Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
g-j-t schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:45:
Weer even een vraag over de defrosts (heb je hem weer) voor gebruikers van de SUZ-serie. Vandaag was de eerste dag van onze SUZ dat het droog was, zonnig en koud (-1). Hierbij mag ik toch verwachten dat je bij een luchtvochtigheid van rond de 70% toch een keer wat minder defrosts krijgt? Ik heb ze nu al 2 dagen iedere 50-55min, zonder er ook maar een over te slaan en zonder dat de unit het wat langer probeert zonder defrost. Ik vraag een vaste TA van 28 graden. Opgenomen vermogen varieert tussen de 1200 en 800 watt. (Loopt terug na piek iedere defrost).
Bij de SWW run vanmiddag bij begin en aan het einde ook een defrost.

Afgelopen weken ook een paar keer meegemaakt dat hij bij het opstarten vanaf 7graden al een defrost geeft. Kloppen die apparaten wel? Ik verzamel nu data en binnenkort komt de installateur langs maar ik weet nu al dat die het ook niet weet. En zo lang Alkima zegt dat ieder uur een defrost prima kan, ben je nog nergens.
We gaan het de komende dagen en nachten zien wat die doet.
Achteraf had ie liever een wat zwaardere unit gehad met een fors grotere condensor.
Op deze wijze is het theoretisch afgegeven vermogen in de specs leuk, maar als ie dat maar de helft van de tijd kan doen, heb je er weinig aan.
Ik ben sinds vrijdagmiddag weer om naar vaste Ta, doe ik altijd als het buiten kouder wordt voor langere tijd.
Ik heb een SUZ60 en bij mij begonnen de defrosts in de nacht van zaterdag naar zondag. Zaterdag overdag heeft hij heel stabiel gedraait. Terwijl het toch al rond/onder de 3 graden was.

Defrosts bij opstart en bij SWW run is volgens mij normaal en ook aanwezig bij andere modellen (niet suz).

Ik ben vooral benieuwd wat hij morgen en overmorgen gaat doen. Dan wordt het koud en volop zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:56
Hoe krijgen jullie de luchtvochtigheid zichtbaar? is dat via een extern apparaat, Procon of kan het ook via Melcloud?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:30

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik zie dus net bij mij dat ik al 3 defrosts heb gehad vanmorgen. Nu bij de laatste defrost even naar buiten gegaan om te kijken of er ijs op zit. Totaal geen ijs te zien..bij een Bt van -0.6.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
gr8-jen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:53:
Hoe krijgen jullie de luchtvochtigheid zichtbaar? is dat via een extern apparaat, Procon of kan het ook via Melcloud?
https://www.weerplaza.nl/actueel/relatieve-vochtigheid/

of een weerstation in de tuin

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:47
Plenkske schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Ik ben sinds vrijdagmiddag weer om naar vaste Ta, doe ik altijd als het buiten kouder wordt voor langere tijd.
Ik heb een SUZ60 en bij mij begonnen de defrosts in de nacht van zaterdag naar zondag. Zaterdag overdag heeft hij heel stabiel gedraait. Terwijl het toch al rond/onder de 3 graden was.

Defrosts bij opstart en bij SWW run is volgens mij normaal en ook aanwezig bij andere modellen (niet suz).

Ik ben vooral benieuwd wat hij morgen en overmorgen gaat doen. Dan wordt het koud en volop zon.
Ik ben ook benieuwd. Hij begon zaterdag bij mij meteen al omdat de temperatuur toen al gedaald was onder de 3-4. De buitensensor geeft bij mij ca 1,5 a 2 graden te veel aan. Ta moest vanmorgen omhoog naar 29 nu omdat hij door de vele defrosts de temp liet zakken van 20 naar 19.5 vannacht. Benieuwd of het een keer stopt als het droger wordt. Gister bij -1 en 75% lv nog niet iig.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
gr8-jen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:53:
https://weathermap.netatmo.com/

Hier kijk ik altijd. Er is er altijd wel eentje in de wijk. Thuis gewoon een vast weerstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 19:52
g-j-t schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Vriend van me draait met een 5kW Panasonic bij dezelfde weersomstandigheden en heeft nauwelijks defrosts. Dat zijn dan verschillen die me triggeren.
Invriezen van de verdamper kan niet worden voorkomen, dat is gewoon een natuurkundige eigenschap als je de verdamper kouder maakt dan 0 graden en er vochtige lucht langs laat stromen.

De Panasonic zal het ook doen. Mogelijk merkt men het niet zo, dat zou kunnen. Volgens mij grijpt een Panasonic naar de heater om de defrost te doen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
stin00 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:13:
[...]

Geen idee, de mijne knalt ook naar TA 35 met TR 25 en een flow van 15. DeltaT zit altijd op 7 tot 10 graden. Ding loopt van 10 tot 18u op 3000w te stampen om het van 19 naar 20 graden te krijgen. Rond 18:00 maar weer lager gedraaid. Daarna schiet de temp wel door richting de 20.5.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: het display toonde vrij vaak 35 graden, de grafiek laat echter vooral een ta van 33 zien.
Het kan zijn dat je onder huidige omstandigheden beter af bent zonder nachtverlaging.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:56
Thanks, net 2 minuten terug gekeken en geen enkele ijsvorming, helaas is deze net wel gaan defrosten.

Ik snap dat het heel complex is en teveel rekenkracht kost om preciezer te bepalen, maar het zuigt wel :|

-0,6 graden en 84% luchtvochtigheid geeft dus elke 3 kwartier defrosts

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RTJC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:38:
[...]

Hmmm, ik heb geen nachtverlaging. Een stooklijn gebruik ik niet want ik draai op ruimte regeling. De helft van de benedenverdieping heeft VW. Kamer, keuken en badkamer. Ong 100 m2.

Zit nu wel te denken om een losse thermostaat aan te schaffen zodat ik met een vaste Ta kan werken. En een kleinere hysterese. Maar ja, moet ik wél eerst de temp halen.

En ja, het is een deels tochtig huis. Deel geen VW maar beton op zand. Dan weet je het wel. De kou trekt af en toe onder de deur door.

Al met al gewoon balen dat ik gisteren 1,5 graad heb ingeleverd ivm een foute setting. Had wel verwacht die 1,5 graad sneller bij te trekken.
Je probleem IS de ruimtethermostaat.

Ik zou WAR doen. Eventueel in combinatie met een aan/uit thermostaat die een instelbare hysterese heeft zodat je deze op 0.1 of 0.2 kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gr8-jen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:29:
Thanks, net 2 minuten terug gekeken en geen enkele ijsvorming, helaas is deze net wel gaan defrosten.

Ik snap dat het heel complex is en teveel rekenkracht kost om preciezer te bepalen, maar het zuigt wel :|

-0,6 graden en 84% luchtvochtigheid geeft dus elke 3 kwartier defrosts
Elke 45 minuten is wel een beetje de standaard in warmtepompenland.

Wat ik belangrijk vind is dat het blijft werken. Het zou mogelijk wel wat slimmer kunnen met die defrosts maar het verschijnsel ingevroren buitenunits is me ook niet onbekend. En dat is ruk!

Dan maar liever het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Je probleem IS de ruimtethermostaat.

Ik zou WAR doen. Eventueel in combinatie met een aan/uit thermostaat die een instelbare hysterese heeft zodat je deze op 0.1 of 0.2 kunt zetten.
Exact wat ik ga doen. Heb een Netatmo via MP op de kop getikt, die ga ik aansluiten en dan stoeien met de WAR.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RTJC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Exact wat ik ga doen. Heb een Netatmo via MP op de kop getikt, die ga ik aansluiten en dan stoeien met de WAR.
De juiste versie, aan/uit ?

Er is ook een PID Netatmo namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:46:
[...]

De juiste versie, aan/uit ?

Er is ook een PID Netatmo namelijk.
Yes, de oranje. Simpele versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Wat is er om even na acht uur gebeurd? Er is niets veranderd aan de externe instellingen, maar van een heel stabiel gedrag is hij aan het galopperen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsFOndFhyolxNqVSwDPzQRkx1Eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e8Nd7bYTdyhzBWi5TLUrt24f.png?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Hier maar weer eens even beeld van mijn warmtepomp. De aangepaste schoorsteen heeft absoluut een positief effect. Wel ieder uur een defrost maar dat is nu niet zo gek. Hij lijkt ook grotendeels gewoon lekker door te draaien en de buitentemperatuur daalt niet meer tot onder de daadwerkelijke temperatuur door recirculatie.

Qua frequentie, daar moet ik me nog verder in verdiepen. Maar wat zeggen jullie hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BYt-MM2rc2aAl_CQz42MeEVw40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liUBt3Vh0rFTythsI2jMRepc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arco de jong
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-01-2024
Goedemiddag,

Ik heb een ecodan warmtepomp de dus-swm40va- erst20D-D. Nu wordt het buiten allemaal wat kouder. Hij slaat even aan en dan gaat hij ontdooien en slaat hij weer even aan in cyclus en van 15 min en de hele dag door. Zakt de temperatuur 1,5graad per dag. Hoe kan ik dit verhelpen heb ik iets van een instelling niet goed staan?

Wie kan mij helpen

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hi @Arco de jong en welkom op tweakers.

Het verhaal doet erg aan "hij hoet het niet, help" denken.
Op tweakers verwachten we eigen inzet in probleem oplossing, er zijn meerdere topics over warmtepompen en de laatste paar pagina's staan ook meerdere posts over de cyclus die je omschrijft.

Lees je in, leer ervan, mocht je er niet uitkomen: laat weten waar het schort en dan is niemand te beroerd om te helpen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:34
Blackraven schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Heads-up:
Ik weet niet of er al meer mensen dit idee gevolgd hebben, maar ik heb vanavond een steekvlam uit m'n FTC5 gehad, die doet momenteel niks meer.
Lijkt er nu op dat de buitenunit ook een opdonder heeft gehad, spanning op S1/S2 klopt ook niet, maar het is me momenteel te donker om die open te halen, hopelijk hebben de zekeringen hun werk gedaan.

Ik heb momenteel de circulatiepomp en het booster-element hard van stroom voorzien, ik hoop dat ik de afkoeling van m'n huis zo binnen de perken kan houden vannacht.

Nu weet ik weer waarom het beter is om 2 circuits gescheiden van elkaar te houden, dure les vandaag. |:(
Poeh, dat is balen. Al een beeld van de schade? Waar ontstond nou precies de sluiting door?

Ik heb nog een FTC5 bord in reserve die ik ooit nog eens op Marktplaats wilde zetten. Als dat je enige schade is stuur maar een PB.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Arco de jong schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:54:
Goedemiddag,

Ik heb een ecodan warmtepomp de dus-swm40va- erst20D-D. Nu wordt het buiten allemaal wat kouder. Hij slaat even aan en dan gaat hij ontdooien en slaat hij weer even aan in cyclus en van 15 min en de hele dag door. Zakt de temperatuur 1,5graad per dag. Hoe kan ik dit verhelpen heb ik iets van een instelling niet goed staan?

Wie kan mij helpen

Alvast bedankt.
Ik deel de reactie van @DaWizza

Eerste gedachte:
Waarschijnlijk draai je op ruimteregeling en de betere regeling -in geval van vloerverwarming- is weersafhankelijk. Bij vloerverwarming hoort daarnaast een niet te stijle stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Arco de jong schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:54:
Goedemiddag,

Wie kan mij helpen

Alvast bedankt.
Elke 15 minuten een defrost is niet goed. Als hij dit ook doet op vaste Ta, bel dan je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij heb ik vanaf 10.00 vanochtend tot nu slechts 1 defrost gehad (12.45), en hij loopt toch redelijk te stampen vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7babEdc.png

Buitentemperatuur tussen de -2 en 0 graden tot nu toe.

Wel lekker helder (zonnig) weer in Twente met een RV van 67% op dit moment.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Elke 45 minuten is wel een beetje de standaard in warmtepompenland.

Wat ik belangrijk vind is dat het blijft werken. Het zou mogelijk wel wat slimmer kunnen met die defrosts maar het verschijnsel ingevroren buitenunits is me ook niet onbekend. En dat is ruk!

Dan maar liever het zekere voor het onzekere.
Het punt bij mij is het volgende: de woning moet warm gehouden worden met een bepaalde Ta. Als het kouder wordt moet deze hoger. Zeker dankzij de defrosts moet deze zelfs onevenredig hoog (nu 29 anders koelt het af). De gevraagde Ta wordt namelijk tussen de defrosts door steeds maar heel even gehaald. Onderstaande uitdraai onderschrijft dit. De Ta die de vloer in gaat is een beetje een gemiddelde van onderstaande tegen steeds een veel hoger opgenomen vermogen omdat hij de Ta wil halen.
Ik heb dit hier al eens vaker aangedragen maar kennelijk ben ik hier alleen in. Dat ie de Ta na de defrost zo weer even oppakt is hier in ieder geval niet aan de orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxQ9FLewXJ_m_QF8Z3FomF2aYZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ur76hXAdQrfdibnsq23CCBw.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet nu bijj een luchtvochtigheid van <70% de defrosts korter worden en waarschijnlijk zijn ze niet eens nodig (kan nu niet bij de verdamper kijken), maar hij gaat er stug mee door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Hier is de luchtvochtigheid pas sinds 13:00 onder de 80% aan het gaan. Op dit moment meet ik 61% in de tuin.
Ik heb nog steeds niet alle waardes uit de unit (iets met tijd en priorteiten...), maar aan elektra gebruik zie ik ook wanneer hij defrost. Vanochtend ook 1 keer in het service menu gekeken waarin je de afgelopen 2 uur waardes ziet.

Hij defrost elke 50 minuten. De laatste (met de lage luchtvochtigheid) leek ook wel wat sneller klaar.
In het service menu zag ik hem wel sneller terug gaan naar de ingestelde Ta dan bij jou @g-j-t , en dat houdt hij dan weer even vast voor de volgende defrost begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Grolsch schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:55:
Bij mij heb ik vanaf 10.00 vanochtend tot nu slechts 1 defrost gehad (12.45), en hij loopt toch redelijk te stampen vandaag.

[Afbeelding]

Buitentemperatuur tussen de -2 en 0 graden tot nu toe.

Wel lekker helder (zonnig) weer in Twente met een RV van 67% op dit moment.
Draai je op vaste Ta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nee, op een redelijk vlakke stooklijn, volgens mij Tbuiten +5 = Ta 28, Tbuiten -2 = Ta 30 zo uit mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
-

[ Voor 100% gewijzigd door g-j-t op 08-01-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
g-j-t schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:11:
[...]

https://weathermap.netatmo.com/

Hier kijk ik altijd. Er is er altijd wel eentje in de wijk. Thuis gewoon een vast weerstation.
Kan je ook een specifiek weerstation in HA integreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Hier met 63% om de ongeveer 1,5uur een defrost.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
RTJC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Voor zover ik weet niet, dan zal je er zelf eentje moeten aanschaffen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
g-j-t schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Het punt bij mij is het volgende: de woning moet warm gehouden worden met een bepaalde Ta. Als het kouder wordt moet deze hoger. ..
..
Ik heb dit hier al eens vaker aangedragen maar kennelijk ben ik hier alleen in.
Het fenomeen ken ik. Ik had er vorig jaar last van, met mijn te kleine warmtepomp. Die was tijdelijk vanwege levertijd. Ook had ik de instellingen toen nog niet goed staan waardoor het gewoon lastig was een goed werkend systeem te realiseren.

-is er genoeg warmte voor een goede -vlotte-defrost? Hoe hoog is de retourtemperatuur op het moment van defrost en hoeveel graden kakt die temperatuur (en de flow temp) in na een defrost. (Edit: oh dat staat in het plaatje🥱}
-staat het afgiftesysteem goed afgeregeld zodat de defrost daar ook voordeel van heeft. (Bijv korte groepen meer knijpen dan de langere, onderlinge balans is belangrijk).
-heb je een pomploze verdeler.
-heb je wellicht dat kabeltje ertussen waardoor je vermogen begrensd is.
-kom je vermogen te kort, sta dan toe dat de bijverwarming mee mag doen. Netto heb je dan een beter werkend systeem en de gevraagde temperatuur.

Ik begrijp dat je een hogere Ta wilt als het kouder wordt. Dat geldt praktisch voor elke situatie. Maar als de curve vrij stijl is en het systeem vrij klein dan klopt het wel dat je na een defrost moeite hebt om überhaupt het setpoint te halen.

Pas je nachtverlaging toe, probeer eens de SWW run in te plannen op het moment van de nachtverlaging. Dat klinkt onlogisch maar het heeft een aantal voordelen. Onder andere dat je er overdag geen last van hebt en de verwarming niet op achterstand komt.
(Note: dit werkt alleen als je in de keuken een Quooker oid hebt, en je boilervat voldoende groot is zodat je uitkomt met 1 run per dag)

Misschien heeft het een voordeel om toch de Ta iets te verlagen om hem uit een soort visuele cirkel van defrost-defrost te krijgen. Lees: maak het hem ies minder moeilijk. Misschien gaat je gemiddelde temperatuur over dat uurtje dan wel omhoog.

[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
RTJC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:39:
[...]
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet van een mede tweaker ( @Grolsch ) dat je de Netatmo weerstation kunt integreren in Home Assistant.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Naalroc schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet van een mede tweaker ( @Grolsch ) dat je de Netatmo weerstation kunt integreren in Home Assistant.
Ja ik heb die integratie gezien, maar dat is volgens mij wanneer je een weerstation in je eigen wifi omgeving hebt draaien.

Wat ik bedoel is het integreren van externe weerstations van 'anderen' in je HA. Ik zie dat er 300 meter verderop eentje zit, dus zou mooi zijn als ik die data kan inlezen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Sinds vandaag haal ik mijn vaste Ta niet meer?
Normaal stond deze op 26 maar met de kou verhoogd naar 28.
Het lijkt echter of deze blijft deze hangen op 26 graden.
Na een defrost stijgt hij heel even, om net de 28 te halen, en zakt vervolgens weg naar 26.
Wat ik ook raar vind is dat tijdens de toename ook 4 dipjes zitten net of dat er een plons koud water voorbij komt.
(Net om te testen even op ruimteregeling gezet, dan gaat de Ta moeiteloos naar 35 graden.)

Instellingen:
Vaste Ta van 28
Tr is 24 graden
Ten tijde van diagram draaide hij constant met 30 Hz
Flow op max: stand 5 geeft 19 liter.
Alle vv groepen max. open, geen stelmotoren/ naregeling in werking.

Wat zie ik over het hoofd?? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7C3MVacJH5tWhr8bb6400956PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOI3QgWVpZ7zYmikgXgft8lg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 09:42
@martinisoft @jozi
Jullie hebben beiden ook de SUZ-SWM80VA2 als het goed is.

Wat zijn de frequencies in Hz op dagen zoals vandaag (tbuiten zo'n 0 tot 2 graden)?

Ik ben vandaag zelf nog niet onder de 74 Hz gekomen (Ta 30) met continu pendelen. Nu Ta 35 en ding wil niet lager dan 92 Hz. (2.900W opgenomen elektrisch vermogen, afgifte zo'n 7,2 kW. Pendelt alsnog als een gek.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vermogen vrijgave beperking bij vaste Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Vermogen vrijgave beperking bij vaste Ta?
SUZ serie heeft toch alleen de stille modus?
Ik kan toch nergens het vermogen beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Het fenomeen ken ik. Ik had er vorig jaar last van, met mijn te kleine warmtepomp. Die was tijdelijk vanwege levertijd. Ook had ik de instellingen toen nog niet goed staan waardoor het gewoon lastig was een goed werkend systeem te realiseren.

-is er genoeg warmte voor een goede -vlotte-defrost? Hoe hoog is de retourtemperatuur op het moment van defrost en hoeveel graden kakt die temperatuur (en de flow temp) in na een defrost. (Edit: oh dat staat in het plaatje🥱}
-staat het afgiftesysteem goed afgeregeld zodat de defrost daar ook voordeel van heeft. (Bijv korte groepen meer knijpen dan de langere, onderlinge balans is belangrijk).
-heb je een pomploze verdeler.
-heb je wellicht dat kabeltje ertussen waardoor je vermogen begrensd is.
-kom je vermogen te kort, sta dan toe dat de bijverwarming mee mag doen. Netto heb je dan een beter werkend systeem en de gevraagde temperatuur.

Ik begrijp dat je een hogere Ta wilt als het kouder wordt. Dat geldt praktisch voor elke situatie. Maar als de curve vrij stijl is en het systeem vrij klein dan klopt het wel dat je na een defrost moeite hebt om überhaupt het setpoint te halen.

Pas je nachtverlaging toe, probeer eens de SWW run in te plannen op het moment van de nachtverlaging. Dat klinkt onlogisch maar het heeft een aantal voordelen. Onder andere dat je er overdag geen last van hebt en de verwarming niet op achterstand komt.
(Note: dit werkt alleen als je in de keuken een Quooker oid hebt, en je boilervat voldoende groot is zodat je uitkomt met 1 run per dag)

Misschien heeft het een voordeel om toch de Ta iets te verlagen om hem uit een soort visuele cirkel van defrost-defrost te krijgen. Lees: maak het hem ies minder moeilijk. Misschien gaat je gemiddelde temperatuur over dat uurtje dan wel omhoog.
Dank voor je reactie. De Ta heb ik handmatig 1 graad verhoogd en een halve dag later nog een graad. Opzettelijk, om het niet te forceren. De Ta terugzetten helpt niet helaas.

Verder een open verdeler met gelijke flow over de groepen. Nachtverlaging pas ik niet toe nu omdat hij het dan overdag niet kan bijtrekken, wellicht morgen met de zon, maar ik ga dat niet even niet proberen nu.
Vermogen begrenzing kan niet bij de SUZ serie. Stille modus staat uit.
Het element wil ik eigenlijk nog niet gebruiken bij -3 graden… wat als het echt koud wordt? Ik geloof er eigenlijk niet meer in dat ie stopt met defrosten onder de -5 maar dat gaan we vannacht zien. 65% luchtvochtigheid in de zon is voor mijn SUZ al niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Laatst online: 20-07 09:23

DGR

Goedenavond!

Sinds 8 december trotse eigenaar van een full electric warmtepomp van Mitsubishi Ecodan:

Binnenunit: ERSD-VM2D

Buitenunit: SUZ-SWM60VA

VVW (oppervlak beneden tussen de 100 en 110m2)

Verdeler: gesloten systeem (had voorheen stadsverwarming) word binnenkort vervangen voor een open verdeler.

Thermostaat: draadloze PAR-WT60R-E

Woning: hoekhuis bouwjaar 1998, energielabel A goed geïsoleerd dus, echter wel met een flinke uitbouw en veel ramen.

Ben een absolute leek, al wel een beetje ingelezen maar echte kunde is niet van toepassing maar wil graag leren!

Wat ik wel weet is dat het systeem (nog) niet goed is ingeregeld, installateur was helaas de laatste installatie dag ziek en er kwam iemand anders de laatste aansluitingen maken maar kon de WP niet inregelen.

Nu met het koude weer was ik toch echt benieuwd wat de WP zou gaan doen, heb de WP ingesteld op ruimtetemperatuurverwarming, merkte toen het buiten nog wat warmer was dat de WP pendel gedrag vertoonde en met het koude weer van nu al zeker!
Voorlooptemperatuur inmiddels ingesteld op 35-40, weet dat dat aan de veel te hoge kant is maar ik krijg het binnen niet op de ingesteld 20 graden op de PAR.
Zelfs het elektrisch element zag ik op een gegeven moment aan staan, deze heb ik inmiddels uitgezet voor verwarming.

Verder schiet mijn kennis dus echt te kort om andere instellingen aan te passen die wezenlijk effect hebben.
WP verbruikt nu tussen de 2 en 3 Kwh en lijkt mij vrij hoog.

Hoop daarom of ik hier bruikbare tips/advies kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
g-j-t schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Dank voor je reactie. De Ta heb ik handmatig 1 graad verhoogd en een halve dag later nog een graad. Opzettelijk, om het niet te forceren. De Ta terugzetten helpt niet helaas.

Verder een open verdeler met gelijke flow over de groepen. Nachtverlaging pas ik niet toe nu omdat hij het dan overdag niet kan bijtrekken, wellicht morgen met de zon, maar ik ga dat niet even niet proberen nu.
Vermogen begrenzing kan niet bij de SUZ serie. Stille modus staat uit.
Het element wil ik eigenlijk nog niet gebruiken bij -3 graden… wat als het echt koud wordt? Ik geloof er eigenlijk niet meer in dat ie stopt met defrosten onder de -5 maar dat gaan we vannacht zien. 65% luchtvochtigheid in de zon is voor mijn SUZ al niet voldoende.
Ok. Prima. De meeste dingen lijken te kloppen.

Je kunt natuurlijk eens een dagje proberen wat dat element doet. Ik vermoed dat hij er na een defrost eventjes naar grijpt en niet langer dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:40
@g-j-t mijn suz60 doet precies het zelfde
Elke 55 min een defrost ( wel pas vanaf vandaag) en komt tussendoor bijna niet aan de Ta van 31gr. Is zo hoog ivm de te lage flow van 11l/m. De aannemer is nu bij diverse huizen cir.pomp en wisselaar aan het vervangen. Tja, wat ik zie is dat de flow dan verbetert naar max 16L maar er zijn er ook die maar op 14 zitten. Gerommel aan de rommel van FZ.
Overigens vannacht de wp uit tussen 0 en 6 uur. Temperatuur was 0,5 teruggelopen
Ding staat nu al de hele dag te stampen om 0,5 er weer bij te krijgen

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DGR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:07:

Verdeler: gesloten systeem (had voorheen stadsverwarming) word binnenkort vervangen voor een open verdeler.
Hier gaan we al weer. #definitie verdelers

Een gesloten verdeler heeft geen pomp. Daar zit geen open verbinding tussen de aanvoer en retour.

Jij hebt een open verdeler, met pomp.

PS vermoedelijk valt er veel winst te behalen als je die verdeler inderdaad laat vervangen. Tot die tijd kun je misschien aan dat ding wat instellen. Zo moet de pomp op de hoogste stand en als er een regelbaar retourventiel op zit, zet die dan zo dat hij zo min mogelijk mengt.

[ Voor 25% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Laatst online: 20-07 09:23

DGR

Zoals ik al zei: ben een complete leek en wil niet met opzet dingen fout benoemen.
Wat ik wel erg zou waarderen is advies ontvangen om eventueel nog dingen aan te passen.
Zoals Nesio ook aangeeft staat hij hier ook de hele dag te stampen en dat inderdaad voor maar 0,5 graden temp stijging.

Element kan ik er weer bijzetten maar die stond wel erg lang aan vond ik en vandaar uitgezet.

Vanochtend ook de WP op voorlooptemperatuur verwarming gezet, leek dat de WP toen wat rustiger draaide, verbruik was wel veel lager. Heb alleen geen juiste thermostaat voor deze manier van verwarmen.

En wat is de te verwachten verbetering met een verdeler geschikt voor mijn WP systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
DGR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:28:.

Vanochtend ook de WP op voorlooptemperatuur verwarming gezet, leek dat de WP toen wat rustiger draaide, verbruik was wel veel lager. Heb alleen geen juiste thermostaat voor deze manier van verwarmen.
De vaste voorlooptemperatuur regel je toch gewoon met de unit op de binnenunit. Dat stel je toch niet in op de thermostaat.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Red_Baron schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:40:
[...]De vaste voorlooptemperatuur regel je toch gewoon met de unit op de binnenunit. Dat stel je toch niet in op de thermostaat.
Unit op de binnenunit? Die heb ik niet in ieder geval. Heb alleen een FTC5 in de keuken hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DGR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:28:
En wat is de te verwachten verbetering met een verdeler geschikt voor mijn WP systeem?
Geen onnodig hoge temperaturen, een hogere COP en een betere flow :)
Zo’n kraan op een mengverdeler heeft de doorlaat van een rietje.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DGR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:28:
Zoals ik al zei: ben een complete leek en wil niet met opzet dingen fout benoemen.
Wat ik wel erg zou waarderen is advies ontvangen om eventueel nog dingen aan te passen.
Zoals Nesio ook aangeeft staat hij hier ook de hele dag te stampen en dat inderdaad voor maar 0,5 graden temp stijging.

Element kan ik er weer bijzetten maar die stond wel erg lang aan vond ik en vandaar uitgezet.

Als je aan het bijtrekken bent, dan zal een element in het begin wat meer uren maken. Maar dat wil niet zeggen dat je dat bij -1 graden altijd hebt. Je hebt de gewenste temperatuur niet bereikt. Is dat eenmaal bereikt, dan stabiliseert het behoorlijk en gaat alles weer op een tandje lager.
Even z'n gang laten gaan en het gevolg van elke verandering 24 uur de tijd geven.

Willen leren is prima, dat willen wij ook ;-). Je zult te horen krijgen dat je dit hele topic maar eens moet gaan lezen. Dat kostte mij een week, dus dat valt niet echt mee, maar de essentie zit er wel in als je vooraan begint met lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DutchWing schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Geen onnodig hoge temperaturen, een hogere COP en een betere flow :)
Zo’n kraan op een mengverdeler heeft de doorlaat van een rietje.
Daarnaast een paar parameters minder die het inregelen (tunen) behoorlijk in de weg zitten. En het scheelt een pomp. En dat scheelt weer geluid.

Keep It Simple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
stin00 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Unit op de binnenunit? Die heb ik niet in ieder geval. Heb alleen een FTC5 in de keuken hangen.
Dan stel je daar dan toch gewoon een vaste Ta op in en laat hem lekker lopen. Even uitvogelen op welke temperatuur de boel blijft lopen en niet verder opwarmt als nodig. Eventueel de ingestelde kamer temperatuur iets omhoog gooien op de thermostaat zodat de run van de warmtepomp niet onderbroken wordt.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Zie deze post: Zwartoog in "Trillingen warmtepomp dempen"

Weet iemand waar ik deze gewichtbalans/technische gegevens kan vinden voor mijn PUHZ-SHW112 YAA?

Ik wil mijn bigfoots laten vervangen door de juiste veren, om het hoorbare gezoom/gebrom binnenshuis van de buitenunit wat naar beneden te krijgen.

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
A-J schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:24:

Weet iemand waar ik deze gewichtbalans/technische gegevens kan vinden voor mijn PUHZ-SHW112 YAA?

Ik wil mijn bigfoots laten vervangen door de juiste veren, om het hoorbare gezoom/gebrom binnenshuis van de buitenunit wat naar beneden te krijgen.
Ik heb dezelfde buitenunit; bij mij zitten er gewoon 4 identieke veren onder 😋 uit mijn hoofd waren het deze: https://www.wasco.nl/artikel/99MI1402

Die staan weer op de Bigfoots, en die liggen weer op anti trilling matjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Rockster schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Ik heb dezelfde buitenunit; bij mij zitten er gewoon 4 identieke veren onder 😋 uit mijn hoofd waren het deze: https://www.wasco.nl/artikel/99MI1402

Die staan weer op de Bigfoots, en die liggen weer op anti trilling matjes.
Thanks, had je daarvoor een andere opstelling? En merkte je verschil erna?
Heb je fotos?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

Een hele poos meegelezen in dit topic, maar wil hier toch ook mijn ervaringen delen met mijn SUZ-SWM80 VA buitenunit en ERSD-VM2D binnenunit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb mede dankzij suggesties in dit topic de volgende stappen doorlopen:

- sd-kaart uitlezen (na vervangen van een defect exemplaar, permanent zwart sd-kaart icoontje op de binnenunit): hier werd snel bevestigd dat Mohlenhoff via PWM regelt, en de boel met blokken van 10 min liet lopen. Uiteraard niet gewenst. N.a.v. hiervan als tijdelijke work-around de Mohlenhoff thermostaat (RD 40203) op Convector actief gezet. Hierdoor blijft de thermostaat in ieder geval langer een inputsignaal geven.

- Melcloud wifi adapter aangeschaft, en logging opgezet voor beter inzicht. Samen met de sd-kaart is dit toch wel cruciaal om enigzins te begrijpen hoe je warmtepomp zich gedraagd. Logging via melcloud api en een raspberry pi die lag te verstoffen.

Vervolgens:

- binnenunit naar ecostand Stille modus geactiveerd via menu binnenunit

- Alle thermische motoren verwijderd

- Vaste Ta van 25 (dit zal de komende dagen wel wat omhoog moeten)

- Er leek weinig aan de vloerverwarming ingeregeld te zijn, dus nu zelf aan het experimenteren. Slechts ~1 L/min flow max per groep (5 groepen) op de 1e verdieping. Flow op de verdelers begande grond rond de 2 L/min (7 groepen). Totale flow dus ~19 L/min, maar dus wel op een maximale pompstand van 5. Omdat de begane grond leefruimte is met relatief veel glas en een keuken heb ik de groepen onder moeten knijpen om niet te snel de doeltemperatuur in de woonkamer te bereiken. Hier ben ik nog wat mee aan het experimenteren.

Wat me net zoals andere in dit topic opvalt is dat ook mijn SUZ wel heel consequent een defrost doet, om de 45-50 minuten bij temperaturen onder de 3 a 4 graden. Zelfs als er geen ijs te bekennen is op de condensor zoals nu. Dit lijkt samen met de andere SUZ ervaringen dus wel een eigenschap te zijn van de defrost regeling. Mijn doeltemperatuur wordt snel genoeg weer gehaald, maar is toch weer telkens een blok van 8 minuten waar er niet verwarmd wordt terwijl hij rustig zou kunnen door pruttelen. Hieronder wat plaatjes van mijn gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNnpVN6YvNearF0Lsu0uFiByjjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YL8BHEpomY6AkXGNNWKjFBM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-09 21:36
g-j-t schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Het punt bij mij is het volgende: de woning moet warm gehouden worden met een bepaalde Ta. Als het kouder wordt moet deze hoger. Zeker dankzij de defrosts moet deze zelfs onevenredig hoog (nu 29 anders koelt het af). De gevraagde Ta wordt namelijk tussen de defrosts door steeds maar heel even gehaald. Onderstaande uitdraai onderschrijft dit. De Ta die de vloer in gaat is een beetje een gemiddelde van onderstaande tegen steeds een veel hoger opgenomen vermogen omdat hij de Ta wil halen.
Ik heb dit hier al eens vaker aangedragen maar kennelijk ben ik hier alleen in. Dat ie de Ta na de defrost zo weer even oppakt is hier in ieder geval niet aan de orde.

[Afbeelding]

Je ziet nu bijj een luchtvochtigheid van <70% de defrosts korter worden en waarschijnlijk zijn ze niet eens nodig (kan nu niet bij de verdamper kijken), maar hij gaat er stug mee door.
Hier lijkt het redelijk hetzelfde, echter word hier de woning wel verwarmd.
Zonder nachtverlaging zakt de ruimte temperatuur snachts ongeveer een graad, en rond half 9 vanavond was de ruimte weer op temperatuur en greep de thermostaat in, 21,5 hysterese 0,3.

2 onder 1 kap 1976, vloerverwarming en radiatoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8jPaalZafdfvD9A4KOq1x06HQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjxinnCtf7XLlkrrchACKzmw.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hyb schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:34:
Een hele poos meegelezen in dit topic, maar wil hier toch ook mijn ervaringen delen met mijn SUZ-SWM80 VA buitenunit en ERSD-VM2D binnenunit.

***members only***

Ik heb mede dankzij suggesties in dit topic de volgende stappen doorlopen:

- sd-kaart uitlezen (na vervangen van een defect exemplaar, permanent zwart sd-kaart icoontje op de binnenunit): hier werd snel bevestigd dat Mohlenhoff via PWM regelt, en de boel met blokken van 10 min liet lopen. Uiteraard niet gewenst. N.a.v. hiervan als tijdelijke work-around de Mohlenhoff thermostaat (RD 40203) op Convector actief gezet. Hierdoor blijft de thermostaat in ieder geval langer een inputsignaal geven.

- Melcloud wifi adapter aangeschaft, en logging opgezet voor beter inzicht. Samen met de sd-kaart is dit toch wel cruciaal om enigzins te begrijpen hoe je warmtepomp zich gedraagd. Logging via melcloud api en een raspberry pi die lag te verstoffen.

Vervolgens:

- binnenunit naar ecostand Stille modus geactiveerd via menu binnenunit

- Alle thermische motoren verwijderd

- Vaste Ta van 25 (dit zal de komende dagen wel wat omhoog moeten)

- Er leek weinig aan de vloerverwarming ingeregeld te zijn, dus nu zelf aan het experimenteren. Slechts ~1 L/min flow max per groep (5 groepen) op de 1e verdieping. Flow op de verdelers begande grond rond de 2 L/min (7 groepen). Totale flow dus ~19 L/min, maar dus wel op een maximale pompstand van 5. Omdat de begane grond leefruimte is met relatief veel glas en een keuken heb ik de groepen onder moeten knijpen om niet te snel de doeltemperatuur in de woonkamer te bereiken. Hier ben ik nog wat mee aan het experimenteren.

Wat me net zoals andere in dit topic opvalt is dat ook mijn SUZ wel heel consequent een defrost doet, om de 45-50 minuten bij temperaturen onder de 3 a 4 graden. Zelfs als er geen ijs te bekennen is op de condensor zoals nu. Dit lijkt samen met de andere SUZ ervaringen dus wel een eigenschap te zijn van de defrost regeling. Mijn doeltemperatuur wordt snel genoeg weer gehaald, maar is toch weer telkens een blok van 8 minuten waar er niet verwarmd wordt terwijl hij rustig zou kunnen door pruttelen. Hieronder wat plaatjes van mijn gedrag.

[Afbeelding]
Klinkt alsof jij een compressor van een kort leven hebt gered, mooi werk!

Had je de post van Andrehj gelezen over optimaliseren van je SWW?
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Als ik het goed zie, dan staat je SWW nog op een setpoint van 55 graden. Weet niet hoe groot je vat is, maar veel Tweakers gebruiken probleemloos (en met lager verbruik) een lager setpoint.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
RenBeu schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:49:
[...]

Hier lijkt het redelijk hetzelfde, echter word hier de woning wel verwarmd.
Zonder nachtverlaging zakt de ruimte temperatuur snachts ongeveer een graad, en rond half 9 vanavond was de ruimte weer op temperatuur en greep de thermostaat in, 21,5 hysterese 0,3.

2 onder 1 kap 1976, vloerverwarming en radiatoren
Je draait op een Ta van 28?

Ik heb vanavond de Ta verhoogd tot 30 om eens te kijken wat dit doet. Nu lijkt hij het te begrijpen en gaat sneller naar gevraagde 30. Hij blijft dan een half uur boven de 30. Ik moet wel even wennen aan het opgenomen verbruik nu. Direct na de defrost naar 1800 watt en daarna richting de 1500. Heel was anders dan vorige week toen we met 7kWh het huis de hele dag konden verwarmen.

Edit: de temp loopt hier weer iets op nu. Vannacht maar weer iets lager zetten en morgen doet de zon de rest wel.

[ Voor 18% gewijzigd door g-j-t op 08-01-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik durf het haast niet te zeggen… mijn PUHZ doet het ongeveer elke 2-3 uur.
Buitentemperatuur is -2/-3 en de luchtvochtigheid is rond de 69% volgens de weer app van m’n telefoon.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

SebastiaanPs schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Klinkt alsof jij een compressor van een kort leven hebt gered, mooi werk!

Had je de post van Andrehj gelezen over optimaliseren van je SWW?
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Als ik het goed zie, dan staat je SWW nog op een setpoint van 55 graden. Weet niet hoe groot je vat is, maar veel Tweakers gebruiken probleemloos (en met lager verbruik) een lager setpoint.
Jazeker, al is dat weer een tijdje geleden, dus bedankt voor de reminder! SWW staat alvast op eco, het andere moet ik nog naar kijken. Met 300L boiler kan ik waarschijnlijk wel wat met die suggesties. Ik heb nog geen duidelijk beeld wat SWW me nu daadwerkelijk kost, en hoeveel hier te halen valt met de genoemde suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
A-J schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Heb je fotos?
Geen foto’s helaas (en het dak is nu wat te glad om er wat te maken 😉). Ik merk zeer zeker verschil, behalve bij erg langdurig vriesweer, het condenswater na een defrost vriest dan snel aan, wat de werking van de anti-trilling matjes weer teniet doet, alles is dan een grote ijsplaat.

Let wel op dat als je de trillingsdempers toevoegt, de unit best wat hoger komt te staan (enkele centimeters). Die speling moet je nog wel hebben in de koelleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
A-J schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Heb je fotos?
Ik had tijdens de vorige koudere periode echt flink last van een lage brom. Ook bij een bepaalde frequentie merkten we een lage brom. Vooral toen het dak bevroor deden de rubber bigfoots niks meer. We horen nu niks meer! Hieronder staat mijn oplossing.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77515368#77515368

De SUZ60 weegt maar 55 kilo maar met enkel de veren onder de unit zelf, zou hij veel te wiebelig staan naar mijn smaak.
Ik zou daarom goed kijken of veren direct onder de unit voldoende zijn en of je leidingen dan goed de beweging op kunnen vangen. Zeker als de unit wind kan vangen.

Ik heb daarom een constructie met kokers gemaakt. Met enkel de 25 kilo veren stond ie alsnog scheef. Daarom later 50 kilo veren aan de kant van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

TA vandaag naar 26 gezet, lijkt op dit moment voldoende te zijn maar het wordt vannacht als het goed is -6. Is nu -3. En dan natuurlijk de wind chill in deze omstandigheden. Na deze koude dagen ga ik de SD-kaart er eens uit halen.

Ook bezig geweest met de weekklok om de warmtepomp alleen tussen 0900 en 1830 te laten draaien omdat de COP dan hoger is, SWW paar uurtjes meer. Maar daar doet de warmtepomp helemaal niks mee :/ Daarnaast ureninschatting gehad voor een kwh-meter en dat valt tegen; de kwh-meter moet in een andere kast naast de origineel geplaatste kasten, wat maximaal enkele uren kan duren aldus de installateur. Dan gaat het inclusief de meter al snel over 200 euro :/

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roark2520
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-07 21:06
DutchWing schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:05:
[...]

Al geprobeerd de anti-vries modus volgens de topicstart proberen uit te zetten?
Bedankt. Daar had ik over gekeken in de ts. Ik heb inderdaad geen monobloc en dan is het toch beter dat hij snachts geen onnodig lawaai maakt.

Ook een betere optie dan hem steeds aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
JT schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:37:
Ook bezig geweest met de weekklok om de warmtepomp alleen tussen 0900 en 1830 te laten draaien omdat de COP dan hoger is, SWW paar uurtjes meer. Maar daar doet de warmtepomp helemaal niks mee :/
Dat komt waarschijnlijk doordat de interface van het hele ecodan systeem totaal onlogisch is, niks is intuïtief. Er zijn wel wat youtube videos die weekschema's maken uitleggen. Je gebruikt een vaste Ta? Dan weet ik eigenlijk niet of je een on/off weekklok of temperatuur weekklok moet instellen.

Plaats anders even een foto van je ingestelde schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
DutchWing schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:20:
Ik durf het haast niet te zeggen… mijn PUHZ doet het ongeveer elke 2-3 uur.
Buitentemperatuur is -2/-3 en de luchtvochtigheid is rond de 69% volgens de weer app van m’n telefoon.
Hier idem. Nu ook al 2 uur geen defrost gehad op -4 en 68%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
  • Laatst online: 24-11-2024
Goedeavond

Ik heb je volgende vraag. Zie foto hierop is te zien dat beide SVW en verwarming op programma modus staan. De SVW stond eerst op verbieden. (Deze heb ik aangepast naar programma tekentje).

Dit heb ik gedaan omdat er geen warmwater meer uit de douche kwam🤣.
De warmtepomp gaf ook maar een temperatuur aan van 11 graden na de omzetting is nu ook de temperatuur aan het oplopen.

Waar ik benieuwd naar ben is het handig dat beide op programma modus staan. Of past hij het zelf aan,want de verwarming staat nu op het pauze symbool

Bedankt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jZDPpc_NoJhroU9LaySGj20WsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNIZcPSlxX85YIsws1FAyr8O.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A-J schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:24:

Standaard vuistregel geldig voor bijna alle warmtepompen: 1/3 links en 2/3 rechts.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Simone2011 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:01:
Goedeavond

Ik heb je volgende vraag. Zie foto hierop is te zien dat beide SVW en verwarming op programma modus staan. De SVW stond eerst op verbieden. (Deze heb ik aangepast naar programma tekentje).

De warmtepomp gaf ook maar een temperatuur aan van 11 graden na de omzetting is nu ook de temperatuur aan het oplopen.

Waar ik benieuwd naar ben is het handig dat beide op programma modus staan. Of past hij het zelf aan,want de verwarming staat nu op het pauze symbool

Bedankt [Afbeelding]
Dat klopt. Want óf je SWW staat aan, óf je verwarming.

Beide kunnen niet aan staan tegelijk. Je moet wél beide functies aan zetten. Anders krijg je koude voeten in je woonkamer of onder de douche.

[ Voor 4% gewijzigd door RTJC op 08-01-2024 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

.

[ Voor 99% gewijzigd door DutchWing op 08-01-2024 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Iemand was me voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Simone2011 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:01:
Goedeavond

Bedankt [Afbeelding]
Wat voor SWW schema heb je precies ingesteld & waarom? Je huidige SWW temp is naar 22 graden gezakt, heb je net de volle 300L getapt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Hoe kan het überhaupt dat die settings hard zijn uitgezet?

Dit is nu niet echt een detail instelling om te tweaken maar een basis functie van je wp.

Je vat is nu aan het opwarmen (play symbool) en daarom staat je vloerverwarming op pauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
RTJC schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:14:
[...]

Dat klopt. Want óf je SWW staat aan, óf je verwarming.

Beide kunnen niet aan staan tegelijk. Je moet wél beide functies aan zetten. Anders krijg je koude voeten in je woonkamer of onder de douche.
Bedankt in dit geval dus beide want het vat was leeg. Dus eerst koude douche bij de laatste persoon die ging douchen. En vanochtend een afgekoelde woonkamer 😀.

Wellicht heeft de installateur wat gedaan die was geweest. Nu staat hij weer zoals het begin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-8NFcQB57poTGKDOvG4VoqRH8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIuq5X11sbnHuJwbhpShhldf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Simone2011 op 09-01-2024 06:43 ]

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Simone2011 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:42:
[...]

Bedankt in dit geval dus beide want het vat was leeg. Dus eerst koude douche bij de laatste persoon die ging douchen. En vanochtend een afgekoelde woonkamer 😀.

Wellicht heeft de installateur wat gedaan die was geweest. Nu staat hij weer zoals het begin.

[Afbeelding]
Ik neem even aan dat je vat niet leeg was maar dat hij vol zat met koud water. Als hij namelijk leeg was dan heb je een heel ander probleem.

Ik weet niet wat voor een installateur je hebt maar dit lijkt wel heel erg op gepruts.

Waarom is hij eigenlijk langs gekomen was er iets niet goed aan je warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simone2011
RTJC schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:26:
[...]

Ik neem even aan dat je vat niet leeg was maar dat hij vol zat met koud water. Als hij namelijk leeg was dan heb je een heel ander probleem.

Ik weet niet wat voor een installateur je hebt maar dit lijkt wel heel erg op gepruts.

Waarom is hij eigenlijk langs gekomen was er iets niet goed aan je warmtepomp?
Klopt het vat zat vol met koudwater.
De monteur is langs geweest ivm water dat niet goed in de afvoer liep bij overdruk. Opgelost met een andere aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 11:26
Rockster schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Poeh, dat is balen. Al een beeld van de schade? Waar ontstond nou precies de sluiting door?

Ik heb nog een FTC5 bord in reserve die ik ooit nog eens op Marktplaats wilde zetten. Als dat je enige schade is stuur maar een PB.
Bedankt voor het aanbod, niet nodig gelukkig.

Schade viel mee en was uiteindelijk 3 zekeringen, 2 op de controller print in de buitenunit en 1 op de FTC5 print in de binnenunit.

De schade is ontstaan door de verbinding tussen out6 (boosterverwarming uit) en out12 (ontdooien uit) te leggen, zoals beschreven in de gepinde post. Op het moment dat hij out12 activeerde ging de boel op zwart.
Ik denk dat het wel zou kunnen, maar dan moet je out6 en out12 beide een eigen stuurcircuit van het relais laten aansturen.

@Andrehj Ik denk dat het handig is om de pin uit de post te trekken, of er een disclaimer bij te plaatsen, want dit werkt niet voor iedereen.
TEAMIKKE in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een tip voor als je vindt dat je wp te vaak defrost. Bij mij, met suz-40, werkt het om de hele wp even van de spanning af te halen en opnieuw op te laten starten. De wp ging direct naar een 1.5 uur ritme ipv al de hele dag 50 minuten.
Beste manier is :
- wachten tot net nadat een defrost klaar is
- unit uitzetten op display, even 1 minuut wachten
- werkschakelaar uit, dus zorgen dat er geen spanning meer op de binnen en buitenunit staat
- 1 minuut wachten
- de boel weer aaanzetten.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
joezzt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:43:
Een tip voor als je vindt dat je wp te vaak defrost. Bij mij, met suz-40, werkt het om de hele wp even van de spanning af te halen en opnieuw op te laten starten. De wp ging direct naar een 1.5 uur ritme ipv al de hele dag 50 minuten.
Beste manier is :
- werkschakelaar uit, dus zorgen dat er geen spanning meer op de binnen en buitenunit staat
- 1 minuut wachten
Bedankt. Dat ga ik vanmiddag eens proberen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij het oude ritme weer oppakt. Er lijkt me bijna een softwarefout (of bewust zeer conservatieve programmering) in te zitten. Defrosts met -6 en weinig vocht (autoruiten waren schoon vanmorgen) nog iedere 50 min, zonder uitzondering. Ik ga vanmiddag ook eens het dak op om te kijken wat de ijsvorming dan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Leuke dagen om de WP uit te testen (regio utrecht). Met -5 van gisteren hield ik de boel nog redelijk warm. Wel iets van 36kWh verbruikt (150kWh opgewekt) voor de hele dag. Defrost valt reuze mee, iets van 1x per 2 a 2.5 uur.

Alhoewel hij nu al rond 92hz draait met delta T=5, en Ta = 27.5. binnen temp is wel gezakt tot 20 graden, voor mijn gevoel iets te fris. Straks is er zon, en dan proberen veel warmte in te stoppen om komende avond op te vangen.

wel confronterend dat ik boven aan de lijst sta met elektrisch verbruik in dec 2023 :o (Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11")
hoe gaat het bij iedereen met deze temperaturen?

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 09-01-2024 09:27 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
g-j-t schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Bedankt. Dat ga ik vanmiddag eens proberen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij het oude ritme weer oppakt. Er lijkt me bijna een softwarefout (of bewust zeer conservatieve programmering) in te zitten. Defrosts met -6 en weinig vocht (autoruiten waren schoon vanmorgen) nog iedere 50 min, zonder uitzondering. Ik ga vanmiddag ook eens het dak op om te kijken wat de ijsvorming dan is.
Bij mij is ie de hele nacht op 1.5 uur doorgegaan, met stijgende luchtvochtigheid van 65 naar 75.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
radeoxx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:16:
@martinisoft @jozi
Jullie hebben beiden ook de SUZ-SWM80VA2 als het goed is.

Wat zijn de frequencies in Hz op dagen zoals vandaag (tbuiten zo'n 0 tot 2 graden)?

Ik ben vandaag zelf nog niet onder de 74 Hz gekomen (Ta 30) met continu pendelen. Nu Ta 35 en ding wil niet lager dan 92 Hz. (2.900W opgenomen elektrisch vermogen, afgifte zo'n 7,2 kW. Pendelt alsnog als een gek.
Ik heb gisteren op de kamer thermostaat gedraaid en inderdaad min of meer constant op 92Hz gedraaid. Ik heb totaal iets van 40kWh gebruikt gisteren al heeft de legionella run daar niet bij geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQQD3lAC4-8iNl9xw47C9yLQoa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xzp02mkeNKTwGYWuiZK2tWTq.png?f=fotoalbum_large

Vandaag ben ik geswitched naar een vast ta waardoor deze hopelijk wat rustiger gaat draaien, maar ben nog zoekende naar wat de juiste ta zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Beste manier is :
- 1 minuut wachten
Viel me gisteren ook al op. Ik zette de unit uit (om in het service menu de voorlooptemperatuur-range van de ruimteregeling van 25-35 naar 25-37 te zetten omdat hij het gisteren net niet warm hield). Nadat ik hem weer aanzette was het defrost-interval ineens ook uit zijn vaste patroon gevallen en duurde het anderhalf uur.

De stap naar spanningsloos kun je dus overslaan. Het is voldoende om hem op het display uit te zetten.
Grote nadeel van deze workaround is natuurlijk dat hij dan meteen weer een SWW-run gaat doen....

Beste is denk ik om je er niet te druk om te maken. Mitsubishi heeft er vast een goede reden voor gehad om het zo in te regelen. Op enig moment vertraagt het defrost-ritme overigens wel, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat dat triggert. Het is dus geen bug waarbij hij blijft "hangen" in de elke-50-minuten-defrosten-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
jozi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Ik heb gisteren op de kamer thermostaat gedraaid en inderdaad min of meer constant op 92Hz gedraaid. Ik heb totaal iets van 40kWh gebruikt gisteren al heeft de legionella run daar niet bij geholpen.

[Afbeelding]

Vandaag ben ik geswitched naar een vast ta waardoor deze hopelijk wat rustiger gaat draaien, maar ben nog zoekende naar wat de juiste ta zou zijn.
Ik ben sinds gisteren naar een WAR over gestapt (heb alleen nog geen thermostaat maar die komt morgen). Wel blijft het binnen lekker op temp.

Draait een stuk rustiger dan ruimteregeling. Wel hoog in het vermogen met 3,3 kW verbruik want bij -6 moet ie 36 graden leveren op dit moment, maar wel stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
ocaj schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Viel me gisteren ook al op. Ik zette de unit uit (om in het service menu de voorlooptemperatuur-range van de ruimteregeling van 25-35 naar 25-37 te zetten omdat hij het gisteren net niet warm hield). Nadat ik hem weer aanzette was het defrost-interval ineens ook uit zijn vaste patroon gevallen en duurde het anderhalf uur.

De stap naar spanningsloos kun je dus overslaan. Het is voldoende om hem op het display uit te zetten.
Grote nadeel van deze workaround is natuurlijk dat hij dan meteen weer een SWW-run gaat doen....

Beste is denk ik om je er niet te druk om te maken. Mitsubishi heeft er vast een goede reden voor gehad om het zo in te regelen. Op enig moment vertraagt het defrost-ritme overigens wel, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat dat triggert. Het is dus geen bug waarbij hij blijft "hangen" in de elke-50-minuten-defrosten-stand.
Volgens Alklima is de duur van de vorige defrost een trigger, in combinatie met de temperatuur sensoren in de buiten unit (buiten temp, temp verdamper en defrost sensor) bedenken de kabouters of een defrost nog nodig is. De verlaging van de luchtvochtigheid zou er toe moeten leiden dat de duur van de defrosts zodanig afnemen in duur, dat hij ze uit kan stellen.

Ik maak me er best druk om en leg me niet zomaar neer bij het feit dat het wel zo zal horen. 8). Dit is vooral omdat het de benodigde Ta bij me verhoogd en daarmee het verbruik. Zonde.
Ik vergelijk het een beetje met een garage die me weg zou sturen met een auto die 1 liter olie op de 1500km verstookt. Valt binnen de toleranties meneer: succes. (gelukkig zelf geen ervaring mee, maar ik ken er wel...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renownz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 15:29
De uit/aan (had wel met spanning eraf volgens @joezzt zijn voorbeeld) methode heeft in elk geval op de eerste run een beter resultaat gehad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rxs3R48gpNKYmOCWKNSakH85sM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zgQF871395tNfCosTieyAstw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
ocaj schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Is de unit uit zetten hetzelfde als de unit vanzelf stopt omdat temp is bereikt?

Tweede vraag: is de unit uitzetten hetzelfde om het via Procon te doen via Start/Stop - FC 5: 1

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Laatst online: 07-09 21:36
g-j-t schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Je draait op een Ta van 28?

Klopt, nu net op 29 gezet omdat de temperatuur in de woonkamer nog steeds terug zakte.

In heb vooral vloerverwarming die ingefreesd is, op 2 groepen na. Deze 2 groepen (badkamer en bijkeuken) blijven ook wat achter qua temperatuur.

Ik heb vanavond de Ta verhoogd tot 30 om eens te kijken wat dit doet. Nu lijkt hij het te begrijpen en gaat sneller naar gevraagde 30. Hij blijft dan een half uur boven de 30. Ik moet wel even wennen aan het opgenomen verbruik nu. Direct na de defrost naar 1800 watt en daarna richting de 1500. Heel was anders dan vorige week toen we met 7kWh het huis de hele dag konden verwarmen.

Edit: de temp loopt hier weer iets op nu. Vannacht maar weer iets lager zetten en morgen doet de zon de rest wel.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
xoror schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:25:
wel confronterend dat ik boven aan de lijst sta met elektrisch verbruik in dec 2023 :o (Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11")
hoe gaat het bij iedereen met deze temperaturen?
Jouw verbruik 578kWh elektrisch en 2.913kWh warmteopbrengst
Mijn verbruik 463kWh elektrisch en 1.636kWh warmteopbrengst

Verder valt het in zijn geheel sowieso niet mee voor mij; geluid valt me tegen, benodigde aanvoertemperatuur en efficiëntie valt tegen, hoeveelheid SWW water valt me tegen.

Ondanks Ta inmiddels rond de 45 graden is het nu 18 graden in huis met een ingestelde temperatuur van 19 graden. Ook met stille modus vind ik het geluid 's nachts nog heftig en ben ik bang voor problemen met de buren.

Ik vraag me af of ik maar moet overwegen de BUH in te schakelen i.p.v. de Ta nog verder te verhogen.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 09-01-2024 11:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
renownz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:18:
De uit/aan (had wel met spanning eraf volgens @joezzt zijn voorbeeld) methode heeft in elk geval op de eerste run een beter resultaat gehad

[Afbeelding]
Ben benieuwd. Ik ben niet thuis dus hem zojuist gemonitord en net na de defrost de unit via Melcloud uitgezet 5 min en nu weer aan. Mocht dit niet werken, dan ga ik het thuis straks fysiek doen.

Wel raar dat je hem moet resetten om tot verbetering te komen hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
g-j-t schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Ben benieuwd. Ik ben niet thuis dus hem zojuist gemonitord en net na de defrost de unit via Melcloud uitgezet 5 min en nu weer aan. Mocht dit niet werken, dan ga ik het thuis straks fysiek doen.

Op zich niet helemaal raar. Er wordt blijkbaar gekeken naar de history en blijkbaar wordt dit niet opgeslagen waardoor je na het uit en aan zetten dus met een schone setup begint en dus de default waardes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij mij is er gisteren zo'n 30kWh in de WP gegaan, en zal vandaag nog wel iets meer worden.

Ook de nachtverlaging maar eens ingesteld op 0,5 graad i.p.v. 1 graad. (Ik heb nachtverlaging van 22.00 tot 10:00)

Mijn systeem gaat wel "heul" erg langzaam naar beneden / boven.

Sinds mijn naregeling weg is heb ik 1 thermostaat in de gang hangen. (setpoint 20,5)
Gisteren de hele dag thermostaat in de gang rond 19,8 ~ tot 20,1 graden rond 22.00.

Gisteravond hebben we de houtkachel aangehad vanaf 1830 ongeveer, en de WP bleef door verwarmen omdat de thermostaat warmte vroeg. Toen ik naar bed ging (2230) deur naar de gang open gezet, en toen steeg die thermostaat naar 20,8 graden. vanochtend rond 07.30 was deze pas gezakt naar 19,9 waardoor de WP nu wel aansloeg, maar gisterochtend dus niet (toen was nachtverlaging 1 graad).

Ik hou het prima warm hoor, maar met naregeling per ruimte had ik de temperaturen per ruimte veel beter onder controle. Setpoint was altijd 20,5 voor de verblijfsruimtes en 18 voor de slaapkamers, maar nu zonder naregeling zit daar zo een graad verschil in, dat was eerder absoluut niet zo.

Verder valt mij nu op dat bij een bepaalde frequentie (66Hz) de Ta fors omhoog schiet, waardoor ik van die "trappetjes" krijg.

Hij zakt naar 56 en gaat per 2Hz naar boven, en "ineens" bij 66Hz overshoot waardoor hij weer terug zakt naar 56Hz.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bqBp4h7.png

Op een gegeven moment stabiliseert hij wel, maar bij 66Hz gaat dat blijkbaar niet goed :P

Verder zit er ongeveer 2,5 uur tussen de defrosts bij mij, keurige waarde lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Grolsch schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:22:
Ik hou het prima warm hoor, maar met naregeling per ruimte had ik de temperaturen per ruimte veel beter onder controle. Setpoint was altijd 20,5 voor de verblijfsruimtes en 18 voor de slaapkamers, maar nu zonder naregeling zit daar zo een graad verschil in, dat was eerder absoluut niet zo.
Dat geeft wel aan dat jouw naregeling goed werkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
g-j-t schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Lijkt er op dat de firmware dus meer waarde hecht aan de history dan aan de nieuwe omstandigheden buiten (luchtvochtigheid die lager is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Jouw verbruik 578kWh elektrisch en 2.913kWh warmteopbrengst
Mijn verbruik 463kWh elektrisch en 1.636kWh warmteopbrengst

Verder valt het in zijn geheel sowieso niet mee voor mij; geluid valt me tegen, benodigde aanvoertemperatuur en efficiëntie valt tegen, hoeveelheid SWW water valt me tegen.

Ondanks Ta inmiddels rond de 45 graden is het nu 18 graden in huis met een ingestelde temperatuur van 19 graden. Ook met stille modus vind ik het geluid 's nachts nog heftig en ben ik bang voor problemen met de buren.

Ik vraag me af of ik maar moet overwegen de BUH in te schakelen i.p.v. de Ta nog verder te verhogen.
Je Ta is wel hoog, dat verklaart natuurlijk een hoop. Wat ik doe is nu overdag stoken en in de avond lager zetten vanwege evt geluidsoverlast en efficiency.

Maar ik vrees dat jij weinig vloer buffer heb als je met Ta=45 graden moet hanteren. misschien meer uitleg over je setup zodat je misschien hier tips kan krijgen ?

@Grolsch Ik heb de naregeling nog laten zitten, maar ik stuur hem nu wat slimmer aan via home assistent.
Dus de woonkamer regelt de warmte vraag, en de kamers kunnen dan afzondelijk bepaalde temp worden ingesteld. Wanneer er geen vraag is vanuit de woonkamer, schakel ik alle andere thermostaten uit. Dat werkt best goed. Nu laat ik hem flink werken om te bufferen voor vanavond (94hz, delta t=6, flow=22, geschatte output 9kW :9 )

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Beste manier is :
- 1 minuut wachten
Getest....
Defrost was om de 41 minuten, na de "Joezzt methode" nu 1 uur en 26 minuten. d:)b
g-j-t schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Volgens Alklima is de duur van de vorige defrost een trigger, in combinatie met de temperatuur sensoren in de buiten unit (buiten temp, temp verdamper en defrost sensor) bedenken de kabouters of een defrost nog nodig is. De verlaging van de luchtvochtigheid zou er toe moeten leiden dat de duur van de defrosts zodanig afnemen in duur, dat hij ze uit kan stellen.

Ik maak me er best druk om en leg me niet zomaar neer bij het feit dat het wel zo zal horen. 8). Dit is vooral omdat het de benodigde Ta bij me verhoogd en daarmee het verbruik. Zonde.
Ik vergelijk het een beetje met een garage die me weg zou sturen met een auto die 1 liter olie op de 1500km verstookt. Valt binnen de toleranties meneer: succes. (gelukkig zelf geen ervaring mee, maar ik ken er wel...)
Wat ik vooral niet begrijp wat de voorgaande duur er mee te maken heeft.
Iets met "in het verleden behaalde resultaten...."
Heeft Alklima daar niets over gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
xoror schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:46:
Maar ik vrees dat jij weinig vloer buffer heb als je met Ta=45 graden moet hanteren. misschien meer uitleg over je setup zodat je misschien hier tips kan krijgen ?
Hier verhaal met meer informatie:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Geen vloer, alleen radiatoren; dat ik een relatieve Ta en daarmee niet al te beste COP ging halen was geen verrassing. Het valt alleen wel tegen dat met de gasketel 38 graden aanvoer voldoende (b)leek en ik nu als gevolg van defrosts/SWW met een Ta van 45 nog moeite heb.

Nu was altijd de bedoeling dat er in de toekomst vloerverwarming zou komen beneden, dat zou e.e.a. wel wat beter maken waarschijnlijk. Nu wil alleen dat ik mijn woning verkocht heb en wel aan vrienden van mij (overdracht aankomende zomer). Zij gaan ook wel direct vloerverwarming aanleggen dus dat is prettig. Heb er nu alleen wel wat zorgen van; wil wel gewoon een goed werkend systeem overdragen. En, zoals gezegd; het geluid en SWW hoeveelheid vallen me ook niet mee.

Ik heb inmiddels wel wat spijt perse voorop te hebben willen lopen. Veel geld uitgegeven (wat zich nauwelijks vertaalt in waarde bij verkoop) en nu zorgen er van.
xoror schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:46:
Je Ta is wel hoog, dat verklaart natuurlijk een hoop. Wat ik doe is nu overdag stoken en in de avond lager zetten vanwege evt geluidsoverlast en efficiency.
Dat deed ik eerst ook maar i.v.m. problemen om op temperatuur te houden de nachtverlaging eruit gehaald.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 09-01-2024 13:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Suicide schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Getest....
Defrost was om de 41 minuten, na de "Joezzt methode" nu 1 uur en 26 minuten. d:)b
Hier net ook van 41 min naar 1U 40 min gegaan.
Defrost is ook gelijk van 8/10 min naar 6 min gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Hier verhaal met meer informatie:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Geen vloer, alleen radiatoren; dat ik een relatieve Ta en daarmee niet al te beste COP ging halen was geen verrassing. Het valt alleen wel tegen dat met de gasketel 38 graden aanvoer voldoende (b)leek en ik nu als gevolg van defrosts/SWW met een Ta van 45 nog moeite heb.

Nu was altijd de bedoeling dat er in de toekomst vloerverwarming zou komen beneden, dat zou e.e.a. wel wat beter maken waarschijnlijk. Nu wil alleen dat ik mijn woning verkocht heb en wel aan vrienden van mij (overdracht aankomende zomer). Zij gaan ook wel direct vloerverwarming aanleggen dus dat is prettig. Heb er nu alleen wel wat zorgen van; wil wel gewoon een goed werkend systeem overdragen. En, zoals gezegd; het geluid en SWW hoeveelheid vallen me ook niet mee.

Ik heb inmiddels wel wat spijt perse voorop te hebben willen lopen. Veel geld uitgegeven (wat zich nauwelijks vertaalt in waarde bij verkoop) en nu zorgen er van.

[...]

Dat deed ik eerst ook maar i.v.m. problemen om op temperatuur te houden de nachtverlaging eruit gehaald.
Wat betreft het vermogen:
Jouw benodigde vermogen had je berekend op 4,3 kW lees ik in jouw oude post. Wat voor WP heb je uiteindelijk gekozen?

Wat betreft het geluid:
Waar staat jouw WP? Op een dak, in de tuin, dichtbij het huis of verder weg?

Wellicht kunnen andere Tweakers van jouw situatie leren.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Zie onderstaand, afgifte zal bij mij de bottleneck zijn, niet de capaciteit van de WP.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 09-01-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Suicide schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Getest....

[...]

Wat ik vooral niet begrijp wat de voorgaande duur er mee te maken heeft.
Iets met "in het verleden behaalde resultaten...."
Heeft Alklima daar niets over gezegd?
Getest ook hier. Ik heb hem met Melcloud uit- en aangezet (dat werkt dus ook). Na 1,5 uur de eerste defrost nu. Direct op het dak gekeken en zag wel dat de lamellen van de verdamper wat wit waren uitgeslagen, maar zeker geen ijslaag.
Defrost was ook snel klaar, korte piek naar beneden. Kijken wat hij nu doet. Luchtvochtigheid kan bijna niet lager in de winter.

Alklima heeft hier niets over gezegd maar ik vermoed dat de defrost-sensor? meet hoe lang het duurt voordat de verdamper weer een bepaalde temp heeft bereikt. Hoe meer ijs er op zat, hoe langer dit duurt lijkt me. En dan hij dit dan meeneemt in de volgende cyclus. Wat ik alleen niet begrijp is dat ik al eerder defrosts had bij nauwelijks of geen ijsvorming en zich daar dan geen bal van aantrok voor het bepalen van de volgende defrost. Firmware ding lijkt me?

[ Voor 3% gewijzigd door g-j-t op 09-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:30

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Anders maandag maar even met Alklima mailen.
Heb jij toevallig nog contact gehad met Alklima

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Pagina: 1 ... 104 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero