Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-08 19:29
Sinds een paar weken zijn we in het bezit van een nieuwbouw rijtjeshuis in het hoge noorden. De woning is voorzien van vvw en een mitsubishi wp. Na de oplevering was de vloer heet en het water koud en bleek de drieweg klep vast te zitten. De klep is twee weken geleden vervangen. De woning is en blijft comfortabel warm, ook bij de huidige temperaturen (ook met SWW run tussendoor). Ik deel graag wat info over het huis, de installatie en ook wat grafiekjes uit HA. Hoor graag of er bijzonderheden zijn / mogelijkheden tot verbetering.

Situering
Rijtjeshuis 2023 A+++, 125m2, HR++, in het hoge noorden
4 groepen bgg helemaal open (ca 45m2)
4 groepen 1e etage slaapkamers beperkt open (ca 45m2) (ruimte regeling reeds afgekoppeld ivm flow)

Systeem
PAR-WT50-A
EHSD-VM2D Hydrobox
PUHZ-SW50-VKA (voorzien van een geluid reducerende kap, mogelijk al te zien aan de buitentemp sensor!?)
WTW zehnder Comfoair E 300
200l de jong vat WPS 200 / 855-0658

Settings
Vaste Ta27 (thermostaat staat continu op 20,5)
05:00-21:00 verwarmen, 13:00 - 18:00 SWW
Geen vermogensbeperking
Op pomp stand 5 18l (15l op stand 4)
SWW op 45gr, 10gr drop

De flow zou misschien nog iets verhoogd kunnen worden door de slaapkamers op de 1e minder te knijpen, alleen houden we van een koele slaapkamer :Y

Wat mij vandaag opvalt is dat er regelmatig een defrost is tijdens het opwarmen (om de 40-50min) terwijl dit bij de SWW run pas na ruim 1,5 uur voorkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rgcvafB2S_9iZANmZOv6VhmvKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cYzp7MGHN9iIbqaAvmn9vPHD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTUFeoZEZQAdfR76xN9AYJgMzSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z84UgVJPkAD2kQC5PfqfBl6i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K_AhQo_VFEis9ZTwf8xQAnxuIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZRlBDMyN8z7a3aJ8X0fgKtp.png?f=fotoalbum_large

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geniusboxen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:15:
Sinds een paar weken zijn we in het bezit van een nieuwbouw rijtjeshuis in het hoge noorden. De woning is voorzien van vvw en een mitsubishi wp. Na de oplevering was de vloer heet en het water koud en bleek de drieweg klep vast te zitten. De klep is twee weken geleden vervangen. De woning is en blijft comfortabel warm, ook bij de huidige temperaturen (ook met SWW run tussendoor). Ik deel graag wat info over het huis, de installatie en ook wat grafiekjes uit HA. Hoor graag of er bijzonderheden zijn / mogelijkheden tot verbetering.

Situering
Rijtjeshuis 2023 A+++, 125m2, HR++, in het hoge noorden
4 groepen bgg helemaal open (ca 45m2)
4 groepen 1e etage slaapkamers beperkt open (ca 45m2) (ruimte regeling reeds afgekoppeld ivm flow)

Systeem
PAR-WT50-A
EHSD-VM2D Hydrobox
PUHZ-SW50-VKA (voorzien van een geluid reducerende kap, mogelijk al te zien aan de buitentemp sensor!?)
WTW zehnder Comfoair E 300
200l de jong vat WPS 200 / 855-0658

Settings
Vaste Ta27 (thermostaat staat continu op 20,5)
05:00-21:00 verwarmen, 13:00 - 18:00 SWW
Geen vermogensbeperking
Op pomp stand 5 18l (15l op stand 4)
SWW op 45gr, 10gr drop

De flow zou misschien nog iets verhoogd kunnen worden door de slaapkamers op de 1e minder te knijpen, alleen houden we van een koele slaapkamer :Y

Wat mij vandaag opvalt is dat er regelmatig een defrost is tijdens het opwarmen (om de 40-50min) terwijl dit bij de SWW run pas na ruim 1,5 uur voorkomt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijkbaar is jouw warmteverlies zo laag dat je tussen 16:20 en 05:00 niet hoeft te verwarmen. Mooi!

Alleen begint hij nu om 05:00u te verwarmen, wat het koudste moment van de dag is zo ongeveer, met bijbehorend lagere COP.

Een aantal Tweakers heeft om die reden een nachtverlaging die laat in de avond start en pas om 10:00u ‘s ochtends eindigt. Dan draait je WP bij hogere buitentemperatuur en dus met een hogere COP. Je kan kijken wat bij jou het mooist en meest efficiënt werkt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedyace schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:03:
Heb jij toevallig nog contact gehad met Alklima
Nope, maar er loopt wel wat. Binnenkort meer info.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Ik had de vraag al eerder gesteld, maar geen reacties/ondergesneeuwd onder andere berichten.

Dus nogmaals de vraag, wat denken jullie:

Onderstaand een afbeelding van ons huis. De WP staat op grondniveau en leidingen + kabels gaan middels de bruine goot naar boven.

Zal het nu veel voordeel geven als ik die goten volspuit met PUR? Grote nadeel is natuurlijk dat je ook de kabels mee isoleert wat bij een eventuele vervanging bijzonder vervelend is (lees gewoon moeten vervangen), maar is dat iets wat veel zal gebeuren.

Wat denken jullie, doen/niet doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMp07zBE96Ji4AgQVvDX7zEiGkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6qjomDREno7TbsLuu1rkcIIi.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
DutchWing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:14:
[...]

Hij leest waarschijnlijk de SERVICE REF af, op mijn typeplaatje staat weer EHST20D-VM2DR1.UK
Ik heb nu binnengekregen een EHSD-VM2CR2.UK
Nieuw in doos met SD kaart en manual in plastic.
Expert hier enige info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
De buizen zitten al geisoleerd in die bruine kabelgoot. Tenzij je echt een hele grote delta T meet in die buizen bij start / eind zou ik er niet aan beginnen.

Daarnaast is dat witte isolatie schuim niet beter?
Maar goed vraag me af of het de kosten van de busjes schuim en tijd / effort om op een ladder te klimmen wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
JustMyOpinion schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:39:
Ik had de vraag al eerder gesteld, maar geen reacties/ondergesneeuwd onder andere berichten.

Dus nogmaals de vraag, wat denken jullie:

Onderstaand een afbeelding van ons huis. De WP staat op grondniveau en leidingen + kabels gaan middels de bruine goot naar boven.

Zal het nu veel voordeel geven als ik die goten volspuit met PUR? Grote nadeel is natuurlijk dat je ook de kabels mee isoleert wat bij een eventuele vervanging bijzonder vervelend is (lees gewoon moeten vervangen), maar is dat iets wat veel zal gebeuren.

Wat denken jullie, doen/niet doen?

[Afbeelding]
Loopt er niet alleen koudemiddel van je buitenunit naar binnen toe? Is dan isoleren nodig? Of is dit een monoblock?

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-07 09:23

DGR

Is het voor stoken met WAR mogelijk om met welke draadloze thermostaat dan ook de boel te regelen?
Een Panasonic komt eventueel later wel maar wil nu stoken met WAR, kijken wat het doet, en daar een thermostaat aan hangen.
En waar vind ik een aansluitschema hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
RTJC schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Loopt er niet alleen koudemiddel van je buitenunit naar binnen toe? Is dan isoleren nodig? Of is dit een monoblock?
Nee is gewoon buiten- met binnenunit. De leidingen zijn uiteraard warm, warmte moet toch van buiten naar binnen. Maar volgens mij kan je uit de data niet de 'vertrek' en 'aankomst' temperatuur halen (?).

dT handmatig bepalen zou ik dus IR oid moeten lenen/kopen. Maar is idd wel terechte opmerking, dan weet je waar je over praat. Maar aan de andere kant, kan het kwaad? Het 'voelt' alsof dit best verlies kan geven zoals het nu met de standaard isolatie is.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:56
DGR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:37:
Is het voor stoken met WAR mogelijk om met welke draadloze thermostaat dan ook de boel te regelen?
Een Panasonic komt eventueel later wel maar wil nu stoken met WAR, kijken wat het doet, en daar een thermostaat aan hangen.
Ik heb geen losse thermostaat en zet het op WAR.
De controller is de enige aangesloten.
Hij zal niet uitgaan als de temp is bereikt, dat die ik met weekklok op tijd, ik zet het dan terug op weersafhankelijke temp met een graad minder.
Voorlopig gaat die uit wanneer ik wil

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
DGR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:37:
Ja dat kan, zoek ff op dit forum voor schema maar staat ook gewoon in handleiding. Prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Ik heb nu binnengekregen een EHSD-VM2CR2.UK
Nieuw in doos met SD kaart en manual in plastic.
Expert hier enige info over?
FTC5 binnenunit, moet gewoon werken met de PUHZ-SW75YAA. Ik zou oorspronkelijk ook een EHST-VM2C krijgen. (Cilinderbinnenunit variant)

Je kon dacht ik alleen niet de SWW en Verwarming pompstand afzonderlijk instellen.

SD kaart in de print steken en even de handleiding erbij pakken. Aansluiten stelt niks voor.

Hopelijk werkt het met je OEM variant O-)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 09-01-2024 18:04 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:00:
[...]

FTC5 binnenunit, moet gewoon werken met de PUHZ-SW75YAA. Ik zou oorspronkelijk ook een EHST-VM2C krijgen. (Cilinderbinnenunit variant)

Je kon dacht ik alleen niet de SWW en Verwarming pompstand afzonderlijk instellen.

SD kaart in de print steken en even de handleiding erbij pakken. Aansluiten stelt niks voor.

Hopelijk werkt het met je OEM variant O-)
Mijn eigen unit werkt weer goed naar wat getweak en een verse print, dus die houd ik gewoon aan.

Deze maak ik compleet met een nieuwe buitenunit PUHZ. Mag je dat vragen hier, of iemand interesse heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
renownz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:18:
De uit/aan (had wel met spanning eraf volgens @joezzt zijn voorbeeld) methode heeft in elk geval op de eerste run een beter resultaat gehad

[Afbeelding]
Hier even geprobeerd zonder spanning er af te halen, dat werkt hier in elk geval niet.
Nu maar even de spanning er af gehaald en nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Hier heeft het effect gehad. Alleen via display uit en weer aan gezet. Hij zat op elke 45-50 min een defrost. Na de handeling deed hij een korte sww run en erna 70 min verwarmen. Toen kwam de eerste defrost. Ben benieuwd of hij nu zo doorgaat.

Luchtvochtigheid in die periode van 55 naar 64% gestegen en temperatuur van -2 naar -3,2 gezakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 09-01-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Hier gedaan incl. spanning er af en defrost is inderdaad minder. Nu elke 80 minuten ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6JMJ9XvFhnUASFDoaSgl1J_Lsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S81SsNWLSAHRTq7pqEeMGVGc.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier een reset gedaan (van afstand met een Shelly)...dat loopt veel beter.
Om dat nou elke dag te doen als het koud is, lijkt mij ook niet handig voor de WP (ook niet handig met de SWW run).

Soms is het jammer dat niet alles zelf in te regelen is.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
DaWizza schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:32:

Om dat nou elke dag te doen als het koud is, lijkt mij ook niet handig voor de WP (ook niet handig met de SWW run).

vraag me af of het elke dag moet.. even in de gaten houden.. opzich geen ramp om na een ssw run hem even uit en aan te automagiseren.

maar of dat nodig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ligt vooral aan de omstandigheden buiten, wanneer het nodig is.
En aan het defrost ritme op dat moment.

De tweede run loopt hier nu ook alweer 80 min.

[ Voor 19% gewijzigd door Plenkske op 09-01-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:44:
Ligt vooral aan de omstandigheden buiten, wanneer het nodig is.
En aan het defrost ritme op dat moment.
ook, maar als je normaal iedere 40 min een defrost krijgt, en na een reset er een uur extra bij krijgt. Dan lijkt hij dat software matig toch "extra/meer" te doen dan nodig.

Ben meer benieuwd naar wanneer de software weer op de 40 min interval gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
[Afbeelding]

Zal het niet zo zijn dat de regeling na een x aantal defrost het ritme wat aanpast waardoor ze dichter op elkaar komen?
Mogelijk om opstapelen van ijsvorming voor te zijn?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
xoror schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:25:
...
wel confronterend dat ik boven aan de lijst sta met elektrisch verbruik in dec 2023 :o (Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11")
hoe gaat het bij iedereen met deze temperaturen?
*kuch*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_lv15cE5VR2pHwHwbfwutWHmf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NoTeE2xjQKQbauSkUi3XxuXu.png?f=user_large
O-)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:53:
Deze maak ik compleet met een nieuwe buitenunit PUHZ. Mag je dat vragen hier, of iemand interesse heeft?
Volgens mij alleen als je vraagt dat ze een DM sturen. Je kan namelijk via vraag en aanbod geen warmtepompen verkopen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:37
[Afbeelding]

Ik heb de SWW run dagelijks tussen 14.00 en 17.00 ingesteld waardoor hij het altijd om 14.00 uur doet. Met uit en aan doet hij geen SWW in de ‘verboden’ periode. Wellicht een idee om een korte verboden periode in te stellen waarbinnen je dan ‘straffeloos’ de unit kunt uit en aanzetten?
Overigens vandaag om 12.00 uit en aangezet via de Melcloud app. Hierna enkel nog runs van 1,5 uur en de SWW run deed het in tegenstelling tot gister zonder defrost.
Bij één defrost op dak gekeken en hij had volgens mij nog wel 2 uur gekund. Geen ijsvorming, alleen licht wit gekleurde lamellen maar dit heb ik met 8 graden ook wel.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Knowbody schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Zal het niet zo zijn dat de regeling na een x aantal defrost het ritme wat aanpast waardoor ze dichter op elkaar komen?
Mogelijk om opstapelen van ijsvorming voor te zijn?
Dat zou kunnen. Morgen is nog een mooie -6c dag om erachter te komen hoe ie loopt.
Aangezien ik dan toch vrij ben, hou ik het in de gaten.

@g-j-t Dat is nog wel een goeie. Standaard draait SWW hier om 4 uur snachts (iets met WAF, COP is haar niet boeiend) de rest vd dag hoeft ie helemaal niet te draaien. 23uur blokkeren moet dan geen probleem zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door DaWizza op 09-01-2024 22:05 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Volgens mij alleen als je vraagt dat ze een DM sturen. Je kan namelijk via vraag en aanbod geen warmtepompen verkopen.
Oké als iemand of een kennis van iemand nog een nieuwe mitsu electric split systeem zoekt met EHSD-VM2CR2 hydrodeel en een PUHZ ecodan of naar keuze een Zubadan buitendeel (6 of 8kw)
Voor een fractie van de normale prijs.
Mag mij een DM doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIUqxsNMi2PMjqbNCtJh1sjSyMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecTvAyImOCcElCfMdX3Mech3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4hzgQhBUdQJxH_youXUnZr5OVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYTdLpy17MMzcjm4VCsTYvGw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu aan het stoken op voorlooptemperatuur verwarming, zoals te zien heb ik hem op 60 graden gezet met het paneel in de binnenunit, zie totaal geen verschil hoe warm of koud ik hem ook zet, in ieder geval continu 29 graden op de verdeler af te lezen.

Iemand nog tips?

En ja verdeler moet nog vervangen worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
DGR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu aan het stoken op voorlooptemperatuur verwarming, zoals te zien heb ik hem op 60 graden gezet met het paneel in de binnenunit, zie totaal geen verschil hoe warm of koud ik hem ook zet, in ieder geval continu 29 graden op de verdeler af te lezen.

Iemand nog tips?

Volgens mij lees je nu de temperatuur binnen de verdeler af. En ik gok dat de thermostaatkraan daar op +\- 29 graden staat.

Wat zegt MELCloud over de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Nou moe :| Kom net bij mijn buurman vandaan, zelfde warmtepomp. Heeft hem gewoon op thermostaatwerking staan. Hij haalt met gemak COP >3 waar wij met moeite op 2 komen. Dit op basis van de cijfers van verbruik en opwek op de wp zelf. Ik weet dat dit kan afwijken, maar kan dat zoveel afwijken dat wij in de praktijk wel degelijk efficienter draaien dan de buurman met de optimalisaties?

Overigens nog even gekeken naar de defrosts van afgelopen nacht. Gaat hier best netjes met een Ta van 26 graden. Elke 1:15 tot 1:40.
stin00 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Dat komt waarschijnlijk doordat de interface van het hele ecodan systeem totaal onlogisch is, niks is intuïtief. Er zijn wel wat youtube videos die weekschema's maken uitleggen. Je gebruikt een vaste Ta? Dan weet ik eigenlijk niet of je een on/off weekklok of temperatuur weekklok moet instellen.

Plaats anders even een foto van je ingestelde schema.
Zit nu op vaste TA ja. Zie hieronder:

Weekklok 1 is ingesteld voor beperkte uren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7Mapa-y3ZmcTy8DDR3U2BOCMMg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74XIGNcptF5jy5DYQojtd7VC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amnmuBxUyumIbQZ4Pw7hGJByGLY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fAJUYNKOsPKsQcGcGuZg0PO.jpg?f=fotoalbum_medium

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JustMyOpinion schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Nee is gewoon buiten- met binnenunit. De leidingen zijn uiteraard warm, warmte moet toch van buiten naar binnen. Maar volgens mij kan je uit de data niet de 'vertrek' en 'aankomst' temperatuur halen (?).

dT handmatig bepalen zou ik dus IR oid moeten lenen/kopen. Maar is idd wel terechte opmerking, dan weet je waar je over praat. Maar aan de andere kant, kan het kwaad? Het 'voelt' alsof dit best verlies kan geven zoals het nu met de standaard isolatie is.
Je kan het ook anders beoordelen; hoe warm zijn de leidingen als de warmtepomp werkt? Want bij goede isolatie zou het aan de buitenkant niet warm moeten zijn. Als het wél warm is dan verlies je warmte. De moeite valt wel mee dus als het warm is zou ik isoleren.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

TerminalNL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Volgens mij lees je nu de temperatuur binnen de verdeler af. En ik gok dat de thermostaatkraan daar op +\- 29 graden staat.

Wat zegt MELCloud over de temperatuur?
Thermostaatkranen heb ik er beide helemaal afgedraaid, daarna klonk het beter qua doorstroming en qua temperatuur zal het niet uitmaken denk ik.

Melcloud heb ik (nog) niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:34
JT schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:53:
[...]

Je kan het ook anders beoordelen; hoe warm zijn de leidingen als de warmtepomp werkt? Want bij goede isolatie zou het aan de buitenkant niet warm moeten zijn. Als het wél warm is dan verlies je warmte. De moeite valt wel mee dus als het warm is zou ik isoleren.
Bij mij lopen de leidingen niet door zo’n buis, ik heb ze zelf geïsoleerd met armaflex over de bestaande witte isolatie. Dat werkt prima, en is minder permanent dan PUR 😉 De vogels vinden dat ook minder lekker…

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand nog tips?

Aan de zijkant bij de pomp zit soms een LTV inregelventiel waarmee je kan inregelen hoeveel water er gemengd wordt.

Ook lijkt er op de retour een RTL ventiel te zitten, klopt dit?

Hoe staat de pomp ingesteld? + pompschakelaar eruit laten.

Warmtepomp gewoon op max 40 graden zetten en pompstand binnenunit zo hoog mogelijk.

Maak ook even een paar goede close-up foto’s zo zie je 3x niks.

Wat is de flow? Service >> Informatiewerking >> code: 540.

Geen voetventiel of afsluiter dicht of lucht in de hoofdleiding?

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 09-01-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ha, fijn om te zien dat iedereen nu ook wat minder defrosts heeft. Hebben jullie allemaal suz units ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand nog tips?

Ben wel benieuwd naar je retourtemp...menuknop ingedrukt houden, naar beneden, eerste item op 3 pagina - thermistor uitlezen, bevestigen en dan de waarde van uit mijn hoofd Th2. Maar post voor alle zekerheid alles (zijn er maar een paar).

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 10:26
joezzt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:43:
Een tip voor als je vindt dat je wp te vaak defrost. Bij mij, met suz-40, werkt het om de hele wp even van de spanning af te halen en opnieuw op te laten starten. De wp ging direct naar een 1.5 uur ritme ipv al de hele dag 50 minuten.
Beste manier is :
- wachten tot net nadat een defrost klaar is
- unit uitzetten op display, even 1 minuut wachten
- werkschakelaar uit, dus zorgen dat er geen spanning meer op de binnen en buitenunit staat
- 1 minuut wachten
- de boel weer aaanzetten.
Jij hebt denk ik de v1 toch? Dus gewoon de suz-swm40?

Hier met de SUZ-SWM80VA2 werkt de truc echter niet. Blijft iedere 50 min defrosten.

Vandaag overigens firmware 1900 erop gezet. Ben benieuwd of komende dagen wat ga merken hiervan.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

DutchWing schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:59:
[...]

Aan de zijkant bij de pomp zit soms een LTV inregelventiel waarmee je kan inregelen hoeveel water er gemengd wordt.

Ook lijkt er op de retour een RTL ventiel te zitten, klopt dit?

Hoe staat de pomp ingesteld? + pompschakelaar eruit laten.

Warmtepomp gewoon op max 40 graden zetten en pompstand binnenunit zo hoog mogelijk.

Maak ook even een paar goede close-up foto’s zo zie je 3x niks.

Wat is de flow? Service >> Informatiewerking >> code: 540.

Geen voetventiel of afsluiter dicht of lucht in de hoofdleiding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jd0VAGyRSXA-wH-_JSzuIHbbXPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOYT7DQn1iko3Bhh5VjxfsQw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-nRutDkrYz0WYKss_su9oCV1Xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/we1q6PiggWnTuSovkVWLgyLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSQnHV2jiOQZaMXBzZkyUiC6FZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCDZwMQBGGprEjn0BYxdJXBw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czr3bMYo2VMWVnqUn3s5tW78OLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqXjnQibQnGCDfvHc7Pmbi44.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8MBrZCU30Np433HwsQr87ggTZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UL5xHxmEEdfrj7N0Wreo7PNI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tfc4ZIfKIOXddzMv8gjfB29rnwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCCfQqZlsIXXV9EcHgzTYj2C.jpg?f=fotoalbum_large

LTV ventiel durf ik niet te zeggen, net gekeken en volgens mij niet aanwezig.

Op lucht gecheckt en is het ook niet.

RTL weet ik ook niet, gebrek aan kennis is ook een probleem, excuus!

Pomp ingesteld op constante druk, laagste of hoogte stand maakt geen verschil in temperatuur.

Naar mijn weten en na observatie ook geen voetventiel oid dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DGR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:23:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pomp ingesteld op constante druk, laagste of hoogte stand maakt geen verschil in temperatuur.

Hierbij de handleiding van de verdeler.

Pomp moet branden op groene lampje + Oranje lampje I en II.

Onder de witte dopjes zit een voorinstelling, hoe staan de lussen ingesteld?

Is de aanvoer/retour op de verdeler wel warm? Heeft het ooit goed gewerkt? Zet de overige afgifte boven eens dicht behalve de vloerverwarmingsverdeler, wat gebeurd er dan?

Heb je een buffervat ofzo, hoe zit de warmtepomp (overzichtsfoto) aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Wat je zelf al zegt, die verdeler moet je zsm vervangen!

En je pomp op je verdeler staat op stand 1, die kun je misschien hoger zetten voor meer flow. Geen idee of dat helpt. Het liefst er tussen uit.

En zet je WP idd maar terug naar 40. Heb je vlak voor dat je de foto's nam van het menu, de temp naar 60 gezet? Van welke temp kwam je vandaan?

Jouw verdeler is de boel flink aan het verstieren in ieder geval.

edit: wat @DutchWing zegt, zet alleen de verdeler eens open. Wellicht kan het water via een andere leiding in je systeem sneller rond, dan komt niet eens het beschikbare potentieel bij je verdeler.

[ Voor 19% gewijzigd door RTJC op 09-01-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
DGR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:23:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pomp op III zetten
Linker kraan dopje los, met inbussleutel checken of de spindel helemaal linksom staat.
TA op max 45C zetten op de WP bediening
Wat zit er nog meer op behalve de verdeler?
Zit er nog vv badkamer of een radiator op?
Knijp deze flink met een afsluiter of voetventiel.

EN
Al die afsluiters moeten er tussenuit.
De linker en die erboven en de rechter.
De buis 22mm met een knelsok verlengen en aansluiten rechttreeks op de verdeler (evt bij warmteservice foto laten zien en juiste materiaal meenemen. Die weerstand van al die afsluiters is killing.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 09-01-2024 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 08:54
joezzt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:02:
Ha, fijn om te zien dat iedereen nu ook wat minder defrosts heeft. Hebben jullie allemaal suz units ?
Hier ook een SUZ 40
Vanaf gistermiddag 15:00 uur deze truc ook uitgevoerd
de defrost cycli gingen van ongeveer 40min naar 1:26,19 min.
Deze cyclus herhaalt zich met een behoorlijk kleine afwijking, althans
tot nu, 04:19 uur.
Van 1:26,19 min. (4x exact achter elkaar) tot 1:26,39 min.
Het lijkt erop dat dit gewoon een timer is…….

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:56
Een "oude" SUZ ja.
Gisteren net voor legionella uitgevoerd, hierdoor van 45 min naar 1,5 uit gegaan.
De WP is overdag zelfs nog 45 min stabiel aan het draaien voordat de volgende defrost kwam
Met -6.9 en 86% luchtvochtigheid is die iets drukker, maar draait nog steeds tussen 50 en 63 Hz. Dat was daarvoor wel met hogere uitschieters

EDIT: plaatjes zeggen meer:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Cv81wLEtufTjZNsE511133VECs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SgeJ1WwuIshe8BiKM39OMzJZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door gr8-jen op 10-01-2024 07:36 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:37
Sinds uit- en aanzetten gistermiddag 12 uur is hier 1,5 uur nog steeds de nieuwe norm.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
radeoxx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Jij hebt denk ik de v1 toch? Dus gewoon de suz-swm40?

Hier met de SUZ-SWM80VA2 werkt de truc echter niet. Blijft iedere 50 min defrosten.

Vandaag overigens firmware 1900 erop gezet. Ben benieuwd of komende dagen wat ga merken hiervan.
Ja, de eerste 40VA inderdaad. Ik ben benieuwd wat de nieuwe firmware doet!
Plaatje van mij nu, erg slecht qua geluidsoverlast, vroem vroem !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cozSXLeZXmMBwSspMfni6-N-Xoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxPnItrfSHAOMmQlQzfWnGQk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door joezzt op 10-01-2024 08:16 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

Hier met dezelfde truc ook van elke 45-50min naar elke 80-90min tussen elke defrost. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eca0wb80kwAsIScNz2lMp9Fwu6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBkHOaxzpBoOKdnWmQDAkYgT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Ook ik heb de uit/aan truc getest.. had normaal iedere 48/50min een defrost. Na deze actie kwamen de defrost in deze frequentie voor..

110min
75min
65min
50min
50min
50min
50min

Hij begint dus wel met een grotere interval maar past zich daarna heel snel weer aan naar wat hij altijd doet.

SUZ-SWM80 met schoorsteenkap (nieuwe type)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:35
xoror schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:25:
Leuke dagen om de WP uit te testen (regio utrecht). Met -5 van gisteren hield ik de boel nog redelijk warm. Wel iets van 36kWh verbruikt (150kWh opgewekt) voor de hele dag. Defrost valt reuze mee, iets van 1x per 2 a 2.5 uur.

Alhoewel hij nu al rond 92hz draait met delta T=5, en Ta = 27.5. binnen temp is wel gezakt tot 20 graden, voor mijn gevoel iets te fris. Straks is er zon, en dan proberen veel warmte in te stoppen om komende avond op te vangen.

wel confronterend dat ik boven aan de lijst sta met elektrisch verbruik in dec 2023 :o (Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11")
hoe gaat het bij iedereen met deze temperaturen?
Draai ook goed mee in de bovenste regionen.
(Toko blijft op 20°)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaRQeOJTmOHnKT202OB2PRUHEH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5tznWgefSthoYf6oFKRusL9.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:08
leonlwd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:00:
Ook ik heb de uit/aan truc getest.. had normaal iedere 48/50min een defrost. Na deze actie kwamen de defrost in deze frequentie voor..

110min
75min
65min
50min
50min
50min
50min

Hij begint dus wel met een grotere interval maar past zich daarna heel snel weer aan naar wat hij altijd doet.

Dan zou ik hem vooral aan houden. De regeling bestaat natuurlijk niet voor niets. Die ingenieurs bij mitsubishi zijn geen idioten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blackraven schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:24:
@Andrehj Ik denk dat het handig is om de pin uit de post te trekken, of er een disclaimer bij te plaatsen, want dit werkt niet voor iedereen.
TEAMIKKE in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Mooi dat je WP weer draait.
Ik kan de post van @TEAMIKKE niet aanpassen, dat moet een moderator doen.
Overigens moet je zoiets natuurlijk nooit aansluiten zonder dat je precies snapt (en hebt nagemeten) wat je aan het doen bent.
Ik denk dat jij ergens iets verkeerd hebt aangesloten waardoor er bij het schakelen van het relais kortsluiting tussen nul en fase ontstond.
Verder valt er op de post van @TEAMIKKE (behalve het ontbreken van de disclaimer) nog wel meer aan te merken: Hij gebruikt een blauwe draad in een 230V circuit als schakeldraad, terwijl die kleur is gereserveerd voor de nul. Dat is natuurlijk ook maximaal verwarrend.
Ik heb deze post voorlopig inderdaad maar ge-unpind.

Nog een vraag: Je had het over een steekvlam. Hoe heb je dat geconstateerd? Stond je erbij toen het gebeurde?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LittleKiller schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:15:
Dan zou ik hem vooral aan houden. De regeling bestaat natuurlijk niet voor niets. Die ingenieurs bij mitsubishi zijn geen idioten ;)
Ik denk dat de ingenieurs bij de SUZ-serie hebben verloren van de boekhouders, en dat ergens een sensor oid is wegbespaard.
Bij mijn PUHZ (die ik nooit reset) merk ik namelijk wel heel duidelijk een relatie tussen de luchtvochtigheid en het aantal defrosts.
Toen het in december zo vochtig was ging ie ook elk uur defrosten (en dat was ook nodig). Nu is het veel droger en zit er zo'n 3 uur tussen elke defrost.
Het probleem van de vele defrosts bij droog weer lijkt dus alleen in de SUZ-serie te zitten.

Edit: Ook hier een timer, maar dan langer, zie onder ↓.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Het lijkt erop dat mijn PUHZ-SW75YAA (bouwjaar 11.2018) ook een timer heeft op de defrost momenten. De warmtepomp start sinds twee dagen iedere 2 uur en 41 minuten een defrost. Dit zijn overbodige defrosts (zonder ijs), want er wordt slechts 0,2kWh warmte onttrokken. Dit lijkt uit voorzorg te gebeuren zodat de verdamper ijsvrij blijft ondanks dat de verdamper temperatuur (TH3) nog niet laag genoeg is om de defrost te starten*.

Zijn er meer mensen met een PUHZ serie en soortgelijke timing? Ik zag dat @Grolsch dit ook heeft bij zijn PUHZ-SHW112YHA.
Grolsch schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:22:
Verder zit er ongeveer 2,5 uur tussen de defrosts bij mij, keurige waarde lijkt mij.
*Ik heb helaas ervaring met een Panasonic T-CAP icm foutief aangesloten sensor waarbij het apparaat uren met een volledig dichtgevroren verdamper en COP van 1,1 door bleef gaan. Dat apparaat stuurt de defrost alleen aan op basis van het temperatuurverschil tussen de verdamper en buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

leonlwd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:00:

110min
75min
65min
50min
50min
50min
50min

Ik heb dezelfde buitenunit en zie een gelijksoortig beeld. Gisteren aan/uit gedaan, langere cycles, maar inmiddels weer terug op 50 minuten tussen de defrosts. Dus het inregelen is binnen een dag weer op het oude vertrouwde ritme.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 10:17
Als aankomend Ecodan-eigenaar, maar nu nog LG Therma-V bezitter, wil ik ook even een melding doen hier. Gewoon ter info.
Mijn 5kW split-warmtepomp heeft de afgelopen 2 etmalen exact iedere 2 uur een defrost. Heb hem voor de gek proberen te houden door de tijd op de RMC aan te passen, maar dat hielp niet. Mijn aanname is dat er een teller loopt in de buitenunit. Op het moment dat er een defrost plaatsvindt, is er geen enkele aanleiding toe. De verdamper is helemaal droog en schoon. De verdampingstemperatuur is twee tot drie graden lager dan de luchttemperatuur, pruttelt gewoon lekker door. De ingezette defrost is ook binnen 2 minuten, soms zelfs binnen 1 minuut, afgerond, waarna de warmtepomp weer gaat verwarmen.
Ik stel me voor, maar nu ga ik aannames doen, dat er voor is gekozen om bij temperaturen onder 0 preventief iedere 2 uur een defrost-cycle op te starten bij mijn LG en ook bij jullie SUZ lijkt het. Hoewel het mij niet nodig lijkt, is het ook niet heel storend. Vlug klaar en weer verder draaien. Wel interessant is dat dit gedrag in z'n algemeenheid nieuw is voor mij, dacht al e.e.a. van warmtepompen af te weten, maar defrosts op fixed interval is nieuw voor mij.

edit: 1x zat er exact 3 uur tussen. 180 minuten. Wellicht is het vaste interval ook nog afhankelijk van andere variabelen, zoals buitentemperatuur?

[ Voor 6% gewijzigd door M_AW op 10-01-2024 09:35 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!
doek55 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:20:
Het lijkt erop dat mijn PUHZ-SW75YAA (bouwjaar 11.2018) ook een timer heeft op de defrost momenten. De warmtepomp start sinds twee dagen iedere 2 uur en 45 minuten een defrost. Dit zijn overbodige defrosts (zonder ijs), want er wordt slechts 0,2kWh warmte onttrokken. Dit lijkt uit voorzorg te gebeuren zodat de verdamper ijsvrij blijft ondanks dat de verdamper temperatuur (TH3) nog niet laag genoeg is om de defrost te starten*.

Zijn er meer mensen met een PUHZ serie en soortgelijke timing? Ik zag dat @Grolsch dit ook heeft bij zijn PUHZ-SHW112YHA.
Je hebt gelijk. De mijne (van eind 2019) doet dat ook. Heb net even een aantal dagen terug in de logs gekeken, en in de middag zit er altijd 2:41 uur (± 1 minuut) tussen de deforsts.
Volgens die planning zou precies om 10 uur de volgende defrost moeten komen (terwijl de verdamper nu nog compleet ijsvrij is). Ben benieuwd.

@xoror : De firmware van de FTC is hier nog 15.00. Maar volgens mij bepaalt de buitenunit de defrosts, en welke firmware-versie daarop zit weet ik niet (en ook niet hoe en of je die kunt updaten).

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@doek55 ja hier ook een PUHZ-SW75YAA met v10.0 firmware (2.5 jaar oud). Ik log alles per min, en de defrost zijn vaak om de 02:36:59. Deze waarde zag ik de laatste 4x. Daarvoor nog een gezien van 02:07 en 02:10. Dus het lijkt niet alleen timer. Ik heb ook wel vaker defrost gezien zonder ijs bij 4 a 5 graden btw. Zou dit beter zijn met een latere firmware ?

@Andrehj hier een uurtje later in de planning, even alarm zetten en zo kijken, nu idd nog ijsvrij

@_RRM_ @Naalroc over het hoofd gezien, baas boven baas :D

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 10-01-2024 09:31 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR

DGR

DutchWing schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:36:
[...]

Hierbij de handleiding van de verdeler.

Pomp moet branden op groene lampje + Oranje lampje I en II.

Onder de witte dopjes zit een voorinstelling, hoe staan de lussen ingesteld?

Is de aanvoer/retour op de verdeler wel warm? Heeft het ooit goed gewerkt? Zet de overige afgifte boven eens dicht behalve de vloerverwarmingsverdeler, wat gebeurd er dan?

Heb je een buffervat ofzo, hoe zit de warmtepomp (overzichtsfoto) aangesloten?
Goedemorgen!

Je had de handleiding erbij gezet en daar zit wellicht een oplossing in.
Ga zometeen een DVR ventiel halen en plaatsen, hoop dan de retour temperatuur zo te kunnen regelen dat de aanvoer in de verdeler hoger word.

Ook zal ik kijken of ik die afsluiters er tussenuit kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Ik denk dat de ingenieurs bij de SUZ-serie hebben verloren van de boekhouders, en dat ergens een sensor oid is wegbespaard.
Bij mijn PUHZ (die ik nooit reset) merk ik namelijk wel heel duidelijk een relatie tussen de luchtvochtigheid en het aantal defrosts.
Toen het in december zo vochtig was ging ie ook elk uur defrosten (en dat was ook nodig). Nu is het veel droger en zit er zo'n 3 uur tussen elke defrost.
Het probleem van de vele defrosts bij droog weer lijkt dus alleen in de SUZ-serie te zitten.

Hier nu ook met een PUHZ defrosts tussen 2.5-3 uur. Dat was in December inderdaad wel anders met enorme hoge luchtvochtigheid. Zou dit weekend wel weer oplopen.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:02
HIer ook PUHZ-SW75Yaa afgelopen zomer geinstalleerd. Om de 2 uur en 39 min een defrost. Overigens bij mijn vader staat een panasonic MDC07J en die gaat ook om de 3 uur een defrost doen ongeacht of deze is bevroren.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier even in de logs gekeken, en inderdaad, exact na 2 uur en +- 38 minuten heb ik een defrost (3 x achter elkaar met exact dezelfde interval).

Later nog wel een keer eerder een snellere defrost (70 minuten ofzo), dan zal het wel nodig zijn geweest.

Ik heb een SHW112-YHA (uit de prehistorie :+ ) Maar als ik de defrost verhalen hier zo lees ben ik heel blij dat ik geen SUZ variant heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 10-01-2024 09:40 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ik heb de SUZ-SWM60VA.
g-j-t schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:33:
Sinds uit- en aanzetten gistermiddag 12 uur is hier 1,5 uur nog steeds de nieuwe norm.
Zelfde hier. Hij heeft de hele avond en nacht gedraaid op elke 1,5 uur een defrost. En nu nog. Wellicht is deze 1,5 uur de maximale tijd (bij de SUZ serie) tussen defrosts, als het onder de 3 (?) graden is buiten.
De temperatuur is, sinds de WP begon met verwarmen na de reset, van -2,5 naar -6,6 gedaald. Nu is het buiten -5,8 hier. De luchtvochtigheid is in die tijd van 60 naar maximaal 82% gestegen. Nu 80%.

Wat me ook opvalt is dat hij erg stabiel heeft gelopen in die tijd, ondanks de daling in temperatuur.
Elk uur een verbruik van ongeveer 1050 Wh.

@Grolsch het is jammer dat de SUZ serie zo gek defrost. Maar als ik dan kijk naar het vebruik en hoe goed hij de boel hier warm houd, heb ik er eigenlijk weinig last van. Minder onnodige defrosts is altijd beter, maarja je doet er niks aan...

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 10-01-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Je hebt gelijk. De mijne (van eind 2019) doet dat ook. Heb net even een aantal dagen terug in de logs gekeken, en in de middag zit er altijd 2:41 uur (± 1 minuut) tussen de deforsts.
Volgens die planning zou precies om 10 uur de volgende defrost moeten komen (terwijl de verdamper nu nog compleet ijsvrij is). Ben benieuwd.

@xoror : De firmware van de FTC is hier nog 15.00. Maar volgens mij bepaalt de buitenunit de defrosts, en welke firmware-versie daarop zit weet ik niet (en ook niet hoe en of je die kunt updaten).
Hier ook exact 2 uur en 41 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Hier zijn ze ook terug naar de 40 min, maar lijkt het er op dat ze momenteel alleen veel tijd (als in je kunt niet verwarmen) eten en niet veel extra stroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49wZG264Lpz72Q6CyggmpST1ilM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f1U686FTaKZPULpExcp4oX4I.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 20:04
Het lijkt erop dat mijn PUHZ-SW75YAA (bouwjaar 11.2018) ook een timer heeft op de defrost momenten. De warmtepomp start sinds twee dagen iedere 2 uur en 45 minuten een defrost. Dit zijn overbodige defrosts (zonder ijs), want er wordt slechts 0,2kWh warmte onttrokken. Dit lijkt uit voorzorg te gebeuren zodat de verdamper ijsvrij blijft ondanks dat de verdamper temperatuur (TH3) nog niet laag genoeg is om de defrost te starten*.

Voor mij geldt hetzelfde, ik heb een PUHZ-SW75YAA uit 05-2021. Verdamper was voor de defrosts helemaal ijsvrij.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Volgens de planning is de volgende defrost over 15 mins, ik zie een beetje ijsvorming

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 10-01-2024 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
xoror schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:30:
Volgens de planning is de volgende defrost over 15 mins, maar ik zie nu best wel wat ijs al op de verdamper, dus lijkt wel terecht straks de defrost.
Kijk eens naar de temperaturen via de requestcodes:
TH3 verdamper temperatuur: 005
TH6 Sub cool liquid temperatuur: 007
TH7 buiten temperatuur: 009

Ik heb nog steeds een schone verdamper na 45 minuten op vol vermogen (98Hz / 9kW). Het verschil tussen TH7 (buitentemp) en TH3 (verdamper temp) is nu 5°C dus geen reden voor een defrost. Bij Panasonic start een defrost bij een verschil van 8 à 10°C volgens de service manual, helaas heb ik dit voor Mitsubishi niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
doek55 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Kijk eens naar de temperaturen via de requestcodes:
TH3 verdamper temperatuur: 005
TH6 Sub cool liquid temperatuur: 007
TH7 buiten temperatuur: 009

Ik heb nog steeds een schone verdamper na 45 minuten op vol vermogen (98Hz / 9kW). Het verschil tussen TH7 (buitentemp) en TH3 (verdamper temp) is nu 5°C dus geen reden voor een defrost. Bij Panasonic start een defrost bij een verschil van 8 à 10°C volgens de service manual, helaas heb ik dit voor Mitsubishi niet kunnen vinden.
Ik keek niet goed, door kijkhoek door het raam leek het ijs, maar was maar minimaal. defrost is geweest en denk ik niet nodig geweest.

Wat moet je onder TH6 verstaan btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivandal
  • Laatst online: 10-09 08:03
Hier geen reset gedaan en hij is uiteindelijk ook minder gaan defrosten dan eergisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYMAHQrJ-Z2ddxe8_kXmQeQa_iA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f2aVt9vB4GTjvSNWQBiC19zP.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me vooral omdat de luchtvochtigheid toch wat gedaald is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxZBT5OSHfDVMprDLmKShCn7FTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MMwibxs8daJ82oIR3UmRKXQc.png?f=fotoalbum_large

Wat voor COP halen jullie bij deze temperaturen? Ik zit rond de 3.2, ben ik best wel tevreden mee gezien de Ta ~30 graden is.

WP: SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM6D Vent: Zehnder Q450

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Vermogenstest PUHZ-SW75YAA

Vanochtend had ik mooi tijd en gelegenheid voor een prestatietest. Dus vanochtend de watertemperatuur op een (onrealistische) 35 graden gezet en de prestaties gemonitord:
  • Buitentemperatuur tijdens test -4 °C (of -2°C volgens de WP die in de zon staat).
  • Compressorfrequentie gaat naar constant 98 Hz.
  • Watertemperatuur tijdens test gemiddeld 28.9 °C
  • Elektrisch vermogen varieert rond de 2.63 kW (gemeten met MID gekalibreerde ABB energiemeter).
  • Thermisch vermogen gaat naar gemiddeld 9.5 kW! _/-\o_ (Gemeten met gekalibreerde Kamstrup energiemeter).
  • Ook als ik het afgegeven vermogen bepaal a.d.h.v. de sensoren in de WP kom ik dik boven de 9 kW uit. Dat klopt dus echt.
  • COP tijdens de test was gemiddeld 3.61.
Prima prestaties dus, beter dan de specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie0eftgR-d4hbEd2jTZjJ53ujBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/00kAWBYf7C2mXrA9jfLAJJh5.png?f=user_large
En dat allemaal met een 16 meter lange koelmiddelleiding (slechts voorzien van de standaard witte isolatie), die volgens sommigen veel verlies geeft.

Aan de buitenunit zelf merk ik trouwens niks, de compressor komt nog steeds niet boven het geluid van de ventilator uit.

Uiterst tevreden dus. :)

P.S. @xoror : Ik had inderdaad om precies 10:00 de volgende droge defrost.

Edit: Experimentje heeft wel gevolgen voor de "defrosttimer". Ondanks een nog steeds schone verdamper had ik op max vermogen al na 1:36 een defrost.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:02
ivandal schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:54:
Hier geen reset gedaan en hij is uiteindelijk ook minder gaan defrosten dan eergisteren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat voor COP halen jullie bij deze temperaturen? Ik zit rond de 3.2, ben ik best wel tevreden mee gezien de Ta ~30 graden is.
Hier ook met aanvoer van 30 graden een gemiddelde cop 3.4 inclusief defrost. Zonder defrost zit ik tussen de 3.6 en 3.8 op het moment.
berekening via procon waar ik de flow uit de unit haal en 2 separate dallas sensoren op de aanvoer en afvoer die ik aan elkaar gematched heb voor een juiste delta T. Er zit een separate vermogens meter aan de voeding van de Wp.

18 meter koelleiding die door de kruipruimte en buiten door mantelbuis loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKvvar4TtEaHR2ZgdiaEkTuF6tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KvGxdx8eJlCNdOkC62ZmQrRl.png?f=user_large

Het getal van 3,4 graden (onder geleverd thermisch vermogen in Kw) is de Dt van de dallas sensoren. De 30 en 27 graden komen uit de Wp.

[ Voor 14% gewijzigd door buell op 10-01-2024 11:43 ]

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
ivandal schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij zit hier op gemiddeld COP 4.2 zonder de defrost. Aanvoer temp 25 graden, met ruimtetemperatuurregeling.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:27:

Vanochtend had ik mooi tijd en gelegenheid voor een prestatietest. Dus vanochtend de watertemperatuur op een (onrealistische) 35 graden gezet en de prestaties gemonitord:
  • Buitentemperatuur tijdens test -4 °C (of -2°C volgens de WP die in de zon staat).
  • Elektrisch vermogen varieert rond de 2.63 kW (gemeten met MID gekalibreerde ABB energiemeter).
  • Thermisch vermogen gaat naar gemiddeld 9.5 kW! _/-\o_ (Gemeten met gekalibreerde Kamstrup energiemeter).
  • Ook als ik het afgegeven vermogen bepaal a.d.h.v. de sensoren in de WP kom ik dik boven de 9 kW uit. Dat klopt dus echt.
[Afbeelding]
En dat allemaal met een 16 meter lange koelmiddelleiding (slechts voorzien van de standaard witte isolatie), die volgens sommigen veel verlies geeft.

Aan de buitenunit zelf merk ik trouwens niks, de compressor komt nog steeds niet boven het geluid van de ventilator uit.

ah mooi. Ik had gisteren ook tijdje 98hz gedraaid en met de formules kwam ik uit op 9.2kW output. Ta had ik op 29 ingesteld. Ik heb alleen een MID energie meter, dus de rest is schatten, maar aan jouw cijfers te zien gaat dat best goed het schatten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:27:

[Afbeelding]

Bewijst maar weer eens dat het een "broodje aap" verhaal is dat een standaard geïsoleerde koelleiding xx vermogen per meter verliest bij een split WP.

Ik kan de discussie zo niet terugvinden, maar wat jij meet (feitelijk) is precies wat ik al wel dacht.

Ik heb die van mij (SHW112YHA) 14,3KW zien leveren bij Tbuiten -1 afgelopen zondag tijdens een SWW run in de ochtend, en ik heb ook +- 20 meter koelleidingen eraan zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 10-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Bewijst maar weer eens dat het een "broodje aap" verhaal is dat een standaard geïsoleerde koelleiding xx vermogen per meter verliest bij een split WP.

Ik kan de discussie zo niet terugvinden, maar wat jij meet (feitelijk) is precies wat ik al wel dacht.

Ik heb die van mij (SHW112YHA) 14,3KW zien leveren bij Tbuiten -1 afgelopen zondag tijdens een SWW run in de ochtend, en ik heb ook +- 20 meter koelleidingen eraan zitten.
Naja je zal ongetwijfelt iets verlies hebben, het verlies is dus alleen verwaarloosbaar en dus de moeite niet waard om extra isolatie toe te passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vormulier schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:47:
[...]

Naja je zal ongetwijfelt iets verlies hebben, het verlies is dus alleen verwaarloosbaar en dus de moeite niet waard om extra isolatie toe te passen
Er werden toen getallen genoemd waar het op neer kwam dat je bijna geen vermogen meer over had bij 20 meter koelleiding.

Het is niet voor niets dat in de boeken staat dat je zelfs tot een lengte van 75 meter kunt gaan (in het geval van mijn WP), dat zou echt niet betekenen dat je 0,0 vermogen overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
[...]

Ja, ik kan hier bevestigen met de SUZ-SWM80VA2 dat de 'reset' er niet voor zorgt dat de defrosts (tijdelijk) minder vaak voorkomen. En dat de defrosts altijd om de 50 minuten gebeuren, of het nou nodig is of niet. Dit alles met firmware 1900 (op de binnenunit)

Alklima geeft verder aan over het eventueel updaten (van de buitenunit):
Updaten van een buitendeel is alleen mogelijk met speciale apparatuur, waarvan wij 1 stuks beschikbaar hebben.

Als updaten al nodig is, dan moet dit ingepland worden of dient de printplaat van het buitendeel vervangen te worden.

Updaten van het binnendeel is wel zelf mogelijk met een (verder lege) SDkaart.

Laatste versie is 1900, maar voor alle in Nederland gevoerde split modellen is softwareversie 1500 of hoger afdoende. Voor Monoblock is het in sommige gevallen wel beter verder te upgraden.

In bijlage softwareversie 1900. Upgraden kan ook geen kwaad.
Maar ze weten nog niet dat ik een SUZ-SWM80VA2 heb die zij niet hebben geleverd. Ik zou eigenlijk wel graag willen weten of er een firmware update beschikbaar is voor de VA2. En wat die dan verbetert. Want nu wil hij dus niet terugmoduleren bij tbuiten <7 graden. En V1 wil dat wel. En dan die onnodige defrosts om de 50 minuten (maar daar heeft v1 ook last van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@radeoxx heb je misschien contact email voor alklima voor mij voor de firmware? Ik draai nog v10, en als ik het zo lees willen ze dat je min v15 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
xoror schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:24:
@radeoxx heb je misschien contact email voor alklima voor mij voor de firmware? Ik draai nog v10, en als ik het zo lees willen ze dat je min v15 draait.
Stuur me maar een PM als het nodig is, maar als je zoekt op firmware kun je ze ook al in dit topic vinden:

HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste, ik heb onderstaand systeem:

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Het valt me op dat naar de radiatoren water gaat van ongeveer 42 graden. Dit terwijl de compensatiecurve ingesteld staat op 50 graden leveren (bij de huidige temperatuur).
De sensor voor aanvoer geeft ook 50 graden aan (zit op een leiding in de binnen unit), maar wat er uiteindelijk dus naar de radiatoren loopt (na het vat en de pomp) is maar 42.

Hoort dit zo?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
xoror schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:29:
@doek55 .......

@_RRM_ @Naalroc over het hoofd gezien, baas boven baas :D
:? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Jingle1986 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:14:

Het valt me op dat naar de radiatoren water gaat van ongeveer 42 graden. Dit terwijl de compensatiecurve ingesteld staat op 50 graden leveren (bij de huidige temperatuur).
De sensor voor aanvoer geeft ook 50 graden aan (zit op een leiding in de binnen unit), maar wat er uiteindelijk dus naar de radiatoren loopt (na het vat en de pomp) is maar 42.

Hoort dit zo?
Je schrijft 'na het vat en pomp'. Zit er een buffervat tussen? In dat geval lijkt het erop dat je secundair (dus na het vat) meer stroming hebt dan primair, en dus bijmenging uit de retour. Kan de transportpomp iets zachter?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:08
[...]

Dat klopt natuurlijk allemaal. Maar de overwegingen waarop dingen gedaan worden weet menig tweaker natuurlijk niet.

Je loopt het risico dat je de boel kapot maakt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
hesselbeertje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Je schrijft 'na het vat en pomp'. Zit er een buffervat tussen? In dat geval lijkt het erop dat je secundair (dus na het vat) meer stroming hebt dan primair, en dus bijmenging uit de retour. Kan de transportpomp iets zachter?
Er zit inderdaad een buffervat tussen.
Dus als ik het goed begrijp is er meer inmenging van water van 50 graden als ik de pomp snelheid naar de radiatoren verlaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Als de stroming secundair groter is dan primair, zal er retourwater bijgemengd worden. En dat verlaagt de aanvoertemperatuur.

Idealiter heb je primair en secundair ongeveer gelijke stroming, en anders secundair minder. Dan houd je in ieder geval je Ta.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 11:26
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:16:
[...]
Nog een vraag: Je had het over een steekvlam. Hoe heb je dat geconstateerd? Stond je erbij toen het gebeurde?
Visueel geconstateerd door matglas, dus ik vermoed nu achteraf dat de flits de zekering op de FTC is geweest.

Enige wat ik kan bedenken is dat in mijn WP de bedrading van het relais andersom is aangesloten en ik inderdaad waarschijnlijk direct van de fase van out 12 naar de nul van out 6 ben gegaan.

Maar ik ben nu een beetje huiverig geworden om de bedrading zo door te lussen van de ene naar de andere out. (Los van het feit dat je vanuit elektrotechnisch oogpunt 2 aparte 'outs' met elkaar gaat verbinden)
Nu maar de tijdvertraging van het element in de controller op 5 minuten gezet, werkt ook prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 11:26
Het lijkt erop dat mijn PUHZ-SW75YAA (bouwjaar 11.2018) ook een timer heeft op de defrost momenten. De warmtepomp start sinds twee dagen iedere 2 uur en 41 minuten een defrost. Dit zijn overbodige defrosts (zonder ijs), want er wordt slechts 0,2kWh warmte onttrokken. Dit lijkt uit voorzorg te gebeuren zodat de verdamper ijsvrij blijft ondanks dat de verdamper temperatuur (TH3) nog niet laag genoeg is om de defrost te starten*.

[...]
Hier sinds vanmorgen 5u al 11 defrosts gehad en gaat nog steeds zo door, dus ik gok ongeveer 50 minuten...

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
Ik heb even geen betere visual dan dit dan die van HA. In Grafana wil de grafiek nog niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krNlPF82fMgf4zuHqxSmq8nSSfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J3rVJxEUaL801tkKovAeJMFB.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de SUZ-SWM80VA2 en heb vandaag nu 3 defrosts gehad vandaag en heb geen "herstart" uitgevoerd sinds 25-12.

Gisteren 6 defrosts gehad en minimaal 1 uur en 5 minuten tussen runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
jozi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:40:
Ik heb even geen betere visual dan dit dan die van HA. In Grafana wil de grafiek nog niet meer.

[Afbeelding]

Ik heb de SUZ-SWM80VA2 en heb vandaag nu 3 defrosts gehad vandaag en heb geen "herstart" uitgevoerd sinds 25-12.

Gisteren 6 defrosts gehad en minimaal 1 uur en 5 minuten tussen runs.
11 januari moet het in mijn tijdzone nog worden.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
hesselbeertje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:41:
Als de stroming secundair groter is dan primair, zal er retourwater bijgemengd worden. En dat verlaagt de aanvoertemperatuur.

Idealiter heb je primair en secundair ongeveer gelijke stroming, en anders secundair minder. Dan houd je in ieder geval je Ta.
Dank, ik ga hier naar kijken.
Het valt me overigens op dat er ook twee sensoren zitten na het buffervat. THW 6 en THW 7. In het menu lijken die sensoren echter niet aan te staan.
Is het nog handig om hier iets mee te doen? Of is het sowieso beter om te regelen op de sensoren die op de leidingen in de binnen unit zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:14:

Hoort dit zo?
Nee. Je hebt een systeem met parallel buffer. Dat moet je zodanig tunen dat de primaire en secundaire pomp precies even veel lpm verpompen. In jouw geval loopt de pomp in de WP langzamer dan de secundaire pomp en meet je temperatuurverschil.
Oplossing is secundaire pomp langzamer of WP pomp harder (beter) laten lopen. Dan kan ook de watertemperatuur van je WP naar 42 graden, wat je een berg energie scheelt.
Op welke pompstand staat je WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
Red_Baron schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:02:
[...]

11 januari moet het in mijn tijdzone nog worden.
Klopt bij mij ook. het scherm heeft dan ook niet herladen en klopt dus wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AzEcBxzw_LkaR3hnhVcgb1x6Uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/erQRpzo9JuEWOT4ZmkVJMcYB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Nee. Je hebt een systeem met parallel buffer. Dat moet je zodanig tunen dat de primaire en secundaire pomp precies even veel lpm verpompen. In jouw geval loopt de pomp in de WP langzamer dan de secundaire pomp en meet je temperatuurverschil.
Oplossing is secundaire pomp langzamer of WP pomp harder (beter) laten lopen. Dan kan ook de watertemperatuur van je WP naar 42 graden, wat je een berg energie scheelt.
Op welke pompstand staat je WP?
De pomp van de WP staat volgens het instellingen menu op 5. Volgens mij is dat direct ook de hoogste stand.
De pomp na het buffervat staat op de laagste stand en dat geeft ongeveer 1.1 m3 per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:50:
De pomp van de WP staat volgens het instellingen menu op 5. Volgens mij is dat direct ook de hoogste stand.
De pomp na het buffervat staat op de laagste stand en dat geeft ongeveer 1.1 m3 per uur.
Wat is de flow die je op de WP meet? (Informatie werking, Code 540)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Wat is de flow die je op de WP meet? (Informatie werking, Code 540)
29

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is 1.7 m3/h en prima. Dan is er iets bijzonders aan de hand met je buffer. Wat zegt je installateur hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Dat is 1.7 m3/h en prima. Dan is er iets bijzonders aan de hand met je buffer. Wat zegt je installateur hiervan?
Ik heb de installateur er niet over gesproken nog. Ervaring is helaas dat die het vaak ook niet weet, dus dat ik er zelf mee aan de slag ga. Neemt niet weg dat dit waarschijnlijk iets zal zijn waarvoor hij toch moet komen.

De THW 6 en 7 zijn trouwens wel aangesloten maar leest hij niet uit. Heeft het daar wellicht mee te maken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Voor degenen die de firmware voor hun FTC6 willen updaten:
In de gepinde post van @HaTe is nu ook versie 19.00 toegevoegd.
Zoals gewoonlijk helaas zonder changelog.
Zie HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

(@Speedyace )

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 11-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teert300
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:01
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en zit nog volop in het leerproces omtrent warmtepompen en de Ecodan in het bijzonder. Net een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen, met behulp van dit forum al een paar kleine aanpassingen gedaan.

Nu het volgende: Oorspronkelijk waren wij van plan om een waterontharder aan te schaffen, maar ik lees zoveel wisselende verhalen hierover. In de installatiehandleiding staat het volgende over waterkwaliteit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-46sLvzIrFRegmVEc4PLPUEd6io=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ItgbwTPdhnrIaP7lpNOe1ocx.jpg?f=user_large

Ik kan mij niet voorstellen dat het gebruik van een waterontharder de waterkwaliteit zoveel gaat beïnvloeden. Onze aannemer zegt dat met een waterontharder de garantie vervalt. Dat lijkt mij sterk, bij een gebrek moet ook maar aangetoond worden dat de waterontharder dat veroorzaakt heeft.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een waterontharder icm. een Ecodan? Ooit problemen daarmee gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@teert300 Als je panisch bent kun je evt een bypass gebruiken en de hele boel vullen met "normaal" water.

Ik ken meerdere mensen met een ontharder en er zijn nooit problemen ontstaan met de WP of SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:34
Jingle1986 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Ik heb de installateur er niet over gesproken nog. Ervaring is helaas dat die het vaak ook niet weet, dus dat ik er zelf mee aan de slag ga. Neemt niet weg dat dit waarschijnlijk iets zal zijn waarvoor hij toch moet komen.

De THW 6 en 7 zijn trouwens wel aangesloten maar leest hij niet uit. Heeft het daar wellicht mee te maken?
Als de THW 6 en 7 de temp sensors voor het Buffervat zijn: er is uit mijn hoofd een dipswitch die dan op 1 gezet moet worden (“mixing tank” in het Engels).

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Pagina: 1 ... 105 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero