Acties:
  • +2 Henk 'm!
teert300 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:50:
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en zit nog volop in het leerproces omtrent warmtepompen en de Ecodan in het bijzonder. Net een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen, met behulp van dit forum al een paar kleine aanpassingen gedaan.

Nu het volgende: Oorspronkelijk waren wij van plan om een waterontharder aan te schaffen, maar ik lees zoveel wisselende verhalen hierover. In de installatiehandleiding staat het volgende over waterkwaliteit:

[Afbeelding]

Ik kan mij niet voorstellen dat het gebruik van een waterontharder de waterkwaliteit zoveel gaat beïnvloeden. Onze aannemer zegt dat met een waterontharder de garantie vervalt. Dat lijkt mij sterk, bij een gebrek moet ook maar aangetoond worden dat de waterontharder dat veroorzaakt heeft.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een waterontharder icm. een Ecodan? Ooit problemen daarmee gehad?
Hier al 7 jaar gevuld met onthard water en nog nooit problemen gehad. N=1

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Hier al 7 jaar gevuld met onthard water en nog nooit problemen gehad. N=1
Make it N=2, hier 4 jaar gevuld met onthard water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en zit nog volop in het leerproces omtrent warmtepompen en de Ecodan in het bijzonder. Net een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen, met behulp van dit forum al een paar kleine aanpassingen gedaan.

Nu het volgende: Oorspronkelijk waren wij van plan om een waterontharder aan te schaffen, maar ik lees zoveel wisselende verhalen hierover. In de installatiehandleiding staat het volgende over waterkwaliteit:

[Afbeelding]

Ik kan mij niet voorstellen dat het gebruik van een waterontharder de waterkwaliteit zoveel gaat beïnvloeden. Onze aannemer zegt dat met een waterontharder de garantie vervalt. Dat lijkt mij sterk, bij een gebrek moet ook maar aangetoond worden dat de waterontharder dat veroorzaakt heeft.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een waterontharder icm. een Ecodan? Ooit problemen daarmee gehad?
Ik had de zelfde vraag. Deze heb ik dan ook voorgelegd aan Alklima. De Ecodan en zijn interne cilinder zijn gemaakt voor tussen de 0 en 250 mg/L CaCO3, calciumcarbonaat. Of te wel geen probleem. Ik zou even vragen aan je aannemer waar de garantie in je circuit dan komt te vervallen..?

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:20
leonlwd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:00:
Ook ik heb de uit/aan truc getest.. had normaal iedere 48/50min een defrost. Na deze actie kwamen de defrost in deze frequentie voor..

110min
75min
65min
50min
50min
50min
50min

Hij begint dus wel met een grotere interval maar past zich daarna heel snel weer aan naar wat hij altijd doet.

SUZ-SWM80 met schoorsteenkap (nieuwe type)
Zou je eens een foto willen sturen van jouw schoorsteenkap? Heb ik nog wel eens naar gezocht voor mijn SUZ-SWM80, maar niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
chris vw schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:47:
situatie
Zoals enkelen al weten heb ik lopen tobben met mijn warmtepomp, en dan speciaal de aansturing van de warmtepomp. De vraag die ik nu wil stellen gaat niet hoe het beter kan, maar een bevestiging of ik er toch niet naast zit ivm gesprek met installateur wat ik aan ga dat zoals opgeleverd nooit een werkbare situatie wordt. Ter herinnering:
- PUHZ-SW75YAA + ERST30D
- regeling op THW6 en THW7 welke gemonteerd zijn na secundaire pomp.
- naregeling op alle verdelers op alle groepen met losse thermostaten per kamer.
- geen enkele koppeling tussen thermostaten binnen en de warmtepomp, draait op WAR zonder IN1 te gebruiken.
- 100 liter buffervat
- secundaire pomp draait gelijk met primaire pomp, dus wordt aangestuurd door warmtepomp.

Als gevolg hiervan gebeuren er twee dingen naar mijn idee:
- Warmtepomp draait altijd waarbij hij Ta probeert aan te houden. Ook als het binnen in alle ruimtes warm genoeg is als het zonnetje schijnt buiten toch maar 10 graden is.
- Doordat alle groepen dicht gaan is er geen flow meer achter de secundaire pomp, en dus ook geen flow meer bij THW6. Hierdoor slaat de WP op hol, en bij een kennis haalde hij zo 60 graden en zelfs één keer 80 graden en toen kreeg hij een L3 storing.

installateur zegt nu dat we altijd één groep open moeten houden (is nooit zo opgeleverd) om dit probleem te voorkomen. Maar geeft aan dat deze 60 graden niet de vloer in gaat, omdat de WP blijft regelen op zeg 30 graden op THW6. En hier kan ik niet in meekomen. Want als buffervat 60 graden is, en er gaat een groep open dan gaat deze 60 graden direct de vloer in. Op dat moment stopt de WP gelijk met draaien, aangezien z'n Ta veel te hoog is. De primaire en secundaire pomp draaien dan nog 10 minuten na (standaard instelling) en dan stopt de WP en gaat pas weer aan als THW6 onder de 30 graden is gekomen. Totdat hij is afgekoeld heb je dus ook geen verwarming, want de secundaire pomp is uit.

Mijn vragen/bevestiging
Ik zeg dus, er gaat 10 minuten lang 60 graden water je vloer in. Want er is geen mengventiel. Zie hieronder de opstelling en de temp. meting.
Met betrekking tot de snelle daling van THW1 en THW2 in de grafiek, dit komt volgens mij omdat als er een groep open gaat er direct koud water het buffervat in komt wat door de gelaagdheid gelijk de WP in gaat. Klopt deze gedachte van mij?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie m’n eerder bericht van hierboven ook. Ik heb de mix tank dip switch nu aan gezet zodat de THW 6 en 7 gaan werken. Mogelijk dat dat mijn probleem oplost dat naar de radiatoren slechts 42 graden loopt vanuit de buffervat en niet de 50 die de binnen unit levert aan het buffer vat?

Hierboven wordt in een oude post echter afgeraden om de secundaire sensoren te gebruiken. @Andrehj Of had dat een andere reden?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
BAJ82 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:13:
[...]

Zou je eens een foto willen sturen van jouw schoorsteenkap? Heb ik nog wel eens naar gezocht voor mijn SUZ-SWM80, maar niet gevonden.
Ik zou, als het enigzins kan, wegblijven van schoorsteenkappen. Veroorzaken alleen maar ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Plenkske schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:49:
Wellicht is deze 1,5 uur de maximale tijd (bij de SUZ serie) tussen defrosts, als het onder de 3 (?) graden is buiten.
Deze theorie klopt ook niet.
Vanmiddag legionella run, daarna ging hij weer door met verwarmen. De eerste defrost kwam sneller, hij trok ook even wat harder. Waarschijnlijk omdat de vloer een beetje was afgekoelt. Maar erna zat er ineens 110 minuten tussen...

Omstandigheden buiten vrijwel gelijk met gisteravond qua temperatuur, luchtvochtigheid stijgt juist sneller deze avond tov gister.

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 10-01-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:47:
Voor degenen die de firmware voor hun FTC6 willen updaten:
In de gepinde post van @HaTe is nu ook versie 19.00 toegevoegd.
Zoals gewoonlijk zonder changelog.
Zie HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Weet niemand wat de wijzigingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:20
leonlwd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Ik zou, als het enigzins kan, wegblijven van schoorsteenkappen. Veroorzaken alleen maar ellende.
Wat voor ellende veroorzaken die? Geldt dat ook voor de 'normale' kappen, die je bijvoorbeeld wel eens ziet als de buitenunit in de tuin staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zoals gewoonlijk zonder changelog.
Oeh wat is hij kieskeurig met de SD kaart die je gebruikt.. Hij is weer aan het opstarten nu.. even gedult voor het resultaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Na het aanzetten resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLg_LVL54VN-9_-pmee--AVvkEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WGOW3y0qOs77g4GiHuzXKWn.png?f=fotoalbum_large

Daarna kreeg ik wel een E9 iets wat nog nooit is voorgkomen op deze installatie, netjes op reset gedrukt even gewacht en hij is nu met een SWW bezig (de buisjes worden al warm dus gelukkig niks aan het handje) :)

Ik laat hem nog even prutellen maar alles lijkt het weer te doen ben benieuwd morgen of er ergens verschil te merken valt

Gaat om: ERST20D-VM2D - SUZ-SWM40Va

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Na de succesvolle reset vd WP gister om de defrosts te verminderen, is er niets meer veranderd.
De defrosts lopen nu prima, als ze weer korter op elkaar gaan lopen ga ik er weer een herstart tegenaan gooien.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Zie m’n eerder bericht van hierboven ook. Ik heb de mix tank dip switch nu aan gezet zodat de THW 6 en 7 gaan werken. Mogelijk dat dat mijn probleem oplost dat naar de radiatoren slechts 42 graden loopt vanuit de buffervat en niet de 50 die de binnen unit levert aan het buffer vat?

Hierboven wordt in een oude post echter afgeraden om de secundaire sensoren te gebruiken. @Andrehj Of had dat een andere reden?
Dan gaat de wp naar een hogere ta om op thw6 aan die 50 vragen te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Eerste bevinding firmware 1900:

De pomp Hz is gezakt van 116 naar 80,en hij drukt wat harder in de SWW had net een piek van 3.2 een nieuw record.. De rest morgen even goed bestuderen

Edit: De procon was traag, hij draait weer op 116Hz

[ Voor 14% gewijzigd door vormulier op 10-01-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door RTJC op 11-01-2024 01:07 ]

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
BAJ82 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Wat voor ellende veroorzaken die? Geldt dat ook voor de 'normale' kappen, die je bijvoorbeeld wel eens ziet als de buitenunit in de tuin staat?
Recirculatie van lucht. Hier staat de unit op het dak, onbereikbaar. De oude schoorsteenkap zorgde voor veel recirculatie. Er zijn in 2,5 jaar 16 van de 31 buitenunits gesneuvelt in ons project. Ik test met een buurman een aangepaste kap, gaat stukken beter!

Maar bij voorkeur biet op het dak plaatsen en indien niet nodig, een kap achterwege laten.

Zoek maar eens op mijn eerdere posts, staan wel wat foto's bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Never mind. Got it!

[ Voor 41% gewijzigd door RTJC op 11-01-2024 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:41:
Ik kan de discussie zo niet terugvinden, maar wat jij meet (feitelijk) is precies wat ik al wel dacht.
Discussie eind 2021:
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Discussie begin 2023:
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 24% gewijzigd door DutchWing op 11-01-2024 02:25 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
DaWizza schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:33:
Na de succesvolle reset vd WP gister om de defrosts te verminderen, is er niets meer veranderd.
De defrosts lopen nu prima, als ze weer korter op elkaar gaan lopen ga ik er weer een herstart tegenaan gooien.
Bij mij is de luchtvochtigheid boven de 80% voor het eerst sinds dagen nu, zo gauw ie boven de 80 kwam gingen de defrosts naar elke 50 min weer. Dat merk je wel in de warmteopbrengst nu, jammer.
Die 80 is natuurlijk lokaal en een verre van wetenschappelijke meting met een consumenten weerstation van Netatmo, een trendmeting dus.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:56
@joezzt Met -6,5 en 95% blijft deze nog op 1.5 uur staan.
De netatmo staat op steenworp afstand (als ik heeel ver kan gooien)
Meestal is de luchtvochtigheid boven de 80.
Ik moet wel zeggen dat het nu voor het eerst langer aan het defrosten is.

Edit:
Vanaf 10 uur ging die langzaam om en laatst run lijkt 45 min. Maar dat mag ook lijkt me

[ Voor 37% gewijzigd door gr8-jen op 11-01-2024 12:27 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Grolsch schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Dan gaat de wp naar een hogere ta om op thw6 aan die 50 vragen te komen...
Ja dat zie ik inderdaad gebeuren.
Maar is het probleem dat ik (voor activeren thw 6 en 7) ervaarde dan niet ook normaal?
Dat de binnen unit 50 stuurt naar het buffer vat, en dat naar de radiatoren uiteindelijk maar 42 gaat? De eerdere antwoorden waren dat dan ook 50 zou moeten moeten gaan naar de radiatoren (zolang de secundaire flow maar lager is dan de primaire)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
joezzt schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:50:
[...]

Bij mij is de luchtvochtigheid boven de 80% voor het eerst sinds dagen nu, zo gauw ie boven de 80 kwam gingen de defrosts naar elke 50 min weer. Dat merk je wel in de warmteopbrengst nu, jammer.
Die 80 is natuurlijk lokaal en een verre van wetenschappelijke meting met een consumenten weerstation van Netatmo, een trendmeting dus.
Vannacht om 4 uur is hier SWW gaan draaien, daarna vloog de defrost weer terug naar de oude stand :(
Hier nu 86% RLV buiten, ik heb de WP weer een reset gekeken en ga weer kijken wat ie doet.

Ik vermoed dat hier hetzelfde gebeurt: 80%+ RLV en de defrosts vliegen je om de oren.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ter referentie, gisterochtend: Plenkske in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Toen was de max luchtvochtigheid 82%, vrij kort en vroeg in de ochtend.
(gemeten door Alecto weerstation iets verderop in de tuin)

Gisteren was hij na de legionella run op een defrost cycle van 110 minuten gegaan. Dit heeft hij de hele avond en nacht gedaan. De luchtvochtigheid ging gisteravond al boven de 80%, en is doorgestegen tot nu 95%.
De laatste defrost was om 08:15 en toen was de luchtvochtigheid 92%.
Ik zal straks kijken of de volgende defrost eerder is.

Het is deze ochtend ook iets kouder geworden hier. Minimum van -8,1. Als ik dan kijk naar het vermogen heeft hij ietsjes meer verbruik vanaf -7, maar dat gaat over 50-100 Watt verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:45:
[...]

Ja dat zie ik inderdaad gebeuren.
Maar is het probleem dat ik (voor activeren thw 6 en 7) ervaarde dan niet ook normaal?
Dat de binnen unit 50 stuurt naar het buffer vat, en dat naar de radiatoren uiteindelijk maar 42 gaat? De eerdere antwoorden waren dat dan ook 50 zou moeten moeten gaan naar de radiatoren (zolang de secundaire flow maar lager is dan de primaire)?
Ik heb ook een buffervat en ik meet maar 1~2 graden verschil in de Ta tussen aanvoer bij binnenunit en aanvoer bij verdeler begane grond die 15 meter verderop zit.

Ik verwacht dat als ik geen buffervat had ik ook al wel 0,5 á 1 graad Ta "verlies" in die 15 meter leidinglengte.

Die sensoren 6+7 heb ik ook gehad, maar die heb ik er weer snel af gesleuteld, gaf alleen maar problemen bij mij.

De hamvraag is "waarom" ben jij 8 graden kwijt, je zult toch moeten meten waar dat weg komt.

Ik neem aan dat de WP zijn warmte water bovenin het buffervat stopt, en dat je afgifte het er bovenin uit haalt, zo zou het wel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:08
Volgens mijn procon draait mijn WP met FTC5 nog op 5888... Ik heb het idee dat daar wel een nieuwe versie voor is. @Grolsch ik las ergens dat jij een FTC5 hebt? Welke software versie heb jij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:35
De echte defrosts zijn hier bij mijn PUHZ-SW75YAA sinds 03:00 ook weer terug. Ook de Panasonic T-CAP die ik op afstand monitor en gisteren helemaal geen defrost had is sinds dat tijdstip weer regelmatig aan het defrosten.

Ik gebruik die warmtepomp als voorbeeld om te achterhalen wanneer mijn Mitsubishi aan een defrost start. De Panasonic start zijn defrost telkens bij een verdamper temperatuur rond de -16°C, dat is bij de huidige buitentemperatuur (-6°C) conform de grafiek in de Service Manual.

Vanuit mijn SW75YAA heb ik helaas geen logging van de verdamper temperatuur (TH3), maar via request code 005 kan ik die wel opvragen. Dit heb ik vanochtend kort voor een defrost bekeken en zag de TH3 temperatuur snel dalen van -11°C naar -16°C en toen startte de defrost. Het lijkt dus op een zelfde soort regeling als Panasonic toepast.

De SUZ modellen hebben geen TH3 of TH6 sensor bij de verdamper, maar een 'Defrost thermistor' (RT61). Dat lijkt ongeveer dezelfde sensor, maar ik weet niet of die ook met request code 005 / 007 op te vragen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:37
Plenkske schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:15:
Ter referentie, gisterochtend: Plenkske in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Toen was de max luchtvochtigheid 82%, vrij kort en vroeg in de ochtend.
(gemeten door Alecto weerstation iets verderop in de tuin)

Gisteren was hij na de legionella run op een defrost cycle van 110 minuten gegaan. Dit heeft hij de hele avond en nacht gedaan. De luchtvochtigheid ging gisteravond al boven de 80%, en is doorgestegen tot nu 95%.
De laatste defrost was om 08:15 en toen was de luchtvochtigheid 92%.
Ik zal straks kijken of de volgende defrost eerder is.

Het is deze ochtend ook iets kouder geworden hier. Minimum van -8,1. Als ik dan kijk naar het vermogen heeft hij ietsjes meer verbruik vanaf -7, maar dat gaat over 50-100 Watt verschil.
Bij mij na de nacht (vanaf ca 7 uur vanmorgen) terug naar 1 uur, en laatste 50 min nu. -7 a -8 en lv is toegenomen tot 90%.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
g-j-t schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Bij mij na de nacht (vanaf ca 7 uur vanmorgen) terug naar 1 uur, en laatste 50 min nu. -7 a -8 en lv is toegenomen tot 90%.
Hier nog niet. Het is -7 en 94% buiten. Het is nu van 110 min naar 90 min gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cne4f9r2qM-x1F7oIXpzHNin84s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTh43SthS9UgO1nEIguWhFQq.jpg?f=fotoalbum_large

Hier defrost hij nog op de timer (2:40min) maar het is wel aanzienelijk vochtiger geworden. Gisteren was er geen ijs te zien op de lamellen. Foto is genomen net voor een timer defrost.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:35
LittleKiller schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:38:
Volgens mijn procon draait mijn WP met FTC5 nog op 5888... Ik heb het idee dat daar wel een nieuwe versie voor is. @Grolsch ik las ergens dat jij een FTC5 hebt? Welke software versie heb jij?
Probeer de versie ook eens via het display met request code 190 op te vragen. Ik krijg op mijn FTC5 uit 05.2019 firmware 1700 terug en heb nog nooit een update gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LittleKiller schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:38:
Hoe kan ik zien welke versie ik heb :? Dan wil ik het wel voor je nakijken.

In Twente is het nu -6,3, mistig met een RV van 93% ATM, de eerste defrost kwam na 1,25 uur, de 2e melde zich na 52 minuten.

Ik ben niet thuis, maar als ik hier naar buiten kijken snap ik het, en ik zie ook in de grafieken opgenomen vermogen en frequentie stijgen terwijl de TA daalde een aantal minuten voor de defrost.
Deze deze defrosts zijn "broodnodig" om de boel te ontdooien >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Even een vraag over het inschakelen van het warmte-element:

Die staat nu uit, voor zowel verwarmen als SWW.

Als ik die voor verwarmen inschakel, gebruikt de unit deze dan alleen bij het defrosten of ook als hulp tijdens het verwarmen?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Probeer de versie ook eens via het display met request code 190 op te vragen. Ik krijg op mijn FTC5 uit 05.2019 firmware 1700 terug en heb nog nooit een update gedaan.
Ik krijg ook firmware 1700 terug, heb een EHST20D-VM2C. Betwijfel dat de vorige eigenaar ooit onderhoud/firmware heeft laten doen. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik een FTC5 heb? Ik heb geen idee waar ik dit kan zien.

Firmware updaten lijkt me wel wat, maar in HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" zie ik alleen FTC6 bestanden staan. Dat kan dus niet voor de FTC5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
stin00 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Ik krijg ook firmware 1700 terug, heb een EHST20D-VM2C. Betwijfel dat de vorige eigenaar ooit onderhoud/firmware heeft laten doen. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik een FTC5 heb? Ik heb geen idee waar ik dit kan zien.
Visueel is het best te onderscheiden, de 5 heeft schroef terminals, en de 6 heeft steek terminals voor de kabels. Verder eigenlijk nog nooit een "model" nummber op het bord gezien. Maar ook als je een procon hebt hangen aan HA word dat voor je uitgelezen. (dus het kan best op nog meer plekken staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Ik heb ook een buffervat en ik meet maar 1~2 graden verschil in de Ta tussen aanvoer bij binnenunit en aanvoer bij verdeler begane grond die 15 meter verderop zit.

Ik verwacht dat als ik geen buffervat had ik ook al wel 0,5 á 1 graad Ta "verlies" in die 15 meter leidinglengte.

Die sensoren 6+7 heb ik ook gehad, maar die heb ik er weer snel af gesleuteld, gaf alleen maar problemen bij mij.

De hamvraag is "waarom" ben jij 8 graden kwijt, je zult toch moeten meten waar dat weg komt.

Ik neem aan dat de WP zijn warmte water bovenin het buffervat stopt, en dat je afgifte het er bovenin uit haalt, zo zou het wel moeten zijn.
Dank voor je reactie.
Ik meet direct na de pomp die achter het buffervat zit. Daar is het 42 graden terwijl de binnenunit 50 graden stuurt (sensor op leiding in de binnen unit).

Volgens mij is de aansluiting bij mij anders dan jij beschrijft. Binnenunit geeft juist onderin warm water en de retour naar binnenunit zit bovenin? Dit is door de installateur zo gemaakt. Zie de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPLCRHpt3NLjeGnQO_NLtmFWl6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Djd70dU0JD3v6r6I6noCb0Z7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
vormulier schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Visueel is het best te onderscheiden, de 5 heeft schroef terminals, en de 6 heeft steek terminals voor de kabels. Verder eigenlijk nog nooit een "model" nummber op het bord gezien. Maar ook als je een procon hebt hangen aan HA word dat voor je uitgelezen. (dus het kan best op nog meer plekken staan)
Ik had ook niet van Mitsubishi verwacht dat het makkelijk in te zien zou zijn. Ik laat het updaten wel zitten :+ Heb geen procon of HA en de FTC hangt vast aan de muur, laat hem wel mooi hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik meet direct na de pomp die achter het buffervat zit. Daar is het 42 graden terwijl de binnenunit 50 graden stuurt (sensor op leiding in de binnen unit).

Volgens mij is de aansluiting bij mij anders dan jij beschrijft. Binnenunit geeft juist onderin warm water en de retour naar binnenunit zit bovenin? Dit is door de installateur zo gemaakt. Zie de foto.

[Afbeelding]
Daar gaat het volgens mij verkeerd.

Aanvoer vanuit unit moet bovenin het buffervat uitkomen
Retour naar unit moet onderin uitkomen.

Deze 2 moet je dus verwisselen.

Probeer het je eens te visualiseren wat er nu in dat vat gebeurd, aanvoer komt rechtsonder binnen op 50 graden en moet "door / langs" de retourtemperatuur van de radiatoren naar boven. Natuurlijk koelt dit dan af.

Ik kan niet controleren of wat jij schrijft in je plaatje klopt, maar als dit klopt hebben we de oorzaak :P

Hier nog een schematische tekening van een buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5js3zfr.png

Aansluiting H6 in dit plaatje haalt zijn water helemaal bovenuit het van dmv die interne "buis" die je ziet, want daar is de temperatuur het hoogst.

Warm water wil nu eenmaal opstijgen, dat heeft de natuur nu eenmaal bedacht.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 11-01-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Daar gaat het volgens mij verkeerd.

Aanvoer vanuit unit moet bovenin het buffervat uitkomen
Retour naar unit moet onderin uitkomen.

Deze 2 moet je dus verwisselen.

Probeer het je eens te visualiseren wat er nu in dat vat gebeurd, aanvoer komt rechtsonder binnen op 50 graden en met "door" de retourtemperatuur van de radiatoren naar boven.

Ik kan niet controleren of wat jij schrijft in je plaatje klopt, maar als dit klopt hebben we de oorzaak :P
Ik vond dit inderdaad al vreemd maar omdat de installateur dat zo oplevert ga je er ergens toch van uit dat het klopt.
Het is al simpelweg te voelen aan de leiding. De retour is kouder dan de aanvoer. Volgens mij kan daar niet veel mis gaan in de gedachtegang.

Ik vraag me wel af wat voor nut het buffer vat überhaupt heeft als er (bij juiste installatie) eigenlijk gewoon het warme water wordt gebruikt naar de radiatoren dat bovenin het vat zit dat de unit daar net in geleverd heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Ik vond dit inderdaad al vreemd maar omdat de installateur dat zo oplevert ga je er ergens toch van uit dat het klopt.
"Assumption is the mother of all fuckups" :+

Helaas, je kunt tegenwoordig (blijkbaar) er niet meer blindelings vanuit gaan dat alle installateurs puik vakwerk leveren, vaak genoeg gezien :P

Gelukkig hebben we Tweakers nog ;)
Het is al simpelweg te voelen aan de leiding. De retour is kouder dan de aanvoer. Volgens mij kan daar niet veel mis gaan in de gedachtegang.

Ik vraag me wel af wat voor nut het buffer vat überhaupt heeft als er (bij juiste installatie) eigenlijk gewoon het warme water wordt gebruikt naar de radiatoren dat bovenin het vat zit dat de unit daar net in geleverd heeft?
Een buffervat het alleen maar nut in onderstaande 2 gevallen (staat ook in de TS beschreven volgens mij)

1 = te weinig systeeminhoud
2 = naregeling waardoor je een hydraulische scheiding wil/moet hebben tussen je primaire (WP) en secundaire (afgifte) circuit.

Een ander gevalletje waar een buffervat normaal gesproken noodzakelijk is als je 2 (of meerdere) opweksystemen hebt, zoals meerdere WP's, WP+CV, WP+CV houtkachel.

Een buffer parallel aansluiten met extra pomp heeft in jouw geval geen nut als je geen naregeling en voldoende systeeminhoud hebt.

Als je alleen maar radiatoren hebt dan heb je (verwacht ik) niet heel veel systeeminhoud.
Zonder buffervat zal je systeem wat "zenuwachtiger" worden, of het goed gaat zonder buffervat is afhankelijk van je systeeminhoud en de minimale vereiste volgens je WP fabrikant.

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 11-01-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 15:29
g-j-t schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Hier idem. Sinds vanmorgen uurtje of 7 teruggegaan naar steeds kortere runs.
Ik ben niet thuis, dus kan geen visuele inspectie uitvoeren. Ik laat hem even z'n ding doen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:02
[...]

Op de printplaat van de binnenunit staat boven aan een wit vakje met het nummer welke FTC het betreft.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:02:
[...]

"Assumption is the mother of all fuckups" :+

Helaas, je kunt tegenwoordig (blijkbaar) er niet meer blindelings vanuit gaan dat alle installateurs puik vakwerk leveren, vaak genoeg gezien :P

Gelukkig hebben we Tweakers nog ;)

[...]

Een buffervat het alleen maar nut in onderstaande 2 gevallen (staat ook in de TS beschreven volgens mij)

1 = te weinig systeeminhoud
2 = naregeling waardoor je een hydraulische scheiding wil/moet hebben tussen je primaire (WP) en secundaire (afgifte) circuit.

Een ander gevalletje waar een buffervat normaal gesproken noodzakelijk is als je 2 (of meerdere) opweksystemen hebt, zoals meerdere WP's, WP+CV, WP+CV houtkachel.

Een buffer parallel aansluiten met extra pomp heeft in jouw geval geen nut als je geen naregeling en voldoende systeeminhoud hebt.

Als je alleen maar radiatoren hebt dan heb je (verwacht ik) niet heel veel systeeminhoud.
Zonder buffervat zal je systeem wat "zenuwachtiger" worden, of het goed gaat zonder buffervat is afhankelijk van je systeeminhoud en de minimale vereiste volgens je WP fabrikant.
Het betreffen in principe twee woningen waarvan 1 alleen vloerverwarming heeft (appartement) en de andere woning zowel radiatoren als vloerverwarming. Ik gok dan dat dat de reden is voor het gebruik van een buffervat? Makes sense? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
Mitsubishi heeft de subsidies niet voor elkaar zie ik, jammer.
De PUHZ-SW75 staat voor 6kw op papier dus maar €2800

En veel modellen hebben vanaf 2024 helemaal geen subsidie meer?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:40:
De SUZ modellen hebben geen TH3 of TH6 sensor bij de verdamper, maar een 'Defrost thermistor' (RT61). Dat lijkt ongeveer dezelfde sensor, maar ik weet niet of die ook met request code 005 / 007 op te vragen is.
Dat werkt helaas niet, beide request codes geven ****

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 11:26
FrancD schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:29:
Even een vraag over het inschakelen van het warmte-element:

Die staat nu uit, voor zowel verwarmen als SWW.

Als ik die voor verwarmen inschakel, gebruikt de unit deze dan alleen bij het defrosten of ook als hulp tijdens het verwarmen?
Beide, ik heb normaal de vertraging op 45 min. staan, dan gaat hij eigenlijk nooit aan.
Nu op 5 minuten staan om hem wat te helpen na de defrosts in deze wat koudere periode, maar dan loopt ie ook tijdens het 'normale' opwarmen wel eens mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Het betreffen in principe twee woningen waarvan 1 alleen vloerverwarming heeft (appartement) en de andere woning zowel radiatoren als vloerverwarming. Ik gok dan dat dat de reden is voor het gebruik van een buffervat? Makes sense? 😅
Ik kan 2 redenen bedenken waarom ze een buffervat toepassen.

Goed voor de marge
Onkunde van de installateur

Maar een buffervat heeft los van de extra (onnodige) kosten geen mega nadelen ofzo, ook met een buffervat kan je installatie goed werken, maar dan moeten ze hem wel goed aansluiten natuurlijk. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Ik kan 2 redenen bedenken waarom ze een buffervat toepassen.

Goed voor de marge
Onkunde van de installateur

Maar een buffervat heeft los van de extra (onnodige) kosten geen mega nadelen ofzo, ook met een buffervat kan je installatie goed werken, maar dan moeten ze hem wel goed aansluiten natuurlijk. :*)
Bedankt voor de reactie.
Om discussie met de installateur te voorkomen probeer ik de juiste manier van aansluiten te vinden in de handleiding, maar die lijkt er niet in te staan? Ik kijk in de ecodan installatie handleiding…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
renownz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Hier idem. Sinds vanmorgen uurtje of 7 teruggegaan naar steeds kortere runs.
Ik ben niet thuis, dus kan geen visuele inspectie uitvoeren. Ik laat hem even z'n ding doen voor de zekerheid.
Sinds 10:00 is de temperatuur flink gestegen (hallo zon) en de luchtvochtigheid gezakt. Het is net boven 0 bij ons in de tuin, met 70% luchtvochtigheid.
Verbruik weer ietsjes gezakt en defrost wederom na 90 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Technician- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:20:

Volgens dit artikel van Alklima voldoen alle Ecodan warmtepompen aan de nieuwe eis van A++.
https://alklima.nl/actuee...mpen-voldoen-aan-de-eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Om discussie met de installateur te voorkomen probeer ik de juiste manier van aansluiten te vinden in de handleiding, maar die lijkt er niet in te staan? Ik kijk in de ecodan installatie handleiding…
In dit document staat het ook wel beschreven.

https://nordicfire.nl/ima...ma_buffervat_compleet.pdf

Ook een stukje boerenverstand natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Plenkske schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Volgens dit artikel van Alklima voldoen alle Ecodan warmtepompen aan de nieuwe eisen.
https://alklima.nl/actuee...mpen-voldoen-aan-de-eisen
Kijk eens in de meldcodelijst 19-12-2023 en filter op mitubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Technician- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Kijk eens in de meldcodelijst 19-12-2023 en filter op mitubishi.
Bedoel je deze ?
https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf

Vanaf pagina 81 zie ik een aantal pagina's van Mitsubishi Electric.
Het model wat ik heb krijgt zelfs de 225 euro bonus zie ik, vanaf 01-01-2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Technician- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:20:

Kun je iets concreter zijn wat er niet klopt?
De PUHZ-SW75 staat al jaren als 6kW in de lijst, dat klopt toch gewoon?
Ik heb er in 2020 'maar' €1900 subsidie op gehad.
Welke units bedoel je met 'veel modellen'?
In principe is alles onder A++ label uitgesloten van ISDE subsidie per 1/1/2024, doel je daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Blackraven schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Kun je iets concreter zijn wat er niet klopt?
De PUHZ-SW75 staat al jaren als 6kW in de lijst, dat klopt toch gewoon?
Ik heb er in 2020 'maar' €1900 subsidie op gehad.
Welke units bedoel je met 'veel modellen'?
In principe is alles onder A++ label uitgesloten van ISDE subsidie per 1/1/2024, doel je daar op?
Ik weet het niet hoor. Ik zie het alleen. En de puhz-sw75 is toch echt een 8kw afgifte pomp. Raar toch?

Zie de lege vakken bij 2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9myUUbm-dqORjE8BqyRp88u4Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKyEm9YnjY5pUAL6DVj7yJqH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bA9o5t9Y1wG4bafyQ1xHf-qIgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgxvFYCnKENU2dTI2rdjb9QJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Technician- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Ik weet het niet hoor. Ik zie het alleen. En de puhz-sw75 is toch echt een 8kw afgifte pomp. Raar toch?

Zie de lege vakken bij 2024
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor zover ik weet gaat het om het nominale vermogen bij A-10/W35 en dat is 6kW.
De lege entries zijn raar, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
[...]

Nou heb ik een Procon EN HA... Hoe kan ik dit dan zien?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Nou heb ik een Procon EN HA... Hoe kan ik dit dan zien?
ha - > settings -> devices -> esphome -> device naam die je hem gegeven hebt -> scroll naar: Diagnostic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjpkD8PD4k_QhmUHFwmZfr5iV08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yi2Grhq4rM6Iehf6zbpgNRxw.png?f=user_large

Je kan ook:
esphome -> device naam -> visit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuXFjTVNpEGvkvcPYi0QsQ_ynUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZlE6JclbWCHQGMnZxsXt7hV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:29
radeoxx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:16:
@martinisoft @jozi
Jullie hebben beiden ook de SUZ-SWM80VA2 als het goed is.

Wat zijn de frequencies in Hz op dagen zoals vandaag (tbuiten zo'n 0 tot 2 graden)?

Ik ben vandaag zelf nog niet onder de 74 Hz gekomen (Ta 30) met continu pendelen. Nu Ta 35 en ding wil niet lager dan 92 Hz. (2.900W opgenomen elektrisch vermogen, afgifte zo'n 7,2 kW. Pendelt alsnog als een gek.
Ik kan er helaas niks zinnigs op zeggen, We hebben behalve de Lucht Water warmtepomp ook nog ME airco's hangen en die trekken het tot nu toe. De vloerverwarming staat vooralsnog uit. De LW pomp maakt nu dus alleen SWW en dat is niet echt representatief. Ik zie wel dat hij regelmatig in "Freeze Stat" springt en dan draait hij tussen de 40 en 60 Hz.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Plenkske schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Sinds 10:00 is de temperatuur flink gestegen (hallo zon) en de luchtvochtigheid gezakt. Het is net boven 0 bij ons in de tuin, met 70% luchtvochtigheid.
Verbruik weer ietsjes gezakt en defrost wederom na 90 minuten.
Loopt hier weer beroerd in het oosten. -2 hier, 93% vochtig en bewolkt. Defrosts om de 45-50 min en tussendoor oplopend hoog verbruik met pieken tot 1500 watt en haal per run ca 15-20 min de gevraagde Ta van 28.
Hij levert dan 28,5 tot 29 op één of andere manier. Kon wel ergens een sensor niet helemaal goed zijn.

Hopen dat het wat opwarmt nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Je kunt zien wanneer de herstarts geweest zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGd5G8Hfw5yHTzekSnpoB3GkI2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFptwnwzcGS4lypFUmUi0Z5N.jpg?f=fotoalbum_large

Het liep 1.5e dag ok, daarna weer kortere tijd tussen defrosts.
Vandaag is de RLV hoger dan de afgelopen 2 dagen, dat moet het dan wel zijn }:|

Misschien toch maar eens tijd voor een weerstation buiten, dan weet ik zeker waarom dit gebeurt (en heb ik er nog steeds geen invloed op :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
vormulier schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:02:
[...]

ha - > settings -> devices -> esphome -> device naam die je hem gegeven hebt -> scroll naar: Diagnostic
[Afbeelding]

Je kan ook:
esphome -> device naam -> visit:
[Afbeelding]
Vragen we toch langs elkaar heen... ik heb een Procon A1M via Modbus en dus geen ESPHome. Kan jij zien welk register hij aanroept?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKsvYTBvXw0HeqWLN1ksEVhlZAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yvbxbAIjVtLEp5WXBilVVYvM.png?f=user_large

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Vragen we toch langs elkaar heen... ik heb een Procon A1M via Modbus en dus geen ESPHome. Kan jij zien welk register hij aanroept?

[Afbeelding]
Volgens de manual:
https://www.mitsubishi-le...0_Procon_A1M_Apr_2014.pdf

is het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAgo2i8tI52tZQUQrrFAtj5SnDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tz0jj2VEeDWY5BeWrt1QUGWH.png?f=fotoalbum_large

Dit komt over een met de ESPHOME code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-09 20:30

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Zoals gewoonlijk helaas zonder changelog.

(@Speedyace )
Thanks, ik had hem al gedownload, maar ik wacht nog wel even met installeren.
Dit doe ik wel even in het voorjaar als het wat warmer is buiten.
Je zal het net zien, als ik de update uitvoer springt de boel straks in storing en zit ik in de kou. :9

@Andrehj Heb jij hem al draaien.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nope. Heb precies hetzelfde plan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Wat is de voorwaarde dat een FTC5/FTC6 onder Service de 'Inbedrijfstellings Wizard' optie heeft? De mijne heeft deze optie niet. Is dat firmware gebonden of alleen voor de FTC6 beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Vraagje,

Buurman stuurde mij dus een appje met de vraag wat mijn verbruik zo'n beetje is p/d. Dit doorgegeven te hebben kreeg ik als antwoord.

Mijn pomp draait hier al 72uur aan één stuk door en gaat niet uit. Ik zit onderhand al op 68kw(p/d) en de temperatuur in huis blijft steken op 20,5 en het wordt niet warmer.
Ik weet dat zijn binnen-unit naast zijn vv verdeler staat en maar iets van 2mtr moet overbruggen met 28mm leiding op een open verdeler.

Nu weet ik ook dat hij de bedieningsunit van de cilinderunit in huis heeft hangen en als thermometer fungeert.

De voorlooptemperatuur is ingesteld op een bereik van 35 tot 50 graden.(beetje erg veel van het goeie)
Gezegd dit te veranderen maar hier heeft hij geen kaas van gegeten. (mag ik dus gaan doen)
Pompsnelheid staat op standje 5 flow vertelde hij.

Ik zal misschien vanavond maar eens een blik gaan werpen en anders het weekend. Want er staat iets niet helemaal goed.

Buurman heeft een Puhz-SHW112YAA draaien op een vv oppervlakte van 110m2 of iets meer, maar dit weet ik niet precies. Boven staan de radiatoren allemaal dicht. Systeem heeft geen buffervat. Woning is vrijstaand en is van 2010.

Hebben jullie nog suggesties waar ik wat kan veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedyace op 11-01-2024 19:57 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
Blackraven schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Hier sinds vanmorgen 5u al 11 defrosts gehad en gaat nog steeds zo door, dus ik gok ongeveer 50 minuten...
Ik heb hier met mijn ecodan uit 2016 de ene keer om de 2 uur en om de 3 uur defrosts en dat is omdat er ijs op de verdamper zit. Alleen bij de opstart ‘s morgens na mijn nachtverlaging heb ik vaak een loze defrost. Wp draait hier al ruim 7 jaar en het is 21 graden in de woonkamer.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19

[Afbeelding]

Hier al 4 jaar onthard water en geen problemen

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Heb hem er in gezet, maar ik krijg code 3. Is dit dan FTC6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Zoals gewoonlijk helaas zonder changelog.

(@Speedyace )
Hoe kom je erachter of je een FTC5 of FTC6 hebt? Ik heb een ERSD-VM2D binnenunit met 15.00v firmware, maar geen idee of dat te updaten is?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrScratch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:48:
Hoe kom je erachter of je een FTC5 of FTC6 hebt? Ik heb een ERSD-VM2D binnenunit met 15.00v firmware, maar geen idee of dat te updaten is?
Die heeft een FTC6.
Xxxx-vm2c serie is FTC5
Xxxx-vm2d serie is FTC6
Xxxx-vm2e serie is FTC7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dan heb ik dus toch een FTC5. Ik zal Alklima eens vragen hoe dat zit met (nieuwe) firmware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Heb hem er in gezet, maar ik krijg code 3. Is dit dan FTC6?
ja
code:
1
        case 3: return std::string("FTC6");

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvs35
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
Inmiddels draai ik nu 4 maanden na wat problemen met Mitsubishi type EHST20D-VM2D binnen en
SUZ-SWM80VA.TH buiten unit.

Voor het eerst op vakantie geweest en de vakantieregeling aangezet. Nu had ik de warmtepomp op 19 graden gezet, maar blijkbaar werkt dit niet in vakantiemodus en zag ik dat de temp via melcloud was gedaald naar 11 graden. Nu is mijn vraag, hoe lang duurt het opwarmen normaal? Heeft in 24 uur maar 2 graden erbij gedaan. Ook als ik de warmtepomp in de nacht verlaat duurt het vaak 8 uur voordat 1 graad erbij is. Is dit normaal? Kan nergen in topic vinden hoe lang ongeveer duurt om graden erbij te krijgen. Alvast bedankt. Draait op ruimtetemp met mitsubishi thermostaat.

[ Voor 3% gewijzigd door tomvs35 op 11-01-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Speedyace schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:22:
Vraagje,

Buurman stuurde mij dus een appje met de vraag wat mijn verbruik zo'n beetje is p/d. Dit doorgegeven te hebben kreeg ik als antwoord.

Mijn pomp draait hier al 72uur aan één stuk door en gaat niet uit. Ik zit onderhand al op 68kw(p/d) en de temperatuur in huis blijft steken op 20,5 en het wordt niet warmer.
Ik weet dat zijn binnen-unit naast zijn vv verdeler staat en maar iets van 2mtr moet overbruggen met 28mm leiding op een open verdeler.

Nu weet ik ook dat hij de bedieningsunit van de cilinderunit in huis heeft hangen en als thermometer fungeert.

De voorlooptemperatuur is ingesteld op een bereik van 35 tot 50 graden.(beetje erg veel van het goeie)
Gezegd dit te veranderen maar hier heeft hij geen kaas van gegeten. (mag ik dus gaan doen)
Pompsnelheid staat op standje 5 flow vertelde hij.

Nu zegt hij tegen mij, is de cilinderunit niet te klein voor ons huis, want ik lees op internet dat deze tot een oppervlakte gaat van 188m2 klopt dit? ( ik weet dit niet.) Maar volgens mij moet dit gewoon de boel kunnen opwarmen zonder problemen.

Ik zal misschien vanavond maar eens een blik gaan werpen en anders het weekend. Want er staat iets niet helemaal goed.

Buurman heeft een Puhz-SHW112YAA draaien op een vv oppervlakte van 200m2 of iets meer, maar dit weet ik niet precies. Boven staan de radiatoren allemaal dicht. Systeem heeft geen buffervat. Woning is vrijstaand en is van 2010.

Hebben jullie nog suggesties waar ik wat kan veranderen.
Ik sta sinds deze week op de WAR en ik merk dat de pomp wat relaxter draait. Hij slaat bij mij ook niet af maar ik heb de stooklijn nog redelijk naar de onderkant staan (bij -2 draai ik op 32 Ta). De WP komt nét niet tot Tset. Wanneer het deze week warmer wordt wil ik kijken of ik met de huidige stooklijn wél de Tset haal. Indien wel, moet ik hem steiler maken, indien niet dan moet ie in zijn geheel omhoog.

Wellicht een idee om je buurman van de ruimte regeling te halen en om via de WAR te checken of ie wél stijgt?

Wat is zijn flow eigenlijk? Staan de groepen wel genoeg open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
tomvs35 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:32:
Inmiddels draai ik nu 4 maanden na wat problemen met Mitsubishi type EHST20D-VM2D binnen en

Voor het eerst op vakantie geweest en de vakantieregeling aangezet. Nu had ik de warmtepomp op 19 graden gezet, maar blijkbaar werkt dit niet in vakantiemodus en zag ik dat de temp via melcloud was gedaald naar 11 graden. Nu is mijn vraag, hoe lang duurt het opwarmen normaal? Heeft in 24 uur maar 2 graden erbij gedaan. Ook als ik de warmtepomp in de nacht verlaat duurt het vaak 8 uur voordat 1 graad erbij is. Is dit normaal? Kan nergen in topic vinden hoe lang ongeveer duurt om graden erbij te krijgen. Alvast bedankt. Draait op ruimtetemp met mitsubishi thermostaat.
Wat is je flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 15:29

Er is daar ook geen antwoord op te geven, elke situatie is anders. Je geeft niet heel veel informatie over je situatie. Heb je vloerverwarming? Hoe is de isolatie? Bouwjaar? Oppervlakte en inhoud? Alles speelt mee. 2 graden per 24h klinkt niet abnormaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvs35
ruimteregeling tussen 25 en 35 graden afgesteld zoals adviseerd in topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvs35
Nieuwbouw 2022. Dacht al idd dat er meer info nodig was, maar ging me erom of dit heel raar is. Als het inderdaad normaal kan zijn dat het een paar dagen duurt voordat hij weer de 20 graden haalt dan weet ik dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

RTJC schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Ik sta sinds deze week op de WAR en ik merk dat de pomp wat relaxter draait. Hij slaat bij mij ook niet af maar ik heb de stooklijn nog redelijk naar de onderkant staan (bij -2 draai ik op 32 Ta). De WP komt nét niet tot Tset. Wanneer het deze week warmer wordt wil ik kijken of ik met de huidige stooklijn wél de Tset haal. Indien wel, moet ik hem steiler maken, indien niet dan moet ie in zijn geheel omhoog.

Wellicht een idee om je buurman van de ruimte regeling te halen en om via de WAR te checken of ie wél stijgt?

Wat is zijn flow eigenlijk? Staan de groepen wel genoeg open?
Het systeem van de ruimteregeling afhalen had ik ook al voorgelegd.
Alles op de verdeler staat open.
De flow heb ik nog niet kunnen bekijken. Wel gezegd hoe dit moet doen, maar snapt er geen hout van.
'HAD' ik mijn CV ketel maar niet de deur uitgedaan krijg ik steeds te horen Pfffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Na de vorige koude periode rond begin dec ben ik benieuwd wat hier de ervaringen zijn met het verbruik van de wp met deze dagen. Ik probeer wat gevoel te krijgen of het systeem normaal werkt. Ik weet dat vergelijk heel lastig is en afhankelijk van veel variabelen maar toch.. Ik heb ook gekeken naar de gegevens van Tomexergie en dan zit ik voor nov en dec wel redelijk volgens mij. Gaat met name om de koudere dagen dus.

Vrijstaande woning uit 2017, 175m2 beneden vv ca 70m2 + garage 20m2. Boven draait badkamer mee en 2 radiatoren. Boven is het ca 18 graden, beneden 20 (snachts zakt ie nu wat) en garage 15. Flow is 17. Vv verdelers open.
Ik zit nu vanaf maandag 0.00 uur, als ik vanavond (donderdag) doortrek, op 106 kWh inclusief SWW. Wek ca 75-80kWh per dag op volgens Melcloud maar weet dat dit niet nauwkeurig is.

Voorheen stookte ik de koude dagen 8-10m3 gas, bij temp rond de nul. 10m3 gas is ca 80kWh maar bij dagen rond de nul vind ik dat de wp relatief veel verbruikt t.o.v. het gasverbruik wat toen 7-8m3 was.

Mijn gasverbruik was voorheen zo’n 800-900m3. Als ik zo even doorreken op basis van de eerste ervaringsmaanden november (291kWh) en dec (358 kWh) (beide met SWW) en ik gok dat ik deze maand wel een 500kWh kan verbruiken, dan komt het totaal op zo’n 2200 kWh incl SWW. Dat is wel wat meer dan 2x het gasverbruik.

900m3 x 8,5 = 7650 kWh.
2200 x 4,1 COP zou op 9000kWh uitkomen.

De defrostdagen zijn het ergst. Bij 6 graden lukt het wel om onder de 10kWh per dag te blijven. Dan kan ik ook nachtverlaging toepassen en is de Ta 27. Als ik de voorspellingen voor de komende weken bekijk, zal het wel een (voor mijn gevoel nu) flink verbruik worden deze maand.

Komende dagen eens kijken of ik overdag wat een hogere Ta kan toepassen waardoor hij snachts uit kan. Vandaag wordt temp opbouw niks. Draait nu in de motregen zwaarder dan ooit en er komt geen tiende graad bij. Valt me wat tegen bij 0 graden. Bij -7 en droog weer ging het beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:58
maandag tm woensdag zit ik, volgens melcloud, op 53kwh verbruik. En 186kwh opwek (vvw en sww)
2022, 2-1 kap, 172m2 woonoppervlakte 3 lagen vvw. Themrostaat op 21 (met nachtverlaging)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
g-j-t schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:13:
Na de vorige koude periode rond begin dec ben ik benieuwd wat hier de ervaringen zijn met het verbruik van de wp met deze dagen. Ik probeer wat gevoel te krijgen of het systeem normaal werkt. Ik weet dat vergelijk heel lastig is en afhankelijk van veel variabelen maar toch.. Ik heb ook gekeken naar de gegevens van Tomexergie en dan zit ik voor nov en dec wel redelijk volgens mij. Gaat met name om de koudere dagen dus.

Vrijstaande woning uit 2017, 175m2 beneden vv ca 70m2 + garage 20m2. Boven draait badkamer mee en 2 radiatoren. Boven is het ca 18 graden, beneden 20 (snachts zakt ie nu wat) en garage 15. Flow is 17. Vv verdelers open.
Ik zit nu vanaf maandag 0.00 uur, als ik vanavond (donderdag) doortrek, op 106 kWh inclusief SWW. Wek ca 75-80kWh per dag op volgens Melcloud maar weet dat dit niet nauwkeurig is.

Voorheen stookte ik de koude dagen 8-10m3 gas, bij temp rond de nul. 10m3 gas is ca 80kWh maar bij dagen rond de nul vind ik dat de wp relatief veel verbruikt t.o.v. het gasverbruik wat toen 7-8m3 was.

Mijn gasverbruik was voorheen zo’n 800-900m3. Als ik zo even doorreken op basis van de eerste ervaringsmaanden november (291kWh) en dec (358 kWh) (beide met SWW) en ik gok dat ik deze maand wel een 500kWh kan verbruiken, dan komt het totaal op zo’n 2200 kWh incl SWW. Dat is wel wat meer dan 2x het gasverbruik.

900m3 x 8,5 = 7650 kWh.

De defrostdagen zijn het ergst. Bij 6 graden lukt het wel om onder de 10kWh per dag te blijven. Dan kan ik ook nachtverlaging toepassen en is de Ta 27. Als ik de voorspellingen voor de komende weken bekijk, zal het wel een (voor mijn gevoel nu) flink verbruik worden deze maand.

Komende dagen eens kijken of ik overdag wat een hogere Ta kan toepassen waardoor hij snachts uit kan. Vandaag wordt temp opbouw niks. Draait nu in de motregen zwaarder dan ooit en er komt geen tiende graad bij. Valt me wat tegen bij 0 graden. Bij -7 en droog weer ging het beter.
Niet zo slecht toch?
Als ik even mijn huidige variabele (maar niet dynamische) tarieven van Essent toepas op jouw getallen:
- jouw oude gasverbruik 900 m3 * 1,44995 = €1305
- jouw nieuwe extra stroomverbruik 2200 kWh * 0,39161 = €862
- daarnaast bespaar je vastrecht gas: bij mij nebeheer €240/jaar, plus vaste leveringskosten €78/jaar, bij elkaar €318.

Dus voor jou is de totale kostenbesparing per jaar ten opzichte van gas = €761

En als je een surplus aan opgewekte zonnestroom hebt, dan is de besparing met de huidige salderingsregeling nog groter.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen

900m3 x 8,5 = 7650 kWh.

Ik denk dat je goed zit. Ik heb een BENG huis uit 2018 rc6 overal en tripple glas, gas verbruik 600-700m3

Hieronder kun je wel zien wanneer ik de WP niet uitzet en het verbruik omhoog gaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I3ZiVbm6c4zAaYbTKLJKRyOe3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxTiDIgQ8tmOCihV6b4XZVGK.jpg?f=fotoalbum_large

Edit : 22.5 graden door het huis heen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor het eerst op vakantie geweest en de vakantieregeling aangezet. Nu had ik de warmtepomp op 19 graden gezet, maar blijkbaar werkt dit niet in vakantiemodus en zag ik dat de temp via melcloud was gedaald naar 11 graden. Nu is mijn vraag, hoe lang duurt het opwarmen normaal? Heeft in 24 uur maar 2 graden erbij gedaan. Ook als ik de warmtepomp in de nacht verlaat duurt het vaak 8 uur voordat 1 graad erbij is. Is dit normaal?
Ja, dat is normaal. Als jij midden in de winter je huis af laat koelen tot 11 graden, en je hebt een WP die gedimensioneerd is op het op temperatuur houden van je huis, dan is het natuurlijk niet gek dat ie er heel lang over doet om je huis weer op te warmen.
Kan nergen in topic vinden hoe lang ongeveer duurt om graden erbij te krijgen. Alvast bedankt. Draait op ruimtetemp met mitsubishi thermostaat.
Dat is ook logisch, want afhankelijk van je isolatiegraad, de warmtecapaciteit van je huis en het vermogen van je WP. Zonder die gegevens is daar geen zinnig woord over te zeggen.
(Hier krijg ik er met de vorst van deze week trouwens minder dan een graad per dag bij, dus met je twee graden per dag mag je nog blij zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Kom nu net even bij buurman vandaan en als eerste een Panasonic paw-a2w-rtwired besteld een look a like wilde hij niet, dus dan maar een originele besteld.

Tevens de boel nog eens bekeken en zag dat de pomp op stand 5 stond en tevens de radiatoren boven ook maar even opengezet en de flow stopt bij 19ltr.

Wp op een vaste Ta gezet en het systeem gaat nu wel richting de ingestelde Ta van 32gr. Dat hij nog op een ruimteregeling draaide kwam de Ta niet hoger dan 29gr. Geen idee hoe dit kan als je nagaat dat de voorlooptemp op 35 -50 stond. (Nu 25- 35)

Maar ja, het word nu weer warm in huis en nu wachten op de Pana.

Ps. De installateur wilde niet meer langskomen want alles stond zoals het staat voorgeschreven in het boekje en de thermostaat van de cilinderunit is hiervoor gemaakt. En de Hysterese is goed van dat ding.
Dan ben je klaar toch! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
gr8-jen schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Ik denk dat je goed zit. Ik heb een BENG huis uit 2018 rc6 overal en tripple glas, gas verbruik 600-700m3

Hieronder kun je wel zien wanneer ik de WP niet uitzet en het verbruik omhoog gaat
[Afbeelding]

Edit : 22.5 graden door het huis heen
Tnx. 22,5 haal ik hier alleen niet. We vinden 20 prima. Als Netatmo 20 aangeeft geeft Mitsubishi trouwens 21-21,5 aan. Afgelopen dag was het 19.5.
Je huis is een stuk beter geïsoleerd en wtw neem ik aan. Hier is alleen het dak rc6. Bouwbesluit 2012. Ook ventilatie type C, scheelt ook maar heb echt niet alle roosters open. Grafiek is helder, 20kWh bij 75 geproduceerd is redelijk vergelijkbaar. Ik zat maandag op ca 22kWh verbruik voor verwarming en ca77kWh geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
g-j-t schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:41:
[...]

...
Als Netatmo 20 aangeeft geeft Mitsubishi trouwens 21-21,5 aan
Weet ik, ik haal er al 1 graad vanaf, ik zit zo onder plak thuis en hou het heel warm :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online

900m3 x 8,5 = 7650 kWh.

Kijk, je kunt gas verbranden natuurlijk ook niet vergelijken met warmte oogsten uit de buitenlucht. Het is niet allemaal hosanna, maar bedenk dat je warmtepomp eigenlijk zonne-energie oogst…
Gas, en olie, behoren in de aarde te blijven.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Ja, dat is normaal. Als jij midden in de winter je huis af laat koelen tot 11 graden, en je hebt een WP die gedimensioneerd is op het op temperatuur houden van je huis, dan is het natuurlijk niet gek dat ie er heel lang over doet om je huis weer op te warmen.

[...]

Dat is ook logisch, want afhankelijk van je isolatiegraad, de warmtecapaciteit van je huis en het vermogen van je WP. Zonder die gegevens is daar geen zinnig woord over te zeggen.
(Hier krijg ik er met de vorst van deze week trouwens minder dan een graad per dag bij, dus met je twee graden per dag mag je nog blij zijn)
Das het voordeel van mijne opstelling. Van 18C ‘s nachts in de ochtend naar 21C doet de WP binnen het half uur. Heb wel Jagas in de woonkamer, maar ook de woonkeuken met VV doet die in die tijd.

Maar goed, de koudste dagen deed ie zo 40-50kwh/dag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvs35
Andrehj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:18:
[...]

[...]

Ok bedankt. Was gewoon even benieuwd of dit normaal is. Toevallig dat ik net de vakantieregeling aanzet terwijl het -7 wordt. Wijze les :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RTJC
Speedyace schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:03:
[...]

Het systeem van de ruimteregeling afhalen had ik ook al voorgelegd.
Alles op de verdeler staat open.
De flow heb ik nog niet kunnen bekijken. Wel gezegd hoe dit moet doen, maar snapt er geen hout van.
'HAD' ik mijn CV ketel maar niet de deur uitgedaan krijg ik steeds te horen Pfffff.
Ja, die hoor ik ook steeds meer in mijn omgeving. Had ik maar dit, had ik maar dat. Spijt vd aankoop. Mensen die een houtkachel extra kopen omdat de wp het niet warm krijgt.

En ik snap heel goed waar het vandaan komt. Als eenvoudige doorsnee consument wil je ook geen expert zijn op het gebied van je WP. Je wilt gewoon dat ie werkt. En je wilt er niet over nadenken.

De complexiteit van het onderwerp en de gebrekkige kennis in de installatie branche versterken elkaar in negatieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Gisteravond een proef gedaan door een TA van 32 in te stellen. De installateur wou eigenlijk dat ik hem op 35 zou zetten maar dat had geen zin. Ta kwam namelijk na 3 uur en om de 50 min defrosten niet hoger dan 29 met een enkele uitschieter naar 30. Verder viel op dat het opgenomen vermogen continu fluctueerde van 1200 -1500 - 1800 tot 2000 aan toe. Om de zoveel seconden. Leek wel of de pomp zich er in verslikte.

om 23.00 uur experiment gestopt, terug naar 27 om huis iig enigzins op temp te houden (zakte 0.2 vannacht) en dan zitten de pieken tussen de defrosts op ca 1000 watt weer. Gemiddeld opgenomen vermogen weer rond de 8 a 900 watt. Groot verschil.

Zit de pomp bij een graad of 29 nu aan de max? Of duurt het veel langer bij een verhoogd ingestelde TA dat deze ook bereikt kan worden omdat de betonmassa eerst moet worden opgewarmd? Deze betonmasse wordt alleen warmer als je er ook een hogere Ta in krijgt.. De defrosts deden nu ook wel een duit in het zakje met het teruglopen van de Tr,

[ Voor 4% gewijzigd door g-j-t op 12-01-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik denk dat je moet kijken naar de flow en hoeveel vermogen je erdoorheen jaagt.
En dan vooral wanneer de defrost bijna begint en Tr bij is.
Ik weet niet wat de frequentie is, of die al op 90Hz zit en nog uitschieters naar boven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Flow was 18l. Tr zit bij start defrost op Dt van 3,5. Dus bij gehaalde Ta van 29 - 29,5 tijdens deze proef, was de Tr 25,5.

3,5x18x4,2/60 zou 4,41 kW zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door g-j-t op 12-01-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@g-j-t wij hebben dezelfde buitenunit, draai nu sinds het kouder is op een vaste Ta van 31 graden en dat haalt hij makkelijk. Ook na een defrost vrij snel. Het opgenomen vermogen fluctueert rond de 1000 Watt.

Aangezien het opgenomen vermogen bij jouw wel flink stijgt, doet de buitenunit in ieder geval wel zijn best om de gevraagde Ta te gaan halen. Maar het is wel vreemd dat hij zo snel fluctueerd (je hebt het over secondes).
Waarom hij dan de gevraagde Ta niet haalt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
g-j-t schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:32:
Gisteravond een proef gedaan door een TA van 32 in te stellen. De installateur wou eigenlijk dat ik hem op 35 zou zetten maar dat had geen zin. Ta kwam namelijk na 3 uur en om de 50 min defrosten niet hoger dan 29 met een enkele uitschieter naar 30. Verder viel op dat het opgenomen vermogen continu fluctueerde van 1200 -1500 - 1800 tot 2000 aan toe. Om de zoveel seconden. Leek wel of de pomp zich er in verslikte.

om 23.00 uur experiment gestopt, terug naar 27 om huis iig enigzins op temp te houden (zakte 0.2 vannacht) en dan zitten de pieken tussen de defrosts op ca 1000 watt weer. Gemiddeld opgenomen vermogen weer rond de 8 a 900 watt. Groot verschil.

Zit de pomp bij een graad of 29 nu aan de max? Of duurt het veel langer bij een verhoogd ingestelde TA dat deze ook bereikt kan worden omdat de betonmassa eerst moet worden opgewarmd? Deze betonmasse wordt alleen warmer als je er ook een hogere Ta in krijgt.. De defrosts deden nu ook wel een duit in het zakje met het teruglopen van de Tr,
Ik heb precies hetzelfde al 1.5 jaar en krijg een nieuwe pcb in de buitenunit.
Het rare is dat ie niet gewoon op 1800 W blijft draaien totdat de temperatuur enigszins in de buurt komt. Om het op mijn wenstemperatuur van ongeveer 37 graden te krijgen moet ik ‘m op 40 zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cozSXLeZXmMBwSspMfni6-N-Xoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxPnItrfSHAOMmQlQzfWnGQk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Plenkske schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:47:
@g-j-t wij hebben dezelfde buitenunit, draai nu sinds het kouder is op een vaste Ta van 31 graden en dat haalt hij makkelijk. Ook na een defrost vrij snel. Het opgenomen vermogen fluctueert rond de 1000 Watt.

Aangezien het opgenomen vermogen bij jouw wel flink stijgt, doet de buitenunit in ieder geval wel zijn best om de gevraagde Ta te gaan halen. Maar het is wel vreemd dat hij zo snel fluctueerd (je hebt het over secondes).
Waarom hij dan de gevraagde Ta niet haalt weet ik niet.
Gister draaide ik op een Ta van 29. Dan was mijn opgenomen vermogen max 1800 watt ook. Bij 27 of 28 Ta gaat het wel redelijk en is het opgenomen vermogen ook rond de 1000-1100 max. Nu ook.

Tijdens de proef fluctueerde het verbruik tussen 1200 en 2200 watt met soms tussenposes van 10-20 seconden klapte hij zo 400 watt naar boven op beneden.

Als de pomp een SWW run doet, gaat dit veel makkelijker. Ik moet het dus denk ik zoeken in de afgifte. Haal echter op de hoofdafnemer (vloer beneden) zo'n beetje 2 liter flow over 6 groepen. totale flow systeem is 17-18 liter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Voor de FTC5 bezitters: ik kreeg vanochted reactie van Alklima dat v17.00 'vrij recent' is en ze geen andere/nieuwere software hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Jingle1986 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Ik heb zelf een woning uit 2005 met vloerverwarming in woonkamer/keuken en bovenverdiepingen LTV-convectoren. Ik heb een buffervat nodig omdat de VVW niet genoeg systeeminhoud heeft. Eerst een parallelbuffer zoals jij (maar dan wel goed aangesloten), maar later omgezet naar buffer in de retour. Heeft wonderen gedaan voor de CoP en het verbruik. Alles op de pomp van de WP gaat makkelijk en geen gezeur met gescheiden circuits en circulatiepompen enzovoort.

Look behind you! A three headed monkey!

Pagina: 1 ... 106 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero