Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Dat laatste.JustMyOpinion schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:22:
Over die Firmware, is het verstandig om die te updaten? Of pas als je problemen hebt?
informatie werking, code 190. Zie HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"(Waar kan ik trouwens zien welke firmware ik heb?)
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 05-01-2024 10:25 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
wat bepaalt eigenlijk dat een WP zijn (minimale) vermogen kwijt kan bij vloerverwarming? Is dat het aantal meter vloerverwarmingbuis? De flow ?Zwerius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:38:
[...]
Het minimale vermogen van je WP is afhankelijk van:Vaak wordt gedaacht dat je bij 25% btoerental ook 25% vermogen hebt, maar dat is dus niet zo.
- het toerental (dus frequentie)
- de buitentemperatuur
- de aanvoertemperatuur
Juist als je weinig vermogen nodig hebt, heb je een hoge Tbuiten en een lage Taanvoer. Die beiden zorgen er juist voor dat het vermogen (bij een bepaald toerental) weer stijgt.
In het algemeen kun je dat minimum vermogen dus niet zo maar vinden. In de praktijk ligt het minimum vaak bij 40-50% van het nominale vermogen.
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
Factoren die ik in deze tabel zie zijn bijvoorbeeld hoh afstand, ruimtetemperatuur en aanvoertemperatuur. (dit is per m2)Breud schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:00:
[...]
wat bepaalt eigenlijk dat een WP zijn (minimale) vermogen kwijt kan bij vloerverwarming? Is dat het aantal meter vloerverwarmingbuis? De flow ?
Als je weinig vierkante meters hebt heb je dus vaak een hogere Ta nodig om meer vermogen kwijt te raken.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Dat zijn:Breud schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:00:
[...]
wat bepaalt eigenlijk dat een WP zijn (minimale) vermogen kwijt kan bij vloerverwarming? Is dat het aantal meter vloerverwarmingbuis? De flow ?
- Diameter van de vv-slangen
- Afstand tussen de vv-slangen (ofwel aantal m slang / m2 vloeropp.)
- Aantal m2 vloerverwarming dat aktief deelneemt (dus open staat)
- Ta en Tr (dus eigenlijk ook afhankelijk van flow)
- Theoretisch ook nog de wanddikte en soort materiaal van de vv-slangen. Die bepalen namelijk de warmteweerstand over de wand. Invloed is beperkt.
- Theoretisch ook nog soort en dikte van de afwerkvloer (bepalen ook weer de warmteweerstand). Maar dit is maar van beperkte invloed.
- Vloerafwerking (steenachtig is het beste, laminaat en parket minder en vloerbedekking nog minder)
- Theoretisch ook nog de mate van luchtcirculatie over de vloer. Dus als je een ventilator over de vloer laat blazen gaat elke m2 vloer meer vermogen afgeven (als de overige condities gelijk blijven). Maar dit wordt in de praktijk natuurlijk niet of nauwelijks toegepast.
Zwerius Kriegsman
Ik draai op een Ruimte regeling (voorlooptemp bereik van 23-35) met gemiddeld een Ta van 27 en heb daarbij een 1,5 tot 2 graden op de Tr. Het verschil is vrij laag, zeker met wat hogere buiten temperatuur. Ik heb een flow van 25 liter.
Zijn er manieren om je deltaT te vergroten en is dat nodig? Zou ik hiervoor de Ta moeten verhogen en zou je dat überhaupt moeten willen?
Mijn WP maakt hele lange runs (soms wel 24/36 uur achter elkaar op een heel stabiel vermogen van rond de 700 watt, vaak ook rond de 550 op 20Hz). Mss zijn kortere runs van een uur of 8 dan wenselijker qua verbruik? En dus de Ta iets omhoog? Maar kortere runs druist een beetje tegen de filosofie in van een WP als je het mij vraagt.
Iemand ervaring mee?
Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D
Bij ruimteregeling is al het door jou genoemde niet van toepassing. De Ata kun je niet veranderen. Als het een nieuwbouwwoning betreft zou je kunnen checken of alle groepen/zones open staan. Ook de weekklok kun je gebruiken voor nachtverlaging/uitschakeling.RTJC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:15:
In mijn zoektocht naar verdere optimalisatie mogelijkheden ben ik naar mijn deltaT aan het kijken. Getriggerd door een mooie grafiek van een mooie dT een pagina terug in dit forum ben ik zelf ook aan het analyseren gegaan.
Ik draai op een Ruimte regeling (voorlooptemp bereik van 23-35) met gemiddeld een Ta van 27 en heb daarbij een 1,5 tot 2 graden op de Tr. Het verschil is vrij laag, zeker met wat hogere buiten temperatuur. Ik heb een flow van 25 liter.
Zijn er manieren om je deltaT te vergroten en is dat nodig? Zou ik hiervoor de Ta moeten verhogen en zou je dat überhaupt moeten willen?
Mijn WP maakt hele lange runs (soms wel 24/36 uur achter elkaar op een heel stabiel vermogen van rond de 700 watt, vaak ook rond de 550 op 20Hz). Mss zijn kortere runs van een uur of 8 dan wenselijker qua verbruik? En dus de Ta iets omhoog? Maar kortere runs druist een beetje tegen de filosofie in van een WP als je het mij vraagt.
Iemand ervaring mee?
De ruimteregeling werkt naar mijn ervaring vrij goed, wat ook uit jouw geschetste beeld blijkt.
[ Voor 99% gewijzigd door Rubenus op 05-01-2024 21:15 ]
Ik heb:Andrehj schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:08:
[...]
Interessant! Regelgedrag is inderdaad heel anders dan bij mij. Welke WP (binnen- en buitenunit) heb je? (Je staat niet in de TS tussen de eigenaren en ook je signature is leeg).
En welke SW-versie draait er op de FTC van je binnenunit? Ik zit nog op versie 15.00 (op de FTC6). Versie 17.00 heb ik hier nog klaar staan, maar volgens mij zijn er inmiddels bij Alklima nog wel nieuwere versies.
- ERST30D-VM2ED binnenunit
- SUZ-SWM80VA buitenunit
Voeg mij maar toe aan de TS.
SW-versie:
:strip_exif()/f/image/cpmCulLlYQBpJRfGWJgpCwnH.jpg?f=fotoalbum_large)
Een zo klein mogelijke t_lift (ta minus tbuiten) geeft de hoogste efficiëntie. Die delta t was belangrijk voor de gasgestookte cv, maar bij de warmtepomp draait het om de laagst mogelijke ta. In de volgende post maakt Grolsch een mooie berekening wat dat precies doet. Ik zou dus aanraden je niet bezig houden met de delta, maar om uit te zoeken hoe je je ta zo laag mogelijk kan krijgen zonder dat de unit gaat pendelen, in combinatie met zo veel mogelijk overdag draaien om gebruik te maken van de hogere buitentemperatuur (om zo een kleinere t_lift te krijgen). Elke graad dat de ta lager gaat geeft je een besparing van 1,5 tot 2% op het verbruik.RTJC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:15:
In mijn zoektocht naar verdere optimalisatie mogelijkheden ben ik naar mijn deltaT aan het kijken. Getriggerd door een mooie grafiek van een mooie dT een pagina terug in dit forum ben ik zelf ook aan het analyseren gegaan.
Iemand ervaring mee?
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
[ Voor 13% gewijzigd door Sven1234 op 05-01-2024 22:21 ]
Dank! Hier kan ik wat mee!Sven1234 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:03:
[...]
Een zo klein mogelijke t_lift (ta minus tbuiten) geeft de hoogste efficiëntie. Die delta t was belangrijk voor de gasgestookte cv, maar bij de warmtepomp draait het om de laagst mogelijke ta. In de volgende post maakt Grolsch een mooie berekening wat dat precies doet. Ik zou dus aanraden je niet bezig houden met de delta, maar om uit te zoeken hoe je je ta zo laag mogelijk kan krijgen zonder dat de unit gaat pendelen, in combinatie met zo veel mogelijk overdag draaien om gebruik te maken van de hogere buitentemperatuur (om zo een kleinere t_lift te krijgen). Elke graad dat de ta lager gaat geeft je een besparing van 1,5 tot 2% op het verbruik.
Het is dus niet zo dat een WP beter presteert bij een hogere deltaT?
Een zo laag mogelijke Ta en dan er alles aan doen om de deltaT bij die lage Ta zo groot mogelijk te krijgen. Lijstje hoe dat te doen komt hier vaker voorbij.RTJC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:27:
[...]
Dank! Hier kan ik wat mee!
Het is dus niet zo dat een WP beter presteert bij een hogere deltaT?
Edit: En als je er dan alles aan hebt gedaan en de deltaT is nog niet hoog genoeg om het minimum vermogen van de warmtepomp kwijt te kunnen dan stapje voor stapje de Ta omhoog tot de goede deltaT.
[ Voor 20% gewijzigd door BAJ82 op 05-01-2024 22:37 ]
Waarom wil je een grote delta t over je vloer hebben? De delta is een gevolg van de ta (waar je op kan sturen: zo laag mogelijk) en de temperatuur van de vloer (tr). Die retourtemperatuur kan je moeilijk beïnvloeden en bij voorkeur heb je die zo hoog mogelijk zonder dat je warmtepomp gaat pendelen (een kleinste delta t). Een warme vloer geeft namelijk meer warmte aan de ruimte af dan een koudere vloer die het resultaat is van een grotere detla t. En als je die extra warmte niet wilt hebben, dan is de ta nog te hoog.BAJ82 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:31:
[...]
Een zo laag mogelijke Ta en dan er alles aan doen om de deltaT bij die lage Ta zo groot mogelijk te krijgen. Lijstje hoe dat te doen komt hier vaker voorbij.
[ Voor 6% gewijzigd door Sven1234 op 05-01-2024 22:56 ]
Dank! Mijn pomp pendelt niet! Maar ik wilde graag weten of ik moest sturen op deltaT.Sven1234 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:54:
Edit: ik denk dat we het over het zelfe hebben maar ik noem het anders: het niet laten pendelen. Ik zou verder niet naar die delta kijken. Alleen checken of je niet over je ta gaat en als dat wel het geval is de ta verhogen, meer flow of meer zones open.
Maar niet dus. Duidelijk!
Edit: de afgifte formule (en daarmee dus onderdeel van de COP) wordt wel bepaald door de dT. Dus hoe zit dat dan?
[ Voor 10% gewijzigd door RTJC op 05-01-2024 23:52 ]
Wat wil je eigenlijk verbeteren? Het is namelijk al goed.RTJC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:15:
Iemand ervaring mee?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dat was mijn vraag juist. Óf ik nog kan verbeteren.Knowbody schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:45:
[...]
Wat wil je eigenlijk verbeteren? Het is namelijk al goed.
versie 1801 is dus weer nieuwer dan de de 1700 die hier eerder in omloop was. Maar we weten niet wat er verbeterd is.BAJ82 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Ik heb:
- ERST30D-VM2ED binnenunit
- SUZ-SWM80VA buitenunit
Voeg mij maar toe aan de TS.
SW-versie:
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik twijfel nog over een losse thermostaat. Juist omdat de runs heel stabiel zijn, maar ook de tijd tussen de runs heel acceptabel is en ik niet echt hinder heb van de grotere hysterese.Sven1234 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:20:
Met de ruimte regeling heb je last van een grote hysterese. Je geeft al aan dat je hele lange runs maakt die langer zijn dan een dag (hoogstwaarschijnlijk door die grote hysterese). Waarschijnlijk duurt het dan ook een redelijke tijd voordat de unit weer aan gaat. Dat maakt het lastig om gebruik te maken van de warmte overdag. Ik zou aanraden om een andere thermostaat te gebruiken met kleine hysterese en een vaste ta. Met een goed geïsoleerd huis met veel m2 vloerverwarming zou je toch in de buurt moeten kunnen komen van onze cop koning @Andrehj
Stof tot nadenken.
In ieder geval is er tussen de versies 1500 en 1801 iets in het regelgedrag van de Ta gewijzigd, want dat gaat bij BAJ82 heel anders dan bij mij. (Maar theoretisch zou dat ook nog aan de buitenunit kunnen liggen, @BAJ82 heeft een SUZ unit.)breinonline schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 05:55:
versie 1801 is dus weer nieuwer dan de de 1700 die hier eerder in omloop was. Maar we weten niet wat er verbeterd is.
Zijn er anderen met een recente software-versie die eens willen kijken of het regelgedrag van hun WP meer lijkt op dat van de SUZ-SWM80VA met SW 1801:
/f/image/icdlgd1CErbFKdZQaKgqsCE5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Vpvh8Wkd9mbhw2cUzSJXQtlV.png?f=fotoalbum_large)
of op dat van mijn PUHZ-SW75YAA met SW 1500:
/f/image/MOsuSKuFIoPonUdUQvjRCwdl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sQfJqKW73nLJVoPJwkC3HuRt.png?f=fotoalbum_large)
Als genoeg mensen even kijken dan zijn we er snel uit of dit regelgedrag gerelateerd is aan een bepaalde SW-versie of een type buitenunit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je WP draait best goed. Ik zou volgende week even afwachten. Ik vond mijn WP toen die nog op ruimtetemperatuurregeling draaide te agressief opstarten na een defrost en vooral ook na nachtverlaging ging ie veel te snel proberen de ruimte op temperatuur te brengen.RTJC schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:42:
Ik twijfel nog over een losse thermostaat. Juist omdat de runs heel stabiel zijn, maar ook de tijd tussen de runs heel acceptabel is en ik niet echt hinder heb van de grotere hysterese.
De ruimtetemperatuurregeling combineren met nachtverlaging werkt dus niet goed. Daar is ie ook niet voor bedoeld.
Als je wel aan nachtverlaging wilt doen en ook het gedrag na een defrost wat wil afremmen, dan werkt een thermostaat in mijn ervaring efficiënter.
Ik heb het idee dat wij in hetzelfde schuitje zitten. Ruimteregeling uitgezet om nachtelijke runs te voorkomen en in de avond een koude vloer te hebben.RTJC schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:42:
[...]
Ik twijfel nog over een losse thermostaat. Juist omdat de runs heel stabiel zijn, maar ook de tijd tussen de runs heel acceptabel is en ik niet echt hinder heb van de grotere hysterese.
Stof tot nadenken.
Ik verwarm sinds kort nu op een vaste Ta (27) en gebruik nachtverlaging (1 graad) zodat er in de ochtend een lange run start tot 21:00. De hysterese van 1 graad op de ingestelde temperatuur (21 graden) dus 22 graden gaat hij net niet bereiken. Dus draait mooi een 12 uur run op laag vermogen. Als ik merk dat de kamertemperatuur niet omhoog gaat door de koude dagen welke er aan zitten te komen dan geef ik de Ta een plusje meer.
PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED
Kijk. Hier kan ik wat mee.Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Je WP draait best goed. Ik zou volgende week even afwachten. Ik vond mijn WP toen die nog op ruimtetemperatuurregeling draaide te agressief opstarten na een defrost en vooral ook na nachtverlaging ging ie veel te snel proberen de ruimte op temperatuur te brengen.
De ruimtetemperatuurregeling combineren met nachtverlaging werkt dus niet goed. Daar is ie ook niet voor bedoeld.
Als je wel aan nachtverlaging wilt doen en ook het gedrag na een defrost wat wil afremmen, dan werkt een thermostaat in mijn ervaring efficiënter.
Wat jij schets is precies de reden dat ik twijfelde. Want ik heb een week getest met nachtverlaging en hij schoot enorm door in het stroomverbruik de eerste periode. Zo snel mogelijk de ruimte dus verwarmen.
Dat was voor mij een reden om het niet te doen want onder aan de streep bespaarde ik dus niets.
Toch maar eens kijken naar een vaste Ta met losse thermostaat.
Gebruik je dan geen losse thermostaat? Maar louter de meegeleverde controller met die hysterese van 1 graad?Red_Baron schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Ik heb het idee dat wij in hetzelfde schuitje zitten. Ruimteregeling uitgezet om nachtelijke runs te voorkomen en in de avond een koude vloer te hebben.
Ik verwarm sinds kort nu op een vaste Ta (27) en gebruik nachtverlaging (1 graad) zodat er in de ochtend een lange run start tot 21:00. De hysterese van 1 graad op de ingestelde temperatuur (21 graden) dus 22 graden gaat hij net niet bereiken. Dus draait mooi een 12 uur run op laag vermogen. Als ik merk dat de kamertemperatuur niet omhoog gaat door de koude dagen welke er aan zitten te komen dan geef ik de Ta een plusje meer.
- Vaste Ta van 28 (lager kan niet wegens slechte flow)
- Nieuwste firmware 1801
- Geen losse thermostaat, alleen de controller
/f/image/cmekClr5CE5RL4KjDhdO9bsU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OVwuaKa2odMlgWDTnSM686Xa.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een spike om 15:00 wegens SWW.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Hoor je bij een warmtepomp juist geen grote delta T te hebben? (Amders bij reguliere cv ketel)Sven1234 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Waarom wil je een grote delta t over je vloer hebben? De delta is een gevolg van de ta (waar je op kan sturen: zo laag mogelijk) en de temperatuur van de vloer (tr). Die retourtemperatuur kan je moeilijk beïnvloeden en bij voorkeur heb je die zo hoog mogelijk zonder dat je warmtepomp gaat pendelen (een kleinste delta t). Een warme vloer geeft namelijk meer warmte aan de ruimte af dan een koudere vloer die het resultaat is van een grotere detla t. En als je die extra warmte niet wilt hebben, dan is de ta nog te hoog.
Zeg je hiermee dat je alleen verwarmt met de thermostaat/controller van de WP en dat je losse thermostaten in andere ruimtes niet gebruikt?Red_Baron schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Ik heb het idee dat wij in hetzelfde schuitje zitten. Ruimteregeling uitgezet om nachtelijke runs te voorkomen en in de avond een koude vloer te hebben.
In ons nog op te leveren nieuwbouw huis hebben wij ook 1 hoofdthermostaat en slave thermostaten in ieder vertrek.
Heb ik die slave thermostaten ( wat ik versta hier als ruimte regeling) uit te schakelen en alle ruimtes/groepen te laten besturen door de controlller
(master) door middel van een vaste Ta?
Nee. Een kleine dT en een hoge flow.Breud schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:00:
[...]
Hoor je bij een warmtepomp juist geen grote delta T te hebben? (Amders bij reguliere cv ketel)
Je gaat niet tunen op een dT maar op eenzo hoog mogelijke flow, met respect tot de onderlinge waterzijdige balans.
De focus op dT is verkeerd.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ik heb helemaal geen losse thermostaten in andere ruimtes. Zeker met lage temperatuur vvw is dit m.i. de grootste kolder.Breud schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:05:
[...]
Zeg je hiermee dat je alleen verwarmt met de thermostaat/controller van de WP en dat je losse thermostaten in andere ruimtes niet gebruikt?
Ja, exact wat je schrijft maar er komt nog wel een Netatmo thermostaat om nauwkeuriger te kunnen regelen.RTJC schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:43:
[...]
Gebruik je dan geen losse thermostaat? Maar louter de meegeleverde controller met die hysterese van 1 graad?
Nu draait er overdag tot in de avond een lange run en blijft hij draaien omdat de ingestelde temperatuur toch niet wordt gehaald.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
@_RRM_ : Wat lastiger te zien vanwege de lage resolutie van je temperatuurmeting, maar jouw WP vertoont het gedrag van de mijne (frequentie valt steeds ver terug en komt dan weer omhoog).
Nu weten we nog steeds niet of het andere regelgedrag komt door SW-versie 1801 of door de generatie buitenunits (SUZ vs PUHZ)...
Iemand met een PUHZ-unit en SW 1801 die ook eens wil kijken?
Of iemand met een SUZ-unit en SW 1700 of lager?
En hoe kun je die updaten?
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Ik ga checken welke SW versie ik heb.Iemand met een PUHZ-unit en SW 1801 die ook eens wil kijken?
TS al gelezen? Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompenricvee schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:24:
Die nieuwste firmware, waar haal je die vandaan?
En hoe kun je die updaten?
En wat vond je toen je "firmware" of "software" in de zoekbalk van dit topic intypte?
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2024 12:36 ]
Ik heb een SUZ-SWM60VA met een ERST20D-VM2D die firmware 17.00 heeft volgens code 190. Wat wil je precies zien? Een grafiekje met frequentie en Taanvoer?Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:13:
Yep. Zoals je in deze Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen", deze gr8-jen in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" en deze _RRM_ in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" kunt zien.Sicco92 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:41:
Ik heb een SUZ-SWM60VA met een ERST20D-VM2D die firmware 17.00 heeft volgens code 190. Wat wil je precies zien? Een grafiekje met frequentie en Taanvoer?
Bij deze, dit is een van de cleanste runs die ik in de afgelopen 2 weken heb kunnen vinden:
/f/image/xVqgeakmihVod2PNAQdsWjpO.png?f=fotoalbum_large)
Dit is met een 'vaste' Ta rond de 25, al was die tussen 6-7 eventjes 25,5. Ik verhoog die lichtelijk als de uurprijzen van stroom heel laag zijn, dus vandaar dat ik die er ook even bij heb geplot. Ik weet niet of dat van belang is voor hetgeen je wilt zien.
Resolutie van de frequentie is 2 Hz, en die van de temperatuur is 0.5 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 06-01-2024 12:56 ]
Kan ik den frequentie grafiek mbv de MelsCloud genereren? Of op welke wijze? Dan wil ik deze wel eens posten.
Dankjewel! Dan is het regelgedrag toch gerelateerd aan de buitenunit, want jouw WP regelt met SW 1700 heel anders dan die van @_RRM_ die een PUHZ heeft.Sicco92 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:53:
[...]
Bij deze, dit is een van de cleanste runs die ik in de afgelopen 2 weken heb kunnen vinden:
[Afbeelding]
Dit is met een 'vaste' Ta rond de 25, al was die tussen 6-7 eventjes 25,5. Ik verhoog die lichtelijk als de uurprijzen van stroom heel laag zijn, dus vandaar dat ik die er ook even bij heb geplot. Ik weet niet of dat van belang is voor hetgeen je wilt zien.
Resolutie van de frequentie is 2 Hz, en die van de temperatuur is 0.5 graden.
genoemd in de ts maar dan moet je zelf wat extra doen.
Home Assistant kan het ook denk ik, weet niet of het gelijk werkt met frequentie.
Ik heb iets in GitHub gemaakt, maar dan moet je iets van Linux weten denk ik.
voor alles geldt dat je een PI , nas , laptop of iets dergelijks nodig hebt om iets op te draaien
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Oké, ik haak dan hierbij af en kan dus geen frequentie sweep laten zien.gr8-jen schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:07:
@Red_Baron Dan moet je in staat zijn om data te analyseren. Er zijn er verschillende:
genoemd in de ts maar dan moet je zelf wat extra doen.
Home Assistant kan het ook denk ik, weet niet of het gelijk werkt met frequentie.
Ik heb iets in GitHub gemaakt, maar dan moet je iets van Linux weten denk ik.
voor alles geldt dat je een PI , nas , laptop of iets dergelijks nodig hebt om iets op te draaien
Bedoel je die frequentiedrops in het grafiekje van de PUHZ? Die kan ik alleen vinden bij defrosts inderdaad, al gaat de frequentie dan helemaal terug naar 0.Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Dankjewel! Dan is het regelgedrag toch gerelateerd aan de buitenunit, want jouw WP regelt met SW 1700 heel anders dan die van @_RRM_ die een PUHZ heeft.
Maakt de stille modus hierin nog wat uit? Die heb ik niet aan staan, en ik limiteer mijn buitenunit ook niet via dat kabeltje wat hier wel eens besproken wordt.
Ik herken dit gedrag ook van onze buitenunit. En de controller zit op versie 1700. Het lijkt erop dat de buitenunit regelmatig aftast of dat er meer efficiëntie te vinden is in de lagere Hz. Dit oogt heel onrustig..Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Dankjewel! Dan is het regelgedrag toch gerelateerd aan de buitenunit, want jouw WP regelt met SW 1700 heel anders dan die van @_RRM_ die een PUHZ heeft.
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp
Dat is vanochtend goed te zien.John.S schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Ik herken dit gedrag ook van onze buitenunit. En de controller zit op versie 1700. Het lijkt erop dat de buitenunit regelmatig aftast of dat er meer efficiëntie te vinden is in de lagere Hz. Dit oogt heel onrustig..
:strip_exif()/f/image/hGCjE0PuRVYiBgV0rfipp4As.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen mond onze unit altijd uit in een stabiele frequentie. Een aflopende (hobbelige) trend._RRM_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:22:
[...]
Dat is vanochtend goed te zien.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/8msoxjAMiffnolJaIY60GA6O.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp
Dit regelgedrag lijkt wat beter dan de oudere versies, maar nog steeds zijn de stappen in frequentie best groot.
Of meet jij met een lage resolutie van 5 minuten op de X-as? Het mooiste worden de grafieken met 1 minuut resolutie (of nog hoger).
Maar nu lijkt het toch interessant om de mijne ook naar versie 1801 te upgraden. Heeft iemand toevallig deze versie beschikbaar?
Anders maandag maar even met Alklima mailen.
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2024 15:34 ]
Ja, die bedoel ik. Jouw WP doet dat niet. Wisselt ook veel vaker van frequentie trouwens.Sicco92 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:14:
Bedoel je die frequentiedrops in het grafiekje van de PUHZ? Die kan ik alleen vinden bij defrosts inderdaad, al gaat de frequentie dan helemaal terug naar 0.
Stille modus maakt hierin (v.z.i.w.) niet uit. En dat kabeltje past ook niet op jouw buitenunit, dus dat is sowieso geen optie.Maakt de stille modus hierin nog wat uit? Die heb ik niet aan staan, en ik limiteer mijn buitenunit ook niet via dat kabeltje wat hier wel eens besproken wordt.
Ik wacht dan even jou bevinding af met versie 1801.Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Maar nu lijkt het toch interessant om de mijne ook naar versie 1801 te upgraden. Heeft iemand toevallig deze versie beschikbaar?
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
/f/image/bUxAJl6yD5WuM88tdEdhtJU0.png?f=fotoalbum_large)
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Vind je dit aggressief regelgedrag? Heb nu al weer een paar defrosts gehad vandaag maar de piek - qua duur - na de defrost vált me nog mee....Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Je WP draait best goed. Ik zou volgende week even afwachten. Ik vond mijn WP toen die nog op ruimtetemperatuurregeling draaide te agressief opstarten na een defrost en vooral ook na nachtverlaging ging ie veel te snel proberen de ruimte op temperatuur te brengen.
Misschien is dat een 1801 verbetering?
:strip_exif()/f/image/YqU63J5Zu1zxuVwLdFUChajk.jpg?f=fotoalbum_large)
CISSP! Drop your encryption keys!
Geen idee of de buitenunit een voor gedefinieerd protocol heeft voor het regel gedrag.laurens0619 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:24:
Ik vraag mij af hoe groot de rol is van de binnenunit software op de buitenunit. Ik denk zelf beperkt maar je kunt het altijd proberen
Er is wel eerder gesproken over pcb/firmware in de buitenunit, door o.a.:
joezzt in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
mijn buitenunit had een foute software waardoor hij vast op 36hz draaide, na het vervangen van de software (middels de print) was de regelinf terug._RRM_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:48:
[...]
Geen idee of de buitenunit een voor gedefinieerd protocol heeft voor het regel gedrag.
Er is wel eerder gesproken over pcb/firmware in de buitenunit, door o.a.:
joezzt in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dat betekent natuurlijk niet dat de buitensoftware dit bepaalt maar het impliceert het wel
CISSP! Drop your encryption keys!
Mijn plaatjes komen via de melcloud integratie en die is niet heel nauwkeurig.Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Dit regelgedrag lijkt wat beter dan de oudere versies, maar nog steeds zijn de stappen in frequentie best groot.
Of meet jij met een lage resolutie van 5 minuten op de X-as? Het mooiste worden de grafieken met 1 minuut resolutie (of nog hoger).
Ik heb ook een sd kaart draaien. Deze gebruik ik niet actief voor analyse, maar volgens mij is de resolutie hier wel flink hoger.
Ik zal eens kijken of ik voor die zelfde periode de data van de kaart kan halen en naar je sturen.
Dat werkt niet. Werkt weekklok alleen met ruimtethermostaat( op controller)?
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Weekklok werkt hier wel met vaste Ta.nessio schreef op zondag 7 januari 2024 @ 07:51:
Ik werk nu met vaste Ta. Wilde via de weekklok niet draaien tussen 0.00 en 6.00.
Dat werkt niet. Werkt weekklok alleen met ruimtethermostaat( op controller)?
Vannacht nieuwe poging
[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 07-01-2024 10:17 ]
Ik zou beginnen met de Topic StartJohnWestland schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:53:
Warmtepomp collega's!, ik heb een vraag: ik ben in het bezit van de ERSD-VM2C icm 34 zonnepanelen. Normaal gesproken houd ik mij niet bezig met het verbruik i.v.m. Salderen maar ben nu toch een beetje aan het zoeken naar de beste setup. Normaal gebruikte ik een weekschema waarbij ik in de nacht de verwarming uitschakel. Na wat zoek werk blijkt dit dus niet de beste stap te zijn en heb nu alles gewoon voor de hele dag open gezet. Zijn er zaken die ik voor wat betreft de instellingen nog kan verbeteren? Hiernaast zie ik ook adviezen om de watertemp te verlagen, deze staat nu op 56 maar kan niet zien waar ik dit moet aanpassen. Alvast bedankt! Mocht dit al ergens zijn besproken (nog niet gevonden) dan is een verwijzing naar dit artikel natuurlijk ook welkom.
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik vermoed ergens een software fout?
Komt iemand dit bekend voor?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cwAUz1lqn3Wwlji1A6QEChwz.jpg?f=user_large)
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
[ Voor 43% gewijzigd door nessio op 07-01-2024 13:38 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Alternatieve oplossing:pleio65 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:14:
Ik probeer al langere tijd het sww tijdschema te wijzigen, maar dat lukt om een of andere reden niet. Op het display lukt het wel om dagen te (de)selecteren en via het diskette symbool op te slaan. Maar als ik weer naar het hoofdmenu ga en dan weer naar de instellingen ga, dan staat alles weer op zeven dagen in de week sww verwarmen. Eerder lukte het deels het wel om een paar te dagen te deselecteren en blijvend op te slaan, maar niet alle dagen.
Ik vermoed ergens een software fout?
Komt iemand dit bekend voor?
[Afbeelding]
SWW gewoon de hele dag toestaan en alleen automatisch starten als het water op de sensor op 34°C is gekomen. (En hooguit met een scriptje een keertje 's middags starten als het dan onder de 39°C is.) Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Verwarmen ook gewoon de hele dag toestaan en met een externe thermostaat een halve graad nachtverlaging regelen. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dan heb heel die kalender van de FTC niet meer nodig.
Deze heb ik nu ingesteld op 15.
Vindt dan geen sww run plaats als de ingestelde temperatuur-15 nog niet is bereikt?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Op de begane grond heb ik een digitale Möhlenhoff thermostaat.
Op de eerste verdieping heb ik op iedere slaapkamer een losse analoge Möhlenhoff Alpha Direct thermostaat met eigen actuatoren op de verdeler.
De thermostaat op de begane grond ga ik vervangen maar ik weet niet wat ik nu het beste kan doen met de thermostaten op de eerste verdieping?
Gewoon laten zitten of iets anders?
BlaBlaBla
Nee. Als je de kalender voor SWW gebruikt, dan start hij altijd een SWW-run zodra dat mag (en het SWW onder setpoint is).pleio65 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:30:
En wat is de invloed van de instelling max. temperatuur daling sww?
Deze heb ik nu ingesteld op 15.
Vindt dan geen sww run plaats als de ingestelde temperatuur-15 nog niet is bereikt?
Pas als de daling van 15 bereikt is volgt een volgende run. Als je altijd SWW toestaat werkt hij dus alleen met die daling.
Verdieping:Strider schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:01:
Wat is nu wijsheid bij mijn WP setup.
Op de begane grond heb ik een digitale Möhlenhoff thermostaat.
Op de eerste verdieping heb ik op iedere slaapkamer een losse analoge Möhlenhoff Alpha Direct thermostaat met eigen actuatoren op de verdeler.
De thermostaat op de begane grond ga ik vervangen maar ik weet niet wat ik nu het beste kan doen met de thermostaten op de eerste verdieping?
Gewoon laten zitten of iets anders?
Badkamer altijd open. Daar kan dus de thermostaat weg.
Kantoor (als aanwezig): Altijd open. Kan de thermostaat dus ook weg.
Slaapkamers: Iets mee laten lopen, door de flow te halveren oid. Daar kan de regeling dus ook weg.
In de praktijk kunnen 90% van de woningen prima toe met alleen een centrale thermostaat in de woonkamer.
Die hele Möhlenhoff meuk kan dus op Marktplaats.
Oke, dus dan is het een kwestie van de actuatoren verwijderen en de flow op de verdeler handmatig in te stellen?Andrehj schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:21:
[...]
Verdieping:
Badkamer altijd open. Daar kan dus de thermostaat weg.
Kantoor (als aanwezig): Altijd open. Kan de thermostaat dus ook weg.
Slaapkamers: Iets mee laten lopen, door de flow te halveren oid. Daar kan de regeling dus ook weg.
In de praktijk kunnen 90% van de woningen prima toe met alleen een centrale thermostaat in de woonkamer.
Die hele Möhlenhoff meuk kan dus op Marktplaats.
BlaBlaBla
Yes. Heb op 1 ruimte na alle motoren verwijderd. Woonkamer (groot oppervlakte) en badkamer max open. Overige ruimten flow gereduceerd.Strider schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:45:
[...]
Oke, dus dan is het een kwestie van de actuatoren verwijderen en de flow op de verdeler handmatig in te stellen?
Werkt super.
Verwarm 24/7 met een vaste Ta.
Je kunt nog checken of er groepen zijn in die woonkamer die beduidend korter zijn dan de rest, en die dan evenredig knijpen.pleio65 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:32:
[...]
Yes. Heb op 1 ruimte na alle motoren verwijderd. Woonkamer (groot oppervlakte) en badkamer max open. Overige ruimten flow gereduceerd.
Werkt super.
Het is handig als je de lengtes weet.
Een andere manier om daarachter te komen is mbv de IR camera.
Als ik hier de begane grond teveel flow geef, gaat dat ten koste van de verdeler op de bovenverdieping.
Bij mij staat de warmtepomp naast de verdeler op de BG en diens groepen kunnen dus niet volledig open.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 07-01-2024 17:43 ]
[ Voor 99% gewijzigd door LittleKiller op 07-01-2024 17:41 ]
Oud huis dus ik vermoed dat het huis te snel afkoelt met deze buitentemp.
Is het dan handig om de flow te vergroten of om de voorlooptemp te verhogen? Ik heb boven wat radiatoren open, die zou ik verder dicht kunnen zetten en de flowmeters op de verdeler opendraaien op de begane grond. Zou dat veel effect hebben?
Als ie de hele dag vol draait en zijn setpoint niet haalt, dan heb je te weinig vermogen. En nu is het nog maar 0 graden. Bij -10 heb je nog bijna 50% meer vermogen nodig...RTJC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:36:
Potverdikkie. Staat de WP bij mij de hele dag al te buffelen met 3200 watt verbruik. En de Tset wordt niet gehaald.
Oud huis dus ik vermoed dat het huis te snel afkoelt met deze buitentemp.
Is het dan handig om de flow te vergroten of om de voorlooptemp te verhogen? Ik heb boven wat radiatoren open, die zou ik verder dicht kunnen zetten en de flowmeters op de verdeler opendraaien op de begane grond. Zou dat veel effect hebben?
Of ben je het huis aan het opwarmen?
Verhogen van (totaal)flow heeft als voordeel dat je het max vermogen bij iets lagere Ta haalt. Dan heeft je WP ietsje meer vermogen, maar dat effect is maar marginaal.
Hoe is het vermogen van je WP bepaald?
Bij de SWW run vanmiddag bij begin en aan het einde ook een defrost.
Afgelopen weken ook een paar keer meegemaakt dat hij bij het opstarten vanaf 7graden al een defrost geeft. Kloppen die apparaten wel? Ik verzamel nu data en binnenkort komt de installateur langs maar ik weet nu al dat die het ook niet weet. En zo lang Alkima zegt dat ieder uur een defrost prima kan, ben je nog nergens.
We gaan het de komende dagen en nachten zien wat die doet.
Achteraf had ie liever een wat zwaardere unit gehad met een fors grotere condensor.
Op deze wijze is het theoretisch afgegeven vermogen in de specs leuk, maar als ie dat maar de helft van de tijd kan doen, heb je er weinig aan.
[ Voor 14% gewijzigd door g-j-t op 07-01-2024 19:55 ]
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Je mag het verwachteng-j-t schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:45:
Hierbij mag ik toch verwachten dat je bij een luchtvochtigheid van rond de 70% toch een keer wat minder defrosts krijgt?.
Hier ook defrosts als een malle, je doet er weinig aan.
Vandaag met suz80:
:strip_exif()/f/image/bZIj3fdO2MaT5ttr5C0gJu5z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door DaWizza op 07-01-2024 19:57 ]
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik heb vermogen genoeg. Daar twijfel ik niet aan. Maar ik zie dat ik op de Ta 35 graden draai en op de verdeler van de vloer zie ik een Tr van 24. Dat verschil is erg fors en die krijg ik ook niet omhoog op dit moment.Andrehj schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:43:
[...]
Als ie de hele dag vol draait en zijn setpoint niet haalt, dan heb je te weinig vermogen. En nu is het nog maar 0 graden. Bij -10 heb je nog bijna 50% meer vermogen nodig...
Of ben je het huis aan het opwarmen?
Verhogen van (totaal)flow heeft als voordeel dat je het max vermogen bij iets lagere Ta haalt. Dan heeft je WP ietsje meer vermogen, maar dat effect is maar marginaal.
Hoe is het vermogen van je WP bepaald?
Gisteren heb ik een radiator extra los gegooid met als gevolg dat de flow in de verdeler wegzakte. Dus toen ik vanmorgen beneden kwam was het 19 graden ipv 20,5 en was de vloer flink afgekoeld. Dus in die zin, opwarmen ja.
Het alles weer snel teruggezet naar hoe het was en nu gaat er weer 1,5 liter over elke flowmeter. Maar nu ie de hele dag heeft staan draaien trekt ie weer naar de 20,5 toe maar m.i. moet dat sneller kunnen. Dus is het dan handig om de range van de voorloop temp te verhogen? Die staat op max 35 maar ik heb zon gevoel dat het bij deze temp net niet genoeg is. (Jaren 30 huis dus dat klinkt wel plausibel).
Ps: vermogen van de wp is gebaseerd op o.a. de koevlaas formule. 1800 m3 gas.
Ik verwarm er ong 100 m2 mee op dit moment. De andere 120 m2 heeft nog geen vw.
Dank voor je reactie. Wat voor unit heb je? excuus, zie het al.DaWizza schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:50:
[...]
Je mag het verwachtendie verwachting kan alleen niet waargemaakt worden.
Hier ook defrosts als een malle, je doet er weinig aan.
Vandaag met suz80:
[Afbeelding]
g-j-t schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Dank voor je reactie. Wat voor unit heb je? excuus, zie het al.
:strip_exif()/f/image/izbMbhkQifdBCo0OgRyYauwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier met een SUZ-SWM80VA en ERST20D-VM2D op firmware 1801.
Ik had het ook wat beter verwacht, hij moet inmiddels ook aardig aan de gang om de woning op temperatuur te houden.
Ook een fors grotere verdamper (niet condensor) wordt in een run makkelijk -10 graden en er vormt zich rijp. Elk uurtje een defrost is normaal.g-j-t schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:45:
Weer even een vraag over de defrosts (heb je hem weer) voor gebruikers van de SUZ-serie. Vandaag was de eerste dag van onze SUZ dat het droog was, zonnig en koud (-1). Hierbij mag ik toch verwachten dat je bij een luchtvochtigheid van rond de 70% toch een keer wat minder defrosts krijgt? Ik heb ze nu al 2 dagen iedere 50-55min, zonder er ook maar een over te slaan en zonder dat de unit het wat langer probeert zonder defrost. Ik vraag een vaste TA van 28 graden. Opgenomen vermogen varieert tussen de 1200 en 800 watt. (Loopt terug na piek iedere defrost).
Bij de SWW run vanmiddag bij begin en aan het einde ook een defrost.
Afgelopen weken ook een paar keer meegemaakt dat hij bij het opstarten vanaf 7graden al een defrost geeft. Kloppen die apparaten wel? Ik verzamel nu data en binnenkort komt de installateur langs maar ik weet nu al dat die het ook niet weet. En zo lang Alkima zegt dat ieder uur een defrost prima kan, ben je nog nergens.
We gaan het de komende dagen en nachten zien wat die doet.
Achteraf had ie liever een wat zwaardere unit gehad met een fors grotere condensor.
Op deze wijze is het theoretisch afgegeven vermogen in de specs leuk, maar als ie dat maar de helft van de tijd kan doen, heb je er weinig aan.
Defrosts horen bij een ASHP.
Op dit moment wordt er alleen de benedenverdieping verwarmd middels zo’n 70m2 vloerverwarming. Later zal hier de badkamer nog worden bijgevoegd (na verbouwing).
Aan de hand van dit topic heb ik erg veel geleerd en is zeer waardevol geweest bij het inregelen van het systeem, weliswaar bij erg zacht weer. De eerste weken liep het als een zonnetje, met zo’n 450W continueverbruik. Ik merk nu bij deze koudere dagen dat er behoorlijk pendelgedrag word vertoond, dus we zijn er nog niet helemaal met de instellingen.
Ik ben tijdelijk overgestapt van WAR naar constante ta om uit te vinden bij welke ta dit gedrag stopt, helaas nog zonder resultaat.
Ook een uur geprobeerd op kamertemperatuur instelling te laten draaien, maar dat gaf voornamelijk een enorm energieverbruik, hoge ta en hoge frequentie van de compressor, en evengoed dat pendelgedrag.
Het lijken me overigens geen defrosts, dat zou wel erg vaak zijn, en op het moment dat ik her vermogen van de Wp zag instorten stond het defrost symbool niet op het display.
Heeft iemand een tip wat ik verder nog kan doen om dit pendelen te voorkomen?
dt ligt overigens meestal rond de 3,5-4 en het huis is verder lekker warm.
Andere ongerelateerde vraag: iemand wel last gehad dat de MELCloud adapter vastloopt? Tank temperatuur, ta, tr, hz enzo blijven dezelfde waarde aangeven via de MELCloud app, home assistant en curl, maar de temperatuurinstelling is wel nog te wijzigen…
kun je laten zien wat je ziet in melcloud/HA/SDkaart zodat we er iets nuttigs over kunnen roepen?
[ Voor 3% gewijzigd door DaWizza op 07-01-2024 21:17 ]
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Zo zou ik er graag naar kijken, wellicht maak ik me te druk.Knowbody schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:59:
[...]
Ook een fors grotere verdamper (niet condensor) wordt in een run makkelijk -10 graden en er vormt zich rijp. Elk uurtje is normaal.
Defrost horen bij een ASHP.
Ik probeer echter op dit soort dagen, als mijn verbruik mede door de vele defrosts meer dan verdubbeld t.o.v. een paar graden hogere buitentemp, te kijken waarom de ene nauwelijks defrosts heeft en de ander de hele dag. Ik ken de variabelen maar blijf die verschillen vreemd vinden. Na deze periode de sd kaart er eens uithalen voor een wat verdere analyse.
Een WP is nieuw voor me, maar wil graag weten waarom die doet wat ie doet. Daarom steek ik mn licht ook op hier.
Vriend van me draait met een 5kW Panasonic bij dezelfde weersomstandigheden en heeft nauwelijks defrosts. Dat zijn dan verschillen die me triggeren.
Als het een SUZ is, dan denk ik dat het defrosts zijn. Zeker als hij bij zachter weer wel rustig doorloopt is er geen reden om nu te pendelen. Het defrost symbool zie je maar kort op het display en even nadat hij uitgaat. In melcloud zie je in de grafiek van temperaturen per uur de de Ta onder de Tr duiken even.renownz schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:14:
Sinds een 1,5 maand staat hier een SUZ-SWM60 geïnstalleerd met 300 liter sww boiler en de standaard PAR draadloze thermostaat.
Op dit moment wordt er alleen de benedenverdieping verwarmd middels zo’n 70m2 vloerverwarming. Later zal hier de badkamer nog worden bijgevoegd (na verbouwing).
Aan de hand van dit topic heb ik erg veel geleerd en is zeer waardevol geweest bij het inregelen van het systeem, weliswaar bij erg zacht weer. De eerste weken liep het als een zonnetje, met zo’n 450W continueverbruik. Ik merk nu bij deze koudere dagen dat er behoorlijk pendelgedrag word vertoond, dus we zijn er nog niet helemaal met de instellingen.
Ik ben tijdelijk overgestapt van WAR naar constante ta om uit te vinden bij welke ta dit gedrag stopt, helaas nog zonder resultaat.
Ook een uur geprobeerd op kamertemperatuur instelling te laten draaien, maar dat gaf voornamelijk een enorm energieverbruik, hoge ta en hoge frequentie van de compressor, en evengoed dat pendelgedrag.
Het lijken me overigens geen defrosts, dat zou wel erg vaak zijn, en op het moment dat ik her vermogen van de Wp zag instorten stond het defrost symbool niet op het display.
Heeft iemand een tip wat ik verder nog kan doen om dit pendelen te voorkomen?
dt ligt overigens meestal rond de 3,5-4 en het huis is verder lekker warm.
Andere ongerelateerde vraag: iemand wel last gehad dat de MELCloud adapter vastloopt? Tank temperatuur, ta, tr, hz enzo blijven dezelfde waarde aangeven via de MELCloud app, home assistant en curl, maar de temperatuurinstelling is wel nog te wijzigen…
Bij mijn SUZ60 is het nu iedere 50-55 min raak.
Sinds een paar maanden is elke 2 minuten verversen te snel en moet het naar 3 minuten, hoe vaak haal jij data op?renownz schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:14:
Resolutie is ruk, maar via HA heb ik even niets beters op het moment. Let even niet op de strakke lijn ergens in het midden, dat is wanneer Melcloud even een vastloper had. Overigens zie ik aan de verse reacties na mij hier dat het wel erg veel op een defrost lijkt:DaWizza schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:16:
kun je laten zien wat je ziet in melcloud/HA/SDkaart zodat we er iets nuttigs over kunnen roepen?
EDIT: temp van de buitenunit er even bijgezet... dat zijn dus defrosts...

/f/image/y414NjRaqy7FnnXNT7nESE8R.png?f=fotoalbum_large)
Ik begin te vermoeden dat je gelijk hebt, als ik naar mijn bijgevoegde afbeelding kijk.g-j-t schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:27:
[...]
Als het een SUZ is, dan denk ik dat het defrosts zijn. Zeker als hij bij zachter weer wel rustig doorloopt is er geen reden om nu te pendelen. Het defrost symbool zie je maar kort op het display en even nadat hij uitgaat. In melcloud zie je in de grafiek van temperaturen per uur de de Ta onder de Tr duiken even.
Bij mijn SUZ60 is het nu iedere 50-55 min raak.
een deel gaat via de officiele MELCloud HA integratie, die haalt het elke 60seconden op. Andere zaken, zoals frequentie gaat via cURL (geleend van eerdere posts hier). Die heb ik inderdaad nu naar 180 seconden verzet.gr8-jen schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:45:
[...]
Sinds een paar maanden is elke 2 minuten verversen te snel en moet het naar 3 minuten, hoe vaak haal jij data op?
[ Voor 6% gewijzigd door renownz op 07-01-2024 22:02 . Reden: afbeelding verrijkt met temperatuur buitenunit ]
Let maar eens op de 2 temperaturen bij een SWW runRTJC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:38:
@Andrehj Hoe kan het dat mijn WP bij 35 graden Ta nu ineens 3500 watt verbruikt, en wanneer ik een SWW run draai hij bij hetzelfde vermogen een veel hogere temp kan halen?
Dan gaat er 45 in, maar komt die met 40 terug, en ook bij een lagere flow. Dat vermogen is dus veel lager.
Die 35 ... Ik denk dat je retour hooguit 28 was.
Dan zit je zo maar op 10 kW warmte.
In wat voor soort ruimte gebruik je nog een motor op je verdeler?pleio65 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:32:
[...]
Yes. Heb op 1 ruimte na alle motoren verwijderd. Woonkamer (groot oppervlakte) en badkamer max open. Overige ruimten flow gereduceerd.
Werkt super.
BlaBlaBla
Geen idee, de mijne knalt ook naar TA 35 met TR 25 en een flow van 15. DeltaT zit altijd op 7 tot 10 graden. Ding loopt van 10 tot 18u op 3000w te stampen om het van 19 naar 20 graden te krijgen. Rond 18:00 maar weer lager gedraaid. Daarna schiet de temp wel door richting de 20.5.RTJC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:38:
@Andrehj Hoe kan het dat mijn WP bij 35 graden Ta nu ineens 3500 watt verbruikt, en wanneer ik een SWW run draai hij bij hetzelfde vermogen een veel hogere temp kan halen?
:strip_exif()/f/image/x2kixS6vfQH50MnZ5XF2n2p9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fjlXwxZUekrgxPMOBoLoTzFV.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: het display toonde vrij vaak 35 graden, de grafiek laat echter vooral een ta van 33 zien.
[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 07-01-2024 22:18 ]
Werkkamer. Zit ik 1 a x per week. Dan wil ik de ruimte warm hebben. De gehele woningvloer is tegels. Ik knijp de slaapkamer en hal (deze iets minder) met als doel om de kou van de tegels te halen. Niet om deze ruimten echt te verwarmen. Let wel, je kunt niet veel knijpen anders wordt de totale flow te laag en kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt. Een ongeveer 70% van de totale vloer heeft de maximale flow.Strider schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:09:
[...]
In wat voor soort ruimte gebruik je nog een motor op je verdeler?
Heads-up:TEAMIKKE schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:59:
Ik heb ook het probleem dat een defrost zorgt voor een grote afname in de flow temperature. Dit met name omdat ik opbouw vloerverwarming heb met weinig thermische massa (ook nog geen buffervat in de retour maar die is onderweg). Zodoende moet de warmtepomp veel moeite doen na een defrost om zijn setpoint weer te halen waarbij hij vervolgens dikwijls >1,5 °C over het setpoint gaat en weer uit gaat waarna de flow temperature afkoelt etc.
Nu viel het mij op dat er een output beschikbaar is waarmee een defrost wordt weergegeven: X12. Daarnaast kunnen we ook de heater booster schakelen via X6:
[Afbeelding]
CNBHT is hierbij een schakelcontact om de N uit te schakelen wanneer de temperatuur in de booster te groot zou worden. Uit de manual blijkt dat zowel X6 als X12 230 V AC schakelcontacten zijn. Hierbij wordt de booster (BH1) via een relais (BHC1) geschakeld via X6.
[Afbeelding]
Door een draad te trekken van de L van X12 naar de L van X6 schakelt de warmtepomp tijdens een defrost automatisch de booster in zodat er enige compensatie aan temperatuurverlies is tijdens het defrosten:
Extra draad op terminal A2 van het relais:
[Afbeelding]
Draad op X12:
[Afbeelding]
Hierbij is het resultaat te zien: Tijdens het defrosten is er ~2 kW minder power vanuit de vloer benodigd:
[Afbeelding]
En hier is te zien dat tijdens de defrost het 2 kW element inschakelt:
[Afbeelding]
De flow temperatuur is ~3 °C hoger na de defrost i.v.m. de situatie zonder het gebruik van het booster element waardoor de warmtepomp sneller weer zijn setpoint heeft bereikt.
Het gaat het probleem van capaciteitsverlies van defrosts niet oplossen maar voor krappe systemen is het een leuk extraatje dat met 1 draad te realiseren is
Ik weet niet of er al meer mensen dit idee gevolgd hebben, maar ik heb vanavond een steekvlam uit m'n FTC5 gehad, die doet momenteel niks meer.
Lijkt er nu op dat de buitenunit ook een opdonder heeft gehad, spanning op S1/S2 klopt ook niet, maar het is me momenteel te donker om die open te halen, hopelijk hebben de zekeringen hun werk gedaan.
Ik heb momenteel de circulatiepomp en het booster-element hard van stroom voorzien, ik hoop dat ik de afkoeling van m'n huis zo binnen de perken kan houden vannacht.
Nu weet ik weer waarom het beter is om 2 circuits gescheiden van elkaar te houden, dure les vandaag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Zie de printscreen. Mijn 'kort door de bocht afgifte berekening' bevestigd dat.Knowbody schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:00:
[...]
Let maar eens op de 2 temperaturen bij een SWW run
Dan gaat er 45 in, maar komt die met 40 terug, en ook bij een lagere flow. Dat vermogen is dus veel lager.
Die 35 ... Ik denk dat je retour hooguit 28 was.
Dan zit je zo maar op 10 kW warmte.
Dan zit ik nog met 1 vraag: heeft het dan zin om de Ta te verhogen zodat ik wél het setpoint kan bereiken?
Lijkt me dan wel toch? Nadeel is dat ie dan meer verbruikt. Maar ja, tegen de klippen op stoken en het setpoint niet halen omdat ie niet hoger mag schiet ook niet op.
Edit: daarnaast zie ik op de WP display een behoorlijk hogere Tr dan op de meters van de verdeler. Vermoedelijk door de radiatoren van de bovenverdieping en de wandradiator op de badkamer. De Ta komt met een verschil van 2 graden (hoger op het display) wel redelijk overeen met de verdeler.
Heeft dit nog invloed op het regelgedrag van de wp aangezien de WP misschien gefopt wordt door een afwijkende Tr?
:strip_exif()/f/image/0hvLZdpvK6MU4aImnKlnaDKM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door RTJC op 07-01-2024 23:34 ]
Ik zou liever eerder vertrekken dan setpoints omhoog gooien.RTJC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:18:
[...]
Zie de printscreen. Mijn 'kort door de bocht afgifte berekening' bevestigd dat.
Dan zit ik nog met 1 vraag: heeft het dan zin om de Ta te verhogen zodat ik wél het setpoint kan bereiken?
Lijkt me dan wel toch? [Afbeelding]
Met eerder vertrekken bedoel ik dan:
-geen nachtverlaging als het richting het vriespunt gaat.
-een vlakkere stooklijn zodat je bij hogere buitentemperatuur meer warmte erin gooit.
Als de warmte er al wat beter in zit is die 35 ook makkelijker te bereiken. Misschien kan die zelfs omlaag. Het zal wel om radiatoren gaan denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 07-01-2024 23:30 ]
Hmmm, ik heb geen nachtverlaging. Een stooklijn gebruik ik niet want ik draai op ruimte regeling. De helft van de benedenverdieping heeft VW. Kamer, keuken en badkamer. Ong 100 m2.Knowbody schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:26:
[...]
Ik zou liever eerder vertrekken dan setpoints omhoog gooien.
Met eerder vertrekken bedoel ik dan:
-geen nachtverlaging als het richting het vriespunt gaat.
-een vlakkere stooklijn zodat je bij hogere buitentemperatuur meer warmte erin gooit.
Als de warmte er al wat beter in zit is die 35 ook makkelijker te bereiken. Misschien kan die zelfs omlaag. Het zal wel om radiatoren gaan denk ik.
Zit nu wel te denken om een losse thermostaat aan te schaffen zodat ik met een vaste Ta kan werken. En een kleinere hysterese. Maar ja, moet ik wél eerst de temp halen.
En ja, het is een deels tochtig huis. Deel geen VW maar beton op zand. Dan weet je het wel. De kou trekt af en toe onder de deur door.
Al met al gewoon balen dat ik gisteren 1,5 graad heb ingeleverd ivm een foute setting. Had wel verwacht die 1,5 graad sneller bij te trekken.
[ Voor 6% gewijzigd door RTJC op 08-01-2024 00:34 ]
Als het vriest gaat hij in een anti-vries modus, zelfs als hij niet hoeft te verwarmen. Hij verbruikt dan geen stroom maar loopt wel heel de nacht te ronken wat ik storend vind.
Als ik via de melcloud app op all off druk, dan stopt het. Maar kan dit schade toebrengen aan de warmtepomp als ik dat bij vriesweer doe?
Al geprobeerd de anti-vries modus volgens de topicstart proberen uit te zetten?roark2520 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 01:38:
Is het schadelijk om de warmtepomp nachts volledig af te zetten?
Als het vriest gaat hij in een anti-vries modus, zelfs als hij niet hoeft te verwarmen. Hij verbruikt dan geen stroom maar loopt wel heel de nacht te ronken wat ik storend vind.
Als ik via de melcloud app op all off druk, dan stopt het. Maar kan dit schade toebrengen aan de warmtepomp als ik dat bij vriesweer doe?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Wilde ik zojuist ook voorstellenDutchWing schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:05:
[...]
Al geprobeerd de anti-vries modus volgens de topicstart proberen uit te zetten?
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero