar in bovenstaand geval probeer ik naar de meest duidelijke, stap voor stap optimalisatie te gaan. Te beginnen bij 1 ruimte.
Oja, ik heb de WTH warmte afgifte berekening gedaan bij een Tset van 20, Ta van 33 en Tr van 29. Kom ik uit op 57 watt per m2. Dat zou voor 80m2 dan 4560 watt zijn aan warmte. Wat zegt mij dit getal t.o.v. 5 kW afgifte uit de wp?
Update: vanmorgen was de temp in de woonkamer flink gestegen. 19.7! De flow verdelers stonden strak bovenin. Mijn inschatting is dat de flow per groep ong 4 liter was (4 groepen op totaal 16).
Conclusie voor nu: de flow in het gehele systeem was voorheen heel hoog maar de flow over de verdeler zelf is te laag (zat op 1,5).
Nu de flow op elke meter naar 2 liter gezet. Kijken of ik het daarmee ook warm krijg naar 20. Badkamer ook open nu. Algehele flow is nog steeds 16 maar nu met een iets andere verdeling onderling.
[
Voor 19% gewijzigd door
RTJC op 17-01-2024 07:40
]