0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
In combinatie met de defrosts zou dit wel eens de reden kunnen zijn dan dat ik onder deze omstandigheden moeite krijg de boel warm te houden, laat staan op te warmen. Mijn afgifte van het hele systeem zou echter pas bij een Ta van ruim boven de 30 in de buurt komen van dit vermogen.Knowbody schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:15:
[...]
Bij kleine warmtepompen die je vaak een dip in het vermogen bij buitentemperatuur rondom 0 gr.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Ik heb eigenlijk 3 vragen voor jullie:
- Zitten er technsiche verschillen tussen de SUZ-SWM80VA en de SUZ-SWM60VA2 die ik op het oog heb (omdat die een lager min vermogen heeft van 2.6kW en toch nog 6.1kW bij -10)? Ik zie dat die VA2 versie minder R32 vulling heeft. Is natuurlijk nog de vraag of die leverbaar is.
- In de offerte is een PAR-WT60 R-E met PAR-WR61 R-E opgenomen voor 400,- ex BTW, is mijn aanname correct dat ik die ook achterwege kan laten en gewoon mijn oude Honeywell Touch aan/uit aan kan sluiten? Voor mijn gevoel is dit erg veel geld namelijk.
- Hoe verhoud zo'n Ecodan zich met bijvoorbeeld de Daikin Altherma 3 LT? De Mitsu zou goedkoper zijn, maar met een offerte van 13.000 zit ik praktisch gelijk met een Altherma 3 LT 6kW die volgens mij nog lager terug kan moduleren ook.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
edit: ik krijg ook meerdere contextkeys via de inspector functie in chrome.
[ Voor 46% gewijzigd door RTJC op 12-01-2024 10:20 ]
Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D
Weet je zeker dat je nu nog de SUZ-SWM80VA kunt krijgen en niet de SUZ-SWM80VA2? die laatste heeft bij mijn weten een hoger minimaal vermogen. De SUZ-SWM80VA staat als 3.1 in de TS maar dat komt volgens mij omdat die bij een bepaalde temp 3.1 uitstoot. Als niet gekalibreerde meters niet teveel afwijken kom ik ~2.65kW met kwakkelweer. Kan ik nog is naar kijken als ik thuis ben.Kuusj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:53:
In de meest recente offerte die iemand gemaakt heeft is uitgegaan van een SUZ-SWM80VA icm een EHST20D, nu ben ik me eens even over die aan het inlezen en ik heb nu al de conclusie getrokken dat die buitenunit hem niet gaat worden. Ik heb een warmteverlies van ~5kW bij -10, deze doet minimaal 3.1kW als ik de TS lees.. Dat moet het buiten zo ongeveer 2 graden vriezen wil ik niet per definitie pendelen![]()
Ik heb eigenlijk 3 vragen voor jullie:
- Zitten er technsiche verschillen tussen de SUZ-SWM80VA en de SUZ-SWM60VA2 die ik op het oog heb (omdat die een lager min vermogen heeft van 2.6kW en toch nog 6.1kW bij -10)? Ik zie dat die VA2 versie minder R32 vulling heeft. Is natuurlijk nog de vraag of die leverbaar is.
- In de offerte is een PAR-WT60 R-E met PAR-WR61 R-E opgenomen voor 400,- ex BTW, is mijn aanname correct dat ik die ook achterwege kan laten en gewoon mijn oude Honeywell Touch aan/uit aan kan sluiten? Voor mijn gevoel is dit erg veel geld namelijk.
- Hoe verhoud zo'n Ecodan zich met bijvoorbeeld de Daikin Altherma 3 LT? De Mitsu zou goedkoper zijn, maar met een offerte van 13.000 zit ik praktisch gelijk met een Altherma 3 LT 6kW die volgens mij nog lager terug kan moduleren ook.
Iedereen hier op dit forum houd van Ecodan dus dat is een inkoppertje
En de SUZ-SWM80VA vs SUZ-SWM60VA is voor zover ik weet alleen softwarematig anders gekieteld. De hardware is hetzelfde dacht ik in dit forum gelezen te hebben
Edit2: zoek is op Honeywell in dit forum ( en voor andere vragen ook) en probeer 1 post te vinden die positief is daarover
[ Voor 7% gewijzigd door gr8-jen op 12-01-2024 10:21 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
[ Voor 99% gewijzigd door LittleKiller op 12-01-2024 10:26 ]
Gister tussen ~19:00 en ~04:00 geen defrosts gehad. Temp volgens buitenunit +5gr. Daarna 6 aantal met steeds kortere interval, temp : +3 a +4grPlenkske schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:39:
[...]
Sinds 10:00 is de temperatuur flink gestegen (hallo zon) en de luchtvochtigheid gezakt. Het is net boven 0 bij ons in de tuin, met 70% luchtvochtigheid.
Verbruik weer ietsjes gezakt en defrost wederom na 90 minuten.
Sinds vanmorgen 9:30 weer 1 lange run tot nu toe. Temp weer +5gr
Gisteravond merkte ik een constante drup onder de WP, alsof er een defrost aan het draaien was. Met +5 doet ie het dus zeer prima, daar beneden is het een defrost-party.
EDIT: ik kan niet echt iets zinnigs zeggen over de RLV, ik heb geen meter in de buurt - iets voor de toekomst
[ Voor 7% gewijzigd door renownz op 12-01-2024 10:47 ]
Ja die SUZ-SWM80VA staat op mijn offerte, is die niet meer leverbaar dan? Ik vind het sowieso vreemd hoe bij de ene VA2 het minimumvermogen hoger is en bij de andere lager.gr8-jen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:13:
[...]
Weet je zeker dat je nu nog de SUZ-SWM80VA kunt krijgen en niet de SUZ-SWM80VA2? die laatste heeft bij mijn weten een hoger minimaal vermogen. De SUZ-SWM80VA staat als 3.1 in de TS maar dat komt volgens mij omdat die bij een bepaalde temp 3.1 uitstoot. Als niet gekalibreerde meters niet teveel afwijken kom ik ~2.65kW met kwakkelweer. Kan ik nog is naar kijken als ik thuis ben.
En de SUZ-SWM80VA vs SUZ-SWM60VA is voor zover ik weet alleen softwarematig anders gekieteld. De hardware is hetzelfde dacht ik in dit forum gelezen te hebben
En ja, dat had ik kunnen weten
Maar die thermostaat is verplicht of niet? Ik zie mensen iets instellen op een display maar op die all-in-one binnenunit zie ik geen display.
Edit: heb je edit gemist..
Tnx. 22,5 haal ik hier alleen niet. We vinden 20 prima. Als Netatmo 20 aangeeft geeft Mitsubishi trouwens 21-21,5 aan. Afgelopen dag was het 19.5.
Je huis is een stuk beter geïsoleerd en wtw neem ik aan. Hier is alleen het dak rc6. Bouwbesluit 2012. Ook ventilatie type C, scheelt ook maar heb echt niet alle roosters open. Grafiek is helder, 20kWh bij 75 geproduceerd is redelijk vergelijkbaar. Ik zat maandag op ca 22kWh verbruik voor verwarming en ca77kWh geproduceerd.
[/quote]
@g-j-t
Hier een hoekwoning met veel glas (bij elkaar zo'n 14m2) in de woonkamer van ca. 50m2 en ventilatietype C. Dat laatste is best een boosdoener, want daardoor ervaar je koudeval. Ik heb ook niet alle roosters open. Comfort ging flink omhoog toen ik het 1 meter lange rooster op het noordoosten helemaal dicht deed.
En ja, de SUZ 80VA defrost hier ook dat het een lieve lust is...
Lamelparket op de vloerverwarming is ook niet echt ideaal voor de afgifte, dus ook dat wil ik nog aanpassen naar keramisch parket.
Vloerverwarming en ventilatie type C is eigenlijk geen goede optie (in de woonkamer). Ik denk ook nog na over decentrale ventilatie voor de woonkamer (zoals Climarad). In de slaapkamers speelt dit veel minder, want daar wil je het toch niet te warm hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door FrancD op 12-01-2024 15:11 ]
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
RTJC schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:10:
Melcloud stuk? Nog iemand met Curl problemen?
1
2
| <h2>401 - Unauthorized: Access is denied due to invalid credentials.</h2> <h3>You do not have permission to view this directory or page using the credentials that you supplied.</h3> |
Edit: elke keer als ik opnieuw inlog in melcloud dan verandert de Context key. Niet handig.
[ Voor 9% gewijzigd door RTJC op 12-01-2024 11:31 ]
Nee, die thermostaat is niet verplicht. Het display wat je bedoelt zit standaard bij de binnenunit. Er zijn ook veel mensen die het display in de woonkamer hangen. Heb ik zelf ook. Op de plek waar voorheen de thermostaat van de gasketel hing. Daar was/is het draad aanwezig, en het display kan je met dezelfde draad aansluiten.Kuusj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:59:
Maar die thermostaat is verplicht of niet? Ik zie mensen iets instellen op een display maar op die all-in-one binnenunit zie ik geen display.
Inderdaad, het is niet verplicht en je kan de controller ophangen ipv de thermostaat.Kuusj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Ja die SUZ-SWM80VA staat op mijn offerte, is die niet meer leverbaar dan? Ik vind het sowieso vreemd hoe bij de ene VA2 het minimumvermogen hoger is en bij de andere lager.
En ja, dat had ik kunnen weten
Edit: heb je edit gemist..
(heb ik ook)
Alleen als je op WAR wil werken heb je een 2de thermostaat nodig om de WP uit te zetten, anders schakelt die niet uit bij de ingestelde temp.
Die extra thermostaat heb ik nog niet. Voorlopig laat ik het tussen 20:30 en 8:30 omschakelen van WAR naar ruimtetemperatuur via weekklok van melcloud. Het blijft tussen 22 en 22.5 graden (na 1 graad aftrek wegens te hoge temp van controller)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Mocht je nog een Netatmo willen (simpele versie), ik heb er 1 nieuw op Marktplaats gekocht. Die verkoper had er meerdere, prijs: voor 90 euro incl verzending had ik hem in huis.gr8-jen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:02:
[...]
Inderdaad, het is niet verplicht en je kan de controller ophangen ipv de thermostaat.
(heb ik ook)
Alleen als je op WAR wil werken heb je een 2de thermostaat nodig om de WP uit te zetten, anders schakelt die niet uit bij de ingestelde temp.
Die extra thermostaat heb ik nog niet. Voorlopig laat ik het tussen 20:30 en 8:30 omschakelen van WAR naar ruimtetemperatuur via weekklok van melcloud. Het blijft tussen 22 en 22.5 graden (na 1 graad aftrek wegens te hoge temp van controller)
Als je de link naar de adv wilt, stuur ik je een dm.
Kijk, dat klinkt al een stuk aantrekkelijker dan 480,- incl. BTW voor die van MitsubishiRTJC schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:07:
[...]
Mocht je nog een Netatmo willen (simpele versie), ik heb er 1 nieuw op Marktplaats gekocht. Die verkoper had er meerdere, prijs: voor 90 euro incl verzending had ik hem in huis.
Als je de link naar de adv wilt, stuur ik je een dm.
Welke controller of thermostaat van Mitsubishi is zo duur? Link?Kuusj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:17:
Kijk, dat klinkt al een stuk aantrekkelijker dan 480,- incl. BTW voor die van Mitsubishi
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In mijn offerte staat: "PAR-WT60 R-E met ontvanger PAR-WR61 R-E". Voor 480,- zelfs incl BTW.Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:11:
[...]
Welke controller of thermostaat van Mitsubishi is zo duur? Link?
Inkoop van die 2 is minder dan €200 ex btw. Leuke marge.Kuusj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:14:
[...]
In mijn offerte staat: "PAR-WT60 R-E met ontvanger PAR-WR61 R-E". Voor 480,- zelfs incl BTW.
Tenzij er ook arbeid voor installatie en aanleggen nieuwe bedrading nodig is en hierbij inbegrepen. Als het om het doorschuiven van 2 doosjes is dan vind ik het wat veel.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Er loopt al draad naar de woonkamer. En ik heb al een nieuwe buis in de muur zitten zodat hij in de keuken kan hangen. M.a.w. is dit alweer bezeikte boel. Heb in ieder geval in mijn tegenaanbod gezet dat hij de thermostaat maar weg laat. Komt dan alles bij elkaar (incl subsidie) op 9400,- voor de SUZ-SWM80VA. Heb dus ook gevraagd voor de SUZ-SWM60VA2, maar weet niet of hij dat gaat doen of dat die leverbaar is. En of daar prijsverschil tussen zit.M_AW schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:52:
[...]
Inkoop van die 2 is minder dan €200 ex btw. Leuke marge.
Tenzij er ook arbeid voor installatie en aanleggen nieuwe bedrading nodig is en hierbij inbegrepen. Als het om het doorschuiven van 2 doosjes is dan vind ik het wat veel.
Eerst maar even afwachten dus wat hij nu doet.
[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 12-01-2024 13:58 ]
SUZ-SWM60VA2 gewoon op voorraad bij Alklima. Dus moet goedkomen.Kuusj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:57:
[...]
Er loopt al draad naar de woonkamer. En ik heb al een nieuwe buis in de muur zitten zodat hij in de keuken kan hangen. M.a.w. is dit alweer bezeikte boel. Heb in ieder geval in mijn tegenaanbod gezet dat hij de thermostaat maar weg laat. Komt dan alles bij elkaar (incl subsidie) op 9400,- voor de SUZ-SWM80VA. Heb dus ook gevraagd voor de SUZ-SWM60VA2, maar weet niet of hij dat gaat doen of dat die leverbaar is. En of daar prijsverschil tussen zit.
Eerst maar even afwachten dus wat hij nu doet.
@Kuusjgr8-jen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:13:
[...]
Weet je zeker dat je nu nog de SUZ-SWM80VA kunt krijgen en niet de SUZ-SWM80VA2? die laatste heeft bij mijn weten een hoger minimaal vermogen. De SUZ-SWM80VA staat als 3.1 in de TS maar dat komt volgens mij omdat die bij een bepaalde temp 3.1 uitstoot. Als niet gekalibreerde meters niet teveel afwijken kom ik ~2.65kW met kwakkelweer. Kan ik nog is naar kijken als ik thuis ben.
Edit2: zoek is op Honeywell in dit forum ( en voor andere vragen ook) en probeer 1 post te vinden die positief is daarover
Ik zou zelf echt twee keer nadenken als je een SUZ-SWM80VA2 voor je neus geschoteld krijgt. In mijn ervaring (zoek maar eens op eerder posts) is het minimale vermogen echt hoog, een stuk hoger dan in die databoeken staat. Bij buitentemperaturen <7 graden in ieder geval.
Bij 0-3 graden celcius komt dat ding niet onder de 92 Hz, (2500-3000W Elektrisch) waarbij hij aanvoer 35,5 doet, retour 31 maal 20LPM = 6,3 kW afgifte (COP van 2,5 over de dag heen). Hij moduleert simpel gezegd NIET terug. Defrosts iedere 50 minuten dus hij is continu bezig om naar de gewenste temperatuur te gaan om dan weer in defrost te schieten.
Ik moet daarbij wel zeggen dat bij iets warme temperaturen het ding perfect werkt. Aanvoer 30, retour 28 zorgt voor 600W elektrisch en iets van 2,8 kW thermisch. En dan maakt ie makkelijk runs van 24 uur.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
De niet VA2 staat in de offerte, dus de ‘normale’ SUZ-SWM80VA. Als hij de VA2 erin had gezet had ik het sowieso al opgegeven haha. Maar bedankt voor de toevoeging!radeoxx schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:31:
[...]
@Kuusj
Ik zou zelf echt twee keer nadenken als je een SUZ-SWM80VA2 voor je neus geschoteld krijgt. In mijn ervaring (zoek maar eens op eerder posts) is het minimale vermogen echt hoog, een stuk hoger dan in die databoeken staat. Bij buitentemperaturen <7 graden in ieder geval.
Bij 0-3 graden celcius komt dat ding niet onder de 92 Hz, (2500-3000W Elektrisch) waarbij hij aanvoer 35,5 doet, retour 31 maal 20LPM = 6,3 kW afgifte (COP van 2,5 over de dag heen). Hij moduleert simpel gezegd NIET terug. Defrosts iedere 50 minuten dus hij is continu bezig om naar de gewenste temperatuur te gaan om dan weer in defrost te schieten.
Ik moet daarbij wel zeggen dat bij iets warme temperaturen het ding perfect werkt. Aanvoer 30, retour 28 zorgt voor 600W elektrisch en iets van 2,8 kW thermisch. En dan maakt ie makkelijk runs van 24 uur.
De unit doet precies wat jij beschrijft. Zelfs met het wat minder koude weer vandaag staat dat ding nog steeds tussen de 90 en 95 Hz te rammen. Redelijk nutteloos. Het enige wat ik kan doen om de freq wat lager te houden, is de stille modus aanzetten.
Het is me een raadsel waarom de unit niet simpelweg rustiger gaat draaien; kan dan alsnog prima de Ta op peil houden.
Appels zijn geen peren
Welke temperatuurregeling gebruik je? Wat doet ie als je een vaste (lage) Ta vraagt waarvoor maar weinig vermogen nodig is?rfoppen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:34:
@radeoxx Spot on, ik heb hier sinds kort ook een 80VA2 ( ipv een 80VA die door storm omgevallen was en vervangen is...).
De unit doet precies wat jij beschrijft. Zelfs met het wat minder koude weer vandaag staat dat ding nog steeds tussen de 90 en 95 Hz te rammen. Redelijk nutteloos. Het enige wat ik kan doen om de freq wat lager te houden, is de stille modus aanzetten.
Het is me een raadsel waarom de unit niet simpelweg rustiger gaat draaien; kan dan alsnog prima de Ta op peil houden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee, maar ik log ook in voor elke request, dus dan is de sessie valideRTJC schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:10:
Melcloud stuk? Nog iemand met Curl problemen?
Bedoel je echt pendelen of dat je woning weinig warmtebehoefte heeft dus te snel op temperatuur komt?Kuusj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:53:
In de meest recente offerte die iemand gemaakt heeft is uitgegaan van een SUZ-SWM80VA icm een EHST20D, nu ben ik me eens even over die aan het inlezen en ik heb nu al de conclusie getrokken dat die buitenunit hem niet gaat worden. Ik heb een warmteverlies van ~5kW bij -10, deze doet minimaal 3.1kW als ik de TS lees.. Dat moet het buiten zo ongeveer 2 graden vriezen wil ik niet per definitie pendelen
Vloerverwarming of radiatoren?
Beide zijn op voorraad bij de groothandel.Ik heb eigenlijk 3 vragen voor jullie:
Honeywell is niet geschikt voor warmtepompen.- In de offerte is een PAR-WT60 R-E met PAR-WR61 R-E opgenomen voor 400,- ex BTW, is mijn aanname correct dat ik die ook achterwege kan laten en gewoon mijn oude Honeywell Touch aan/uit aan kan sluiten? Voor mijn gevoel is dit erg veel geld namelijk.
Niet incl BTW?
Ik vind Mitsubishi gewoon erg fijn, met beide merken ervaring.- Hoe verhoud zo'n Ecodan zich met bijvoorbeeld de Daikin Altherma 3 LT? De Mitsu zou goedkoper zijn, maar met een offerte van 13.000 zit ik praktisch gelijk met een Altherma 3 LT 6kW die volgens mij nog lager terug kan moduleren ook.
Wel zou ik warmtepomp en woning goed op elkaar afstemmen.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 12-01-2024 17:59 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ze vragen gewoon de hoofdprijsAndrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:11:
[...]
Welke controller of thermostaat van Mitsubishi is zo duur? Link?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Nou, het lek boven water....assje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:44:
Ondanks Ta inmiddels rond de 45 graden is het nu 18 graden in huis met een ingestelde temperatuur van 19 graden.
Ik had Ta nog verder verhoogd naar 47 graden en bleef met moeite op temperatuur. Nu kon ik het niet meer geloven. Voorheen de hut met 38 graden warm en aan de afgifte is niets veranderd.
Ik heb op mijn werk een FLIR gepakt en eens gaan kijken. Vrij vlot duidelijk dat er nu niets van klopt, grootste deel radiator doet helemaal niets en alleen warmer direct tussen aan en afvoer (aan dezelfde kant).
Nog wat beter gekeken en probleem gevonden, alle radiatoren hebben de aanvoer aan de onderkant

Nogal een knullige fout, achteraf absurd dat ik hier niet eerder naar gekeken heb.
Enfin, in ieder geval duidelijk dat de efficiëntie van mijn installatie een stuk beter gaat worden.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik heb de VA2 en ik heb inmiddels besloten om bij lagere temperaturen, denk aan onder de 3 graden, een switch te doen naar een vast Ta. Heb was even zoeken maar in de ochtend even opstoken met een Ta van 32 en daarna een Ta van 30 lijkt bij mij te werken.rfoppen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:34:
@radeoxx Spot on, ik heb hier sinds kort ook een 80VA2 ( ipv een 80VA die door storm omgevallen was en vervangen is...).
Omdat deze eerst zo hoog in de fequentie zit staat deze s'nachts uit en vandaar dat ik even moet bijstoken.
/f/image/bW8Xv7EdeelirpTDCnHymkR1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xT3YKEgICuN6irSGsGZydRr5.png?f=fotoalbum_large)
Begin van de dag trekt deze dan net geen 2kW en later dropt dit dus naar nog geen 800W. Ik ben met deze strategie dus van 40kWh per dag naar rond de 20kWh gegaan
Het grootste probleem is eigenlijk dat ik een kromme voordeur heb en het in de hal, aangrenzend aan de woonkamer, net niet vriest. Maar door de mechanische afzuiging wordt de vrieskou dus lekker naar binnen gehaald. Vandaag kwam ik er achter dat houten voordeuren van 98x201 alleen nogal prijzig zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door jozi op 12-01-2024 20:05 ]
Heeft nu een suz-swm80va aangesloten staan met een erst30c-vm2ed.
De erst30c is voor R410a en de combi werkt dus ook niet, geeft error EE.
Mijns inziens is het wel om te bouwen met minimaal een andere printplaat.
Iemand hier ideeën over ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb bij mij destijds een anti inbraakstrip erop gezet wat de voordeur wat rechter trok.jozi schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:03:
[...]
Ik heb de VA2 en ik heb inmiddels besloten om bij lagere temperaturen, denk aan onder de 3 graden, een switch te doen naar een vast Ta. Heb was even zoeken maar in de ochtend even opstoken met een Ta van 32 en daarna een Ta van 30 lijkt bij mij te werken.
Omdat deze eerst zo hoog in de fequentie zit staat deze s'nachts uit en vandaar dat ik even moet bijstoken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Begin van de dag trekt deze dan net geen 2kW en later dropt dit dus naar nog geen 800W. Ik ben met deze strategie dus van 40kWh per dag naar rond de 20kWh gegaan
Het grootste probleem is eigenlijk dat ik een kromme voordeur heb en het in de hal, aangrenzend aan de woonkamer, net niet vriest. Maar door de mechanische afzuiging wordt de vrieskou dus lekker naar binnen gehaald. Vandaag kwam ik er achter dat houten voordeuren van 98x201 alleen nogal prijzig zijn.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@radeoxx @rfoppenjozi schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:03:
[...]
Ik heb de VA2 en ik heb inmiddels besloten om bij lagere temperaturen, denk aan onder de 3 graden, een switch te doen naar een vast Ta. Heb was even zoeken maar in de ochtend even opstoken met een Ta van 32 en daarna een Ta van 30 lijkt bij mij te werken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In deze post laat jozi zien dat de 80VA2 wel degelijk terug kan moduleren naar een lagere frequentie en vermogen.
Op welke regeling draaien jullie?
En wat doet jullie WP als (1) de ingestelde Ta wordt bereikt en (2) er nog steeds warmtevraag is?
Dan zou ie toch echt terug moeten moduleren naar een lagere frequentie dan 90 Hz om niet met de Ta door te schieten en daardoor af te slaan?
Ik ben extra geïnteresseerd want ik wacht op de installatie van een SUZ-SWM80VA2 (staat al een tijdje klaar bij de installateur).
Mijn gas CV ketel met een minimumvermogen van 11 kW (volgens de specificaties) draait nu met max Ta van 40 gr runs van enkele uren dus ik ben hoopvol…
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat biedt mogelijkheden! Ik hoop van harte voor jou dat dit een warmer huis geeft en je zorgen wegneemt. Wellicht krijg je door een lagere Ta ook minder problemen met het geluid? En anders kunnen de nieuwe bewoners een geluidsdempende kast overwegen. Hou ons op de hoogte ajb!assje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:08:
[...]
Nou, het lek boven water....
Ik had Ta nog verder verhoogd naar 47 graden en bleef met moeite op temperatuur. Nu kon ik het niet meer geloven. Voorheen de hut met 38 graden warm en aan de afgifte is niets veranderd.
Ik heb op mijn werk een FLIR gepakt en eens gaan kijken. Vrij vlot duidelijk dat er nu niets van klopt, grootste deel radiator doet helemaal niets en alleen warmer direct tussen aan en afvoer (aan dezelfde kant).
Nog wat beter gekeken en probleem gevonden, alle radiatoren hebben de aanvoer aan de onderkantBij de installatie van de warmtepomp is dus de aan en afvoer omgedraaid..... Het vuilfilter zit nu ook in de aanvoer dus lijkt gewoon bij de unit fout te zijn gegaan.
Nogal een knullige fout, achteraf absurd dat ik hier niet eerder naar gekeken heb.
Enfin, in ieder geval duidelijk dat de efficiëntie van mijn installatie een stuk beter gaat worden.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
(1) een hoger minimumvermogen heeft en
(2) een flink verbeterde COP heeft bij Ta 25 gr (scheelt zo'n 0.5-0.8 COP-punt afh van Tb en vermogen; bij Ta 35 gr ook subtiel iets beter maar nauwelijks verschil).
/f/image/BuY15X5p9TGImSWGkLseZvT8.png?f=fotoalbum_large)
Naar aanleiding van de opmerkingen over het minimumvermogen van de ME SUZ-SWM80VA2 versus de 80VA, vraag ik me al een tijdje af waarom ze bij Mitsubishi het minimumvermogen hebben verhoogd bij hun nieuwe versie. We hebben het over een bedrijf dat al vele jaren L/W warmtepompen maakt en een jaaromzet van 37 miljard heeft, die jongens zijn toch niet gek zou je zeggen?
Kleeft er ook een nadeel aan lage compressorfrequenties? Bijvoorbeeld snellere slijtage door minder goede spreiding van de olie? Ik heb hier geen verstand van.
Ik weet dat bij sommige warmtepompen op lagere frequenties de COP flink achteruit kan gaan, maar dat zie je hier bij deze modellen tot het minimumvermogen niet/nauwelijks (alleen bij de 80VA en hogere Tb van 12+ graden in lichte mate).
[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-01-2024 21:24 ]
Bij mij schakelt de va2 dus gewoon terug en de cop in deze dagen minimaal 3 geweest.
:strip_exif()/f/image/5bFFhx425Eq4p1u50k83k44L.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen kan ik eventueel een wat grotere versie maken. Interesse in een specifieke tijd range? Ik heb 2 maanden aan data
Daar hoef je toch niet de printplaat voor de vervangen alleen dipswitch SW5-3 t/m SW5-6 op ON en SW5-7 op OFF?koevlaas2 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:11:
Ik heb een 'klant' die het wel even zelf ging doen.
Heeft nu een suz-swm80va aangesloten staan met een erst30c-vm2ed.
De erst30c is voor R410a en de combi werkt dus ook niet, geeft error EE.
Mijns inziens is het wel om te bouwen met minimaal een andere printplaat.
Iemand hier ideeën over ?
Het enige wat ik kan bedenken is dat de HEX platenwisselaar vervangen moet worden voor een D variant.
Volgens mij zit er in de 80VA2 gewoon een grotere compressor. Het max vermogen bij -10 is namelijk ook flink hoger. De oude 80VA was geen echte 8 kW WP, maar meer een 7 kW, en daarmee maar iets sterker dan de 60VA(2).SebastiaanPs schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:20:
Naar aanleiding van de opmerkingen over het minimumvermogen van de ME SUZ-SWM80VA2 versus de 80VA, vraag ik me al een tijdje af waarom ze bij Mitsubishi het minimumvermogen hebben verhoogd bij hun nieuwe versie. We hebben het over een bedrijf dat al vele jaren L/W warmtepompen maakt en een jaaromzet van 37 miljard heeft, die jongens zijn toch niet gek zou je zeggen?
Dat zullen ze bij ME ook wel hebben ingezien. Toen is er een grotere compressor in de 80VA2 geplaatst, waardoor ook het minimum vermogen is verhoogd.
Zou het niet kunnen dat de (oud model) FTC5 die in die oude binnenunit zit helemaal niet met de modernere R32 buitenunits overweg kan? R32 buitenunits worden immers pas vanaf de d-serie met FTC6 ondersteund.Edit: Dat klopt uiteraard niet. Dit is gewoon een d-serie met FTC6.DutchWing schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:33:
Daar hoef je toch niet de printplaat voor de vervangen alleen dipswitch SW5-3 t/m SW5-6 op ON en SW5-7 op OFF?
Als ik @koevlaas2 was zou ik mijn schaarse tijd hier trouwens niet aan verspillen. Of er minimaal een verdubbeld uurloon voor vragen.
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2024 22:08 ]
Je ziet in die post inderdaad dat hij daar wel terugmoduleert, maar let op: de tbuiten was die dag tussen 1 en 7 gr. C. Je ziet dat hij om 12.00, 14.00 en 16.00 terugmoduleert, maar dat zijn wel de warmere momenten van de dag. In ieder geval die laatste 2 momenten.SebastiaanPs schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:41:
[...]
@radeoxx @rfoppen
In deze post laat jozi zien dat de 80VA2 wel degelijk terug kan moduleren naar een lagere frequentie en vermogen.
Op welke regeling draaien jullie?
En wat doet jullie WP als (1) de ingestelde Ta wordt bereikt en (2) er nog steeds warmtevraag is?
Dan zou ie toch echt terug moeten moduleren naar een lagere frequentie dan 90 Hz om niet met de Ta door te schieten en daardoor af te slaan?
Ik ben extra geïnteresseerd want ik wacht op de installatie van een SUZ-SWM80VA2 (staat al een tijdje klaar bij de installateur).
Mijn gas CV ketel met een minimumvermogen van 11 kW (volgens de specificaties) draait nu met max Ta van 40 gr runs van enkele uren dus ik ben hoopvol…
Ik constateer met mijn unit het volgende modulatiegedrag
- Bij echt lage (-5 tot +3) temperaturen (zonder hem op stille modus te zetten) werkt ie continu op 2000-3000W zonder tijd te hebben om terug te moduleren (want defrost iedere 50 min).
- Bij lage temperaturen (3-7) moduleert hij nu wel (let op: ik heb stille modus nu 24/7 aan) terug (na toevoegen van nog 1 extra T22 voor afgifte + software update naar 1900 van de binnenunit).
- Bij milde temperaturen (=>7) moduleert hij sowieso prima terug.
- Er is veel meer vermogen nodig dan de minimale genoemde vermogens in het databoek bij de SUZ-SWM80VA2. Dit heb ik ook in eerdere posts aangetoond en uitgebreider beschreven.
Heeft de uitgevoerde software update zin gehad?
Ik ga overigens kijken en hier in het topic rapporteren of ik hier nu minder last van heb, na het updaten van de software. Ik ga kijken hoe ver ik terug kan qua Ta.
Ik draai op dit moment:
- Tbuiten: 4 gr C
- Flow: 20LPM
- Stille modus: AAN
- Tset: 34
- Ta 35
- Tr: 31.25 (schommelt tussen 31.5 en 31.0)
- Afgifte: 5,25 kW
- Opgenomen vermogen: 1185W
- COP: 4,43
Ik ga de komende dagen nog proberen de Tset te verlagen, kijken of de extra toegevoegde radiator icm de software update ervoor zorgt dat hij nu stabieler draait bij lagere Tset/Ta.
Ja dat is misschien inderdaad zo! Dat hadden ze wel even mogen zeggen bij Climamarket. En het vermogen is dus (naar mijn mening) nog veel groter dan het minimale vermogen in de specs...Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:34:
[...]
Volgens mij zit er in de 80VA2 gewoon een grotere compressor. Het max vermogen bij -10 is namelijk ook flink hoger. De oude 80VA was geen echte 8 kW WP, maar meer een 7 kW, en daarmee maar iets sterker dan de 60VA(2).
Dat zullen ze bij ME ook wel hebben ingezien. Toen is er een grotere compressor in de 80VA2 geplaatst, waardoor ook het minimum vermogen is verhoogd.
Heb je misschien nog een specifieke rapportage van een echt koude dag (hele dag onder 0) waarin je alleen Ta, Tr, vermogen, Hz rapporteert? Dus even niet de boiler en dat soort zaken. En ook het liefste zonder SWW run. Dan ben ik heel benieuwd naar dat rapportje!!jozi schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:31:
Hierbij nog een aantal dagen aan metrics van eerder deze week met de kou. De eerste dag was op kamerthermostaat gestuurd en daarna op een vaste ta.
Bij mij schakelt de va2 dus gewoon terug en de cop in deze dagen minimaal 3 geweest.
[Afbeelding]
Morgen kan ik eventueel een wat grotere versie maken. Interesse in een specifieke tijd range? Ik heb 2 maanden aan data
[ Voor 39% gewijzigd door radeoxx op 12-01-2024 21:55 ]
Ah je hebt gelijk, dit moet grotendeels de verklaring zijn.Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:34:
[...]
Volgens mij zit er in de 80VA2 gewoon een grotere compressor. Het max vermogen bij -10 is namelijk ook flink hoger. De oude 80VA was geen echte 8 kW WP, maar meer een 7 kW, en daarmee maar iets sterker dan de 60VA(2).
Alleen bij Tb 7 graden en hoger lijkt het percentage terugmoduleren iets lager te zijn bij de VA2, maar veel scheelt het niet. Onderstaande geldt voor Ta 35 graden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/QA9ZtYLODShPzlX5EiYZG8gl.png?f=user_large)
@radeoxx
Ben benieuwd naar jouw data!
Daar mag de installateur voor langs komen!DaWizza schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:15:
@assje Fijn dat het probleem gevonden is![]()
Laat je de monteur terugkomen of ga je zelf aan de slag?
:strip_exif()/f/image/bet13xqhci8P7jeAJPltXLMR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door assje op 12-01-2024 21:58 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Is een D generatie FTC6.Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:38:
[...]
Zou het niet kunnen dat de (oud model) FTC5 die in die oude binnenunit zit helemaal niet met de modernere R32 buitenunits overweg kan? R32 buitenunits worden immers pas vanaf de d-serie met FTC6 ondersteund.
Als ik @koevlaas2 was zou ik mijn schaarse tijd hier trouwens niet aan verspillen. Of er minimaal een verdubbeld uurloon voor vragen.
Natuurlijk zou ik als ik @koevlaas2 was gewoon een nieuwe binnenunit aanbieden, zulke dingen moet je niet willen. Als het mis gaat ben jij de gebeten hond.
:strip_exif()/f/image/dUVEcNtX1xliQlKNEorkjXJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry. Ben niet meer wakker. Je hebt helemaal gelijk.DutchWing schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:03:
Is een D generatie FTC6.
We hebben de dip instellingen van de 30d erin gezet maar dat helpt niet.DutchWing schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:33:
[...]
Daar hoef je toch niet de printplaat voor de vervangen alleen dipswitch SW5-3 t/m SW5-6 op ON en SW5-7 op OFF?
Het enige wat ik kan bedenken is dat de HEX platenwisselaar vervangen moet worden voor een D variant.
De platen wisselaar van de C is groter (want voor R410A), fysiek zit het in elkaar dat zou niet uit moeten maken het moet de printplaat zijn naar mijn mening.
Ik kan natuurlijk altijd meedenken, zoveel doe ik er ook niet aan.Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:38:
[...]
Zou het niet kunnen dat de (oud model) FTC5 die in die oude binnenunit zit helemaal niet met de modernere R32 buitenunits overweg kan? R32 buitenunits worden immers pas vanaf de d-serie met FTC6 ondersteund.Edit: Dat klopt uiteraard niet. Dit is gewoon een d-serie met FTC6.
Ene, geen garantie natuurlijk.
Overigens niet helemaal actueel die D op de binnenunit ( in jouw plaatje) want je kan er tegenwoordig 4 - 14 kW op aansluiten, die hebben met R32 allemaal 1/4 en 1/2DutchWing schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:03:
[...]
Is een D generatie FTC6.
Natuurlijk zou ik als ik @koevlaas2 was gewoon een nieuwe binnenunit aanbieden, zulke dingen moet je niet willen. Als het mis gaat ben jij de gebeten hond.
[Afbeelding]
Vaste Ta lijkt het best te werken.
Appels zijn geen peren
Deze modulerende percentages geven door het hogere maximale vermogen een vertekend beeld. In situaties waarbij het afgiftesysteem ongeveer 4-5 kW is (zoals bij mij nu het geval is) heb ik helemaal niets heb aan die extra 300W vermogen bij -7.... (want kouder dan -7 hoeven we niet meer op te dimensioneren he, zie een aantal posts terug)...SebastiaanPs schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Ah je hebt gelijk, dit moet grotendeels de verklaring zijn.
Alleen bij Tb 7 graden en hoger lijkt het percentage terugmoduleren
[...]
iets lager te zijn bij de VA2, maar veel scheelt het niet. Onderstaande geldt voor Ta 35 graden.
[Afbeelding]
@radeoxx
Ben benieuwd naar jouw data!
En het max vermogen neemt enorm toe bij bepaalde temperaturen (2 graden bijv). Dus dan lijkt het verschil in terugmoduleren percentueel dus mee te vallen.
Maar niets is minder waar, want kijk maar wat er gebeurt als we kijken naar de absolute getallen:
Want bijv. bij 2 gr C.
80VA:
Minimaal vermogen 3 kW
80VA2:
Minimaal vermogen 3.8 kW
Verhoging = 800W (= 26% extra minimum vermogen nodig!)
[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 12-01-2024 22:54 ]
Als je niet heel kieskeurig bent kan je hier eens kijken:jozi schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:03:
[...]
Vandaag kwam ik er achter dat houten voordeuren van 98x201 alleen nogal prijzig zijn.
https://gebruiktebouwmate...euren-hout.html?hoogte=10
Dan toch een soort van vendor lock-in buiten de dipswitch instellingen om.koevlaas2 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:17:
[...]
We hebben de dip instellingen van de 30d erin gezet maar dat helpt niet.
De platen wisselaar van de C is groter (want voor R410A), fysiek zit het in elkaar dat zou niet uit moeten maken het moet de printplaat zijn naar mijn mening.
Denk het ook, print van een d erin en draaien maar.DutchWing schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:01:
[...]
Dan toch een soort van vendor lock-in buiten de dipswitch instellingen om.
Zeker fijn. Maar wat toch een geknoei in de installatiewereld.DaWizza schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:15:
@assje Fijn dat het probleem gevonden is![]()
Laat je de monteur terugkomen of ga je zelf aan de slag?
Chk chk dbl chk kent men niet.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Edit: kennelijk geldt dit voor alle PUD-SHWM*YAA warmtepompen.
[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 13-01-2024 12:43 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Download de image even en dan kan je als het goed is goed inzomen. Het zijn screenshot van een wat hogere resolutie.
1 december (kamer thermostaat)
/f/image/NytXiNzd6U9OO5Tdue5j8bof.png?f=fotoalbum_large)
7 t/m 11 januari (vanaf 9 januari naar een vaste ta gegaan)
/f/image/UkGYac5WTwnectwQP4IKPKGa.png?f=fotoalbum_large)
Wil je dat ik nog inzoom op een specifieke dag?
[ Voor 7% gewijzigd door jozi op 13-01-2024 12:55 ]
Mijn pud-shwm140yaa heeft een A+++ label (https://installateur-shop...yaa-hydromodul-ehsd-vm2d/) , dus ik denk niet dat dat het is. Alklima heeft nooit puds geïmporteerd, dus misschien zit dat erachter.RichieB schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:34:
Ik zie in de RVO meldcode lijst van 19 december 2023 dat op de PUD-SHWM120YAA in 2023 nog € 3750 subsidie zat, maar in 2024 niets meer. Betekent dat deze WP geen A++ label heeft, wat voor de 2024 subsidie noodzakelijk is?
Edit: kennelijk geldt dit voor alle PUD-SHWM*YAA warmtepompen.
When life gives you lemons, start a battery factory
Dat zou heel raar zijn. De subsidie wordt gegeven op basis van vermogen (en nu ook energielabel), niet wie ze verkoopt.KabouterSuper schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Alklima heeft nooit puds geïmporteerd, dus misschien zit dat erachter.
Gisteren overdag is de unit zelf uit het 50 min defrost patroon gegaan(van die nacht ervoor). Ik zie een aantal keer 80 en 70 min ertussen.
Oke, het volgende probleem!
Mijn warmtepomp staat op 45graden sww met een daling van 5graden. Als deze is gezakt 5 graden dan springt ie aan bij 40 graden dan warmt ie niet op maar koelt ie een aantal graden af (tot 38gr) voordat ie door warmt naar 45 graden….???? Dit is toch niet de bedoeling?
Wat ie ook weleens doet dan springt de pomp aan maar geen zwart warmtepomp symbool teken in het venster…??
Monteur is al geweest… die weten nergens van en hebben geen idee! Ze willen alklima langs laten komen en bij mij de rekening neer leggen terwijl ik een inderhoudscontract heb bij die monteur die langs is geweest!
[ Voor 9% gewijzigd door Warmtepomp op 13-01-2024 17:50 ]
Ik vind dat niet raar, maar juist logisch.RichieB schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:49:
[...]
Dat zou heel raar zijn. De subsidie wordt gegeven op basis van vermogen (en nu ook energielabel), niet wie ze verkoopt.
IEMAND moet ze wel aanmelden bij de RVO. Alklima zal dat niet doen, waarom zouden ze. De zuid-europese of Slowaakse webshop ook niet.
Dat kan natuurlijk.. dat RVO voor 2024 een nieuwe aanmelding wilde hebben met energielabel, maar dat die voor deze modellen niet is binnengekomen.M_AW schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:55:
[...]
Ik vind dat niet raar, maar juist logisch.
IEMAND moet ze wel aanmelden bij de RVO. Alklima zal dat niet doen, waarom zouden ze. De zuid-europese of Slowaakse webshop ook niet.
Het is vrij logisch dat de temperatuur eerst naar beneden gaat. Hier schiet die na het douchen wel eens terug naar 20 graden als die begint aan zijn sww run.Warmtepomp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:46:
Hoi,
Oke, het volgende probleem!
Mijn warmtepomp staat op 45graden sww met een daling van 5graden. Als deze is gezakt 5 graden dan springt ie aan bij 40 graden dan warmt ie niet op maar koelt ie een aantal graden af (tot 38gr) voordat ie door warmt naar 45 graden….???? Dit is toch niet de bedoeling?
Wat ie ook weleens doet dan springt de pomp aan maar geen zwart warmtepomp symbool teken in het venster…??
Monteur is al geweest… die weten nergens van en hebben geen idee! Ze willen alklima langs laten komen en bij mij de rekening neer leggen terwijl ik een inderhoudscontract heb bij die monteur die langs is geweest!
Hij begint het vat rond te pompen, dus de koude laag aan de onderkant word vermengt met de warme laag. En de sensor zit dacht ik in het midden of boven in afhankelijk van je instelling welke die gebruikt.
En de pomp springt standaard eens de zoveel tijd aan voor een 20 seconden ofzo om te zorgen dat je pomp niet vastloopt. Compleet normaal gedrag die zo hoort.
Dank je wel voor je reactie, ik heb dit echt nog nooit gezien. Hij sprong altijd aan als ie op 40gr stond en ging meteen omhoog ipv omlaag. En ik heb 11 jan snachts voor de warmtepomp binnenunit gezeten om te kijken wat ie nu eigenlijk doet, dus het is ook niet zo dat ik net gedoucht heb of zo. Ik heb op dat moment geen warm water gebruikt.TerminalNL schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:06:
[...]
Het is vrij logisch dat de temperatuur eerst naar beneden gaat. Hier schiet die na het douchen wel eens terug naar 20 graden als die begint aan zijn sww run.
Hij begint het vat rond te pompen, dus de koude laag aan de onderkant word vermengt met de warme laag. En de sensor zit dacht ik in het midden of boven in afhankelijk van je instelling welke die gebruikt.
En de pomp springt standaard eens de zoveel tijd aan voor een 20 seconden ofzo om te zorgen dat je pomp niet vastloopt. Compleet normaal gedrag die zo hoort.
Die sensor heeft dat te maken of dat ie op eco staat…. Want daar staat de mijne op
[ Voor 4% gewijzigd door Warmtepomp op 13-01-2024 18:12 ]
Volgens mij op eco gebruikt die inderdaad de bovenste.Warmtepomp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:11:
[...]
Dank je wel voor je reactie, ik heb dit echt nog nooit gezien. Hij sprong altijd aan als ie op 40gr stond en ging meteen omhoog ipv omlaag. En ik heb 11 jan snachts voor de warmtepomp binnenunit gezeten om te kijken wat ie nu eigenlijk doet, dus het is ook niet zo dat ik net gedoucht heb of zo. Ik heb op dat moment geen warm water gebruikt.
Die sensor heeft dat te maken of dat ie op eco staat…. Want daar staat de mijne op
Hier een screenshot van vanmiddag. Douchen was in de ochtend. Dus er was al een tijdje geen warmwater vraag.
/f/image/pKVOrhaz0aoRQ3oxbGriON8s.png?f=fotoalbum_large)
Daar zie je ook dat de temperatuur even iets dipt op het moment dat die begint met het water te mengen om hem op te warmen.
Hier idem. Vandaag legionella run met daarvoor een (iets te vroege) setpoint verhoging om op de compressor to 56C te komen.Warmtepomp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:11:
[...]
Dank je wel voor je reactie, ik heb dit echt nog nooit gezien. Hij sprong altijd aan als ie op 40gr stond en ging meteen omhoog ipv omlaag. En ik heb 11 jan snachts voor de warmtepomp binnenunit gezeten om te kijken wat ie nu eigenlijk doet, dus het is ook niet zo dat ik net gedoucht heb of zo. Ik heb op dat moment geen warm water gebruikt.
Je ziet om 12u een dip, en op het moment dat de run echt begint opnieuw een dip.
:strip_exif()/f/image/qkIWCLorddInhe8Hvs8NNuGR.jpg?f=fotoalbum_large)
Leek mij normaal gedrag.
[ Voor 18% gewijzigd door Warmtepomp op 13-01-2024 18:43 ]
Is het wellicht een defrost vanuit het vat ?Warmtepomp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:41:
Ik maak me zorgen dat er iets kapot is ook omdat de pomp draait maar geen symbool zie van de warmtepomp buitenunit… ik weet het niet. Van de week zal het installatiebedrijf waar ik een contract mee heb wel bellen,hoop ik, over hoe nu verder. De monteur zei dat dit ook niet normaal was… maar goed ik weet ook niet in hoever hun er verstand van hebben
Op 11 jan toen ik voor de binnenunit zat heeft hij ontdooid tussen het opwarmen door toen zag ik wel een warmtepomp symbool maar dan niet zwart maar alleen de omlijning, transparant?Knowbody schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:45:
[...]
Is het wellicht een defrost vanuit het vat ?
Ik heb het niet op internet kunnen vinden.. hier iemand een idee of dat slecht nieuws is of normaal is
Je plaatst een erg warrig verhaal en jammer dat je "monteur" er niet veel meer van snapt, maar ik denk dat je je druk maakt om niks.
- Over dat dipje in de temperatuur bij het begin van een SWW-run: Dat is volstrekt normaal en niets om je druk over te maken. Komt zoals gezegd doordat de gelaagdheid in je SWW-vat bij een SWW-run verdwijnt.
- Dan dat verhaal over een lampje: Zoek nou even rustig uit welk LED'je brandt, en kijk in de installatiehandleiding (dus niet "op Google"!) wat die betekent. 90% kans dat er niks aan de hand is.
- Dan dat vage verhaal over een transparant symbool: Post eens een plaatje, want hier kunnen we niks mee.
Tot die tijd: Lees je even in voordat je in paniek allerlei monteurs de kop gek gaat maken. Begin in dit topic met de gepinde posts en lees vooral ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (Hint: 2e item)
Edit: Transparante symbool (zie onder) staat gewoon in de handleiding. Misschien moet je die ook even lezen voordat je je druk gaat maken.
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2024 19:44 ]
Ik vind jou altijd heel naar reageren op berichten, doe een beetje aardig ipv zo overheersend reageren… dat jij alles van een warmtepomp afweet is helemaal prima maar er zijn ook mensen die juist hier reageren omdat ze niet weten wat ze moeten doen!Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:34:
@Warmtepomp
Je plaatst een erg warrig verhaal en jammer dat je "monteur" er niet veel meer van snapt, maar ik denk dat je je druk maakt om niks.Zolang je huis warm blijft en je warm kunt douchen zou ik me als ik jou was even niet zo druk maken.
- Over dat dipje in de temperatuur bij het begin van een SWW-run: Dat is volstrekt normaal en niets om je druk over te maken. Komt zoals gezegd doordat de gelaagdheid in je SWW-vat bij een SWW-run verdwijnt.
- Dan dat verhaal over een lampje: Zoek nou even rustig uit welk LED'je brandt, en kijk in de installatiehandleiding wat die betekent. 90% kans dat er niks aan de hand is.
- Dan dat vage verhaal over een transparant symbool: Post eens een plaatje, want hier kunnen we niks mee.
Tot die tijd: Lees je even in voordat je in paniek allerlei monteurs de kop gek gaat maken. Begin in dit topic met de gepinde posts en lees vooral ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (Hint: 2e item)
Edit: Transparante symbool (zie onder) staat gewoon in de handleiding. Misschien moet je die ook even lezen voordat je je druk gaat maken.
Oja en over dat “transparante” symbooltje betekend inderdaad dat ie ontdooit dat was geen vraag maar dat wist ik dan wel! Fijne avond
Is dit ook ergens terug te vinden in de handleiding oid? Ik weet dat het binnen ons project niet overal gelijk zit namelijk..TerminalNL schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:25:
[...]
Volgens mij op eco gebruikt die inderdaad de bovenste.
Vorstbeveiliging, gaat aan als het buiten 5 graden is en kan je uitzetten in menu service.Warmtepomp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:46:
Ten eerste weet ik lang niet alles, ben hooguit ervaringsdeskundige die graag duidelijk is.Warmtepomp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:44:
Ik vind jou altijd heel naar reageren op berichten, doe een beetje aardig ipv zo overheersend reageren… dat jij alles van een warmtepomp afweet is helemaal prima maar er zijn ook mensen die juist hier reageren omdat ze niet weten wat ze moeten doen!
Maar ik vind dat ik zeker hier op Tweakers wel het een en ander van een vraagsteller mag verwachten (het is hier per slot van rekening niet het forum van de Viva). En dat is op zijn minst:
- Dat men de TS van een topic gelezen heeft. Daarin staat al veel info en in jouw geval o.a. waarschijnlijk waarom je waterpomp loopt zonder dat compressor aan is.
- Dat men de gebruiksaanwijzing heeft gelezen. Dan had je die vraag over het defrostsymbool niet hoeven stellen.
Ik heb nog wel een Va1 buitenunit in de beun, overgehouden van een akkefietje.Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:34:
[...]
Bovenop je binnenunit staat een schema van wat aanvoer en retour is.assje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:58:
[...]
Daar mag de installateur voor langs komen!
[Afbeelding]
Yes, die had ik gezien en aan de hand daarvan conclusie getrokken.koevlaas2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:58:
Bovenop je binnenunit staat een schema van wat aanvoer en retour is.
Filter en buffer zitten nu ook in de "aanvoer", systeem is dus correct maar unit verkeerd om aangesloten.
Goedeavond,Sven1234 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:47:
Voordat ik mijn nieuwe Panasonic PAW-A2W-RTWIRED op de in1 ingang ga aansluiten van mijn ERSD-VM2D, wil ik even checken of ik dat juist doe. De in1 ingang bestaat uit twee contacten, de thermostaat heeft er drie (R-C-T). In de Panasonic handleiding wordt aangegeven alleen de C en T te gebruiken. Klopt dat ook voor Mitsubishi? En maakt het nog uit welk contact bij in1 met C wordt verbonden en welke met T?
We zijn ondertussen bijna 2 jaar verder en wellicht weet iemand hier het antwoord direct op te geven. Ik heb ook deze thermostaat gekocht en wil deze donderdag installeren naast mijn bedieningsunit. Daar zijn nog 2 draden over (installateur heeft er 4 getrokken). De dipswitch staat op de default positie en dat is off.
Ik heb de kleuren kleuren groen en geel nog beschikbaar.
Bedankt!
Leuk verhaal. Wat is de vraag?Varos schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:30:
We zijn ondertussen bijna 2 jaar verder en wellicht weet iemand hier het antwoord direct op te geven. Ik heb ook deze thermostaat gekocht en wil deze donderdag installeren naast mijn bedieningsunit. Daar zijn nog 2 draden over (installateur heeft er 4 getrokken). De dipswitch staat op de default positie en dat is off.
Ik heb de kleuren kleuren groen en geel nog beschikbaar.
Haha sorry, dacht dat het duidelijk was.
- als ik geel in de linker opening van in1 aansluit moet die dan in c of t van de thermostaat?
- dat betekent dat groen in de andere moet.
- moet de dipswitch op on of off staan?
Dip 2-1 op on ( bij maakcontact).Varos schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:42:
[...]
- als ik geel in de linker opening van in1 aansluit moet die dan in c of t van de thermostaat?
Dat maakt niet uit. De wp kijkt alleen of de contacten doorverbonden zijn of niet. Links in C of links in T werkt dus allebei. En voor de Panasonic moet dipswitch SW2-1 op On staan. Ik heb mijn oude post even aangepast met de info. Schakel de unit wel even uit (binnen en buiten unit) voordat je hem open maakt.Varos schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:42:
[...]
Update, zie info Andrehj hieronder. Bij mij uit de doos stond het zo, maar schijnbaar kan je het ook andersom instellen.
[ Voor 14% gewijzigd door Sven1234 op 14-01-2024 12:45 ]
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
@WarmtepompTerminalNL schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:25:
[...]
Volgens mij op eco gebruikt die inderdaad de bovenste.
Nee, dit klopt niet.
Eco is dat hij met een lagere frequentie SWW maakt.
Welke sensor hij gebruikt is te bepalen in het instellingen menu door te kiezen voor "normaal" of "groot".
Je hebt gelijk inderdaad! Ik begon al te twijfelen maar kon het zo snel niet in de handleiding vinden.Suicide schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:21:
[...]
@Warmtepomp
Nee, dit klopt niet.
Welke sensor hij gebruikt is te bepalen in het instellingen menu door te kiezen voor "normaal" of "groot".
Eco is alleen dat die het vermogen beperkt met opwarmen.
Die staat op normaalSuicide schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:21:
[...]
@Warmtepomp
Nee, dit klopt niet.
Dat hangt ervan af hoe je de Panasonic thermostaat aansluit. Daar zit namelijk een bistabiel omschakelcontact in. Hij kan dus uitschakelen bij warmtevraag, of aanschakelen. Je moet zorgen dat de instelling van SW2-1 correspondeert met hoe je de thermostaat hebt aangesloten.Sven1234 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:56:
Dat maakt niet uit. De wp kijkt alleen of de contacten doorverbonden zijn of niet. Links in C of links in T werkt dus allebei. En voor de Panasonic moet dipswitch SW2-1 op On staan.
Het is erg eenvoudig, maar een beetje electro basiskennis (en het bezit van een simpele multimeter) maken dit klusje wel een stuk eenvoudiger. (@Varos)
Het komt ook door je paniekerige manier van schrijven met veel vraag- en uitroeptekens. Daarnaast wordt verwacht dat je zelf ook wat onderzoek hebt gedaan (er is heel veel zélf te vinden op dit forum) en zéker de gebruiksaanwijzing hebt doorgespit.Warmtepomp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Ik vind jou altijd heel naar reageren op berichten, doe een beetje aardig ipv zo overheersend reageren… dat jij alles van een warmtepomp afweet is helemaal prima maar er zijn ook mensen die juist hier reageren omdat ze niet weten wat ze moeten doen!
Oja en over dat “transparante” symbooltje betekend inderdaad dat ie ontdooit dat was geen vraag maar dat wist ik dan wel! Fijne avond
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Gegeven de tests van de afgelopen week en de (o.a.) Koevlaas berekeningen kom ik uit met een 12 kW unit.
Het is fijn als die unit een laag minimum vermogen heeft, liefst 3 kW of nog minder, gegeven de radiator canaciteit in onze woning.
Mijn oog viel op de PUZ-SHWM120xAA uit die lijst in de TS.
Echter als ik zoek op de Alklima site, is dit type niet te vinden evenals de oudere PUD van hetzelfde vermogen.
Zoek ik niet goed, of heeft deze unit in Nederland een ander type nummer, of wordt dit type niet door Alklima gevoerd (ik zie namelijk wel enkele andere PUZ modellen, o.a. een monobloc, 11,2 kW).
Dank voor jullie advies.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Als het er niet op staat dan levert Alklima deze niet. Deze is alleen via andere kanalen, buitenlandse webshops te bestellen.EVfan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:08:
Ik heb in het proces van mijn transitie naar een all electric warmtepomp de TS weer eens doorgelezen.
Gegeven de tests van de afgelopen week en de (o.a.) Koevlaas berekeningen kom ik uit met een 12 kW unit.
Het is fijn als die unit een laag minimum vermogen heeft, liefst 3 kW of nog minder, gegeven de radiator canaciteit in onze woning.
Mijn oog viel op de PUZ-SHWM120xAA uit die lijst in de TS.
Echter als ik zoek op de Alklima site, is dit type niet te vinden evenals de oudere PUD van hetzelfde vermogen.
Zoek ik niet goed, of heeft deze unit in Nederland een ander type nummer, of wordt dit type niet door Alklima gevoerd (ik zie namelijk wel enkele andere PUZ modellen, o.a. een monobloc, 11,2 kW).
Dank voor jullie advies.
Als je een 12kW buitenunit nodig hebt zal je veel afgifte hebben, dan is iets hoger minimum vermogen niet ineens een probleem. Lager is altijd beter.
Kun je wat gegevens delen hoe je op 12kW bent uitgekomen?
Ga je het zelf installeren of laat je alles uitvoeren?
@rfoppen benieuwd naar jouw ervaring met de vaste Ta.rfoppen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:45:
Thanks voor de reacties, ben net vertrokken voor een weekendje weg, zal zondag in wat meer detail reageren met wat grafiekjes.
Vaste Ta lijkt het best te werken.
@rfoppen @radeoxx @jozi dank voor al jullie waardevolle posts en scherpe analyses van het gedrag van de Mitsu SUZ-SWM80VA2. Gefilterd op poster en weer veel geleerd. De grafieken zijn hierbij erg nuttig.
@DutchWingDutchWing schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:27:
[...]
Als het er niet op staat dan levert Alklima deze niet. Deze is alleen via andere kanalen, buitenlandse webshops te bestellen.
Als je een 12kW buitenunit nodig hebt zal je veel afgifte hebben, dan is iets hoger minimum vermogen niet ineens een probleem. Lager is altijd beter.
Kun je wat gegevens delen hoe je op 12kW bent uitgekomen?
Ga je het zelf installeren of laat je alles uitvoeren?
Dank voor je reactie.
Tja, als die configuratie niet door Alklima wordt geleverd (en dat lijkt voor alle PUZ typen genoemd in het laatste blok van de TS te gelden), dan is dat wellicht ook goed dat bij de tabel te melden en die aan te vullen met de typen die wel door Alklima geleverd worden.
In dit topic:
Klopt deze inschatting van benodigd warmtepompvermogen?
staat uitgebreid beschreven hoe ik tot de conclusie ben gekomen dat ik ca. 12 kW nodig heb: groot vrijstaand huis (950 m3), isolatie als bouwvoorschrift 1992, uitgezonderd glas op bgg (aangepast naar HR++). Plus historisch verbruik, en testen afgelopen week met aanvoertemperatuur van de gasketel op 45 graden, ketel getuned naar 12 kW.
Afgezien van wat elektra en graafwerk zal alles door een installateur gedaan worden.
Offertes zijn onderweg, regio Twente.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Omdat iets niet leverbaar is, betekent het niet dat je installateur er niet aan kan komen.EVfan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:42:
[...]
@DutchWing
Dank voor je reactie.
Tja, als die configuratie niet door Alklima wordt geleverd (en dat lijkt voor alle PUZ typen genoemd in het laatste blok van de TS te gelden), dan is dat wellicht ook goed dat bij de tabel te melden en die aan te vullen met de typen die wel door Alklima geleverd worden.
Gewoon navragen bij je installateur, ik wil deze buitenunit en deze binnenunit.
Even snel doorgelezen…
Ik zou dan voor een 12kW warmtepomp gaan, je kan eventueel nog je radiatoren (afgiftesysteem) met de IMI / Heimeier - HyTools app na controleren op hoeveel afgifte je beschikbaar hebt.
staat uitgebreid beschreven hoe ik tot de conclusie ben gekomen dat ik ca. 12 kW nodig heb: groot vrijstaand huis (950 m3), isolatie als bouwvoorschrift 1992, uitgezonderd glas op bgg (aangepast naar HR++). Plus historisch verbruik, en testen afgelopen week met aanvoertemperatuur van de gasketel op 45 graden, ketel getuned naar 12 kW.
Afgezien van wat elektra en graafwerk zal alles door een installateur gedaan worden.
Offertes zijn onderweg, regio Twente.
- BinnenUnit ERST30D-VM2ED.UK, sw versie 1700
- BuitenUnit: suz-swm80-va2
- Remote: PAR-WT50R-E op ieder verdieping.
- Pompsnelheid 5, Code 540 = 18.
- Huis van ongeveer 200m2 met overal vloerverwarming. 78m2 begane grond, en 2 * 60 m2 verdieping.
- bgg is 1 zone, en verdiepingen samen zijn ook 1 zone, waar de temp in principe apart voor gezet kan worden.
- Op alle 3 de verdiepingen zit een Danfoss 8430 thermische motor op de vvw verdeler. Die zijn zoals ik het kan zien verbonden met the OUT3.
- vvw staat overal open, op 1 slaapkamer na.
- in de nacht laat ik de temperatuur 1 graad zakken.
- tussen 15.00 en 17.00 loopt SSW. 53 graden max, met een drop van 8
Met WAR en een vrij vlakke lijn, zat ik op de situatie die @radeoxx schetst. Defrost en dan gaat dat ding als een malle tekeer om weer in een defrost te schieten.
/f/image/nbgj4ElJethqfYlh2YeX75Mj.png?f=fotoalbum_large)
Zondag heb ik een vaste Ta van 30, wat eigenlijk dezelfde situatie als WAR opleverde. Later Ta wat lager gezet ( op suggestie van @Andrehj ) , de defrosts waren toen eigenlijk weg, en de freq een stuk lager, maar zie ik pendel gedrag.
/f/image/kIx85IVH0NZaUSjFEMzRXvyI.png?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk wil ik eens proberen om de zone situatie te veranderen en die Danfoss dingen weg te halen. Wat ik zie gebeuren, is dat wanneer de ingestelde temp op de PAR remote bereikt wordt, die stelmotoren de complete aanvoer dicht draaien (en ik dus ineens van 200 m2 vvw afgifte naar veel minder ga, en pendel gedrag krijg)
Maar om eerlijk te zijn weet ik niet goed hoe
Daar moet ik me nog in verdiepen (en zelfs na het lezen de TS en alle posts, is me dat nog niet helemaal duidelijk
De komende dagen lijkt het weer precies K te worden wat betreft temperatuur; dus een mooi moment om verder dingen uit te proberen. Verder ben ik wel benieuwd naar ervaringen met sw versie 1900.
Als toevoeging, ik heb vandaag een vaste Ta van 29 staan, en heb nu de Silent Mode aangezet op nivo 1. Dit zou de freq wat moeten drukkken. Eens kijken wat dit oplevert aan het einde van de dag.
[ Voor 3% gewijzigd door rfoppen op 15-01-2024 09:54 . Reden: toevoegen info ]
Appels zijn geen peren
In de ochtend, met de hogere Ta zie je de defrosts inderdaad. De Ta dipt dan ook redelijk diep. In de middag, met de lagere Ta, geeft de unit in ieder geval geen defrost aan en de Ta duikt ook niet zo ver weg. ( Lees de boel uit middels de Melcloud WIFI adapter)
Dat laatste zou dan toch pendelen zijn?
Appels zijn geen peren
Hij gaat uit omdat je Ta > 1,5 °C boven de Tset komt. Om de een of andere reden regelt hij niet snel genoeg terug en gaat dan uit vanwege de overshoot. Soms helpt het om de Ta dan nog verder te verlagen zodat hij niet zo piekt bij het opstarten. Als hij eenmaal stabiel loopt de Ta verhogen en dan blijft hij doorpruttelen. Maar dat werkt tot de volgende onderbreking waarna hij weer terugvalt in het jojo gedrag.rfoppen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:15:
@Andrehj In dat plaatje in de bovenste blauwe balk wordt de modus aangegeven. Waar die paarse blokjes defrost AAN weergeeft.
In de ochtend, met de hogere Ta zie je de defrosts inderdaad. De Ta dipt dan ook redelijk diep. In de middag, met de lagere Ta, geeft de unit in ieder geval geen defrost aan en de Ta duikt ook niet zo ver weg. ( Lees de boel uit middels de Melcloud WIFI adapter)
Dat laatste zou dan toch pendelen zijn?
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Maar dat doet de Wp ook overdag, soms lijkt de wp wel 20 min te freewheelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ckxKOyCVNBpw2XyHfcRAozIu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pFKTXBT4prPYD4FwnrcIebaf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/33GV3PrEFBVy0gxp0knPReZj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JqzZVP1zuxbt9ud1BZgNMwxh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BHpj0rb6q0LaaJYBP186xkQ9.jpg?f=user_large)
Overigens haalt ie tussen de defrosts nooit de 32gr Ta.
Mogelijk komt dat door de lage flow, maar daar kan ik nu niets aan doen.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero