Klopt deze inschatting van benodigd warmtepompvermogen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Graag wat expertise van jullie kant.
Ik ben van alles mogelijk aan het meten en berekenen om te kunnen bepalen wat voor grootte warmtepomp ik zou moeten hebben. Plan is deze winter alle parameters goed in kaart te hebben zodat een pomp met voldoende vermogen, maar ook voldoende minimum(anti-pendel) vermogen gekozen kan worden.
Achtergrond: huis van 900 m3, woonkamer inclusief hal, 130 m2. Bouwjaar 1992, serre en verdieping op de garage zijn in 1994 erbij gebouwd. Isolatie als voor die tijd voorgeschreven, behalve, nieuwe HR++ beglazing op de hele bgg en een flink deel van de eerste verdieping. Geen vloerverwarming, alleen radiatoren.
Een berekening met de mij bekende gegevens op de hier vaker genoemde website leidt tot een totaal warmte vermogensverlies van het gehele huis bij -10 van 12 kW.
Ik heb de laatste tijd de bgg verwarmd met een 5 kW lucht lucht warmtepomp, en het verbruik als functie van de buitentemperatuur bijgehouden. Daarmee kom ik op een warmteverlies van ca. 200-250 W/K, dus per graad temperatuurverschil met buiten (hoewel de “verstorende factor” hier natuurlijk is dat er ook warmteverlies naar de kelder (is 12 graden, geïsoleerd met 6 cm polystyreen) en het plafond (de kamers op de eerste verdieping boven de woonkamer zijn merkbaar warmer dan voor we de airco gingen gebruiken.
Dit warmteverlies zou erop duiden dat er alleen voor de bgg al een warmtepomp van ca. 6 tot 7.5 kW nodig zou zijn. En dat lijkt dus wel in lijn, grofweg, met de boven genoemde 12 kW voor het hele huis.
Nu heb ik de afgelopen dagen getest met de CV ketel op 40 graden, en vermogen op 12 kW omlaag ingesteld, en pomp op maximaal. Als voorbeeld: vanochtend rond 0400 uur was de woonkamer afgekoeld van 21 graden naar 17.5. De CV bracht dat met die instellingen in ca. 2.5 uur weer op 19.5 graden en daar bleef de temperatuur steken. Het gasverbruik was constant 0,9-1,0 m3 per uur, wat denk ik overeenkomt met ca. 8 kW vermogen. Dus niet de ingestelde 12 kW, wat me verbaast. Want de thermostaat was op 20 ingesteld, dus de vraag naar meer vermogen was er. Toen de thermostaat op 21 graden ingesteld en daarna liep de temperatuur weer langzaam op tot 20.0 graden in een half uur, en toen heb ik het experiment gestaakt.
Overigens waren de radiatoren bij de aanvoer 35-38 graden en de retour 30-32 graden, met weinig variatie tussen de radiatoren (heb het in het verleden waterzijdig proberen af te regelen).
Het totale afgifte berekende vermogen bij een aanvoer van 40 en retour van 35 graden, van bgg is met overal Heatfans eronder en berekend op basis van de Radson gegevens 5 kW, van het gehele huis (hoewel op de eerste verdieping alleen de badkamer vol open staat, de rest op lagere stand, 2-3 van de 5 op de Danfoss kranen) ca. 8 kW.
Mijn vragen:
- is het verantwoord om op basis van de warmteverlies metingen, 200-250 W/K als gedaan met de airco aan te nemen dat voor het gehele huis als berekend met de bekende website, 12 kW een voldoende vermogen voor een warmtepomp zou zijn?
- is er een verklaring voor het gedrag van de CV installatie als boven beschreven, dus ingesteld vermogen 12 kW, maar gasverbruik maar 1m3 per uur, dus geleverd vermogen maar 8 kW. Is dat tengevolge van de beperkte 8 kW (hele huis) respectievelijk 5 kW (bgg) afgifte vermogen?

Dank voor jullie hulp.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Even een nieuw topic van gemaakt, dan blijft alles bij elkaar, zie ook de opmerking daar over in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Re vraag 1; ik denk niet dat je de begane grond kunt extrapoleren naar het hele huis. Immers het plafond is anders geïsoleerd dan het dak.

Re vraag 2: Als je de ketel beperkt hebt in temperatuur en de boel komt bij die temperatuur in evenwicht op 8 kW dan kom je niet aan een vermogensbegrenzing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:42
Als je doel is einde winter weten welke WP je kan kopen moet je 2 dingen doen:
1/ gasverbruik en E verbruik L/L WP bijhouden (dagtotalen) in combinatie met etmaalgemiddelde buitentemperatuur. -> kan je plotje maken van je warmtebehoefte versus de buiten temperatuur en naar -10 extrapoleren voor WP capaciteit
2/ gasketel beperken op 50 graden Ta en kijken of je dan de hele winter, ook bij flinke vorst het comfortabel blijft
2b/ op 40 graten Ta is nog beter, zeker omdat de -10 wellicht niet langskomt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:42
En weet je je historisch gasverbruik per jaar?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je zit het belachelijk nodeloos ingewikkeld te maken.

geef gewoon je gasverbruik gemiddelde van de afgelopen paar jaar en pas de koevlaas formule toe.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 18-11-2023 18:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@EVfan Prima methode - heb ik ook, misschien iets uitgebreider, toegepast.
Het voordeel is idd. dat je al qua afgifte bent voorbereid en geen echte verrassing meer te verwachten zijn.
Voor een voorbeeld uit mijn praktijk zie het cv tuning topic deel III.

De koevlaas vuistregel kan jouw stookgedrag van de afgelopen jaren (= gasverbruik cv + sww)
wel zeer eenvoudig in een all-electric wp met passend vermogen "omrekenen".
Hiermee krijg je in feite een afspiegeling van de huidige gezinssamenstelling en bijbehorend
gebruik van het huis plus warmwater verbruik.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Dank voor jullie reacties.
Helaas is alleen historisch gasverbruik, mijn huidige gegevens althans, plus elektrisch verbruik niet direct om te zetten in een warmtepomp vermogens berekening.
Ons gasverbruik is de afgelopen jaren met 80% gereduceerd door sterk vermeerderd verbruik van de airco. Maar daarvan heb ik geen verbruiksgegevens tot afgelopen maand, toen ik een kWh meter heb gemonteerd.
Daar komt nog bij dat we ook nog een 3000 kg super droog hout (5 jaar gedroogd) erbij stoken vooral als het kouder is, en meestal ‘avonds.
Met het rendement van deze kachel (75-80% gepubliceerd door de Deense fabrikant, Mœrsœ), komt dit hout overeen met (2 kg hout is bij 100% verbranding 1 m3 gas) met 1200 m3 gas. Ik schat dat we rond de 800-1000 kWh “verstookt” hebben met de airco, naast afgelopen winter maar 100 m3 gas, exclusief SWW. Daarmee komt het totaal “gas equivalent” bij een gemiddelde CoP van 3.5 tot 4 op 1200 plus 1000 maal 4/8 plus 100 in m3, dus 1700 m3.
Afgelopen winter was erg zacht, dus afronden naar boven moet. Het verbruik dat we enkele jaren geleden hadden (nog zonder de airco, wel met hout extra stook) was 1500-1700 m3, dus totaal in gas/m3 equivalent 3000 m3. Op heel koude dagen stookten we wel 30 m3 gas weg, (met nachtverlaging tot 16-17 graden). We wonen in Twenthe, en hoer is het gemiddeld toch enkele graden kouder in de winter dan in de Bilt.
Het is deze bandbreedte van 1700-3000 m3 die me noopt om de uitgebreide metingen te doen. De ultieme test is toch: kan ik de woning warm houden bij zeg -5 graden met de CV temperatuur op maximaal 50, liever wat lager. En bij die test ontstaan dus de eerdere vragen. Waarom wil de CV ondanks de 12 kW ingesteld vermogen en de gevraagde temperatuur nog niet gehaald toch maar 8 kW leveren. Is de ingestelde 12 kW ook echt 12 of toch door een glitch in de afregeling maar 8 kW? Het gasverbruik van 1 m3 per uur liegt er jn elk geval niet over.
Ik zal ook Nefit hierover bellen, who knows wat ik over het hoofd zie.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:52:

geef gewoon je gasverbruik gemiddelde van de afgelopen paar jaar en pas de koevlaas formule toe.
Tja, die luxe heb ik niet @flippy, omdat die gegevens niet beschikbaar zijn in die vorm, wel in een benadering, zie eerdere post, maar dan met een flinke bandbreedte.
De warmteverlies berekening geeft in elk geval een indicatie voor een 12 kW warmtepomp.
Wat is dan beter? Een ecodan of een Zubadan, of wellicht twee maal 6-7 in cascade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
BarryH schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:47:
En weet je je historisch gasverbruik per jaar?
@BarryH
Zie de andere reactie, ja dat verbruik kan ik schatten, maar de bandbreedte is door gebruik van verschillende warmtebronnen en verandering van de mix daarvan wel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@EVfan Trouwens - wat je met 12 kW ingesteld hebt is vermoedelijk het maximale vermogen.
Als de thermostaat een lagere temperatuur vraagt gaat de ketel omlaag moduleren
tot het minimale vermogen, hier ca. 8 kW.
Afhankelijk van het benodigde vermogen (=warmteverlies) valt de thermostaat ook nog verder terug
en moduleert op het laagste vermogen in de tijd. Dit betekent dat de ketel een paar keer per uur voor enkele minuten op het laagste vermogen (=8 kW bij jouw Nefit) gaat branden.
Het effectieve vermogen kan dan duidelijk lager liggen, bijvoorbeeld bij ca. 2-3 kW.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 18-11-2023 19:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

EVfan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:47:
[...]

Tja, die luxe heb ik niet @flippy, omdat die gegevens niet beschikbaar zijn in die vorm, wel in een benadering, zie eerdere post, maar dan met een flinke bandbreedte.
De warmteverlies berekening geeft in elk geval een indicatie voor een 12 kW warmtepomp.
Wat is dan beter? Een ecodan of een Zubadan, of wellicht twee maal 6-7 in cascade?
je berekeningen vallen uit elkaar zodra je therorie naast de prakijk legt, dat merk je zelf gelukkig al. dus je theorie moet je gewoon evne naast je neer leggen en de boel versimpelen en met hele simpele waardes gaan werken. je hele isolatieverhaal enzovoort doet daarin even totaal niet ter zake.

je idee dat je hout 100% efficient is hoeven we niet echt te behandelen, daar krijg je ergens tussen de 10 en 80% uit afhankelijk van de kachel dus daar kan je ook niks mee.

je heb al zitten rekenen wat je radiatoren kunnen verwerken, maar dat is met een CV erachter en niet een warmtepomp. de deltaT daarvan is maar een paar graden dus je CV gebaseerde bereking is relatief nutteloos.

wat je moet bekijken is je extremen. en die geef je gelukkig zelf al aan en dat is 30 kuub per dag. dat is dus 240kWh aan warmte en daar heb je dus een 10kW warmtepomp voor nodig.

ik zou in dit geval en je sterk wisselende last eerder opteren voor 2 units van 5 of 7kW in cascade waarvan eentje je SWW doet als je niet bereid bent om een warmtepompboiler te installeren.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:55:
[...]

je berekeningen vallen uit elkaar zodra je therorie naast de prakijk legt, dat merk je zelf gelukkig al. dus je theorie moet je gewoon evne naast je neer leggen en de boel versimpelen en met hele simpele waardes gaan werken. je hele isolatieverhaal enzovoort doet daarin even totaal niet ter zake.

je idee dat je hout 100% efficient is hoeven we niet echt te behandelen, daar krijg je ergens tussen de 10 en 80% uit afhankelijk van de kachel dus daar kan je ook niks mee.

je heb al zitten rekenen wat je radiatoren kunnen verwerken, maar dat is met een CV erachter en niet een warmtepomp. de deltaT daarvan is maar een paar graden dus je CV gebaseerde bereking is relatief nutteloos.

wat je moet bekijken is je extremen. en die geef je gelukkig zelf al aan en dat is 30 kuub per dag. dat is dus 240kWh aan warmte en daar heb je dus een 10kW warmtepomp voor nodig.

ik zou in dit geval en je sterk wisselende last eerder opteren voor 2 units van 5 of 7kW in cascade waarvan eentje je SWW doet als je niet bereid bent om een warmtepompboiler te installeren.
toon volledige bericht
@flippy dank voor je overwegingen. Een cascade omzeilt ook het minimum pendel dilemma makkelijker.
Ik weet niet hoeveel moeilijker zo’n cascade is met installatie, afregelen etc.
Ik ga het er de komende tijd met onze beoogde installateur zeker over hebben. Hopelijk hebben ze er ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:53:
@EVfan Trouwens - wat je met 12 kW ingesteld hebt is vermoedelijk het maximale vermogen.
Als de thermostaat een lagere temperatuur vraagt gaat de ketel omlaag moduleren
tot het minimale vermogen, hier ca. 8 kW.
Afhankelijk van het benodigde vermogen (=warmteverlies) valt de thermostaat ook nog verder terug
en moduleert op het laagste vermogen in de tijd. Dit betekent dat de ketel een paar keer per uur voor enkele minuten op het laagste vermogen (=8 kW bij jouw Nefit) gaat branden.
Het effectieve vermogen kan dan duidelijk lager liggen, bijvoorbeeld bij ca. 2-3 kW.
Zoals gezegd, ik zal Nefit bellen en hen om meer achtergrond en verklaring vragen.
Dank voor je adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

EVfan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:41:
[...]

@flippy dank voor je overwegingen. Een cascade omzeilt ook het minimum pendel dilemma makkelijker.
Ik weet niet hoeveel moeilijker zo’n cascade is met installatie, afregelen etc.
Ik ga het er de komende tijd met onze beoogde installateur zeker over hebben. Hopelijk hebben ze er ervaring mee.
kan je nu al vertellen dat jouw installateur (die waarschijnlijk uit de gasketelwereld komt) niet bekend is met cascadeopstellingen van warmtepompen.

inregelen is niet moeilijk maar de kennis bij installateurs die particulieren doen is er gewoon niet en beginnen zoizo je enorme buffervaten aan te smeren want dat is wat ze kennen en al hun problemen oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
@flippy
Dank zij dit forum weet ik dat buffers geen oplossing bieden voor afregel uitdagingen. En ik heb ook geen groepen nodig, alles in een groep, de lagere behoefte van de eerste verdieping regelen via de radiator knoppen, maar wel met instandhouden van voldoende flow. Ik weet ook dat een deel van de huidige (CV) leidingen zal moeten worden vervangen, so be it.
Ik heb voldoende volume in de radiatoren, bijna 100 liter, dus ook geen noodzaak voor een serie buffer, tenzij voor defrost.
De installateur die we op het oog hebben heeft meer dan gemiddelde ervaring, gegeven het aantal installaties en is wederverkoper van zowel Nibe als Mitsubishi.
Ik zal hem zeker ook vragen naar referenties, mensen waar zij een warmtepomp hebben geïnstalleerd.. Tenslotte is dat de proof of the pudding. Misschien wel een tweaker, dat zou toch mooi zijn . . . . .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

EVfan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:48:
@flippy
Dank zij dit forum weet ik dat buffers geen oplossing bieden voor afregel uitdagingen. En ik heb ook geen groepen nodig, alles in een groep, de lagere behoefte van de eerste verdieping regelen via de radiator knoppen, maar wel met instandhouden van voldoende flow. Ik weet ook dat een deel van de huidige (CV) leidingen zal moeten worden vervangen, so be it.
Ik heb voldoende volume in de radiatoren, bijna 100 liter, dus ook geen noodzaak voor een serie buffer, tenzij voor defrost.
De installateur die we op het oog hebben heeft meer dan gemiddelde ervaring, gegeven het aantal installaties en is wederverkoper van zowel Nibe als Mitsubishi.
Ik zal hem zeker ook vragen naar referenties, mensen waar zij een warmtepomp hebben geïnstalleerd.. Tenslotte is dat de proof of the pudding. Misschien wel een tweaker, dat zou toch mooi zijn . . . . .
gefeliciteerd, je weet al meer dan 90% van de warmtepomp"experts" die nederland wonderbaarlijk heeft gekregen de afgelopen 2 jaar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
EVfan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:59:
Geen vloerverwarming, alleen radiatoren.
Een berekening met de mij bekende gegevens op de hier vaker genoemde website leidt tot een totaal warmte vermogensverlies van het gehele huis bij -10 van 12 kW.
Ik heb de laatste tijd de bgg verwarmd met een 5 kW lucht lucht warmtepomp, en het verbruik als functie van de buitentemperatuur bijgehouden.
Ik denk dat 12kW geen onrealistische waarde is, maar....

Je hebt 5kW L/L hangen & een dikke houtkachel, wat betekent dat als het 2-3 weken -10°C is je eenvoudig een partij extra warmte je huis in kunt pompen.
Los daarvan ben je duidelijk nog aan het optimaliseren. Je huidige warmteverlies zal niet snel toenemen, eerder afnemen. Ook kun je tzt misschien wel vloerverwarming overwegen, wat door de lagere temperatuur gunstig is voor je COP.
Je hebt het niet over tapwater gehad, je tapwater in een losse warmtepompboiler zorgt ervoor dat je WP voor je verwarming dat niet hoeft te leveren.

Dus....
12kW is imho gewoon teveel, je kunt echt wel 1 of 2 stapjes terug. Zelf zou ik kijken naar een goed terug modulerende 8-9kW WP kijken, 7kW als je een WPB plaatst en nog wat directe isolatie verbeteringen hebt.
Je blijft dan weg van een cascade opstelling of hele grote WP-en die problemen met moduleren geven.
Je piekvermogen is dan wel te laag, maar het is niet alsof je in een ijskoude woning zit. De temperatuur zal langzaam wegzakken totdat de WP het constant kan houden. Je L/L WP zal dat in de woonkamer vlot rechttrekken, je L/W WP zal dan lucht krijgen en de rest van het huis wordt dan warmer.

Wat extra overwegingen:
Als je nachtverlaging wilt blijven toepassen, dan heb je veel meer piekvermogen nodig. Als je daarbij ook nog eens veel tapwater nodig hebt dat je via deze WP wilt regelen, dan verandert het verhaal wel flink.
Pendelen wil je niet teveel, maar is ook niet onoverkomelijk. Bij nachtverlaging krijg je in de ochtend een verwarmingsrun, ga je daarna direct door naar een tapwaterrun en daarna verwarm je het huis weer verder, dan staat de WP al een hele tijd continu te draaien. Los daarvan heb je nog defrosts, daardoor krijg je sowieso al start/stops, ergens moet het ding er gewoon tegen kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:14
@EVfan , je zou gewoon eens ff een week je huis met alleen de CV kunnen verwarmen en dan dagelijks ff de meterstand aflezen en de gemiddelde dagtemperatuur opzoeken. Dit zou je ook nog een x een weekje kunnen doen als 't wat kouder is. Dan kan je een goede inschatting maken van je warmteverlies van je huis bij die verschillende temperaturen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
TheGhostInc schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:39:
[...]

Ik denk dat 12kW geen onrealistische waarde is, maar....

Je hebt 5kW L/L hangen & een dikke houtkachel, wat betekent dat als het 2-3 weken -10°C is je eenvoudig een partij extra warmte je huis in kunt pompen.
Los daarvan ben je duidelijk nog aan het optimaliseren. Je huidige warmteverlies zal niet snel toenemen, eerder afnemen. Ook kun je tzt misschien wel vloerverwarming overwegen, wat door de lagere temperatuur gunstig is voor je COP.
Je hebt het niet over tapwater gehad, je tapwater in een losse warmtepompboiler zorgt ervoor dat je WP voor je verwarming dat niet hoeft te leveren.

Dus....
12kW is imho gewoon teveel, je kunt echt wel 1 of 2 stapjes terug. Zelf zou ik kijken naar een goed terug modulerende 8-9kW WP kijken, 7kW als je een WPB plaatst en nog wat directe isolatie verbeteringen hebt.
Je blijft dan weg van een cascade opstelling of hele grote WP-en die problemen met moduleren geven.
Je piekvermogen is dan wel te laag, maar het is niet alsof je in een ijskoude woning zit. De temperatuur zal langzaam wegzakken totdat de WP het constant kan houden. Je L/L WP zal dat in de woonkamer vlot rechttrekken, je L/W WP zal dan lucht krijgen en de rest van het huis wordt dan warmer.

Wat extra overwegingen:
Als je nachtverlaging wilt blijven toepassen, dan heb je veel meer piekvermogen nodig. Als je daarbij ook nog eens veel tapwater nodig hebt dat je via deze WP wilt regelen, dan verandert het verhaal wel flink.
Pendelen wil je niet teveel, maar is ook niet onoverkomelijk. Bij nachtverlaging krijg je in de ochtend een verwarmingsrun, ga je daarna direct door naar een tapwaterrun en daarna verwarm je het huis weer verder, dan staat de WP al een hele tijd continu te draaien. Los daarvan heb je nog defrosts, daardoor krijg je sowieso al start/stops, ergens moet het ding er gewoon tegen kunnen.
toon volledige bericht
Dank voor je overwegingen. Zal die zeker meenemen. Helaas zijn vloerverwarming en veel isolatie verbeteren geen voor de hand liggende opties in de komende tijd zonder majeure verbouwingen. En een warmtepomp met minder vermogen, die het dan alleen niet kan trekken onder bijvoorbeeld -5 (want zoals je stelt, dan schakel ik even een andere bron bij), was weliswaar ook mijn eerste optie, maar komt er vrees ik vanwege de WAF niet in. Separate warmtepomp boiler is wel heel waarschijnlijk, tenzij een cascade goed realiseerbaar is en financieel ook te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
blb4 schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:29:
@EVfan , je zou gewoon eens ff een week je huis met alleen de CV kunnen verwarmen en dan dagelijks ff de meterstand aflezen en de gemiddelde dagtemperatuur opzoeken. Dit zou je ook nog een x een weekje kunnen doen als 't wat kouder is. Dan kan je een goede inschatting maken van je warmteverlies van je huis bij die verschillende temperaturen.
@blb4
Dat is ook zeker nog mijn plan. Ik kan gasverbruik per uur met mijn Beeclear uitlezen, zo weet ik dus ook met het experiment van afgelopen dagen vrij nauwkeurig dat ik net boven nul 1m3 gas verbruikte, ca. 8 kW vermogen dus. Maar dat was enkele uren stoken, nog te hoge temperaturen en geen stabiele situatie.
Nu nog even het geduld opbrengen om te wachten tot het inderdaad een week ruim beneden nul gemiddeld en onder -5 ‘s nachts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik denk dat die ketel niet meer dan 8kW gebruikt omdat de radiatoren niet meer dan dat afgeven. Als je de aanvoertemperatuur een paar graden verhoogd wordt dat al snel flink meer, maar aangezien jouw huis zelfs met zo’n lage aanvoer en relatief lage buitentemperatuur nog met 1K/uur of sneller opwarmd, heb je dat helemaal niet nodig.

Ik zou je warmtepomp niet groter kiezen dan ongeveer die 8kW die je in je radiatoren kwijt kunt. Je hebt namelijk ook nog twee prima backup systemen in de vorm van de L/L WP en een houtkachel. Als 8kW in een extreme winter wat krap blijkt kun je die gewoon gebruiken om het laatste zetje te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
EVfan schreef op zondag 19 november 2023 @ 07:24:
[...]

En een warmtepomp met minder vermogen, die het dan alleen niet kan trekken onder bijvoorbeeld -5 (want zoals je stelt, dan schakel ik even een andere bron bij), was weliswaar ook mijn eerste optie, maar komt er vrees ik vanwege de WAF niet in.
Wikipedia: IJsdag
Het aantal dagen dat je überhaupt niet boven nul komt is al heel beperkt.

Maar kijk uit wat je precies vraagt ivm de WAF.
Het betekent letterlijk dat je aan het begin van de extreem koude periode de L/L aanzet. Het nadeel kan zijn dat je extra 'geblaas' hebt gedurende die periode, zoals je dat nu ook hebt.
Of, je pakt iets van Home Assistant en kijkt naar de temperatuur verwachting en schakelt automatisch de L/L in als die gekoppeld kan worden. Kun je hem ook laten draaien op de momenten dat je er geen last van hebt. Bijvoorbeeld s'-nachts, of een uurtje voordat je thuiskomt.

Dus voordat je een paar duizend euro extra neertelt (wat WAF technisch ook meespeelt), bedenk goed wat het 'offer' exact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
TheGhostInc schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:10:
[...]

Wikipedia: IJsdag
Het aantal dagen dat je überhaupt niet boven nul komt is al heel beperkt.

Maar kijk uit wat je precies vraagt ivm de WAF.
Het betekent letterlijk dat je aan het begin van de extreem koude periode de L/L aanzet. Het nadeel kan zijn dat je extra 'geblaas' hebt gedurende die periode, zoals je dat nu ook hebt.
Of, je pakt iets van Home Assistant en kijkt naar de temperatuur verwachting en schakelt automatisch de L/L in als die gekoppeld kan worden. Kun je hem ook laten draaien op de momenten dat je er geen last van hebt. Bijvoorbeeld s'-nachts, of een uurtje voordat je thuiskomt.

Dus voordat je een paar duizend euro extra neertelt (wat WAF technisch ook meespeelt), bedenk goed wat het 'offer' exact is.
Dank je voor je uitgebreide adviezen. Zeker goed om in de discussies met de installateurs mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Ik ben inmiddels een paar stappen verder.
Meer testen hebben bovengenoemde warmteverliezen nog nauwkeuriger bevestigd.
Komende week een aantal dagen alleen op de gasketel stoken (45 eventueel 40 graden, 12 kW vermogen en pomp op maximum).
Dat is de ultieme test, want het wordt hier naar verwachting enkele nachten -7 (hier op de Twentse zandgrond vaak nog wat kouder dan het generieke weerbericht).
We hebben inmiddels een ervaren installatie bureau benaderd en een schouw van de situatie gehad. Een offerte zal de komende 2 weken volgen.
Zij doen heel veel in de woningbouw, met 3 merken, Wolf, Mitsubishi Ecodan, en Nibe.
Voor installatie in bestaande woningen kiezen ze Wolf en Nibe, daar hebben ze veel ervaring mee in one-oof projecten, en dat telt voor hen zwaar in termen van de onverwachte zaken die van huis tot huis toch optreden.
Zij geven aan dat een Nibe S2125-12 voor onze woning geschikt is, en mijn eis is dat die het stand-alone moet kunnen trekken, ook al heb ik andere verwarmingsbronnen.
Ik lees dat deze Nibe S2125-12 een gespecificeerd modulerend vermogen heeft van 2,5 tot 9,9 kW bij 7/35 en 8,2 kW bij -7/35. Kan dus mooi laag, dat is wel relevant.
Ik neem aan dat de rest van het vermogen (van 8,2/9,9 tot 12 kWh) indien aangesproken wordt geleverd door een COP 1 element? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Heeft iemand hier ervaring en advies.
Ik heb onder de vloer de huidige leidingen bekeken en stel vast dat op de laatste 1-2 meter vanaf de meeste radiatoren er koper leiding ligt, buiten 22 mm, en dan koper 16 mm buiten. Het eerste stuk vanaf de huidige ketel is buitenmaat 28 mm koper, tot aan de splitsing naar de verschillende delen van de woning. Uitzonderingen zijn de later gebouwde serre en twee slaapkamers, waar het stuk koperleiding met 16 mm buiten varieert van 4 meter tot 10 meter. Overigens worden die radiatoren nu ook wel netjes warm. Dus mogelijk komen we weg zonder al te veel leiding vervangen. Want is 22mm koper buitenmaat voldoende voor deze warmtepomp?
Verder is de beoogde boiler de VVM S320, inhoud 180 liter. Mooie compacte binnenunit. Maar mijn echtgenote denkt dat dit wellicht niet voldoende is voor ons gebruik.
We zijn met twee personen, maar mijn echtgenote houdt van lang douchen, 10-15 minuten met een regendouche (tot 10 liter per minuut), en we wassen nog veel met de hand af. Op dit moment verbruiken we ca. 1 m3 gas voor SWW per dag (ca. 8 kWh dus).
Iemand ervaring of die VVM S320 voldoende inhoud heeft voor zulk gebruik en betekent denk ik elke dag minimaal een half uur warm water maken (bij COP 2). Is dat een juiste veronderstelling?
Dank voor jullie ervaringen en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je zou als het tof aangelegd is wel weg kunnen komen met die leidingdiameters maar het spant er wel om of je genoeg liters erdoor krijgt zonder geluid. dat is eventueel een probleem voor later.

180 is wel krap aan. het kan wel en een 12kW unit kan flink rap bijtrekken en een douche bijna bijhouden maar zou altijd gaan voor 300 liter als het fysiek past. het vershil in tankmaat is erg klein. daarmee kan je een lagere tanktemperatuur aanhouden wat je stookkosten scheelt.

waarop is die 12kW nu gebaseerd? blijf het ERG veel vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:11:
je zou als het tof aangelegd is wel weg kunnen komen met die leidingdiameters maar het spant er wel om of je genoeg liters erdoor krijgt zonder geluid. dat is eventueel een probleem voor later.

180 is wel krap aan. het kan wel en een 12kW unit kan flink rap bijtrekken en een douche bijna bijhouden maar zou altijd gaan voor 300 liter als het fysiek past. het vershil in tankmaat is erg klein. daarmee kan je een lagere tanktemperatuur aanhouden wat je stookkosten scheelt.

waarop is die 12kW nu gebaseerd? blijf het ERG veel vinden....
@flippy
Dank flippy.
De meetgegevens zijn niet veranderd tov wat boven beschreven is, alleen door herhaalde meting meer en meer bevestigd.
Momenteel, met hier vanmorgen -2 graden en een flinke oostenwind gebruikt de gasketel al geruime tijd 1-1,2 m3 per uur (ingesteld op 12 kW, temperatuur 45 graden) en heel langzaam komt de bgg op 20 graden (nu 19,8 vanaf 17 graden rond 0500 uur). Kortom met ca. 10 kWh vermogen kan ik de woning bij deze condities nog langzaam opwarmen, zelfs de normaliter niet gestookte ruimten op de eerste verdieping. En omdat we al dagen boven niet (actief, anders dan wat door de verdiepingsvloer aan warmte lekt) verwarmd hadden gaat daar nu aardig wat warmte in, en dat vertraagt opwarmen van de begane grond natuurlijk.
Omdat ik met deze instellingen het huis wel kan opwarmen mag ik aannemen dat bij lagere temperaturen die 12 kW van de gasketel ook nog voldoende zal zijn om de temperatuur constant te houden. Maar bij 45 graden, na lang een fors deel van de woning niet verwarmd te hebben duurt het lang, iets wat door een WP 24/7 geen issue meer is (?)
De komende nachten wordt het hier -7 graden, mogelijk nog wat lager, en dan laat ik de gasketel draaien om te zien of de woning dan met die instellingen op temperatuur (doel is 21 graden) blijft en hoeveel gas daarvor nodig is.
Wat wel relevant is is dat de Nibe S2125-12 feitelijk maar 8,6 kW levert bij -7, dus het is, zonder het ELK element feitelijk maar een 8 kW warmtepomp, en daarom kan die ook naar 2.4 kW terug moduleren.
Een grotere boiler past fysiek wel, maar de elegante “koelkast” Nibe VVM S320 binnenunit is wel aantrekkelijk.
Overigens wil de installateur ook strikt het Nibe advies volgen van een parallel buffer.
Dus die discussie loopt nog, en komt bij de offerte weer terug, los van onze eerdere wens om een Mitsubishi van de nieuwste generatie te overwegen.
Uiteraard zoek ik nog een tweede optie hier in Twente, als je advies hebt, doe me een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:00:
[...]
Overigens wil de installateur ook strikt het Nibe advies volgen van een parallel buffer.
Uiteraard zoek ik nog een tweede optie hier in Twente, als je advies hebt, doe me een PB.
nibe zegt helemaal niet dat een parralel vat "moet". als hij zegt van wel dan leest hij wat hij wilt lezen (en verkopen).

het doel van de tank is garanderen van voldoende watervolume en flow over de machine. het belang van nibe ligt aan het goed werken van de machine, niet efficientie. dus hun "garantie" gaat over jouw rug/portemonee. met pomploze verdelers die niet dicht gaan en voldoende massa (wat je overduidelijk hebt) word aan al die voorwaarden ruimschoots voldaan en is een buffer dus totaal niet nodig.

je kan @koevlaas2 eens porren maar ik vermoed dat zijn agenda nog wel eens redelijk bol staat.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 07-01-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
flippy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:20:
[...]

nibe zegt helemaal niet dat een parralel vat "moet". als hij zegt van wel dan leest hij wat hij wilt lezen (en verkopen).

het doel van de tank is garanderen van voldoende watervolume en flow over de machine. met pomploze verdelers die niet dicht gaan en voldoende massa (wat je overduidelijk hebt) word aan al die voorwaarden ruimschoots voldaan en is een buffer dus totaal niet nodig.

je kan @koevlaas2 eens porren maar ik vermoed dat zijn agenda nog wel eens redelijk bol staat.
We zijn het eens over de noodzaak (geen!) van een boiler, maar ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren. Inhoud daarvan is ca. 150 liter, lijkt me zat.
Koevlaas2 is hij niet woonachtig in Noord Holland, 175 km van hier?
Dank, wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:27:
[...]

We zijn het eens over de noodzaak (geen!) van een boiler, maar ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren. Inhoud daarvan is ca. 150 liter, lijkt me zat.
Dank, wordt vervolgd.
je raidatorsysteem heeft voldoende massa en volume, niet hetzelfde als vloerverwarming maar al dat staal tikt aan.

Twente ligt in het oosten, niet noord holland.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 07-01-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
flippy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:28:
[...]

je raidatorsysteem heeft voldoende massa en volume, niet hetzelfde als vloerverwarming maar al dat staal tikt aan.

Twente ligt in het oosten, niet noord holland.
Sorry, je begrijpt me verkeerd, ik woon in Twente, maar Koevlaas is woonachtig in Ilpendam. Ik suggereer niet dat Noord Holland in Twente ligt of omgekeerd. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Sorry, je begrijpt me verkeerd, ik woon in Twente, maar Koevlaas is woonachtig in Ilpendam. Ik suggereer niet dat Noord Holland in Twente ligt of omgekeerd. ;)
klopt, ben nog niet helemaal wakker. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:22
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:52:

Met alle respect maar ik vraag mij af of dat werkt.
Je gaat waarschijnlijk van selectief stoken naar continue stoken. Als de ketel maar weinig uren per dag heeft gedraaid dan ga je mijn inziens nat met de berekening.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Knowbody schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Je gaat waarschijnlijk van selectief stoken naar continue stoken. Als de ketel maar weinig uren per dag heeft gedraaid dan ga je mijn inziens nat met de berekening.
nee, want het gaat om de hoeveelheid kW die benodigd is over een dag. een ketel kan in zeer korte tijd die watten geven dus dat vertekent het beeld maar onder de streep komt het op hetzelfde neer, verschil is dat de temperatuur een stuk stabieler is omdat de warmte beter word verspreid over de dag ipv enkele piekmomenten.

het concept van vaders die"ff" snel bij thuiskomst een draai aan de knop geven en dan snel weer uit "want gas is duur" gaat al sinds de komst van de HR ketel niet meer op.

een ketel kan in een uur tijd evenveel warmte inbrengen dan waar een WP makkelijk 6+ uur over kan doen. onder de streep komt dezelfde hoeveelheid warmte de toko in.

het gaat grotendeels naar wat je nodig hebt bij -10 buiten, niet of je ad hoc beetje stookt.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 07-01-2024 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:35

CR1992

Thor

EVfan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:59:
Graag wat expertise van jullie kant.
Ik ben van alles mogelijk aan het meten en berekenen om te kunnen bepalen wat voor grootte warmtepomp ik zou moeten hebben. Plan is deze winter alle parameters goed in kaart te hebben zodat een pomp met voldoende vermogen, maar ook voldoende minimum(anti-pendel) vermogen gekozen kan worden.
Achtergrond: huis van 900 m3, woonkamer inclusief hal, 130 m2. Bouwjaar 1992, serre en verdieping op de garage zijn in 1994 erbij gebouwd. Isolatie als voor die tijd voorgeschreven, behalve, nieuwe HR++ beglazing op de hele bgg en een flink deel van de eerste verdieping. Geen vloerverwarming, alleen radiatoren.
Ik heb de laatste tijd de bgg verwarmd met een 5 kW lucht lucht warmtepomp, en het verbruik als functie van de buitentemperatuur bijgehouden. Daarmee kom ik op een warmteverlies van ca. 200-250 W/K, dus per graad temperatuurverschil met buiten (hoewel de “verstorende factor” hier natuurlijk is dat er ook warmteverlies naar de kelder (is 12 graden, geïsoleerd met 6 cm polystyreen) en het plafond (de kamers op de eerste verdieping boven de woonkamer zijn merkbaar warmer dan voor we de airco gingen gebruiken.
Dit warmteverlies zou erop duiden dat er alleen voor de bgg al een warmtepomp van ca. 6 tot 7.5 kW nodig zou zijn. En dat lijkt dus wel in lijn, grofweg, met de boven genoemde 12 kW voor het hele huis.
Nu heb ik de afgelopen dagen getest met de CV ketel op 40 graden, en vermogen op 12 kW omlaag ingesteld, en pomp op maximaal. Als voorbeeld: vanochtend rond 0400 uur was de woonkamer afgekoeld van 21 graden naar 17.5. De CV bracht dat met die instellingen in ca. 2.5 uur weer op 19.5 graden en daar bleef de temperatuur steken. Het gasverbruik was constant 0,9-1,0 m3 per uur, wat denk ik overeenkomt met ca. 8 kW vermogen. Dus niet de ingestelde 12 kW, wat me verbaast. Want de thermostaat was op 20 ingesteld, dus de vraag naar meer vermogen was er. Toen de thermostaat op 21 graden ingesteld en daarna liep de temperatuur weer langzaam op tot 20.0 graden in een half uur, en toen heb ik het experiment gestaakt.
Overigens waren de radiatoren bij de aanvoer 35-38 graden en de retour 30-32 graden, met weinig variatie tussen de radiatoren (heb het in het verleden waterzijdig proberen af te regelen).
Het totale afgifte berekende vermogen bij een aanvoer van 40 en retour van 35 graden, van bgg is met overal Heatfans eronder en berekend op basis van de Radson gegevens 5 kW, van het gehele huis (hoewel op de eerste verdieping alleen de badkamer vol open staat, de rest op lagere stand, 2-3 van de 5 op de Danfoss kranen) ca. 8 kW.
Mijn vragen:
- is het verantwoord om op basis van de warmteverlies metingen, 200-250 W/K als gedaan met de airco aan te nemen dat voor het gehele huis als berekend met de bekende website, 12 kW een voldoende vermogen voor een warmtepomp zou zijn?
- is er een verklaring voor het gedrag van de CV installatie als boven beschreven, dus ingesteld vermogen 12 kW, maar gasverbruik maar 1m3 per uur, dus geleverd vermogen maar 8 kW. Is dat tengevolge van de beperkte 8 kW (hele huis) respectievelijk 5 kW (bgg) afgifte vermogen?

Dank voor jullie hulp.
toon volledige bericht
Komen een paar mooie dagen aan als test.
Gasketel zo laag mogelijk. Bijvoorbeeld rond de 40 graden.

Alle radiators volledig open en noteer je gas tellerstand.

Laat deze 12 uur of 24 uur bollen.
Bv van 18 uur savonds tot 6 uur smorgens.
En je hebt je verbruik bij - 5 graden.

Heb je bijvoorbeeld 8m3 op 12 uur verbruikt bij - 5 graden. Doe je 8m3 x 9 is 72 kw
72 kw delen door 12 uur is 6 kw per uur dus een warmtepomp van 7 Kw heb je altijd nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CR1992 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Heb je bijvoorbeeld 8m3 op 12 uur verbruikt bij - 5 graden. Doe je 8m3 x 9 is 72 kw
72 kw delen door 12 uur is 6 kw per uur dus een warmtepomp van 7 Kw heb je altijd nodig
je kan ook gewoon even kijken naar je gasverbruik over een dag, de temperatuur hoef je daarvoor niet te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
CR1992 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:29:
[...]

@CR1992
Dat is precies de test die ik nu doe. Maar de schil was overall best aardig afgekoeld, vanwege ad-hoc stoken met een L-L warmtepomp op alleen de bgg, dus er is nog geen “evenwicht”, en het gasverbruik ligt dus hoger dan benodigd om alleen de boel op temperatuur te houden (ketel op 45 graden en vermogen op 12 kW).
Van 0500 tot 1600 uur (temperatuur van 17,5 naar 20 graden op bgg, en de meeste koude uit de slaapkamers verdreven) heb ik 12 m3 verbruikt. Het was hier in die periode gemiddeld -1 graden, met een ONO wind 4, gevoelstemperatuur -6 graden.
Even aannemende dat dit een representatieve steady state zou zijn, dus ruim 1m3 per uur, 9 kW. Maar zoals gezegd, deels is hier sprake van opwarmen van een afgekoelde schil. De komende dagen betere opties om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Knowbody schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:08:
[...]

@Knowbody
Dank voor je antwoord.
Eerder heb ik beschreven dat we een (variabele mix van warmtebronnen gebruiken: L-L airco, hoog rendement houtkachel en af en toe de gas CV, de laatste een groot deel van het jaar alleen (1m3 per dag) voor SWW.
Ruim voor de oorlog in de Oekraïne hebben we wel eens een korte periode op nagenoeg alleen de gasketel verwarmd, met een verbruik van 20-25 m3 per dag, maar ik kan de temperaturen van die dagen niet meer terug filmen
Om een lang verhaal kort te maken, Koevlaas formule is een grove richtlijn, en daarom gebruik ik meerdere benaderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:45
@EVfan Ik heb ook een S2125, maar dan de 8, met een VVMS320. Die 12 moet je je niet blind op staren, dat getal zegt bij Nibe weinig over het daadwerkelijke vermogen van de machine. Wat ik je aan zou raden is de installateur vragen om de Nibe DIM berekening waar hij het advies op heeft gebaseerd. Deze berekening is bij ons ook gedaan en is, naar mijn idee, betrouwbaar genoeg om je keuze mee te maken. De installateur kan in die berekening ook je houtstook meenemen, bij ons is hij ook uitgegaan van 1200M3 gas en 2M3 hout per jaar.

Ten aanzien van de VVWS320 denk ik dat die groot genoeg voor je zal zijn. Ik heb een douche van 5 l/m, maar douche langer dan je vrouw (niet duurzaam, I know, maar ik hou ervan) en we zijn met zijn vieren. Wanneer je hem op Smart Control of Groot zet heb je gegarandeerd voldoende water.

Het buffervat snap ik wel als je geen vloerverwarming hebt, dat wordt geadviseerd om je systeeminhoud op orde te brengen. Bij ons werd hij ook volgens de specificaties geadviseerd, maar omdat we vloerverwarming hebben is hij er uit gelaten. Had ik alleen radiatoren gehad dan had ik hem wel serieel in de retour laten zetten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

@EVfan

ik ben deze test vandaag ook aan het doen :)
maar ik ga het nog is moeten doen als het kouder is.

De ketel valt uit bij 43 graden ofzo
waardoor 1 convector koude lucht blaast van 28 graden.
stooklijn had ik al op laagste gezet

ik denk dat mijn ketel te zwaar is.

volgens mij maakt het niet uit als de schil is afgekoelt . ( hoe meer verbruik hoe beter :) )
gewoon op lage temp testen.
liefst over 12 uur of meer.

omdat bij mij de ketel soms afspringt bij 43 graden krijg je een raar beeld per uur .
het 1 uur meer als het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
CR1992 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:58:
@EVfan

ik ben deze test vandaag ook aan het doen :)
maar ik ga het nog is moeten doen als het kouder is.

De ketel valt uit bij 43 graden ofzo
waardoor 1 convector koude lucht blaast van 28 graden.
stooklijn had ik al op laagste gezet

ik denk dat mijn ketel te zwaar is.

volgens mij maakt het niet uit als de schil is afgekoelt . ( hoe meer verbruik hoe beter :) )
gewoon op lage temp testen.
liefst over 12 uur of meer.

omdat bij mij de ketel soms afspringt bij 43 graden krijg je een raar beeld per uur .
het 1 uur meer als het ander.
toon volledige bericht
Onze 30 kW CR6 ketel, kan zelfs tot 9 kW ingesteld worden (wellicht lager), en brandt en verbruikt dan heel stabiel, steady ca. 1m3 per uur zolang er warmtebehoefte is. In feite kloppen de getallen erg netjes met de thermodynamica: 45 graden, 12 kW ingesteld geeft een verbruik van ca. 1.1 m3 gas gemiddeld, wat ca. 10kWh is (per uur). Helaas met wind ONO4 en -2 graden trekt de ketel met een flink afgekoelde schil het niet echt, of het duurt dagen :-( .
Zover ben ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:53:
@EVfan .... Had ik alleen radiatoren gehad dan had ik hem wel serieel in de retour laten zetten.
Ik denk dat ik juist dan zou kiezen voor parallel en dus ook extra pomp. Radiatoren kunnen dan hun oorspronkelijke debiet -of iets daarboven- handhaven anders giert het water mogelijk door de leidingen.
Je kunt ook een voorraad warmwater klaar bufferen. COP technisch is dat niet ideaal, maar slecht is het ook zeker niet! Je systeem is dan nog steeds in staat redelijk selectief te stoken, er gaat immers wel eens een thermostatische radiatorkraan verder dicht- of open lopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Knowbody op 07-01-2024 17:18 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:53:
@EVfan Ik heb ook een S2125, maar dan de 8, met een VVMS320. Die 12 moet je je niet blind op staren, dat getal zegt bij Nibe weinig over het daadwerkelijke vermogen van de machine. Wat ik je aan zou raden is de installateur vragen om de Nibe DIM berekening waar hij het advies op heeft gebaseerd. Deze berekening is bij ons ook gedaan en is, naar mijn idee, betrouwbaar genoeg om je keuze mee te maken. De installateur kan in die berekening ook je houtstook meenemen, bij ons is hij ook uitgegaan van 1200M3 gas en 2M3 hout per jaar.

Ten aanzien van de VVWS320 denk ik dat die groot genoeg voor je zal zijn. Ik heb een douche van 5 l/m, maar douche langer dan je vrouw (niet duurzaam, I know, maar ik hou ervan) en we zijn met zijn vieren. Wanneer je hem op Smart Control of Groot zet heb je gegarandeerd voldoende water.

Het buffervat snap ik wel als je geen vloerverwarming hebt, dat wordt geadviseerd om je systeeminhoud op orde te brengen. Bij ons werd hij ook volgens de specificaties geadviseerd, maar omdat we vloerverwarming hebben is hij er uit gelaten. Had ik alleen radiatoren gehad dan had ik hem wel serieel in de retour laten zetten.
Dank je voor je referentie gegevens. Vooral je ervaring met de VVM S320 is goed om te horen. Ik weet niet precies wat Smart control of groot betekent, maar neem aan dat de boiler dan vaker en sneller opgewarmd wordt.
Over systeem inhoud maak ik me geen zorgen, we hebben 20 radiatoren, en een inhoud van 150 liter. Dus wat betreft de buffer aarzel ik nog.
Immers, kost geld, kost ruimte, kost rendement, en dan is de vraag of die als parallel buffer wel nuttig genoeg is. Een seriële buffer is wellicht voor defrost wel handig. Heb jij die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

wat voor type radiators heb je en hoeveel heb je er?
hoe groot zijn je radiators in de woon en eetkamer bijvoobeeld
hoeveel m2 moet je warm stoken?

ooh 20 zie ik juist
en hoe groot in de woonkamer

[ Voor 15% gewijzigd door CR1992 op 07-01-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
CR1992 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:20:
wat voor type radiators heb je en hoeveel heb je er?
hoe groot zijn je radiators in de woon en eetkamer bijvoobeeld
hoeveel m2 moet je warm stoken?

ooh 20 zie ik juist
en hoe groot in de woonkamer
Woning is 950m3, ik heb 20 radiatoren.
In de woonkamer keuken, allemaal type 22, totale afgifte vermogen bij 45 graden (en met Heatfan radiator ventilatoren) bijna 6 kW.
Op de eerste verdieping een ratjetoe, weliswaar grote radiatoren , maar van type 10, type 11, en type 21. Slechts een oudere radiator is 22, en de radiator in de badkamer ook een type 22. De andere oudere 10,11, en 21 worden vervangen door type 22. Totale afgifte capaciteit boven ruim 5 kW, alleen de radiator in de badkamer is uitgerust met een dubbele Heatfan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:45
EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Dank je voor je referentie gegevens. Vooral je ervaring met de VVM S320 is goed om te horen. Ik weet niet precies wat Smart control of groot betekent, maar neem aan dat de boiler dan vaker en sneller opgewarmd wordt.
Over systeem inhoud maak ik me geen zorgen, we hebben 20 radiatoren, en een inhoud van 150 liter. Dus wat betreft de buffer aarzel ik nog.
Immers, kost geld, kost ruimte, kost rendement, en dan is de vraag of die als parallel buffer wel nuttig genoeg is. Een seriële buffer is wellicht voor defrost wel handig. Heb jij die?
Nee, ik heb helemaal geen buffer. Eigenlijk om dezelfde redenen als jij en dan vooral de ruimte. Prijstechnisch maakt het op de totale installatie van een Nibe niet zo bar veel uit, maar in onze bijkeuken had hij veel ruimte weggenomen. Mijn ouders hebben er wel een in een systeem met ook enkel radiatoren, maar die hebben er minder dan jij. Overigens zit er in de VVMS320 ook een buffervaatje van 26 liter, maar daar heb je natuurlijk niet bar veel aan. Ik heb nog even gezocht naar de minimale systeeminhoud, maar die kon ik zo snel niet vinden.

Je kunt bij de VVMS320 kiezen hoeveel warm water je wil hebben en afhankelijk daarvan warmt hij het vat tot een bepaalde temperatuur op en bepaalt hij wanneer hij sww gaat verwaren. Wij hebben aan "gemiddeld" genoeg, maar ik heb hem nu op Smart Control staan. Hij leert dan op basis van de afgelopen 7 dagen wanneer er sww gebruikt wordt en past de opwarming daarop aan. Dit zou efficiënter moeten zijn.

Overigens kun je ook vanuit het menu of de app de sww vraag tijdelijk verhogen, voor het geval je vrouw eens drie kwartier wil douchen. ;) En het hangt natuurlijk ook af van hoe warm je het douchewater hebt. Ik douche aardig heet en dat kost meer water.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Woning is 950m3, ik heb 20 radiatoren.
In de woonkamer keuken, allemaal type 22, totale afgifte vermogen bij 45 graden (en met Heatfan radiator ventilatoren) bijna 6 kW.
Op de eerste verdieping een ratjetoe, weliswaar grote radiatoren , maar van type 10, type 11, en type 21. Slechts een oudere radiator is 22, en de radiator in de badkamer ook een type 22. De andere oudere 10,11, en 21 worden vervangen door type 22. Totale afgifte capaciteit boven ruim 5 kW, alleen de radiator in de badkamer is uitgerust met een dubbele Heatfan
een type 33 geeft ongeveer 150 watt extra per radiator
ik heb een convector en deze geeft 4000 watt op 45 graden.

op hoeveel heb je jouw berekeningen gedaan op de radiators in de woonkamer en keuken en hoeveel m2 is dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
CR1992 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
[...]

een type 33 geeft ongeveer 150 watt extra per radiator
ik heb een convector en deze geeft 4000 watt op 45 graden.

op hoeveel heb je jouw berekeningen gedaan op de radiators in de woonkamer en keuken en hoeveel m2 is dit
@CR1992
Woonkamer en keuken zijn 110 m2. Het afgifte vermogen is berekend bij 40 en 45 graden.
Mooie radiatoren in die ruimtes, hebben enkele jaren geleden een vermogen gekost, dus zo een twee drie weer nieuwe doe ik pas als blijkt dat de afgifte echt ruim onvoldoende is.
Overigens een type 33 ca. 40% meer dan een type 22 van dezelfde maat, dus hoeveel W dat is hangt af van de afmeting van die specifieke radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:18:
[...]

Nee, ik heb helemaal geen buffer. Eigenlijk om dezelfde redenen als jij en dan vooral de ruimte. Prijstechnisch maakt het op de totale installatie van een Nibe niet zo bar veel uit, maar in onze bijkeuken had hij veel ruimte weggenomen. Mijn ouders hebben er wel een in een systeem met ook enkel radiatoren, maar die hebben er minder dan jij. Overigens zit er in de VVMS320 ook een buffervaatje van 26 liter, maar daar heb je natuurlijk niet bar veel aan. Ik heb nog even gezocht naar de minimale systeeminhoud, maar die kon ik zo snel niet vinden.

Je kunt bij de VVMS320 kiezen hoeveel warm water je wil hebben en afhankelijk daarvan warmt hij het vat tot een bepaalde temperatuur op en bepaalt hij wanneer hij sww gaat verwaren. Wij hebben aan "gemiddeld" genoeg, maar ik heb hem nu op Smart Control staan. Hij leert dan op basis van de afgelopen 7 dagen wanneer er sww gebruikt wordt en past de opwarming daarop aan. Dit zou efficiënter moeten zijn.

Overigens kun je ook vanuit het menu of de app de sww vraag tijdelijk verhogen, voor het geval je vrouw eens drie kwartier wil douchen. ;) En het hangt natuurlijk ook af van hoe warm je het douchewater hebt. Ik douche aardig heet en dat kost meer water.
toon volledige bericht
@Aziraphale
Dank je voor je info, enigszins gerustgesteld over de boiler specs. En ja, mijn vrouw doucht ook heet, veel te heet voor mij. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Dank, wordt vervolgd.
Dat red koevlaas zijn electrische bus net bij deze temperaturen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Onze 30 kW CR6 ketel, kan zelfs tot 9 kW ingesteld worden (wellicht lager), en brandt en verbruikt dan heel stabiel, steady ca. 1m3 per uur zoalnf er warmtebehoefte is. In feite kloppen de getalle erg netjes met de thermodynamica: 45 graden, 12 kW ingesteld geeft een verbruik van ca. 1.1 m3 gas gemiddeld, wat ca. 10kWh is (per uur). Helaas met wind ONO4 en -2 graden trekt de ketel met een flink afgekoelde schil het niet echt, of het duurt dagen :-( .
Zover ben ik nog niet.
Als je 12 kW kwijt kan kan je ook een 16kW WP kopen, minimale vermogen is of gelijk of verschilt niet veel van een 12kW model.
2 zaken zijn belangrijk: Je moet genoeg vermogen bij -10c hebben en het minimale vermogen van de WP kwijt kunnen bij +12c.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:21
Wanneer je echt meer dan 8kW nodig hebt, zou ik de 16 nemen. Loopt minder hoog in de frequenties en wanneer je ooit eens wat uit wilt bouwen, heb je ook wat daarvoor over. Alleen wanneer je in de komende jaren isolatie of WTW plannen hebt, dan kun je beter de 12 nemen. Ik dacht wat ruim te zitten met mijn F2120-12, maar die levert maar 7.6kW en dat is genoeg, maar hij loopt nu 's ochtends vroeg (bij -6) al met >100 Hz te zoemen. Al die (bijna 6) jaren is het wel voldoende gebleken.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 22:52
EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Dus die discussie loopt nog, en komt bij de offerte weer terug, los van onze eerdere wens om een Mitsubishi van de nieuwste generatie te overwegen.
Zoals al eerder aangegeven hoeft dat van Nibe niet persee. Hier kan je de ontwerp principes van Nibe vinden: https://www.nibe.eu/nl-nl...incipeschemas-hydraulisch. Staan ook gewoon schema's zonder buffer, mits je maar niet naregeld en aan de minimale systeeminhoud komt.

Kan even niet de minimale systeeminhoud van de Nibe S2125-12 en -8 vinden. Maar gok dat 120 en 80 liter is. Als die 150 liter aan radiatoren altijd gegarandeerd open staan dan heb je voor de defrosts geen buffer nodig.
koevlaas2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Als je 12 kW kwijt kan kan je ook een 16kW WP kopen, minimale vermogen is of gelijk of verschilt niet veel van een 12kW model.
2 zaken zijn belangrijk: Je moet genoeg vermogen bij -10c hebben en het minimale vermogen van de WP kwijt kunnen bij +12c.
Min vermogen van de Nibe S2125's bij +12 is rond de 3kw en bij +7 rond de 2,5kw. Is dat geen uitdaging om dat kwijt te kunnen met gewoon stalen radiatoren?

De F2050-6 en AMS20-06 hebben bijna trouwens zelfde vermogen bij -7 als de S2125-8 (5,5kw). Maar een stuk lager minimum vermogen bij +7: 1,5kw.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Gerbenvl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Zoals al eerder aangegeven hoeft dat van Nibe niet persee. Hier kan je de ontwerp principes van Nibe vinden: https://www.nibe.eu/nl-nl...incipeschemas-hydraulisch. Staan ook gewoon schema's zonder buffer, mits je maar niet naregeld en aan de minimale systeeminhoud komt.

Kan even niet de minimale systeeminhoud van de Nibe S2125-12 en -8 vinden. Maar gok dat 120 en 80 liter is. Als die 150 liter aan radiatoren altijd gegarandeerd open staan dan heb je voor de defrosts geen buffer nodig.

[...]

Min vermogen van de Nibe S2125's bij +12 is rond de 3kw en bij +7 rond de 2,5kw. Is dat geen uitdaging om dat kwijt te kunnen met gewoon stalen radiatoren?

De F2050-6 en AMS20-06 hebben bijna trouwens zelfde vermogen bij -7 als de S2125-8 (5,5kw). Maar een stuk lager minimum vermogen bij +7: 1,5kw.
toon volledige bericht
Dank je @Gerbenvl voor je overwegingen.
Ik heb uitgebreid tests uitgevoerd wat het benodigde vermogen zou moeten zijn, o.a. bij de minus 7 tot minus 8 (zoals het afgelopen week was). Bij 45 graden Ta krijg en houd ik het huis redelijk warm, maar niet warmer dan 20-20.5 graden, terwijl bij 40 graden Ta het net niet te doen is. Delta T varieerde wat van radiator tot radiator (4-8 graden), kennelijk is de boel niet optimaal waterzijdig ingeregeld voor deze temperaturen. Het gasverbruik (ketel op 12 kW, pomp maximaal) was gemiddeld 1.25 m3 per uur, dus 8*1,25 = 10 kW. En het was niet minus 10 graden ‘s nachts en overdag rond de minus 2 (Twente). Een aantal andere metingen (o.a. L-L warmtepomp verwarmen van de woonkamer/keuken) en berekeningen (zie eerder beschreven) geven een warmteverlies van 12 kW bij -10 graden buitentemperatuur. Al die gegevens liggen redelijk bij elkaar in de buurt, en ik ben er toch gerust op dat ik niet (veel) minder dan 11-12 kW aan vermogen moet kiezen voor een warmtepomp die ons huis comfortabel kan verwarmen. Overigens heeft de Nibe S2125-12 bij minus 7 een vermogen van 8,6 kW, en de rest komt uit een COP 1 element begrijp ik.
Dus dat gemeten/berekende warmteverlies betekent dat per graad temperatuur verschil (binnen - buiten) het warmteverlies van de woning 400W/K is, en bij +7 dus ruim 5 kW, bij +10 ca. 4 kW.
Ik heb de afgifte capaciteit van de radiatoren ook voor elke radiator berekend met de gegevens op de Radson site alsook de kengetallen op de site van Heatgeek, en kom bij 45 graden op 14 kW, op 11 kW bij 40 graden, en krap 6 kW bij Ta is 30 graden. Hiervoor moet ik dan wel 3 bestaande radiatoren vervangen door grotere, maar dat was al het plan. Qua leiding diameter, vrijwel overal 22 mm koper, maar voor de primaire aanvoer leidingen gaan we die vervangen door 28 staal, en 32 staal van buiten naar binnen unit.
Dat afgifte vermogen is wel als alle radiatoren open staan, en in een slaapkamer zal dat niet het geval zijn, in enkele andere kamers op de eerste verdieping zullen die ook wat geknepen zijn. Dus ik denk dat ik het minimum vermogen van 3-4 kW van de meeste 12 kW modellen hier wel redelijk goed kwijt kan. Dan is er nog de optie van nachtverlaging, wat als ik de discussies op deze Tweakers sites goed interpreteer, voor radiatoren aardig werkt, en dan in de daguren tot langere runs leidt bij meer gematigde omstandigheden. Dat zal toch uitproberen zijn.
Maar met de gegevens die ik nu heb is 12 kW wel de meest logische optie denk ik. En Nibe stond op mijn shortlist.
Ik heb inmiddels een offerte binnen voor een S2125-12 met VVM-S320. Heeft even gekost voor ik weer op adem was, :-( want voor dat bedrag koop je een nieuwe flinke middenklasser auto op benzine of een kleine EV, en dan is in die offerte een flink deel van het werk nog uitgesloten/te specifieren, dus er komt, door mij geschat nog 3-5 k€ bij. Tweede nadeel is dat deze installateur geen aanbieding wil doen zonder 100 liter buffervat, terwijl er geen enkele reden is om deze extra investering te doen. Extra pomp, lastiger in/afregelen, lagere CoP, en kost weer 2000€ extra.
Ga ook serieus kijken naar Mitsubishi, PUZ WM112YAA zou ook goed passen. Offerte is onderweg.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
EVfan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Ik heb inmiddels een offerte binnen voor een S2125-12 met VVM-S320. Heeft even gekost voor ik weer op adem was, :-( want voor dat bedrag koop je een nieuwe flinke middenklasser auto op benzine of een kleine EV, en dan is in die offerte een flink deel van het werk nog uitgesloten/te specifieren, dus er komt, door mij geschat nog 3-5 k€ bij.
Wordt vervolgd.
Tja, de S2125-12 is meen ik ook wel de allerduurste lucht/water pomp uit het hele Nibe assortiment. En je hebt nu ook de duurste setup met parallel buffer met een extra pomp.

Je kan eens naar de F2050-10, F2040-12 of AMS 20-10 kijken. Die zijn stukken goedkoper.
[...]

Tweede nadeel is dat deze installateur geen aanbieding wil doen zonder 100 liter buffervat, terwijl er geen enkele reden is om deze extra investering te doen. Extra pomp, lastiger in/afregelen, lagere CoP, en kost weer 2€ extra.
Ja dat zit er misschien in dat je hebt aangegeven dat de radiatoren niet altijd open staan? Dan kom je misschien niet aan minimum systeem volume voor zo'n grote pomp?

Parallel buffer snap ik niet helemaal. Maar misschien komt dat ook na voren omdat je aangeeft dat sommige radiatoren open en dicht gaan? Zou de installateur iig uit moeten kunnen leggen waarom hij dit wil.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Gerbenvl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Tja, de S2125-12 is meen ik ook wel de allerduurste lucht/water pomp uit het hele Nibe assortiment. En je hebt nu ook de duurste setup met parallel buffer met een extra pomp.

Je kan eens naar de F2050-10, F2040-12 of AMS 20-10 kijken. Die zijn stukken goedkoper.

[...]

Ja dat zit er misschien in dat je hebt aangegeven dat de radiatoren niet altijd open staan? Dan kom je misschien niet aan minimum systeem volume voor zo'n grote pomp?

Parallel buffer snap ik niet helemaal. Maar misschien komt dat ook na voren omdat je aangeeft dat sommige radiatoren open en dicht gaan? Zou de installateur iig uit moeten kunnen leggen waarom hij dit wil.
toon volledige bericht
@Gerbenvl
De installateur gaf aan dat hij in bestaande woningen met radiatoren uit overwegingen mbt betrouwbaarheid van het systeem altijd een buffervat installeert. Hij installeert in bestaande woningen ook alleen Nibe, want daarvan kennen zijn monteurs de kneepjes. En voor bestaande woningen met radiatoren dus ook alleen een hoge temperatuur warmtepomp, en zo heeft hij dus maar een keuze geoffreerd: S2125-12 met buffervat.
Dat met vaste regelknoppen de radiatoren in de kamers op de eerste verdieping niet helemaal open staan is niet besproken, maar zelfs als die dicht zouden staan (is dus beslist niet zo) is er nog steeds 8 kW afgifte capaciteit op de bgg met 90 liter water en een debiet van 1500 l/uur.
Misschien is het voor de installateur wel makkelijk een systeemtype te installeren, en dan ook een met een grote marge.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Tja, dit is een bijzondere aanpak. De duurste pomp die het heetste kan met de duurste setup wordt voorgesteld zodat de installateur nooit gezeur krijgt.

Zoals @flippy al zei: hier gaat teveel over jouw rug/portemonnee.

Als je met 45 aanvoer nog warm krijgt en men nu de S2125-12 voorstelt, dan kom je waarschijnlijk met de AMS 20-10, F2050-10 of eventueel nog de F2040-12 ook wel uit. Die kosten soms maar de helft van de dure S-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Ik heb inmiddels een offerte binnen voor een S2125-12 met VVM-S320. Heeft even gekost voor ik weer op adem was, :-( want voor dat bedrag koop je een nieuwe flinke middenklasser auto op benzine of een kleine EV, en dan is in die offerte een flink deel van het werk nog uitgesloten/te specifieren, dus er komt, door mij geschat nog 3-5 k€ bij. Tweede nadeel is dat deze installateur geen aanbieding wil doen zonder 100 liter buffervat, terwijl er geen enkele reden is om deze extra investering te doen. Extra pomp, lastiger in/afregelen, lagere CoP, en kost weer 2000€ extra.
Ga ook serieus kijken naar Mitsubishi, PUZ WM112YAA zou ook goed passen. Offerte is onderweg.
Wordt vervolgd.
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar begrijp niet hoe je een Nibe S2125-12 met een Mitsubishi PUZ-WM112YAA kunt vergelijken:
Die Nibe levert 7.5 kW bij -10 (of 8 kW bij -7) en
de Mitsubishi levert 11 kW bij -10 (of 12 kW bij -7).

Er zit dus qua vermogen een factor 1.5 tussen die twee. Het lijkt me verstandig als je eerst even bepaalt hoeveel vermogen je nodig hebt, en daar dan een bijpassende warmtepomp bij zoekt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar begrijp niet hoe je een Nibe S2125-12 met een Mitsubishi PUZ-WM112YAA kunt vergelijken:
Die Nibe levert 7.5 kW bij -10 (of 8 kW bij -7) en
de Mitsubishi levert 11 kW bij -10 (of 12 kW bij -7).

Er zit dus qua vermogen een factor 1.5 tussen die twee. Het lijkt me verstandig als je eerst even bepaalt hoeveel vermogen je nodig hebt, en daar dan een bijpassende warmtepomp bij zoekt.
@Andrehj
Dit hele topic gaat over die onderbouwing van het benodigde vermogen, dus je bent bij deze uitgenodigd dit te lezen. ;)
Uit alle metingen die ik heb gedaan volgt dat ik een warmtepomp van minimaal 10, liever 11 kWh bij -10 graden Tb nodig heb.
Een installateur die vooreerst als enige wilde aanbieden weigert echter mijn voorkeur, Mitsubishi, aan te bieden, en kwam na bezoek met als voorstel deze Nibe. Dus die Nibe was niet mijn keus, en ik ben dus verder gaan zoeken en heb nu wel een aanbieding voor een Mitsubishi 11,2 kW, die goed past bij wat we zoeken.
De Nibe, verzekerd Nibe Nederland me levert wel ruim 10 kW, maar het verschil tussen 8,6 (bij -7) wordt gecompenseerd met een elektrisch COP 1 element.
Dus Nibe gaat het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
EVfan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:43:
[...]

@Andrehj
Dit hele topic gaat over die onderbouwing van het benodigde vermogen, dus je bent bij deze uitgenodigd dit te lezen. ;)
Uit alle metingen die ik heb gedaan volgt dat ik een warmtepomp van minimaal 10, liever 11 kWh bij -10 graden Tb nodig heb.
Een installateur die vooreerst als enige wilde aanbieden weigert echter mijn voorkeur, Mitsubishi, aan te bieden, en kwam na bezoek met als voorstel deze Nibe. Dus die Nibe was niet mijn keus, en ik ben dus verder gaan zoeken en heb nu wel een aanbieding voor een Mitsubishi 11,2 kW, die goed past bij wat we zoeken.
De Nibe, verzekerd Nibe Nederland me levert wel ruim 10 kW, maar het verschil tussen 8,6 (bij -7) wordt gecompenseerd met een elektrisch COP 1 element.
Dus Nibe gaat het niet worden.
@Andrehj Ik heb inmiddels (indirect) informatie van Alklima dat de nieuwere PUZ serie (staat al wel in de TS) in Nederland vanaf Q3 kan worden geleverd (en dan even de vraag of dan bedoeld wordt vanaf juli of vanaf oktober, en dat hopelijk zonder de vertragingen die er de afgelopen 2-3 jaar waren). Het type waar ik naar refereerde, de Zubadan 12 kW is wel in Spanje en Italië min of meer uit voorraad leverbaar (2•3 weken levertijd vermeld op de websites, hoe betrouwbaar dat is weet ik niet).
Wat zou de reden kunnen zijn dat Alkilma dit nieuwe en betere product zo lang niet (kan of) wil leveren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
EVfan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:17:
Wat zou de reden kunnen zijn dat Alkilma dit nieuwe en betere product zo lang niet (kan of) wil leveren? :?
Geen idee. Ik zou dit eens aan Alklima vragen, bijvoorbeeld op een beurs waar je ze altijd wel staan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@EVfan

Is hier nou al een ei gelegd?

Ik zou er gewoon een Vaillant R290 van 7 kW inknallen.

Heb je het vermogen uitgerekend dat de radiatoren doen bij 45/35 en dat opgeteld?

Nog mooier is 40/30, mogelijk zul je dan wat radiatoren moeten vergroten. Leidingen waar mogelijk sowieso vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Knowbody schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:33:
@EVfan

Is hier nou al een ei gelegd?

Ik zou er gewoon een Vaillant R290 van 7 kW inknallen.

Heb je het vermogen uitgerekend dat de radiatoren doen bij 45/35 en dat opgeteld?

Nog mooier is 40/30, mogelijk zul je dan wat radiatoren moeten vergroten. Leidingen waar mogelijk sowieso vergroten.
Zeker, installatie is inmiddels klaar, Mitsubishi Ecodan 11.2 monobloc. Zie mijn uitgebreide post in het Ecodan forum, van ca. 1 week of 2 geleden.
Een Vaillant 7kW zou aanzienlijk te klein zijn.

Pagina: 1